Uw Haar Ingesoaden Mededoellng. CHINA. Zware verliezen van Noordelijken en Zuidelijken. Sjanghai, 80| Juni Volgens berichten van Sinanfoe rukken de nationalisten in Sjantoeng op en trekken de Noordelijken naar Jensjou terug langs de spoorlijn Tiensjin—Poekou. Zij trachten hun stel lingen aan de rivier ten zuiden van Jen- tsjou te bevestigen en de voorhoede van Sjangkaiajek te omsingelen, wiens troepen 26 kilometer ten Zuid-Westen van dat ge bied aan het groote kanaal zijn versche nen. De Zuidelijken zoowel als de Noor delijken lijden zware verliezen. Het derde en het vierde leger der Noordelijken heb ben hun front van de gele rivier naar Tsjangtsjou, zestig mijl ten Zuiden van Tjëntsln. overgebracht. Tegen de Ruisen. Successen van de combinatie Tsjiang Kel- ■Jek en Feng-Joe-sJang. Te Sjanghai ls een draadloos bericht ontvangen uit Kankou, gedateerd van 29 dezer. Het behelst, dat Ingevolge het ulti matum, afgekondigd door Tsjiang-Kal- sjek en Feng-Joe-sjang de Russiaoüe on derdanen die niet verbonden zijn aan het Russische consulaat binnen de 24 uur de stad moeten hebben verlaten. De verwachting was, dat Borodln, de Russische adviseur van de regeering te Hankou, dien avond zou vertrekken. Andere berichten melden, dat Feng de troepen van Tadang-Tso-lin tot aan de ^ele Rivier heeft teruggeworpen uggeworpon langs len spoorweg Hankou-Peklng. Tegelijker tijd nikt Tsjiang-Kal-yjek in de richting 'angs d( en spoorweg Poe- OOST-INDIK Da aankomst van den krols* „Smnstra" teSoerabaJa. Een verslaggever van de »Nwe. Soer. Crt.*, die op Woensdag 1 Juni aan boord van de .Pro Patria", een der oorlogssche pen, die den van Sjanghai komenden krui ser „Sumatra" op de reede van Soerabaja tegemoet voeren, de ontvangst bijwoonde, schrijft daarover o. m. het volgende: Even over half negen men- was om half acht weggevaren krijgt men de „Sumatra" in het licht. Wij hijBchen het na&maeln, hetgeen voorschrift is, en' het welkomsein, een beleefdheid, welke beant woord wordt Als beide oorlogsschepen elkaar voorbijvaren, kent de blijdschap geen grenzen. Op het achterdek van de „Su matra" staan alle officieren geschaard. Man lief daar herkent vrouwlief op de „Pro Pa tria". „Waar is pappie?" vraagt een kleine blonde bengel, als hij mammie wet zwaaien. „Daar!" wijst siJn moeder. En dan gilt het kind: „Dag pappie! Dag pappie!" Maar pappie kan het ndet hooren, want hl) ia neg te ver weg. Het, „Wilhelmus" wordt gespeeld. Weer springt alles, wat zeeofficier is, in de hou ding. De commandant salueert Men min dert vaart De tegemoetvarende schepen wenden het roer. Er wordt in een andere formatie gevaren: De ^Zeeslang" en „Kro kodil" gaan nu voorop. Dan de „Sumatra" in het midderu, geflankeerd door de „Kra- katau" en „Pro Patria", terwijl de divisie onderzeebooten de hekkensluiter ia. De ma noeuvre wordt schitterend ten uitvoer ge bracht. „Toch hebben wij geen generale repetitie gehouden!" verzekert de marine- commandant ons lachend. De scheepshond aan boord van de „Su matra" speelt een vioolijken marsch. Het lijkt wel, öf men er uitgelaten is van vreug de. Men grijpt elkaar vast en maakt een paar gekke bokk-esprongen. Misschien is het we! de charleston! Plotseling wordt een trompet gestoken. Het signaal van „De ja gers van Van Dam" weerklinkt. De „Pro Patria" en „Krakatau" wijken uit, want er zullen saluutschoten worden gelost Even later branden' zij los. Een vuurstraal, een rookkolom, een daverend gerol en daarna de echo. Tientallen! keeren achter elkaar, zoodat hooren en zien vergaat Zij wonden beantwoord door de kustbafterjj. Enkele schepen op de reede