MAEMOFFERRIN BINNENLAND GEMENGD NIEUWS. Dr.H. NANNING'S vanle begrafenis. Het ongeluk gebeurde Verwachting: Ingezonden Mededeeling. Bloedvormend venjterKinosmlddel f flexh. /IQOp H Heach inoontieraad, rijn thans tot volkomen over eenstemming gekomnen over de wijze van verdediging van de Internationale neder zetting, en toet plaatsen der troepen. De Nederlandsohe mariniers zullen den OoebeUjlken sector van het cordon bezet ten, samen met de Japansche troepen. De Spanjaarden zijn eveneens bereid 160—200 iman te ontschepen. De versper ringen en die verdediging niet de machine geweren van de Fransche concessie won den hoogst geroemd en wanneer de dui zend man Fransche troepen uit Indo-Ctoi- na ontscheept zijn, kan deze sector als zeer veilig worden beschouwd. Ren aanwinst voor de Kantonncezen. De toetsjaen van An-wel gaat tot hen over. Reuter meldt d.<L gisteren uit Sjanghai, dat Tsjen-toe-joean, do mdlitalre igouver- neur van de provincie An-wel, sdoh aan den kant heeft geschaard van1 de Ivanton- neesche nationalisten- Dit beteekent ojm. dat Woehoe, een stad op ongeveer 65 mijl van Nanking in de macht is gekomen van de Kantonnee- zen. Woehoe ligt aan de Jangtse, boven st rooms van N anking. OOST-INDIE. Verdronken. Kota Radja, 6 Maart De heer S. E. As- mussen. ingenieur eerste klasse bii de burgerlijke openbare werken voor Atjeh en Onderhoorigheden, is bij het zwemmen tijdens het duiken tegen een steen gestoo- ten en verdronken. Communisten. De Locomotief schrijft naar aanleiding van een opmerking ln het Alg. Handels blad van 2 Maart, dat sinds einde Januari opnieuw ernstig is gebleken de onge- wenschte wijze, waarop de oommunisten ln Nederland de vrijheid juist tegen het Nederlandsohe gezag ln Indië gebruiken Het blad stelt vast, dat achter de scher men regelmatig opzetting plaats heeft van eiken inlander onder het bereik van de Nederlandsohe communisten. Het ein digt met de opmerking, dat Nederland den ernst van de zaak onderschat Marlneschepellngen naar Sjanghai. Batavia, 7 Maart Wederom vertrekken 30 marineschepelingen, per stoomschip Tjlleboet, der Java-Chlna-Japanlljn, naar Sjanghai ter versterking van de beman ning van Hr. Ms. Sumatra, welk schip aldaar vertoeft Het detachement staat onder bevel van luitenant ter zee 2de kl. H. van Schreven. LUCHTVAART. Vliegongeluk. Een draadloos telegram uit Agadir meldt, dat het watervliegtuig, waarmee de Uruguaansche vliegers en hun beide me caniciens Woensdag te Oasablanca op gestegen zijn op een verlaten plek aan do kust van Spaansch West-Afrika (Rio de Oro) geheel verwoest teruggevonden Is. De motor lag 50 meter van het wrak van het vliegtuig verwijderd. Van de vier Inzittenden ontbreekt elk spoor, en het ts niet waarschijnlijk, dat zij in leven zijn, in verband met dèn toestand, waarin de overblijfselen van hun vliegtuig zijn ge vonden. De bemanning gered? Sneller dan men had durven hopen, kooit thans het bericht, dat de bemanning van de verongelukte vllagboot in veilig heid! zou rijtu. Op welke wijze de vliegers er ln geslaagd zijn er het leven af te bren gen, is nog niet bekend; maar uit Las Primas wordt draadloos gemeld, dat twee Fransche vliegers, die, vergezeld van een Marakkaansdben tolk, op zoek waren naar de bemanning van de verongelukte vlieg- boot, op 60 K.M. afstand van Cansado