TWEEDE EN LAATSTE BLAD PLAATSELIJK NIEUWS. Door de Evangelisatie-Vereeniging. Palmistraat, is beroepen Da Jac. do Pree, Ned. Herv. predikant te Weert (L.) Aanbesteding. Ten bureel© van den Intendant der Ma rine weid gisterenmiddag aanbesteed ten behoeve van de Zeemacht, het Marine Hospitaal en het Koninklijk Instituut, de levering van: le. groenten bij aardappelen. ,soepgroen ten en den gedurende het tijdvak 1 Juli 1926 tot en met ultimo October 1920. Ingeschreven werd hiervoor door: J. v. Os 8383.40, Rv.Os/ 8610.70, v. Aimesfoort 8753.40, O. v. Os f 8926.60, 2e. 108700 K.G. klei-aardappelen o: 108700 K.G. geelvleezige zandaardappo- len -gedurende het tijdvak 1 Juli 1926 to' en met ultimo Augustus 1926. Hiervoor waren de volgende insohrij, vingen ingekomen: J. v. Oa 5.81, 6.81: R. v. Os 6.88, 6.88;J. v. Amesfoort 0.19, 0.09; v. v. Os 6.6.40; Jb. Swaters 6.66 f C.96; Gebr. Luidinga 10.54; 'alles per 100 1CG. resp. klei- en zandaardappolen Allen te Helder. Verboden kringen om de Stelling van Den Helder. Onlangs heeft men in dit blad het be richt kunnen lezen, dat de vestingwerken van de stelling van den Helder, bij. Kon. Besluit'zijn gerangschikt onder vesting werken van de 8e klasse. Tot voor kort be hoorden deze nog tot de le klasse. Wat de verboden kringen voor Helder beteeken don, zal velen wel bekend zijn. Een uit breiding van Hulsduinen was ten eenen- niale onmogelijk, ieder landbouwer voor de Gemeenschapslinie ondervond moei lijkheden. Weliswaar kwam in Juni 1920 een' be langrijke verbetering, doordat de z.g. mid delbare en groote verboden kringen van Kijkduin en Erfprins gedeeltelijk wer den opgeheven, maar de z.g. kleine ver boden kring (tot op 300 M. van het ves tingwerk) bleef nog bestaan. Thans zijn de vestingwerken echter ge rangschikt in de 8e klasse, waardoor na genoeg alle belemmeringen zijn opgehe ven. Volgens art 23 van de Wet op de ver boden kringen kunnen thans zonder eenlge toestemming, alle gebouwen, ge- timmerden en afsluitingen geplaatst wor den en alle houtgewassen geplant worden. Slechts is het nog verboden, binnen de verboden kringen, dijken, kaden, wegen, bruggen, sluizen, duikers en dergelijke werken te maken, slooten of kanalen te graven, bestaande werken van dezen aard te veranderen of weg te nemen, grond te verhoogen of te verlagen en in het alge meen graafwerk te verrichten, zonder toe stemming van H. M. de Koningin. Praktisch gesproken zijn de verboden kringen dus feitelijk opgeheven, alleen voor de -in de vorige zinsnede genoemde werken, moet toestemming gevraagd wor den, welke toestemming nagenoeg altijd verleend wordt. EierveiHng Helder. Bij ue opening van de tweede veiling heeft de/ wethouder, de heer D. H. Grun- wald, een kort woerd gesproken. De ondernemer, de heer Boon van Texel, dankte den heer Grunwald voor de mede werking van B. en W., tevens de Pluimvee- vereeniging voor den betoonden steun. Spr. gaf de verzekering, dat alles zal worden ge daan om dteze veiling te behouden. De par tijen zware eieren gingen voor flinken prijs van de hand, doordat ook van den groot handel opdrachten waren ingekomen hij' den heer Verstegen. Vooral voor 6062 K.G. was veel vraag. Aangevoerd werd 24600 stuks kipeieren. Eendeieren 600 stuks. Prij'zen bruin 62 K.G. 6.—, wit 60 KG. 5.75, wit 55/50 K.G. 4.60 k f 5.20, 52 K.G. klein bruin 4.