Radio-Rubriek. HOE IS DE WEERGAVE VAN UW Hoe dikwijls zien we niet in annonces aangekondigd dat deze of gene luidspreker, toestel, of transformator een «natuurlijke* weergave waarborgt. En hoe weinig toe stellen bezitten een reproductievermogen dat het «natuurlijke* van uit de verte benadert. •Natuurlijk* behoeft de weergave ook niet te zijn, als zij maar «zuiver* is. Wie wil in zijn kamer een «natuurlijke' weer gave van een kerk-orgel, een complete jazzband, een koor, orkest, kortom alles wat in een groote ruimte thuis behoort en daar tot zijn recht komt Dit ligt toch in het woord «natuurlijk' besloten. Laten we liever spreken van een «zuivere* weer gave. Wat de luidspreker als laatste schakel voortbrengt moet op ons gehoor denzelfden indruk maken als de oor spronkelijke instrumenten zouden doen op eenigen afstand beluisterd. Het orgel moet dus klinken zooals we het in de kerk hooren, het koor zooals in de concert zaal, etc. Onze lezers zijn natuurlijk zeer tevreden over hun installatie, zoolang het geluid niet vervormd wordt en aangenaam klinkt, doch wanneer zij er een musicus bijhalen zal deze tal van aanmerkingen maken. Aan een geschoold oor valt n.1. direct op dat het geen «muziek' is, zooals hjj ge wend is het te hooren. Hij zal opmerken, dat de luidspreker vooral in het weergeven van de lagere tonen te kort schiet,waardoor het karakter van de compositie veel verliest. Dit is wel 't grootste gebrek van radiomuziek. Alvorens nu de middelen ter verbetering te bespreken eerst een klein beetje theorie. We weten dat dat geluid veroorzaak! wordt door luchttrillingen. De midden b.v. wordt veroorzaakt door een trilling waarvan de frequentie 256 (per seconde) is, de O die hier op volgt heeft een frequ entie, welke juist tweemaal zoo groot is. en do O hieronder precios de helft, m.a.w. bij ieder octaaf naar boven gaand wordt de frequentie verdubbeld. Nu klinkt een zelfde noot op verschillende instrumenten gespeeld geheel vorsohillend. Dit hoeft weer andere oorzaken. Wanneer b.v. een snaar in trilling gezet wordt trilt hij niet alleen in zijn geheel, doch is verdeeld in een aantal gelijke stukken die ieder op zich. zelf trillen. Het aantal trillende deelen en de sterkte van hun trillingen vergeleken met die van den geheelen snaar varieert bij verschillende soorten van snaren. We hooren dus een verzame ling van geluiden, zelfs wanneer een enkele noot gespeeld wordt. Het aantal en soort van deze trillingen bepaalt de «kleur* van het geluid. Zooals wij weten wordt het aantal trillingen van het voort gebrachte geluid verhoogd door het korter maken van den snaar. De neventrillingen of harmonische trillingen, zooals ze ge noemd worden, hebben dus een hoogere frequentie, n.1. 