Tweede Blad
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
VAN ZATERDAG 2 JUJI 1927.
De vereenüglng Tan Petten en ZtJpe.
„De lawten gelijkelijk omslaan."
Petten, 80 Juni. In de vergadering van
de oanumiasde bedloeld bij art. 181 der ige-
jneentewet is behandeld' het wetsontwerp
tot vereeniging van Pelten en ZÜjipa. De
opheffing als zelfstandige gemeente ten
gevolge van financieel© moeilijkheden en
liet opleggen van verlichtingen door de
regeering werd een te zware straf ge
oordeeld, waaraan bovendien nog de mo
gelijkheid verbonden is tot 1944 extra be
last te worden met een zware belasting
voor de wachtgelden der ambtenaren. De
ootrmnissie protesteert tegen deze bepa
ling en stelt zich op het standpunt van één
gemeente, waarvan alle ingezetenen de
lasten gelijkelijk zuilen dragen.
Emmeu onder Rljkscnrateele?
De regeering heeft zich thans bereid
verklaard, Dimmens financieel tekort ge
durende drie jaren te dekken. Zij heeft
fcdertoe een aantal edschen gesteld be
treffende salarisverlagingen, de uiterste
bezuiniging en controle door de regeering
en provinciaal bestuur van het financieel
beleid.
Nieuwe belastingen zullen moeten wor
den Ingesteld en de bestaande verhoogd.
Bij aanneming van dit plan zal de ge
meente dius feitelijk onder RJjkscurateele
komen, daar tot geen enkele uitgaaf zal
mogen worden besloten zonder goedkeu
ring van de regeering.
B. en W. zullen aan den raad hun prae-
advles over dit voorstel mededeelen.
De kanalisatie van West-Friesland.
Onder leiding van dr. 0. J. K. van Aalst
uit Amsterdam, is Woensdagnamiddag in
het stadhuis te Alkmaar een vergadering
gehouden van belanghebbenden bij de ka
nalisatie van West-Friesland. Uitgenoo-
digd waren 67 gemeentebesturen en wa
terschapsbesturen en twee Kamers van
Koophandel; slechts twee der genoodlgde
gemeentebesturen waren niet vertegen
woordigd. De voorzitter verklaarde, dat
bij doorvoering van de kanalisatie Noord-
Holland het beste deel van ons land zal
worden.
De stemming der vergadering was zeer
sympathiek; principieel verzet uitte zich
slechts weinig. Verscheidene colleges,
waaronder zeer belangrijke, deden toezeg
ging, den aanslag te aanvaarden.
Met algemeene stemmen heeft de ge
meenteraad van Schagen besloten, gedu
rende 40 jaar 6000 per jaar bij te dra
gen In de kosten voor de kanalisatie van
West-Friesland, wanneer het pand Kol-
horn-Kreil op dezelfde breedte wordt ge
projecteerd als indertijd door de commis
sie-Van Aalst werd voorgesteld en niet
op een mindere breedte, en met vaste
bruggen, zooals de provinciale commissie
thans voorstelt.
Friesche taal en geschiedenis.
Meer erkenning verlangd.
De leden van de Eerste Kamer, de hoe
ren Croles de De Vries hebben aan den
minister van Onderwijs, K. en W. de vol
gende vragen gesteld:
Is het den minister bekend, dat in steeds
breeder kring in Friesland het gevoelen
veld wint, dat het Frieech-nationale, in het
bijzonder de eigen Friesche taal, binnen
het Nederlandsch staatsverband! te veel
wordt gedrukt door de aan het Hollandsoh
gegeven voorkeur?
Is de minister bereid om, ter tegemoet
koming aan rechtmatige grieven, te be
vorderen: dat nu toch eindelijk eens wor
de opgericht een leerstoel in de Frieeohe
taal «n geschiedenis; dat, nevens dat in
de HoüLandsche, op de lagere scholen in
Friesland ook onderwijs desverlangd wor-
de gegtven in de Friesche taal?
Indien de minister hiertoe bereid mocht
wezen, zou hij dan ook willen mededeelen,
togen wanneer dietse maatregelen tot op
richting van voormelden leerstoel inogen
worden te gemoet gezien?
De stormrampcollecte te Amsterdam.
Ruim 91.000.
De collecte te Eibergen.
Marine-prijsvraag.
De overgroot» belangstelling welke zijn
ftadio-Marineavond in den 'lande mocht
ondervinden, bracht het Comité van Actie
voor de Propaganda der Kon. Ned. Ver.
eemdging „Ome Vloot' er toe, een prijs
vraag uit te schrijven voor een studie
betreffende de groot» „Russische taptoe",
ate door de stafmuzlek te Helder is uit
gevoerd, maar omtrent welker bena
ming men in het onzekere verkeert Bin
nenkort zullen nadere (bijzandertoedeni om
trent deze prijsvraag worden gepubli
ceerd.
