T Derde Blad. BINNENLAND BUITENLAND VAN ZATERDAG 27 MAART 1928. Mr. Th. B. Plejte. t Te 'a-Gravenhnge, waar hU sedert een paar maanden tot herstel van gezondheid vertoefde, ia Donderdagavond laat op 61- j&rigen leeftijd overleden Hr. Ms. buiten gewoon gezant en gevolmachtigd minis ter bij het Spaaneche hof mr. Th. B. Pleyte, oud-minister van koloniën. Het dagelijksch bestuur van de Centrale van Vereenigingen van personeel in Over heidsdienst neeft een adres gezonden aan den ministerraad, waarin verzocht wordt, ten aanzien van het tijdelijk personeel een maatregel te nemen, die wat betreft het toepassen van artikel 20 van het Bezoldigingsbesluit(huwelijk8bij8lag) ana loog is aan de toepassing voor het vaste personeel. Voor het geval de regeering ook thans nog daarin mocht zien een ongewenscbte aanmoediging van een huwelijk door tijdelijk personeel, wordt, subsidiair, gevraagd, althans aan hen, die bij bet in werking treden van het Be zoldigingsbesluit 1026 reeds gehuld waren den genoemden bijslag alsnog te ver- leenen. Als argument voor de verbetering wordt nog de omstandigheid aangevoerd, dat lotsverbetering door vaste aanstelling voor het tijdelijk personeel als regel abnormaal lang op sich laat wachten. Uit de metaalindustrie. Naar aanleiding van de door den directeur- generaal gedane toezegging aan de R.-K. en Christ. Metaa. bewerkersbonden om met in gang van 1 April den werktijd van de over- werkvergunning met 1 uur te verkorten en van 68 op 52 te brengen, en per 6 Juli we derom met 1 uur voor de groote industrie te Rotterdam, hebben de besturen van ge noemde organisaties zich direct tot de Rot- terdamsche werkgevers individueel, zoowei als tot hun organisaties gewend om de min der te weiken uren vergoed te krijgen. Het gevolg is geweest, dat aan de over- werkvergunninghoudërs, leden van den Me- ta ai bond, zal worden aanbevolen, indien zij van 68 op 62 uur mochten terugvallen, dat eene uur te betaien. Uitgesloten zullen eventueel alleen die firma's zijn, wier econo mische toestand van dien aara is, dat eemge loonsverhooging' totaal onmogelijk is. Voor zoover thans na te gaan is, betreft het slechts enkele bedrijven. De Bijenkorf te den Haag. Onder enorme belangstelling is Don derdagmiddag het gebouw van de Bijen korf te 's Gravenhage geopend Bij den rondgang bleek het gebouw vrijwel gereed te zijn. Eeri kort overzicht van dit massale bouwwerk moge hier ▼olgen. De voorgevels bestaan uit een bronzen étalagebouw, waarboven een gedeeltelijk baksteenen bovenbouw, onderbroken door groote vensters over de volle hoogte van 8 verdiepingen. Een en ander afgesloten door zandsteenen hoofdtraveeën en een zandsteenen afdekband. Het glas in de vensters is gesluierd glas, speciaal voor dit gebouw gemaakt, De volle hoogte van het gebouw is 26.76 M., het terrein waarop het staat 38U0 M1. groot, het bebouwde oppervlak daar van 3000 M". Het gebouw bestaat uit een boog sousterrein en 6 verdiepingen. Het heeft aan de Wagenstraat en de Groote Marktstraat hoofdingangen, bovendien twee dienstingangen voor het personeel. De expeditie bevindt zich aan de achter zijde van het gebouw. In totaal zijn er 72 verkoopafdeelingen. Speciaal ingericht zijn de damessalons, de dameshoedensalon, de lunchroom, tea room, friseersalon, bet radiozaaltje, het reisbureau, het post- en telegraafkantoor, de grammofoonzaal en de levensmidde- lenafdeeling, de Oostersche tapijtzaal, de kunstzaal en nog eenige lokaliteiten, waarvan de bestemming nog niet is vastgesteld. De Holland— Amerika-lUn ln Rusland. De Rotterdamsche oorrespondent van bet „HbL" meldt: In