T
ffiwt geneesten v>ftaact dej&ud
Tweede Blad.
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS.
VAN ZATERDAG 3 APRIL 1926.
Paaschklokken.
(De heer J. Vineent zal Zondagmorgen
half aoht de klokken) van het Koninklijk Pa
leis te Amsterdam bespelen, met medewer
king van 8 bazuinen, hobo en het koper
kwartet van de Amsterdamsche Tramhar
monie.
De Hiiversumsche draadlooze omroefp zal
dit concert draadloos uitzenden.
Nederl. Landhuishoudkundlg Congres.
Het 'Nederlandsch Landhuishoudkun
dlg Congres zal dit jaar 20, 21 en 22 Sep
tember te Alkmaar worden gehouden.
Voorlooplg overzicht van het weer
in Maart
Mededeeling van het Kon. Ned. Meteor.
Instituut:
Gemiddeld over de 5 hoofdstations was
de temperatuur 1 tot 2° O. boven nor
maal. Tegenover afwijkingen van meer
dan 4° te hoog ln de eerste dekade, was
de laatste dekade 1 tot 2° te koud, uit
gezonderd ln Helder, waar de gemiddelde
temperatuur in dit tijdvak nog iets boven
de normale bleef.
Behalve Ln Drente, was de regenval
overal onder normaal in West-Friesland,
Noord-Holland en Zeeland viel minder
dan de helft der normale maandsom. In
De Bilt werden 72 uren zonnesohijn gere
gistreerd, tegen 106 uren normaal.
WerUoozen-incldent in Rotterdams
Raad.
In de avondzitting heeft de kwestie der
werkloozen tot heftige incidenten aanlei
ding gegeven.
Er was Donderdag een kwestie aan de
orde, over een geweigerde bouwaanvrage,
welke dreigde den geheelen avond in be
slag te zullen nemen. De heer Van Bu-
rink begreep in de avondzitting, dat de
werkloozenkwestie in het gedrang zou
komen. Toen dan ook de heer Bos, in zijn
rede over de geweigerde bouwverorde
ning, een stuk wilde voorlezen, interrum
peerde de heer Van Burink en protesteer
de er tegen dat de heer Bos zich niet be
kortte.
De heer Bos meende daarop te moeten
antwoorden: dat indien ieder kort
en zakelijk zijn rede opschreef, er niet
zoo gezwamd zou worden". Waarop de
heer Van Burink dreigde, dat, indien de
werkloozenkwestie hedenavond niet aan
de orde zou komen, hij er een week voor
zou nemen. Hij verweet den aanwezigen
„lafheid" en den arbeiders op de publieke
tribune „lamlendigheid".
De heer Bos: „De heer Van Burink
moet niet zooveel praats hebben, want als
er klappen vallen, is hij niet te vinden."
De heer Van Burink (tot de publieke
tribune): „Ik roep de jongens op de tri
bune op als getuigen, of ik niet altijd in
de voorste rijen sta, en zelf altijd de eer
ste klappen oploop". En de heer Van Bu
rink weigerde den heer Bos aan het woord
te laten, zoolang deze zijn „insinuatie
niet terug nam."
De heer Bos: „Ik ben bereid deze terug
te nemen,.maar waar is de heer Van Bu
rink j.L Zaterdag gebleven, toen er op de
Hoogstraat klappen vielen?"
De heer Van Burink, zich opnieuw tot
de publieke tribune wendend: „Jullie
kunnen bevestigen, dat ik de laatste was,
die Zaterdag is weggegaan."
Op deze woorden volgde een luid ge
roep van: „Ja, ja" van de publieke tri
bune.
Er ontstond een heftig tumult, waarop
de burgemeester de zitting voor 10 mi
nuten schorste.
Na de schorsing nam de heer Bos alles
terug wat beleedigend was, waarop de
rust weerkeerde.
De melkprijs In Znld-Holland.
De bond van melkveehouders, gevestigd
te Rotterdam, heeft Dinsdagmorgen in
het Varkooplokaal aldaar, onder voorzit
terschap van den heer A. N. Vaandrager,
een vergadering gehouden, teneinde het
het standpunt te bepalen.
De voorzitter herinnerde eraan, dat de
melkhandel voor April, Mei en Juni een
grondprijs had aangeboden van 8 cent.
