MAEMOFFERRIN
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS.
Dr.H. NANNING'S
vanle begrafenis. Het ongeluk gebeurde
Verwachting:
Ingezonden Mededeeling.
Bloedvormend venjterKinosmlddel
f flexh. /IQOp H Heach
inoontieraad, rijn thans tot volkomen over
eenstemming gekomnen over de wijze van
verdediging van de Internationale neder
zetting, en toet plaatsen der troepen.
De Nederlandsohe mariniers zullen den
OoebeUjlken sector van het cordon bezet
ten, samen met de Japansche troepen.
De Spanjaarden zijn eveneens bereid
160—200 iman te ontschepen. De versper
ringen en die verdediging niet de machine
geweren van de Fransche concessie won
den hoogst geroemd en wanneer de dui
zend man Fransche troepen uit Indo-Ctoi-
na ontscheept zijn, kan deze sector als
zeer veilig worden beschouwd.
Ren aanwinst voor de Kantonncezen.
De toetsjaen van An-wel gaat tot
hen over.
Reuter meldt d.<L gisteren uit Sjanghai,
dat Tsjen-toe-joean, do mdlitalre igouver-
neur van de provincie An-wel, sdoh aan
den kant heeft geschaard van1 de Ivanton-
neesche nationalisten-
Dit beteekent ojm. dat Woehoe, een
stad op ongeveer 65 mijl van Nanking in
de macht is gekomen van de Kantonnee-
zen. Woehoe ligt aan de Jangtse, boven
st rooms van N anking.
OOST-INDIE.
Verdronken.
Kota Radja, 6 Maart De heer S. E. As-
mussen. ingenieur eerste klasse bii de
burgerlijke openbare werken voor Atjeh
en Onderhoorigheden, is bij het zwemmen
tijdens het duiken tegen een steen gestoo-
ten en verdronken.
Communisten.
De Locomotief schrijft naar aanleiding
van een opmerking ln het Alg. Handels
blad van 2 Maart, dat sinds einde Januari
opnieuw ernstig is gebleken de onge-
wenschte wijze, waarop de oommunisten
ln Nederland de vrijheid juist tegen het
Nederlandsohe gezag ln Indië gebruiken
Het blad stelt vast, dat achter de scher
men regelmatig opzetting plaats heeft
van eiken inlander onder het bereik van
de Nederlandsohe communisten. Het ein
digt met de opmerking, dat Nederland
den ernst van de zaak onderschat
Marlneschepellngen naar Sjanghai.
Batavia, 7 Maart Wederom vertrekken
30 marineschepelingen, per stoomschip
Tjlleboet, der Java-Chlna-Japanlljn, naar
Sjanghai ter versterking van de beman
ning van Hr. Ms. Sumatra, welk schip
aldaar vertoeft Het detachement staat
onder bevel van luitenant ter zee 2de kl.
H. van Schreven.
LUCHTVAART.
Vliegongeluk.
Een draadloos telegram uit Agadir
meldt, dat het watervliegtuig, waarmee de
Uruguaansche vliegers en hun beide me
caniciens Woensdag te Oasablanca op
gestegen zijn op een verlaten plek aan
do kust van Spaansch West-Afrika (Rio
de Oro) geheel verwoest teruggevonden
Is. De motor lag 50 meter van het wrak
van het vliegtuig verwijderd. Van de vier
Inzittenden ontbreekt elk spoor, en het ts
niet waarschijnlijk, dat zij in leven zijn,
in verband met dèn toestand, waarin de
overblijfselen van hun vliegtuig zijn ge
vonden.
De bemanning gered?
Sneller dan men had durven hopen,
kooit thans het bericht, dat de bemanning
van de verongelukte vllagboot in veilig
heid! zou rijtu. Op welke wijze de vliegers
er ln geslaagd zijn er het leven af te bren
gen, is nog niet bekend; maar uit Las
Primas wordt draadloos gemeld, dat twee
Fransche vliegers, die, vergezeld van een
Marakkaansdben tolk, op zoek waren naar
de bemanning van de verongelukte vlieg-
boot, op 60 K.M. afstand van Cansado op
het strand zijn gedaald. Daar bevond zich
een 'inboorling, die niet behulp van den
tolk werd ondervraagd en die verklaarde,
dat de bemanning van de vliegboot door
mannen van den stam der Alt Lase naar
het binnenland waren medegevoerd-
Indien de mededeedingen van den in
boorling waarheid bevatten, zijn de vlie
gers waarschijnlijk gevangen genomen.
