Uw Haar
Ingesoaden Mededoellng.
CHINA.
Zware verliezen van Noordelijken en
Zuidelijken.
Sjanghai, 80| Juni Volgens berichten
van Sinanfoe rukken de nationalisten in
Sjantoeng op en trekken de Noordelijken
naar Jensjou terug langs de spoorlijn
Tiensjin—Poekou. Zij trachten hun stel
lingen aan de rivier ten zuiden van Jen-
tsjou te bevestigen en de voorhoede van
Sjangkaiajek te omsingelen, wiens troepen
26 kilometer ten Zuid-Westen van dat ge
bied aan het groote kanaal zijn versche
nen. De Zuidelijken zoowel als de Noor
delijken lijden zware verliezen. Het derde
en het vierde leger der Noordelijken heb
ben hun front van de gele rivier naar
Tsjangtsjou, zestig mijl ten Zuiden van
Tjëntsln. overgebracht.
Tegen de Ruisen. Successen
van de combinatie Tsjiang Kel-
■Jek en Feng-Joe-sJang.
Te Sjanghai ls een draadloos bericht
ontvangen uit Kankou, gedateerd van 29
dezer. Het behelst, dat Ingevolge het ulti
matum, afgekondigd door Tsjiang-Kal-
sjek en Feng-Joe-sjang de Russiaoüe on
derdanen die niet verbonden zijn aan het
Russische consulaat binnen de 24 uur de
stad moeten hebben verlaten.
De verwachting was, dat Borodln, de
Russische adviseur van de regeering te
Hankou, dien avond zou vertrekken.
Andere berichten melden, dat Feng de
troepen van Tadang-Tso-lin tot aan de
^ele Rivier heeft teruggeworpen
uggeworpon langs
len spoorweg Hankou-Peklng. Tegelijker
tijd nikt Tsjiang-Kal-yjek in de richting
'angs d(
en spoorweg Poe-
OOST-INDIK
Da aankomst van den krols* „Smnstra"
teSoerabaJa.
Een verslaggever van de »Nwe. Soer.
Crt.*, die op Woensdag 1 Juni aan boord
van de .Pro Patria", een der oorlogssche
pen, die den van Sjanghai komenden krui
ser „Sumatra" op de reede van Soerabaja
tegemoet voeren, de ontvangst bijwoonde,
schrijft daarover o. m. het volgende:
Even over half negen men- was om
half acht weggevaren krijgt men de
„Sumatra" in het licht. Wij hijBchen het
na&maeln, hetgeen voorschrift is, en' het
welkomsein, een beleefdheid, welke beant
woord wordt Als beide oorlogsschepen
elkaar voorbijvaren, kent de blijdschap geen
grenzen. Op het achterdek van de „Su
matra" staan alle officieren geschaard. Man
lief daar herkent vrouwlief op de „Pro Pa
tria". „Waar is pappie?" vraagt een kleine
blonde bengel, als hij mammie wet zwaaien.
„Daar!" wijst siJn moeder. En dan gilt het
kind: „Dag pappie! Dag pappie!" Maar
pappie kan het ndet hooren, want hl) ia neg
te ver weg.
Het, „Wilhelmus" wordt gespeeld. Weer
springt alles, wat zeeofficier is, in de hou
ding. De commandant salueert Men min
dert vaart De tegemoetvarende schepen
wenden het roer. Er wordt in een andere
formatie gevaren: De ^Zeeslang" en „Kro
kodil" gaan nu voorop. Dan de „Sumatra"
in het midderu, geflankeerd door de „Kra-
katau" en „Pro Patria", terwijl de divisie
onderzeebooten de hekkensluiter ia. De ma
noeuvre wordt schitterend ten uitvoer ge
bracht. „Toch hebben wij geen generale
repetitie gehouden!" verzekert de marine-
commandant ons lachend.
