KWINKSLAGEN Zonderlinge lotgevallen in het Dagelijksch leven VAN 'S LEVENS WUSGEERIGEN KANT M Een wissel, die nooit gehonoreerd werdl 3 éöitGoo InmdHr# r j£SïïM£3l DB SEDBBLAïrDSOBB DBUKPERS neem» »an, over jaar ter geü^enteid n» het de. oiUfllllH bg »»t«iloo to voldoen aar Atnetcle* Ingezetenen, EEN unSTEREIJKEN OPTOGT. A.a'TiADix, dn II Hl». VIJFTIG JAAR. DER PEESTCOV^, b* 186&. Kso D t bsstoor der PERS t btloofdo met belaies Nseei roortorg d»o te btstom elders te gun balen1 N. W. vilTNlFTÏKlX, tedlrrr H. k. SAHSHÜUZEN.Prssiv" /•*- De Vereeniging „De Amsterdamsche Drukpers" had, gelijk men ziet, in 1865 schitterende plannen, maar ze kon ook bezwaarlijk vermoeden, dat de grappige wissel, welke zij op de toekomst trok en bij duizenden exemplaren als Btrooibilet verspreidde,-in zulk een benarden en tot feestvieren tqtaal ongeschikten tijd weder aan het daglicht zou komen. De woorden „Niet gangbaar", die er op gedrukt werden, om te beletten, dat het strooibiljet als geldswaardig papier zou worden misbruikt, zijn door de tragische gebeurtenissen van thans tot een profetie gemaaktEr is nu allerminst stem ming om den wissel te presenteeren en niemand ter wereld zal lust gevoelen om met gejubel en illuminatie en vuurwerk en beeldrijke optochten het honderd jarig feest te vieren van den volkerenkrijg van Waterloo, die nu door de realiteit zelf van den nieuwen wereldoorlog voldoende „bejubeld wordt en „in beeld gebracht, DE EERSTE VORDERINGEN DER DRUKTECHNIEK. Van hout lot lood. Loranena Ooster dlnikte dmi dien beginne met houten blokjes, waarop die letters war ren gesneden. Hij beproefde een geheel te krijgen door deze blokjes door middel van een koord aan elkaar te hechten. Het bleek dat deze manier erg gebrekkig was. Ten eerste moesten al deze letters, groot en klein, een voor, een gesneden worden en zoo zuiver en van zulk een volmaakt ge- HJke hoogte zfjn, dat de met het koord saamgevoegde blokjes uLs bet ware een vast stuk hout werden. Ieder zal begrij- Sen dat dit vrtf moeilijk was, aangezien eze letters, van een vrij ongeschikte houtsoort te zeer aan den invloed van het weer onderhevig waren, en bovendien na het gebruik te dikwijls (moesten worden gewasschen, dan dat deze houten staafjes voldoende vastheid konden bewaren. Dit echter schrikte den uitvinder niet af, doch bracht er hem toe, om zich tot aan het eind van zfjn leven bezig te houj den met de verbetering van bet systeem- Hij bedacht houten of looden staafjes te maken waarop een letter gesneden was en trachtte dleze af te drukken in stukjes lood. Zoo ontstónd de matrijs of lettervorm. Want ln deze looden stukjes werden dan tinnen en looden letters gegoten. Deze let ters werden ln een houten bak van ge lijke letterboogte opgesloten teneinde de ongelijke drukking te kunnen weerstaan. Niettegenstaande de grootste hinder palen nu overwonnen waren, bleef de uit vinding nog zeer gebrekkig tot zelfs na Oosters dood. Toen werd de mogelijkheid van drukken overgeplant naar de Duit- sche stad Mairnz, en Ihder fcwiaim Gutenlberg aan het woord. Het moet een Joban Gutenberg zijn ge weest, die te Haarlem bij Lourens Ooster werkzaam was. Na Oosters dood keerde hij naar Duitschland terug en in 1429 was hij hier bezig met het verdere onderzoek der drukkunst. Eenigè jaren later ver bond hij zich met een zekere Faust tot het gezamenlijk drijven van zaken, aangezien zijn eigen geldelijke zaken te bekrompen waren, om de drukkerij geheel tot stand te brengen. Maar de eigenlijke ontwikkeling begon eerst met den persoon van Schöf- fer. Dit schijnt eed itelligente baas