HELDERSCHECOURANT Eug. GOYARTS, Is Uw borst beklemd? AbdusiroOP Derde Blad. Gevestigd BINNENLAND BUITENLAND VAN ZATERDAG 13 NOVEMBER 1926 De spoorwegramp WJ Vink". Woensdagmorgen is in een dier zalen van het Ministerie van Waterstaat het openbaar onderzoek vanwege dé commissie-Kraus aan gevangen inzak© het spoorwegongeluk nabij d© Vink, waarby, zooals men weet, vier per sonen heit leven lieten en negen reizigers meer of minder ernstig werden gekwetst. Hiervoor waren 06 getuigen opgeroepen. De machinist H. Miiller, die met den ver ongelukten hoofdmachinist Van Rhoon $n den eveneens omgekomen leerling-machinist Ettikoven op de machine van dézen trein heeft gestaan, verklaart vóór *het vertrek van den trein aan het station Rotterdam D.P. dé machine te hebben geïnspecteerd. Toen was alles in orde. De ontsporing kan niet veroorzaakt zijn door dén toestand van het materieel, meent deze deskundige, De A- en O-borden, die aangeven waar lang zaam moert worden gereden op een baanvak, waren dien dag niet aangebracht, de snelheid van den trein was tusschen dé 85 en 90 KjM. Getuige voelde een schok en hoorde een knal. Eikeis seconden later ontspoorde de locomotief, sloeg plotseling om en begon heviig te sissen, Vooraf had get. dé rem zoo krachtig mogelijk aangetrokkea Hij is di rect naar zijn bedde collega's gaan zoeken, en zag, na door een gat te zijn gekropen, tenslotte een harwji Toen hij1 deze wilde aan pakken, hield hij, slechts het verschrompelde vel vast. Het was van1 EbtJikoven. Den in specteur Van Rhoon heeft get. niet kunnen vinden, ook niet nadat hij- weer door het gat was gekropen, dat tusschen de locomotief en den grond waa Op de verdere vraag van dén presidénit, waaraan naar zijn meeniing het ongeluk moet worden toegeschreven, antwoordt get, dat dit kwam, omdat de grond onder de rails (de ballast) was weggezakt. Bij een onder zoek op een andere lijm hebben we gezien, dat uiterlijk aan dén grond! niets te zien was, doch wanneer een trein passeerde, gin gen de rails een stuk naar beneden. Get. Tjjidt nog dit traject, doch doordat er lang zamer gereden wordt, gaat het wat beter. Overigens rijden wij, zegt spr., liever op de Oostelijke lijnen dan op dé lijn Atoster- damRotterdam. De hoofdconducteur van den trein ver klaart het volgende: Hy zat in het hokje, dat boven de wagens uitsteekt, op den uit- kyk. Voordat het ongeluk plaats had, was er niets te merken. Het ongeluk kenmerkte zich door een helsch lawaai, get. kreeg ©enige stompen door het schokken van de wagens. Doordat eenige wagens dwars over den weg lagen, kon hij aanvankelijk niet hij de locomotief komen, Hij vertelt verder zijn aandeel bij de hulpverleening. Hij heeft al tijd de lijn vertrouwd! en voelde zich even gerust ais in zijn woning. De hoofdioonducteur-pakmeester voelde eveneens schommelingen en schokken; een tweetal conducteurs verklaren iets derge lijks en hebben geassisteerd bij een kind, dat tusschen de biels was geraakt De trein- oontroleur kreeg van een der reizigers aan jas in bewaring, waarin „een vermogen zat". Hij durfde déze- jas niet te veria ten, uit vrees, dat men hem verantwoordelijk zou stelen voor eventueele vermissing en kon eerst weer wat doen toen de reiziger zijn jas met het vermogen1 erin in ontvangst nam. Toen is hij op weg -gegaan om te waarschu wen, dat geen volgende trein op den veron gelukten zou loopen. De assistent van den stationsdienst heeft a a. getracht de familie leden van het echtpaar Lobo, dat stervende was, bericht te zendén. Omtrent de oorzaak van het ongeluk heeft hij' geen