PUROL
DE VLIEGTOCHT OVER DEN OCEAAN
VAN CHAMBERLIN.
BRAZILIË.
Nogmaals per vliegtuig de wereld rond?
Ernstig vliegongeluk btJ Essen.
Ingezonden Mededeellng.
bovc„ Engeland h,d hl) nog^nd achter
De vliegtocht Frankrijk—Siberië.
Het verongelukte vliegtuig.
Doorzitten
Stukloopen
de zware madhine op den weeken bodem,
of zij zonken in den grond. De nog
draaiende propeller bleef in het moeras
steken eo knapte at
De voorraad levensmiddelen
uitgeput
heeft aan
Een nieuwe noodlanding.]
De „Colombia"
„Maurectanla".
boven de
Da vlucht van Coatea an Rlgnot
Uit een brandend vliegtuig gevallen.
IOO.OCO Berlijn en op Tempelhof!
De noodlanding.
van den middag te Berlijn zijn aangeko-
Het vertrek.
e voor den motor onge
schikt was. De bougies wilden niet funo-
tionneeren, zoodat rij te Cottbua opnieuw
moesten dalem. Zij hadden ln de luoht niet
JULIANADORP.
Het District I van den Provincialen
Bond van Ziekenkaaaen in Noord-Holland
vergaderde Zaterdag 4 Juni 1927, 's nam.
8 uur, in „Cérèa", van den heer J. Schenk
te Schagen.
Aanwezig waren de afgevaardigden van
Jullanadorp, Callantaoog, Schagen, Sint
Maarten en Sint Maartenavlotbrug. Afwe
zig waren Helder en Petten.
De Districtavoorritter, de heer I. J.
Gaakeer Pz., heette de aanwezigen welkom
en memoreerde even, dat deze vergade
ring alsnog ter elfder ure wordt gehouden,
daar de Bondsvergadering reeds Woens
dag a.s. plaats heeft, en er zoodoende ook
niet veel tijdsruimte meer ia voor.de di
verse kasbesturen, om het hier behandelde
alsnog nader te bespreken, of over een of
ander punt in correspondentie te treden
met het Hoofdbestuur. Alhoewel apr. twij
felt aan een nuttig effect dezer bijeen
komst, hoopt hij aan het einde genoodzaakt
te zijn om te zeggen, dat hij te pessimis
tisch is geweest. De \eigi:UL-nng wordt
hiermede voor geopend verklaard.
Vervolgens wordt medegedeeld, dat Kol-
horn zich van den Prov. Bond heeft afge
scheiden, en dat aan het verzoek van Sint
Maarten, op de laatste vergadering gedaan,
om ter algemeene vergadering Districts-
gewjjze te vergaderen, direct gevolg ia ge
geven.
Aan de orde is voorts het benoemen van
een plaatsvervangend Districts-voorritter,
die tevens als secretaris van het District
zal moeten fungeeren, en bij ontstentenis
des voorzitters diens plaats zal kunnen
vervullen zoowel ln Dlatrlcta- ala Hoofd
bestuursvergaderingen. Alvorens tot be
noeming van een plaatsvervanger over te
gaan, wordt door den voorzitter daaraan
nog toegevoegd een voorstel om de onkoa-
ten van het District te doen dragen door
de kassen bij ons District ingedeeld en de
kosten om te slaan naar het ledental van
elke kas. Komt deze regeling tot stand, dan
zal er noodwendig ook Iemand als pen
ningmeester moeten fungeeren. Op een
volgende vergadering zou apr. gaarne ln
deze een besltaelng willen nemen, zoodat
hij vertrouwt, dat de afgevaardigden dit
punt in hunne vereeniging zullen ter
sprake brengen.
Jullanadorp zegt, reeds ln deze een be
sluit te hebben genomen, om zijn aandeel
in de koeten te dragen.
De voorz. verder gaande zegt, dat wat de
functie van secretaris betreft, hij dat zelf
wel zal blijven doen, zoodat er voorloopig
voor den plaativervanger niet veel werk
aan verbonden la. Hij vertrouwt echter,
dat ala de kaeaen de onkoeten onderling
sullen gaan dragan van hun district, dis
Een communistische opstand te Rta de
Jan el ra verijdeld.