Een hoogere prijs was van den melkhan
del niet te verkrijgen. Gepoogd zal wor
den, voortaan telkens voor een kwartaal
den prijs vast te stellen.
Het voorstel^van het bestuur om met
deze prijzen accoord te gaan werd aange
nomen.
De zomerdienst van de Kon. Luchtvaart
maatschappij.
De zomerdienst van de Koninklijke Lucht
vaart-Maatschappij begint op 19 April, den
datum waarop in Engeland de zomertijd in-
itreedlt.
Onze luchtvaart-maatschappij begint het
zomerseizoen met een vloot, die in verschil
lende opzichten belangrijke verbeteringen
heeft ondergaan. Was er bij de opening van
den zomerdienst-1925 de Fokker VII met
Rolls Royce-motoreni, destijds wel het nieuw
ste op het gebied van die paaaafllersvliegtui-
geru, dit jaar brengt die K.L.M zes geheel
nieuwe Vokker-toestellen van het type F.
VII A in de vaart. De F. VII A is een nog
verbeterde F. VII epl uitgerust met een door
lucht gekoelden Jupiter-motor. Een vlieg
tuig van het type F. VII A met Jupiter-
motor is reeds van het begin van den winter-
daenst op de lijn, AmsterdamParijs v.v. in
gebruik geweest. De goede resultaten, met
dit toestel verkregen, hebben ertoe geledd,
dat vijf andere toestellen van hetzelfde type
zijn nabesteld, waarvan er inmiddels reeds
twee afgeleverd en in exploitatie genomen
zijn. De drie andere zijn nog in aanbouw en
zullen spoedig van de Fokker-fabriek worden
overgenomen.
Bij de K.L.M. heeft een Jupiter-ofotor
211 uur gevlogen zonder revisie (het Engei-
sche proeftoestel had 225 unen gemaakt, zoo
dat de proeven van de K.LJM. niet veel sche
len). Boven den Roils Royce-motor heeft de
Jupiter-motor, bij gelijken prijs, het voor
deel, dat hij belangrijk sneiler en veel lichter
is, waardoor het toestel een grooteren nut
tigen last kan meevoeren.
Tegenover de' met Rolls-Royce-motoren
uitgeruste vliegtuigen van het type F. VII
zijn de F; VII A's met Jupiter-motor wat
het rendement betreft ongeveer 65 pet. voor-
deeliger, wat ongetwijfeld een belangrijke
stap- is om tot een sluitende exploitatie te
komen. Een ander voordeel van den Jupiter-
motor zit nog hierin, dat hij' gemakkelijk kan
worden gedemonteerd. Terwijl het nazien van
een Roils Royce-motor gemiddeld1 400 man
uren vergt, kan men bij een Jupiter-motor
met 80 man-uren volstaan. Het gevolg hier
van is, dat mem aan een veel kleiner reserve
genoeg heeft Voor 8 vliegtuigen met Rolis
Royce-motoren moesten er 5 motoren Ln re
serve gehouden worden, in den aanstaanden
zomerdienst zuilen met 18 motoren 10 vlieg
tuigen geregeld voorzien kunnen worden.
Het programma voor den zomerdienst Is
zoodanig ingericht dat per dag geregeld14600
K.M. zal worden afgelegd. Dit lijkt heel wat
wanneer men echter weet dat de Duitschers
een programma hebben voor 82.000 K.M. per
dag met een vloot van 120 toestellen, dan im
poneert het cijfer van de KXjM. niet zoo
erg meer. De Duitschers beschikken dan ook
echter over een zeer groot kapitaal en krij
gen van den staat over 1926 9 millioen mark
subsidie. Men kan er op rekenen, dat de
Duitschers binnenkort voor den dag zullen
komen met metalen vliegtuigen voor 20—40
personen,
Naar men weet is Fokker ook met een
vier motorig toestel van zoo groote capaciteit
bezig. Ook in Engeland lag men zich op het
bouwen van zulke toestellen sterk toe.
Het laat zich aanzien, dat het volgend jaar
allemaal .toestellen met groote vervoercapa-
citeit en 3 of 4 motoren in gebruik zullen
zjjn. Ook de K.L.M. heeft op de aanschaffing
van zulke toestellen gerekend. In het alge
meen kan men zeggen, dat voor de naaste
toekomst het vliegtuig met een minimum-
capaciteit van 20 personen het aangewezen
type zal zijn. De tegenwoordige toestellen
van de KX.M. vervoeren 8 passagiers.
