E T GROOTE KÊBÏE Heeren-Modeattikelen, mooi en oiet door. TIET DE ÉTIUMES. HERMAN NYPELS' Een ïraof allen ef allen voor eenl Vierde Blad. Van zaterdag 27 november 1020. BINNENLAND kleeding magazijnen, Helder, Schagen. BUITENLAND GEMENGD NIEUWS. 1ste kwaliteit Z00LLEDER VAN GALENSTRAAT 111, De gewezen Dnltsche kroonprins naar Doorn. Gisteren is de gewezen Duitsohe kroon- Erins naar Doorn gereisd om een zeer ort bezoek te brengen aan den ex-keizer en diens gemalin ter bespreking van de lamilie-aangelegenh eld. De minister van binnenlandsche zaken, mr. Kan, heeft de reis van Apeldoorn met hem meegemaakt De actie van den Alg Ned. Metaal, bewerkers bond. De Alg. Ned. Metaalbewerkersbond zet zijn actie voort en heeft weer een open brief aan den Metaalbohd gericht, waarin opnieuw om een minimum loon, een ool- lectief contract en medezeggenschap wordt gevraagd en de groote verscheiden heid in bet loonpeil wordt gekritiseerd. Staatsbegroting 1927 (Financiën). Herziening der Forensen belasting. Verschenen is de Memorie van Ant woord aan de Tweede Kamer over de Btaatsbegroottog-1927 (Financiën), Over het vraagstuk der forensenbeias- tng pleegt de minister reeds sedert eeni- San tijd overleg met zijn ambtgenoot van innenlandsche Zaken. Naar hij ver trouwt, zal binnen korten tijd het wets ontwerp tot partieele herziening gereed zijn. Wijziging Tabakswet Omtrent een eventueéle wijziging van de Tabakswet ter tegemoetkoming kan bezwaren, die de uitvoering van deze wet oplevert, wensoht de minister zich zijn oordeel voor te behouden, totdat de com missie voor het onderzoek naar de moge lijkheid van een belasting op de ruwe ta bak, haar verslag zal hebben uitgebracht De werkzaamheden dier oommissie zijn thans zoo ver gevorderd, dat haar ver slag in het begin van 1927 kan worden tegemoet gezien. Geen kostelooze rijwielplaatjes voor werkloozen. Een wijziging van de bepaling der Rij wielbelastingwet nopens koetekxwe uit reiking van rijwlelbelaatingmerken, in dien zin, dat rij ook aan werkloozen kun nen worden uitgereikt, zou de controle op de uitvoering dier bepaling onmogelijk maken, of althans zeer bemoeilijken. Heit doen aanvangen van het heffingsjaar in den zomer, in plaats van in Januari, heeft nadoelen van anderen aard, en schijnt door het aangevoerde voordeel niet vol doende te worden gerechtvaardigd. De financieel» toestand van Noord-Holland. Stortingen ln het Wegenfonds gaan voor belastingverlaging. Aan de Memorie van Antwoord van Ged. Staten in zake bun voordracht tot vaststelling der begrooting van de In komsten en uitgaven van het Wegenfonds voor 1227, is het volgende ontleend De aanleg van afzonderlijke voetpaden langs de primaire wegen zal ongetwijfeld de kosten van het wegenplan belangrijk verhoogen. Vooral omdat in de motie van het lid der Staten J. F. H. Spier o.s. is vastgelegd, dat de voetpaden overal, waar dat redelijkerwijze mogelijk te aohten is, buiten de boomenrijen moeten worden gebracht, zal de vergrooting van de krulnsbreedte niet onbelangrijk zijn en op ten minste 2 M. gesteld moeten wor den. In dit verband zij er op gewezen, dat een weg van 13 M. in sommige ge vallen nog juist langs een complex ge bouwen geleid zou kunnen worden, terwijl die alle zullen moeten gesloopt worden om aanleg van een 15 M. breeden weg mogelijk te maken. Indien een bestaande weg van b.v. 8 M. verbreed moet worden tot 15 M., zullen, afgesoheiden van de onteigening, de kosten