(betrekkingen! BROOTE UITVERKOOP S. COLTOF j betrekkingenI hedenavond half vijf Restanten PULL-OVERS en DAMESVESTEN, voor opruimingsprijzen. OUDKERK VAN PRAAG. Advertentiën. DIVERSEN TE HUUR Zaterdag n.m. 41 (vier) uur. courante Manufacturen. EvaniBlisatia PALMSTRAAT. TE KOOP V AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Bestelt Uw Drukwerk bij C. DE BOER Jr. GEVRAAGD TE HUUR GEVRAAGD AANGEBODEN Kanaalweg, naast Casino Groote prijsvermindering Ook een mooie partij restanten linnen- en halflinnen Tafellakens en Servetten. Onze bekende qualitelt KATOEN, 90 c.M. breed, van f 0.50 per el nu I 3.80 per coupon van 10 el. Waarschuwing. Geen geld of Goederen op mijn naam af te geven, daar deze nletdoormlj voldaan worden G. VAN DILLEN, Hospitaal. AANGEBODEN AANGEBODEN I speciale lage prijzen van onderstaande goederen: Zuiver wollen Klnder-Sloblcousen 34 ct. Zwltsersche geborduurde Zakdoeken, per garnituur 3 stuks, voor 29 ct. Fantasie geruite Japonstof 49 ct. Jaeger Damespantalons98 ct, Gefestonneerde Damesflanellen 55 ct Geborduurde Kussenssloopen, Restanten 69 ct. BIJ Burgerlijke stand van Helder TELEGRAFISCH WEERBERICHT naas waarnemingen verricht in daa morgen van 11 Dec, Medegedeeld door het Kon. Nederlandadh Meteorologisch Instituut te Do RUT Hoogste stand 780.0, te Scilly, Laagste stand DT88JB, to Ingö. Verwachting: Zwakke tot matige W. tot Z.W. wind, nevelig tot zwaar bewolkt, weinig al Ktgenb dezelfde temperatuur. Van der Hoop over Hofland-Indië. Een interview voor de Held. Courant. Langzaam maar zieker. Onderwijs. Hoe spoedig taant de roem 1 En zeker in den vorm van aigemeene bekendheid. Zoo iB 't nog maar juist twee jaar ge leden, dat heel Amsterdam onze „natiO' nale vlleghelden" juichend inhaalde, dat z{j wekenlang in allerlei bladen, blaadjes en bioscopen, in woord en beeld, ten voeten uit voor het publieke voetlicht stonden. Ja, dat de opening van een ten toonstelling oi een bazar niet geslaagd kon heeten als het programma ook niet vermelddeontvangst van de Holland- Indië vliegers.... Wie in dien tijd vroeg: weet je ook hoe van der Hoop, Poelman en van de Broeke er uitzien liep kans dat men aan zijn verstandelijke vermo gens twijfelde. Nu zijn van der Hoop en van de Broeke al lang weer, als een paar kalme stad- genooten opgegaan in het leven der groote anonieme menigte en Poelman hervatte weer. alsof er niets gebeurd was, zijn min of meer anoniem bestaan als vlieger- officier. Van de Broeke drijft een zaak in motoren en bleef dus, evenals Poel man op zijne wijze, in „de lijn" die op een gegeven moment ook over.... Indië liep. Hij keurt motoren, monteert en demonteert, schuurt kleppen, zooals hij dat tijdens de dagen van den beroemden tocht in de binnenlanden van Turkije, in Voor- en Achter-Indiö, enz. placht te doenPoelman zit nog steeds achter het vlieg-stuurrad en staart uit over heide vlakten en bossohen bij Soesterberg, zooals hij dat twee jaar geleden deed over woestijnen, oerwouden, zeeën en rivieren.... Alleen van der Hoop, de leider, „sprong er uit". Naast een sportleven en practischen kant, houdt hij er een weten- ■chappelijken, studieuzen „kronkel" op na en toen hij vanuit de lucht tijdens zijn tooht zoo vele verschillende gedaan ten en verschijningen van moeder aarde onder zich had zien doorschuiven, kwam de lust bij hem op die moeder aandach tiger te gaan bestudeeren dan in vogel vlucht mogelijk is, met het gevolg, dat hij zich, nadat alle ontvangsten en ver dere feestelijkheden achter den rug waren, al spoedig deed