en aan den kant hijschen het welkom^vlaggesein ,JL. B. H.", voor welke attentie door de „Su matra" met het sein „X. O. R." wordt be dankt Op de kade staat het tjokvol van de menschen, die den sierlijken, grijzen krui ser' met zijn twee massale stoompijpen, zoeklichten vóór en achter, en kanonnen op bijna elk dek, willen zien. De „Patria" ligt op stoom, vertrekt zoo dadelijk naar het moederland. De passagiers wulven fanatiek. De „Sumatra" blijft tot morgenochtend eif uur op de reede liggen, zoo vertelde men ons. De overige schepen voeren weer het marine-ibasain In, waar men om een uur of half elf aan den wal gemeerd1 lag. De „Su matra" kwam een half uur vroeger aan, dan men verwachtte. Om elf uur ging de admi raal, die speciaal voor deze gelegenheid udt Nongkodjadjar was overgekomen, aan. boord. Morgen zullen de marmer van de „Sumatra" worden „Ingegoten". Hen eind1 zal zijn, zoo- ad» de heele reis ia geweest, behalve dan wellicht de tijd, in 8janghai doorgebracht: één groot» fuif. Het vil eg-ongeluk MJ bef Westgat van Soerabaja. In «anïflulti'ng op de telegrafische be richten betreffende het noodlottige vlieg- tudgongetuk nabij toet Wostgat te Socra- baja, liezen wy nog het volgende: Ben groep van 8 W. A.-watervlieghii- gen was opgestegen voor een oefenbocht benoorden het Westgat van Soeiwboja. Om 10 u. 6 vjm_op ongeveer 40 zm. NJN.O. van lichtschip Westgat, werd opgemerkt, dat een der beidie volgvliegtuigen die W. A. 16 ontbrak; de groep keerde da- Küeflijfc terug en vond het ontbrekend)^ vliegtuig gebroken in het water. Uit de lucht werd1 waargenomen, dat het verongelukte vliegtuig zwaar /bescha digd was van den vlieger werd niets meer gezien, de waarnemer direef op een stuk drijver in die nabijheid, döoh vrij van de rest van het vliegtuig, dat klaarbUjke- Ujk zinkende waa Daar de toestand van die zee op dat tijdstip een landing nabij het veronge lukte vliegtuig voor de beide andere vliegtuigen te riskant maakte en. zulks zou hébben bunnen veroorzaken, dat ook die vliegtuigen zouden verongelukken, bleven deze bh de W. A 16 in de lucht cirkelen, dadelijk per draadlooze om hulp seinende, welk sein onmiddellijk door Soe- rafbajia-radio met het S.OJS.-eein werd be antwoord. De beide vliegtuigen bleven zoolang ter plaatse, als hun benzinevoor raad toeliet, waarna ze naar het vlieg kamp terugkeerden. Op het S.OB.-eehi steeg een der zee waardige Dorndervliegtuig''ri van het vliegkamp op oim hulp te bieden, na kor ten tijd gevolgd door een tweede. De tor pedoboot „Krokodil", welke in het Wee- tervearwater oefende, spoedde zich naar die plaats des onheils, terwijl de Kraka tau en „Zeeslang" stoom stookten en na korten tijd dé Krokodil" volgden. Den geheelen verderen dog werd er met de genoemde sohepen en vliegtuigen, la ter nog door een 6-tal W. A.-vliegtuigen aangevuld!, gezocht, zonder verder iets van de W. A. 16 te vinden, ook geen wrakstukken. Na donker bleven .Kraka tau" en Krokodil" ter plaatse en den vol genden morgen werd het zoeken, met de Dorniera, weer voortgezet. Ofschoon hier mede nog wordt voortgegaan,., wordt de kans op roddlng thans vrijwel uitgesloten genoht Het feest dér onderofficieren en het diner der officieren aangeboden -aan den vloot-commandant en waartoe 120 perso nen waren uitgenood igd, zijn afgelast in verband met het vliegongeluk. De admiraal sprak het personeel van den marine-vl1 egrüenst toe en betuigde ook namens den landvoogd zjjn deelneming Hy •prak woorden van troost en zelde, dat rijn vertrouwen tol de capaciteiten van den vliegd lenst door bet ongeval niet ge- LUCHTVAART. DE EERSTE