verband met een bericht in een der Engelsche bladen, als zou de HollandAme rikaan tezamen met de Cunarailjn van de Sowjet-regeering een concessie hebben ver worven voor de scheepvaart op de Wolga, \erneem ik van de directie der H. A. Lijn, dat bjj haar van een concessie voor de vaart op de Wolga niets bekend is. Zij noemce het bovenbedoelde bericht dan ook absoluut onjuist. De directie deelde echter het vol gende mede omtrent de relaties der Mij- met Sovjet-Rusland. In Mei 1928 gaf de Sovjet-regeering het em'.grantenvervoer ln handen van de Rus- s.sche vrijwillige vloot. Deze onderneming was echter niet in het bezit van schepen eni derhalve hebben eenige transatlantische lijnen zich met haar in verbinding gesteld. Gezamenlijk met de Royal Mail,-de Cunard Line en Canadian Pacific sloot de Holland Amerika Lijn een overeenkomst met de Russische vrijwillige vloot voor het vervoer van emigranten'uit Rusland. Het contract geldt alleen voor passage en niet voor zijn, als zou er een nieuwe overeenkomst rijn gesloten. De mogelijkheid van samenwerking van deze vier scheepvaartmaatschappijen is hier in gelegen, dat zij leder gedeeltelijk een apart gebied bedienen. De Canadian Pacific vervoert alleen naar Canada, de Royal iMail naar Zuid-Amerika, de Ounard naar de Ver. Staten en Canada en de Holland Amerika Lijn naar Cuba en Mexico en daarna nog een gedeelte der pas sagiers voor de Ver,, Staten. Van een plan voor het scheppen van een onderneming die een monopolie zal hebben voor de vrachtvaart op de Wolga, is dezer zijds niets bekend. Indertijd is van Russische zijde wel eens gesproken over de mogelijkheid van zee vrachtvaart. De bovengenoemde maatschap pijen j$n daar echter niet op ingegaan, om dat dat te weinig effect bood. Noord-Nederlandsch landbonwcredlet Commissarissen van het Noord-Neder- landsche landbouwcrediet te Veendam, deelen aan schuldeisohers der bank mede, dat zij, op grond van een overzicht van de baten en schulden der vennootschap, van meening zijn, dat alle schuldeisohers der bank ten volle zullen worden betaald, mits daarvoor door hun eenigen ttjd wordt gegeven. 4 Voorloopig is het niet mogelijk, beta lingen te doen. Zij verzoeken den loop van de zaken rustig eenigen tijd af te w ach te ft. Ernstig wordt er naar gestreefd om de noodige kasmiddelen te krijgen, om dan ieder dadelijk te kunnen voldoen. Indien de zaak geforceerd wordt, zou er niets anders overblijven dan surséance van betaling aan te vragen, hetgeen zij zooveel mogelijk, ook wegens de daaraan verbonden kosten, willen vermijden. OOST-INDEEL Ds nlenwe gouverneur-generaal Aan mr. D. Fock is op zijn verzoek on der dankbetuiging eervol ontslag ver leend als gouverneur-generaal van Ned.- Indië. Benoemd is tot G.-G., jhr. mr. A. C. D. de Graeff, Neder landsoh gezant te Washington. Een en ander met Ingang van den da tum van overdracht en aanvaarding van het ambt. Het „Hbl." teekent hierbij aan: Het bericht van de benoeming van jhr. mr. A. E. de Graeff tot gouverneur-generaal van Nederlandsch-Indië zal in ruimen kring zeker Leel wat opluchting hebben gebracht, met het oog op het geduchte gevaar voor nieuwe gevaarlijke experimenten, dus tevens met instemming zijn begroet. Nourr. dans ie sérail, a*s secretar.e^unb- tenaar tenslotte geroepen to t-e betrekking van algemeen secretar.s van Nederlandsch- Indië, heeft de heer De Graeff in het begin van den oorlogstijd, toen heel veei van hem werd gevergd ais ambtenaar, maar vooral als voornaamste adviseur van een toenmax.gen landvoogd, goede diensten bewezen. In 1914 werd hij aangewezen om zitting te nemen in den Raad van Nederlancsch-Indië, van welk college hij ln 1917 tot vice-preai- dent werd benoemd, welke functie hij tot 1918 bekleedde. In Nederland teruggekeerd, werd hjj na zijn pensionneering in 1918 benoemd tot ge zant te Tokio in 1920 en in 1922 tot gezant te Washington. De n.euwbenoemde Gouverneur-Generaal van Nederl.