ïïSTL'Stfcïï ÏÏXwm*» I)e Koningin naar Maastricht Men meldt, dat de Koningin voornemens is, omstreeks half Juli een bezoek aan Maastricht te brengen. Vermoedelijk zal dit bezoek plaats vinden op 16 Juli. H.M., die zeer waarschijnlijk vergezeld zal wor den door Prinses Jullana, zal te Maas tricht verschillende Instellingen en de kanaalwerken bezoeken. De Inval bfl de Indische studenten. De relaties met Moskou. Omtrent de in beslag name van bro chures en documenten in de kringen van Indische studenten, wordt nog het vol gende medegedeeld: Sinds ruim een week zijn de deskundi gen, door den rechter-commissaris aange wezen, bezig met het vertalen van de in beslag genomen schrifturen. T. z. t zal van dit onderzoek aan de belanghebben de autoriteiten een rapport uitgebracht worden. Hoewél dit rapport uit den aard der zaak geheim ls, zou het toch verschillende gegevens bevatten, welke van groote waarde zijn, niet alleen voor een Juist oor deel omtrent de gesties van enkele In- diers hier te lande, maar ook voor de In dische regeering. Naar men ons van wel-ingelichte zijde verzekerde, zal het onmogelijk blijken om te ontkennen, dat er een nauwe relatie be stond tusachen de leiders der Indonesische beweging ln Nederland en de regeering te Moskou. In kringen, waar men om trent de beweging meer weet, zou men zich dan ook reeds over den gang van za ken ongerust maken, wat zich zou uiten in het doen van verwijten aan elkander naar aanleiding van een verklaring van sommige betrokkenen, dat er tusschen Moskou en hen geen enkele relatie be stond. Naar verluidt, zou de betrekking met Rusland in hoofdzaak een financieele zijn. Wanneer het rapport der deskundigen aan de justitie zal zijn gezonden en het oontact met de Sowjet-republieken heeft bevestigd, zal de regeering overwegen in hoeverre tegen enkele der betrokkenen zal worden opgetreden. N. R. Crt Drie watervliegtuigen bij Harllngen geland. Wegens een defect aan een der machines. Donderdagmorgen om v$f uur zijn buiten de haven te Harllngen drie Neder- landsche watervliegtuigen: de W 61, W 66 en W 68 geland, wegens een defect aan het roer van de W 68. Het vliegtuig werd in de haven gesleept door de sleep boot „Joogejan" De W 66 is vervolgens naar Helder go- vlogen om materiaal te halen voor het herstel van de W 68. Toen de noodige re paraties waren uitgevoerd, is men Don- «i« rudguiitkiag om twee uur weer vertrok ken. Na de opstijging moest de W 61 echter wederom dalen. De W 66 en W 68 zetten echter hun tocht naar het vlieg kamp „De Mok" op Texel voort Om drie uur kon de W 61 de reis vervolgen. Dan maar in den tuinbouw! Ir. J. M. Riemena, directeur der Rijks tuinbouwschool te Naaldwijk, schrijft aan het „Hbu", dat zoovele jongelieden naar het tuinbon wvak verwezen worden, terwijl ze er niet behooren. lo. kinderen, die op de middelbare school moeite hebben mee te komen en voor wie daarom „wat anders gezocht wordt"; 2o. Jeugdigen, die terwllie van hun gezondheid van hun medicus den raad krijgen „naar buiten1" te gaan; 8o. jongelui, die goed Iee ren kunnen» maar niet willen, van bloemen en planten houden en gnaag in een tuintje ploeteren. De schrijver noemt de verschillende stu diemogelijkheden op: a. Indische cultures (Landbouwhoogeechool, Middelbare Kolo niale School, Deventer); b. handel ln groen ten en fruit, en c. eigen bedrijf, en zegt, dat de meesten zijn aangewezen op 't be ginnen van een groenten- of