—. Handel stug. Volgende week pluimvee aan de veiling. Vertrek Hr. Ms. „Soemba" en „Flores". Onze haven, die soms zoo droevig leeg kan zijn, was door het verblijf van de gloednieuwe flottieljevaartuigen „Flores" en „Soemba'.', geheel van aanzien veran derd. Het was een wandeling naar de Buitenhaven meer dan waard, het gezicht van de glanzend nieuwe schepen, die fier en forsch daar lagen, en met trots wezen we den vreemdeling op de prachtige vaar- M61' tot "onze vloot" behoorden. aan alles komt een eind en zoo had Dinsdagmorgen het vertrek van de beide schepen, die voor Indië bestemd zijn, plaats. Natuurlijk was de belangstelling groot en even natuurlijk domineerde het vrou welijk deel van Helder's inwoners. Naar schatting woonden een drie vierduizend menschen het vertrek bij. Een bizonderheid bij dit vertrek was, .dat het eskader, dat de volgende week een oefeningsreis naar de Noord- en Oost zee zal maken, voor een laatsten groet aan de „Soemba" en „Flores", op de reede lag. Het dichtst bij de haven lag de „Heems- kerck", daarachter volgde de „Tromp", de twee onderzeebooten 0 9 en 011 en de torpedobooten Z 7 en Z 8. Het was een fraai gezicht, het zestal oorlogsschepen op de reede en als we daarbij nog ver melden, dat, 12 Vliegtuigen van „de Kooij" en „de Mok" eveneens de schepen een laatsten groet brachten, zal men begrij pen,t dat het vertrek in alle opzichten grootsoh was. Up de Buitenhaven kon je Je slechts voetje voor voetje een pad door de meu- schenmenigte banen. Desalniettemin hadden een sinaasappe- lenventer, een ijsco-man en eenige andere vertegenwoordigers uit de straatverkoo- perswereld, met hun kar een plaatsje weten te veroveren en stonden om het hardst hun waren aan te prijzen, en proflteerend van de verhitte gemoederen, droge kolen en dorstige harten. Voor de „Flores" stond een juffrouw te huilen om een „vermeende kennis" die ze aan boord zag. „Ach mensoh 't is hem niet", zei haar buurvrouw. „O ja, ik weet het zeker, 't mot hem zijn, want hij zou hier aan boord zijn", en met haar zakdoek droogde ze heete tranen. Over het algemeen houden de menschen zicb goed bij het vertrek van schepen naar de Oost en verbergen zij de smart die het scheiden veroorzaakt. 't Is het meisje van een pittig marinier- tje, wier traneubron overborrelt, de ver loofde van een stoker, die voor het laatst een blik werpt op het vóórhaar dierbaar gelaat, doch overigens zijn er strakke gezichten onder de aanwezigen of klinken er ook enthousiaste kreten van achter blijvende collega's, naar de vertrekkenden. De vice-admiraal bracht om lluu r een bezoek, eerst aan de „Soemba" en daarna aan de „Flores" en om kwart over elf was het vertrek van de schepen broken. Een v. Eysinga—Elias Wichmann: De vrouw in Nederland voor honderd jaar en thans; Ketner: Anorganische scheikunde; de Haan: In Russische gevangenissen. Vergadering onderwflzers inspectie Helder. Evenals verleden jaar had ook dit jaar aange- aardige attentie van drie water vliegtuigen was, dat zij op het water de haven inkwamen en vlak voor de schepen voorbijvoeren. Een zeldzaam schouwspel. De andere vliegtuigen vlogen vlak boven de schepen of maakten hoog in de lucht capriolen. Terwijl het stafmuziekkorps het„Wien Neerlands bloed" speelde, vertrok eerst de „Soemba", een kwartier daarna de „Flores" uit de haven, onder geestdriftig gejuich van de toeschouwers. De beide torpedobooten vergezelden de schepen tot. buitengaats. Langs den dij}-- golfde langzaam de menschenzee huis waarts, de vliegtuigen ronkten en zongen hoog in de lucht en blanke meeuwen zweefden statig boven het water van de nauwelijks bewogen zee, waarop'de zon zomerglanzen spelen liet. Eenige foto's van het vertrek der beide schepen, gemaakt door het Fotobureau „Helder", zijn in onze fotokast opge hangen. Bestrating Parallelweg.