Volgens een Exchangetelegram uit
Buenos Aires, melden berichten van Rio
de Janeiro, dat de politie met behulp v an
de militaire macht Zaterdagnacht eenige
honderden communisten gearresteerd
heeft die een aanslag op het Arsenaal en
daarna de uitroeping van de proletarische
dictatuur op het oog hadden. In enkele
straten bleken barricades opgericht en
werd tegenweer geboden, maar de regee
ring was Zondagmorgen den toestand
meester. Het Arsenaal heeft niet in gevaar
verkeerd.
LUCHTVAART.
Wells, de moderne Phileas
Fogg en Wade, een van de
Amerlkaansche wereldvlie
gers, willen een poging wagen.
Naar de „Daily Chronicle" meldt, heb
ben twee ondernemende mannen een
vlucht rond de wereld in 360 uur op touw
gezet. Het zijn Linton Wells, die het we
reldrecord voor de reis om de wereld over
land, over zee en door de lucht op zijn
naam heeft staan met zijn reis van een
paar jaar geleden in 28 dagen 14 uur en
Tijdens een groote vliegdemonstratie,
Maandag te Essen gehouden, heeft een
ernstig ongeluk plaats gehad, ten gevolge
waarvan een mensohenleven te betreuren
valt. Tegen vijf uur 's middags stortte een
vliegtuig omlaag. Het kwam op de menigte
terecht. Een dertienjarige jongen, wiens
dood. Bovendien werden acht personen
meer of minder ernstig gewond. Onder
hen bevindt zich een arbeider uit Essen,
wiens wonden zoo ernstig zijn, dat men
voor zijn leven vreest. De vlieger zelf werd
zwaar gewond van onder zijn vernield toe
stel te voorschijn gehaald.
Men veronderstelt, dat het ongeluk ont
staan is, doordat de motor op het kritieke
oogenblik niet werkte. („Telegr.").
schedel gekloofd werd, was onmiddellijk
Nogmaals over den Oceaan gevlogen.
veld aanwezig, zag hem knikken, waarop
Levine, blootshoofds en onder zijn col
bertjasje alleen een leeren vest, naar hem
toeliep en in het toestel wipte. Mevrouw
Levine werd lijkbleek, maar de chef-
mecano stelde haar gerust, door te zeggen
„Het is maar een proefvlucht". De Wright
„Whirlwind" moter sloeg aan, waarop
Chamberlin naar het eind van het veld
taxiede. Daar werd het toestel gezwaaid.
Even later zette de „Columbia" zich in
beweging. Na een aanloop van een paar
duizend voet, kwam het zware toestel los,
gehad. Boven het Kanaal echter was de
Het record van Lln b rg w-nd zeer ongunsti „eweest, zware buien
verbeterd. Chamberlin vliegt hadden hem
van New-York naar Berlijn. deQ jfoers gedreven.
HU moest tenslotte wegens bén- Toen hij het vaste land bereikt had
zlne-gebrek nabfj Maagdenburg t>esi0ot Chamberlain in Noord-Oostelijke
landen, doch steeg daarna richting te koersen. Op kaart en kompas
weer op. vloog hij in de richting van Coblenz. "Hij
Arme Lindbergh 1 Hij is al weer held-èf weet echter niet of hij deze stad inder-
de wereld heeft een nieuwen vliegheld daad gepasseerd is.
gevonden, die het record van zijn collega
aanmerkelijk heeft verbeterd. Zaterdag
is de Amerikaan Chamberlin met zijn
vliegtuig, de „Columbia" te New-York
opgestegen met het doel naar Berlijn te
vliegen. Hij had als passagier Charles
Levine, die den tocht bekostigt. Diens
Het verhaal van de vlucht
Wel kon hij vaststellen, dat hij om
4.20 uur Kassei gepasseerd was, en ver
volgens had hij zijn weg langs de Zuid-
Oostelijke rand van de Harz genomen.