te zijn 'geweest Gutenlberg en Faust vonden zich namelijk op een oogenblik genood zaakt Scihöffer in hun compagnieschap op te nemen, want deze man had hl stilte zooveel van het beoefenen der kunst afge zien, dat men hem noodgedwongen als mede-eigenaar moest toqlaiten om te voor komen dat hij een concurrent werd en deze Schöffer nu zette zich serieus aan het werk en hij was het die het middel uitvond om op een veel gemakkelijker en netter wijze letters te gieten zoodat bij moet worden aangemerkt als de geeste lijke vader van de looden letter zoowel als van de eigenlijke gieterij. Als beloo ning voor zijn werken kreeg hij de doch ter van zijn compagnon Faust tot vrouw. Of hij pleizier gehad heeft van deze be looning vermeldt de historie niet, maar de boekdrukkunst zoowel als de letter gieterij waren nu definitief gevestigd en van nu af begon de groote ontwikkeling en groote bloei over onze beschaving. DRUKKERS-RAADSELS. De een komt ln de prnllemand vóór het zetten en drukken en de an dere daarna! DRUKTECHNIEK. Men onderscheidt in hoofdzaak drie wijzen van druktechniek: z.g. .hoog druk" waarbij het af te drukken beeld hoog staat, verder „diep-druk", waarbij het beeld of do teekening diep is inge- grift, b.v. in koper eet En ln de derde plaats „vlak- of gelijk-druk". Hiermee is hoofdzakelijk bedoeld: Steendruk, omdat de lithografische steen geen merkbare verhooging op de oppervlakte vertoont Het wonder van deze druktechniek werd uitgevonden en het eerste toegepast door Aloys Senefelder, geboren in 1771 te Praag in Bohemen. Gestorven 26 Februari 1884. DRUKKERSRIJMPJES. Ik leefde eerst van druk. (Door druk kwam ik in drukken. Nu druk ik door J,t geluk Om beter Oogst te plukken. [Wetenschap, Het dufloos breinvernuft praalt op de [glorletrap En teelt de drukkerskunst en drukt de [leerzaamheden: Zoo wijkt t al-oude schrift voor nieuwe [geestigheden Eert gitj! de Drukkunst wel zoo sla Deez' gulden regels vlijtig ga; Spreekt gij hier veel wij vord'ren minder, Gezwier, getier baart niets als hinder. De Drukkunst taant licht zonder werk, Het draaien van de pers maakt sterk. Verplaatsen van geschrift of letters, Of drukgereedsohap kwelt de zettere. Onz' arbeidl droogt de moede borst En noodl verstókt de keel van dorst. Wie deeze drukles kan onthouwen Mag onze druk met vrucht aanschouwen! Een man ('t was in den tCQ<i, toen Beyeren [reeds taande) (En *t Stout Bourgondiië den weg naar [grootheid baande). Een man in Haarlemss Hout sneed op [den beukenstam Een vorm, die in den grond als letter [nedertkwaml Is. da.Gosta. Hier ligt een Boekdrukker van goede [concientie, Die nooit stal-uit een boek zonder licentie. Hij vergenoegde zich met drukken en [veikoopen En zag de boeken dus veel- liever dicht als [open! Geduld is zulk een schoone zaak, Om -in een gladde zettershaak De letters goed ,te schikken 1 Toch zie Ik soms, dat onze maat Eeret uren lang te prutsen staat En dan.pastei moet pikken! (Vrij naar Vader van Alphen). Schoone, droge rollen, Een gelijke Moet. Niet met 't toestel sollen En 't resultaat is goed. N Het ging op de overgangsexamens van de typografenvakschool over z.g. trans parante inkten. De leeraar vroeg: Weet je wat transparante inkten zijn? Ja, manheer, zegt de leerling. Noem er dan eens een. Ik weet er'geen, mijnheer. Weet je wel wat transparant is? Ja, mijnheer. Noem dan eens iets transparants. Ik weet 't niet, mijnheer. Iets transparants, dat is b.v. glas Weet je 't nu?, Ja, mijnheer. Noem San nog eens iets transparants? Kippengaas, mijnheer. „UPS AND DOWNS" VAN HET VAK De Ondertrouwkaarten. Het aardige