Vuurwerk cadeau! BINNENLAND Broek en Schlee vliegen met de „Prlde of Detrolt" In 24 uur over den Oceaan. Ingezonden Medcdnollntt Elke Jongen welke vanaf heden tot en met 31 Augustus tyj ons een paar prima SPORTKOUSEN koopt, JAAP SNOR. beet hebber^ eveneens, eni verder zflin ook de leiders, die nog moeten werden verhoord, bij elkander geplaatst, aoodat ook zij ge zellig met elkander kunnen spreken. Het Is trouwens in Tjipinang veel aangenamer dan ie Glodok (waar een zeer ouderwetaohe ge vangenis staat). Men kan er behoorlijk mandiën, het eten is er blijkbaar anders en beter, er wordt ook warm water verstrekt en de hygiënische maatregelen) zijn in orde. De penMonnairs zijn belast met het vlechten van matten, die in 14 dagen ge reed behooren te zijn. Wie niet klaar is krijgt eenzame opsluiting, wie ijverig is krijgt een premie van 20 cents of meer. Er heerscht tiran» ontevredentheid over de min- dler juiste toekenning der premies 1 Men vreest, dat hier het mes der bezuiniging zwaait ■Voorts zal men met eendge verbazing vernemen, dat de gevangenen door zang en lawaai den lsteni Mei-dag hebben gevierd. Er werd ingegrepen en de belhamels kre gen eenzame opsluiting. De Hoilandsohe taal wordt door de heeren geboyoot, ook tegenover de bewakers en directie. Onderling wensoht men geen Hol- landsch meer te spreken en al kent men de taal, gebruikt men ze toch ook tegenover de autoriteiten nieit. Dat doen slechts enkelen. Wèl hebben de heeren onderling een cursus in' de.... Engelsche taal en dit gaat zoo goed, dat als stnakB het uur der vrijheid slaat, ze allemaal wat van die taal kunnen spreken. Voor het aanleeren maakt men gebruik van Engelsch-iMaleisohe woordenboeken, die van de premie, of van eigen geld worden gekocht. Ook wordt, voor hen, die nog niets wisten, een A. B. O.-cursus onderling on derhouden): Zoodat er dus aldus roept de schrijver van dien brief triomfantelijk uit in die gevangen^ te Tjipinang een Engelsche communistische cursus bestaat! Tenslotte wordt medegedeeld, dat Sa- jnoodm, Dahlan en De Jeer het goed met elkander kunnen vinden In de Hoilandsohe afdeeling dezer gevangenis, doch dat voor hen een speciale bewaking ia Ingesteld. DE BRANDENDE MARINE» QUAESTTE. Batavia, 20 Aug. Alleen Her ter stede zijn 600 handteekenlngen verzameld op het adres van „Onze Vloot" tegen Be samenvoeging van de departementen van Oorlog en Marine. gelden. De legeerlng geeft wel een belang rijke subsidie aan de Glindhorst doch be taalt dit zoodanig uit, dat de stichting eigen lijk gedurende langen tijd dit bedrag moot voorsohietenis Gebrek aan kasmiddelen heeft dan ook aan de leiders van de Glindhorst heel wat moeilijkheden gegeven. In „Het whaai vai Luchtvaart. LUIT. 8OHOTT8 SUCCES. Eon merkwaardig verhaal van een Nederlandsen vlieger tos- schon de Zwltscrecfle bergen. Vaderland" geeft A. Vy. een verhaal van de ondervindingen van luit. Schott, den winnaar van de Coupe Eahand, tijdens de vliegmeetlmg te Züric Wij nemen hieruit het een en1 ander over: Stonden Donderdagochtend! aan de start de kapitein Steup en de luitenant Schott, beiden °P Fokker OV toestellen met Hls- pano-Öuiza 460 PJL motor. Het weer was toen goed. Om 6 uur startte luitenam Schott, en bereikte Thun na 29 minuten, 22 con currenten vertrokken mèt hem an allen maften een iangeren' tijd! En in Thun was het misère met het weer. Toen luite nant Schott er startte waren de hooge top pen van JungfraUj Mönch, Eiger en Fin- steraarhorn nog to zien, maar nauwelijks wees de hoogtemeter 8600 of achter de Fin- steraarhorn sloot ztich het wolkendek! Eerst waa nog de Alpeniwereld door gaten ln de