Donderdag lag de „Marsdiep" te Oude schild ter bezichtiging, van welke gelegen heid door velen gebruik werd gemaakt. ECONOMISCHE COMMISSIE. Het vertrouwen, dat de toekomst voor Helder gunstige perspectieven biedt, maakt dat onze Commissie vol moed op den inge slagen weg voortgaat, daarbij hopende op den steun en het vertrouwen van ons Ge meentebestuur in de mate als in de achter ons liggende jaren steeds ons deel is ge weest. NIEUWE UITGAVEN. „Noord-Holland in Woord en Beeld" heelt de ansjovis-bedrijvigheid te Kol- horn gekiekt, alsmede een demonstratie met de reddingsboot te Oallantsoog. Het nieuwe gebouw van den Keuringsdienst te Alkmaar van binnen en buiten, wed strijden om den Ouds^beker, mooie plekjes uit Noord-Holland, gezellige plekjes aan de Zaan, het Midden-Damterrein in vollen lentebloei, een Alkmaarsche roei- en zeil- vereeniging, en nog veel meer, biedt deze nieuwe aflevering van dit actueele tijd schrift. „De 8tad Amsterdam" heeft op de vóór pagina een mooie opname van het Am- sterdamsche Centraalstation, op het Dam rak, vlak ervóór komt thans het gebouw van het Bureau voor Scheepvaart- en Handelsinlichtingen, en de redactie vreest dat dit gebouw zeer het fraaie gezicht op dit station zal belemmeren. Het vlieg kamp de Mok is hier in een drietal op namen weergegeven, en de offloleele plechtigheid van de heropening der nieuw bestrate Langestraat te Alkmaar, in ver schillende opnamen gekiekt. Ook hier is de reddingsbrigafie te Oallantsoog ver eeuwigd. Verschillende Noord-Holland- sche dorpen kregen een nienw school gebouw de jaarlijksche universlteits- roeiwedstrijden, die op Hemelvaartsdag gehouden werden, boden den photograaf tal van goede kansen. Tal van kieken uit Londen omtrent de staking doen zien dat het lang niet altijd zod rustig was als men dacht Nog veel meer bevat dit num mer, dat wij niet allemaal releveeren kunnen. 'BAADSO VERZICHT DtaustrageUnfl X3.0NJL NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. ZOMERDIENST (Inoefl»»" ,B 6.09 Alleen v. 1 Juli t.m. 4 Sept. 8.39 6.27 t.m. 80 Juli en v.af fi Sept. 8.53 7.29 sneltrein 9.01 10.07 Zondags niet 12.18 10.07 Zöndage in Juli en Ang. 12.44 12.30 Alleen Zaterdags 1.13 alleen Zaterdags 2.52 3.55 Zaterdags en Zondags niet 5.51 4.19 Zondage niet 6.32 7.20 9.28 8.49 9.45 10.21 8.49 9.45 10.21 9.12 10.07 10.32 12.11 1.02 1.34 12.35 2.04 2.30 3.18 4.03* 4.28* 3.18 4.03* 4.28* 3.18 4.03* 4.28* 6.26 6.23 6.49 6.43 7.54 8.31 9.37 10.35 11.11 5.33 5.21 6.17 6.56 7.50 8.03 7.00 7.40 8.47 9.17 10.53 11.20 12.22 12.05 1.10 1.50 3.09 3.11 2.21 2.48 3.38 3.40 4.22 4.59 te.oi 5.52 7.39 8.09 9.06 9.07 9.46 10.22 11.17 11.21 10.59 WIERINGEN. J.1. Woensdag had in het bóiel van den heer D. Lont te Hippolytushoef de stem ming plaats van 8 hoofdingelanden voor „Het Heemraadschap van Wieringen". De periodiek aftredende heerer.Jb. S. Mostert, J. S. Doves en J. Jac.z. Engel werden alle herkozen. Muziekconcours. Vanwege den Westfrieschen bond van Harmonie- en Fanfarecorpen werd j.1. Donderdag (Hemelvaartsdag) te Hippo lytushoef een muziekconcours gehouden. Het zag er voor dezen feestdag des mor gens niet zoo gunstig uit. De regen hield eohter weldra op, doch de wind, een stevige Zuid-Wester, hield aan. Het lag dan ook voor de hand, dat de belangstelling buiten de 14 muziekkorpsen, dié* zouden komen wedijveren, niet bijzon der groot zou zijn en dat is dan ook bewaarheid, want er was voor zulk een dag