CHINA.
De anti-Brltscbe boycot te Kanton.
- Werd Zondag opgeheven.
Naar is bekend gemaakt zou de tegen
de Britten geriohte boycot-beweging op
Zondag definitief eindigen.
Het scheepvaartverkeer tusschen Hong
kong en Kanton zal voortaan ongehin
derd kunnen plaats vinden.
Er zullen geen postende stakers meer
hinderend optreden.
Hongkong, 11 October. Het vliegtuig-
schip Hermes, de kruiser Keppal en aoht
forpedobootjagers zijn hier uit de Mid-
dollandsche Zee aangekomen met de Chl-
neesche wateren als bestemming.
De buitenlanders In TJetsjoean.
De positie van de buitenlanders in do
provincie Tsjetsjoean is ernstiger' gewor
den. Te Tsoenking en te Wan-sjen wordt
een krachtige boycot in stand gehoudon
tegen de Britten. Opruiers doen hun best
om dat ook in te voeren in Tsjengtoe en
elders.
Ook de zendeling-stations in verschei
den steden van Tsjetsjoean een spe
ciaal in Tsjengtoe worden bedreigd.
De val van Woetsjang.
Het garnizoen ln het Canton-
leger opgenomen.
Sjanghai, 10 Oct. Volgens berichten uit
Ghineesohe bron, welke men alle reden
heeft als betrouwbaar te aanvaarden,
heeft Woetsjang zich inderdaad Vrijdag
middag overgegeven. De troepen, die
daar in garnizoen lagen, zijn opgenomen
in het leger van Loo-Tsjoeng-lin, den
Foetsjoen van Hoepeh, die Woe-Pei-foe
verraden heeft.
De Oantontroepen patrouilleeren in do
stad waar rust heerscht. Men verwacht
niet, dat de overgave van de stad veel
uitwerking zal hebben op de krijgsver
richtingen in Kingsi.
OOST-INDIE,
Bommen te Soerabaja.
De zaak van het werpen van bommen
tijdens de jaarmarkt is opgehelderd. Het
geheele oompiot is punctueel nagegaan.
Vele personen zijn gearresteerd.
Te Soerabaja is wederom een bom ge
worpen, welke is ontploft zonder schade
aan te richten,
De overval op een patrouille In
Bakongan.
Vonnissen.
De Landraad heeft inzake de Bakon-
gan-affaire de volgende vonnissen gewe
zen: 1 beklaagde werd veroordeeld tot
15 jaar gevangenisstraf; 2 beklaagden
ieder tot 12 jaar; 5 ieder tot 8 jaar; 5ieder
tot 6 jaar; 1 tot 5 jaar; 2 tot 1 jaar en
4 maanden en 1 beklaagde tot 1 jaar
gevangenisstraf. - 4 beklaagden werden
vrijgesproken.
(Het Haagsche Aneta-kantoor teekent
hierbij aan: Het betreft hier de berechting
van de deelnemers aan den overval op
een, patrouille in het landschap Bakongan
in de onderafdeeling Tapa Toean op
Atjeh, in het begin van Maart j.1.).
Mallvliegtocht tusschen Sabang en
Tandjong Priok of Soerabaja.
De Nederlandsch-Indisobe vereenlging
voor Luchtvaart heeft het plan opgevat,
bij wijze van proef en propaganda, in sa
menwerking met den marine-vLiegdienst
in Ned.-Indië, het oomlté Vliegtocht Ne
derlandIndië te 's-Gravenhage en den
Rotterdamschen Lloyd, een mailvlieg-
tocht te doen verrichten tusschen Sabang
en Tandjong Priok, respectievelijk Soe
rabaja, in aansluiting op d'e mailboot,
die daar uit Europa zal aankomen of
naar Europa zal vertrekken. Deze toch
ten zullen worden gemaakt op dezelfde
wijze als de mailvlucht Rotterdam—
Marseille, welke op 28 Mei j.1. door ir.
Grasé op aanstichting van het comité
Vliegtocht Nederland1—Indië werd' ver
richt.
Evenals te Sabang een vliegtuig aan
sluiting zal geven op de boot, zal dit te
Marseille geschieden voor den tocht naar
Nederland', zoodat de totale reis van Ne
derland naar Ned.-Indië, bij gebruikma
king van een der snelvarende schepen,
een bekorting van beteekenls zal onder
gaan.
