DRUKKERSNUMMER Populair Bijvoegsel van de HELDERSCHE COURANT, No. 250 C^VTEUR SR ECHTEN CAREL J. BRENSA. van ZATERDAG 6 NOV. 1926. ftWJBC'W?RVW "JBV 'itv* Ö<5S><KsX5ö<^)®®X55>eSIX^><®)<5ö<g6)<gcX5g)<gg)<gS,(gg)(g3)<gg)(gg)(§ DOOR <$X®<3S)<^<®<^<K)®<^<5e><g$<^<36><5B<5S<5B><SB<g6)<5eS6><g6x!B<3B)® hebben geprofiteerd om uit te strooien dat de ontdekking aldaar had plaats gehad. Lange jaren heeft deze voorstelling van zaken ingang gevonden door het feit dat de eerste drukproeven van Coster vrij gebrekkig waren en de eerste drukken yan Gutenberg vollediger en beter waren uitgevoerd. Hoe het zij, de waarheid zullen we wel DE GEESTELIJKE VADER VAN DE nooit pfedes weten. BOEKDRUKKUNST. Lourens Janszoon Coster van Haarlem. Van de eeuwige strijdvraag: Oester of Guteniberg spreken we niu nïet. In leder geval was Coster-zooal niet de, dan toch een van de scheppers van de boekdruk kunst. Lourens Janszoon werd in 1870, of daar- onistreeks in Haarleim geboren/Volgens de „Verhandelingen over den oorsprong der Boekdrukkunst" was hij afkomstig uit een Hollandsch adellijk geslacht, dat nog van de Brederode's afstamde. Zijn achternaam Coster ontleende hij aan het ambt van kerkbewaarder, hetwelk door zijn vader uitgeoefend werd en schijn baar door dit geslacht in opvolging erfe lijk bezeten werd. De geschiedschrijver Koning beweert zelfs dat onze uitvinder zeli het kosters ambt ini de St-Bavo Kerk bekleed1 heeft en daarvan de naam .Coster zou hebben gekregen. Vrij zeker blijkt wel uit de Thesau riers-rekeningen van toenmaals dat Cos ter hooge stedelijke ambten bekleedde. Zoo behoorde hij eerst tot de leden van de vroedschap, vervolgens staat hij ver meld als schepen en later zelfs als schat bewaarder of Stad-Thesaurier. Hij wordt onder de meest gegoede bur gers van dien tijd gerangschikt, hetgeen bewezen wordt door de schuld- of rente brieven, welke bij op de stad Haarlem bezat. Ook blijkt dit 'uit de stedelijke belastin gen, die door hem werden opgebracht en het huis op de Groote Markt te Haarlem, dat door hem bewoond werd, kan almee hiervan tot bewijs dienen. Volgens geloofwaardige schrijvers is Lourens Janszoon op hot eónid van-1439 overleden. Hij liet een vrouw na en een dochter, Lucie, welke laatste in het huwelijk trad met Thomas Pieterszoon. De zoogenaamde uitvinding van Coster had plaats om en nabij diens vijftigste jaar, denkelijk in het jaar 1422. De manier waarop deze precies plaat» vond is eigen lijk niet erg duidelijk. Er bestaan ver schillende lezingen van. De schrijver Ju- nius, een latere vriend van Coster vertelt de bekende legende, dat Coster eens in Den Hout wandelde en tot ontspanning stukjes beukenschors tot letters sneed. Per pngeluk vielen eenige van deze let ters in bet zand en drukten daarin de let ters af. Dit .bracht Coster op het idee. Volgens verschillende andere schrijvers, droeg de zaak zich aldus toe: Coster wandelde in den Hout en sneed letters van een boomstam en nam die mee naar huis. Hij knoopte ze in een witten doek en thuis gekomen ontdekte hij dat deze Iet- fors dbor het sap of vocht uit schors een soortgelijke moet in het linnen hadden achtergelaten. Dit bracht Coster op bet Idee, om de proef meer systematisch te herhalen. Zoo zou dan de oorsprong zijn geweest van de boekdrukkunst. 