Donderdag lag de „Marsdiep" te Oude
schild ter bezichtiging, van welke gelegen
heid door velen gebruik werd gemaakt.
ECONOMISCHE COMMISSIE.
Het vertrouwen, dat de toekomst voor
Helder gunstige perspectieven biedt, maakt
dat onze Commissie vol moed op den inge
slagen weg voortgaat, daarbij hopende op
den steun en het vertrouwen van ons Ge
meentebestuur in de mate als in de achter
ons liggende jaren steeds ons deel is ge
weest.
NIEUWE UITGAVEN.
„Noord-Holland in Woord en Beeld"
heelt de ansjovis-bedrijvigheid te Kol-
horn gekiekt, alsmede een demonstratie
met de reddingsboot te Oallantsoog. Het
nieuwe gebouw van den Keuringsdienst
te Alkmaar van binnen en buiten, wed
strijden om den Ouds^beker, mooie plekjes
uit Noord-Holland, gezellige plekjes aan
de Zaan, het Midden-Damterrein in vollen
lentebloei, een Alkmaarsche roei- en zeil-
vereeniging, en nog veel meer, biedt deze
nieuwe aflevering van dit actueele tijd
schrift.
„De 8tad Amsterdam" heeft op de vóór
pagina een mooie opname van het Am-
sterdamsche Centraalstation, op het Dam
rak, vlak ervóór komt thans het gebouw
van het Bureau voor Scheepvaart- en
Handelsinlichtingen, en de redactie vreest
dat dit gebouw zeer het fraaie gezicht
op dit station zal belemmeren. Het vlieg
kamp de Mok is hier in een drietal op
namen weergegeven, en de offloleele
plechtigheid van de heropening der nieuw
bestrate Langestraat te Alkmaar, in ver
schillende opnamen gekiekt. Ook hier is
de reddingsbrigafie te Oallantsoog ver
eeuwigd. Verschillende Noord-Holland-
sche dorpen kregen een nienw school
gebouw de jaarlijksche universlteits-
roeiwedstrijden, die op Hemelvaartsdag
gehouden werden, boden den photograaf
tal van goede kansen. Tal van kieken uit
Londen omtrent de staking doen zien dat
het lang niet altijd zod rustig was als
men dacht Nog veel meer bevat dit num
mer, dat wij niet allemaal releveeren
kunnen.
'BAADSO VERZICHT
DtaustrageUnfl X3.0NJL
NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN.
ZOMERDIENST (Inoefl»»" ,B
6.09 Alleen v. 1 Juli t.m. 4 Sept. 8.39
6.27 t.m. 80 Juli en v.af fi Sept. 8.53
7.29 sneltrein 9.01
10.07 Zondags niet 12.18
10.07 Zöndage in Juli en Ang. 12.44
12.30 Alleen Zaterdags
1.13 alleen Zaterdags 2.52
3.55 Zaterdags en Zondags niet 5.51
4.19 Zondage niet 6.32
7.20 9.28
8.49
9.45
10.21
8.49
9.45
10.21
9.12
10.07
10.32
12.11
1.02
1.34
12.35
2.04
2.30
3.18
4.03*
4.28*
3.18
4.03*
4.28*
3.18
4.03*
4.28*
6.26
6.23
6.49
6.43
7.54
8.31
9.37
10.35
11.11
5.33
5.21
6.17
6.56
7.50
8.03
7.00
7.40
8.47
9.17
10.53
11.20
12.22
12.05
1.10
1.50
3.09
3.11
2.21
2.48
3.38
3.40
4.22
4.59
te.oi
5.52
7.39
8.09
9.06
9.07
9.46 10.22 11.17
11.21
10.59
WIERINGEN.
J.1. Woensdag had in het bóiel van den
heer D. Lont te Hippolytushoef de stem
ming plaats van 8 hoofdingelanden voor
„Het Heemraadschap van Wieringen".
De periodiek aftredende heerer.Jb. S.
Mostert, J. S. Doves en J. Jac.z. Engel
werden alle herkozen.
Muziekconcours.
Vanwege den Westfrieschen bond van
Harmonie- en Fanfarecorpen werd j.1.
Donderdag (Hemelvaartsdag) te Hippo
lytushoef een muziekconcours gehouden.
