E
T
GROOTE KÊBÏE
Heeren-Modeattikelen,
mooi en oiet door.
TIET DE ÉTIUMES.
HERMAN NYPELS'
Een ïraof allen ef allen voor eenl
Vierde Blad.
Van zaterdag 27 november 1020.
BINNENLAND
kleeding magazijnen,
Helder, Schagen.
BUITENLAND
GEMENGD NIEUWS.
1ste kwaliteit Z00LLEDER
VAN GALENSTRAAT 111,
De gewezen Dnltsche kroonprins
naar Doorn.
Gisteren is de gewezen Duitsohe kroon-
Erins naar Doorn gereisd om een zeer
ort bezoek te brengen aan den ex-keizer
en diens gemalin ter bespreking van de
lamilie-aangelegenh eld.
De minister van binnenlandsche zaken,
mr. Kan, heeft de reis van Apeldoorn met
hem meegemaakt
De actie van den Alg Ned. Metaal,
bewerkers bond.
De Alg. Ned. Metaalbewerkersbond zet
zijn actie voort en heeft weer een open
brief aan den Metaalbohd gericht, waarin
opnieuw om een minimum loon, een ool-
lectief contract en medezeggenschap
wordt gevraagd en de groote verscheiden
heid in bet loonpeil wordt gekritiseerd.
Staatsbegroting 1927 (Financiën).
Herziening der Forensen
belasting.
Verschenen is de Memorie van Ant
woord aan de Tweede Kamer over de
Btaatsbegroottog-1927 (Financiën),
Over het vraagstuk der forensenbeias-
tng pleegt de minister reeds sedert eeni-
San tijd overleg met zijn ambtgenoot van
innenlandsche Zaken. Naar hij ver
trouwt, zal binnen korten tijd het wets
ontwerp tot partieele herziening gereed
zijn.
Wijziging Tabakswet
Omtrent een eventueéle wijziging van
de Tabakswet ter tegemoetkoming kan
bezwaren, die de uitvoering van deze wet
oplevert, wensoht de minister zich zijn
oordeel voor te behouden, totdat de com
missie voor het onderzoek naar de moge
lijkheid van een belasting op de ruwe ta
bak, haar verslag zal hebben uitgebracht
De werkzaamheden dier oommissie zijn
thans zoo ver gevorderd, dat haar ver
slag in het begin van 1927 kan worden
tegemoet gezien.
Geen kostelooze rijwielplaatjes
voor werkloozen.
Een wijziging van de bepaling der Rij
wielbelastingwet nopens koetekxwe uit
reiking van rijwlelbelaatingmerken, in
dien zin, dat rij ook aan werkloozen kun
nen worden uitgereikt, zou de controle op
de uitvoering dier bepaling onmogelijk
maken, of althans zeer bemoeilijken. Heit
doen aanvangen van het heffingsjaar in
den zomer, in plaats van in Januari, heeft
nadoelen van anderen aard, en schijnt
door het aangevoerde voordeel niet vol
doende te worden gerechtvaardigd.
De financieel» toestand van
Noord-Holland.
Stortingen ln het Wegenfonds
gaan voor belastingverlaging.
Aan de Memorie van Antwoord van
Ged. Staten in zake bun voordracht tot
vaststelling der begrooting van de In
komsten en uitgaven van het Wegenfonds
voor 1227, is het volgende ontleend
De aanleg van afzonderlijke voetpaden
langs de primaire wegen zal ongetwijfeld
de kosten van het wegenplan belangrijk
verhoogen. Vooral omdat in de motie van
het lid der Staten J. F. H. Spier o.s. is
vastgelegd, dat de voetpaden overal, waar
dat redelijkerwijze mogelijk te aohten is,
buiten de boomenrijen moeten worden
gebracht, zal de vergrooting van de
krulnsbreedte niet onbelangrijk zijn en
op ten minste 2 M. gesteld moeten wor
den. In dit verband zij er op gewezen,
dat een weg van 13 M. in sommige ge
vallen nog juist langs een complex ge
bouwen geleid zou kunnen worden, terwijl
die alle zullen moeten gesloopt worden
om aanleg van een 15 M. breeden weg
mogelijk te maken. Indien een bestaande
weg van b.v. 8 M. verbreed moet worden
tot 15 M., zullen, afgesoheiden van de
onteigening, de kosten voor de grond
werken ongeveer 7 5 maal grooter zijn
dan bij verbreeding tot 18 M.