Met het oog op het seizoen en de voor
bereiding, welke in Indië nog noodig is,
zal echter met de uitvoering van dit plan
eerst in het volgende voorjaar begonnen
kunnen worden. Wanneer deze postver-
snclling bevredigende uitkomsten mocht
qpleveren, is het niet uitgesloten, dat
eerlang een stap verder zal gegaan en
aansluiting op de mailboot zal worden
gezocht per vliegtuig te Port-Said of Suez
van Amsterdam of Rotterdam uit, met
correspondeerende aansluiting te Sabang
naar Priok en Soerabaja.
ken met gevaar gepaard; meermalen
dreigden de toestellen onderstboven te
slaan. Men wacht nu beter weer ai om
d'e reis te vervolgen.
Noodlanding van een postvliegtuig.
Zondagmiddag heeft het postvliegtuig
Brussel—Londen ten gevolge van een
defect een noodlanding gedaan in een
sloot te Petegem-blj-Deinze in O.-Vlaan
deren. Zoowel de bestuurder als de pas
sagiers bleven echtef ongedeerd.Het
vliegtuig is zwaar beschadigd.
Vliegongeluk ln Tsjecho-Slowakfle.
7 personen zwaar gewond.
Uit Praag wordt gemeld, dat op het
vliegveld te Parduvibioe ((Parduvltz) een
vliegtuig over den kop geslagen is. De
bestuurder en 12 personen zijn gewond
waarvan 7 ernstig.
Opening van het Koninklijk Koloniaal
Instituut te Amsterdam.
Door H. M. de Koningin, die verge
zeld was van Z. K. H. Prins Hendrik en
H. K. H. Prinses Juliana is Zaterdag het
Koninklijk Koloniaal Instituut te Amster
dam geopend.
Ruim 10 jaar geleden werd' het initia
tief genomen tot den bouw van bet In
stituut. Het Koloniaal Instituut met zijn
drie afdeellngen: Handelsmuseum, Vol
kenkunde en Tropische Hygiëne,' stelt
zich ten doel, eenerzjjds het verzamelen
en verspreiden van kennis omtrent onze
overzeesohe gewesten, anderzijds het be
hartigen der verschillende belangen, die
zoowel voor het Moederland als voor de
Koloniën uit ons koloniaal beizlt voort
vloeien.
Bij de opening werd' het woord gevoerd
door Dr. 0. v. Aalst, burgemeester de
VTugt en H. M. de Koningin.
Tengevolge van den hevlgen regen
kon door die Koninklijke familie de tocht
naar en van het Museum niet gemaakt
worden in open rijtuigen, zooals het oor
spronkelijke plan was, maar ging zij in
hofauto's. De belangstelling langs den
weg was, ook al tengevolge van het weer,
niet bizonder groot. Hoewel voor het In
stituut toch nog honderden menschen den
regen trotseerden om H. M. het prach
tige gebouw te zien verlaten.
Herziening bezoldigingsbesluit
Bespreking met den minister.
Men meldt aan de N. R. Crt:
J.1. Maandag zijn de heeren N. van
Hinte en F. S. Noordhoff, voorzitter en
secretaris van het comité ter behartiging
van de algemeene belangen van over
heidspersoneel, door den minister-presi
dent in audiëntie ontvangen.
De dielegatie verklaarde zich zeer te
leurgesteld door het feit, dat de regee
ring niet meer aandacht hadi geschonken
aan het belangrijke salarisadres van het
oomité, dd. 24 April 1926, doch volstaan
had met mede te deelen, dat naar haar
oordeel er eenige rust in de salarieering
behoorde te komen, én daarom tot de ge
vraagde herziening van het Bezoldigings
besluit 1925 niet zou kunnen worden
meögewerkt. De vertegenwoordigers van
het oomlté gaven daarna een uitvoerige
uiteenzetting van de argumenten, welke
h.i. voor deze herziening pleiten.
Hun beschouwingen vermochten den
minister-president echter niet van
standpunt af te brengen.
Ten aanzien van de burgerrechtelijke
arbeidsovereenkomst deelde deze be
windsman mee, dat de toegezegde beslis
sing dier regeering eerlang ter kennis
van de centrale commissie zal worden ge
bracht.