Voorts wijst de evolutie in de luchtvaart ook
op een toenemende noodzakelijkheid van
nachtvluchten. Ons land is in dit opzicht op
het oogenblfk bepaald ten achter, wat in het
materieel en de veel hoogere kosten aan
nachtvliegen verbonden zijn.
De heer Plesfnan, de directeur van de
K.L.M„ ziet het echter binnen niet langen
tijd nog zoover komen, dat men in conjbi-
natie met nachtvluchten 's Maandags van
Moskou zal kunnen vertrekken om Dins
dagsmiddags voor het eten te Londen te
wezen.
De dienstregeling voor den ba zomer
komt hierop neer, dat de KX.M. haar lijnen
op Londen en; Parijs zal blijven exploiteeren
en haar Scandinavische lijn niet alleen zal
hervatten, maar ook tot Malmö doortrekken.
In de drie drukke zomermaanden, 1 Juni1
September, zullen de diensten op Londen en
Parijs verdubbeld worden. Een nieuwe fac
tor in deze diensten is; dat zij niet, ais ver
leden jaar, onafhankelijk van elkaar zullen
werken; doch voor "t vervolg op elkaar zullen
aansluiten. De toestellen van de KX-M. uit
Londen, en Parijs zullen tegelijkertijd te
Amsterdam aankomen en daar aansluiten' op
het toestel van de KX.M. naar Hamburg-
Kopenhagen en Malmö. Op Zweedschen
bodem aangekomen vindt de reiziger den
nachttrein naar Stockholm en Oslo gereed
staan, zoodat hij vóór den volgenden ochtend
in een van deze twee hoofdsteden zal kunnen
wezen. Van Londen en Parijs uit nam deze
reis vroeger twee volle etmalen in beslag,
thans is hij tot nog geen etmaal terugge
bracht.
Reeds werd de verdubbeling van de dien
sten op Londen en Parijs vermeldt De twee
de dienst van de KXjM. op Parijs zal aan
sluiten op de nieuwe Fransche Ujn Parijs—
Marseille van de Air-Union, die van 1 Juni
af ln exploLtatie wordt genomen. Het vlieg
tuig, diat om 8 uur uit Amsterdam vertrekt,
vindt te Parijs aansluiting naar Marseille,
waar het Fransche toestel om 5 u. 45 n.m.
aankomt. In omgekeerde richting vertrekt
het Fransche toestel om, 10 u. 15 uit Mar
seille, en komt het aansluitende Nederland^
sche toestel' om 7 u. 40 nm. te Amsterdam
aan.
Wat de buitenlandsohe maatschappijlen
betreft, de Imperia] Airways, Farxnan en de
Aero-Transport (deze in samenwerking met
de Deutsche Lult-Hansa) zuilen dezelfde
lijnen vliegen als de KXjM. met onderlinge
aansluiting te Amsterdam. Van de Duitsche
lijnen zijn voor Nederland in dle eerste plaats
van belang de luchtlijn Amsterdam—Berlijn,
die aansluit op de lijn Londeni—Amsterdam
van de Imperia! Airways. Te Berlijn is er
aansluiting op den dienst DantzigKo
ningsbergen—Moskou, welk traject gedeel
telijk 's nachts wordt gevlogen.
Er is dus een directe verbinding Londdn
Amsterdam—Moskou geschapen. Het get-
heele traject duurt l1/» etmaal met een ruime
tusschenpoos te Berijm
Een tweede groote Duitsche lijn gaat van
Amsterdam over Dusseldorp en Keulen naar
Frankfort, waar zij zich splitst in een tak
naar Mannheim en Bazel en een anderen tak
naar Stuttgart met verdere aftakkingen naar
Ztlrich en Münchea Wanneer men 's och
tends om 11 uur uit Amsterdam vertrekt is
men om 1 uur te Keulen, om 8 uur te Frank
fort en oan 7 uur te Bazel, Ztlrich of Mtln-
ïngezonden mededeeling.
(648)
eken.