neveimassa's te zien doch terwijl de Hls- pano, razende op inaiimfum-toerental, nog steeds moest ItHwutiht^ trokken ook die dicht en tonslole dovende de Fokker boven een gesloten wolkenveld waaronder ziel, verraderlijk de hooge, grillige bergformaties verborgen. Kompas, snelheidsmeter en hoogtemeter waren de eeniige zintuigen, waarop de Fokker vertrouwen koa Precies 80 minuten duurde die vlucht en1 toen was het moment aangebroken, waarop de berekening van den vlieger aangaf, dat de daling moest worden ondernomen. Zonder bedenken werd de Fokker op zijn neus ge zet en gepdqueertl. Op 8800 M. zat luite nant Schott in de wolken en toen de naald 2000 wees, wist hij, dat) de bergtoppen hem omgaven, terwijl het toestel nog steeds ln de wolken omlaag gestoken werd. Steeds meer liep de hoogtemeter terug.... en op 1200 M. oerst was de onderkant van bet wolkendek: bereikt! Daaronder lag een dal.... een riviertje.en de rotsen, die terzijde oprezen, bevonden zich nauwelijks 100 M. terzijde van het toestel: precies evenw met 800 DE REIS VAN DE KONINKLIJKE FAMILIE. Een telegram alt Oslo dJL Zondag meldt: De NederlandscHe Koninklijke familie is hier om 4 uur aangekomen. Zi) heeft vanavond met den Koning en de Ko ningin gedineerd op het Koninklijke sl<> Bygdes. De Koninklijke familie vertrekt mor genochtend met den trein van 7 u. 40. DB KANALISATIE VAN WEST-FRIESLAND. De pollder Wteringerwaard heeft, na een inleiding van ir. Ringers, met algemeene stommen besloten afwijzend te t op het verzoek van de Weetfriesche Kana- 1 i sa üo-oammïssle om gedurende 40 jaar een bijdrage van 400 per Jaar te geven. Bij meerderheid van stemmen werd na uitvoe rige besprekingen goedgevonden 200 bH te dragen. In de Zaterdag gebonden verga dei de Schager eni Niedorper Kogge S—, lens is met algemeen© stemmen) besloten, gedurende 40 jaar een jaarliJkaohe bij d van 1600 te verleenen voor de kATwiiii van Wesfc-tFrieslaria. Met algemeene stemmen "besloot de Raad van Heer Hugowaard, gedwend© 40 jaar een bijdrage van 8050 per jaar te verlee nen voor de kanalisatie van West-fFrieal&nd. DE „OALCUTTA" GEZONKEN. Aneta seint uit Batavia fld. 29 Aug.: Het sa „Oalcutta" van fle Stoomvaart Maatschappij „Nederland", varende in de JavaBengalen-lijn, is bij het opstoomen van de Oalcutta-rivier in aanvaring ge komen met het ba „Rabenfels" van de Hansa-Iijn. De „Oalcutta" Is gezonken. De bemanning verliet het schip. DE GLINDHORST. Failliet verklaard. De rechtbank te Utreoht heeft het faillis sement van' de Glindhorst, vereeniging tot duurzame verzorging van minderjarigen, uitgesproken. Het „Utr. DgbL" vermeldt» dat dit faillis sement ls aangevraagd door een der obli- gatiehouders. Het was reeds lang dreigende. Heb was geen geheim. dat het er met de financiën van de Glindhorst niet rooskleu rig uitzag. In totaal heeft de stichting een bedrag van ongeveer 7 ton aan obligaties en schuldbekentenissen uitstaan, waarop nog nooit rente ls betaateL om de eenvoudige roden, dat het geld er niet voor was. Deze nnauolëale toestand heeft bet bestuur al meerdere malen aanleiding gegeven, tij do Gereformeerde Kerk lm Nederland om flnanoloolon steun aan te kloppen. Deze op roeping bleef noodt zonder resultaat Even wel, er was voel ooodlg. Speciaal omdat oen vao de grooto kwelen dor stichting la: het bijna steeds ontbreken van de noodlge kas- ijdig aan deze wanden was de Fokker DO KAL uursnelheid neergestoken. Zorgvuldige voorbereiding van het traject steide luitenant Schott ln staat te bepalen, dat hij gedaald was boven een zijdal van do Toaaino, en zich bevond boven het dorpje Bascia. Nog eenige minuten vliegen - en