lechts géén schijn, maar werkelijkheid, voor zéér verlaagde prijzen, Herman Nypels van ZATERDAG ÏG™JULMot en met ZATERDAG 23 JULI, Uit de Pers. Na het treurige ongeluk, dat jl Maandag Ingezonden Mededeeling. waarbij aansluiting van de maatafdeeling met bijzondere reclame aanbiedingen, in HEERENMODEARTIKELEN, alsHoeden, Overhemden, Handschoenen, Dassen enz. Een MASSA-UITVERKOOP zooals nog nimmer geweest. Leest aandachtig de huis aan huis bezorgde prijsopgaven. ZIE DE ÉTALAGES. VRIJE TOEGANG. Aanvang 1 kledingmagazijnen Zaterdag 16 Juli, n.m. 2.30. HELDER. Eerste Kamer. Luchtvaart. Ingezonden. schade; de motor «bleef ongedeerd. Burgerlijke stand van Helder DE VRILLE. iA. Vy. te Soesterberg schrijft aan „Hel ^aderiand1": op het roanrineviiegiveud de Kooij aan twee ieeding^v'iuegetrs het even jkoatte, doordat, naar de bladen meldden, hun toestel op geringe hoogte in een vrulle geraakte* zuilen oHgeMjtfend vele outsiders zidh weer heb ben afgevraagd, wat het toch wel zeggen WH als een vliegtuig in die vrille komt en of zulks waarlijk aktijld levensgevaarlijk is voor ue 'inzittenden. Een feit Ls het, dat de vrille in de luchtvaart nog steecfe de groote boe man is en bet meereiïteel dier onge,ukken te wijten iS aan vrilles, waaruit de vliegers jjiim machine niet meer weten te halen. Een paar woorden over het zwarte schaap onder de vliegmanoeuvreeringen mogen ddenen om, dte weetgierugen in te lichten en.... eenige ongerustheid te doen verdwijnen. Een toe9tel is Jn de vrille", wanneer het, met den neus naar bemeöiem en wentelend om zijn lengteas, dus in kurketrekkerbaan, naar beneden stort, zóó dat de lucht op de roeiren weinig of geen druk meer uitoefent. Deze laatste omstandigheid geeft ze het ge vaarlijke cachet, dat in den tegenwoordigen tijd derr hechte vlegtuigconstructie andere kunsttoeien als looping, tomneau of Im- meanann haast niet meer dragen. Want de vlieger, die, «en der laatste figuren vlie gende, zijn roeren beweegt, voelt het toestel direct gehoorzamen en den stand innemen, waartoe hiy het dwingt. Maar het toestel, dat „in de vrille" la, heeft vrijwel geen lucht druk op die roeren meer„ zoodat het geneigd is, tot) den grond toe door te storten. Daarin schuilt het gevaar. Valt een toestel gemakkelijk ln de vrille? (De beantwoording van deze vraag hangt geheel af van fabricaat en type der machine, heer vele buitenlandsche constructies heb ben geprononceerde neiging om, zoo gauw al* ze te weinig snelheid hebben, inderdaad die noodlottige beweging aan te nemen en er in te volharden. Bij' de Nederlandsóhe MiL L. V,A. zijn dan ooi verschillende typen fn gebruik geweest, die deze eigen aardigheid bezaten (bijv. Rumpler, Fatman, ook de HoU Spdjker) en in de buitenland sche legers zijn ze nog legio om de eenvou dige reden, dat de meeste oonstructeurs nog geen andere typen weten te bouwen. Een dergelijk toestel, dat door den vlieger te steil wordt opgetrokken, hetzij opzette- lijk, hetzij uit onoplettendheid, duikt plotse ling voorover en begint, links- of rechtsom draaiend met vaak nijdige rukken, omlaag te storten. En een groote behendigheid wordt vereischt om de beweging te stuiten. De gecombineerde omstandigheden, dat de noodüge zelfbeheersching althans bij leer lingen op zoo'n moment vaak mankeert, en dal de uoodige manoeuvre om het toestel te redresseeren, nog een tegennatuurlijke is, leiden dan vaak tot een catastrophe. Moge nu menig