lechts
géén schijn, maar werkelijkheid,
voor zéér verlaagde prijzen,
Herman Nypels
van ZATERDAG ÏG™JULMot
en met ZATERDAG 23 JULI,
Uit de Pers.
Na het treurige ongeluk, dat jl Maandag
Ingezonden Mededeeling.
waarbij aansluiting van de maatafdeeling met bijzondere
reclame aanbiedingen,
in HEERENMODEARTIKELEN, alsHoeden,
Overhemden, Handschoenen, Dassen enz.
Een MASSA-UITVERKOOP zooals nog nimmer
geweest. Leest aandachtig de huis aan huis bezorgde
prijsopgaven.
ZIE DE ÉTALAGES. VRIJE TOEGANG.
Aanvang 1 kledingmagazijnen
Zaterdag 16 Juli,
n.m. 2.30.
HELDER.
Eerste Kamer.
Luchtvaart.
Ingezonden.
schade; de motor «bleef ongedeerd.
Burgerlijke stand van Helder
DE VRILLE.
iA. Vy. te Soesterberg schrijft aan „Hel
^aderiand1":
op het roanrineviiegiveud de Kooij aan twee
ieeding^v'iuegetrs het even jkoatte, doordat,
naar de bladen meldden, hun toestel op
geringe hoogte in een vrulle geraakte* zuilen
oHgeMjtfend vele outsiders zidh weer heb
ben afgevraagd, wat het toch wel zeggen
WH als een vliegtuig in die vrille komt en of
zulks waarlijk aktijld levensgevaarlijk is voor
ue 'inzittenden. Een feit Ls het, dat de vrille
in de luchtvaart nog steecfe de groote boe
man is en bet meereiïteel dier onge,ukken
te wijten iS aan vrilles, waaruit de vliegers
jjiim machine niet meer weten te halen. Een
paar woorden over het zwarte schaap onder
de vliegmanoeuvreeringen mogen ddenen
om, dte weetgierugen in te lichten en....
eenige ongerustheid te doen verdwijnen.
Een toe9tel is Jn de vrille", wanneer het,
met den neus naar bemeöiem en wentelend
om zijn lengteas, dus in kurketrekkerbaan,
naar beneden stort, zóó dat de lucht op de
roeiren weinig of geen druk meer uitoefent.
Deze laatste omstandigheid geeft ze het ge
vaarlijke cachet, dat in den tegenwoordigen
tijd derr hechte vlegtuigconstructie andere
kunsttoeien als looping, tomneau of Im-
meanann haast niet meer dragen. Want de
vlieger, die, «en der laatste figuren vlie
gende, zijn roeren beweegt, voelt het toestel
direct gehoorzamen en den stand innemen,
waartoe hiy het dwingt. Maar het toestel, dat
„in de vrille" la, heeft vrijwel geen lucht
druk op die roeren meer„ zoodat het geneigd
is, tot) den grond toe door te storten. Daarin
schuilt het gevaar.
Valt een toestel gemakkelijk ln de vrille?
(De beantwoording van deze vraag hangt
geheel af van fabricaat en type der machine,
heer vele buitenlandsche constructies heb
ben geprononceerde neiging om, zoo gauw
al* ze te weinig snelheid hebben, inderdaad
die noodlottige beweging aan te nemen en
er in te volharden. Bij' de Nederlandsóhe
MiL L. V,A. zijn dan ooi verschillende
typen fn gebruik geweest, die deze eigen
aardigheid bezaten (bijv. Rumpler, Fatman,
ook de HoU Spdjker) en in de buitenland
sche legers zijn ze nog legio om de eenvou
dige reden, dat de meeste oonstructeurs
nog geen andere typen weten te bouwen.
Een dergelijk toestel, dat door den vlieger
te steil wordt opgetrokken, hetzij opzette-
lijk, hetzij uit onoplettendheid, duikt plotse
ling voorover en begint, links- of rechtsom
draaiend met vaak nijdige rukken, omlaag
te storten. En een groote behendigheid
wordt vereischt om de beweging te stuiten.
De gecombineerde omstandigheden, dat de
noodüge zelfbeheersching althans bij leer
lingen op zoo'n moment vaak mankeert, en
dal de uoodige manoeuvre om het toestel te
redresseeren, nog een tegennatuurlijke is,
leiden dan vaak tot een catastrophe.
