4/3 x
vóór 15 JANUARI
Abonnementsgelden.
Aan onze lezers bulten de stad doen
wf| het verzoek de abonnementsgelden
voor het eerste kwartaal ten bedrage van
2.
per postwissel over te maken* of op onze
postgirorekening 16006 over te schrijven.
Nn genoemden datum wordt beschikt
met 0.16 verhooging.
Over de abonnementsgelden Sn de stad
wordt dezer dagen per looper beschikt.
Wij verzoeken beleefd de kwitantie bij
eerste aanbieding te voldoen.
DE ADMINISTRATIE.
Verzendings-
Datum der
Tijdstip der
laatste bus
weg.
ter post
bezorging.
lichting a. h.
Postkantoor.
Per zeepost vla
18 Jan.
6.80 'sav.
Amsterdam
of Rotterdam
12 en 26
6.80 'sav.
Per Holl. mail
vla Genua
26
11.80 'sm.
(id. nazending)
18 en 27
9.— 'sm.
(id. 2e na
zending
18 en 27
6.30 'sav.
Per Holl. mail
via Marsellle
19
11.80 'sm.
(id. nazending)
20
11.80 'sm.
Per Eng. mail
vla Marsellle
Eiken Woensd.
v 6.80 'sav.
Naar Suriname:
,Per zeepost vla
Amsterdam
6.80 'sav.
Per mail vla
p
Amsterdam
6.80 's av.
(Coloniyn)
28 Jan.
Por mail vla
19
6.80 'sav.
Naar Sab a, St. Enstatius en St. Martin'
PerzeepoBtvia
Amsterdam
(Coloniyn)
28 Jan.
8.80'sav.
Per mail over
Engeland
Eiken Vrydag.
,6.80 'sm.
Naar Aruba, Bonaire en Cura^ao:
Perzeepostvia
Amsterdam
f
(Coloniyn)
28 Jan.
6.8CX'sav.
idem
(Zd.Pacifloiyn)
6.80 'sav.
idem
(Caracaoiyn)
18
6.30 's av.
STOOMT AARTBERIGHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
De per zeepost te verzenden stukken zijn te
voorzien van de aanwyzing „zeepost."
VERGADERINGEN, VERMAKELIJK
HEDEN, ENZ.
Dinsdag 12 Januari.
A. G. O. Musis Sacrum, 8 uur.
Lichtbeelden-voorstelling Palmstraat nun.
4.30 uur.
GelnOnthouders, Spoorgracht 48, 8 uur.
Woensdag 18 Januari.
Uitv. „Een vaste Burg", Luth. Kerk, 8 u.
Donderdag 14 JannarL
Concert M. S. F. Casino 8 uur.
Loger des Hoils. Spoorgracht 8 uur.
Ned. Ver. v. Huisvrouwen. Zaal v. Weelde
8.16 uur.
Geref. Evangelisatie, MiL Tehuis, Kanaal-
weg 8 uur,
Dinsdag 19 Januari.
Abonnementsconcert, Casino 8 uur.
Woensdag 20 Januari.
Blanke Ballast., Casino 8 uur.
Zaterdag 23 Januari.
Bal-Masqué M. S. F. Casino 8 uur.
MARINEBERICHTEN.
Gewijzigd reisplan Hr. Ms. Heemskerck
en Tromp.
In verband met de doorbraak en den
watersnood in verschillende gedeelten
van ons land, is zooals men weet, de
oefeningsreis van Hr. Ms. „Heemskerk"
en „Tromp" uitgesteld. Het gewijzigd
reisplan voor deze oorlogsbodems is thans
vastgesteld als volgtvertrek Nieuwediep
13 Januari, Vaiencia 2126 Januari,
Palermo 15 Februari, Napels 1216
Februari, Genua 2227 Februari, Cadiz
611 Maart, terug in Helder 16 Maart.
Burgerlijke stand van Helder
van 9—11 Januari 1926.