Tenslotte zal die Deutsche Luft-Hanse van
Rotterdam naar Essen—Dortmund—'Halle
Leipzig vliegen; met aansluiting te Rotter
dam op den dienst van de KX.M. van en
naar Londen
Rij de buitenlandsche luchtvaartmaat
schappijen 'bestond de neiging de tarieven te
verhoogen. De K.L.M. heeft zich daartegen
verzet en alleen op Kopenhagen een iets
hooger tarief aangenomen. De goederen
tarieven zjjin over 't algemeen verlaagd.
Samenvattend zal ln het drukke zomer
seizoen ons land langs den luchtweg met dlrie
vliegtuigen daags met Londen verbonden
zijn in beide richtingen, met 4 vliegtuigen
daags met Parijs; eenmaal daags met Brus
sel en Marseille, tweemaal daags met Ham
burgKopenhagenMalmö, eenmaal daags
met Hannover, voorts eenmaal daags met
Essen, Dortmund, Dusselriorf, Halle, Leip-
zig, Keulen, Frankfort, Mannheim, Stutt
gart, Mtlnchen, Bazel en Ztlrich. Zoo zal dit
jaar Amsterdanj een der meest internationale
en drukste knooppunten van het wereld-
luchtverkeer zijn
UIT DE PERS.
Vertroebeling van het vraagstuk
der Indische Defensie.
Wij ontleenen daaraan het volgende:
Het geheele vraagstuk tot klaarheid te
brengen zal wel nooit mogelijk zijn, omdat
het Nederiandsche eilandenrijk daarvoor,
tegenover de beperkte middelen waarover
wij beschikken, te groot is. Het ligt daar-
vij
bij in den stormhoek van een eventueel
pacifio-conflict Nu is wel de integriteit
van ons gebied gewaarborgd in het pro
tocol van den conferentie van Washing
ton, maar dat protocol biedt geen waar
borg tegen het ontstaan van een conflict.
In een vroeger hoofdartikel Marine-
problemen" heeft de N. R. Crt reeds met
groote instemming geconstateerd, dat de
Vlootcommissie over het afschuiven van
de defensie op Indië rondweg den staf
heeft gebroken. De verdedi<ring van Ne
derlandsch Indië is een nationale zaak, de
Staatsmarine het weermiddel, waarmede
Nederland deelneemt aan de Indische
deferflsie.
Hoe de verdediging gevoerd moet wor
den?
Alleen de Staatscommissie van 1912
heeft een positief antwoord op deze vraag
gegeven. Een antwoord echter dat geen
oplossing van het vraagstuk geeft, omdat
het buiten onze financieele draagkracht
valt
De vlootwet van 1922, met haar plan
voor een vloot van klein materiaal, was
opgebouwd op een heel wat bescheidener
en daardoor reëelere doelstelling voor de
maritieme verdediging: 'svijands op-
marsch vertragen, hem beletten met ge
ringe macht baas in den archipel te spe
len, zijne verbindingen te bedreigen; be
veiliging van de Javazee, waarbij de vloot
over een stelsel van steunpunten zou be
schikken. Voor de verdediging van de
steunpunten en van het hoofdeiland Java
zou een modern uitgerust met offensieven
geest bezield mobiel leger dienen. Zooals
kapitein van den Generalen staf Boerstra
in het Indische Militaire tijdschrift op zoo
uitnemende wijze heefe vertolkt, bleef d«
taak der vloot primair, omdat zij het eerst
raet de vijand in aanraking zou komen,
doch zou op het oogenblik der beslissing
de taak der vloot weder secundair, die van
het leger primair zijn geworden.
Het vlootplan van 1924 zou de eerste
helft >an het ontwerp va.i 1922 tot uit
voering brengen. Van de regeeringstafel
werd toen de opmerkelijke verklaring af
gelegd, dat „ook de kleinere vloot omdat
zij harmonisch is samengesteld, aan den
eisch zou voldoen, dat de neutraliteit in
geheel Indië kan worden beschermd en
met der daad worden gehandhaafd".
Het vlootplan van 1925 gaf dezelfde
vloot in 8 jaar als dat van 1924 in zes
jaar. Soerabaja zou het steunpunt van
de vloot blijven. De doelstelling van de
vloot was toen zooals het ironisch in
den Volksraad werd opgemerkt pas
klaar gemaakt op de vloot.