Moge nu menig buiteniandscn fabrikaat
neiging tut de vrille hebben de Fokker
heeft in het algemeen Juist neiging zich
daaruit vanzelf te hei stellen. Sommige
typen, b.v. Ce Fokkerjager D VII, zijn er
zelfs haast niet dn te krijgen. De vliegeT,
(Üie de D VII in de vrille wil dwingen, moet
eerst met af gezette n motor het toestel zoo
vlak houden* dat aflte snelheid er uit raakt
en dan, als het uiterst wankel ligt, met een
nijdigen ruk tegelijk den stuuifcnuppel van
hét hoogteroer naar zich toe rukken en het
richtingsroer geheel uitschoppen. Dan wil
het, mlSBohien, wel een vrille worden, maar
als de vlieger beide roeren niet in dien
uitersten stand 'houdt, komt de Jager met
bekwamen spoed weer recht! De nieuwe,
zware typen, ais bijv. de C VII, werken er
Zich ook al haast met eigen wil uit. En de
«chooMiegtuigen S II en S IV, waaroD de
leerlingen hun eerste vijftig uren alléén
vliegen en die er dus het meest op aanko
men, kunnen zoo steil „overtrokken!" wor
den als men wil, ze nemen de vrille, zonder
een uiterste poging in die richting, beslist
niet aan.
Hoe word# een toestel uit de vrille ge
haald? Zooais gezegd, is de vereischte ma
noeuvre haast tegennatuurlijk, waaruit het
te verklaren is, dat menig jong vlieger in
het kritieke moment haar niet heeft toege
past. Behalve dat, zooais natuurlijk is
bet richtingroer tegen de draadrichting der
vrille wordt ingeschopt, moet het hoogte
roer de machine n.L niet op willen richten
maar juist wilen bijsteken, waardoor de
reeds enorme snelheid nog grooter wordt,
zoodat druk op de roeren komt en het toe
stel handelbaar wardit. Zooals vanzelf
spreekt, vereischt dit tegenwoordigheid' van
geest, waartoe het moment zich niet leent.
Maar iedeme Fokker, die al niet vanzelf in
de vrille is gekomen, zal met den meesten
spoed aan die manoeuvre gehoorzamen.
Nu is, ook bij het veiligste toestel, natuur-
m de vrille, welke op lage hoogte wordt
ingezet, steeds gevaarlijk, omdat (Sin de tijd
voor redeneeiang ontbreekt. Waarschijnlijk
is naar de courantenberichten te oordee
ten het ongeluk op het marineviiegveld
hieraan te wijten. Daarbij komt nog, dat het
type school vliegtuig, waarop de leerlingen
vidgen (S III), juist het eeniige type is, dat
de vrille goed wil aannemen. Waarschijnlijk
heeft de bestuurder het toestel te weinig
snelheid gegeven; het is in de noodlottige
8Pbaal gekomen en zoo, na een' of twee om
wentelingen reeds, ter aarde gesmakt.
Zooais gezegd: reden tot wantrouwen in
het Hollandsohe fabrikaat is hder niet in het
De Fokker heeft ook op dit speciale
fiébied 2ijo sporen van soliditeit verdiend..
Boven de Soesterbergsche vlieghei hoort
he vrille, niet minder dan de looping of de
Immelmann, tot de dagelijksche tooneelen
en niemand' ls er, dile er nog met eenig wan
trouwer? naar zal kijken. Bij de groote mee
ting der Engelsche Royal Air Foroe van
J.L Zaterdag te Hendon is het zelfs wel ver
toond, dat geheele escadrilles tegelijk' in de
vrille gedrukt werden en er. op commando,
gelijk werden uitgehaald! Een bewijs van
uieesteraohap over de beweging, dat geen
commentaar behoeft.
C0NFECT1E-WEEK
WIJZIGING L. O. WET.
Het zevende leerjaar.