GEBOREN: M. van Dam—van Éetem, z.;
M. E. den Njjs—Weeterbeek, z.; M. M. van
Mil—Roocfómrijs, z.; A. M. Ham—Rijnicke,
z.; A. A. Swaft—Admiraal, z.; E. O. Loo-
•man—Eldering, d.; E. H. de'Jong—Augus
tijn, d.
OVERLEDEN: E. M. van Emmerik—
Reuser, 48 jaar; Jan Stins, 71 jaar; K. Goos,
84 Jaar.
TWEEDE KAMER.
HollandAustralië Lijn.
Holland—Britsch-Indiö Lijn.
HollandO.-Azië Lijn.
HollandWeet-Afrika Lijn.
Java—Bengalen Lijn.
JavaN ow-Y ork Lijn.
I
Rotterdainsche Lloyd.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Aldlabi, 11 Jam. ts Hamburg.
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
VISSCHERIJBERICHTEN.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
i
naar waarnemingen verricht In den
morgen van 12 <Jan.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsoh
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Hoogste stand 788.6, te Wlsby.
Laagste stand 746.6, Isaljord.
Verwachting:
Matige, later wellloht toenemende O.
wind, helder tot licht of half bewolkt,
waarsohljnlijk droog weer, Ilohte tot ma-j
tige vorst
Dat beteekent: Viermaal een ongewijzigde
advertentie ter plaatsing opgegeven In de
„Heldersche Courant' tegen driemaal bere
kening.
WIJ ervaren dikwijls,, vooral bij hen, die
een z.g. kleine advertentie plaatsen, dm,
wanneer een eerste plaatsing niet voldoende
succes oplevert, vergeten wordt, om tijdig
order tot herplaatsing te geven.
Om onze cliënten voor schade en last ten
gevolge van een dergelijk verzuim te behoe
den, adviseeren wij in den regel om direct
opdracht te geven tot 4/3 X plaatsing. Zoo
dra men dan geslaagd is, deelt men ons zulk
mede en wordt dan de overbodig geworden
advertentie uitgelicht. Onze cliënten zijn dan
slechts schuldig het aantal malen, dat zij ge
adverteerd hébben.
Probeert U dat ook eens!
Deze bepaling geldt alleen voor adverten-
tiën, wefke niet volgens het goedkoope tariel
voor handels-advertentiën worden geplaatst-
MARKTBERICHTEN.
Afsluiting en droogmaking Zuiderzee.
Verschenen is Memorie van Antwoord
betreffende de ontwerptjni: lo. wijziging
van de wet van 14 Juni 1918 tot afsluiting
en droogmaking van de Zuiderzee en 2o.
wijziging van de wet van 20 December 1918
tot instelling van een fonds ten behoeve van
de afsluiting en droogmaking der Zuiderzee.
'De liegeering zegt daarin zich niet te kun
nen vereenigen met de zienswijze van som
mige leden, volgens wie het aan ernstigen
twijfel onderhevig zou zijn dat de meerdere
kosten, welke de droogmaking van den
N.W.polder zal vorderen, wanneer deze ge
lijktijdig met de afsluiting van de Zuiderzee
wordt uitgevoerd, gecompenseerd zullen
worden door het daaraan verbondlen voordeel
van het vroeger beschikbaar komen van cul
tuurland.
De juistheidl van de opmerking, dat bij
alle tot dusver ondernomen droogmakerijen
de meest westelijk gelegen gronden van veel
minder qualiteit zijn dan de oostelijk gele
gene, kan in haar algemeenheid niet worden
toegegeven, en kan ook voor de droog te
maken Zuiderzeepolders niet worden erkend.