veel te weinig publiek. Om 11 uur in den voormiddag had in de concertzaal „Concotdia" de offlcieele en het was daar, dat burgemeester Kolft allen een hsrtelijk welkom toeriep, tevens den wensch uitsprekdnde, dat allen een genoegelijken dag op het schiereiland zouden doorbrengen. Om half 12 begon het concours. Ieder begaf zich naar het daarvoor keurig ingerichte feestterrein, n.1. het land en den boomgaard van den heer P. O. Dekker, dat dezen heer ervoor beschikbaar had gesteld. De ingang met de loketten, de muziek, de jury, het bestuur en de com missietenten, alles was functuêel voor elkaar, voorts was voor een flinke consump tietent, danstent, zweef- en draaimolen, diverse krameryen enz. gezorgd, zoodat het geheel een gunstigen indruk aan bood. Al spoedig begon het publiek het feestterrein binnen te gaan enheerschte daar een gezellige drukte. Achtereen volgens betraden 14 muziekverenigingen het podiym en deden hun best de inge studeerde muziekstukken voor de jury leden en publiek te spelen. Deze wedstrye nam den geheelen dag in beslag. De uitslag was als volgt: Derde afd. Fanfare. 1. „St. Hillegardes", te Tuitjehom, 162 punten, 1ste prijs; 2. „Onder Ons", te Hauwert, 160 punten, 1ste prys; 3. „De Eendracht", te Enkhuizen, 124 punten, 2de prys. Tweede afd. Fanfare. 1. „Kunstmin", te Andyk(Oost), 130 punten, 2de prys; 2. „Texel's Fanfare corps", te Texel, 164 punten, 2de prys; 3. „Willen is Kunnen", te Lutjebroek, 161 punten, 1ste prys; 4. „H.U.G.O.", te Heer-Hugowaard, 174 punten, late prijs (met byzonderen lof van den jury voor den directeur). Eerste afd. Fanfare. 1. „Ons Genoegen", te Wydenes, 1714 punten, 1ste prys; 2. „Concordia", te Abbekerk-Lambertschaag. 136 punten, 2de prys; 8. „Harmonie", te Wieringen, 160 punten, 1ste prys. Derde afd. Harmonie. 1. „Kunstmin", te Julianadorp, ^pun ten, 1ste prys; 2. „De Eendracht", te Kolhorn, 1874 punten, 2de prys. Eerste afd. Harmonie. 1. „Concordia", te Oudesluls, 124 punten, 2de prijs; 2. „T.A.V.E.N.U.", te Opper does, 122 punten, 2de prys. Deze uitslagen werden met hoerageroep ontvangen. Om 7 uur had de eerewedstrijd plaats voor die corpsen, welke een le prys hadden gewonnen. Zeven van de acht corpsen namen hier aan deel terwyi No. 8, hetwelk van Texel Ikwam en zich zoo uitstekend van zijn taak i had gekweten, weg moest en niet kon biyven, daar zij per schip waren en van 't gety afhingen. Ook deze Wedstrijd liep evenals zyn voorganger flink van stapel en zal de uitslag later (a.s. Zondag) van bekend gemaakt worden. De Jury, welke bestond uit de heeren Martin WoltersenRichard Heuckeroth, beiden te Amsterdam en Jb. ter Hall te Helder, had een lange dagtaak gehad, doch kunnen er van ver zekerd zijn dut de door hun bekend ge maakte uitslagen goed waren, daar allen zoowel de leden der diverse corpen, als 't publiek er over tevreden waren. En hier mede was 't offlcieele gedeelte van dezen dag afgeloopen, om op Zondag a.s. voor de andere 14 corpsen door te zetten. Het feest werd verder op het keurig electrisch verlichte terrein tot ongeveer 1 uur, des nachts voortgezet, waarby het er vrooiyk toeging. Men deelt ons mede, dat met ingang van 15 Mei a.s.,vanwege de tramdirectie Schagenvan Ewycksluis op elke te van Ewycksluis aankomende tram een autobus zal rijden naar Hippolytushoef, zoodat tramkaarten op dat traject gekocht, recht geven met de autobus naar Hippolytus hoef door te rijden. Voorwaar een nieuw verkeersmiddel