Het zag er voor dezen feestdag des mor
gens niet zoo gunstig uit. De regen hield
eohter weldra op, doch de wind, een
stevige Zuid-Wester, hield aan.
Het lag dan ook voor de hand, dat de
belangstelling buiten de 14 muziekkorpsen,
dié* zouden komen wedijveren, niet bijzon
der groot zou zijn en dat is dan ook
bewaarheid, want er was voor zulk een
dag veel te weinig publiek.
Om 11 uur in den voormiddag had in
de concertzaal „Concotdia" de offlcieele
en het was daar, dat burgemeester Kolft
allen een hsrtelijk welkom toeriep, tevens
den wensch uitsprekdnde, dat allen een
genoegelijken dag op het schiereiland
zouden doorbrengen.
Om half 12 begon het concours. Ieder
begaf zich naar het daarvoor keurig
ingerichte feestterrein, n.1. het land en
den boomgaard van den heer P. O. Dekker,
dat dezen heer ervoor beschikbaar had
gesteld. De ingang met de loketten, de
muziek, de jury, het bestuur en de com
missietenten, alles was functuêel voor
elkaar, voorts was voor een flinke consump
tietent, danstent, zweef- en draaimolen,
diverse krameryen enz. gezorgd, zoodat
het geheel een gunstigen indruk aan
bood. Al spoedig begon het publiek het
feestterrein binnen te gaan enheerschte
daar een gezellige drukte. Achtereen
volgens betraden 14 muziekverenigingen
het podiym en deden hun best de inge
studeerde muziekstukken voor de jury
leden en publiek te spelen. Deze wedstrye
nam den geheelen dag in beslag.
De uitslag was als volgt:
Derde afd. Fanfare.
1. „St. Hillegardes", te Tuitjehom, 162
punten, 1ste prijs; 2. „Onder Ons", te
Hauwert, 160 punten, 1ste prys; 3. „De
Eendracht", te Enkhuizen, 124 punten,
2de prys.
Tweede afd. Fanfare.
1. „Kunstmin", te Andyk(Oost), 130
punten, 2de prys; 2. „Texel's Fanfare
corps", te Texel, 164 punten, 2de prys;
3. „Willen is Kunnen", te Lutjebroek,
161 punten, 1ste prys; 4. „H.U.G.O.",
te Heer-Hugowaard, 174 punten, late prijs
(met byzonderen lof van den jury voor
den directeur).
Eerste afd. Fanfare.
1. „Ons Genoegen", te Wydenes, 1714
punten, 1ste prys; 2. „Concordia", te
Abbekerk-Lambertschaag. 136 punten, 2de
prys; 8. „Harmonie", te Wieringen, 160
punten, 1ste prys.
Derde afd. Harmonie.
1. „Kunstmin", te Julianadorp, ^pun
ten, 1ste prys; 2. „De Eendracht", te
Kolhorn, 1874 punten, 2de prys.
Eerste afd. Harmonie.
1. „Concordia", te Oudesluls, 124 punten,
2de prijs; 2. „T.A.V.E.N.U.", te Opper
does, 122 punten, 2de prys.
Deze uitslagen werden met hoerageroep
ontvangen.
Om 7 uur had de eerewedstrijd plaats
voor die corpsen, welke een le prys
hadden gewonnen.
Zeven van de acht corpsen namen hier
aan deel terwyi No. 8, hetwelk van Texel
Ikwam en zich zoo uitstekend van zijn taak
i had gekweten, weg moest en niet kon
biyven, daar zij per schip waren en van 't
gety afhingen.
Ook deze Wedstrijd liep evenals zyn
voorganger flink van stapel en zal de
uitslag later (a.s. Zondag) van bekend
gemaakt worden. De Jury, welke bestond
uit de heeren Martin WoltersenRichard
Heuckeroth, beiden te Amsterdam en
Jb. ter Hall te Helder, had een lange
dagtaak gehad, doch kunnen er van ver
zekerd zijn dut de door hun bekend ge
maakte uitslagen goed waren, daar allen
zoowel de leden der diverse corpen, als 't
publiek er over tevreden waren. En hier
mede was 't offlcieele gedeelte van dezen
dag afgeloopen, om op Zondag a.s. voor
de andere 14 corpsen door te zetten.