Vervroegde droogmaking van den N.W.-
polder zal de gelegenheid doen ontstaan, om,
voordat uitgifte van gronden in de overige
polders aan de orde zal zijn, een goed oordeel
te vormensmitrent de cultuurwaarde van de
gronden, van uiteenloop enide geaardheid,
welke later zullen droogvallen.
iDe nadruk dienlt er voorts op te worden
gelegd, dat men een geheel onjuist stand
punt inneemt, wanneer men het tekort, dat
thans voor db vervroegde droogmaking van
den N.W.polder is becijferd, als verloren
geld zuo willen aanmerken.
Door een splitsing in het verstrekken van
de benoodigde gelden over den gewonen en
den buitengewonen dienst schijnt een1 be
hoorlijke verdeeling van de financieele lasten
tusschen heden én toekomst verkregea
De overwegingen welke geleid hebben tot
het Inzicht, dat het cewensoht is den afsluit
dijk in plaats van bij Plaam meer noordelijk,
al nabij Zurig, aan de kust te doen aan
sluiten, zijn In het kort de volgende:
lo. De grondslag voor den afsluitdijk- is
In de richting naar Zurig veel beter dan in
die naar Plaam;
2o. Bij de dijkinrlchtlng naar een punt
even bezuiden Zurig zal de inspringende
hoek of „zak" welke In de kustlijn zou wor
den gevormd, wanneer de dijk werd gericht
naar Piaam, nagenoeg geheel verdwijnen en
zal een veel regelmatiger kustlijn worden
verkregen.
3o. Wanneer de dijk nabij Zurig aan
den Frieschen wal zal aansluiten, kan de
verhooging van het tusschen Piaam en
Zurig gelegen ongeveer "6 K.M. lange vak
van den aansluitenden Frieschen zeedijk
achterwege blijven.
4o. Bij aansluiting van den dijk nabil
Zurig wordt de oppervlakte van het IJsel-
meer rond 900 H.A. grooter dan bij aan
sluiting nabij Piaam het geval zou zijn.
Wel zijn aan de dijksrichting naar Zu
rig eenige nadeelen verbonden, doch deze
wegen naar het oordeel der Regeoring
op verre na niet op tegen de genoemde
voordeelen.
Tegen het terugnemen vqn dit deel lia-
rer voorstellen om het in den vofiu van
een afzonderlijk ontwerp aan het oordeel
der Staten-Generaal te onderwerpen, be
staat bij de Regeering overw3gend bo<
zwaar. De beslissing dient nu te worden
genomen, opdat met de uitvoering dor
plannen in 1926 een aanvang gemaakt zal
kuhnen worden.
De Regeering acht voorts den tijd nog
niet gekomen, om thans reeds' definitief
den jurischen vorm vast te stellen, welke
aan de droogt te maken polders zal wor
den gegeven.
Bij nota van wijziging wordt voorge
steld, ten aanzien van de kosten van de
werken, bedoeld in art. 1, sub A 8o gehan
deld zal worden op gelijke wijze als met
de kosten van de afsluiting het geval zal
zijn.
i groot-stormslagzeil, splinternieuw, stond
geen 10 minuten bij, of het woei weg. De
nnkeris waren klaar .gemaakt om op de
reede van Texel te kunnen ankeren. Het
Ijjanker wipte op in de rustlijn, brak den
riistketting in liet neervallen en hing in
de partuurlijn te slingeren, met de punten
van de hand' In den boeg riameiende. De
ketting werd op 16 vadem ontsloten en het
anker aan de golven prijsgegeven. Met de
mariniers gelukte Lot om het grootbark-
zeil dichtgereefdi te krijgen en het bij te
zetten oan den mast wat te steunen.
„Er stond' 4 palm water bij de pomp,
toen het weêr des middags ten 4 ure be
gon af te nemén, zood at er den geheel en
ufooht moest lens gepompt worden. De ka
pitein die Monyé was op dek tegen het
loofboord vastgebonden en giaf van daar
kalm en rustig zijn bevélen en had' van
tijd tot tijd noig een aardigheid ten beste,
terwijl de officieren bleeik van angst wa-
EEN ZEEMANSLEVEN.
