SAMENVOEGING VAN VLIEGOIENSTEN
BINNENLAND
ken In verband met by den „kapala kam
pong" binnengekomen berichten.
De schildwacht blikbaar het zaakje niet
vertrouwende, weigerde hen drieën bin
nen te laten, stelde echter voor, dat een
hunner naar binnen mocht gaan om de
berichten over te brengen en dat de twee
anderen buiten op hem zouden wachten.
De Atjeher, eenmaal binnen het bivak,
stormde direct op de tent van luitenant
Harting, die nog lag te slapen, al en wierp
zich met een rentjong in de hand op den
luitenant Door de duisternis misleid
heeft de Atjeher vermoedelijk een naast
luitenant Harting liggenden zakdoek voor
een lichaamsdeel aangezien en hij stak de
rentjong dwars door den zakdoek heen,
aan welke misrekening luitenant Harting
dan ook zijn leven te danken heeft
De oppasser, inmiddels wakker gewor
den zijnde, wierp zich direct op den
djahat, terwijl ook intusschen luitenant
Harting door het lawaai gewekt werd. In
de tent ontstond een worsteling op leven
en dood, waarbij eerstgenoemde zeer
zwaar gewond werd.
Nog meerdere bendeleden, die vermoe
delijk de drie fakkeldrageude djahats ver
dekt gevolgd waren, deden intusschen een
aanval op het bivak, bij welk gevecht lui
tenant Harting wederom ternauwernood
aan den dood ontsnapte, doordat hij tij
dens het gevecht kwamen te struikelen,
waarop een Atjeher hem een rentjong in
lichaam wilde boren. Echter werd de At
jeher op hetzelfde moment door een toe-
gesnelden soldaat door een kogel in het
hoofd getroffen, waarop hij dood neer
stortte.
Na een kort gevecht was de brigade
den toestand heel spoedig meester en
vluchtte de vijand' met achterlating van
zes doodon, terwijl later buiten het bivak
nog een aan rijn wonden overleden At
jeher werd gevonden.
Onzerzijds zijn een Menadoneesch ser-
P.K. voltooid. Hij zou voornemens zijn
Maandagochtend met kapitein Gonin van
Le Bourget te vertrekken met bestemming
naar Saigon, dat hij in twee étappen hoopt
te bereiken, waarbij hij tevens zal trach
ten het record voor den 1 angsten afstand
zonder tusschenlanding op zijn naam te
brengen. Kapitein Pelletier d'Oisy heeft
zich indertijd o.a. roem verworven met
zijn vlucht Parijs—Tokio.
Noodlanding.
Het vliegtuig H.N.A.D.O. van de K L.
M. heeft Zaterdagavond op een weiland
onder Hillegersbeng, gelegen bij de Molen
laan en de Rechter Rottekade, een nood
landing moeten maken.
De ILN.A-D.O. was met 7 passagiers en
post uit Bazel naar Amsteidam vertrok
ken en na een landing op Waalhaven weer
opgestegen voor het laatste deel van de
reia
Onderweg, ongeveer boven de Bergsche
Plassen, bemerkte de piloot, E. van Dijk,
dat zijn motor plotseling stilstond. Hij zag
een goed terrein even verder en is toen In
glijvlucht, keurig en zonder dat er eentg
defect aan zijn toestel kwam, neer-
giekomen.
stelpt. Caesar kan niet op meer overtui
gende wijze door een enthousiaste bevol
king binnengehaald zijn. Voor hen, die
dit ongeëvenaarde schouwspel gadesloe
gen, was het alsof Llndbergh hier aan
kwam als een triomfantelijk overwinnaar
die binnen wordt gehaald, omgeven door
een trotsch vertoon van krijgsmacht, zoo
groot was het gejuich der opgewonden on
geduldige menigte. Alles wat een dankbare
regeering en een bewonderend volk Llnd
bergh als belooning konden geven, ont
ving hij.
