Vuurwerk cadeau!
BINNENLAND
Broek en Schlee vliegen met de „Prlde of Detrolt"
In 24 uur over den Oceaan.
Ingezonden Medcdnollntt
Elke Jongen welke vanaf heden tot
en met 31 Augustus tyj ons een paar
prima SPORTKOUSEN koopt,
JAAP SNOR.
beet hebber^ eveneens, eni verder zflin ook
de leiders, die nog moeten werden verhoord,
bij elkander geplaatst, aoodat ook zij ge
zellig met elkander kunnen spreken. Het Is
trouwens in Tjipinang veel aangenamer dan
ie Glodok (waar een zeer ouderwetaohe ge
vangenis staat).
Men kan er behoorlijk mandiën, het eten
is er blijkbaar anders en beter, er wordt ook
warm water verstrekt en de hygiënische
maatregelen) zijn in orde.
De penMonnairs zijn belast met het
vlechten van matten, die in 14 dagen ge
reed behooren te zijn. Wie niet klaar is
krijgt eenzame opsluiting, wie ijverig is
krijgt een premie van 20 cents of meer. Er
heerscht tiran» ontevredentheid over de min-
dler juiste toekenning der premies 1 Men
vreest, dat hier het mes der bezuiniging
zwaait
■Voorts zal men met eendge verbazing
vernemen, dat de gevangenen door zang en
lawaai den lsteni Mei-dag hebben gevierd.
Er werd ingegrepen en de belhamels kre
gen eenzame opsluiting.
De Hoilandsohe taal wordt door de heeren
geboyoot, ook tegenover de bewakers en
directie. Onderling wensoht men geen Hol-
landsch meer te spreken en al kent men de
taal, gebruikt men ze toch ook tegenover
de autoriteiten nieit.
Dat doen slechts enkelen. Wèl hebben de
heeren onderling een cursus in' de....
Engelsche taal en dit gaat zoo goed, dat als
stnakB het uur der vrijheid slaat, ze allemaal
wat van die taal kunnen spreken.
Voor het aanleeren maakt men gebruik
van Engelsch-iMaleisohe woordenboeken, die
van de premie, of van eigen geld worden
gekocht. Ook wordt, voor hen, die nog niets
wisten, een A. B. O.-cursus onderling on
derhouden): Zoodat er dus aldus roept
de schrijver van dien brief triomfantelijk
uit in die gevangen^ te Tjipinang een
Engelsche communistische cursus bestaat!
Tenslotte wordt medegedeeld, dat Sa-
jnoodm, Dahlan en De Jeer het goed met
elkander kunnen vinden In de Hoilandsohe
afdeeling dezer gevangenis, doch dat voor
hen een speciale bewaking ia Ingesteld.
DE BRANDENDE MARINE»
QUAESTTE.
Batavia, 20 Aug. Alleen Her ter stede
zijn 600 handteekenlngen verzameld op
het adres van „Onze Vloot" tegen Be
samenvoeging van de departementen van
Oorlog en Marine.
gelden. De legeerlng geeft wel een belang
rijke subsidie aan de Glindhorst doch be
taalt dit zoodanig uit, dat de stichting eigen
lijk gedurende langen tijd dit bedrag moot
voorsohietenis Gebrek aan kasmiddelen heeft
dan ook aan de leiders van de Glindhorst
heel wat moeilijkheden gegeven.
In „Het
whaai vai
Luchtvaart.
LUIT. 8OHOTT8 SUCCES.
Eon merkwaardig verhaal van
een Nederlandsen vlieger tos-
schon de Zwltscrecfle bergen.
Vaderland" geeft A. Vy. een
verhaal van de ondervindingen van luit.
