(betrekkingen!
BROOTE UITVERKOOP
S. COLTOF
j
betrekkingenI
hedenavond half vijf
Restanten PULL-OVERS
en DAMESVESTEN,
voor opruimingsprijzen.
OUDKERK VAN PRAAG.
Advertentiën.
DIVERSEN
TE HUUR
Zaterdag n.m. 41 (vier) uur.
courante Manufacturen.
EvaniBlisatia PALMSTRAAT.
TE KOOP
V
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
Bestelt Uw Drukwerk
bij C. DE BOER Jr.
GEVRAAGD
TE HUUR
GEVRAAGD
AANGEBODEN
Kanaalweg, naast Casino
Groote prijsvermindering
Ook een mooie partij restanten linnen-
en halflinnen Tafellakens en Servetten.
Onze bekende qualitelt KATOEN, 90 c.M.
breed, van f 0.50 per el nu I 3.80 per
coupon van 10 el.
Waarschuwing.
Geen geld of Goederen
op mijn naam af te geven, daar
deze nletdoormlj voldaan worden
G. VAN DILLEN, Hospitaal.
AANGEBODEN
AANGEBODEN I
speciale lage prijzen van
onderstaande goederen:
Zuiver wollen Klnder-Sloblcousen 34 ct.
Zwltsersche geborduurde Zakdoeken,
per garnituur 3 stuks, voor 29 ct.
Fantasie geruite Japonstof 49 ct.
Jaeger Damespantalons98 ct,
Gefestonneerde Damesflanellen 55 ct
Geborduurde Kussenssloopen, Restanten 69 ct.
BIJ
Burgerlijke stand van Helder
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naas waarnemingen verricht in daa
morgen van 11 Dec,
Medegedeeld door het Kon. Nederlandadh
Meteorologisch Instituut te Do RUT
Hoogste stand 780.0, te Scilly,
Laagste stand DT88JB, to Ingö.
Verwachting:
Zwakke tot matige W. tot Z.W. wind,
nevelig tot zwaar bewolkt, weinig al
Ktgenb dezelfde temperatuur.
Van der Hoop over Hofland-Indië. Een interview voor de Held.
Courant. Langzaam maar zieker. Onderwijs.
Hoe spoedig taant de roem 1 En zeker
in den vorm van aigemeene bekendheid.
Zoo iB 't nog maar juist twee jaar ge
leden, dat heel Amsterdam onze „natiO'
nale vlleghelden" juichend inhaalde, dat
z{j wekenlang in allerlei bladen, blaadjes
en bioscopen, in woord en beeld, ten
voeten uit voor het publieke voetlicht
stonden. Ja, dat de opening van een ten
toonstelling oi een bazar niet geslaagd
kon heeten als het programma ook niet
vermelddeontvangst van de Holland-
Indië vliegers.... Wie in dien tijd vroeg:
weet je ook hoe van der Hoop, Poelman
en van de Broeke er uitzien liep kans
dat men aan zijn verstandelijke vermo
gens twijfelde.
Nu zijn van der Hoop en van de Broeke
al lang weer, als een paar kalme stad-
genooten opgegaan in het leven der groote
anonieme menigte en Poelman hervatte
weer. alsof er niets gebeurd was, zijn
min of meer anoniem bestaan als vlieger-
officier. Van de Broeke drijft een zaak
in motoren en bleef dus, evenals Poel
man op zijne wijze, in „de lijn" die op
een gegeven moment ook over.... Indië
liep. Hij keurt motoren, monteert en
demonteert, schuurt kleppen, zooals hij
dat tijdens de dagen van den beroemden
tocht in de binnenlanden van Turkije,
in Voor- en Achter-Indiö, enz. placht te
doenPoelman zit nog steeds achter het
vlieg-stuurrad en staart uit over heide
vlakten en bossohen bij Soesterberg,
zooals hij dat twee jaar geleden deed
over woestijnen, oerwouden, zeeën en
rivieren.... Alleen van der Hoop, de leider,
„sprong er uit". Naast een sportleven en
practischen kant, houdt hij er een weten-
■chappelijken, studieuzen „kronkel" op
na en toen hij vanuit de lucht tijdens
zijn tooht zoo vele verschillende gedaan
ten en verschijningen van moeder aarde
onder zich had zien doorschuiven, kwam
de lust bij hem op die moeder aandach
tiger te gaan bestudeeren dan in vogel
vlucht mogelijk is, met het gevolg, dat
hij zich, nadat alle ontvangsten en ver
dere feestelijkheden achter den rug
waren, al spoedig deed inschrijven als
student in de aardrijkskunde aan de
Utrechtsche Universiteit. Een uitsluitende
„boekenwurm" zal hij echter wel niet
blijven I in de toekomst zweeft hem dan
ook het ideaal voor oogen van „weten
schappelijk ontdekkingsreiziger".
