PUROL DE VLIEGTOCHT OVER DEN OCEAAN VAN CHAMBERLIN. BRAZILIË. Nogmaals per vliegtuig de wereld rond? Ernstig vliegongeluk btJ Essen. Ingezonden Mededeellng. bovc„ Engeland h,d hl) nog^nd achter De vliegtocht Frankrijk—Siberië. Het verongelukte vliegtuig. Doorzitten Stukloopen de zware madhine op den weeken bodem, of zij zonken in den grond. De nog draaiende propeller bleef in het moeras steken eo knapte at De voorraad levensmiddelen uitgeput heeft aan Een nieuwe noodlanding.] De „Colombia" „Maurectanla". boven de Da vlucht van Coatea an Rlgnot Uit een brandend vliegtuig gevallen. IOO.OCO Berlijn en op Tempelhof! De noodlanding. van den middag te Berlijn zijn aangeko- Het vertrek. e voor den motor onge schikt was. De bougies wilden niet funo- tionneeren, zoodat rij te Cottbua opnieuw moesten dalem. Zij hadden ln de luoht niet JULIANADORP. Het District I van den Provincialen Bond van Ziekenkaaaen in Noord-Holland vergaderde Zaterdag 4 Juni 1927, 's nam. 8 uur, in „Cérèa", van den heer J. Schenk te Schagen. Aanwezig waren de afgevaardigden van Jullanadorp, Callantaoog, Schagen, Sint Maarten en Sint Maartenavlotbrug. Afwe zig waren Helder en Petten. De Districtavoorritter, de heer I. J. Gaakeer Pz., heette de aanwezigen welkom en memoreerde even, dat deze vergade ring alsnog ter elfder ure wordt gehouden, daar de Bondsvergadering reeds Woens dag a.s. plaats heeft, en er zoodoende ook niet veel tijdsruimte meer ia voor.de di verse kasbesturen, om het hier behandelde alsnog nader te bespreken, of over een of ander punt in correspondentie te treden met het Hoofdbestuur. Alhoewel apr. twij felt aan een nuttig effect dezer bijeen komst, hoopt hij aan het einde genoodzaakt te zijn om te zeggen, dat hij te pessimis tisch is geweest. De \eigi:UL-nng wordt hiermede voor geopend verklaard. Vervolgens wordt medegedeeld, dat Kol- horn zich van den Prov. Bond heeft afge scheiden, en dat aan het verzoek van Sint Maarten, op de laatste vergadering gedaan, om ter algemeene vergadering Districts- gewjjze te vergaderen, direct gevolg ia ge geven. Aan de orde is voorts het benoemen van een plaatsvervangend Districts-voorritter, die tevens als secretaris van het District zal moeten fungeeren, en bij ontstentenis des voorzitters diens plaats zal kunnen vervullen zoowel ln Dlatrlcta- ala Hoofd bestuursvergaderingen. Alvorens tot be noeming van een plaatsvervanger over te gaan, wordt door den voorzitter daaraan nog toegevoegd een voorstel om de onkoa- ten van het District te doen dragen door de kassen bij ons District ingedeeld en de kosten om te slaan naar het ledental van elke kas. Komt deze regeling tot stand, dan zal er noodwendig ook Iemand als pen ningmeester moeten fungeeren. Op een volgende vergadering zou apr. gaarne ln deze een besltaelng willen nemen, zoodat hij vertrouwt, dat de afgevaardigden dit punt in hunne vereeniging zullen ter sprake brengen. Jullanadorp zegt, reeds ln deze een be sluit te hebben genomen, om zijn aandeel in de koeten te dragen. De voorz. verder gaande zegt, dat wat de functie van secretaris betreft, hij dat zelf wel zal blijven doen, zoodat er voorloopig voor den plaativervanger niet veel werk aan verbonden la. Hij vertrouwt echter, dat ala de kaeaen de onkoeten onderling sullen gaan dragan van hun district, dis Een communistische opstand te Rta de Jan el ra verijdeld. Volgens een Exchangetelegram uit Buenos Aires, melden berichten