iELDEUE COURANT Jongensjekkers, Jongensjasjes, Jongenspakjes, Jongenscapes, Goed en niet duur. Herman Nypels' KWMTAA Dat s KWATTA VOILE MELK REEPEN Derde Blad. ruime sorteering. VAN ZATERDAG 16 OCTOBER 1926. BINNENLAND Op 1 November. Naar de N. R. Crt. verneemt, zal de Fransche regeering op 1 November a.». door tusschenkomst van de Banque de Paris Des Pays-Bas te Amsterdam aan de Nederlandsche schatkist terugbetalen het op 6 December 1918 door den Neder- landsohen Staat verstrekte crediet van 80.000.000 gulden, hetwelk 1 Apr$ 1927 opvorderbaar zou worden. Zooals reeds gemeld is, zullen 191 veen arbeiders uit Emmen naar weverijen te Enschede worden overgeplaatst. Dertig gezinnen gaan nog dit jaar, de overige in het tijdvak van 'Januari tot Mei a.s. Hierdoor zal de bevolking van Emmen met ongeveer 1600 zielen dalen. De Bond van Ned. Onderwijzers stelt nu bij het gemeentebestuur van Enschede pogingen in het werk, om te verkrijgen, d'e overcomplete onderwijzers uit Emmen in Enschede te benoemen. Thans hebben ook nog honderd gezin nen uit Nieuw-Weerdinge bericht gekre^ gen, dat zij tusschen 1 Dec. a.s. en 1 Mei 1927 zullen worden overgeplaatst naar Borne of Enschede. Iedere week zouden er vijf gezinnen vertrekken. De Rijksmiddelen. Over de afgeloopen maand hebben de rijksmiddelen opgebracht f 41.552.359, dit is 4.07 millioen meer, dan over September 1925. Over de eerste 9 maanden van dit jaar werd ontvangen 364.923.863.of 24.23 millioen meer dan over de eerste 9 maanden van 1925. Een groot deel van de vermeerdering ten opzichte van §ept 1925 komt voor rekening van de Dividend- en Tantièm©belasting. Deze bracht in de afgeloopen maand ruim 4 millioen op, tegen nog geen 1.4 millioen in Sept. 1925. Hiertegenover staat een vermin dering in de opbrengst der personeele be lasting van bijna 5 ton, weute vermindering echter goeddeels een gevolg zal zijn van de anellere invordering. De accijnzen bleven in opbrengst vrijwel gelijk, alleen die op suiker en tabak gaven een hoogere op brengst van resp. ruim 27, en ruim 4 .ton. De accijns op het gedistelleerd leverde ruim l1/, ton meer op dan 'in Sept. '25. De zegel rechten wierpen 2, 4 ton meer af, de suc cessierechten 4Vi ton. De overige middelen gaven vrijwel alle een geringe hoogere op brengst met uitzondering van de waarborg op de gouden en zilveren voorwerpen. De loodsgelden brachten f 438.499.op tegen 819.454 in September 1925. Over de eerste 9 maanden is de opbrengst der midden thans bijna 21 millioen voor bij 9/12 der raming. Uit de rljiwieibelasting werd over 1926 ontvangen ruim 43 millioen tegen ruim 30V, millioen over de eerste 9 maanden van 1925. Uit de belastingen, tezamen vormende de inkomsten ten bate van het „Leeningsfonds 1914" werd ontvangen ruim 8 millioen. Over de eerste 9 maanden van dit jaar bedroeg de opbrengst dezer middelen ruim 75 mil lioen. Nadere besprekingen. De Commissie van Rapporteurs der Tweede Kamer heeft .ofschoon zij de schriftelijke behandeling van het Neder- landsch-Belgische verdrag reeds had ge sloten en de openbare behandeling ge noegzaam voorbereid had verklaard, gis terochtend den minister van Buitenland- sche Zaken, jhr. Van Karnebeek, nadere vragen inzake het verdrag gesteld. Minister Van Karnebeek heeft gister ochtend in het Kamergebouw daaromtrent besprekingen met de oommissie gehad. Ofschoon op het oo gen blik niet kan worden uitgemaakt, of dit tot nieuw op onthoud aanleiding zal geven, en het ook geenszins d'e bedoeling van den Kamer president noch van de regeering is, de openbare behandeling van het verdrag In de Tweede Kamer nader uit te stellen, groeit toch de meening in Kamerkringen, dat de kans op behandeling vóór die der Staatsbegrooting steeds geringer wordt. De loodsdienst voor het Stortemelk. Zooals reeds In ons nummer van Don derdag gemeld is, heeft de minister van marine besloten, den loodspost voor het zeegat van Vlieland en Terschelling (het Stortemelk) met ingang van 7 November