voor de grond werken ongeveer 7 5 maal grooter zijn dan bij verbreeding tot 18 M. Voor bijzonderen spoed bij den aanleg van den weg SchagenVan Ewijoksluis—- Wieringen bestaat geen aanleiding. Hot Sodeelte Van Ewijoksluis—Wieringen is oor den dienst der Zuiderzeewerken aangelegd en bij het Rijk in beheer. Eerst zal verder dienen te worden afgewacht, welke werken het Rijk zal uitvoeren om den weg van de Frlesohe kust naar en over Wieringen in verbinding te brengen met het overige gedeelte van het Rijks wegennet (het Rijkswegenplan). De weg door de Zaanstreek beoogt o.n. het scheppen eener verbinding tusschon Amsterdam en Alkmaar. Verlegging vun het punt van aansluiting aan den Rijks weg van Llmraen naar Oastrloum zou tengevolge hebben, dat de afstand Am sterdamAlkmaar met ongeveer 2 K.M. verlengd werd en zou tevens het verkeer Alkmaar—Zaanstreek—Amsterdam en AlkmaarKennemerland—Haarlem nog 2 K.M. langer op den niet breeden Rijks straatweg conoentreeren. Prlnolpleel be zwaar tegen zoodanige verlegging bestaat overigens niet. Concessies voor autobuaÜJnen ia Noord-Holland. Donderdagmiddag werden voor het ooi lege van Ged. Staten van Noord-Holland versohillende aanvragen behandeld voor autobuaoonoesaies. Ingezonden mededeellng. De Brookway vroeg concessie voor eenige nieuwe diensten op de fijn Haarlem- IJmulden. Jhr. EIIbb opperde eerst bezwaren na mens de Ned. Spoorwegen. Er bestaat, zoo werd betoogd, op dit traject niet de minste behoefte aan autobusdiensten, omdat de trein in de behoeften van het vervoer voorziet. De autobusexploitanten doen een ernstigen aanslag op het bestaan van de spoorwegen. Met Bmart is uitge zien naar een wettelijke rf geling die een einde maakt kan de strooperij op het ge bied van vervoer. Er rijden 80 treinen op het traject HaarlemIJmuiden. Ir. W.| J.J Burgersdijk trad namens de N.Z. H. T. M. op. De tram heeft met dit geval wel weinig te maken, maar spreker meende, dat rekening gehouden moet worden met de mogelijkheid, dat spoor- en tramlijnen zich zoo normaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Op het traject HaarlemSchoten is in elk geval een autobus overbodig. Als men toch een autobuslijn sticht, zal voor schadeloos stelling gezorgd moeten worden. Jhr Elias zei nog, dat er na de elec- trifleatie van de lijn Haarlem—IJmuiden nog meer treinen zullen loopen. Daarop werd de conoessie-aanvraag van de Brockway voor de lijn Haarlem— Noordwijk behandeld. Namens een andere combinatie die daar nu autobussen exploiteert, werden bezwa ren geopperd. Tenslotte een aanvraag voordeStreek. B. en W. van Grootebroek en Hoogkarspel opperden bezwaren. Jhr. Elias zei, dat de spoorwegen het voornemen hebben, in de Streek een autobuslijn te openen, die aan de behoeften van het vervoer zal voldoen. Uit bovenstaande blijkt wel overduidelijk dat de Spoorweg-Mij. ten zeerste de con currentie vreest en dat zij bij een eventueel ernstig plan om door middel van autobussen een betere verbinding te krijgen, bereid blijkt te zijn tegemoet to komen aan bezwaren, en voor een betere verbinding te zorgen. Zou het niet zeer wenschelijk zijn dat ook in onze plaats eens het Initiatief werd genomen om metterdaad, door mid del van autobussen, te zorgen voor jen snellere verbinding op Alkmaar. Van dW kan men gemakkelijk naar Amsterdam. Wij blijven tot nog toe steeds stiefmoeder lijk bedeeld door de Spoorwegen, niet tegenstaande verscheidene malen pogin gen door de