^ Binnen enkele dagen wordt een aan vang gemaakt met het bestraten van den Parallelweg. Langs de hulzen komt een tegeltrottoir, van de Sluisdijkstraat tot de Torendwarsstraat breed 2.50 M., verder tot de Spoorstraat 8.50 M. breed. De modder vetten verdwijnen, omdat de overige breedte geheel bestraat wordt, zoodat een flinkwe breed© rljstraat ontstaat. Autobusdienst Helder—Wieringen. Blijkens een in dit blad voorkomende advertentie wordt door den autobusonder nemer W. Prins een goedkoop tarief in gevoerd! op de Hjn Helder—Wieringen v.v. ter bevordering van een grooter verkeer tusschen bédde gemeenten. In verband met het geregelde postver voer zjjn bovendien bijzondere maatrege len genomen om de diensten precies op tijd te doen rijden. Goedkoop© treinen. In de krant van Zaterdag plaatsten we een bericht over het loopen van een goed- koopen trein van Amsterdam naar de Zui derzeewerken rondom Wieringen. De zetter maakte er echter van dat de trein naar Amsterdam liep en vervolgens over Zaandam, Wormerveer en Alkmaar naar de Zuiderzeewerken. De „N.Rott. Ct." meldt nog: De flottieljevaartuigen „Soemba" en „Flores welke Dinsdag de reis naar Post-Indië hebben aanvaard, passeerden "s -namiddags omstreeks 5 uur Scheve- ningen. Overeenkomstig het plan zijn de oor logsschepen dicht langs de pier gevaren Doordat het hoog water was, konden zij tot op ongeveer 150 M. afstand naderen. Langzaam hebben de schepen vervol gens koers gezet naar het Westen. Een Nederlandsche mijnenlegger, welke uit Zuidelijke richting de schepen was tegemoet gevaren, bleef nog eenigen tijd bij de kust liggen. Op den wal en vooral op de pier was het zwart van de belangstellenden. Onder de toeschouwers was ook de oud minister van marine, de heer Wssterveld. Openbare Leeszaal en Bibliotheek. In de maand Mei werd de leeszaal be zocht door 1287 mannen en 69 vrouwen, totaal 1850 personen. Uitgeleend werden 497 studieboeken, 2204 romans en 1675 kinderboeken, totaal 8779 banden. Aangeschaft werden de navolgende wer ken: Baart de la Fadlle: Jongen; Bastiaanse. Nederlandsche letterkunde, dL 8; Bosch- ma: Op de rozenhoeve; Oorver: Het draad loos amateurstation; Hfiberlin: Wegen en dwaalwegen der opvoeding; v. Hill- - Gaerthé: In de lente; de Jong: Een kluch tige zomerreis; Perets: Joodsche volksver-, halen; Stiemens—Hopman: Zonlichtheide; Weinbeck: Kunstbreien; ZoomersVer meer: Als het leven ontluikt. Ten geschenke ontvangen: r. d. Bergh wederom eene algemeene vergadering plaats van de onderwijzers uit de inspectie Helder, die daartoe Dinsdag in grooten getale uit allo plaatsen naar onze stad waren gekomen. Ten opzichte van de Vlielanders en Ter- sehellingers, die wederom met een torpedo- boot zouden worden gehaald, werd men teleurgesteld, aangezien de ,,'Z. II" wegens onklaar raken onderweg bleef steken. Tij dens de vergadering kwam van de opvaren den een telegram, dat zij terugkeerden naar hun haardsteden. Ook nu weer was aan deze vergadering een kleine expositie verbonden. Verleden jaar bad de firma Wolters