Dezer dagen verscheen „Het Leven van
een Vloothouder", Gedenkschrift van M.
H. Jansen, naar het oorspronkelijke hand
schrift, uitgegeven en van aanteekenlngen
voorzien door S. P. L'Honoró Na£er,
Utrecht, Kemink en Zoon.
Deze autobiografie van wijlen M. H
Jansen, geboren in 1817 en in 1893 is ge
storven als gcp. schout bij nacht titularis
en lidi van den Raad van State, geeft een
uitstekend beeld van negentlendi-eeuwsóh
zeemansleven.
Het Hbl., het werk besprekende, haalt
er eenige bijzondere gebeurtenissen uit
aan.
In 1835 kwam Jansen, 18 jaar oud, nn
zijn opleiding bij de Marine. Na 4 maan
den dienst wérd hij geplaatst, te N'euwe-
diep, aan boord van het fregat „Bellona",
waanhee eenige tochten in de Noordzee in
eskaderformatie werd'en gedaan, waarna
hij overging op het fregat „De Zaan" dat
naar Indië vertrok met 'n bemanning, die,
wat die matrozen betrof, grootendeels uit
aangeworven Sfcandinaviërs bestond, zoo
als destijds vaak op marinesohepen voor
kwam toen, door de uitbreiding der koop
vaardijvloot in verband met het cultuur
stelsel, de beste Nedbrlandsche matrozen
naar de koopvaart werden getrokken.
Het begin van d'ie eerste groote reis zou
Jansen heugen. Het schip geraakte, nog
vóór het uit het Kanaal was, in dén ge
weldigen Novemberstorm van 1836, kwam
eerst bijna op dé Goodwin Sands, daarna
haast op Kaap Grisnez en wfird tén slotte
half ontredderd', teruggeslagen, de Noord
zee in, weer naar Texel. Men moet Jan-
sens sobere relaas van dien terugtocht
lezen:
„Door dé zware batterij en het water
tusschendeks haalde het schip zwaar over,
zoodat spoedig de lijverschansing weg
sloeg en men zich aan het loefboord moest
vasthouden om niet overboord te glijden.
Hot grootmarszeil woei uit de lijken. Hst
ren.'
Hoe het fregat „De Zaan" er uit zag
toen het, uit dézen storm, voorgaats van
Den Helder kwam en de stoomboot „Noord
Holland'' kwam vragen of men „ook iets
van het fregat „De Zaan" gezien had"! Het
schip was blijkeltjk onherkenbaar. Het
moest grondig worden nagezien vóór het
naar Indië vertrok.
1 Op diezen tocht, en daarna op de barre
uitreis naar Indië in het laatst van Decem
ber, deed Jansen de klem op van de chro
nische longaandoening die hem geduren
de- zijn heele verdere leven telkens weer
aan 't sukkelen bracht
We kunnen dat heele leven niet volgen.
Het ls een leven geweest vol afwisseling,
met reizen naar Oost- en West-Indië en
Brazilië, met belangrijke opdrachten te
land (waarvan we de resultaten in het
chronische lijstje vermelden), een leven
vol succes.
Jansen was een zeeman die midden in
zijn tijd stond en die met dien tijd mee
leefde en hem overzag zooals de kapitein
op de brug de zee overziet Maar van één
tpcht willen wij tooh nog even. iets vertel
len. Het was zijn laatste en tevens de meeat
glorieuze.
De „Prins Hendrik der Nederlanden",
het eerste ramtorensohip van onze marine,
oen stoom- en zeilschip met twee schroe
ven, was onder Jansens voortdurend toe
zicht en naar vele van zijn aanwijzingen
bij Laird te Btrkenhead gebouwd. Hy had
het van daur thulsgobraoht en zou (hy was
toen, in 1867, kapitein-ter-zee) de eerste
reis er mede maken langs Portsmouth.
