4/3 x vóór 15 JANUARI Abonnementsgelden. Aan onze lezers bulten de stad doen wf| het verzoek de abonnementsgelden voor het eerste kwartaal ten bedrage van 2. per postwissel over te maken* of op onze postgirorekening 16006 over te schrijven. Nn genoemden datum wordt beschikt met 0.16 verhooging. Over de abonnementsgelden Sn de stad wordt dezer dagen per looper beschikt. Wij verzoeken beleefd de kwitantie bij eerste aanbieding te voldoen. DE ADMINISTRATIE. Verzendings- Datum der Tijdstip der laatste bus weg. ter post bezorging. lichting a. h. Postkantoor. Per zeepost vla 18 Jan. 6.80 'sav. Amsterdam of Rotterdam 12 en 26 6.80 'sav. Per Holl. mail vla Genua 26 11.80 'sm. (id. nazending) 18 en 27 9.— 'sm. (id. 2e na zending 18 en 27 6.30 'sav. Per Holl. mail via Marsellle 19 11.80 'sm. (id. nazending) 20 11.80 'sm. Per Eng. mail vla Marsellle Eiken Woensd. v 6.80 'sav. Naar Suriname: ,Per zeepost vla Amsterdam 6.80 'sav. Per mail vla p Amsterdam 6.80 's av. (Coloniyn) 28 Jan. Por mail vla 19 6.80 'sav. Naar Sab a, St. Enstatius en St. Martin' PerzeepoBtvia Amsterdam (Coloniyn) 28 Jan. 8.80'sav. Per mail over Engeland Eiken Vrydag. ,6.80 'sm. Naar Aruba, Bonaire en Cura^ao: Perzeepostvia Amsterdam f (Coloniyn) 28 Jan. 6.8CX'sav. idem (Zd.Pacifloiyn) 6.80 'sav. idem (Caracaoiyn) 18 6.30 's av. STOOMT AARTBERIGHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. De per zeepost te verzenden stukken zijn te voorzien van de aanwyzing „zeepost." VERGADERINGEN, VERMAKELIJK HEDEN, ENZ. Dinsdag 12 Januari. A. G. O. Musis Sacrum, 8 uur. Lichtbeelden-voorstelling Palmstraat nun. 4.30 uur. GelnOnthouders, Spoorgracht 48, 8 uur. Woensdag 18 Januari. Uitv. „Een vaste Burg", Luth. Kerk, 8 u. Donderdag 14 JannarL Concert M. S. F. Casino 8 uur. Loger des Hoils. Spoorgracht 8 uur. Ned. Ver. v. Huisvrouwen. Zaal v. Weelde 8.16 uur. Geref. Evangelisatie, MiL Tehuis, Kanaal- weg 8 uur, Dinsdag 19 Januari. Abonnementsconcert, Casino 8 uur. Woensdag 20 Januari. Blanke Ballast., Casino 8 uur. Zaterdag 23 Januari. Bal-Masqué M. S. F. Casino 8 uur. MARINEBERICHTEN. Gewijzigd reisplan Hr. Ms. Heemskerck en Tromp. In verband met de doorbraak en den watersnood in verschillende gedeelten van ons land, is zooals men weet, de oefeningsreis van Hr. Ms. „Heemskerk" en „Tromp" uitgesteld. Het gewijzigd reisplan voor deze oorlogsbodems is thans vastgesteld als volgtvertrek Nieuwediep 13 Januari, Vaiencia 2126 Januari, Palermo 15 Februari, Napels 1216 Februari, Genua 2227 Februari, Cadiz 611 Maart, terug in Helder 16 Maart. Burgerlijke stand van Helder van 9—11 Januari 1926. GEBOREN: M. van Dam—van Éetem, z.; M. E. den Njjs—Weeterbeek, z.; M. M. van Mil—Roocfómrijs, z.; A. M. Ham—Rijnicke, z.; A. A. Swaft—Admiraal, z.; E. O. Loo- •man—Eldering, d.; E. H. de'Jong—Augus tijn, d. OVERLEDEN: E. M. van Emmerik— Reuser, 48 jaar; Jan Stins, 71 jaar; K. Goos, 84 Jaar. TWEEDE KAMER. HollandAustralië Lijn. Holland—Britsch-Indiö Lijn. HollandO.-Azië Lijn. HollandWeet-Afrika Lijn. Java—Bengalen Lijn. JavaN ow-Y ork Lijn. I Rotterdainsche Lloyd. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Aldlabi, 11 Jam. ts Hamburg. HAVEN VAN NIEUWEDIEP. VISSCHERIJBERICHTEN. TELEGRAFISCH WEERBERICHT i naar waarnemingen verricht In den morgen van 12 <Jan. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsoh Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste stand 788.6, te Wlsby. Laagste stand 746.6, Isaljord. Verwachting: Matige, later wellloht toenemende O. wind, helder tot licht of half bewolkt, waarsohljnlijk droog weer, Ilohte tot ma-j tige vorst Dat beteekent: Viermaal een ongewijzigde advertentie ter plaatsing opgegeven In de „Heldersche Courant' tegen driemaal bere kening. WIJ ervaren dikwijls,, vooral bij hen, die een z.g. kleine advertentie plaatsen, dm, wanneer een eerste plaatsing niet voldoende succes oplevert, vergeten wordt, om tijdig order tot herplaatsing te geven. Om onze cliënten voor schade en last ten gevolge van een dergelijk verzuim te behoe den, adviseeren wij in den regel om direct opdracht te geven tot 4/3 X plaatsing. Zoo dra men dan geslaagd is, deelt men ons zulk mede en wordt dan de overbodig geworden advertentie uitgelicht. Onze cliënten zijn dan slechts schuldig het aantal malen, dat zij ge adverteerd hébben. Probeert U dat ook eens! Deze bepaling geldt alleen voor adverten- tiën, wefke niet volgens het goedkoope tariel voor handels-advertentiën worden geplaatst- MARKTBERICHTEN. Afsluiting en droogmaking Zuiderzee. Verschenen is Memorie van Antwoord betreffende de ontwerptjni: lo. wijziging van de wet van 14 Juni 1918 tot afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee en 2o. wijziging van de wet van 20 December 1918 tot instelling van een fonds ten behoeve van de afsluiting en droogmaking der Zuiderzee. 'De liegeering zegt daarin zich niet te kun nen vereenigen met de zienswijze van som mige leden, volgens wie het aan ernstigen twijfel onderhevig zou zijn dat de meerdere kosten, welke de droogmaking van den N.W.polder zal vorderen, wanneer deze ge lijktijdig met de afsluiting van de Zuiderzee wordt uitgevoerd, gecompenseerd zullen worden door het daaraan verbondlen voordeel van het vroeger beschikbaar komen van cul tuurland. De juistheidl van de opmerking, dat bij alle tot dusver ondernomen droogmakerijen de meest westelijk gelegen gronden van veel minder qualiteit zijn dan de oostelijk gele gene, kan in haar algemeenheid niet worden toegegeven, en kan ook voor de droog te maken Zuiderzeepolders niet worden erkend. Vervroegde droogmaking van den N.W.- polder zal de gelegenheid doen ontstaan, om, voordat uitgifte van gronden in de overige polders aan de orde zal zijn, een goed oordeel te vormensmitrent de cultuurwaarde van de gronden, van uiteenloop enide geaardheid, welke later zullen droogvallen. iDe nadruk dienlt er voorts op te worden gelegd, dat men een geheel onjuist stand punt inneemt, wanneer men het tekort, dat thans voor db vervroegde droogmaking van den N.W.polder is becijferd, als verloren geld zuo willen aanmerken. Door een splitsing in het verstrekken van de benoodigde gelden over den gewonen en den buitengewonen dienst schijnt een1 be hoorlijke verdeeling van de financieele lasten tusschen heden én toekomst verkregea De overwegingen welke geleid hebben tot het Inzicht, dat het cewensoht is den afsluit dijk in plaats van bij Plaam meer noordelijk, al nabij Zurig, aan de kust te doen aan sluiten, zijn In het kort de volgende: lo. De grondslag voor den afsluitdijk- is In de richting naar Zurig veel beter dan in die naar Plaam; 2o. Bij de dijkinrlchtlng naar een punt even bezuiden Zurig zal de inspringende hoek of „zak" welke In de kustlijn zou wor den gevormd, wanneer de dijk werd gericht naar Piaam, nagenoeg geheel verdwijnen en zal een veel regelmatiger kustlijn worden verkregen. 