Nadere berichten ontbreken nog.
Proefvlucht Dessau—Weenen.
Het nieuwe groote Junkers verkeers
vliegtuig is Zaterdagmorgen vroeg zijn
eerste proefvlucht naar Weenen begon
nen. Om 8 uur is het te Dessau opgeste
gen; een kwartier later werd het boven
Kassei gezien, waarna het in Zuid-Ooste
lijke richting verdween. Het met 3 moto
ren voorziene vliegtuig, dat aan 24 per
sonen plaats biedt Is voor het oogenbllk
het grootste verkeersvliegtuig ter wereld.
De vliegtocht urn Midden- en
Zuid-Amerika.
Weer een ongeval.
Reuter imeldit uit Montevideo, (Ld giste-
ren, dat van de twee vltoguigen die er nog
over waren van die, welke den tocht door
de lucht <nn Midden- en Zuid-Annerika
luidden aangevangen, er weer een Is ver-
<u«gehikt. Het vliegtuig Is in zee geval
len, doch die inzittenden zijln gered.
De bezetting van v- Heutsz.
Het denkbeeld, bij de bijzetting van het
stoffelijk overschot van oud-G.G. Ven
Heutsz te Amsterdam InL militairen tegen
woordig te doen rijm* is den Minister sym
pathiek. De „Nederland" en „Rotterd.
LloydT zegden kosteloos vervoer toe.
Pettens Inkomstenbelasting.
De besluiten tot invoering van een be
lastingheffing van 100 opcenten op de
hoofdsom der Ryksinkomstenbelastlng en
van een plaatselijke inkomstenbelas
ting met een voor alle aanslagen ge
lijk heffingspercentage van 6 van het be
lastbaar inkomen, welke heffing noodig
is voor het. herstel van den flnancleelen
toestand der gemeente, zijn bij K. B. van
4 Febr. j.1. goedgekeurd. Voor het eerst
zijn deze verordeningen van toepassing
op het belastingjaar 1926—1927.
IJmuldens nieuwe schutsluis.
De werken voor den bouw der nieuwe
schutsluis vorderen nu goed. Donderdag
is het water in het op 1 Deo. j.L voltooide
binnensluishoofd toegelaten.
Dit geschiedde niet door het doorste
ken van een dam, omdat men de sluis
niet ineens wildo vullen. De pompen wer
den op een zeker moment stop gezet, zoo
dat het grondwater ln de sluiskolk begon
te loopen.
Zaterdag zal het water vermoedelijk
to 6 Meter hoogte gestegen zijn, maar
het zal nog wel eenlge dagen duren, al
vorens het water het kanaalpeil heeft be
reikt.
De Statenverkiezingen.
Het hoofdbestuur van den Bond voor
Staatspensonneering maakt bij zijn actie
voor de Statenverkiezingen gebruik van
een vragenlijst, aan de candldaten voor
te leggen, waarbij de urgentie van pre-
mlevrlj staatspensioen op den voorgrond
wordt gesteld.
Voor de Drentsche venen.
Het Oranje-Oomlté 1926, gevestigd te
Utrecht, heeft alsnog ter beschikking van
de Koningin en den Prins gesteld een
bedrag van vijf duizend gulden als deel
van het huldeblijk bij gelegenheid van
het zilveren huwelijksfeest van het Ko
ninklijk echtpaar.
In overleg met het Oranje-comité heb
ben H. M. en Z. K. H. dit bedrag bestemd
tot leniging van den nood ln de veenstre-
ken der provincie Drente.
Het conflict bij de tram Zutfen
Emmerik.
Het hoofdbestuur van do Nederland
sohe Vereeniging van Spoor' en Tram
wegpersoneel heeft aan den heer rnr. J E.