Llndbergh zelf sprak voor den micro-
phoon een korte rede uit, eveneens niet
dan na minutenlange onderbrekingen,
waarbij hij de boodschap overbracht, hem
door de Europeeeche regeeringen voor het
Amerikaansche volk meegegeven,- nJ. de
aanhankelijkheid van het volk van Frank
rijk en Europa voor dat van Amerika.
ln ongunstige conditie zou zijn gekomen, risico op zich gmomen herft Dat dit
Ook wil de Min. niets weten van liquidatie „zonder noodzaak zou zijn geschied, kan
der MJddemstamtebanken, die het
pende maatregelen volstaan had kunnen
worden en of niet meer in het bijzondei
het steunen van den koens door inkoopen
der aandeelem achterwege had kunnen
blijven is niet met zekerheid uit te makea
De directie dei Nederlandsche Bank
achtte destijds dezen maatregel niet noo
dig De regeering echter vreesde, dat een
ineenstorten van den koens der aandeelen
een zeer sterke „run" op de bank awu
doen ontstaan.
Op het oogenblik is de positie der Bank
voor den Staat geenszins verlichten.
De minister zou het zeker niet wensche-
l}jk achten, dat de Staat zich een blijvend
toezicht op het bedrijf verzekerde, door
aandeelen ln de nieuwe bank te nemen.
Terecht is de opzet geweest, dat deStaat
wel is waar bet bedrijf op gang helpt, doch
zich dan zoo spoedig mogelijk terugtrekt.
De overeenkomst met de Rotterdamsehe
Bankvereenlglng.
Verschenen is de Memorie v. Antwoord
aan de Tweede Kamer nopens het wetsont- weder volmaakt gezond,
weip tot wijziging van hoofdstuk VH B Of de moeilijkheden bij de Rotterdam
der Staatsfoegrooting 1927 (overeenkomst sche Bankvereeniging door een scherper
met de Rotterdamsche Bankvereeniging). toezicht van de Nederlandsche Bank voor-
De minister erkent hierin, dat de Staat komen hadden kunnen worden, vennag de
bij het aanvaarden der garantie een groot minister niet te beoordeelen.
Prinses Jnliana lidmate van de
Ned. Herv. Kerk.
De passagiers zfln per auto naar Rot, Sl
rHnmi oiotrnnn Am imnHafli- him Tftia TinBT lidmate der N ed. Herv. Kerk bei estigd.
terdarn gegaan, om vandaar hun reis naar
de hoofdstad voort te zetten.
De post, die nog niet was ingeklaard,
is per auto van de K. L. M. naar Waal
haven vervoerd.
De eerste passaglersvlucht naar
Indlë en terug.
Men schrijft aan het Haaigsche Aneta-
kantoor:
De eerste passagier, die per KXJtf. naar
NecL-Indiö en terug zal vliegen, de Ame
rikaan Van Lear Black, vertrekt Woens
dagmorgen 16 dezer om half vier van
Schiphol in het KJJtf. vliegtuig H-NADP
Ïeant, een Menadoneesch fuselier en twee, lokker FVII-a met luohtgekoelden
avaansche fuseliers zwaar gewond) de- Jupitermotor van 420 P.K. Bestuurders
welke inmiddels in het militair hospitaal 5®° Geysendorffer en Scholte, die met
De kerkelijke plechtigheid had een een
voudig karakter; volgens bijzonderen
wensch van Hare Majesteit is al het
.koninklijk»" weggevallen, terwijl de prin
ses temidden der andere jonge lidmaten
had plaatsgenomen. Har» Majesteit, de
Prins en de Koningin-Moeder waren dan
ook eenvoudig als do ouders en de groot
moeder der jonge lidmate aanwezig. Daar
door vervalt ook de opsomming van de
namen van hofdignltarissen, ministers
enz., welke de plechtigheid bijwoonden,
en teg»n de gewone usances in hadden
H. M., de Prins en de Koningin-Moeder
hun zitplaatsen ln de kerk reeds ingeno
men vóór de predikant op den preekstoel
stond.
De plechtigheid had plaats ln de Ju-
HET RAPPORT DER ADtflfcS-C02WIWISSI£.
Aan het rapport van de commissie, inge
steld door den Minister van Marine a. i. en
van Oorlog, om van advies te dienen in
zake de samenvoeging der vliegdienfltem, is
het volgende ontleend:
Advies werd verlangd omtrent de navol
gende punten:
lijk) in' den eigenlijken zin van het woord
acht de oomimissie niet uitvoerbaar.
Om tot een meer economisch bedrijf te
geraken; is noodig opheffing van den' M.
l^J). hier te lande en handhaving van de
L.V.A., niet opdracht aan laatstgenoemde
van ue taak, welke totnutoe door den MXJ).
ie. Op welk© wijze zou een samenvoe- verricht werd ten opzichte van de Neder-
ging (geheel of gedeeltelijk) van den Mar.ne
Luchtvaartdienst en van de Luohtvaartaf-
deeling moeten worden tot stand gebracht
om bij behoud van de volledige ontwik
kelingsmogelijkheid van het luchtwapen
te geraken tot een meer economisch bedrijf.
lands'-ne defensie.
