Zomersproeten ver dwijnen spoedig door ©en not Sprutol. Bij alle Drogisten. BINNENLAND Ingezonden MededeeUng. KING EXTRA ^STRC'OCG, (N IEDER TABLET MOET VOLUIT 5TAANI KING EXTRA STRONG Voor H.H. Winkeliers bij Hrma Jao. Verfaille, Helder. Antt-Engeteche beweging te Nliig-po. Londen, 20 JiuqL Volgens berichten uit Ning-po is daar weer een sterke anti- Engelsche agitatie uitgebroken, die van hoogerhand' voorbereid schijnt en ge steund wordt Gisterenmorgen verscheen een proclamatie, waarbij een plaatselijk arbeiders-comité kennis gal dat alle En- gelsohe goederen geboycot moeten wor den, en aan Ghineesohe reizigers, die uit Sjanghai aankwamen werden alle Engel- söhe goederen, die zij bij zich hadden ont nomen. De koelies werden geprest om geen dienst te doen voor Engelsohen, en het werk op 8 Engelsche booten werd neergelegd- De groote kooplieden zijn, volgens be richt uit Londen via Sjanghai zeer tegen den boycot die den toch al geringen han del totaal verlamt maar zij konden den boyoot niet beletten. 250.000 veof Amerika en het Britsche Ri]k en 120 tot 160.000 voor Japan, en voor on derzeebooten 60 tot 90.000 ton voor Ajner.ka en het Britsche Rijk en 86 tot 54.000 ton voor Japan. Gibson voegde erbiji, dat de Ver- eenligde Staten genieigid waren; om, met alle andere mogendheden tezaam een overeen komst te treffen nopens de volledige af schaffing van de onderzeeboot, zoowel voor aanvallende als verdedigende doeleinden. iNa de rede van Gibson hééft Bndgeman de Engelsche voorstellen uiteengezet, die in het kort hierop neerkomen: verhooging van de actieve dienst periode voor slagschepen van 20 tot 26 jaar. Beperking van hun ton- OOST-IN'DIE. Kwaadwilligheid. Batavia, 20 Juni Een trein naar Buiten zorg was genoodzaakt te stoppen, omdat er een dwarsligger op de rails lag, maar bijzonderheden zijn nog niet bekend. Moordaanslag. (Batavia, 20 JunL Bij afwezigheid van de ouders heeft een huisjongen een moord aanslag gepleegd op het 16-jarige doch tertje van den politleopziener J. Vermeer. De dader deed een poging tot zelfmoord, maar werd gearresteerd. Het dochtertje is levensgevaarlijk gewond. De aanleiding tot de daad is onbekend. D«i aanvaring van de „Wega". (De Aneta-vertegenwoordiger, die met verschillende opvarenden van de „Wega". de „Krakatau" en de *Kraus" een onder houd had, kan nog het volgende mededeelen. Het was omstreeks halfzeven toen de „iZeven Provinciën'", de jWega" met zoo danige kracht ramde, dat enkele officieren en een aantal leerlingen van den scheep- vaartcursus, die zich op dat oogenlbllk op het voorschip bevonden en juist hun oefe ningen hadden beëindigd, de aanvaring ziende aankomen, niettegenstaande zij zich aan verschillende tenitdeeien en de reeling vastgrepen, met kracht werden losgeslagen i Inlandse] schepelingen, en dus niet op den schok voorbereid, sloe- he en een eind weggeslingerd. Twee Bt, zich van niets bewust zijnde en ctus met op den schok voorbereid, sloe- en overboord. Zij werden door de „Soem- opgepikt. Mevrouw De Graeff en de freules bevonden zich op het moment der aanvaring met den kapitein op de brug welke door *c helle zoeklichten van de „Ze ven Provinciën" beschenen werd. Ook zdj werden tegen het dek geworpen. Het is be grijpelijk, dat er, voojol toen men bemerkte dat de „Wega" snel wegzonk, een paniek stemming ontstond. De toestand werd dan ook als hopeloos Ingezien. Drie