NEELS' Kleeding magazijn DE NON-STOP-VLUCHT NEW-YORK-PARIJS. GEOPENDtot12uur Zomersproeten BINNENLAND is Zondags en PW* Hemelvaartsdag Ingezonden Mededeeltng, ver- dwijnen spoedig door ©en pol Sprutol. Bij alle Drogisten. land" deelde aan de Indische bladen mede (lat het s.s. „Koningin der Nederlanden" ECONOMISCH WEEKOVERZICHT. Ingezonden Mededeeling. sneuvelden er 8000 en 5000 werden gevan gen genomen. Ook werd) veel geschut enz. buit gemaakt. De „rooden" verloren 700 man. Hun voorhoede staat bU Tsjou- kiakou en Tasjako. Generaal Feng gevangen genomen? Volgens te Sjanghai uit Hankou ont vangen particuliere telegrammen is de z.g. christen-getieraai Feng-joe-sjang op zjjn opmarsch uit Hona te Tsjengtsjou door dte noordelijke troepen met zijn staf gevangen genomen. Een schitterende overwinning van Tsjang kei sjek? Volgens een telegram uit Nanking zou Tsjangkei sjek een schitterende overwin ning op die Noordelijke behaald' hebben. Hij zou Tsjang tsoeng Tsjang teruggewor pen hebben op Hoetsjonfoe en Pengpoe in de provincie Amoei hebben genomen. OOST-INDIE. De „Floree" naar Sjanghai? Aneta seint uit Batavia: Hr. Ms. flottieljevaartuig „Flores" blijft te Soerabaja en moet zich tot nader order gereed houden om eventueel binnen de 24 uur naar Sjanghai te kunnen -vertrekken. De aanvaring tnsschien de Zeven Provinciën en de Wega. De kosten van het herstel van den gou- vernementsstoomer Wega zullen 70.000 bedragen. De „TJlleboet". De herstelling van de „TjiLeboet" is opgedragen aan het Taikoo-dok in Hong kong. Waarschijnlijk zal het schip in No vember gereed zijn. De Java-China-Japan- Hjn behandelt het ongeval in eigen boe zem en heeft een oommisaie Ingesteld, die eind dezer maand met haar onderzoek zal beginnen. HET KONINKLIJK BEZOEK AAN AMSTERDAM. De Koningin en de Prinses bezoeken ruim 8 uur de Hortus Botanicus, die door de Koninklijke familie bezocht werd. Een Joodsche zanghntde. Om kwart voor vieren vertrok de stoet, hartelijk toegejuicht door de in de Plan tage Middenlaan verzamelde menigte, naar het Jonas Daniël Meyerplein, waar vóór de Nieuwe Synagoge, een groote kin derkoor stond opgesteld. Het kinderkoor, onder leiding van den directeur, Jaoob Hamel, zong eerst het Oude Wilhelmus en vervolgens het door rabbijn Dr. De Hond vervaardigd „Prin- oesselied". Daarop werd de terugtocht aanvaard, langs db Joden Breestraat en Hoogstraat, waar men de Koningin geestdriftig toe juichte. Om kwart over vieren verscheen de stoet op den Dam, waar vele duizenden Amsterdammers de komst van de Konink lijke familie hadden afgewacht. Luide klonk het hoerageroep toen de vorstelijke personen uitstegen, om zich paleis-waarts te begeven. Kort nadat de koninklijke standaard op het Paleis was geheschen en d!e groote menigte zich verspreidde, brak een regen bui los, die den geheelen middag reeds had gedreigd. Het vertrek. Gistermorgen halftien zijn de Koning en Prinses Juiiana vertrokken naar Apel doorn, Prins Hendrik, die nog te Amster dam bleef, heeft haar uitgeleid© gedaan. Evenals bij den intocht had) de rit naar het Centraal Station plaats met groot- ceremonieel; het Koninklijk gezin reed in gala-calèche met rooden gtatiebok, ge ëscorteerd door twee pelotons huzaren. De Prins diroeg de admiraals-uniform groot-tenue. Een talrijke menigte heeft op den Dam, het Damrak en het Stations plein de Koningin, de Prinses en den Prins toegejuicht. De Instelling van een departement van defensie. De minister ran Marine a. i. heeft in verband