van Rio de Janeiro, dat de politie met behulp v an de militaire macht Zaterdagnacht eenige honderden communisten gearresteerd heeft die een aanslag op het Arsenaal en daarna de uitroeping van de proletarische dictatuur op het oog hadden. In enkele straten bleken barricades opgericht en werd tegenweer geboden, maar de regee ring was Zondagmorgen den toestand meester. Het Arsenaal heeft niet in gevaar verkeerd. LUCHTVAART. Wells, de moderne Phileas Fogg en Wade, een van de Amerlkaansche wereldvlie gers, willen een poging wagen. Naar de „Daily Chronicle" meldt, heb ben twee ondernemende mannen een vlucht rond de wereld in 360 uur op touw gezet. Het zijn Linton Wells, die het we reldrecord voor de reis om de wereld over land, over zee en door de lucht op zijn naam heeft staan met zijn reis van een paar jaar geleden in 28 dagen 14 uur en Tijdens een groote vliegdemonstratie, Maandag te Essen gehouden, heeft een ernstig ongeluk plaats gehad, ten gevolge waarvan een mensohenleven te betreuren valt. Tegen vijf uur 's middags stortte een vliegtuig omlaag. Het kwam op de menigte terecht. Een dertienjarige jongen, wiens dood. Bovendien werden acht personen meer of minder ernstig gewond. Onder hen bevindt zich een arbeider uit Essen, wiens wonden zoo ernstig zijn, dat men voor zijn leven vreest. De vlieger zelf werd zwaar gewond van onder zijn vernield toe stel te voorschijn gehaald. Men veronderstelt, dat het ongeluk ont staan is, doordat de motor op het kritieke oogenblik niet werkte. („Telegr."). schedel gekloofd werd, was onmiddellijk Nogmaals over den Oceaan gevlogen. veld aanwezig, zag hem knikken, waarop Levine, blootshoofds en onder zijn col bertjasje alleen een leeren vest, naar hem toeliep en in het toestel wipte. Mevrouw Levine werd lijkbleek, maar de chef- mecano stelde haar gerust, door te zeggen „Het is maar een proefvlucht". De Wright „Whirlwind" moter sloeg aan, waarop Chamberlin naar het eind van het veld taxiede. Daar werd het toestel gezwaaid. Even later zette de „Columbia" zich in beweging. Na een aanloop van een paar duizend voet, kwam het zware toestel los, gehad. Boven het Kanaal echter was de Het record van Lln b rg w-nd zeer ongunsti „eweest, zware buien verbeterd. Chamberlin vliegt hadden hem van New-York naar Berlijn. deQ jfoers gedreven. HU moest tenslotte wegens bén- Toen hij het vaste land bereikt had zlne-gebrek nabfj Maagdenburg t>esi0ot Chamberlain in Noord-Oostelijke landen, doch steeg daarna richting te koersen. Op kaart en kompas weer op. vloog hij in de richting van Coblenz. "Hij Arme Lindbergh 1 Hij is al weer held-èf weet echter niet of hij deze stad inder- de wereld heeft een nieuwen vliegheld daad gepasseerd is. gevonden, die het record van zijn collega aanmerkelijk heeft verbeterd. Zaterdag is de Amerikaan Chamberlin met zijn vliegtuig, de „Columbia" te New-York opgestegen met het doel naar Berlijn te vliegen. Hij had als passagier Charles Levine, die den tocht bekostigt. Diens Het verhaal van de vlucht Wel kon hij vaststellen, dat hij om 4.20 uur Kassei gepasseerd was, en ver volgens had hij zijn weg langs de Zuid- Oostelijke rand van de Harz genomen. Tegen half zes merkte hij dat zijn benzine opraakte. De landing had zonder inci- 86 minuten en luitenant Lelgh Wade, een j Revolgd. Zondagmiddag te 3.30 Zn cen Westen van Je Scilly vrouw, die niets van deze plannen wist, denten plaats. Uit de aanteekeningen op