waarvan zeer zeker ge bruik zal worden gemaakt. JULIANADORP. Donderdag J.1. (Hemelvaartsdag) trok onze plaatseiyke muziekvereeniging naar Wieringen, om aldaar deel te nemen aan het te houden concours. Het was voor de eerste maal, dat er getracht zou worden om een zege te be vechten, dus laat het zich begrypen, dat er nu direct niet alles geiyk kon ver wacht worden. Toch hadden de werkende leden er den laatsten tijd alles op gezet, om althans niqt met niets huiswaarts te moeten keeren. Avond aan avond is er met ernst gerepeteerd. Hulde daarvoor aan hun wakkeren directeur. Maar de be haalde overwinning op Donderdag j.1. zal aan directeur en aan leden toch wel de grootste voldoening hebben gegeven, want de Harmonie „Kunstzin" alhier be haalde in de 8e afdeeling Harmonie met niet minder dan 152 punten een ln prys, zynde een kleine zilveren lauwertak. Hier komen in alle geval nog een paar pryzen by, waarvan de uitslag echtbr nog niet bekend is. Door dit succes komt „Kunst zin op een volgend concours, nu in de 2e afdeeling, te spelen. Het. behoeft dus geen nader betoog, dat men in een opgewekte stemming thuis kwam, want het was boven aller verwach ting, en wy wenschen „Kunstzin" en haar geluk F me* ^6Ze Prac^^8e prestatie SCHAGEN. De aanhoudende verlaging van de l en Belgische franc is van recht- streekschen invloed op den veehandel in ons l&nd. De waardevermindering van hun geld, hebben de koopkracht van ge noemde landen belangrijk verminderd, uii vUitvoer van Nederland voor ue zuidelijke buren onbeteekenend Is ge worden. krank rijk, die nog in 1926 en vooral in 1924 een groote afnemer van onze vette lammeren was, heeft thans niets meer noodig. Op den schapenprijs in t algemeen ea vooral op dien van de lammeren ls dit van grooten invloed ge worden. Doch nog op eene andere wijze ls België by onzen veehandel betrokken. De lage frano maakt, dat de boeren ln Vlaanderen, waar de vetwelderij op de vette zeeklei een machtige bron ven in komsten ls, ln hst welden geen loonend beetaan meer kunnen vinden. Daar onze De heer P. Dros Azn. releveerde de ge schiedenis van T.E.S.O., herinnerde aan wijlen den heer De Jong, en bracht een woord van hulde aan kapitein Duinker en zijn bemanning, die gedurende de 25.000 keer, dat zij den overtocht maakten, geen enkele maal averij hadden. De heer Bakker, technisch commissaris, wees erop, hoe tijdens den overtocht van Amsterdam naar Helder, waarbij de ma chine 5 6 uur volle kracht draaide, de zaken in de machinekamer en op de stook plaats erg rustig werden opgevat. Dat was een bewijs, dat de zaak in orde was, en dat is op den proeftocht ook wel gebleken. Verschillende sprekers voerden nog het woord, waaronder de heeren Stompff, direc teur van T.E.S.O., Verstegen, wethouder der Gemeente Helder, W.„H. LaR, commis saris van T.E.S.O., Briiggaar, Inspecteur van Veritas, en tenslotte nogmaals Dr. Wagemaker, die de hulde hqp gebracht overdroeg aan het bestuur van T.E.S.O. Spr. bracht in herinnering, dat de boot feitelijk grooter had moeten worden, doch dat de haven van Oudeschild hiervoor een beletsel was. Zou het vervoer een zoodani- gen omvang aannemen, dat een grootere boot noodzakelijk werd, dan hoopte spr., dat ook de haven verbeterd zou worden. Het was diep in den nacht eer men huis- of hotelwaarts ging, overtuigd van het feit, dat het nieuwe schip een aanwinst was voor T.E.S.O., voldaan over het genoegelijke en aangename