Blijkens de Mam. v. Antwoord betref
fende het ontwerp van wet tot wijziging
van de art. 66, 97 en 2Ó8 der Lager-onder-
wijswet 1920, acht dé minister van Onder
wijs, K. eni W. het niet juist, een voorstel,
dat ten doel heeft, meer dan tot dusver,
wachtgelders weer in dienst te stellen, bij
de maatregelen in te doelen, die zeer ma-
deelig zijn voor ons volksonderwijs.
Het lid, dat het instellen van een zeven
de leerjaar ongewensdht acht, heeft blijk
baar over het hoofd gezien, dat dit leer
jaar reeds in 1920 is ingesteld, en dat het
aanhangig wetsontwerp niet anders be
toogt dan den overgangstermijn, die voor
de algemeens invoering gegeven is,
«enigszins te verkorten.
Het is overigens thans niet de geschikte
tijd om ingrijpende wijzigingen op het
gebied van het lager onderwijs te gaan
voorstellen.
De minister waarschuwde tegen een
overdreven voorstelling van de lasten, die
dit wetsontwerp op de gemeenten zal
leggen.
i Dat de nieuwe bepalingen der artikelen
56 en 97 in zekere mate het gemeentelijk
j zelfbestuur en de vrijheid dér schoolbe
sturen beperken, heeft de minister reeds
vroeger toegegeveh. Maar dit bezwaar
moet zJL wijken voor de imoreele en ma
terieele voordeelen, welke aan het weder
te werk stellen van wachtgelders verbon
den rijn.
Het ls dén minister niet duidelijk, dat
het noodig zal zijn van zijnentwege facili
teiten te verleenen bdj de uitvoering der
wet in verhand met hare vrij spoedige in
werkingtreding. Blijft echter die nood
zakelijkheid, dan zal hij zijn medewerking
zeker niet onthouden.
DE VLIEGTOCHT VAN VAN LEAR
BLACK.
Reuter seint gisteren uit Allahabad:
Van Lear Black ls vanmorgen kwart
over zes van hier naar Karatsji vertrok
ken.
Te Karatsji.
De K.L.M. heeft Woensdag het volgende
telegTam ontvangen:
Het Fokker-vliegtuig, dat om 6 u. 16 uit
Allahabad vertrokken was, is Donderdag te
Karatsji aangekomen. De afstand, 1700
KjM„ is afgelegd in 8 uur 40 minuten. Het
weer was moei, maar men had last van zand
stormen.
Heden wordt de tocht voortgezet naar
Bender Abbas, indien de storm, die thans
te Karatsji woedt, bedaard is.
8NELHEID8RECORD VERBETERD.
Voor lichte vliegtuigen.
De Hamburgsche vlieger BMumer heeft
het wereld-snelheids-record voor lichte i zorging. a.thans zijr. 9tukje geeft hiervan
vliegtuigen zonder passagier, welk record een duidelijk bewijs en daar de inzender
Geachte Redactie.
Evenals de meeste schrijvers van Inge
zonden stukken, begaat de heer De Hoogh
ln uw blad van 12 dezer de fout, door aan
merkingen te maken op werkzaamheden,
die door de Gemeente worden verricht,
zonder zich daarbij vooraf op de hoogte te
stellen van de redenen, die tot een derge
lijke werkwijze hebben geleid.
Ik had dit van den inzender niet verwacht
Had hij vooraf inlichtingen ingewonnen,
dan zou het hem bekend rijn geweest, dat
het snoeien der boomen op vakkundige
wijze geschiedt en tevens om verschillende
redenen noodzakelijk was.
Dat de door inzender genoemde voorman
geen tekst en uitleg gaf op z]jn vragen,
maar hem naar ondergeteekende verwees,
bewijst dat de man rijn taak juist heeft
opgevat
fit kan mij indenken, dat de heer De
Hoogh geen kennis heeft van boomenver-
op zijn eigen naam stond, gebroken door
een snelheid van niet minder dan 211
K.M. per uur te bereiken. Het oude record
was 28 K.M. per uur lager.
DRIE VLIEGERS OMGEKOMEN.
De merkwaardige toedracht van
het ongeluk.
Uit Wlnnepeg, in Canada, wordt ge
meld, dat drie .vliegers van den topografi-
scihen dienst bij Fair ford, in Manltoba, ln
buitengewone omstandigheden het leven
hébben verloren.