Het feest werd verder op het keurig
electrisch verlichte terrein tot ongeveer
1 uur, des nachts voortgezet, waarby het
er vrooiyk toeging.
Men deelt ons mede, dat met ingang van
15 Mei a.s.,vanwege de tramdirectie
Schagenvan Ewycksluis op elke te van
Ewycksluis aankomende tram een autobus
zal rijden naar Hippolytushoef, zoodat
tramkaarten op dat traject gekocht, recht
geven met de autobus naar Hippolytus
hoef door te rijden. Voorwaar een nieuw
verkeersmiddel waarvan zeer zeker ge
bruik zal worden gemaakt.
JULIANADORP.
Donderdag J.1. (Hemelvaartsdag) trok
onze plaatseiyke muziekvereeniging naar
Wieringen, om aldaar deel te nemen aan
het te houden concours.
Het was voor de eerste maal, dat er
getracht zou worden om een zege te be
vechten, dus laat het zich begrypen, dat
er nu direct niet alles geiyk kon ver
wacht worden. Toch hadden de werkende
leden er den laatsten tijd alles op gezet,
om althans niqt met niets huiswaarts te
moeten keeren. Avond aan avond is er
met ernst gerepeteerd. Hulde daarvoor
aan hun wakkeren directeur. Maar de be
haalde overwinning op Donderdag j.1. zal
aan directeur en aan leden toch wel de
grootste voldoening hebben gegeven,
want de Harmonie „Kunstzin" alhier be
haalde in de 8e afdeeling Harmonie met
niet minder dan 152 punten een ln prys,
zynde een kleine zilveren lauwertak. Hier
komen in alle geval nog een paar pryzen
by, waarvan de uitslag echtbr nog niet
bekend is. Door dit succes komt „Kunst
zin op een volgend concours, nu in de
2e afdeeling, te spelen.
Het. behoeft dus geen nader betoog, dat
men in een opgewekte stemming thuis
kwam, want het was boven aller verwach
ting, en wy wenschen „Kunstzin" en haar
geluk F me* ^6Ze Prac^^8e prestatie
SCHAGEN.
De aanhoudende verlaging van de
l en Belgische franc is van recht-
streekschen invloed op den veehandel in
ons l&nd. De waardevermindering van
hun geld, hebben de koopkracht van ge
noemde landen belangrijk verminderd,
uii vUitvoer van Nederland voor
ue zuidelijke buren onbeteekenend Is ge
worden. krank rijk, die nog in 1926 en
vooral in 1924 een groote afnemer van
onze vette lammeren was, heeft thans
niets meer noodig. Op den schapenprijs
in t algemeen ea vooral op dien van de
lammeren ls dit van grooten invloed ge
worden. Doch nog op eene andere wijze
ls België by onzen veehandel betrokken.
De lage frano maakt, dat de boeren ln
Vlaanderen, waar de vetwelderij op de
vette zeeklei een machtige bron ven in
komsten ls, ln hst welden geen loonend
beetaan meer kunnen vinden. Daar onze
De heer P. Dros Azn. releveerde de ge
schiedenis van T.E.S.O., herinnerde aan
wijlen den heer De Jong, en bracht een
woord van hulde aan kapitein Duinker en
zijn bemanning, die gedurende de 25.000
keer, dat zij den overtocht maakten, geen
enkele maal averij hadden.
De heer Bakker, technisch commissaris,
wees erop, hoe tijdens den overtocht van
Amsterdam naar Helder, waarbij de ma
chine 5 6 uur volle kracht draaide, de
zaken in de machinekamer en op de stook
plaats erg rustig werden opgevat. Dat was
een bewijs, dat de zaak in orde was, en dat
is op den proeftocht ook wel gebleken.
Verschillende sprekers voerden nog het
woord, waaronder de heeren Stompff, direc
teur van T.E.S.O., Verstegen, wethouder
der Gemeente Helder, W.„H. LaR, commis
saris van T.E.S.O., Briiggaar, Inspecteur
van Veritas, en tenslotte nogmaals Dr.
Wagemaker, die de hulde hqp gebracht
overdroeg aan het bestuur van T.E.S.O.