FASSAGIERSVLUCHT NAAR OOST-INDIE. De aankomst te Batavia en het plan voor de terugrei». Aneta seint uit Batavia: By aankomst van het Fokkervliegtulg alhier stroomde het publiek, dat vol en thousiasme en niet te houden was, het tor- rein op, juichende en met hoeden zwaaien de; spontaan werd het Wilhelmus aange heven. De hoer Van Lear Blaok nam, rustig in de cabine zittende, de geestdriftige hulde- betoogingen in ontvangst, Ben vertegenwoordiger van Aneta had een onderhoud met de bcstoltirdera Gey- sendorffer en Scholte. Het gezelschap blijft zes of zeven dagen te Batavia, in verband met het nakijken van het vlieg tuig, waarvoor Geyaendorffer waarschijn lijk reeds morgen naar Bandoeng ver trekt. De terugtocht gaat via Medan langs de zelfde route en men hoopt door te vliegen naar Engeland, eerst naar Glasgow, om de dochter van den heer Van Lear Black af te halen; daarna gaat bet naar Londen. Indien het modelijLis, zal en passant Am sterdam worden aalgedaan. Gedurende de reis heeft men goéd weer gehad, behalve In Birma en bij Bangkok. Geyaendorffer verklaarde, dat twaalf vliegdagen voldoende waren voor de reis naar IndiS, doch Scholte meent, dat het in acht dagen mogelijk is. Gehoopt wordt, 23 Juli in Engeland terug te zijn. a Bijzonderheden. Naar aanleiding van de aankomst van de H.N.A.D.P. te Batavia deelt de directie van de K.L.M. het volgende mede: Volgens voorloopige berekening is de geheele weg Amsterdam—Batavia afge legd in pLm. 86 vlieguren. De snelheid van dit type vliegtuig, dat toch eigenlijk niets anders is dan een verbeterd type Fokker F. VU, waarmede v. d. Hoop naur Batavia vloog, brengt wel duidelijk in het oog wanneer men deze 86 vlieguren van de D. P. vergelijkt met de 127l/4 uur welke v. d. Hoop met zijn vliegtuig voor den zelfden tocht noodig had. De D.P. heeft den tocht volbracht in 18 reisdagen. In werkelijkheid verliepen tusschen vertrek en aankomst 16 dagen. Zooals bekend, was de tocht geprojec teerd in 14 dagreizen, doch is het traject KaradhiAllababad in één dag gevlogen in plaats van twee; V. <t Hoop deed over den tocht Amsterdam^—Batavia 20 dagrei zen en had het geprojecteerd in 22. Gey aendorffer en Scholte hebben dus twee derde gebruikt van den reistijd van Van der Hoop. Nog een andere belangwekkende verge lijking kan men maken, doordat Geyssen- dor r en Scholte over het traject Boeda pest en Bangkok dezelfde route hebben •Bangkok 117 dagreizen, v. d. Hoop 14, Geysendorffer en Scholte 9. Ook hieruit moge blijken welk een buitengewone ont wikkeling de luchtvaart in nog geen drie jaar heeft doorgemaakt. DE VLIEGTOCHT VAN MAITLAND EN HEGENBERGER Toch ook een record. Men weet reeds dat de beide Amerikaan- sche luitenant-vliegers M ai tl and en Ho- genberger van San Francisco naar Hono- loeloe rijn1 gevlogen. Het was een vlucht in-eenen-door van 25 uur en 42 minuten. Dit is nu wel bij lange na niet het record voor den Tangsten vliegtocht zonder tus- schenlanding. Maar wel is de afgelegde weg (2400 mijl) het langste traject boven zeê afgelegd. Maitland en Hegenberger zijn beiden officieren bij de legervlieg- macht. Zij deden den overtocht in een Fok kervliegtuig. Alles is wel glad gegaan, ten slotte; maar de vliegers ztjn toch nog eeniger- mate in gevaar geweest van te verdwalen. Er was hun een heel eskader vliegtuigen van Honoloeloe tegemoet gevlogen, doch door den heerschenden mist vonden de Oceaanvliegers hun verwelkomers niet; gelukkig hebben zij het eiland niet gemist. Een nieuw Fokker-toestel Kan 72 uren ln de lucht Wijven. New York, 29 Juni. Fokker, de'oonstruo- teur vah de vliegtuigen van