op het strand zijn gedaald. Daar bevond zich een 'inboorling, die niet behulp van den tolk werd ondervraagd en die verklaarde, dat de bemanning van de vliegboot door mannen van den stam der Alt Lase naar het binnenland waren medegevoerd- Indien de mededeedingen van den in boorling waarheid bevatten, zijn de vlie gers waarschijnlijk gevangen genomen. Nadere berichten ontbreken nog. Proefvlucht Dessau—Weenen. Het nieuwe groote Junkers verkeers vliegtuig is Zaterdagmorgen vroeg zijn eerste proefvlucht naar Weenen begon nen. Om 8 uur is het te Dessau opgeste gen; een kwartier later werd het boven Kassei gezien, waarna het in Zuid-Ooste lijke richting verdween. Het met 3 moto ren voorziene vliegtuig, dat aan 24 per sonen plaats biedt Is voor het oogenbllk het grootste verkeersvliegtuig ter wereld. De vliegtocht urn Midden- en Zuid-Amerika. Weer een ongeval. Reuter imeldit uit Montevideo, (Ld giste- ren, dat van de twee vltoguigen die er nog over waren van die, welke den tocht door de lucht <nn Midden- en Zuid-Annerika luidden aangevangen, er weer een Is ver- <u«gehikt. Het vliegtuig Is in zee geval len, doch die inzittenden zijln gered. De bezetting van v- Heutsz. Het denkbeeld, bij de bijzetting van het stoffelijk overschot van oud-G.G. Ven Heutsz te Amsterdam InL militairen tegen woordig te doen rijm* is den Minister sym pathiek. De „Nederland" en „Rotterd. LloydT zegden kosteloos vervoer toe. Pettens Inkomstenbelasting. De besluiten tot invoering van een be lastingheffing van 100 opcenten op de hoofdsom der Ryksinkomstenbelastlng en van een plaatselijke inkomstenbelas ting met een voor alle aanslagen ge lijk heffingspercentage van 6 van het be lastbaar inkomen, welke heffing noodig is voor het. herstel van den flnancleelen toestand der gemeente, zijn bij K. B. van 4 Febr. j.1. goedgekeurd. Voor het eerst zijn deze verordeningen van toepassing op het belastingjaar 1926—1927. IJmuldens nieuwe schutsluis. De werken voor den bouw der nieuwe schutsluis vorderen nu goed. Donderdag is het water in het op 1 Deo. j.L voltooide binnensluishoofd toegelaten. Dit geschiedde niet door het doorste ken van een dam, omdat men de sluis niet ineens wildo vullen. De pompen wer den op een zeker moment stop gezet, zoo dat het grondwater ln de sluiskolk begon te loopen. Zaterdag zal het water vermoedelijk to 6 Meter hoogte gestegen zijn, maar het zal nog wel eenlge dagen duren, al vorens het water het kanaalpeil heeft be reikt. De Statenverkiezingen. Het hoofdbestuur van den Bond voor Staatspensonneering maakt bij zijn actie voor de Statenverkiezingen gebruik van een vragenlijst, aan de candldaten voor te leggen, waarbij de urgentie van pre- mlevrlj staatspensioen op den voorgrond wordt gesteld. Voor de Drentsche venen. Het Oranje-Oomlté 1926, gevestigd te Utrecht, heeft alsnog ter beschikking van de Koningin en den Prins gesteld een bedrag van vijf duizend gulden als deel van het huldeblijk bij gelegenheid van het zilveren huwelijksfeest van het Ko ninklijk echtpaar. In overleg met het Oranje-comité heb ben H. M. en Z. K. H. dit bedrag bestemd tot leniging van den nood ln de veenstre- ken der provincie Drente. Het conflict bij de tram Zutfen Emmerik. Het hoofdbestuur van do Nederland sohe Vereeniging van Spoor' en Tram wegpersoneel heeft aan den heer