viel in zwijm, toen zij huar man zag op- z;jn kaart bleek, dat hij over Keulen en stijgen. Gedurende de Pinksterdagen is Hannover Berlijn had willen bereiken, deze vlucht door de gansche wereld met pjjj heeft zich echter in de richting ver gist. De vliegers waren zoo weinig ver- 27.600 mijl) in 1024. H Wells en Wade willen hun vlucht de vol gende maand ondernemen en de West- waartsche route volgen. Zij rouden begin- N| eilanden gesignaleerd (Iersche kust) en had hij dus het grootste deel van den tocht al volbracht. Achtereenvolgens kwamen nu diverse telegrammen binnen moeid, dat zij zelf meehielpen, den boeren wagen, die de benzine bracht, door het drassige weiland te trekken. Onderweg hadden ze bijna niets gegeten. Nadat de tanks weder gevuld waren nen met in één ruk van New-York naar j van zijn verschijning te Landsend, Ply-1 met de I00 j;ter benzine, die men had San Franciaco te vliegen, vandaar naar mouh't, Boulogne sur Mer, Caen (Nor- Honoloeloe en andere eilanden in .den mandië). Maandag zag men hem in Duitsch- Grooten Ooeaan, Japan, Charbin, Irkoetsk, j. te Krefeld) Gelsenkirchen en Dort- Omsk,Moskou, Parös, ^onden en mund daar vloog hij op geringe hoogte over New Foundlan* terug naar. New- vlicgv(Jd( JroeJeSd „nach Be, York, een afstand van 20.022 mijl, die naar schatting 204 vlieguren zal vergen. Voor de vlucht San Francisco—Hono loeloe is onlangs een prijs van 60.000 gul den uitgeloofd, die nog open staat. Aan andere prijken kunnen de mannen, als hun tocht mocht slagen, nog 180.000 gulden verdienen. Zij willen gebruik maken van een toestel met drie motoren. Costes en Rlgnot vertrokken. De Fransche vliegers Costes en Rignot zijn Zaterdagmiddag te Le Bourget opge stegen om te trachten over Keulen, Dant- zig, Minsk en het Oeral gebergte het Bal- kei-meer in Siberië te bereiken, een af stand van 7100 K.M. Zij hebben 8600 liter benzine bij zich en hun maohlne weegt niet minder dan 6000 K.G. Soerabaja, 4 Juni. De D. 6 heeft nabij Bawean het achterstuk en een drijver var het verloren vliegtuig gevonden. In een toespraak tot het personeel var den marine-vliegdienst betuigde vice-ad- mlraal Gooazen, ook namens den gouver weten machtig te worden, verzocht Cham berlin den burgemeester van Eisleben om een certificaat, dat hij daar een noodlan ding had moeten maken, welk certificaat hem ter hand werd gesteld. Chamberlin lin, nach Berlin Met een pijl wees men ea Levin verzochten den burgemeester hem de richting. daarop, een telegram aan hun vrouwen te „Columbia" achter de heuvels was ver dwenen, stond mevrouw Levine nog met verstarde oogen naar het oosten te staren, haar rechterhand bevend voor haar mond achtergelaten. Bij het vertrek woog de „Columbia De machine is volkomen intact. Cham berlin heeft een gabardine vliegcostuinn aan Zijn partner en financier Levine is inderdaad i<eahtstreeks uit zijn bureau ge- komen en heeft in een grijs colbertje den tocht aanvaard. Beiden verklaarden geen Haar man had een brief voor haar (slaap te hebben maar wel reuaachtigen honger. K;la voorraad levensmiddelen was reedu lang uitgeput eer bericht uit New York rond 2600 K.G., hetgeen aanmerkelijk j chamberlin te kennen ge- meer is, dan het gewicht van capt. Lind- aA bergh's vliegtuig. Er was 2060 liter ben- d0 ^prengaria" naar Europa te zine aan boord, waarvan 1800 liter in de J ygPtrekken. Mevrouw Levine hoopt haar tanks en de rest in blikken die opgesteld vergezellen. ZIJ heeft per adres van waren in de fuselage. Chamberlin was den Amerikaanachen gezant Schumian te van meening, dat hij met deze hoeveel-1 Berlijn aan haar echtgenoot geseind: „Ik heid bedrijfsstof onder gunstige omstan-: volg Je vliegtocht met Li f le, trots en ver- digheden leen afstand zou kunnen af-i trouwen. Ik reis naar je toe leggen van 7000 K.M. Zv verklaarde: „Wanneer lk geweten leggen van /«.w xv.m. voornemen» was don meegenomen promnd w„ n,.