T
Derde Blad.
BINNENLAND
BUITENLAND
VAN ZATERDAG 27 MAART 1928.
Mr. Th. B. Plejte. t
Te 'a-Gravenhnge, waar hU sedert een
paar maanden tot herstel van gezondheid
vertoefde, ia Donderdagavond laat op 61-
j&rigen leeftijd overleden Hr. Ms. buiten
gewoon gezant en gevolmachtigd minis
ter bij het Spaaneche hof mr. Th. B.
Pleyte, oud-minister van koloniën.
Het dagelijksch bestuur van de Centrale
van Vereenigingen van personeel in Over
heidsdienst neeft een adres gezonden aan
den ministerraad, waarin verzocht wordt,
ten aanzien van het tijdelijk personeel
een maatregel te nemen, die wat betreft
het toepassen van artikel 20 van het
Bezoldigingsbesluit(huwelijk8bij8lag) ana
loog is aan de toepassing voor het vaste
personeel. Voor het geval de regeering
ook thans nog daarin mocht zien een
ongewenscbte aanmoediging van een
huwelijk door tijdelijk personeel, wordt,
subsidiair, gevraagd, althans aan hen, die
bij bet in werking treden van het Be
zoldigingsbesluit 1026 reeds gehuld waren
den genoemden bijslag alsnog te ver-
leenen. Als argument voor de verbetering
wordt nog de omstandigheid aangevoerd,
dat lotsverbetering door vaste aanstelling
voor het tijdelijk personeel als regel
abnormaal lang op sich laat wachten.
Uit de metaalindustrie.
Naar aanleiding van de door den directeur-
generaal gedane toezegging aan de R.-K. en
Christ. Metaa. bewerkersbonden om met in
gang van 1 April den werktijd van de over-
werkvergunning met 1 uur te verkorten en
van 68 op 52 te brengen, en per 6 Juli we
derom met 1 uur voor de groote industrie
te Rotterdam, hebben de besturen van ge
noemde organisaties zich direct tot de Rot-
terdamsche werkgevers individueel, zoowei
als tot hun organisaties gewend om de min
der te weiken uren vergoed te krijgen.
Het gevolg is geweest, dat aan de over-
werkvergunninghoudërs, leden van den Me-
ta ai bond, zal worden aanbevolen, indien zij
van 68 op 62 uur mochten terugvallen, dat
eene uur te betaien. Uitgesloten zullen
eventueel alleen die firma's zijn, wier econo
mische toestand van dien aara is, dat eemge
loonsverhooging' totaal onmogelijk is. Voor
zoover thans na te gaan is, betreft het slechts
enkele bedrijven.
De Bijenkorf te den Haag.
Onder enorme belangstelling is Don
derdagmiddag het gebouw van de Bijen
korf te 's Gravenhage geopend
Bij den rondgang bleek het gebouw
vrijwel gereed te zijn. Eeri kort overzicht
van dit massale bouwwerk moge hier
▼olgen.
De voorgevels bestaan uit een bronzen
étalagebouw, waarboven een gedeeltelijk
baksteenen bovenbouw, onderbroken door
groote vensters over de volle hoogte van
8 verdiepingen. Een en ander afgesloten
door zandsteenen hoofdtraveeën en een
zandsteenen afdekband.
Het glas in de vensters is gesluierd
glas, speciaal voor dit gebouw gemaakt,
De volle hoogte van het gebouw is 26.76
M., het terrein waarop het staat 38U0
M1. groot, het bebouwde oppervlak daar
van 3000 M". Het gebouw bestaat uit een
boog sousterrein en 6 verdiepingen. Het
heeft aan de Wagenstraat en de Groote
Marktstraat hoofdingangen, bovendien
twee dienstingangen voor het personeel.
De expeditie bevindt zich aan de achter
zijde van het gebouw.
In totaal zijn er 72 verkoopafdeelingen.
Speciaal ingericht zijn de damessalons,
de dameshoedensalon, de lunchroom, tea
room, friseersalon, bet radiozaaltje, het
reisbureau, het post- en telegraafkantoor,
de grammofoonzaal en de levensmidde-
lenafdeeling, de Oostersche tapijtzaal, de
kunstzaal en nog eenige lokaliteiten,
waarvan de bestemming nog niet is
vastgesteld.
De Holland— Amerika-lUn ln Rusland.
