iELDEUE COURANT
Jongensjekkers,
Jongensjasjes,
Jongenspakjes,
Jongenscapes,
Goed en niet duur.
Herman Nypels'
KWMTAA
Dat s KWATTA
VOILE MELK REEPEN
Derde Blad.
ruime sorteering.
VAN ZATERDAG 16 OCTOBER 1926.
BINNENLAND
Op 1 November.
Naar de N. R. Crt. verneemt, zal de
Fransche regeering op 1 November a.».
door tusschenkomst van de Banque de
Paris Des Pays-Bas te Amsterdam aan
de Nederlandsche schatkist terugbetalen
het op 6 December 1918 door den Neder-
landsohen Staat verstrekte crediet van
80.000.000 gulden, hetwelk 1 Apr$ 1927
opvorderbaar zou worden.
Zooals reeds gemeld is, zullen 191 veen
arbeiders uit Emmen naar weverijen te
Enschede worden overgeplaatst.
Dertig gezinnen gaan nog dit jaar, de
overige in het tijdvak van 'Januari tot
Mei a.s.
Hierdoor zal de bevolking van Emmen
met ongeveer 1600 zielen dalen.
De Bond van Ned. Onderwijzers stelt
nu bij het gemeentebestuur van Enschede
pogingen in het werk, om te verkrijgen,
d'e overcomplete onderwijzers uit Emmen
in Enschede te benoemen.
Thans hebben ook nog honderd gezin
nen uit Nieuw-Weerdinge bericht gekre^
gen, dat zij tusschen 1 Dec. a.s. en 1 Mei
1927 zullen worden overgeplaatst naar
Borne of Enschede. Iedere week zouden
er vijf gezinnen vertrekken.
De Rijksmiddelen.
Over de afgeloopen maand hebben de
rijksmiddelen opgebracht f 41.552.359, dit
is 4.07 millioen meer, dan over September
1925. Over de eerste 9 maanden van dit jaar
werd ontvangen 364.923.863.of 24.23
millioen meer dan over de eerste 9 maanden
van 1925.
Een groot deel van de vermeerdering ten
opzichte van §ept 1925 komt voor rekening
van de Dividend- en Tantièm©belasting.
Deze bracht in de afgeloopen maand ruim
4 millioen op, tegen nog geen 1.4 millioen in
Sept. 1925. Hiertegenover staat een vermin
dering in de opbrengst der personeele be
lasting van bijna 5 ton, weute vermindering
echter goeddeels een gevolg zal zijn van de
anellere invordering. De accijnzen bleven
in opbrengst vrijwel gelijk, alleen die op
suiker en tabak gaven een hoogere op
brengst van resp. ruim 27, en ruim 4 .ton.
De accijns op het gedistelleerd leverde ruim
l1/, ton meer op dan 'in Sept. '25. De zegel
rechten wierpen 2, 4 ton meer af, de suc
cessierechten 4Vi ton. De overige middelen
gaven vrijwel alle een geringe hoogere op
brengst met uitzondering van de waarborg
op de gouden en zilveren voorwerpen. De
loodsgelden brachten f 438.499.op tegen
819.454 in September 1925.
Over de eerste 9 maanden is de opbrengst
der midden thans bijna 21 millioen voor
bij 9/12 der raming. Uit de rljiwieibelasting
werd over 1926 ontvangen ruim 43 millioen
tegen ruim 30V, millioen over de eerste 9
maanden van 1925.
Uit de belastingen, tezamen vormende de
inkomsten ten bate van het „Leeningsfonds
1914" werd ontvangen ruim 8 millioen. Over
de eerste 9 maanden van dit jaar bedroeg
de opbrengst dezer middelen ruim 75 mil
lioen.
Nadere besprekingen.
De Commissie van Rapporteurs der
Tweede Kamer heeft .ofschoon zij de
schriftelijke behandeling van het Neder-
landsch-Belgische verdrag reeds had ge
sloten en de openbare behandeling ge
noegzaam voorbereid had verklaard, gis
terochtend den minister van Buitenland-
sche Zaken, jhr. Van Karnebeek, nadere
vragen inzake het verdrag gesteld.
