T
Tweede Blad.
BINNENLAND
VAN ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1927.
DE BEIS VAN DE KONINGIN EN DE
PRINSES.
Een gisteravond omstreeks half acht te
's-Gravenhag© uit Otta (Noorwegen) ont-
vangen telegram meldt, dat de Koningin
en de Prinses in goede gezondheid zijn
aangekomen.
Het Noorsche Telegraafbureau seint uit
Oslo dat de Koningin en de Prinses om
4 uur 16 te Fefor zijn aangekomen, na een
mooie reis. Zij zagen er goed uit. De
hooge gasten begaven zioh onmiddellijk
naar haar vertrekken. Het hotel is over
vol. Het weer is schitterend.
J. OUDEGEEST.
Ontslagaanvrage als secretaris
van het L V. V.
De heer J. Oudegeest heeft gisteren op
het oongres van het Internationaal ver
bond van Vakvereenigingen te Parijs, ont
slag gevraagd ais internationaal secreta
ris, naar aanleiding van den in bet debat
gebracht enbrlef van Oudegeest aan
Jouhaux over de houding tegenover Rus
land, die veel kritiek had uitgelokt De
voorzitter verklaarde dat het oongres het
ontslag niet kan aanvaarden, omdat het
het rapport gehoord heeft van de oom
missie van onderzoek op dit punt Het
congres heeft zich daarmee vereenigd.
DE „OP TEN NOORT".
Technische proefvaart
Het bsl „Op ten Noort", door de Neder-
tendsche Scheepsbouw Maatschappij voor
rekening van de Koninklijke Paketvaart-
Maatschappdj gebouwd en toegerust mot
twee zjg. klepennaehinee, welke vervaar
digd zijn door „Werkspoor", zal, naar het
HbL verneemt, Maandagmorgen zijn fceeh-
nischen proeftocht op de Noordzee uit
varen. Het schip ligt thans aan het eta
blissement der Stoomvaart Maatschappij
„Nederland" aan de Javakade. Woens
dagmiddag zal de „Op en Noarf te Am
sterdam terugkeeren.
NEDERLAND6CHE SPOORWEGEN
Verdere electrlflcatle.
Omtrent de verdere electrificatie van de
Naderkndscbe Spoorwegen meldt men, dat
hiervoor het eerst In aanmerking komt de
spoorbaan AmsterdamAmersfoort. Het is
evenwei nog niet zeker, wanneer daarmee zal
worden begonnen. Een beslissing dienaan
gaande zal op bet vroegst In den loop van
September genomen worden.
DE DROOGMAKING VAN DE
ZUIDERZEE.
Verschenen zijn de driemaandeHjksohe
mededeelingen betreffende de werkzaam
heden voor de afsluiting en droogmaking
van de Zuiderzee.
Wij ontleenen hieraan bet volgende:
Afsluiting van de Zuiderzee met
bijkomende werken.
De grondwerken voor den aanleg van een
oprit naar de overbrugging van het Balg
zandkanaal werden voortgezet Sedert de
vorige opgaaf is ruim 16.700 M*. grond
verzet.
[De noodige ontgravingen voor den aan
leg van een tweetal duikers van gewapend
beton in bet Balgkanaal en onder den Stöom-
weg, volgens bestek No. 83 ZjW., kwamen
grootenrieels gereed.
De basculebrug over bet boveneiulahoofd
van de schutsluis bij de Kooi is opgesteld
en In gebruik genomen.
Wanneer de indijking van de WJeringer-
nieer polder gereed zal zjjin gekomen zal de
aan *t zuidelijk einde van het Balgzandkanaal
gemaakte tijdelijke afaluitdam moeten wor
den opgeruimd, ted einde het kanaal in ge
meenschap moeten brengen met het achter
den afsluitdijk van het Amsteldiep te vor
men boezemmeer. Daar over dien tijdelijken)
afsliritdam thans het verkeer naar en van
W leringen plaats heeft, moet vóór de op
ruiming van dien dam in dat verkeer voor
zien zijn door een brug over het) Balgzand
kanaal, welke zal worden geplaatst met de
aa in de richting van den weg over den af
sluitdijk en het kanaal dus scheef zal krui
sen.
Met het oog hierop moet reeds nu worden
begonnen met het maken van den onder
bouw voor deze brug, welke zoodanig is ont
worpen, dat daarop zoowel de brug voor ge
woon verkeer als een spoorwegbrug in denl
ontworpen spoorweg van het station Anna
Paulowna der Hjtn AlkimnmrHelder naar
Wieringem, en) eventueel naar Friesland,
plaats kunnen Vinden. De bruggen zullen
bestaan uit een vaste overspanning van 81
M. wijdte, gemeten loodrecht op de kanaal-
as. Voor den spoorweg is gerekend op twee
bruggen voor enkel spoor naast elkander.