-Ind,ë werd 7 Augustus 1872 te 's-Gravenhage geboren en is dus 68 jaar. Hij is gehuwd met een dochter van wij.en den Gouverneur-Generaal van Ned.-Ind.ë, jhr. Van der Wijck. Bultenlandsche Ingenieurs. De regeering heeft beslist, dat de bul tenlandsche ingenieurs bij de Staatsspoor gedurende drie jaren kunnen doordienen, MARLNE-BEGROOTING. Marine-begrooting ln de Tweede Kamer. In ons verslag betreffende de discussies omtrent de marine-begrooting in de Twee de Kamer gevoerd, zijn enkele belang rijke opmerkingen van den heer Van de Bilt niet of onvoldoende tot hun recht ge komen. Blijkens de officieele Handelin gen heeft de heer Van de Bilt, die de eer ste spreker bij dit hoofdstuk der begroo ting was, het volgende gezegd: Het spijt mij, Mijnheer de Voorzitter, dat ik door de eigenaardige behandeling der begrooting niet in de gelegenheid ben een woord van welverdiende hulde te brengen aan de marine, die in de dagen van den watersnood zoo schitterend heeft gewerkt Geen algemeene beschouwingen over de begrootingen, nooh over de afdeelin- gen daarvan, is afgesproken. Goed, Mijnheer de Voorzitter! We krij gen dus het zeer gewichtige vraagstuk van de al of niet splitsing der marine af zonderlijk. Er zal dan gelegenheid zijn de zaak van alle kanten onder de oogen te zien. Voor mij. Mijnheer de Voorzitter, stapelen de bezwaren zioh op. Maar, soit, ik wil alleen dit zeggen, Mijnheer de Voorzitter, dat het jvel een zeer eigen aardige behandeling van deze begrooting zal zijn. Immers, een der motieven van de split sing, waarover ik niet zal spreken, ls: be zuiniging. tl En nu zijn in deze begrooting tal van posten, waarop met goeden wil wel bezui nigd kan worden en, als het doel bezuini ging is, dit op andere wijze te bereiken. Maar, Mijnheer de Voorzitter, sommige oosten houden onmiddellijk verband met K I IV n<A^ annflolr Aio de splitsing waarover ik niet spreek. Als Tezamen hebben de genoemde maatschap- die er niet komt, ls het de vraag of de De- pijen opgericht de Russcapa, welke naam ae partementen van Oorlog en van Marine verkorting is van Russian Canadian Ame- kunnen vereenigd worden tot één Depar- rican Passenger Agency, dit contract liep teroent van Landsdefensle. tot 1 Jan. van dit jaar. Het ls op dien datum In dit verband meen ik, dat de Minls- voorloopig verlengd en zal dezer dagen ver- ter goed heeft gedaan den post 2a terug nieuwd worden. te nemen en art. 8 te handhaven. Mogelijk dat daardoor geruchten ontstaan Bij de behandeling van art. 4 (traite- het pensioen der loodsen. Ook voor hen menten enz. van officieren en onderoffi cieren) sprak de heer Van dé Bilt de hoop uit, dat de regeringsverklaring, afge legd over het leger, waarin gesproken wordt van „vereenvoudiging der bevel- voering*' ook op de marine zal worden toegepast Over de werkzaamheden der marine- etablissementen sprekend, merkte de heer van de Bilt op: Volgens opgave van den Minister in de Memorie van Antwoord, bladz. 17, wer ken er op het Marine-etablissement te Am sterdam 46 volwassen werklieden en 8 leerlingen. Daarvoor zijn noodig blijkens den toelichtenden staat, bladz. 86, 20 toe zichthoudend personeel aan commandeurs, opzichters, bewaarders, enz. (den amanu ensis laat ik weg). Aan administratief personeel zit daar 7 man, behalve de officieren. Ik kan mij dan ook voorstellen, dat er blijkens het jaarverslag van 1924, bladz. 