a.s. op te heffen, en dat van dien datum af bij wijze van proef gedurende een half jaar de loodsdienst anders zal worden in gericht Nader meldt men, dat voor dit doel het rijk van de firma Doeksen op Terschel ling de sleepboot Noordvaarder heeft ge huurd. Deze sleepboot wordt geheel voor den loodsdienst ingericht. Aan boord Tul len loodsen-verblijven komen, waar steeds loodsen aanwezig zullen zijn. Verder zul len aan boord drie marconisten worden geplaatst, zoodat er ©en permanente luis terpost tot stand komt. D-» noodige werk zaamheden aan de boot worden op het oogenblik op Terschellnig uitgevoerd. De afhaalkotter zal ter Vliereede ble ven kruisen, zoowel om schepen, die zon der loods zijn binnengekomen van een binnenloods te voorzien, als om binnen loodsen, die een schip naar zee loodsten, met goed weer af te halen. Bij eenigszins twijfelachtig weer zal voor dit laatste evenwel de sleepboot worden uitgezonden, en indien deze om de een of andere reden niet tijdig aanwezig is zal de loods wor den meegenomen; de kosten zullen dan worden vergoed. Het is de bedoeling, dat op het traject zee-Vliereede en omgekeerd alleen loods geld zal worden betaald ,als werkelijk van een loods gebruik gemaakt Is. Uit het Mijnbedrijf. Na do Donderdagmorgen gehouden vergadering der mijndirecteuren hebben deze, in antwoord op ©en brief der sa menwerkende mijnwerkersbonden o. m. in een brief geantwoord: le dat aan .den wensch om den verkor ten dienst reeds op 1 December a.s. te laten ingaan, in zooverre tegemoet ge komen zal worden, dat het in het voor nemen ligt, de nieuwe regeling in te voe ren op 24 December zoodat daags voor Kerstmis 6 uren zal worden gewerkt en de nachtploeg dien dag om 12 uur 's avonds haar werk kan beëindigen. Uit den aard der zaak zal deze dienstregeling ook gelden op Oudejaarsdag. De bezwaren, door den; bond aange voerd tegen het denkbeeld, om op de mij nen, waar daartoe de mogelijkheid be staat, den nachtdienst Zaterdag te laten vervallen en de arbeiders van dezen dienst in andere ploegen te plaatsen, heb ben de directies niet kunnen overtuigen dat een dergelijke regeling ongewenscht zou zijn. Inzonderheid uit een oogpunt van Zon dagsheiliging zal een zoodanige oplos sing, waardoor de arbeid reeds op Zater dagavond 10 uur eindigt, aanbeveling verdienen. Waar evenwel de bonden tot zoodanige regeling niet wenschen mede te werken, zullen rij deze kwestie thans laten rusten. Tegen de aan het slot van den brief uit gesproken wensch, om omtrent de invoe ring van den 6 uren dienst een bespre king in de contact-commissie te houden, bestaat geen bezwaar. Het ligt In het voornemen, de bonden tot een zoodanige, bespreking tijdig uit te noodigen. Actie in het Metaalbedrijf. Hét bestuur van den AlgemeeDen Ned. Metaalbewerkersbond heeft een manifest verspreid aan de arbeiders in de metaal industrie, waarin als onmiddellijke ^sehen naar voren wordrn gebracht in voering van het collectieve arbeidscon tract met minimum loon, medezeggen schap en een week vacantie, en als toe komstige: bedrijfsorganisatie en sociali satie. Aan het verslag van den Zomerdienst- 1926 van de Kon. Luchtvaartmaatschappij is het volgende ontleend Het voornaamste feit van den zomer- dienst-1926, welke op 19 April begon, is wel geweest, dat de K.L.M. de groote doorverbindingen LondenMalmö en Parijs—Malmö via RotterdamAmster damHamburg en Kopenhagen met eigen vliegtuigen tot stand heeft gebracht. Het betrof hier de onderlinge aansluitingen tusschen drie lijnen van de K.L.M. op het knooppunt Amsterdam. De K.L.M. had hierbij de sterke mededinging van de buitenlandsche maatschappijen, want ook de drie lijnen vanl mperial Airways, Farman en de gezamenlijke Jijn van de Zweedsche Aerotransport en Deutsche Luft Hansa, sloten onderling op het knooppunt Amsterdam aan en brachten daardoor gelijke verbindingen tot stand. De K.L.M. had echter het voordeel van een eigen organisatie over alle drie de lijnen en van het gebruik