Spr. bracht in herinnering, dat de boot
feitelijk grooter had moeten worden, doch
dat de haven van Oudeschild hiervoor een
beletsel was. Zou het vervoer een zoodani-
gen omvang aannemen, dat een grootere
boot noodzakelijk werd, dan hoopte spr.,
dat ook de haven verbeterd zou worden.
Het was diep in den nacht eer men huis-
of hotelwaarts ging, overtuigd van het feit,
dat het nieuwe schip een aanwinst was voor
T.E.S.O., voldaan over het genoegelijke en
aangename verloop van den dag en dank
baar voor de Texelsche hartelijkheid en
gastvrijheid.
Verschenen is het Verslag van de Com
missie tot verbetering van den economi-
schen toestand der gemeente Helder over
jh.et jaar 1925.
Aan de inleiding wordt het volgende ont
leend:
Bij het schrijven van het jaarverslag over
de werkzaamheden onzer'Commissie in het
jaar 1925, is het moeilijk te ontkomen aan
een gevoel van leedwezen over het feit,_ dat
onze arbeid niet meer op practische en tast
bare resultaten kan bogen wat betreft het
bevorderen van Handel en Industrie in
onze Gemeente. Dat de algemeepe econo
mische gedruktheid ;n den lande, welke ook
in onze stad zeer wel waarneembaar is,
daar mede schuld aan heeft, is niet te ont
kennen. Het is immers nauwelijks te- ver
wachten, dat bij den huidigen staat van
zaken, waar de meeste industrieelen moeite
hebben het 'hoofd boven water te houden,
erg veel animo bestaat om in onze plaats
nieuwe industrieën te vestigen, te meer niet
als men ziet welke kostbare fabrieken en
werven elders stop gezet zijn. Verandering
ten goede voor onze stad mag worden tege
moet gezien, als in het algemeen de zaken
opleven en scheepvaart en industrie bloeien.
D&n en als de toekomst van Helder, wat
betreft zijn omgeving, zich in gunstigen zin
ontwikkelt, mogen wij hopen, dat indus
trieelen het oog ook op onze stad zullen
laten vallen. Wij doelen speciaal op de ver
betering, welke voor Helder is weggelegd,
als de plannen tot drooglegging der Zuider
zee geheel of gedeeltelijk zullen zijn ver
wezenlijkt.
1 Oester- en kreeftencultuur.
Naar aanleiding van het vinden van
jonge kreeften op onze kust, heeft onze
Commissie zich persoonlijk en schriftelijk
gewend tot den heer Hoofd-Inspecteur der
Visscherij te Amsterdam, met verzoek hier
een proef te willen nemen door het uitzet
ten van meerdere jonge kreeften. Hoewel
ook Terschelling reflecteerde voor een
proefneming, heeft de Hoofd-Inspecteur
aan ons verzoek voldaan en zijn de jonge
kreeften aan den zeedijk uitgezet. Door ons
werd nog een onderzoek ingesteld naar de
mogelijkheid van een oesterteelt, welke in
Zeeland zoo'n groote vlucht genomen heeft.
Naar het oordeel van deskundigen staat
de groote hoeveelheid mosselen, welke zich
hier in de Zuiderzee en tusschen de Wad
den bevinden, een meer intensieve oester
teelt in den weg en is deze, ook om andere
redenen, hier nog riskanter dan elders.
1
Provinciaal Wegenplan.
Het provinciaal wegenpdan had reeds ge-
ruimen tijd onze bijzondere aandacht. Uit
het voorloopig plan van den Hoofdinge
nieur-Directeur van den Provincialen Wa
terstaat blijkt, dat het traject Van Ewijck-
sluisde Kooij daarin niet is opgenomen.
Daar deze weg in den huidigen toestand
onvoldoende geacht moet worden en een
bezwaar is voor de uitbreiding van het ver
keer WieringenHelder, waarvoor wij ons
beijveren, zijn èn door het Gemeentebestuur
èn door onze Commissie ernstige pogingen
aangewend om bedoeld traject in het net
ian primaire wegen opgenomen te krijgen,
zoonoodig met opoffering van den weg
SchagenStolpen. Deze pogingen hebben
tot resultaat gehad de voorloopige toezeg
ging, dat met ons verzoek zal worden reke
ning gehouden, als de meerdere behoefte
aan verbreeding van den weg blijkt. In ver
band met het groote belang ook voor de
toekomstige verbinding met de Zuiderzee-
provincie blijft onze aandacht op dit punt
gevestigd.