115, een nadeelig saldo is van 245 000. Over de werven te Hellevoetsluis en Willemsoord in het algemeen zou ik wil len zeggen, dat de klacht gehoord wordt, dat ze duur werken. Dit is slechts ten deele waar. Eenerzijds moet men meer ge schoold personeel aanhouden dan noodig is, omdat men* bij mobilisatie niet zoo maar het voor dat werk geschikt perso neel uit den grond kan stampen. Maar anderzijds kon hier het Rijk zelf ook medewerken tot betere rendeering. Ik bedoel dat de andere Departemen ten, n.1. die van Oorlog, Waterstaat, Fi nanciën, daar ook wel geregeld konden laten werken. Doch dat laat veel te wenschen over. De inspecteur van de scheepvaart in den Haag vraagt nog al eens prijsopgave, maar dat diept niet op. Loodswezen, directie Vlisslngen, laat nog al eens bij de particuliere werf „De Schelde" werken en door de machine- werkplaats van bet Wachtschip, nu de laatste geen bestaansmogelijkheid meer heeft door inkrimping van het marine- materieel daar. In December 1926 besteedde de com mandant van de afd. Pontonniers te Dor drecht aan de levering van 16 stalen pon tons, een prachtwerk voor de ketelmakert; het werd echter particulier gegund. Waarom is geen prijsopgave gevraagd aan onze werven? In Willemsoord ging het beter, Mijn heer de Voorzitter. De directeur der Rijksmarinewerf verstond zich daar met het gemeentebestuur van Helder en bouw de een pontonbrug bij de Kooi, die klinkt als een klok. Het kan dus wél anders. Verder zeide de heer Van de Bilt o.a. nog: Ik zou ook kunnen uiteenzetten, dat de werf te Hellevoetsluis, wat technisch en toezichthoudend personeel betreft, veel te sterk bezet is. Laat de Minister hen, die in aanmer king komen voor pensioen, doen afvloeien, en bij de geringheid van het onderheb- bend personeel in een werkplaats niet da delijk weer een oommandeur en een baas aanstellen, Ik zal daar niet dieper op ingaan, Mijn heer de Voorzitter! Alleen nog dit: In Hellevoetsluis heeft men een bouwkundig opzichter; is die daar na de verplaatsing van opleidings- en marineschepen en de opheffing der ambtswoningen nog we noodig? Ik twijfel zelfs of hij in Willemsoord wel noodig is. Kan de eerstaanwezend- ingenieur van de genie dat werk daar nle doen? Mijnheer de Voorzitter! Ik kan van den Minister geen dadelijk antwoord eischen dat begrijp ik, maar wel hoop lk, dat hl die zaken eens aandaohtig zal nagaan. De heer Van Roijen, Minister van Ma rine a.i. antwoordde den spr.: Ik hoop in de gelegenheid te zijn, in de inriohting: zooals de geachte afgevaardigde uiteen- j zette, werkzaam te zijn, en om te trach- ?|ten, de efficiency in die inrichtingen zoo hoog mogelijk op te voeren. Over de voeding zeide heer Van de Bilt: De tegemoetkoming aan tafel bedraagt voor korporaals en minderen 5 cent, de zoogenaamde tafeltoelage; daarvoor wor den allerlei bijkomstigheden aangeschaft De Memorie van Antwoord ziet geen grond om over te gaan tot verhooging, omdat ze zeer voldoende geacht wordt en het meerdere kosten met zich zou bren gen Of die tafeltoelage voldoende is, ls een quaestie van appreoiatle. Waar die zelfde toelage voor onderofficieren 26 cent be draagt, meen ik, dat ze voor de minderen ook wel Iets hooger kan. Beduidende kos ten brengt dat niet met zich. Laat de Minister deze zaak nog eens overwegen. De heer Van de Bilt drong er voorts bij den Minister op aan de pensioenen van oud-gepensioneerden te verhoogen, waar omtrent door den Minister overweging werd toegezegd. Over het loodswezen sprekend, werd gezegd: Mijnheer de