verloop van den dag en dank baar voor de Texelsche hartelijkheid en gastvrijheid. Verschenen is het Verslag van de Com missie tot verbetering van den economi- schen toestand der gemeente Helder over jh.et jaar 1925. Aan de inleiding wordt het volgende ont leend: Bij het schrijven van het jaarverslag over de werkzaamheden onzer'Commissie in het jaar 1925, is het moeilijk te ontkomen aan een gevoel van leedwezen over het feit,_ dat onze arbeid niet meer op practische en tast bare resultaten kan bogen wat betreft het bevorderen van Handel en Industrie in onze Gemeente. Dat de algemeepe econo mische gedruktheid ;n den lande, welke ook in onze stad zeer wel waarneembaar is, daar mede schuld aan heeft, is niet te ont kennen. Het is immers nauwelijks te- ver wachten, dat bij den huidigen staat van zaken, waar de meeste industrieelen moeite hebben het 'hoofd boven water te houden, erg veel animo bestaat om in onze plaats nieuwe industrieën te vestigen, te meer niet als men ziet welke kostbare fabrieken en werven elders stop gezet zijn. Verandering ten goede voor onze stad mag worden tege moet gezien, als in het algemeen de zaken opleven en scheepvaart en industrie bloeien. D&n en als de toekomst van Helder, wat betreft zijn omgeving, zich in gunstigen zin ontwikkelt, mogen wij hopen, dat indus trieelen het oog ook op onze stad zullen laten vallen. Wij doelen speciaal op de ver betering, welke voor Helder is weggelegd, als de plannen tot drooglegging der Zuider zee geheel of gedeeltelijk zullen zijn ver wezenlijkt. 1 Oester- en kreeftencultuur. Naar aanleiding van het vinden van jonge kreeften op onze kust, heeft onze Commissie zich persoonlijk en schriftelijk gewend tot den heer Hoofd-Inspecteur der Visscherij te Amsterdam, met verzoek hier een proef te willen nemen door het uitzet ten van meerdere jonge kreeften. Hoewel ook Terschelling reflecteerde voor een proefneming, heeft de Hoofd-Inspecteur aan ons verzoek voldaan en zijn de jonge kreeften aan den zeedijk uitgezet. Door ons werd nog een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheid van een oesterteelt, welke in Zeeland zoo'n groote vlucht genomen heeft. Naar het oordeel van deskundigen staat de groote hoeveelheid mosselen, welke zich hier in de Zuiderzee en tusschen de Wad den bevinden, een meer intensieve oester teelt in den weg en is deze, ook om andere redenen, hier nog riskanter dan elders. 1 Provinciaal Wegenplan. Het provinciaal wegenpdan had reeds ge- ruimen tijd onze bijzondere aandacht. Uit het voorloopig plan van den Hoofdinge nieur-Directeur van den Provincialen Wa terstaat blijkt, dat het traject Van Ewijck- sluisde Kooij daarin niet is opgenomen. Daar deze weg in den huidigen toestand onvoldoende geacht moet worden en een bezwaar is voor de uitbreiding van het ver keer WieringenHelder, waarvoor wij ons beijveren, zijn èn door het Gemeentebestuur èn door onze Commissie ernstige pogingen aangewend om bedoeld traject in het net ian primaire wegen opgenomen te krijgen, zoonoodig met opoffering van den weg SchagenStolpen. Deze pogingen hebben tot resultaat gehad de voorloopige toezeg ging, dat met ons verzoek zal worden reke ning gehouden, als de meerdere behoefte aan verbreeding van den weg blijkt. In ver band met het groote belang ook voor de toekomstige verbinding met de Zuiderzee- provincie blijft onze aandacht op dit punt gevestigd. Nieuwe pontonbrug over het Noord-Hollandsch Kanaal