De scheepshond aan boord van de „Su
matra" speelt een vioolijken marsch. Het
lijkt wel, öf men er uitgelaten is van vreug
de. Men grijpt elkaar vast en maakt een
paar gekke bokk-esprongen. Misschien is
het we! de charleston! Plotseling wordt een
trompet gestoken. Het signaal van „De ja
gers van Van Dam" weerklinkt. De „Pro
Patria" en „Krakatau" wijken uit, want er
zullen saluutschoten worden gelost Even
later branden' zij los. Een vuurstraal, een
rookkolom, een daverend gerol en daarna
de echo. Tientallen! keeren achter elkaar,
zoodat hooren en zien vergaat Zij wonden
beantwoord door de kustbafterjj.
Enkele schepen op de reede en aan den
kant hijschen het welkom^vlaggesein ,JL.
B. H.", voor welke attentie door de „Su
matra" met het sein „X. O. R." wordt be
dankt Op de kade staat het tjokvol van de
menschen, die den sierlijken, grijzen krui
ser' met zijn twee massale stoompijpen,
zoeklichten vóór en achter, en kanonnen op
bijna elk dek, willen zien. De „Patria" ligt
op stoom, vertrekt zoo dadelijk naar het
moederland. De passagiers wulven fanatiek.
De „Sumatra" blijft tot morgenochtend
eif uur op de reede liggen, zoo vertelde men
ons. De overige schepen voeren weer het
marine-ibasain In, waar men om een uur of
half elf aan den wal gemeerd1 lag. De „Su
matra" kwam een half uur vroeger aan, dan
men verwachtte. Om elf uur ging de admi
raal, die speciaal voor deze gelegenheid udt
Nongkodjadjar was overgekomen, aan. boord.
Morgen zullen de marmer van de „Sumatra"
worden „Ingegoten". Hen eind1 zal zijn, zoo-
ad» de heele reis ia geweest, behalve dan
wellicht de tijd, in 8janghai doorgebracht:
één groot» fuif.
Het vil eg-ongeluk MJ bef Westgat
van Soerabaja.
In «anïflulti'ng op de telegrafische be
richten betreffende het noodlottige vlieg-
tudgongetuk nabij toet Wostgat te Socra-
baja, liezen wy nog het volgende:
Ben groep van 8 W. A.-watervlieghii-
gen was opgestegen voor een oefenbocht
benoorden het Westgat van Soeiwboja.
Om 10 u. 6 vjm_op ongeveer 40 zm. NJN.O.
van lichtschip Westgat, werd opgemerkt,
dat een der beidie volgvliegtuigen die
W. A. 16 ontbrak; de groep keerde da-
Küeflijfc terug en vond het ontbrekend)^
vliegtuig gebroken in het water.
Uit de lucht werd1 waargenomen, dat
het verongelukte vliegtuig zwaar /bescha
digd was van den vlieger werd niets
meer gezien, de waarnemer direef op een
stuk drijver in die nabijheid, döoh vrij van
de rest van het vliegtuig, dat klaarbUjke-
Ujk zinkende waa
Daar de toestand van die zee op dat
tijdstip een landing nabij het veronge
lukte vliegtuig voor de beide andere
vliegtuigen te riskant maakte en. zulks
zou hébben bunnen veroorzaken, dat ook
die vliegtuigen zouden verongelukken,
bleven deze bh de W. A 16 in de lucht
cirkelen, dadelijk per draadlooze om hulp
seinende, welk sein onmiddellijk door Soe-
rafbajia-radio met het S.OJS.-eein werd be
antwoord. De beide vliegtuigen bleven
zoolang ter plaatse, als hun benzinevoor
raad toeliet, waarna ze naar het vlieg
kamp terugkeerden.
Op het S.OB.-eehi steeg een der zee
waardige Dorndervliegtuig''ri van het
vliegkamp op oim hulp te bieden, na kor
ten tijd gevolgd door een tweede. De tor
pedoboot „Krokodil", welke in het Wee-
tervearwater oefende, spoedde zich naar
die plaats des onheils, terwijl de Kraka
tau en „Zeeslang" stoom stookten en na
korten tijd dé Krokodil" volgden.