Plyraoutn, Brest en Cher.bourg. Dit soort
scheper, was nog zeer nieuw (wy wachten
destyds niet met het kiezen van een
scheepstype totdat het haast al weer ver
ouderd was) en schoon men er als oorlogs
instrumenten groote verwachtingen van
had (in den Amerikaanschen burgeroorlog
hadden ze trouwens reeds eenigermate een
groef doorstaan), had menigeen een zwaar
oofd in de zeewaardigheid der toren-
schepen. Ook te Brost, waar men, geiyk
in heel de Franscho marine, dit soort sche
pen nog niet kende, twyfelde men sterk
aan de zeewaardigheid. Dat kon Jansen,
die het schip had zien bouwen en het ver
trouwde, niet zetten en toen er een harde
storm kwam uit het Noordwesten, wilde hij
uitvaren. Eerst was er geen loods daar
voor te vinden in Brest, maar eindeiyk
verklaarde er zich toch één bereid nadat
Jansen gezegd had!, dat hy anders zonder
loods zou uitvaren.
Men moest vóór donker ^buiten" zyn en
stoomde dus met voilé kracht (9 nujl; des
tyds was dat veel) tegen de woeste zee op.
Men verloor weldra kluifhout en bram-
streng, die vóór den boeg'bungelden; de
zee liep over den bak in het volkslogies en
sloeg ontzagiyk over het schip. Maar Jan
sen hield het, bulten gekomen, met 5-
mijlsvaart met den kop op dé zee en zag
al heel gauw, dat het best ging. Toen
draalde hy oen weinig het Kanaal in om
te zien wat het schip zou doen als het
dwarszeo in den storm liag. Het schip
„slingerde toen aanzionUjk en schepte met
beide boorden water" en toen de comman
dant na zoo'n slingering voelde, dat het
schip „een ooganblik scheen te aarzelen
om zich op te rlgten", gaf hy last om het
weer met den kop op de zee te zetten. Men
moest het als stoomschip behandelen en
niet doen afsof het nog een zeilschip was,
zooals later met dén Engelschen „Captain"
geschiedde.die dan ook omsloeg.
In dien nacht vergingen er zestig sche
pen op de Fransche kust.
Maar de „Prins Hendrik" kwam 'san-
deren daags, toen de storm geluwd was,
te Oherbourg binnen, zoo keurig opge
poetst en schoongemaakt, met hersteld
kluifhout en bramsteng, alsof hy op een
zomerzeetje had gevaren. Dat was een
echte „erfinerie" van Jansen. De schout-
by-nacht echter van het Fransche' eskader
dat te Brest lag, zag aan den schoorsteen,
die geheel wit van zoutkristallen was,
welk een verschrikkelijk weêr het sohip
moest hebben gehad en kwam persooniyk
aan boord' om Jansen te begroeten.
En toen deze later aan wöl stapte, na-
tuurlijk lang nadat de loods uit Brest er
aan land was gegaan, toen had die loods,
die het zeemanschap van Jansen had waar
genomen en er diep respect voor had ge
kregen, spontaan iets heel moois giereed
gemaakt. „AUle loodsen van Cherbourg,
inet den loods- van Brest voorop, stonden
langs de kaai, met hun hoeden en petten
af", vertelt Jansen.
„C'est un loup de mer première classe",
had de loods uit Brest van hem getuigd.
Nietwaar, dat was iets dat De Ruytori#
dagen dééd herleven, zoo'n collectieve zee-
manshulde aan dien Zeeuwschen Jongen?
Van kerels, die allemaal, óók wel wisten
wat varen is.
Tljdstlppenvan verzending der brievenmalen.
Naar Ned. Oost-IndIS.
Naar Ned. Wast-lndlë.
8 Febr.
St. Nazairo
18
De le der 4 ploegen van de verlofganger»
der zeeamilititle ven de lichting 1923 zijn voor
den tijd van1 6 weken in de Marinekazerne al
hier ondier die wapenen gekomen.