2, 3 of 4 keer zoo groot als de oorspronkelijke fundamenteele frequentie. Pianosnaren b.v. brengen krachtige trillingen voort van 3 maal de fundamen teele frequentie en daar de hoogste noot een frequentie heeft van ongeveer 4000, volgt hieruit dat deze toon slechts zuiver weergegeven kan worden, indien het ont vangtoestel en de luidspreker in staat zijn frequenties van c.a. 12000 te ver werken. Een cello brengt tonen voort van 64 trillingen per seconde en een orgel zelfs van 16 per seconde. Voor een «zuivere* weergave is het dus noodig dat het ontvangtoestel en de luidspreker ge schikt zijn om frequenties van 16 tot 12000 te verwerken. De hoogste frequen ties kunnen zonder direct schade te doen aan de weergave wel gemist worden, doch de lagere niet, en het ontbreken van de lagere tonen is een kwaal die bij de weer gave van de meeste toestellen opvalt. Hiervoor zijn twee oorzaken, n.1. de hoorn luidspreker, die de lagere frequenties niet in haar ware verhouding kan weergeven en de L. F. transformatoren die ze niet kan versterken. Wel is hierin eenige ver betering getreden bij de duurdere merken, doch nog blijft een z.g. conus-luidspreker en L. F. weerstandversterking te prefe- reeren. We hebben nu al meteen de mid delen aangegeven om de weergave van ieder bestaand toestel te verbeteren. Het aanschaffen van oen anderen beteren luidspreker is nog kostbaar, doch weer standversterking ligt binnen ieders be reik. Het is goedkooper dan transformator versterking. Mits do juiste waarde van scheidings condensator, anode- en roosterlekweer- stand wordt gekozen, wordt een «zuivere' weergave verkregen, die niet vergele ken kan worden met transformatorver sterking. 12.00 Politiaber. 12.302jOO Lunchmuziok door hst trio van restaurant „De Rozsnhooia" De oplossing van het probleem van Healiicote is: 1 Pa2. Er kan volden ba2: Dc2, of Kd2 Kf3, of Kd2 Pb4, of Kd4 Lf2 Het probloem van Stubbs heeft als oplossing 1 Dd2. Dit dreigt Daö k Na Tbl -f kan Lbl volgen. Ter kennismaking met het z.g.n. Plactutta-thema geven we het volgende probleem D. J. Densmore. Gazette Times 1916. PLUIMVEETEELT. Haven van Nieuwediep, Wit begint en geeft mat in drie zetten. Wit: Kf3, Tb5 en e7, Le5 en g8, Pd8 en e2. Zwart: Khl, Ta7 en b8, Pd5, pi a3 en f5. De volgende partjj is een van de beste van den te vroeg gestorven Breyer. Dr. Euwe. Breyer. Misschien was Ld5, c6 enz. beter. e4 1 Pc6 De4 15 Pd6 Pc3 2 Pf6 Db4 16 Le711 Een zonderlinge openingmet 2 e5 had Wit had Dd8verwacht en dan zwart Weensch kunnen spelen. gespeeld. d4 3 e5 f e517 fe5 de5: 4 Pe5: Pb7: 18 Pb7: Wit probeert zwart's spel te weerleggen. Beter was d5. f4 5 Pc6 e5 6 Pg8 Door e5 wordt do pion te ver opgeschoven. Lc4 7 do Ondanks zijn weinige ontwikkeling heeft 's zwart nu een ideaalstand volgens Tartakower. Pf8 8 Lg4 0-0 9 Dd7 Del 10 0—0—0 Pg5 11. de5 Na Pf7: volgt nu Dd4-f-. Khl 12 f6 Pf7 13 Pa5! Pd814 Pc4 fe5: Beter was voor wit Pc6 en na bc6: Da5. Tf8-j- 19 Lf8: Df8:-f 20 Dd8 Dg721 Pf6 Dit weerlegt alles. Lg5 22 Tg8 beslissend. Na Df6: volgt Tg5^ 28 24 25 20 27 29 80 opgegeven. Dh6 Dh4 Tfl Dg4: Ld8: Tf3 h3 Tg3: Tg6 Pd6 Pf5 Pg4: Pge3! Kd8 Tg8 Pg8: Dr. P. FEENSTRA KUIPER Wij kunnen den Helderschen schakers mededeelen, dat Woensdagavond half acht in een der bovenzalen van het Algemeen Militair Tehuis in de Spoorstraat een match zal beginnen om het kampioenschap van Noord-Holland tusschen de Heeren K. Geus te Helder en F. ten Kate te Amsterdam, welk match Donderdag wordt voortgezet (912 en 2—5). Alle belangstellenden hebben vrij toegang. Oplossing probleem: Zwart5, 11, 12, 14, 23/6, 30, 35. Wit15, 27, 37, 39, 40, 44/6, 49. 