inschrijven als student in de aardrijkskunde aan de Utrechtsche Universiteit. Een uitsluitende „boekenwurm" zal hij echter wel niet blijven I in de toekomst zweeft hem dan ook het ideaal voor oogen van „weten schappelijk ontdekkingsreiziger". In de plannen voor een tweede Hol- land-Indië-vlucht, die de laatste weken weer op den voorgrond kwamen, vonden wij aanleiding hem op te zoeken, hem voor een oogenbllk te halen uit zijn rus tig bestaan als spoorstudent op de Bis schopsstad en hem te onderwerpen aan een vraaggesprek ten behoeve van de lezers der „Heldersche Courant". Voor „'t Juttertje" verklaarde hij zich gaarne daartoe bereid en te midden van zijn studieboeken, microscopische praeparaten •n foto's die op zijn tegenwoordig studie vak betrekking hebben, verplaatste hij zich met een exemplaar van zijn boek „Door de lucht naar Indië" op de knieën weer geheel in zijn „oude wereld".... 't Begon met een inleidend praatje over de vliegerij en het luchtverkeer in 't algemeen. „Of hij nog wel eens vloog?" En toen wij hem daarbij tevens mede deelden dat wij zelf eens een enkele keer naar Rotterdam en Brussel waren ge weest als K.L.M. passagier, kwam de uit zijn mond wel héél verrassende en on verwachte uitroep: „Nee, nooit meerI Hoe durft U ??I!" Wij lachten natuur lijk met gepaste ongeloovigheid om deze kennelijke grapmaar... 't bleek inderdaad ernst! Zélf vliegen nou ja, dat wèl al is de aardigheid er voor mij vrijwel af. Maar als passagier-.: nee dank UI Misschien in 't uiterste geval met een vlieger die ik persoonlijk door en door ken maar anders...!" Zulk een reactie, herinnerden we ons nu, na de eerste verwondering, komt méér voor en schijnt in zekeren zin een normaal psy chologisch verschijnsel. Zoo is het bekend dat een van onze knapste hoofdstedelijke chirurgen, die duizende, en daaronder de meest gevaarlijke, operaties op zijn naam heeft staan, al jaren lang rond loopt met een ohronische blinds-darm- ontsteking zonder den moed te vinden zichzelf te laten opereerenEn persoonlijk kennen wij een automobilist-van-naam die al vanaf de eerste opkomst der automo biel-industrie achter het stuurrad zit, maar nog altijd niet dan met de grootste moeite in een dood-onschuldige taxi te krijgen is. Na deze onverwachte inleiding dan, zaten we weldra midden in het „onder werp" en kregen we een helder exposé van twee plannen die op 't oogenblik voor een tweede vlucht naar Indië in de maak zijn. Het eerste plan, dat van lt. Koppen, instructeur te Soesterberg, be treft een landvlucht niet een 8-motorlgen Fokker, van hetzelfde type waarmede Beyrd naar de Pool vloog; het tweede, van de marine-vliegers lt. Everts en lt. Elckerbout betreft een vlucht per water vliegtuig, een 2 motorige Dornier een Duitsche firma die in Italië een fabriek heeft. Van dit tweede plan werden den laatsten tijd meerdere détails bekend. Lt. Everts en zijn collega rekenen 9 dagen voor de tocht. V. d. Hoop die er, onge rekend de peeh en het oponthoud in Philipopel en andere plaatsen, 20 dagen over deed, oordeelde deze berekening in principe niet overdreven optimistisch al moest men, voorloopig, missohien nog wat meer speling laten voor de nog lang niet volmaakte organisatie op de ver schillende landingsterreinen. Benzine voorraden die te laat worden aangevoerd; berichten en telegrammen die niet op tijd komen, enz., enz., zijn op 't oogen blik factoren die nog een grooten rol spelen. Maar indien de organisatie wat betrouwbaarder wordt dan mag men ge rust, met den huldigen stand der