De bet eekenis van den vliegtocht
Holland—Oost-Indlë.
De „N. Rott Crk" schrijft:
Zoo zijn dan. veilig de zestienduizend
kilometers tusschen Amsterdam en Batavna
afgelegd, en heit vliegwezen heeft hiermede
een nieuwe en belangrijke overwinning te
boeken.
Gelijk wij reeds hebben opgemerkt, ware
het mogelijk geweest den tocht in nog vrij
aanmerkelijk kortoren tijd te volbrengen,
zonder de grenzen der veiligheid te over
schrijden; maar het lag niet in oen aard
dezer oniuernennng er eeni geforceerde
viuehit van te maken.
Een nieuwe en belangrijke overwinning
noemden wij dezen tocht, omdat hier im
mers vrijwel zonder eenige andere dan ce
normale voorbereiding voor een vliegtocht
en zonder dat ook een speciale motor werd
gebruikt, het dagelüks op verschillende
internationale routes gebezigde vliegtuig
zijn perfecte bruikbaarheid voor een der-
gelijken lange-afstand-teer bewees. Geen
oogenblik heeft de 460-paards Jupiter-motor
gehaperd en op den ganschen langen weg
heeft slechts één onbeteekenend defect aan
het toestel een gering oponthoud veroor
zaakt Al moge op den duur de voorkeur
gegeven worden aan de tweemotorige vliegt
tuigen, zooals er de vorige week een op het
traject- Holland1Londen door de kXJM. is
ingewijd en zooais er ook later voor dé ge
leidelijke geregelde overbrugging van den
afstand tusschen moederland en kolonie ge
bezigd zullen worden, het éénmotorige vlieg
tuig heeft bewezen een groot ere betrouw
baarheid te bezitten dan dé leek veelal wel
meent.
Van beteekenis mag deze tocht heetem,
omdat hij ais een voorlooper op nu niet
meer ai te verren afstand' mag wordén be
schouwd van de geregelde lüchtverbinding
tusschen Nederland en Indië. Al zal de
lüchtverbinding vooreerst niet in haar ge
heel door Nederiandsche vliegtuigen worden
bewerkstelligd déze zullen dé eindtrajec-
ten in beide richtingen voor hun rekening
nemen zoo zal het toch aan de gereedheid
van ons nationale vliegwezen te danken zijn,
dat in aansluiting met de Britsche lucht
vaartorganisatie, die geheel Zuid-Midden-
Azië overspant, zulk een verbinding binnen
afzlenbaren tijd tot dé werkelijkheden kan
gaan behooren. In dit verband is het vlag
vertoon van dit Jn de wilde vaart" gechar
terde Hollandsche vliegtuig in de Britsche
overzeesche landen van niet geringe betee
kenis.
De ondervindingen, op dezen tocht op
gedaan, hebben bovendien de belangrijke
verbetering van de grondorganisatie bewe
zen. Terwijl Van der Hoop en de zijnen
nog hadden neer te dalen op verschillende
terreinen, dfie grooteHjks te wenschen lieten
wat uitgebreidheid, outillage of vrijheid van
toegang en uitgang betreft, hebben Geys-
sendorffer en Schol te vrijwel overal uitne
mende, modern toegeruste terreinen tot hun
beschikking gevonden. Een andere onder
vinding is de ontmoeting van eenige echt-
tronische moesson-buien in Acbter-Indië en
Siam. welke niet hebben kunnen verhin
deren, dat de tocht naar het gestelde doel
werd voortgezet en het doel werd bereikt.
De meermalen geopperde gedachte dat het
in tropische landen gedurende sommige
tijden van het jaar niet mogelijk zou wezen
te vliegen, is hiermede alweder naar het
rijk der ongegronde bezwaren verwezen.
Een sterke motor, een goede piloot, een
doeltreffende grondorganisatie, ziedaar het-
geen noodig is, en hiermede vervallen kli-
mastsbez waren.
Het welslagen van dézen' tocht is een
hartelijke gelukwensch waard, niet alleen
voor hen. die hem organiseerden en diie
hem volbrachten, maar ook voor Nederland
en Indië beide, die hierdoor het oogenblik
van een betrouwbare en snelle verbinding
door de lucht, mede ter versterking van de
banden, die de beide deelen van het rijk ver
binden, alweder.nader zien gebracht.
Binnenland.
Onze gezant te Londen door een autobus
aangereden.
Donderdagmiddag is onze gezant, de
heer De Mare&s van Swinderen, het slacht
offer van de Londensohe verkeersdrukte
geworden. Op de Tottenham Court Road
n.1. is de heer Van Swinderen door een
autobus aangereden, met het gevolg dat
hij kwam te vallen en zijn been op drie
plaatsen brak. Aanvankelijk naar 'n zieken
huis vervoerd, kon hfj na de eerste medi
sche hulp, o.a. door onzen landgenoot dr.
Th. Joekes, naar z}jn woning in de Green-
street worden overgebracht.