Nederland moet wakker geschuld wor
den. Wij hier, wij moeten niet toelaten,
dat in Indië aan een streven wordt voed
sel gegeven, om de vlootkosten te ver
halen op onduldbare legerbezuiniging.
Zulk een camouflage is ongeoorloofd.
Wellicht zal men, dit In het oog houdend,
nog beter begrijpen, dat de vlootoommis-
sie afschuiving van de defensie op Indië
ontoelaatbaar noemt. De in Indië op het
oogenblik ontwaakte onrust over de de
fensie-problemen, waaraan ook de pers
uiting geeft, moet worden gestild.
Als men, zooals Boerstra doet, de neu-
traliteitsschendingen onderscheidt in ern
stige om de critische punten, die van vi
taal belang zijn voor strijdende vloten
(bedoeld worden de groote olievindplaat
sen), en eenvoudige schendingen van se
cundair belang, dan blijken het toch ln
de eerste plaats maritieme belangen te
zijn, die ons zouden kunnen dwingen, oor
logspartij te worden. Dat de marine deze
begrijpelijke onderscheiding niet naar
voren heeft gebracht, is te betreuren.
Leger en vloot moeten ln harmonisch
verband worden georganiseerd. Groeps-
cbauvinisme is onduldbaar.
Juist dat zoeken naar harmonisch ver
band is weder koren op den molen van
hen, die de splitsing van de marine voor
staan, teneinde de geheele verantwoorde
lijkheid voor de defensie in Indië in han
den van den minister van koloniën te
kunnen brengen. De vlootcommissie heeft
dit argument verworpen, omdat de verde
diging rijkszaak is. „Het geldt hier een
staatsbelang van de eerste orde en geen
saaie van uitsluitend koloniaal belang."
Gevangene ontvlucht
J.1. Zaterdag was aangehouden de 21-
jarige loopknecht F. P. B. Deze aanhou
ding geschiedde door de marechaussee
onder Roosendaal en Nispen. B. was ver
dacht 50 te hebben verduisterd ten na-
deele van een Rotterdamsche firma bij
wien hij in dienst was. Men bracht hem
naar Rotterdam naar het Huis van Be
waring. Donderdagmiddag moest hij voor
den politierechter verschijnen. Na de zit
ting wilden rijksveldwachters hem naar
den celwagen op de binnenplaats van het
Rechtsgebouw leiden, toen hij plotseling
door de poort verdween.
Vele rijksveldwachters zetten hem na.
Een hunner loste een tweetal schoten op
hem, doch tevergeefs. De jongeling wist
ijlings te ontkomen. Naderhand bleek,
dat hij naar zijn woning was gevlucht in
de Boekhorststraat. Daar heeft hij zich
vlug verkleed, waarna hij over het achter
zjjn woning liggende spoorwegviaduot
der Zuid-Hollandsche Electrische Spoor
weg Maatschappij klom en zoo in den pol
der kwam. Verder raakte men het spoor
bijster. (TeL)
Een raadselachtig geval
De 18-jarige G. v. dl T, los werkman te
Rotterdam, had op Oud jaarsavond een glas
of zes, zeven bier gedronken, waarvan hij
eenigszins ondier den invloed was gekomen.
Hij was toen naar zijn kamer gegaan, had
daar een mes gehaald, ontmoette een tweetal
meisjes, die hij van aanzien kende en stak
een ervan in den rug. Drie- of viermaal heeft
hij haar geraakt: een man heeft hem aange
houden en hij riep toen, diat hij gek was.
Aanvankelijk verklaarde hij voor den rech-
ter-oommissaris het meisje te hebben willen
dooden, maar hij is op die verklaring terug
gekomen. „Ik ben gek of ik moet het wor
den", heeft hij tegen zijn kameraad geroe
pen; nadat hij het feit had gepleegd. Hij had
nooit om het meisje gedacht, vond haar niet
bizonder knap, had veel gelezen, los en vast
door elkaar, en altijd het idee gehad, dat er
iets bizonders met hem zou gebeuren Als
hij het meisje dien avond niet was tegenge
komen, zou hij niet hebben gestoken.