vlleg- tuig-teohniek, die deze twee jaar al weer een heel stuk verder kwam, zonder over drijving de vlucht HollandIndië op 7 dagen stellen. De route is in totaal, hetzij over land, hetzij langs de kust, pl.m. 15000 K.M. lang. De gemiddelde snelheid, naar den lagen kant geschat, bedraagt tegenwoordig 150 K.M. per uur, zoodat dit op een 100 „vlieg-uren" komt. En pl.m. 15 uur per dag zal, altijd die betere vliegterrein-organisatie vooropgesteld, zéér goed mogelijk zijn. Aan „nacht- vliegen" behoeft men daarbij, aldus v. d. Hoop, nog geenszins te denken; maar 't zal geen enkel bezwaar opleveren een uur vóór zons opgang te beginnen en een uur nè zons-ondergang te eindigen. „Dit alles per land- of per watervlieg tuig vroegen wij. Het antwoord luidde zonder de minste aarzeling: „Ik voor mij geloof ongetwijfeld dat men op duur voor een definitieve verbinding zal moeten komen tot een gebruikmaken van beide typen; het eerste, het land-type, voor de eerste helft van de route; het tweede, het water-type voor de tweede helft in Aohter- en Ned.-Indië waar dit type absoluut aangegeven is." Aan de technische mogelijkheid van een combi- natiejn één toestel van beide typen ge loofd? v. d. Hoop vooralsnog niet. Gaat de tocht van lt. Everts door dan heeft deze mogelijk waarde om de, later voor de definitieve verbinding uit te zetten water-étappes min of meer te verkennen. Laten wij hier echter dadelijk bijvoegen, dat v. d. Hoop geen enkele voorkeur verraadde inzake één der in den beginne genoemde plannen. Langzamerhand, al sprekende, waren wij afgedreven van deze plannen die aan leiding tot dit interview gaven en ver diepten wij ons in het vraagstuk „Hol landIndië door de lucht" in 't algemeen, een vraagstuk zeer zeker ook voor Am sterdam van vooraanstaand belang. In de eerste plaats bleek 't, dat v d. Hoop aan het zwaarder dan de lucht" principe, d. i. dus het vliegtuig, boven het „lichter dan de lucht"-dito, d. i. dus de ballon oftewel de Zerpelin, blijft vasthouden, al zeide hij van ue ballon-techniek weinig studie te hebben gemaakt. En al werd de lucht-routo EngelandAustralië, die onze Westelijke buren in het hoofd heb ben, ook gedacht als af te leggen met „Zeppelins" (intusschen zal dan tóch nog maar één der étappes van deze toekomst verbinding, Egype-Voor-Indië n.1., een dezer dagen met vliegtuigen in exploitatie komen). En in] de tweede plaats bleek, dat v. d. Hoop zeer beslist van oordeel was dat men zich, willen er in de naaste toekomst practische resultaten bereikt worden, voorloopig uitsluitend moest concentreeren op post-vervoer. In passa giers vervoer zit vooralsnog z. i. geen enkel economisch perspectief. In een post verbinding echter van pl.m. 7 dagen, met een tarief, inliggend tusschen het gewone brief-porto en dat voor uitgestelde tele grammen, zag hij een vaste basis waarop een loonende exploitatie in niet al te verre toekomst te bouwen valt. Er kwamen nog vele bijzonderheden ter sprake die in het kader van deze brief niet passen. Eén ding zij echter, op verzoek van het bereidwillige ge interviewde slachtoffer, nog speciaal ver meld. En welhet protest dat hij aan- teekent tegen de pogingen die van de zijde der Ned. Indische militaire lucht vaart ondernomen om een passagiers- verbinding Sabang—Batavia tot stand te brengen. Indië heeft nog geen burger- luchtverkeermaar deze poging van militaire zijde, om in de burger-vervoer richting iets te doen, veroordeelde v. d. Hoop met| nadruk. Een dergelijke ver binding met gebruikmaking van de 1 motorige militaire