In de plannen voor een tweede Hol-
land-Indië-vlucht, die de laatste weken
weer op den voorgrond kwamen, vonden
wij aanleiding hem op te zoeken, hem
voor een oogenbllk te halen uit zijn rus
tig bestaan als spoorstudent op de Bis
schopsstad en hem te onderwerpen aan
een vraaggesprek ten behoeve van de
lezers der „Heldersche Courant". Voor
„'t Juttertje" verklaarde hij zich gaarne
daartoe bereid en te midden van zijn
studieboeken, microscopische praeparaten
•n foto's die op zijn tegenwoordig studie
vak betrekking hebben, verplaatste hij
zich met een exemplaar van zijn boek
„Door de lucht naar Indië" op de knieën
weer geheel in zijn „oude wereld"....
't Begon met een inleidend praatje
over de vliegerij en het luchtverkeer in
't algemeen. „Of hij nog wel eens vloog?"
En toen wij hem daarbij tevens mede
deelden dat wij zelf eens een enkele keer
naar Rotterdam en Brussel waren ge
weest als K.L.M. passagier, kwam de uit
zijn mond wel héél verrassende en on
verwachte uitroep: „Nee, nooit meerI
Hoe durft U ??I!" Wij lachten natuur
lijk met gepaste ongeloovigheid om deze
kennelijke grapmaar... 't bleek inderdaad
ernst! Zélf vliegen nou ja, dat wèl
al is de aardigheid er voor mij vrijwel
af. Maar als passagier-.: nee dank
UI Misschien in 't uiterste geval met
een vlieger die ik persoonlijk door en
door ken maar anders...!" Zulk een
reactie, herinnerden we ons nu, na de
eerste verwondering, komt méér voor en
schijnt in zekeren zin een normaal psy
chologisch verschijnsel. Zoo is het bekend
dat een van onze knapste hoofdstedelijke
chirurgen, die duizende, en daaronder
de meest gevaarlijke, operaties op zijn
naam heeft staan, al jaren lang rond
loopt met een ohronische blinds-darm-
ontsteking zonder den moed te vinden
zichzelf te laten opereerenEn persoonlijk
kennen wij een automobilist-van-naam die
al vanaf de eerste opkomst der automo
biel-industrie achter het stuurrad zit,
maar nog altijd niet dan met de grootste
moeite in een dood-onschuldige taxi te
krijgen is.
Na deze onverwachte inleiding dan,
zaten we weldra midden in het „onder
werp" en kregen we een helder exposé
van twee plannen die op 't oogenblik
voor een tweede vlucht naar Indië in de
maak zijn. Het eerste plan, dat van lt.
Koppen, instructeur te Soesterberg, be
treft een landvlucht niet een 8-motorlgen
Fokker, van hetzelfde type waarmede
Beyrd naar de Pool vloog; het tweede,
van de marine-vliegers lt. Everts en lt.
Elckerbout betreft een vlucht per water
vliegtuig, een 2 motorige Dornier een
Duitsche firma die in Italië een fabriek
heeft. Van dit tweede plan werden den
laatsten tijd meerdere détails bekend. Lt.