van een stan daard-materieel, zoodat zij in regelmatig heid van aansluiting kon uitblinken. Dit had zelfs tot gevolg, dat de Zweedsche en Duitsche maatschappijen bjj voorkeur op de Nederlandsche lijn naar Parijs aan sluiting zochten. Naast haar drie genoemde lijnen heeft de maatschappij in de drukste maanden van het seizoen nog een lokaalverkeer op Londen en op Parijs onderhouden, zoodat er tweemaal daags gelegenheid was tusschen Amsterdam en Londen en AmsterdamParijs in beide richtingen per K.L.M. te reizen. Op deze wijze leg den de vliegtuigen van de K.L.M. per dag omstreeks 5000 K.M. af, met 8 be stuurders, waarby er waren, die per maand 24.000 K.M. door het luchtruim aflegden. Dit programma werd uitgevoerd met 12 toestellen van het type F. Vila, uit gerust met een door lucht gekoelden motor van 400 P.K. en een metalen lucht- schroef, plaats biedende aan 8 passagiers en 2 bestuurders. In den zomerdienst werden in 5634 uren 845.100 K.M. afgelegd. De Jupitermotor is zóó betrouwbaar gebleken, dat op 450.000 K.M. vlucht geen enkele landing tengevolge van motorstoring buiten een vliegterrein heeft plaats gehad. De vervoercijfers «ijn bevredigend. Er is over de eerste negen maanden van 1926 een toeneming van 60 pet. En gaat men eenige jaren terug, dan komt de vooruitgang, die er de laatste jaren in het vervoer is gekomen, nog sterker uit. Om n.1. hetzelfde totaal aantal passa giers te bereiken, dat alleen in de negen eórste maanden van 1926 is vervoerd, heeft de K.L.M. de jaren '20, '21 en '22 en de zeven eerste maanden van 1923 noodig gehad. En het heeft de jaren '20, '21 en '22 Ingezonden mededeellng. Als Uw Kind Hoest geeft het dan onverwijld de genezende Mijnhardt's Thijmslroop en de 5 eerste maanden van '23 gekost om gezamenlijk dezelfde hoeveelheid ver voerde goéderen te verkrijgen als dat jaar in negen maanden tijds is overge bracht. Ten aanzien van de vlieguren (5634) heeft men een overeenkomstigen toestand. Wat in 1926 in negen maanden is be reikt, daarvoor zijn de jaren '20 en '21 en 10 maanden van '22 tezamen noodig geweest. Waaruit blijkt, dat de ontwik keling van het luchtverkeer steeds groo- tere schreden neemt. Met ingang van den winterdienst op 4 Ootober is het aantal lijnen op Neder- and ingekrompen. De K.L.M. blijft da gelijks in beide richtingen vliegen op Londen en Parijs. De lijst naar Scandi navië moest worden gestaakt in verband met het korten der dagen en de ongun stige weersgesteldheid op deze route ge durende den winter. De K.L.M. heeft, ten einde de bezwaren van het vliegen bij mist met alle macht te bestrijden, dezen zomer belangwek kende proeven genomen met vliegen zon der zicht op de aarde, waarbij de vlieg tuigbestuurder zich uitsluitend van zijn instrumenten, compas, hoogtemeter en bochtaanwijzer bedient, terwijl bovendien de radiopeiling voor oriënteering wordt gegeven. Deze proeven, welke zijn bijge woond door vertegenwoordigers van den Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart, worden nog steeds voortgezet en hebben zeer goede resultaten opgeleverd. Ook is er in voorzien, dat alle vlieg tuigen van draadlooze stations worden voorzien, tot het uitwisselen van inlich tingen en het ontvangen van de juiste positie door middel van de reeds ge noemde radio-peiling tijdens de vlucht. (Tot voor kort waren alleen de toestellen op de lyn naar Londen met radio-appa raten uitgerust). Het streven van de K.L.M. is haar vloot steeds op de hoogte van de vorderingen der techniek te houden, hetgeen wordt bereikt door het materieel tijdig te ver nieuwen. Dit is mogelijk, doordat men er tot nu toe geregeld in geslaagd is de in gebruik zijnde toestellen te verkoopen aan particulieren of maatschappijen, die door dat zij klein verkeer beoefenen niet zulke hooge eischen aan hun materieel behoeven te stellen. Door het gebruik van steeds verbeterde types zijn de bedrijfskosten aanmerkelijk gedaald. De cijfers, waarover de K.L.M. beschikt, toonen, dat het