De kuit. ter zee H. T. do Booiji 1» bestemd'
voor den dienst in O.-I. Hij zal zijne beatan»-
tninig volgen per s.a. Grotlu» dat 17 Jan. van
Amsterdam vertrekt.
Johara de Wltt, 9 Jlan. te Batavia.
Kariimiata, n., 11 IJkjn. te Port Said!.
Koningin dór Nederlanden, u., pass. 8 Jan.
Perim.
Roepat, 11 Jam. te A'djaim.
Sembilan, t., 9 Jlan. v. Barcelona.
Kamhangan, t., 7 (Jlan. v. Sabang.
Nias, u., 9 Wan. te Port Said.
Roepat, t., pase. 7 Jan. Gibraltar.
Batoe, 9 Jlan. v. A'darn.
Rotti, i, 8 Jlan. nr. Padanig.
Prins der Nederlanden, t., 9 Jlan. v. Genua.
Krakatau, u., 10 Jan. v. Antwerpen.
Kom. Ned. Stb. Mij.—Kom. West-Ind. Maildienst.
Amersfoort, 10 Jlan. te Antwerpen.
Aimior, 11 Jan. te Hamburg.
Delft, 11 Jlan "te Hamlburg.
DidJo, 10 Jan. v. La Palllce.
Hebe, 11 Jlan. v. Gibraltar.
Nereus, 11 Jam. te Kopenhagen.
Pluto, 11 Jam. te Kopenhagen.
Rhea, 7 Jlan. v. Kingston (Ja).
Achillioe, 7 Jam. v. Aux Caye,
Ganymedes, 9 Jlan. te R'dam.
Neptumua, 8 Want v. Bari.
Zou®, 9 Jan. te Tri bet.
Agamiemmon, 9 Jam. v. Algiers.
Almelo, u., pase. 10 Jan. die Azoren.
Aurora, 9 Jto. te Genua.
Carna, u., 9 Jlan. te San Jtuam de P. Rica
Erato, 11 Jlan. .te A'dam.
Ganymeds.9 Jlan. v. R'dam.
Haarlem, 7 Jlan. v. Oorral.
Jam van Nassau, 10 Jam. te R'dam.
Lotte, 11 Jan. v. Bourga».
Nor©, 11 Jam. te A'dam.
Oranje Naseau, u., 8 Jam. v. Dover.
Orpheuss 0 Jam. v. Vaiencia.
Pollux, 9 Jlan. v. Famaga&ta.
Prins der Nederlanden, 8 Jam. ir. Nsw-York.
Stralbo, 9 Jam. t. Pasages.
Ulyeses, 9 Jam. v. Vligo.
Vesta, 9 Jkn. v. Palermo.
Benmokoani, u., 8 Jam. te Oaltao.
Borenioe, 9 Jlan. v. R'dam.
Breda, 8 Jlan. v. Ohicoana.
Brielle, 7 Jam. v. Valporaiso.
Coros, 8 Jam. te Conatantlnopel.
Euterpe, 9 Jan. te Stettln.
Fauna, 9 Jlan. te A'dam.
Orton, 9 Jlan. v. A'dam.
li 'Rhcsous, 8 Jan. te Gandla.
Kon. Hollandsoho Lloyd.
Oranla, 7 Jlan. v. Buenos Ayros.
Flandria, u., 10 Jlan, v. Lisaabon.
Zoolandlo, t., 10 Jan. ,v. Las Palmas.
Sallond, 10 Jlan. v. Londen.
Kon. Pakotv aart maatschappij.
Sawahloento, 10 Jan. v. Batavia.
Houtman, 9 Jan. te Melhourne.
Halcyon Lijn.
Stad' Dordrecht, 10 Jan. te Alicamte.
Stad' Zaandam, 8 Jlan. v. GagllarL
Florapark, 9 Jam. v. R'dam.