Eoonomlsche Oommissie en de Kamer van Koophandel werden aan gewend, om voor onze stad, met haar ruim 80.000 Inwoners, een betere ver binding op de hoofdstad te krijgen. De Spoorwegmaatschappij schijnteerst dan tegemoet te willen komen als haar eigen dienst gevaar dreigt. Gemeenteraad van Alkmaar. De riekenhuiKplannen. Onder d'e ingekomen stukken bevond zich ojn. een adres der oommissie, die ijvert voor een neutraal ziekenhuis in de Cadettenschool, waarin den raad verzocht wordt met den meesten spoed over te gaan tot verwerkelijking der riekenhuisplan nen. De burgemeester merkt naar aanlei ding van dit adres op, dat er vertraging was ontstaan bij de voorbereiding der plannen. De toestand was op het oogen- blik zóó, dat ricih uit de groote Ziekenhuis- Commissie een kleinere gevormd had, die een kleiner ziekenhuisplan had ontworpen dat wel reeds in de groote Oommissie was ter sprake gekomen, doch door omstandig heden nog niet geheel was afgehandeld. Binnenkort, waarschijnlijk in Januari, zal de Raad nader met dit plan in kennis wor den gesteld. Over deze mededeeling ont stond een vinnig en hoogst onaangenaam debat, waarin de heeren mr. Leesberg en Arntz, leden der Oonumiasie, door den heer Van Drunen werden beschuldigd' een vlotten gang van zaken expresselijk tegen te houden, hetgeen door den burgemees ter werd' ontkend. Ook mr. D. Sluis vond, dat het niet te pas kwam zoo iets te zeg gen; hij noemde deze mededeeling een „Impertinente beschuldiging". De wethouder Westerhof merkt op, dat de behandeling der plannen zeker vier maanden zonder reden was opgehouden; het was echter moeilijk aan te toonen, dat er „opzettelijk" getraineerd1 was. Daarom zelde hij, dat de heeren Leesberg en Arntz met „zeldzame virtuositeit" bereikt hul den, dat het zoo lang duurt De burgemeester: Dat mag u niet zeg gen I Enkele stemmen: We weten, dat Arntz en Leesberg tegen het groote ziekenhuis- plan rijn! Andere stemmen: En ook tegen het kleinere planl De heer Westerhof drong er op aan, dat de burgemeester een vasten datum zou bepalen voor de raadsvergadering, waarin de Zlekenhuls-quaestie behandeld cal worden; dost hij dit niet. „dan rijn ws over san juut nog «ven vsrl" Wethouder Leesberg, ten zeeAte ver ontwaardigd over de beschuldiging de be handeling der plannen te traineeren, vond het „buitengewoon grof®, dat men hem zóó te lijf ging. Hij heeft slechts drie dagen gehad het kleinere plan te bestudeer en; dat was te kort en toen spr. in de Oom missie een aantal vragen wilde stellen, bleek het, dat hö hierop geen voldoende antwoord' kon krijgen. De wethouder Wes terhof was toen kwaad weggeloopen. De burgemeester verzocht nadrukkelijk niet op deze wijze door te gaan en her haalde, dat zoo spoedig mogelijk de Zie kenhuis^! arm en nader in den Raad zullen worden behandeld'; het was hem onmoge lijk reeds nu een bepaalden dptum hier voor aan te wijzen. Algemeen» Centrale Bamkvereenfgtog voor den Middenstand. Het garantlermagstuk. In de verschenen M. v. A. betreffende de begrooting-1927 van Financiën, merkt minister De Geer met betrekking tot de garantie aan de Algemeene Centrale ankvereeniging voor den Middenstand o. m. op, dat bij een verwerping door de Kamer van de extra-garantie, de Staat niet gebonden is. Mocht het daartoe komen, dan zal het intusschen gewensoht zijn, niet de Memoriepost te verwerpen, daar hierdoor ook de reeds ln 1919 goedgekeurde garantie ongedaan zal worden gemaakt maar