buiteniandscn fabrikaat neiging tut de vrille hebben de Fokker heeft in het algemeen Juist neiging zich daaruit vanzelf te hei stellen. Sommige typen, b.v. Ce Fokkerjager D VII, zijn er zelfs haast niet dn te krijgen. De vliegeT, (Üie de D VII in de vrille wil dwingen, moet eerst met af gezette n motor het toestel zoo vlak houden* dat aflte snelheid er uit raakt en dan, als het uiterst wankel ligt, met een nijdigen ruk tegelijk den stuuifcnuppel van hét hoogteroer naar zich toe rukken en het richtingsroer geheel uitschoppen. Dan wil het, mlSBohien, wel een vrille worden, maar als de vlieger beide roeren niet in dien uitersten stand 'houdt, komt de Jager met bekwamen spoed weer recht! De nieuwe, zware typen, ais bijv. de C VII, werken er Zich ook al haast met eigen wil uit. En de «chooMiegtuigen S II en S IV, waaroD de leerlingen hun eerste vijftig uren alléén vliegen en die er dus het meest op aanko men, kunnen zoo steil „overtrokken!" wor den als men wil, ze nemen de vrille, zonder een uiterste poging in die richting, beslist niet aan. Hoe word# een toestel uit de vrille ge haald? Zooais gezegd, is de vereischte ma noeuvre haast tegennatuurlijk, waaruit het te verklaren is, dat menig jong vlieger in het kritieke moment haar niet heeft toege past. Behalve dat, zooais natuurlijk is bet richtingroer tegen de draadrichting der vrille wordt ingeschopt, moet het hoogte roer de machine n.L niet op willen richten maar juist wilen bijsteken, waardoor de reeds enorme snelheid nog grooter wordt, zoodat druk op de roeren komt en het toe stel handelbaar wardit. Zooals vanzelf spreekt, vereischt dit tegenwoordigheid' van geest, waartoe het moment zich niet leent. Maar iedeme Fokker, die al niet vanzelf in de vrille is gekomen, zal met den meesten spoed aan die manoeuvre gehoorzamen. Nu is, ook bij het veiligste toestel, natuur- m de vrille, welke op lage hoogte wordt ingezet, steeds gevaarlijk, omdat (Sin de tijd voor redeneeiang ontbreekt. Waarschijnlijk is naar de courantenberichten te oordee ten het ongeluk op het marineviiegveld hieraan te wijten. Daarbij komt nog, dat het type school vliegtuig, waarop de leerlingen vidgen (S III), juist het eeniige type is, dat de vrille goed wil aannemen. Waarschijnlijk heeft de bestuurder het toestel te weinig snelheid gegeven; het is in de noodlottige 8Pbaal gekomen en zoo, na een' of twee om wentelingen reeds, ter aarde gesmakt. Zooais gezegd: reden tot wantrouwen in het Hollandsohe fabrikaat is hder niet in het De Fokker heeft ook op dit speciale fiébied 2ijo sporen van soliditeit verdiend.. Boven de Soesterbergsche vlieghei hoort he vrille, niet minder dan de looping of de Immelmann, tot de dagelijksche tooneelen en niemand' ls er, dile er nog met eenig wan trouwer? naar zal kijken. Bij de groote mee ting der Engelsche Royal Air Foroe van J.L Zaterdag te Hendon is het zelfs wel ver toond, dat geheele escadrilles tegelijk' in de vrille gedrukt werden en er. op commando, gelijk werden uitgehaald! Een bewijs van uieesteraohap over de beweging, dat geen commentaar behoeft. C0NFECT1E-WEEK WIJZIGING L. O. WET. Het zevende leerjaar. Blijkens de Mam. v. Antwoord betref fende het ontwerp van wet tot wijziging van de art. 66, 97 en 2Ó8 der Lager-onder- wijswet 1920, acht dé minister van Onder wijs, K. eni W. het niet juist, een voorstel, dat ten doel heeft, meer dan tot dusver, wachtgelders weer in dienst te stellen, bij