Byrd en Mait land, heeft medegedeeld, dat hij op het oogenblik een toestel bouwt, dat 72 uren in de lucht kan blijven. Hy wilde niet ver klaren waarom en met welk doel hy het toestel bouwde. Hy zeide, dat zulk een vliegtuig een ononderbroken vlucht kon maken van San Francisco naar Tokio en geloofde, dat de vlucht binnen een jaar zal kunnen worden volbracht. OP EN OM HET BINNENHOF. Week-kronlek. Den Haag, 80 Juni. Ook dèt nog!.... Het woord ontglipte my gister-, V, oens- dagnmiddag^toen onze Senaat voor dé twee de maal binnen vler-en-twintig uren ge noodzaakt was te oonstateeren dait.... het „quorum" niet present was! Dit Is om te spreken met den refe rendaris, die gast was van de familie Van Zirik aan het dinar, door Jacob van Lennep gféschetst op ouderwetsch ^renoegelijken toon in zyn roman Klaasje Zevenster* werkelijk ^zonder antecedent". In den «vond van Dinsdag 28 Juni kwam de Eerste Kamer bijeen. Voor een van die miniatuur-vergaderingen, welke ik reed» „uit den tijdf dacht. Ze zyn absoluut on- noodig en koeten Vader Staat slechte een zakje „weggeworpen" geld. Toch worden rij gehandhaafd. Allerminst ter versterking van het pres tige der Eerste Kamer. De avond-vergadering van 28 Juni werd er een met een „staartje". Waarop niemand' verdacht was. Senator Van Lamchot rapporteerde na mens de oommissle-ad hoe, dat de pogingen om griffier mr. Zlllesen te overreden, terug te komentep zijne ontslag-aanvrage, vruch teloos ri)n ge-heken. Natuurlijk- Een man als Zilleeenl neemt een bealult ais het htor-bedoelde na zeer rijp beraad, na inneriyken zelfstrijd. Hy heeft ln zijn mooi schrijven doen uitkamen, dat t hem moeite heeft gekost, uit de func tie te scheiden. De Senaat, heeft hier slechts te berusten. En by het définitlef afscheid dat zal plaats hebben ln de laatste*zititing- «riode vóór het zomer-recès van 1927, welke aanvangt in den avond van 19 Juli ia, nog eens zeer duideiyk te doen uit komen, hoe hoog men griffier Zlllesen schat Als men^ch en lh zijne hoedanigheid eératen dienaar, raadgever,van den van Senaat Zeker zal de Rogeerlng niet achter blijven in het den scheldenden griffier too rnen, dot ook zy hem in booge mate waar deert Ik deed reeds uitkomen, dat mr. H.' Zilleeen in zich vereenigt de graoleuse ga ven van een, die met fijne, nobele hart-es- beschavlng den „goeden toon", ook de uiter lijke gratie van beschaving in het parlemen tair debat steeds wiet hoog te houden, en tevens: tegenover hooger- en lager-ge- plaateten steeds was dé beminnelijkheid, de hulpvaardigheid zelve. sche Zaken, is mede bekend om het vriendelijk-joviale van zijn optreden. Mr. Zlllesen heeft hem ln den ontsdag-brlef dank gebracht voor den steun, dien hy van den commies-griffier ondervond en) zijne bekwaamheid geroemd. Welke hulde men mag aanmerken als een soort van „aanbe veling" voor dé opvolging in het moeilijke ambt. Dinsdag-avond kwam de chr.-historische senator oir. De Gijsela&r met een „peccavi", als men 't aldus noemen mag. De oud-burgervader van de Sleutelstad, die vooral in den jongsten tijd met bijzon dere levendigheid aan de discussite van den Senaat deelneemt, heeft (weet men) weten te doen doordrijven, dat het ontwerp betreffende de nieuwe Middenstancskre- d&etibank eerst in het najaar in de afdeehn- gen1 zou worden onderzocht. Er was nu juist niet zoo heel veel schrander doorzicht noodig om te beseffen, - na de discussie in de Tweede K amer.1, dat de Regeering deze zaak met zeer-bekwamen spoed wilde zien afgedaan. Maar t was toch nog noodig dat minister De Geer zelf even in de hooge vergadering verscheen om dat te