LUCHTVAART.
Vliegongelukken.
Op het vliegveld van Monte Velio bij
Rome ls een vliegtuig, waarin de voor
zitter van de Tsjeoho-Slowaaksche lucht-
vaartoliub met zijn mecanloien zat, neer
gevallen. Belde vliegers zijn gedood.
BJj het Trasimenlsohe (meer ls een
Italiaansch vliegtuig neergestort. De be
stuurder is gedood, een passagier zwaar
gewond'.
Watervliegtuigen.
Van Terschelling meldt men aan de
N. R. Crt.:
Wegens Zuldwesterstorm moesten Za
terdag de watervliegtuigen W. 65 en W.
62, op weg van Delfzijl naar Nleuwediep,
bij Terschelling landen. Aangezien de
zee zeer ruw stond, ging het neerstrij-
De gespannen toestand ln de
mijnindustrie.
Een manifest.
Zaterdag hebben de samenwerkende
mijnwerkersorganisaties aan de mijnen
een manifest verspreid, waarin om. het
volgende wordt gezegd:
Het is bekend, dat de vier samenwer
kende mijnwerkersbonden reeds 2v/a
maand geleden bij de ondernemers er op
aandrongen, weer den 6-uren-dienst op
Zaterdag in te voeren voor het werk on
der den grond. De toestand, waarin thans
de bedrijven verkeeren, laat zulks toe.
Voor de kolen is weer een ruim afzetge
bied. De prijzen zijn gestegen, de ar-
beldsloonen in een ton kolen verrekend,
zijn met ruim 1 gedaald, ook de pro
ductie per man en per dienst is geste
gen.
De positie van onze ondernemingen is
voel gunstiger geworden, en bet is niet
meer dan billijk, dat de mijnwerkers een
gerechtvaardigd deel in dezen beteren
gang van zaken krijgen. We weten, dat
we volgens uw vurigste wenschen gehan
deld hebben, dOor als gerechtvaardigd
deel1 weer op te eischen de volledige Zon
dagsrust. Dit beteekent een weer gele
genheid krijgen om de 'godsdienstplichten
naar beh-ooren te kunnen vervullen. Wij
hebben dus een zeer redelijken eisch go-
Bteld, die ln volkomen overeenstemming
kan worden geacht met den algemeenen
toestand en bij invooring in overeen
komst is met de draagkracht der bedrij
ven.
Een onderhond met den heer Drop.
De „Telegraaf heoft een onderhoud
gehad met den heer W. Drop, het S. D.
Kamerlid», over de moeilijkheden in de
mijnindustrie.
De heer Drop begon met te zeggen,
dat de strijd, die momenteel gevoerd
wordt ln de z.g. „Contactcommissie" in
het Limburgsche mijngobled, over den
6-urigen werkdag op Zaterdag, niet de
mijnwerkers. Er is volgens den heer
Drop een heele reeks van grieven, die
zich in den loop der laatste jaren met
name sinds 1921 hebben opgehoopt.
Het huidige geschilpunt, de kwestie van
den 6-urigen Zaterdag, ls veeleer te be-
sohouwen als een drup die de emmer doet
overloopen.
De heer Drop was van oordeel, dat
veel te voorkomen geweest ware, wan
neer de Regeering een royaler houding
had aangenomen. Wannoer de grieven
waren onderzocht, wanneer niet alleen het
aantal arbeiderscontroleurs, maar ook
het getal hunner bevoegdheden was uit
gebreid, dan zou d'at veel geruststelling
hebben gebracht. En daar hebt u tevens
wat de mijnwerkers thans verlangen: zij
willen een onpartijdig en grondig onder
zoek van al de huidige grieven, een on
derzoek, dat door de Regeering ten spoe
digste ter hand difnt te worden geno
men. Werd! daartoe een oommissie Inge
steld, de arbeiders zouden het beschou
wen als een bewijs van belangstelling,
waarnaar zij nu tevergeefs uitzien en als
een middel om eindelijk te komen tot ob
jectieve behandeling van hun klachten."
Wat aan een staking vastzit.
Met spanning wordt de oontaotcommis-
sle-vergadering van heden afgewacht,
niet alleen door de arbeiders en de be
volking der mijnstreek, doch ook voor
vele industrieelen.