Tegen half zes merkte hij dat zijn benzine
opraakte. De landing had zonder inci-
86 minuten en luitenant Lelgh Wade, een j Revolgd. Zondagmiddag te 3.30
Zn cen Westen van Je Scilly
vrouw, die niets van deze plannen wist, denten plaats. Uit de aanteekeningen op
viel in zwijm, toen zij huar man zag op- z;jn kaart bleek, dat hij over Keulen en
stijgen. Gedurende de Pinksterdagen is Hannover Berlijn had willen bereiken,
deze vlucht door de gansche wereld met pjjj heeft zich echter in de richting ver
gist. De vliegers waren zoo weinig ver-
27.600 mijl) in 1024. H
Wells en Wade willen hun vlucht de vol
gende maand ondernemen en de West-
waartsche route volgen. Zij rouden begin-
N|
eilanden gesignaleerd (Iersche kust) en
had hij dus het grootste deel van den
tocht al volbracht. Achtereenvolgens
kwamen nu diverse telegrammen binnen
moeid, dat zij zelf meehielpen, den boeren
wagen, die de benzine bracht, door het
drassige weiland te trekken. Onderweg
hadden ze bijna niets gegeten.
Nadat de tanks weder gevuld waren
nen met in één ruk van New-York naar j van zijn verschijning te Landsend, Ply-1 met de I00 j;ter benzine, die men had
San Franciaco te vliegen, vandaar naar mouh't, Boulogne sur Mer, Caen (Nor-
Honoloeloe en andere eilanden in .den mandië). Maandag zag men hem in Duitsch-
Grooten Ooeaan, Japan, Charbin, Irkoetsk, j. te Krefeld) Gelsenkirchen en Dort-
Omsk,Moskou, Parös, ^onden en mund daar vloog hij op geringe hoogte
over New Foundlan* terug naar. New- vlicgv(Jd( JroeJeSd „nach Be,
York, een afstand van 20.022 mijl, die naar
schatting 204 vlieguren zal vergen.
Voor de vlucht San Francisco—Hono
loeloe is onlangs een prijs van 60.000 gul
den uitgeloofd, die nog open staat. Aan
andere prijken kunnen de mannen, als hun
tocht mocht slagen, nog 180.000 gulden
verdienen.
Zij willen gebruik maken van een toestel
met drie motoren.
Costes en Rlgnot vertrokken.
De Fransche vliegers Costes en Rignot
zijn Zaterdagmiddag te Le Bourget opge
stegen om te trachten over Keulen, Dant-
zig, Minsk en het Oeral gebergte het Bal-
kei-meer in Siberië te bereiken, een af
stand van 7100 K.M. Zij hebben 8600 liter
benzine bij zich en hun maohlne weegt
niet minder dan 6000 K.G.
Soerabaja, 4 Juni. De D. 6 heeft nabij
Bawean het achterstuk en een drijver var
het verloren vliegtuig gevonden.
In een toespraak tot het personeel var
den marine-vliegdienst betuigde vice-ad-
mlraal Gooazen, ook namens den gouver
weten machtig te worden, verzocht Cham
berlin den burgemeester van Eisleben om
een certificaat, dat hij daar een noodlan
ding had moeten maken, welk certificaat
hem ter hand werd gesteld. Chamberlin
lin, nach Berlin Met een pijl wees men ea Levin verzochten den burgemeester
hem de richting.
daarop, een telegram aan hun vrouwen te
„Columbia" achter de heuvels was ver
dwenen, stond mevrouw Levine nog met
verstarde oogen naar het oosten te staren,
haar rechterhand bevend voor haar mond
achtergelaten.