Minister Van Karnebeek heeft gister
ochtend in het Kamergebouw daaromtrent
besprekingen met de oommissie gehad.
Ofschoon op het oo gen blik niet kan
worden uitgemaakt, of dit tot nieuw op
onthoud aanleiding zal geven, en het ook
geenszins d'e bedoeling van den Kamer
president noch van de regeering is, de
openbare behandeling van het verdrag
In de Tweede Kamer nader uit te stellen,
groeit toch de meening in Kamerkringen,
dat de kans op behandeling vóór die der
Staatsbegrooting steeds geringer wordt.
De loodsdienst voor het Stortemelk.
Zooals reeds In ons nummer van Don
derdag gemeld is, heeft de minister van
marine besloten, den loodspost voor het
zeegat van Vlieland en Terschelling (het
Stortemelk) met ingang van 7 November
a.s. op te heffen, en dat van dien datum
af bij wijze van proef gedurende een half
jaar de loodsdienst anders zal worden in
gericht
Nader meldt men, dat voor dit doel het
rijk van de firma Doeksen op Terschel
ling de sleepboot Noordvaarder heeft ge
huurd. Deze sleepboot wordt geheel voor
den loodsdienst ingericht. Aan boord Tul
len loodsen-verblijven komen, waar steeds
loodsen aanwezig zullen zijn. Verder zul
len aan boord drie marconisten worden
geplaatst, zoodat er ©en permanente luis
terpost tot stand komt. D-» noodige werk
zaamheden aan de boot worden op het
oogenblik op Terschellnig uitgevoerd.
De afhaalkotter zal ter Vliereede ble
ven kruisen, zoowel om schepen, die zon
der loods zijn binnengekomen van een
binnenloods te voorzien, als om binnen
loodsen, die een schip naar zee loodsten,
met goed weer af te halen. Bij eenigszins
twijfelachtig weer zal voor dit laatste
evenwel de sleepboot worden uitgezonden,
en indien deze om de een of andere reden
niet tijdig aanwezig is zal de loods wor
den meegenomen; de kosten zullen dan
worden vergoed.
Het is de bedoeling, dat op het traject
zee-Vliereede en omgekeerd alleen loods
geld zal worden betaald ,als werkelijk van
een loods gebruik gemaakt Is.
Uit het Mijnbedrijf.
Na do Donderdagmorgen gehouden
vergadering der mijndirecteuren hebben
deze, in antwoord op ©en brief der sa
menwerkende mijnwerkersbonden o. m. in
een brief geantwoord:
le dat aan .den wensch om den verkor
ten dienst reeds op 1 December a.s. te
laten ingaan, in zooverre tegemoet ge
komen zal worden, dat het in het voor
nemen ligt, de nieuwe regeling in te voe
ren op 24 December zoodat daags voor
Kerstmis 6 uren zal worden gewerkt en
de nachtploeg dien dag om 12 uur
's avonds haar werk kan beëindigen. Uit
den aard der zaak zal deze dienstregeling
ook gelden op Oudejaarsdag.
De bezwaren, door den; bond aange
voerd tegen het denkbeeld, om op de mij
nen, waar daartoe de mogelijkheid be
staat, den nachtdienst Zaterdag te laten
vervallen en de arbeiders van dezen
dienst in andere ploegen te plaatsen, heb
ben de directies niet kunnen overtuigen
dat een dergelijke regeling ongewenscht
zou zijn.
Inzonderheid uit een oogpunt van Zon
dagsheiliging zal een zoodanige oplos
sing, waardoor de arbeid reeds op Zater
dagavond 10 uur eindigt, aanbeveling
verdienen. Waar evenwel de bonden tot
zoodanige regeling niet wenschen mede
te werken, zullen rij deze kwestie thans
laten rusten.
Tegen de aan het slot van den brief uit
gesproken wensch, om omtrent de invoe
ring van den 6 uren dienst een bespre
king in de contact-commissie te houden,
bestaat geen bezwaar. Het ligt In het
voornemen, de bonden tot een zoodanige,
bespreking tijdig uit te noodigen.
