NEELS' Kleeding magazijn
DE NON-STOP-VLUCHT NEW-YORK-PARIJS.
GEOPENDtot12uur
Zomersproeten
BINNENLAND
is Zondags en
PW* Hemelvaartsdag
Ingezonden Mededeeltng,
ver-
dwijnen spoedig door ©en pol
Sprutol. Bij alle Drogisten.
land" deelde aan de Indische bladen mede
(lat het s.s. „Koningin der Nederlanden"
ECONOMISCH
WEEKOVERZICHT.
Ingezonden Mededeeling.
sneuvelden er 8000 en 5000 werden gevan
gen genomen. Ook werd) veel geschut
enz. buit gemaakt. De „rooden" verloren
700 man. Hun voorhoede staat bU Tsjou-
kiakou en Tasjako.
Generaal Feng gevangen genomen?
Volgens te Sjanghai uit Hankou ont
vangen particuliere telegrammen is de
z.g. christen-getieraai Feng-joe-sjang op
zjjn opmarsch uit Hona te Tsjengtsjou
door dte noordelijke troepen met zijn staf
gevangen genomen.
Een schitterende overwinning
van Tsjang kei sjek?
Volgens een telegram uit Nanking zou
Tsjangkei sjek een schitterende overwin
ning op die Noordelijke behaald' hebben.
Hij zou Tsjang tsoeng Tsjang teruggewor
pen hebben op Hoetsjonfoe en Pengpoe in
de provincie Amoei hebben genomen.
OOST-INDIE.
De „Floree" naar Sjanghai?
Aneta seint uit Batavia:
Hr. Ms. flottieljevaartuig „Flores" blijft
te Soerabaja en moet zich tot nader order
gereed houden om eventueel binnen de 24
uur naar Sjanghai te kunnen -vertrekken.
De aanvaring tnsschien de Zeven
Provinciën en de Wega.
De kosten van het herstel van den gou-
vernementsstoomer Wega zullen 70.000
bedragen.
De „TJlleboet".
De herstelling van de „TjiLeboet" is
opgedragen aan het Taikoo-dok in Hong
kong. Waarschijnlijk zal het schip in No
vember gereed zijn. De Java-China-Japan-
Hjn behandelt het ongeval in eigen boe
zem en heeft een oommisaie Ingesteld, die
eind dezer maand met haar onderzoek zal
beginnen.
HET KONINKLIJK BEZOEK AAN
AMSTERDAM.
De Koningin en de Prinses
bezoeken
ruim 8 uur de Hortus Botanicus, die door
de Koninklijke familie bezocht werd.
Een Joodsche zanghntde.
Om kwart voor vieren vertrok de stoet,
hartelijk toegejuicht door de in de Plan
tage Middenlaan verzamelde menigte,
naar het Jonas Daniël Meyerplein, waar
vóór de Nieuwe Synagoge, een groote kin
derkoor stond opgesteld.
Het kinderkoor, onder leiding van den
directeur, Jaoob Hamel, zong eerst het
Oude Wilhelmus en vervolgens het door
rabbijn Dr. De Hond vervaardigd „Prin-
oesselied".
Daarop werd de terugtocht aanvaard,
langs db Joden Breestraat en Hoogstraat,
waar men de Koningin geestdriftig toe
juichte.
Om kwart over vieren verscheen de
stoet op den Dam, waar vele duizenden
Amsterdammers de komst van de Konink
lijke familie hadden afgewacht.
Luide klonk het hoerageroep toen de
vorstelijke personen uitstegen, om zich
paleis-waarts te begeven.
Kort nadat de koninklijke standaard op
het Paleis was geheschen en d!e groote
menigte zich verspreidde, brak een regen
bui los, die den geheelen middag reeds
had gedreigd.
Het vertrek.
Gistermorgen halftien zijn de Koning
en Prinses Juiiana vertrokken naar Apel
doorn, Prins Hendrik, die nog te Amster
dam bleef, heeft haar uitgeleid© gedaan.
Evenals bij den intocht had) de rit naar
het Centraal Station plaats met groot-
ceremonieel; het Koninklijk gezin reed in
gala-calèche met rooden gtatiebok, ge
ëscorteerd door twee pelotons huzaren.