een expositie ingericht van de door haar uitgegeven wor dende kaarten! en atlaseen, alsmede de vele ieerboeken voor het onderwijs. Ditmaai waren Uitsluitend leerboeken uit haar fonctë geëxposeerd. Het was een belangrpe tentoonstelling, die een goed inzicht gaf In de grootte en de beteeken-is van dit fonds onzer grootste uitgeversfirma. De bekende „groote Bos" was hier te zien in eersten druk van 1878 en 80en van 1925, en zoowel in omvang als in techniek was het verschil enorm. Koenenfs Handwoordenboek was vertegenwoordigd in de dunne uitgave van 1897 (le druk) en de lijvigd van 1925 (15e dxuk). Misschien het meest typeerend wa ren nog de bekende boekjes van Leopold (Leesboekje voor de Volksschool). Deze da teeren van 1873 en worden nog altijd her drukt. Maar na de eerste, ongeïllustreerde, uitgave is de geïllustreerde gekomen en wij,, die niet meer tot de jongeren behooren, her inneren ons zeer goed hoe gelukkig deze primitief geïllustreerd© boekjes ons maak ten als wij ze met St. Nicolaas of andere gelegenheden kregen. Maar de uitgaven van tegenwoordigl Oorspronkelijke, speciaal ver vaardigd© Illustratief in inooien kleuren!- druk: het tegenwoordige kind aanvaardt ze als iets zeer gewoons, het weet niet beter of 't ls altijd zoo geweest. {Zoo was er voél meer interessants en we tenswaardigs dan wij releveeren kunnen: het „fonds van Wolters" is een wereld op zichzelf, een stuk onderwijs-geschiedenis, belangrijk voor.de cultureel© ontwikkeling van ons land. Naast deze expositie had de instrument firma Tamson, die ook verleden jaar aan wezig was, wederom haar rijken voorraad uitgestald: uitsluitend natuur- en scheikun dige enz. instrumenten1 voor schoolgebruik. Als novum introduceerde zij een projectie- apparaat, dat bij daglicht werkt. Inplaats van vrij kostbare lantaarnplaatjes worden er filmpjes ingeschoven, die op een glasplaat belicht worden en zoo voor het onderwijs dienen. Voor een en ander was uit den aaid der zaak groote belangstelling. De firma Wol ters had bovendien een harer beambten, d'e uit onthouderskringen welbekende Arie Willemse, meegestuurd, die niet alleen een uitstekend propagandist is voor de geheel onthouding, maar ook een goede propagan distische kracht voor de firma bleek te zijn. De inspecteur van het L. O. in de inspec tie Helder, de heer G. Chr. Dun, opende te 10 uur de bijeenkomst en heette de aanwe zigen welkom. Aangenaam was het spr. te vernemen, dat de eerste vergadering verle den jaar zoo was ingeslagen en dat aller wegen de wenscb geuit was een tweede te houden. In het bijsonder heette spr. welkom den hoofdinspecteur der inspectie, verschil lende gemeentebesturen (burgemeesters of wethouders), en in de eerste plaats den bur gemeester onzer gastvrouw, Helder, den heer Houwing. De inspecteur dor inspectie Hoorn had i-'richt .var verhindering gezonden. Verder riep spr. bet welkom toe aan de beide inlei ders, en dankt© namens het comité voor den genoten steun, waardoor deze vergadering kon worden gehouden. De marine-autoriteiten stelden wederom een torpedoboot beschikbaar voor het ver voer van de TerscheUingers en Vlielanders. Boven vertelden wij- reeds, dat deze door een ongelukkig toeval' niet meer ter vergadering konden i&omen. Tenslotte riep spr. hbt welkom toe aan den ouden heer Korver, weder ter vergade ring aanwezig, een der veteranen van het onaerwijs. Het oomité van voorbereiding