De Rotterdamsche oorrespondent van bet
„HbL" meldt:
In verband met een bericht in een der
Engelsche bladen, als zou de HollandAme
rikaan tezamen met de Cunarailjn van de
Sowjet-regeering een concessie hebben ver
worven voor de scheepvaart op de Wolga,
\erneem ik van de directie der H. A. Lijn,
dat bjj haar van een concessie voor de vaart
op de Wolga niets bekend is. Zij noemce
het bovenbedoelde bericht dan ook absoluut
onjuist. De directie deelde echter het vol
gende mede omtrent de relaties der Mij-
met Sovjet-Rusland.
In Mei 1928 gaf de Sovjet-regeering het
em'.grantenvervoer ln handen van de Rus-
s.sche vrijwillige vloot. Deze onderneming
was echter niet in het bezit van schepen eni
derhalve hebben eenige transatlantische
lijnen zich met haar in verbinding gesteld.
Gezamenlijk met de Royal Mail,-de Cunard
Line en Canadian Pacific sloot de Holland
Amerika Lijn een overeenkomst met de
Russische vrijwillige vloot voor het vervoer
van emigranten'uit Rusland. Het contract
geldt alleen voor passage en niet voor
zijn, als zou er een nieuwe overeenkomst
rijn gesloten.
De mogelijkheid van samenwerking van
deze vier scheepvaartmaatschappijen is hier
in gelegen, dat zij leder gedeeltelijk een
apart gebied bedienen.
De Canadian Pacific vervoert alleen naar
Canada, de Royal iMail naar Zuid-Amerika,
de Ounard naar de Ver. Staten en Canada
en de Holland Amerika Lijn naar Cuba en
Mexico en daarna nog een gedeelte der pas
sagiers voor de Ver,, Staten.
Van een plan voor het scheppen van een
onderneming die een monopolie zal hebben
voor de vrachtvaart op de Wolga, is dezer
zijds niets bekend.
Indertijd is van Russische zijde wel eens
gesproken over de mogelijkheid van zee
vrachtvaart. De bovengenoemde maatschap
pijen j$n daar echter niet op ingegaan, om
dat dat te weinig effect bood.
Noord-Nederlandsch landbonwcredlet
Commissarissen van het Noord-Neder-
landsche landbouwcrediet te Veendam,
deelen aan schuldeisohers der bank mede,
dat zij, op grond van een overzicht van
de baten en schulden der vennootschap,
van meening zijn, dat alle schuldeisohers
der bank ten volle zullen worden betaald,
mits daarvoor door hun eenigen ttjd
wordt gegeven. 4
Voorloopig is het niet mogelijk, beta
lingen te doen. Zij verzoeken den loop
van de zaken rustig eenigen tijd af te
w ach te ft. Ernstig wordt er naar gestreefd
om de noodige kasmiddelen te krijgen, om
dan ieder dadelijk te kunnen voldoen.
Indien de zaak geforceerd wordt, zou
er niets anders overblijven dan surséance
van betaling aan te vragen, hetgeen zij
zooveel mogelijk, ook wegens de daaraan
verbonden kosten, willen vermijden.
OOST-INDEEL
Ds nlenwe gouverneur-generaal
Aan mr. D. Fock is op zijn verzoek on
der dankbetuiging eervol ontslag ver
leend als gouverneur-generaal van Ned.-
Indië. Benoemd is tot G.-G., jhr. mr. A.
C. D. de Graeff, Neder landsoh gezant te
Washington.
Een en ander met Ingang van den da
tum van overdracht en aanvaarding van
het ambt.
Het „Hbl." teekent hierbij aan:
Het bericht van de benoeming van jhr.
mr. A. E. de Graeff tot gouverneur-generaal
van Nederlandsch-Indië zal in ruimen kring
zeker Leel wat opluchting hebben gebracht,
met het oog op het geduchte gevaar voor
nieuwe gevaarlijke experimenten, dus tevens
met instemming zijn begroet.
Nourr. dans ie sérail, a*s secretar.e^unb-
tenaar tenslotte geroepen to t-e betrekking
van algemeen secretar.s van Nederlandsch-
Indië, heeft de heer De Graeff in het begin
van den oorlogstijd, toen heel veei van hem
werd gevergd ais ambtenaar, maar vooral als
voornaamste adviseur van een toenmax.gen
landvoogd, goede diensten bewezen.