Hoewel het ongeluk een ernstig karak
ter draagt is, volgens het laatste bericht,
de toestand bevredigend. De heer Van
Swinderen lijdt, behalve veel pHn, zeer aan
de gevolgen van den schok.
Een oneerlijke collectant
De oentrale recherche te Amsterdam
heeft aangehouden een der collectanten
van de Woensdag aldaar gehouden straat-
collecte. De aangehoudene, een ca. 60-j-
man, nam geregeld aan de straat-collecte
deel, en de recherche had het vermoeden,
dat hij bij die gelegenheid geld uit zijn
collectebus stal.
Woensdag heeft de man in plan-West
gecollecteerd, en rechercheurs hebben
toen vooraf gemerkt» geldstukken in zijn
bus geworpen. Nadat de man zijn bus had
ingeleverd, is bij opening gebleken, dat
een deel der gemerkte geldstukken (tot
een bedrag van circa 8) ontbrak. De
man is gearresteerd en zal ter beschikking
van de justitie worden gesteld. Ook de
vrouw van dezen man heeft als collectante
aan de collecte deelgenomen. In haar bus
hebben de rechercheurs ook gemerkte
geldstukken geworpen, doch bij opening
van die bus zijn die geldstukken daarin
teruggevonden.
gelegenheid van het Eeuw
feest van deze Instelling.
door de pontonniers over den Kralingschen Plas gebraoht om de
«roode» troepen uit hun stellingen bij Rotterdam te verdrijven.
De Uhlneeache stokers van de Rotterdam.
Het stoomschip Rotterdam, van de
Holland—Amerika-lijn, is op zijn laatste
reis na een staking van de stokers, uitge
varen met Chineeaoh maohinekamerper-
soneeL
De Amerikaansoh» lmmlgratiewetten
staan niet toe, dat deze Chineezen aan den
wal komen. Een 84-tal gele stokers heb
ben nu toch getracht in Hoboken te gaan
passagieren. Door politie en het dekper
soneel van het schip zijn toen na een for
meel gevecht, waarbij de Chineezen met
scheermessen en andere wapens zich te
weer hebben gesteld, volgens een draad
loos bericht uit New-York, (76 Chineezen
in hechtenis genomen en de overige acht
aan boord gebracht
Zaterdag moet de Rotterdam van Hobo
ken vertrekken.
Motor-ongeluk.
Woensdagavond reed de heer Scholten
uit Arnhem per motorfiets van Ede in
de richting Arnhem. Op den straatweg
stond een afdeeling veld-artillerie vooor een
nachtelijke oefening opgesteld. Daar de
stukken niet verlicht waren, en de mili
tairen bemerkten, dat de naderende motor
fiets van zeer slecht licht voorzien was,
traohtten zij door schreeuwen de aandacht
van den motorrijder te trekken. De heer
B. hoorde dit niet, en een aanrijding volg
de. Met gapende hoofdwonde bleef de heer
S. bewusteloos liggen. Op de licht bescha
digde motorfiets ging luitenant Adeana di
rect medische hulp halen. Dr. Weyers en
dr. Heymans uit Ede deden den heer 8.,
nadat hij var bonden «ras, naar Arnhem
mochten allen voor het goeds doel tegen betaling een spijkertje slaan
om mede te helpen herstellen wat verwoest is.
Naar de Telegr. verneemt, heeft de
Woensdag aldaar gehouden Stormraimp-
°°hecte naar bij eerste telling is geoonr
■tateemd, ruim 91.000 opgebracht Het
Bflagsulie reoord is dierhalve geslagen.
De in de gemeente Eibergen langs de
huizen gehouden collecte heeft 18.866.48
opgebracht
Onder dit bedrag zijn niet begrepen de
Wj de verwoeste hoeven gehouden schaal-
oollecte en de gelden, die de burgemees
ter van buiten de gemeente heeft ont
vangen.
UIT DE PERS.
Van de Internationale Roeiwedstrljden op den Ametel te Amsterdam, uitgeschreven door de Studenten-
Roelvereeniging „Nereus". Uit den eindstrijd der Jonge Vieren, die door de „Hunze" gewonnen werd.
V. 1. n. r. „De Hunze", „Arsa" en de „Maas".
Van de Internationale T. T. Races te Aseen gehouden. Een overzicht bij
de start van de 860 c.M.'-klasse, waarin van Kooten op H. D. winnaar werd
na een spannenden strijd met Fllnterman op F. N.
De sympatleke Engel-
■ohe koningin bracht een
bezoek aan de Unlversity
College te Londen, ter
Van de Internationale T. T. Races te Aasen.
Hierboven eenige winnaars die gehuldigd werden.
Leger- en vlootdag te Rotterdam, De cblauwe» troepen worden
Van do groote stormrampoolleote te Amsterdam. Op het Konings
plein was een z.g. verwoest huisje opgerloht. Ds Amsterdammers,