T
-
Tweede Blad
BINNENLAND
VAN ZATEROAG 16 APRIL 1927.
Koninklijk bemek aan Amsterdam.
De Koninklijke familie zal van 17 tot
28 Med ln Amsterdam verblijven.
De Rijksmiddelen over Maart
De derdie maand van bet Jaar schijnt
op he<t eerste gezicht, vat de gewone
bronnen1 van Inkomsten der schatkist be
treft, letB minder voorspoedig te zijn ge
veest dan de 'belde voorafgaande maan
den, inzooverre nJ. dat Januari en Fe
bruari belde een niet onaanzienlljken
vooruitgang tegenover 1926 hadden aan
te wijzen. Maart daarentegen met een
klein bedrag bij de gelijknamige maand
van 'het vorige Jaar ten achter blijft Toch
ia er reden om over het behaalde resul
taat tevreden te zijn. In de eerste plaats
1b, zooals gezegd, 'het nadeeUge verschil
gering (slechte 66,00 op een opbrengst
van meer dan 40 milioen), maar tevens
heeft men te bedenken, dat de vergelij
king wordt gemaakt met een maand,
waarin de ontvangsten die van het Jaar
tevoren met niet minder dan 4V, mil-
lioen waren te boven gegaan.
Verder is nog in aanmerking te nemen,
dat de vermogensbelasting in de belde
eerste maanden van het Jaar vrij groote
stijgingen te zien had gegeven, doordat
in verband met de bekende wijziging,
waarbij de invordering van inkomsten
en vermogensbelasting In handen van
dezelfde ambtenaren werd gesteld, de
ontvangsten regelmatiger over de ver
schillende maanden worden verdeeld.
Thans doet de invloed van de wijziging
zich in omgekeerde richting gelden en
onstond er, bij een opbrengst, die eerdor
iets hooger was dan in Februari, een
kleine achteruitgang 114,000) tegen
over verleden Jaar.
Er is dan ook, in dit licht beschouwd,
geen reden om over de in Maart behaalde
uitkomsten ontevreden te zijn, te minder
daar enkele middelen niet onbelangrijk
hoogere baten dan een Jaar geleden heb
ben opgeleverd en de belastingen, die
rechtstreeks verband houden met den
gang van zaken in bet bedrijfsleven, over
het geheel genomen geen onbevredigend
figuur maken.
Intuascben waren er ook in verschil
lende gevallen lagere opbrengsteijfers.
doch deze hadden veelal niet zoo heel
veel om t ïtff, ofwel vormden een terug
slag op een voorafgaande sterke stijging.
Voor alle gewone bronnen van inkom
sten is de opbrengst sedert 1 Januari
124,656,000 geweest, zijnde 5,707.000
meer den in het eerste kwartaal van 1926.
De wisselvallige successierechten, die in
de eerste twee maanden zoo ruim vloei
den, hebben daartoe niet minder dan
2^49.000 bedragen, de vermogensbelas
ting, tengevolge van de bekende wijzi
ging in de invordering, 1,270,600. De
verdere verschillen, afgescheiden van
1.027,000 voor de zegelrechten en
616,000 voor de dividend- en tantiëme»
belasting, waren niet van eng grooten om
vang.
De rijksverzekeringsbank.
Blijft hoogstwaarschijnlijk te
Amsterdam.
De gemeente Amsterdam heeft het ooo-
tract met het bestuur van de Rijkeverze
keringsbank, dat op 1 Mal 1961 afloopt,
verlengd tot 1 Mei 1986 met nog 8 optie-
Jaren voor het bestuur der Bank. De R.
V. B. houdt dus practiach de beschikking
over de terreinen tot 1 Mei 1989.
Vertrouwd wordt aldus de Maaab.
dat dit er toe zal leiden, dat de R. V. B.
te Amsterdam gevestigd blijft. In de krin
gen der Bank acht men dit vrijwel zeker,
ooewel niet absoluut vaststaande.
(Zooals men weet bestonden er plannen
tot vestiging van de Bank te
De K L. M. In 1928.
Gestadige vooruitgang
van het
Aan het verslag over 1926 van de Ko-
tunklljke Luchtvaart Maatschappij ia hst
steende ontleend:
Het voornaamste feit van bet dienstjaar
Vei geweest, dat met ingang van 19
April gedurende den geheelên samen-
tiieust, die tot 2 Ootobcr duurde, de K L.
M. de groote doorverbindingen Londen—
Melmö en 1'arlto— -Mainiö via Rotterdam
AmsterdamHamburg en Kopenhagen ln
beide richtingen met eigen vliegtuigen
heeft onderhouden. Het ging hier om de
onderlinge aansluiting tuasuhen 8 lijnen
v*n de K. L. M, op Londen, PariJe en
Malmö op het knooppunt Amsterdam.
Weliswaar had de K. L. M. hii<*rt>U de
sterke mededinging te ondervinden van
de buitenliwiiUiTic maatschappijen, want
°ok de 8 UJnen van de lmperlal Airways
(londetv- Aniaterdam). Farman (Parite—
Brussel- -Amsterdam) en de gezamenlijke
;UO van de A ere transport en Deutsche
Luft Hansa (Malmö—Kopenhagen—Ham»
'""■g Bruinen- Amsterdam) sloten on-
derUng op het knooppunt Amsterdam aan
«n brachten daardoor gelijksoortige door
^bindingen tot stand; de K. L. M. had
daarbij het voordeel van een adgen orga
nisatie over de drlo UJnen en van het ge
bruik van etandaardmaterleoi, zoodat zi)
In regelmatigheid van aansluiting en be-
b «ndeilng van expedltle-aangalegonhedan
hon nitbUnksn.