stond voor de moei]ijlkheid, eener keuze voor onder werpen. Verleden jaar hadden wij een pae- dagogisch-paedologische verhandeling van dr. Vunderink; thans meende men in prof, AI bert Verwey een inleider te hebben ge vonden voor een practisch vak: het lezen, terwijl anderzijds een natuurkundig onder werp zou worden behandeld door den beer P. M. de Wolf, oud-leeraar aan de Cadetten school te Alkmaar. Prof. Verwey staat bul ten het onderwijs; wij zijn de practici en het is goed ook eens den theoreticus te hooren, die boven de schoolmuren uitrijst. Prof, Verwey is een van de Tachtigers, die naast het nieuwe ook het oude liefheeft. Spr, citeert Scharten, die bean zeer aardig typeert. De namiddag-vergadering zal gewijd zijn aan het -thans in het centrum dier belang stelling staande vak der electriciteit, waar van we e'genilij'k zoo bitter weinig nog weten. Na deze inleiding kwam als -eerste spreker aan het woord prof. AJbert Verwey, met het onderwerp: In het eerste gedeelte van zijn rede deed ïjj het hooge belang van het eerste „leeren lezen" uitkomen en noemde de kunst van lezen en in verband daarmee die van schrijven misschien de grootste omwen teling, die in de ontwiikkeling van de menschheid had plaats gehad.* Natuurlijk was die van spreken eraan voorafgegaan, maar niet minder gewichtig dan deze achtte hij het vervangen van het gesproken woord door teek ons. Gewichtig, maar ook gevaar lijk. Verliezen wij uit het oog, dat het teek ken alleen plaatsvervanger is, dat het dus geen waarde op zichzelf heeft, „dan vervan gen wij- door den leugen van de afgetrok kenheid de levende taal, die onze eerste en natuurlijke uiting is". Hieruit volgt het eer ste voorschrift bjj de eerste leeslessen: het geschreven woord moet altijd' als plaatsver vanger van het gesproken woord gevoeld worden. Hoe licht wij dit gevoel verliezen, biJjkt wel uit de gewoonte van het alleen met de oogen lezen. Oorspronkelijk deedi men dat niet, las men met den mond. Lezen met den mond, ja met bet beele lichaam is nood zakelijk. Daarop moet in de lagere school met nadruk gewezen worden. In het tweede deel van zijn rede deed' de spreker uitkomen, dat dientengevolge de eerste leeslessen noodzakelijk spreeklessen zouden zijn. Daardoor juist heeft de onder wijzer aan de lagere school zulk een voor name taak, dat het vormen van een „alge meen beschaafd", het vaststellen van een gemiddelde, waaraan alle leerlingen zich moe ten aanpassen, aan hem is opgedragen. Te genwoordig gebeurt dat met meer oordeel dan vroeger, Getuige de blijspelfiguur van den boekentaal sprekenden schoolmeester, die tevens voorlezer was in de kerkgemeente. Tegenwoordig verlangt men van den onder wijzer oor en inzicht, opdat hij- niet alleen wet» „wat goed lezen is door zijn éigen mond, maar ook wat het is door de monden van zijn leerlingen1". Een goed deel van de klachten over slecht lezen schreef spreker toe aan de fout, dlat men niet genoeg op den ingeboren toon van het kind lette. Dat men het leesstof gaf, die noch bij zijn toon, noch bij zijn begrip aansloot. Al-s men nagaat, zei hij, dlat het zuiver volhouden van een toon, het feilloos uitwerken van een begrip, het eigenlijke is van letterkundige kunst, dan begrijpt men/ van hoeveel' 'belang 't is het ge- vbel voor toon bij het kind zuiver te houden en zich -bij zijn begrip aan te passen. Niet door het kind met veel van de