3o. Wanneer de dijk nabij Zurig aan den Frieschen wal zal aansluiten, kan de verhooging van het tusschen Piaam en Zurig gelegen ongeveer "6 K.M. lange vak van den aansluitenden Frieschen zeedijk achterwege blijven. 4o. Bij aansluiting van den dijk nabil Zurig wordt de oppervlakte van het IJsel- meer rond 900 H.A. grooter dan bij aan sluiting nabij Piaam het geval zou zijn. Wel zijn aan de dijksrichting naar Zu rig eenige nadeelen verbonden, doch deze wegen naar het oordeel der Regeoring op verre na niet op tegen de genoemde voordeelen. Tegen het terugnemen vqn dit deel lia- rer voorstellen om het in den vofiu van een afzonderlijk ontwerp aan het oordeel der Staten-Generaal te onderwerpen, be staat bij de Regeering overw3gend bo< zwaar. De beslissing dient nu te worden genomen, opdat met de uitvoering dor plannen in 1926 een aanvang gemaakt zal kuhnen worden. De Regeering acht voorts den tijd nog niet gekomen, om thans reeds' definitief den jurischen vorm vast te stellen, welke aan de droogt te maken polders zal wor den gegeven. Bij nota van wijziging wordt voorge steld, ten aanzien van de kosten van de werken, bedoeld in art. 1, sub A 8o gehan deld zal worden op gelijke wijze als met de kosten van de afsluiting het geval zal zijn. i groot-stormslagzeil, splinternieuw, stond geen 10 minuten bij, of het woei weg. De nnkeris waren klaar .gemaakt om op de reede van Texel te kunnen ankeren. Het Ijjanker wipte op in de rustlijn, brak den riistketting in liet neervallen en hing in de partuurlijn te slingeren, met de punten van de hand' In den boeg riameiende. De ketting werd op 16 vadem ontsloten en het anker aan de golven prijsgegeven. Met de mariniers gelukte Lot om het grootbark- zeil dichtgereefdi te krijgen en het bij te zetten oan den mast wat te steunen. „Er stond' 4 palm water bij de pomp, toen het weêr des middags ten 4 ure be gon af te nemén, zood at er den geheel en ufooht moest lens gepompt worden. De ka pitein die Monyé was op dek tegen het loofboord vastgebonden en giaf van daar kalm en rustig zijn bevélen en had' van tijd tot tijd noig een aardigheid ten beste, terwijl de officieren bleeik van angst wa- EEN ZEEMANSLEVEN. Dezer dagen verscheen „Het Leven van een Vloothouder", Gedenkschrift van M. H. Jansen, naar het oorspronkelijke hand schrift, uitgegeven en van aanteekenlngen voorzien door S. P. L'Honoró Na£er, Utrecht, Kemink en Zoon. Deze autobiografie van wijlen M. H Jansen, geboren in 1817 en in 1893 is ge storven als gcp. schout bij nacht titularis en lidi van den Raad van State, geeft een uitstekend beeld van negentlendi-eeuwsóh zeemansleven. Het Hbl., het werk besprekende, haalt er eenige bijzondere gebeurtenissen uit aan. In 1835 kwam Jansen, 18 jaar oud, nn