redding sloepen aan stuurboordzijde werden ver nield. De leerlingen van den scheepvaart- cursus, alsmede de Inlandsche schepelingen werden onmiddellijk met de andere beschik bare sloepen naar de „iZevenProvinciën" overgebracht, terwijl de dames De Groef met gevolg van de „Wega" rechtstreeks oi den voorsteven der jZeven' Provinciën' overstapten, toen deze nog in den Wega romp stak. Oogenblikkelijk na de cata strophe werd op de meest doortastend* wijze opgetreden en van alle kanten hul? verleend; van alle tot het eskader behoo rende schepen zwermden sloepen aan. Ai het mogelijke werd in het werk gesteld om den scheepeinventaris en de goederen der opvarenden te redden, met het natuurlijk gevolg, dat door de haast waarmede dat ge beurde, de goederen in diverse sloepen te rechtkwamen en dus over verschillend* schepen van het eskader verdeeld werden toen later de gemoederen eenigszins tot rus waren! gekomen, werd dit zooveel mogelijk geregeld, door alles over te brengen op de „Krakatau". Hierbij is o.a. een koffer var den vice-admiraal in het ongereede geraakt welke vermoedelijk eerst dan pas terecht za. komen, als de barang geheel is uitgezocht. nenmaat van 86 tot onder 80i)00 ton hoe veel onder 80.000 ton nader door de confe rentie uit te maken vermindering van de grootte der overdragende kanonnen van 16 tot 181/, inch- Kruisers van 7600 ton mo gen slechts bewapend zijn met 6 inch ka nonnen; onderzeebooten mogen niet groo- tar gebouwd worden dan 1600 ton. Voor de groote zoowel als de kleine soort van 500 ton mogen geen grootare dan 5 Inch kanonnen gebruikt worden. De paus over het bolsjewisme. Verderfelijke leerstellingen voor China; Rome, 20 JunL De paus hield heden morgen een geheim consistorie, in den loop waarvan de benoeming tot kardinaal laats had van den aartsbisschop van echelen, mgr. Van Roey, en den aarts bisschop van Gnesnae (Posen) Hlend. De paus hield vervolgens een rede. waarin hij wees op de verschrikkingen van den burgeroorlog in China, welke in veel mindere mate moeten worden toege schreven aan het Chineesche volk dan aai de leerstellingen, die China van elders zijn binnengedrongen. De paus beloofde het Chineesche volk een nieuw blijk van zijn achting en liefde te «uilen geven en sprak met lof over de Christelijke mlssiona- 1 rissen. Met betrekking tot Mexioo zelde de paus, dat de houding van het episcopaal 'en van de trouw gebleven geestelijkheid een der schoonste bladzijden vormt in de c. Hi paat ten, dat de openbare meening heeft inge licht, omtrent den toestand der kerk in Mexioo en dat hulp heeft verleend aan zijn collega's. De paus voegde eraan toe, dat men de oorzaak van dit toenemend barbarisme eü van deze verbitterdheid tegen den gods dienst moet zoeken in de openlijke en ge heime verspreiding van revolutlonnaïre theorieën van allerlei aard, welke als ver gif in het loven der volken binnensluipen, zonder dat de regeeringen maatregelen nemen om de volken tegen dit gevaar im muun te maken. tocht verstreken zijn, heeft genomen. In twee dagen van Ametffld^ Miar Kon- stanltinopel.Dat is nü in t R^he^ met opzienbarend meer. En we vergeten^da- deliiik, dat we bet een voorspoedige re hebben gevonden, toen Van der Hoop eni de zijnen ^(ongerekend *t in Fhiippopel) vtJf over deden. frfcsc.li ing van de herinnen ng vermelden wij even enkele afstanden en tijden): 826 K.Ti. to 7.80 uur. 