rnr. J E. W. Duys te 'sGravenhage verzocht te onderzoeken of het mogelijk is de Tram weg-Maatschappij ZutfennEtamerik in rechten aan te spreken over de z.i. niet nakoming van' de indertijd1 getroffen re geling, waardoor de staking aan die tram beëindigd wend. Fefte aanval. Prof. Qerretson critiseert scherp minister v. Karnebeek's politiek. Vlak vóór de beslissing komt daar nog een boek naar aanleiding van het Bel gisch verdrag. Onder den titel „Nederland, Vlaande ren, België." brengt prof. dr. O. Gerret- son, van de Utrechtsohe Universiteit, een aantal reeds vroeger gepublloeerde en nieuwe opstellen over het fatale verdrag en zijn voorgeschiedenis. Memories en vertoogen" noemt de on dertitel deze vijf besohouwingen. De be langrijkste is wel de eerste, die onder het opsohrift: „een gevaarlijk fantast" geeft „bijdragen ter waardeering van minister Van Karnebeek's voorstellingen". De sohr., die Groen's: „het Is noodig dat er vehement gesproken worde" als motto op den omslag van zijn boek liet drukken, neemt geen blad voor den mond als hij betoogt, dat er geen enkele grond hoegenaamd is voor de stelling, die grondslag is van des heeren Van Karne beek's politiek in deze zaak: „België heeft een conventioneele aanspraak op eenzjjdige concessies van Nederland, om dat dit laatste in 1539 zijn historisch ge bied heeft behouden". Prof. G. kenschetst dit als een zoo ge vaarlijke fantasie; immers 's ministers verklaring zou beteekenen, dat wij, die sedert 1889 geen territoriale quaestie meer kennen, ons territoir „alleen (maar) bezitten A raison van periodieke econo mische zoenoffers". De sohr. toont dan in het bijzonder nog aan. dat het Moerdijkkanaal een nieuwe erfdienstbaarheid is, die anders dan de minister zeide niet kan worden ge ïdentificeerd met de verplichtingen voor ons uit het verdrag van 1889 ten aanzien van de uitwegen voor België voort vloeiend. De werkelijke grondslag der scheidings regeling van 1889 zoo betoogt prof. Is het beginsel der wederkeerigheld. De sohr. gaat zoover te beweren, dat de heer v. K. de Tweede Kanier „eenvou dig bedot" heeft met zijn stellingen waar van hem de historische en juridische on gegrondheid bekend moet zijn geweest. Tegenover de Eerste Kamer zondigt de minister bovendien, doordien hij haar, ondanks haar uitdrukkelijk verzoek de Inlichtingen, die zy vraagt over de his torische bronnen, onthoudt „De minister is niet in staat uit de bronnen ook slechts een enkel steekhoudend bewijs voor zijn fantastische vooretelling aan te voeren," zoo luidt prof. G.'s Blotsom. In oen tweede hoofdstuk bespreekt de hoogleeraar de Heheldereserve en bare be- teekmils voor Nederland. l)e sohr. verweert in dit hoofdstuk, dal de minister aan het parlement den tekst onthoudt van een stuk, dat de voorgeno men verbintenis Inhoudt van België en Nederland, „om de vaststelling van net regime van de doorvaart van Be giscnn oorlogsschepen op de Schelde.... op dragen aan den Volkenbond". De pjst naar en olt Indië. Weer vlugger. Het Hbd. schrijft; Om de. Kaap duurde destijds <le reis naar den Oost ook voor een brief honderd dagen. Nu hebben de mailbooten met aansluitende sneltreinen hier in Europa dien tijd teruggebracht tot gemiddeld 2b dagen. De volgende week wordt het nog iets korter voor de mail per boot van de Rotterdamsche