zijn opleiding bij de Marine. Na 4 maan den dienst wérd hij geplaatst, te N'euwe- diep, aan boord van het fregat „Bellona", waanhee eenige tochten in de Noordzee in eskaderformatie werd'en gedaan, waarna hij overging op het fregat „De Zaan" dat naar Indië vertrok met 'n bemanning, die, wat die matrozen betrof, grootendeels uit aangeworven Sfcandinaviërs bestond, zoo als destijds vaak op marinesohepen voor kwam toen, door de uitbreiding der koop vaardijvloot in verband met het cultuur stelsel, de beste Nedbrlandsche matrozen naar de koopvaart werden getrokken. Het begin van d'ie eerste groote reis zou Jansen heugen. Het schip geraakte, nog vóór het uit het Kanaal was, in dén ge weldigen Novemberstorm van 1836, kwam eerst bijna op dé Goodwin Sands, daarna haast op Kaap Grisnez en wfird tén slotte half ontredderd', teruggeslagen, de Noord zee in, weer naar Texel. Men moet Jan- sens sobere relaas van dien terugtocht lezen: „Door dé zware batterij en het water tusschendeks haalde het schip zwaar over, zoodat spoedig de lijverschansing weg sloeg en men zich aan het loefboord moest vasthouden om niet overboord te glijden. Hot grootmarszeil woei uit de lijken. Hst ren.' Hoe het fregat „De Zaan" er uit zag toen het, uit dézen storm, voorgaats van Den Helder kwam en de stoomboot „Noord Holland'' kwam vragen of men „ook iets van het fregat „De Zaan" gezien had"! Het schip was blijkeltjk onherkenbaar. Het moest grondig worden nagezien vóór het naar Indië vertrok. 1 Op diezen tocht, en daarna op de barre uitreis naar Indië in het laatst van Decem ber, deed Jansen de klem op van de chro nische longaandoening die hem geduren de- zijn heele verdere leven telkens weer aan 't sukkelen bracht We kunnen dat heele leven niet volgen. Het ls een leven geweest vol afwisseling, met reizen naar Oost- en West-Indië en Brazilië, met belangrijke opdrachten te land (waarvan we de resultaten in het chronische lijstje vermelden), een leven vol succes. Jansen was een zeeman die midden in zijn tijd stond en die met dien tijd mee leefde en hem overzag zooals de kapitein op de brug de zee overziet Maar van één tpcht willen wij tooh nog even. iets vertel len. Het was zijn laatste en tevens de meeat glorieuze. De „Prins Hendrik der Nederlanden", het eerste ramtorensohip van onze marine, oen stoom- en zeilschip met twee schroe ven, was onder Jansens voortdurend toe zicht en naar vele van zijn aanwijzingen bij Laird te Btrkenhead gebouwd. Hy had het van daur thulsgobraoht en zou (hy was toen, in 1867, kapitein-ter-zee) de eerste reis er mede maken langs Portsmouth. Plyraoutn, Brest en Cher.bourg. Dit soort scheper, was nog zeer nieuw (wy wachten destyds niet met het kiezen van een scheepstype totdat het haast al weer ver ouderd was) en schoon men er als oorlogs instrumenten groote verwachtingen van had (in den Amerikaanschen burgeroorlog hadden ze trouwens reeds eenigermate een groef doorstaan), had menigeen een zwaar oofd in de zeewaardigheid der toren- schepen. Ook te Brost, waar men, geiyk in heel de Franscho marine, dit soort sche pen nog niet kende, twyfelde men sterk aan de zeewaardigheid. Dat kon Jansen, die het schip had zien bouwen en het ver