nabij Ae~Rooij. zeer nog verband met boreqgenoem- den verkeersweg staat de vestiging van een betere oeververbinding nabij de Kooii door middel van een nieuwe pontonbrug, welke in de plaats is gekomen van het bestaande pontveer. Aan de tot standbrenging van deze brug heeft onze Commissie in nauwe samenwerking met het Gemeentebestuur veel kunnen bijdragen. Uitvoerig wordt de gang van zaken weergegeven, dj£ den lezer in groote trekken bekend is, en het aandeel, dat de Econ. Comm. hierin heeft gehad. O. a. bracht de secretaris met één der leden een bezoek aan verschillende gemeente raadsleden van Wieringen, ten einde hunne medewerking te verzoeken, terwijl een ander lid onzer Commissie zich in- verbinding stelde met den heer Hendrix, lid van Ge deputeerde Staten van Noord-Holland. Hierdoor werd méde bewerkstelligd, dat ons Gemeentebestuur ter plaatse een be spreking kon hebben met ecnige leden der Staten. Met eenige voldoening kan de Commissie op het resultaat van deze medewerking terugzien. Autobusdienst HelderHuisduinen. De bemoeiingen onzer Commissie ter verkrijging van een goede verbinding met onze ontspannings- en badplaats Huisdui nen waren vele. Om een goed denkbeeld te vormen omtrent de regeling in het afgeloo- pen jaar, wordt hetgeen voorafgegaan is gereleveerd. Ook dit mag bekend worden verondersteld. Dat onze pogingen inzake een goede autobusverbinding met Huisduinen minder dan in 1924 slaagden, is het gevolg van het feit, dat „Samenwerking" niet voldoende hare léden onder appèl had en de dienst regeling derhalve niet nauwkeurig werd uitgevoerd. Voorts werd, vooral in den be ginne, het stadstarief niet gehandhaafd, terwijl ook de kwaliteit der bussen te wen- schen overliet. Ondanks deze minder prettige ervaringen zal onze Commissie in deze materie diligent blijven, overtuigd als zij is, dat de bloei van Huisduinen, en daardoor van Helder, ten nauwste samenhangt met een goede ver binding tusschen deze plaatsen, vooral in den zomer. Tentoonstelling „Stad Helder 1925", 30 Mei7 Juni. Dit jaarverslag zou niet volledig zijn, als daarin geen melding werd gepiaakt van de tentoonstelling, welke in het afgeloopen jaar door de V.V.V.V. „Helder's Belang" werd op touw gezet.» Duizenden vreemde lingen hebben de tentoonstelling en daar door onze stad bezocht en van beide, een goeden indruk naar huis meegenomen. Het mag als een verheugend feit genoemd wor den, dat onze geheele Kern-Commissie, door zitting te nemen in het Eere-Comité, het dagelijksch bestuur van het Hoofd-Co- mité en de Sub-Commissies een zeer werk zaam aandeel heeft kunnen nemen in den veel omvattenden arbeid, welke aan het organiseeren en houden van een dergelijke tentoonstelling is verbonden. Diverse onderwerpen. Door de Commissie werd aan den secre taris opdracht gegeven zich op de hoogte te stellen van den huidigen toestand van de Scheepvaart HarlingenEngeland, waar voor deze een bezoek bracht aan Harlingen, teneinde een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid om onze haven in de vaar route van de aldaar gevestigde lijnen opge nomen te krijgen. De secretaris bracht daarover een uitgebreid verslag uit, waar uit bleek, dat vooralsnog verschillende be zwaren aan de uitvoering van bovenge noemd plan in den weg staan. In verband hiermede werd nog een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheid om de producten van den Langedijk via Helder naar het buiten land te