SAMENVOEGING VAN VLIEGOIENSTEN BINNENLAND ken In verband met by den „kapala kam pong" binnengekomen berichten. De schildwacht blikbaar het zaakje niet vertrouwende, weigerde hen drieën bin nen te laten, stelde echter voor, dat een hunner naar binnen mocht gaan om de berichten over te brengen en dat de twee anderen buiten op hem zouden wachten. De Atjeher, eenmaal binnen het bivak, stormde direct op de tent van luitenant Harting, die nog lag te slapen, al en wierp zich met een rentjong in de hand op den luitenant Door de duisternis misleid heeft de Atjeher vermoedelijk een naast luitenant Harting liggenden zakdoek voor een lichaamsdeel aangezien en hij stak de rentjong dwars door den zakdoek heen, aan welke misrekening luitenant Harting dan ook zijn leven te danken heeft De oppasser, inmiddels wakker gewor den zijnde, wierp zich direct op den djahat, terwijl ook intusschen luitenant Harting door het lawaai gewekt werd. In de tent ontstond een worsteling op leven en dood, waarbij eerstgenoemde zeer zwaar gewond werd. Nog meerdere bendeleden, die vermoe delijk de drie fakkeldrageude djahats ver dekt gevolgd waren, deden intusschen een aanval op het bivak, bij welk gevecht lui tenant Harting wederom ternauwernood aan den dood ontsnapte, doordat hij tij dens het gevecht kwamen te struikelen, waarop een Atjeher hem een rentjong in lichaam wilde boren. Echter werd de At jeher op hetzelfde moment door een toe- gesnelden soldaat door een kogel in het hoofd getroffen, waarop hij dood neer stortte. Na een kort gevecht was de brigade den toestand heel spoedig meester en vluchtte de vijand' met achterlating van zes doodon, terwijl later buiten het bivak nog een aan rijn wonden overleden At jeher werd gevonden. Onzerzijds zijn een Menadoneesch ser- P.K. voltooid. Hij zou voornemens zijn Maandagochtend met kapitein Gonin van Le Bourget te vertrekken met bestemming naar Saigon, dat hij in twee étappen hoopt te bereiken, waarbij hij tevens zal trach ten het record voor den 1 angsten afstand zonder tusschenlanding op zijn naam te brengen. Kapitein Pelletier d'Oisy heeft zich indertijd o.a. roem verworven met zijn vlucht Parijs—Tokio. Noodlanding. Het vliegtuig H.N.A.D.O. van de K L. M. heeft Zaterdagavond op een weiland onder Hillegersbeng, gelegen bij de Molen laan en de Rechter Rottekade, een nood landing moeten maken. De ILN.A-D.O. was met 7 passagiers en post uit Bazel naar Amsteidam vertrok ken en na een landing op Waalhaven weer opgestegen voor het laatste deel van de reia Onderweg, ongeveer boven de Bergsche Plassen, bemerkte de piloot, E. van Dijk, dat zijn motor plotseling stilstond. Hij zag een goed terrein even verder en is toen In glijvlucht, keurig en zonder dat er eentg defect aan zijn toestel kwam, neer- giekomen. stelpt. Caesar kan niet op meer overtui gende wijze door een enthousiaste bevol king binnengehaald zijn. Voor hen, die dit ongeëvenaarde schouwspel gadesloe gen, was het alsof Llndbergh hier aan kwam als een triomfantelijk overwinnaar die binnen wordt gehaald, omgeven door een trotsch vertoon van krijgsmacht, zoo groot was het gejuich der opgewonden on geduldige menigte. Alles wat een dankbare regeering en een bewonderend volk Llnd bergh als belooning konden geven, ont ving hij. Llndbergh zelf sprak voor den micro- phoon een korte rede uit, eveneens niet dan na minutenlange onderbrekingen, waarbij hij de boodschap overbracht, hem door de Europeeeche regeeringen voor het Amerikaansche volk meegegeven,- nJ. de aanhankelijkheid van het volk van Frank rijk en Europa voor