de omschrijving van den post ln dier voege te veranderen, dat hij tot de destijds verleende garantie beperkt blijft. De minister zet voorts uiteen, waarom hij in den loop van dit jaar een commissie heeft ingesteld, waarin de verschillende richtingen zijn vertegenwoordigd, en waaraan een reorganisatie van het mid- denstandsoredietwezen is opgedragen. De regeering heeft hoop, dat het aan die oommissie zal gelukken, overeenstemming te verkrijgen omtrent de stiohting van den super-centrale, waarin de midden- standsbanken van verschillende richtingen haar vereenlgingspunt zullen vinden. Vraag van een Kamerlid. Het Tweede Kamerlid, de heer J. B. van Dijk heeft, onder dagteekening van gisteren, den minister van Financiën ge vraagd, of deze bereid Is het overzicht van de baten en de lasten van de Alge meene Centrale Bank voor den Midden stand met de daarbij behoorende nota's, welke als vertrouwelijk zijn neergelegd, ter inzage van de Kamerleden, alsnog als bijlage van de Memorie van Antwoord van hoofdstuk VIIB (Financiën) te doen verschijnen. De minister heeft op deze vraag on middellijk geantwoord, dat hij tot ae be doelde overlegging niet gerechtigd ls. ENSBLAND. China en België. Officieel wordt medegedeeld dat de Britsuhe regeering aan de Belgische mede gedeeld heeft dat de Chineeiohe regee ring krachtens het Belgisoh-Chlneesahe traotaat geen wettelijk recht heeft om een herziening ervan voor te atollen. De mijnwerkersstakl n g. Een overeenkomst voor Schotland. Na oen oonferentde, welke 10 uren duurde, kwamen de vertegenwoordigers der Bcboteóhe mijnwerkers met die der patroons tot ovoroenartemming. Do over eenkomst zal aan de leden van belde or ganisaties worden voorgelogd. De nieuwe bepallngon houden o.a. ook de invoering ln van don achturondag. Omtrent de overeenkomsten, ln Lan- cashire en Ohlshlre gesloten, wordt nader gemeld, dat de loonen van 80 April zullen worden uitbetaald, althans gedurende den eersten tijd, en dat het nieuwe oontract voor drie jaar zal gelden, voor welken tijd een soort wapenstilstand zal gelden, die geen van bedde partijen kunnen ver breken. Uit de andere districten valt geen nieuws te melden, behalve het negatieve nieuws uit Zuid-Wales, dat daar gisteren geen toenaderingspogingen meer zijn ge daan. DUITSCJHLAND. De ontwapening. De bladen vernemen van bevoegde zijde dat de besprekingen over den stand der ontwapening een niet ongunstigen loop nemen. Het is zeer waarschijnlijk dat het moeilijke vraagstuk thans tot een goed einde gebracht zal worden. De schadeloosstelling aan da Hohenaallerns. Benige llnksradloaien voeren sinds eenlgen tijd een actie voor een nieuw volksreferendum over eventueel» anulee- ring van de overeenkomst, door Prul- flohen imet de Hohenzolilerna getroffen. Een voorloopig comité van actie ia reeds samengesteld. Binnenland. Autobus ln een sloot gereden. Op den Rotterdamsohenweg te Delft ls Donderdagavond omstreeks 10 uur een autobus ln de sloot gereden, vermoedelijk doordat de chauffeur, door den mist mis leid, bij het uitwijken te ver naar den kant van den weg uithaalde. De Inzit tenden, die door glasHoherven niet ernstig werden gewond, zijn door partlQulieren ln hun auto's meegenomen naar Rotter dam. De autobus ls vannaoht weer op den wal gebraoht. Van dhk gevallen. Te Bennebroek ls Donderdagmorgen omstreeks half twaalf de heer H.JanBen, werkzaam b]j de Hollandsohe Cultuur maatschappij in dienst van de firma Zonneveld