Bij het vertrek woog de „Columbia
De machine is volkomen intact. Cham
berlin heeft een gabardine vliegcostuinn
aan Zijn partner en financier Levine is
inderdaad i<eahtstreeks uit zijn bureau ge-
komen en heeft in een grijs colbertje den
tocht aanvaard. Beiden verklaarden geen
Haar man had een brief voor haar (slaap te hebben maar wel reuaachtigen
honger. K;la voorraad levensmiddelen
was reedu lang uitgeput
eer bericht uit New York
rond 2600 K.G., hetgeen aanmerkelijk j chamberlin te kennen ge-
meer is, dan het gewicht van capt. Lind- aA
bergh's vliegtuig. Er was 2060 liter ben- d0 ^prengaria" naar Europa te
zine aan boord, waarvan 1800 liter in de J ygPtrekken. Mevrouw Levine hoopt haar
tanks en de rest in blikken die opgesteld vergezellen. ZIJ heeft per adres van
waren in de fuselage. Chamberlin was den Amerikaanachen gezant Schumian te
van meening, dat hij met deze hoeveel-1 Berlijn aan haar echtgenoot geseind: „Ik
heid bedrijfsstof onder gunstige omstan-: volg Je vliegtocht met Li f le, trots en ver-
digheden leen afstand zou kunnen af-i trouwen. Ik reis naar je toe
leggen van 7000 K.M. Zv verklaarde: „Wanneer lk geweten
leggen van /«.w xv.m. voornemen» was don
meegenomen promnd w„ n,.«, „u li h«n nooit Heb-
en van grooter verjeheidenhe d dan d'lbel. vertrekken, maar nu bon lk
enkele sandwiches en nesschen water rj ri, ham",
waarop Charles Lindbergh van Amerika j mevnjuw Chamberlin
naar Europa vloog.
haar man geseind, en wel het volgende:
,Haii CcfhunMa, mijn prachtige boy en
De beteekenla van deze vlucht. Levine. Ik kom aoo gauw mogelijk bij Je".
Maakte de op zichzelf staande verrlch-
Uitgebreide ontvangstmaatregelen waren /endeai wat eveneens geschiedde. Na de
in Duitschland genomen, een escadrille start was hij andermaal de richting kwijt
vliegtuigen is hem tegemoet gevlogen en geraakt, waarna hij trachtte Leipzig te
kruiste boven het vliegveld.
Maandag half elf werd het volgende
telegram ontvangen
De Amerikaansche vlieger Chamberlin
i heelt wegens gebrek aan benzine een
ïoodianding gemaakt bij het station van
bereiken, maar was te Kottbus terecht
gekomen, daar andermaal de benzine was
opgeraakt. Hij was genoodzaakt te landqn
en dit geschiedde om 11.50. Door de een
of andere omstandigheid sloeg het toestel
echter met den kop naar voren, zoodat de
Helfta bij Eisleben (70 km. ten zuiden schroef kapotsloeg. De vliegers verklaarden
van Maagdenburg, 300 km. ten Z.W. van nu dat zij honger hadden en zich eens
Berlijn). Te 9.35 uur steeg Chamberlin flink wilden wasschen.
weer op.
Wolff seint van het vliegveld Tempel
hof d.d. 6 Juni: Volgens zooeven hiei De passagiers van het groote trans-
ontvangen bericht is de .Columbia» met atlantische stoomschip de .Mauretania»,
ting van Charles Lindbergh het moeilijk,'; m
de waarde van die verrichting in het ware Clarence D. Chamberlhi la een van
licht te zien, nu een ander onder bijna de- de vermaardate vliegers voor handels-
zelfde omstandigheden niet alleen her- doeleinden, die er in da n er. Staten zijn,
haalt wat eerst Lindbergh volbracht, doch Hij is 83 jaar; en ofscnoon hij ook al
bovendien nog boven die prestatie is uit-, vóór den oorlog in vliegen belangstelde,
gegaan, nu kan men zonder gevaar eenige heeft hij niet gevlogen voor hjj daartoe
conclusies trekken. Conclusies, die onge- in de militaire oefenscholen wfd onge
twijfeld slechts hoopvol stemmen, wat de Md. Chamberlain is woonachtig te Den-
algemeene toekomst van het verkeer door-"isaon in lowa, waar zijn familie woont,
de lucht betreft. getrouwd, doch heeft geen kinderen.
Dat dergelijke geweldige non-stop- Toen de oorlog kwam was Chamberlin
te Dennison ln het autovak. Hij nam
dienst in November 1017 bij den milUairen
vliegdienst als cadet en werd in 1918
bevorderd tot tweede-luitenant Terwijl
hij te Hoboken zijn beurt afwachte om
naar Frankrijk te worden gezonden, werd
den wapenstilstand gesloten. Na den
wapenstilstand bleef hij instructeur ln
vluchten thans mogelijk zijn gebleken, is
ongetwijfeld hoofdzakelijk toe te schrijven
aan de technische perfectionneering van
het moderne vliegtuig, verbeteringen die
nu Juist door deae lange duurvlucbften
duidelijk naar voren komen.