nieuwere ge schriften bekend te maken, maar door zijn natuurlijken toon, zij-n natuurlijk inzicht te ontwikkelen, brengt men het met de litera tuur in een weldadige aanraking. Het derde deel van zijn rede wijdde spre ker aan de taak van den onderwijzer „als dienaar van de vaderlandsche letterkundige beschaving". Hij legde er nadruk op hoe be langrijk die beschaving is en dat zij niet -tot enkele groepen van de samenleving beperkt mag worden. Hij kwam er tegen' op, dat men aan de Beweging van 1880 zulk eene beper king verweet en toonde uitvoerig aan, hoe zij, in haar theorie zoowel als in haar prak tijk, haar grenzen zoo ruim mogelijk ge trokken had, hoewel altijd met behoud' van haar gronddenkbeeld: de strijd' voor nieuwe oorspronkelijke vormen van dichtkunst. Hij nam aan, dat ook de onderwijzers de -invloed van de literatuur sedert "80 ondergaan had den, en dat zij dus vanzelf, behalve al het andere wat zij ambtshalve zijn moeten, ook dienaars van onze huidig? letterkundige be schaving zijn. Hij omschreef verder bescha ving, als „die vrije ontwikkeling, die noch aan den staat, noch aan de kerk gebonden is, maar uit bet spel van de menschelijk^ neigingen en vermogens voortkomt, en waaruit tenslotte staat en kerk voordeel trekken". Haar terrein' is het ware Paradijs van dichtere en kunstenaars, en ook van kindieren. ,En het is een hooge taak van allen, die bij het onderwijs betrokken zijn, dat Paradijs in bet oog te houden en de ge meenschap ermee te vergemakkelijken. Tot de middelen!, die daartoe dienen, behoort ook „het lezen". Spreker gaf daarna twee voor beelden van onderwijzera, die hij ontleende aan zijn persoonlijke herinnering. Eerst noemde hij den Schiedammer Frans Bezeru er vriend van den blinden dichter W. L. Pen ning Jr. Daarna sprak hij uitvoeriger van den Dordtschen oud-onderwijzer J. Koop- mans, den meest inzichtigen lezer, dien hij ooit had' aangetroffen. Uit Koopmans' ge schriften toonde hij aan, hoe dit lezen vooral op het volledig verstaan en tegelijk op het bevattelijk maken' van onze vroegere litera tuur gericht was. Hij noemde Koopmans' lezen het echte lezen van een onderwijzer en geloofde, dat het ook op diens onderwijs aan de lagere school wel invloed' moet hebben gehad. Spreker meende, dat deze -kunst van liet ideëele of oonceptieve lezen, zooals hij haar in tegenstelling tot bet filologische lezen noemde, op de hoogere .zoowel als op de middelbare en lagere scholen kon geoe fend worden en wekte de onderwijzers op om zich -tot de dOor hem 'besproken lezing en literatuur-studie aaneen te sluiten. Eén ding, zei hij, moet daarbij evenwel nooit ver geten worden. „Dit namelijk: dlat in het eer ste leesonderwijs de kiem ligt van de ver nieuwing, die iedere literatuur bij voortdu ring noodig heefti Iedere literatuur heeft de neiging van het gesproken woord af te dwa len' naar het geschrevene. Iedere literatuur- vernieuwing kan enkel voortkomen uit een terugkeer tot het gesproken woord". Na .op deze wijze tot zijn uitgangspunt te zijn teruggekeerd', eindigde spreker met het volgende slotwoord: „Ik noemde als onder titel van -mijn voordracht: Mogelijkheden en uitzichten. Mogelijk is 't zeker niet, dat het onderwijs in al zijn rangen, met eens vooral toegewezen eigen middelen, los van staat en kerk,, zijn -rol in de samenleving als dienaar van dé 'beschaving vervuilt. Het is zelfs nau welijks een