Voor bijzonderen spoed bij den aanleg
van den weg SchagenVan Ewijoksluis—-
Wieringen bestaat geen aanleiding. Hot
Sodeelte Van Ewijoksluis—Wieringen is
oor den dienst der Zuiderzeewerken
aangelegd en bij het Rijk in beheer. Eerst
zal verder dienen te worden afgewacht,
welke werken het Rijk zal uitvoeren om
den weg van de Frlesohe kust naar en
over Wieringen in verbinding te brengen
met het overige gedeelte van het Rijks
wegennet (het Rijkswegenplan).
De weg door de Zaanstreek beoogt o.n.
het scheppen eener verbinding tusschon
Amsterdam en Alkmaar. Verlegging vun
het punt van aansluiting aan den Rijks
weg van Llmraen naar Oastrloum zou
tengevolge hebben, dat de afstand Am
sterdamAlkmaar met ongeveer 2 K.M.
verlengd werd en zou tevens het verkeer
Alkmaar—Zaanstreek—Amsterdam en
AlkmaarKennemerland—Haarlem nog
2 K.M. langer op den niet breeden Rijks
straatweg conoentreeren. Prlnolpleel be
zwaar tegen zoodanige verlegging bestaat
overigens niet.
Concessies voor autobuaÜJnen ia
Noord-Holland.
Donderdagmiddag werden voor het ooi
lege van Ged. Staten van Noord-Holland
versohillende aanvragen behandeld voor
autobuaoonoesaies.
Ingezonden mededeellng.
De Brookway vroeg concessie voor
eenige nieuwe diensten op de fijn Haarlem-
IJmulden.
Jhr. EIIbb opperde eerst bezwaren na
mens de Ned. Spoorwegen. Er bestaat,
zoo werd betoogd, op dit traject niet de
minste behoefte aan autobusdiensten,
omdat de trein in de behoeften van het
vervoer voorziet. De autobusexploitanten
doen een ernstigen aanslag op het bestaan
van de spoorwegen. Met Bmart is uitge
zien naar een wettelijke rf geling die een
einde maakt kan de strooperij op het ge
bied van vervoer. Er rijden 80 treinen op
het traject HaarlemIJmuiden.
Ir. W.| J.J Burgersdijk trad namens de
N.Z. H. T. M. op. De tram heeft met dit
geval wel weinig te maken, maar spreker
meende, dat rekening gehouden moet
worden met de mogelijkheid, dat spoor-
en tramlijnen zich zoo normaal mogelijk
kunnen ontwikkelen. Op het traject
HaarlemSchoten is in elk geval een
autobus overbodig. Als men toch een
autobuslijn sticht, zal voor schadeloos
stelling gezorgd moeten worden.
Jhr Elias zei nog, dat er na de elec-
trifleatie van de lijn Haarlem—IJmuiden
nog meer treinen zullen loopen.
Daarop werd de conoessie-aanvraag van
de Brockway voor de lijn Haarlem—
Noordwijk behandeld.
Namens een andere combinatie die daar
nu autobussen exploiteert, werden bezwa
ren geopperd.
Tenslotte een aanvraag voordeStreek.
B. en W. van Grootebroek en Hoogkarspel
opperden bezwaren.
Jhr. Elias zei, dat de spoorwegen het
voornemen hebben, in de Streek een
autobuslijn te openen, die aan de behoeften
van het vervoer zal voldoen.
Uit bovenstaande blijkt wel overduidelijk
dat de Spoorweg-Mij. ten zeerste de con
currentie vreest en dat zij bij een
eventueel ernstig plan om door middel
van autobussen een betere verbinding te
krijgen, bereid blijkt te zijn tegemoet to
komen aan bezwaren, en voor een betere
verbinding te zorgen.
Zou het niet zeer wenschelijk zijn dat
ook in onze plaats eens het Initiatief
werd genomen om metterdaad, door mid
del van autobussen, te zorgen voor jen
snellere verbinding op Alkmaar. Van dW
kan men gemakkelijk naar Amsterdam.