bedrijf dank zij de technische verbeteringen, zich op be vredigende wijze naar de grens der renta biliteit beweegt. Neemt men als grondslag van vergelijking den prijs van de ton/K.M., d.w.z. dus den prijs van het vervoer per vliegtuig van 1000 K.G., over 1 K.M., dan zien wij dat deze in 1922 nog f 4.60 be droeg en in 1926 naar schatting f 1.85. Het 'toestel F. K. 38 met 3 motoren is nog steeds niet in eigendom overgegaan aan de K.L.M. Men is nog altijd aan het beproeven van kleine wijzigingen, het wachten is nu op een nieuwe metalen schroef. In de mondelinge toelichting die de heer Plesman, de directeur van de K.L.M. op het bovenstaande verslag heeft gegeven heeft hij gezegd, dat er z.i. reden was om tevreden te zijn over de bereikte resul taten. De concurrentie tegen welke de K.L.M. heeft te vechten wordt steeds grooter, speciaal van Duitsche zijde. Het Duitsche luchtverkeer ontwikkelt zich zienderoogen. Wat de verbinding met het Oosten be treft zit de K.L.M. niet stil. Haar voor nemen is het volgende jaar Augustus bij wijze van proef een dienst te-openen op Suez, de eerste stap naar de verwezen lijking van de luchtverbinding metlndië. Men rekent, dat de mail van Amsterdam naar Suez en omgekeerd in 2 3 dagen overgebracht kan worden, waardoor een besparing van 4 5 dagen op de bestaande verbinding verkregen zou kunnen worden. Het preciese belóóp van deze lijn is nog in studie. De volgende stap zou dan van Ingezonden Mededeellng. Kleedingmagazijnen. Indië uit ondernomen kunnen worden om een luchtverbinding Batavia—Sabang te leggen. Op het heele traject zou dit 9 10 dagen schelen. Het zal naar het inzicht van den heer Plesman niet lang meer duren of een gecombineerde boot-vliegreis naar Indië zal mogelijk wezen, waarbij men in een dag of 20, later nog korter, van Batavia naar Amsterdam zou kunnen komen. TWEEDE KAMER. In de vergadering van Donderdagmiddag komt aan de orde de interpellatie-Oramer inizake de houding der Indische regeering ten opzichte van de bekende plannen van den Politüek-Eoonomischen Bond om met steun van den Java-Werkgeversbond! een anti-communistische actie te voereni De heer O r a m e r <s.-d.) wijst er op, dat nog veel duisters in deze zaak is, ook na het antwoord op de vragenl van den heer Men- dels. Zjj heeft in Indië veel Stof opgeworpen, het was, welbeschouwd, eeni politieke ma noeuvre. De groote werkgevers deinsden niet terug voor bedrog en corruptie, waaraan bestuursambtenaren hebben trachten mede te doen, Niet alleen verschillende bladen, maar ook zelfs dé Volksraad keurden de houding der regeering af; haar verdediging was slap, onzeker, geheimzinnig. De regee ring is min of meer verlegen met haar figuur. Het ging niet tegen de communisten, maar om de vriendjes, vertegenwoordigers van het groot-kapitaal, in de regeeringslicha- men te krijgen. Spr. stelt tenslotte een aan tal vragen, die Minister Koningsber gen beantwoordt, doch geenszin® ten ge noegen van den interpellant. In zijn repliek dient de heer Cramer dan ook een motie in, waarin de Indische regeering uitgenoodigd wordt geen steun te verleenen aan eenige politieke partij. Ook de heer L. de Visser (cornm.) houdt naar aanleiding hiervan beschouwin gen. Hiji gebruikt ten opzichte van de hou ding der Indische regeering de uitdrukking „onverantwoordelijke daderi", waarvoor hij tot de orde geroejpen wordt Wij komen op tegfen een regeering, die zegt boven de par tijen te staan, doch haar machtsmiddelen in dienst stelt van één klasse om het proleta riaat te onderdrukken. Op deze wijze komen dingen tot stand, die mét innerlijk bederf verbonden zijn. Het eenig middel om het communisme te doeni verdwijnen is toegeven aan de eischen van het Indisch proletariaat. De heerem Joekes (v.-3.) en Droog- leever Fortuyn (v.