Actie in het Metaalbedrijf.
Hét bestuur van den AlgemeeDen Ned.
Metaalbewerkersbond heeft een manifest
verspreid aan de arbeiders in de metaal
industrie, waarin als onmiddellijke
^sehen naar voren wordrn gebracht in
voering van het collectieve arbeidscon
tract met minimum loon, medezeggen
schap en een week vacantie, en als toe
komstige: bedrijfsorganisatie en sociali
satie.
Aan het verslag van den Zomerdienst-
1926 van de Kon. Luchtvaartmaatschappij
is het volgende ontleend
Het voornaamste feit van den zomer-
dienst-1926, welke op 19 April begon, is
wel geweest, dat de K.L.M. de groote
doorverbindingen LondenMalmö en
Parijs—Malmö via RotterdamAmster
damHamburg en Kopenhagen met eigen
vliegtuigen tot stand heeft gebracht. Het
betrof hier de onderlinge aansluitingen
tusschen drie lijnen van de K.L.M. op
het knooppunt Amsterdam. De K.L.M.
had hierbij de sterke mededinging van
de buitenlandsche maatschappijen, want
ook de drie lijnen vanl mperial Airways,
Farman en de gezamenlijke Jijn van de
Zweedsche Aerotransport en Deutsche
Luft Hansa, sloten onderling op het
knooppunt Amsterdam aan en brachten
daardoor gelijke verbindingen tot stand.
De K.L.M. had echter het voordeel van
een eigen organisatie over alle drie de
lijnen en van het gebruik van een stan
daard-materieel, zoodat zij in regelmatig
heid van aansluiting kon uitblinken. Dit
had zelfs tot gevolg, dat de Zweedsche
en Duitsche maatschappijen bjj voorkeur
op de Nederlandsche lijn naar Parijs aan
sluiting zochten.
Naast haar drie genoemde lijnen heeft
de maatschappij in de drukste maanden
van het seizoen nog een lokaalverkeer
op Londen en op Parijs onderhouden,
zoodat er tweemaal daags gelegenheid
was tusschen Amsterdam en Londen en
AmsterdamParijs in beide richtingen
per K.L.M. te reizen. Op deze wijze leg
den de vliegtuigen van de K.L.M. per
dag omstreeks 5000 K.M. af, met 8 be
stuurders, waarby er waren, die per
maand 24.000 K.M. door het luchtruim
aflegden.
Dit programma werd uitgevoerd met
12 toestellen van het type F. Vila, uit
gerust met een door lucht gekoelden
motor van 400 P.K. en een metalen lucht-
schroef, plaats biedende aan 8 passagiers
en 2 bestuurders.
In den zomerdienst werden in 5634 uren
845.100 K.M. afgelegd. De Jupitermotor
is zóó betrouwbaar gebleken, dat op
450.000 K.M. vlucht geen enkele landing
tengevolge van motorstoring buiten een
vliegterrein heeft plaats gehad.
De vervoercijfers «ijn bevredigend. Er
is over de eerste negen maanden van
1926 een toeneming van 60 pet.
En gaat men eenige jaren terug, dan
komt de vooruitgang, die er de laatste
jaren in het vervoer is gekomen, nog
sterker uit.
Om n.1. hetzelfde totaal aantal passa
giers te bereiken, dat alleen in de negen
eórste maanden van 1926 is vervoerd,
heeft de K.L.M. de jaren '20, '21 en '22
en de zeven eerste maanden van 1923
noodig gehad.
En het heeft de jaren '20, '21 en '22
Ingezonden mededeellng.
Als Uw Kind Hoest
geeft het dan onverwijld de genezende
Mijnhardt's Thijmslroop
en de 5 eerste maanden van '23 gekost
om gezamenlijk dezelfde hoeveelheid ver
voerde goéderen te verkrijgen als dat
jaar in negen maanden tijds is overge
bracht.
Ten aanzien van de vlieguren (5634)
heeft men een overeenkomstigen toestand.