Lloyd, die evenals de »Nederland« uit Genua, een extra- trein uit Marsellle naar het vaderland laat loopen. In dezelfde week komt de K. L. M. nog een belangrijke verbetering brengen. In plaats van Dinsdag 16 Maart zal men Vrijdag 18 Maart nog per lucht post naar Marsellle kunnen vereenden. Aan deze zijde wint. men dus 3 dagen. Aan gene zijde is de winst nog belang rijker. In Sabang neemt oen vliegtuig do post over (voor zoover die extra-gefran keerd is) en brengt die naar Medan, Batavia en Soerabaja. Natuurlijk is de grens der mogelijke versnelling daarmede niet bereikt, maar de nieuwe stap Is toch belangrijk genoeg, om het »Oomitó vliegtocht Nederland- Indië«, dat hem voorbereidde, geluk te wenschen», met deze poging en de hoop te uiten, dat die zoo goed zal slagen, dat de luchtmail naar en van de laatste Europeesche en naar en van de laatste Indische haven, regel wordt. Tot tijd en wijle het voorbeeld van Van der Hoop en zijn kameraden leidt tot een geregelde verbinding met Indië door de lucht. Voorjaarsbloemententoonstelling te Alkmaar. Van 18 Maart tot 21 Mei 1927 wordt te Alkmaar, op het terrein der voormalige cadettenschool een groote tentoonstelling van allerlei bolgewassen gehouden. Dit terrein ls het vorige jaar smaakvol beplant met verschillende soorten hya cinten, tulpen, narcissen, crocussen, scil- la's, druifjes en anemonen. Niet alleen de bewoners van Alkmaar en omstreken zullen vaak een bezoek aan het terrein brengen,, doch ook uit un- dere streken van ons land verwaoht het Comité een groot aantal bezoekers, te meer daar in de gebouwen een viertal tijdelijke tentoonstellingen worden ge houden, waar een schat van bloemen en planten zal worden getoond, benevens allerlei bindwerk. De spoorbaan bQ de Vink. De 's-Gravenhaagsche correspondent van „de Telegraaf' schrijft aan zijn blad: Ondanks het feit, dat de spoorwegramp bij de Vink alweer bijna een half jaar achter ons ligt, blijken vele reizigers het berucht geworden traject Voorschoten Leiden nog steeds niet zonder eenigen angst te kunnen passeeren. Het is ons herhaaldelijk uit allerlei klachten en op merkingen, die tot ons kwamen, geble ken. Een onzer lezers deelde ons mede, dat als men per spoor van Den Haag naar Amsterdam gaai, men zal opmerken, dat dicht bij de Vink de wagon zeer sterk naar rechts, naar den buitenkant, over helt. Om het verschijnsel te oonstateeren, heeft de oorr. de reis van den Haag naar Lelden gemaakt Reedis even voor Voorschoten begon onze wagon plotseling raar te doen en zakte bedenkelijk eenlge cM. naar den rechter buitenkant, rechts, dan zittend met het gezicht naar de locomotief. Dit duurde echter kort, tot wij ter hoogte van de plaats van de ramp op frappante wijze eensklaps onzen wagon weer eenige cM. naar rechts zagen zakken alsof hy nei ging voelde in de sloot te tuimelen. Bo vendien schommelde de wagen eenlge ma len zeer vreemd heen en weer. De over helling was zoo sprekend, dat zelfs kin deren het opmerkten. Toen wy een blik bulten het raampje ploegen, zagen wy een geweldige grlndballast langs de spoor baan aangebracht. Zooals ook onze le zer opmerkte, hield het overhellen by de Vink op. De geraadpleegde autoriteiten, ofschoon erkennend, dat de wagons niet mogen overhellen, zeiden, dat men zich niet on gerust behoefde te maken. Het