De zenuwarts acht den jongen, die een
intelligenten indruk maakt, toerekenbaar,
het eenige wat deze. deskundige beeft gevon
den, is een lichte pathologische aanleg. De
daad moet alleen uit het drankgebruik en
opwinding te verklaren zijn. De vader van
den jongen zeide, dat zijn zoon normaal was,
alleen wel eens wat driftig. Hij heeft een
baas ook al eens met een hamer gedreigd.
Deze diende Donderdag voor de Rot
terdamsche rechtbank. Het requisitoir van
het O. M. was streng en vroeg 5 jaar gevan
genisstraf. Na het uitspreken van dezen
eisch sloeg de jpngen met het hoofd op de
bank en geraakte in zeer zenuwachtigen toe
stand; het meisje Aren(tz (dat hij destijds
gestoken had) in de getuigenbank gezeten
viel flauw en moest weggedragen worden.
De verdediger wees erop, dat blijkbaar
deze glazen bier, die die jongen niet verdra
gen kon, de oorzaak waren van zijn onbegrij
pelijke daad. Men mag haar niet met den
gewonen maatstaf meten, meent hij. Hij
vraagt aan de rechtbank uitstel teneinde om
trent deze kwestie alsnog advies van een
reclasseeringsambtenaar te kunnen verne
men. 16 April is de uitspraak.
Moord.
Voor de Haarlemsche rechtbank stond
Donderdag terecht een 51-jarige man, wo
nende in de Rozeprieelstraat te Haarlem,
die terecht stond wegens moord op zijn
vrouw, gepleegd op 4 Febr. j.1. In de. dag
vaarding werd hem ten laste gelegd, dat
hij, na in een kalm overleg het voorne
men te hebben opgevat en het besluit te
hebben genomen om zijn vrouw opzet
telijk van het leven te berooven, haar met
opzet en geweld met een mes verschillen
de steekwonden in de borst en den linker
arm had toegebracht, door welke verwon
dingen een in- en uitwendige verbloeding
is ontstaan, waardoor zij kort daarop is
overleden.
De belangstelling op de publieke tri
bune was zeer groot. Verdediger was mr.
Ten Bokkel.
Beklaagde vertelde, dat hij 29 jaar ge
huwd was met zijn vrouw, maar dat hij
had vernomen dat zij» relaties met zeke
ren O., bij wien zij in dienst was. Na het
getuigenverhoor nam het O. M. requisi
toir, en qualificeerde het misdrijf als
moord met voorbedachten rade, en elschte
daarvoor acht jaar gevangenisstraf, met
aftrek van voor-arrest. Mr. Ten Bokkel
pleitte clementie en ontkende voorbedach
te rade.
Radio-programma.
De vloot belangrijk verbeterd.
De Juplter-motor. Per dag wordt
4600 K.M. gevlogen. De toe
komst aan toestellen met plaats-
ruimte voor 2040 passagiers.
ZONDAG 4 APRIL.
Hilversum H.D.O, 1050 M.
7.30 Het luiden van de klokken van het Pa
leis op den Dam te Amsterdam. Klokkenspel,
bazuinblazers, hoboist. Carillonneur: J.Vincent.
10.1512.00 R.-K. Radio-Omroep. Dienst in de
St. Dominicuskerk te Amsterdam. Missa Re-
ginae Pacis, W. v. Kalmthout (4-stemmig man
nenkoor). Paaschcantate, Evert Haak (4-stem
mig mannenkoor), woorden vain Victor A.
Borghout. Tantum ergo, Diepenbrock. Predi
katie van Pastoor L. H. Perquin. Uitvoering
van de muziek door het koor van ide St. Do
minicuskerk, o. 1. van den heer G. Kimijzer.
Ongelbegel. door den heer Evert Haak. 5-50
Kerkdienst in de gereformeerde kerk te Soest.
Voorganger: Ds. J. Hoek. Orgelspel. Votum en
Zegen. Psalm 118:7. Lering van de Apostoli
sche Geloofsbelijdenis. Gelezen wordt 1 Cor.
15 111. Gebed. Voorlezing van den tekst.
Lucas 24:34. Gezongen wordt Psalm 116:1,
2 en 3. Predikatie. Tusichenzang Psalm gi 6.
Predikatie vervolg. Dankgebed. Psalm ioj 9.