Den geheelen verderen dog werd er met
de genoemde sohepen en vliegtuigen, la
ter nog door een 6-tal W. A.-vliegtuigen
aangevuld!, gezocht, zonder verder iets
van de W. A. 16 te vinden, ook geen
wrakstukken. Na donker bleven .Kraka
tau" en Krokodil" ter plaatse en den vol
genden morgen werd het zoeken, met de
Dorniera, weer voortgezet. Ofschoon hier
mede nog wordt voortgegaan,., wordt de
kans op roddlng thans vrijwel uitgesloten
genoht
Het feest dér onderofficieren en het
diner der officieren aangeboden -aan den
vloot-commandant en waartoe 120 perso
nen waren uitgenood igd, zijn afgelast in
verband met het vliegongeluk.
De admiraal sprak het personeel van den
marine-vl1 egrüenst toe en betuigde ook
namens den landvoogd zjjn deelneming Hy
•prak woorden van troost en zelde, dat rijn
vertrouwen tol de capaciteiten van den
vliegd lenst door bet ongeval niet ge-
LUCHTVAART.
DE EERSTE FASSAGIERSVLUCHT
NAAR OOST-INDIE.
De aankomst te Batavia en
het plan voor de terugrei».
Aneta seint uit Batavia:
By aankomst van het Fokkervliegtulg
alhier stroomde het publiek, dat vol en
thousiasme en niet te houden was, het tor-
rein op, juichende en met hoeden zwaaien
de; spontaan werd het Wilhelmus aange
heven.
De hoer Van Lear Blaok nam, rustig in
de cabine zittende, de geestdriftige hulde-
betoogingen in ontvangst,
Ben vertegenwoordiger van Aneta had
een onderhoud met de bcstoltirdera Gey-
sendorffer en Scholte. Het gezelschap
blijft zes of zeven dagen te Batavia, in
verband met het nakijken van het vlieg
tuig, waarvoor Geyaendorffer waarschijn
lijk reeds morgen naar Bandoeng ver
trekt.
De terugtocht gaat via Medan langs de
zelfde route en men hoopt door te vliegen
naar Engeland, eerst naar Glasgow, om
de dochter van den heer Van Lear Black
af te halen; daarna gaat bet naar Londen.
Indien het modelijLis, zal en passant Am
sterdam worden aalgedaan.
Gedurende de reis heeft men goéd weer
gehad, behalve In Birma en bij Bangkok.
Geyaendorffer verklaarde, dat twaalf
vliegdagen voldoende waren voor de reis
naar IndiS, doch Scholte meent, dat het in
acht dagen mogelijk is. Gehoopt wordt,
23 Juli in Engeland terug te zijn.
a
Bijzonderheden.
Naar aanleiding van de aankomst van
de H.N.A.D.P. te Batavia deelt de directie
van de K.L.M. het volgende mede:
Volgens voorloopige berekening is de
geheele weg Amsterdam—Batavia afge
legd in pLm. 86 vlieguren. De snelheid
van dit type vliegtuig, dat toch eigenlijk
niets anders is dan een verbeterd type
Fokker F. VU, waarmede v. d. Hoop naur
Batavia vloog, brengt wel duidelijk in het
oog wanneer men deze 86 vlieguren van
de D. P. vergelijkt met de 127l/4 uur welke
v. d. Hoop met zijn vliegtuig voor den
zelfden tocht noodig had. De D.P. heeft
den tocht volbracht in 18 reisdagen. In
werkelijkheid verliepen tusschen vertrek
en aankomst 16 dagen.
Zooals bekend, was de tocht geprojec
teerd in 14 dagreizen, doch is het traject
KaradhiAllababad in één dag gevlogen
in plaats van twee; V. <t Hoop deed over
den tocht Amsterdam^—Batavia 20 dagrei
zen en had het geprojecteerd in 22. Gey
aendorffer en Scholte hebben dus twee
derde gebruikt van den reistijd van Van
der Hoop.
