T - Tweede Blad BINNENLAND VAN ZATEROAG 16 APRIL 1927. Koninklijk bemek aan Amsterdam. De Koninklijke familie zal van 17 tot 28 Med ln Amsterdam verblijven. De Rijksmiddelen over Maart De derdie maand van bet Jaar schijnt op he<t eerste gezicht, vat de gewone bronnen1 van Inkomsten der schatkist be treft, letB minder voorspoedig te zijn ge veest dan de 'belde voorafgaande maan den, inzooverre nJ. dat Januari en Fe bruari belde een niet onaanzienlljken vooruitgang tegenover 1926 hadden aan te wijzen. Maart daarentegen met een klein bedrag bij de gelijknamige maand van 'het vorige Jaar ten achter blijft Toch ia er reden om over het behaalde resul taat tevreden te zijn. In de eerste plaats 1b, zooals gezegd, 'het nadeeUge verschil gering (slechte 66,00 op een opbrengst van meer dan 40 milioen), maar tevens heeft men te bedenken, dat de vergelij king wordt gemaakt met een maand, waarin de ontvangsten die van het Jaar tevoren met niet minder dan 4V, mil- lioen waren te boven gegaan. Verder is nog in aanmerking te nemen, dat de vermogensbelasting in de belde eerste maanden van het Jaar vrij groote stijgingen te zien had gegeven, doordat in verband met de bekende wijziging, waarbij de invordering van inkomsten en vermogensbelasting In handen van dezelfde ambtenaren werd gesteld, de ontvangsten regelmatiger over de ver schillende maanden worden verdeeld. Thans doet de invloed van de wijziging zich in omgekeerde richting gelden en onstond er, bij een opbrengst, die eerdor iets hooger was dan in Februari, een kleine achteruitgang 114,000) tegen over verleden Jaar. Er is dan ook, in dit licht beschouwd, geen reden om over de in Maart behaalde uitkomsten ontevreden te zijn, te minder daar enkele middelen niet onbelangrijk hoogere baten dan een Jaar geleden heb ben opgeleverd en de belastingen, die rechtstreeks verband houden met den gang van zaken in bet bedrijfsleven, over het geheel genomen geen onbevredigend figuur maken. Intuascben waren er ook in verschil lende gevallen lagere opbrengsteijfers. doch deze hadden veelal niet zoo heel veel om t ïtff, ofwel vormden een terug slag op een voorafgaande sterke stijging. Voor alle gewone bronnen van inkom sten is de opbrengst sedert 1 Januari 124,656,000 geweest, zijnde 5,707.000 meer den in het eerste kwartaal van 1926. De wisselvallige successierechten, die in de eerste twee maanden zoo ruim vloei den, hebben daartoe niet minder dan 2^49.000 bedragen, de vermogensbelas ting, tengevolge van de bekende wijzi ging in de invordering, 1,270,600. De verdere verschillen, afgescheiden van 1.027,000 voor de zegelrechten en 616,000 voor de dividend- en tantiëme» belasting, waren niet van eng grooten om vang. De rijksverzekeringsbank. Blijft hoogstwaarschijnlijk te Amsterdam. De gemeente Amsterdam heeft het ooo- tract met het bestuur van de Rijkeverze keringsbank, dat op 1 Mal 1961 afloopt, verlengd tot 1 Mei 1986 met nog 8 optie- Jaren voor het bestuur der Bank. De R. V. B. houdt dus practiach de beschikking over de terreinen tot 1 Mei 1989. Vertrouwd wordt aldus de Maaab. dat dit er toe zal leiden, dat de R. V. B. te Amsterdam gevestigd blijft. In de krin gen der Bank acht men dit vrijwel zeker, ooewel niet absoluut vaststaande. (Zooals men weet bestonden er plannen tot vestiging van de Bank te De K L. M. In 1928. Gestadige vooruitgang van het Aan het verslag over 1926 van de Ko- tunklljke Luchtvaart Maatschappij ia hst steende ontleend: Het voornaamste feit van bet dienstjaar Vei geweest, dat met ingang van 19 April gedurende den geheelên samen- tiieust, die tot 2 Ootobcr duurde, de K L. M. de groote doorverbindingen Londen— Melmö en 1'arlto— -Mainiö via Rotterdam AmsterdamHamburg en Kopenhagen ln beide richtingen met eigen vliegtuigen heeft onderhouden. Het ging hier om de onderlinge aansluiting tuasuhen 8 lijnen v*n de K. L. M, op Londen, PariJe en Malmö op het knooppunt Amsterdam. Weliswaar had de K. L. M. hii<*rt>U de sterke mededinging te ondervinden van de buitenliwiiUiTic maatschappijen, want °ok de 8 UJnen van de lmperlal Airways (londetv- Aniaterdam). Farman (Parite— Brussel- -Amsterdam) en de gezamenlijke ;UO van de A ere transport en Deutsche Luft Hansa (Malmö—Kopenhagen—Ham» '""■g Bruinen- Amsterdam) sloten on- derUng op het knooppunt Amsterdam aan «n brachten daardoor gelijksoortige door ^bindingen tot stand; de K. L. M. had daarbij het voordeel van een adgen orga nisatie over de drlo UJnen en van het ge bruik van etandaardmaterleoi, zoodat zi) In regelmatigheid van aansluiting en be- b «ndeilng van expedltle-aangalegonhedan hon