In 1914 werd hij aangewezen om zitting te
nemen in den Raad van Nederlancsch-Indië,
van welk college hij ln 1917 tot vice-preai-
dent werd benoemd, welke functie hij tot
1918 bekleedde.
In Nederland teruggekeerd, werd hjj na
zijn pensionneering in 1918 benoemd tot ge
zant te Tokio in 1920 en in 1922 tot gezant
te Washington.
De n.euwbenoemde Gouverneur-Generaal
van Nederl.-Ind,ë werd 7 Augustus 1872 te
's-Gravenhage geboren en is dus 68 jaar.
Hij is gehuwd met een dochter van wij.en
den Gouverneur-Generaal van Ned.-Ind.ë,
jhr. Van der Wijck.
Bultenlandsche Ingenieurs.
De regeering heeft beslist, dat de bul
tenlandsche ingenieurs bij de Staatsspoor
gedurende drie jaren kunnen doordienen,
MARLNE-BEGROOTING.
Marine-begrooting ln de Tweede Kamer.
In ons verslag betreffende de discussies
omtrent de marine-begrooting in de Twee
de Kamer gevoerd, zijn enkele belang
rijke opmerkingen van den heer Van de
Bilt niet of onvoldoende tot hun recht ge
komen. Blijkens de officieele Handelin
gen heeft de heer Van de Bilt, die de eer
ste spreker bij dit hoofdstuk der begroo
ting was, het volgende gezegd:
Het spijt mij, Mijnheer de Voorzitter,
dat ik door de eigenaardige behandeling
der begrooting niet in de gelegenheid ben
een woord van welverdiende hulde te
brengen aan de marine, die in de dagen
van den watersnood zoo schitterend heeft
gewerkt
Geen algemeene beschouwingen over
de begrootingen, nooh over de afdeelin-
gen daarvan, is afgesproken.
Goed, Mijnheer de Voorzitter! We krij
gen dus het zeer gewichtige vraagstuk
van de al of niet splitsing der marine af
zonderlijk. Er zal dan gelegenheid zijn de
zaak van alle kanten onder de oogen te
zien. Voor mij. Mijnheer de Voorzitter,
stapelen de bezwaren zioh op. Maar, soit,
ik wil alleen dit zeggen, Mijnheer de
Voorzitter, dat het jvel een zeer eigen
aardige behandeling van deze begrooting
zal zijn.
Immers, een der motieven van de split
sing, waarover ik niet zal spreken, ls: be
zuiniging. tl
En nu zijn in deze begrooting tal van
posten, waarop met goeden wil wel bezui
nigd kan worden en, als het doel bezuini
ging is, dit op andere wijze te bereiken.
Maar, Mijnheer de Voorzitter, sommige
oosten houden onmiddellijk verband met
K I IV n<A^ annflolr Aio
de splitsing waarover ik niet spreek. Als
Tezamen hebben de genoemde maatschap- die er niet komt, ls het de vraag of de De-
pijen opgericht de Russcapa, welke naam ae partementen van Oorlog en van Marine
verkorting is van Russian Canadian Ame- kunnen vereenigd worden tot één Depar-
rican Passenger Agency, dit contract liep teroent van Landsdefensle.
tot 1 Jan. van dit jaar. Het ls op dien datum In dit verband meen ik, dat de Minls-
voorloopig verlengd en zal dezer dagen ver- ter goed heeft gedaan den post 2a terug
nieuwd worden. te nemen en art. 8 te handhaven.
Mogelijk dat daardoor geruchten ontstaan Bij de behandeling van art. 4 (traite- het pensioen der loodsen. Ook voor hen
menten enz. van officieren en onderoffi
cieren) sprak de heer Van dé Bilt de hoop
uit, dat de regeringsverklaring, afge
legd over het leger, waarin gesproken
wordt van „vereenvoudiging der bevel-
voering*' ook op de marine zal worden
toegepast
Over de werkzaamheden der marine-
etablissementen sprekend, merkte de heer
van de Bilt op:
Volgens opgave van den Minister in de
Memorie van Antwoord, bladz. 17, wer
ken er op het Marine-etablissement te Am
sterdam 46 volwassen werklieden en 8
leerlingen. Daarvoor zijn noodig blijkens
den toelichtenden staat, bladz. 86, 20 toe
zichthoudend personeel aan commandeurs,
opzichters, bewaarders, enz. (den amanu
ensis laat ik weg).