Nog een andere belangwekkende verge
lijking kan men maken, doordat Geyssen-
dor r en Scholte over het traject Boeda
pest en Bangkok dezelfde route hebben
•Bangkok 117 dagreizen, v. d. Hoop 14,
Geysendorffer en Scholte 9. Ook hieruit
moge blijken welk een buitengewone ont
wikkeling de luchtvaart in nog geen drie
jaar heeft doorgemaakt.
DE VLIEGTOCHT VAN MAITLAND
EN HEGENBERGER
Toch ook een record.
Men weet reeds dat de beide Amerikaan-
sche luitenant-vliegers M ai tl and en Ho-
genberger van San Francisco naar Hono-
loeloe rijn1 gevlogen. Het was een vlucht
in-eenen-door van 25 uur en 42 minuten.
Dit is nu wel bij lange na niet het record
voor den Tangsten vliegtocht zonder tus-
schenlanding. Maar wel is de afgelegde
weg (2400 mijl) het langste traject boven
zeê afgelegd. Maitland en Hegenberger
zijn beiden officieren bij de legervlieg-
macht. Zij deden den overtocht in een Fok
kervliegtuig.
Alles is wel glad gegaan, ten slotte;
maar de vliegers ztjn toch nog eeniger-
mate in gevaar geweest van te verdwalen.
Er was hun een heel eskader vliegtuigen
van Honoloeloe tegemoet gevlogen, doch
door den heerschenden mist vonden de
Oceaanvliegers hun verwelkomers niet;
gelukkig hebben zij het eiland niet gemist.
Een nieuw Fokker-toestel
Kan 72 uren ln de lucht Wijven.
New York, 29 Juni. Fokker, de'oonstruo-
teur vah de vliegtuigen van Byrd en Mait
land, heeft medegedeeld, dat hij op het
oogenblik een toestel bouwt, dat 72 uren
in de lucht kan blijven. Hy wilde niet ver
klaren waarom en met welk doel hy het
toestel bouwde. Hy zeide, dat zulk een
vliegtuig een ononderbroken vlucht kon
maken van San Francisco naar Tokio en
geloofde, dat de vlucht binnen een jaar
zal kunnen worden volbracht.
OP EN OM HET BINNENHOF.
Week-kronlek.
Den Haag, 80 Juni.
Ook dèt nog!....
Het woord ontglipte my gister-, V, oens-
dagnmiddag^toen onze Senaat voor dé twee
de maal binnen vler-en-twintig uren ge
noodzaakt was te oonstateeren dait.... het
„quorum" niet present was!
Dit Is om te spreken met den refe
rendaris, die gast was van de familie Van
Zirik aan het dinar, door Jacob van Lennep
gféschetst op ouderwetsch ^renoegelijken
toon in zyn roman Klaasje Zevenster*
werkelijk ^zonder antecedent".
In den «vond van Dinsdag 28 Juni kwam
de Eerste Kamer bijeen. Voor een van die
miniatuur-vergaderingen, welke ik reed»
„uit den tijdf dacht. Ze zyn absoluut on-
noodig en koeten Vader Staat slechte een
zakje „weggeworpen" geld.
Toch worden rij gehandhaafd.
Allerminst ter versterking van het pres
tige der Eerste Kamer.
De avond-vergadering van 28 Juni werd
er een met een „staartje".
Waarop niemand' verdacht was.
Senator Van Lamchot rapporteerde na
mens de oommissle-ad hoe, dat de pogingen
om griffier mr. Zlllesen te overreden, terug
te komentep zijne ontslag-aanvrage, vruch
teloos ri)n ge-heken.