dat van Amerika. ln ongunstige conditie zou zijn gekomen, risico op zich gmomen herft Dat dit Ook wil de Min. niets weten van liquidatie „zonder noodzaak zou zijn geschied, kan der MJddemstamtebanken, die het pende maatregelen volstaan had kunnen worden en of niet meer in het bijzondei het steunen van den koens door inkoopen der aandeelem achterwege had kunnen blijven is niet met zekerheid uit te makea De directie dei Nederlandsche Bank achtte destijds dezen maatregel niet noo dig De regeering echter vreesde, dat een ineenstorten van den koens der aandeelen een zeer sterke „run" op de bank awu doen ontstaan. Op het oogenblik is de positie der Bank voor den Staat geenszins verlichten. De minister zou het zeker niet wensche- l}jk achten, dat de Staat zich een blijvend toezicht op het bedrijf verzekerde, door aandeelen ln de nieuwe bank te nemen. Terecht is de opzet geweest, dat deStaat wel is waar bet bedrijf op gang helpt, doch zich dan zoo spoedig mogelijk terugtrekt. De overeenkomst met de Rotterdamsehe Bankvereenlglng. Verschenen is de Memorie v. Antwoord aan de Tweede Kamer nopens het wetsont- weder volmaakt gezond, weip tot wijziging van hoofdstuk VH B Of de moeilijkheden bij de Rotterdam der Staatsfoegrooting 1927 (overeenkomst sche Bankvereeniging door een scherper met de Rotterdamsche Bankvereeniging). toezicht van de Nederlandsche Bank voor- De minister erkent hierin, dat de Staat komen hadden kunnen worden, vennag de bij het aanvaarden der garantie een groot minister niet te beoordeelen. Prinses Jnliana lidmate van de Ned. Herv. Kerk. De passagiers zfln per auto naar Rot, Sl rHnmi oiotrnnn Am imnHafli- him Tftia TinBT lidmate der N ed. Herv. Kerk bei estigd. terdarn gegaan, om vandaar hun reis naar de hoofdstad voort te zetten. De post, die nog niet was ingeklaard, is per auto van de K. L. M. naar Waal haven vervoerd. De eerste passaglersvlucht naar Indlë en terug. Men schrijft aan het Haaigsche Aneta- kantoor: De eerste passagier, die per KXJtf. naar NecL-Indiö en terug zal vliegen, de Ame rikaan Van Lear Black, vertrekt Woens dagmorgen 16 dezer om half vier van Schiphol in het KJJtf. vliegtuig H-NADP Ïeant, een Menadoneesch fuselier en twee, lokker FVII-a met luohtgekoelden avaansche fuseliers zwaar gewond) de- Jupitermotor van 420 P.K. Bestuurders welke inmiddels in het militair hospitaal 5®° Geysendorffer en Scholte, die met De kerkelijke plechtigheid had een een voudig karakter; volgens bijzonderen wensch van Hare Majesteit is al het .koninklijk»" weggevallen, terwijl de prin ses temidden der andere jonge lidmaten had plaatsgenomen. Har» Majesteit, de Prins en de Koningin-Moeder waren dan ook eenvoudig als do ouders en de groot moeder der jonge lidmate aanwezig. Daar door vervalt ook de opsomming van de namen van hofdignltarissen, ministers enz., welke de plechtigheid bijwoonden, en teg»n de gewone usances in hadden H. M., de Prins en de Koningin-Moeder hun zitplaatsen ln de kerk reeds ingeno men vóór de predikant op den preekstoel stond. De plechtigheid had plaats ln de Ju- HET RAPPORT DER ADtflfcS-C02WIWISSI£. Aan het rapport van de commissie, inge steld door den Minister van Marine a. i. en van Oorlog, om van advies te dienen in zake de samenvoeging der vliegdienfltem, is het volgende ontleend: Advies werd verlangd omtrent de navol gende punten: lijk) in' den eigenlijken zin van het woord acht de oomimissie niet uitvoerbaar. Om tot een meer economisch bedrijf te geraken; is noodig opheffing van den' M. l^J). hier te lande en handhaving van de L.V.A., niet