Regenmantels J. J. H. KOOPMAN, f 45.—. HEVIG ONWEER BOVEN ONS LAND. naar maat, KINADRUPPELS Verscheidene dooden en gewonden- Hevige hagelslag en regens. Honderden ruiten vernield. amsterdamsche brieven. gemaakt van prima Water proof met geruite achterzijde half gevoerd, Deze mantels zijn ook lever baar In goedkooper uitvoering, per mantel ff 35.-. Mooie modellen, solide bewerking. DAMCSKLEEDERMAKER, WESTSTRAAT 17. Dr. H.NANNING'S EETIU5T-0PWEKKEND. ƒ1.30 p.fl. Het u „Essen" ligt met brand !n het ruim aan de Snmatrakade. Te Amsterdam vijf lassetters gedood. Tusschen half één en half twee heeft gisteren boven Amsterdam een hevig on weer gewoed, dat gepaard ging met zware regens. Het was zoo donkier, dat men in de huizen het licht moest opsteken. De blik sem trof den ouden molen De Gooyer, nabij het voormalig Furiën (buiten de Muider- poort), waarvan juist dezer dagen de res tauratie werd overwogen De schade was gering. iBii de Amsterdaimscbe Droogdok Mij. zijn tengevolge van het inslaan van den bliiksem in een elevator vijf lasschers ge dood en zeven gewerd- De ramen1 der ge- dooden zijn: Vonk, (Jouvee, F. <le Vos, Otto en Raamsdoiïk. Het werkvolk schuilde voor de bui onder een ijzeren dekschuit, die in 'het dok lag. Deze schuit werd getroffen. Uit Amsterdam meldt men nog: De hoofdstad heeft nu ook hare slacht offers ten gevolge van noodweer te be treuren! Zooals reeds kort gemeld werd, is gister middag even voor eenen, tijdens heit hevige en langdurige onweer de bliksem Ingeslagen in een elevator staande in een der dokken van de Amsterdamsche Droogdokmaat schappij, aan de overzijde van 't IJ, tegen over de stad, met het gevolg, dat een aantal van de daaronder schuilende werklieden ge dood of gewond werden. Het was de elevator No. 82 van de Graan silo. Hij moest worden gerepareerd en schoongemaakt, en hiermee was een® ploeg van 40 man bezig. Toen de bui op haar hevigst was, de regeni begon neer te stroo- men, zochten zdji eeni toevlucht onder den elevator, alleen, zooals het In zulke gevallen gaat, denkend aan den regen, het nat wor den, en niet aan het gevaar waaraan zij zich blootstelden onder dit hoog opstokend ijze ren gevaarte, terwijl het onweder op zijn hevigst was. Op een oogenblik zag men een sterk blauw licht, onmiddellijk gevolgd door eon vreeselijken dlag. En toen het weer stil was geworden, lag een groot gedeelte van den ploeg op den grond uitgestrekt. Dadelijk werd de Gemeentelijke Genees kundige Dienst gewaarschuwd, en al spoe dig verscheen op het terrein Dr. H. Kinder man, leider van het oontróle meldingsbureau, met een ambulance-boot en een ziekenauto. Het geneeskundig onderzoek wees uit, dat 6 van de werklieden gedood waren. Een klein uur is men bezig geweest met pogin gen om de levensgeesten op te wekken, maar het mocht niet baten. Het teven was gevloden. Aangenomen moet worden, dat allen direct gedood zttn door den electri- schen stroom, die door hunne lichamen ging. Verwondingen hadden de slachtoffers zoo goed als niet bekomen. Nog zes anderen bleken zwaar getroffen te zijn, 8 werden per motorboot -naar het Binnengasthuis vervoerd en 2 per ambulancewagen naar het Wilhetonina-Gasthuis. Geen van hen xêc- keert op het oogenlblik ln levensgevaar, irrAr hun toestand is ernstig, tengevolge van de schokwerking. Ze zijn niet geblesseerd, maar geven den indruk van dronken men- «chen. Het Is nu nog. niet te zeggen in hoe verre de gevolgen blijvend zullen zijn. De een herstelt zich hiervan sneller dan de ander. Een zesde rwaar getroffene een dokmees ter is naar zijn eigen woning vervoerd, en wordt daar verpleegd De dooden zijn met drie Ziekenauto's naar het Binnengasthuis vervoerd. Natuurlijk heerschte er op het terrein van de Droogdokimaateehappij, maar ook daarbuiten, in de