«, „u li h«n nooit Heb- en van grooter verjeheidenhe d dan d'lbel. vertrekken, maar nu bon lk enkele sandwiches en nesschen water rj ri, ham", waarop Charles Lindbergh van Amerika j mevnjuw Chamberlin naar Europa vloog. haar man geseind, en wel het volgende: ,Haii CcfhunMa, mijn prachtige boy en De beteekenla van deze vlucht. Levine. Ik kom aoo gauw mogelijk bij Je". Maakte de op zichzelf staande verrlch- Uitgebreide ontvangstmaatregelen waren /endeai wat eveneens geschiedde. Na de in Duitschland genomen, een escadrille start was hij andermaal de richting kwijt vliegtuigen is hem tegemoet gevlogen en geraakt, waarna hij trachtte Leipzig te kruiste boven het vliegveld. Maandag half elf werd het volgende telegram ontvangen De Amerikaansche vlieger Chamberlin i heelt wegens gebrek aan benzine een ïoodianding gemaakt bij het station van bereiken, maar was te Kottbus terecht gekomen, daar andermaal de benzine was opgeraakt. Hij was genoodzaakt te landqn en dit geschiedde om 11.50. Door de een of andere omstandigheid sloeg het toestel echter met den kop naar voren, zoodat de Helfta bij Eisleben (70 km. ten zuiden schroef kapotsloeg. De vliegers verklaarden van Maagdenburg, 300 km. ten Z.W. van nu dat zij honger hadden en zich eens Berlijn). Te 9.35 uur steeg Chamberlin flink wilden wasschen. weer op. Wolff seint van het vliegveld Tempel hof d.d. 6 Juni: Volgens zooeven hiei De passagiers van het groote trans- ontvangen bericht is de .Columbia» met atlantische stoomschip de .Mauretania», ting van Charles Lindbergh het moeilijk,'; m de waarde van die verrichting in het ware Clarence D. Chamberlhi la een van licht te zien, nu een ander onder bijna de- de vermaardate vliegers voor handels- zelfde omstandigheden niet alleen her- doeleinden, die er in da n er. Staten zijn, haalt wat eerst Lindbergh volbracht, doch Hij is 83 jaar; en ofscnoon hij ook al bovendien nog boven die prestatie is uit-, vóór den oorlog in vliegen belangstelde, gegaan, nu kan men zonder gevaar eenige heeft hij niet gevlogen voor hjj daartoe conclusies trekken. Conclusies, die onge- in de militaire oefenscholen wfd onge twijfeld slechts hoopvol stemmen, wat de Md. Chamberlain is woonachtig te Den- algemeene toekomst van het verkeer door-"isaon in lowa, waar zijn familie woont, de lucht betreft. getrouwd, doch heeft geen kinderen. Dat dergelijke geweldige non-stop- Toen de oorlog kwam was Chamberlin te Dennison ln het autovak. Hij nam dienst in November 1017 bij den milUairen vliegdienst als cadet en werd in 1918 bevorderd tot tweede-luitenant Terwijl hij te Hoboken zijn beurt afwachte om naar Frankrijk te worden gezonden, werd den wapenstilstand gesloten. Na den wapenstilstand bleef hij instructeur ln vluchten thans mogelijk zijn gebleken, is ongetwijfeld hoofdzakelijk toe te schrijven aan de technische perfectionneering van het moderne vliegtuig, verbeteringen die nu Juist door deae lange duurvlucbften duidelijk naar voren