Everts en zijn collega rekenen 9 dagen
voor de tocht. V. d. Hoop die er, onge
rekend de peeh en het oponthoud in
Philipopel en andere plaatsen, 20 dagen
over deed, oordeelde deze berekening in
principe niet overdreven optimistisch al
moest men, voorloopig, missohien nog
wat meer speling laten voor de nog lang
niet volmaakte organisatie op de ver
schillende landingsterreinen. Benzine
voorraden die te laat worden aangevoerd;
berichten en telegrammen die niet op
tijd komen, enz., enz., zijn op 't oogen
blik factoren die nog een grooten rol
spelen. Maar indien de organisatie wat
betrouwbaarder wordt dan mag men ge
rust, met den huldigen stand der vlleg-
tuig-teohniek, die deze twee jaar al weer
een heel stuk verder kwam, zonder over
drijving de vlucht HollandIndië op 7
dagen stellen. De route is in totaal, hetzij
over land, hetzij langs de kust, pl.m.
15000 K.M. lang. De gemiddelde snelheid,
naar den lagen kant geschat, bedraagt
tegenwoordig 150 K.M. per uur, zoodat
dit op een 100 „vlieg-uren" komt. En
pl.m. 15 uur per dag zal, altijd die betere
vliegterrein-organisatie vooropgesteld,
zéér goed mogelijk zijn. Aan „nacht-
vliegen" behoeft men daarbij, aldus v. d.
Hoop, nog geenszins te denken; maar
't zal geen enkel bezwaar opleveren een
uur vóór zons opgang te beginnen en
een uur nè zons-ondergang te eindigen.
„Dit alles per land- of per watervlieg
tuig vroegen wij. Het antwoord
luidde zonder de minste aarzeling: „Ik
voor mij geloof ongetwijfeld dat men op
duur voor een definitieve verbinding zal
moeten komen tot een gebruikmaken van
beide typen; het eerste, het land-type,
voor de eerste helft van de route; het
tweede, het water-type voor de tweede
helft in Aohter- en Ned.-Indië waar dit
type absoluut aangegeven is." Aan de
technische mogelijkheid van een combi-
natiejn één toestel van beide typen ge
loofd? v. d. Hoop vooralsnog niet. Gaat
de tocht van lt. Everts door dan heeft
deze mogelijk waarde om de, later voor
de definitieve verbinding uit te zetten
water-étappes min of meer te verkennen.
Laten wij hier echter dadelijk bijvoegen,
dat v. d. Hoop geen enkele voorkeur
verraadde inzake één der in den beginne
genoemde plannen.
Langzamerhand, al sprekende, waren
wij afgedreven van deze plannen die aan
leiding tot dit interview gaven en ver
diepten wij ons in het vraagstuk „Hol
landIndië door de lucht" in 't algemeen,
een vraagstuk zeer zeker ook voor Am
sterdam van vooraanstaand belang. In
de eerste plaats bleek 't, dat v d. Hoop
aan het zwaarder dan de lucht" principe,
d. i. dus het vliegtuig, boven het „lichter
dan de lucht"-dito, d. i. dus de ballon
oftewel de Zerpelin, blijft vasthouden, al
zeide hij van ue ballon-techniek weinig
studie te hebben gemaakt. En al werd
de lucht-routo EngelandAustralië, die
onze Westelijke buren in het hoofd heb
ben, ook gedacht als af te leggen met
„Zeppelins" (intusschen zal dan tóch nog
maar één der étappes van deze toekomst
verbinding, Egype-Voor-Indië n.1., een
dezer dagen met vliegtuigen in exploitatie
komen). En in] de tweede plaats bleek,
dat v. d. Hoop zeer beslist van oordeel
was dat men zich, willen er in de naaste
toekomst practische resultaten bereikt
worden, voorloopig uitsluitend moest
concentreeren op post-vervoer. In passa
giers vervoer zit vooralsnog z. i. geen
enkel economisch perspectief. In een post
verbinding echter van pl.m. 7 dagen, met
een tarief, inliggend tusschen het gewone
brief-porto en dat voor uitgestelde tele
grammen, zag hij een vaste basis waarop
een loonende exploitatie in niet al te
verre toekomst te bouwen valt.