39—34, 30X50; 15-10, 35X44; 10X80, 25X34; 49X16, 50-17; 16-11, 17X6; 27—22, 6X41; 46X87! We hebben thans weder het genoegen een juist door den heer Sonier te Parijs ontdekten origineelen openingsslagzet te kunnen plaatsen. Zet alle schqven op het bord en speel: 1. 34-30 17—21 2. 30-25 12—17 3. 31-26 18—23 4. 37—31 13—18 5. 42—37 9—13 6. 40-34 4— 9 7. 45—40 20—24 8. 50-45 8-12 9. 31—27? 16 36 mm 46 47 48 49 m m m t b 2üf Ws Wi 'WÉ m Y/<. "^W/a '/M Zwart: 6, 8, 11, 16, 17,25, en 8 dammen op 46, 47 en 60. Wit19, 22, 24, 26, 28, 29, 31-36, 38, 42. Een fantasie-probleem wat het aantal daninen betreft. De plaats dezer stukken op d« damlijn doet het vraagstuk er echter niet zoo vervaarlijk uitzien als meestal met julke problemen het geval is. Het boekje der partijen van het pas gehouden internationaal tournooi te Parijs, het belangrijkste der laatste jaren, ver schijnt binnen enkele dagen. Indien men moeite mocht hebben toet aankoop, zijn we gaarne bereid het toe te sturen tegen overmaking van fl. 1.in postzegels. Heldersche Damclub. Kaïnpioensgroep (Kampioenschap van Helder). Zwart wint nu een schijf. Men zal zeker gaarne naar den slag willen zoeken: het is waarlijk iets nieuws en verrassends. De Parijsche Damclub heeft een aardig clubblaadje, dat regelmatig elke week verschijnt. Er gebeurt tegenwoordig zooveel op damgebied te Parijs, dat het zelden iets anders dan nieuwsberichten bevat, maar in het laatste nummer treffen we een stand aan van den oud-wereldkampioen Weiss, welke in den probleem-wedstrijd van de Parijsche Club met den eersten prijs werd bekroond. De stand is aldus: Zwart: 8, 5, 8,11,12,13,17,18,19,25, 26. Wit22,27,28,83,85,88,89,40,42,45,48. De vraag is in dezen voor wit gevaar lijken stand: Wit speelt, verhindert schijf- verlies en verkrijgt minstens gelijk spel. We ontdekten van het diagram de volgende combinatie: 40—34, 13—18?; 34-30, 25X21 (moot 4 slaan); 45-40, 23X32; 42-38, 17X39; 88X9, 8X14; 40- 34, 39X30 35X2. Heeft de auteur nog andere bedoelingen met dit vraagstuk gehad? Probleem van G. A. RaymondSt. Jean d'Herville, Canada. Detlneraers gesp. D. G. W. Rab 4 D. Lissel 3 •I. C. Kossen 4 P.J Duyvelshoff 4 H. Bjrghuis 3 S. Slort 4 W. Piobleem 0 gew. 2 2 2 1 0 0 0 rem. 2 1 1 verl. 0 pnt. 6 5 10 9 1 0 19 6 4 0 2 8 6 8 2 1 8 10 8 1 6 7 6 1 0 5 2 0 0 0 0 0 6 0 0 6 0 Groep A. J. Stoll J. v. Lteuweu T. Vuuiman l'. J. Atends H. G. Fonteijn P. Verkerk B. A. Jaring Groep B. P. H. O. Gioène-10 Kleine cjjfer aantal afgebr. partijan. 10 6 2 2 14 11 7 0 4 14 10 5 1 4 11 11 4 2 5 10 9 4 1 4 9 7 8 2 2 8 5 2 1 2 6 4 1 2 1 4 8 1 1 8 0 0 8 0 TORBEL? ZONDAG 17 JUNL Hilversum, 1050 M. 8.30—0.30 R.K. Mongenrwijding. Annie Kuyer, Mezzosopraan. Agnea Ostemlorf, piano. J. Har de mbo 1, 1© viool. M. Valencia, 2e viool. H. Har- denböl, piano. 1. Largo ma non tanto uit het 3do vioolconcert in F. gr. t., Bach (2 violen, plano). 2a. Jieaus Bloemhof (Oudi Ned. Lied). b. kPesus unser Trost und Löben, Baah. (so praan, pianoibegel.) 3. Lezing door Mej. N. A. O. Crielars, presidente van de ER. Moisjea- boschorming Afd. Amsterdam en lid van den Gemeenteraad, over: Zorg voor on huisvesting vaai Kath. vrouwen en meisjes te Amsterdam. 