-b.) keuren, elk op zijn wijze, dé daden der Indische regeering af en meent, dat de Kamer zich wel met de „milde" motie van den heer Oramer zal kun nen vereenigen. De Minister meent, dat men achteraf kan zeggen, dat de Indische regeering on voorzichtig heeft gehandeld, maar dat men geen blaam- op haar kan werpen. Hij kan niet inzien, dat zijn antwoord het vertrouwen der inlandsche bevolking heeft ondermijnd. Over de motie wordt heden gestemd. Vergadering van Vrijdag. De motie-Cramer wordt bij den aan vang der vergadering van Vrijdag ver worpen. Voor stemmen de s.d., de vA en de heer Arts, R.K. Volkspartij. Daarna komt in bespreking het wets ontwerp nopens de tandtechnicd. Dit wets ontwerp is ontstaan nadat de Kamer op 26 Mei van dit jaar (met 68 tegen 1 stem men een motie-Beuimer had aangenomen, die gericht was tegen de zonderlinge uit voering, die suocessievelijk door de minis ters Kooien en Slotemaker de Bruine ge geven was aan het wetje van 25 Juni 1925 nopens de bevoegdheden der tandtechnici. Deze bepaling hield in, dat zij, die vóót 10 Juli 1918 de volledige tandprothese (in zetten van kunsttanden eniz.) als beroep toepasten zonder de bevoegdheid tot uit oefening der tandheelkunde te hebben verkregen, de 'bevoegdheid blijven behou den. De uitvoering van dit wetje werd al dus opgevat, dat zelfs aan jongens van 18 of 14 jaar deze bevoegdheid werd ver leend. Dit nieuwe wetsontwerp is nu be doeld dit euvel te herstellen; eene com missie van advies zal den minister voor lichten bij het nemen van zijn definitieve beslissingen. In de Kamer van 26 Med waren het dr. Beumer en mevr. de Vries-Bruins, die zich verzetten tegen dit wetje, en die dus nu de voldoening «hadden dat men de fout trachtte te herstellen. Mr. (Merchant wenschte een kortere, meer logische re dactie en een scherperen considerans; hij diende een, inden loop der discussie gewij zigd, amendement in, dat echter behalve bij zijn partij'genooten en den heer G-er- hard geen steun vond.. Ook de commissie van rapporteurs had een amendement in gediend, dat eveneens verworpen werd. Het wetsontwerp werd tenslotte z. h. s. aangenomen. BUITENLAND BELGIE. In verscheidene gemeenten hebben, naar men aan de N. R. Crt. uit Brussel meldt, botsingen plaats gehad welke aan den verkiezingsstrijd moeten worden toe geschreven. Te Warsage gingen groepen katholle- ken en libarelen tot handtastelijkheden over met het gevolg dat drie personen zware verwondingen opliepen. Te Trivières bij La Louvière, waar het eveneens tot een relletje kwam, werd een man het linkeroog uitgestoken. Te Quaregnon bespotte een candidaat van de afgescheiden socialistische lijs! een door de socialisten in die gemeente gehouden optocht. De betoogers jouwden den bespotter uit, maar toen een zoon van dezen laatste met steenen en stukken Ijzer begon te gooien en reeds een paar men- sohen gewond te gronde lagen werd hei huls van den aanvaller bestormd en totaal geplunderd. Ingezonden mededeellng. Slechts een merk kan aan de spits staan De as. amnestie. Het departement van justitie bereidt een wetsontwerp voor tot kwijtschelding van straf van alle tot minder dan drie maanden hechtenis veroordeelde personen en vermindering van straf voor andere gedetineerden van goed gedrag. Dit in verband met het aanstaande huwelijk van Prins Leopold. ENGELAND. De mljnwerkersstaking. Verscherping van den strijd. Het bestuur van den mijnwer- kersbond besluit tot Instelling van een „oorlogsraad". Het bestuur van den mijnwerkersbond heeft gisteren allereerst besloten, een kleineren „oorlogsraad" te benoemen, die de leiding in den nu komenden strijd zal voeren. Deze centrale oommissie zal Dins dag vergaderen te Beliord, waar de cam pagne zal beginnen om het eenheids front der stakers weer te herstellen. Ver- - scheidene mijnwerkers-parlementsleden zullen op de in de open lucht te houden vergaderingen en bijeenkomsten spreek beurten vervullen. Vervolgens heeft het bestuur twee brie ven in zee gezonden, één aan Shirting, den secretaris van den voornaamsten bond van veiligheidsmannen, om zijn medewer king te vragen bij de uitvoering van de Zuid-Welsche besluiten, en één aan