meening. Een der passagiers was des morgens langs diezelfde plaats gekoineni; hij kreeg thans dén indruk, dat de rails aan één zijde wat gezakt waren. Een motoxherstelfér uit Delft heeft het ongeluk niet meegemaakt, doch heeft zich aangemeld om eenige Mdchtingen te geven1. Hij houdt een beschouwing over moerplaten en moerbouten en meenit, dat er onregelmatigheden op de rails te constatee- ren zijn, is bereid1 deze aan te wijzen. Men vindt deze niet als men er per lorrie langs rijdt, men moet dan kalm de lijn afwandelen. Enkele weken geleden heeft hij per brief den ingenieur nog bericht, dat uit een rail by dé Binnenwaitersloot een hoekje is weg gevallen. Hieraan is echter tot nu toe gem aandacht geschonken. Nog verschillende andere getuigen wer den gehoord, dbch hun verklaringen, zijn mindér belangrijk dan de andere. Uit déze verklaringen blijkt o. a., dat de hulpverleening zeer vlot verliep; zoo heeft de stationschef te Leidén onmiddellijk het academisch ziekenhuis' opgebeld, en ^binnen tien minuten was reeds een ambulance-groep op weg. Twee wagenmeesters hebber, den trein eveneens nagezien en alles in orde bevondén. De rijfcsinpecteur dér spoor- en tramwegen, die te 6 uur op de p'aats van het ongeluk kwam, constateerde een moet van pl. m. I1/, meter in dé rails op dé plek, waar het ongeluk ls begonnen. De buiten- rail lag ongeveer 8 oM. lager dan dé binnen rail. Get. meenit, dat het ballastbed nog we! wat vqrsch was; hij vermoedt, dat het niet voldéende ingeklonken is geweest om daar over met een snelheid van 90 KIM. te rijdén Het ballastbed' was vier wéken oud, hetgeen niet genoeg is. Het toezicht van dé spoor wegen strekt zdchi niet uit tot het leggen van ballastbed den, daar dit werk wordt aanbe steed. Er waren verschillende vakveree- nlgingen ingeschreven om personen aan te wijzen, die eventueel voorlichting aouden kunnen geven. De Ned. Ver. van spoor- en tramwegpersoneel had de vader cd de weduwe v«n den vAw>ne,eIu1rto!! Van Ettikhoven aangewezen. Laatstge noemde is wegens haar toestand verhin derd, de vader is evenwel ter zitting ver schenen en wordt thans allereerst gehoord. Hij deelt mede, dat zijn zoon herhaaldelijk gezegd had een voorgevoel te hebben omtrent een ongeluk, dat hem zou over komen op deze lijn. Op een andere plek, tusschen Amersfoort en Zwolle, had hy een dergelijk voorgevoel ook al eens ge had en toen hij daarover had geklaagd, is verbetering aangebracht. Bij de lijn Rotterdam—-Amsterdam bleef verbetering achterwege,' ondanks zijn klachten. De schoonvader, eveneens gehoord, heeft die uitlatingen nooit ernstig opgevat. Een ingenieur verklaart hoe z. i. het ongeluk is ontstaan. Op een vraag, of er klachten waren Ingekomen over den toestand van den weg, antwoordt getuige, dat klachten ge regeld inkomen. Er bevinden zich gere geld werktuigkundigen op den weg en op hen rust de plicht, gebreken e. d. op te nemen en om te constateeren hoe de weg ligt. Zulke rapporten komen herhaal delijk binnen en de klachten worden dan ter verder onderzoek doorgezonden, in dien de aard der klacht er aanleiding toe geeft. Zoo heeft spr. op 16 Aug. een klacht van een werktuigkundige ontvangen, dat de weg bij Delft slecht lag. In de vol gende maand heeft hij vier klachten ont vangen, waarvan ook enkele vóór het ongeval. Getuige achtte deze klachten echter niet van dringenden aard en hij heeft ze daarom op de gewone wijze door gezonden. Op de vraag van den voorzitter, of er van getuige een aanschrijving is uitge- geau om niet te spoedig te klagen, ant woordt getuige bevestigend. Hij