met het aanhangige wetsontwerp, houdende de wettelijke voorzieningen naar aanleiding van de opheffing van de dépar tementen van Marine en van Oorlog en van de instelling van een departement van Defensie, aan den voorzitter van de Twee de Kamer ter nederlegging op de griffie doen toekomen het rapport van de com missie van advies in zake de samenvoeging der vliegdiensten. Een nieuw succes voor den Phüips-zender Het programma van Londen her uitgezonden. De opgetogen radio-liefhebbers hebben Zaterdagavond voor het eerst het pro gramma van de Landensch© B.B.O. kun ne ontvangen, dat met volkomen suocee door het zendstation van Philips' Lam- van samenwerking geen enkel plan tot verbetering van" den Twuijverweg voor verwezenlijking vatbaar is, aangezien drie van de zes belanghebbende gemeenten tot die verbetering, in welken vorm ook, haar medewerking niet wenschen te verleenen. Sneller mailverbinding! Ook de Nederland" gaat vlugger varen. De Stoomvaart-Maatschappij „Neder- vermoedelijk dezelfde verbetering worden aangebracht aan de mailschepen van de maatschappij, die nu nog niet in staat zijn onder normale omstandigheden de mail- reis (Genua—Tandjong Priok) in 22 dag«n te volbrengen. Zijn alle schepen veran derd, dan is het de bedoeling van de direc tie der Stoomvaart-Maatschappij „Neder land" al haar schepen op Zaterdag te Priok te doen arriveeren. Zij hoopt, dat deze re geling in 1928 kan ingaan. WETENSCHAPPELIJK NIEUWS. EEN ZEER STERKE AARDBEVING IS BIJNA OVERAL TER WERELD AANGET EEKEND. Het Kon. Ned. Meteor. Instituut in de Bilt d'eelt het volgende mede: In den avond van Zondag 22 Mei om 22 u. 48 m. 36 a (Tijd van Greenwich) stand meester. Raymond Ortelg, die den prijs van 25.000 dollar had uitgeloofd, kwam juist te laat te Parijs aan om bij de ontvangst tegenwoordig te zijn. Ongekende vreugde te New-York. Uit New-York wordt gemeld, dat toen bet bericht van Lindbergh's welslagen daar aankwam, serpentines in zulke hoe veelheden van de wolkenkrabbers naar beneden werden geworpen, dat de lucht er door verduisterd werd. De kanonnen op Governor-eiland vuurden saluutschoten af. Overal werd de vlag uitgestoken. Ook In vele andere steden der V. S. gaf het pu bliek uiting aan z(jn dolle vreugde. Overal galmden <le kerkklokken. Alle stoomflui ten van locomotieven, alle sirenes van fabrieken en schepen gilden. Sedert den wapenstilstand is het in de V. S. niet tot dergelijke betoogingen gekomen. in A^rif ,u Zonda8 1 Mei_a*8* Zaterda8 werd aan het meteorologisch instituut te kade tp i Jnri V00ri?ldda8s aa" de de Bilt een zeer sterke aardbeving opge-i Kapiu-m kade te 1 and.iong-Pnok gemeerd zou lig- teekend, afstand 7500 KJV1., oorsprong oogenblik in Parijs. Waarschijnlijk nooit iemand» meer gefêteerd dan hij. Hfl onhangt het legioen van eer. Kapitein Lindbergh is de held van het i-i.-b. in Pnriló. Waarschijnlijk Is &enVnpr,Zf?e°°"^difhed^v°orbe-|vermoe(ïeiyk in Tibet. inooit lernrnm- vervroeg e aan oma is in BU deze mededeeling van het Kon. Ned. Groote menigten enthousiaste bêwonde- j iham overaL De hoog© auto afwijking van de mailtabel op vaste data vr r J".