komen. Met genoegen kan worden geconsta teend, dat de groote leasen die uit deze wapensuisiana pieei nq insirucieur in vluchten te trekken vallen, door Neder- vliegen tot Juli 1919toen werd hij landsohe technici reeds warm ter harte afgedankt. Hij keerde terug naar Dennison, kocht neur-generaal, deelneming met het onge luk, dat den dienst getroffen 'heeft. Hij zeiae, dat het vertrouwen in de capacitei ten van den vliegdienst ongeschokt was Nasporingen naar het vliegtuig op de bemanning zijn gestaakt. De Krokodil i? naar Bawean vertrokken om naar de aan gespoelde stukken te inform6eren. Het ia den Franschen vliegera niet ge lukt het afstanderecord 4e herwinnen, maar zij hebben een prachtige vluohl gemaakt van 6000 K.M. en zijn Zondag te Jekaterinenburg in den Oeral op d< grens van Siberië geland. Zij hadden ge noeg benzine om verder te gaan, maai na een heldhaftigen strijd van 8 uur tegen de elementen, waarin zij slechts heen en weer konden cirkelen en zoo goed alb niets opgeschoten bleken te zijn, moesten zij de poging om den Oeral over te komen, opgeven. Er woei een orkaan, het uitzicht was volstrekt onvoldoende en in do hoo gere luchtlagen vroor het dat het kraakte. Een verschrikkelijk vliegtuigdrama heeft zich Donderdagavond in het dep. Gironde afgespeeld. Prof. Picqué, een zeer bekend hoog leeraar, chef-medicus van het militair hos pitaal in Talence, was per vliegtuig naai Cazaux vertrokken om de echtgenoote van een vliegofficier aldaar, die een dringende operatie had te ondergaan, per vliegtuig naar het hospitaal in Talence te transpor teeren. Het sanitair vliegtuig, waarin de zieke werd vervoerd, was volgens de aan wijzingen van prof. Piqué gebouwd. Toen de zieke er in was geïnstalleerd, nam de hoogleeraar zelf in een tweede vliegtuig plaats. In een derde volgde de echtgenoot der patiënte. Boven Harcheprime gekomen, sprong eensklaps het benzinereservoir in het vliegtuig van prof. Picqué, dat onmiddel lijk vlam vatte. De vlieger Gorzel, die de zieke vervoerde, zag hoe de professor in de kajuit van het brandenae vliegtuig trachtte te komen om den verstikkings dood te ontgaan. Het gelukte hem zijp be stuurder te bereiken, die pijlsnel daalde. Doch blijkbaar door de hitte en den rook beneveld, stapte de professor mis en viel uit het vliegtuig, dat spoedig landde. De geleerde echter was te pletter gevallen en onmiddellijk dood. In het vliegtuig van Gorzel speelde zich een ander drama af. De zieke, die meende, dat liet brandende vliegtuig dat van haar man was, gilde als waanzinnig van angat. De bestuurder had de handen vol, kon zich dus nrit om de patiënte bekommeren, wier toestand aanmerkelijk verergerd ia. Chamberlin en Levine als gevolg van eer breuk in de schroef, bij Klinge (15 km van Kottbus, d.i. zuidelijk van Frankfort a. O.) gedaald. Het is twijfelachtig of opnieuw zal worden opgestegen om naar Berlijn te vliegen. Een later bericht meldt, dat de vlie ger den nacht te Kottbus doorbracht en hedenmiddag te Berlijn zal landen. Belangstelling ln Nederland. Evenals bij de vlucht van Lindbergh bestond er thans weer buitengewone belangstelling in Nederland voor de pre statie van Chamberlin. Waalhaven was voorbereid en den geheelen nacht op haar qui vive, maar ook Schiphol bleef waken en was gedeeltelijk verlicht. Chamberlin is evenwel niet boven ons land geweest: Den heelen nacht heeft men vooral op Waalhaven in span ning uitgezien naar