Met genoegen kan worden geconsta
teend, dat de groote leasen die uit deze wapensuisiana pieei nq insirucieur in
vluchten te trekken vallen, door Neder- vliegen tot Juli 1919toen werd hij
landsohe technici reeds warm ter harte afgedankt.
Hij keerde terug naar Dennison, kocht
neur-generaal, deelneming met het onge
luk, dat den dienst getroffen 'heeft. Hij
zeiae, dat het vertrouwen in de capacitei
ten van den vliegdienst ongeschokt was
Nasporingen naar het vliegtuig op de
bemanning zijn gestaakt. De Krokodil i?
naar Bawean vertrokken om naar de aan
gespoelde stukken te inform6eren.
Het ia den Franschen vliegera niet ge
lukt het afstanderecord 4e herwinnen,
maar zij hebben een prachtige vluohl
gemaakt van 6000 K.M. en zijn Zondag
te Jekaterinenburg in den Oeral op d<
grens van Siberië geland. Zij hadden ge
noeg benzine om verder te gaan, maai
na een heldhaftigen strijd van 8 uur tegen
de elementen, waarin zij slechts heen en
weer konden cirkelen en zoo goed alb
niets opgeschoten bleken te zijn, moesten
zij de poging om den Oeral over te komen,
opgeven. Er woei een orkaan, het uitzicht
was volstrekt onvoldoende en in do hoo
gere luchtlagen vroor het dat het kraakte.
Een verschrikkelijk vliegtuigdrama
heeft zich Donderdagavond in het dep.
Gironde afgespeeld.
Prof. Picqué, een zeer bekend hoog
leeraar, chef-medicus van het militair hos
pitaal in Talence, was per vliegtuig naai
Cazaux vertrokken om de echtgenoote van
een vliegofficier aldaar, die een dringende
operatie had te ondergaan, per vliegtuig
naar het hospitaal in Talence te transpor
teeren. Het sanitair vliegtuig, waarin de
zieke werd vervoerd, was volgens de aan
wijzingen van prof. Piqué gebouwd. Toen
de zieke er in was geïnstalleerd, nam de
hoogleeraar zelf in een tweede vliegtuig
plaats. In een derde volgde de echtgenoot
der patiënte.
Boven Harcheprime gekomen, sprong
eensklaps het benzinereservoir in het
vliegtuig van prof. Picqué, dat onmiddel
lijk vlam vatte. De vlieger Gorzel, die de
zieke vervoerde, zag hoe de professor in
de kajuit van het brandenae vliegtuig
trachtte te komen om den verstikkings
dood te ontgaan. Het gelukte hem zijp be
stuurder te bereiken, die pijlsnel daalde.
Doch blijkbaar door de hitte en den rook
beneveld, stapte de professor mis en viel
uit het vliegtuig, dat spoedig landde. De
geleerde echter was te pletter gevallen en
onmiddellijk dood.
In het vliegtuig van Gorzel speelde zich
een ander drama af. De zieke, die meende,
dat liet brandende vliegtuig dat van haar
man was, gilde als waanzinnig van angat.
De bestuurder had de handen vol, kon zich
dus nrit om de patiënte bekommeren, wier
toestand aanmerkelijk verergerd ia.
Chamberlin en Levine als gevolg van eer
breuk in de schroef, bij Klinge (15 km
van Kottbus, d.i. zuidelijk van Frankfort
a. O.) gedaald. Het is twijfelachtig of
opnieuw zal worden opgestegen om naar
Berlijn te vliegen.
Een later bericht meldt, dat de vlie
ger den nacht te Kottbus doorbracht en
hedenmiddag te Berlijn zal landen.
Belangstelling ln Nederland.
Evenals bij de vlucht van Lindbergh
bestond er thans weer buitengewone
belangstelling in Nederland voor de pre
statie van Chamberlin. Waalhaven was
voorbereid en den geheelen nacht op haar
qui vive, maar ook Schiphol bleef waken
en was gedeeltelijk verlicht.