(H."'deeUn« *on. Bi I en uren, die thans'door bovengenoemde Instlsj™t kan noK het volgende raars volgden hem overal De hoog© auto- nans door dov engenoemde worden aangeteekend, waaruit blijkt, datriteiten in het land, van dén president 'der republiek af, overladen hem met eer betoon. Gistermorgen vergezelde de Ame- ■i 9 u «o®* Ha# Maatschappij gevolgd wordt De directie van de Stoomvaart-Maat schappij „Nederland" wenschte echter met dit schio een proef te nemen. Door het bijplaatsen van een ketel is n.L de stoomproductie van dit schip zoo vermeerderd, dat de machine-installatie pl. m. 10% meer vermogen kan ontwik kelen. In verband daarmede heeft de ge zagvoerder bij vertrek uit Amsterdam op dracht gekregen het schip volle kracht te laten stoomen en te trachten Zaterdag morgen in plaaits van Zondagmorgen aan te komen. Waar blijkt, dat de verbetering aan het s.s. „Koningin der Nederlanden" de snel heid van dit schip heeft opgevoerd, zal zeer de beving bijna overal ter wereld is ge registreer!, al is men het over de plaats, waar zij plaats vond, niet eens. De seismografen te Washington, New Orleans en Ottawa hebben een buitenge meen sterke beving opgeteekend: de band van'de seismografen te Ottawa was niet breed genoeg om de uitslagen te registree ren, die op tweemaal zoo groote kracht geschat wordt als die van 1924 In Japan-I Washington geeft Oost-Tibet als haard aan, Ottawa daarentegen Zuid-Mexioo, en New Orleans Centraal CM11. De seismografen in Jena en het Taunus- gebergte plaatsen den haard ln Tibet of in voormalig Duitsch Oost-Afrika, n.L in de omgeving van het Tanganjika-meer. IK TAHIU. r* kaansche gezant, Hemck, hem naar het htHHiOLiir - Elysée. President Doumengue, die hem op de meest vriendelijke wijze geluk- wenschte, hechtte Lind'bergh het kruis van - J - i1 Ant> n - het Legioen van Eer op de borst en om helsde den vlieger. De vlocht volbracht Lindbergh is om 10 uur 22 Zuterdag- avond' op hef vliegveld van le Bourgot geland BIJ rijn aankomst redden een paar Fransche avlateurs en soldaten den Amerikaan uit de handen van een dol opgewonden menigte. Aanbiedingen aan Lindbergh. de Gereformeerde P^ahriek te Eindhoven is doongezon- zlekenInrichting. den °P van-80 M" het Om balf-elf Zaterdagmorgen zijn de Koningin en de Prinses met gevolg uit- gereden voor het brengen van een bezoek aan de Gereformeerde ziekenverpleging in die Ter Haarstraat Zij bereikten deze inrichting langs een grooten omweg, waarop zij overal weer tusschen een vrij talrijke menigte doorreden, die met har telijke toejuichingen uiting gaven aan hun gevoelens van verknochtheid aan ons Vorstenhuis. Kerkdienst ln de Bethel-kerk. Het persbureau Vaz Dias schrijft ons: t Was voor de gemeente ln het een voudige Bethlehemkerkje op het Zwanen- pledn aan d!e overzijde van het IJ weg gelegd om de onverwachte maar groote vreugde te smaken, te tien uur Zondag morgen het Koninklijk gezin, met het ge volg en den burgemeester het kerkje te zien binnen stappen. In den hoek ter lin kerzijde van het orgel namen Koningin, Prins en Prinses, die in een gesloten auto van het Paleis op den Dam waren gekomen, plaats en onmiddellijk daarna zocht ook het kerkbestuur, dat natuurlijk was .«gewijd en dat de vorstelijke perso nen had ontvangen, zijn plaatsen up. Na een kort gebéd, liet de voorganger, ds. J. C. Koningsberger, de gemeente Gezang 52, vers 13 zingen. Tot tekst van zijn predikatie had dis. Koningsberger gekozen Johannee 14 6; waar Jezus de woorden spreekt: „Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot den Vader dan door mij". De dienst, welke een zeer plechtig ka rakter droeg, werd besloten met gebed en het zingen van gezang 2, vers 3. Terwijl de gemeente eerbiedig bleef zitten, verlieten het Koninklijk gezin, het gevolg en de burgemeester het kerkge bouw, om in gesloten auto's naar het Paleis