de maatregelen in te doelen, die zeer ma- deelig zijn voor ons volksonderwijs. Het lid, dat het instellen van een zeven de leerjaar ongewensdht acht, heeft blijk baar over het hoofd gezien, dat dit leer jaar reeds in 1920 is ingesteld, en dat het aanhangig wetsontwerp niet anders be toogt dan den overgangstermijn, die voor de algemeens invoering gegeven is, «enigszins te verkorten. Het is overigens thans niet de geschikte tijd om ingrijpende wijzigingen op het gebied van het lager onderwijs te gaan voorstellen. De minister waarschuwde tegen een overdreven voorstelling van de lasten, die dit wetsontwerp op de gemeenten zal leggen. i Dat de nieuwe bepalingen der artikelen 56 en 97 in zekere mate het gemeentelijk j zelfbestuur en de vrijheid dér schoolbe sturen beperken, heeft de minister reeds vroeger toegegeveh. Maar dit bezwaar moet zJL wijken voor de imoreele en ma terieele voordeelen, welke aan het weder te werk stellen van wachtgelders verbon den rijn. Het ls dén minister niet duidelijk, dat het noodig zal zijn van zijnentwege facili teiten te verleenen bdj de uitvoering der wet in verhand met hare vrij spoedige in werkingtreding. Blijft echter die nood zakelijkheid, dan zal hij zijn medewerking zeker niet onthouden. DE VLIEGTOCHT VAN VAN LEAR BLACK. Reuter seint gisteren uit Allahabad: Van Lear Black ls vanmorgen kwart over zes van hier naar Karatsji vertrok ken. Te Karatsji. De K.L.M. heeft Woensdag het volgende telegTam ontvangen: Het Fokker-vliegtuig, dat om 6 u. 16 uit Allahabad vertrokken was, is Donderdag te Karatsji aangekomen. De afstand, 1700 KjM„ is afgelegd in 8 uur 40 minuten. Het weer was moei, maar men had last van zand stormen. Heden wordt de tocht voortgezet naar Bender Abbas, indien de storm, die thans te Karatsji woedt, bedaard is. 8NELHEID8RECORD VERBETERD. Voor lichte vliegtuigen. De Hamburgsche vlieger BMumer heeft het wereld-snelheids-record voor lichte i zorging. a.thans zijr. 9tukje geeft hiervan vliegtuigen zonder passagier, welk record een duidelijk bewijs en daar de inzender Geachte Redactie. Evenals de meeste schrijvers van Inge zonden stukken, begaat de heer De Hoogh ln uw blad van 12 dezer de fout, door aan merkingen te maken op werkzaamheden, die door de Gemeente worden verricht, zonder zich daarbij vooraf op de hoogte te stellen van de redenen, die tot een derge lijke werkwijze hebben geleid. Ik had dit van den inzender niet verwacht Had hij vooraf inlichtingen ingewonnen, dan zou het hem bekend rijn geweest, dat het snoeien der boomen op vakkundige wijze geschiedt en tevens om verschillende redenen noodzakelijk was. Dat de door inzender genoemde voorman geen tekst en uitleg gaf op z]jn vragen, maar hem naar ondergeteekende verwees, bewijst dat de man rijn taak juist heeft opgevat fit kan mij indenken, dat de heer De Hoogh geen kennis heeft van boomenver- op zijn eigen naam stond, gebroken door een snelheid van niet minder dan 211 K.M. per uur te bereiken. Het oude record was 28 K.M. per uur lager. DRIE VLIEGERS OMGEKOMEN. De merkwaardige toedracht van het ongeluk. Uit Wlnnepeg, in Canada, wordt ge meld, dat drie .vliegers van den topografi- scihen dienst bij Fair ford, in Manltoba, ln buitengewone omstandigheden het leven hébben verloren. Zoodra het vliegtuig ln <Te wolken ver dwenen was, vielen hun drie Ujken op den grond neer. Later stortte het toestel zelf in vlammen neer. Het schijnt dat het! vliegtuig