4a. Es inuss ©in Wundlerbanea 'sein, Liszt. b. Ave Maria, H. Cuypers (sopraan, pianoibegel.). 5. Golden Sonata, Purcell. a. Largo. b. Adagio. c. Ganzona Allegro, d. Gravo. e. Allegro. (2 violen, piano)10.00 V.P.R.O.-uitzending. Dienst in de Ned. Herv. Kerk te Zaandam. Voorganger: Da. C. J, Bloaker. 1. Votum. 2. Lied l*s. 41 1 en 3. 3. Gebod. 4. Voorlezing: Matth. y 2—10; VI 5-13; VII 7—11 en het tekstwoord. 5. Preek le ged. (Tekst: Mathh. VII 7. Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opere gedaan worden.) 6. Lied: Pb. 25 2 en 7. 7. Preek 2e ged. 8. Gebed. 9. Lied: Gez. 267 1, 4 en 6. 10. Zegen. 12.80—1.80 N.O.V.-uitzen- ding. Concert door het Regina-ensemble van het Café Begina te Den) Haag. Willy Wisse, viool. Bram Oberstein, cello. Louis Petera, piano. 1.302.30 Orgelconcert in de Luther- eche Kerk te Den Haag. Jv B. Gravelotto. or ganist der Luthereoh© kerk. Mevr. G. Burg- meister-Abeleven, mezzo sopraan. 2.303.50 Klassiek concert. Orkest van dé N.O.V. o. 1. v. Hemd Zeldenrost. 1. Concerto 8 op. 6 (fatto per la notte dl natale), voor orkest. 2 violen en violoncel concertante), Corelli. 2. Menuet uit „Le bourgeois gentilhamm©",. Lully. 3. Ri- gad'in uit Dardanus, Rameau. 4. Symphonie no. 11 Bee dur (La Reine)Haydn. 3.30—4.30 Populair concert door het orkest van de N.O.V. o. 1. v. Henri Zeldenrust. L Ouverture „L© roi 1'a dit", Dolibes. 22. Neu Wien, Strauas. 3a. Trftumerei, Schumanm. ib. Solveigs lied, Grieg. Hoboeoio door Jioihan de Raak. 4. Ouverture Zampa, Herold! 5. El Captain, Souisa. 5.j0 N.C.RV.-uitzending. Dienst in de Geref. Kork te Rotterdam (Aan de Aimimanistraat) Voorgan ger: Ds. W. J. JL Veldere, geref. Predikant aldaar. 1. Votum en Zegen. 2. Zingen Ps. 86 3. 3. Het lezen van de Geloofsbelijdenis en Hebr. 11 1—6. 4. Gebed. 5. Zingen Ps. 32 4 en 5. 6. Bediening des Woorde uit: Gen. 5 24. Thema: Van wandelen tot wonen. Verdeeling: a. Wandelen met God vereischt harmonie, b. Wandelen met God rijpt de gehoorzaamheid, c. Wandelen met God eindigt in de rust. 7. Tus- schenzang Ps. 73 1. 8. Vervolg preek. 9. Dankzegging. 10. Slotzang P6. 75 1. 11- Zo gen) 8.00 Peraber. 8.10 Kurhausconcert. Hot Residentie-orkest o. 1. v. Prof. Schneevoigt. Beethoven: Symphonie no. 8 F-dur. 8.45 Popu lair concert door het versterkte A.N.R.O.- orkeet o. 1. v. Nico Troep. Gerand Loonders, bariton. Daventry, 1600 M. 3.50 Concert. De militaire band. H. Elsdéll, tenor. R. Roibertson en E. Bartlett, pianoduet ten. 6.35 Gediohtenvoorlezing door John. Drinkwater. 6A06.20 Kindor-kerkdienet. 8.20 Kerkdienst. 9.15 Liefdüdigheidsoproop. 9.20 Weerb., nieuws. 9.35 Populaire oratoria. F. Holding, sopraan. E. Williams, sopraan. S. Thomas, tenor. Koor en symphonie-orkost. 11.05 Epiloog. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.201.05 Gewijde muziek en preek. 1.05 2.10 Orkeetooncert, 5.055.55 Dansmuziek, llotmonyino jazz. SAO10.50 Dansmuziek. Or kest Mario Cazes. Langienborg, 469 M. 92010.20 Religieus morgonconoort. 1.20— 2A0 Orkostconcort. 2.50—4.20 Automobiel wed strijd in do NUrnJburgrlng. 