W. Duys te 'sGravenhage verzocht te
onderzoeken of het mogelijk is de Tram
weg-Maatschappij ZutfennEtamerik in
rechten aan te spreken over de z.i. niet
nakoming van' de indertijd1 getroffen re
geling, waardoor de staking aan die tram
beëindigd wend.
Fefte aanval.
Prof. Qerretson critiseert scherp
minister v. Karnebeek's politiek.
Vlak vóór de beslissing komt daar nog
een boek naar aanleiding van het Bel
gisch verdrag.
Onder den titel „Nederland, Vlaande
ren, België." brengt prof. dr. O. Gerret-
son, van de Utrechtsohe Universiteit, een
aantal reeds vroeger gepublloeerde en
nieuwe opstellen over het fatale verdrag
en zijn voorgeschiedenis.
Memories en vertoogen" noemt de on
dertitel deze vijf besohouwingen. De be
langrijkste is wel de eerste, die onder het
opsohrift: „een gevaarlijk fantast" geeft
„bijdragen ter waardeering van minister
Van Karnebeek's voorstellingen".
De sohr., die Groen's: „het Is noodig
dat er vehement gesproken worde" als
motto op den omslag van zijn boek liet
drukken, neemt geen blad voor den
mond als hij betoogt, dat er geen enkele
grond hoegenaamd is voor de stelling, die
grondslag is van des heeren Van Karne
beek's politiek in deze zaak: „België
heeft een conventioneele aanspraak op
eenzjjdige concessies van Nederland, om
dat dit laatste in 1539 zijn historisch ge
bied heeft behouden".
Prof. G. kenschetst dit als een zoo ge
vaarlijke fantasie; immers 's ministers
verklaring zou beteekenen, dat wij, die
sedert 1889 geen territoriale quaestie
meer kennen, ons territoir „alleen (maar)
bezitten A raison van periodieke econo
mische zoenoffers".
De sohr. toont dan in het bijzonder nog
aan. dat het Moerdijkkanaal een nieuwe
erfdienstbaarheid is, die anders dan
de minister zeide niet kan worden ge
ïdentificeerd met de verplichtingen voor
ons uit het verdrag van 1889 ten aanzien
van de uitwegen voor België voort
vloeiend.
De werkelijke grondslag der scheidings
regeling van 1889 zoo betoogt prof.
Is het beginsel der wederkeerigheld.
De sohr. gaat zoover te beweren, dat
de heer v. K. de Tweede Kanier „eenvou
dig bedot" heeft met zijn stellingen waar
van hem de historische en juridische on
gegrondheid bekend moet zijn geweest.
Tegenover de Eerste Kamer zondigt de
minister bovendien, doordien hij haar,
ondanks haar uitdrukkelijk verzoek de
Inlichtingen, die zy vraagt over de his
torische bronnen, onthoudt „De minister
is niet in staat uit de bronnen ook slechts
een enkel steekhoudend bewijs voor zijn
fantastische vooretelling aan te voeren,"
zoo luidt prof. G.'s Blotsom.
In oen tweede hoofdstuk bespreekt de
hoogleeraar de Heheldereserve en bare be-
teekmils voor Nederland.
l)e sohr. verweert in dit hoofdstuk, dal
de minister aan het parlement den tekst
onthoudt van een stuk, dat de voorgeno
men verbintenis Inhoudt van België en
Nederland, „om de vaststelling van net
regime van de doorvaart van Be giscnn
oorlogsschepen op de Schelde.... op
dragen aan den Volkenbond".
De pjst naar en olt Indië.
Weer vlugger.
Het Hbd. schrijft;
Om de. Kaap duurde destijds <le reis
naar den Oost ook voor een brief honderd
dagen. Nu hebben de mailbooten met
aansluitende sneltreinen hier in Europa
dien tijd teruggebracht tot gemiddeld
2b dagen. De volgende week wordt
het nog iets korter voor de mail per boot
van de Rotterdamsche Lloyd, die evenals
de »Nederland« uit Genua, een extra-
trein uit Marsellle naar het vaderland
laat loopen. In dezelfde week komt de
K. L. M. nog een belangrijke verbetering
brengen. In plaats van Dinsdag 16 Maart
zal men Vrijdag 18 Maart nog per lucht
post naar Marsellle kunnen vereenden.