Voorzitter! Waar de Ka mer aan ons geacht medelid den heer Oud heeft toegestaan een Interpellatie over het vergaan van de loodsboot bij Ter schelling, zal bij die gelegenheid wel een en ander kunnen gezegd worden over het loodswezen, als vergoeding voor het niet houden van algemeene beschouwingen bij dit onderdeel der Marinebegrootlng. Ik zou, indien het niet tot de algemeene zaken behoorde, ook willen spreken over de organisatie van het loodswezen, omdat .k meen, dat daarop, wat de bezetting der bevelvoering en administratie betreft, wel kan worden bezuinigd, maar, Mijnheer de Voorzitter, om dit laatste kan het bij het later te behandelen reorganisatieplan wor den besproken. Want, Mijnheer de Voorzitter, ik heb het straks al gezegd: „vereenvoudiging der bevelvoering" lees ik in de Regee- ringsverklaring, waarover wij nu niet spreken, en dat zal toch ook wel zien op de marine en haar bijdiensten. Maar Iets- wilde lk tooh zeggen over eldt 1.76 pot per jaar, zoodat ze 40 ienstjaren moeten hebben voor vol pen sioen. Vroeger was dat anders. Veertig dienstjaren haalt een loods bij na nooit Zware dienst bij storm en ontij, die een sterk krachtig mensch vragen, scherpe keuring vooral ook wat het ge zichtsvermogen betreft, kunnen oorzaak zijn, dat menig loods den dienst verlaat vóór den tijd. Ik zou deze quaestie eens den Minister willen aanbevelen, of niet voor de loodsen een uitzonderingpositie kan worden gemaakt dan wel of in ver- hooging der traktementen een eompensa- tie kan worden gezocht Over een overplaatsing van de loodsen van Hellevoetsluis en Maassluis naar Rot terdam zou nog heel wat te zeggen z]jn, maar ik zal daar nu niet over spreken. De Minister merkte naar aanleiding liervan op, dat inderdaad de pensioen leeftijd een belangrijk put' ij, dat alle aandacht verdient Vliegtuigongeval bij Buenos Ayres. Zes dooden. Bö een vliegtuigongeval in de buurt van Buenos-Ayres zijn zes menschen ver ongelukt UIT DE PERS. Marineproblemea. Onder dit hoofd bespreekt ds „N. Rot.t. Ort" het rapport van de interdepartemen tale commissie over de splitsing van de Marine. Wij ontleenen hieraan het volgende: De vlootcommissie is van meening, dat de bezuiniging, welke men zich voorstelt bij splitsing van de Marine te verkrijgen en die afhankelijk ls van* de personeelsorganisatie, ook bij een ongesplitste marine voor een goed deel zou kunnen worden bereikt De interdepartementale commissie beeft daaren boven, naar de meening der Vlootcommissie, de voorwaarden voor het steeds ln Indië ver blijf houdend personeel zoo gwteld, dat het aan ernstigen twijfel onderhevig is, of zich voldoende Europeesch personeel voor den dienst in Indië zal aanmelden. BIJ verbete ring van de voorwaarden zal de bezuiniging reeds uiteraard een minder gunstig beeld vertoonen. Nu zou de aanvankelijke mislukking van het plan, om voor de splitsing der marine een aanlokkelijke, althans zekere, financleele basis te vinden, voor den nieuw opgetreden minister van defensie nog geen aanleiding behoeven te zijn, om de inleidende maatre gelen, door zijn ambtsvoorganger Lambooy getroffen, weder ongedaan te maken. Dat hij dit niettemin deed en de directeur- generaal in aanbouw niet continueerde, moet wel haast zijn oorzaak vinden in het bijna vernietigend oordeel, dat de Vlootcommissie heeft uitgesproken over de administratieve splitsing zelve van onze Staatsmarine. Heit rapport der Vlootoommlssic noemt de ver dediging van Nederlandsch-Indië een natio nale zaak; een staatsbelang van de eerst* orde en geen zaak van uitsluitend kolonlaa beleid. Nederland heeft tegenover Indië