(Zi> acht deze opheffing van den M.LD.
in iiidie - - behalve voor het ontvangen van
enkele eveiuueel van Nederlandsche Staats
organen veriangde secundair» hulpdiensten
geheel onafhankelijk van den Neder-
i2e. Hoe zal daarbij zijn te voldoen aanlandschep luchtvaartdienst
eisohen in verband met de behoefte der Ma
rine in Indië.
8e. Welke zijn de financieel© gevolgen
der voorstellen.
De oommissie moet zich stellen op het
standpunt dat de voorgenomen vereeniging
van de departementen van Marine en van
te Koeta Radja zijn opgenomen. Vier sol- passagier reeds omstreeks liana-kerk, waarvoor H. K. H. Prinses.
daten zijn licht gewond. £2.000 K.M. in Europa hebben gevlogen, Juliana destijds de eerste steen had ge- Oorlog tot stand komt
De brigade imoeii zich buitengewoon <^w-z' afstand gelijk aan den halvenj legd. De hofprediker, ds. Weiter, sprak a' de behoefte der vloot in Indië aan-
goed gehouden hebben, torwjjl de oppas- der aarde. Ook een werktuigkun- j de Prinses dan ook toe als „zuster" en
ser van luitenant Harting met waren leeu- digo der K. L. M. gaat mee. stelde de gebruikelijke vragen aan alle
wenmoed zijn luitenant heeft verdedigd. Be hoer Van Lear Black is vergezeld aannemelingenj tegelijk. De plechtigheid
Luitenant Harting werd, toen hij strui- vaQ riju kamerdienaar. Oorspronkelijk naakte grooten Indruk by de talrijke aan-
_1U3 il.Li. „i3 1<LijLTI WYP mr\lr tHIn an/irainrici Tuaarro nn ri/vnK rlnrrrvnu_i t i j
keirie, licht gefwond, doordat hij op zijnf01* °°k rijn secretaris meegaan, doch deze
klewang viel, en dus niet ten gevolge van herstellende van een ernstige ziekte
een steek der djahats. en maK de groote reds nog niet onder-
Van den korpBcommandant van Ba-kon- j nemen.
wezlgen. Staande zong de gemeente de
nieuwe lidmaten Pa 874 toe: „God zelf
zal u bevestigen en schragen".
Des avonds had het Heilig Avondmaal
gan is inmiddels bericht binnengekomen, n rtet bgt ^deJbedOeling de reis naar plaats, dat eveneens van een treffonden
eenvoud was. Onder de aanwezigen be
vond zich om. de ministerpresident Jhr.
mr, de Geer. Ook nu weer leidde ds.
dat deze kwaadwilligen geen nieuwe Batavia en terug in weken te doen. Daar
bende vormden, zooals oorspronkelijkechter een reis Is, welke zaken met
werd verondersteld .doch deel uitmaken RToot-toerisme combineert, wordt er uit
win bekende oude benden.
De aanvaring van de „Wega".
Aan de Indische bladen zijn de vol-
1 Ü^!nife^enüllK tf^euJden niet de wen-j wèlter, de 'hofprediker, den dienst Tot
tekst had hij gekozen Luk. 22 19 midden:
de
schen van den passagier en beoogt
K. L. M. niet recordtijden te maken.
De route, die gevolgd zal worden is:
Jende bijzonderheden ontleend omtrentAmsterdam—Boedapest—Konstantinapel—
e, ter hoogte van Pamanoekan gebeurde, AloppoBagdad)Bender AbbasKarat-
aanvaring op 10 Mei tusschen de »Wega« Arnbala (of Delhi)AlagabadiCal-
en »De Zeven Provinciën*.
cuttaRangoonBangkokSengora—Me-
gaat moest wordeni aangenomen, dat er
naar zal worden gestreefd, zooveel mogelijk
in Indië de aldaar benoodigde zeevliegers en
zeewaarnemers op te leiden.
Algemeens beschouwingen.