Nieuwe pontonbrug over het
Noord-Hollandsch Kanaal
nabij Ae~Rooij.
zeer nog verband met boreqgenoem-
den verkeersweg staat de vestiging van een
betere oeververbinding nabij de Kooii door
middel van een nieuwe pontonbrug, welke
in de plaats is gekomen van het bestaande
pontveer. Aan de tot standbrenging van
deze brug heeft onze Commissie in nauwe
samenwerking met het Gemeentebestuur
veel kunnen bijdragen. Uitvoerig wordt de
gang van zaken weergegeven, dj£ den lezer
in groote trekken bekend is, en het aandeel,
dat de Econ. Comm. hierin heeft gehad.
O. a. bracht de secretaris met één der leden
een bezoek aan verschillende gemeente
raadsleden van Wieringen, ten einde hunne
medewerking te verzoeken, terwijl een ander
lid onzer Commissie zich in- verbinding
stelde met den heer Hendrix, lid van Ge
deputeerde Staten van Noord-Holland.
Hierdoor werd méde bewerkstelligd, dat
ons Gemeentebestuur ter plaatse een be
spreking kon hebben met ecnige leden der
Staten.
Met eenige voldoening kan de Commissie
op het resultaat van deze medewerking
terugzien.
Autobusdienst HelderHuisduinen.
De bemoeiingen onzer Commissie ter
verkrijging van een goede verbinding met
onze ontspannings- en badplaats Huisdui
nen waren vele. Om een goed denkbeeld te
vormen omtrent de regeling in het afgeloo-
pen jaar, wordt hetgeen voorafgegaan is
gereleveerd. Ook dit mag bekend worden
verondersteld.
Dat onze pogingen inzake een goede
autobusverbinding met Huisduinen minder
dan in 1924 slaagden, is het gevolg van het
feit, dat „Samenwerking" niet voldoende
hare léden onder appèl had en de dienst
regeling derhalve niet nauwkeurig werd
uitgevoerd. Voorts werd, vooral in den be
ginne, het stadstarief niet gehandhaafd,
terwijl ook de kwaliteit der bussen te wen-
schen overliet.
Ondanks deze minder prettige ervaringen
zal onze Commissie in deze materie diligent
blijven, overtuigd als zij is, dat de bloei van
Huisduinen, en daardoor van Helder, ten
nauwste samenhangt met een goede ver
binding tusschen deze plaatsen, vooral in
den zomer.
Tentoonstelling „Stad Helder
1925", 30 Mei7 Juni.
Dit jaarverslag zou niet volledig zijn, als
daarin geen melding werd gepiaakt van de
tentoonstelling, welke in het afgeloopen
jaar door de V.V.V.V. „Helder's Belang"
werd op touw gezet.» Duizenden vreemde
lingen hebben de tentoonstelling en daar
door onze stad bezocht en van beide, een
goeden indruk naar huis meegenomen. Het
mag als een verheugend feit genoemd wor
den, dat onze geheele Kern-Commissie,
door zitting te nemen in het Eere-Comité,
het dagelijksch bestuur van het Hoofd-Co-
mité en de Sub-Commissies een zeer werk
zaam aandeel heeft kunnen nemen in den
veel omvattenden arbeid, welke aan het
organiseeren en houden van een dergelijke
tentoonstelling is verbonden.
Diverse onderwerpen.