plichten te vervullen, waartoe ln de eerste plaats behoort bescherming van die gebieds delen. De commissie ls van meening, dat de verdediging van deelen van het rijk steeds de taak is van het rijk ais geheel, niet een zaak, die door het bearelgde deel op zichzelf moet worden geregeld. Hieruit volgt, dat de verdediging van Indië eene zaak ls van de marine van den Staat. Inderdaad er schuilt gloed ln de uiteenzet ting der Vlootcommissie; begrip van plich ten. De geestdrift wint het van de efficiency. Het rapport der Vloootoommlssie is, wat de kern der zaak betreft, gesteld in den geest van de felle kritiek, door kol. Merens gele verd op „afgeschoven defensie". De Indi sche bladen, die van moederlandse!)e grut- terspolitlek hebben geschreven, zullen Jui chen. De Staatsmarine onder één leiding is de be9list uitgesproken wensch der Vloot commissie. Ook de onze. WD moeten toonerx, een offer voor de Indische defensie te willen brengen en dat doen wij niet, als wjj de marine voor Indië met al haar kosten op dat gebied afschuiven. Het rapport van de interdepartementale rommiss'e, dat een Nederlandsohe marine noemde met een mobilisatiesterkte van 440( hoofden, beeft bovendien ons oog geopend voor een nieuw, veel grooter gevaar. Het was voor ons het waarschuwende tee ken, dat de z.g. splitsing van de marine, to' een dubbele marine voeren kan en wellicht voeren zal. Dat willen wij niet. Wij meenen, dat Nederland een krachtig offer brengen moet door zijn staatsmarine ter beschikking te stellen van de defens e in Indië. WIJ meenen, dat dit geldelijke offer ge bracht kan worden !n de eerste en voor naamste plaats door in de wateren van be moederland van de maritieme verdediging a te zien. Wij moeten onze nationale maritieme kracht ln Indië concentreeren. Wij moeten In Nederland volstaan met het inrichten van de qoodlge opleldingsieoóts voor de Indische marine. Wat van het daar bij Ingedeelde materieel en personeel bij mo bilisatie bruikbaar ls voor de verdediging der zeegaten, zal natuurlijk gebruikt wor den; aangevuld waar noodig met dienstplich tig- en reserve-personeel; doch altijd In den vorm van een bate, niet als resultaat van een defensie-organisatie. Daar ligt volgens ons de oplossing van de moeilijke quaestie der turns. Een Nederlandsch matroos kan ln dit stelsel zijn dienstverband In Indië dienen, om na afloop daarvan zoo mogelijk nog en kele jaren in Nederland in reserveverband te blijven. LUCHTVAART. De vlucht Kopenhagen—1Tokio. De twee Deensche militaire vliegers zijn Donderdagochtend van Aleppo te Bagdad aangekomen. De volgende étappe gaat naar Boesjlr aan de Perziaohe Golf. VOLKENBOND. Argentinië en de Volkenbond. Te Genève la bet bericht uit Buenos Aires ontvangen, dat de Argentflnsche re geering het parlement Donderdag in spoedvergadering heeft bijeengeroepen met het verzoek z]jn goedkeurig te schen ken aan het voorstel der regeering, dat Argentinië zijn actieve medewerking aan den Volkenbondsarbeid weder zal verlee- nen en dus ook zal aannemen de uitnoo- diging van den Volkenbondsraad om zit ting te nemen in de oommissie voor de voorbereiding der ontwapeningsconferen- e en in die voor de reorganisatie van den Volkenbondsraad. Helaas was Don derdag het benoodigde aantal leden Tan het parlement nog niet aanwezig, maar men vertrouwde te Buenos dat gisteren de verandering zou kunnen doorgaan cd cat z]j een gunstige beslissing zóu tref fen. DUITSCHLAND. Ond-rfjkakanseller Fëhrenbach. t Freiburg, 26 Maart. De voormalige rijkskanselier Fehrenbach, is hedenmid dag kort voor drie uur zonder weder tot bewustzijn 'te zijn