omgeving een aantal werklieden woont aan de overzijde van het IJ - fcroote verrslapeniheltiL Voor de geslo ten poort van de Maatschappij verdrongen zich een aantal vrouwen en meisjes, doode- HJk ongerust over hunne familieleden; kla gend en schreiend somwijlen. Het was een tafereel, dat even herinnerde aan de afbeel dingen betreffende een mijnongeluk. Zoo spoedig mogelijk werden zij op de hoogte gesteld van de namen der getroffenen. Vijf van de zes gewonden zijn genaamd: J. F. van Iwaardeni, J. J. Llbert;, E. Grave- maker, G. Bergen en P. J. Sloove. Een merkwaardige omstandigheid1 la, dat de elevator zelf geen schade beloopen heeft Eet verhaal van een ooggetuige Dokmeester Mewe, die het ongeval bij woonde, vertelde aan een verslaggever var „De Telegraaf" o.m. het volgende: Terwijl we staan te praten voel ik eer! tikje op mijn pet. Ik denk, er zal in da; weer toch niemand boven op den elevator staan, die me iets op mijn >pet gooit. En ik neem hem af, om te kijken wat er op ligt. Onderwijl draai ik me naar Jansen en wil zeggen „wat gek, het was net of er iets op mijn pet viel en het is niets". Ik had echter tegelijk ook licht gezien. Met dat ik zoo tegen Jansen praat en naar hem kijk. zie ik dat hij langzaam achterover zijgt. Er. de anderen ook. Ze waren juist in de bewe ging van het ter aarde glijden. Hoogst ver baasd kijk ik naar rechts en zie de anderer eveneens op den grond vallen en zich uit strekken ja, of ze gingen slapen. Er was een andere manj, die op het ge zicht van dezen toestand bijna stond te dan sen van schrik en beroerdigheid1 en ik zei tegen hem: ga jij nou maar een beetje in den regen wandelen, want ik dacht ik moet een dokter hebben. Onderweg stonden natuurlijk overal menschen te schuilen, maar niemand was zich bewust van wat er gebeurd was, en dus stuurde ik' ze er heen en zei: Daar zijn een heeleboel menschen bewusteloos geslagen en ga ze helpea Wij belden den Geneeskundigen Dienst op en al die menschen, dooden en gewonden, wer den in het kantoor gedragen, waar de eerste hulp verleend weid. Dokmeester Jansen kwam al gauw bij, maar hij herkende mjj niet en deed net als iemand die goed dron- dat Jansen zoo oost.naat werd en naar huis wou: Laat hem maar gaan, als hij- loopen wil; als hij num- naar huls gaat, Het merkwaardige is, dat ik precies tue- i schen die twee grbcpen heb ingestaan en dat niemand zich herinnert wat er gebeurd id of een indruk heeft gekregen wit er pre cies heeft plaats gegrepen. Boven Rotterdam. Gisterenmiddag omstreeks half-één heeft boven Rotterdam een hevig onweer gewoed, met hagelslag eü slagregens, j De bliksem is geslagen in een kastje aan een paal van de electrisehe geleiding der 1 R. T. M., aan den Nieuwen Binnenweg bij I de Matheniesserlaan, welk kastje den sectie- 1 afsluiter bevat. Het kastje en1 de afsluiter werden vernield. Spuitgasten van spuit 81 doofden met behulp .van zand de vlammen. I Het tramverkeer had geen vertraging. De brandweer is -ook naar een pand aan i de Leuvehaven getrokken, waar kortsluiting was ontstaan. Ook daar was het begin van brand spoedig gebluscht. t i Velen kregen het in hun huizen met het water te stéllen, en de groote hagelsteenen zullen stellig in de tuinen in de omgeving van de stad heel wat schade hebben aan gericht Nog een doodelljk ongeluk. Gistermiddag om 8 uur is TL Zeegers, 87 Jaar, vadeT van 6 kinderen, te Poster- holt, in het veld, door den bliksem doodge slagen. R. Ridderbecks werd bewusteloos geslagen en kreeg brandwonden In het Oool. Ook in het Gooi is het gistermiddag twee maal zwaar weer geweest. Eerst barstte een zware onweersbui los vooral boven Hilver sum. Verscheidene straten stonden ln den tijd van 6 minuten geheel blank. Op ver- schillende plaatsen is de Groest, een der hoofdstraten, verzakt Tegen drie uur barstte wederom een on weer los; toen dreef de bui meer over Laren en Blaricum. Te Laren is de bliksem ge slagen in de villa van mr. Oldeweldt Het I rieten dak en de bovenverdieping brandden gieheel af. Uit de benedenverdieping heeft men tal van sdülderijem, antiquiteiten en de groote verzameling boeken kunnen red den. Daarvan heeft echter veel geleden door j den regen, die echter mee heeft geholpen aan de blussching van den brand. De familie I was afwezig. Verzekering dekt de schade. 