versohyn- sel ontstaat door dat de aangebrachte bal last nog „levend" is en eerst vast moet komen te liggen. Steenkolen boring bU Groenlo. Kolen en zout aangeboord. By Groenlo ls aan den Ruurlo'schen weg de eerste kolenlaag van ruim een me ter dikte aangeboord, nadat eerst een laag zout van 400 meter was doorboord. Ren smokkelMiak. Te Weenen rijn zeven textielfabrikan ten en expediteurs en een ambtenaar van de douane aangehouden, die toetrokken imoeten zijn hij groote smok keizaken tus- scheni Italië, Servië en Oostenrijk. De ren naar de diamant-velden van Graaf ontein. Men stad met 46,000 monschen plotseling verrezen. Volgens oen bericht uit Johamneeburg van Zaterdag rijn ten gevolge van. den ren dile naar de diamantvelden van uras- fontaiw heeft plaats gevonden, ttwns een groot aantal totdusver arme hardloopere die goede concessies betmachlgd hebben, tot grooten welstand gekomen- Uit die kale vlakte ls in één dag een stad met 40,000 menschen opgerezen. De zomertijd ln Frankrijk. In Frankrijk, begint de zomortyd ln den nacht van 9 op 10 ApriL Hy zal du ren tot 2 Ootober. plechtigheid, Indrukwekkend door bur grooten eenvoud, ls ooreaak TJjj oen ongeluk met een autobus, waarbj pe»m«i het leven verlorenen 28 «wond werden, waarvan vier ernstig. *7*®, autobus had een aantal personen •dt Blackwood, een stad in de Tredegai^ duurder de scherpe bodht niet kon ma- ken Hy gebruikte zUn remmen^ doch de SÏ'rSSSoor de draadversperringlang. don weg, maakte een salto en viel sea meter in de diepte. Gezien dezen diepen val to het een wonder, dat de do^y> In de bus bevonden ridh veertig personen. Er kon onmiddellijk hulp worden ver- begrafenisstoet zelf was ruim vier K.M. lang. Do plechtigheid werd naar honderadu schatting door honderdduizend personen 'bygewoond. Bijna de gcheele mljnwer- kersbevolking uit de vallei van Monmoutlh was tegenwoordig. Speciale treinen en omnibussen brachten tal van aan uit Newport, dat op 24 KM- afstand van Owm ligt De nieuwe llnle-schepen Nelson en Rodney. De Engelache Adm. heeft in een ov*r- Een goede vangst Een draadloos bericht uit New York meldt, dat op 800 mijl afstand van de kust in den Stillen Oceaan op een vaartuig beslag is gelegd en, geconvoyeerd door regeeringsschepen, té San Francisoo bin nengebracht. De gezagvoerder, Wllliam Sonte, ls met 19 leden der bemanning ln arrest gesteld. De kapitein verklaarde zeer vertoornd, 0 dat hy het ln beslag nemen van zyn schip zicht van de vloten der wereld ln 1. i t voor beschouwde als een oorlogsdaad tegen- het eerst eenlge opgaven verstrekt over over de Republiek Panama alwaar het .de twee nieuwe Engelsche linie-schepen, vaartuig staat Ingeschreven. de Nelson en de Rodney. die spoedig ln Het schip vervoerde voor ongeveer een dienst gesteld zullen worden. Het zyn de mlllloen dollar aan spiritualiën en had eerste oorlogsschepen met gekoppelde tevens aan boord.een welgestelden. turbines met een vermogen van 45.000 voortvluchtigen misdadiger, op wiens op- P.K., die deze schepen een snelheid van sporing ln verband met een door hem,28knoopkunnengeven.Ditisheelwatvoor gepleegden moord, door de Amerikaan- zoo zwaar gewapende en gepantserde sche- sohe Justitie zeer veel prijs gesteld werd. pen. De artillerie van de nieuwe schepen bestaat uit negen stukken van 40 cM.» Gratie voor de