als vierde toestel landde do Fokker ln Bei- linzona. Nog twoo toestellen arriveerden daarna en bij berekening bleek, dat de Hoilandsohe machine den koristen tijd ha< gemaakt Toen kwam men weet het het tele gram, dat de wedstrijd afgelastte wogons slecht weer. Luit Schott protesteerde, te vergeefs. Dan maar weer starten. Zaterdagochtend kwamen zestien deelne mers aan den start: zeven hadden zich na de evenementen van Donderdag bedacht, of zaten met gebroken materieel ln uithoeken van de Alpon/wereld. Om 10 uur vertrok de Zwitseischo kapi tein Bërtsch» de Coupe-houder van 1921: oin 11.66 kapitein Steup; om 12.01 Schott, die op het traject Zür'ch—Thun opnieuw den koristen tijd maakte (m) min.), hoewel de bekende Pooi Oiohocki (de man vai WarschauTokio) hem dicht op de hielen zat. Vanuit Thuin telefoneerde luitenant Schott, die besloten was om een dulveis- vlucht als die van Donderdag niet meer te wagen, naar Be!llin®»na om een weerbericht dat gunstig luidde: bewolking boven1 4000 M. Toch waren op dat moment vanuit Thun de gevreesde giganten Jungfrau, Mönoh en Eiger niet te zien, en hing boven het meer van Thun eon wolkendek. Opnieuw vin# toen een wolkenvlucht aan. Klimmend bo ven het meer, qturond op de kompasroos, steeg de Fokker 8800 M„ op welke hoogte onze vlieger den top van den Ftosferaarhorn als baken boven die wolk ermee kwam te aan schouwen. Links hiervan aanhoudend- koerste Schott toen opnieuw op het kompas, tot 10 minuten voor Bellinzona het wolken dek afbrak en het toestel met 2400 ((Hoeren dqueerd op den motor, het Tessmo-del in kon worden. De motor verrichtte al dien tijd maztimnim -arbeidde olietemperatuur werld 95 gr.; het koelwater steeg tot 90 gr. 11 kwam het toestel in Bedlinzona aan den gronden opnieuw had die Hol ander over dit traject met 84 minuten den koristen tijd! Toen de motor afgekoeld was, ging het op Zünch aan. Opnieuw htnp er een ho< >g wolkendek, waarboven zich alleen de toppen van de Tödi verhieven en dat tot klimmen op een hoogte van 8400 M. noodzaakte b-ecies op die juiste plaajs begon luitenant Schott toen de machine te steken, oir juist boven Zürioh-See uit te komen en op Döhendorff te landen. De 865 K.M waren in 99 min. 8sec. afgelegd' en de Ooupe Echard was in Hoilandsohe handen. De tweed)- aankomende,-de Pool Oiohocki. had een tijd van 105 ruin. 86% sec.; ale tiende arriveerde de Coupe-houder kapitein Bflrtsdh (127 min. 19 sec.); als elfde kwam de tweede Hoilandsohe whmMtia binnen. Boven Engeland! den koers kwfjl tengevolge van mist en regen. Uit Londen werd Zondagmorgen aan de „Teiegraaf" gemeld: Hedenmorgen te 10.40 u. zfln, na een vlucht van iets meer dan 24 uur» die vliegers Broek en Schlee in de „Prlde of Ffetrolt" vlot geland op het vliegveld Oroydon. Tot Zaterdagavond negen uur kwamen regelmatig berichten over het verloop van den tocht binnen; toen hieMpn alle medo- deelingen op, eni te Oroydon, waar men alle voorbereidende maatregelen had getroffen voor het geval de vliegers nog in de nach telijke uren den Engelschen bodem zouden bereiken, bleef men verder ln het onzekere. Zondagmorgen tegen 8 uur kwam einde lijk het bericht binnen, dat de vliegers ge zien waren boven Plymouth. Om negen uur konden zö te Oroydon zijn, werd gezegd, doch zij waren er niet en toen verder udeuws uitbleef, begon men zich al ongerust te maken, dat den vliegers iets zou zijn overkomen, ai verzekerden vliegexperts, dat de weersgesteldheid, ondanks de stormvla gen, zeer gunstig voor hen was. Don Koers fcwflt Eindelijk kwam om halftton bericht bin nen, dat de vliegers boven Exmouth waren gezien. Men begreep er niots van, want