8 Oct. van Belgrado naaT Philippoped, 580 2 Ncv. van FhiKppopel naar Konstanti- nopei, 66Q KjM., 8 uur 10. Neen ft meni aan, dat Van der Hoop, ware hij niet genoodzaakt geweest een1 noodlan ding te doen, den afstand in 4 dagen zou hebben afgelegd, dar> is het nu toch in de helft van den tijd gedaan. Zeker, Van der Hcop beoogde een betrouwbaar!] eids- vlucbt eni geen snelheidsrecord; maar ook de Amerlikaansdhe passagier van de K.L.M. verlangt alleen „safe" he vliegen en laat t voor de rest aan de piloten over. En toch "kon de afstand Boedapest—Konstenti- nopel. 1460 KjM.. in 71/, uur worden afge legd, <LL 196 KjM*. per uur. De eerste Oostinjevliegers hebben op het geheele tra ject twee maal een afstanld van boven de 1000 K.M. op één vliegdag afgelegd: Van Benldar Abbas naar Karachi, 1180 KM. In 12 uur 18; van Karrachi naar Aimbela, 1200 KM., in 8 uur. De Fokker F VTI van v. 6. Hoop es. heeft de'reis Amsterdam—Batavia in 127 vlieguren afgelegd met een daggemiddelde van ruim 6 uur. Van der Hoop heeft in zijn boek over den vliegtocht naar Inddë voor een toekomstig postvliegtuig, dat sneller zou kunnen zijn dan een passagiersvliegtuig, een gemiddelde prestatie van 120 K.M. per uur aangenomen. Rekent men de prestatie van bet zich thans onderweg bevindende passagiersvliegtuig uit, dan komt men voor een afBtand van ruim 2700 KM., In 15 uur t afgelegd, reeds op een gemiddelde van ruim 1180 K.M., dat ïs 80 KM. per uur méér dan v. d. Hoop voorspeld heeft voor bet zooveel I snellere, want minder acoomodatie. dus min der doodgewicht, vergende postvliegtuig. De vlucht Is nog in haar eerste stadium en wij zullen dus hebben af te wachteni of ook de verdere resultaten zulke verrassin gen zullen opleveren als deze eerste verge lijkingen ons hebben gebracht. <„N. Rott Orf). Luchtpostverbinding Batavia—Bemarang —Soerabaja. De regeering heeft ingestemd met het voorstel van den legercommandant om bij wijze van proef gedurende vijf maander een geregelde luohtpostverbindlng Batavi» Semarang—Soerabaja en omgekeerd te onderhouden, in aansluiting op de mail schepen. geaohledenls der kerk. Hij prees vervol gens het episoopaat der Vereenlgde Sta- De LUCHTVAART, pansagtersv lucht naar Indlë. BUTTENLANDSOH NIEUWS. De oonferende ter beperking van da wapening ter zee te Genève. Londen, 20 JunL Na de opening van de drie mogendheden conferentie stelde Bridgemann voor om Gibson tot voorzitter te kiezen, welk voorstel door admiraal' Salto van Japan gesteund en aangenomen werd, Gibson las daarop de ultnoodiging ter con ferentie voor, zette het doel uiteen en dien- üe meteen het eerste Amerikaansche voor stel in, waarbij de sterkte van de liniesche pen bepaald wordt op 260 tot 800.000 ton voor Amerika eni het Britsche Rijk en 160 tot 180.000 ton voor Japan. Ten aanzienl van torpedobootjagers zijn de cijfer» 200 tot Reuter seint uit Pera, dat de HNA.D.P; het vliegveld San Stefano Zaterdagmor gen om 10 u. 80 in de richting van Aleppo verlaten heeft Te Bagdad aangekomen. De Fokker VU ELN.A.D.P. ia Zondag middag uit Aleppo te Bagdad aange komen. Toen de heer van Lear Black uit het vliegtuig stapte, zeide bij: „Ons toestel brengt ons door de lucht naar onze vastgestelde landingsplaatsen met dezelfde regelmaat en stiptheid' als een oceaanstoomer". Alleen over de hitte bijna 120 graden Fahrenheit van het afgelegde traject AleppoBagdad, hadden