6.50—6.50 Orkost concort. 8.20 Toonoelaivond'. „Die Prlnzessin nuf der Erbso", „Die Entfürung dor Europa", „Mahagouny", „Hin und zurück". Daarna tot 1220 Dansmuziek. Königswilsterhausen, 1260 M. en Berlijn, 484 en 566 M 6.5<J Mongenconcert 920 Morgenwijding, 11.501.10 Orkestconcert. 2.504.20 Auto- wedstrijden. 620—6.50 Orkestooncert 8.50 Vroolijk concert. Stemer-kapel. E. Karin, so praan. 10.5012.60 Dansmuziek. Hamburg, 894.7 M. 9.35 Morgenconoert 11.60 Orkeetoonoert. 1.25 Orkestooncert Populaire muziek. 420 Vroolijk concert 8.2010.60 Instrumentaal concert Or kest en solisten. Brussel, 509 M. 5.20—6.20 Dansmuziek. 8.20 Concert 020 1120 Concert in Ostende Kurliaus. MAANDAG 18 JÜLL Hilversum, 1050 M. 12.00 Politiéber. 12.85—2.00 Lunchmuziok door het trio van het restaurant „De Rozen- boom", te Bussum, o. 1, v. Willem Lohoff. 8.30 4.30 Vrouiwenuurtje. Causerie door Mevr. Ro. van Oven. 4.40—5.55 Kindoruurtj© door Mevr. Aiutoinotte van Dijk. 6.157.25 Concert door het A.N.R.O.-orkest o. 1. v. Nico Troep. Mevr. Linnekamp-Roeske, viool. Pianoibegel. van Eg- bert Veen. 726—7.45 Causerie door Louis do Vries over: Hoe onze Hollandsche toonool- apeelkunst te Parijs ontvangen werd. 7.45 Poli- tieber. 8.10 Lezing door Prof. Dr. W. .H. Keesom, hoogleeraar aan de Leideche Univer siteit, over: Onderzoekingen in het Natuur kundig Laboratorium te Leiden betreffend© de gedragingen der stof bij zeer lag© tempera turen. 8A0 ca. Declamatie door Louis de Vrfe6, voordrachtkunstenaar. Daarna Kurhaus-, volks concert. Het Residentie-orkest o. 1. v. Ignaz Neumark, Symphonie na 5 in e.kl.t. (Aus der neuen Welt). 10.15 Nieuwsber. 10.30 Radio cabaret. Tul da dd Vista en Johan Schmidt in: 1. „Caroey en Bumbly", scène uit „Oliver Twist", van Ch. Dickens, door Johan Schmidt. Daventry, 1600 M. 1120 Daventry-kwartet en solisten (mezzo sopraan, bas, bariton, viool, piano). 1.20—2.20 Orgelconcert. V. Lewis, cello. 3.15 Voorlezing. 3.20 Lezing: Summing up and examination. 4.05 Dansmuziek. 5.20 Lezing: How to mako goed coffeo. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Daventry- kwartet. 6.45 Radiobulletin. 6.50 Tijds., weerb., nieuws. 7.05 Daventry-kwartet. 7.20 Literaire eritiek. 7.85 Sonates van Beethoven. 7.45 Fran- sohe lozing. 8.05 Neleon Koys, humorist. 8.20 Een Schufbert-programina. 8. AustLn, bariton Symphoïile-orkest. 9.40 Lezing: Th© why und the wlucrefore of tho advertislng ezhLbiton. 9.55 „Tlie Vauxlittll Belless", lichte rom. opera in 2 acton van H. Oliver. 1120—42.20 Dans muziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 10.50—1120 Concert 12.50-2.10 Orkestoon- cert 5.055.55 Dansmuziek. 8.5010.50 Het Amerikaaneeh vocaal kwartet van Parijs. Or kestbegel. Langenberg. 469 M., Dortmund, 283 M., Mün- ster, 242 M. 1.26—2.50 Orkestooncert. 5.50—6A0 Orkest concert. 8.55 Vroolijk© avond. K. Kömig, so praan. K. Jöken, tenor. Dr. v. Szent Györgyi, viool. S. Breek, declamatie. W. iBrüuer en u' Elling, piano. 10.50—12.50 Dansmuziek. K ii uigsw iis terhauseu, 1250 M. en Berlijn. 484 en 566 M. 12.20— 8.05 Lozingen en lessen. 8A0 Con cert. Symphonie-orkest o. 1. v. EmiL Bohnke. 10.50 Sluiten. Hamburg, 394.7 M. 4.35 Operamuziek. 