In haar algemeen» beschouwingen) wijst
de commissie erop dat de afschaffing der
watervliegtuigen uit de oorlogsformatie de
mogelijkheid geopend heeft tot sluiting der
zeevliegkampen, met hun wegens den aard
van het bedrijf vrijwel uitsluitend uit ma
rine bestaande bemanningen, over te gaan.
PMV Tenslotte doet het voor zooveel mogelijk
„voor uDe koninklijke familie nam aan verplaatsen van de opleidingen naar Indië
het a vondmaal deel met leden van de hof-> de noodzakelijkheid van het nauwe verband
houding. Even over acht uur verliet zij
het kerkgebouw.
Ongeveer half zeven was door deze danSingapore)—Batavia,
schepen een dubbele linie geformeerd enrehs zou aanvankelijk van Londen
was de »Wega« tusschen de linie Inge- U" worden ondernomen. Daar dit echter -
komen. Door een onverklaarbare manoeu- oersto vlucht met passagiers is, welke mofVr* Qre^ Scharteu Antink, bekend
vre wilde de »Weca« plotseling voonna'ar ohsdo Oost wordt ondernomen, stelde door-hun romans ,/t Geluk hangt als een
- - i J t/ T "1ÊT „II i rlmiiJtrnwil-pnci" on 4"»ïlonl e\ X1T/v4* T rvrrr\n
Het echtpaar Bcharten—Antink
gehuldigd.
Het bekende schrijverspaar, de heer en
tusschen) den Hollandsohen- en flen Indl-
schen' M. L. D. grootendeels vervallen.
De beperking van de taak van den) M. L.
D. in Nederland opent de mogelijkheid, op
andere wijze te geraken tot een meer eoono-
misch beheer voor de militaire luchtvaart
dan door middel van samenvoeging. Het was
voor de oommissie van temeer belang, in
.De Zeven Provinciën* omloopen7 waar^ f K.T M.^ Centros" en de tri^o" lS ^n
door het door den kruiser geramd word dwn te laten beginnen. De heer Van Lear van Francesoo Campana", ia Zaterdag ter d7ïïtULSid v^deTmem
ter hoogte van de machinekamer. Een Klack heeft deze nationale gevoelens we-Relogenheid van rijn zilveren huwelijks- WUm ln ds uttw^^d ran deernen-
zoodanige schok werd gevoeld, dat de ^n-te waardeeren en komt met rijn vlieg-, Jewt_door aantal letterkundigen ln deit rtgenjko]n «liu daar^g
officieren en leerlingen van den scheep- vliegers Dinsdagmiddag uit Lon- Haag gehuldi'gd bij monde van prof. a. nrïdttSS
vaartcursus, die zich op het voorschip 1 dea <>P Schiphol aart. Den avonds la hij do Caslmlr. Hen werd een album overhan- aI8^'lt «P overwegende^pmdtlsche
bovo,.d™, iiiettegeustaamle 2loh M Vlu«ta,M t>X- dW *5 W&XP* TffSTÏÏ
repen, weggeslingerd werden. Twee in- 'an<lIndië.
andsoho matrozen, die de aanvaring niet Men hoopt hem! omstreeks 20 Juli in
opmerkten, zijn overboord geslagen, maar Amsterdam bij zijn terugkomst weer te
werden door de »Soemba« opgepikt.
De dames De Graefl en de kapitein,
die zich op het moment-van de aanvaring
op de brug bevonden, werden tegen het
dek geworpen.
Toen mou bemerkte, dat de »Wega«
Bnel begon te zinken, ontstond er een
paniek-stemming. De toestand werd hope
loos ingezien. Drie Bloepen aan stuurboord
bleken vernield. De dames De Graeff en
ten reohtstreeksvan deWega*
over de boeg van »Do Zeven Provinciën*,
die nog in de romp van de »Wega« stak!
De schepelingen werden in de resteerende
reddingsbooten overgebracht
Van alle schepen van het eskader kwa
men sloepen ter assistentie aangezwermd.
De »Wega* zonk dieper en dieper. Het
leegputsen en het werken met handpom
pen, alsook pogingen om het gat met
bultzakken en kussens te stoppen, baatten
niets. Eerst na aankomst van de sleepboot
»Kraus« van de Steenkolen Handel Mij,
werd men den toestand meester.