de luchtreizigers te klagen, en de daling uit de betrekke lijke koelte van een vlieghoogte van 1700 M. naar d!e schroeiende hitte van het vlieg veld te Bagdad was, zoo zeide Van Lear Black, als een afdaling in den Inferno. Aneta meldt: De Kon. Luchtvaart Maatschappij be richt, dat het Fokker-vliegtuig gisteren te Bagdad is gebleven en heden (Dinsdag) den tocht voorzet naar Bender-Abbas. De ontwikkeling van de luchtvaart gaat vliegensvlug. In vergelijking met de vlucht van het KLAL-vliegtwig, thans onderweg naar Indië, lijkt de prestatie van Van der Hoop en de zijnen, eveneens met een vlieg tuig van het Fokker F VII-type, al in den verren verleden tijd ,te liggen Ze is er natuurlijk niet minder om. Integendeel. Op 't gebied der ontwikkeling van de techniek vooral moet men de dingen beoordeelen naar hun datum. Maar treffend is het toch wel, dat wijl, ini 't gezicht dier recente feiten op vlleggebied, het een vrij normale zaak zijn gaan vinden, dat Iemand- per vliegtuig naar Batavia vertrekt met "t plan om biimerj 5 weken terug te zijn en w( ymerk CHAMBERLIN EINDELIJK TE WEENEN. Geestdriftige ontvangst te Mtln- chen. Ook ln Weenen groot- sche huldiging. Berlijn, 19 JunL Ter bijwoning var het vertrek van Chamiberhu en Levlne naar Münehen en Weenen; hadden zich heden duizenden op het Tempelhofer veld verza meld. Om kwart over tienen startten de vlie gers, die thans door hun echtgenooten ver gezeld werden, begeleid door twee vliegtui gen van de Deutsche Lufthansa, naar Wee nen. Óm kwart voor tweeën waren zij boven Leipzig, waar OhamberMn, die de „Miss Oolumbia" bestuurde, bij wijze van groei zeer laag dealde, om vervolgens steil om hoog te sturen. welijks opmerken welk een v daarbij nau- ucht het vlie gen) ln de 2V, jaar, die sinds den éérsten Onder het gejubei van een duizendihoof- dlge menigte kwamen dé luchtreizigers he denmiddag 8 uur op het vliegveld hij Mün ehen aan. Op het oogenlblik, dat de „Miss Oolumbia" dien grond raakte; brak de wild geworden menigte door het zwakke politie- oordon. Zij omringde het vliegtuig zoo dicht, dait de ter begroeting versohenen officieele personen nauwelijks bij het vliegtuig kon den komen. Om kwart voor vijven begaf het geheele gezelschap zich weer naar het vliegveld, waar de vliegers om 7 uur 20 min. naar Weenen startten. Ook dit traject werd voorspoedig afge legd en vergezeld van de beide begeleiders der Lufthansa en van talrijke vliegtuigen-, die uit Weeüen deni Amerikanen tegemoet kwamen gevlogen, landde <ie „Miss Oo lumbia" hedenavond om halfacht vlot op het vliegveld Aspern bij Weenen. De Ameri kaansche gasten werden door een onafzien bare menigte, die door de met soldaten ver sterkte politie slechts met moeite in be dwang kon worden gehouden, stormachtig toegejuicht. Vertegenwoordigers der Oos- tenrtijiksche regeering en der stad Weenen waren ter J>egroeting aanwezig, evenals de gezanten In Duitschland en dé Vereeniigde Staten. In met bloemen versierde auto's begaf het gezelschap zich naar de stad, waar Chamberlin en Levine met hun echtgenoo ten hun intrek namen in het Amerikaansche gezantschap. LINDBERGH'S TERUGKEER TE ST. LOUIS. Een groote menigte heeft Lindbergb geestdriftig toegejubeld bij zijn komst te St. Louis, zijn geboortestad. Na zijn aankomst Vrijdagavond heeft Lindbergh met zijn vliegtuig allerlei toe ren gedaan. Hij heeft onder bruggen door gevlogen