Wij blijven tot nog toe steeds stiefmoeder
lijk bedeeld door de Spoorwegen, niet
tegenstaande verscheidene malen pogin
gen door de Eoonomlsche Oommissie en
de Kamer van Koophandel werden aan
gewend, om voor onze stad, met haar
ruim 80.000 Inwoners, een betere ver
binding op de hoofdstad te krijgen.
De Spoorwegmaatschappij schijnteerst
dan tegemoet te willen komen als haar
eigen dienst gevaar dreigt.
Gemeenteraad van Alkmaar.
De riekenhuiKplannen.
Onder d'e ingekomen stukken bevond
zich ojn. een adres der oommissie, die
ijvert voor een neutraal ziekenhuis in de
Cadettenschool, waarin den raad verzocht
wordt met den meesten spoed over te gaan
tot verwerkelijking der riekenhuisplan
nen. De burgemeester merkt naar aanlei
ding van dit adres op, dat er vertraging
was ontstaan bij de voorbereiding der
plannen. De toestand was op het oogen-
blik zóó, dat ricih uit de groote Ziekenhuis-
Commissie een kleinere gevormd had, die
een kleiner ziekenhuisplan had ontworpen
dat wel reeds in de groote Oommissie was
ter sprake gekomen, doch door omstandig
heden nog niet geheel was afgehandeld.
Binnenkort, waarschijnlijk in Januari, zal
de Raad nader met dit plan in kennis wor
den gesteld. Over deze mededeeling ont
stond een vinnig en hoogst onaangenaam
debat, waarin de heeren mr. Leesberg en
Arntz, leden der Oonumiasie, door den
heer Van Drunen werden beschuldigd' een
vlotten gang van zaken expresselijk tegen
te houden, hetgeen door den burgemees
ter werd' ontkend. Ook mr. D. Sluis vond,
dat het niet te pas kwam zoo iets te zeg
gen; hij noemde deze mededeeling een
„Impertinente beschuldiging".
De wethouder Westerhof merkt op, dat
de behandeling der plannen zeker vier
maanden zonder reden was opgehouden;
het was echter moeilijk aan te toonen, dat
er „opzettelijk" getraineerd1 was. Daarom
zelde hij, dat de heeren Leesberg en Arntz
met „zeldzame virtuositeit" bereikt hul
den, dat het zoo lang duurt
De burgemeester: Dat mag u niet zeg
gen I
Enkele stemmen: We weten, dat Arntz
en Leesberg tegen het groote ziekenhuis-
plan rijn!
Andere stemmen: En ook tegen het
kleinere planl
De heer Westerhof drong er op aan,
dat de burgemeester een vasten datum
zou bepalen voor de raadsvergadering,
waarin de Zlekenhuls-quaestie behandeld
cal worden; dost hij dit niet. „dan rijn ws
over san juut nog «ven vsrl"
Wethouder Leesberg, ten zeeAte ver
ontwaardigd over de beschuldiging de be
handeling der plannen te traineeren, vond
het „buitengewoon grof®, dat men hem zóó
te lijf ging. Hij heeft slechts drie dagen
gehad het kleinere plan te bestudeer en;
dat was te kort en toen spr. in de Oom
missie een aantal vragen wilde stellen,
bleek het, dat hö hierop geen voldoende
antwoord' kon krijgen. De wethouder Wes
terhof was toen kwaad weggeloopen.
De burgemeester verzocht nadrukkelijk
niet op deze wijze door te gaan en her
haalde, dat zoo spoedig mogelijk de Zie
kenhuis^! arm en nader in den Raad zullen
worden behandeld'; het was hem onmoge
lijk reeds nu een bepaalden dptum hier
voor aan te wijzen.
Algemeen» Centrale Bamkvereenfgtog
voor den Middenstand.
Het garantlermagstuk.
In de verschenen M. v. A. betreffende
de begrooting-1927 van Financiën, merkt
minister De Geer met betrekking tot de
garantie aan de Algemeene Centrale
ankvereeniging voor den Middenstand
o. m. op, dat bij een verwerping door de
Kamer van de extra-garantie, de Staat
niet gebonden is. Mocht het daartoe
komen, dan zal het intusschen gewensoht
zijn, niet de Memoriepost te verwerpen,
daar hierdoor ook de reeds ln 1919
goedgekeurde garantie ongedaan zal
worden gemaakt maar de omschrijving
van den post ln dier voege te veranderen,
dat hij tot de destijds verleende garantie
beperkt blijft.