Zoodra het vliegtuig ln <Te wolken ver
dwenen was, vielen hun drie Ujken op
den grond neer. Later stortte het toestel
zelf in vlammen neer. Het schijnt dat het!
vliegtuig toen het in de wolken was, door
den bliksem getroffen is.
NOODLANDING VAN EEN BELGISCH
VLIEGTUIG.
Dinsdagmiddag omstreeks 12 uur heeft op
een weiland onder de gemeente Eindho
ven een Belgisch vliegtuig een noodlan
ding gedaan. De bestuurder, sergeant-
vliegenier R. Verboomen, bleef onge-
verder onbekend is geweest met de redenen,
die tot de door hem genoemde werkwijze
hebben geleld, terwijl hij bovendien ook
geen moeit» heeft gedaan om nadere inlich
tingen hieromtrent in te winnen, acht ik
het noodelooze arbeid op dit onderwerp
verder in te gaan.
U dankend voor de mij verleende plaats
ruimte,
Hoogachtend,
De Directeur der Gemeente-
Reiniging en Plantsoenen,
P. H. L. MAAS.
Helder, 18 Juli 1927.
Geachte Redactie,
.Zoudt U onderstaande in Uw blad willen
opnemen? Bij voorbaat onzen dank.
Hoogachtend,
Het Bestuur van V.O.,
afd. Helder.
Landdag Volksonderwijs.
Zooals uit de advertentie in dit nummer
blijkt, wordt er door de afdeelingen van
Volksonderwijs in Noord-Holland een
Landdag gehouden en wel op Zondag
deerd. Het vliegtuig kreeg belangrijke 81 Juli 1927 in den muziektuin te Alkmaar.
- F m tv»«r nla onrolrorö •mllon
EEN OORLOGS-FOKKER.
De New York American weet te melden,
dat het departement van oorlog een groot
Fokker-vliegtuig laat bouwen dat vijf
machinegeweren met bedienend personeel
zal kunnen meevoeren. Het vliegtuig
moet in staat zijn drieduizend pond ont
plofbare stoffen te bergen, voor het bom
bardeeren van troepen op den grond of
van schepen.
De totale vleugelwijdte zal 67 Eng. vt.
bedragen. Het vliegtuig krijgt twee moto
ren van 950 P.K. elk.
EEN TOESTEL VAN DE KON. LUCHT
VAARTMIJ. IN DEN MIST
VERDWAALD.
Tegen een boomtop gestooten.
Geen persoonlijke ongelukken.
Dinsdagavond tegen 6 uur is een Ne-
derlandsch vliegtuig, van de lijn Londen—
Amsterdam, volgens de Matin boven het
departement Nauw van Calais in den mist
verdwaald geraakt. Boven het dorp Boys-
dinghem stootte het tegen den kop van
een boom, waardoor het in een wei viel.
De bestuurder en de zeven passagiers kre
gen geen letsel, behalve één, die aan het
gezicht werd gewond. Het toestel is ge
heel vernield.
'Onder de passagiers waren vier Ameri
kanen Gisteren zouden ze te St. Omer den
trein in de richting Amsterdam nemen.
VLIEGONGELUK.
Een Engelsch legervliegtuig van het
Chineesche expeditiecorps is gisteren bij
Hongkong verongelukt, waarbij de be
stuurder is omgekomen.
Deze landdag, waar als sprekers zullen
optreden de heeren Klaas de Vries en
Mr. P. J. Oud, wordt opgeluisterd door
zang van het Kinderzangkoor van den
heer Jonker uit Alkmaar en door de
Alkmaarsche Muziekvereen. «Excelsior*.
Deze landdag beoogt het samenbrengen
van de voorstanders van ons openbaar
onderwijs, georganiseerd in Volksonder
wijs en zoo mogelijk van nog buiten
staanders.
De afdeeling Helder heeft zich de be
schikking verzekerd over de »Dageraad«
van de T.E.S.O., waarmee deelnemers
naar Alkmaar kunnen trekken. De prijs
van de boottocht is bepaald op 60 cent^
waarin de toegangsprijs tot het terrein is
begrepen. De kaarten zijn te verkrijgen
aan verschillende adressen. Hiertoe zie
men de raambiljetten. Tot 21 Juli zijn de
kaarten alleen ter beschikking van leden
van Volksonderwijs; na dien datum wor
den ze in algemeenen voorverkoop ge
geven.