en ln kringen rond de kerk torens. Zoodra hij was neergedaald werd hij omringd door een honderdtal soldaten, die den Oceaanvlieger een menigte van vijfduizend menschen van het lijf hield. Ityeer geestdrift dan te Parijs en New-York. St. Louis heeft Zaterdag bij de viering van den terugkeer van Lindbergh de voldoening gesmaakt, een grootere hoogte van luidruchtige geestdrift te bereiken, dan Parijs, Londen, Washington en New York. Met luchtbommen, kerkklokken, brand weersirenes, autoclaxons, met gongs, ratels, koebellen en het gejuich van een half millioen kelen, heeft St. Louis het luchtrkim met een hoeveelheid geluid vervuld als geen enkele stad voor haar. Andere Bteden hebben al deze geluid- makers wel bij de een of andere gelegen heid in werking gesteld, maar nooit alle tegelijk. St. Louis had bovendien iets nieuws, n.1. een orkest van gashouders. Bespeeld met klinkhamers bracht dit J nieuwe muziekinstrument een kakofonie van de hoogste verrukking voort. De lichtseinen ln de provincie Quebec. Een vliegtuig zou Zondag dit district ver kennen, in de hoop dat het sporen van de vliegers zal ontdekken. Het eenlge betrouwbare houvast voor de mogelijkheid, dat Nungesser en' Coll in een 1 afgtnegen streek van de provincie Quebec geland zijn, is een verklaring van zekeren I Goorges Rousseau, een vallenzetter, die ge meld heeft, dat hij op den avond van oen 9den Mei den motor van een vliegtuig ge hoord heeft, dat blijkbaar in moeilijkheden verkeeirde en vloog langs een zijrivier van de Saguenay op een punt ongeveer 800 mij len pal West van Havre de Graoe (New- foundlanfl). Het vliegtuig was door den mist die hing, niet te zien. Men weet van geen Oanadeesohe vliegtuigen, die op dat tijdstip daar in de lucht waren. Voorts is de mogelijkheid geopperd, dat de lichten die men voor seinen heeft aan gezien; afkomstig waren van een nieuwe electrische kracht-installatie in het gebied van de Saguenay, die voor heft eerst haai lichten liet branden. Deze lichten moeten mijlen ver in het rond te zien geweest zijn ln het dun bevolkte district. Een pechvogel. Luitenant Carr heeft te Ipswlch reeds een noodlanding moeten doen. Luitenant Carr is op zijn tweede vTuoh* naar Indië (die hij Zaterdagavond onder nam) heel wat minder ver gekomen dan de eerste maal, toen hij althans de Per- zische golf bereikt heeft. Nauwelijks eei. uur na de opstijging te OranwelL toen het het vliegtuig in de buurt van Ipawich ge komen was, bemerkte Carr een defect aan den motor, wei niet van ernstigen aard, maar toch zoo ingrijpend, dat hij de vlucht onmogelijk kon voortzetten. Hij heeft toen Lch een noodlanding gemaakt, >U zoowel hijzelf als zijn mede- I bestuurder Mackworth volkomen onge deerd zijn gebleven. Het vliegtuig ia er* eveneens toonder schade afgekomen en wordt vannacht nog naar Oranwell terug gebracht Een Amertkaanscb vllegster van plan een non-stop-vlucht over den Oceaan te doen. Uit New-York wordt gemeld, dat Luba Philips, een befcend en ervaren vUegster, het voornemen heeft te kennen gegeven, de volgende maand een non-atop-vlucht van New-York naar Londen en Rome te ondernemen. I Ook een Dultsche Oceaan-vllegster? Gemeld wordt, dat nog een dame zal trachten de Oceaan-vlucht te maken. Frl. Thea Rasohe, de eenlge Dultsche vrouwe lijke aviateur, zal op ultnoodlging van Le vine, zoo spoedig mogelijk naar de Ver eenlgde Staten vertrekken, om van St John op New-Foundland naar de Iersche kust te vliegen. inijl ten Oosten van New-York Telkens na 400 mijl zou dan een volgend „vüegeiPnd" geplaatst wonden. Deze zouden 860 M. lang. 120 M. breed en 100 M. diep worden. ZQ zouden rusten op waterdichte liggers, die zoo boog opgebouwd zouden worden, dat de golven er onder door kunnen spelen zonder het evenwicht te verstoren of het platform te beschadigen. Op deze kunstmatige eilan den zouden vliegtuigen benzine kunnen in nemen en van bestuurder kunnen w'sselen. De uitvinder Is er van overtuigd, dat zijn constructie tegen de hevigBte stormen be stond zal blijken. Hoe hij het toestel vast denkt te legr-n en' of hij niet vreest dat het gevaar v^>r „ML de scheepvaart zal opleveren, wordt niet gemeld. De vUegtwh. naar Brttwh-Intflë. Ultgesteid tot September. Slr Samuel Hoare heeft gisteren in het Lagerhuis officieel meegedeeld, dat de hervatting van den vliegtocht Londen-Ka- rachi defentief tot September uitgesteld ia wegens het aanbreken van den moesson- tijd in Indië. ERNSTIG VLIEGONGELUK BIJ WIBOBG. Drie slachtoffers. In de nabijheid van Wlborg heeft Zon dag een ernstig vliegongeluk plaats ge had. Een legervliegtuig uit Wlborg maak te met drie inzittenden een tocht boven de Golf van Wiborg. Plotseling stortte het vliegtuig van een hoogte van 150 M. met razende snelheid in het water; het zonk onmiddellijk. Een motorboot slaagde er irf. een der drie inzittenden uit het water te water te halen en gedurende eenlge uren in het lerven te houden. De vlieger over leed echter enkele uren later ijj een zie kenhuis. De lijken der beide anderen kon den nog niet gevonden worden. De oor zaak van het ongeluk is nog niet bekend. Luchtballons op drift Barmen, 20 JunL Vanochtend zouden van het vliegveld Langerfeld 18 lucht ballons opstijgen voor de wedvlucht om den wisselprijs van het Dultsche luoht- vaardersverbond. Even voor de opstijging werd de ballon Barmen door den storpi een paar meter opzij geschoven, waarbij een van luchtreizigers onder den ballon kwain te liggen en ernstig gekwetst werd. Een brandweerman werd Üoht gewond. Even daarna werd de ballon Hamburg door den wind' gegrepen en losgerukt. De ballon dreef in Oostelijke richting weg. Landingsplaatsen voor vliegtuigen op den Oceaan? Er is vroeger, o.a. na den tocht van Al* oock en Brown, al eens gesproken over plannen om in den Atlantisch en Oceaan op zekere afstanden groote platforms te anke ren, waar vliegtuigen bij den overtocht op zouden kunnen landen. Thans is ex weer een Amerikaanse!) ingenieur, Edward Arm- strongi geheeten, die met een dergelijk plan aankomt. Hij zou een Amerikaansche firma bereid gevonden hebben het eerste Oceaan- vliegkamp te bouwen, dat neergelegd zou worden i!n den Atlantlachen Oceaan op 660 VUf schepen voor Indlë. Op Nederlandsche De Kon. Paketvaart Mij. besteedde den bouw aan van vijf schepen van 700 ton deadweight, bestemd voor den Indisch en dienst. Drie schepen zijn gegund aan de N.V. Wllton's Machinefabriek en Scheeps verf te Rotterdam en twee soheipen aan de V. V. HaarL Scheepsbouw Mij., te Haar lem. Communistisch complot? Het bestuur der Perhim Poenan Indone* sla beklaagt zich in een aan het Neder landsche volk gericht geschrift over den inval bij haar op 10 dezer. Het schrijft daarin ojn., niet te weten, waarom deze inval is geschied. Heft noemt den inval „een ongehoorde daad, welke als een typi sche voortzetting van de onderdrukking, waaraan het volk ln Indonesië sinds Jaar en dag blootstaat, aangemerkt moet wor den." Een voorontwerp van wet De minister van arbeid, handel en nij verheid heeft het adviea van den Hoogcn- Raad van Arbeid gevraagd omtrent etui voorontwerp van wet op de arbeidsbemid deling. Het ligt in de bedoeling van den voor zitter van den Hoogen Raad van Arbeid, een bijzondere onmmlaaie uit den Raad ln te stellen, die omtrent dit voorontwerp prae-apvies zal uitbrengen. Het vervoer van dieren per trein. De direotle der Nederlandsche Spoor wegen heeft bepaald, dat voor het ver voer van bij reizigers behoorende dieren, waarvoor tot dueverre den gewonen en kelen relsprijs werd berekend, zoowel bh vervoer ln rijtulgafdeelingen als ln den bagagewagen, voortaan de helft tal wor den berekendL Dienstplichtigen ln rijksbetrekking. Een legerorder. Dezer dagen ls per legerorder bekend gemaakt het besluit van den ministerraad, volgens hetwelk militaire dienst- en reserveplicht geenerlel grond vormt tot ontslag uit of voor eenlg nadeel ten opzichte van een rijksbetrekking en, in verband daarmede, dienst- en reserve- plichtigen bij sollicltatlën naar openbare Intrekkingen niet, op grond van hun militaire verplichtingen, mogen worden achtergesteldvoorts, ten aanzien van dienst- en reserveplichtigen ln opeubaren dienst het verblijf in militairen dienst voor herhalingsoefeningen niet ln min dering mag worden gebracht van het hun toekomende ontspanningsverlof. Dit besluit van den ministerraad geldt, naar wordt meegedeeld, niet alleen de onder het departement van Oorlog re** sorteerende diensten en ambtenaren, doch allo rijksdiensten en -ambtenaren. Het Nederlandfcch-Belgisch verdn«. Nieuwe onderhandelingen nid vóór Augustujs? De oorr. van de seint uit Brussel: De minister van Buitenlandsche Zaken, „m i?irc Vaodervelde, is Zondagmorgen 11.16 uur uit Genève te Brussel te ruggekeerd. Tegenover eenige Journalis- ten verklaarde de minister, ten opzichte Uh«?mn!f?reklnKwl m«tden Nederl^ud- r i ^r van Buitenlandsche Zaken, Beelaerts van Blokland»Ik voel mij bU- Ser .fmlUkklg' düor het zeer vriend- Sr °!ld"houd. dat ik gehad heb Biiitftnio"/» S dic!ien oolloga va» klmr«n ,ld8Che Zaken. Door deze bespre- wonMh d"ldelök geworden de int onze Hollandscne buren, om h«t w °,vereenkomst te komen, welke mïw'ÏÏlnbj,r"U "C" "MhU hron meen lk te weten, dat A ui/u t onderhandelingen niet vóór Augustus zulleu beginnen; Höt paspoorten wetje op de Eerst» Kamer-agenda. behï,T..kan worden ^«Kedeeld, dat d« van het 1'uHpoortonweftje J» derm^ £an de ageada v«a d» verga* *1*11/ u rn Ka,uer <n> 8JI. Woens- nleiiw het du» mogelijk, dat de S «rïC.°ïea 1JuU"ül ,,rUn» ^ensnaal /prxwseniwrdt diLL^ncirnaal Jtoofiesi. De toedracht. 1 Oct. "24 van Amsterdam naar 1 mat,, 2 Oct. van Praag naar Belgrado, 800 KM. in 8 uur 40. KM. in 6 uur 5. De voorstellen van de deelnemers. Nu en.... voorheen. Opnieuw waargenomen. - (De geheimzinnige lichtseinen dde, vol gens een telegram van Reuter uit Ottawa, in de buurt van Chicoutinl ln de provincie Quebec opnieuw «ttn waargenomen, hlijlven de hoop levendig houden dat de Fransche vïïegera zich ergens in het afgelegen gebied van de rivier Peribonka ophouden. Ingezonden mededeellng. I—mmmmm Arbeidsbemiddeling. -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2