fruiitkweekerij. Dat brengt veie moeilijkheden met zich: ds jongelui moeten zich en dat is geen klei nigheid geheel ieeren aanpassen. Jn de zomermaanden moeten zij werken van 's morgens 6 uur tot 's avonds hall zeven en de jonge patroons, die vooruit willen, werken op de drukke veilingsdagen ln letterlijken zin, zelfs midden in den zo mer, van licht tot donker. Geen vrije Zater dagmiddag, geen zomervacantie zal de leus zijn, waarmee de stadsjongeüeden zich moe ten verzoenen. Na zoo'n dagtaak zal de zin alleen bestaan ln.... stopen. Was 't op de schoolbanken 80 gr. r„ dan eindigden de lessen, doch in de ka^n stijgt dé thermometer o zoo gauw hoven dit punt, maar werken en hard werken is en blijft het parool lo ^n tónMuw „Vele Jonge menschen houden dit leven ^JDaaKKm'1" elscht de tuinbouwschool te Naaldwijk ten minste één vol jaar, bij voor keur Westlandsche, practijk, a« voorwaarde Oneigen bedrijf te kunnen begin- nefto Sn 3£e 16 20 duizend gulden Sig. Zonder dit HpM gelegenheid zich ooit een behoorlijk bestaan n„erlen. Geitel .nb^dWMongeM worden meestal slecht betaald, want lage loonen en iange werktijden zjjtni regeL *J)e zuivere rentabiliteit van *t tuinbouw bedrijf is gering, alleen door hard werken en eenvoudig leven kan de jonge kweeker zich opwerken, 't Mooie is, dat de bespaarde gelden in 't eigen bedrijf kunnen worden aangewend, waardoor 't opbrengstdjlfer steeds stijgt. «Alleen zij, die zich geheel ieeren thuis gevoelen in de sfeer van ploeteren, met go- mis van alle stadsgenoegens, kunnen in den tuinbouw slagen. „'t Is te begrijpen, dat dezulken *t meest w-orden gevonden in de derde categorie. Zij vinden een vrjji, van ieder onafhankelijk be staan. Het kweeken en planten en werken is hun een lust, zjj, hebben gelegenheid ge heel op te gaan ln hun. vak, dat ze voor geen andeT zouden willen verwisselen." De molenaar, tfjn zoon en de as»L De moienaar en zijn zoon, die het ieder een graag naar den zin wilden maken, kwa men er tenslotte toe, den ezei naar de markt te dragen, hetgeen/ ongetwijfeld een wan hoopsdaad moet zijn geweest. Het schoolhoofd, wiens lastige gevallen men hieronder beschreven zal vinden, moet zich de moeilijke positie wei kunnen voor stellen van iemand, die zoo goedig is, dat hij graag iedereen tevreden wü stellen. Te weinig huiswerk. Er komt een moeder op school, een in een „betere" wijk om te infonneeren, of Han verhoogd zai worden. Ze begint nieuws gierig te worden naar het lot van haar jon gen, nu de verhooging zoo nabij is. „Ja, ziet u en zijn laatste rapport was lang niet mooi!" „Neem, mevrouw, dat zag er zoo mooi niet uit, maar of bij verhoogd wordt, kan ik u nu nog niet zeggen, neen heosch niet, mevrouw, uan zou ik morgen alle moeders bij mij krijgen Maar Han is heel droomerig, bij heeft Z& dagdroomen en kan soms een uur of langer stilzitten droomen zonder dat hij erbij -*"• „O, ja, mijnheer, dat ken ik van hein, het is net of bij voortdurend zit te suffen". JL>us, mevrouw, als hij bleef zitten, zou u dat ook wel niet erg verwonderend. „Maar ik wil niet dat hij blijft alktem en nu we het daar toch over hebben, wou ik u meteen eens zeggen, dat het mij ten zeerste verwondert, dat u den kinderen zoo weinig huiswerk geeft Weet u hoe Han doet? In een half uur is bij klaar en dan kijkt hij zjjn les den. volgenden ochtend nog even na, dat is alles, en dan kent bij de les ook". „Ja, mevrouw, dat gaat wé