Een vluchtig onderzoek werd ingesteld - _N.
en wees uit dat de ontstane spleet een vliegtuigen en vier torpedojagers is de
meter lang was. Midscheeps werd alles Memiphis, het oorlogsschip met Lindibergh
ontzet. De stoker, die zich in de machine-1 (Bians kolonel) aan boord, de Cheaaipeake-
kamer bevond juist Op het moment, dat nabij Washington binnengevaren,
de boeg van »De Zeven Provinciën* bin-1 >u Baiai liggende booten organiseer^
nendrong, wist door de aschwipkoker den een «meert van hun stoomfluiten,
met gevaar te ontkomen. Enkele leden I Washington is vol bezoekers uit alle dee-
kunnen verwelkomen.
De L. M. acht deze eerste heem en
weer vlucht naar Indië met passagiers van
groot belang voor de toekomstige ludht-
verbinding tusschen Europeeeoh en Azia
tisch Nederland. Zij hoopt, dat het voor
beeld van den Amerdkaanschen zakenman
weldra door Nederlandsche zakenlieden,
zooals de beheerders van onze groote cul
turen, zal worden gevolgd-
Een ballon verdwenen.
Uit Madrid wordt gemeld:
Er Is niets meer vernomen omtrent het
lot van een luchtballon, die Vrijdag van
het vliegveld is opgestegen by, gelegen
heid van het vlieigfeest, dat door den ko
ning en de leden der koninkiyke familie
werd bijgewoond. Een kolonel-majoor en
twee kapiteins rijn met de ballon op
gestegen.
Llndbergh weder ln Amerika.
Begeleid en ingehaald door veertig
van de bemanning liepen lichte verwon
dingen op. Slechts door het spoedig te
hulp komen van de »Kraus* met pomp-
materieel bleef »Wega« behouden.
Het schip is door de »Krakatau« vlak
onder de kust naar Tandjong Priok ge
sleept om te dokken. Daar bleek, dat het
lek vrijwel, de geheele hoogte van het
len der unie, die den terugkeerenden
oceaanheldi een hartelijke ontvangst zul
len bereiden. Het aantal vliegtuigen steeg
in de rivier tot 200, en Lindbengh volgde
met belangstelling hun evolutiën.
Hij werd by zijn aankomst door presi
dent Ooolidlge verwelkomd als de „beroem
de burger van de republiek, de veroveraar
schip beloopt. Ook het sloependek, hoofd- vau de Bicht, de versterker van de ban
dek en tentdek hebben de sporen van den> <B0 ons verbinden met de zustervol-
den druk by de aanvaring.
Het gat onder water was zoo groot,
dat een sloepje er kan biunenvaren.
zeventig cM. water stond in de machine
kamer. De slag was zoo hevig, dat in de
pantry alles aan stukken vloog.
LUCHTVAART,
He* afstandsrecord voor vliegtuigen.
Pelletier d'Oisy zal een poging
wagen om het reourd op zijn
te krijgen. De terugkeer van
Ooites en Hlgnol
bladen melden heeft
Kapitein Pelletier d'Oisy te Villaooub' av
rijn proafiviuohten xaetrijm toestel
ken aan den anderen kant van den
Oceaan'*. Daarna decoreerde hy hem met
het „Distinguiahed Flying Cross" (vlie-
gers-eere-kruis), en prees zyn gedrag in
het buitenland. De redevoering werd door
het gejuich der menigte herhaalde malen
afgebroken.
Omtrent zyn aankomst wordt het vol
gende medegedeeld:
Van het oogenblik af, dat de kruiser
aan de kade gemeerd lag, drongen tien
duizenden tegen de politie oordons op en
juichten den held, die op even nonchalante
wijlze de Amerikaansche harten veroverde
als hij de wereld-records heeft veroverd,
toe tot hun kelen heeech waren. Iedereen
was daar aanwezig om den held te hul
digen, van den president der Vereenigde
Staten tot den gewonen straatjongen. De
gen tot het aan te bieden huldeblijk, datjeQ admindstratleven aard Aangezien deze
bestaan zal ln een woning te Florence, de bezwaren zyn gebleken, acht de oomimissie
woonplaats der Schartens, en dat als Casa j z'°b gerechtigd, als haar meening uit te
de Olanda (Hollandadh Huis) een toe-aprokenl, dat een poging tot
vluchtsoord en een k unstoentrum zal zijn
voor Hollanders in Italië.
Des avonds werd een maaltijd gegeven
in restaurant Anjema, waaraan ook de
Italiaansche gezant aanzat
Bezoek Noorsohe oorlogsschepen.