verduidelijken!. Waarna zich nog heei-even ontspon een debatje over de vraag, of ft wel aangaat, dat de Regeering zich mengt in „regeling van werkzaamheden" der Kamers. Volkomen terecht, zal men vrij- alge meen toegeven, wees mr. De Vos van Steeniwyik er op, dat die Inmenging wel de gel yk toelaatbaar moet worden geoordeeld. Zeer recent is immers nog het „ingrijpen" van minister Waazmk, wat de behandeling van het ontwerp betreffende het zevende leerjaar aangaat. ft Is immers het formalisme ten-top ge dreven om te willen decreteeren), dat zooara het Parlement over „regeling Van werk zaamheden" debatteert, de groene tafel „onbezetf* moet wezen. Zeker, de Kamers der Staten-Geme- raal zyn volkomen souvereiin ln het bepalen der onderwerpen), waarover zij zullen heb ben te beraadslagen en vervolgens te be- sJii ssen (Maar: hebben zy bij het wikken én wegen daarvan niet telkens allicht noodig gevolgd welke v. d. Hoop ln het najaar! het advies van de Regeering!? 12J4 volgde en de Amerikaansche wereld- En is ft niet duizendmaal beter, dat de vl.ogers in den zomer van 1924. De Ame- Regeering over zulke dingen haar oordeel rlkaasn, doden over hst traject Boadapsst doet kennen lm openbare vergadering, dan dat daarover in „onder-onsjeé", achter <ïe schennen, wordt gesproken, onderhandeld? Dat „intra muroS" van departementen, parlementaire afdeeling-Kamers en zoo meer bekokstoven van velerlei zaken, het bestier des lands rakend, heeft ln den loop der Jongste tijden toch reeds een veel te grooten omvang aangenomen, zeer wei nig strookendi met den goeden, ouden elsch, dat de publieke zaak ln het openbaar be hoort te worden behandeld! Woensdag-middag 29 Juni waren slechts vljf-enwtwintig senatoren present Een te- mln dus. Een paar minuten later kwam de heer •Van Nageld van Ampsen redding brengen. Werd* het nadere voorstel-De Gijeelaar, strekkend om het ontwerp betreffende de nieuwe Middenstandskredietbank toch nu reeds in de afdeelingen te onderzoeken en dus den 20en Juli ajs. goed te keuren aangenomen met 16—10. Voor wat verder aan .kleingoed* op 29 dezer werd goedgekeurd, verwijs ik naar uw verslag. De Kon. LuchtvaartkMy» heeft haar sub- ■idie gekregen. Minister Van der Vegte heeft in «en kort zakelijk speechje toege licht en verduidelijkt waarom deze onder neming Staatssteun ln elk opricht waard is. Aan het slot van de korte vergadering kwam wederom eene „surprise". De 8oc.-demooratische senator, de Rotter dam sche wethouder De Zeeuw, maakte aan hangig zyne interpellatie over de brug over de Koningshaven in de tweede koopatad van Patria. In strijd met dén „adat", welke by inter- pellatite tot nu toe gold aan beide zijden van het Binnenhof, heeft de heer De Zeeuw Woensdagmiddag alvast voorlering gedaan van de zee vragen, welke hij tot de Regee ring wilde riohten. Desa interpellatie „zwemt". Of zy den 10en Juli hm. aan de orde zal worden ge steld ter behandeling vóór het reoès, schijnt niet geheel zeker, ft Is niet onmogelijk, dat indien generaal Van Voorst tot Voorst aan wezig ware geweest opdenl presidlaJen zetei, deze den heer De Zeeuw zou beduid hébben, dat het voorfazen van zyne vragen moest worden uitgesteld tot lijd en wijle de interpellatie aan de orde zal komen. Baron Van Voorst was Dinsdagavond en Woensdag J.l afwezig. Waarlijk niet, wijl deze steeds door pliohtsbesef beheerschte man lust om vacamtde te nemen stelde boven het ter zitting komen De hoogbejaarde ge neraal vertoeft om gezondheids-redenen te Ems. HH werd vervangen door den nestor van de Eerste Kamer, den chr.