Aan deze zijde wint. men dus 3 dagen.
Aan gene zijde is de winst nog belang
rijker. In Sabang neemt oen vliegtuig do
post over (voor zoover die extra-gefran
keerd is) en brengt die naar Medan,
Batavia en Soerabaja.
Natuurlijk is de grens der mogelijke
versnelling daarmede niet bereikt, maar
de nieuwe stap Is toch belangrijk genoeg,
om het »Oomitó vliegtocht Nederland-
Indië«, dat hem voorbereidde, geluk te
wenschen», met deze poging en de hoop
te uiten, dat die zoo goed zal slagen, dat
de luchtmail naar en van de laatste
Europeesche en naar en van de laatste
Indische haven, regel wordt.
Tot tijd en wijle het voorbeeld van Van
der Hoop en zijn kameraden leidt tot een
geregelde verbinding met Indië door de
lucht.
Voorjaarsbloemententoonstelling
te Alkmaar.
Van 18 Maart tot 21 Mei 1927 wordt te
Alkmaar, op het terrein der voormalige
cadettenschool een groote tentoonstelling
van allerlei bolgewassen gehouden.
Dit terrein ls het vorige jaar smaakvol
beplant met verschillende soorten hya
cinten, tulpen, narcissen, crocussen, scil-
la's, druifjes en anemonen.
Niet alleen de bewoners van Alkmaar
en omstreken zullen vaak een bezoek aan
het terrein brengen,, doch ook uit un-
dere streken van ons land verwaoht het
Comité een groot aantal bezoekers, te
meer daar in de gebouwen een viertal
tijdelijke tentoonstellingen worden ge
houden, waar een schat van bloemen en
planten zal worden getoond, benevens
allerlei bindwerk.
De spoorbaan bQ de Vink.
De 's-Gravenhaagsche correspondent
van „de Telegraaf' schrijft aan zijn blad:
Ondanks het feit, dat de spoorwegramp
bij de Vink alweer bijna een half jaar
achter ons ligt, blijken vele reizigers het
berucht geworden traject Voorschoten
Leiden nog steeds niet zonder eenigen
angst te kunnen passeeren. Het is ons
herhaaldelijk uit allerlei klachten en op
merkingen, die tot ons kwamen, geble
ken.
Een onzer lezers deelde ons mede, dat
als men per spoor van Den Haag naar
Amsterdam gaai, men zal opmerken, dat
dicht bij de Vink de wagon zeer sterk
naar rechts, naar den buitenkant, over
helt.
Om het verschijnsel te oonstateeren,
heeft de oorr. de reis van den Haag naar
Lelden gemaakt
Reedis even voor Voorschoten begon
onze wagon plotseling raar te doen en
zakte bedenkelijk eenlge cM. naar den
rechter buitenkant, rechts, dan zittend
met het gezicht naar de locomotief. Dit
duurde echter kort, tot wij ter hoogte van
de plaats van de ramp op frappante wijze
eensklaps onzen wagon weer eenige cM.
naar rechts zagen zakken alsof hy nei
ging voelde in de sloot te tuimelen. Bo
vendien schommelde de wagen eenlge ma
len zeer vreemd heen en weer. De over
helling was zoo sprekend, dat zelfs kin
deren het opmerkten. Toen wy een blik
bulten het raampje ploegen, zagen wy
een geweldige grlndballast langs de spoor
baan aangebracht. Zooals ook onze le
zer opmerkte, hield het overhellen by de
Vink op.
De geraadpleegde autoriteiten, ofschoon
erkennend, dat de wagons niet mogen
overhellen, zeiden, dat men zich niet on
gerust behoefde te maken. Het versohyn-
sel ontstaat door dat de aangebrachte bal
last nog „levend" is en eerst vast moet
komen te liggen.
Steenkolen boring bU Groenlo.
Kolen en zout aangeboord.