te Rotterdam, van een dak ter hoogte van 7 meter gevallen. Hij was 41 jaar en laat een vrouw en 8 kinderen achter. Zware (wand te Zwammerdam. Ben Bchade van minstens een tan. Donderdagavond brak door onbekende oorzaak brand uit ln die margaxinefabriek van de N.V. v.h. Gebr. van Dam, to Zwam- meandam. De geheel» fabriek stond in kor ten tijd ln lichte laai, alleen de opslag plaatsen waren te ruim tien uur nog niet aangetast, zoo ook de belendende hulzen. In den aanwezigen voorraad' vetten vond het vuur natuurlijk gretig voedsel, zoodat de vlammenzee huizenhoog opsloeg. Fabriek en voorraad zijn op beunspolis verzekerd. Men schat de schade voorloo pig op ongeveer 100.000. De Culemborgsche moordzaak. Geen behandeling op 8 Deo. a.8. De verdachten in de Oulemborgsohe moordzaak, die gedagvaard waren voor de buitengewone zitting der arrondisse- raents-redhtbank te Tiel op 6 Dea as., hebben zich tegen de rechtstreéksahe dag vaarding verzet, zoodat deze zaak op 6 Deo. a.a. niet kan worden behandeld. Het spoorwegongeluk te Lelden. De vermoedelijke oorzaak. De Utreohtsobe berichtgever van het HbL heeft zich omtrent de oorzaak van het te Lelden plaatB gehad hebbende goederentreinderaillement. gemeld totir. H. P. Maas Geesteranus, hoofd-ingenleur, chef van den dienst van weg en werken der Ned. Spoorwegen. Deze deelde het volgende mede: Inderdaad staat dit laatste ongeval in verband met het aanbrengen van een nieuwen wissel ter plaatse. De oude wissel was gedeeltelijk gedemonteerd, zoodat deze als wissel dan ook bulten dienst was gesteld. Bovendien mooht, in verband met de werkzaamheden> slechts ln één richting gereden worden. Men heeft reeds kunnen lezen, dat de bewuste goederen trein de laatste was, die over den ouden wissel zou worden geleld. Onmiddellijk na het passeeren van dezen trein zou de nieuwe wlaael worden ingelegd. Vast staat iniedergeval.dat dit dérail lement geen enkele overeenkomst vertoont met het ongeluk bij „Dé Vink". Van een minder goeden toestand van bet ballastbed is hier geen sprake, bovendien beeft de laatste ootaporlng op een geheel ander baanvak plaats gehad, dan die bij „De Vink", terwijl ook een andere Ingenieur en opzichter met het toezicht op dit baanvak belast waren. DOOR DEN ZWAREN MIST. De scheepvaart ligt zoo goed als atlL De mist, die Donderdagavond is opge komen en die nog steeds niet ls opgetrok ken, veroorzaakt groote stagnatie ln de scheepvaart te Rotterdam. Donderdag nacht en Vrijdagmorgen zijn slechts vier schepen den Nieuwen Waterweg binnen Sakomen en ls sleohts één uitgevaren. ijna alle schepen, die hadden moeten uitvaren, rijn blijven liggen. Het Duitsohe stoomschip „Mitram" Ja bij Maassluis aan den grond gevaren. Het schip is gisteravond woder vlot gekomen, Vermoedelijk ligt er een groot aantal schepen voor den Nieuwen waterweg te wachten om naar Rotterdam op te stoo- inon, maar in verband met de weersge steldheid is het onmogelijk omtrent hot aantal betrouwbare gegevens te verkrij gen. DuitBch stoomschip op de Schelde gestrand Ten gevolge van den mist moesten Don derdagmiddag op de Schelde verschei dene eohepen voor anker gaan tussohen VUssingen en Antwerpen. Het Duitsohe schip „Axenfels", op weg naar Rotterdam, ls op het wrak van de „Alps Mam" ge varen en stootte lek. Twee sleepbooten trokken het schip weer vlot, waarna het evenwel ter hoogte van „Pijp Tabak" op nieuw aan den grond liep. De duisternis en de mist beletten den