moordenaars van twaalf van 16 cM., zes van byna 12 cM. luitenant Krafft voor afweer van-luchtaanvallen en acht- a. en-twintig kleinere kanonnen, behalve Volgens een bericht uit Stettln aan de torpedobuizen. Geen ander oorlogsschip Vorwaerts hebben de gewezen brigadiers tef wereld heejt een vuurkracht die zoo Kaws en Reigelen, die wegens moord op geweidig is. den Belgischen luitenant Krafft ter dood uu de opgaaf biykt ook welke gevolgen veroordeeld waren, gratie verkregen en is de ,vi00tvacantie« van Washington voor Buitenland. Kutiskor krankzinnig? Het ls niet omrmogeLijik, dat toet prooes- Kutisker zal moeten worden gestaakt we gens krankzinnigheid van den 'beklaagde. Sedert zyn overbrenging uit do Oharité naar zijn woning is de toestand *van K. voortdurend verergerd en vlagen van vol strekte verstandsverbijstering komen her- liaaldoiyk by ham voor. Bovendien lijdt hij aan een onigenoaslijlke hartziekte: de generatie van de hartspier. IDe verdediger heeft op grond' van het advies van den behandelendlen genees heer do rechtbank gevraagd een 'medisch deskundige aan to wijzen om den be klaagde to onderzoeken. Komt deze lot dezHfde slotsom als do geneesheer, dan zal de verdediger verzoeken het proces te staken. hun straf veranderd in 10 jaar gevange nisstraf. Een jeugdige held. Het Gloucester Hotel, te Weymouth aan Zee gelegen vroeger Gloucester Lodge geheeten en bekend als de oude zomerresidentie van George Hl werd Donderdagmorgen gedeelte tijk door brand vernield. Vele herinneringen en eenlge meubelen uit den Georgiaanschen tyd gingen verloren. Verscheidene gasten werden met be hulp van ladders gered. Omwonenden hielpen ln nachtgewaad om de logés van de bovenverdiepingen in veiligheid te brengen. De mooie rol by het reddingswerk speelde de 18-jarige huisknecht van het hotel, William George Dicker. Dioker, die het eerste alarm maakte, klom langs een goot naar boven en wist langs een smalle borstwering het dak te bereiken. Daar vond hy een dame met haar kamenier, die door de vlammen van de trappen waren afgesneden. Dicker, wiens gevaarvolle klimpartij door een juichende menigte was gade geslagen, deelde de dames mede, dat red ding alleen mogeiyk was langs de borst wering, waar de brandladders konden worden bereikt. De redder leidde de da mes behoedzaam over de amalle borst wering, zestig voet boven den grond, zorgende dat zy het gelaat naar den muur hielden gekeerd om den gapenden afgrond niet te zien. Toen keerde hy te rug om langs denzelefde weg nog een manneiyken gast te redden. De mijnramp ln Wales. Ren doodenstad. Er Is flink gehoor gegeven aan den oproe«p "van Sdr ltowland Bladcp, den Lord Mayor van Londen, om geld tot le niging van den nood in de nagelaten btv i rekkigen der bedde mijnrampen van de jongste week. Den eersten dag was reeds meer dan 5000 pd. str. ontvangen, 160 pd. str. van den koning en de konigin. Ben droeve aabliik biedt Owm, het kleine mjjnwerkerastad'je in Monanout- shire, waar het aantal dooden 52 'bedraagt De „straat der weduwen" wordt de straat genoemd, ln welke (hulzen tal van vrou wen haar verongelukte mannen bewee- nen. Veertig doodkisten staan reeds in het üjkhuisje op het kerkhof, terwijl or nog twaalf wachten op de dooden, die nog diep onder de aarde liggen ln een schacht met nujngas gevuld. Treurige