verschepen; het resultaat van dat onderzoek werd eveneens in een rapport neergelegd. Behalve over het huren van het Stille Strand door de Gemeente, waarom trent de Ontvanger der Registratie en Do meinen aan B. en W. een voorstel deed, de tolgeldheffing voor de nieuwe brug bij de Kooij, de dienstregeling der Spoorwegen en een eventueele postverbinding Wieringen Helder, werd door de Commissie nog over verschillende andere onderwerpen advies verstrekt aan het dagelijksch bestuur onzer Gemeente. Aan den vooravond van den Heme - vaartsdag kwam de Raad onzer gemeen e weder bijeen ter afhandeling van een we lange, maar niet zeer belangrijke agenda. De totale afwezigheid van publiek, alsmede het feit, dat men nog vóór elf uur met den rijstebrijberg van agendapunten klaar kwam, zijn een bewijs voor de onbelang rijkheid der agenda. Toch waren er wel enkele punten, die gereleveerd mogen worden. Allereerst werd voorlezing gedaan van het schrijven van den heer Boon, die als. lid van den Raad bedankte. De heer Boon was van 1913 tot 1919 lid van den Raad voor de vrijzinnige partij en werd in 1923 als zoodanig herkozen voor de door den heer Biersteker na diens uittreden uit den Raad opgerichte .Kiesvereeniging „Gemeentebe lang". De Voorzitter roemde S heeren Boons groote administratieve kennis, waar door zijn adviezen - dikwijls van groote waarde waren voor de raadsleden. Zijn op volger op de lijst van „Gemeentebelang" is dr. Schürmann. Het belangrijkste .punt der agenda was wel dat betreffende het vastrecht tarief voor gasverbruikers. Teneinde het gebruik van gas, dat door de electrificatie der gemeente, en, niet het minst, door de groote concur rentie van de petroleum, sterk verminderd is, weder op te voeren, werd deze regeling, die in zeker opzicht overeenkomt met de regeling, zooals die voor waterverbruik is ingevoerd, ontworpen. Veelverbruikers van gas kunnen nu tegen een vast recht per maand, dat geregeld wordt naar de huur waarde van het perceel, gasverbruiker wor den. Daar het hier gaat om een minimum- afname van 420 M*. per jaar (d. i. 35 M'. per maand), en perceeden van een huur waarde van boven f 260 tot en met f 416 reeds 480 M*. moeten afnemen, is het dus alleen voordeelig indien men wer.kelijk aan dit verbruik toekomt. Of inderdaad op deze wijze het debiet zal kunnen worden opge voerd, zal moeten blijken. De heer Van Dam protesteerde ertegen, dat de Held. Crt. zich bij de bespreking van dit voorstel reeds bij voorbaat had uit gesproken over de onbillijkheid, die hierin ligt voor de tegenwoordige groot-verbrui kers, die niet van deze nieuwe vastrecht- tarieven gebruik kunnen maken en dus tegenover nieuwe afnemers in ongunstige conditie verkeeren. De heer Van Dam ging zelfs zoover te spreken van „eigenbelang", dat wij hierdoor zouden hebben gediend. Het is inderdaad waar, dat ons bedrijf in de eerste plaats de onbillijkheid dezer rege ling zal ondervinden. Maar mag dat voor de Held. Courant, als persorgaan, een be letsel zijn er daarom de aandacht op te.ves tigen? Kunnen wij het he'pen, dat juist de .weinige particuliere grootafnemers, die .Helder heeft, in ongunstige 'positie worden geplaatst tegenover elke zich nu vestigende mededinging? En is het niet de beste voor lichting als een blad zijn cijfers ontleent ■aan de praktijk? Wat voor idee heeft de ■heer Van Dam van de taak eener courant? Intusschen, de Raad heeft ook niet de minste poging gedaan deze