Aan administratief personeel zit daar
7 man, behalve de officieren.
Ik kan mij dan ook voorstellen, dat er
blijkens het jaarverslag van 1924, bladz.
115, een nadeelig saldo is van 245 000.
Over de werven te Hellevoetsluis en
Willemsoord in het algemeen zou ik wil
len zeggen, dat de klacht gehoord wordt,
dat ze duur werken. Dit is slechts ten
deele waar. Eenerzijds moet men meer ge
schoold personeel aanhouden dan noodig
is, omdat men* bij mobilisatie niet zoo
maar het voor dat werk geschikt perso
neel uit den grond kan stampen.
Maar anderzijds kon hier het Rijk zelf
ook medewerken tot betere rendeering.
Ik bedoel dat de andere Departemen
ten, n.1. die van Oorlog, Waterstaat, Fi
nanciën, daar ook wel geregeld konden
laten werken.
Doch dat laat veel te wenschen over.
De inspecteur van de scheepvaart in den
Haag vraagt nog al eens prijsopgave,
maar dat diept niet op.
Loodswezen, directie Vlisslngen, laat
nog al eens bij de particuliere werf „De
Schelde" werken en door de machine-
werkplaats van bet Wachtschip, nu de
laatste geen bestaansmogelijkheid meer
heeft door inkrimping van het marine-
materieel daar.
In December 1926 besteedde de com
mandant van de afd. Pontonniers te Dor
drecht aan de levering van 16 stalen pon
tons, een prachtwerk voor de ketelmakert;
het werd echter particulier gegund.
Waarom is geen prijsopgave gevraagd
aan onze werven?
In Willemsoord ging het beter, Mijn
heer de Voorzitter. De directeur der
Rijksmarinewerf verstond zich daar met
het gemeentebestuur van Helder en bouw
de een pontonbrug bij de Kooi, die klinkt
als een klok. Het kan dus wél anders.
Verder zeide de heer Van de Bilt o.a.
nog:
Ik zou ook kunnen uiteenzetten, dat de
werf te Hellevoetsluis, wat technisch en
toezichthoudend personeel betreft, veel te
sterk bezet is.
Laat de Minister hen, die in aanmer
king komen voor pensioen, doen afvloeien,
en bij de geringheid van het onderheb-
bend personeel in een werkplaats niet da
delijk weer een oommandeur en een baas
aanstellen,
Ik zal daar niet dieper op ingaan, Mijn
heer de Voorzitter! Alleen nog dit: In
Hellevoetsluis heeft men een bouwkundig
opzichter; is die daar na de verplaatsing
van opleidings- en marineschepen en de
opheffing der ambtswoningen nog we
noodig?
Ik twijfel zelfs of hij in Willemsoord
wel noodig is. Kan de eerstaanwezend-
ingenieur van de genie dat werk daar nle
doen?
Mijnheer de Voorzitter! Ik kan van den
Minister geen dadelijk antwoord eischen
dat begrijp ik, maar wel hoop lk, dat hl
die zaken eens aandaohtig zal nagaan.
De heer Van Roijen, Minister van Ma
rine a.i. antwoordde den spr.: Ik hoop in
de gelegenheid te zijn, in de inriohting:
zooals de geachte afgevaardigde uiteen-
j zette, werkzaam te zijn, en om te trach-
?|ten, de efficiency in die inrichtingen zoo
hoog mogelijk op te voeren.
Over de voeding zeide heer Van de Bilt:
De tegemoetkoming aan tafel bedraagt
voor korporaals en minderen 5 cent, de
zoogenaamde tafeltoelage; daarvoor wor
den allerlei bijkomstigheden aangeschaft
De Memorie van Antwoord ziet geen
grond om over te gaan tot verhooging,
omdat ze zeer voldoende geacht wordt en
het meerdere kosten met zich zou bren
gen
Of die tafeltoelage voldoende is, ls een
quaestie van appreoiatle. Waar die zelfde
toelage voor onderofficieren 26 cent be
draagt, meen ik, dat ze voor de minderen
ook wel Iets hooger kan. Beduidende kos
ten brengt dat niet met zich.
Laat de Minister deze zaak nog eens
overwegen.