0- Zooals het met vele groote dingen is, werd ook echter de echtheid van dit brok historie betwist. Zooals men al sinds eeuwen meent dat niet William Shake- speare de beroemde dramaas schreef, maar een zekere Bacon, zoo heerscht eigenlijk tot nog op vandaag de meening, dat niet Coster de grondslag gelegd heeft voor de boekdrukkunst, maar de even beroemd geworden Duitscher Gutenberg. Het juiste zullen we er wel nooit van weten, maar de voorstanders van Coster 'huldigen' een lezing die vrij aannemelijk schijnt. Die komt hierop neer: Gutedberg zelf is in ieder geval een bloedverwant van hem moeten in Haar lem en zelfs in nadere betrekking tot Coster verblijf gehouden hebben, van hem de embrionale kunst hebben afgezien, en op het eenmaal ontdekte plan ijverig heb ben voortgewerkt. Tot dat doel moet men zelfs na den dood des meesters de voornaamste werktuigen en letters naar Duitsohland hebben over gebracht en tegelijk van de gelegenheid DE DRUKKUNST HET EERST DOOR DE CHINEEZEN, JAPANNEEZEN, EGYPTENAREN OF ROMEINEN BEOEFEND? Niets nieuws onder de zou. Volgens sommige schrijvers zou de kunst, om met 'bewegende letters te druk ken, haar oorsprong aan de Chlneezen, Jafranneezen, Egyptenaren of Romeinen verschuldigd zijn. In hoeverre daarin waarheid ligt opge sloten, zullen wij: ©enigszins na trachten te gaan. Tot het vervaardigen van boeken, be dienden zich de Ohineetzen en Jap armee- zen van gegraveerde of liever gesneden houten platen, welke met behulp van twee borstels gedrukt werden. De een bezigde men om de inkt mee op de houtsnede te doen, de andere om door middel van wrijving een afdruk te maken, hetwelk bijna op dezelfde wijze geschied de als bjj ons het maken van proeven op couranten, behalve dat wij inktrollen ge bruiken, om de letters zwart of met inkt te maken. Thans drukt men' in China op onze wijze, doch'nog niet alle werken, hetwelk moet worden toegeschreven aan de groote hoeveelheid van karaktersoorben, waaruit de Ohineesche taal bestaat. De groote 'be zwaren en kosten, om zoo vele verschil lende letters in de kosten te hebben, ma ken misschien de voornaamste reden uit, dat de Ohineezen zich geen' verdere moeite geven, om die zaak uit te 'breiden. De drukkunst wordt bij hen op tweeër lei wijze beoefend. De eerste is die, waarbij op hout, en die andere, waarbij op steen wordt gesneden, welke beide handelwijzen ten uitvoer ge legd) worden als volgt: Nadat hetgene, wat zij willen afdruk ken, zuiver op een stuk zeer dun, door schijnend papier geschreven is, plakken zij, het op eqn behoorlijk bewerkt stuk hout, laten het daarop droegen, en snijden daarna alles wat moet afdrukken weg. Dit werk gaat hun zoo gemakkelijk af, dat men voor eenige oenten een honderdtal letters bij hen kan .bekomen. Tot de tweede handelwijze bedienen'zij zich van- een steen in plaats vam hout, het welk bij sommige menschen het denkbeeld heeft doen ontstaan, dat Senefelder, de uitvinder van de lithographie, hij dit volk is geweest, en daaraan, die kunst ont leend heeft Bij. bet steensnijden. nu, graveeren' zij1 de letters tamelijk diep in, en 'bekomen alzoo hetzelfde ais hetgeen zij. door de houtsnede erlangen. Volgens sommigen zouden de Romei nen de uitvinding nog meer nabijgeko- mijn zijn; daar men bij de opdelving van Pompeji en Herculanum kleine doezen heeft gevonden met houten en koperen letters daarin, om' het 'linnen te merken, welke veel overeenkomst hebben met die, welke wij' nog -gebruiken. Zoo bezigden de keizers Amastasius en Justinus voor hun, naamteekening een stukje hout, waarin hun naam was uitge sneden en streken met een in verf gedoop te» penseel oyer die uitgesneden plaatsen heen. Weer anderen beweren, dat de boek drukkunst reeds 'bij de Joden, vóór Chris tus' geboorte, in gebruik was, en tot be wijs hiervan 'brengen zij bij, dat de voor schriften en gebeden der oudste rabbijnen bij1 duizenden in handen van ouders en kinderen waren, en dat alzöo dit getail veel te groot was, om enkel 'geschreven te zijn. Ook zegt men, dat er onder honderd joden stellig negentig 'gevonden worden, die konden lezen. VOORDEELEN VAN HET DRUKKERSVAK. Het vak van typograaf is niet alleen