De minister zet voorts uiteen, waarom
hij in den loop van dit jaar een commissie
heeft ingesteld, waarin de verschillende
richtingen zijn vertegenwoordigd, en
waaraan een reorganisatie van het mid-
denstandsoredietwezen is opgedragen. De
regeering heeft hoop, dat het aan die
oommissie zal gelukken, overeenstemming
te verkrijgen omtrent de stiohting van
den super-centrale, waarin de midden-
standsbanken van verschillende richtingen
haar vereenlgingspunt zullen vinden.
Vraag van een Kamerlid.
Het Tweede Kamerlid, de heer J. B.
van Dijk heeft, onder dagteekening van
gisteren, den minister van Financiën ge
vraagd, of deze bereid Is het overzicht
van de baten en de lasten van de Alge
meene Centrale Bank voor den Midden
stand met de daarbij behoorende nota's,
welke als vertrouwelijk zijn neergelegd,
ter inzage van de Kamerleden, alsnog als
bijlage van de Memorie van Antwoord
van hoofdstuk VIIB (Financiën) te doen
verschijnen.
De minister heeft op deze vraag on
middellijk geantwoord, dat hij tot ae be
doelde overlegging niet gerechtigd ls.
ENSBLAND.
China en België.
Officieel wordt medegedeeld dat de
Britsuhe regeering aan de Belgische mede
gedeeld heeft dat de Chineeiohe regee
ring krachtens het Belgisoh-Chlneesahe
traotaat geen wettelijk recht heeft om een
herziening ervan voor te atollen.
De mijnwerkersstakl n g.
Een overeenkomst voor Schotland.
Na oen oonferentde, welke 10 uren
duurde, kwamen de vertegenwoordigers
der Bcboteóhe mijnwerkers met die der
patroons tot ovoroenartemming. Do over
eenkomst zal aan de leden van belde or
ganisaties worden voorgelogd. De nieuwe
bepallngon houden o.a. ook de invoering
ln van don achturondag.
Omtrent de overeenkomsten, ln Lan-
cashire en Ohlshlre gesloten, wordt nader
gemeld, dat de loonen van 80 April zullen
worden uitbetaald, althans gedurende den
eersten tijd, en dat het nieuwe oontract
voor drie jaar zal gelden, voor welken
tijd een soort wapenstilstand zal gelden,
die geen van bedde partijen kunnen ver
breken.
Uit de andere districten valt geen
nieuws te melden, behalve het negatieve
nieuws uit Zuid-Wales, dat daar gisteren
geen toenaderingspogingen meer zijn ge
daan.
DUITSCJHLAND.
De ontwapening.
De bladen vernemen van bevoegde
zijde dat de besprekingen over den stand
der ontwapening een niet ongunstigen
loop nemen. Het is zeer waarschijnlijk dat
het moeilijke vraagstuk thans tot een goed
einde gebracht zal worden.
De schadeloosstelling aan da
Hohenaallerns.
Benige llnksradloaien voeren sinds
eenlgen tijd een actie voor een nieuw
volksreferendum over eventueel» anulee-
ring van de overeenkomst, door Prul-
flohen imet de Hohenzolilerna getroffen.
Een voorloopig comité van actie ia reeds
samengesteld.
Binnenland.
Autobus ln een sloot gereden.
Op den Rotterdamsohenweg te Delft
ls Donderdagavond omstreeks 10 uur een
autobus ln de sloot gereden, vermoedelijk
doordat de chauffeur, door den mist mis
leid, bij het uitwijken te ver naar den
kant van den weg uithaalde. De Inzit
tenden, die door glasHoherven niet ernstig
werden gewond, zijn door partlQulieren
ln hun auto's meegenomen naar Rotter
dam. De autobus ls vannaoht weer op
den wal gebraoht.
Van dhk gevallen.
Te Bennebroek ls Donderdagmorgen
omstreeks half twaalf de heer H.JanBen,
werkzaam b]j de Hollandsohe Cultuur
maatschappij in dienst van de firma
Zonneveld te Rotterdam, van een dak ter
hoogte van 7 meter gevallen. Hij was
41 jaar en laat een vrouw en 8 kinderen
achter.