meisje kwam op de druk kerij en ze had haar mondje meegenomen. Ze bestelde Ondertrouwkaarten. Ze bloosde ervan. Men toonde haar het was op een mo derne, goed geoutilleerde drukkerij de beste roodeiLlemi geschepte kaarten en cir culaires. Maar die moest het meisje niet hebben. Die waren haar te rafelig. Men toonde haar nu kaarten uit het jaar nul, met vogeltjes en bloemetjes en ringetjes en strikjes en blauwe weerschijn en.... enfin: akelig mooi! Het meisje lachte en fleurde op. Ze vond het kunstgewrochten. wetten van het leven bestemd groote dingen te doen. om Denzelfden dag nog werden de kaarten haar geleverd. Er kwam een ander meisje op de druk kerij. Ze vroeg naar Ondertrouwkaarten. Het zou er nu werkelijk van komen. Ger- rit had eindelijk „nou vooruit dan maar" gezegd. Ze zocht en ze koos: gerafelde of andere kwam er niet opaan, als ze maar mooi waren. En ze waren mooi. Een dag later kwam de looper ermee aan de deur. Maar wat was het geval Voor de zoo- veelste keer was Gerrit van idee veran derd er waren woorden van gekomen en.hek trouwen ging niet door! Wat mot ik met die kaarten? snik te snibbig het meisje neem ze mn«r weer mee. De kaartenbrenger werd afgesnauwd. Hij kwam op kantoor terug. Zoek de copy! zei de baaa Maar die was er niet Tenminste niet van de hand van het meisje. Want de gedienstige boekhouder had geluisterd, terwijl het meisje dicteerde en dus was de oopy van zijn hand. Onaangenaam geval De looper ging nog eens terug, maar het meisje was niet van gisteren. Heb Ik dat geschreven? vroeg ze ga nou gauwNiks dervan.Ik heb geen kaarten noodigl. De boekdrukkunst is de bewaarster en de aankweekster van alles wat voor do vooruitgang leeft Zij spreekt macht spreuken welke een ieder bezielen, /ij is een dienares Gods, welke op aarde is neer gedaald om groote en gewichtige gebeur tenissen kenbaar te maken. Door de drukkunst in het bijzonder kunnen de verschillende volkeren met de schatten van hun geest woekeren over en weer elkaar kundigheden en ontdek kingen meedeelen, waarvan allen nu' trekken. Door het wonder van de boekdrukkunsi kan met het moeilijkste werk van den menschelijken geest met een ongelooflijk gemak op de nakomelingschap overplan ten. Onverschillig waarover het han delt: hetzij over de zeden en gewoonten der menschen hetzij over hun gods dienst en hun leerlingen hetzij zelfs over de verschillende gebeurtenissen op de verst-verwijderde plekken van den aardbol De boekdrukkunst is daarom een van de schoonste en nuttigste der uitvindingen, omdat bijna al de anderen aan baar o:' haar geboorte, of haar bestaan of haar vooruitgang te danken hebben. Toen werd het „bestel-brlefje" uitge vonden. En in het vervolg zette iemand, die drukwerk besteld© zijn handteekening daaronder. Hat Alphabet Groteske. Voorbeeld van Middeleeuwsche Hout snijkunst in den vorm van letters. Het Alphabet Groteske van „le Ma}tre inconnu". De onbekende meester. Bovenstaande figuur is de Ietter C en stelt voor de Heilige Geest met aan haar voeten een Draak. De rare vogel op haar schouder is Het Kwaad, dat haar ver leidingen influistert en de zwevende figuur i§, Lucifer, die tracht haar de Kroon van het hoofd te nemen. APHORISMEN OVER DE BOEKDRUK KUNST. Het nut van de uitvinding. In vroeger eeuwen werd een groote menilgte menschen vereisoht om de levens beschrijving van een of ander beroemd persoon tot den nakomelingschap over te brengen. Tegenwoordig met behulp der boek»- drukkunst zijn slechts weinig menschen en een zeer kort tijdsbestek voldoende om de geschiedenis van de geheele aarde, voorzoover die bekend