Exmouth ls niet zoo ver van Plymouth ver- wjjdérd. Dan komt weldra de oplossing van het raadsel. Het fcuststation te Buddlelgh- Salterton, aan de kust van Devonshire, niet ■ver van Exmouth gelegen, rapporteert, dat een vliegtuig om 720 ln Oostelijke richting passeerde, doch dat dezelfde machine een uur later weer langs de kust vloog, nu gaande ln Westelijke richting, lijkbaar hebben de vliegers zich niet kunwrr oriön- teereiu Dit blijkt ook gauw, want zij wier pen een bericht over board, dat door de kustwacht werd opgepikt Deze boodschap luidde als volgt: „Schrijf asjeblieft den naam van het land en die stad ln het zand van het strand*. Om 8.40 werd onmiddellijk het verzoek der vliegers, hle hierop, na eerst nog verder ln do richting,van Ex mouth te zijn gevlogen, den steven wond den en over L'tic-Ham hun tocht ln Oos telijke richting voortkotton. Kort daarop volgt het bericht uit het verder Oostelijk gelegen Soa ton ln Devonshire, dat zfj ge- Coerd zijn. Zi) st)n eindelijk op den goe- wog on kunnen nu spoedig verwacht wonden. Als om over half elf op Oroydon de vüegera nog steeds niet ln zicht zijn. stijgt capt. Hope wederom op. Terwijl hg de hemeMrekor. ln de eene richting gaat afzoeken, wordt uit de tegenovergelegen zijde een gezoem gehoord, dat snel aanzwelt Er is geen twij fel mogelijk: Daar,zijn zij! Het geel beschil derde vliegtuig is reeds van verre te her kennen. Ais een reusachtige wesp kamt. het nader. Hot ls 10JB6. Benige minuten1 later strijken de Oceaan-vliegers in een vlugge soepele landing neer. Het publiek ls do •litle echter te vlug af, het oordon wordt rbrokon on de menigte holt naar de aenoplene. Nauwelijks ls deze tot stilstand gebracht, of de vliegers worden van hun zitplaatsen gesleept en ln triomf op de schouders van het publiek rondgedragen. Eerst een sigaret De twee Amerikanen, wien men het kan aanzien! dat zij doodelijk vermoeid zijn, al probeeren zij zich een air van onverschil lige kran'gho<Lu> geven, zHn lichtelijk ver- hQsterd. Dan. als ae opwinding wat luwt ls hun eerste vraag om eon atgareL Zij zien er verwilderd en hongerig uit DE VERMISTE VLIEGERS De vloot van oorlogsschepen, die den Grooton Oceaan heeft afgezocht tussohen de Oallfornisohe kust en de H&wai-eilan- den ls Zondag te Honoloeloe aangekomen, zonder iets van de vonnisten gevonden te hebben. De laatste dagen haddon zij do zeestroomlngen tuspohon de eilanden ge volgd, zonder Iets té vinden, zoodat het lot van de zeven vliegers, onder wie zioh het 20-jarige onderwtjzoresje Mlldrod Doran bevindt, wol als bozogeld beschouwd kan worden, tntussohen znl oen eskader duik booten, met een moodersohip on oen mij nenveger op de terugreis opnieuw hot zeevlak ofzooken. Het varloop van flan tocht Over bet verloop van den vliegtocht ver-' telde Broek: Gedurende de eerste 18 uur had onze tocht oen) glad verloop, maar tijdens de laatste 1200 mijl was het weer niet zoo gun stig. Wij geraakten) in een zwaren regenr storm, die verscheidene uren aanhield en iet zicht zeer bemoeilijkte. Daarna geraak ten wij in een mistbank. Toen wij eindelijk and zagen), wisten wfj niet waar wij waren. Wij waren Juist uit den, mist gekomen, toeni wij Plymouth zagen eiï het was onmogelijk ons te oriënteeren. Toen wij een kuststation zagen, wierpen wij stiAken carton uit om □aar de Juiste richting te vragen. Nadat wij die te pekken hadden, ging alles verder van een leien dakje. Wij blijven vandaag in Londen, gaan morgen door naar München en van daar naar Belgrado." Ondertusschen dringt de menigte meer an meer op. Het is duidelijk, dat Broek aan bet einde van zijn krachten is. Snel