Natuurlijk- Een man als Zilleeenl neemt
een bealult ais het htor-bedoelde na zeer
rijp beraad, na inneriyken zelfstrijd. Hy
heeft ln zijn mooi schrijven doen uitkamen,
dat t hem moeite heeft gekost, uit de func
tie te scheiden. De Senaat, heeft hier slechts
te berusten. En by het définitlef afscheid
dat zal plaats hebben ln de laatste*zititing-
«riode vóór het zomer-recès van 1927,
welke aanvangt in den avond van 19 Juli
ia, nog eens zeer duideiyk te doen uit
komen, hoe hoog men griffier Zlllesen
schat Als men^ch en lh zijne hoedanigheid
eératen dienaar, raadgever,van den
van
Senaat Zeker zal de Rogeerlng niet achter
blijven in het den scheldenden griffier too
rnen, dot ook zy hem in booge mate waar
deert Ik deed reeds uitkomen, dat mr. H.'
Zilleeen in zich vereenigt de graoleuse ga
ven van een, die met fijne, nobele hart-es-
beschavlng den „goeden toon", ook de uiter
lijke gratie van beschaving in het parlemen
tair debat steeds wiet hoog te houden, en
tevens: tegenover hooger- en lager-ge-
plaateten steeds was dé beminnelijkheid, de
hulpvaardigheid zelve.
sche Zaken, is mede bekend om het
vriendelijk-joviale van zijn optreden. Mr.
Zlllesen heeft hem ln den ontsdag-brlef
dank gebracht voor den steun, dien hy van
den commies-griffier ondervond en) zijne
bekwaamheid geroemd. Welke hulde men
mag aanmerken als een soort van „aanbe
veling" voor dé opvolging in het moeilijke
ambt.
Dinsdag-avond kwam de chr.-historische
senator oir. De Gijsela&r met een „peccavi",
als men 't aldus noemen mag.
De oud-burgervader van de Sleutelstad,
die vooral in den jongsten tijd met bijzon
dere levendigheid aan de discussite van
den Senaat deelneemt, heeft (weet men)
weten te doen doordrijven, dat het ontwerp
betreffende de nieuwe Middenstancskre-
d&etibank eerst in het najaar in de afdeehn-
gen1 zou worden onderzocht. Er was nu
juist niet zoo heel veel schrander doorzicht
noodig om te beseffen, - na de discussie
in de Tweede K amer.1, dat de Regeering
deze zaak met zeer-bekwamen spoed wilde
zien afgedaan.
Maar t was toch nog noodig dat minister
De Geer zelf even in de hooge vergadering
verscheen om dat te verduidelijken!.
Waarna zich nog heei-even ontspon een
debatje over de vraag, of ft wel aangaat, dat
de Regeering zich mengt in „regeling van
werkzaamheden" der Kamers.
Volkomen terecht, zal men vrij- alge
meen toegeven, wees mr. De Vos van
Steeniwyik er op, dat die Inmenging wel de
gel yk toelaatbaar moet worden geoordeeld.
Zeer recent is immers nog het „ingrijpen"
van minister Waazmk, wat de behandeling
van het ontwerp betreffende het zevende
leerjaar aangaat.
ft Is immers het formalisme ten-top ge
dreven om te willen decreteeren), dat zooara
het Parlement over „regeling Van werk
zaamheden" debatteert, de groene tafel
„onbezetf* moet wezen.
Zeker, de Kamers der Staten-Geme-
raal zyn volkomen souvereiin ln het bepalen
der onderwerpen), waarover zij zullen heb
ben te beraadslagen en vervolgens te be-
sJii ssen
(Maar: hebben zy bij het wikken én
wegen daarvan niet telkens allicht noodig
gevolgd welke v. d. Hoop ln het najaar! het advies van de Regeering!?
12J4 volgde en de Amerikaansche wereld- En is ft niet duizendmaal beter, dat de
vl.ogers in den zomer van 1924. De Ame- Regeering over zulke dingen haar oordeel
rlkaasn, doden over hst traject Boadapsst doet kennen lm openbare vergadering, dan
dat daarover in „onder-onsjeé", achter <ïe
schennen, wordt gesproken, onderhandeld?