Er kwamen nog vele bijzonderheden
ter sprake die in het kader van deze
brief niet passen. Eén ding zij echter,
op verzoek van het bereidwillige ge
interviewde slachtoffer, nog speciaal ver
meld. En welhet protest dat hij aan-
teekent tegen de pogingen die van de
zijde der Ned. Indische militaire lucht
vaart ondernomen om een passagiers-
verbinding Sabang—Batavia tot stand te
brengen. Indië heeft nog geen burger-
luchtverkeermaar deze poging van
militaire zijde, om in de burger-vervoer
richting iets te doen, veroordeelde v. d.
Hoop met| nadruk. Een dergelijke ver
binding met gebruikmaking van de 1
motorige militaire land-vliegtuigen (en
dit is het plan) noemde hij niet minder
dan onverantwoordelijk riskant.
Van hoe groote beteekenis de lucht-
verbinding Amsterdam—Batavia ook voor
onze stad moge zijn, hoe nuttig het
ook is (mede in verband met de Engel-
sche „concurrentie" die ons met haar
luchtlijn EngelandAustralië dreigt voor
te komen) de belangstelling in deze rich
ting weer eens te prikkelen de zaak
hangt voor velen nog te hoog „in de
lucht" en zoo ging de interesse der laat
ste dagen eerder uit naar een schijnbaar
lager hangend probleemde zetelkwestie
van de vanwege den Volkenbond te or-
ganiseeren economische wereldconferen
tie. Het ging tusschen Genève en Am
sterdam en de hoop werd, vooral toen
een speoiale Volkenbondsrapporteur hier
had rondgeneusd en geconfereerd en ao-
comodatie benevens hótelruimte „zeer
voldoende" had gevonden in vele han
dels-harten levend dat onze stad zou
worden uitverkoren. Het vooruitzicht was
dan ook aanlokkelijkhet tot stand bren
gen van nieuwe loonende relaties met
kopstukken van de internationale handels
wereld die de conferentie ons zou toe
voeren doemde optotdat de treur
mare ons bereikte, dat de Volkenbonds
raad in geheime zitting Genève gekozen
had eu deze éóne vogel, die men reeds
zoo goed als in de hand dacht te hebben,
plotseling uit den gezichtskring wegvloog,
veel hooger en verder nog dan dehicht-
verbinding met Indië, dielangzaam maar
zeker uit den hooge tot ons nederdaalt....
Langzaam maar zeker ook daalt uitftie
dreven van commissoriale studie en on
derzoek onze nieuwe verbinding met den
Rijn neer. Zéker: omdat het een econo
mische levensnoodzaak voor onze stad is.
Langzaamomdat nu eenmaal in ons land
Regeerings- en andere commissies be
rucht zijn vanwege hun troksohuit-tempo.
Men is nu, naar minister v. d. Vegte
onlangs verklaarde, wachtende op een
voorloopig rapport, welke mededeeling
Den 19den December a.s.
hopen onze geliefde Ouders
SIM0N FRA1J
en
HILDA WALRAVEN,
hunne 12*/a-Jarige Echtver-
aeniging te herdenken.
Hunne dankbare
Kinderen,
AGATHA.
HANNA.
Buitenhaven 1, Helder.
Tot mijn diepe droefheid
overleed, na een korte onge
steldheid, mijn innig ge
liefde Man, de Heer
J. MUNTER,
in den ouderdom van 60jaar
Helder, 11 -Dec. 1926.
Namens de Familie,
Wed. G. MUNTER—
Delver.
De ter-aarde-bestelling zal
plaats hebben Dinsdag 11
December a.s., des namid-
dags half één vanuit het
sterfhuis, Walvischstr. 50.
Te koop een Radiotoestel
(8-lamps) in salonkast.
Adres: Bureau van dit blad
VERLOREN. Zondag J.l. ver
loren: een wit krul Kinderbontje.
Tegen belooning terug te be
zorgen aan Krugerstraat 24.
Biedt zich aan een nette Werk
ster, voor heele of halve dagen.
Adres: Bureau van dit blad.