Wat in 1926 in negen maanden is be
reikt, daarvoor zijn de jaren '20 en '21
en 10 maanden van '22 tezamen noodig
geweest. Waaruit blijkt, dat de ontwik
keling van het luchtverkeer steeds groo-
tere schreden neemt.
Met ingang van den winterdienst op
4 Ootober is het aantal lijnen op Neder-
and ingekrompen. De K.L.M. blijft da
gelijks in beide richtingen vliegen op
Londen en Parijs. De lijst naar Scandi
navië moest worden gestaakt in verband
met het korten der dagen en de ongun
stige weersgesteldheid op deze route ge
durende den winter.
De K.L.M. heeft, ten einde de bezwaren
van het vliegen bij mist met alle macht
te bestrijden, dezen zomer belangwek
kende proeven genomen met vliegen zon
der zicht op de aarde, waarbij de vlieg
tuigbestuurder zich uitsluitend van zijn
instrumenten, compas, hoogtemeter en
bochtaanwijzer bedient, terwijl bovendien
de radiopeiling voor oriënteering wordt
gegeven. Deze proeven, welke zijn bijge
woond door vertegenwoordigers van den
Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart,
worden nog steeds voortgezet en hebben
zeer goede resultaten opgeleverd.
Ook is er in voorzien, dat alle vlieg
tuigen van draadlooze stations worden
voorzien, tot het uitwisselen van inlich
tingen en het ontvangen van de juiste
positie door middel van de reeds ge
noemde radio-peiling tijdens de vlucht.
(Tot voor kort waren alleen de toestellen
op de lyn naar Londen met radio-appa
raten uitgerust).
Het streven van de K.L.M. is haar vloot
steeds op de hoogte van de vorderingen
der techniek te houden, hetgeen wordt
bereikt door het materieel tijdig te ver
nieuwen. Dit is mogelijk, doordat men er
tot nu toe geregeld in geslaagd is de in
gebruik zijnde toestellen te verkoopen aan
particulieren of maatschappijen, die door
dat zij klein verkeer beoefenen niet zulke
hooge eischen aan hun materieel behoeven
te stellen.
Door het gebruik van steeds verbeterde
types zijn de bedrijfskosten aanmerkelijk
gedaald. De cijfers, waarover de K.L.M.
beschikt, toonen, dat het bedrijf dank zij
de technische verbeteringen, zich op be
vredigende wijze naar de grens der renta
biliteit beweegt. Neemt men als grondslag
van vergelijking den prijs van de ton/K.M.,
d.w.z. dus den prijs van het vervoer per
vliegtuig van 1000 K.G., over 1 K.M., dan
zien wij dat deze in 1922 nog f 4.60 be
droeg en in 1926 naar schatting f 1.85.
Het 'toestel F. K. 38 met 3 motoren is
nog steeds niet in eigendom overgegaan
aan de K.L.M. Men is nog altijd aan het
beproeven van kleine wijzigingen, het
wachten is nu op een nieuwe metalen
schroef.
In de mondelinge toelichting die de
heer Plesman, de directeur van de K.L.M.
op het bovenstaande verslag heeft gegeven
heeft hij gezegd, dat er z.i. reden was om
tevreden te zijn over de bereikte resul
taten. De concurrentie tegen welke de
K.L.M. heeft te vechten wordt steeds
grooter, speciaal van Duitsche zijde. Het
Duitsche luchtverkeer ontwikkelt zich
zienderoogen.
Wat de verbinding met het Oosten be
treft zit de K.L.M. niet stil. Haar voor
nemen is het volgende jaar Augustus bij
wijze van proef een dienst te-openen op
Suez, de eerste stap naar de verwezen
lijking van de luchtverbinding metlndië.
Men rekent, dat de mail van Amsterdam
naar Suez en omgekeerd in 2 3 dagen
overgebracht kan worden, waardoor een
besparing van 4 5 dagen op de bestaande
verbinding verkregen zou kunnen worden.
Het preciese belóóp van deze lijn is nog
in studie. De volgende stap zou dan van
Ingezonden Mededeellng.
Kleedingmagazijnen.