gekomen, overleden. Uit dra Rijksdag. Een communistisch relletjes. Bij de behandeling van de begrooting van den Rijkspreaident heeft de afge vaardigde Koenen (oomm.) een heftige :>hllippika tegen Hindenburg gehouden m ten slotte een voorstel ingediend om het salaris van den Rijkspresident van e begrooting te schrappen. HU zeide dat Hindenburg nog altijd monarchist geble ven was en als president mede de verant- woordelijkheid droeg voor Locarno en Genève. TUdens het bezoek van den pre sident in het RUnland hadden de bewuste arbeiders overal „weg met Hindenburg" I eroepen en s>>r. besloot zUn rede met enzelfden uitroep. (Groot lawaai ln oen rum en reohta.) Minister Külz zeide dat het de moeite niet loonde de persoon van den rijks- president te^en de beschuldigingen van den vorigen spreker te verdedigen, want ieder ingewUde en onbevooroordeel de wist dat Hindenburg sleohta één poli tiek kende: trouwe plichtsvervulling. Wat Koenen over de arbeider» uit het iet RUnland gezegd had waa bewuste on waarheid. De Duitsohe arbeider staat in het algemeen veel te hoog voor het ge schetter van Koenen en zijn gezellen. Als Koenen opnieuw „weg met Hinden burg" roept wordt hU door Loebe tot de orde geroepen. De belasting-ontwerpen. Een compromis bereikt. Tusschen de regeeringspartUen, de so cialisten en de ekonomlsche vereen iging is een vergeüjk over de belastingontwer- pen van minister Relnhold tot stand ge komen. Het houdt ln dat de omzetbelas ting 0.75 pet wordt de weelde- en de wUnbelasting worden afgesohaft de ver hooging van de bierbelasting tot 1 Jan. 1927 wordt uitgesteld (dit alles strookt met de gewUzigde voorstellen van den mi nister). De wonlnghuren zullen voor 1 April 1927 niet boven het vredespeil mo gen stUgen; verlaging van den suiker- accUus ls ln uitzicht gesteld. Behalve deze twee concessies aan de socialisten heeft de regeering nog een verbetering van de werkloozenzorg beloofd. Door deze schikking is de aanneming van de ontwerpen voor 1 April a.s. ver zekerd. Een nederlaag van de Pruisische regeering. Gistermiddag ls de derde lezing van het ontweim woningbelasting in den PruisW schen Landdag vóltooid. Bij de eindstem ming werd het ontwerp met 198 tegen 196 stemmen verworpen. Er ontstond groot tumult in het Huis. De communist Pieck, die ten slotte aan het woord kwam, elschte dat de regeering den Landdag onmiddol- UJk zou ontbinden. FRANKRIJK. De Kamer heeft gisteren de bespreking van de politieke interpellaties beëindigd en met 482-186 stemmen een motie van ver trouwen in de regeering aangenomen om de productie op te voeren en den wissel koers te stabiliseeren. ITALIË. Vervalschlng passen. Donderdagmorgen is te Napels een Amerikaan gearresteerd, die aan het hoofd staat van een bende, welke zich be zighoudt met het vervalschen van Arae- rikaansche visa. HU vroeg groote bedra gen van emigranten naar Amerika, waar voor hU hen goede papieren beloofde om in de Vereenigde Staten te worden toe gelaten. Gedurende de laatste vUftien maanden zUn vele Italiaansche emigran ten op valsche papleren in de Vereenig de Staten binnengekomen. 8YRIE. Een talrijke troep Droezen heeft bij Kattana, ten zuidwesten van Damaakus, een aanval gedaan op vier Fransche es kadrons cavalerie en het dorp, dat,zU om singeld hadden, in brand gmtokèn. Zu De tocht Katro—Kaapstad. De 4 miltiaire vliegtuigen zUn uit Bro- ken Hill vertrokken en te Livingstone ln t werden eohter 'teruggêworprn^doot een Centraal Rhodaalë aangekomen. legen-aanval, die krachtig door vllegtul- HuwelfJksbfyRlag tijdelijk personeel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 7