Chamberlin is evenwel niet boven ons
land geweest: Den heelen nacht heeft
men vooral op Waalhaven in span
ning uitgezien naar berichten van den
vlieger.
zijn genomen.
De eerste maaltijd op Dult-
schen bodem.
Omtrent de aankomst der Amerikanen
te Cottbua kennen nog de volgende bij
zonderheden gemeld worden:
Het heele marktplein stond zwart van
de menachen en een talrijke politiemacht
het snelste mailschip ter wereld, dat op
weg is van Cherbourg naar New York, j moeat het plein afzetten. Toén de belde
beleefden een emotievol oogenblik, toen auto's met de vliegers kwamen aanrijden,
zij Zondagmiddag omstreeks half elf, op maakte zich een enorme geestdrift van de
340 mijl van Land's End, de >Columbia«
eensklaps hoog uit de lucht zagen schieten.
Een goed uur te voren had de «Maure
tania» het Amerikaansche oorlogsschip
Memphis» gepasseerd, aan boord waarvan
menigte meester. Onder hoerageroep op
Chamberlain, Levine en Amerika door
brak de menigte het politie-oordon. Men
Btormde op de auto'» toe en slecht» met
Eroote moeite gelukte het Chamberlain en
evine uit te stappen. Belden gingen on-
zich Charles Lindbergh bevond, op weg j middedtjk naar hun kamer, die zich aan
uaar New York. Totdat men 80 minuten de achterzijde van het hotel bevindt, op-
later hoog in de lucht den tweedendat de vliegers door het rumoer der geeet-
Zondagavond wachtten bijna 100.000
Berlijners rondom het vliegveld Tempel
hof op de beide Amerikanen. De afzet
tingen waren zeer streng. Slechts duizend
personen werden na vertoon van kaarten
op het afgezette gedeelte toegelaten.
Onder hen bevonden zich de rijksminister
voor Economische Zaken, eenige Prui
sische ministersde burgemeester van
Berlijn, de Amerikaansche gezant, be
roemde vliegers, luchtvaarders en de pers
Onmiddellijk na ontvangst van het
bericht omtrent de noodlanding te Kott
bus, is een vliegtuig van de Duitsche
Lufthansa naar die stad vertrokken. Aan
boord bevonden zich de Amerikaansche
gezantschapsattaché Poole en de mini-
sterialrat, benevens eenige monteurs.
Een redacteur van de „Lokalanzeiger"
is onmiddellijk nadat bekend werd dat
Chamberlin bij Eisleben een noodlanding
had gedaan, met een vliegtuig daarheen
gegaan. Het bleek, dat het Amerikaan
sche vliegtuig om 6.15 des morgens op
een weide, die geheel door bosch om
geven was, had moeten landen. Boeren
uit den omtrek vonden de beide vliegers
bij hun toestel. Zij hadden veel moeite
om zich verstaanbaar te maken, daar
alleen Levin een enkel woordje Duitsch
spreekt. Zij wilden zoo spoedig mogelijk
benzine hebben. Chamberlin was goed
gehumeurd en zag er goed uit; Levin
echter was ontstemd over het feit, dat
men had moeten noodlanden. Chamberlin
verklaarde aan den correspondent, dat hij
tegen alle verwachting in een gunstigen
wind had gehad. De tocht over den Oceaan
had hij in precies 24 uren afgelegd. Ook
Oceaan-vlieger gewaar werd.
In snelle daling kwam de «Columbia»
omlaag, waarop Chamberlin, alsof hij bezig
was aan het maken van
vlucht, op 50 meter hoogte
cirkel om den Oceaan-reus beschreef. De
passagiers waren dol van enthousiasme,
en hoeden, boeken en parapluies werden
hoog in de lucht geworpen. De registratie-
teeken» van het Vliegtuig, NX357/140,
waren voor een ieder duidelijk leesbaar.
Daarna verdween het toestel met groote
snelheid in Oostelijke richting. Binnen
drie minuten was de «Columbia» uit het
gezicht verdwenen.