De heer Van de Bilt drong er voorts
bij den Minister op aan de pensioenen van
oud-gepensioneerden te verhoogen, waar
omtrent door den Minister overweging
werd toegezegd.
Over het loodswezen sprekend, werd
gezegd:
Mijnheer de Voorzitter! Waar de Ka
mer aan ons geacht medelid den heer Oud
heeft toegestaan een Interpellatie over
het vergaan van de loodsboot bij Ter
schelling, zal bij die gelegenheid wel een
en ander kunnen gezegd worden over het
loodswezen, als vergoeding voor het niet
houden van algemeene beschouwingen
bij dit onderdeel der Marinebegrootlng.
Ik zou, indien het niet tot de algemeene
zaken behoorde, ook willen spreken over
de organisatie van het loodswezen, omdat
.k meen, dat daarop, wat de bezetting der
bevelvoering en administratie betreft, wel
kan worden bezuinigd, maar, Mijnheer de
Voorzitter, om dit laatste kan het bij het
later te behandelen reorganisatieplan wor
den besproken.
Want, Mijnheer de Voorzitter, ik heb
het straks al gezegd: „vereenvoudiging
der bevelvoering" lees ik in de Regee-
ringsverklaring, waarover wij nu niet
spreken, en dat zal toch ook wel zien op
de marine en haar bijdiensten.
Maar Iets- wilde lk tooh zeggen over
eldt 1.76 pot per jaar, zoodat ze 40
ienstjaren moeten hebben voor vol pen
sioen.
Vroeger was dat anders.
Veertig dienstjaren haalt een loods bij
na nooit Zware dienst bij storm en ontij,
die een sterk krachtig mensch vragen,
scherpe keuring vooral ook wat het ge
zichtsvermogen betreft, kunnen oorzaak
zijn, dat menig loods den dienst verlaat
vóór den tijd. Ik zou deze quaestie eens
den Minister willen aanbevelen, of niet
voor de loodsen een uitzonderingpositie
kan worden gemaakt dan wel of in ver-
hooging der traktementen een eompensa-
tie kan worden gezocht
Over een overplaatsing van de loodsen
van Hellevoetsluis en Maassluis naar Rot
terdam zou nog heel wat te zeggen z]jn,
maar ik zal daar nu niet over spreken.
De Minister merkte naar aanleiding
liervan op, dat inderdaad de pensioen
leeftijd een belangrijk put' ij, dat alle
aandacht verdient
Vliegtuigongeval bij Buenos Ayres.
Zes dooden.
Bö een vliegtuigongeval in de buurt
van Buenos-Ayres zijn zes menschen ver
ongelukt
UIT DE PERS.
Marineproblemea.
Onder dit hoofd bespreekt ds „N. Rot.t.
Ort" het rapport van de interdepartemen
tale commissie over de splitsing van de
Marine.
Wij ontleenen hieraan het volgende:
De vlootcommissie is van meening, dat de
bezuiniging, welke men zich voorstelt bij
splitsing van de Marine te verkrijgen en die
afhankelijk ls van* de personeelsorganisatie,
ook bij een ongesplitste marine voor een
goed deel zou kunnen worden bereikt De
interdepartementale commissie beeft daaren
boven, naar de meening der Vlootcommissie,
de voorwaarden voor het steeds ln Indië ver
blijf houdend personeel zoo gwteld, dat het
aan ernstigen twijfel onderhevig is, of zich
voldoende Europeesch personeel voor den
dienst in Indië zal aanmelden. BIJ verbete
ring van de voorwaarden zal de bezuiniging
reeds uiteraard een minder gunstig beeld
vertoonen.
Nu zou de aanvankelijke mislukking van
het plan, om voor de splitsing der marine
een aanlokkelijke, althans zekere, financleele
basis te vinden, voor den nieuw opgetreden
minister van defensie nog geen aanleiding
behoeven te zijn, om de inleidende maatre
gelen, door zijn ambtsvoorganger Lambooy
getroffen, weder ongedaan te maken.