Het maken van den onderbouw voor deze
overbrugging is op 16 Juni 1927 in het
openbaar aanbesteed, en is gegund aan J.
de Vries te Heemstede voor 629.780. Met
de uitvoering is nog niet begonnen. In een
volgend bericht zal een teekening met nar
dere beschrijving van dit werk worden op
genomen.
Van de thans nagenoeg voltooide verhoo
ging der waterkoelingen langs de Noord-
Erovlncialen hoofdstedentocht. De rit gaat over 1100 K.M. en
i wel een der belangrijkste die dit Beizoen gehouden zijn
geworden.
de grossiers firma H. W. Wichrink en legde alles in de asch. Hierboven de ruïne.
om op zijn stelten een reis te onder nemen
door Nederland, Engeland, Duitschland,
Zwitserland en Italië. Hjj denkt dit in
twee Jaar te volbrengen.
Haag feestelijk gevierd. Er werden o. a. zeilwedstrijden gehouden
op de z.g. plassen bij het Zuiderpark.
zijde van Wieringen bleef tot dusver nog
achterwege de verhooging van het meest
oostelijke gedeelte van den Noorder Oever-
dijk, omdat, in afwachting van het gereed
komen der werkhaven te DenJ Oever, ln
1921 tegen het buitenbeioop van dien dijk
een hoeveelheid stort- enl zetsteen), bestemd
voor de wenken, was opgeslagen. Nu die
steen is opgeruimd kan de verhooging en
verzwaring van dit tijdvak worden ter hand
genomen. Verder moet ook nog verhoogd
wonden de langs de oostzijde van Wieringen
loopendie Zitider Oeverdljk, enl wei tot het
punt waan de afsluitdijk der Zuiderzee aan
diien dijk zal aansluiten; voorshands kan die
verhooging echter alleen geschieden voor
zoo voel betreft het taiaschen) de Visschers-
haven en de bebouwde kom van het dorp
Den! Oever gelegen dijkvak, daar tegen het
zuidwaarts daarvan, langs het opslagterrein
van de werkhaveni, gelegen vak steen! ten
behoeve van de werken ligt opgeslagen.
In aansluiting aan de verhoog ing van deze
dijken moet' voorts een verhoog, ng jilauts
hebben van ha vendammen dier in 1921/1922
aangelegde werkhaven, daar by den storm
van 26/26 November 1926 gebleken was, dat
de golven over de op 3.70 M. N. A. P.
aangelegde kruin van den noordelijken ha-
venldam. heenl sloegen, tengevolge waarvan
schade aan de in de haven liggende vis-
schersvaartuigen werd toegebracht, en voorts
blijkens het Verslag der Staatscommissie
inzake hoog© waterstanden in verband' met
de afsluiting den*. Zuiderzee ln de toekomst
gerekend moet woriden op een verhooging
van het stormfvloedpeil te Den Oever met
ongeveer 1.18 M„ wat in 1921, toen d© ha
ven werd aangelegd nog niet bekend was.
In verband met deze dijksverhoogingen
is besloten tot ©en verdere verbetering van
de visschershaven te Den Oever, waar in
verband met de geleidelijke verplaatsing, ten
gevolge van d© afsluiting van het Amstel
diep, van het visschersbedryf van De Hau-
kes nHflr diaze haven behoefte is ontstaan
aan meer kadelengte en opslagruimte. Die
verbetering zal bestaan ln het vervangen
van den langs den te verhoogen Oeverdijk
gelegen, in 1921 ten behoeve van. het steen-
vervoer voor de werichaven! van oude ma
terialen ge,bouwden, lossteiger door een be-
pchoeiden losiwal, het vervangen van de
steenglooiing langs het in de haven aan
wezige zoogenaamde Oeverhoofdl door een
beschoeiden losiwal en het inrichten van dit
hoofd tot opslagplaats, het vervangen van
het oude wierhoofd langs de zuidzijde van
de haven door een loswai en het vervangen
van het in 1924 tot uitbreiding van de via-
scherhaven aangebrachte houten! paalschenm,
dat by den storm van 26/26 November 1926
ernstig beschadigd werd, door een scherm
van ijzereni damwandplaten.
Al deze werken zijn vereenigd in één
bestek No. 84 ZjW„ waarvan de uitvoering
na openbare aanbesteding werd gegund aan
H. van Meetoren te 'Hindeloopen voor
296.000, terwyi de levering van het voor
het scherm benoodigde 'damwandijzer recht
streeks werd opgedragen aan' de „Verednig-
te StaMwerfce A. O. Dortmunder Union" te
Dortmund voor rond1 29.160.
(Met de uitvoering van het werk is een
begin gemaakt.
De uitvoering dezer werkeni, is door de
Maaitschappy tot uitvoering van Zuiderzee
werken met kracht voortgezet.
De voorbereidende werkzaamheden kwa
men nagenoeg gereed.