De Prins diroeg de admiraals-uniform
groot-tenue. Een talrijke menigte heeft
op den Dam, het Damrak en het Stations
plein de Koningin, de Prinses en den
Prins toegejuicht.
De Instelling van een departement van
defensie.
De minister ran Marine a. i. heeft in
verband met het aanhangige wetsontwerp,
houdende de wettelijke voorzieningen naar
aanleiding van de opheffing van de dépar
tementen van Marine en van Oorlog en
van de instelling van een departement van
Defensie, aan den voorzitter van de Twee
de Kamer ter nederlegging op de griffie
doen toekomen het rapport van de com
missie van advies in zake de samenvoeging
der vliegdiensten.
Een nieuw succes voor den Phüips-zender
Het programma van Londen her
uitgezonden.
De opgetogen radio-liefhebbers hebben
Zaterdagavond voor het eerst het pro
gramma van de Landensch© B.B.O. kun
ne ontvangen, dat met volkomen suocee
door het zendstation van Philips' Lam-
van samenwerking geen enkel plan tot
verbetering van" den Twuijverweg voor
verwezenlijking vatbaar is, aangezien drie
van de zes belanghebbende gemeenten tot
die verbetering, in welken vorm ook, haar
medewerking niet wenschen te verleenen.
Sneller mailverbinding!
Ook de Nederland" gaat
vlugger varen.
De Stoomvaart-Maatschappij „Neder-
vermoedelijk dezelfde verbetering worden
aangebracht aan de mailschepen van de
maatschappij, die nu nog niet in staat zijn
onder normale omstandigheden de mail-
reis (Genua—Tandjong Priok) in 22 dag«n
te volbrengen. Zijn alle schepen veran
derd, dan is het de bedoeling van de direc
tie der Stoomvaart-Maatschappij „Neder
land" al haar schepen op Zaterdag te Priok
te doen arriveeren. Zij hoopt, dat deze re
geling in 1928 kan ingaan.
WETENSCHAPPELIJK NIEUWS.
EEN ZEER STERKE AARDBEVING IS
BIJNA OVERAL TER WERELD
AANGET EEKEND.
Het Kon. Ned. Meteor. Instituut in de
Bilt d'eelt het volgende mede:
In den avond van Zondag 22 Mei om
22 u. 48 m. 36 a (Tijd van Greenwich)
stand meester. Raymond Ortelg, die den
prijs van 25.000 dollar had uitgeloofd,
kwam juist te laat te Parijs aan om bij de
ontvangst tegenwoordig te zijn.
Ongekende vreugde te New-York.
Uit New-York wordt gemeld, dat toen
bet bericht van Lindbergh's welslagen
daar aankwam, serpentines in zulke hoe
veelheden van de wolkenkrabbers naar
beneden werden geworpen, dat de lucht
er door verduisterd werd. De kanonnen op
Governor-eiland vuurden saluutschoten af.
Overal werd de vlag uitgestoken. Ook In
vele andere steden der V. S. gaf het pu
bliek uiting aan z(jn dolle vreugde. Overal
galmden <le kerkklokken. Alle stoomflui
ten van locomotieven, alle sirenes van
fabrieken en schepen gilden. Sedert den
wapenstilstand is het in de V. S. niet tot
dergelijke betoogingen gekomen.
in A^rif ,u Zonda8 1 Mei_a*8* Zaterda8 werd aan het meteorologisch instituut te
kade tp i Jnri V00ri?ldda8s aa" de de Bilt een zeer sterke aardbeving opge-i Kapiu-m
kade te 1 and.iong-Pnok gemeerd zou lig- teekend, afstand 7500 KJV1., oorsprong oogenblik in Parijs. Waarschijnlijk
nooit iemand» meer gefêteerd dan hij.
Hfl onhangt het legioen van eer.
Kapitein Lindbergh is de held van het
i-i.-b. in Pnriló. Waarschijnlijk Is
&enVnpr,Zf?e°°"^difhed^v°orbe-|vermoe(ïeiyk in Tibet. inooit lernrnm-
vervroeg e aan oma is in BU deze mededeeling van het Kon. Ned. Groote menigten enthousiaste bêwonde-
j iham overaL De hoog© auto
afwijking van de mailtabel op vaste data vr r J".(H."'deeUn« *on. Bi I
en uren, die thans'door bovengenoemde Instlsj™t kan noK het volgende raars volgden hem overal De hoog© auto-
nans door dov engenoemde worden aangeteekend, waaruit blijkt, datriteiten in het land, van dén president
'der republiek af, overladen hem met eer
betoon. Gistermorgen vergezelde de Ame-
■i 9 u «o®* Ha#
Maatschappij gevolgd wordt
De directie van de Stoomvaart-Maat
schappij „Nederland" wenschte echter met
dit schio een proef te nemen.