nitbUnksn. In het verslag wordt een overzicht ge- teven van de andere binnen- en buiten diensten van an naar ons land. dat talrijke landerijen in de omgeving van Grave onder water kwamen te staan. De in aanbouw zijnde spoorbrug ziet men in de verte hoog boven de uitgestrekte watervlakten uitsteken. werd rondgeleid. waaruit de conclusie wordt getrokken, dat Nederland in 1920 een zeer druk mid delpunt van internationale luchtverbin- dingen is geweest. In bet drukke seizoen bestouden 8 verbindingen per dag op Londen, Parijs en Hamburg, 2 op Bre inen, Kopenhagen en Malmö, 1 op Brus sel, Hannover, Berlijn, Koningsbergen, Moskou, Keulen, Frankfort, Bazel, Ztl- rioh, München, Leipzig, Dortamnd en Essen. Het vervoer op de lijnen van de K L. M. en op de buitenlandsobe lijnen was ge splitst volgens de luchthavens als volgt: Amsterdam. K. L. M. Passagiers 8702, goéderen 181.011 K.G., briefpost 8.60 KG, pakketpoet 2299 K.G. Buiteniland- sche maatschappijen: reep. 4745, 186,646 KG, 1789, 6280 KG. Rotterdam: K. L. M. passagiers 1187, Kaderen 121.964 KGL briefpost 1422 pakketpoet 8686 KG. BultenL Mljem: resp. 161, 8887 KG, 192 KG, 1129 KG. Dit vervoer is niet onbevredigend. Ver gelijken wij het totale vervoer van de K. L. M. ln 1926 met dat van 1025, dan ligt de vooruitgang vooral op het gebied van goederenvervoer, dat met ruim 80,000 K G. is toegenomen, terwijl het passa- r der K. L. AL met omstreeks ru toenam. Het goheele vervoer van en op Neder land van de K. L M. en de bidteniand- ache maatschappijen tezamen genomen was er ten opzichte van 1925 een ver meerdering van 88 pot passagiers en 17 de 'V*** de K I. M. versterkt met zeven Fokker-vliegtuigen, legde tezamen 894,782 KM. af In 8611 vlieguren. ZJj leverde daarbij om streek 1 imiuloen ton/K.M. 1.80 per ton/kilometer). On 81 Dooem'ber 1926 waren alte vlieg- tulgen, die op de routes naar Londen en Parite geregeld dienst deden, te weten 8, voorzien van oen installatie voor radio- telefonie. In het najaar werd aan de Nederland» solie Vliegtuigen Fahriek opdracht ge geven tot dom bouw van een tweemotorlg vliegtuig type FVIII, plaats biedende aan 16 passagiers en 8 koppen bemanning. I)lt vliegtuig zal uitgerust worden met motoren van het type Jupltor I. oor- waarde is, dat de VFHI met volle belas ting op een, enkelen motor zal kunnen vliegen. In Arnhem had een merk waardige botsing plaats tusschen twee auto's en een scharenslijp. Alle drie voertuigen werden bescha digd, maar gelukkig ge beurden er geen persson- lijke ongelukken. Bloemenpracht in Holland'a Noorder kwartier. De correspondent v»n het TTbl, in Holr land's Noorderkwartier schrijft: Voor hen die in de Pauschvaoantie gaarne d'e bloelende bollenvelden zouden willen bezichtigen, maar tegen de over stelpende drukte opzien, die ln dezen tijd in die streek tusschen Haarlem en Ledden heersoht, is oen uitstapje naar de bollen-, velden van Oastricum aan te bevelen. Ook daar vallt hyaointhen-, narcissen- en tul- ukleurenpraoht te bewonderen. De loembollenoultuur in het Noorderkwar tier heeft zich gestadig uitgebreid en in dezen omtrek oen groote vlucht genomen. Tot slot van het uitstapje kan men dan een bezoek brengen aan die bloementen toonstelling ln de Cadettenschool van Alk maar. De tweede tijdelijke tentoonstelling van 1418 April telt niet minder dan 80 ru brieken. Op de Paiasohdagen zullen de buitenterreinen één groote bloemenhof vormen, waar men op banken en stoelen prettige zitjes zal hebben om hiervan rus tig te genieten. D® Willemsbrug te Rotterdam is thans voor een gedeelte opgevijzeld. Men ziet duidelijk het verschil van 2 meter, als men let op de hulpbrug (rechts op den voorgrond), waar deze thans door een trapje met de nieuwe brug is verbonden. Links ziet men de knik, die weer zal verdwijnen als ook het ander deel is opgevijzeld. De Maas wast weer eens met een dusdanige snelheid, De vreeselljke misdaad te Zuid-Wolde. De justitie eisebte opgraving van het UJk van Dirk Wit, die door R. Rodermond begin Februari door een scbot gedood werd. Voor de vele nieuwsgierigen werd de plaats waar bet Ujk onder den grond gestopt was, met lakens afgeschut. Z.K.H. Prins Hendrik bracht een bezoek aan de kunstzijde fabrieken in Ede, waar Z.K.H. door den directeur, den heer J. C. Hartogs De 1 mlllioen ton kilometer werd' gele- |(^enA1.81 V, de ton/KM. (1926: Een zonderlinge botsing. Ts Enschede werd volgens oud gebruik een wedstrijd ge organiseerd in «Palmpaschen», waaraan meer dan 260 kinderen deelnamen. Rechtseenlge mooie exemplaren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 5