toen het in de wolken was, door den bliksem getroffen is. NOODLANDING VAN EEN BELGISCH VLIEGTUIG. Dinsdagmiddag omstreeks 12 uur heeft op een weiland onder de gemeente Eindho ven een Belgisch vliegtuig een noodlan ding gedaan. De bestuurder, sergeant- vliegenier R. Verboomen, bleef onge- verder onbekend is geweest met de redenen, die tot de door hem genoemde werkwijze hebben geleld, terwijl hij bovendien ook geen moeit» heeft gedaan om nadere inlich tingen hieromtrent in te winnen, acht ik het noodelooze arbeid op dit onderwerp verder in te gaan. U dankend voor de mij verleende plaats ruimte, Hoogachtend, De Directeur der Gemeente- Reiniging en Plantsoenen, P. H. L. MAAS. Helder, 18 Juli 1927. Geachte Redactie, .Zoudt U onderstaande in Uw blad willen opnemen? Bij voorbaat onzen dank. Hoogachtend, Het Bestuur van V.O., afd. Helder. Landdag Volksonderwijs. Zooals uit de advertentie in dit nummer blijkt, wordt er door de afdeelingen van Volksonderwijs in Noord-Holland een Landdag gehouden en wel op Zondag deerd. Het vliegtuig kreeg belangrijke 81 Juli 1927 in den muziektuin te Alkmaar. - F m tv»«r nla onrolrorö •mllon EEN OORLOGS-FOKKER. De New York American weet te melden, dat het departement van oorlog een groot Fokker-vliegtuig laat bouwen dat vijf machinegeweren met bedienend personeel zal kunnen meevoeren. Het vliegtuig moet in staat zijn drieduizend pond ont plofbare stoffen te bergen, voor het bom bardeeren van troepen op den grond of van schepen. De totale vleugelwijdte zal 67 Eng. vt. bedragen. Het vliegtuig krijgt twee moto ren van 950 P.K. elk. EEN TOESTEL VAN DE KON. LUCHT VAARTMIJ. IN DEN MIST VERDWAALD. Tegen een boomtop gestooten. Geen persoonlijke ongelukken. Dinsdagavond tegen 6 uur is een Ne- derlandsch vliegtuig, van de lijn Londen— Amsterdam, volgens de Matin boven het departement Nauw van Calais in den mist verdwaald geraakt. Boven het dorp Boys- dinghem stootte het tegen den kop van een boom, waardoor het in een wei viel. De bestuurder en de zeven passagiers kre gen geen letsel, behalve één, die aan het gezicht werd gewond. Het toestel is ge heel vernield. 'Onder de passagiers waren vier Ameri kanen Gisteren zouden ze te St. Omer den trein in de richting Amsterdam nemen. VLIEGONGELUK. Een Engelsch legervliegtuig van het Chineesche expeditiecorps is gisteren bij Hongkong verongelukt, waarbij de be stuurder is omgekomen. Deze landdag, waar als sprekers zullen optreden de heeren Klaas de Vries en Mr. P. J. Oud, wordt opgeluisterd door zang van het Kinderzangkoor van den heer Jonker uit Alkmaar en door de Alkmaarsche Muziekvereen. «Excelsior*. Deze landdag beoogt het samenbrengen van de voorstanders van ons openbaar onderwijs, georganiseerd in Volksonder wijs en zoo mogelijk van nog buiten staanders. De afdeeling Helder heeft zich de be schikking verzekerd over de »Dageraad« van de T.E.S.O., waarmee deelnemers naar Alkmaar kunnen trekken. De prijs van de boottocht is bepaald op 60 cent^ waarin de toegangsprijs tot het terrein is begrepen. De kaarten zijn te verkrijgen aan verschillende adressen. Hiertoe zie men de raambiljetten. Tot 21 Juli zijn de kaarten alleen ter beschikking van leden van Volksonderwijs; na dien datum wor den ze in algemeenen voorverkoop ge geven. Moge het bovenstaande velen opwekken Zondag 31 Juli naar Alkmaar te gaan. OVER BELASTINGEN. Allerhande. Over het belasting-vraagstuk raakt men niet gauw