Zegen, orgelspel. 8.10 Concert. Paaschpro-
gramma. Het versterkte H.D.O.-orkest o. 1.
van Willem van Wanmelo. Solisten: Mej. A
Dudok vam Heel, sopraan. Mevr. lna Santha-
gensWaller, alt. Uitgevoerd worden o. m.
Stabat Mater, Pergolesi. 8.00 Persberichten en
sportuitslagen.
Daventry, 1600 M.
10.50 Tijdsein en weerber. 3.50 Licht orkest-
concert. I. Menges, viool, en het radio-orkest.
5.50—6.05 Predikatie. 7.20—8.20 Dienst in de
Norwich Cathedraal. 9.15 Liefdadigheidsop-
roep. 9.20 Weerber., nieuws. 9.30 Weerber. v.
schepen. 9.35 Dansmuziek door het De Groot-
en Piccadilly-orkest. 10.5011.20 „The silent
Fellowship.
Parijs „Radio-Paria", 1750 M.
12.50 Concert Lucien Paris (Piano, viool en
cello). 2.05 Nieuws. 8.35 Persbericht. 8.50 J^z-
muziek door de band Mario Cazes.
Königswüsterhausen, 1300 M.
10.50—13.10 Concert door het muziekkorps
van de 3e Pruiss. Berichtenafd. 7.50 Paasch-
coocert. Het Fanfare-blaaskorps. A. Sax, so
praan. K. Jöken, tenor. H. Boettcher, humorist.
Brussel, 262 M.
8.20 Galaconcert met medew. van Mme. Bou-
langer, zang. 8.50 Lezing: Les événement» de
la semaine. Daarna weer concert. 10.20 Nieuws
berichten.
Milniter, 410 M.
8.05 Concert. Orkest, bas en koor. Paasch-
liederen. 9.05 Klokkengelui. 9.05 De C-dur Mia
van L. v. Beethoven, door koor, orkest en solo-
kwartet. 10.30—11.50 Concert door het Kuhlo-
hoornkwartet. 3.50 Kuhlo-hoornkwartet. 4.50
Orkest concert. 5.30 Mandoline-concert. 6.20,
6.50 en 7.20 Lezing. 7.50 Faust in gedicht en
muziek.
MAANDAG 9 APRIL.
Hilversum H.D.O., 1050 M.
9.50 Kerkdienst in de gereformeerde kerk aan
de Hooigracht te Leiden. Dt. H. J. Kouwen-
hoven, geref. Predikant te Leiden. Orgelspel.
Votum en zegen. Voorzang Psalm 98 2. Le
zing van Joh. 20 29b. Zingen Psalm 9 10.
Gebed. Zingen Psalm 89 1, 7 en 8. Predikatie.
Tussohenzang: Psalm 33 II. Vervolg Predi
katie. Dankzegging. Slotzang: Psalm 131 4-
Zegen. 2.00 „Mattheaus Passion", J. S. Bach.
In de groote St. Bavokerk te Haarlem. Dubbel-
koor, jongenskoor, dubbelorkest. Solisten:
Mevr. Noordewier, sopraan. Suze Luger, alt.
C. Erb, tenor. M. Kloos, bas. Jac. Caro, bas.
F. Koens, viool. Verder nog hobo, orgel, cla-
vecimbel; koor en orkest van de Zangver. van
de Haarlemsche afdeeling v. d. Mij. tot bevor
dering van de Toonkunst. Utrechtsch Stedelijk
orkest, knapenkoor. Het geheel o. 1. van Evert
Cornelis. 7.007.30 Radiopraatje door den heer
R. Swierstra, over Hoogfrequentversterking
(onder voorbehoud). 8.10 Paaschprogramma.
Het versterkt orkest o. 1. van Willem van
Warmelo. Mevr. Truus BerkhoutScheepers,
zang. Paul Loewer, fluit. Corn. Berkhout,
piano. 8.00 en 10.00 Persberichten.
Daventry, 1600 M.
2go Concert. M. Corran, contra-alt, C. de
Ville, piano. H. Hearty, humorist. 4-35 Concert
u. h. New Prince Restaurant. 5-35 Kinderuurtje
en dansmuziek. 6.20 Dansmuziek. 7.20 Weer
ber., nieuws. 7.45 Pianosolo's van Brahms. 8.00
Causerie. 8.20 Dansmuziek. 9.20 Orkestconcert
u. h. New Prince Restaurant. 10.20 Weerber.,
nieuws. 10.50 Vivian Fokster (The vicar of
mirth). 11.2012.20 Dansmuziek v. h. Cecil-
hotel.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M.