Door de Commissie werd aan den secre
taris opdracht gegeven zich op de hoogte te
stellen van den huidigen toestand van de
Scheepvaart HarlingenEngeland, waar
voor deze een bezoek bracht aan Harlingen,
teneinde een onderzoek in te stellen naar de
mogelijkheid om onze haven in de vaar
route van de aldaar gevestigde lijnen opge
nomen te krijgen. De secretaris bracht
daarover een uitgebreid verslag uit, waar
uit bleek, dat vooralsnog verschillende be
zwaren aan de uitvoering van bovenge
noemd plan in den weg staan. In verband
hiermede werd nog een onderzoek ingesteld
naar de mogelijkheid om de producten van
den Langedijk via Helder naar het buiten
land te verschepen; het resultaat van dat
onderzoek werd eveneens in een rapport
neergelegd. Behalve over het huren van het
Stille Strand door de Gemeente, waarom
trent de Ontvanger der Registratie en Do
meinen aan B. en W. een voorstel deed, de
tolgeldheffing voor de nieuwe brug bij de
Kooij, de dienstregeling der Spoorwegen en
een eventueele postverbinding Wieringen
Helder, werd door de Commissie nog over
verschillende andere onderwerpen advies
verstrekt aan het dagelijksch bestuur onzer
Gemeente.
Aan den vooravond van den Heme -
vaartsdag kwam de Raad onzer gemeen e
weder bijeen ter afhandeling van een we
lange, maar niet zeer belangrijke agenda.
De totale afwezigheid van publiek, alsmede
het feit, dat men nog vóór elf uur met den
rijstebrijberg van agendapunten klaar
kwam, zijn een bewijs voor de onbelang
rijkheid der agenda. Toch waren er wel
enkele punten, die gereleveerd mogen
worden.
Allereerst werd voorlezing gedaan van
het schrijven van den heer Boon, die als. lid
van den Raad bedankte. De heer Boon was
van 1913 tot 1919 lid van den Raad voor
de vrijzinnige partij en werd in 1923 als
zoodanig herkozen voor de door den heer
Biersteker na diens uittreden uit den Raad
opgerichte .Kiesvereeniging „Gemeentebe
lang". De Voorzitter roemde S heeren
Boons groote administratieve kennis, waar
door zijn adviezen - dikwijls van groote
waarde waren voor de raadsleden. Zijn op
volger op de lijst van „Gemeentebelang" is
dr. Schürmann.
Het belangrijkste .punt der agenda was
wel dat betreffende het vastrecht tarief voor
gasverbruikers. Teneinde het gebruik van
gas, dat door de electrificatie der gemeente,
en, niet het minst, door de groote concur
rentie van de petroleum, sterk verminderd
is, weder op te voeren, werd deze regeling,
die in zeker opzicht overeenkomt met de
regeling, zooals die voor waterverbruik is
ingevoerd, ontworpen. Veelverbruikers van
gas kunnen nu tegen een vast recht per
maand, dat geregeld wordt naar de huur
waarde van het perceel, gasverbruiker wor
den. Daar het hier gaat om een minimum-
afname van 420 M*. per jaar (d. i. 35 M'.
per maand), en perceeden van een huur
waarde van boven f 260 tot en met f 416
reeds 480 M*. moeten afnemen, is het dus
alleen voordeelig indien men wer.kelijk aan
dit verbruik toekomt. Of inderdaad op deze
wijze het debiet zal kunnen worden opge
voerd, zal moeten blijken.
De heer Van Dam protesteerde ertegen,
dat de Held. Crt. zich bij de bespreking
van dit voorstel reeds bij voorbaat had uit
gesproken over de onbillijkheid, die hierin
ligt voor de tegenwoordige groot-verbrui
kers, die niet van deze nieuwe vastrecht-
tarieven gebruik kunnen maken en dus
tegenover nieuwe afnemers in ongunstige
conditie verkeeren. De heer Van Dam ging
zelfs zoover te spreken van „eigenbelang",
dat wij hierdoor zouden hebben gediend.
Het is inderdaad waar, dat ons bedrijf in
de eerste plaats de onbillijkheid dezer rege
ling zal ondervinden. Maar mag dat voor
de Held. Courant, als persorgaan, een be
letsel zijn er daarom de aandacht op te.ves
tigen? Kunnen wij het he'pen, dat juist de
.weinige particuliere grootafnemers, die
.Helder heeft, in ongunstige 'positie worden
geplaatst tegenover elke zich nu vestigende
mededinging? En is het niet de beste voor
lichting als een blad zijn cijfers ontleent
■aan de praktijk? Wat voor idee heeft de
■heer Van Dam van de taak eener courant?