6.20 Orkestooncort. 7.20 Orkestooncert. 820 Bandonionconcert. 9.36— 10A0 Volksliedjes gezongen door B. Jakschtat A. Seoker, piano. Brussel, 509 M. 520—6.20 Triooomoert. 8.20—1020 Galacon- oert. Belgische comjponisten. Schcveningen-Ilaven, 1950 M. (Zakelijke Omroep). 8.15—5.00 Pers-, handels- en financieelo be richten. 1.302.46 Reursnotee ringen. 325— 3.50 Landbouwber. DINSDAG 19 JTJNL Hilversum, 1050 M. ts Bussum, o. I. v. Willem Lohoff (viool). 6O0 —8.00 Concert door het A.NRO.-oricest o. 1. v. Nioo Treep. Paul Pul', ibariton. 7.45 Politieber. 8.10 R.K. Radio-avond'. Mej. M. Verkroost, so praan. Mej. F. Belinfante, cello. Mej. Frouw© Boomgaard, piano. Mej. L. Wijngaardlen, viool, la. Sarabande en Gavotte, Popper. b. Menuet, Lully (cello, piano). 2a. Sicilienno, Paradis, b. Poupée val santé, Poldini-Kreisler (viool, riano). 3. Rede door Dr. J. Witlox, professor Semenaire St Mdohcl-gcstelover: De Katho liek© Staatspartij een Landsbolang. 4. Aria uit de Judas Makkabeus, Hfindol (sopraan). 5. Trio no. 11 op. L Beethoven (piano, viool, cello). 6a. 6 Rum&uiscli© Volkst&nzc, Hola Bartók. b. Nocturne, Boulanger. c. Cortège, Boulanger, d. Oapitan Fracassa, Castelnuova- Tedasco (viool, piano). 10.30 Perslber. Daventry, 1600 M. 11.20 Het Daventry-kwartet en solistenf so praan, bariton, piano, dialect). 1.202.20 C. Windeatt's band en J1. Kerr, sopraan. 3.05 Mu ziekles. 3.40 Z. M. de Koning van' Engeland opent de Gladstonedokken in Liverpool. 4.10 Franscbe los 4.40 Orkeetoonccrt. 5.20 Lezing Portugal. 5.35 Kinderuur. 6.20 Dansmuziek. 6.50 Tijds., weerb., nieuwe. 7.05 Dansmuziek. 7.20 Lezing: Why Big Ben? 7.35 De sonates van Beethoven. 7.45 Lezing: Nature and her limitatons. 8.05 Licht symphonieconcert. A. Catterall. viool. "W. Widdop, tenor. Symphonie- orkest. 9.00 Speech aan het Grooera Banquet 9.20 Weerb., nieuws. 9.40 Lezing: Music and the ordinary listener. 10.00 Symphonie-conoert. (vervolg). 11.00—12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 10.50—11.20 Concert 12.502.10 Orkestcon- oort. 5.05—5.55 Trioconcert (piano, viool, cel lo). 8.50 „Rose et Colas", van Grétry. Mlle. Deiwnsky en d© hoeren Cartigny en Lamorée. Langenberg, 469 M. 1.262.50 Kamermuziek (viool' en piano). 5 50—6.50 Orkeatconoert 8AO—10.40 Pojnilalr concert. Werag-orkeet en Annemari© Rlchartz, sopraan. KömgswQsterhausen, 1250 M. en Berlijn, 484 en 566 M. 12.208.05 Lezingen en lessen. 8.50 Decla maties van Fontanie door A. Krauezneck. 9.20 10.50 Concert door de Koslock'sche blazers- bond. Hamburg, 394.7 M. 425 VrooBjke voordrachten. 6.20 Concert 8.20 Orgelconcort In d© St. Georgskerk Ham burg. Daarna dansmuziek in Söllnora Guton Stuken. Brussel, 509 M. 6.20—6.20 Dansmuziek. 82010.20 Militaire muziek. Mlle. Djaao, zang. Schcvcningnn-Koven, 1950 M. (Zakelijke Omroep). 8.15—6.00 Pers-, handels- en financieelo be richten. 12.00—12.05 Ziuivolbor. 1.80—2.45 Beuranoteoringon. 8.62—3.57 Zuivelber. 6.30— 5.35 Zuivelber. SCHAKEN. WAAROM KAKELT DE HEN? 