1 Een der dienstmeisjes zegt een geweldige schok door een der armen te hebben ge- - voeld, maar zij ls ongedeerd gebleven. I Te Blaricum ls de bliksem1 ingeslagen ln een villa, die echter van een bliksem afleider was voorzien, waardoor er geen schade is aangericht. Ook ls de bliksem ge slagen ln een bosckje aan den Hllversum- schen weg bij Laren, waar een aAntal arbei ders aanwezig was. Dit geval liep zonder ongelukken af. Noodweer te Baarn. Lucht-taxis. Lezen. Tennis. De Huurwetten. De Stadion- Interpellatie. Eerst gewone oftewel aard-taxis, toen, bibliothecaris bij den Volkenbond van on- nu zoowat een jaar geleden de water-taxia, zen directeur de Unlversiteits- en der en ju delucht-taxisDie voor Openbare Bibliotheek, dr. Sevensma, de de stad en omgéving kennen we al enkele Leeszaai op de Keizersgracht nog eens bo jaren; nog onlangs hebben zij hun prijs zocht en daar een der assistenten inter- verlaagd. - Voor zes gulden toeren zij U vlewde en daarbij ook Informeerde naar wat thans een half uur tang boven onze straten nu wel door de massa heit meest, gevraagd en pleinen, boven onze huizenblokken en werd. De groot» massa, meende ik, die valt grachten rond.... Anders dan hun aard- tusschen degenen, die uitslqitenid voor vak- sche collega's die 't voornamelijk van regen- studie in de „technische of economische af- dagemwnoeten hebben, zwermen Zij het deeling komen en degenem, d>© uitsluiten veelvulciigBt uit bh zon en blauwe lucht en 1 de kranten- en tijdschriften-zaal bezoeken, windstilte. Zoodat hun „bedrijf" dit jaar, 1 om even een blad ln te zien of een plaatje met zijn voortdurend herfstweer, nog niet te kijken. De groote massa van hen dus, bijster heeft kunnen bloeien. Maar niet zoo-die de z.g. „algemeen© leeszaal bezoekt. En dra wordt het even beter of zij zweven en ziet die meeste vraag bleek er te zijp voor: zwieren, zoemen en knetteren iustig boven onze hoofden; waaruit blijkt, dat de nieuwe taxi populair begint te worden. Aardtaxis zijn, om eens een gewaagd beeld te gebrui ken, eigenlijk huis-diereiu Ver van honk kom je ze meestal niet tegen. Maar een enkele keer kom je er nog wel eens twen in het Gooi of in de Bloemendaalsche are- ven met de een of andere zonderling, die op passend onderwerp, nu eindelijk enkele zo- deze mingebruikelijke wijze een uitstapjemersche dagen ons bereikt hebben en luch- maakt.' Lucht-taxis zijn natuurlijk niettiger zaken, en begonnen we daar dan dermate huiselijk aangelegd, maar de man ook niet mee? beter ter sprake komen, die er een huurt om een uitstapje naar.... De benoeming bij den olkenbond van ir. Sevensma, een erkenning van verdien sten en een eer die hem toekomt mag echter wel even als gelegenheid aangegre- geschiedenis, speciaal Amsterdamsche ge- schiedenis, alsook zeer speciaal, en dit, is typeerend, naar geschiedenis der schilder- kunstlZijn we bet land, de stad van Remibrandt of zijn we het niet?!l lezen en leeszaal, bibliotheken en wat dies meer ziji is eigenlijk dit keer geen Ingezonden Mededeellng. GEMENGD NIEUWS. Indië te maken», mag vooralsnog toch ook nog wel een zonderling heeten; en zijn nuahier van reizen mag men dan toch ook nog we' min-gebrulkelijk noemen. Nog een ander punt van overeenkomst heeft de heer Van Lear Black, de Ameri kaan, die per KXiM. naar onzen Oost Ring- Als iemand op ons Leddsche- of Rem- brandtplein een taxi naar Gooi of Bloemen- daal neemt, verwekt het feit niet de minste opschudding en gaat alles heel doodgewoon. Toen de heer Van Lear Black Woensdag- 1 ochtend' in zijn KLiM.