land-vliegtuigen (en dit is het plan) noemde hij niet minder dan onverantwoordelijk riskant. Van hoe groote beteekenis de lucht- verbinding Amsterdam—Batavia ook voor onze stad moge zijn, hoe nuttig het ook is (mede in verband met de Engel- sche „concurrentie" die ons met haar luchtlijn EngelandAustralië dreigt voor te komen) de belangstelling in deze rich ting weer eens te prikkelen de zaak hangt voor velen nog te hoog „in de lucht" en zoo ging de interesse der laat ste dagen eerder uit naar een schijnbaar lager hangend probleemde zetelkwestie van de vanwege den Volkenbond te or- ganiseeren economische wereldconferen tie. Het ging tusschen Genève en Am sterdam en de hoop werd, vooral toen een speoiale Volkenbondsrapporteur hier had rondgeneusd en geconfereerd en ao- comodatie benevens hótelruimte „zeer voldoende" had gevonden in vele han dels-harten levend dat onze stad zou worden uitverkoren. Het vooruitzicht was dan ook aanlokkelijkhet tot stand bren gen van nieuwe loonende relaties met kopstukken van de internationale handels wereld die de conferentie ons zou toe voeren doemde optotdat de treur mare ons bereikte, dat de Volkenbonds raad in geheime zitting Genève gekozen had eu deze éóne vogel, die men reeds zoo goed als in de hand dacht te hebben, plotseling uit den gezichtskring wegvloog, veel hooger en verder nog dan dehicht- verbinding met Indië, dielangzaam maar zeker uit den hooge tot ons nederdaalt.... Langzaam maar zeker ook daalt uitftie dreven van commissoriale studie en on derzoek onze nieuwe verbinding met den Rijn neer. Zéker: omdat het een econo mische levensnoodzaak voor onze stad is. Langzaamomdat nu eenmaal in ons land Regeerings- en andere commissies be rucht zijn vanwege hun troksohuit-tempo. Men is nu, naar minister v. d. Vegte onlangs verklaarde, wachtende op een voorloopig rapport, welke mededeeling Den 19den December a.s. hopen onze geliefde Ouders SIM0N FRA1J en HILDA WALRAVEN, hunne 12*/a-Jarige Echtver- aeniging te herdenken. Hunne dankbare Kinderen, AGATHA. HANNA. Buitenhaven 1, Helder. Tot mijn diepe droefheid overleed, na een korte onge steldheid, mijn innig ge liefde Man, de Heer J. MUNTER, in den ouderdom van 60jaar Helder, 11 -Dec. 1926. Namens de Familie, Wed. G. MUNTER— Delver. De ter-aarde-bestelling zal plaats hebben Dinsdag 11 December a.s., des namid- dags half één vanuit het sterfhuis, Walvischstr. 50. Te koop een Radiotoestel (8-lamps) in salonkast. Adres: Bureau van dit blad VERLOREN. Zondag J.l. ver loren: een wit krul Kinderbontje. Tegen belooning terug te be zorgen aan Krugerstraat 24. Biedt zich aan een nette Werk ster, voor heele of halve dagen. Adres: Bureau van dit blad. Te huur gevraagd een Woning, liefst centrum der stad, door nette menschen met klein gezin. Huurprijs f4.of f4 50. Brieven onder Nr. 456, Bureau van dit blad. Te,huur gevraagd ruim Heeren huls, liefst per 1 Januari. Brieven Copernicuslaan 54, Den Haag. te beginnen •van alle ZONDAG, v.m. 10 uur: bediening van het H. Avondmaal, dort Da. J. DE PREE. 