'Vooral als wij met ongeduld op broedeieren zitten te wachten klinkt het gekakel der hen nen ons als heerlijke muziek in de ooren. Hot kan bij zoo'n blijde gebeurtenis voor extra ge voelig© gehoororganen wel wat al te drek toe gaan. D© ervaring leert ons dan wel manier tjes toe te passen om de zenuwachtige geve derde dames, vlijtig geaccompagneerd door hun verrekten haan, tot zwijgen te brengen, zoodat zo op het laatst al even gehoorzaam worden ah een houd, namelijk een gehoorza men hond. 'Maar de vraag is al zoovele malen gesteld, waarom de hen toch kakelt als ze een ei ge legd heeft? Bij de lichte, of zooals men ze wel eens be titelt zenuwachtige rassen, is 'het volop, lang durig kakelen regel. Bij de zware verloopt het heele geval wel eens volledig in stilte. Ook merkte ik dikwijls op, dat een kloek, als ze weer aan den leg is gegaan, terwijl ze haar kuikens nog out ziob heeft loopen, geen mel ding van het feit maakt. Een- uitdrukking van vreugde, vau opluch ting schijnt het wel te zijn. Waarom 'begint het kakelen pas als do hen uit het legnest iis gestapt? Ernstige natuuronderzoekera deelen ons mede, dat ook de wilde hoenderrassen, Ban- kiva's en Ceylonsche boschhoenders kakelen na het leggen van hun ei in een of ander ver borgen hoekje in de wildernis, maar steeds op een flinken afstand vaat het nest verwijderd. Hieruit de conclusie te trekken dat de be doeling is de aandacht van eventueel© vijan den 'van het nest af te leiden, Is misschien wat gewaagd, maar dit zou toch aanleiding kunnen geven tot het kakelen. Maar er is nog Iets anders. Do aandachtige opmerker zal wol eens gezien hebben, dat, ais vau een koppel 'hoenders vrijuit loopend bijv. in de wei, een vau ben gelegd heeft en dit al luid kakelend aankondigt .bij het verlaten van haar nest, de haan op haar geluid attent geworden, soms vau vrij ver komt aan stormen en zoodra hij de hen genaderd is met zijn bekende Don Juan-manieren om haar heen cirkelt en haar intusschen stevig te pakken noemt. Zou het een en ander niet juist zoo doof de matuur ingesteld zijn om do bevrechtings- kansen te verzekeren? Soms begint een hen te kakelen zouder dat een ei gelegd is, dat is dus een vergissing, een voortvarendheid, menschelijkerwijs gesproken een fopperij. Het bewuste stemgeluid schijnt ook aanstekelijk te werken op het overige ge zelschap, dat er solidair mee instemt. Het treft dan ook de zenuwen van hun roodgehaar- deu sultan. liet schrikken brengt onze kippen ook al tot kakelen, maar als men daarbij goed toeluistert, hoort men or een anderen toon In. Dat een deirgelljke gelboortie-aangifto van1 een el ook bij andere In het wild levende hoender- soorten als patrijs, kwartel, kalkoen, pauw en fazant voorkomt, is mij! niet bekend. Daarom zouden wij wel gaarno van andere onder onze lezers er wat nadere van vernemens hetgeen misschien1 een stapje nader zou kunnen voeren tot het antwoord op de vraag: waarom kakelt de hen'? 15 Jiuli 1927. Aangeko-men van Harlingeni en vertrokken naar hJtmulden Duitsche sa „Johan Reinke 10". 28 DAMMEN. 26 m TM. vtIJW. Vs/y//. yyrfS'. w «r m /777rr//. m WW., '4MA w-ï 1 2 1 0 0 1 2 1 3 0 6 3 2 1 0 L. Simon^61 O. de Heer R. Dol J. v. d. Borg P. Slort J. J. Aimabel W. Oostendorp W. N. Kriele B. Bak 6 8

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 16