Zware (wand te Zwammerdam.
Ben Bchade van minstens een tan.
Donderdagavond brak door onbekende
oorzaak brand uit ln die margaxinefabriek
van de N.V. v.h. Gebr. van Dam, to Zwam-
meandam. De geheel» fabriek stond in kor
ten tijd ln lichte laai, alleen de opslag
plaatsen waren te ruim tien uur nog niet
aangetast, zoo ook de belendende hulzen.
In den aanwezigen voorraad' vetten vond
het vuur natuurlijk gretig voedsel, zoodat
de vlammenzee huizenhoog opsloeg.
Fabriek en voorraad zijn op beunspolis
verzekerd. Men schat de schade voorloo
pig op ongeveer 100.000.
De Culemborgsche moordzaak.
Geen behandeling op 8 Deo. a.8.
De verdachten in de Oulemborgsohe
moordzaak, die gedagvaard waren voor
de buitengewone zitting der arrondisse-
raents-redhtbank te Tiel op 6 Dea as.,
hebben zich tegen de rechtstreéksahe dag
vaarding verzet, zoodat deze zaak op 6
Deo. a.a. niet kan worden behandeld.
Het spoorwegongeluk te Lelden.
De vermoedelijke oorzaak.
De Utreohtsobe berichtgever van het
HbL heeft zich omtrent de oorzaak van
het te Lelden plaatB gehad hebbende
goederentreinderaillement. gemeld totir.
H. P. Maas Geesteranus, hoofd-ingenleur,
chef van den dienst van weg en werken
der Ned. Spoorwegen. Deze deelde het
volgende mede:
Inderdaad staat dit laatste ongeval in
verband met het aanbrengen van een
nieuwen wissel ter plaatse. De oude wissel
was gedeeltelijk gedemonteerd, zoodat
deze als wissel dan ook bulten dienst
was gesteld. Bovendien mooht, in verband
met de werkzaamheden> slechts ln één
richting gereden worden. Men heeft reeds
kunnen lezen, dat de bewuste goederen
trein de laatste was, die over den ouden
wissel zou worden geleld. Onmiddellijk
na het passeeren van dezen trein zou de
nieuwe wlaael worden ingelegd.
Vast staat iniedergeval.dat dit dérail
lement geen enkele overeenkomst vertoont
met het ongeluk bij „Dé Vink". Van een
minder goeden toestand van bet ballastbed
is hier geen sprake, bovendien beeft de
laatste ootaporlng op een geheel ander
baanvak plaats gehad, dan die bij „De
Vink", terwijl ook een andere Ingenieur
en opzichter met het toezicht op dit
baanvak belast waren.
DOOR DEN ZWAREN MIST.
De scheepvaart ligt zoo goed
als atlL
De mist, die Donderdagavond is opge
komen en die nog steeds niet ls opgetrok
ken, veroorzaakt groote stagnatie ln de
scheepvaart te Rotterdam. Donderdag
nacht en Vrijdagmorgen zijn slechts vier
schepen den Nieuwen Waterweg binnen
Sakomen en ls sleohts één uitgevaren.
ijna alle schepen, die hadden moeten
uitvaren, rijn blijven liggen.
Het Duitsohe stoomschip „Mitram" Ja
bij Maassluis aan den grond gevaren. Het
schip is gisteravond woder vlot gekomen,
Vermoedelijk ligt er een groot aantal
schepen voor den Nieuwen waterweg te
wachten om naar Rotterdam op te stoo-
inon, maar in verband met de weersge
steldheid is het onmogelijk omtrent hot
aantal betrouwbare gegevens te verkrij
gen.
DuitBch stoomschip op de
Schelde gestrand
Ten gevolge van den mist moesten Don
derdagmiddag op de Schelde verschei
dene eohepen voor anker gaan tussohen
VUssingen en Antwerpen. Het Duitsohe
schip „Axenfels", op weg naar Rotterdam,
ls op het wrak van de „Alps Mam" ge
varen en stootte lek. Twee sleepbooten
trokken het schip weer vlot, waarna het
evenwel ter hoogte van „Pijp Tabak" op
nieuw aan den grond liep.