Schott, den winnaar van de Coupe Eahand,
tijdens de vliegmeetlmg te Züric
Wij nemen hieruit het een en1 ander over:
Stonden Donderdagochtend! aan de start
de kapitein Steup en de luitenant Schott,
beiden °P Fokker OV toestellen met Hls-
pano-Öuiza 460 PJL motor. Het weer was
toen goed. Om 6 uur startte luitenam Schott,
en bereikte Thun na 29 minuten, 22 con
currenten vertrokken mèt hem an allen
maften een iangeren' tijd! En in Thun
was het misère met het weer. Toen luite
nant Schott er startte waren de hooge top
pen van JungfraUj Mönch, Eiger en Fin-
steraarhorn nog to zien, maar nauwelijks
wees de hoogtemeter 8600 of achter de Fin-
steraarhorn sloot ztich het wolkendek! Eerst
waa nog de Alpeniwereld door gaten ln de
neveimassa's te zien doch terwijl de Hls-
pano, razende op inaiimfum-toerental, nog
steeds moest ItHwutiht^ trokken ook die
dicht en tonslole dovende de Fokker boven
een gesloten wolkenveld waaronder ziel,
verraderlijk de hooge, grillige bergformaties
verborgen. Kompas, snelheidsmeter en
hoogtemeter waren de eeniige zintuigen,
waarop de Fokker vertrouwen koa Precies
80 minuten duurde die vlucht en1 toen
was het moment aangebroken, waarop de
berekening van den vlieger aangaf, dat de
daling moest worden ondernomen. Zonder
bedenken werd de Fokker op zijn neus ge
zet en gepdqueertl. Op 8800 M. zat luite
nant Schott in de wolken en toen de
naald 2000 wees, wist hij, dat) de bergtoppen
hem omgaven, terwijl het toestel nog steeds
ln de wolken omlaag gestoken werd. Steeds
meer liep de hoogtemeter terug.... en op
1200 M. oerst was de onderkant van bet
wolkendek: bereikt! Daaronder lag een
dal.... een riviertje.en de rotsen, die
terzijde oprezen, bevonden zich nauwelijks
100 M. terzijde van het toestel: precies
evenw
met 800
DE REIS VAN DE KONINKLIJKE
FAMILIE.
Een telegram alt Oslo dJL Zondag
meldt:
De NederlandscHe Koninklijke familie
is hier om 4 uur aangekomen. Zi) heeft
vanavond met den Koning en de Ko
ningin gedineerd op het Koninklijke sl<>
Bygdes.
De Koninklijke familie vertrekt mor
genochtend met den trein van 7 u. 40.
DB KANALISATIE VAN
WEST-FRIESLAND.
De pollder Wteringerwaard heeft, na een
inleiding van ir. Ringers, met algemeene
stommen besloten afwijzend te t
op het verzoek van de Weetfriesche Kana-
1 i sa üo-oammïssle om gedurende 40 jaar een
bijdrage van 400 per Jaar te geven. Bij
meerderheid van stemmen werd na uitvoe
rige besprekingen goedgevonden
200 bH te dragen.
In de Zaterdag gebonden verga dei
de Schager eni Niedorper Kogge S—,
lens is met algemeen© stemmen) besloten,
gedurende 40 jaar een jaarliJkaohe bij d
van 1600 te verleenen voor de kATwiiii
van Wesfc-tFrieslaria.
Met algemeene stemmen "besloot de Raad
van Heer Hugowaard, gedwend© 40 jaar
een bijdrage van 8050 per jaar te verlee
nen voor de kanalisatie van West-fFrieal&nd.
DE „OALCUTTA" GEZONKEN.
Aneta seint uit Batavia fld. 29 Aug.:
Het sa „Oalcutta" van fle Stoomvaart
Maatschappij „Nederland", varende in de
JavaBengalen-lijn, is bij het opstoomen
van de Oalcutta-rivier in aanvaring ge
komen met het ba „Rabenfels" van de
Hansa-Iijn. De „Oalcutta" Is gezonken.
De bemanning verliet het schip.
DE GLINDHORST.
Failliet verklaard.
De rechtbank te Utreoht heeft het faillis
sement van' de Glindhorst, vereeniging tot
duurzame verzorging van minderjarigen,
uitgesproken.
Het „Utr. DgbL" vermeldt» dat dit faillis
sement ls aangevraagd door een der obli-
gatiehouders. Het was reeds lang dreigende.
Heb was geen geheim. dat het er met de
financiën van de Glindhorst niet rooskleu
rig uitzag. In totaal heeft de stichting een
bedrag van ongeveer 7 ton aan obligaties
en schuldbekentenissen uitstaan, waarop
nog nooit rente ls betaateL om de eenvoudige
roden, dat het geld er niet voor was. Deze
nnauolëale toestand heeft bet bestuur al
meerdere malen aanleiding gegeven, tij do
Gereformeerde Kerk lm Nederland om
flnanoloolon steun aan te kloppen. Deze op
roeping bleef noodt zonder resultaat Even
wel, er was voel ooodlg. Speciaal omdat oen
vao de grooto kwelen dor stichting la: het
bijna steeds ontbreken van de noodlge kas-
ijdig aan deze wanden was de Fokker
DO KAL uursnelheid neergestoken.
Zorgvuldige voorbereiding van het traject
steide luitenant Schott ln staat te bepalen,
dat hij gedaald was boven een zijdal van do
Toaaino, en zich bevond boven het dorpje
Bascia. Nog eenige minuten vliegen - en
als vierde toestel landde do Fokker ln Bei-
linzona. Nog twoo toestellen arriveerden
daarna en bij berekening bleek, dat de
Hoilandsohe machine den koristen tijd ha<
gemaakt
Toen kwam men weet het het tele
gram, dat de wedstrijd afgelastte wogons
slecht weer. Luit Schott protesteerde, te
vergeefs. Dan maar weer starten.