trouwde, niet zetten en toen er een harde storm kwam uit het Noordwesten, wilde hij uitvaren. Eerst was er geen loods daar voor te vinden in Brest, maar eindeiyk verklaarde er zich toch één bereid nadat Jansen gezegd had!, dat hy anders zonder loods zou uitvaren. Men moest vóór donker ^buiten" zyn en stoomde dus met voilé kracht (9 nujl; des tyds was dat veel) tegen de woeste zee op. Men verloor weldra kluifhout en bram- streng, die vóór den boeg'bungelden; de zee liep over den bak in het volkslogies en sloeg ontzagiyk over het schip. Maar Jan sen hield het, bulten gekomen, met 5- mijlsvaart met den kop op dé zee en zag al heel gauw, dat het best ging. Toen draalde hy oen weinig het Kanaal in om te zien wat het schip zou doen als het dwarszeo in den storm liag. Het schip „slingerde toen aanzionUjk en schepte met beide boorden water" en toen de comman dant na zoo'n slingering voelde, dat het schip „een ooganblik scheen te aarzelen om zich op te rlgten", gaf hy last om het weer met den kop op de zee te zetten. Men moest het als stoomschip behandelen en niet doen afsof het nog een zeilschip was, zooals later met dén Engelschen „Captain" geschiedde.die dan ook omsloeg. In dien nacht vergingen er zestig sche pen op de Fransche kust. Maar de „Prins Hendrik" kwam 'san- deren daags, toen de storm geluwd was, te Oherbourg binnen, zoo keurig opge poetst en schoongemaakt, met hersteld kluifhout en bramsteng, alsof hy op een zomerzeetje had gevaren. Dat was een echte „erfinerie" van Jansen. De schout- by-nacht echter van het Fransche' eskader dat te Brest lag, zag aan den schoorsteen, die geheel wit van zoutkristallen was, welk een verschrikkelijk weêr het sohip moest hebben gehad en kwam persooniyk aan boord' om Jansen te begroeten. En toen deze later aan wöl stapte, na- tuurlijk lang nadat de loods uit Brest er aan land was gegaan, toen had die loods, die het zeemanschap van Jansen had waar genomen en er diep respect voor had ge kregen, spontaan iets heel moois giereed gemaakt. „AUle loodsen van Cherbourg, inet den loods- van Brest voorop, stonden langs de kaai, met hun hoeden en petten af", vertelt Jansen. „C'est un loup de mer première classe", had de loods uit Brest van hem getuigd. Nietwaar, dat was iets dat De Ruytori# dagen dééd herleven, zoo'n collectieve zee- manshulde aan dien Zeeuwschen Jongen? Van kerels, die allemaal, óók wel wisten wat varen is. Tljdstlppenvan verzending der brievenmalen. Naar Ned. Oost-IndIS. Naar Ned. Wast-lndlë. 8 Febr. St. Nazairo 18 De le der 4 ploegen van de verlofganger» der zeeamilititle ven de lichting 1923 zijn voor den tijd van1 6 weken in de Marinekazerne al hier ondier die wapenen gekomen. De kuit. ter zee H. T. do Booiji 1» bestemd' voor den dienst in O.-I. Hij zal zijne beatan»- tninig volgen per s.a. Grotlu» dat 17 Jan. van Amsterdam vertrekt. Johara de Wltt, 9 Jlan. te Batavia. Kariimiata, n., 11 IJkjn. te Port Said!. Koningin dór Nederlanden, u., pass. 8 Jan. Perim. Roepat, 11 Jam. te A'djaim. Sembilan, t., 9 Jlan. v. Barcelona. Kamhangan, t., 7 (Jlan. v. Sabang. Nias, u., 9 Wan. te Port Said. Roepat, t., pase. 7 Jan. Gibraltar. Batoe, 9 Jlan. v. A'darn. Rotti, i, 8 Jlan. nr. Padanig. Prins der Nederlanden, t., 9 Jlan. v. Genua. Krakatau, u., 10 Jan. v. Antwerpen. Kom. Ned. Stb. Mij.