berichten van den vlieger. zijn genomen. De eerste maaltijd op Dult- schen bodem. Omtrent de aankomst der Amerikanen te Cottbua kennen nog de volgende bij zonderheden gemeld worden: Het heele marktplein stond zwart van de menachen en een talrijke politiemacht het snelste mailschip ter wereld, dat op weg is van Cherbourg naar New York, j moeat het plein afzetten. Toén de belde beleefden een emotievol oogenblik, toen auto's met de vliegers kwamen aanrijden, zij Zondagmiddag omstreeks half elf, op maakte zich een enorme geestdrift van de 340 mijl van Land's End, de >Columbia« eensklaps hoog uit de lucht zagen schieten. Een goed uur te voren had de «Maure tania» het Amerikaansche oorlogsschip Memphis» gepasseerd, aan boord waarvan menigte meester. Onder hoerageroep op Chamberlain, Levine en Amerika door brak de menigte het politie-oordon. Men Btormde op de auto'» toe en slecht» met Eroote moeite gelukte het Chamberlain en evine uit te stappen. Belden gingen on- zich Charles Lindbergh bevond, op weg j middedtjk naar hun kamer, die zich aan uaar New York. Totdat men 80 minuten de achterzijde van het hotel bevindt, op- later hoog in de lucht den tweedendat de vliegers door het rumoer der geeet- Zondagavond wachtten bijna 100.000 Berlijners rondom het vliegveld Tempel hof op de beide Amerikanen. De afzet tingen waren zeer streng. Slechts duizend personen werden na vertoon van kaarten op het afgezette gedeelte toegelaten. Onder hen bevonden zich de rijksminister voor Economische Zaken, eenige Prui sische ministersde burgemeester van Berlijn, de Amerikaansche gezant, be roemde vliegers, luchtvaarders en de pers Onmiddellijk na ontvangst van het bericht omtrent de noodlanding te Kott bus, is een vliegtuig van de Duitsche Lufthansa naar die stad vertrokken. Aan boord bevonden zich de Amerikaansche gezantschapsattaché Poole en de mini- sterialrat, benevens eenige monteurs. Een redacteur van de „Lokalanzeiger" is onmiddellijk nadat bekend werd dat Chamberlin bij Eisleben een noodlanding had gedaan, met een vliegtuig daarheen gegaan. Het bleek, dat het Amerikaan sche vliegtuig om 6.15 des morgens op een weide, die geheel door bosch om geven was, had moeten landen. Boeren uit den omtrek vonden de beide vliegers bij hun toestel. Zij hadden veel moeite om zich verstaanbaar te maken, daar alleen Levin een enkel woordje Duitsch spreekt. Zij wilden zoo spoedig mogelijk benzine hebben. Chamberlin was goed gehumeurd en zag er goed uit; Levin echter was ontstemd over het feit, dat men had moeten noodlanden. Chamberlin verklaarde aan den correspondent, dat hij tegen alle verwachting in een gunstigen wind had gehad. De tocht over den Oceaan had hij in precies 24 uren afgelegd. Ook Oceaan-vlieger gewaar werd. In snelle daling kwam de «Columbia» omlaag, waarop Chamberlin, alsof hij bezig was aan het maken van vlucht, op 50 meter hoogte cirkel om den Oceaan-reus beschreef. De passagiers waren dol van enthousiasme, en hoeden, boeken en parapluies werden hoog in de lucht geworpen. De registratie- teeken» van het Vliegtuig, NX357/140, waren voor een ieder duidelijk leesbaar. Daarna verdween het toestel met groote snelheid in Oostelijke richting. Binnen drie minuten was de «Columbia» uit het gezicht verdwenen. De „Mauretania" gaf het groote nieuws direct draadloos door aan de „Memphis" die tien mijl van haar verwijderd was' Capt. Lindbergh bevond zich in zijn hut toen de