een hijzonder gezond' vak omdat er bijna geen bijzondere ziekte en kwalen uit voort komen gezwegen; dan van een onnoemelijk aantal X- en O-beenen vanwege het jarenlang op een verkeerde wijze achter de zetbok staan maar het 'is 'in het bijzonder -een gezond vak omdat er verschil! epde heel gewone menschenongemakken en kwalen gewoon niet onder de typografen voorkomen. -En mochten ze al een 'begin van verschijnsel vertoonem, dan zijn er zeer natuurlijke mid- delen hjji de hand' om de eerste verschijnse len onmiddellijk te doen verdwijnen. Lateni we een voorbeeld noemen: de kies pijn. Kiespijn komt In het drukkersvak zoo goed' als nooit voor. Om de eenvoudige reden, dat er een paar rad'icale middelen, tegen deze kwaal bestaan in de drukkerij, dlle nergens anders voorkomen. 'Wanneer n.L een drukker een holle kies heeft en de eerste verschijnselen van pijn vertoonen zich, dan laat hij. onmiddellijk zijn werk in den steek gaat naar de rolien- kast of de rollen hoek of de' rollenkamer, ad naar gelang de grootte van de zaak, waar hij werkt, en, hij' laat door denl meester knecht zijn holle kies plombeeren met een keuteltje oudbakken rollenspecle. Was d'e rollenspecle niet oudbakken ge noeg en is het er dies nachts uitgerold, dan komt hiji den volgenden morgen en doet het beter. Zoodra de pijn weer opkomt, gaat hij regelrecht naar de stereotypie dat la de afdeelt ng waar het lood gesmolten/ en ge goten wordt en hij1 laat zijn aangetaste kies volloopen met lood' zoo uit den ketel. Het lood' moet natuurlijk gloeiend heet zijn, anders vormt het zich niet. Het interieur van een Boekdrukkerij van omstreeks 1500. .cu /jp£t De Copy. IUI-IÏIM. 10KIBEB1861 /k> A De Correctieproef. Ot«t-BraB. J01IIBEBI» De Schoone Druk. GEVLEUGELDE WOORDEN VAN DEN DRUKKER. k (Lustrumboek Grafische School te Utrecht). Voor heit schaftuur. 'Eien zetter was ettelijke weken) ziek ge weest eni een kameraad' van de zaak was hem uit naam van ai d'e gezellen eens gaan op zoeken. Hij' komt teirug, schijnbaar bleek, opgewonden) en in een. stemming of hij hee- leohaal niet op z'n gemak is. Een. coiliega vraagt: Wat is er Gerrit wat zie je ©ruit? Ik ben bij, Willem geweest, he, Ja em? Was 'it niet'goed met hem? Om je d'e waarheid té zeggen,, Chris, ik ben nog zelden zoo in m'n leven ge schrokken..(Alle zetters komen dich terbij' om te luisteren). Ik bei an, he. Willem z'n vrouw doet open ga maar naar de keukon, zegt ze.Hjji zit in de keuken.Non, ,ik ga naar d'e keuken. Javragen de zetters, ademloos, en....? Nou en daar zie ik 'm ziitten, half op 'n stoel.... Z'n hemd heel etmaal open, z'n haar door de war, 't schuim zóó di'k op z'n gezicht en 'n vlijmscherp mes in1 z'n hand Wat zeg je? roepon de zetters ontsteld. Wat was er met 'm'n aanval van waan zin. gek geworden? Nee, zegt Gewit.Hij zat z'n eigen- te scheren.. LIEDJE VAN DE WEEK. De pen*, wanmieer zo aan 't werken 1», «óoffc Zij levert boeken, womderoohioon vam druk, En al* men- haAT wat) toevertrouwt, Dan komt het spoedig ®onidor fout, In druk, lm dtruk, In diruk. «Onderkast en Kapitaal" („Onderkast" gewone letter. „Kapitaal'; Hoofdletter). DE BOEKDRUKKUNST. De onschatbaarste aller kunsten. Zoolang de mensbh onwetend blijft Van 't geen hij Veten moet; Zoolang hij op de golven drijft Van ied'ren. eb en vloed; Zóólang ontbreekt de vnj£ kracht, Pin zwaar wordt elke pllgt; Maar door de Drukkunst week de nacht, Eln straalt ook ons hot licht. Heft dus den lof dier Drukkunst aan, Roemt Kost er's rijken vond, Die zoo veel heerlijks deed ontstaan Op Hollands dierb'ren grond; Ja, die de wereld heeft verlicht Tot in' den vorsten hoek, En vele wond'ren heeft verrlgt Door menig kostbaar boek. Heft dus den lof der Drukkunst aan, Die in ons midden bloeit. ZIJ is de bron van Volksbestaan, Waar menig schat uit vloeit, En hoe verdienstelijk elke kunst, Daar elke kunst, hoe schoon; Geen kunst haalt ooit bij boekdurlckunst. Haar voegt den rijksten kroon! 