Indië uit ondernomen kunnen worden om
een luchtverbinding Batavia—Sabang te
leggen. Op het heele traject zou dit 9
10 dagen schelen. Het zal naar het inzicht
van den heer Plesman niet lang meer
duren of een gecombineerde boot-vliegreis
naar Indië zal mogelijk wezen, waarbij
men in een dag of 20, later nog korter,
van Batavia naar Amsterdam zou kunnen
komen.
TWEEDE KAMER.
In de vergadering van Donderdagmiddag
komt aan de orde de interpellatie-Oramer
inizake de houding der Indische regeering
ten opzichte van de bekende plannen van
den Politüek-Eoonomischen Bond om met
steun van den Java-Werkgeversbond! een
anti-communistische actie te voereni
De heer O r a m e r <s.-d.) wijst er op, dat
nog veel duisters in deze zaak is, ook na het
antwoord op de vragenl van den heer Men-
dels. Zjj heeft in Indië veel Stof opgeworpen,
het was, welbeschouwd, eeni politieke ma
noeuvre. De groote werkgevers deinsden
niet terug voor bedrog en corruptie, waaraan
bestuursambtenaren hebben trachten mede
te doen, Niet alleen verschillende bladen,
maar ook zelfs dé Volksraad keurden de
houding der regeering af; haar verdediging
was slap, onzeker, geheimzinnig. De regee
ring is min of meer verlegen met haar
figuur. Het ging niet tegen de communisten,
maar om de vriendjes, vertegenwoordigers
van het groot-kapitaal, in de regeeringslicha-
men te krijgen. Spr. stelt tenslotte een aan
tal vragen, die Minister Koningsber
gen beantwoordt, doch geenszin® ten ge
noegen van den interpellant. In zijn repliek
dient de heer Cramer dan ook een motie in,
waarin de Indische regeering uitgenoodigd
wordt geen steun te verleenen aan eenige
politieke partij.
Ook de heer L. de Visser (cornm.)
houdt naar aanleiding hiervan beschouwin
gen. Hiji gebruikt ten opzichte van de hou
ding der Indische regeering de uitdrukking
„onverantwoordelijke daderi", waarvoor hij
tot de orde geroejpen wordt Wij komen op
tegfen een regeering, die zegt boven de par
tijen te staan, doch haar machtsmiddelen in
dienst stelt van één klasse om het proleta
riaat te onderdrukken. Op deze wijze komen
dingen tot stand, die mét innerlijk bederf
verbonden zijn. Het eenig middel om het
communisme te doeni verdwijnen is toegeven
aan de eischen van het Indisch proletariaat.
De heerem Joekes (v.-3.) en Droog-
leever Fortuyn (v.-b.) keuren, elk op
zijn wijze, dé daden der Indische regeering
af en meent, dat de Kamer zich wel met de
„milde" motie van den heer Oramer zal kun
nen vereenigen.
De Minister meent, dat men achteraf
kan zeggen, dat de Indische regeering on
voorzichtig heeft gehandeld, maar dat men
geen blaam- op haar kan werpen. Hij kan
niet inzien, dat zijn antwoord het vertrouwen
der inlandsche bevolking heeft ondermijnd.
Over de motie wordt heden gestemd.
Vergadering van Vrijdag.
De motie-Cramer wordt bij den aan
vang der vergadering van Vrijdag ver
worpen. Voor stemmen de s.d., de vA en
de heer Arts, R.K. Volkspartij.
Daarna komt in bespreking het wets
ontwerp nopens de tandtechnicd. Dit wets
ontwerp is ontstaan nadat de Kamer op
26 Mei van dit jaar (met 68 tegen 1 stem
men een motie-Beuimer had aangenomen,
die gericht was tegen de zonderlinge uit
voering, die suocessievelijk door de minis
ters Kooien en Slotemaker de Bruine ge
geven was aan het wetje van 25 Juni 1925
nopens de bevoegdheden der tandtechnici.