By Groenlo ls aan den Ruurlo'schen
weg de eerste kolenlaag van ruim een me
ter dikte aangeboord, nadat eerst een
laag zout van 400 meter was doorboord.
Ren smokkelMiak.
Te Weenen rijn zeven textielfabrikan
ten en expediteurs en een ambtenaar van
de douane aangehouden, die toetrokken
imoeten zijn hij groote smok keizaken tus-
scheni Italië, Servië en Oostenrijk.
De ren naar de diamant-velden van
Graaf ontein.
Men stad met 46,000 monschen
plotseling verrezen.
Volgens oen bericht uit Johamneeburg
van Zaterdag rijn ten gevolge van. den
ren dile naar de diamantvelden van uras-
fontaiw heeft plaats gevonden, ttwns een
groot aantal totdusver arme hardloopere
die goede concessies betmachlgd hebben,
tot grooten welstand gekomen- Uit die
kale vlakte ls in één dag een stad met
40,000 menschen opgerezen.
De zomertijd ln Frankrijk.
In Frankrijk, begint de zomortyd ln
den nacht van 9 op 10 ApriL Hy zal du
ren tot 2 Ootober.
plechtigheid, Indrukwekkend door bur
grooten eenvoud, ls ooreaak TJjj
oen ongeluk met een autobus, waarbj
pe»m«i het leven verlorenen 28
«wond werden, waarvan vier ernstig.
*7*®, autobus had een aantal personen
•dt Blackwood, een stad in de Tredegai^
duurder de scherpe bodht niet kon ma-
ken Hy gebruikte zUn remmen^ doch de
SÏ'rSSSoor de draadversperringlang.
don weg, maakte een salto en viel sea
meter in de diepte.
Gezien dezen diepen val to het een
wonder, dat de do^y>
In de bus bevonden ridh veertig personen.
Er kon onmiddellijk hulp worden ver-
begrafenisstoet zelf was ruim vier
K.M. lang. Do plechtigheid werd naar
honderadu
schatting door honderdduizend personen
'bygewoond. Bijna de gcheele mljnwer-
kersbevolking uit de vallei van Monmoutlh
was tegenwoordig. Speciale treinen en
omnibussen brachten tal van
aan uit Newport, dat op 24 KM- afstand
van Owm ligt
De nieuwe llnle-schepen Nelson en
Rodney.
De Engelache Adm. heeft in een ov*r-
Een goede vangst
Een draadloos bericht uit New York
meldt, dat op 800 mijl afstand van de kust
in den Stillen Oceaan op een vaartuig
beslag is gelegd en, geconvoyeerd door
regeeringsschepen, té San Francisoo bin
nengebracht.
De gezagvoerder, Wllliam Sonte, ls met
19 leden der bemanning ln arrest gesteld.
De kapitein verklaarde zeer vertoornd, 0
dat hy het ln beslag nemen van zyn schip zicht van de vloten der wereld ln 1. i t voor
beschouwde als een oorlogsdaad tegen- het eerst eenlge opgaven verstrekt over
over de Republiek Panama alwaar het .de twee nieuwe Engelsche linie-schepen,
vaartuig staat Ingeschreven. de Nelson en de Rodney. die spoedig ln
Het schip vervoerde voor ongeveer een dienst gesteld zullen worden. Het zyn de
mlllloen dollar aan spiritualiën en had eerste oorlogsschepen met gekoppelde
tevens aan boord.een welgestelden. turbines met een vermogen van 45.000
voortvluchtigen misdadiger, op wiens op- P.K., die deze schepen een snelheid van
sporing ln verband met een door hem,28knoopkunnengeven.Ditisheelwatvoor
gepleegden moord, door de Amerikaan- zoo zwaar gewapende en gepantserde sche-
sohe Justitie zeer veel prijs gesteld werd. pen. De artillerie van de nieuwe schepen
bestaat uit negen stukken van 40 cM.»