In het verslag wordt een overzicht ge-
teven van de andere binnen- en buiten
diensten van an naar ons land.
dat talrijke landerijen in de omgeving van Grave onder water
kwamen te staan. De in aanbouw zijnde spoorbrug ziet men in de
verte hoog boven de uitgestrekte watervlakten uitsteken.
werd rondgeleid.
waaruit de conclusie wordt getrokken,
dat Nederland in 1920 een zeer druk mid
delpunt van internationale luchtverbin-
dingen is geweest. In bet drukke seizoen
bestouden 8 verbindingen per dag op
Londen, Parijs en Hamburg, 2 op Bre
inen, Kopenhagen en Malmö, 1 op Brus
sel, Hannover, Berlijn, Koningsbergen,
Moskou, Keulen, Frankfort, Bazel, Ztl-
rioh, München, Leipzig, Dortamnd en
Essen.
Het vervoer op de lijnen van de K L.
M. en op de buitenlandsobe lijnen was ge
splitst volgens de luchthavens als volgt:
Amsterdam. K. L. M. Passagiers 8702,
goéderen 181.011 K.G., briefpost 8.60
KG, pakketpoet 2299 K.G. Buiteniland-
sche maatschappijen: reep. 4745, 186,646
KG, 1789, 6280 KG.
Rotterdam: K. L. M. passagiers 1187,
Kaderen 121.964 KGL briefpost 1422
pakketpoet 8686 KG.
BultenL Mljem: resp. 161, 8887 KG,
192 KG, 1129 KG.
Dit vervoer is niet onbevredigend. Ver
gelijken wij het totale vervoer van de
K. L. M. ln 1926 met dat van 1025, dan
ligt de vooruitgang vooral op het gebied
van goederenvervoer, dat met ruim 80,000
K G. is toegenomen, terwijl het passa-
r der K. L. AL met omstreeks
ru toenam.
Het goheele vervoer van en op Neder
land van de K. L M. en de bidteniand-
ache maatschappijen tezamen genomen
was er ten opzichte van 1925 een ver
meerdering van 88 pot passagiers en 17
de 'V*** de K I. M.
versterkt met zeven Fokker-vliegtuigen,
legde tezamen 894,782 KM. af
In 8611 vlieguren. ZJj leverde daarbij om
streek 1 imiuloen ton/K.M.
1.80 per ton/kilometer).
On 81 Dooem'ber 1926 waren alte vlieg-
tulgen, die op de routes naar Londen en
Parite geregeld dienst deden, te weten 8,
voorzien van oen installatie voor radio-
telefonie.
In het najaar werd aan de Nederland»
solie Vliegtuigen Fahriek opdracht ge
geven tot dom bouw van een tweemotorlg
vliegtuig type FVIII, plaats biedende aan
16 passagiers en 8 koppen bemanning.
I)lt vliegtuig zal uitgerust worden met
motoren van het type Jupltor I. oor-
waarde is, dat de VFHI met volle belas
ting op een, enkelen motor zal kunnen
vliegen.
In Arnhem had een merk
waardige botsing plaats
tusschen twee auto's en
een scharenslijp. Alle drie
voertuigen werden bescha
digd, maar gelukkig ge
beurden er geen persson-
lijke ongelukken.
Bloemenpracht in Holland'a Noorder
kwartier.
De correspondent v»n het TTbl, in Holr
land's Noorderkwartier schrijft:
Voor hen die in de Pauschvaoantie
gaarne d'e bloelende bollenvelden zouden
willen bezichtigen, maar tegen de over
stelpende drukte opzien, die ln dezen tijd
in die streek tusschen Haarlem en Ledden
heersoht, is oen uitstapje naar de bollen-,
velden van Oastricum aan te bevelen. Ook
daar vallt hyaointhen-, narcissen- en tul-
ukleurenpraoht te bewonderen. De
loembollenoultuur in het Noorderkwar
tier heeft zich gestadig uitgebreid en in
dezen omtrek oen groote vlucht genomen.
Tot slot van het uitstapje kan men dan
een bezoek brengen aan die bloementen
toonstelling ln de Cadettenschool van Alk
maar.
De tweede tijdelijke tentoonstelling van
1418 April telt niet minder dan 80 ru
brieken. Op de Paiasohdagen zullen de
buitenterreinen één groote bloemenhof
vormen, waar men op banken en stoelen
prettige zitjes zal hebben om hiervan rus
tig te genieten.
D® Willemsbrug te Rotterdam is thans voor een gedeelte opgevijzeld. Men ziet
duidelijk het verschil van 2 meter, als men let op de hulpbrug (rechts op den
voorgrond), waar deze thans door een trapje met de nieuwe brug is verbonden.
Links ziet men de knik, die weer zal verdwijnen als ook het ander deel is opgevijzeld.
De Maas wast weer eens met een dusdanige snelheid,
De vreeselljke misdaad te Zuid-Wolde. De justitie eisebte opgraving van het
UJk van Dirk Wit, die door R. Rodermond begin Februari door een scbot gedood
werd. Voor de vele nieuwsgierigen werd de plaats waar bet Ujk onder den grond
gestopt was, met lakens afgeschut.
Z.K.H. Prins Hendrik bracht een bezoek aan
de kunstzijde fabrieken in Ede, waar Z.K.H.
door den directeur, den heer J. C. Hartogs
De 1 mlllioen ton kilometer werd' gele-
|(^enA1.81 V, de ton/KM. (1926:
Een zonderlinge botsing.
Ts Enschede werd volgens
oud gebruik een wedstrijd ge
organiseerd in «Palmpaschen»,
waaraan meer dan 260 kinderen
deelnamen. Rechtseenlge mooie
exemplaren.