Te huur gevraagd een Woning,
liefst centrum der stad, door
nette menschen met klein gezin.
Huurprijs f4.of f4 50.
Brieven onder Nr. 456, Bureau
van dit blad.
Te,huur gevraagd ruim Heeren
huls, liefst per 1 Januari.
Brieven Copernicuslaan 54,
Den Haag.
te beginnen
•van alle
ZONDAG, v.m. 10 uur:
bediening van het H. Avondmaal,
dort Da. J. DE PREE.
's Avonds half zeat
Di.J.DE PREE.
LUTHERSCHE KERK.
ZONDAG 12 DECEMBER,
's morgens 10 uur:
Da. H. C. ZWAHLER,
van 's-Gravenhage.
Gevestigd
Hoogstraat 107,
PLANEET-LEZERES,
voorspelt het Heden en de Toekomst
Te huur een Woning, voor
zien van Eleotrisch licht en
Waterleiding, omtrek Juliana-
dorp.
Te bevragen bij: J. KOSSEN,
Julianadorp.
Aangeboden net gem. Zit-en
Slaapkamer met vrije keuker.
en opgang.
Adres: Bureau van dit blad.
Wegens vertrek naar Oost-Indië
nr TE KOOF,
het zeer wel onderhonden en
riant gelegen HEERENHUIS,
No. 53 Hoofdgracht, met een
maand te aanvaarden.
Voor bezichtiging en voor
waarden, zich te adresseeren b|j
A. SALM, Hoofdgracht 63.
Te koop jonge Kippen 4
maanden f 2.Soep- en
Braadkippen, Hanen,Eenden,
Ganzen, Konijnen. Dagelijks
versche Duinkonijnen.
Adres: BREMER, Poelier,
Koningdwarsstraat 54.
Gevraagd een net MEISJE,
voor de morgenuren.
Adres: HOOGENBOSCH,
Weststraat* Schoenwinkel.
Te koop zuiver wollen, fijne
Heerenpantalon^grootemaat,
slechts f 2.85.
Adres: ,De Kleine Winst",
Oostslootstraat 20.
op sommigen min of meer irriteerend
gewerkt heeft. Maar afgescheiden van
deze hier en daar te voorschijn tredende
teekenen van ongeduld, heerscht over 't
algemeen in handelskringen toch wel de
opvatting, dat deze minister van Water
staat, die een man van weinig woorden
maar kalme doorzetting schijnt te zijn,
het zal weten te brengen tot een keuze
tusschen de drie bestaande plannen en
tot een begin van uitvoering.
9 9 9
Onze Raad worstelt zich ondertusschen,
óók langzaam maar zekerdoor de
begrooting heen. Men is de laatste dagen
bezig geweest aan „Onderwijs", een hoofd
stuk, dat altijd veel tijd vergt, niet alleen
omdat „onderwijs", wie zal het tegen
spreken een vooraanstaand publiek
belang is, maar ook omdat in ons land
altijd een aanzienlijk percentage politici
uit de onderwijzerswereld pleegt voort
te komen en men dus bij dit hoofdstuk
steeds met een groot aantal „deskundi
gen" te maken heeft. Er werd dit keer
van „liberale" zijde, door middel van een
motie vqn Mevr. Koek, een poging ge
daan om de z.g. „boventallige" onderwij
zers weg te werken en tot klasvergrooting
te komen. Een poging, die niet verder
kwam dan het indienen en achteraf weer
terugnemen van deze motie. Wethouder
Polak stond in de verdediging van zijn
plan sterk, hij bewees met onweerlegbare
cijfers, dat de kosten voor „onderwijs"
vergelijkenderwijze niet gestegen waren
en zeer zeker niet voor het lager onder
wijs, dat de meeste bezuinigings-aanval-
len te verduren had. Trouwens: het be-
zuinigings-lijstje dat B. en W., nadat het
belastingverhoogings-voorstel verworpen
was, naast zich hebben neergelegd, ter
aanteekening van reëele bezuinigings
voorstellen uit den Raad, is nog steeds
vrijwel blank. „Wat heeft het debat tot
nu toe inzake bezuiniging eigenlijk op
geleverd vroeg de heer Boekman. En
het „enfant terrible" ^Vijnkoop interum-
peerde „Nul komma nul"Maar wat
niet is kan nog komen, al slinkt de hoop
8TOOMVAARTBERICHTEN.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Gnotlua. u., 9 Deo. v. Belawaa
Rondo, 1,., 8 Deo. v. Pa/daeg.