Gratie voor de moordenaars van twaalf van 16 cM., zes van byna 12 cM.
luitenant Krafft voor afweer van-luchtaanvallen en acht-
a. en-twintig kleinere kanonnen, behalve
Volgens een bericht uit Stettln aan de torpedobuizen. Geen ander oorlogsschip
Vorwaerts hebben de gewezen brigadiers tef wereld heejt een vuurkracht die zoo
Kaws en Reigelen, die wegens moord op geweidig is.
den Belgischen luitenant Krafft ter dood uu de opgaaf biykt ook welke gevolgen
veroordeeld waren, gratie verkregen en is de ,vi00tvacantie« van Washington voor
Buitenland.
Kutiskor krankzinnig?
Het ls niet omrmogeLijik, dat toet prooes-
Kutisker zal moeten worden gestaakt we
gens krankzinnigheid van den 'beklaagde.
Sedert zyn overbrenging uit do Oharité
naar zijn woning is de toestand *van K.
voortdurend verergerd en vlagen van vol
strekte verstandsverbijstering komen her-
liaaldoiyk by ham voor. Bovendien lijdt
hij aan een onigenoaslijlke hartziekte: de
generatie van de hartspier.
IDe verdediger heeft op grond' van het
advies van den behandelendlen genees
heer do rechtbank gevraagd een 'medisch
deskundige aan to wijzen om den be
klaagde to onderzoeken. Komt deze lot
dezHfde slotsom als do geneesheer, dan
zal de verdediger verzoeken het proces te
staken.
hun straf veranderd in 10 jaar gevange
nisstraf.
Een jeugdige held.
Het Gloucester Hotel, te Weymouth
aan Zee gelegen vroeger Gloucester
Lodge geheeten en bekend als de oude
zomerresidentie van George Hl werd
Donderdagmorgen gedeelte tijk door brand
vernield. Vele herinneringen en eenlge
meubelen uit den Georgiaanschen tyd
gingen verloren.
Verscheidene gasten werden met be
hulp van ladders gered. Omwonenden
hielpen ln nachtgewaad om de logés van
de bovenverdiepingen in veiligheid te
brengen.
De mooie rol by het reddingswerk
speelde de 18-jarige huisknecht van het
hotel, William George Dicker.
Dioker, die het eerste alarm maakte,
klom langs een goot naar boven en wist
langs een smalle borstwering het dak te
bereiken. Daar vond hy een dame met
haar kamenier, die door de vlammen van
de trappen waren afgesneden.
Dicker, wiens gevaarvolle klimpartij
door een juichende menigte was gade
geslagen, deelde de dames mede, dat red
ding alleen mogeiyk was langs de borst
wering, waar de brandladders konden
worden bereikt. De redder leidde de da
mes behoedzaam over de amalle borst
wering, zestig voet boven den grond,
zorgende dat zy het gelaat naar den
muur hielden gekeerd om den gapenden
afgrond niet te zien. Toen keerde hy te
rug om langs denzelefde weg nog een
manneiyken gast te redden.
De mijnramp ln Wales.
Ren doodenstad.
Er Is flink gehoor gegeven aan den
oproe«p "van Sdr ltowland Bladcp, den
Lord Mayor van Londen, om geld tot le
niging van den nood in de nagelaten btv
i rekkigen der bedde mijnrampen van de
jongste week. Den eersten dag was reeds
meer dan 5000 pd. str. ontvangen, 160 pd.
str. van den koning en de konigin.
Ben droeve aabliik biedt Owm, het
kleine mjjnwerkerastad'je in Monanout-
shire, waar het aantal dooden 52 'bedraagt
De „straat der weduwen" wordt de straat
genoemd, ln welke (hulzen tal van vrou
wen haar verongelukte mannen bewee-
nen. Veertig doodkisten staan reeds in het
üjkhuisje op het kerkhof, terwijl or nog
twaalf wachten op de dooden, die nog diep
onder de aarde liggen ln een schacht met
nujngas gevuld. Treurige verhalen wor
den gedaan van vrouwen, die met zes, ze
ven kinderen rijm achtergebleven, van
jonge imelsjes, die haar toekoanstigen
echtgenoot hebben verforen.