-taxi stapte, ging 1 alles ook heel doodgewoon en waren er niet enkele persmenschen en een stelletje foto- j grafen geweest, dan zou er in het dage- lijkseh bedri,jtf van Schiphol niet veel' bij zonders te bespeuren zijn geweest Enfin:kstraat vertoonden. Meer niet Tennis was sinds Llndbergh met z'n handtaschje en i zijn paar sandwiches zijn we al heel wat aan doodgewoonheid gewend. Toch, al viel er dan op dezen bewusten Woensdagmorgen op Schiphol niet veel aan emotie of belang stelling te bespeiireni, half Amsterdam keek, juist uit de veeren, nog half slaap dronken naaT bulten, naar de lucht om een glimp op te vangen van het begin van dezen' tweeden tocht naar Indië. Thans uit sluitend een zuivere toerlstentocht.En velen dachten en velen dachten en droom den: hoe lang zal t nog duren! voordat ook wij, publiek zonder de mdllioenen van den heer Van Lear Black, zoo nu en dan ons taxl-tje naar Indië nemen?.... Voordat wij een draadloos telefoontje geven aan een vriend in Batavia of Soerabaya: „Zeg, ik kom overmorgen even bij Je aanwippen op de koffie.... TotkftjkP pen worden om te 'wijzen op het mooie werk dat hij daar aan de Keizersgracht ln den loop der jaren heeft opgebouwd. Onder hem werd de Openbare Leeszaal, een instituut, dat populair is onder alle klassen der be volking. Een ander luchtig onderwerp dan: tennlsl Dat was, nog maar een paar Jaar geleden, geen onderwerp voor een „Amster damsche brief' in een krant. Op z'n hoogst j kon je, ln een dichterlijke bui, een», tegen dat de lente ln het land kwam ,een zinnetje lniasschen over „de nieuwe zomertoiletjes" en de meisjes met racket, die zich weer op een luxe voor de heel enkelen, die het min der als sport dan wel als een geschikte gele genheid om met meisjes in aanraking te komen, beschouwden.... Maar daar is de laatste paar. jaar een geheele omkeer in ge komen. Het spel werd veel algemeener en veel ernstiger als sport beoefend. Waren er een paar jaar geleden eigenlijk maar enkele banen; die voor serleuse sport-beoefendng ln aanmerking kwamen en was de rest. zoo- j ais de banen bij het Melkhuis in het Von delpark, die bij Schollenbrug, enz. niet veel anders dan ^verlengde theetuin", waar men tusschen het kopje thee, het glas limonade en.de flirt door ook nog wel eens een balletje over het net sloeg, thans heeft men aan den Zuidelijken Wandelweg heele I reeksen hoogst moderne, volgens alle rege- len der kunst aangelegde velden; ontmoet j men elkaar serieus op het racket achter het Ook te Baarn is het gisternuidag nood weer geweest Er viel een hevige plasregen, die het water ln enkele straten in een mini mum van tijk! van V. tot 1 cm. deed stijgen. Met denl regen vielen kolossale hagelstee nen, sommige tetr grootte van een duivenei. In de huizen en in de scholen was het zóó donker, dat de lampen moesten worden aan gestoken. Het onweer was niet van de lucht. Enkele boomen werden door het hemelvuur getroffen en voorts sloeg de bilksem op verschillende teiefoonleidlngea Persoonlijke ongelukken zijn er niet gebeurd. Uit andere plaatsen. Ook boven Amersfoort heeft gisteren een geweldig onweer gewoed. De bllkseon sloeg ln een tuin bij Frisia, zonder echter schade aan te richten. Er vielen zeer groote hagel steenen; die aan de gewassen In tuinen en op akkers zeer veel schade hebben aange richt Te Doetinchem is de bliksem ingeslagen in hfttel Boogman. Een gedeelte van het dak is vernield. In een aangrenzend huis zijn alle lichtpunten van het electrisehe licht