Intusschen, de Raad heeft ook niet de
minste poging gedaan deze onbillijkheid
onder de oogen te zien en de voorstellen
met een kleine wijziging, aangenomen. De
heer Zondervan had aanvankelijk eenige
amendementen voorgesteld, doch die tijdens
de vergadering ingetrokken.
Een voorstel tot wijziging van de alge-
meene politieverordening gaf aanleiding tot
eenige onverkwikkelijke interrupties, enz.
De heer Zondervan had hierop een aantal
amendementen en vroeg dientengevolge deze
zaak te verwijzen naar een raadscommissie,
die ze zal hebben te onderzoeken. Niet naar
den zin van enkele heeren der rechterzijde
en ook de heer Bok moest er niets van heb
ben. Er werd heftig geïnterrumpeerd, ge
roepen, geschreeuwd, en wij dachten min
stens, dat men elkander in de haren zou
vliegen. De heer Zondervan moest enkele
dingen aangeven, die z. i. verkeerd waren,
en het bleek inderdaad, dat er juridisch ge
sproken nog wel hier en daar een speld
tusschen te krijgen was. We zullen dus af
wachten wat er over uitgebroed wqrdt.
Verder werd er een robbertje gevochten
over een schadeloosstelling aan den aan
nemer van den bouw van de woning voor
den pontonbrugwachter aande Kooij. De
heer Van Os wilde meer geven dan de an
deren en zelfs moest bij stemming in den
Raad worden uitgemaakt of deze heer nog
voor de derde maal het woord mocht voe
ren. „Ik ben er tegen", zeide de heer Van
der Veer en de heer Borkert kreeg het met
den heer Smits aan den stok (of de heer
Smits met den heer Borkert, dat is maar
hoe men het bekijkt) over deze kwestie van
het vrije woord. Als het u 'interesseert,
moet u het maar in het verslag nalezen.
Verder is thans de tijdeflijke- leerkracht aan
school No. 1 te Koegras definitief van de
baan, zeer tegen den zin van de sociaal
democratische fraktie, die hierin een aan
tasting van de onderwijsbelangen bleef zien.
Maar daar ditmaal ook de vrijzinnigen met
het voorstel medegingen, was het lot ervan
van te voren bezegeld.
Belangrijk voor Koegras was het besluit
van den Raad om dit landelijk deel Onzer
gemeente bij de waterleiding aan te sluiten.
De heer Van der Veer maakte zich tot tolk
van de bewoners door den Raad dank te
betuigen voor de onbekrompen wijze, waar
op dit voorste! is ontworpen en de eenstem
migheid waarmede de Raad het aanvaardde.
Wij van onzen kant feliciteeren onze mede-
plaatsgenooten met dit voor hen zoo be
langrijke besluit.
Dagelljkeche Passagier»- en Goederewdienat
Helder - Alkmaar - Purmerend - Amsterdam.
Vertrek van Helder: Msandag, morgens
7-35 u., 's avonidt 10.30 u.; Woensdag, Donder
dag, Vrjjdag en Zaterdag, 'e morgens 7.33 u.
Vertrek van Amsterdam: Alle werkdagen
s morgens 9.30 u.
Vertrek van Alkmaar naar Amsterdam:
morgens 11 oor (behalve Dinsdags).
Vertrok nu Alinea** user Kalder: 's nid-
ms i js «ar.
Aankomst t*
Vertrek van
Helder Amsterdam
tot Alkmaar (A. 1.44)
12.47 Zaterdags niet 2.52
Deze aansluiting bestaat alleen op werk
dagen en Zondage in Juli en Augustus anders
worden deze uren op Zondag 4.23 en 6.09.
De trein naar Schagen (des Donderdags)
vertr. 7,42 morg., aank. te Schagen 8.32
Haarlem
Dan Haag
Rotterdam
Vertrek van
Rotterdam
Den Haag
Haarlem
Amsterdam
f Op werkdagen van 1 Juli tot en
Aankomst ts
Helder
ndags niet 8.24
sltrein Zondags uiet 9.33
ndage niet 2.39
een Zondags 6.09
ndags niet 6.09
ndags niet, behalv0 8.02
Juli eu Augustoe.
Op Zon-en Feestdagen aankomst 11.24
11.31 alleen Zondag» 1.04
met 4 September 6.66.
Marktoversicht.