verhalen wor den gedaan van vrouwen, die met zes, ze ven kinderen rijm achtergebleven, van jonge imelsjes, die haar toekoanstigen echtgenoot hebben verforen. Captain Oarey, de dltrlctsoomimdssarls voor de mijnen, heeft een officieel rap- port over de ongelukken opgesteld, het- welk ls voorgelegd' aan een conferentie van regeerlignsinspectours en vertegen woordigers van de mijneigenaren en nihn- werk era Er Wykt uit dat het binnendrin gen van kwade gassen de oorzaak van de rammen ls geweest. In hoever de mynidl- reettes verantwoordelijk kunnen worden gestold, moet nog worden uitgemaakt Tot dusver ls nog n'et gebleven dat zy ln bet treffen van veiligheidsmaatregelen en by de uitrusting der mijnen zijn te kort ue- schoten. De begrafenisplechtigheid van de alacht- offers Een autobus omlaag gestort. Het dorpje Owim wordt ln de laatste da. gen wél zwaar getroffen. Zondeg zou de bjjgrafenls plaats hebben van twintig der ooi hel levtjn g^komeii intyivweriLcr*. de Inkrimping der llnle-schepen gehad heeft. By het uitbreken van den oorlog had Engeland alléén 42 dreadnoughta gereed of in aanbouw. Thans zyn alle groote linie-sohepen van de zeven voor naamste zeemogendheden by elkaar ruim zestig in getal. Voorts zyn er op de ge- heele wereld maar acht linie-kruisers en er zyn geen schepen van dit type in aanbouw. De Duitsche vloot ls volgens de op gave van de admiraliteit niet zoo onbe- teekenend als men wel aanneemt. Behalve de oude schepen, heeft zy een fonkel- hieuwen kruiser, de Einbden, drie schepen van deze klasse «yn nog in aanbouw en een vyfde staat op het programma. Voorts staan twaalf zeer groot* torpedojagers op de helling. MARKTBERICHTEN. ALKMAAR. 28 Ptbr.—S Maart 1927. Kippen 0.75—15tt kuikens 0.60-2.25. een den 0.751 konijnen 0.X14, eendeneieren per 100 stuks 5. kippeneieren groothandel 4.855.35, ld. (kleinhandel) per 100 KG 4— 5.50, boter le soort per pond 11.10. boter 2e srt per pand 0.85—0.95. ALKMAAR. 7 Maart 1927. 26 vette koeien 200— 380. 9 vette kalveren 90150, 273 nuchtere kalveren (slacht) 6— 16. 901 vette varkens, sware, per Ncd. pouJ Ql580.62, louters per Ned. pand 0.61—4XO2. ALKMAAR. 4 Maart 1927. Roode kool 2.30-7.20. oclt kool 1—6.30. uien f 3.90-6.80, wortelen 1.90—12 20. Brua> lof le srt 2228, id. 2e srt. f 16—21. spruiten 12—33, alles per 100 K.G. Wortelen 13.20- 14.80. rabarber 9-18. pieterselie 2.I0-6J0. selderie 4.208.30. alles per 100 boa Spinazie 1.051.35 per bakje. Boerenkool f 1.20^—5.90, Bloeniendalcrkool 0.60—5.30 per 100 stuks. BROEK OP LANGENDIJK. 7 Maart Uien 5.105.80. drlelinoen 4.204.40. nep 2, peen 1 2.803.10, roode kool 3—6. door schot 3.40-7.50. gele kool 2.70—7.10. door schot 3.30-6. Deensehe witte 2.50-5. door »chot f 2.604.40 per 100 K G Eieranveillng Taxai". 7 Maart 1927 aangevoerd 20880 eieren. Wl' 5.10—5.80. bruin f 5.30—6. cendcieren 5.60. alles per 100 stuks. RADIOGRAFISCH WEERBERICHT naar waarnemingen verricht ln d*« morgen van 8 Maart Medegedeeld door het Kon. Nederlsudach Meteorologisch Instituut te D* Bilt Hoogste stond 759.2 te ölarrttz. Laagste stond 740.1 te SLLedda. Mu'tige zuidelijke tot westelijk* vrind; botrokkon of zwaar (bewolkt mot tijdelijke "l-kuiring, wearsohUuiyik enkele regenr buien, weinig verandering ln temperatuur

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2