Door het bijplaatsen van een ketel is
n.L de stoomproductie van dit schip zoo
vermeerderd, dat de machine-installatie
pl. m. 10% meer vermogen kan ontwik
kelen. In verband daarmede heeft de ge
zagvoerder bij vertrek uit Amsterdam op
dracht gekregen het schip volle kracht te
laten stoomen en te trachten Zaterdag
morgen in plaaits van Zondagmorgen aan
te komen.
Waar blijkt, dat de verbetering aan het
s.s. „Koningin der Nederlanden" de snel
heid van dit schip heeft opgevoerd, zal zeer
de beving bijna overal ter wereld is ge
registreer!, al is men het over de plaats,
waar zij plaats vond, niet eens.
De seismografen te Washington, New
Orleans en Ottawa hebben een buitenge
meen sterke beving opgeteekend: de band
van'de seismografen te Ottawa was niet
breed genoeg om de uitslagen te registree
ren, die op tweemaal zoo groote kracht
geschat wordt als die van 1924 In Japan-I
Washington geeft Oost-Tibet als haard
aan, Ottawa daarentegen Zuid-Mexioo, en
New Orleans Centraal CM11.
De seismografen in Jena en het Taunus-
gebergte plaatsen den haard ln Tibet of
in voormalig Duitsch Oost-Afrika, n.L in
de omgeving van het Tanganjika-meer.
IK TAHIU. r*
kaansche gezant, Hemck, hem naar het
htHHiOLiir -
Elysée. President Doumengue, die hem
op de meest vriendelijke wijze geluk-
wenschte, hechtte Lind'bergh het kruis van
- J - i1 Ant>
n -
het Legioen van Eer op de borst en om
helsde den vlieger.
De vlocht volbracht
Lindbergh is om 10 uur 22 Zuterdag-
avond' op hef vliegveld van le Bourgot
geland
BIJ rijn aankomst redden een paar
Fransche avlateurs en soldaten den
Amerikaan uit de handen van een dol
opgewonden menigte.
Aanbiedingen aan Lindbergh.
de Gereformeerde P^ahriek te Eindhoven is doongezon-
zlekenInrichting. den °P van-80 M" het
Om balf-elf Zaterdagmorgen zijn de
Koningin en de Prinses met gevolg uit-
gereden voor het brengen van een bezoek
aan de Gereformeerde ziekenverpleging
in die Ter Haarstraat Zij bereikten deze
inrichting langs een grooten omweg,
waarop zij overal weer tusschen een vrij
talrijke menigte doorreden, die met har
telijke toejuichingen uiting gaven aan
hun gevoelens van verknochtheid aan ons
Vorstenhuis.
Kerkdienst ln de Bethel-kerk.
Het persbureau Vaz Dias schrijft ons:
t Was voor de gemeente ln het een
voudige Bethlehemkerkje op het Zwanen-
pledn aan d!e overzijde van het IJ weg
gelegd om de onverwachte maar groote
vreugde te smaken, te tien uur Zondag
morgen het Koninklijk gezin, met het ge
volg en den burgemeester het kerkje te
zien binnen stappen. In den hoek ter lin
kerzijde van het orgel namen Koningin,
Prins en Prinses, die in een gesloten
auto van het Paleis op den Dam waren
gekomen, plaats en onmiddellijk daarna
zocht ook het kerkbestuur, dat natuurlijk
was .«gewijd en dat de vorstelijke perso
nen had ontvangen, zijn plaatsen up.
Na een kort gebéd, liet de voorganger,
ds. J. C. Koningsberger, de gemeente
Gezang 52, vers 13 zingen.
Tot tekst van zijn predikatie had dis.
Koningsberger gekozen Johannee 14 6;
waar Jezus de woorden spreekt:
„Ik ben de weg, de waarheid en het
leven. Niemand komt tot den Vader dan
door mij".