gelooft echter niet, dat hierdoor ernstige klach ten achterwege zouden blijven uit vrees van de zijde der machinisten. Dezen toch hebben voldoende verantwoordelijkheids gevoel om werkelijke klachten niet te verzwijgen. De ingenieur van tractie te Rotterdam heeft den indruk, dat het ballastbed nog versch was, dat het grint grof van samen stelling was en dat een tiental dwarslig gers vrijwel onbeschadigd bijeen lagen, als waren zij opgeschoven. Dit laatste zou er volgens hem op wijzen, dat de dwarsliggers niet voldoende werden vast gehouden door het ballastbed. Bij een goed ingereden ballastbed laten de dwars liggers by een ontsporing niet zoo ge makkelijk los. Getuige schrijft het kantelen van de locomotief toe aan een ongelijke sterkte van het ballastbed. Op een vraag van prof. Meyers ant woordt getuige, dat hij zéér veel klachten over den toestand van den weg heeft ontvangen. Vooral na Mei, toen het bal lastbed werd vernieuwd, namen de klach ten toe. De klachten z^jn doorgezonden naar den wegingenieur, die ze echter niet ernstig genoeg achtte om directe maat regelen te nemen. Overigens worden de klachten over den weg steeds in handen van de betrokken Ingenieurs van den weg gesteld. ■Nog vele andere getuigen worden ge hoord, hun verklaringen komen in het algemeen overeen op dit eene punt, dat de trein schommelde en dat er aan den weg iets haperde. Zaterdagmorgen wordt de zitting voortgezet. Ingelanden MedatfcaUng, Tandheelkundige, Loodsgraoht 37. toestond van dén weg. Hedenmorgen zul len o.a. gehoord worden prof. van der Eloes, ir. Maas Geesteranus en overste Haokstroh, 4» Het Engelsche invoerverbod van vleesch. Reuter seinde Donderdagavond uit Londen: In antwoord op een vraag in het La gerhuis heeft de financieele secretaris van de Engelsche schatkist gezegd, dat behoorlijk kennis zou worden gegeven van elk voornemen om het verbod op den invoer van buitenlandsch vleesch in te trekken. Gezien het heerrehende mandi- en klauw, zeer in Europa, lijkt het niet waarschijn lijk, dat de voorwaarden voor opheffing spoedig bereikt zullen worden. TWEEDE KAMTffft Het verdrag met België. Het verdrag met België is door de Tweede Kamer Donderdag aangenomen met 50 tegen 47 stemmen. Het Handels blad spreekt van een Pyrrhus-overwin- ning voor den minister (dat is een over winning, die zeer twijfelachtig mag wor den genoemd en veel op een nederlaag lijkt),en hoopt, dat de Eerste Kamer daarop de nederlaag moge brengen. Voor de heeren Heemskerk en Albarda is dit een voldoening, aldus het blad, voor monseigneur Nolens de zegepraal. Het blad beschouwt het resultaat met groote bekommering en meent, dat het stellig niet wordt gedragen door de overtuiging van de groote meerderheid des volks. De heer Kortenhorst (r.k.) en de plattelander Braat verklaarden door de rede van den minister overtuigd te zijn en hun aan vankelijke afwijzende houding te ver anderen de katholieke heer Van Vuuren (tegenstander) merkte op, dat vóór den oorlog niemand vóór dit verdrag zou hebben gestemd, Nederland heeft wegens zijn houding in den oorlog aan niemand iets goed te maken, en een verdra g van reciprociteit |(waarbij aan weerszijden concessies gedaan worden) ware goed geweest, niet dit zeer eenzijdige, dat voortgekomen is uit de militaire en po litieke eischen van België. De chr. hist. heer de Visser merkte o.a. op, dat de beteekenis van het Moerdykkanaal voor België wel zeer groot moest zijn, anders zou het er geen 100 tuillloen goudfranken voor over hebben. En hij bezwoer den minister de motie Marchant niet af te