Mapla, 9 Deo. te Adüan.
P. G. Hooft, u., 8 Deo. te Southsmpton'.
Koningin der Nederlanden, t., 8 Deo. r. Co
lombo.
Mamoeran, t, 9 Deo. v. Colombo.
Roepet, u., 10 Deo. v, Suoz.
Maasland!, 10 Deo. to A'dam.
Kon. Hollandeehe Lloyd.
Flandrla, u., 8 Deo. v. Las Pal ma».
Kennemerland; u., 8 Deo. v. BaJbln.
Zaanland!, 9 Deo. ts Hamhui*.
Maasland, 9 Deo. T. Hamburg.
Montferlandi 0 Deo. R'dam
G«lri% 9 Dse. ta B-Arrw. i
Kon. Ned. Stb. Mij.—Kon. Wevt-Ind. Maildienst
Adonis, 10 Deo. te Venetië.
Achillee, 9 Dec. v. Gibraltar.
Agamamnon, 10 Dec. te A'dajm.
Brielle, u., 7 Dec. v. Ccquimbo.
Bacchus, 8 Dec. v. Malta.
Berenioe, 9 Dec. te A dam.
Cal li3to, u., 8 Dec. te La Guaym.
Clto, 10 Dec te Harre.
Crijmasen, 8 Deo. v. Barbados.
Delf ia, 9 Dec. te Torragona.
Do roe, 8 Dec. v. Piraeus.
Dido, 8 Dec. te Gothenbur».
Eoa, 9 Dec. te Mesaina.
Erat/o, 9 Dec. te Stettln.
Flora, 8 Dec. te New-Yoifc.
Fauna, 10 Dec. to A'dam.
Iris, 9 Deo. te Barcslona.
Hans Axp, pasa. 8 Deo. Gibraltar.
Hebe, 8 Deo. te Savona.
Hector, 10 Dec. v. Arojunouth.
Hercules, 9 Dec. te Hamburg.
Irene, 10 Dec. te Lissabon.
Neptunus, 9 Dcc. te Adam.
Nerena, 9 Dec. v. R'dam
Nero, 10 Deo. v. A'dam
Notos, 8 Dec. v. Lirnni.
Oranje Nassau, 6 Dec. v. Our&Qaa.
Orion, 8 'Dec. v. Vigo.
Orpheus, pass. 8 Deo. OiessanA
Oiêstea, 8 Dec. te Simyraa.
Orpheus, 10 Dec. te A'dam
Pallas, 10 Dec. v. A'dam
Pangibou-rne, pass. 8 Dec. Pendcübs.
Pluto, 9 Dec. v. Vlgo.
Peraeus, 10 Dec. v. A'diam
R-imsholm, 9 Dec. v. Alicante.
Rhea, 6 Deo. v. Kingston.
Sorland, 10 Dec. te Gibraltar.
Satumus, 8 Deo. v. Algiers.
Tellus, 10 Dec. v. R'dam.
Van Reneselaor, 8 Dec. te A'dam
Virlöanue, 10 Dec. te Hamhui*.
Zeus, 10 Deo. te Honxbung.
Kon. Pakctraartmaatoohaprtl.
Tasman, 9 Deo. te MeLbourne.
Houtman, 9 Deo. v. Batavia.
Holland—Afrika Lijn.
Rijperkerk, 10 Dec. te East-London.
Salabangka, t, 7 Deo. v. Marsellla.
Boeroe, u., 8 Deo. Las Palmas gep.
Klipfontein, 8 Deo. te Delagoabaal.
Springfontein, t., pees. 8 Deo. QuassamiL
Nlas, 8 Deo. te Dunban.
Holland—Amerika Lijn.