Deze bepaling hield in, dat zij, die vóót
10 Juli 1918 de volledige tandprothese (in
zetten van kunsttanden eniz.) als beroep
toepasten zonder de bevoegdheid tot uit
oefening der tandheelkunde te hebben
verkregen, de 'bevoegdheid blijven behou
den. De uitvoering van dit wetje werd al
dus opgevat, dat zelfs aan jongens van 18
of 14 jaar deze bevoegdheid werd ver
leend. Dit nieuwe wetsontwerp is nu be
doeld dit euvel te herstellen; eene com
missie van advies zal den minister voor
lichten bij het nemen van zijn definitieve
beslissingen.
In de Kamer van 26 Med waren het dr.
Beumer en mevr. de Vries-Bruins, die
zich verzetten tegen dit wetje, en die dus
nu de voldoening «hadden dat men de fout
trachtte te herstellen. Mr. (Merchant
wenschte een kortere, meer logische re
dactie en een scherperen considerans; hij
diende een, inden loop der discussie gewij
zigd, amendement in, dat echter behalve
bij zijn partij'genooten en den heer G-er-
hard geen steun vond.. Ook de commissie
van rapporteurs had een amendement in
gediend, dat eveneens verworpen werd.
Het wetsontwerp werd tenslotte z. h. s.
aangenomen.
BUITENLAND
BELGIE.
In verscheidene gemeenten hebben,
naar men aan de N. R. Crt. uit Brussel
meldt, botsingen plaats gehad welke aan
den verkiezingsstrijd moeten worden toe
geschreven.
Te Warsage gingen groepen katholle-
ken en libarelen tot handtastelijkheden
over met het gevolg dat drie personen
zware verwondingen opliepen.
Te Trivières bij La Louvière, waar het
eveneens tot een relletje kwam, werd een
man het linkeroog uitgestoken.
Te Quaregnon bespotte een candidaat
van de afgescheiden socialistische lijs!
een door de socialisten in die gemeente
gehouden optocht. De betoogers jouwden
den bespotter uit, maar toen een zoon van
dezen laatste met steenen en stukken Ijzer
begon te gooien en reeds een paar men-
sohen gewond te gronde lagen werd hei
huls van den aanvaller bestormd en totaal
geplunderd.
Ingezonden mededeellng.
Slechts een merk kan aan de spits staan
De as. amnestie.
Het departement van justitie bereidt
een wetsontwerp voor tot kwijtschelding
van straf van alle tot minder dan drie
maanden hechtenis veroordeelde personen
en vermindering van straf voor andere
gedetineerden van goed gedrag. Dit in
verband met het aanstaande huwelijk van
Prins Leopold.
ENGELAND.
De mljnwerkersstaking.
Verscherping van den strijd.
Het bestuur van den mijnwer-
kersbond besluit tot Instelling
van een „oorlogsraad".
Het bestuur van den mijnwerkersbond
heeft gisteren allereerst besloten, een
kleineren „oorlogsraad" te benoemen, die
de leiding in den nu komenden strijd zal
voeren. Deze centrale oommissie zal Dins
dag vergaderen te Beliord, waar de cam
pagne zal beginnen om het eenheids
front der stakers weer te herstellen. Ver- -
scheidene mijnwerkers-parlementsleden
zullen op de in de open lucht te houden
vergaderingen en bijeenkomsten spreek
beurten vervullen.
Vervolgens heeft het bestuur twee brie
ven in zee gezonden, één aan Shirting,
den secretaris van den voornaamsten bond
van veiligheidsmannen, om zijn medewer
king te vragen bij de uitvoering van de
Zuid-Welsche besluiten, en één aan het
bestuur van het vakvereenigingsoongre®,
om besprekingen te beginnen nopens den
hoofdeljjken omslag en het embargo.
Aanval op een mijn.
Ongeveer honderd stakende mijnwer
kers hebben een aanval gedaan op de
mijn in het Avon-dal (Glamorganshire).
De politie joeg de menigte uit elkaar,
waarbij 12 menschen ernstig gewond wer
den, o.a. de oommissaris van politie.
DUITSCHLAND.
Het Hohenzollern vergelijk ln den
Pruislschen landdag.