-hlstcri- schen/ senator L. de Vries. Aan deze zijde van het Binnenhof heerecht nog altijd de &"paiing, dat by ontstentenis van den Voor zitter de .oudste-ln-jaren hem tijdelijk ver vangt. ft Ligt voor de hand, dat de nestor niet altijd berekend ls voor de taak om plot seling Kni te sprlngenT. Daarom verdient de regeling, zóoals die thans ln de Tweede Kamer geldt voor tijdelijke ontstentenis van den „speakert*, wel voorkeur. Ik meen te mogen oonstateeren, dat de Senaat in zjjn geheel er zich oprecht en hartelijk in zal verheugen, wanneer de grijze generaal Van Voorst, toonbeeld van vriendelijke gemoedelijkheid, den 19en Juli a& weêr op zijn post zal kunnen zyn om de Eerste Kamer te lelden by haar laatsten „tocht" im het straks-stervenide zittingjaar! Mr. ANTONIO. ECONOMISCH WEEKOVERZICHT. Op den eenvoudigsten vorm van levens verzekering: „Kapitaal bij overlijden" volgt de z.g. „Gemengde Verzekering". Deze vorm is ook by alle maatschappijen ingevoerd en beoogt een tweeledig doel, n l Kapitaal op vasten termijn en Kapi taal bij overlijden", wat dus zeggen wil, dat de verzekerde na afloop van een vooruit bepaald aantal ja red het verze kerde bedrag krijgt uitgekeerd of hy zijn overlijden voor expiratie van dein termijn: de erfgenamen. In dit geval is er dus een dubbele zorg en wel in de eerste plaats voor de overbiyvenlden en in de tweede plaats voor het géheele gezin, als de vader, verzekerde, dien vastgestielden leef tijd heieft bereikt Het is begrij-peiyk, dat dit tarief duurder is dan het vorige, want de maatsohappy moet niet aan één, doch aan twee verplichtingen voldoen. Een derde vorm is het „Kapitaal op vasten termyn", dus d.w.z. onverschillig of do verzekerde ai dan niet in 'leven is, wordt het geld uitgekeerd, doch slechte by ex- pinati» van den termyn en niet eerder. Dom voirn wordt veelvuldig gebruikt vu» verkrijging vain' studiegeld of een uitzet voor kinderen. Er wordt dius gézorgd, dat het kind over kapitaal kan beschikken; als hét op rijperen leeftijd is gekomen en daarvoor wordt 'betaald, zoolang de ver zorger, dius het gezinshoofd, in leven ls; sterft echter de verzorger voor den afloop van den1 vastgestelden termijn, don houdt alle premiebetaling op. Een gevolg van dit soort verzekering fa de z.g. studiebeurs, die dés wordt uitge keerd in een aantal Jaren, zoolang do stu die vermoedelijk zal duren. Het verzeker, de kapitaal wordt dus na een vooraf be paald aantal jaren, b.v. gedurende die jeugd van den ak student, uitgekeerd in gelijke bédragm, verdeeld over enkele jaren. Sterft dus ook weer de vader eer- der, dan houdt de premiebetaling automa tisch op en wordt toch het kapitaal uitge keerd. Men voelt duidelijk 'hieruit het risi co van de maatsohaippy. Wy komen thans aan het „Idéaal Ta rief", dat ook hdj de meeste maatschap, pijen is ingevoerd, doch in 'het algemeen wegenis hooger prijs, weinig wordt ge- bruikt. Het idéaal tarief garandeert 10 van het verzekerde bedrag jaarlijks aan de weduwe en de volle som na expiratie van den vastgestelden termijn. Verzekert zich dus een huisvader volgens dit tarief voor Tienduizend Gulden voor 26 jaren, en overlijdt hij door een ongeval of riekte nè verloop van 6 jaren, dan wondt aan de weduwe 20 jaren lang jaariyks 1000.— uitgekeerd en na afloop dier 20 jaren nog 16,000.