uitgepraat en het is voor den schrijver, die het met cxltischen blik be schouwt, een dankbaar onderwerp, omdat hij van te voren bijna zeker weet, dat hij de lezers op zijn hand1 heeft. Dit mag echter niet uit het odg doen verliezen, dat de be lasting-administratie buitengewoon omvang rijk en de wetgeving op dit stuk zeer ge compliceerd is. Geen wonder dan ook, dat het instituut van de belastlng-advlaeura steeds, weliger tiert en dit zeggen wij bij voorbaat de goede krachten daaronder dikwijls zeer nuttig en productief werk doen. Er zijn blijkbaar altijd nog mazen m de wet, dan wel worden er door de belasting-autori teiten nog veel beslissingen genomen, waar tegen aan de hand van de ook al kolossale jurisprudentie steeds wel met een redelijke kans óp succes in beroep kan wordén ge komen. Het is dus vrijwel overbodig aan te too- nen, dat het belasting-vraagstuk nog steeds in het brandpunt dqr publieke belangstelling staat; de gewóonlijk zeer drukke praktijk der adviseurs bewijst dit ten overvloede, al is dan die soort interesse geen vrijwillige. Geconstateerd moge worden, dat het Insti tuut der belasting-adviseurs een preventieve en corrigeerende uitwerking op de belas tingadministratie uitoefent. De gunstige resultaten er door bereikt, zijn wij' con- stateeren dit met voldoening niet beperkt gebleven tot de beter-gesitueerden alleen. De S.D.ABgbef ft te dien opzichte met baar Instituut voor Arbeidersrecht ook nuttig werk gedaan voor de volksklasse, zoodat deze niet langer machteloos behoeft te zijn en onder hooge kosten, zoo noodig zelfs gratis, advies kan inwinnen. Bij de toename der adviesbureaux rijst echter de vraag, of het niet wenschelijk zou zijp binnen afzienbaren tijd een regeling te treffen als b.v. voor het accountants-wezen. Het publiek krijgt dan de grootst mogelijke waarborg voor een zaakkundige voorlichting door bevoegde krachten tegen billijke con dities. van 12 en 13 Juli 1927. ONDERTROUWD: H. Voortman en K. Wlj- ker; G. van Houten en G. S. Plee; N. Th. Graaf en M. A. C. Simon; C. F. Bijtema en H. Coops; Tj. F. Walina v. d'. Molen en H. Bosma. EISELIN, fotograaf, Hertzogstraat 32. HET ADRES voor Bruidsportretten. Bespreekt tijdig Uw opnamen I BBViALLENH. Lo kkiers-Kuiper, <1.; F. Boogaard-van Kloooteriiuia, d.;« Qh. Dekker- Terpetra, d. Jl M. Beneker-Bruin, z. OVERLEDEN: A. M. die Vries-van Dijk, 45 jaar; G. Verm«uien-Mens, 76 jaar; JL M«U~ van Hooiwsrff, 79 jaar. Het is al eens meer gezegd, dat het wel schijnt, alsof weldra op elke handeling door den staatsburger in het openbare leven ver richt, belasting zal worden gelegd. In plaats van te streven naar unificatie, althans naar het beperken van het aantal belastingen tot het hoogst noodige, in plaats van zooveel mogelijk vereenvoudiging aan te brengen gaat de regieering blijkbaar voort met hst belasten van steeds nieuwe objecten. Een streven, dat geenszins onze instemming heeft. En het is wel merkwaardig, dat zulks geschieden kan, ondanks het feit, dat de be lasting-paragraaf van bijna alle politieke partijen verbetering van het belasting-stelsel inhoudt. Het zal wel niet lang duren of wij' zullen nu weer gezegend worden met een belasting op het bezit van radio-ontvang- en distri- buitie-lnrichtingen. Daartoe strekt het reeds medegedeelde wetsontwerp tot aanvulling en wijziging yan de Telegraaf- en Telefoon- wet 1904. Wordt dit voorstel wet, dan zullen de luisteraars vermoedelijk