Captain Oarey, de dltrlctsoomimdssarls
voor de mijnen, heeft een officieel rap-
port over de ongelukken opgesteld, het-
welk ls voorgelegd' aan een conferentie
van regeerlignsinspectours en vertegen
woordigers van de mijneigenaren en nihn-
werk era Er Wykt uit dat het binnendrin
gen van kwade gassen de oorzaak van de
rammen ls geweest. In hoever de mynidl-
reettes verantwoordelijk kunnen worden
gestold, moet nog worden uitgemaakt Tot
dusver ls nog n'et gebleven dat zy ln bet
treffen van veiligheidsmaatregelen en by
de uitrusting der mijnen zijn te kort ue-
schoten.
De begrafenisplechtigheid van de alacht-
offers
Een autobus omlaag gestort.
Het dorpje Owim wordt ln de laatste da.
gen wél zwaar getroffen. Zondeg zou de
bjjgrafenls plaats hebben van twintig der
ooi hel levtjn g^komeii intyivweriLcr*.
de Inkrimping der llnle-schepen gehad
heeft. By het uitbreken van den oorlog
had Engeland alléén 42 dreadnoughta
gereed of in aanbouw. Thans zyn alle
groote linie-sohepen van de zeven voor
naamste zeemogendheden by elkaar ruim
zestig in getal. Voorts zyn er op de ge-
heele wereld maar acht linie-kruisers en
er zyn geen schepen van dit type in
aanbouw.
De Duitsche vloot ls volgens de op
gave van de admiraliteit niet zoo onbe-
teekenend als men wel aanneemt. Behalve
de oude schepen, heeft zy een fonkel-
hieuwen kruiser, de Einbden, drie schepen
van deze klasse «yn nog in aanbouw en
een vyfde staat op het programma. Voorts
staan twaalf zeer groot* torpedojagers
op de helling.
MARKTBERICHTEN.
ALKMAAR. 28 Ptbr.—S Maart 1927.
Kippen 0.75—15tt kuikens 0.60-2.25. een
den 0.751 konijnen 0.X14, eendeneieren
per 100 stuks 5. kippeneieren groothandel
4.855.35, ld. (kleinhandel) per 100 KG 4—
5.50, boter le soort per pond 11.10. boter
2e srt per pand 0.85—0.95.
ALKMAAR. 7 Maart 1927.
26 vette koeien 200— 380. 9 vette kalveren
90150, 273 nuchtere kalveren (slacht) 6—
16. 901 vette varkens, sware, per Ncd. pouJ
Ql580.62, louters per Ned. pand 0.61—4XO2.
ALKMAAR. 4 Maart 1927.
Roode kool 2.30-7.20. oclt kool 1—6.30.
uien f 3.90-6.80, wortelen 1.90—12 20. Brua>
lof le srt 2228, id. 2e srt. f 16—21. spruiten
12—33, alles per 100 K.G. Wortelen 13.20-
14.80. rabarber 9-18. pieterselie 2.I0-6J0.
selderie 4.208.30. alles per 100 boa Spinazie
1.051.35 per bakje. Boerenkool f 1.20^—5.90,
Bloeniendalcrkool 0.60—5.30 per 100 stuks.
BROEK OP LANGENDIJK. 7 Maart
Uien 5.105.80. drlelinoen 4.204.40. nep
2, peen 1 2.803.10, roode kool 3—6. door
schot 3.40-7.50. gele kool 2.70—7.10. door
schot 3.30-6. Deensehe witte 2.50-5. door
»chot f 2.604.40 per 100 K G
Eieranveillng
Taxai".
7 Maart 1927 aangevoerd 20880 eieren. Wl'
5.10—5.80. bruin f 5.30—6. cendcieren 5.60.
alles per 100 stuks.
RADIOGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht ln d*«
morgen van 8 Maart
Medegedeeld door het Kon. Nederlsudach
Meteorologisch Instituut te D* Bilt
Hoogste stond 759.2 te ölarrttz.
Laagste stond 740.1 te SLLedda.
Mu'tige zuidelijke tot westelijk* vrind;
botrokkon of zwaar (bewolkt mot tijdelijke
"l-kuiring, wearsohUuiyik enkele regenr
buien, weinig verandering ln temperatuur