De dienst, welke een zeer plechtig ka
rakter droeg, werd besloten met gebed
en het zingen van gezang 2, vers 3.
Terwijl de gemeente eerbiedig bleef
zitten, verlieten het Koninklijk gezin, het
gevolg en de burgemeester het kerkge
bouw, om in gesloten auto's naar het
Paleis terug te keeren. Fel striemde toen
de regen.
De gala-rijtoer.
Gelukkig klaarde heit weer tegen 2 uur
een weinig op en met de hoop, dat het ook
wel verder droog zou blijven, werd pre
cies op tijd de gala-stoet gevormd.
De Koningin, de Prinses en de Prins
namen plaats in een open calèche, met
vier paarden a la Daumont bespannen,
met jockeys en een voorrijder. Het ko
ninklijk rijtuig werd geëscorteerd door
twee ordonnance-officieren te paard.
Daarop volgden drie hofrijtuigen, waarin
de leden van heit gevolg zaten.
Het eerst werd gereden door de Haar
lemmerhouttuinen, waar de Koninklijke
familie door de groote menigte, die daar
overal langs den weg stond', met harte
lijke begrootingen ontvangen werd.
Ook in de LcidachaBtraat passeerde de
stoet een haag van mensohen, «Me vrien
delijk de Koningin toewuifden.
Een groot deel van het oude stadsdeel
ln Zuid werd vervolgens doorgereden en
ook daar was de belangstelling voor het
Koninklijk gezin zeer groot.
Langs een omweg bereikte de stoet om
begin werd de ontvangst lichtelijk ver-
stoord door atmosferische Invloeden, djooh
het latere deel van 'het programma kwam
duidelijk over en toon opgevangen worden
met twee lampen, op een ontvanger voor
korte-golf lengte. Dit succesvol experi
ment zal ongetwijfeld1 de belangstelling ln
de radio sterk doen toenemen.
De uitzending van het Mengelbergconcert
voor den Philips karte-goifaender.
Te Eindhoven werd bericht ontvangen
van het radiostation te Bandoeng, dat
men 'het Donderdagavond j.L op verzoek
van het stoomschip P. O. Hoofd uitgezon
den Mengelberg-concert in Indlë uitste
kend heeft gehoord.
Jubileum N.V. Albert Heljn.
Men schrijft ons:
27 Mei a.s. zal het 40 jaar geleden zijn,
diat de bekende firma Albert Heijn haar
eerste kruidenierswinkel te Oostzaan
opende en daarmede den grondslag legde
voor het grootwinkelbedrijf, dat thans
meer dan 100 filialen in Nederland om
vat, en tot het grootste kruideniersbedrijf
in ons land is uitgegroeid.
Speciaal in de laatste jaren legde de
Directie zich bijzonder toe op de fabricage
•in eigen beheer van de verschillende ar
tikelen en werden daartoe uitgebreide
fabrieken te Zaandam opgericht, waar o.a.
gefabriceerd worden: ontbijtkoek en ban
ket, bonbons, suikerwerken, cacao en
chooolade. Tevens een machinale pakkerjj
van koffie en thee, «rijst, enz., een zuive
ringsinstallatie voor granen, een limo-
nadefabriek en wijnkelders.
Voor den handel zal 7 Juni a.a te Zaan
dam gelegenheid! zijn Commissaris en
Directie der firma met het jubileum te
oomplimenteeren.
Verbetering van den Twuyverweg.
Oeen samenwerking.
Op verzoek van het bestuur der Langen-
dijker Groentencentrale is Vrijdag te
Broek op Langendijk een bespreking ge
houden tusschen het bestuur der Groen
tencentrale en de gemeentebesturen van
Broek-op-Langendijk, St. Pancras en Alk
maar. Tot de conferentie, die ten doel had
pogingen in het werk te stellen om over
een verbetering van den Twuijverweg als
nog overeenstemming te verkrijgen, waren
ook de besturen der gemeenten Oudkar
spel, Noord-Soharwoude en Zuid-Schar-
woude uitgenoodigd. Deze besturen had
den, hoewel Gedeputeerde Staten bij alle
gemeentebesturen op deelneming aan de
conferentie hadden aangedrongen, bericht
gezonden, dat zij niet tot het houden van
een bespreking over den Twuijverweg be
reid zijn.