De duisternis en de mist beletten den
sleepbooten het schip opnieuw te naderen.
De „Axenfels" behoort aan de Deutsche
Dampfsohiff Geaellschaft „Hansa" te
Bremen.
DE PORTUGEESCHE BANK.
BILJETTEN -AFFAIRE.
Op den derdeni dag van deze fameuse op
licht erazaak werd het verhoor van den ver
dachte Marang van LJsselweere voortgezet.
Wij zagen reeds, dat de Portugeesche hee
ren, Reis vooraan, over ruime contanten
beschikten. De president vroeg deni ver
dachte, of hij over dit feit niet verwonderd
was, gezien de minder gunstige Informaties,
die hy Indertijd van Reis gekregen had. Hei
lag niet op rijn (ver.) weg te twijfelen aan
de echtheid van eeni contract, waaraan de
heele wereld geloofde. De speculatieve esca
pade» van den heer Marang zuleni onze
lezers wel niet interesseeren; hij1 hoopte alle»
en alles de 'beschikking te zulen krijgen
over een 200 mlll. esoudos (dat was toen
zoowat een 24 mltloen gulden), waarmee hij
dan de markt te Lissabon meende te kun
nen beheersohen. De vooruitzichten waren
prachtig; maar hij kon geen bankgarantie
van 12 mlllloen gulden krjjgea
Wat nu Marang» tol ln deze zaak was?
Hij' zou de geldleenlng voor Reis verstrek
ken en de kosten der experts betalen en
verder zou hij zloh belasten met het laten
drukken en het overbrengen van de bil
jetten Bovendien zou hij te zijner tijd de
leiding krijgen in oultuunzaken (coprah,
koffie, palmolie e. d.). In werkelijkheid ls een
veel grooter bedrag aan bankbiljetten ge
drukt dan ln het oontraot tussohen Reis en
de pjovlnols Angols was overeengekomen.
Ingezonden Mededeeling.
Terwijl gl| loopt, opsart gl], doordat
wordt verwerkt; morgens gebracht,
'•avonds thuis bezorgd.
NETTE AFLEVERING. BILLUKE PRIJZEN.
Elsctrlscha Schoenmakerij
ho.k RERTZOBSTRAAT.
De firma Waterlow had een briefje gekre
gen van de „Bank van Portugal", waarin
haar vrijheid werdl gelaten het aanvankelijk
vastgesteld» bedrag to overschrijden (1)
Hiernaar ondervraagd, antwoordde de heer
Marang steeds: ik had slechts als tusschen-
pereoon te gehoorzamen, ik had niet het
recht hierover vragen te stellen. Vermake
lijk is het verhaal hoe de heer Marang rijn
vertrouwen to Reis behield, ondanks de on
gunstige informaties. Deze Reis heeft een
aer betrokken banken, de Ultramarino, erg
dwars gezeten en nui probeerden rij hem op
hun beurt dwars te zitten. Dat was waarop
de dóór den heer Ma rans gegeven uitlegging
neerkwam. Maar de bedienden van meneer
Reis vertelden wat anders; dat rij geen
salaris kregen en meneer bij hen zelfs
leende.
In Lissabon, waar de heer Marang ver
toefde voor de oprichting van een nieuwe
bank, (de Ultmamarino had tot nu toe het
octrooi voor de uitgifte), werd bij ontvangen
door den staatspresident to persoon. Toen
hij uit diens woning to zijn hotel terugkwam,
werd hij opgewacht door de Portugeesche
vrienden', die dit heel» bezoek en het ge
sprek al wisten! De heer Marang was daar
over wel een beetje verbaasd1 en vroeg hoe
dat kon. Ja, zeiden ze, je moet niet vergeten,
die en die hebben den president op het
kussen gebraoht En voor wat, hoort wat.
Of die Reis en rijn maats ook grenzeloos»
relaties en lange armen hadden'! Waarom
moest er een bank worden opgericht? De
hooge oommlssarls van Angola verlangde
dat, zelde Reis. Het ootrooi van de Ulira-
marlno liep af. Op de rechtzitting circu
leerde een photo van den heer M. tussohen
allerlei hooge Portugeesche ambtenaren,
getooid met ridderorden. Hij schijnt inder
daad to Lissabon met veel eerbewijzen te
zijn ontvangen, hetgeen er toe bijdroeg hem
te verblinden, te meer, daar hij er zeer ge
voelig voor was.