Binnendijk, 7 Dec. v. Boeton.
Loohkajtrlne, 8 Dec. v. Portland.
Ndcfckeiioy, 7 Deo. te San Franclaoa.
Boecihdljik, 8 Deo. te Norfolk.
Nieuw-Amsterdam, pass. 8 Deo. Cape Race.
Noordam, 9 Deo. te R'dam
Spaamdam, 8 Deo. v. Havana.
Binnendijk, 9 Deo. te Plilladolphia.
Blljdiendijk, 10 Dea v. R'dlani.
Bochdljk, 9 Deo. v. Norfolk.
Grootendijk, 9 Deo. v. Swanaea.
Wceterdljk, paea 9 Deo. SoUly.
Eamdijk, 10 Deo. te Londen.
Loohgoll, 9 Deo. v. Londlen.
Moerdijk, 9 Deo. te OrlstobAl.
Naronta, 10 Deo. ir. Londen.
Niotheroy, 8 Deo. Ban Franclaoa
HollandAustralië Lij*.
AasMmtIc, 9 Dec. ta
Holland—Britsch-Indië Lijn.
Kieldrecht, t, 9 Dec. te Antwerpen.
Sommeladüjk, 8 Dec. v. Bombay.
Meerkerk, u., pass. 10 Dec. Perim
HollandO.-Azio Lijn.
Ouderkerk, t, pass. 10 Dec. Ouessamt
Gorontelo, t, 8 Dec. te 'Huil.
Zoama, u., 8 Dec. te Genua.
Gamma, u., 10 Dec. v. Padang.
Simaloer, t, 10 Dec. v. Sabang.
HollandWeet-Afrika lijn.
Eeansfcrcom, 9 Dec. v. Koko.
Rijnland, 8 Deo. v. Conakry.
IJbtroom, 9 Deo. v. Lagos.
Adbireo, 9 Dec. te Hamburg.
Rotterdamseho Lloyd.
Menadxx, 9 Dea te Soerabaya.
Moraulke, t., 10 Dea v. Port Said.
Sitoebondo, 10 Dea v. R'dam.
Kedbe, 9 Dea te R'dam
Jndrapoera, u., 9 Dea te M&rseille.
Imsuilnde, L, wordt 11 Dec. te R'dam verwacht.
Maddoen, t, 9 Dec. v. Port Said.
Modjokerto, u., 9 Dea v. Sueac.
Tapanoell, u., 10 Dec. v. Genua.
Ternate, u.t 8 Deo. v. Belawam.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Aludira, 10 Dec. te Antwerpen.
Alcyone, 8 Deo. te B. Ayree.
Alhema, tL, 9 Dec. te Bahla.
Caledomia, 9 Deo. te Aberdeen.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Jkson, pass. 9 Dea Perim
Antenor, 9 Dec. te Suez.
Euryrqedon, 7 Dea te Hamburg1.
Menelaus, 7 Dec. v. Port Said.
Prometheua, 9 Dec. v. A'dam
Pyrrihufl, 7 Dec. v. Singapore.
GLaucuis, 10 Dec. te Manilla.
Laertea, 9 Dec. te Duinkerken.
Rhexenor, 7 Dea v. Gasablanoa.
Emzetoo Lijn.
Jonge Anthony, pass. 9 Dea Gibraltar.
JavaChinaJapan 1,1 jw.
Tikte!, 7 Dec. te Cbinrwangtaa
Tjiaondarl, 9 Dec. te Batavia.
JavaNew-York UjA
Btntang, p Deo. ,v. New-York.
Vechtdijk, 8 Dec. v. Colombo.
Toarl, 9 Deo. te Boeton.
van 9 en 10 Dea 1929.
BEVALLENN. van Dam-wan fforlk, i.| A.
L. M. MoormanrnCaarl», z.
lOVFM iFiDEtN'Sj. Bles, v., 74 J., oebtg. van
dl Bybeema: J. G. Evenwel, v., 85 J., echt*,
van P. Nu Dekker; 0, O. H Leletaann, B5 j.t
eohtg. van UI Bels.
i li———-u