is, aan duizenden mee te deelen, op een zeer gemakkelijke wijze, zonder dat men die geheele aarde- daarvoor maar ook een stap behoeft te bereizen. De boekdrukkunst vereeuwigt de ge dachte van den mensch en moedigt die gene aan, die door de ondoorgrondelijke De letter X, voorstellende vier muzi kanten, met ieder een van de verouderde Middeleeuwsohe muziekinstrumenten. WAT IS DE EIGENAARDIGSTE BOEKVERZAMELING? Een ni et-gedrukte! De eigenaardigste boekverzameling der wereld is zeker de Tsu Ku Tschuan Shu (letterlijk: De vier Bibliotheken), genoem de bloemlezing uit de Ghineesche litera tuur. ZJj omvat de boeken van allerlei aard en vormt in haar compleetheid de schat kamer der Chineesche cultuur en bescha ving. Het voornaamste gedeelte van deze boekerij bevindt zich te Peking, bevatten de 5482 deelen klassieken, 6476 deelen his torische schriften, 9055 deelen wysbegeer- te en 12262 deelen diversen, di. totaal 36275 deelen van te samen 4 561804 blad zijden. Het merkwaardige nu van deze verza meling is, dat al die deelen met de hand geschreven zijn. Deze reuzenarbeid werd in de jaren 1773 tot 1785 onder keizer Khianlung, door een-staf van geleerden, onder voorzitting van Tshi Yun, uitge voerd. Deze Tshi Yun had de beslissing welke werken in de verzameling zouden worden opgenomen. Hij moest daarvoor in 12 jaar eenige honderdduizenden boeken lezen. Een 1500 kopiisten zyn in Peking negen jaar lang aan 't werk geweest om van dó uitverkoren werken een zevental exempla ren af te schrijven. Van deze zeven series zyn thans nog drie volledige reeksen over. Op herhaald dringend verzoek van de Parijsche universiteit heeft nu de Ghinee sche regeering eindeiyk besloten de vol ledige verzameling te laten drukken in 200 exemplaren. Hiervan zullen 60 in Amerika 60 in Europa en 80 in Ohina voor ongeveer 4000 p.st. verkocht worden. De jongen: Waarom? HOE TINEKE EEN ELFJE ZOCHT. „Ik wou, dat ik toch eens een elfje kon vinden", zei Tineke, terwyi ze droomerlg uit het speelkamerraam keek napr de voorbijdrijvende schapenwolkjes in de blauwe luoht. „Weet U niet Juffie, waar de elfjes wonen „Nee kindje", antwoordde Juf. „Toe ga met je poppen spelen, als een zoet meisje en denk niet over zulke malle dingen." Tineke haalde allé poppen uit haar speelgoedkast, zette ze op stoeltjes op een rij, maar ze had tooh geen lust om met ze te spelen, omdat ze maar steeds aan de elfjes moedt denken. Hé, als ze er maar eens ééntje zag. Hier in (ïe speel kamer waren er vast geen. Ja, 's nachts misschien, als Tineke sliep, maar daar had ze niets aan. Tineke besloot, ergens anders te gaan zoeken. Voorzichtig ging ze de speelkamer uit, zonder dat Juf, die in een boek verdiept was, er iets van merkte. Tineke ging naar de keuken, waar het keukenmeisje juist bezig was met het maken van zandgebakjes. Tineke keek er een poosje aandachtig naar en vroeg toen„Anna, weet jy ook, waar ik een elfje kan vinden „In elk van afijn zandgebakjes zit een elfje, dat de koekjes lekker bruin en bros maakt", antwoordde Anna. Tineke dacht even na en zeide toen „Nee, Anna, dat is al te mal. Elfjes zou den toch verbranden in zoo'n heete oven. Ik geloof, dat jy ook al niets van elfjes weet." Nu liep Tineke den tuin ln. Ze zocht Johan, den ouden tuinman op en vroeg hem: „Johan, Juffie en Anna weten er niets van. Heb jy nooit eens een elfje gezien. Ik denk, dat ze wel in den tuin zullen zitten. Weet jy soms, waar ze wonen Johan hield op met harken, schoof zyn et achterover en daoht even diep na. oen antwoordde hy„Nee, Tineke, ik weet niet, waar ze wonen, maar ik kan wel