opdracht aan laatstgenoemde van ue taak, welke totnutoe door den MXJ). ie. Op welk© wijze zou een samenvoe- verricht werd ten opzichte van de Neder- ging (geheel of gedeeltelijk) van den Mar.ne Luchtvaartdienst en van de Luohtvaartaf- deeling moeten worden tot stand gebracht om bij behoud van de volledige ontwik kelingsmogelijkheid van het luchtwapen te geraken tot een meer economisch bedrijf. lands'-ne defensie. (Zi> acht deze opheffing van den M.LD. in iiidie - - behalve voor het ontvangen van enkele eveiuueel van Nederlandsche Staats organen veriangde secundair» hulpdiensten geheel onafhankelijk van den Neder- i2e. Hoe zal daarbij zijn te voldoen aanlandschep luchtvaartdienst eisohen in verband met de behoefte der Ma rine in Indië. 8e. Welke zijn de financieel© gevolgen der voorstellen. De oommissie moet zich stellen op het standpunt dat de voorgenomen vereeniging van de departementen van Marine en van te Koeta Radja zijn opgenomen. Vier sol- passagier reeds omstreeks liana-kerk, waarvoor H. K. H. Prinses. daten zijn licht gewond. £2.000 K.M. in Europa hebben gevlogen, Juliana destijds de eerste steen had ge- Oorlog tot stand komt De brigade imoeii zich buitengewoon <^w-z' afstand gelijk aan den halvenj legd. De hofprediker, ds. Weiter, sprak a' de behoefte der vloot in Indië aan- goed gehouden hebben, torwjjl de oppas- der aarde. Ook een werktuigkun- j de Prinses dan ook toe als „zuster" en ser van luitenant Harting met waren leeu- digo der K. L. M. gaat mee. stelde de gebruikelijke vragen aan alle wenmoed zijn luitenant heeft verdedigd. Be hoer Van Lear Black is vergezeld aannemelingenj tegelijk. De plechtigheid Luitenant Harting werd, toen hij strui- vaQ riju kamerdienaar. Oorspronkelijk naakte grooten Indruk by de talrijke aan- _1U3 il.Li. „i3 1<LijLTI WYP mr\lr tHIn an/irainrici Tuaarro nn ri/vnK rlnrrrvnu_i t i j keirie, licht gefwond, doordat hij op zijnf01* °°k rijn secretaris meegaan, doch deze klewang viel, en dus niet ten gevolge van herstellende van een ernstige ziekte een steek der djahats. en maK de groote reds nog niet onder- Van den korpBcommandant van Ba-kon- j nemen. wezlgen. Staande zong de gemeente de nieuwe lidmaten Pa 874 toe: „God zelf zal u bevestigen en schragen". Des avonds had het Heilig Avondmaal gan is inmiddels bericht binnengekomen, n rtet bgt ^deJbedOeling de reis naar plaats, dat eveneens van een treffonden eenvoud was. Onder de aanwezigen be vond zich om. de ministerpresident Jhr. mr, de Geer. Ook nu weer leidde ds. dat deze kwaadwilligen geen nieuwe Batavia en terug in weken te doen. Daar bende vormden, zooals oorspronkelijkechter een reis Is, welke zaken met werd verondersteld .doch deel uitmaken RToot-toerisme combineert, wordt er uit win bekende oude benden. De aanvaring van de „Wega". Aan de Indische bladen zijn de vol- 1 Ü^!nife^enüllK tf^euJden niet de wen-j wèlter, de 'hofprediker, den dienst Tot tekst had hij gekozen Luk. 22 19 midden: de schen van den passagier en beoogt K. L. M. niet recordtijden te maken. De route, die gevolgd zal worden is: Jende bijzonderheden ontleend omtrentAmsterdam—Boedapest—Konstantinapel— e, ter hoogte van Pamanoekan gebeurde, AloppoBagdad)Bender AbbasKarat- aanvaring op 10 Mei tusschen de »Wega« Arnbala (of Delhi)AlagabadiCal- en »De Zeven Provinciën*. cuttaRangoonBangkokSengora—Me- gaat moest wordeni aangenomen, dat er naar zal worden gestreefd, zooveel mogelijk in Indië de aldaar benoodigde zeevliegers en zeewaarnemers op te leiden. Algemeens beschouwingen. In haar algemeen» beschouwingen) wijst de