wordt ruim baan voor hem gemaakt Hij wordt binnen' gebracht in een der bureau-gebouw - 'dos, waar hem een opwekkend middel wordt toegediend. Hij schijnt een instorting nabij. Naderhand hadden wij gelegenheid om Schlee te interviewen. Hij verklaarde de onzekerheid in de bewegingen der vliegers toen zij boven. Engeland waren gekomen. „Wij wisten niet, dat wij Ierland reeds gepasseerd waren. Tengevolge van den mist hadden wij nog geen land gezien en toen wij eindelijk de kus! zagen naderen, konden wij niet andere denken, of het was ergens ln de buurt van Valentie (aan de Z-W.-p'mt van IerlandX Zoodoende wisten wij niet, dat Engeland Engeli nd was en omdat wti er niet meer wijs ut konden worden, wierpen wij onze briefjes overboord. Eerst nadat de kustwaoht ln grooto lettors ln het zand had neergeschreven waar wij waren., wend' ons de Juiste positie duidelijk. Toen wij voor het eerst land zagon, vlogen) wij op eeö hoogte van eon kleine 2000 M. ,/WlJ zagen gedurende oozon Ooeaan- twrn „Gedurende den tocht van NewdFound- land tot Oroydon bestuurden Broek en Ik om beurten' de machine. 'Wat het doel is van de vlucht? Wel, wij Willen per vliegtuig oen reis om de wereld maken en het reoord, dat op acht en twintig dagen staat, flink kloppen. VV'iJ gaan morgen door naar München. Dan verder vla Belgrado, Bagdad, Rangoon, Tokio en Hoooloelbo. De tocht van Tokio naar de grooto eilanden halverwege den Stillen1 Oceaan gelegen, zal onze eerstvol gende lange afstandsvluoht zijn. Wh moe ten dan den afstand van 2480 mijl afleggen. De tocht dien' wfj nu volbracht hebben), ls 2350 mijl. Wh deden' hem ln 24 uur." Het toestel ls een Stinson-Detroiter een- dekker, met een lading van 855 Amerikaan- sche gallons benzine, voldoende voor meer dan 85 vlieguren, zoodat er nog genoeg ben zine aanwezig was voor tien uur vliegen. Een vlieger, om bh noodlanding op te laten, een kleine draadlooze zendinst allatie en een rubbervlot, dat bh een eventueele noodlan ding op zee gebruikt kon worden, behoor den tot den inventaris. Met het zoeken naar de juiste richting zijn ongeveer drie uur verloren gegaan. Het is duidelijk, aldus be sluit de deskundige, dat de vliegers nog het zwaarste gedeelte van hun vlucht voor den boeg hebban. Vertrokken nnar MflncHon. Naar V.D. uit Londen verneemt, zijn de vliegers Maandagochtend om 821 weer van Oroydon vertrokken. Hun bedoeling was nsur München to vliegen. Boven Nederland (Maandagmiddag 12 uur 7 kwam uit Wes telijke richting over Roermond de gele vl I egmachlneHride öf Detroif, welke een 14-daagsche reis om de wereld ls begonnen. Zij vloog zeer laag en raakte met de lan- dingswielen de telegraafdraden langs de lijn Roermond—Vlodrop. Indien rij enifcele centimeters lager had gevlogen, waren ze naar beneden gestort De vliegers kon men reeds eigenaardige gehaaste bewegingen zien maken. Zh vlogen daarna over de da ken, scherende langs de Heilige Hartkerk ln het Roermondsoho veld en verdwenen verder in Ooet^Zuld-Ooetelijke richting. De machine had zeker een snelheid van 200 tot 250 KAL To MüncBen aangekomen. Do Amerilnansoüe vliegers W. Broek en Edward Schlee veer vier uur met zijn de Maandag om onge- „Pride of Detroit" ln München aangekomen. De derde etappe begint Dinsdagmor gen om half zevei\ Getracht zal worden, Oonstantinopel te bereiken. DE OCEAAN VLUCHT VAN HIXCHIN. Het Fokkertoestel F VII A waarmede ooi. Mlnohln en capt Hamilton, over den Oceaan willen vliegen, ls thans geheel ge reed voor de vlucht Vrijdag heeft het Britsche Luchtvaart- ministerie het verelschte luchtwaardlg- heidsbewijs voor het toestel uitgereikt ONGERUSTHEID OVER EEN