Moge het bovenstaande velen opwekken
Zondag 31 Juli naar Alkmaar te gaan.
OVER BELASTINGEN.
Allerhande.
Over het belasting-vraagstuk raakt men
niet gauw uitgepraat en het is voor den
schrijver, die het met cxltischen blik be
schouwt, een dankbaar onderwerp, omdat
hij van te voren bijna zeker weet, dat hij de
lezers op zijn hand1 heeft. Dit mag echter
niet uit het odg doen verliezen, dat de be
lasting-administratie buitengewoon omvang
rijk en de wetgeving op dit stuk zeer ge
compliceerd is. Geen wonder dan ook, dat
het instituut van de belastlng-advlaeura
steeds, weliger tiert en dit zeggen wij bij
voorbaat de goede krachten daaronder
dikwijls zeer nuttig en productief werk doen.
Er zijn blijkbaar altijd nog mazen m de wet,
dan wel worden er door de belasting-autori
teiten nog veel beslissingen genomen, waar
tegen aan de hand van de ook al kolossale
jurisprudentie steeds wel met een redelijke
kans óp succes in beroep kan wordén ge
komen.
Het is dus vrijwel overbodig aan te too-
nen, dat het belasting-vraagstuk nog steeds
in het brandpunt dqr publieke belangstelling
staat; de gewóonlijk zeer drukke praktijk
der adviseurs bewijst dit ten overvloede, al
is dan die soort interesse geen vrijwillige.
Geconstateerd moge worden, dat het Insti
tuut der belasting-adviseurs een preventieve
en corrigeerende uitwerking op de belas
tingadministratie uitoefent. De gunstige
resultaten er door bereikt, zijn wij' con-
stateeren dit met voldoening niet beperkt
gebleven tot de beter-gesitueerden alleen.
De S.D.ABgbef ft te dien opzichte met baar
Instituut voor Arbeidersrecht ook nuttig
werk gedaan voor de volksklasse, zoodat
deze niet langer machteloos behoeft te zijn
en onder hooge kosten, zoo noodig zelfs
gratis, advies kan inwinnen.
Bij de toename der adviesbureaux rijst
echter de vraag, of het niet wenschelijk zou
zijp binnen afzienbaren tijd een regeling te
treffen als b.v. voor het accountants-wezen.
Het publiek krijgt dan de grootst mogelijke
waarborg voor een zaakkundige voorlichting
door bevoegde krachten tegen billijke con
dities.
van 12 en 13 Juli 1927.
ONDERTROUWD: H. Voortman en K. Wlj-
ker; G. van Houten en G. S. Plee; N. Th. Graaf
en M. A. C. Simon; C. F. Bijtema en H. Coops;
Tj. F. Walina v. d'. Molen en H. Bosma.
EISELIN, fotograaf, Hertzogstraat 32.
HET ADRES voor Bruidsportretten.
Bespreekt tijdig Uw opnamen I
BBViALLENH. Lo kkiers-Kuiper, <1.; F.
Boogaard-van Kloooteriiuia, d.;« Qh. Dekker-
Terpetra, d. Jl M. Beneker-Bruin, z.
OVERLEDEN: A. M. die Vries-van Dijk, 45
jaar; G. Verm«uien-Mens, 76 jaar; JL M«U~
van Hooiwsrff, 79 jaar.
Het is al eens meer gezegd, dat het wel
schijnt, alsof weldra op elke handeling door
den staatsburger in het openbare leven ver
richt, belasting zal worden gelegd. In plaats
van te streven naar unificatie, althans naar
het beperken van het aantal belastingen tot
het hoogst noodige, in plaats van zooveel
mogelijk vereenvoudiging aan te brengen
gaat de regieering blijkbaar voort met hst
belasten van steeds nieuwe objecten. Een
streven, dat geenszins onze instemming
heeft. En het is wel merkwaardig, dat zulks
geschieden kan, ondanks het feit, dat de be
lasting-paragraaf van bijna alle politieke
partijen verbetering van het belasting-stelsel
inhoudt.