wijzen. De Minister wees er in zijn repliek op, dat men moest bewijzen, dat Rotterdams bestaan door hst Moerdijkkanaal zou Het „Hbl." (lib.) schrijft 11q 'Woyf.Tnh»» AA" ??t".le dag voor de Nederlandsche staatkunde te moeten zijn. Machtswaan te eener, politieke kortzichtigheid ter andere zijde, ontketende het vorig jaar op dezen datum een parlementaire crisis, die nog voort duurt feitelijk. Dit jaar dreigt de 11e November een crisis in de staatkundige betrekkingen van Nederland tot de mo gendheden te veroorzaken. En weer ls het monseigneur Nolens, die den boog wil overspannen. Weer zijn het een groot deel onzer demooraten, die meenen een ontwikkeling in die door hen gewensohte richting te kunnen foroee- r e n. Anders dan het vorige jaar evenwel is er ditmaal nog een kans, dat beter inzicht de gevolgen van den Hen November 1926 minder ernstig maakt. De Eerste Kamer staat geheel vrij tegenover een beslissing als die Donderdag door de Tweede Kamer met de kleinst mogeUjke meerderheid werd genomen. Waren allen aanwezig geweest, dan zou het minstens 51 tegen 49, wellicht 50 tegen 50 stemmen zijn geweest. Er is nog hoop, dat de fout van Don derdag wordt goedgemaakt. Te meer, omdat men, naar wtj hopen, in de Eerste Kamer waarschijnlijk meer oog zal hebben voor de hoofdvraag, die een antwoord behoeft, c.1. of wij in Neder land een zelfstandige politiek zullen voeren voortaan, of geleidelijk aan instru ment zullen worden van de staatkunde, die de Fransche hegemonie moet schoren. Zooals België dat werd en Polen. Wat het resultaat 'betreft, wij meenen, zegt' het blad, dat in de gegeven omstandig heden goedkeuring van het verdrag te ver kiezen was boven goedkeuring der motie, iie, na het scherpe debat, dat van de zyde ier vrijzinnig-democraten en van denl Vrij- aeidsbond gevoerd1 werd, voor gunstige in ternationale verhoudingen moeilijk bevor- lerlijk zou kunnen zijin geweest „De Tijd" (r.-k.) somt bij de besprekingen van het Kamer besluit d© .politieke en econo mische voordeelen op, die- door het Ned.- Belgisch Tractaat verkregen wordeii Wat de politieke voordeelen betreft: 1. De afwijzing van de ©ischen van terrltorialen en militairen aard, het vol komen krachteloos maken van dl© eischen, ook als zij door "iln al meer officieuze, zelfs officieel© personen nog zouden ge steld worden. 2. Nederland heeft na het tot stand komen van dit verdrag, den Scheldemond sterker dan ooit ia de handen. 8. De verhoudingen tusschen België en Nederland worden voor goed onttrok ken aan de verdrag-rechterlijke bemoeiin gen dvr mogendheden, et Nederlandsch-Belgisch verdrag, aldus SSU25S'- Ingerond Meds<tadln& worden bedreigd, doch voegde er in éénverklaart „De Tijd" verder, is geen ruilcon- Vrijdag werd het getuigenverhoor over deze zaak nog dfen geheelen dag voort gezet Ook een hoofdwerktuigkundige der maatschappy heeft verschillende klachten gerapporteerd over den weg en zegt, dat de baan slechter was dan an dere. Belangrijk is de verklaring yan den machinist E. van Hinte, die mededee- lingen doet omtrent de wijze waarop vapk aan dezen weg gewerkt wordt Hy heeft den indruk, dat de voorschriften veel veiliger bewerking verlangen. Het nieuwe ballastbed zal over een paar jaar uitstekend zyn, meent get In de practijk geschiedde tot nu toe anders dan goed was. De Voorzitter vraagt dezen getuige of het volgens hem noodig is uitsluitend vakmensohen voor dit werk te gebrui ken. (Er werd1 nl. veel werkloos personeel voor genomen, waaronder natuurlijk van allerlei menschen). „Mijns inziens," al dus de Voorzitter, „kan