De aanwezige ooileges, die het standpunt
van de besturen der drie noordelijke ge
meenten zeer betreurden, achtten het
thans van geen belang over de verbetering
van den Twuijverweg verder overleg te
plegen. Het onderhoud heeft derhalve al
leen tot resultaat gehad, dat thans gecon
stateerd kon worden, dat langs den weg
Onmiddellijk na het bekend wordenvvan
ijimroergu was vrqungwumiiu vm (..,i Lindbergh's gelukten overtocht begon het
te New York opgestegen, dit staat gelijk te l'arU8 felicitatietelegrammen voor den
4» K-i 1„4 -Ju, i jongen held te regenen. Niet uitsluitend
echter telegrammen om hem geluk te wen-
vlucht in 831/» uur volbracht heeft.
„De Telegraaf" schrijft:
Lindbergh heeft thans de geschiedenis
van zijn vlucht verteld met denzelfden rus-
tigen, lachenden eenvoud, die ook zijn
schen. Uit New-York zijn telegrafisch al
lerlei aanbiedingen aan Lindbergh ge
daan, waarbij, gelijk men zich dat van het
land van den dollar voorstelt, geweldige
sommen worden in uitzicht gesteld. Zoc
was er, naar een draadloos bericht uit
Parijs Is nu „gebeurd*".
Chamberlain wil naar Honoloeloe.
De vlieger Ohamberlain, die van plan
was met zijn Bellanoe-eendetoker een po
ging te wagen Parijs te bereiken, heeft
Zondag de volgende verklaring afgelegd:
„Parijs is nu gebeurd". Als wty ver
trekken zullen wij vermoedelijk naar het
Westen vliegen en niet naar het Oosten.
MisoMen gaan we wel naar Honoloeloe.
De vlucht naar Karatsjl mislukt
De belde vliegers ln zee opgepikt
De Britsohe vliegers Oarr en Gilman,
die Vrijdagochtend 10.42 uit Engeland
opstegen om te trachten, het wereldrecord
non-stop-vliegen te verbeteren door een
vlucht naar Karatsjl in Britaoh-Indlë,
zijn, naar gemeld wordt Zaterdagavond
kwart over acht op 186 KAL van Bender
Abbes (Zuid-Perzië) in zee opgepikt Hun
toestel was vernield, de vliegers zelf wa
ren ongedeerd. Nadat een niet-oföcieel
bericht had gemeld, dat zij Vrijdagmid
dag boven Wiedbaden waren gezien, had
men niets meer van de vliegers gehoord.
Oarr en Gilman werden gered door het
„Dornax", dat thans onderweg is naar
voorbereidingen kenmerkte. In een half New-York meldt, een aanbieding van vier- Abadan. Zij hebben omstreeks 5*00 KAL
dozijn zinnen vertelde hij zijn avontuur. honderdduizend dollar van directies~J
Alles was goed gegaan boven het land. vfm variété-theaters aan den jongen lucht-
Spoedig nadat hij Nieuw Schotland veria
ten had, ontmoette hij regen en eenige
sneeuw. Soms was hij, op zoek naar beter
weer, tot op een paar voet boven den zee
spiegel gedaald; dan weer had hij op een
hoogte van een paar duizend voet gezocht,
doch gevonden had hij het niet, voordat
hij de bewolkte streek verlaten had. De
nacht was kort geweest, dank zij den weg,
dien hij gevlogen had. Overdag had hij
geen schepen gezien; alleen 's nachts had
hj] de lichten van een of twee schepen
voorbij zien trekken. Zijn motor had hem
geen oogenblik last bezorgd en ook de ver
schillende andere deelen van het toestel
hadden hem geen moeilijkheden opge
leverd. Hij arriveerde te Le Bourget met
genoeg benzine in zUn tank om over half
CentraalEuropa te vliegen. Dit scheen
hem meer te Interesseeren blijkbaar be
schouwde hU het als een fout in zUn bere
keningen dan de veilige uitkomst van
zUn verbazingwekkende poging.