Het zal wel niet lang duren of wij' zullen
nu weer gezegend worden met een belasting
op het bezit van radio-ontvang- en distri-
buitie-lnrichtingen. Daartoe strekt het reeds
medegedeelde wetsontwerp tot aanvulling
en wijziging yan de Telegraaf- en Telefoon-
wet 1904. Wordt dit voorstel wet, dan zullen
de luisteraars vermoedelijk tien' gulden per
jaar hebben te betalen. Niet opdat de over'
heid op uitgebreide schaal maatregelen
treffe tot vermindering van storingen, tot
het geven van grooter variatie in de pro-
grapima's van de omroep-stations, evenmin
om zooals men dit in Engeland kent
t9 komen tot één krachtige organisatie
neen, de op te brengen belastingpenningen
zullen wederom dienen om in Nederland
het sectarisme hoogtij' te doen vieren. Tot
welke consequenties dit leidt en nog leiden
kan, heeft men nu reeds kunnen aanschou
wen biji de stichting van A.NJt.O^ N.O.V.
en de diverse radio-organen. Hopelooze ver
deeldheid, zoowel in' oonfessioneelen als in
neutralen kring, is reeds nu het resultaat
van> de onzalige gedachte om op deze wijze
een regeling van hoogerhand te forceeren.
Wij1 verwachten! daarvan dan ook weinig
heiL
Over de radio-belasting als wij' die zoo
noemen mogen zouden wij nog willen
opmerken, dat hoewel het bedTag misschien
niet zoo hoog schijnt voor dé kleine bur
gerij altijd nog hoog genoeg 1 toch voor
den nog jongen radlobandel nadéelige ge
volgen te duchten zijn. Het aanschaffen van
een radiotoestel wordt door de heffing duur
der, zij het dan indirect. Maar de gevolgon
blijven hetzelfde, men zal eerder van aan-
koopen afzien. Ook is het waarschijnlijk, dat
meerderen hun toestel zullen gaan afschaf
fen, zoodat niet gezegd kan worden, dat de
heffing in, dezen vorm tot de populariseering
der radio zal bijdragen.
Een soortgelijk 'bezwaar ls ook aan te voe
ren tegen de Wegehbelasting. De zeer goede
bedoeling daarvan trekken wij niet in twij
fel, te minder omdat allerlei gezaghebbende
organisaties aan de totstandkoming in meer
dere of mindere mate hebben medegewerkt.
Maar toch kan niet worden ontkend; dat de
wet, zooais deze thans tot uitvoering is ge
komen, belangrijke bezwaren met zich
brengt.
Over het algemeen is de weggebruiker
zeker wel bereid1 om voor wegenverbetering
bij te drageni, al wordt daartegenover niet
geheel ten onrechte wel aangevoerd, dat
goede wegen niet alleen een groot belang
zijn voor alles wat rijdt, maar zeer zeker
toch ook voor alles wat loopt 1 VeThooging
der verkeersveiligheid, verbetering dier ver
bindingen tusschen de verschillende ge
meenten zijn algemeen belang. Zoodat
dezulken het billijk zoudén achten* dat de
daaraan verbonden kosten door aULem, dus
uit dte gewone belastingen, zouden worden
gedragen. Nu deze zaak echter uitgemaakt
ia, heeft het geen zin er verder op in te
gaan. Het dient echter nog even te worden
gezegd.
Van verschillende zijdén ls de niet on
juiste opmerking gemaakt, dat men voor-
loopig eigenlijk betaalt voor werken, waar
van de totstandkoming nog geruimen tijd
op zich laat wachten en men stelt de vraag,
of het niet Juister ware geweest om tot een
meer geleidelijke verhooging van de aansla
gen, uitgaande van een bepaald grondbe-
drag (b.v. een derde van den tegenwoor
digen aanslag), te besluiten. Men zou dan
meer „waar voor zijn geld" gezien hebben
en dit zou de belasting voor velen aanneme
lijker hebben gemaakt**.