commissie erop dat de afschaffing der watervliegtuigen uit de oorlogsformatie de mogelijkheid geopend heeft tot sluiting der zeevliegkampen, met hun wegens den aard van het bedrijf vrijwel uitsluitend uit ma rine bestaande bemanningen, over te gaan. PMV Tenslotte doet het voor zooveel mogelijk „voor uDe koninklijke familie nam aan verplaatsen van de opleidingen naar Indië het a vondmaal deel met leden van de hof-> de noodzakelijkheid van het nauwe verband houding. Even over acht uur verliet zij het kerkgebouw. Ongeveer half zeven was door deze danSingapore)—Batavia, schepen een dubbele linie geformeerd enrehs zou aanvankelijk van Londen was de »Wega« tusschen de linie Inge- U" worden ondernomen. Daar dit echter - komen. Door een onverklaarbare manoeu- oersto vlucht met passagiers is, welke mofVr* Qre^ Scharteu Antink, bekend vre wilde de »Weca« plotseling voonna'ar ohsdo Oost wordt ondernomen, stelde door-hun romans ,/t Geluk hangt als een - - i J t/ T "1ÊT „II i rlmiiJtrnwil-pnci" on 4"»ïlonl e\ X1T/v4* T rvrrr\n Het echtpaar Bcharten—Antink gehuldigd. Het bekende schrijverspaar, de heer en tusschen) den Hollandsohen- en flen Indl- schen' M. L. D. grootendeels vervallen. De beperking van de taak van den) M. L. D. in Nederland opent de mogelijkheid, op andere wijze te geraken tot een meer eoono- misch beheer voor de militaire luchtvaart dan door middel van samenvoeging. Het was voor de oommissie van temeer belang, in .De Zeven Provinciën* omloopen7 waar^ f K.T M.^ Centros" en de tri^o" lS ^n door het door den kruiser geramd word dwn te laten beginnen. De heer Van Lear van Francesoo Campana", ia Zaterdag ter d7ïïtULSid v^deTmem ter hoogte van de machinekamer. Een Klack heeft deze nationale gevoelens we-Relogenheid van rijn zilveren huwelijks- WUm ln ds uttw^^d ran deernen- zoodanige schok werd gevoeld, dat de ^n-te waardeeren en komt met rijn vlieg-, Jewt_door aantal letterkundigen ln deit rtgenjko]n «liu daar^g officieren en leerlingen van den scheep- vliegers Dinsdagmiddag uit Lon- Haag gehuldi'gd bij monde van prof. a. nrïdttSS vaartcursus, die zich op het voorschip 1 dea <>P Schiphol aart. Den avonds la hij do Caslmlr. Hen werd een album overhan- aI8^'lt «P overwegende^pmdtlsche bovo,.d™, iiiettegeustaamle 2loh M Vlu«ta,M t>X- dW *5 W&XP* TffSTÏÏ repen, weggeslingerd werden. Twee in- 'an<lIndië. andsoho matrozen, die de aanvaring niet Men hoopt hem! omstreeks 20 Juli in opmerkten, zijn overboord geslagen, maar Amsterdam bij zijn terugkomst weer te werden door de »Soemba« opgepikt. De dames De Graefl en de kapitein, die zich op het moment-van de aanvaring op de brug bevonden, werden tegen het dek geworpen. Toen mou bemerkte, dat de »Wega« Bnel begon te zinken, ontstond er een paniek-stemming. De toestand werd hope loos ingezien. Drie Bloepen aan stuurboord bleken vernield. De dames De Graeff en ten reohtstreeksvan deWega* over de boeg van »Do Zeven Provinciën*, die nog in de romp van de »Wega« stak! De schepelingen werden in de resteerende reddingsbooten overgebracht Van alle schepen van het eskader kwa men sloepen ter assistentie aangezwermd. De »Wega* zonk dieper en dieper. Het leegputsen en het werken met handpom pen, alsook pogingen om het gat met bultzakken en kussens te stoppen, baatten niets. Eerst na aankomst van de sleepboot »Kraus« van de Steenkolen Handel Mij, werd men den toestand meester. Een vluchtig onderzoek werd ingesteld - _N. en wees uit dat de ontstane spleet een vliegtuigen en vier torpedojagers is de meter lang was. Midscheeps werd alles Memiphis, het