—Kom. West-Ind. Maildienst. Amersfoort, 10 Jlan. te Antwerpen. Aimior, 11 Jan. te Hamburg. Delft, 11 Jlan "te Hamlburg. DidJo, 10 Jan. v. La Palllce. Hebe, 11 Jlan. v. Gibraltar. Nereus, 11 Jam. te Kopenhagen. Pluto, 11 Jam. te Kopenhagen. Rhea, 7 Jlan. v. Kingston (Ja). Achillioe, 7 Jam. v. Aux Caye, Ganymedes, 9 Jlan. te R'dam. Neptumua, 8 Want v. Bari. Zou®, 9 Jan. te Tri bet. Agamiemmon, 9 Jam. v. Algiers. Almelo, u., pase. 10 Jan. die Azoren. Aurora, 9 Jto. te Genua. Carna, u., 9 Jlan. te San Jtuam de P. Rica Erato, 11 Jlan. .te A'dam. Ganymeds.9 Jlan. v. R'dam. Haarlem, 7 Jlan. v. Oorral. Jam van Nassau, 10 Jam. te R'dam. Lotte, 11 Jan. v. Bourga». Nor©, 11 Jam. te A'dam. Oranje Naseau, u., 8 Jam. v. Dover. Orpheuss 0 Jam. v. Vaiencia. Pollux, 9 Jlan. v. Famaga&ta. Prins der Nederlanden, 8 Jam. ir. Nsw-York. Stralbo, 9 Jam. t. Pasages. Ulyeses, 9 Jam. v. Vligo. Vesta, 9 Jkn. v. Palermo. Benmokoani, u., 8 Jam. te Oaltao. Borenioe, 9 Jlan. v. R'dam. Breda, 8 Jlan. v. Ohicoana. Brielle, 7 Jam. v. Valporaiso. Coros, 8 Jam. te Conatantlnopel. Euterpe, 9 Jan. te Stettln. Fauna, 9 Jlan. te A'dam. Orton, 9 Jlan. v. A'dam. li 'Rhcsous, 8 Jan. te Gandla. Kon. Hollandsoho Lloyd. Oranla, 7 Jlan. v. Buenos Ayros. Flandria, u., 10 Jlan, v. Lisaabon. Zoolandlo, t., 10 Jan. ,v. Las Palmas. Sallond, 10 Jlan. v. Londen. Kon. Pakotv aart maatschappij. Sawahloento, 10 Jan. v. Batavia. Houtman, 9 Jan. te Melhourne. Halcyon Lijn. Stad' Dordrecht, 10 Jan. te Alicamte. Stad' Zaandam, 8 Jlan. v. GagllarL Florapark, 9 Jam. v. R'dam. Stad Vlaardingen, 11 Jam. te R'dam. HollandAfrika Lijn. Bahka, 8 Jlam. te Bol'ra. Randfontein, 9 Jon. T. Zanzlbar. IUetfomteln, 11 Jam. v. Port NataL Meliikerk, 1, 8 Jan. r. KlUndlnJ. Toba, 11 Jam. te A'dam. Bolland—Amerika Lijn. Maasdam, 10 Jlan. te Antwerpen. Nobrasko, 10 Jbn. te Llverpool. Ijodhkatrine, 5 Jan. r. Portland (öre). Dlmtoldijk, 7 Jlan. te Soattle. Drochtdijk, 9 Jlan. te R'dam. Eamdljk, 8 Jlam. v. Crietobal. Gaasterdijk, 8 Jlan. v. Crlstobal. Montgomory&hiro, 6 Jan. v. Crietobal. Napierlan, 9 Jan. v. R'dam. Nieuw Amsterdam, 9 Jon. te R'dam Glamorganahiie, poes. 9 Jlan. VHseingen. Lochimónar, 7 Jlam. te San Pedro. Marylaud, 9 Jan. t R'dam. Noorderdijk, 8 Jan. w. Oristolbal. Beematerdijk, 8 Jlan te Boston. IWlderdlljk, paas. 11 .Jlan. Lizard. Brood ijk, 9 Jlan. v, New-York. Grootendijk, pass. 10 Jan. Lizard'. Kinderdijk, pass. 9 Jbn. Lizard. Moerdijk, 9 Jtarn. te San Franclseo. Volendam, 9 Jon. v. Hallfax. Alwaki, 11 Jam. te Hamburg. Zijldijk, t., 8 Jlam. v. Las Palmas. Athene, 10 Jan. te R'dam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Agamemmon, 9 Jlan. v. A'dam. Adraetue, pass. 9 'Jan. Gibraltar. Atreua, pass. 9 Jlam. Gibraltar. Neleus, 11 Jlan. te A'dam. Folydbrus, 10 Jan. v. Liverpood. Rhexener, 7 Jlan. te Londen. Tolamanon, 9 Jlan, te A'dam. Troilus, 7 Jlan. te Londen. Elpenor, 11 Jlan. te Manilla. Gtoueua, 11 Jan. T. Ooleimlbo. Bmzetoo Lijn. i Jbnge Anthony, 10 Jlam. te Carthagena. Arendiskerk, t, pos®. 