Wat tooh is het geval?
Door den bulten verwachting langen
duur der Engelsche staking en de steeds
hooger wordende kolenprijzen, hebben
verschillende industrieelen ln afwachting
van het eindo der staking slechts mond
jesmaat Ingekocht, zoodat zy absoluut
geen voorraad hebben.
Weliswaar hebben verschillende oon-
tracten loopen. doch de kolen zijn daar
om nog niet geleverd en deze oontracten
zouden dus bij een eventüeelo staking
door overmacht geannuleerd moeten wor
den. Trouwens, voorraden vormen ging
toch niet, daar de vraag grooter is dan
het aanbodl en slechts voorraden kolen
gekocht kunnen worden tegen exorbitant
hooge prijzen.
Ongetwijfeld zal dan ook, wanneer een
eventueele staking slechts enkele dagen
duurt, het gebrek aan kolen reeds voel
baar zijn.
De buitenlandsche mijnen zouden bo
vendien ook niet meer kunnen leveren
dan zij reeds doen, omdat by haar de
vraag ook grooter is dan het aanbod en
zy haar productie ook voor het grootste
gedeelte contractueel verkocht hebben.
Ook voor verscheidene buitenlandsche be-
dryven, voornameiyk Belgische en Fran-
sche, welke met de Nederlandsohe mijnen
gecontracteerd hebben, zou een staking
ln het Limburgsche mijnbedrijf stagnatie
veroorzaken.
De mynwerkers konden geen slechter
tydstip, of voor wat de doorvoering van
hun eischen betreft, geen beter tydstip
kiezen om met een staking te dreigen.
Naar de Telegraaf van góed-ingelichte
zyde (verneemt, jzullen de mijndirecties
daarom heden onder bepaalde voorwaar
den aan de verzoeken der organisaties
voldoen.
De vertegenwoordigers der mijnwer
kersorganisaties willen echter, opdat by
eventueel latere slechtere toestanden in
het mijnbedrijf de 48-urige werkweek
niet opnieuw voor de ondergrondlsohe
mynwerkers zal worden ingevoerd, con
tractueel vastgelegd zien, dat nimmer
meer de verlenging- van den Zaterdag-
sche arbeid als inzet voor het voorkomen
lijn van eventueele loonsverlaging gelden
'mag.
Zoowel het Nederlandsche Vakverbond
als de R. K. Vakcentrale en het Neutrale
Vakverbond hebben de eischen d'er myn-
werkersorganlsaties gebiliykt en hebben
de besturen steun toegezegd. Ook van het
Christelijk Vakverbond, dlat Maandag
met den Prot. ChristeUjken Mynwerkers-
bond een bespreking had, verwacht men
dat het zoo noodig cteun zal verleenen.
Ingezonden Mededeellng.
Overwerkte Zenuwen
Glazen Buisje 76 ot. BJj Apoth. en Drogisten,
punt stonden, dat aan alle gtakers ver
hooging moet worden toegekend. Na ern
stige discussie werd een schriftelijke
stemming gehouden met den volgenden
uitslag: tegen aanneming van de
waarden 272, voor aanneming 172, en 16
briefjes van onwaarde.
Werklieden beneden 18 jaar nemen aan
de stemming geen deel.
Na de stemming besloot de vergade
ring met algemeene stemmen, dat de sta
kers zich bereid zullen verklaren, den
arbeid te hervatten, onder de voorwaarde,
dat aan alle arbeiders en arbeidsters twee
cent verhooging van loon wordt toege
kend.
Een Dorus Rykersfeestpark.
Ondanks de slechte weersgesteldheid
heeft het Dorus Rykers-feestpark te
Voorburg in totaal 50.000 bezoekers ge-
trokken
De heer Ter Hall heeft Zondagmiddag
by de sluiting op het terrein in het by-
zyn van het hoofdbestuur-van het Dorus
Rykersfonds en de exploitanten van de
inrichtingen den burgemeester van Stomp
wyk toegesproken en hem bedankt voor
zyn krachtige medewerking, waarop
laatstgenoemde de goede samenwerking
met fonds en exploitanten roemde.
Na den watersnood.
De steunverleenlng.