Voor den hoofdingang van den Prul-
sischen landdag stonden reeds vroeg in
den morgen talrijke nieuwsgierigen met
de klaarblijkelijke bedoeling om stem
ming te maken tegen de Hohenzolleras.
Zoodra de eerste afgevaardigden versche
nen werd deze bedoeling duidelijk en de
politie joeg dé menigte uiteen. Een paar
maal schoolde zij weer samen, dan werd
de straat weer schoongeveegd.
Voorzitter Bartels stelt dadelijk de
derde lezing van het ontwerp-vergelijk
met de Hohenzollers aan de orde en
wordt onmiddellijk onthaald op een aan
tal dringende voorstellen van communis
tisch© rijde.
Na een eindeloos aantal obstructie-voor
stellen der communisten wordt het alles
beheerschende art I met algemeen© stem
men tegen de communisten, aangenomen.
Er ontstaat nu weer een gespannen
toestand. De communisten omringen het
spreekgestoelte van links en de rechter-
groepen van rechts, zij worden door de
zaal'boden gesoheiden. Scheldwoorden vlie
gen over en weer.
Wulle (volks) zegt dat dé "volkschen het
vergelijk zullen aanvaarden ,maar daar
na vóór de motie van wantrouwen der
communisten zullen stemmen.
Berlijn, 15 October. De 64 leden van
den- Landdag, die zich vanmiddag 'bij de
stemming over art. 2 van stemming hebben
onthouden, wareni voor bet meerendeel so
ciaal-democraten). Voor art. 3 stemden 241
iedenl van de rechterzijde en mliddenpartijeni,
tegen 36 communisten). Voor art. 4, bepa
lend, dat de staat niet verplicht is de fideï
commisr echten! van de kroon te betalen,
stemden natuurlijk ook de sociaal-democra
ten. De communisten stemden echter ook
hier tegen) eni dus tegen den staat en voor
de kroon.
Toen eindelijk alle artikelen aangenomen
en alle amendementen verworpen waren,
werd het wetsontwerp in zijn geheel in stem
ming gebracht. Voor 258 stemmen, tegen
37, bij 65 onthoudingen.
Vrijwel alle leden waren tegenwoordig
toen vice-president Garnich het resultaat
mededeelde. De communisten! gingen gewel
dig te keer en raakten handgemeen met af
gevaardigden van rechts. Enkele andere
leden slaagden er met veel moeite in de vech
tenden te scheiden. Vice-president Garnich
verliet daarop de zaal. Een communist
maakte zich van de bel meester, terwijl Pietk
het spreekgestoelte betrad en een groote
rede hield, die niemand verstond. Ook op de
tribune werd gevochten door communisten,
die zich niet stoorden aan de agenten, die
dreigden de rustverstoorders buiten de deur
te zetten. Tenslotte verscheen voorzitter
Bartels in de zaal. Hiji riep eenige commu
nisten tot de orde en sloot er ook een paar
van de ritting uit, die Irijwillig heengingen,
De sociaal-democratische party *in den
Ryksdag heeft heden een wetsontwerp in
gediend, bepalende dat de leden van de ge
wezen keizerlijke familie het betreden van
Duitschen boaem kan worden ontzegd en
dat leden van de familie Hohenzollern uit
Afbetaling van het door Nederland aan
Frankrijk verstrekte crediet van
30.000.000 gulden.
Veenarbeiders naar Twente.
Ook een kans voor over
complete onderwijzers?
Het Nederlandsch-Belglsch verdrag.
Verdere concessies der m|Jn-
mljndlrectles.
De Koninklijke Luchtvaartmaatschappij.
De resultaten van den Zomer
dienst 1926.
Hoeststilleud, BlymoplosBend, verzachtend.
Bij Apothekers en Drogisten. Flacon 75 ct.
Naam MjjDhardt op verpakking. Let hierop.
De winterdlenst 1926l'27.
Maatregelen tn het belang van
de veiligheid.
De vloot.
Relletjes na de verkiezingen.
De Pruisische Landdag neemt
het vergelijk aan.
Weer vechtpartijen.
Tegen terugkeer van den keizer.