met losse arbei ders, mits onder behoorlijk toezicht dit eenvoudige werk wel worden verricht". Get antwoordt hierop: „Juist, meneer de voorzitter, onder behooriyk toezicht. Maar toch geloof ik, dat grondwerkers zulke gekke dingen niet zouden doen". De ingenieur van den weg geeft uit voerige technische inlichtingen omtrent den toestand en het onderhoud. Hy heeft na het ongeluk een onderzoek ingesteld en constateerde, dat het ballastbed vol doende was. Als eenige afwijking consta teerde hy dat de rails aan beide zijden waren uitgeweken. Hij geeft toe, dat de ondergrond op dit baanvak wat meer trilt dan die op andere banen, doch acht dit niet verontrustend. Hij heeft omtrent de oorzaak van het ongeluk geene mee ning. Ook de afdeelingschef van den dienst van weg en werken heeft niet den indruk gekregen dat het ballastbed niet voldoende was. De hoofdbouwkundige van dezen dienst zegt, dat wanneer dfl arbeiders met het vernieuwen van de bal last bezig zijn, zy daarby moeten blijven tot de boel weer aangestampt ls. In wer kelijkheid! komt het wel voor, dat dé ploegen de baan verlaten. Telkens op nieuw moest get. óp deze nalatigheid wij zen. Een drietal ploegbazen had bij ba ron van Eek (den ingenieur) geklaagd over aanmerkingen, die get. gemaakt had. Deze had geantwoord: wees voor zichtig daarmee, want als je ongelijk krijgt haal je jezelf naar benedèn. Dit gold het baanvak den Haag—Delft. Des gevraagd antwóordt ook deze deskun dige, dat de algemeene toestand van de zen weg niet gunstig was. Nog vele andere getuigen worden ge hoord, die inlichtingen geven over den adem bij, dat het niet te bewijzen was. Onder groote spanning werd eerst de motie Marchant verworpen met 53 tegen 44 stemmen en daarna het verdrag aan genomen met 50 tegen 47. Tegen stemden alle chr. hist., alle aanwezige Vrijheids- bonders (de heer Dresselhuys was|ziek), alle Vrijzinnig-democraten, 10 soc.-dem., 6 katholieken, 2 anti-revolutionairen, 2 staatkundig gereformeerden, de Her vormd Gereformeerde en de communist. En nu, aldus de hoefijzer-correspondent van het Handelsblad, „rest nog de Eerste Kamer. Gelukkig." UIT DE PERS. Het N ederlandsch-Belgische verdrag. De Nw. Rott Ort. (lib.) schrijft: De motie-Marchant verworpen 1 Het tractaat met België aangenomen 1 Ziet daar de droevige beslissingen, waartoe de Tweede Kamer ten slotte is gekomen, De beslissing is gevallen met klein stemmenverschil. Waren niet drie leden, door ziekte verhinderd, afwezig gebleven, van welke twee als besliste tegenstanders van het tractaat golden, dan zou het fatale besluit juist met geringstmogelijke meerderheid zijn genomen. Het is eene bijkomstige omstandigheid, die aan de zaak zelve niets verandert, doch overigens toch niet zonder beteekenis is, en niet zonder Invloed kan blijven, wanneer straks het tractaat in de Eerste Kamer aan de orde zal komen. Doch wij geraken hiermee op een ter rein, waar wij later nog wel op zullen vertoeven. Welke is de taak en de roe ping van de Eerste Kamer ten aanzien van de ook van haar vereischte goed keuring van traktaten Welke inzonder heid, indien zij zich bevindt tegenover een tractaat, dat voor ons land wordt geacht van overwegende beteekenis en belang te zijn, dooh dat in de Tweede Kamer maar zóó op het nippertje eene meerderheid wist te behalen Het vraag stuk is moeilijk, en wij zullen ons er wel voor wachten onder den indruk en de emotie van eene juist gevallen uitspraak, die wij bij uitstek betreuren, er een ant woord op te geven. Eene eenigszins pijnlijke beslissing ver wachtten wij, toen wij eenige weken ge leden de balans opmaakten. Het is helaas eene zeer pijnlijke beslissing geworden, omdat zij menig vaderlander getroffen zal hebben in het hart. Aan wie er toe medewerkten, en die de toekomst van ons land eraan waagden, rest daartegen over slechts de magere hoop, dat nu de Belgen eindelijk tevreden mogen zijn Wel bekome het hun. ,ract Nederland had aan België weinig of niets te vragen; Doch de voordeelen, staat kundig en economisch, wegen ruim tegen ie nadoelen op. Daarom meent het blad!, dat de meender- ïeid in de Tweede Kamer een verstandig «sluit nam» Moge, zoo wordt tenslotte ge legd, de Eerste Kamer spoedig haar voor oeeld volgen. Belgische persstemmen. De Belgische avondbladen bhjken maar matig belang te hechten aan de goedkeuring van het Belgisch-Noderlaadsch verdrag door de Tweede Kamer. De „Peupte", hoofdorgaan van de sociaal democratische party en de katholieke ,flihre Belgtque" vermelden het feit zonder meer. De flolr" plaatst het portret van' minister Van Karnebeek onder een telegram van vyil regels uit Den Haag. De liberale JDerrdère Heure" reprodu ceert de voornaamste bepalingen van he verdrag; heet de aanvaarding een nieuwen stap op den weg van internationale pacifi catie en hoopt, dat de Eerste Kamer op haar beurt in bet gemeenschappelijk belang van België en Nederland een goedkeurend votum zal uitbrengen. Het katholieke blad „Les Dernlères Nou velled', dat feitelijk niets anders is dan de avondeditie van ,fle Vtngttème Siècle", pu bliceert de mobie-Marchant en constateert, dat dé meerderheid,, weilke zich voor de rati ficatie van het verdrag heeft uitgesproken, zeer klein' ia Deze geringe meerderheid, al dus het Brusselsche blad, bewijst hoe ge weldig de campagne was, door Rotterdam en Amsterdam, geleid; maar zij bewyst ook hoe zeer, trots de meest formeel© verklaringen, zekere gevoelens van wantrouwen biii het Hollandsche publiek blijven voortbestaan. Dit in overweging genomen, zou het voor barig zyn van een nieuwe oriemteering der politiek van belde staten te spreken. Eenigszins uitvoeriger is het commentaar van de annexlonistische flation Beige1". Ook deze krant legt nadruk op het feit, dat het verdrag slechts met drie stemmen meerder heid is goedgekeurd, maar schrijft verder: Dit votum beteekeni' voor de Hollanders een overwinning van het gezond verstand; voor ons bevestigt het dé meest gevoelige verza kingen, tot welke de diplomatie van het Europa van Palmerston en Metternich ons in 1889 heeft' verplicht. Hijgt gij bij de minste inspan» ping? Wentelt die last van U af en versterkt borst en lucht wegen met de krachtdadige welke uit geneeskrachtige kruiden is bereid en beroemd ls om haar slijmoplossende en krachtige werking. Onge ëvenaard bij bronchitis, kink en slijmhoest en aandoenin gen der ademhalingsorganen» Dve»l verkrijgb. in kokers f 1.50, f2.75, f4.18 De groote flacons sija voordftllgtA ENGELAND. Het zelfstandlgheldsbesluit der regeering. Londen, 12 November. Het belangrijk ste punt in de onderhandelingen over de mijn werkersstaking is, dat de regeering 1 hans definitief haar besluit om zelfstan- iig op te treden heeft openbaar gemaakt, d.w.z. om buiten de mijneigenaren om een beslissing te nemen en bet vergelijk met le mijnwerkers, zoo dit bereikt wordt, in en wetsontwerp; neer te leggen. Het enige zwakke pünt hierbij is, dat als de aijnwerkers en de regeering het eens vorden over de instelling van een na- ionaal hof de eigenaren deze arbitrage kunnen laten mislukken door te weigeren iistrlctscontracten- te sluiten en te be- luiten 