terug te keeren. Fel striemde toen de regen. De gala-rijtoer. Gelukkig klaarde heit weer tegen 2 uur een weinig op en met de hoop, dat het ook wel verder droog zou blijven, werd pre cies op tijd de gala-stoet gevormd. De Koningin, de Prinses en de Prins namen plaats in een open calèche, met vier paarden a la Daumont bespannen, met jockeys en een voorrijder. Het ko ninklijk rijtuig werd geëscorteerd door twee ordonnance-officieren te paard. Daarop volgden drie hofrijtuigen, waarin de leden van heit gevolg zaten. Het eerst werd gereden door de Haar lemmerhouttuinen, waar de Koninklijke familie door de groote menigte, die daar overal langs den weg stond', met harte lijke begrootingen ontvangen werd. Ook in de LcidachaBtraat passeerde de stoet een haag van mensohen, «Me vrien delijk de Koningin toewuifden. Een groot deel van het oude stadsdeel ln Zuid werd vervolgens doorgereden en ook daar was de belangstelling voor het Koninklijk gezin zeer groot. Langs een omweg bereikte de stoet om begin werd de ontvangst lichtelijk ver- stoord door atmosferische Invloeden, djooh het latere deel van 'het programma kwam duidelijk over en toon opgevangen worden met twee lampen, op een ontvanger voor korte-golf lengte. Dit succesvol experi ment zal ongetwijfeld1 de belangstelling ln de radio sterk doen toenemen. De uitzending van het Mengelbergconcert voor den Philips karte-goifaender. Te Eindhoven werd bericht ontvangen van het radiostation te Bandoeng, dat men 'het Donderdagavond j.L op verzoek van het stoomschip P. O. Hoofd uitgezon den Mengelberg-concert in Indlë uitste kend heeft gehoord. Jubileum N.V. Albert Heljn. Men schrijft ons: 27 Mei a.s. zal het 40 jaar geleden zijn, diat de bekende firma Albert Heijn haar eerste kruidenierswinkel te Oostzaan opende en daarmede den grondslag legde voor het grootwinkelbedrijf, dat thans meer dan 100 filialen in Nederland om vat, en tot het grootste kruideniersbedrijf in ons land is uitgegroeid. Speciaal in de laatste jaren legde de Directie zich bijzonder toe op de fabricage •in eigen beheer van de verschillende ar tikelen en werden daartoe uitgebreide fabrieken te Zaandam opgericht, waar o.a. gefabriceerd worden: ontbijtkoek en ban ket, bonbons, suikerwerken, cacao en chooolade. Tevens een machinale pakkerjj van koffie en thee, «rijst, enz., een zuive ringsinstallatie voor granen, een limo- nadefabriek en wijnkelders. Voor den handel zal 7 Juni a.a te Zaan dam gelegenheid! zijn Commissaris en Directie der firma met het jubileum te oomplimenteeren. Verbetering van den Twuyverweg. Oeen samenwerking. Op verzoek van het bestuur der Langen- dijker Groentencentrale is Vrijdag te Broek op Langendijk een bespreking ge houden tusschen het bestuur der Groen tencentrale en de gemeentebesturen van Broek-op-Langendijk, St. Pancras en Alk maar. Tot de conferentie, die ten doel had pogingen in het werk te stellen om over een verbetering van den Twuijverweg als nog overeenstemming te verkrijgen, waren ook de besturen der gemeenten Oudkar spel, Noord-Soharwoude en Zuid-Schar- woude uitgenoodigd. Deze besturen had den, hoewel Gedeputeerde Staten bij alle gemeentebesturen op deelneming aan de conferentie hadden aangedrongen, bericht gezonden, dat zij niet tot het houden van een bespreking over den Twuijverweg be reid zijn. De aanwezige ooileges, die het standpunt van de besturen der drie noordelijke ge meenten zeer betreurden, achtten het thans van geen belang over de verbetering van den Twuijverweg