zeggen, hoe Jo ze vangen kunt". „Heusch waar Hoe dan riep Tineke opgewonden uit. „Ja", antwoordde Johan. „Dan moetje in zonnestraaltje aohterna loopen tot ln zyn huisje. In elk zonnestraal-huisje woont eloof, dat de zonnestralen ebben", zei Tineke teleur- een elfje!" „Maar ik geen huisjes gesteld. „Dan vrees lk, dat er heelemaal geen elfjes zyn", hernam Johan, terwyi hy zyn pet weer reoht zette en weer begon te harken., Tineke vond het erg naar, dat er mis- sohien geen elfjes waren. Ze zocht mama op, die zou wel zeker weten of er elfjes waren. Tineke's mama zat te naaien in de serre. Toen ze Tineke aan zag komen, egde ze haar werk neer en hield haar armen open. Tineke sprong er in en vroeg„Moesje,, zyn er geen elfjes Zou 'k er nooit een kunnen vinden Ja zeker zyn er elfjes",( antwoordde moeder. „En alle moeders weten waar ze elfjes kunnen vinden. Want kinderen zyn elijes. Als je zelf groot bent zul je zien da je kindertjes elfjes zyn". Tineke dacht een poosje na, sloeg toen ïaar armpjes om mama's hals en fluis- erde„Ben ik heusch een elfje, mama lin moeder fluisterde terug: „Ja, nfijn scl at". RAADSELS. Oplossingen der vorige raadsels. I. I apels (Na pels). IX. De beste stuurlui staan aan wal. blauw, strand, stelen, uien, Aalst, au. I. Nieuwe raadsels. Het geheel Is de naam van een oud stadje en bestaat uit 8 lettergrepen. De le lettergreep is een-commando, de laatste twee samen zyn de naam van een visch. H. Het geheel is een spreekwoord van woorden of 36 letters. 3, 22, 7, 24 en 8, 17, 34, 19, 26 zyn familieleden. Een 29, 2, 18, 35, 36, 10, 5 deelt weer straf uit aan iemand anders. 21, 29, 26, 1, 8, 20, 23 is een dagelyksch voedsel. 32, 6, 15, 14, 28, 8 is heel leelyk. Een. 4, 12, 16, 10, 31 is een instrument dat vooral by apothekers wordt gebruikt. In den herfst wordt het wat 13, 33,11. 9, 27 en 80 zyn 2 medeklinkers en 1 klinker die je zelf maar moet zoeken. Ingez. door A. G. B. Goede oplossingen van beide raadsels ontvangen van: A. eni J. B.; J. en 8. B.; M. en 8. B.; P- O. die B.; B. len J. D.; D. en V. D.; M. A. D; A. E.; J. G.; N. en D. G.; P. 8. E. G.; C. de H.; A. K; A. K; P. K; P. P.; F. JT' V °- T-; T-; T.; M. en Tb. J. V.; R. V.; A. W.; E W. De prijzen zyn ten deel gevallen aan: P. O. de Bruyh, 2e Vroonstraat 70. B. en J. Dienaar, Langestaaat 105. Nelly en Dimde Geus, Basstraat 84. D. en Y. Dorfemiundt, 2e Vroonstraat 12. Jjanmie Geurts, Steengraoht 22. Oathr. d© Haan, Hoofdgracht 81 a. Aafje Kaanp, V. d. Hamstraat 2. P. Key®er, Gofverstraat 26. - Reina Vil, Weststraat 8. Andneas Wlersma, WlMmlimastraat 80. tyfHg NIET 6AN0BAAR. tuint dit Typcpraplucli Tmnipi*f, De Nederlandeobe Drukpers. r. weRthwein, a» W. FoRJtKS, y*t rrm lf.SHIDt.Asr. Anne MM. Wat ia de overeenkomst tusschen een niet-gedrukt en een wei-gedrukt gedichtP Ze blijven allebei ongelezen i - Wat ia het verschil tusschen een onge drukt en een wei-gedrukt gedicht Lulfelaohrtft op een boekdrukkers hpls te Groningen. BIJ een Boekdrukker te Amsterdam Dus bloeit door d'eed'len druk de schrand're Een opschrift voor de bezoekers, die eertijds de drukkerij van Van Dijk hi Den Haag bezochten: Op bet Standbeeld van Coster. Grafschrift op een ouden Boek drukker. Letterzetters-geduld. Kort begrip van de Druktechniek. Boekdrukkers-examen. Verbolgen chef van de zetterij, tot aan komend typograaf: Duvelsche kwajongen, dat je d-'r benit.... waarom ben je niet liever koekebakker geworden, dan zetter? De chef: Nou, dan had' je tenminste alle dagen de pastei, die je maajcte,zelf kunnen opetend 6

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 16