Met behulp van een in den sluisput ge-
brachten excavateur werden twee van de
drie bouwputten) voor de uitwateringsslui
zen ontgraven, terwijl de derde in den loop
van Juli gereed zal komen. In de ontgraven
bouwputten) zijn twee verrijdbare installa
ties opgesteld voor het verrichten van be-
lastingsproeven op dén keiteeanbodem, ter
wijl inmiddels met 'behulp van zes Holland-
sche heistellingen), waarvan één electrisch
en vijf door stoom gedreven, aangevangen
werd met het inheien van de ijzeren dam-
wanden onder de aan tebrengen fundeertngs-
iplaten van gewapend beton.
[Het drooghouden van de bouwputten ge
schiedt door middel van zes electrisch ge
dreven oenitrifugaalpompenl, van welke er
-vier in de putten voor d© uitwateringsslui
zen en de bruggen en twee in die voor de
schutsluis zyn opgesteld.
De ijzeren damwaridplatert voor de langs
de zuidzijde van d© werkhaven! te maken
beschoeiing zyn ingeheid; met het aanbren
gen van het overig© ijzerwerk voor deze
beschoeiing is begonnen.
Voor het maken van den omringdjjk van
den sluisput voor het oostelijk stel sluizen
ln de afsluitdijk van de Zuiderzee met bij
komende werken, voor een bedrag van
4.800.000, wend met de Maatschappij] tot
Uitvoering van Zuiderzeewerken de aanme-
mingBovereenkomst No. 8 gesloten.
Het volgens deze overeenkomst uit te
voeren werk bestaat ln het maken van:
le. een sluisput, bestemd voor den bouw
van de uitwatering»- en scheepvaartaluizen
op het Kornwerderzand, ongeveer 4 K.M.
uit de Frieeche kust, door den aanleg van
een om ringdijk rond hét voor deze werken
bestemde terrein;
2e. eeniige bijkomende werken, als de aan
de Oost- en de Westzijde aansluitende ge
deelten van den afsluitdijk der Zuiderzee,
enkele gedeelten der langs de toekomstige
uitwaterings- en scheepvaartgeulen noodi;
dammen1 en eeriig© opslagterreinen aan
Oost- en de Westzijde van den sluisput.
In d© as gemeten heeft de omrlngdijk van
den sluisput een lengte van ruim) 8 KJM.,
terwjjl de totale lengte van de te maken
vakken van den afsluitdijk ruim 600 M. en
die van de te maken dammen ruim 900 M.
bedraagt De gezamenlijk© oppervlakte der
te maken opslagterreinen bedraagt bijna 4
HA., terwijl de later Öioog te leggen sluis
put een© oppervlakte van rond 80 H.A.
verkrijgt Alle dijken worden samengesteld
uit een keileamdam aan de buitenzijde en
overigens uit zand, afgedekt door keileem
of klei. Onder water worden de dykslicha-
men voorzooveet moedig voorzien van kraag-
stukken bestort met steen, terwijl ter af
dekking boven water steengdooilngeni en
ter plaatse waar zich later een grasmat moet
vormen een krammat worden aangebracht
Onder den westelijken kop van den af
sluitdijk eni de koppen der dammen, worden
grondbezinkingen aangebracht.
De dammen bestaan uit zand, boven water
afgedekt met een! laag keileem ter dikte van
0.60 M„ waarop een steenglooiing, terwyi
onder water kraagBtukken, en waar noodig
in verband met Üe sterke stroomingen in de
toekomstig© uitwateringsgeulenl grondstuk
ken, worden aangebracht
Balgzandkanaal.
Overbrugging van het Balgzandkanaal.
Verhooging van de Noorder- en
ZukLer Oeverdljken en verbetering
van de visscherhaven te den Oever.
De piloot J. B. Scholte Is ook In Enschedé, de plaats waar hij zijn
opvoeding genoten heeft, op hartelijke wijze gehuldigd. Wij zien hier
boven de offlcieele tribune, tijdens het défilé. In het midden.Scholte met
zijn vrouw en kinderen.
De motorolub „De Harmonie" te Breda, organiseerde een
Hevige brand te Beverwijk. Een felle brand woedde in de Pakhuizen en stoomkofflebranderfj van
In twee Jaren door zes landen van
Europa. De heer Willy Lobe vertrok
dezer dagen van den Dam te Amsterdam
j -i.v
In een vreemd land over
leden. Ds. Jens Saxe, een
Noorsch predikant is aan
boord van het Noorsche
Oorlogschip „Tordenksjold"
op 48-jarigen leeftijd over
leden. De rouwdienst werd
te Rotterdam, waar bet schip
verankerd ligt, in de Noor-
schekerk aan den Westzee-
dijk gehouden. Hiernaast
(links) zien wij boe de
matrozen de baar weer uit
de kerk dragen. Het stoffe
lijk overschot van Ds. Save
zal in zijn vaderland ter
aarde worden besteld.
De verjaardag van H. M. de Koningin Moeder werd in den
Bouw der uitwateringssluizen en
andere kunstwerken beoosten Wie-
rtngen.
Omrtngdl)k van den sluisput op
het KormverderzanL