Zaterdagmiddag hebben de Zweedsche
oorlogsschepen „Manllch,heten" en „Tap-
perheten", resp. aan boei 8 en 9, op de
Nieuwe Maas te Rotterdam.1 ligplaats ge
nomen, De Nederlandsche kruiser „Her
tog Hendrik" lag aan boei 10 op de rivier
gemeerd. Vier Nederlandsche torpedo
jagers hadden sinds Vrijdag ligplaats ge
nomen aan de Boompjes, en twee Neder
landsche torpedojagers waren met den
mijnenlegger „Douwa Aukes" aan <Je
Parkkade gemeerd.
De Intrekking van de Huurwetten
te Amsterdam.
Geen regeerlngsmaatregelen.
Naar wy vernemen, heeft het ge
meentebestuur van Amsterdam thans
antwoord gekregen van minister Slote-
maker de Bruine inzake de door den ge
meenteraad aangenomen motie-Ronune,
waarin er by de regeering op aangedron
gen werd, wetteiyke maatregelen voor
Amsterdam te nemen in den geest van de
Huurwetten. v
De minister wijst het nemen van maat
regelen van de hand en verwyst overigens
te dezer zake naar het debat, dat hy over
de Huurwetten indertijd met den heer
Ter Laan in de Tweede Kamer heeft ge
voerd. (TeL)
Centrale Mlddenstandscredletbank.
Verschenen is de Mem. van Antwoord
over het wetsontwerp inzake de Centrale
Middenstandscredietbank.
Wat de strekking! en den inhoud van het
ontwerp betreft, meent de Minister met
nadruk op den voorgrond te moeten stel
len, dat dit wetsontwerp allerminst beoogt
een regt •aringssteun voor het midden-
standicrediiet in het leven te roepen. Van
eemig beginselbesluit is hier geen sprake.
En evenmin wordt een nieuwe overheids
bemoeiing ingeluid. Integendeel de ge
heele opzet is geweest door het scheppen
van een krachtiger en meer levensvatr,
baarheid bevattende organisatie spoediger
van een vroeger aanvaarde Ryksgarantie
af te komen.
De minister kan niet toegeven, dat de
van 700 Jonge vlieger werd met eerbewijzen over Staat bij de overbrenging van het riaioo
samenwerking ook nu geen resultaat
zal kunnen hebben.
De commissie heeft helt beter geacht te
onderzoeken of het mogeiyk zoude rijn,
één der vllegdtensten geheel
op te heffen,
waarbij dan de taak van dien dienst zou
moeten vervallen of worden overgenomen
door den overblijvenden dienst.
Nu beslist is, dat de watervliegtuigen uit
de oorlogsforinatie zuilen verdwijnen, meent
de oommissie de vraag of het, met het oog
uitsluitend op de defensie van Nederland,
noodig is, in vredestijd een zeevliegnbedrijf
te behouden, op zichzelf oritkenmemd te moe
ten beantwoorden. Weliswaar zal het per
soneel, dat in oorlogstijd beschikbaar moet
zijn om boven de Noordzee te age ren, in
vredestijd moeten worden geoefend; doch
zulks is ook mogelijk op meer-motosige land-
vliegtuigen.
Naast het zeevliegbedrijf heeft de M. L. D.
ook een landvliegbedrijf. De taak van dit
laatste bedrijf was ten eerste het opleiden
van vliegers en ten tweede het in oorlogs-
ty<3 uitbrengen van eenige verbanden
jachtvliegtuigen, terwijl' nadat het besluit
om de watervliegtuigen voor oorlogstijd af
te schaffen, gevallen was, het totnutoe voor
de zeeverkenning bestemde -personeel is
aangewezen tot bet/uitbrengen van eenige
verbanden bommenvliegtuigen. Het .uit
brengen van deze verbanden is niet speci
fiek een inarinetaak, zoodat het overnemen
daarvan door de L. V. A. mogeiyk is.
Op grond van een en ander erkenlt de
commissie, dat een bestaansnoodzaak van
een marineluchtvaartdienst t. o. v. de Hol-
landsche defensie niet meer aanwezig geacht
moet worden.
Indien de vraag gesteld wordt, of het mo
gelijk ia, de geheele opleiding van de vlie
gers, bestemd- voor de marine in Indië, naar
Indië te verplaatsen, dan meent de oom
missie, dat daartegen principieel geen be
zwaar bestaat.