VLIEGER. De vlieger Bedien Is zoek. Uit Brunswick, in den staat Georgië, wordt gemeld, dat men daar ln ernstige ongerustheid verkeert over don vlieger Redfem, die een tocht van 4600 mijl heeft ondernomen van Brunswick naar Braz 110. Mon vreest dat hem hetzelfde lo heeft getroffen, als de bemanningen der drie vliegtuigen ln den Stillen Ooeaan hebbon ondergaan. Uedfern was Donderdag om 12 u. 46 p tijd opgestegen. Wel was een nog nle nader bevestigd draadloos bericht van een schip ingekomen, dat het vliegtuig zou z]jn gozion op 600 mijl ton oosten vai de Rahama's. Dat zou dan zijn geweest ln den namiddag van Donderdag. De vrouw van den vlieger ls wanhopig Redfern had gehoopt Zaterdag omstreeks middernacht (tijd van Londen) ln Rio te zullen aankomen. LUCHTMAIL. Slechts een halve kg (rit Neder land voor Indlë! De Zaterdag 80 Juli JA met de „Ko- fuobt tweo schepen op zee. WIJ trachtten door tot op grooto storm to komon, doch meter to koud en wtf daaidon weor. hoogte bovoni den regon- och bet was ons op 8000 nlngin der Nederlanden" in Indië aan gebrachte luchtmail uit Nederland, waar voor extra recht verschuldigd was, woog in totaal.... een halve kilogram t VLIEGEN. Te veel ongelukken. De spoorwegrampen bij Chamonix en bij Sevenoaks, het maritieme ongeluk ln Japan, de aardbeving op Fonnosa, net kwam allemaal op hetzelfde oogenblik te onzer kennis, en al die berichten schok ten door de talrijkheid der slaohtoffors, het massale dier rampen. En zoo ontsnap pen kleinere ongevallen .waarbij slechts één slaohtoffer betrokken is dikwijls aan de serleuse aandacht. Vrijdag is op het vliegveld te Upavon een vliegtuig van de Eugelsohe Ko ninklijke Luchtmacht (R. A. F-) gevallen. Het was eon eenpersoons oorlogsviieg- tuig. Bestuurder was vlieg-ofücier Kelly Toon hij 400 voet hoog was, raakte het toestel het evenwicht kwijt, wentelde een paar maal om zljii as en sloeg ln het eina tegen den grond te pletter. De arme vho ger zat zoo ln den wrakhoop vast, dut uy met zagen en bijlen moest worden be vrijd. Do man leed vreeselljk en mon gaf hem stryohnlne als pljndoovend middel. In Het ziekenhuis overleed hij alras. Dit was het tweede ongeval van dezen aard, dat Kelly gehad had. Twee jaar go- leden was hij gevallen ou had toon beide armen en eon been gebroken. Maar nu de medodoollng, waarop het elgtvultjk aankomt Dit ls in zos weken tflds reeds de vijfde die op dit eone vlieg veld omkomt. In Engeland zijn er dit Jaar reeds 40 vliegers verongelukt! HET VLIEGTUIG IN DIENST VAN DE VISSCHERIJPOLITIE. Dezer dagen constateerde een Britsche vHssoherijtoruiser, dat een stoom treller bezig was, in de Firth of Glydle te visBchem, waar dit aan Britsche stoomtireilers verboden la Nauwelijks had men aan boord van den stoomteeiler het poiitie-vaartuig opgemerkt, of deze trailer nam ijlings de vlucht mat achterlating van het vischfcuig, ter waarde van ongeveer 1200. De kruiser zette den treiter na, doch kon deze niet Inhalen. Even min kon li ij de identiteit van het schip vast stellen, omdat die naam en het nummer en lettarteekeu niet zichtbaar waren. Hij had echter een watervliegtuig aan board en dit zette nu de achtervolging voort. (Het vliegtuig had den tredter wéldra in gehaald, doch een bevel om te stoppen word genegeerd. De leden der bemanning hadden het gezicht zwart gemaakt, zoodat zij niet herkend konden worden en die naam en let- terteeken en nummer waren met zeildoek bedekt. De inzittenden van het vliegtuig wisten echter wel raad, met een bootshaak lichtten1 z8 het zeildoek op en konden toen het letterteeken en nummer van het vaar tuig opnemen, zoodat de overtreder er