't Juttertje VOORBEHOUDEN) B. -- Van Sohrljflnkt tot Drukinkt I 'y ie *n ff) M (~r ém imj t:c< t,»V9»?e/ /i jjl afermuiD<U fili in D iowwu t, -i U t ,/duöÊ m CaptMmt. k Hoor oog 'I gsnuKb dar «rvMdarijk* I ij DU 'k i. mij» J./r1/i~ loidi»»«rj»l»»»d~l.(r» Ton Nadar UnJ mogt joi^bn mi n lMorUod mojt ja^baa n «roa»t dankena Bjj 't oogrand «bui twbuijj»hg Ini >«- e edlikbn aiiiet, die I Al bitld »Mtg»klonken (M WA due gektxA, lag, op baar beoriter neér^ De Vrada werd de wereld wefrg*eg)>onkM f Ca Holland krooet Keroam njoj »njl Holland'» krooet beraam njbeid iktr aan j Vrjemdlig» d. krachtigaangegrepen igrepen Na Heem ben m.gt voor Hooger mbgt nowi wijkMyf' Wae t oogenblit ook daar. dal NaérUnd Vo,*t Va» Moed aa Trouw kon geeaa meowa blijkenp En t hart ontrokte aao Vnamdlibg» w^ade Jolk Dal oogMblik werd Om Holland Vlag Ti wrekenan, baar Te reinig in haar Vryl 1 De wmpenkrettmet geeetdrift^ aangeheeen^ Weêrkaaute^aJom, door 't gan»cha Vaderlaod, Oranje Vaantij moeatmei en<» herlaven^ Bij 't felate wee hield Trouw onwrikbaar »ui»dt Een Drie-tal daagde eo nam da taak in liandfo, Aan Namaoa atam Ie buV^ al» weleer, r fiei4 N JC 4 ft Den Roem en d' Eer der tWfi Nederlanden^* Eü ióó berree» de diertna Vrjjbeid t4r. Tc Hoor nog 't geruisch der vreugder^ke klanken, Die 'k tn m$n jeugd zoo luid weêrgalmen deed, Toen Nederland mogt juichen en moett danicea, Bü 't nadrend eind van twintigjarig leed. De ichrikbre vuist, die 't Al hield vastgeklonken, Was dus geknot, lag, op haar beurt, ter neêr De Vrede werd de wereld we£rgcschonkenr En Holland's krooet hernam z(jn vrijheid wéér. Nu 'sHeerschers magt voor Hooger Magt moest wijken, Was 't oogenblik ook daar, dat Neérland's Volk, Van Moed en Trouw kon geven nieuwe blijken, En 't hart ontrukte aan 's Vr^emdlings wreede dolk, £>at oogenblik werd, krachtig, aangegrepen. Om Holland's Vlag, ontzawchcljjk weleer, Te wreken, en, haar heiige Dru-kleur-strepen Te zwaaien in haAr Vrjjheid's Glorie wéér. Voor meer dan levenhonderd jaar. Woond' op dezelfde steê, Waar nu dé Vakschool is gebouwd, Een boer met vrouw en vee. Hij had als hulp een boerenknecht En ook een boerenmeid, Die bleven op een mooien dag Eens weg, een heelen tijd. Een optimist, dat ts een drukker, die ge looft, dat een vorm zonder toestel gedrukt kan worden. Een pessimist, dat Is een zetter, die ge looft, dat er in alle vakjes verkeerde letters liggen. Vol ongeduld ging toen de boer Op zoek naar 't knappe stel En kwam ze tegen, vroeg naar niks Iets verder las hij 't wel. Daar stond „gedrukt" in 't hooge gras Met heel veel „moet" (aha 1) Nog voor men iets van Coster wist, Een minnelied in A TER H. DRUKKERS-, DRUK- EN DRUKTELIÉD. Een oud drukkonrver». druk; In druk, lm druk, lm druk. Wie ondier veel te werken hoeft heeft 't druk. En waar die pers miet stil hoeft staan te 't druk, ,Och' wlerd' door elk van ome gozeldl, Tot zelf» 'lm deez' komkommertijd: ,,'t Lfe druk, t la druk, 't Is druk, Ik heb 't verechrrriklijk druk." Maar ocli! hoe menigeen lm 't val vam druk, Zit als er niets te drukken valt in diruk En ziet bedrukt de toekomst aam, En moet. den druk dies tijde weerstaan, Die aome verschrrrlklijk drukt, Die some verschrrrlklijk drukt, Maar als een broeder dlam de hamd' oms drukt. Een vriend, wiens vriendschap ons het hart verrukt, Die met ons Lourens Coster dient, En door zijn kunst den kost verdient, Dan voelen wij geen druk, Dan voelen wij geen druk! Boekdrukkerstermen in Beeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 15