'alleen persoonUjke contracten tusschen mijneigenaren en mijnwerkers te erkennen. Dat is evenwel onwaar- chynlijk. De koppige houding van de aijneigenaren, die weder is gebleken In de sensationeele verklaring van heden- ohtend, waarin zij zeggen, dat het re geringsvoorstel niet steunt op een over- enkomst tusschen de regeering en de werkgevers, heeft in en buiten het Lager- uis een slechten indruk gemaakt, en het jdt geen twyfel of de regeering zal dellig zonder moeite een wetsontwerp .ls het bovenbedoelde door het parlement ekrachtigd krijgen. Een nlenwe belemmering. Londen, 12 Nov. Hedenmiddag ls de bestand opnieuw vertroebeld door een ffideele mededeeling van de zyde der i ïijneigenanrs, waarin gezegd wordt: „De z.g. voorwaarden voor een rege ling, die heden in de pers zijn gepubll- eenï, hebben de mijneigenaars niet ge ien, voordat zij deze tn de bladen heb ben gelezen, zy vertegenwoordigen geen enkele overeenkomst tusschen de mijn eigenaars en de regeering, en de mede- deelingen, welke zij bevatten en welke aan de mijneigenaars worden toegeschre ven, zyn onjuist" Men verwacht evenwel algemeen, dat het bezwaar der eigenaars tegen deze be perkte nationale arbitrage niet onover- komeUjk zal bUjken. Het poetsmiddel „Cllnderella Sllver Slipper Cleaner", een oplossing van een hevllg vergif (blauwzuur, na'trium en zil ver) mag sléchts imet de allergrootste voorzichtigheid worden gebruikt en be waard. Kindéren mogen het nooit ln han den 'krijgen. 1 1 Gezondheidsraad. DUIT8CHLAND. Geen verhuisplannen ln Doorn. Bij bevoegde autoriteiten is niets be kend van een voorgenomen verhuizing van de voormalige keizerlijke familie uit Doorn. In het kasteel Homburg wordt een gedeelte als museum ingericht, en in een ander deel zetelt een staatsbureau van financiën, dat ongestoord voort- werkt. Geruchten over andere verbou wing zijn onjuist; het verdrag met de Ho- henzollerns treedt trouwens pas 1 April 1927 in werking. De regeeringspartijen en de socialisten. De groote coalitie op komst? De onderhandelingen tusschen Marx en Essen en de sociaal-democratische lei ders, om uit de impasse te geraken, waarin de regeering is geraakt door de aanne ming van het soc.-denn. voorstel tot ver hooging van den crisis-bijslag voor werk loozen, zyn gisterenmorgen voortgezet en men gelooft een uitweg gevonden te heb ben waardoor het ontwerp, ln den door de regeering gewenschten vorm, nog gistermiddag in eerste lezing in den Rijksdag zou kunnen afgehandeld wor den. Het wetsontwerp Inzake den steun aan werkloozen aange nomen. De sociale commissie van den Rijksdag heeft gisteravond, zooals verwacht werd, het wetsontwerp inzake den onderstand der werkloozen aangenomen. De socialis ten stemden met de regeeringspartijen voor, de Dultsoh-nationalen, volksphen en communisten stemden tegen. De cri sis is hiermede bezworen. Het verhoor van Donderdag. Spreekuren dagelijks ven 10 tot 4 uur, behalve Dinsdag en Vrl|dag. Avondspreekuur Donderdags van 7 tot 8 u, Het verhoor van Vrijdag. „Het Volk", de Kamer-beslissing bespre kende, zegt o.a„ dat de tegenstanders van het Tractaat aanstonds nu hun hoop zullen vestigen op d© Eerste Kamer. Het blad spreekt den wensch uit, dat een actie niet ontketend zal worden in een hetze tegen d© voorstanders en tegen het naburige volk. Zoo'n hetze zou voor de verhoudingen in ons éigen land even verderfelijk zijn als voor. dé bevordering van wat minister Van Karnebeek met een veelbeteekenend woord de internationale rechtsorde pleegt te noemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 7