De vlucht zelf vond hij eentonig en hU
hechtte er geen aanzienlUke wetenschap-
pelijke waarde aan. Toen hU de Iersche
kust in zee had gekregen, was hU toch wel
bljj geweest, want op dat oogenblik be
greep hij, dat het volbraoht wasbe
halve dan nog het vreugdegejuich".
De geringe voorra'ad voedsel, dien hij
had meegenomen, bleek nog niet eens ge
heel verorberd te zUn. Hij had niets dan
water gedronken en zijn voornaamste sen
satie bij zijn aankomst was, dat hij plotse
ling bemerkte verschrikkelijk dorstig te
zijn. Slaap interesseerde hem weinig en hij
was gaarne bereid, met zün karakteristieke
korte zinnetjes vragen te beantwoorden.
Fransche vliegtuigexperts, die het toe
stel en zijn byna primitieve inrichting be
zichtigden, stonden versteld over den
moed en het geluk, die volgens hen de
Amerikaan gehad moet hebben. Zij geloo-
ven haast, dat hU iets van het instinct van
een postduif moet bezitten.
Het schijnt echter, dat hU voor den start
nauwkeurig het te volgen traject had be
studeerd en zelfs de details voor het laatste
deel ervan, Cherbourg—Parijs, had Lind
bergh niet overgeslagen.
Over de aankomst van den Amerikaan
kan nog het volgende gemeld worden:
De avond was kalm en helder en er was
vrijwel geen wind. Lang voor het donker
was, werden de lichten van Le Bourget
ontstoken.
Om tien uur tien min. werd het zwakke
geluid van een motor waargenomen en de
opwinding onder de menigte steeg. Alle
"ogen zochten den hemel af, doch de zoek
lichten vonden niets. Nog een paar minu
ten duurde de onzekerheid, doch toen kon
men de „Spirit of St. Louis" op een hoogte
van ongeveer driehonderd meter waarne
men. Driemaal cirkelde het vliegtuig bo
ven Le Bourget en voorzichtig dalend vol
bracht het een volmaakte landing. De ma
chine taxl'de ongeveer honderd meter on
kwam aap het WestelUk uiteinde van het
veld tot stilstand. De opgetogen menigte,
die deze laatste moeiUJke manoeuvre van
een vermoeid man met angBt had gadege-
held. Een bioscoop-onderneming telegra
feerde een voorstel tot een engagement
voor tweehonderdvUftigduizend dollar.
Een schouwburg-onderneming bood hon
derdduizend dollar; een radio-omroep wil
den vlieger vUftlgduizend dollar betalen
en aanzienlUke Bommen worden ook nog
beschikbaar gesteld door uitgevers van
dagbladen en tUdschriften. Het totaal
dezer aanbiedingen werd gisteren reeds
op meer dan een millioen dollar geschat,
slagen, juichte plotseling als uit één mond.
De menschen verbraken het cordon mili
tairen en politie en holden naar het vlieg
tuig. Prikkeldraadversperringen en barri
caden werden vernield. Verscheidene per
sonen geraakten onder den voet. Lind
bergh werd uit zUn machine getild en
slechtB de uiterste pogingen van een paar
Fransche avlateurs en soldaten, die de
kolven van hun geweren moesten gebrui
ken, redden den Amerikaan uit de handen
van een dol-opgewonden menigte.
Een vermakeüjke vergissing van het
publiek, waarbU enkele vrienden van den
vlieger een handje geholpen hebben, hielp
Einabergh bU zUn ontsnapping. Een Ame
rikaan uit het publiek werd op een gege
ven oogenblik voor Lindbergh aangezien
en luid toegejuicht. HU werd op de schou
ders geheschen; in triomf droeg men hem
naar het hoofdbureau van den comman
dant van Le Bourget, terwijl intussohen de
ware Lindbergh op die manier en vrijwel
onopgemerkt het bureau van de Union
Aéronautique bereikte, waar een ontroe
rende ontvangst plaats had. De Fransche
vlieger-broeders omhelsden den luchtheld
en een warme verwelkoming viel hem ten
deel van den Amerikaanschen gezant en
den Franschen minister van Arbeid Fal-
lières.
Een cape van een Fransch aviateur werd
Lindbergh toen om de schouders gewor
pen, een pet van een Fransch aviateur
werd hem op het hoofd gedrukt. Zoo ver
momd werd Lindbergh per auto naar
Parijs gebracht. Men heeft besloten, een
gedenkplaat aan te brengen in de kamer,
waar hU ontvangen werd.