Dat „intra muroS" van departementen,
parlementaire afdeeling-Kamers en zoo
meer bekokstoven van velerlei zaken, het
bestier des lands rakend, heeft ln den loop
der Jongste tijden toch reeds een veel te
grooten omvang aangenomen, zeer wei
nig strookendi met den goeden, ouden elsch,
dat de publieke zaak ln het openbaar be
hoort te worden behandeld!
Woensdag-middag 29 Juni waren slechts
vljf-enwtwintig senatoren present Een te-
mln dus.
Een paar minuten later kwam de heer
•Van Nageld van Ampsen redding brengen.
Werd* het nadere voorstel-De Gijeelaar,
strekkend om het ontwerp betreffende de
nieuwe Middenstandskredietbank toch nu
reeds in de afdeelingen te onderzoeken
en dus den 20en Juli ajs. goed te keuren
aangenomen met 16—10.
Voor wat verder aan .kleingoed*
op 29 dezer werd goedgekeurd, verwijs ik
naar uw verslag.
De Kon. LuchtvaartkMy» heeft haar sub-
■idie gekregen. Minister Van der Vegte
heeft in «en kort zakelijk speechje toege
licht en verduidelijkt waarom deze onder
neming Staatssteun ln elk opricht
waard is.
Aan het slot van de korte vergadering
kwam wederom eene „surprise".
De 8oc.-demooratische senator, de Rotter
dam sche wethouder De Zeeuw, maakte aan
hangig zyne interpellatie over de brug over
de Koningshaven in de tweede koopatad van
Patria.
In strijd met dén „adat", welke by inter-
pellatite tot nu toe gold aan beide zijden
van het Binnenhof, heeft de heer De Zeeuw
Woensdagmiddag alvast voorlering gedaan
van de zee vragen, welke hij tot de Regee
ring wilde riohten.
Desa interpellatie „zwemt". Of zy den
10en Juli hm. aan de orde zal worden ge
steld ter behandeling vóór het reoès, schijnt
niet geheel zeker, ft Is niet onmogelijk, dat
indien generaal Van Voorst tot Voorst aan
wezig ware geweest opdenl presidlaJen zetei,
deze den heer De Zeeuw zou beduid
hébben, dat het voorfazen van zyne vragen
moest worden uitgesteld tot lijd en wijle de
interpellatie aan de orde zal komen.
Baron Van Voorst was Dinsdagavond en
Woensdag J.l afwezig. Waarlijk niet, wijl
deze steeds door pliohtsbesef beheerschte
man lust om vacamtde te nemen stelde boven
het ter zitting komen De hoogbejaarde ge
neraal vertoeft om gezondheids-redenen te
Ems. HH werd vervangen door den nestor
van de Eerste Kamer, den chr.-hlstcri-
schen/ senator L. de Vries. Aan deze zijde
van het Binnenhof heerecht nog altijd de
&"paiing, dat by ontstentenis van den Voor
zitter de .oudste-ln-jaren hem tijdelijk ver
vangt. ft Ligt voor de hand, dat de nestor
niet altijd berekend ls voor de taak om plot
seling Kni te sprlngenT. Daarom verdient
de regeling, zóoals die thans ln de Tweede
Kamer geldt voor tijdelijke ontstentenis van
den „speakert*, wel voorkeur.
Ik meen te mogen oonstateeren, dat de
Senaat in zjjn geheel er zich oprecht en
hartelijk in zal verheugen, wanneer de
grijze generaal Van Voorst, toonbeeld van
vriendelijke gemoedelijkheid, den 19en Juli
a& weêr op zijn post zal kunnen zyn om
de Eerste Kamer te lelden by haar laatsten
„tocht" im het straks-stervenide zittingjaar!
Mr. ANTONIO.
ECONOMISCH
WEEKOVERZICHT.