tien' gulden per jaar hebben te betalen. Niet opdat de over' heid op uitgebreide schaal maatregelen treffe tot vermindering van storingen, tot het geven van grooter variatie in de pro- grapima's van de omroep-stations, evenmin om zooals men dit in Engeland kent t9 komen tot één krachtige organisatie neen, de op te brengen belastingpenningen zullen wederom dienen om in Nederland het sectarisme hoogtij' te doen vieren. Tot welke consequenties dit leidt en nog leiden kan, heeft men nu reeds kunnen aanschou wen biji de stichting van A.NJt.O^ N.O.V. en de diverse radio-organen. Hopelooze ver deeldheid, zoowel in' oonfessioneelen als in neutralen kring, is reeds nu het resultaat van> de onzalige gedachte om op deze wijze een regeling van hoogerhand te forceeren. Wij1 verwachten! daarvan dan ook weinig heiL Over de radio-belasting als wij' die zoo noemen mogen zouden wij nog willen opmerken, dat hoewel het bedTag misschien niet zoo hoog schijnt voor dé kleine bur gerij altijd nog hoog genoeg 1 toch voor den nog jongen radlobandel nadéelige ge volgen te duchten zijn. Het aanschaffen van een radiotoestel wordt door de heffing duur der, zij het dan indirect. Maar de gevolgon blijven hetzelfde, men zal eerder van aan- koopen afzien. Ook is het waarschijnlijk, dat meerderen hun toestel zullen gaan afschaf fen, zoodat niet gezegd kan worden, dat de heffing in, dezen vorm tot de populariseering der radio zal bijdragen. Een soortgelijk 'bezwaar ls ook aan te voe ren tegen de Wegehbelasting. De zeer goede bedoeling daarvan trekken wij niet in twij fel, te minder omdat allerlei gezaghebbende organisaties aan de totstandkoming in meer dere of mindere mate hebben medegewerkt. Maar toch kan niet worden ontkend; dat de wet, zooais deze thans tot uitvoering is ge komen, belangrijke bezwaren met zich brengt. Over het algemeen is de weggebruiker zeker wel bereid1 om voor wegenverbetering bij te drageni, al wordt daartegenover niet geheel ten onrechte wel aangevoerd, dat goede wegen niet alleen een groot belang zijn voor alles wat rijdt, maar zeer zeker toch ook voor alles wat loopt 1 VeThooging der verkeersveiligheid, verbetering dier ver bindingen tusschen de verschillende ge meenten zijn algemeen belang. Zoodat dezulken het billijk zoudén achten* dat de daaraan verbonden kosten door aULem, dus uit dte gewone belastingen, zouden worden gedragen. Nu deze zaak echter uitgemaakt ia, heeft het geen zin er verder op in te gaan. Het dient echter nog even te worden gezegd. Van verschillende zijdén ls de niet on juiste opmerking gemaakt, dat men voor- loopig eigenlijk betaalt voor werken, waar van de totstandkoming nog geruimen tijd op zich laat wachten en men stelt de vraag, of het niet Juister ware geweest om tot een meer geleidelijke verhooging van de aansla gen, uitgaande van een bepaald grondbe- drag (b.v. een derde van den tegenwoor digen aanslag), te besluiten. Men zou dan meer „waar voor zijn geld" gezien hebben en dit zou de belasting voor velen aanneme lijker hebben gemaakt**. Niet vermeden is kunnen worden, dat in menig opzicht de handel door bureaucratie schen rompslomp wordt belemmerd. De tallooze moeilijkheden, welke b.v. aan het proefrijden met de te verkoopcn wagens zijn verbonden, zijn daarvan een sprekend voorbeeld. Het is waar, dat er waarborg tegen ontduiking moet zijn, maar de formali teiten; welke men thans als handelaar te vervullen heeft, zijn