Niet vermeden is kunnen worden, dat in
menig opzicht de handel door bureaucratie
schen rompslomp wordt belemmerd. De
tallooze moeilijkheden, welke b.v. aan het
proefrijden met de te verkoopcn wagens
zijn verbonden, zijn daarvan een sprekend
voorbeeld. Het is waar, dat er waarborg
tegen ontduiking moet zijn, maar de formali
teiten; welke men thans als handelaar te
vervullen heeft, zijn sterk overdreven en
overbodig. Kan men den automobiel- en
motorhandelaren niet een algemeene door-
ioupende machtiging tot het houden van
proef- en transportritten geven, voorzien
van een flink aantal coupons met souche,
welke voor elk geval door den ondernemer
slechts zijn in te vullen en b.v. binnen 24
uur aan den betrokken Otitvanger zijn toe
te zenden? Wij noemen slechts een voor
beeld, waaruit kan blijken, dat een betere
oplossing toch zeer wel mogelijk is. Zooals
het nu echter gaat, is het voor den' handel
een hopeloos werk. Verlies van klanten* die
niet genegen zijn op al die formaliteiten te
wachten wie ook maar iets van het
zakenleven afweet, zal moeten erkennen,
lat een, perfecte, snelle en coulante bedie
ning alleen succes kan geven! verminde
ring van omzet, kans op boeten, dat alles is
het resultaat van onvoldoendle overleg met
de menscben van de praktijk, die gaarne
hun adviezen hadden uitgebracht, maar zoo
als gewoonlijk genegeerd zijn.
Dat het nu reeds zoo hooge bedrag der
wegenbelasting bij de reeds bestaande
heffingen op motorrijtuigen een belem
merenden- invloed uitoefenen op den ver
koop, is wel zeker. Vooral ln grensgevallen
zal de minder-kapitaalkrachtige er veel min
der gauw toe overgaan een motorrijtuig
aan te schaffen; om nog niet! te spreken van
de hooge re lasten, welke op tal van kleine
bedrijven men denke aan transport-on
dernemingen, bodediensten* landbouwers
e. d. werden gelegd. Een paar honderd
giilden, per jaar is voor dergelijke menschen
dikwijls een ondragelijke verzwaring!
En het is voor ons nog de vraag, of dé
fiscus er tenslotte wel kooveel voordeel bij
hebben zal, want verzwaring der bedrijfs
lasten en omzetvermiiidering gaan bijna
steeds gepaard met terugloopen van hst be
lastbaar inkomen als anderszins. Het be
kende vicieuse cirkeltje, dat bijl het belas
ting-vraagstuk zoo dikwijls ter sprake komt!
Htt ware o. i. zeer gewenscht de techniek
der wegenbelasting spoedig te herzien en
deze meer te doem aanpassen aam de eischen
der praktijk.
RECLAME PLEINES-ZEEP.
(De bekende firma Plaines, zeepfabriek
te Dem Dolder (Utr.), merk „De Duif",
houdt er aardige em origioeele reclames op
na. Voor eenligem tijd was de Dorus Rij-
kerspuzzle in alle bladen afgedrukt; thans
weder kan men de aardige Pliitius-Pleines-
puzzle oplossen. Plinius was een Romeinsch
natuurkundige, de eerste* dte in onze jaar
telling van zeep gewag maakte, en Pleines,
die 1800 jaar later leefde, lijkt innerlijk en
uiterlijk zoozeer op den ouden Romein, dat
daaruit een aardige puzzle is ontstaan. Want
de kunst is nu uit den kop van Plinius dien
van den ouden heer Pleines te maken* die
ook uiterlijk veel gemeen hebben. Hiervoor
zijn aanzienlijke geldprijzen beschikbaar
gesteld. Men raadplege hiervoor vender de
advertentie.
Het allernieuwste ls een reclameplaat
voor de firma, die alweder aardig bedacht
en origineel is. We zien namelijk een vrien
delijk juffertje als moderne Venus uit het
zee(p)scbuim verrijzen en natuurlijk houdt
zij de bekende pakjes zeeppoeder in de hand
en evfn natuurlijk zit het duifje als symbool
van wede* reinheid by haar.
Waarlijk, de kunst van reclamemaken
verstaat de firma Pleines by uitnemendheid
en wy willen gaarne de aandacht op haar
fabrikaat vestigen* dat de spreekwoonielijke
zindelijkheid der Hollandsche huisvrouw op
zoo sympathieks wijze weet uit te buiten.