Zaterdagochtend kwamen zestien deelne
mers aan den start: zeven hadden zich na
de evenementen van Donderdag bedacht, of
zaten met gebroken materieel ln uithoeken
van de Alpon/wereld.
Om 10 uur vertrok de Zwitseischo kapi
tein Bërtsch» de Coupe-houder van 1921:
oin 11.66 kapitein Steup; om 12.01 Schott,
die op het traject Zür'ch—Thun opnieuw
den koristen tijd maakte (m) min.), hoewel
de bekende Pooi Oiohocki (de man vai
WarschauTokio) hem dicht op de hielen
zat. Vanuit Thuin telefoneerde luitenant
Schott, die besloten was om een dulveis-
vlucht als die van Donderdag niet meer te
wagen, naar Be!llin®»na om een weerbericht
dat gunstig luidde: bewolking boven1 4000
M. Toch waren op dat moment vanuit Thun
de gevreesde giganten Jungfrau, Mönoh en
Eiger niet te zien, en hing boven het meer
van Thun eon wolkendek. Opnieuw vin#
toen een wolkenvlucht aan. Klimmend bo
ven het meer, qturond op de kompasroos,
steeg de Fokker 8800 M„ op welke hoogte
onze vlieger den top van den Ftosferaarhorn
als baken boven die wolk ermee kwam te aan
schouwen. Links hiervan aanhoudend-
koerste Schott toen opnieuw op het kompas,
tot 10 minuten voor Bellinzona het wolken
dek afbrak en het toestel met 2400 ((Hoeren
dqueerd
op den motor, het Tessmo-del in
kon worden. De motor verrichtte al dien
tijd maztimnim -arbeidde olietemperatuur
werld 95 gr.; het koelwater steeg tot 90 gr.
11 kwam het toestel in Bedlinzona
aan den gronden opnieuw had die Hol
ander over dit traject met 84 minuten den
koristen tijd!
Toen de motor afgekoeld was, ging het
op Zünch aan. Opnieuw htnp er een ho< >g
wolkendek, waarboven zich alleen de toppen
van de Tödi verhieven en dat tot klimmen
op een hoogte van 8400 M. noodzaakte
b-ecies op die juiste plaajs begon luitenant
Schott toen de machine te steken, oir
juist boven Zürioh-See uit te komen
en op Döhendorff te landen. De 865 K.M
waren in 99 min. 8sec. afgelegd' en de
Ooupe Echard was in Hoilandsohe handen.
De tweed)- aankomende,-de Pool Oiohocki.
had een tijd van 105 ruin. 86% sec.; ale
tiende arriveerde de Coupe-houder kapitein
Bflrtsdh (127 min. 19 sec.); als elfde kwam
de tweede Hoilandsohe whmMtia binnen.
Boven Engeland! den koers kwfjl
tengevolge van mist en regen.
Uit Londen werd Zondagmorgen aan de
„Teiegraaf" gemeld:
Hedenmorgen te 10.40 u. zfln, na een
vlucht van iets meer dan 24 uur» die vliegers
Broek en Schlee in de „Prlde of Ffetrolt"
vlot geland op het vliegveld Oroydon.
Tot Zaterdagavond negen uur kwamen
regelmatig berichten over het verloop van
den tocht binnen; toen hieMpn alle medo-
deelingen op, eni te Oroydon, waar men alle
voorbereidende maatregelen had getroffen
voor het geval de vliegers nog in de nach
telijke uren den Engelschen bodem zouden
bereiken, bleef men verder ln het onzekere.
Zondagmorgen tegen 8 uur kwam einde
lijk het bericht binnen, dat de vliegers ge
zien waren boven Plymouth. Om negen uur
konden zö te Oroydon zijn, werd gezegd,
doch zij waren er niet en toen verder
udeuws uitbleef, begon men zich al ongerust
te maken, dat den vliegers iets zou zijn
overkomen, ai verzekerden vliegexperts, dat
de weersgesteldheid, ondanks de stormvla
gen, zeer gunstig voor hen was.