sterk overdreven en overbodig. Kan men den automobiel- en motorhandelaren niet een algemeene door- ioupende machtiging tot het houden van proef- en transportritten geven, voorzien van een flink aantal coupons met souche, welke voor elk geval door den ondernemer slechts zijn in te vullen en b.v. binnen 24 uur aan den betrokken Otitvanger zijn toe te zenden? Wij noemen slechts een voor beeld, waaruit kan blijken, dat een betere oplossing toch zeer wel mogelijk is. Zooals het nu echter gaat, is het voor den' handel een hopeloos werk. Verlies van klanten* die niet genegen zijn op al die formaliteiten te wachten wie ook maar iets van het zakenleven afweet, zal moeten erkennen, lat een, perfecte, snelle en coulante bedie ning alleen succes kan geven! verminde ring van omzet, kans op boeten, dat alles is het resultaat van onvoldoendle overleg met de menscben van de praktijk, die gaarne hun adviezen hadden uitgebracht, maar zoo als gewoonlijk genegeerd zijn. Dat het nu reeds zoo hooge bedrag der wegenbelasting bij de reeds bestaande heffingen op motorrijtuigen een belem merenden- invloed uitoefenen op den ver koop, is wel zeker. Vooral ln grensgevallen zal de minder-kapitaalkrachtige er veel min der gauw toe overgaan een motorrijtuig aan te schaffen; om nog niet! te spreken van de hooge re lasten, welke op tal van kleine bedrijven men denke aan transport-on dernemingen, bodediensten* landbouwers e. d. werden gelegd. Een paar honderd giilden, per jaar is voor dergelijke menschen dikwijls een ondragelijke verzwaring! En het is voor ons nog de vraag, of dé fiscus er tenslotte wel kooveel voordeel bij hebben zal, want verzwaring der bedrijfs lasten en omzetvermiiidering gaan bijna steeds gepaard met terugloopen van hst be lastbaar inkomen als anderszins. Het be kende vicieuse cirkeltje, dat bijl het belas ting-vraagstuk zoo dikwijls ter sprake komt! Htt ware o. i. zeer gewenscht de techniek der wegenbelasting spoedig te herzien en deze meer te doem aanpassen aam de eischen der praktijk. RECLAME PLEINES-ZEEP. (De bekende firma Plaines, zeepfabriek te Dem Dolder (Utr.), merk „De Duif", houdt er aardige em origioeele reclames op na. Voor eenligem tijd was de Dorus Rij- kerspuzzle in alle bladen afgedrukt; thans weder kan men de aardige Pliitius-Pleines- puzzle oplossen. Plinius was een Romeinsch natuurkundige, de eerste* dte in onze jaar telling van zeep gewag maakte, en Pleines, die 1800 jaar later leefde, lijkt innerlijk en uiterlijk zoozeer op den ouden Romein, dat daaruit een aardige puzzle is ontstaan. Want de kunst is nu uit den kop van Plinius dien van den ouden heer Pleines te maken* die ook uiterlijk veel gemeen hebben. Hiervoor zijn aanzienlijke geldprijzen beschikbaar gesteld. Men raadplege hiervoor vender de advertentie. Het allernieuwste ls een reclameplaat voor de firma, die alweder aardig bedacht en origineel is. We zien namelijk een vrien delijk juffertje als moderne Venus uit het zee(p)scbuim verrijzen en natuurlijk houdt zij de bekende pakjes zeeppoeder in de hand en evfn natuurlijk zit het duifje als symbool van wede* reinheid by haar. Waarlijk, de kunst van reclamemaken verstaat de firma Pleines by uitnemendheid en wy willen gaarne de aandacht op haar fabrikaat vestigen* dat de spreekwoonielijke zindelijkheid der Hollandsche huisvrouw op zoo sympathieks wijze weet uit te buiten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 7