wel meer van gehooid zal hebben. UEVHS1E MET DB MTSS OÖEUMHIA aan den haal. Onverwachts naar Croydon ver trokken. Levine, die in Juli met Ohamberliu over den Atlantlschen Ooeaan gevlogen is en sindsdien telkens heoft (Joon spro ken van z]jn onderhandelingen over de vlucht terug, die nimmer tot een goed eind scheen tc komen, ls gisteren plotse ling met de Miss Oolumbia van Lo Bour- Set vertrokken naar Oroydon, waar hfj den namiddag ls aangekomen. Zijn on verwacht vertrek heeft in Le Bouigel grooten Indruk gemaakt Daarmee ls eon eind gekomen aan de plannen van Droo- bin, die het vliegtuig op de thuisreis zou hebben bestuurd. Zelfs vrienden van Levine, seint de Parijsche corrcsponden van de N. R. Ot, kunnen zich zijn vlucht naar Croydon niet verklaren. Men wist niet, dat hij pi loot was, wel dat hij enkele malen met Chamberlln had gestuurd. Eerst scheen hij van zins een vliegtuig naar Londen te volgen, maar toen diegene, in de buurt waarvan hij in de Miss Oolumbia was, de richting van Lyon nam,•vloog hij alleen op. Een zonderlinge landing te Croydon. Toen Levine met de Oolumbia op het vliegveld te Croydon aankwam, hielden de beroepsvliegers hun hart vast, zoo zon derling manoeuvreerde hij met het toe- stol. Eenige malen is hij ternauwernood den dood ontsnapt. Zoo miste hij den uit kijktoren slechte een paar meter. Ten slotte Bteeg een beroepsvlieger van het veld op om hem den weg naar het lan dingsterrein te wijzen. Op een vraag waarom EiJ alleen van Parijs naar Londen was gevlogen ant- woorddde Levine, dat zijn vlieger hem er niet had willen brengen en dat h ij daarom nuiar zelf was gegaan. Hij voegde er 6an toe, dat hij er naar verlangde den Ooeaan over to steken en dan zelf het toestel te besturen. „Ik geloof, dat ik het best kan", uu.s zijn ietwat verbluffende meedeellng. PABACHUUTONGELUK. Bi) het begin van den vliegwedstrijd Bel grado—Praag—Warschau had gisterochtend een doodelijk ongeluk plaats. De Zuid-Sla vische vlieger onderofficier Daminik wilde van een vrij grooto hoogte met rijlu para- chuut naar beneden gaan, maar deze ging echter niet open en Domdnlk werd togen de aarde gesmakt In zwaar gewonden toestand weid h|J naar een' ziekenhuis gebracht, waar hy spoedig overleed. amerikaansch luchtschip beschadigd. Uit Lakehurst, in de staat New-Jersey, wordt gemeld, dat het luchtschip Los An gelos, van de Amerikaansche marine, aan de meer-mast ls beschadigd door een stoot van den plotseling uitschietonden wind. het gebit.... Het gebeurde aan een halte van een der Amsterdamsahe autobuslijnen. Een man stapte in, maar offerde geen dubbeltje in de bus. De chauffeur greep reeds naar een kaartje. „Neen, ik moet niet mee", zeide de man, „muur heeft u niet een gebit go- vonden?" „Wat?" vroeg de bestuurder. „Ja, een gebit Ik heb het vanochtend in de bus verloren", zeide de nu tande- looze. „In dezen wagenP". „Ja, ik heb het nommer onthouden". De chauffeur had niets gevonden, maar hij zou nog eens kijken, dook on der een bank en de pasagiers - de bus was lang niet vol volgden zijn voor beeld. Nergens eohter lagen tanden.... De autobussen rammelen dus niet slechts de tanden uit iemands mond, zij rammelen ze zelf uit den wagen. ontvangt daarbij een prachtig stuk vuurwerk. ZEQT HET VOORT. Over het algemeen worden de bacteriën bi) het zwommen, dus zoodra ze in het uiator komen, onBchadellJk gemaakt. Enkele daarvan blijven slechte ln loven, maar niet <lo verkoudhetdsbacü, want deze wordt adelljk door het water gedood. Men be hoeft dus heusch niet bang te zijn, dal aten lil) het zwommen verkouden wordt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2