Het vliegtuig heeft iets te lUden gehad
van de souvenirjagers, die, ondanks de
pogingen der politie en soldaten, er in
slaagden, stukjes aluminium van het toe
stel af te scheuren, terwUl ook de vleugels
eenigszins beschadigd werden. Het vlieg
tuig is later in een hangar opgeborgen,
waar het bleek, dat er in het benzinereser
voir nog tweehonderd liter over was.
Voor het bureau van den commandant
van Le Bourget, waar de Amerikaan ge-
braoht was, dien men voor Lindbergh had
laten doorgaan, had intuBschen een groot-
sche demonstratie plaats. De Amerikaan-
sche gezant verscheen op de balcon en
trachtte de menigte toe te spreken, die
evenwel in dolle opgewondenheid om
Lindbergh bleef roepen. Tenslotte hield
de gezant den vliegerhelm van Lindbergh
in de hoogte, wat een daverend gejuich
ontlokte. Er werd nog een poging gedaan
om het gebouw binnen te dringen, waarbU
eenige ruiten werden stukgeslagen, doch
de politie en de soldaten waren den toe-1
afgelegd.
Naar Reuter uit Ksrachl meldt, ls de
mislukking van Carr en Gilhnan'a vlucht
te wUten geweest aan gebrek aan benzine.
De vliegers hebben ongeveer 8500 mUl
afgelegd en zUn 80 A 82 uur ln de lucht
geweest. Hun prestatie evenaart dua die
van Lindbergh, die 8500 8600 mUl
legd heeft en 881/. uur gevlogen heeft.
Maar.... Lindbergh waa alleen en vloog
een gevaarlUke route, terwUl zU aamen ala
het ware een gebaanden luchtweg afleg
den. En, ten alotte, Lindbergh heeft zijn
doel bereikt, de beide Engelachen niet.
De vliegtocht Kalro— Kaapstad heen
en terug.
De vliegers van die Britsohe luchtmacht
zijn uit Kaa'pstari te Heliopolis bU Kalro
aangekomen en hebben het traject van
11000 mijlen van Kalro—Kaapstad heen
en terug daarmee volbracht
VhegongevaL
Te Vaals was Zondag een vllegdemon-
stratie, waaraan vier Duitaohe vliegtuigen
deelnamen. Een van deze kwam bij het
dalen ln aanraking met den top van een
boom, de boomtop knapte af, het vliegtuig
sloeg over den kop en werd vrijwel geheel
vernield. De piloot kreeg geen letsel. Later
op den avond deed een zekere Pescke
een parachutesprong; de parachute ging
op tijd! open, maar door den sterken wind
werd1 de parachutist boven het bosch ln
de nabijheid gedreven. Daar landde hij
evenwel zonder ongelukken.
In de afgeloopen week zijn de omzetten
ter beurze weer sterk ingekrompen, daar
zich op een enkele uitzondering na geen
factoren voordeden, die den onderne
mingslust weer konden aanwakkeren. De
eenige stimulans was de Zaterdag bekend
geworden aanstaande uitgifte van de
H.V.A., waarop wU in ons vorig overzicht
konden wijzen. Hierdoor was er de eerste
dagen een vrU groote affaire in dit fonds,
doch ook hier luwde de belangstelling
zeer spoedig.
De berichten omtrent heit verloop van
de New-Yorksche beur* lulden ln de laat
ste tijden veel gunstiger, doch de koers-
variaties blijven zeer gering, zoodat er
van die zUde geen stimulans voor ons pu
bliek in te vinden is; daar komt bU, dat
de BertUnach© en Parijsche beurs, die bel
den een langdurige hausseperiode achter
den rug hebben, deze week sterk van aan
bod te lUden hadden, hetgeen op onze
beurs voor sommige fondsen met name
Kunstzijde-aandeelen een ongunstige
stemming teweeg bradht.
In de afdeellng der MUnwa^rden trok
ken deze week aandeden Redjang Le-
bong eenige aandacht, door de sombere
uitlating van de Directie ln het pas ver-
BPhnno^ dividend ad
schenen juarveralag.
ook al niet uuw "v
veel lagere ultkeering dan verleden J
een
aar