De „Mauretania" gaf het groote nieuws
direct draadloos door aan de „Memphis"
die tien mijl van haar verwijderd was'
Capt. Lindbergh bevond zich in zijn hut
toen de tijding hem bereikte, dat de „Mau'
retania" zoo juist door zijn collega Cham
berlin was gepraaid. Waarop Lindbergh
antwoordde„Ik ben er zeker van dat
hij slaagt".
De daad van Levine,
Het feit, dat de millionair Charles
Levine, die de vlucht van Chamberlin
financiert, gestoken in colbert-costuum
zoo aan boord stapte en met Chamberlin
naar Europa vloog, verwekte een gewel
dige sensatie.
Levine moet dit besluit, dat hij tot het
driftige Oóubusera niet gestoord zouden
worden.
Ohamberlin was blijkbaar aanvanke-
mlü U!* de richting kwijt; want boven Dort-
iT!: 'mund meende hij te Bremen te «Ijn en
jte een volledigan j yio^g toen naar net zuid-oosten, waarna
hij in den diohten mint verdwaalde.
Berlijn ln spanning.
eelen nacht van
groote spanning
Berlijn heeft den
Zondag op Maandag
verkeerd.
In de stad zelf heeraebte gedurende
den geheelen avond de grootste bedrijvig
heid. Naar gelang de berichten over het
vliegtuig binnen kwamen, verschenen
extra-bladen, die voor het meerendeel
atis werden uitgedeeld. De „Welt am
ontag" had voor deze gelegenheid haar
naam gewijzigd in de „Welt am Mitter-
nacht". Men las berichten hoe tegelijk te
Berlijn, Hamburg en Rome uitgebreide
maatregelen getroffen werden om den
atoutmoedigen vliegera een passende ont
vangst te bereiden.
Een menigte Berlijners was al vroeg op
stap gegaan naar het vliegveld Tempel
hof, de een met een stoel, de ander met
een krukje, en allen zonder uitzondering
met pakjes boterhammen.
Blzonderheden van den tocht.
Chamberlin was eerst van plan met
een Duitsdhe machine den tocht voort te
zetten, nadat zijn propeller gebroken was,
laatste oogenblik voor een ieder geheim doch kwam van dat voornemen terug,
had gehouden, bedoeld hebben als een Wij hebben pech géhad, aldus vertelde
antwoord op den vloed van critiek en de vlieger, want Zondagavond kwam er
laster die zich in de laatste weken over boven de Engelsóhe kust een buiten-
hem in het bijzonder en het Bellanca- gewoon zware storm opzetten. Boven het
een ttellanca-vliegtuig, gaf demonstraties
op kermissen, vervoerde passagiers en
was op andere dergelijke manleren werk
zaam als vlieger-van-beroep.
In 1921 kochten hij en andere vroegere
oorlogsvliegera honderd vliegtuigen van
het overbodig geworden oorlogsmaterieel
en richtten die macbinea ln voor han
delsdoeleinden. Chamberlin gaat er groot
op dat met geen van zijn vliegtuigen
menschen zijn verongelukt.
Oceaan-project in het algemeen heeft uit
continent geraakten wij in mist en neveL,
die het ons onmogelijk maakten ons nauw
gestort Zich door de publieke opinie k^rig to oriënteSX A^= enn^l
vernederd voelende, wilde Levine zich tewljten, d'at wij niöt ln den loop
t I r\r\ l* n 11 rt /Ia.. 1 u a 11 1 m T% 1.1 I li- - 1-
door zijn daad rehabiliteeren.
Nog Vrijdagavond geloofden maar wei- men
nigen, dat de Bellanca op Zaterdagmorgen Heit ergste was de storm, want omi voor-
zou starten. Men wist niet beter, of Cla- waart» te komen verslond de motor den
rence Chamberlin zou worden vergezeld benzine-voorraad en dat la de reden, dat
door een tweeden bestuurder Op de aan Maandags de eerste noodlanding
ti j moesten mak&n. D© tweede landunR waê
Levine gerichte vragen, wie de bestuurde nftftdkr een benzine had-
was, antwoordde de millionair tot op het ï^ipgïïïan, di
jaatste oogenblik: „ik weet het nog niet 1 1
Provinciale Bond van Ziekenkassen ln
Noord-Holland.