verder overleg te plegen. Het onderhoud heeft derhalve al leen tot resultaat gehad, dat thans gecon stateerd kon worden, dat langs den weg Onmiddellijk na het bekend wordenvvan ijimroergu was vrqungwumiiu vm (..,i Lindbergh's gelukten overtocht begon het te New York opgestegen, dit staat gelijk te l'arU8 felicitatietelegrammen voor den 4» K-i 1„4 -Ju, i jongen held te regenen. Niet uitsluitend echter telegrammen om hem geluk te wen- vlucht in 831/» uur volbracht heeft. „De Telegraaf" schrijft: Lindbergh heeft thans de geschiedenis van zijn vlucht verteld met denzelfden rus- tigen, lachenden eenvoud, die ook zijn schen. Uit New-York zijn telegrafisch al lerlei aanbiedingen aan Lindbergh ge daan, waarbij, gelijk men zich dat van het land van den dollar voorstelt, geweldige sommen worden in uitzicht gesteld. Zoc was er, naar een draadloos bericht uit Parijs Is nu „gebeurd*". Chamberlain wil naar Honoloeloe. De vlieger Ohamberlain, die van plan was met zijn Bellanoe-eendetoker een po ging te wagen Parijs te bereiken, heeft Zondag de volgende verklaring afgelegd: „Parijs is nu gebeurd". Als wty ver trekken zullen wij vermoedelijk naar het Westen vliegen en niet naar het Oosten. MisoMen gaan we wel naar Honoloeloe. De vlucht naar Karatsjl mislukt De belde vliegers ln zee opgepikt De Britsohe vliegers Oarr en Gilman, die Vrijdagochtend 10.42 uit Engeland opstegen om te trachten, het wereldrecord non-stop-vliegen te verbeteren door een vlucht naar Karatsjl in Britaoh-Indlë, zijn, naar gemeld wordt Zaterdagavond kwart over acht op 186 KAL van Bender Abbes (Zuid-Perzië) in zee opgepikt Hun toestel was vernield, de vliegers zelf wa ren ongedeerd. Nadat een niet-oföcieel bericht had gemeld, dat zij Vrijdagmid dag boven Wiedbaden waren gezien, had men niets meer van de vliegers gehoord. Oarr en Gilman werden gered door het „Dornax", dat thans onderweg is naar voorbereidingen kenmerkte. In een half New-York meldt, een aanbieding van vier- Abadan. Zij hebben omstreeks 5*00 KAL dozijn zinnen vertelde hij zijn avontuur. honderdduizend dollar van directies~J Alles was goed gegaan boven het land. vfm variété-theaters aan den jongen lucht- Spoedig nadat hij Nieuw Schotland veria ten had, ontmoette hij regen en eenige sneeuw. Soms was hij, op zoek naar beter weer, tot op een paar voet boven den zee spiegel gedaald; dan weer had hij op een hoogte van een paar duizend voet gezocht, doch gevonden had hij het niet, voordat hij de bewolkte streek verlaten had. De nacht was kort geweest, dank zij den weg, dien hij gevlogen had. Overdag had hij geen schepen gezien; alleen 's nachts had hj] de lichten van een of twee schepen voorbij zien trekken. Zijn motor had hem geen oogenblik last bezorgd en ook de ver schillende andere deelen van het toestel hadden hem geen moeilijkheden opge leverd. Hij arriveerde te Le Bourget met genoeg benzine in zUn tank om over half CentraalEuropa te vliegen. Dit scheen hem meer te Interesseeren blijkbaar be schouwde hU het als een fout in zUn bere keningen dan de veilige uitkomst van zUn verbazingwekkende poging. De vlucht zelf vond hij eentonig en hU hechtte er geen aanzienlUke wetenschap- pelijke waarde aan. Toen hU de Iersche kust in zee had gekregen, was hU toch wel bljj geweest, want op dat oogenblik be greep hij, dat het volbraoht wasbe halve dan nog het vreugdegejuich". De geringe voorra'ad voedsel, dien hij had meegenomen, bleek nog niet eens ge heel verorberd te zUn. Hij had niets dan