tijding hem bereikte, dat de „Mau' retania" zoo juist door zijn collega Cham berlin was gepraaid. Waarop Lindbergh antwoordde„Ik ben er zeker van dat hij slaagt". De daad van Levine, Het feit, dat de millionair Charles Levine, die de vlucht van Chamberlin financiert, gestoken in colbert-costuum zoo aan boord stapte en met Chamberlin naar Europa vloog, verwekte een gewel dige sensatie. Levine moet dit besluit, dat hij tot het driftige Oóubusera niet gestoord zouden worden. Ohamberlin was blijkbaar aanvanke- mlü U!* de richting kwijt; want boven Dort- iT!: 'mund meende hij te Bremen te «Ijn en jte een volledigan j yio^g toen naar net zuid-oosten, waarna hij in den diohten mint verdwaalde. Berlijn ln spanning. eelen nacht van groote spanning Berlijn heeft den Zondag op Maandag verkeerd. In de stad zelf heeraebte gedurende den geheelen avond de grootste bedrijvig heid. Naar gelang de berichten over het vliegtuig binnen kwamen, verschenen extra-bladen, die voor het meerendeel atis werden uitgedeeld. De „Welt am ontag" had voor deze gelegenheid haar naam gewijzigd in de „Welt am Mitter- nacht". Men las berichten hoe tegelijk te Berlijn, Hamburg en Rome uitgebreide maatregelen getroffen werden om den atoutmoedigen vliegera een passende ont vangst te bereiden. Een menigte Berlijners was al vroeg op stap gegaan naar het vliegveld Tempel hof, de een met een stoel, de ander met een krukje, en allen zonder uitzondering met pakjes boterhammen. Blzonderheden van den tocht. Chamberlin was eerst van plan met een Duitsdhe machine den tocht voort te zetten, nadat zijn propeller gebroken was, laatste oogenblik voor een ieder geheim doch kwam van dat voornemen terug, had gehouden, bedoeld hebben als een Wij hebben pech géhad, aldus vertelde antwoord op den vloed van critiek en de vlieger, want Zondagavond kwam er laster die zich in de laatste weken over boven de Engelsóhe kust een buiten- hem in het bijzonder en het Bellanca- gewoon zware storm opzetten. Boven het een ttellanca-vliegtuig, gaf demonstraties op kermissen, vervoerde passagiers en was op andere dergelijke manleren werk zaam als vlieger-van-beroep. In 1921 kochten hij en andere vroegere oorlogsvliegera honderd vliegtuigen van het overbodig geworden oorlogsmaterieel en richtten die macbinea ln voor han delsdoeleinden. Chamberlin gaat er groot op dat met geen van zijn vliegtuigen menschen zijn verongelukt. Oceaan-project in het algemeen heeft uit continent geraakten wij in mist en neveL, die het ons onmogelijk maakten ons nauw gestort Zich door de publieke opinie k^rig to oriënteSX A^= enn^l vernederd voelende, wilde Levine zich tewljten, d'at wij niöt ln den loop t I r\r\ l* n 11 rt /Ia.. 1 u a 11 1 m T% 1.1 I li- - 1- door zijn daad rehabiliteeren. Nog Vrijdagavond geloofden maar wei- men nigen, dat de Bellanca op Zaterdagmorgen Heit ergste was de storm, want omi voor- zou starten. Men wist niet beter, of Cla- waart» te komen verslond de motor den rence Chamberlin zou worden vergezeld benzine-voorraad en dat la de reden, dat door een tweeden bestuurder Op de aan Maandags de eerste noodlanding ti j moesten mak&n. D© tweede landunR waê Levine gerichte vragen, wie de bestuurde nftftdkr een benzine had- was, antwoordde de millionair tot op het ï^ipgïïïan, di jaatste oogenblik: „ik weet het nog niet 1 1 Provinciale Bond van Ziekenkassen ln Noord-Holland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2