onbillijkheid onder de oogen te zien en de voorstellen met een kleine wijziging, aangenomen. De heer Zondervan had aanvankelijk eenige amendementen voorgesteld, doch die tijdens de vergadering ingetrokken. Een voorstel tot wijziging van de alge- meene politieverordening gaf aanleiding tot eenige onverkwikkelijke interrupties, enz. De heer Zondervan had hierop een aantal amendementen en vroeg dientengevolge deze zaak te verwijzen naar een raadscommissie, die ze zal hebben te onderzoeken. Niet naar den zin van enkele heeren der rechterzijde en ook de heer Bok moest er niets van heb ben. Er werd heftig geïnterrumpeerd, ge roepen, geschreeuwd, en wij dachten min stens, dat men elkander in de haren zou vliegen. De heer Zondervan moest enkele dingen aangeven, die z. i. verkeerd waren, en het bleek inderdaad, dat er juridisch ge sproken nog wel hier en daar een speld tusschen te krijgen was. We zullen dus af wachten wat er over uitgebroed wqrdt. Verder werd er een robbertje gevochten over een schadeloosstelling aan den aan nemer van den bouw van de woning voor den pontonbrugwachter aande Kooij. De heer Van Os wilde meer geven dan de an deren en zelfs moest bij stemming in den Raad worden uitgemaakt of deze heer nog voor de derde maal het woord mocht voe ren. „Ik ben er tegen", zeide de heer Van der Veer en de heer Borkert kreeg het met den heer Smits aan den stok (of de heer Smits met den heer Borkert, dat is maar hoe men het bekijkt) over deze kwestie van het vrije woord. Als het u 'interesseert, moet u het maar in het verslag nalezen. Verder is thans de tijdeflijke- leerkracht aan school No. 1 te Koegras definitief van de baan, zeer tegen den zin van de sociaal democratische fraktie, die hierin een aan tasting van de onderwijsbelangen bleef zien. Maar daar ditmaal ook de vrijzinnigen met het voorstel medegingen, was het lot ervan van te voren bezegeld. Belangrijk voor Koegras was het besluit van den Raad om dit landelijk deel Onzer gemeente bij de waterleiding aan te sluiten. De heer Van der Veer maakte zich tot tolk van de bewoners door den Raad dank te betuigen voor de onbekrompen wijze, waar op dit voorste! is ontworpen en de eenstem migheid waarmede de Raad het aanvaardde. Wij van onzen kant feliciteeren onze mede- plaatsgenooten met dit voor hen zoo be langrijke besluit. Dagelljkeche Passagier»- en Goederewdienat Helder - Alkmaar - Purmerend - Amsterdam. Vertrek van Helder: Msandag, morgens 7-35 u., 's avonidt 10.30 u.; Woensdag, Donder dag, Vrjjdag en Zaterdag, 'e morgens 7.33 u. Vertrek van Amsterdam: Alle werkdagen s morgens 9.30 u. Vertrek van Alkmaar naar Amsterdam: morgens 11 oor (behalve Dinsdags). Vertrok nu Alinea** user Kalder: 's nid- ms i js «ar. Aankomst t* Vertrek van Helder Amsterdam tot Alkmaar (A. 1.44) 12.47 Zaterdags niet 2.52 Deze aansluiting bestaat alleen op werk dagen en Zondage in Juli en Augustus anders worden deze uren op Zondag 4.23 en 6.09. De trein naar Schagen (des Donderdags) vertr. 7,42 morg., aank. te Schagen 8.32 Haarlem Dan Haag Rotterdam Vertrek van Rotterdam Den Haag Haarlem Amsterdam f Op werkdagen van 1 Juli tot en Aankomst ts Helder ndags niet 8.24 sltrein Zondags uiet 9.33 ndage niet 2.39 een Zondags 6.09 ndags niet 6.09 ndags niet, behalv0 8.02 Juli eu Augustoe. Op Zon-en Feestdagen aankomst 11.24 11.31 alleen Zondag» 1.04 met 4 September 6.66. Marktoversicht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 12