Stad Vlaardingen, 11 Jam. te R'dam.
HollandAfrika Lijn.
Bahka, 8 Jlam. te Bol'ra.
Randfontein, 9 Jon. T. Zanzlbar.
IUetfomteln, 11 Jam. v. Port NataL
Meliikerk, 1, 8 Jan. r. KlUndlnJ.
Toba, 11 Jam. te A'dam.
Bolland—Amerika Lijn.
Maasdam, 10 Jlan. te Antwerpen.
Nobrasko, 10 Jbn. te Llverpool.
Ijodhkatrine, 5 Jan. r. Portland (öre).
Dlmtoldijk, 7 Jlan. te Soattle.
Drochtdijk, 9 Jlan. te R'dam.
Eamdljk, 8 Jlam. v. Crietobal.
Gaasterdijk, 8 Jlan. v. Crlstobal.
Montgomory&hiro, 6 Jan. v. Crietobal.
Napierlan, 9 Jan. v. R'dam.
Nieuw Amsterdam, 9 Jon. te R'dam
Glamorganahiie, poes. 9 Jlan. VHseingen.
Lochimónar, 7 Jlam. te San Pedro.
Marylaud, 9 Jan. t R'dam.
Noorderdijk, 8 Jan. w. Oristolbal.
Beematerdijk, 8 Jlan te Boston.
IWlderdlljk, paas. 11 .Jlan. Lizard.
Brood ijk, 9 Jlan. v, New-York.
Grootendijk, pass. 10 Jan. Lizard'.
Kinderdijk, pass. 9 Jbn. Lizard.
Moerdijk, 9 Jtarn. te San Franclseo.
Volendam, 9 Jon. v. Hallfax.
Alwaki, 11 Jam. te Hamburg.
Zijldijk, t., 8 Jlam. v. Las Palmas.
Athene, 10 Jan. te R'dam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Agamemmon, 9 Jlan. v. A'dam.
Adraetue, pass. 9 'Jan. Gibraltar.
Atreua, pass. 9 Jlam. Gibraltar.
Neleus, 11 Jlan. te A'dam.
Folydbrus, 10 Jan. v. Liverpood.
Rhexener, 7 Jlan. te Londen.
Tolamanon, 9 Jlan, te A'dam.
Troilus, 7 Jlan. te Londen.
Elpenor, 11 Jlan. te Manilla.
Gtoueua, 11 Jan. T. Ooleimlbo.
Bmzetoo Lijn.
i Jbnge Anthony, 10 Jlam. te Carthagena.
Arendiskerk, t, pos®. 9 Jan. Perim.
Almkerk, u., 11 Jon. te Briabane,
Batjan, 11 Jam. v. Hamburg.
Ridderkerk, u., 10 Jlan. te Port Soedan.
Streefkerk, t., 9 Jan. v. Colombo.
Bovenkerk, u., pass. 8 Jan. E ast bou roe.
Sohiedijk, u., 10 Jan. te Madras.
Gamma, u., 10 Jam. te Manilla.
Oöstkerk, 11 Jlan. te Bramen.
Ouderkerk, 12 Jan. te A'dam.
We&terdijk, t., 9 Jan. r. Penamg.
Djocja, 10 Jlan. v. Lagos.
J)ava, 10 Jam. v. Lome.
Rijnland', u., pass. 9 Jan. Dover.
Vlieland, u., pass. 6 Joel Dakar.
Alibi roo, t., 8 Jan. aan de Goudkust ladlendie.
Amjbon, vertr. 10 Jlan. v. de Goudkust.
Helder, u., 8 Jan., te Accra.
Saturnus, 11 Jlan. te A'dam
Oeyloni, 10 Jlan. te Jlava.
Mapda, 10 iJka v. Golcutta.
Siamtar, 9 Jlan. v. New-York.
Medan, pass. 10 Jan. Perim
Bandoeng, 11 Jan. te Antwerpen.