sleepbooten het schip opnieuw te naderen. De „Axenfels" behoort aan de Deutsche Dampfsohiff Geaellschaft „Hansa" te Bremen. DE PORTUGEESCHE BANK. BILJETTEN -AFFAIRE. Op den derdeni dag van deze fameuse op licht erazaak werd het verhoor van den ver dachte Marang van LJsselweere voortgezet. Wij zagen reeds, dat de Portugeesche hee ren, Reis vooraan, over ruime contanten beschikten. De president vroeg deni ver dachte, of hij over dit feit niet verwonderd was, gezien de minder gunstige Informaties, die hy Indertijd van Reis gekregen had. Hei lag niet op rijn (ver.) weg te twijfelen aan de echtheid van eeni contract, waaraan de heele wereld geloofde. De speculatieve esca pade» van den heer Marang zuleni onze lezers wel niet interesseeren; hij1 hoopte alle» en alles de 'beschikking te zulen krijgen over een 200 mlll. esoudos (dat was toen zoowat een 24 mltloen gulden), waarmee hij dan de markt te Lissabon meende te kun nen beheersohen. De vooruitzichten waren prachtig; maar hij kon geen bankgarantie van 12 mlllloen gulden krjjgea Wat nu Marang» tol ln deze zaak was? Hij' zou de geldleenlng voor Reis verstrek ken en de kosten der experts betalen en verder zou hij zloh belasten met het laten drukken en het overbrengen van de bil jetten Bovendien zou hij te zijner tijd de leiding krijgen in oultuunzaken (coprah, koffie, palmolie e. d.). In werkelijkheid ls een veel grooter bedrag aan bankbiljetten ge drukt dan ln het oontraot tussohen Reis en de pjovlnols Angols was overeengekomen. Ingezonden Mededeeling. Terwijl gl| loopt, opsart gl], doordat wordt verwerkt; morgens gebracht, '•avonds thuis bezorgd. NETTE AFLEVERING. BILLUKE PRIJZEN. Elsctrlscha Schoenmakerij ho.k RERTZOBSTRAAT. De firma Waterlow had een briefje gekre gen van de „Bank van Portugal", waarin haar vrijheid werdl gelaten het aanvankelijk vastgesteld» bedrag to overschrijden (1) Hiernaar ondervraagd, antwoordde de heer Marang steeds: ik had slechts als tusschen- pereoon te gehoorzamen, ik had niet het recht hierover vragen te stellen. Vermake lijk is het verhaal hoe de heer Marang rijn vertrouwen to Reis behield, ondanks de on gunstige informaties. Deze Reis heeft een aer betrokken banken, de Ultramarino, erg dwars gezeten en nui probeerden rij hem op hun beurt dwars te zitten. Dat was waarop de dóór den heer Ma rans gegeven uitlegging neerkwam. Maar de bedienden van meneer Reis vertelden wat anders; dat rij geen salaris kregen en meneer bij hen zelfs leende. In Lissabon, waar de heer Marang ver toefde voor de oprichting van een nieuwe bank, (de Ultmamarino had tot nu toe het octrooi voor de uitgifte), werd bij ontvangen door den staatspresident to persoon. Toen hij uit diens woning to zijn hotel terugkwam, werd hij opgewacht door de Portugeesche vrienden', die dit heel» bezoek en het ge sprek al wisten! De heer Marang was daar over wel een beetje verbaasd1 en vroeg hoe dat kon. Ja, zeiden ze, je moet niet vergeten, die en die hebben den president op het kussen gebraoht En voor wat, hoort wat. Of die Reis en rijn maats ook grenzeloos» relaties en lange armen hadden'! Waarom moest er een bank worden opgericht? De hooge oommlssarls van Angola verlangde dat, zelde Reis. Het ootrooi van de Ulira- marlno liep af. Op de rechtzitting circu leerde een photo van den heer M. tussohen allerlei hooge Portugeesche ambtenaren, getooid met ridderorden. Hij schijnt inder daad to Lissabon met veel eerbewijzen te zijn