oorlogsschip met Lindibergh ontzet. De stoker, die zich in de machine-1 (Bians kolonel) aan boord, de Cheaaipeake- kamer bevond juist Op het moment, dat nabij Washington binnengevaren, de boeg van »De Zeven Provinciën* bin-1 >u Baiai liggende booten organiseer^ nendrong, wist door de aschwipkoker den een «meert van hun stoomfluiten, met gevaar te ontkomen. Enkele leden I Washington is vol bezoekers uit alle dee- kunnen verwelkomen. De L. M. acht deze eerste heem en weer vlucht naar Indië met passagiers van groot belang voor de toekomstige ludht- verbinding tusschen Europeeeoh en Azia tisch Nederland. Zij hoopt, dat het voor beeld van den Amerdkaanschen zakenman weldra door Nederlandsche zakenlieden, zooals de beheerders van onze groote cul turen, zal worden gevolgd- Een ballon verdwenen. Uit Madrid wordt gemeld: Er Is niets meer vernomen omtrent het lot van een luchtballon, die Vrijdag van het vliegveld is opgestegen by, gelegen heid van het vlieigfeest, dat door den ko ning en de leden der koninkiyke familie werd bijgewoond. Een kolonel-majoor en twee kapiteins rijn met de ballon op gestegen. Llndbergh weder ln Amerika. Begeleid en ingehaald door veertig van de bemanning liepen lichte verwon dingen op. Slechts door het spoedig te hulp komen van de »Kraus* met pomp- materieel bleef »Wega« behouden. Het schip is door de »Krakatau« vlak onder de kust naar Tandjong Priok ge sleept om te dokken. Daar bleek, dat het lek vrijwel, de geheele hoogte van het len der unie, die den terugkeerenden oceaanheldi een hartelijke ontvangst zul len bereiden. Het aantal vliegtuigen steeg in de rivier tot 200, en Lindbengh volgde met belangstelling hun evolutiën. Hij werd by zijn aankomst door presi dent Ooolidlge verwelkomd als de „beroem de burger van de republiek, de veroveraar schip beloopt. Ook het sloependek, hoofd- vau de Bicht, de versterker van de ban dek en tentdek hebben de sporen van den> <B0 ons verbinden met de zustervol- den druk by de aanvaring. Het gat onder water was zoo groot, dat een sloepje er kan biunenvaren. zeventig cM. water stond in de machine kamer. De slag was zoo hevig, dat in de pantry alles aan stukken vloog. LUCHTVAART, He* afstandsrecord voor vliegtuigen. Pelletier d'Oisy zal een poging wagen om het reourd op zijn te krijgen. De terugkeer van Ooites en Hlgnol bladen melden heeft Kapitein Pelletier d'Oisy te Villaooub' av rijn proafiviuohten xaetrijm toestel ken aan den anderen kant van den Oceaan'*. Daarna decoreerde hy hem met het „Distinguiahed Flying Cross" (vlie- gers-eere-kruis), en prees zyn gedrag in het buitenland. De redevoering werd door het gejuich der menigte herhaalde malen afgebroken. Omtrent zyn aankomst wordt het vol gende medegedeeld: Van het oogenblik af, dat de kruiser aan de kade gemeerd lag, drongen tien duizenden tegen de politie oordons op en juichten den held, die op even nonchalante wijlze de Amerikaansche harten veroverde als hij de wereld-records heeft veroverd, toe tot hun kelen heeech waren. Iedereen was daar aanwezig om den held te hul digen, van den president der Vereenigde Staten tot den gewonen straatjongen. De gen tot het aan te bieden huldeblijk, datjeQ admindstratleven aard Aangezien deze bestaan zal ln een woning te Florence, de bezwaren zyn gebleken, acht de oomimissie woonplaats der Schartens, en dat als Casa j z'°b gerechtigd, als haar meening uit te de Olanda (Hollandadh Huis) een toe-aprokenl, dat een poging tot vluchtsoord en een k unstoentrum zal zijn voor Hollanders in Italië. Des avonds werd een maaltijd gegeven in