stukgeslagen. Brand is niet veroorzaakt 'Door het inslaan van den bliksem is gis termiddag de boerenwoning van M. v. Andel aan den Oudendijk onder de gemeente Woudrichem tot den grond toe afgebrand. Persoonlijke ongelukken zijn er niet ge beurd; Gistermiddag is de bliksem geslagen in de groote graanschuur van den molenaar J. August inus te IJzendoorn. Het houten ge bouw is geheel afgebrand1. Alles was ver zekerd. Te Hengelo heeft gisternamiddag een hevig onweer gewoed. Gedurende een half uut vielen er dikke stukken ijs, waardoor een enorme hoeveelheid ruiten in fabrieken, werkplaatsen en woningen zijn verbrijzeld. In de tuinen is door den hagelslag veel ver nietigd. De stukken ijs hadden een door snede tot vier centimeter. Ook boven Utrecht heeft gistermiddag een zwaar onweer gewoed met hevige plas regens. Voor zoover bekend is, heeft de bliksem geen ongelukken veroorzaakt Mededeellng van het Kon. Ned. Meteor. Instituut. Van het Kon. Ned. Meteorologisch Insti tuut in Amsterdam wordt nog het volgende gemeld: Te 12 u. gisterenmiddag üep de wind van Z.Z.W. naar W.N;W., waardoor een vrij sterke afkoeling ontstond, welke gunstig wa9 voor onweervorming. Tuasohen 12 u. 40 en 18.46 viel' 80 mm. water, hetgeen voor het korte tijdsverloop een buitengewone hoeveelheid is. De damp- spanning was gisterenochtend zeer hoog en bereikte te 11 u. 46 17.7 mm., een bedrag, est sinds waarneming in 1928 in de Hortus begonnen, slecht9 één maal is overtroffen, n- tijdens de hittegolf in dat jaar met 18.8. De temperatuur daalde tusschen 12 u. en 1 u. 80 van 27 gr. C. tot 20 gr. C. - Hoe lang?.Nog een paar jaar mis- Stadion en werd ook het weitje in het Von- tchlenl! Intussohen ls het een mooi suc- j deipark, dat vroeger in banen verdeeld was, ces eni.een mooie reclame voor onze I die, hoe knus en landelijk ook, geen moge- nationale luchtvaartmaatschappij; dat zij lijkheld' boden» om het spel zelf zelfs ook juist, onder haar vele/bultenlandsohe con- maar behoorlijk te leeren, omgevormd tot /vnwnnnlcn. /Iaaw /lx» tv aunat ün. "In/vHf -.rrwwvfuan wnwrrvlzitr ron tmtctalranhn frrint^kflnarv een complex van uitstekende grint-baneh met daarbij behoorend club-huis, enz. En als men het toekijkende publiek langs den kant zijn opmerkingen hoort maken, be grijpt men, dat zich, ook hier ln snel tempo, currenteni, door den eersten lucht-groot- toerisft voor zijn tocht werd uitverkoren. En dat het Comité „Vliegtocht Holland - Indië" behoefte had haar, naast den passa^ gier, aan een diner in „Trianon" te huldigen», is dan ook begrijpelijk. Mop het draadloos een evolutie voltrekt, die „tennis" tot een telefoontje „We zijn er; alles wel" spoedig,algemeen zomerspel gaat maken.... De binnenkomen.tijden, dat de heer der schepping alleen om te geuren" ln temnis-broek en hemd door Het begint met het luchtverkeer inder-de straten of het park flaneerde, of het daad ernst te worden. Zelfs de meest cynl- zwakke geslacht alleen voor de chique met j sche twijfelaars en kat-ult-den-booni-kij> kers beginnen zich gewonnen te geven. De aviatiek heeft de overwinning snel bevoch ten Niemand' denkt- er meer aan haar te principieel op economische, hygiënische of andere zwaarwichtige gronden te bestrijden een racket liep, zijn voorbij. (Via tennis, via de sport komt een mensch vanzelf weer op de Olympiade. 