9 Jan. Perim. Almkerk, u., 11 Jon. te Briabane, Batjan, 11 Jam. v. Hamburg. Ridderkerk, u., 10 Jlan. te Port Soedan. Streefkerk, t., 9 Jan. v. Colombo. Bovenkerk, u., pass. 8 Jan. E ast bou roe. Sohiedijk, u., 10 Jan. te Madras. Gamma, u., 10 Jam. te Manilla. Oöstkerk, 11 Jlan. te Bramen. Ouderkerk, 12 Jan. te A'dam. We&terdijk, t., 9 Jan. r. Penamg. Djocja, 10 Jlan. v. Lagos. J)ava, 10 Jam. v. Lome. Rijnland', u., pass. 9 Jan. Dover. Vlieland, u., pass. 6 Joel Dakar. Alibi roo, t., 8 Jan. aan de Goudkust ladlendie. Amjbon, vertr. 10 Jlan. v. de Goudkust. Helder, u., 8 Jan., te Accra. Saturnus, 11 Jlan. te A'dam Oeyloni, 10 Jlan. te Jlava. Mapda, 10 iJka v. Golcutta. Siamtar, 9 Jlan. v. New-York. Medan, pass. 10 Jan. Perim Bandoeng, 11 Jan. te Antwerpen. Samarinda, 10 Jlan. v. Batavia. Djamibl, u., pass. 9 Jon. Dungenesn. Kedoe, 9 Jom. te Batavia. Merauke, t., 8 Jon. v. Sabang. Rindjani, 9 Jan. te R'dam. Tapanoeli, t., 9 Jlan. te Suee. Bamdoeng, pass. 10 Jlan. Vllssingen. Insuliinde, t., 10 Jlam. v. Belawam. Menlade, u., pass. 9 Jkn, Gibraltar. Modjokerto, t, pass. 9 Jan. Kaap Carvoiro. Tabanan, t., 10 Jam. ,v. Port Said. 9 Jkn. 1926. Vertrokken Duitedh a.s. „Doiuro" naar Rot terdam en Duitsohe sleepboort „Fair play No. 14" naar Hamburg- 12 Jkn. 1926. Aangekomen van Brest en vortrokken naar Harlingen Eng. s.a. „Frachter". Aangevoerd door 19 korders: 260 tongen per stuk 0.00—0.70, 100 kleine tongen per stuk 0.20, 1 tarbot 8, 182 kisten kleine schol' per kist 7—8, 40 kisten schar per kist 0—8, 10 kisten bot per kist 18—16; door 25 gorna- lenvlsaohers: 1655 kg. gekookte garnalen per kg. 0.40—0.47, 24 kisten schar per kist 2.50 —8.50. 11 Jam. 1926. Aangevoerd door 82 gamalenvisschers: 8776 kg. gekookte garnalen per kg. 0.28—0.86; 16 kisten scihar per kist 2.60—4; door 1 trekker: 2 tol haring per tal 10. BROEK OP LANGEiNDIJK, 11 Jan. Aanvoer 14,000 kg. uien, gewone 6.60—7.20, drielingen 4.405.20, nep 6.70, grove 5.80 5.90, 2926 kg. peen 4.80—4.80, 103,500 kg. roodo kool 5.807.40, kleinere 1.10—5, 78,200 kg. gele kool 4.806.20, kleinere 1J50—4.60, 69,000 kg. Deensche witte 1.60— 6.50, allea per 100 kg. NOOEDBCHARWOUDE, 11 Jon. Aanvoer 4200 kg. uien, gewone 7.80—8.10, drielingen 7.10—17.40, grove 6.50—6.70, 7000 kg. peen 8.80—8.70, 175,500 kg. roode kool 2.60—7.80, doorschot 2.20—6.80, -51,200 kg. gole kool 2.90—6, doorschot 2.70 4.80, 69,400 kg. Deensohe witte 2.90—6.60, doorschot 2.60—8.40, alle» per 100 kg. 0 IJlan 1926. PÜRMEREND, 12 Jon. 1926. 12 stapels fabriekskaas per 50 kg. 47.50, RiM. 50; 7 stapels boerenkaas per kg. R.ML 50; 632VJ kg. boter per kg. 2.10 2.20; 844 runderen: 190 vette per kg. 0.90— 1.26; 148 melke en gelde 160400; 6 stieren; 17 paarden 100—200; 16 vette kalveren) per k^. 1.60—1.70; 237 nuchtere idtem: voor de slacht 16—40, voor de fok 16—38; 627 vette varkens: voor de zouterij per kg. 0.870.89, voor die slacht per kg. 0.900.94; 95 magere varkens ppr stuk 20—45; 168 biggen 16— 26; 984 schapen en overhouders: schapen 40 52, overhouders 20—28 27 bokken; kip- eieren ix>r 10 jtetuks 8—9, eondieieren por 100 stuks 9, 80 zak appelen 2.60—4. Eicrcnveiling. 13448 kipeieren a per stuk 8.20—9.40, 683 kipeleren .b 7808.10, 618 eendeieren a 8.70. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 8