uitzicht. Het is een ideaal, dat droomer en denker zich stellen kunnen op een verwijderde horizon. Maar mogelijk is ongetwijfeld een dienaarschap van de letter kundige beschaving, zooals ik hier heb aan gegeven. Dit in iéder geval is een uitzicht, dat moed geeft tot hoopvolle pogingen, en waartegen staat noch kerk zich verzetten zal. Een overblijvende vraag is: of de prak tijk van het onderwijs, of de geest van de onderwijzers, een gaan ln< de richting van dit uitzicht gedoogen. Ik heb u in den be ginne al bekend, dat ik omtrent de toestan den -bij het onderwijs hoogst onkundig ben. Ik laat de uitvoering van mijn gedachten, de zeker veelvuldig vervlochten moeilijkheden van uitvoering over aan uw ervaring. Per soonlijk zal ik voldaan rijn als een enkele van mijn vingerwijzingen in de werkelijk heid bruikbaar blijkt." Eene vraag naar aanleiding van het ge hoorde werd gesteld en door prof. Verwey beantwoord, ni. of bet sprookje op het kind al of niet een goeden invloed heeft. Prof. Verwey meende, dat dit geheel van het kind zelf afhing; er zijn er, die critisch aangelegd zjjn (wijsneusjes), er zijn er ook, die er weinig of geen invloed door ondergaan. In 't algemeen meent spr., dat ze op kinderen een goeden Invloed zuilen hebben. Na een korte pauze kwam de vertegen woordiger der firma Wolters aan bet woord. De vertegenwoordiger der firma Woliers, de heer Willemse, Meld een geestig en in slaand speechje over -boeken, waarin hij naast veel wetenswaardigs, propagandisti sche opmerkingen wist te vlechten over het mooie fonds, dat hij vertegenwoordigt. De heer Willemse t oonde ons, dat men een- boek op verschillende wijzen kan zien, al naar mate onze geaardheid is. De bibliophiel' zal het met een heel ander oog bekijken als de koopman of de literator. In de namiddag-vergadering, die te kwart voor 2 aanving, kreeg de beer De Wolf het woord. Zjjn rede was van geheel anderen aard en eigende zich minder voor een ver korte wedergave. De spreker zette uiteen wat moleculen en atomen zijn en bewees, dat de tegenwoordige wetenschap een atoom niet meer ziet als een geheel, zooals men vroeger meertd-e, maar als een microoosmos: een wereld van uiterst kleine electronen en protonen: negatieve en positieve eenheden. In een tabel waren de verschillende elemen ten, waaruit het heelal is op-gebouwd1 (van de 92 kennen we er 89), grafisch voorgesteld naar rang en sterkte. Op zeer bevattelijke wijze zette spreker de samenstelling ervan uiteen, het waterstof is de allereenvoudigste en geleidelijk worden ze ingewikkelder van structuur. Maar principieel zijn ze dezellde, n.L electronen en protonen!, en de kwestie is dus, als we er in slagen konden om bijv. het aantel electronen in e«n element te ver- grooten of te verkleinen, we daardoor een ander element zouden krijgen. Inderdaad is dit laatste ook langs theoretischen weg (voorloopig) geschied: het is mogelijk ge bleken het element kwikzilver, dat een elec- tron verschilt van goud, met een electron te vermeerderen, waardoor inderdaad in het spectrum van dit kwik goud werd aange toond. Spr. rede is aldus samen te vatten: lo. alles in dien kosmos is opgebouwd uit elec tronen en protonen (negatieve en positieve eenbeden), we weten precies hoeveel van elk een willekeurig atoom bezit; 2o. allerlei verschijnselen: dtoadlooze telegrapMe, rön-t- gen-stralen, enz. zijn terug te brengen) tot aethergolvingen, die