1928 staat dan ook vlak voor den boeg. Een luchtig onderwerp, waarbij ik me immers zou be- We leeren ons sneller aanpassen; het tempo palen, is het alleen als men opmerkt, dat van het leven werd in een kleine eeuw wel meer dan verdubbeld, ook' he^tempo waarin onze opvattingen zich moeten wijzigen... Hoe fel was die kleine eeuw geleden niet de strijd tegen.den spoorweg. Het ls, in verband met het beginnend lucht-verkeer naar Indië, wel interessant eens even op te halen hoe men zich ln ons land, in 1887 nog, kantte tegen het plan van de he'eren Ser- rurier, Le Chevalier en Brave om concessie voor den eersten spoorweg te verkrijgen. Men kwam met argumenten aan als „schade voor de postmeesters, schippers; voerlieden; landbouwers, paardenfokkers, steenfabri kanten; gevaar voor de reizigers; die door de snelheid zouden stikken qf door het geraas een hersenziekte zouden krijgen, wanneer zij tenminste het leven niet verloren door ketelontploffingen; of dat de huizen en brand zouden vliegen door de vonken uit de locomotief, de paarden er voor zouden schrikken en' de koeien van angst geen melk meer zouden geven. En de hèer A. Bouricius, agent der postwagens te Arn hem, veroordeelde in datzelfde jaar in een lijvig geschrift den spoorwegaanleg, „omdat de weg dè gronden aan den landbouw ont neemt en de waarde van de reeds bestaande parallelle wegen geheel of gedeeltelijk voor den maatschappeljjken rijkdom verlóren doet gaan. De stoomwegen verkorten rijks- en veler fabrieken belang, doordat de door reizende vreemdelingen ons landje als het ware doorvliegende in geen de minste ver tering behoeven te vervallen,, hoe gering ook" Ja, we gaan toch waarlijk wèl vooruit! Wie hoort er nu, nu we niet als 't ware, maar écht ons landje doorvliegen», ooit het „tegen-argumenit" van geen-vertering-ima- ken?!.... W Windt U 't „met de haren er bij ge sleept", dit historische herinneringetje? Ik kan U niet beletten het zoo te noemen; maar wèl kan ik U verzekeren, als U dezen term nu eenmaal' wilt gebruiken, dat dan dit „met de haren er bij» slepen" van de ge schiedenis een wijd verspreide Amsterdam sche kwaal schijnt te zijn.... Ik kwam die kwaal toevallig dezer dagen op 't apoor toen ik naar aanleiding van de benoeming tot de wind nog altijd eens flink door het Olym pisch Comité heen moet, willen we het vol gend jaar geen al te gek figuur slaan alB gastheer. Ook de interpellatie, die de heer Boekman ten dezen onlangs in onzen Raad gehouden heeft, vermooht die zoozeer ge- wenschten krachtigen wind helaas nog niet op te roepen...Wethouder Ter Haar, die de interpellatie had te beantwoorden; heeft zich o. L wel wat heel gemakkelijk van de zaak afgemaakt Met de innerlijke strubbe lingen van het Comité kon hij; zich, ver klaarde hij, niet bemoeien en wat de kwestie van het" aantal plaatsen in het nieuwe Sta dion betreft, dat was naar zijn meening uitsluitend een „interne aangelegenheid van dat Comité". In het nieuwe Stadion zullen slechts een 8000 plaatsen meer zijn dan in het oude. En als men nu weet, dat er-b.v. voor den laatsten» wedstrijd Holland —België 80.000 aanvragen om plaatsen waren» ingekomen, terwijl er slechts 30.000 beschikbaar waren> lijkt deze vermeerdering veel en1 veel te klein. Liever dan monumen tale Marathon-poorten eni andere dure bouwkunstige wonderen op te richten had men allereerst bedacht moeten zijn op be hoorlijke accomodatie. We wachten nog altijd op den krachtigen wind. RADIOGRAFISCH WEERBERICHT naar waarnemingen verricht in den morgen van 18 Juni. Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb Meteorologisch Instituut te De Bilt. Verwachting: Matige meest Z.W. tot W. wind, zwaar tot half bewolkt, kans op enkele regen buien, weinig verandering in temperatuur. Ingezonden Mededeellng. EFN ZEER ERNSTIGE SCHEEPS BRAND TE AMSTERDAM. Gisteren -regen het einde van den namid dag is h een schip, liggende aan de Smne- trakade te Amsterdam, een scheepsbrand uitgebroken! zoo ernstig, als men het in til den niet in de Amsterdamsche haven heeft gehad. Het schip is het as. „Essenl" van de Deutsch-Australlsche Dampfschiff» Ges. De „Essen" ls een schip van ruim 8000 ton, aadvermogen ruim 6000 ton, dat regelmatig Amsterdam aandoet Gisteren