aardig goed, hij kent de dingen die hij moet lieren wel, maar bij is toch niet bij, door zijn gebrek aan oplettendheid". „Daarom keur ik het erg af, dat u den kinderen niet meer huiswerk geeft, zooveel dat ze er minstens anderhalf uur voor noo- dig hebbent Wjj kregen in onze jeugd ook wel veel werk en we zjjn er niet dood van gegaan. En wat dit slecht opletten in de school betreft, dan moet u den jongen maar tot vijf uur of halfzes schoolhouden, om den verloren tijd in te halen, dat is de plicht van de school". „Na blijven en flink huiswerk geven! als u dat allang had gedaan, dan zou mjjn jongen nu wel verhoogd worden! Ik ben er heöle- m«fli niet tevreden over en ik zal den wet houder er over schrijven)" Te ree! huiswerk. Drie dagen daarna houdt een auto voor de school stü en een heer met het optreden van den heer Kegge uit de Camera Obscura wil van hé hoofd der school vernemen of Truuaije verhoogd zal worden. zou hé nié kunnen verdragen, dat het kind bleef zitten". „Neen, mijnheer, dat spijt mij wel» maar Ik kan hé u nog niet zeggen. Dat hooren alle kinderen tegelijk op den daarvoor be stemden dag". „Nu, mijnheer, dat vind ik dan allesbe halve wéwifienri van u, als ik u dat vraag. Mijn kind doet haar best heé erg en ik wil u nu meteen wel zeggen, dat ik niet verkies, dat ze huiswerk mee krijgt Eiken avond zie ik haar met boeken en schriften voor zich, ze neemt dan de halve tafel in beslag. Dat ls geen góede manié van onderwijzen, u moet uw onderwijs zóó geven, dat hé kind In de school leert, wat ze kennen moet, het huisgezin is daarvoor niet bestemd, Ik ver lang orde ln mijn buis en dat huiswerk brengt mijn leven in disorde en lk verzoek u er rekening mee te houden, dat ik het niet hebben wil". Mé die woorden stapte de heé Kegge in zijn auto, boot hé portier met een harden ai«g en reed weg. En het schoolhoofd? Die dacht terwijl hij de schooldeur sloot misschien wel aan de oudemxmmiaalea, did de goede yerhoudin- geni tusschen school en huisgezin moeten bevorderen of aan den molenaar en zijn zoon, die het iedereen graag naar den zin wilden maken. Of misschien was hij psy chologisch aangelegd en vroeg hij zich af of hé wel geen aanbeveling verdient, een dnoo- merigen leerling met harden dwang tot de realiteit van de „werksfeer" te brengen. Of hij dacht: „Ik «al mijin plicht doen, zooals lk meen, dat dis gedaan moé worden^ bekijken met bewondering het geweldige werk. onder luide toejuichingen van het publiek, de renbaan opge reden. (Links). de Surinamekade te Amsterdam. De „Essen", die een slagzij kreeg van 26 graden, wordt door de brandweer volgepompt, om op deze w0ze den brand meeater te worden. Een waarschuwtng. Het derde gedeelte van de Willemsbrug In Rotterdam Is thans omhooggebracht. De Rotterdammers Een Interessante foto van de beroemde Royal Ascot Ren nen. De koninklijke familie komt, De begrafenis van de slacht offers van de ramp op de werf van de Amsterdamsohe Droog dok Ml|. De deputatie uit het per soneel der Amsterdamsche Droog dok Mij. wacht met kransen om hun makkers een laatste eer te bewijzen. (Rechts). De momenteel meest beroemde moeder en zoon. Lucky Lind met zijn moeder bij zijn aan komst in Washington. Op Houtrustorganlseerden de Haagsche turnbonden een propagandadag. Hier boven eea prachtige afsprong van de ringes. Brand In het Dultsohe stoomschip „Essen", gelegen aan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 5