's Avonds half zeat Di.J.DE PREE. LUTHERSCHE KERK. ZONDAG 12 DECEMBER, 's morgens 10 uur: Da. H. C. ZWAHLER, van 's-Gravenhage. Gevestigd Hoogstraat 107, PLANEET-LEZERES, voorspelt het Heden en de Toekomst Te huur een Woning, voor zien van Eleotrisch licht en Waterleiding, omtrek Juliana- dorp. Te bevragen bij: J. KOSSEN, Julianadorp. Aangeboden net gem. Zit-en Slaapkamer met vrije keuker. en opgang. Adres: Bureau van dit blad. Wegens vertrek naar Oost-Indië nr TE KOOF, het zeer wel onderhonden en riant gelegen HEERENHUIS, No. 53 Hoofdgracht, met een maand te aanvaarden. Voor bezichtiging en voor waarden, zich te adresseeren b|j A. SALM, Hoofdgracht 63. Te koop jonge Kippen 4 maanden f 2.Soep- en Braadkippen, Hanen,Eenden, Ganzen, Konijnen. Dagelijks versche Duinkonijnen. Adres: BREMER, Poelier, Koningdwarsstraat 54. Gevraagd een net MEISJE, voor de morgenuren. Adres: HOOGENBOSCH, Weststraat* Schoenwinkel. Te koop zuiver wollen, fijne Heerenpantalon^grootemaat, slechts f 2.85. Adres: ,De Kleine Winst", Oostslootstraat 20. op sommigen min of meer irriteerend gewerkt heeft. Maar afgescheiden van deze hier en daar te voorschijn tredende teekenen van ongeduld, heerscht over 't algemeen in handelskringen toch wel de opvatting, dat deze minister van Water staat, die een man van weinig woorden maar kalme doorzetting schijnt te zijn, het zal weten te brengen tot een keuze tusschen de drie bestaande plannen en tot een begin van uitvoering. 9 9 9 Onze Raad worstelt zich ondertusschen, óók langzaam maar zekerdoor de begrooting heen. Men is de laatste dagen bezig geweest aan „Onderwijs", een hoofd stuk, dat altijd veel tijd vergt, niet alleen omdat „onderwijs", wie zal het tegen spreken een vooraanstaand publiek belang is, maar ook omdat in ons land altijd een aanzienlijk percentage politici uit de onderwijzerswereld pleegt voort te komen en men dus bij dit hoofdstuk steeds met een groot aantal „deskundi gen" te maken heeft. Er werd dit keer van „liberale" zijde, door middel van een motie vqn Mevr. Koek, een poging ge daan om de z.g. „boventallige" onderwij zers weg te werken en tot klasvergrooting te komen. Een poging, die niet verder kwam dan het indienen en achteraf weer terugnemen van deze motie. Wethouder Polak stond in de verdediging van zijn plan sterk, hij bewees met onweerlegbare cijfers, dat de kosten voor „onderwijs" vergelijkenderwijze niet gestegen waren en zeer zeker niet voor het lager onder wijs, dat de meeste bezuinigings-aanval- len te verduren had. Trouwens: het be- zuinigings-lijstje dat B. en W., nadat het belastingverhoogings-voorstel verworpen was, naast zich hebben neergelegd, ter aanteekening van reëele bezuinigings voorstellen uit den Raad, is nog steeds vrijwel blank. „Wat heeft het debat tot nu toe inzake bezuiniging eigenlijk op geleverd vroeg de heer Boekman. En het „enfant terrible" ^Vijnkoop interum- peerde „Nul komma nul"Maar wat niet is kan nog komen, al slinkt de hoop 8TOOMVAARTBERICHTEN. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Gnotlua. u., 9 Deo. v. Belawaa Rondo, 1,., 8 Deo. v. Pa/daeg. Mapla, 9 Deo. te Adüan. P. G. Hooft, u., 8 Deo. te Southsmpton'. Koningin der Nederlanden, t., 8 Deo. r. Co lombo. Mamoeran, t, 9 Deo. v. Colombo. Roepet, u., 10 Deo. v, Suoz. Maasland!, 10 Deo. to A'dam. Kon. Hollandeehe Lloyd. Flandrla, u., 8 Deo. v. Las Pal ma». Kennemerland; u., 8 Deo. v. BaJbln. Zaanland!, 9 Deo. ts Hamhui*. Maasland, 9 Deo. T. Hamburg. Montferlandi 0 Deo. R'dam G«lri% 9 Dse. ta B-Arrw. i Kon. Ned. Stb. Mij.—Kon. Wevt-Ind. Maildienst Adonis, 10 Deo. te Venetië. Achillee, 9 Dec. v. Gibraltar. Agamamnon, 10 Dec. te A'dajm. Brielle, u., 7 Dec. v. Ccquimbo. Bacchus, 8 Dec. v. Malta. Berenioe, 9 Dec. te A dam. Cal li3to, u., 8 Dec. te La Guaym. Clto, 10 Dec te Harre. Crijmasen, 8 Deo. v. Barbados. Delf ia, 9 Dec. te Torragona. Do roe, 8 Dec. v. Piraeus. Dido, 8 Dec. te Gothenbur». Eoa, 9 Dec. te Mesaina. Erat/o, 9 Dec. te Stettln. Flora, 8 Dec. te New-Yoifc. Fauna, 10 Dec. to A'dam. Iris, 9 Deo. te Barcslona. Hans Axp, pasa. 8 Deo. Gibraltar. Hebe, 8 Deo. te Savona. Hector, 10 Dec. v. Arojunouth. Hercules, 9 Dec. te Hamburg. Irene, 10 Dec. te Lissabon. Neptunus, 9 Dcc. te Adam. Nerena, 9 Dec. v. R'dam Nero, 10 Deo. v. A'dam Notos, 8 Dec. v. Lirnni. Oranje Nassau, 6 Dec. v. Our&Qaa. Orion, 8 'Dec. v. Vigo. Orpheus, pass. 8 Deo. OiessanA Oiêstea, 8 Dec. te Simyraa. Orpheus, 10 Dec. te A'dam Pallas, 10 Dec. v. A'dam Pangibou-rne, pass. 8 Dec. Pendcübs. Pluto, 9 Dec. v. Vlgo. Peraeus, 10 Dec. v. A'diam R-imsholm, 9 Dec. v. Alicante. Rhea, 6 Deo. v. Kingston. Sorland, 10 Dec. te Gibraltar. Satumus, 8 Deo. v. Algiers. Tellus, 10 Dec. v. R'dam. Van Reneselaor, 8 Dec. te A'dam Virlöanue, 10 Dec. te Hamhui*. Zeus, 10 Deo. te Honxbung. Kon. Pakctraartmaatoohaprtl. Tasman, 9 Deo. te MeLbourne. Houtman, 9 Deo. v. Batavia. Holland—Afrika Lijn. Rijperkerk, 10 Dec. te East-London. Salabangka, t, 7 Deo. v. Marsellla. Boeroe, u., 8 Deo. Las Palmas gep. Klipfontein, 8 Deo. te Delagoabaal. Springfontein, t., pees. 8 Deo. QuassamiL Nlas, 8 Deo. te Dunban. Holland—Amerika Lijn. Binnendijk, 7 Dec. v. Boeton. Loohkajtrlne, 8 Dec. v. Portland. Ndcfckeiioy, 7 Deo. te San Franclaoa. Boecihdljik, 8 Deo. te Norfolk. Nieuw-Amsterdam, pass. 8 Deo. Cape Race. Noordam, 9 Deo. te R'dam Spaamdam, 8 Deo. v. Havana. Binnendijk, 9 Deo. te Plilladolphia. Blljdiendijk, 10 Dea v. R'dlani. Bochdljk, 9 Deo. v. Norfolk. Grootendijk, 9 Deo. v. Swanaea. Wceterdljk, paea 9 Deo. SoUly. Eamdijk, 10 Deo. te Londen. Loohgoll, 9 Deo. v. Londlen. Moerdijk, 9 Deo. te OrlstobAl. Naronta, 10 Deo. ir. Londen. Niotheroy, 8 Deo. Ban Franclaoa HollandAustralië Lij*. AasMmtIc, 9 Dec. ta Holland—Britsch-Indië Lijn. Kieldrecht, t, 9 Dec. te Antwerpen. Sommeladüjk, 8 Dec. v. Bombay. Meerkerk, u., pass. 10 Dec. Perim HollandO.-Azio Lijn. Ouderkerk, t, pass. 10 Dec. Ouessamt Gorontelo, t, 8 Dec. te 'Huil. Zoama, u., 8 Dec. te Genua. Gamma, u., 10 Dec. v. Padang. Simaloer, t, 10 Dec. v. Sabang. HollandWeet-Afrika lijn. Eeansfcrcom, 9 Dec. v. Koko. Rijnland, 8 Deo. v. Conakry. IJbtroom, 9 Deo. v. Lagos. Adbireo, 9 Dec. te Hamburg. Rotterdamseho Lloyd. Menadxx, 9 Dea te Soerabaya. Moraulke, t., 10 Dea v. Port Said. Sitoebondo, 10 Dea v. R'dam. Kedbe, 9 Dea te R'dam Jndrapoera, u., 9 Dea te M&rseille. Imsuilnde, L, wordt 11 Dec. te R'dam verwacht. Maddoen, t, 9 Dec. v. Port Said. Modjokerto, u., 9 Dea v. Sueac. Tapanoell, u., 10 Dec. v. Genua. Ternate, u.t 8 Deo. v. Belawam. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Aludira, 10 Dec. te Antwerpen. Alcyone, 8 Deo. te B. Ayree. Alhema, tL, 9 Dec. te Bahla. Caledomia, 9 Deo. te Aberdeen. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Jkson, pass. 9 Dea Perim Antenor, 9 Dec. te Suez. Euryrqedon, 7 Dea te Hamburg1. Menelaus, 7 Dec. v. Port Said. Prometheua, 9 Dec. v. A'dam Pyrrihufl, 7 Dec. v. Singapore. GLaucuis, 10 Dec. te Manilla. Laertea, 9 Dec. te Duinkerken. Rhexenor, 7 Dea v. Gasablanoa. Emzetoo Lijn. Jonge Anthony, pass. 9 Dea Gibraltar. JavaChinaJapan 1,1 jw. Tikte!, 7 Dec. te Cbinrwangtaa Tjiaondarl, 9 Dec. te Batavia. JavaNew-York UjA Btntang, p Deo. ,v. New-York. Vechtdijk, 8 Dec. v. Colombo. Toarl, 9 Deo. te Boeton. van 9 en 10 Dea 1929. BEVALLENN. van Dam-wan fforlk, i.| A. L. M. MoormanrnCaarl», z. lOVFM iFiDEtN'Sj. Bles, v., 74 J., oebtg. van dl Bybeema: J. G. Evenwel, v., 85 J., echt*, van P. Nu Dekker; 0, O. H Leletaann, B5 j.t eohtg. van UI Bels. i li———-u

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 9