De ooinmiissie vestigt er de aandacht op,
dat rij is uitgegaan van een absoiute schei
ding tusschen den Indischen en den Neder-
landschen vliegdienst, zooals deze ook be
staat tusschen den Indisohen en den Ne-
derlandschen leger-vliegdienaL
Conclusies.
Tot de beantwoording der gestelde vraag
punten komende, ooncludeert de commissie
ten aanzien van vraag 1:
JD#a samenvoeging (geheel of gedeeito-
Vraag 2. Het antwoord ligt in hoofd
zaak reeds besloten ln het antwoord op
iraag 1. Uiteraard zal de LVA. de assis
tentie verleenen, die van haar verlangd zal
worden en waartoe zy in staat is. Als zoo-
andg zyn niet te rekenen het opleiden van
vliegers en het als stelsel over en
weer laten dienen van vliegdienstperaoneeL
V r a a g 8. (De financieel© gevolgen voor
Indië, zijn dezerzijds niet te beoordeelen.
De gewijzigde organisatie der L.V.A.
In een der bijlagen1 van het rapport is
j hiertoe een organisatieplan voor de nieuwe
L.VA. ontworpen, dat in hoofdzaak neer
komt op het ln dienst blijven van De Koojj,
naast het vliegkamp Soesterberg; op uit
breiding van het aantal leerlingvlilegers jaar-
iyks met 12 en dat dientengevolge het tech
nisch bedrijf circa 2500 vlieguren meer te
'«handelen zal krijgen
De totale exploitatiekosten met inbegrip
van marine-, land- en zee-vliegbedrijf over
1926 bedroegen 2.864.892; die commissie
oecijffert dat er een vermindering van
exploitatiekosten wordt verkregen van
1.004.892.
Daarby is op te tellen het bedrag dat niet
meer besteed behoeft te worden voor de aan
schaffing van nieuwe zeevliegtuigen. Deze
vermindering van rond een ndlMoen gulden
in exploitatie-uitgaven vindt haar oorzaak
eensdeels in de afschaffing van het ree-vlieg
bedrijf 000.000) en anderdeels 400.000)
in hoofdzaak in de bijzondere omstandigheid,
dat de organisatie van het technisch bedrijf
der LVA. ln de laatste jaren gaandeweg
zoodanig verbeterd Is, dat verdere belasting
met 2600 vlieguren thans nog geen vermeer
dering van personeel behoeft mede te hren-
gen.
Voorts maakt de commissie nog eenige
opmerkingen over de vraag, ln hoeverre er
wijziging k de voorstellen noodig ware, in
dien de dep. van mark© en oorlog niet ver-
eenlgd werden.
Vier byiagen zijn aan het rapport (kt
namens de commissie is onderteekend door
de heeren J. Woltmen, voorzitter en H. G.
de Bruyne, secretaris toegevoegd.
Tijdstippsnvan verzending der brievenmalen.
Naar Ned. Oost-lndlt,
Verzendings-
weg.
Per zeepost via
Amsterdam
of Rotterdam
Per Holl. mail
via Genua
(id. nazending)
lid. 2e na
zending)
Per Holl. mail
via Marseille
(id. nazending)
(id. 2e
nazending)
per Eng. maii
via Marseille
id. (nazending)
per luchtdienst
A'dam-Parya-
Marseille.
Datum der
ter post
bezorging.
Tydstip der
laatste bus
lichting a. h.
Postkantoor.
20 Juui
14 en 28
14 en 28
15 en 29
16 en 29
21
22
22
Eiken
Donderdag
Idem.
6.80 'sar.
6.30 'sav.
3 'aar.
ST— >m.
6.30 'sav.
8.- 'sav.
«.-'aar.
6.80 'sav.
9.— 'a m.
6.80'aar.
Naar Ned. Waat-lndltt.
Naar Suriname
Per zeepost via
Amsterdam 16 Juni
Per mail via
8t. Nazaire 6 Juli
6.80 '»av
6.30 'aav.
i eu Ht. Martin-
6.80'aar.
Naar H a b a, 8t. K n t a t i u a
Per mail over I
Engeland 20 Juni
Naar Aruba, Bonaire en Curagao:
Per mail over
Engeland ifl juni
Per mail over
Frankrijk
16 en 17
6.80 'aar.
8.— 'a ar.
Per zeepost te verzenden stukken zjn te
voorzien van de aauwyzlng .zeepoet."
Alleen brieven en brletkaarten.