water gedronken en zijn voornaamste sen satie bij zijn aankomst was, dat hij plotse ling bemerkte verschrikkelijk dorstig te zijn. Slaap interesseerde hem weinig en hij was gaarne bereid, met zün karakteristieke korte zinnetjes vragen te beantwoorden. Fransche vliegtuigexperts, die het toe stel en zijn byna primitieve inrichting be zichtigden, stonden versteld over den moed en het geluk, die volgens hen de Amerikaan gehad moet hebben. Zij geloo- ven haast, dat hU iets van het instinct van een postduif moet bezitten. Het schijnt echter, dat hU voor den start nauwkeurig het te volgen traject had be studeerd en zelfs de details voor het laatste deel ervan, Cherbourg—Parijs, had Lind bergh niet overgeslagen. Over de aankomst van den Amerikaan kan nog het volgende gemeld worden: De avond was kalm en helder en er was vrijwel geen wind. Lang voor het donker was, werden de lichten van Le Bourget ontstoken. Om tien uur tien min. werd het zwakke geluid van een motor waargenomen en de opwinding onder de menigte steeg. Alle "ogen zochten den hemel af, doch de zoek lichten vonden niets. Nog een paar minu ten duurde de onzekerheid, doch toen kon men de „Spirit of St. Louis" op een hoogte van ongeveer driehonderd meter waarne men. Driemaal cirkelde het vliegtuig bo ven Le Bourget en voorzichtig dalend vol bracht het een volmaakte landing. De ma chine taxl'de ongeveer honderd meter on kwam aap het WestelUk uiteinde van het veld tot stilstand. De opgetogen menigte, die deze laatste moeiUJke manoeuvre van een vermoeid man met angBt had gadege- held. Een bioscoop-onderneming telegra feerde een voorstel tot een engagement voor tweehonderdvUftigduizend dollar. Een schouwburg-onderneming bood hon derdduizend dollar; een radio-omroep wil den vlieger vUftlgduizend dollar betalen en aanzienlUke Bommen worden ook nog beschikbaar gesteld door uitgevers van dagbladen en tUdschriften. Het totaal dezer aanbiedingen werd gisteren reeds op meer dan een millioen dollar geschat, slagen, juichte plotseling als uit één mond. De menschen verbraken het cordon mili tairen en politie en holden naar het vlieg tuig. Prikkeldraadversperringen en barri caden werden vernield. Verscheidene per sonen geraakten onder den voet. Lind bergh werd uit zUn machine getild en slechtB de uiterste pogingen van een paar Fransche avlateurs en soldaten, die de kolven van hun geweren moesten gebrui ken, redden den Amerikaan uit de handen van een dol-opgewonden menigte. Een vermakeüjke vergissing van het publiek, waarbU enkele vrienden van den vlieger een handje geholpen hebben, hielp Einabergh bU zUn ontsnapping. Een Ame rikaan uit het publiek werd op een gege ven oogenblik voor Lindbergh aangezien en luid toegejuicht. HU werd op de schou ders geheschen; in triomf droeg men hem naar het hoofdbureau van den comman dant van Le Bourget, terwijl intussohen de ware Lindbergh op die manier en vrijwel onopgemerkt het bureau van de Union Aéronautique bereikte, waar een ontroe rende ontvangst plaats had. De Fransche vlieger-broeders omhelsden den luchtheld en een warme verwelkoming viel hem ten deel van den Amerikaanschen gezant en den Franschen minister van Arbeid Fal- lières. Een cape van een Fransch aviateur werd Lindbergh toen om de schouders gewor pen, een pet van een Fransch aviateur werd hem op het hoofd gedrukt. Zoo ver momd werd Lindbergh per auto naar Parijs gebracht. Men heeft besloten, een gedenkplaat aan te brengen in de kamer, waar hU ontvangen werd. Het