slechts in lengte ver schillen; 3o. ons gezichtsvermogen is be perkt. Wü moeten afstand doen van het geloof, dat slechts bestaat hetgeen ons oog waarneemt. Er is zeer veel, dat we niet waa-rtiemen; 4o. het is mogelijk gebleken atomen te veranderen, betgeen onbegrensde mogelijkheden opent (veranderen van kwik in goud, e. d., de steen der wijzen). IVele vragen werden naar aanleiding van het gehoorde gesteld, hetgeen aanleiding gaf tot nadere antwoorden. Doch wegens de in gewikkeldheid der materie en het gebrek aan tijd! kon de spr. niet overal op ingaan. Met een geestig woord dankte de heer Dun ook dezen spreker. Een van de aan wezigen zegde dank voor de invitatie, die een grooten/ kring onderwijzers een genot vollen dag verschaft heeft, en de oude heer Korver hield weder eert pittig speechje om trent saamhoorighedd van de onderwijzers, die zoo noodig is en het onderwijs ten goede komt. 'Met een mooi en pittig antwoord sloot de heer Dun de vergadering, die voor spr. zeil een groote voldoening was. Hij citeerde een sonnet van Albert Verwey „De'Koopman", die, al centencjjferend en speurend naar een cen-t verschil, de enorme winsten vergeet, die hij maakte. Ook des onderwijzers werk is opgebouwd' uit kleine dingen, maar wee hem als bij- alleen de oenten telt en niet het gouden geluk ziet, dat in het bearbeiden van de kinderziel is gelegen!! Te half vier was deze goedgeslaagde ver gadering geëindigd. Denk om uw hondje. Blijkens een in dit nummer voorko mende advertentie zullen na 1 Juli alle honden, die zonder belastingpenning op straat komen, ter beschikking van de politie worden gesteld. Zorgt er dus voor, wanneer Uw hond U lief is, dat het dier vóór dien datum van een belastingpenning voor het jaar 1920 voorzien is. Uw hond zal dan niet tot leedvermaak van zijn collega's door een ambtenaar in functie „opgebracht" behoeven te worden. Uit het Politierapport Het losse rlooïdekseL Een bewoner van den Ruyghweg deed Dinsdagavond aangifte dat er voor zijn deur een riooldeksel los lag, tengevolge waarvan een paard was gevallen. De Gemeente-Reiniging voorzag het riool weer van een deksel waardoor de paarden verder voor struikelen en vallen behoed werden. Een aanrijding. In de Spoorstraat liep een bewoonster van de Achtergr. Z.Z. met haar flets aan de hand aan den rechterkant van den weg, toen zij werd aangereden door iemand, wonende op den Kanaalweg, die links reed. Tengevolge van de aanrijding werd het voorwiel van haar rijwiel verbogen. De politie stelt een onderzoek in. Wij herstellen de fout, daar onze lezers anders missdhien in de veronderstelling mochten verkeeren, dat zij Zondag a.s. via Amsterdam naar Wieringen konden gaan. De Volksschool en de literatuur. Mogelijkheden en uitzichten. Spreker begon met een kort© inleiding. Hij bekende zijn onkunde in zake het lager onderwijs en verklaarde, dat zijn voordracht iet onmiddellijk gevolg was van den door iem ontvangen uitooodigingsbrief, die in- ileld, dat men het lezen op ae- lagere school teschouwd wenschte te zien „uit literair oogpunt". Vandaar zijn titel. De regelen van het verkeer schijnen voor velen zeer moeielijk te leeren. Het gebeurt den laatsten tijd nogal eens dat er aanrijdingen plaats hebben. Dinsdag avond werd een juffrouw, of liever, de flets van een juffrouw het slachtoffer van zoo'n verkeerszondaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 5