Het totale bedrag van de by de alge
meene vereenigde commissie ter leni
ging van rampen door watersnood in Ne
derland' te Amsterdam ingekomen gal
den bedraagt thans na de 67ste verant
woording (4.619.970.70.
Plaatsnaamborden bij Ieders
gemeente-kom.
A. N. W. B. en K. N. A, C.
vragen Rijkssubsidie.
Naar het Corr. Bur. verneemt heeft de
A. N. W. B. het plan opgevat, in samen
werking met de K. N. A. 0„ over het ge
heele land plaatsnaamborden te plaatsen
aan den ingang van de kom van iedere
gemeente. In het vertrouwen, dat het
Ryk bereid zal worden gevonden, voor
dit doel subsidie te verleenen, is hier
mede thans reeds een aanvang gemaakt
op de wegen 's-Gravenhage—Rotterdam
en Rotterdam—Dordrecht. De blauw en
wit geëmailleerde borden zijn aan yzeren
palen bevestigd.
Een onderhoud met het N.V.V,
Hedenmorgen zou de secretaris van
den Algemeenen Nederlandschen Myn-
werkersbond te Heerlen, de heer N. Kra
mer, te Amsterdam een onderhoud heb
ben met het bestuur van het Nedi. Ver
bond van Vakvereenigingen om tot een
definitieve steunregeling te komen inge
val de mynwerkers mochten staken.
Armlastige krankzinnigen ln
Noord-Holland.
Bjj besluit van 23 December 1925 werd de
bijdrage uit de provinciale kas in de ten
ikste der gemeenten komende kosten van
verpleging van armlastige krankzinnigen
over 1926 vastgesteld op gelijk bedrag als
over 1925 was geschied.
Blijkens daaromtrent gemaakte bereke
ningen werden ow 1925 gemiddeld 3630
armlastige krankzinnigen! uit deze provincie
verpleegd, van weJke patiënten de gemid
delde verpleegkosteni per patiënt 1.122.89
hebben bedragen of ongeveer 106 minder
dian de gemiddelde verpleegprijs over 1024.
Op grond daarvan achten Ged. Staten zich
gerechtigd voor te stellen het aandeel der
gemeenten in de kosten van verpleging van
armlastige krankzinnigen voor het jaar 1927
van 940 terug te brengen tot 850. Gere
kend naar de cijfers, welke dienen als basis
voor de begrooting voor 1927, brengt deze
verlaging voor de Provincie een vermeerde
ring van hyd'ragen mede' van 283.540.
De staking by Heemaf.
De voorstellen met 272 tegen
172 stemmen verworpen.
In een Maandag te Hengelo gehouden
vergadering van de stakers van Heemaf
is verslag uitgebracht van de gehouden
conferentie van Vrijdag. De daarin ge
dane voorstellen (men zie ons nummer
van j.1 Zaterdag) werden aan een ern-
eenige oorzaak ls van de gespannen ver- stige bespreking onderworpen, waarby
houding tusschen de mijndirectlea en1 vooral bleek, dat de stakers op het stand
DE MOEILIJKHEDEN VAN DE
NEDERL. HARING VISSOHERIJ.
Plannen tot exploitatie van de
visschery ln Nederlandsph Ooet-
lndië.
Het Persbureau Vaz Dias te Amsterdam
meldt:
De Nederlandsche Noordzeevisschery
en wel in het byzonder de haringvisscherij,
het oude nationale bedrijf, verkeert reeds
sedert een aantal jaren in ongunstigen
toestand. In 1913 voeren nog 717 Neder
landsche visschersschepen op de Noordzee
ter visschery uit en brachten zy 794.687
tonnen haring aan. In 1925 was het aantal
aan de visschery deelnemende schepen
verminderd tot 427 met een aanvoer van
313.784 tonnen haring en dit jaar zyn in
totaal nog slechts 377 schepen ter haring
vangst uitgevaren.
De ongunstige toestand van het bedrijf
noopt de reedfrs steeds meer schepen uit
de vaart te nemen en naar wy vernemen,
zyn er den laatsten tijd pogingen aange
wend een ander emplooi voor een groot
aantal Nederlandsche haringschepen te
vinden. Reeders hebben getracht hun sche
pen naar het buitenland voornameiyk
Zuid-Amerika te verkoopen, teryyl
voorts korten tyd geleden een poging is
gedaan van de Argentynsche regeering
toestemming te verkrijgen tot het oprich
ten van een Nederlandsche Visschery-
Exploitatie-Maatschappy in Argentinië.