vliegtuig heeft iets te lUden gehad van de souvenirjagers, die, ondanks de pogingen der politie en soldaten, er in slaagden, stukjes aluminium van het toe stel af te scheuren, terwUl ook de vleugels eenigszins beschadigd werden. Het vlieg tuig is later in een hangar opgeborgen, waar het bleek, dat er in het benzinereser voir nog tweehonderd liter over was. Voor het bureau van den commandant van Le Bourget, waar de Amerikaan ge- braoht was, dien men voor Lindbergh had laten doorgaan, had intuBschen een groot- sche demonstratie plaats. De Amerikaan- sche gezant verscheen op de balcon en trachtte de menigte toe te spreken, die evenwel in dolle opgewondenheid om Lindbergh bleef roepen. Tenslotte hield de gezant den vliegerhelm van Lindbergh in de hoogte, wat een daverend gejuich ontlokte. Er werd nog een poging gedaan om het gebouw binnen te dringen, waarbU eenige ruiten werden stukgeslagen, doch de politie en de soldaten waren den toe-1 afgelegd. Naar Reuter uit Ksrachl meldt, ls de mislukking van Carr en Gilhnan'a vlucht te wUten geweest aan gebrek aan benzine. De vliegers hebben ongeveer 8500 mUl afgelegd en zUn 80 A 82 uur ln de lucht geweest. Hun prestatie evenaart dua die van Lindbergh, die 8500 8600 mUl legd heeft en 881/. uur gevlogen heeft. Maar.... Lindbergh waa alleen en vloog een gevaarlUke route, terwUl zU aamen ala het ware een gebaanden luchtweg afleg den. En, ten alotte, Lindbergh heeft zijn doel bereikt, de beide Engelachen niet. De vliegtocht Kalro— Kaapstad heen en terug. De vliegers van die Britsohe luchtmacht zijn uit Kaa'pstari te Heliopolis bU Kalro aangekomen en hebben het traject van 11000 mijlen van Kalro—Kaapstad heen en terug daarmee volbracht VhegongevaL Te Vaals was Zondag een vllegdemon- stratie, waaraan vier Duitaohe vliegtuigen deelnamen. Een van deze kwam bij het dalen ln aanraking met den top van een boom, de boomtop knapte af, het vliegtuig sloeg over den kop en werd vrijwel geheel vernield. De piloot kreeg geen letsel. Later op den avond deed een zekere Pescke een parachutesprong; de parachute ging op tijd! open, maar door den sterken wind werd1 de parachutist boven het bosch ln de nabijheid gedreven. Daar landde hij evenwel zonder ongelukken. In de afgeloopen week zijn de omzetten ter beurze weer sterk ingekrompen, daar zich op een enkele uitzondering na geen factoren voordeden, die den onderne mingslust weer konden aanwakkeren. De eenige stimulans was de Zaterdag bekend geworden aanstaande uitgifte van de H.V.A., waarop wU in ons vorig overzicht konden wijzen. Hierdoor was er de eerste dagen een vrU groote affaire in dit fonds, doch ook hier luwde de belangstelling zeer spoedig. De berichten omtrent heit verloop van de New-Yorksche beur* lulden ln de laat ste tijden veel gunstiger, doch de koers- variaties blijven zeer gering, zoodat er van die zUde geen stimulans voor ons pu bliek in te vinden is; daar komt bU, dat de BertUnach© en Parijsche beurs, die bel den een langdurige hausseperiode achter den rug hebben, deze week sterk van aan bod te lUden hadden, hetgeen op onze beurs voor sommige fondsen met name Kunstzijde-aandeelen een ongunstige stemming teweeg bradht. In de afdeellng der MUnwa^rden trok ken deze week aandeden Redjang Le- bong eenige aandacht, door de sombere uitlating van de Directie ln het pas ver- BPhnno^ dividend ad schenen juarveralag. ook al niet uuw "v veel lagere ultkeering dan verleden J een aar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2