ontvangen, hetgeen er toe bijdroeg hem te verblinden, te meer, daar hij er zeer ge voelig voor was. De hser Marang zeLde de biljetten tegen regu's af te leveren aan Reis en verder niet te weten, wat e/ mee geschiedde. Ds WJ Waterlow gedrukte stukken heeft de heer M. telkens zelf op hun kantoor to ontvangst genomen en tezamen met José Bandeira via don Hoek naar lx»ii Haag ge bracht. Josó figureerde blf die gelegenhe den voor diplomaat. De koffer» gingen onder het zegel van het gezantschap door de con trole. Geen kommies, die lete vroeg, ze sprongen voor José in de houding en sa lueerden. Glad kwam liet papier ons land binnen. Naar Portugal werd hot dan to kleinere partijtjes vetfeondea. José had1 da sleutels en kwam af en toe met een peer helpers wat to kleineer» koffers overpakken. Hot aanbrengen van de dubbele deuren rijm kantoor verklaarde de beer M. uit nanwezlghel d van de groote geldswaarde, die hij er bewaarde. Overigens was men met de koffers omgegaan alsof zij scheurpapier be vatten In Eet Londonsohe bagagedepot van LlverpoolStreotstat/Lon werden rij ris ge woon passaglersgoed afgegeven voor een alx pence. Volgons verklaring van den heer M. li ooft hy voor de overbrenging van de bil jetten naar Portugal nooit gebruik gamaaxt van de bijzondere popieren, waarover hy be schikte, noch van rijm .jOrónaempfehJiung", die volgen» dien officier een koerierspes wan, noch van rijm „diplomatieke" paspoort als oonseüler de légaition van Liberia. Alles ging gewoon Den Haag to transito naar Lissabon. Maar bet bleek toch, dot er gebruik gemaakt is van diplomatieke dekking. Dit is bfijkbaar gebeurd to de gevallen, dat José er niet by was. Een gezant, graaf Suarez, de vertegen woordiger van Venezuela, beeft zich een paar maal er toe geleend de koffer» op zyn naam te Portugal binnen te brengen of al thans door vertoon van rijm papieren ai» rijm eigen bagage vrij te makeD. Er werden eenige telegrammen voorge lezen, waaruit men kan afleiden, dat de heer M. dezen graaf op gezette tijden, wanneer hy weer met een bezending op til was Renldez vous gaf voor een gezamenlijke „terugreis" naar Portugal. Do gezant verleende zijn diensten blijk baar ook ai niet voor niets. Reis beeft ver klaard, dat de beer M. bem (graaf éusrez) liertiaaldeiyk gelid heeft gegeven. Dat ont kent de heer M. Eenmaal heeft hy een gewone beleefdheid, een hotelrekening voor hem betaald, verder niets. Wol ls het zeker, lat Reis den gezant een paar maal 100.000 escudo» heeft toegestopt I Ben niet onaardig incident deed zich nog voor in varband met het geheime karakter van de zaak, waarover wij al meermalen hebben gesproken. De heer M. vond daaraan, zooala wij heb ben doen uitkomen, niets vreemds. „Als. zelde hy, mr. Vissering van de Ne- derlandsohe Bank mij de eer aan doet een zaak met mij te willen doen, zou lk niet vragen: mag ik, waflbear hy zijn handteeke- nlng-zet, teekenen of niet?" Welnu, hetr zelfde vertrouwen had hy ln de Portugee sche Staatsbank. De gouverneur en de vice- gouverneur wisten 1.1. blijken» hum hand- t eek ontogen alles van de zaak. Hier viel mr. Biuduin hem ln de rode: Het voorbeeld gaat niet op, het zou alleen opgaan, Indien ln het geval-Vlsserlng M. ook bekend was, dat twee van de directeu ren van do Noderlandsche Bank er bulten gelaten waren. Een troef, die d» heer M. nlst koa overtroeven i ijuhmici^i .arfl|«a Aanbevelend, W. MEIJER.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 11