—» waarvoor dus slechte 6 jaarlijksohe premieén zyn be taald in dit geval. Zeer begrijpelijk is de premie hooger. doch niet te duur naar venant het risico, dat de maateohwppy draagt De genoemde veraekerlngsvoiTOen zijn alle bedoeld op één leven. Er bestaan ook vormen, waar twee of meer levens tege. lijk worden verzekerd, betrij mot premie, betaling tot het eerste overlijden of g». mengd, dus na een bepaald aantal Jaren of by overlijden van den eerrten. Doxe vorm heet oompagnonaverrekerina en wordt dian ook slechte voor dit doel ge. bruikt beoagemde am kapitaal te stellen in de plaats van den overleden compag non, wiens deel in het maatschappelijk kapitaal door dé erven wordt opge&iaofat SCHAGEN. De strijd tegen het Argentijnach vieesch begint opnieuw op te laaien. De 8 groote laudbouw-organiaatiee ln ons land hebben zich weder tot de ministers van Oorlog en Marine gericht, om by de aanbestedingen van vieesch voor leger en vloot het inge voerde bevroren vleesoh uit te sluiten. Zy wijzen daarby op eenige belangrijke punten, waarby op den voorgrond treedt, dait da in voer van Nederlandach vieesch in verschil lende landen la verboden. Ook wijzen zh er op, dat het prijsverschil tusschen lnkndaoh en Argentynsch vieesch te gering is om wegens financieele bezwaren aan het inge voerde vieesch de voorkeur te geven. Het ia wel waar, dat ons vieesch wegens ver- schillende oorzaken de concurrentie moeilijk kan volhouden. In de bestuursvergadering van de Hoüandsche Maatschappij van Land bouw, die gedeeltelijk door afgevaardigden van de afdeeling Rotterdam werd bijge woond, werden verschillende bezwaren en betrekkingen tot genoemde concurrentie medegedeeld, waardoor het vleeaoh ln om land wordt gedrukt Als voorbeeld werd genoemd de kosten van een rund van f 160. Met runderen van' dien prijs moet men tegen het buitenlandach vieesch ooncurree- ren. De onkosten bedragen: accijns 16, keurloon 9, slachtloon 7 4, vervoerkosten 6, assurantie en andere koeten 6, totaal 89. Het rund komt dus op 199, en! met dien prijs kan men niet tegen het buiten land op. Hoewel wy tegen die uitsluitingen opkomen, meenden wy er toch op te aioe ten wijzen, hoe het inkndsoh vieesch door dn kkende wetten en verordeningen duur wordt gemaakt. •Met uitzondering van varkens, was dé handel in slachtvee op 80 Juni te Schagen goed. De prijs van vette koelen: blijft hoog, en de handel vlot Voor eerste kwaliteit werd 1.10 a 1.16 betaald, 2e kw. 0.96 a 1.06, 3e kw. 0.80 a 0.90. Glachtkalveren waren iet» hoogerf dé beste soort Mep tot 19 a 20. Schapen waren hooger dan verleden week. Op da jarige vette bedroeg het prijsverschil 4 a 6. Kale vette noteerden 80 a 86, wat in de wol 87 a 42 wordt. Voor lamme ren was de vraag voor export goe<f, de han del vlug, de afzet zeer belangrijk. Voor België en Frankrijk werden ongeveer 160 a 200 stuks gekocht. Naar schatting bedlroeg de prijs per KG. l.r- a UO, wat een hooge prijs genoemd mag worden-, de stuks prijs bedroeg 20 a 26. De wol veehandel wordt grootenideels door de lammeren be- heerscht. Varkens waren trekkend. Zware slachtvarkens zage'n we weinig. De groots meerderheid der vette varkens bestond uit varkens van 150 a 226 pond. Besteed werd Ü.62 a 0.66 per KG„ trekkend'. De bedrijfsveehandel was stug. De vlee- zige geldékoeien werden grootenideels voor de slacht gekocht, voor dé welde werd wei nig gekocht, daar was geen kooplust voor. Vette en kalfkoeien, kalm, dooh prijshou dend. Overhouders voor de weid», met kor ten aanvoer, kaal, 26 a 80. Ingezonden mededeellng. wordt gezond en sterk het krijgt mooier glans het wordt vrij van roos het blijft beter zitten indien gy het des morgens Inwryft met een weinig Purol •t voldoet Iedereen van Peking op li kou-Tiensin. De blijde ontvangst. „Zonder antecedent" 1 De Orlfflirsvacature. - Regeling van werkzaamheden. De K.L.M. Tot 19 Juli. Wekelljkache causerie Marktoverzlcht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2