Op den eenvoudigsten vorm van levens
verzekering: „Kapitaal bij overlijden"
volgt de z.g. „Gemengde Verzekering".
Deze vorm is ook by alle maatschappijen
ingevoerd en beoogt een tweeledig doel,
n l Kapitaal op vasten termijn en Kapi
taal bij overlijden", wat dus zeggen wil,
dat de verzekerde na afloop van een
vooruit bepaald aantal ja red het verze
kerde bedrag krijgt uitgekeerd of hy zijn
overlijden voor expiratie van dein termijn:
de erfgenamen. In dit geval is er dus een
dubbele zorg en wel in de eerste plaats
voor de overbiyvenlden en in de tweede
plaats voor het géheele gezin, als de
vader, verzekerde, dien vastgestielden leef
tijd heieft bereikt Het is begrij-peiyk, dat
dit tarief duurder is dan het vorige, want
de maatsohappy moet niet aan één, doch
aan twee verplichtingen voldoen. Een
derde vorm is het „Kapitaal op vasten
termyn", dus d.w.z. onverschillig of do
verzekerde ai dan niet in 'leven is, wordt
het geld uitgekeerd, doch slechte by ex-
pinati» van den termyn en niet eerder.
Dom voirn wordt veelvuldig gebruikt vu»
verkrijging vain' studiegeld of een uitzet
voor kinderen. Er wordt dius gézorgd, dat
het kind over kapitaal kan beschikken;
als hét op rijperen leeftijd is gekomen en
daarvoor wordt 'betaald, zoolang de ver
zorger, dius het gezinshoofd, in leven ls;
sterft echter de verzorger voor den afloop
van den1 vastgestelden termijn, don houdt
alle premiebetaling op.
Een gevolg van dit soort verzekering fa
de z.g. studiebeurs, die dés wordt uitge
keerd in een aantal Jaren, zoolang do stu
die vermoedelijk zal duren. Het verzeker,
de kapitaal wordt dus na een vooraf be
paald aantal jaren, b.v. gedurende die
jeugd van den ak student, uitgekeerd in
gelijke bédragm, verdeeld over enkele
jaren. Sterft dus ook weer de vader eer-
der, dan houdt de premiebetaling automa
tisch op en wordt toch het kapitaal uitge
keerd. Men voelt duidelijk 'hieruit het risi
co van de maatsohaippy.
Wy komen thans aan het „Idéaal Ta
rief", dat ook hdj de meeste maatschap,
pijen is ingevoerd, doch in 'het algemeen
wegenis hooger prijs, weinig wordt ge-
bruikt. Het idéaal tarief garandeert 10
van het verzekerde bedrag jaarlijks aan
de weduwe en de volle som na expiratie
van den vastgestelden termijn. Verzekert
zich dus een huisvader volgens dit tarief
voor Tienduizend Gulden voor 26 jaren,
en overlijdt hij door een ongeval of riekte
nè verloop van 6 jaren, dan wondt aan
de weduwe 20 jaren lang jaariyks
1000.— uitgekeerd en na afloop dier 20
jaren nog 16,000.—» waarvoor dus
slechte 6 jaarlijksohe premieén zyn be
taald in dit geval. Zeer begrijpelijk is de
premie hooger. doch niet te duur naar
venant het risico, dat de maateohwppy
draagt
De genoemde veraekerlngsvoiTOen zijn
alle bedoeld op één leven. Er bestaan ook
vormen, waar twee of meer levens tege.
lijk worden verzekerd, betrij mot premie,
betaling tot het eerste overlijden of g».
mengd, dus na een bepaald aantal Jaren
of by overlijden van den eerrten. Doxe
vorm heet oompagnonaverrekerina en
wordt dian ook slechte voor dit doel ge.
bruikt beoagemde am kapitaal te stellen
in de plaats van den overleden compag
non, wiens deel in het maatschappelijk
kapitaal door dé erven wordt opge&iaofat
SCHAGEN.