Dat hij dit niettemin deed en de directeur-
generaal in aanbouw niet continueerde, moet
wel haast zijn oorzaak vinden in het bijna
vernietigend oordeel, dat de Vlootcommissie
heeft uitgesproken over de administratieve
splitsing zelve van onze Staatsmarine. Heit
rapport der Vlootoommlssic noemt de ver
dediging van Nederlandsch-Indië een natio
nale zaak; een staatsbelang van de eerst*
orde en geen zaak van uitsluitend kolonlaa
beleid. Nederland heeft tegenover Indië
plichten te vervullen, waartoe ln de eerste
plaats behoort bescherming van die gebieds
delen. De commissie ls van meening, dat de
verdediging van deelen van het rijk steeds
de taak is van het rijk ais geheel, niet een
zaak, die door het bearelgde deel op zichzelf
moet worden geregeld. Hieruit volgt, dat de
verdediging van Indië eene zaak ls van de
marine van den Staat.
Inderdaad er schuilt gloed ln de uiteenzet
ting der Vlootcommissie; begrip van plich
ten. De geestdrift wint het van de efficiency.
Het rapport der Vloootoommlssie is, wat de
kern der zaak betreft, gesteld in den geest
van de felle kritiek, door kol. Merens gele
verd op „afgeschoven defensie". De Indi
sche bladen, die van moederlandse!)e grut-
terspolitlek hebben geschreven, zullen Jui
chen. De Staatsmarine onder één leiding is
de be9list uitgesproken wensch der Vloot
commissie. Ook de onze.
WD moeten toonerx, een offer voor de
Indische defensie te willen brengen en dat
doen wij niet, als wjj de marine voor Indië
met al haar kosten op dat gebied afschuiven.
Het rapport van de interdepartementale
rommiss'e, dat een Nederlandsohe marine
noemde met een mobilisatiesterkte van 440(
hoofden, beeft bovendien ons oog geopend
voor een nieuw, veel grooter gevaar.
Het was voor ons het waarschuwende tee
ken, dat de z.g. splitsing van de marine, to'
een dubbele marine voeren kan en wellicht
voeren zal.
Dat willen wij niet.
Wij meenen, dat Nederland een krachtig
offer brengen moet door zijn staatsmarine
ter beschikking te stellen van de defens e in
Indië.
WIJ meenen, dat dit geldelijke offer ge
bracht kan worden !n de eerste en voor
naamste plaats door in de wateren van be
moederland van de maritieme verdediging a
te zien.
Wij moeten onze nationale maritieme
kracht ln Indië concentreeren.
Wij moeten In Nederland volstaan met het
inrichten van de qoodlge opleldingsieoóts
voor de Indische marine. Wat van het daar
bij Ingedeelde materieel en personeel bij mo
bilisatie bruikbaar ls voor de verdediging
der zeegaten, zal natuurlijk gebruikt wor
den; aangevuld waar noodig met dienstplich
tig- en reserve-personeel; doch altijd In den
vorm van een bate, niet als resultaat van een
defensie-organisatie. Daar ligt volgens ons
de oplossing van de moeilijke quaestie der
turns. Een Nederlandsch matroos kan ln dit
stelsel zijn dienstverband In Indië dienen,
om na afloop daarvan zoo mogelijk nog en
kele jaren in Nederland in reserveverband te
blijven.
LUCHTVAART.
De vlucht Kopenhagen—1Tokio.
De twee Deensche militaire vliegers
zijn Donderdagochtend van Aleppo te
Bagdad aangekomen.
De volgende étappe gaat naar Boesjlr
aan de Perziaohe Golf.
VOLKENBOND.
Argentinië en de Volkenbond.
Te Genève la bet bericht uit Buenos
Aires ontvangen, dat de Argentflnsche re
geering het parlement Donderdag in
spoedvergadering heeft bijeengeroepen
met het verzoek z]jn goedkeurig te schen
ken aan het voorstel der regeering, dat
Argentinië zijn actieve medewerking aan
den Volkenbondsarbeid weder zal verlee-
nen en dus ook zal aannemen de uitnoo-
diging van den Volkenbondsraad om zit
ting te nemen in de oommissie voor de
voorbereiding der ontwapeningsconferen-
e en in die voor de reorganisatie van
den Volkenbondsraad. Helaas was Don
derdag het benoodigde aantal leden Tan
het parlement nog niet aanwezig, maar
men vertrouwde te Buenos dat gisteren
de verandering zou kunnen doorgaan cd
cat z]j een gunstige beslissing zóu tref
fen.
DUITSCHLAND.
Ond-rfjkakanseller Fëhrenbach. t
Freiburg, 26 Maart. De voormalige
rijkskanselier Fehrenbach, is hedenmid
dag kort voor drie uur zonder weder tot
bewustzijn 'te zijn gekomen, overleden.
Uit dra Rijksdag.
Een communistisch relletjes.
Bij de behandeling van de begrooting
van den Rijkspreaident heeft de afge
vaardigde Koenen (oomm.) een heftige
:>hllippika tegen Hindenburg gehouden
m ten slotte een voorstel ingediend om
het salaris van den Rijkspresident van
e begrooting te schrappen. HU zeide dat
Hindenburg nog altijd monarchist geble
ven was en als president mede de verant-
woordelijkheid droeg voor Locarno en
Genève. TUdens het bezoek van den pre
sident in het RUnland hadden de bewuste
arbeiders overal „weg met Hindenburg"
I eroepen en s>>r. besloot zUn rede met
enzelfden uitroep. (Groot lawaai ln oen
rum en reohta.)
Minister Külz zeide dat het de moeite
niet loonde de persoon van den rijks-
president te^en de beschuldigingen
van den vorigen spreker te verdedigen,
want ieder ingewUde en onbevooroordeel
de wist dat Hindenburg sleohta één poli
tiek kende: trouwe plichtsvervulling.
Wat Koenen over de arbeider» uit het
iet RUnland gezegd had waa bewuste on
waarheid. De Duitsohe arbeider staat in
het algemeen veel te hoog voor het ge
schetter van Koenen en zijn gezellen.
Als Koenen opnieuw „weg met Hinden
burg" roept wordt hU door Loebe tot de
orde geroepen.
De belasting-ontwerpen.
Een compromis bereikt.
Tusschen de regeeringspartUen, de so
cialisten en de ekonomlsche vereen iging
is een vergeüjk over de belastingontwer-
pen van minister Relnhold tot stand ge
komen. Het houdt ln dat de omzetbelas
ting 0.75 pet wordt de weelde- en de
wUnbelasting worden afgesohaft de ver
hooging van de bierbelasting tot 1 Jan.
1927 wordt uitgesteld (dit alles strookt
met de gewUzigde voorstellen van den mi
nister). De wonlnghuren zullen voor 1
April 1927 niet boven het vredespeil mo
gen stUgen; verlaging van den suiker-
accUus ls ln uitzicht gesteld. Behalve deze
twee concessies aan de socialisten heeft de
regeering nog een verbetering van de
werkloozenzorg beloofd.
Door deze schikking is de aanneming
van de ontwerpen voor 1 April a.s. ver
zekerd.
Een nederlaag van de Pruisische
regeering.
Gistermiddag ls de derde lezing van het
ontweim woningbelasting in den PruisW
schen Landdag vóltooid. Bij de eindstem
ming werd het ontwerp met 198 tegen 196
stemmen verworpen. Er ontstond groot
tumult in het Huis. De communist Pieck,
die ten slotte aan het woord kwam, elschte
dat de regeering den Landdag onmiddol-
UJk zou ontbinden.
FRANKRIJK.
De Kamer heeft gisteren de bespreking
van de politieke interpellaties beëindigd
en met 482-186 stemmen een motie van ver
trouwen in de regeering aangenomen om
de productie op te voeren en den wissel
koers te stabiliseeren.
ITALIË.
Vervalschlng passen.
Donderdagmorgen is te Napels een
Amerikaan gearresteerd, die aan het
hoofd staat van een bende, welke zich be
zighoudt met het vervalschen van Arae-
rikaansche visa. HU vroeg groote bedra
gen van emigranten naar Amerika, waar
voor hU hen goede papieren beloofde om
in de Vereenigde Staten te worden toe
gelaten. Gedurende de laatste vUftien
maanden zUn vele Italiaansche emigran
ten op valsche papleren in de Vereenig
de Staten binnengekomen.
8YRIE.
Een talrijke troep Droezen heeft bij
Kattana, ten zuidwesten van Damaakus,
een aanval gedaan op vier Fransche es
kadrons cavalerie en het dorp, dat,zU om
singeld hadden, in brand gmtokèn. Zu
De tocht Katro—Kaapstad.
De 4 miltiaire vliegtuigen zUn uit Bro-
ken Hill vertrokken en te Livingstone ln t werden eohter 'teruggêworprn^doot een
Centraal Rhodaalë aangekomen. legen-aanval, die krachtig door vllegtul-
HuwelfJksbfyRlag tijdelijk personeel.