Deze pogingen zijn door de bezwarende
voorwaarden, die de Argentynsche regee
ring stelde o.a. het brengen der vaar
tuigen onder Argentynsche vlag mis
lukt.
De reeders en haringvisschers schrijven
de mindere vangsten toe aan de intensieve
bevrssching en aan de roofvisschery met
modern vischtuig op de Noordzee.
Ook de regeering heeft den ernst van
dezen toestand reeds ingezien en op 13
September j.1. heeft de minister van bin-
nenlandsche zaken, Mr. J. B. Kan een
commissie geïnstalleerd, aan welke onder
voorzitterschap van het Tweede Kamerlid
Dr. H. J. Lovink, is opgedragen een
onderzoek in te stellen omtrent de vraag,
aan welke oorzaken de ongunstige toestand
van het haringvisscherijbedrijf moet wor
den toegeschreven en of, en zoo ja in
hoeverre, maatregelen van overheidswege
dienen te worden getroffen, welke zouden
kunnen leiden tot verbetering van den
ongunstigen toestand van dat bedrijf.
Wy vernemen thans, dat de directies
van eenige groote reederijmaatschappijen
hier te lande plannen hebben ontworpen
om in Nederl.-Oost-Indië de visscherij-
exploitatie ter hand te nemen.
De mogoiykheid van het vestigen op
grooten schaal van een visoherijbedrljf in
Ned.-Indië is reeds eorder onder de oogen
gezien. De vischvangst in Ned.-Indië werd
vroeger en wordt ook thans nog uitsluitend
uitgeoefend door de inlanders, die met
hun majangpruuwen nimmer verder dan
20 myi uit de kust kunnen komen, welke
visschery bovendien op primitieve wijze
geschiedt. Naar schatting nemen byna
drieduizond van deze prauwen aan de
visschery deel.
In 1907 besloot het Indische gouverne
ment een vlsscheryonderzoeklngsvaartuig
uit te zenden om op de Javazee te onder
zoeken of het loonend zou zyn de visschery
op grooten schaal ter hand te nemen.
Deze proefvisscherijen gesohiedden on
der leiding van den heer K. de Waart,
verbonden aan de afd. Vlssoherijen van
het Departement van Binnenlandsoh Be-
stuur en Landbouw te Buitenzorg. Zij
waren van groot belang, omdat in Ned.-
Oost-Indië jaariyks een buitengewoon
groote hoeveelheid visch ingevoerd wordt,
vooral tydens den Westmoesson, wanneer
de visschery der Inlanders geheel stil
staat. Deze invoer (uit Siam) bedroeg voor
Java en Madoera ln de jaren 1909 tot 1918
877 millioen K.G. of byna 88 raillloen K.G.
per jaar. Sindsdien is deze invoer in ver
band met de uitbreiding der bevolking
zeker toegenomen.
De proeven werden in 1911 gestaakt
zonder dat de plannen voor de exploitatie
dor vissoherij op de Javazee verder wer
den uitgevoerd.
Het was de directies van bovenbedoelde
reederijmaatschappyen ter oore gekomen,
dat de heer K. de Waart op het oogenblik
met verlof in ons land vertoeft en van
deze gelegenheid hebben zy gebruik ge
maakt, om te traohten reeds vroeger be
sproken plannen voor de vissoherij in
Nederl.-Oost-Indië nader onder de oogen
te zien
Dezer dagen heeft dan ook op het
Ministerie van Binnenlandsche Zaken,
afd. Visscherijen, te 's-Gravenhage een
bespreking plaats gevonden tusschen^
eenige directeuren van reederijmaatschap-'
pyen, den heer K. de Waart, den heer
G. O. Groen, secretaris van de door 4ö
regeering ingestelde Visscherijcommissie
als plaatsvervanger van het hoofd van
de afdeeling Visscherijen en den heer
J. O. Beoker, expert by de Scheepvaart
inspectie te Vlaardingeq, die als trait-
d'union tusschen de reederijen is opge
treden.
In deze conferentie werden de moge
ïykheden van de visschery in Neder-
landsch Oost-Indië besproken en werd"
vooral aandacht geschonken aan het
groote belang voor de koloniën, zoowel
als voor het moederland.