De hser Marang zeLde de biljetten tegen
regu's af te leveren aan Reis en verder niet
te weten, wat e/ mee geschiedde.
Ds WJ Waterlow gedrukte stukken heeft
de heer M. telkens zelf op hun kantoor to
ontvangst genomen en tezamen met José
Bandeira via don Hoek naar lx»ii Haag ge
bracht. Josó figureerde blf die gelegenhe
den voor diplomaat. De koffer» gingen onder
het zegel van het gezantschap door de con
trole. Geen kommies, die lete vroeg, ze
sprongen voor José in de houding en sa
lueerden. Glad kwam liet papier ons land
binnen. Naar Portugal werd hot dan to
kleinere partijtjes vetfeondea. José had1 da
sleutels en kwam af en toe met een peer
helpers wat to kleineer» koffers overpakken.
Hot aanbrengen van de dubbele deuren
rijm kantoor verklaarde de beer M. uit
nanwezlghel d van de groote geldswaarde, die
hij er bewaarde. Overigens was men met de
koffers omgegaan alsof zij scheurpapier be
vatten In Eet Londonsohe bagagedepot van
LlverpoolStreotstat/Lon werden rij ris ge
woon passaglersgoed afgegeven voor een
alx pence.
Volgons verklaring van den heer M.
li ooft hy voor de overbrenging van de bil
jetten naar Portugal nooit gebruik gamaaxt
van de bijzondere popieren, waarover hy be
schikte, noch van rijm .jOrónaempfehJiung",
die volgen» dien officier een koerierspes wan,
noch van rijm „diplomatieke" paspoort als
oonseüler de légaition van Liberia. Alles ging
gewoon Den Haag to transito naar Lissabon.
Maar bet bleek toch, dot er gebruik gemaakt
is van diplomatieke dekking. Dit is bfijkbaar
gebeurd to de gevallen, dat José er niet
by was.
Een gezant, graaf Suarez, de vertegen
woordiger van Venezuela, beeft zich een
paar maal er toe geleend de koffer» op zyn
naam te Portugal binnen te brengen of al
thans door vertoon van rijm papieren ai»
rijm eigen bagage vrij te makeD.
Er werden eenige telegrammen voorge
lezen, waaruit men kan afleiden, dat de heer
M. dezen graaf op gezette tijden, wanneer
hy weer met een bezending op til was
Renldez vous gaf voor een gezamenlijke
„terugreis" naar Portugal.
Do gezant verleende zijn diensten blijk
baar ook ai niet voor niets. Reis beeft ver
klaard, dat de beer M. bem (graaf éusrez)
liertiaaldeiyk gelid heeft gegeven. Dat ont
kent de heer M. Eenmaal heeft hy een
gewone beleefdheid, een hotelrekening voor
hem betaald, verder niets. Wol ls het zeker,
lat Reis den gezant een paar maal 100.000
escudo» heeft toegestopt I
Ben niet onaardig incident deed zich nog
voor in varband met het geheime karakter
van de zaak, waarover wij al meermalen
hebben gesproken.
De heer M. vond daaraan, zooala wij heb
ben doen uitkomen, niets vreemds.
„Als. zelde hy, mr. Vissering van de Ne-
derlandsohe Bank mij de eer aan doet een
zaak met mij te willen doen, zou lk niet
vragen: mag ik, waflbear hy zijn handteeke-
nlng-zet, teekenen of niet?" Welnu, hetr
zelfde vertrouwen had hy ln de Portugee
sche Staatsbank. De gouverneur en de vice-
gouverneur wisten 1.1. blijken» hum hand-
t eek ontogen alles van de zaak.
Hier viel mr. Biuduin hem ln de rode:
Het voorbeeld gaat niet op, het zou alleen
opgaan, Indien ln het geval-Vlsserlng M.
ook bekend was, dat twee van de directeu
ren van do Noderlandsche Bank er bulten
gelaten waren. Een troef, die d» heer M.
nlst koa overtroeven
i ijuhmici^i .arfl|«a
Aanbevelend, W. MEIJER.