De strijd tegen het Argentijnach vieesch
begint opnieuw op te laaien. De 8 groote
laudbouw-organiaatiee ln ons land hebben
zich weder tot de ministers van Oorlog en
Marine gericht, om by de aanbestedingen
van vieesch voor leger en vloot het inge
voerde bevroren vleesoh uit te sluiten. Zy
wijzen daarby op eenige belangrijke punten,
waarby op den voorgrond treedt, dait da in
voer van Nederlandach vieesch in verschil
lende landen la verboden. Ook wijzen zh er
op, dat het prijsverschil tusschen lnkndaoh
en Argentynsch vieesch te gering is om
wegens financieele bezwaren aan het inge
voerde vieesch de voorkeur te geven. Het
ia wel waar, dat ons vieesch wegens ver-
schillende oorzaken de concurrentie moeilijk
kan volhouden. In de bestuursvergadering
van de Hoüandsche Maatschappij van Land
bouw, die gedeeltelijk door afgevaardigden
van de afdeeling Rotterdam werd bijge
woond, werden verschillende bezwaren en
betrekkingen tot genoemde concurrentie
medegedeeld, waardoor het vleeaoh ln om
land wordt gedrukt Als voorbeeld werd
genoemd de kosten van een rund van f 160.
Met runderen van' dien prijs moet men
tegen het buitenlandach vieesch ooncurree-
ren. De onkosten bedragen: accijns 16,
keurloon 9, slachtloon 7 4, vervoerkosten
6, assurantie en andere koeten 6, totaal
89. Het rund komt dus op 199, en! met
dien prijs kan men niet tegen het buiten
land op. Hoewel wy tegen die uitsluitingen
opkomen, meenden wy er toch op te aioe
ten wijzen, hoe het inkndsoh vieesch door
dn kkende wetten en verordeningen duur
wordt gemaakt.
•Met uitzondering van varkens, was dé
handel in slachtvee op 80 Juni te Schagen
goed. De prijs van vette koelen: blijft hoog,
en de handel vlot Voor eerste kwaliteit
werd 1.10 a 1.16 betaald, 2e kw. 0.96
a 1.06, 3e kw. 0.80 a 0.90.
Glachtkalveren waren iet» hoogerf dé
beste soort Mep tot 19 a 20. Schapen
waren hooger dan verleden week. Op da
jarige vette bedroeg het prijsverschil 4
a 6. Kale vette noteerden 80 a 86, wat
in de wol 87 a 42 wordt. Voor lamme
ren was de vraag voor export goe<f, de han
del vlug, de afzet zeer belangrijk. Voor
België en Frankrijk werden ongeveer 160
a 200 stuks gekocht. Naar schatting bedlroeg
de prijs per KG. l.r- a UO, wat een
hooge prijs genoemd mag worden-, de stuks
prijs bedroeg 20 a 26. De wol veehandel
wordt grootenideels door de lammeren be-
heerscht. Varkens waren trekkend. Zware
slachtvarkens zage'n we weinig. De groots
meerderheid der vette varkens bestond uit
varkens van 150 a 226 pond. Besteed werd
Ü.62 a 0.66 per KG„ trekkend'.
De bedrijfsveehandel was stug. De vlee-
zige geldékoeien werden grootenideels voor
de slacht gekocht, voor dé welde werd wei
nig gekocht, daar was geen kooplust voor.
Vette en kalfkoeien, kalm, dooh prijshou
dend. Overhouders voor de weid», met kor
ten aanvoer, kaal, 26 a 80.
Ingezonden mededeellng.
wordt gezond en sterk
het krijgt mooier glans
het wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
indien gy het des morgens
Inwryft met een weinig Purol
•t voldoet Iedereen
van Peking op li
kou-Tiensin.
De blijde ontvangst.
„Zonder antecedent" 1 De Orlfflirsvacature. - Regeling van
werkzaamheden. De K.L.M. Tot 19 Juli.
Wekelljkache causerie
Marktoverzlcht.