Als resultaat van deze conferentie
hebben de directies van bedoelde reede-
rijen besloten zioh tot het Gouvernement
te Buitenzorg te wenden.
Onmiddellijk na de te 's-Gravenhage
gehouden besprekingen is een schrijven
gezonden aan het Dep. van Binnenlandsoh
Bestuur en Landbouw, afd. Visscherijen
te Buitenzorg, waaraan wy het volgende
ontleenen
„Uit het onderhoud met den heer D#
Waart wil hét ons voorkomen, dat mits
met het noodige doorzettings- en uithou
dingsvermogen aangepakt, hier een te
lang verzuimde taak is te vervullen. Er
zal echter pionierswerk te verrichten
zyn."
„Wy beschikken in Holland over een
groot aantal loggers, schepen van onge
veer 25 M. lengte, 6.95 M. breedte en
3.70 M. holte. Deze schepen zijn uitgerust
als zeilschepen. Voor het door ons be
oogde doel zullen wy ze moeten moderni-
seeren en wel in dien geest, dat wy ze
voorzien van mechanische beweegkracht
en wy hebben daartoe het oog op motoren
van ongeveer 100 P.K.
Naar de heer De Waart ons heeft
medegedeefd, werd tot dusverre binnen
ongeveer twintig myien uit de kust van
de Javazee gevischt en weet men eigenUjk
niet hoe de toestand buiten die strook is.
Wy meenen met den heer De Waart
te mogen aannemen, dat daar buiten groote
hoeveelheden visch te vangen zullen zyn
en dit aannemende, zouden wy ons voor
stellen na behoorlyke voorafgaande explo
ratie van die terreinen verder van huis
te gaan visschen dan tot dusverre de
inlanders plegen te doen."
De schrijvers hopen te bereiken,
„ten eerste, dat wy dit by uitstek ge
zonde voedsel tot lagen prijs onder de
bevolking van uw heerlyk land zullen
kunnen brengen en wel in een staat,
superieur aan dien, waarin tot heden
visch onder de consumenten komt, en
ten tweede, dat ook in den tyd, waarin
de inlandsche visschers, wegens den
Westmoesson niet kunnen visschen, een
zoodanige voorraad door ons op een te
kiezen landingsplaats zoude kunnen wor
den opgeslagen, dat steeds „uit voorraad"
zou kunnen worden geleverd. Het zou
n.1. in onze bedoeling liggen om aan den
wal een inrichting te bouwen, voorzien
van een bevriezingssysteem, een z.gji.
„cold store".
Het wil ons voorkomen, dat Uw depar
tement eene vestiging van eene onder
neming, als door ons bedoeld, met in
stemming zal begroeten. Immers, ook in
mogelyke oorlogstyden moet het voor een
koloniaal rijk van het hoogste belang
worden geacht de beschikking te hebben
over voldoende levensmiddelen. Boven
dien zou, als Indië wat visch betreft in
eigen behoefte kon voorzien, de invoer
uit Siam, die naar ons verzekerd wordt,
zeer belangrijk is, achterwege kunnen
biyven en zouden de»revenuen aan Indië
zelf komen".
In het schrijven wordt voorts medege
deeld, dat het in de bedoeling ligt een
paar proefschepen uit te rusten om de
geheele Javazee te gaan verkennen.
„Ons plan vervolgt het schrijven
zal veel geld vorderen. Wy begrooten
eene onderneming, als door ons bedoeld,
op minstens een half millioen hollandsche
guldens".
De schry vers besluiten:
„Hot ligt in onze bedoeling als straks
de zaak is ingeleid er de Nederlandsche
visschery door bemiddeling van de re
geering en van de Reedersvereeniglng
in" betrekk6.n;n<l80h6 Harto«v"Mh«U
Een afschrift van dit schrijven is ge
zonden aan het Departement van Binnen
landsche Zaken en Landbouw, afdeeling
Visscherijen, te Den Haag.
Hot schrijven naar Buitenzorg gaat
vergezeld van een aanbeveling van het
bestuur van de Kamer van Koophandel
en r abriejten voor de Beneden-Maas te
Vlaardlngen.
kalmeeren en worden geBterkt door
de Zenuwstillende en Zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten