Zomersproeten ver
dwijnen spoedig door ©en not
Sprutol. Bij alle Drogisten.
BINNENLAND
Ingezonden MededeeUng.
KING
EXTRA
^STRC'OCG,
(N IEDER TABLET
MOET VOLUIT 5TAANI
KING
EXTRA STRONG
Voor H.H. Winkeliers bij Hrma Jao. Verfaille, Helder.
Antt-Engeteche beweging te Nliig-po.
Londen, 20 JiuqL Volgens berichten uit
Ning-po is daar weer een sterke anti-
Engelsche agitatie uitgebroken, die van
hoogerhand' voorbereid schijnt en ge
steund wordt Gisterenmorgen verscheen
een proclamatie, waarbij een plaatselijk
arbeiders-comité kennis gal dat alle En-
gelsohe goederen geboycot moeten wor
den, en aan Ghineesohe reizigers, die uit
Sjanghai aankwamen werden alle Engel-
söhe goederen, die zij bij zich hadden ont
nomen. De koelies werden geprest om
geen dienst te doen voor Engelsohen, en
het werk op 8 Engelsche booten werd
neergelegd-
De groote kooplieden zijn, volgens be
richt uit Londen via Sjanghai zeer tegen
den boycot die den toch al geringen han
del totaal verlamt maar zij konden den
boyoot niet beletten.
250.000 veof Amerika en het Britsche Ri]k
en 120 tot 160.000 voor Japan, en voor on
derzeebooten 60 tot 90.000 ton voor Ajner.ka
en het Britsche Rijk en 86 tot 54.000 ton
voor Japan. Gibson voegde erbiji, dat de Ver-
eenligde Staten genieigid waren; om, met alle
andere mogendheden tezaam een overeen
komst te treffen nopens de volledige af
schaffing van de onderzeeboot, zoowel voor
aanvallende als verdedigende doeleinden.
iNa de rede van Gibson hééft Bndgeman
de Engelsche voorstellen uiteengezet, die in
het kort hierop neerkomen: verhooging van
de actieve dienst periode voor slagschepen
van 20 tot 26 jaar. Beperking van hun ton-
OOST-IN'DIE.
Kwaadwilligheid.
Batavia, 20 Juni Een trein naar Buiten
zorg was genoodzaakt te stoppen, omdat
er een dwarsligger op de rails lag, maar
bijzonderheden zijn nog niet bekend.
Moordaanslag.
(Batavia, 20 JunL Bij afwezigheid van de
ouders heeft een huisjongen een moord
aanslag gepleegd op het 16-jarige doch
tertje van den politleopziener J. Vermeer.
De dader deed een poging tot zelfmoord,
maar werd gearresteerd. Het dochtertje is
levensgevaarlijk gewond. De aanleiding
tot de daad is onbekend.
D«i aanvaring van de „Wega".
(De Aneta-vertegenwoordiger, die met
verschillende opvarenden van de „Wega".
de „Krakatau" en de *Kraus" een onder
houd had, kan nog het volgende mededeelen.
Het was omstreeks halfzeven toen de
„iZeven Provinciën'", de jWega" met zoo
danige kracht ramde, dat enkele officieren
en een aantal leerlingen van den scheep-
vaartcursus, die zich op dat oogenlbllk op
het voorschip bevonden en juist hun oefe
ningen hadden beëindigd, de aanvaring
ziende aankomen, niettegenstaande zij zich
aan verschillende tenitdeeien en de reeling
vastgrepen, met kracht werden losgeslagen
i Inlandse]
schepelingen,
en dus niet op den schok voorbereid, sloe-
he
en een eind weggeslingerd. Twee
Bt, zich van niets bewust zijnde
en ctus met op den schok voorbereid, sloe-
en overboord. Zij werden door de „Soem-
opgepikt. Mevrouw De Graeff en de
freules bevonden zich op het moment der
aanvaring met den kapitein op de brug
welke door *c helle zoeklichten van de „Ze
ven Provinciën" beschenen werd. Ook zdj
werden tegen het dek geworpen. Het is be
grijpelijk, dat er, voojol toen men bemerkte
dat de „Wega" snel wegzonk, een paniek
stemming ontstond. De toestand werd dan
ook als hopeloos Ingezien. Drie redding
sloepen aan stuurboordzijde werden ver
nield. De leerlingen van den scheepvaart-
cursus, alsmede de Inlandsche schepelingen
werden onmiddellijk met de andere beschik
bare sloepen naar de „iZevenProvinciën"
overgebracht, terwijl de dames De Groef
met gevolg van de „Wega" rechtstreeks oi
den voorsteven der jZeven' Provinciën'
overstapten, toen deze nog in den Wega
romp stak. Oogenblikkelijk na de cata
strophe werd op de meest doortastend*
wijze opgetreden en van alle kanten hul?
verleend; van alle tot het eskader behoo
rende schepen zwermden sloepen aan. Ai
het mogelijke werd in het werk gesteld om
den scheepeinventaris en de goederen der
opvarenden te redden, met het natuurlijk
gevolg, dat door de haast waarmede dat ge
beurde, de goederen in diverse sloepen te
rechtkwamen en dus over verschillend*
schepen van het eskader verdeeld werden
toen later de gemoederen eenigszins tot rus
waren! gekomen, werd dit zooveel mogelijk
geregeld, door alles over te brengen op de
„Krakatau". Hierbij is o.a. een koffer var
den vice-admiraal in het ongereede geraakt
welke vermoedelijk eerst dan pas terecht za.
komen, als de barang geheel is uitgezocht.
nenmaat van 86 tot onder 80i)00 ton hoe
veel onder 80.000 ton nader door de confe
rentie uit te maken vermindering van
de grootte der overdragende kanonnen van
16 tot 181/, inch- Kruisers van 7600 ton mo
gen slechts bewapend zijn met 6 inch ka
nonnen; onderzeebooten mogen niet groo-
tar gebouwd worden dan 1600 ton. Voor de
groote zoowel als de kleine soort van 500 ton
mogen geen grootare dan 5 Inch kanonnen
gebruikt worden.
De paus over het bolsjewisme.
Verderfelijke leerstellingen
voor China;
Rome, 20 JunL De paus hield heden
morgen een geheim consistorie, in den
loop waarvan de benoeming tot kardinaal
laats had van den aartsbisschop van
echelen, mgr. Van Roey, en den aarts
bisschop van Gnesnae (Posen) Hlend.
De paus hield vervolgens een rede.
waarin hij wees op de verschrikkingen
van den burgeroorlog in China, welke in
veel mindere mate moeten worden toege
schreven aan het Chineesche volk dan aai
de leerstellingen, die China van elders zijn
binnengedrongen. De paus beloofde het
Chineesche volk een nieuw blijk van zijn
achting en liefde te «uilen geven en sprak
met lof over de Christelijke mlssiona-
1 rissen.
Met betrekking tot Mexioo zelde de
paus, dat de houding van het episcopaal
'en van de trouw gebleven geestelijkheid
een der schoonste bladzijden vormt in de
c. Hi
paat
ten, dat de openbare meening heeft inge
licht, omtrent den toestand der kerk in
Mexioo en dat hulp heeft verleend aan
zijn collega's.
De paus voegde eraan toe, dat men de
oorzaak van dit toenemend barbarisme eü
van deze verbitterdheid tegen den gods
dienst moet zoeken in de openlijke en ge
heime verspreiding van revolutlonnaïre
theorieën van allerlei aard, welke als ver
gif in het loven der volken binnensluipen,
zonder dat de regeeringen maatregelen
nemen om de volken tegen dit gevaar im
muun te maken.
tocht verstreken zijn, heeft genomen.
In twee dagen van Ametffld^ Miar Kon-
stanltinopel.Dat is nü in t R^he^ met
opzienbarend meer. En we vergeten^da-
deliiik, dat we bet een voorspoedige re
hebben gevonden, toen Van der Hoop eni de
zijnen ^(ongerekend *t
in Fhiippopel) vtJf over deden.
frfcsc.li ing van de herinnen ng vermelden
wij even enkele afstanden en tijden):
826 K.Ti. to 7.80 uur.
8 Oct. van Belgrado naaT Philippoped, 580
2 Ncv. van FhiKppopel naar Konstanti-
nopei, 66Q KjM., 8 uur 10.
Neen ft meni aan, dat Van der Hoop, ware
hij niet genoodzaakt geweest een1 noodlan
ding te doen, den afstand in 4 dagen zou
hebben afgelegd, dar> is het nu toch in de
helft van den tijd gedaan. Zeker, Van
der Hcop beoogde een betrouwbaar!] eids-
vlucbt eni geen snelheidsrecord; maar
ook de Amerlikaansdhe passagier van de
K.L.M. verlangt alleen „safe" he vliegen en
laat t voor de rest aan de piloten over. En
toch "kon de afstand Boedapest—Konstenti-
nopel. 1460 KjM.. in 71/, uur worden afge
legd, <LL 196 KjM*. per uur. De eerste
Oostinjevliegers hebben op het geheele tra
ject twee maal een afstanld van boven de
1000 K.M. op één vliegdag afgelegd: Van
Benldar Abbas naar Karachi, 1180 KM. In
12 uur 18; van Karrachi naar Aimbela, 1200
KM., in 8 uur.
De Fokker F VTI van v. 6. Hoop es.
heeft de'reis Amsterdam—Batavia in 127
vlieguren afgelegd met een daggemiddelde
van ruim 6 uur. Van der Hoop heeft in zijn
boek over den vliegtocht naar Inddë voor
een toekomstig postvliegtuig, dat sneller zou
kunnen zijn dan een passagiersvliegtuig,
een gemiddelde prestatie van 120 K.M. per
uur aangenomen. Rekent men de prestatie
van bet zich thans onderweg bevindende
passagiersvliegtuig uit, dan komt men voor
een afBtand van ruim 2700 KM., In 15 uur
t afgelegd, reeds op een gemiddelde van ruim
1180 K.M., dat ïs 80 KM. per uur méér dan
v. d. Hoop voorspeld heeft voor bet zooveel
I snellere, want minder acoomodatie. dus min
der doodgewicht, vergende postvliegtuig.
De vlucht Is nog in haar eerste stadium
en wij zullen dus hebben af te wachteni of
ook de verdere resultaten zulke verrassin
gen zullen opleveren als deze eerste verge
lijkingen ons hebben gebracht.
<„N. Rott Orf).
Luchtpostverbinding Batavia—Bemarang
—Soerabaja.
De regeering heeft ingestemd met het
voorstel van den legercommandant om bij
wijze van proef gedurende vijf maander
een geregelde luohtpostverbindlng Batavi»
Semarang—Soerabaja en omgekeerd te
onderhouden, in aansluiting op de mail
schepen.
geaohledenls der kerk. Hij prees vervol
gens het episoopaat der Vereenlgde Sta-
De
LUCHTVAART,
pansagtersv lucht naar Indlë.
BUTTENLANDSOH NIEUWS.
De oonferende ter beperking van da
wapening ter zee te Genève.
Londen, 20 JunL Na de opening van
de drie mogendheden conferentie stelde
Bridgemann voor om Gibson tot voorzitter
te kiezen, welk voorstel door admiraal' Salto
van Japan gesteund en aangenomen werd,
Gibson las daarop de ultnoodiging ter con
ferentie voor, zette het doel uiteen en dien-
üe meteen het eerste Amerikaansche voor
stel in, waarbij de sterkte van de liniesche
pen bepaald wordt op 260 tot 800.000 ton
voor Amerika eni het Britsche Rijk en 160
tot 180.000 ton voor Japan. Ten aanzienl van
torpedobootjagers zijn de cijfer» 200 tot
Reuter seint uit Pera, dat de HNA.D.P;
het vliegveld San Stefano Zaterdagmor
gen om 10 u. 80 in de richting van Aleppo
verlaten heeft
Te Bagdad aangekomen.
De Fokker VU ELN.A.D.P. ia Zondag
middag uit Aleppo te Bagdad aange
komen.
Toen de heer van Lear Black uit het
vliegtuig stapte, zeide bij:
„Ons toestel brengt ons door de lucht
naar onze vastgestelde landingsplaatsen
met dezelfde regelmaat en stiptheid' als een
oceaanstoomer".
Alleen over de hitte bijna 120 graden
Fahrenheit van het afgelegde traject
AleppoBagdad, hadden de luchtreizigers
te klagen, en de daling uit de betrekke
lijke koelte van een vlieghoogte van 1700
M. naar d!e schroeiende hitte van het vlieg
veld te Bagdad was, zoo zeide Van Lear
Black, als een afdaling in den Inferno.
Aneta meldt:
De Kon. Luchtvaart Maatschappij be
richt, dat het Fokker-vliegtuig gisteren te
Bagdad is gebleven en heden (Dinsdag)
den tocht voorzet naar Bender-Abbas.
De ontwikkeling van de luchtvaart gaat
vliegensvlug. In vergelijking met de vlucht
van het KLAL-vliegtwig, thans onderweg
naar Indië, lijkt de prestatie van Van der
Hoop en de zijnen, eveneens met een vlieg
tuig van het Fokker F VII-type, al in den
verren verleden tijd ,te liggen Ze is er
natuurlijk niet minder om. Integendeel. Op
't gebied der ontwikkeling van de techniek
vooral moet men de dingen beoordeelen
naar hun datum. Maar treffend is het toch
wel, dat wijl, ini 't gezicht dier recente feiten
op vlleggebied, het een vrij normale zaak
zijn gaan vinden, dat Iemand- per vliegtuig
naar Batavia vertrekt met "t plan om biimerj
5 weken terug te zijn en w(
ymerk
CHAMBERLIN EINDELIJK TE
WEENEN.
Geestdriftige ontvangst te Mtln-
chen. Ook ln Weenen groot-
sche huldiging.
Berlijn, 19 JunL Ter bijwoning var
het vertrek van Chamiberhu en Levlne naar
Münehen en Weenen; hadden zich heden
duizenden op het Tempelhofer veld verza
meld. Om kwart over tienen startten de vlie
gers, die thans door hun echtgenooten ver
gezeld werden, begeleid door twee vliegtui
gen van de Deutsche Lufthansa, naar Wee
nen. Óm kwart voor tweeën waren zij boven
Leipzig, waar OhamberMn, die de „Miss
Oolumbia" bestuurde, bij wijze van groei
zeer laag dealde, om vervolgens steil om
hoog te sturen.
welijks opmerken welk een v
daarbij nau-
ucht het vlie
gen) ln de 2V, jaar, die sinds den éérsten
Onder het gejubei van een duizendihoof-
dlge menigte kwamen dé luchtreizigers he
denmiddag 8 uur op het vliegveld hij Mün
ehen aan. Op het oogenlblik, dat de „Miss
Oolumbia" dien grond raakte; brak de wild
geworden menigte door het zwakke politie-
oordon. Zij omringde het vliegtuig zoo dicht,
dait de ter begroeting versohenen officieele
personen nauwelijks bij het vliegtuig kon
den komen.
Om kwart voor vijven begaf het geheele
gezelschap zich weer naar het vliegveld,
waar de vliegers om 7 uur 20 min. naar
Weenen startten.
Ook dit traject werd voorspoedig afge
legd en vergezeld van de beide begeleiders
der Lufthansa en van talrijke vliegtuigen-,
die uit Weeüen deni Amerikanen tegemoet
kwamen gevlogen, landde <ie „Miss Oo
lumbia" hedenavond om halfacht vlot op het
vliegveld Aspern bij Weenen. De Ameri
kaansche gasten werden door een onafzien
bare menigte, die door de met soldaten ver
sterkte politie slechts met moeite in be
dwang kon worden gehouden, stormachtig
toegejuicht. Vertegenwoordigers der Oos-
tenrtijiksche regeering en der stad Weenen
waren ter J>egroeting aanwezig, evenals de
gezanten In Duitschland en dé Vereeniigde
Staten.
In met bloemen versierde auto's begaf
het gezelschap zich naar de stad, waar
Chamberlin en Levine met hun echtgenoo
ten hun intrek namen in het Amerikaansche
gezantschap.
LINDBERGH'S TERUGKEER TE
ST. LOUIS.
Een groote menigte heeft Lindbergb
geestdriftig toegejubeld bij zijn komst
te St. Louis, zijn geboortestad.
Na zijn aankomst Vrijdagavond heeft
Lindbergh met zijn vliegtuig allerlei toe
ren gedaan. Hij heeft onder bruggen door
gevlogen en ln kringen rond de kerk
torens. Zoodra hij was neergedaald werd
hij omringd door een honderdtal soldaten,
die den Oceaanvlieger een menigte van
vijfduizend menschen van het lijf hield.
Ityeer geestdrift dan te Parijs
en New-York.
St. Louis heeft Zaterdag bij de viering
van den terugkeer van Lindbergh de
voldoening gesmaakt, een grootere hoogte
van luidruchtige geestdrift te bereiken,
dan Parijs, Londen, Washington en New
York. Met luchtbommen, kerkklokken,
brand weersirenes, autoclaxons, met gongs,
ratels, koebellen en het gejuich van een
half millioen kelen, heeft St. Louis het
luchtrkim met een hoeveelheid geluid
vervuld als geen enkele stad voor haar.
Andere Bteden hebben al deze geluid-
makers wel bij de een of andere gelegen
heid in werking gesteld, maar nooit alle
tegelijk. St. Louis had bovendien iets
nieuws, n.1. een orkest van gashouders.
Bespeeld met klinkhamers bracht dit J
nieuwe muziekinstrument een kakofonie
van de hoogste verrukking voort.
De lichtseinen ln de provincie Quebec.
Een vliegtuig zou Zondag dit district ver
kennen, in de hoop dat het sporen van de
vliegers zal ontdekken.
Het eenlge betrouwbare houvast voor de
mogelijkheid, dat Nungesser en' Coll in een 1
afgtnegen streek van de provincie Quebec
geland zijn, is een verklaring van zekeren I
Goorges Rousseau, een vallenzetter, die ge
meld heeft, dat hij op den avond van oen
9den Mei den motor van een vliegtuig ge
hoord heeft, dat blijkbaar in moeilijkheden
verkeeirde en vloog langs een zijrivier van
de Saguenay op een punt ongeveer 800 mij
len pal West van Havre de Graoe (New-
foundlanfl). Het vliegtuig was door den
mist die hing, niet te zien. Men weet van
geen Oanadeesohe vliegtuigen, die op dat
tijdstip daar in de lucht waren.
Voorts is de mogelijkheid geopperd, dat
de lichten die men voor seinen heeft aan
gezien; afkomstig waren van een nieuwe
electrische kracht-installatie in het gebied
van de Saguenay, die voor heft eerst haai
lichten liet branden. Deze lichten moeten
mijlen ver in het rond te zien geweest zijn
ln het dun bevolkte district.
Een pechvogel.
Luitenant Carr heeft te Ipswlch
reeds een noodlanding moeten
doen.
Luitenant Carr is op zijn tweede vTuoh*
naar Indië (die hij Zaterdagavond onder
nam) heel wat minder ver gekomen dan
de eerste maal, toen hij althans de Per-
zische golf bereikt heeft. Nauwelijks eei.
uur na de opstijging te OranwelL toen het
het vliegtuig in de buurt van Ipawich ge
komen was, bemerkte Carr een defect aan
den motor, wei niet van ernstigen aard,
maar toch zoo ingrijpend, dat hij de vlucht
onmogelijk kon voortzetten. Hij heeft toen
Lch een noodlanding gemaakt,
>U zoowel hijzelf als zijn mede-
I bestuurder Mackworth volkomen onge
deerd zijn gebleven. Het vliegtuig ia er*
eveneens toonder schade afgekomen en
wordt vannacht nog naar Oranwell terug
gebracht
Een Amertkaanscb vllegster van plan een
non-stop-vlucht over den Oceaan te doen.
Uit New-York wordt gemeld, dat Luba
Philips, een befcend en ervaren vUegster,
het voornemen heeft te kennen gegeven,
de volgende maand een non-atop-vlucht
van New-York naar Londen en Rome te
ondernemen.
I Ook een Dultsche Oceaan-vllegster?
Gemeld wordt, dat nog een dame zal
trachten de Oceaan-vlucht te maken. Frl.
Thea Rasohe, de eenlge Dultsche vrouwe
lijke aviateur, zal op ultnoodlging van Le
vine, zoo spoedig mogelijk naar de Ver
eenlgde Staten vertrekken, om van St
John op New-Foundland naar de Iersche
kust te vliegen.
inijl ten Oosten van New-York Telkens na
400 mijl zou dan een volgend „vüegeiPnd"
geplaatst wonden. Deze zouden 860 M. lang.
120 M. breed en 100 M. diep worden. ZQ
zouden rusten op waterdichte liggers, die
zoo boog opgebouwd zouden worden, dat de
golven er onder door kunnen spelen zonder
het evenwicht te verstoren of het platform
te beschadigen. Op deze kunstmatige eilan
den zouden vliegtuigen benzine kunnen in
nemen en van bestuurder kunnen w'sselen.
De uitvinder Is er van overtuigd, dat zijn
constructie tegen de hevigBte stormen be
stond zal blijken. Hoe hij het toestel vast
denkt te legr-n en' of hij niet vreest dat het
gevaar v^>r
„ML de scheepvaart zal opleveren,
wordt niet gemeld.
De vUegtwh. naar Brttwh-Intflë.
Ultgesteid tot September.
Slr Samuel Hoare heeft gisteren in het
Lagerhuis officieel meegedeeld, dat de
hervatting van den vliegtocht Londen-Ka-
rachi defentief tot September uitgesteld ia
wegens het aanbreken van den moesson-
tijd in Indië.
ERNSTIG VLIEGONGELUK BIJ
WIBOBG.
Drie slachtoffers.
In de nabijheid van Wlborg heeft Zon
dag een ernstig vliegongeluk plaats ge
had. Een legervliegtuig uit Wlborg maak
te met drie inzittenden een tocht boven
de Golf van Wiborg. Plotseling stortte het
vliegtuig van een hoogte van 150 M. met
razende snelheid in het water; het zonk
onmiddellijk. Een motorboot slaagde er irf.
een der drie inzittenden uit het water te
water te halen en gedurende eenlge uren
in het lerven te houden. De vlieger over
leed echter enkele uren later ijj een zie
kenhuis. De lijken der beide anderen kon
den nog niet gevonden worden. De oor
zaak van het ongeluk is nog niet bekend.
Luchtballons op drift
Barmen, 20 JunL Vanochtend zouden
van het vliegveld Langerfeld 18 lucht
ballons opstijgen voor de wedvlucht om
den wisselprijs van het Dultsche luoht-
vaardersverbond. Even voor de opstijging
werd de ballon Barmen door den storpi
een paar meter opzij geschoven, waarbij
een van luchtreizigers onder den ballon
kwain te liggen en ernstig gekwetst werd.
Een brandweerman werd Üoht gewond.
Even daarna werd de ballon Hamburg
door den wind' gegrepen en losgerukt. De
ballon dreef in Oostelijke richting weg.
Landingsplaatsen voor vliegtuigen op den
Oceaan?
Er is vroeger, o.a. na den tocht van Al*
oock en Brown, al eens gesproken over
plannen om in den Atlantisch en Oceaan op
zekere afstanden groote platforms te anke
ren, waar vliegtuigen bij den overtocht op
zouden kunnen landen. Thans is ex weer
een Amerikaanse!) ingenieur, Edward Arm-
strongi geheeten, die met een dergelijk plan
aankomt. Hij zou een Amerikaansche firma
bereid gevonden hebben het eerste Oceaan-
vliegkamp te bouwen, dat neergelegd zou
worden i!n den Atlantlachen Oceaan op 660
VUf schepen voor Indlë.
Op Nederlandsche
De Kon. Paketvaart Mij. besteedde den
bouw aan van vijf schepen van 700 ton
deadweight, bestemd voor den Indisch en
dienst. Drie schepen zijn gegund aan de
N.V. Wllton's Machinefabriek en Scheeps
verf te Rotterdam en twee soheipen aan de
V. V. HaarL Scheepsbouw Mij., te Haar
lem.
Communistisch complot?
Het bestuur der Perhim Poenan Indone*
sla beklaagt zich in een aan het Neder
landsche volk gericht geschrift over den
inval bij haar op 10 dezer. Het schrijft
daarin ojn., niet te weten, waarom deze
inval is geschied. Heft noemt den inval
„een ongehoorde daad, welke als een typi
sche voortzetting van de onderdrukking,
waaraan het volk ln Indonesië sinds Jaar
en dag blootstaat, aangemerkt moet wor
den."
Een voorontwerp van wet
De minister van arbeid, handel en nij
verheid heeft het adviea van den Hoogcn-
Raad van Arbeid gevraagd omtrent etui
voorontwerp van wet op de arbeidsbemid
deling.
Het ligt in de bedoeling van den voor
zitter van den Hoogen Raad van Arbeid,
een bijzondere onmmlaaie uit den Raad ln
te stellen, die omtrent dit voorontwerp
prae-apvies zal uitbrengen.
Het vervoer van dieren per trein.
De direotle der Nederlandsche Spoor
wegen heeft bepaald, dat voor het ver
voer van bij reizigers behoorende dieren,
waarvoor tot dueverre den gewonen en
kelen relsprijs werd berekend, zoowel bh
vervoer ln rijtulgafdeelingen als ln den
bagagewagen, voortaan de helft tal wor
den berekendL
Dienstplichtigen ln rijksbetrekking.
Een legerorder.
Dezer dagen ls per legerorder bekend
gemaakt het besluit van den ministerraad,
volgens hetwelk militaire dienst- en
reserveplicht geenerlel grond vormt tot
ontslag uit of voor eenlg nadeel ten
opzichte van een rijksbetrekking en, in
verband daarmede, dienst- en reserve-
plichtigen bij sollicltatlën naar openbare
Intrekkingen niet, op grond van hun
militaire verplichtingen, mogen worden
achtergesteldvoorts, ten aanzien van
dienst- en reserveplichtigen ln opeubaren
dienst het verblijf in militairen dienst
voor herhalingsoefeningen niet ln min
dering mag worden gebracht van het
hun toekomende ontspanningsverlof.
Dit besluit van den ministerraad geldt,
naar wordt meegedeeld, niet alleen de
onder het departement van Oorlog re**
sorteerende diensten en ambtenaren, doch
allo rijksdiensten en -ambtenaren.
Het Nederlandfcch-Belgisch verdn«.
Nieuwe onderhandelingen nid
vóór Augustujs?
De oorr. van de seint uit Brussel:
De minister van Buitenlandsche Zaken,
„m i?irc Vaodervelde, is Zondagmorgen
11.16 uur uit Genève te Brussel te
ruggekeerd. Tegenover eenige Journalis-
ten verklaarde de minister, ten opzichte
Uh«?mn!f?reklnKwl m«tden Nederl^ud-
r i ^r van Buitenlandsche Zaken,
Beelaerts van Blokland»Ik voel mij bU-
Ser .fmlUkklg' düor het zeer vriend-
Sr °!ld"houd. dat ik gehad heb
Biiitftnio"/» S dic!ien oolloga va»
klmr«n ,ld8Che Zaken. Door deze bespre-
wonMh d"ldelök geworden de
int onze Hollandscne buren, om
h«t w °,vereenkomst te komen, welke
mïw'ÏÏlnbj,r"U "C" "MhU
hron meen lk te weten, dat
A ui/u t onderhandelingen niet vóór
Augustus zulleu beginnen;
Höt paspoorten wetje op de Eerst»
Kamer-agenda.
behï,T..kan worden ^«Kedeeld, dat d«
van het 1'uHpoortonweftje J»
derm^ £an de ageada v«a d» verga*
*1*11/ u rn Ka,uer <n> 8JI. Woens-
nleiiw het du» mogelijk, dat de
S «rïC.°ïea 1JuU"ül ,,rUn»
^ensnaal
/prxwseniwrdt
diLL^ncirnaal
Jtoofiesi.
De toedracht.
1 Oct. "24 van Amsterdam naar 1 mat,,
2 Oct. van Praag naar Belgrado, 800 KM.
in 8 uur 40.
KM. in 6 uur 5.
De voorstellen van de deelnemers.
Nu en.... voorheen.
Opnieuw waargenomen.
- (De geheimzinnige lichtseinen dde, vol
gens een telegram van Reuter uit Ottawa,
in de buurt van Chicoutinl ln de provincie
Quebec opnieuw «ttn waargenomen, hlijlven
de hoop levendig houden dat de Fransche
vïïegera zich ergens in het afgelegen gebied
van de rivier Peribonka ophouden.
Ingezonden mededeellng.
I—mmmmm
Arbeidsbemiddeling. -