12.50 Concert Lucien Paris (Piano, viool en
cello). 2.05 Nieuws. 5.05 Orkestconcert. 8.50
Solistenconcert. O. m. uit De Meesterzangers
van Wagner.
Königswüsterhausen, 1300 M.
7.50 „Die schóne Galathee", kom. opera van
Suppé. 9.5011.20 Dansmuziek.
Brussel, 262 M.
8.35 Concert. Mme. Pauwels, zang. 9-30
Nieuws. 9.30 Dansmuziek. 10.20 Nieuws.
MUnster, 410 M.
7.508.50 Religieus moigencoocert. 10.00
Weekoverzicht. 10.50 Orkestconcert. 2.20 Kin-
deruürtje. 3.20 Orkestconcert. 4.50 Orgelcon
cert. 5.50, 6.20 en 6.50 Lezing. 7.20 Goethe-
cyclus. 8.10 Faust, v. Goethe. 9.00 Concert door
versterkt ovkest. 10.2010.50 Dansmuziek.
DINSDAG 6 APRIL.
Hilversum H.D.O., 1050 M.
12.00 en 7.30 Politieber. 6.307.30 Engelsche
les door den heer Fred. Fry. 7.45 en 10.00 Pers-
ber. 8.0010.00 R.-K. Radio-Omroep. Het
K.R.O.-kwartet, leden van het Concertgebouw
orkest. Mej. LouiseWijngaarden, viool. Mej.
Mia Tibber, piano. De heer Henri Tibbe, viool,
en Jan Wagemaker, cello. Spreker: de WelEd.
Gestr. Heer J. P. J. Asselbergs, industrieel te
Bergen-op-Zoom. Onderwerp: Vereenigt U.
1. Trio sonate in C-moi, Boccherini. Allegro,
Andante espressio, Allegro con spirito (2 vio
len, cello en piano). 2. Concert voor 2 violen
en piano in D-mol, Bach. Vivace, Largo ma
non tanto, Allegro. 3. Lezing door den WelEd.
Gestr. Heer J. P. J. Asselbergs. 4. Pianokwar
tet, Faure. Allegro molto moderato, Scherzo
(Allegro vivace), Adagio Allegro molto.
Daventry, 1600 M.
11.201.20 Concert door het radiokwartet en
solisten (sopraan, bariton, viool). 1.20—2.20
Tijdsein, lunchmuriek. 4.20 Tijdsein, lezing:
Personadity and clothes. 4.35 Orkestmuziek.
5 35 Kinderuuntje. 6.20 Dansmuziek. 7.20 Tijd
sein, weerber., nieuws. 7.45 Pianosolo's van
Brahms. 8.00 Lezing: Shanghaied out of Frisco
in the nineties. 8.20 Symphonieconcert. 9.20
De Messias, Hindel (gedeeltelijk) door de
koorver. v. d. St. Mary kerk. 9.35 Welsh pro
gramma. Mannenkoor, octet en L. Evans
Williams, sopraan. 10.20 Weerber., nieuw».
10.4512.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paria", 1750 M.
12.50 Concert Lucien Paris (Piano, viool en
cello). 2.05 Nieuws. 5.05 Solistenconcert. 8.35
Engelsohe les, koersen en Havaspersber. 9.05
Orkestconcert.
Königswüsterhausen, 1300 M.
7.20 „Ehrliche Arbeit", comedie met zang in
5 acten. 9.5011.20 Dansmuziek.
Brussel 262 M.
5.20 Orkestconcert. 8.20 Orkestconcert. 8.50
Lezing: Les trésors d'art de Bruxelles (Les
musées). 9.30 Speciaal muziekconcert met me
dew. v. h. Russische Tziganekoor du Samovar.
10.20 Nieuws.
Münster, 410 M.
12.35l ïo Vrooh'k concert. 3.50 Concert.
Orkest. Ch. Sehröder, sopraan. Werken van
Strauss en dfAlbert. 5.20, 5.50, 6.20, 6.50 en 7.20
Lering. 7.30 Concert door de Gewandhtus-
Blaier-Vereiniguag Leipzig.