ïïSTL'Stfcïï ÏÏXwm*»
I)e Koningin naar Maastricht
Men meldt, dat de Koningin voornemens
is, omstreeks half Juli een bezoek aan
Maastricht te brengen. Vermoedelijk zal
dit bezoek plaats vinden op 16 Juli. H.M.,
die zeer waarschijnlijk vergezeld zal wor
den door Prinses Jullana, zal te Maas
tricht verschillende Instellingen en de
kanaalwerken bezoeken.
De Inval bfl de Indische studenten.
De relaties met Moskou.
Omtrent de in beslag name van bro
chures en documenten in de kringen van
Indische studenten, wordt nog het vol
gende medegedeeld:
Sinds ruim een week zijn de deskundi
gen, door den rechter-commissaris aange
wezen, bezig met het vertalen van de in
beslag genomen schrifturen. T. z. t zal
van dit onderzoek aan de belanghebben
de autoriteiten een rapport uitgebracht
worden.
Hoewél dit rapport uit den aard der
zaak geheim ls, zou het toch verschillende
gegevens bevatten, welke van groote
waarde zijn, niet alleen voor een Juist oor
deel omtrent de gesties van enkele In-
diers hier te lande, maar ook voor de In
dische regeering.
Naar men ons van wel-ingelichte zijde
verzekerde, zal het onmogelijk blijken om
te ontkennen, dat er een nauwe relatie be
stond tusachen de leiders der Indonesische
beweging ln Nederland en de regeering
te Moskou. In kringen, waar men om
trent de beweging meer weet, zou men
zich dan ook reeds over den gang van za
ken ongerust maken, wat zich zou uiten
in het doen van verwijten aan elkander
naar aanleiding van een verklaring van
sommige betrokkenen, dat er tusschen
Moskou en hen geen enkele relatie be
stond.
Naar verluidt, zou de betrekking met
Rusland in hoofdzaak een financieele zijn.
Wanneer het rapport der deskundigen
aan de justitie zal zijn gezonden en het
oontact met de Sowjet-republieken heeft
bevestigd, zal de regeering overwegen in
hoeverre tegen enkele der betrokkenen zal
worden opgetreden. N. R. Crt
Drie watervliegtuigen bij Harllngen
geland.
Wegens een defect aan een der
machines.
Donderdagmorgen om v$f uur zijn
buiten de haven te Harllngen drie Neder-
landsche watervliegtuigen: de W 61, W
66 en W 68 geland, wegens een defect
aan het roer van de W 68. Het vliegtuig
werd in de haven gesleept door de sleep
boot „Joogejan"
De W 66 is vervolgens naar Helder go-
vlogen om materiaal te halen voor het
herstel van de W 68. Toen de noodige re
paraties waren uitgevoerd, is men Don-
«i« rudguiitkiag om twee uur weer vertrok
ken. Na de opstijging moest de W 61
echter wederom dalen. De W 66 en W 68
zetten echter hun tocht naar het vlieg
kamp „De Mok" op Texel voort Om drie
uur kon de W 61 de reis vervolgen.
Dan maar in den tuinbouw!
Ir. J. M. Riemena, directeur der Rijks
tuinbouwschool te Naaldwijk, schrijft aan
het „Hbu", dat zoovele jongelieden naar het
tuinbon wvak verwezen worden, terwijl ze
er niet behooren.
lo. kinderen, die op de middelbare school
moeite hebben mee te komen en voor wie
daarom „wat anders gezocht wordt"; 2o.
Jeugdigen, die terwllie van hun gezondheid
van hun medicus den raad krijgen „naar
buiten1" te gaan; 8o. jongelui, die goed Iee
ren kunnen» maar niet willen, van bloemen
en planten houden en gnaag in een tuintje
ploeteren.
De schrijver noemt de verschillende stu
diemogelijkheden op: a. Indische cultures
(Landbouwhoogeechool, Middelbare Kolo
niale School, Deventer); b. handel ln groen
ten en fruit, en c. eigen bedrijf, en zegt,
dat de meesten zijn aangewezen op 't be
ginnen van een groenten- of fruiitkweekerij.