restaurant Anjema, waaraan ook de Italiaansche gezant aanzat Bezoek Noorsohe oorlogsschepen. Zaterdagmiddag hebben de Zweedsche oorlogsschepen „Manllch,heten" en „Tap- perheten", resp. aan boei 8 en 9, op de Nieuwe Maas te Rotterdam.1 ligplaats ge nomen, De Nederlandsche kruiser „Her tog Hendrik" lag aan boei 10 op de rivier gemeerd. Vier Nederlandsche torpedo jagers hadden sinds Vrijdag ligplaats ge nomen aan de Boompjes, en twee Neder landsche torpedojagers waren met den mijnenlegger „Douwa Aukes" aan <Je Parkkade gemeerd. De Intrekking van de Huurwetten te Amsterdam. Geen regeerlngsmaatregelen. Naar wy vernemen, heeft het ge meentebestuur van Amsterdam thans antwoord gekregen van minister Slote- maker de Bruine inzake de door den ge meenteraad aangenomen motie-Ronune, waarin er by de regeering op aangedron gen werd, wetteiyke maatregelen voor Amsterdam te nemen in den geest van de Huurwetten. v De minister wijst het nemen van maat regelen van de hand en verwyst overigens te dezer zake naar het debat, dat hy over de Huurwetten indertijd met den heer Ter Laan in de Tweede Kamer heeft ge voerd. (TeL) Centrale Mlddenstandscredletbank. Verschenen is de Mem. van Antwoord over het wetsontwerp inzake de Centrale Middenstandscredietbank. Wat de strekking! en den inhoud van het ontwerp betreft, meent de Minister met nadruk op den voorgrond te moeten stel len, dat dit wetsontwerp allerminst beoogt een regt •aringssteun voor het midden- standicrediiet in het leven te roepen. Van eemig beginselbesluit is hier geen sprake. En evenmin wordt een nieuwe overheids bemoeiing ingeluid. Integendeel de ge heele opzet is geweest door het scheppen van een krachtiger en meer levensvatr, baarheid bevattende organisatie spoediger van een vroeger aanvaarde Ryksgarantie af te komen. De minister kan niet toegeven, dat de van 700 Jonge vlieger werd met eerbewijzen over Staat bij de overbrenging van het riaioo samenwerking ook nu geen resultaat zal kunnen hebben. De commissie heeft helt beter geacht te onderzoeken of het mogeiyk zoude rijn, één der vllegdtensten geheel op te heffen, waarbij dan de taak van dien dienst zou moeten vervallen of worden overgenomen door den overblijvenden dienst. Nu beslist is, dat de watervliegtuigen uit de oorlogsforinatie zuilen verdwijnen, meent de oommissie de vraag of het, met het oog uitsluitend op de defensie van Nederland, noodig is, in vredestijd een zeevliegnbedrijf te behouden, op zichzelf oritkenmemd te moe ten beantwoorden. Weliswaar zal het per soneel, dat in oorlogstijd beschikbaar moet zijn om boven de Noordzee te age ren, in vredestijd moeten worden geoefend; doch zulks is ook mogelijk op meer-motosige land- vliegtuigen. Naast het zeevliegbedrijf heeft de M. L. D. ook een landvliegbedrijf. De taak van dit laatste bedrijf was ten eerste het opleiden van vliegers en ten tweede het in oorlogs- ty<3 uitbrengen van eenige verbanden jachtvliegtuigen, terwijl' nadat het besluit om de watervliegtuigen voor oorlogstijd af te schaffen, gevallen was, het totnutoe voor de zeeverkenning bestemde -personeel is aangewezen tot bet/uitbrengen van eenige verbanden bommenvliegtuigen. Het .uit brengen van deze verbanden is niet speci fiek een inarinetaak, zoodat het overnemen daarvan door de L. V. A. mogeiyk is. Op grond van een en ander erkenlt de commissie, dat een bestaansnoodzaak van een marineluchtvaartdienst t. o. v. de Hol- landsche defensie niet meer aanwezig geacht moet worden. Indien de vraag gesteld wordt, of het mo gelijk ia, de geheele opleiding van de vlie