Samarinda, 10 Jlan. v. Batavia.
Djamibl, u., pass. 9 Jon. Dungenesn.
Kedoe, 9 Jom. te Batavia.
Merauke, t., 8 Jon. v. Sabang.
Rindjani, 9 Jan. te R'dam.
Tapanoeli, t., 9 Jlan. te Suee.
Bamdoeng, pass. 10 Jlan. Vllssingen.
Insuliinde, t., 10 Jlam. v. Belawam.
Menlade, u., pass. 9 Jkn, Gibraltar.
Modjokerto, t, pass. 9 Jan. Kaap Carvoiro.
Tabanan, t., 10 Jam. ,v. Port Said.
9 Jkn. 1926.
Vertrokken Duitedh a.s. „Doiuro" naar Rot
terdam en Duitsohe sleepboort „Fair play
No. 14" naar Hamburg-
12 Jkn. 1926.
Aangekomen van Brest en vortrokken naar
Harlingen Eng. s.a. „Frachter".
Aangevoerd door 19 korders: 260 tongen per
stuk 0.00—0.70, 100 kleine tongen per stuk
0.20, 1 tarbot 8, 182 kisten kleine schol'
per kist 7—8, 40 kisten schar per kist 0—8,
10 kisten bot per kist 18—16; door 25 gorna-
lenvlsaohers: 1655 kg. gekookte garnalen per
kg. 0.40—0.47, 24 kisten schar per kist 2.50
—8.50.
11 Jam. 1926.
Aangevoerd door 82 gamalenvisschers: 8776
kg. gekookte garnalen per kg. 0.28—0.86; 16
kisten scihar per kist 2.60—4; door 1 trekker:
2 tol haring per tal 10.
BROEK OP LANGEiNDIJK, 11 Jan.
Aanvoer 14,000 kg. uien, gewone 6.60—7.20,
drielingen 4.405.20, nep 6.70, grove 5.80
5.90, 2926 kg. peen 4.80—4.80, 103,500 kg.
roodo kool 5.807.40, kleinere 1.10—5,
78,200 kg. gele kool 4.806.20, kleinere
1J50—4.60, 69,000 kg. Deensche witte 1.60—
6.50, allea per 100 kg.
NOOEDBCHARWOUDE, 11 Jon.
Aanvoer 4200 kg. uien, gewone 7.80—8.10,
drielingen 7.10—17.40, grove 6.50—6.70,
7000 kg. peen 8.80—8.70, 175,500 kg. roode
kool 2.60—7.80, doorschot 2.20—6.80,
-51,200 kg. gole kool 2.90—6, doorschot 2.70
4.80, 69,400 kg. Deensohe witte 2.90—6.60,
doorschot 2.60—8.40, alle» per 100 kg.
0 IJlan 1926.
PÜRMEREND, 12 Jon. 1926.
12 stapels fabriekskaas per 50 kg. 47.50,
RiM. 50; 7 stapels boerenkaas per kg.
R.ML 50; 632VJ kg. boter per kg. 2.10
2.20; 844 runderen: 190 vette per kg. 0.90—
1.26; 148 melke en gelde 160400; 6 stieren;
17 paarden 100—200; 16 vette kalveren) per
k^. 1.60—1.70; 237 nuchtere idtem: voor de
slacht 16—40, voor de fok 16—38; 627 vette
varkens: voor de zouterij per kg. 0.870.89,
voor die slacht per kg. 0.900.94; 95 magere
varkens ppr stuk 20—45; 168 biggen 16—
26; 984 schapen en overhouders: schapen 40
52, overhouders 20—28 27 bokken; kip-
eieren ix>r 10 jtetuks 8—9, eondieieren por
100 stuks 9, 80 zak appelen 2.60—4.
Eicrcnveiling.
13448 kipeieren a per stuk 8.20—9.40, 683
kipeleren .b 7808.10, 618 eendeieren a
8.70. I