Dat brengt veie moeilijkheden met zich: ds
jongelui moeten zich en dat is geen klei
nigheid geheel ieeren aanpassen.
Jn de zomermaanden moeten zij werken
van 's morgens 6 uur tot 's avonds hall
zeven en de jonge patroons, die vooruit
willen, werken op de drukke veilingsdagen
ln letterlijken zin, zelfs midden in den zo
mer, van licht tot donker. Geen vrije Zater
dagmiddag, geen zomervacantie zal de leus
zijn, waarmee de stadsjongeüeden zich moe
ten verzoenen. Na zoo'n dagtaak zal de zin
alleen bestaan ln.... stopen.
Was 't op de schoolbanken 80 gr. r„
dan eindigden de lessen, doch in de ka^n
stijgt dé thermometer o zoo gauw hoven
dit punt, maar werken en hard werken is
en blijft het parool lo ^n tónMuw
„Vele Jonge menschen houden dit leven
^JDaaKKm'1" elscht de tuinbouwschool te
Naaldwijk ten minste één vol jaar, bij voor
keur Westlandsche, practijk, a« voorwaarde
Oneigen bedrijf te kunnen begin-
nefto Sn 3£e 16 20 duizend gulden
Sig. Zonder dit HpM
gelegenheid zich ooit een behoorlijk bestaan
n„erlen. Geitel .nb^dWMongeM
worden meestal slecht betaald, want lage
loonen en iange werktijden zjjtni regeL
*J)e zuivere rentabiliteit van *t tuinbouw
bedrijf is gering, alleen door hard werken
en eenvoudig leven kan de jonge kweeker
zich opwerken, 't Mooie is, dat de bespaarde
gelden in 't eigen bedrijf kunnen worden
aangewend, waardoor 't opbrengstdjlfer
steeds stijgt.
«Alleen zij, die zich geheel ieeren thuis
gevoelen in de sfeer van ploeteren, met go-
mis van alle stadsgenoegens, kunnen in den
tuinbouw slagen.
„'t Is te begrijpen, dat dezulken *t meest
w-orden gevonden in de derde categorie. Zij
vinden een vrjji, van ieder onafhankelijk be
staan. Het kweeken en planten en werken
is hun een lust, zjj, hebben gelegenheid ge
heel op te gaan ln hun. vak, dat ze voor geen
andeT zouden willen verwisselen."
De molenaar, tfjn zoon en de as»L
De moienaar en zijn zoon, die het ieder
een graag naar den zin wilden maken, kwa
men er tenslotte toe, den ezei naar de markt
te dragen, hetgeen/ ongetwijfeld een wan
hoopsdaad moet zijn geweest.
Het schoolhoofd, wiens lastige gevallen
men hieronder beschreven zal vinden, moet
zich de moeilijke positie wei kunnen voor
stellen van iemand, die zoo goedig is, dat hij
graag iedereen tevreden wü stellen.
Te weinig huiswerk.
Er komt een moeder op school, een in
een „betere" wijk om te infonneeren, of
Han verhoogd zai worden. Ze begint nieuws
gierig te worden naar het lot van haar jon
gen, nu de verhooging zoo nabij is.
„Ja, ziet u en zijn laatste rapport was
lang niet mooi!"
„Neem, mevrouw, dat zag er zoo mooi
niet uit, maar of bij verhoogd wordt, kan
ik u nu nog niet zeggen, neen heosch niet,
mevrouw, uan zou ik morgen alle moeders
bij mij krijgen Maar Han is heel droomerig,
bij heeft Z& dagdroomen en kan soms een
uur of langer stilzitten droomen zonder dat
hij erbij -*"•
„O, ja, mijnheer, dat ken ik van hein, het
is net of bij voortdurend zit te suffen".
JL>us, mevrouw, als hij bleef zitten, zou
u dat ook wel niet erg verwonderend.
„Maar ik wil niet dat hij blijft alktem en
nu we het daar toch over hebben, wou ik u
meteen eens zeggen, dat het mij ten zeerste
verwondert, dat u den kinderen zoo weinig
huiswerk geeft Weet u hoe Han doet? In
een half uur is bij klaar en dan kijkt hij
zjjn les den. volgenden ochtend nog even
na, dat is alles, en dan kent bij de les ook".