gers, bestemd- voor de marine in Indië, naar Indië te verplaatsen, dan meent de oom missie, dat daartegen principieel geen be zwaar bestaat. De ooinmiissie vestigt er de aandacht op, dat rij is uitgegaan van een absoiute schei ding tusschen den Indischen en den Neder- landschen vliegdienst, zooals deze ook be staat tusschen den Indisohen en den Ne- derlandschen leger-vliegdienaL Conclusies. Tot de beantwoording der gestelde vraag punten komende, ooncludeert de commissie ten aanzien van vraag 1: JD#a samenvoeging (geheel of gedeeito- Vraag 2. Het antwoord ligt in hoofd zaak reeds besloten ln het antwoord op iraag 1. Uiteraard zal de LVA. de assis tentie verleenen, die van haar verlangd zal worden en waartoe zy in staat is. Als zoo- andg zyn niet te rekenen het opleiden van vliegers en het als stelsel over en weer laten dienen van vliegdienstperaoneeL V r a a g 8. (De financieel© gevolgen voor Indië, zijn dezerzijds niet te beoordeelen. De gewijzigde organisatie der L.V.A. In een der bijlagen1 van het rapport is j hiertoe een organisatieplan voor de nieuwe L.VA. ontworpen, dat in hoofdzaak neer komt op het ln dienst blijven van De Koojj, naast het vliegkamp Soesterberg; op uit breiding van het aantal leerlingvlilegers jaar- iyks met 12 en dat dientengevolge het tech nisch bedrijf circa 2500 vlieguren meer te '«handelen zal krijgen De totale exploitatiekosten met inbegrip van marine-, land- en zee-vliegbedrijf over 1926 bedroegen 2.864.892; die commissie oecijffert dat er een vermindering van exploitatiekosten wordt verkregen van 1.004.892. Daarby is op te tellen het bedrag dat niet meer besteed behoeft te worden voor de aan schaffing van nieuwe zeevliegtuigen. Deze vermindering van rond een ndlMoen gulden in exploitatie-uitgaven vindt haar oorzaak eensdeels in de afschaffing van het ree-vlieg bedrijf 000.000) en anderdeels 400.000) in hoofdzaak in de bijzondere omstandigheid, dat de organisatie van het technisch bedrijf der LVA. ln de laatste jaren gaandeweg zoodanig verbeterd Is, dat verdere belasting met 2600 vlieguren thans nog geen vermeer dering van personeel behoeft mede te hren- gen. Voorts maakt de commissie nog eenige opmerkingen over de vraag, ln hoeverre er wijziging k de voorstellen noodig ware, in dien de dep. van mark© en oorlog niet ver- eenlgd werden. Vier byiagen zijn aan het rapport (kt namens de commissie is onderteekend door de heeren J. Woltmen, voorzitter en H. G. de Bruyne, secretaris toegevoegd. Tijdstippsnvan verzending der brievenmalen. Naar Ned. Oost-lndlt, Verzendings- weg. Per zeepost via Amsterdam of Rotterdam Per Holl. mail via Genua (id. nazending) lid. 2e na zending) Per Holl. mail via Marseille (id. nazending) (id. 2e nazending) per Eng. maii via Marseille id. (nazending) per luchtdienst A'dam-Parya- Marseille. Datum der ter post bezorging. Tydstip der laatste bus lichting a. h. Postkantoor. 20 Juui 14 en 28 14 en 28 15 en 29 16 en 29 21 22 22 Eiken Donderdag Idem. 6.80 'sar. 6.30 'sav. 3 'aar. ST— >m. 6.30 'sav. 8.- 'sav. «.-'aar. 6.80 'sav. 9.— 'a m. 6.80'aar. Naar Ned. Waat-lndltt. Naar Suriname Per zeepost via Amsterdam 16 Juni Per mail via 8t. Nazaire 6 Juli 6.80 '»av 6.30 'aav. i eu Ht. Martin- 6.80'aar. Naar H a b a, 8t. K n t a t i u a Per mail over I Engeland 20 Juni Naar Aruba, Bonaire en Curagao: Per mail over Engeland ifl juni Per mail over Frankrijk 16 en 17 6.80 'aar. 8.— 'a ar. Per zeepost te verzenden stukken zjn te voorzien van de aauwyzlng .zeepoet." Alleen brieven en brletkaarten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2