het bestuur van het vakvereenigingsoongre®, om besprekingen te beginnen nopens den hoofdeljjken omslag en het embargo. Aanval op een mijn. Ongeveer honderd stakende mijnwer kers hebben een aanval gedaan op de mijn in het Avon-dal (Glamorganshire). De politie joeg de menigte uit elkaar, waarbij 12 menschen ernstig gewond wer den, o.a. de oommissaris van politie. DUITSCHLAND. Het Hohenzollern vergelijk ln den Pruislschen landdag. Voor den hoofdingang van den Prul- sischen landdag stonden reeds vroeg in den morgen talrijke nieuwsgierigen met de klaarblijkelijke bedoeling om stem ming te maken tegen de Hohenzolleras. Zoodra de eerste afgevaardigden versche nen werd deze bedoeling duidelijk en de politie joeg dé menigte uiteen. Een paar maal schoolde zij weer samen, dan werd de straat weer schoongeveegd. Voorzitter Bartels stelt dadelijk de derde lezing van het ontwerp-vergelijk met de Hohenzollers aan de orde en wordt onmiddellijk onthaald op een aan tal dringende voorstellen van communis tisch© rijde. Na een eindeloos aantal obstructie-voor stellen der communisten wordt het alles beheerschende art I met algemeen© stem men tegen de communisten, aangenomen. Er ontstaat nu weer een gespannen toestand. De communisten omringen het spreekgestoelte van links en de rechter- groepen van rechts, zij worden door de zaal'boden gesoheiden. Scheldwoorden vlie gen over en weer. Wulle (volks) zegt dat dé "volkschen het vergelijk zullen aanvaarden ,maar daar na vóór de motie van wantrouwen der communisten zullen stemmen. Berlijn, 15 October. De 64 leden van den- Landdag, die zich vanmiddag 'bij de stemming over art. 2 van stemming hebben onthouden, wareni voor bet meerendeel so ciaal-democraten). Voor art. 3 stemden 241 iedenl van de rechterzijde en mliddenpartijeni, tegen 36 communisten). Voor art. 4, bepa lend, dat de staat niet verplicht is de fideï commisr echten! van de kroon te betalen, stemden natuurlijk ook de sociaal-democra ten. De communisten stemden echter ook hier tegen) eni dus tegen den staat en voor de kroon. Toen eindelijk alle artikelen aangenomen en alle amendementen verworpen waren, werd het wetsontwerp in zijn geheel in stem ming gebracht. Voor 258 stemmen, tegen 37, bij 65 onthoudingen. Vrijwel alle leden waren tegenwoordig toen vice-president Garnich het resultaat mededeelde. De communisten! gingen gewel dig te keer en raakten handgemeen met af gevaardigden van rechts. Enkele andere leden slaagden er met veel moeite in de vech tenden te scheiden. Vice-president Garnich verliet daarop de zaal. Een communist maakte zich van de bel meester, terwijl Pietk het spreekgestoelte betrad en een groote rede hield, die niemand verstond. Ook op de tribune werd gevochten door communisten, die zich niet stoorden aan de agenten, die dreigden de rustverstoorders buiten de deur te zetten. Tenslotte verscheen voorzitter Bartels in de zaal. Hiji riep eenige commu nisten tot de orde en sloot er ook een paar van de ritting uit, die Irijwillig heengingen, De sociaal-democratische party *in den Ryksdag heeft heden een wetsontwerp in gediend, bepalende dat de leden van de ge wezen keizerlijke familie het betreden van Duitschen boaem kan worden ontzegd en dat leden van de familie Hohenzollern uit Afbetaling van het door Nederland aan Frankrijk verstrekte crediet van 30.000.000 gulden. Veenarbeiders naar Twente. Ook een kans voor over complete onderwijzers? Het Nederlandsch-Belglsch verdrag. Verdere concessies der m|Jn- mljndlrectles. De Koninklijke Luchtvaartmaatschappij. De resultaten van den Zomer dienst 1926. Hoeststilleud, BlymoplosBend, verzachtend. Bij Apothekers en Drogisten. Flacon 75 ct. Naam MjjDhardt op verpakking. Let hierop. De winterdlenst 1926l'27. Maatregelen tn het belang van de veiligheid. De vloot. Relletjes na de verkiezingen. De Pruisische Landdag neemt het vergelijk aan. Weer vechtpartijen. Tegen terugkeer van den keizer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 7