„Ja, mevrouw, dat gaat wé aardig goed,
hij kent de dingen die hij moet lieren wel,
maar bij is toch niet bij, door zijn gebrek
aan oplettendheid".
„Daarom keur ik het erg af, dat u den
kinderen niet meer huiswerk geeft, zooveel
dat ze er minstens anderhalf uur voor noo-
dig hebbent Wjj kregen in onze jeugd ook
wel veel werk en we zjjn er niet dood van
gegaan. En wat dit slecht opletten in de
school betreft, dan moet u den jongen maar
tot vijf uur of halfzes schoolhouden, om den
verloren tijd in te halen, dat is de plicht
van de school".
„Na blijven en flink huiswerk geven! als
u dat allang had gedaan, dan zou mjjn jongen
nu wel verhoogd worden! Ik ben er heöle-
m«fli niet tevreden over en ik zal den wet
houder er over schrijven)"
Te ree! huiswerk.
Drie dagen daarna houdt een auto voor de
school stü en een heer met het optreden
van den heer Kegge uit de Camera Obscura
wil van hé hoofd der school vernemen of
Truuaije verhoogd zal worden.
zou hé nié kunnen verdragen, dat
het kind bleef zitten".
„Neen, mijnheer, dat spijt mij wel» maar
Ik kan hé u nog niet zeggen. Dat hooren
alle kinderen tegelijk op den daarvoor be
stemden dag".
„Nu, mijnheer, dat vind ik dan allesbe
halve wéwifienri van u, als ik u dat vraag.
Mijn kind doet haar best heé erg en ik wil
u nu meteen wel zeggen, dat ik niet verkies,
dat ze huiswerk mee krijgt Eiken avond
zie ik haar met boeken en schriften voor
zich, ze neemt dan de halve tafel in beslag.
Dat ls geen góede manié van onderwijzen,
u moet uw onderwijs zóó geven, dat hé kind
In de school leert, wat ze kennen moet, het
huisgezin is daarvoor niet bestemd, Ik ver
lang orde ln mijn buis en dat huiswerk
brengt mijn leven in disorde en lk verzoek
u er rekening mee te houden, dat ik het niet
hebben wil".
Mé die woorden stapte de heé Kegge in
zijn auto, boot hé portier met een harden
ai«g en reed weg.
En het schoolhoofd? Die dacht terwijl hij
de schooldeur sloot misschien wel aan de
oudemxmmiaalea, did de goede yerhoudin-
geni tusschen school en huisgezin moeten
bevorderen of aan den molenaar en zijn
zoon, die het iedereen graag naar den zin
wilden maken. Of misschien was hij psy
chologisch aangelegd en vroeg hij zich af of
hé wel geen aanbeveling verdient, een dnoo-
merigen leerling met harden dwang tot de
realiteit van de „werksfeer" te brengen. Of
hij dacht: „Ik «al mijin plicht doen, zooals lk
meen, dat dis gedaan moé worden^
bekijken met bewondering het geweldige werk.
onder luide toejuichingen van
het publiek, de renbaan opge
reden. (Links).
de Surinamekade te Amsterdam. De „Essen", die een slagzij
kreeg van 26 graden, wordt door de brandweer volgepompt,
om op deze w0ze den brand meeater te worden.
Een waarschuwtng.
Het derde gedeelte van de Willemsbrug In Rotterdam Is thans omhooggebracht. De Rotterdammers
Een Interessante foto van de
beroemde Royal Ascot Ren
nen. De koninklijke familie komt,
De begrafenis van de slacht
offers van de ramp op de werf
van de Amsterdamsohe Droog
dok Ml|. De deputatie uit het per
soneel der Amsterdamsche Droog
dok Mij. wacht met kransen om
hun makkers een laatste eer te
bewijzen. (Rechts).
De momenteel meest beroemde moeder en
zoon. Lucky Lind met zijn moeder bij zijn aan
komst in Washington.
Op Houtrustorganlseerden de Haagsche
turnbonden een propagandadag. Hier
boven eea prachtige afsprong van de
ringes.
Brand In het Dultsohe stoomschip „Essen", gelegen aan