te half twaalf in deni middag ls het nog betrekkelijk nieuwe stoomschip, een vrachtvaarder met passagiem-accomodatle - - het liep in 192» bij Blohm en Voss in Hamburg van stapel de haven binnenge komen. Het kwam uit Australië eni Java en moest hier lossen; ïn de ruimen waren stukgoederen, koloniale waren, Indische pro ducten, zooals coprah, rotang en veórier aardappelen, uien en nog veel meer goede ren geladen. De „Essen" kreeg ligplaats aan de Su- ma trakade en nadat men met lossen be gonnen was, werd tegen vier uur in ruim III rook ontdekt Al spoedig bleek het, dat de rookwolken opstegen uit een coprah- lading in Jute zakken; die in het voor-tus- schendek en in het voor-onderruim gebor gen was. Het werd weldra duidelijk, dat men hier met een vrij ernstigen brand te doen had. De coprah UÊgon fel te branden en de groote hoeveelheden water, die de brand weer in het schip spoot, vermochten niet de vlammen te dooven. De „Jason" spoot be halve met een aantal brandslangen ook met zijn z.g.n. waterkanon enorme hoeveelheden water in het schip, de motorspuiten droegen het hunne daaraan bij en het eenige gevolg was. dat heit water zich onder in het schip verzamelde zoodat de „Essenl", die met zijn b.b.-zijde aan den wal lag, jtftk naar Stuur boord begon over te hellen. Ongeveer 10.000 hter water werd per minuut in het schip gespoten, steeds verder begon de „Essen" over te hellen en om streek» zeven uur of half acht in den avond lag het groote vaartuig naar schatting 80° uit het lood. <Dat ln het ruim een zeer felle brand woedde, kon mer. aan de buitenzijde van het schip bemerken. De verflaag op de scheeps huid ter hoogte van ruüm III begon volko men af te bladeren. Met vier stralen tracht ten de brandweerlieden van den wal af de scheepshuid koel te houden, doch ondank» deze maatregelen scheen het vuur nog niet te beteugelen. Teneinde de vlammen beter in den vuur haard te kunnen bestrijden, liet de brand weer met een waterstof-zuurstof-brander een gat maken in den scheepswand. Onmiddellijk wend water in het gat ge spoten; een» lange Ijzeren rameistraalpljfp werd er in geschoven, zoodat men het water dadelijk in het brandende ruim kon brengen. Vermindering van den vuurgloed was echter niet wel merkbaar. Merr was bezig den scheepswand op nog meer plaatsen te doorboren», teneinde door de ontstane gaten water naar binnen te spul ten. Men hc^pt op deze wijze het vuur in te perken en te voorkomen, dat vaten oocoeolie, die aan de andere zijde van ruim III gelegen zijn, en andere brandbare waren ook nog in de vlam men opgaan. Na het boren/ van heit eerste gat in den stuurboordshuid van de boot was het leed nog lang niet geleden. Er werd nog een grootore opening in de buitenste scheeps wand van ruim IH gemaakt, de vlammen laaiden, zoodra er meer lucht bijkwam, feller op, de ijzeren binten waren rood gloeiend. Hoe groot de hoeveelheid» water ook was, die aan den wallekant in het ruim werd geworpen, door de brandweer en een krachtige slang van de Droogdokmij., het scheen wel of het vuur er door werd aange wakkerd». Stoomwolken omhulden het schip, d'ikke rook sloeg uit de geboorde gatea Dan scheen het gedurende eenige oogenibllkken of de vijand was overwonnen, doch even «daarna sloegen de vlammen ze.fs uit de ge maakte openingent Door het gloeiend worden van een ijzeren tusschenschot lekte het vuur door het twee» de ruim, -met stukgoederen beladen. D i e uitbreiding van het vuur had de brandweer spoedig overmeesterd, maar het derde riulm bleef de groote vuurhaard. Het schip had zich in den loop van den avond eemgszins van d© „slagzij" hersteld, maar toch wat de pos tl© nog zoo, dat het succes van het blus- ■chlngswerk er unmerktlijk door werd vertraagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 10