Don Koers fcwflt
Eindelijk kwam om halftton bericht bin
nen, dat de vliegers boven Exmouth waren
gezien. Men begreep er niots van, want
Exmouth ls niet zoo ver van Plymouth ver-
wjjdérd. Dan komt weldra de oplossing van
het raadsel. Het fcuststation te Buddlelgh-
Salterton, aan de kust van Devonshire, niet
■ver van Exmouth gelegen, rapporteert, dat
een vliegtuig om 720 ln Oostelijke richting
passeerde, doch dat dezelfde machine een
uur later weer langs de kust vloog, nu
gaande ln Westelijke richting, lijkbaar
hebben de vliegers zich niet kunwrr oriön-
teereiu Dit blijkt ook gauw, want zij wier
pen een bericht over board, dat door de
kustwacht werd opgepikt
Deze boodschap luidde als volgt: „Schrijf
asjeblieft den naam van het land en die stad
ln het zand van het strand*. Om 8.40 werd
onmiddellijk
het verzoek der vliegers, hle hierop, na
eerst nog verder ln do richting,van Ex
mouth te zijn gevlogen, den steven wond
den en over L'tic-Ham hun tocht ln Oos
telijke richting voortkotton. Kort daarop
volgt het bericht uit het verder Oostelijk
gelegen Soa ton ln Devonshire, dat zfj ge-
Coerd zijn. Zi) st)n eindelijk op den goe-
wog on kunnen nu spoedig
verwacht wonden.
Als om over half elf
op Oroydon
de vüegera nog
steeds niet ln zicht zijn. stijgt capt. Hope
wederom op. Terwijl hg de hemeMrekor.
ln de eene richting gaat afzoeken, wordt
uit de tegenovergelegen zijde een gezoem
gehoord, dat snel aanzwelt Er is geen twij
fel mogelijk: Daar,zijn zij! Het geel beschil
derde vliegtuig is reeds van verre te her
kennen. Ais een reusachtige wesp kamt. het
nader. Hot ls 10JB6. Benige minuten1 later
strijken de Oceaan-vliegers in een vlugge
soepele landing neer. Het publiek ls do
•litle echter te vlug af, het oordon wordt
rbrokon on de menigte holt naar de
aenoplene. Nauwelijks ls deze tot stilstand
gebracht, of de vliegers worden van hun
zitplaatsen gesleept en ln triomf op de
schouders van het publiek rondgedragen.
Eerst een sigaret
De twee Amerikanen, wien men het kan
aanzien! dat zij doodelijk vermoeid zijn, al
probeeren zij zich een air van onverschil
lige kran'gho<Lu> geven, zHn lichtelijk ver-
hQsterd. Dan. als ae opwinding wat luwt ls
hun eerste vraag om eon atgareL Zij zien
er verwilderd en hongerig uit
DE VERMISTE VLIEGERS
De vloot van oorlogsschepen, die den
Grooton Oceaan heeft afgezocht tussohen
de Oallfornisohe kust en de H&wai-eilan-
den ls Zondag te Honoloeloe aangekomen,
zonder iets van de vonnisten gevonden te
hebben. De laatste dagen haddon zij do
zeestroomlngen tuspohon de eilanden ge
volgd, zonder Iets té vinden, zoodat het lot
van de zeven vliegers, onder wie zioh het
20-jarige onderwtjzoresje Mlldrod Doran
bevindt, wol als bozogeld beschouwd kan
worden, tntussohen znl oen eskader duik
booten, met een moodersohip on oen mij
nenveger op de terugreis opnieuw hot
zeevlak ofzooken.
Het varloop van flan tocht
Over bet verloop van den vliegtocht ver-'
telde Broek:
Gedurende de eerste 18 uur had onze
tocht oen) glad verloop, maar tijdens de
laatste 1200 mijl was het weer niet zoo gun
stig. Wij geraakten) in een zwaren regenr
storm, die verscheidene uren aanhield en
iet zicht zeer bemoeilijkte. Daarna geraak
ten wij in een mistbank. Toen wij eindelijk
and zagen), wisten wfj niet waar wij waren.
Wij waren Juist uit den, mist gekomen, toeni
wij Plymouth zagen eiï het was onmogelijk
ons te oriënteeren. Toen wij een kuststation
zagen, wierpen wij stiAken carton uit om
□aar de Juiste richting te vragen. Nadat wij
die te pekken hadden, ging alles verder van
een leien dakje. Wij blijven vandaag in
Londen, gaan morgen door naar München
en van daar naar Belgrado."
Ondertusschen dringt de menigte meer
an meer op. Het is duidelijk, dat Broek aan
bet einde van zijn krachten is. Snel wordt
ruim baan voor hem gemaakt Hij wordt
binnen' gebracht in een der bureau-gebouw -
'dos, waar hem een opwekkend middel wordt
toegediend. Hij schijnt een instorting nabij.
Naderhand hadden wij gelegenheid om
Schlee te interviewen. Hij verklaarde de
onzekerheid in de bewegingen der vliegers
toen zij boven. Engeland waren gekomen.
„Wij wisten niet, dat wij Ierland reeds
gepasseerd waren. Tengevolge van den mist
hadden wij nog geen land gezien en toen
wij eindelijk de kus! zagen naderen, konden
wij niet andere denken, of het was ergens
ln de buurt van Valentie (aan de Z-W.-p'mt
van IerlandX Zoodoende wisten wij niet,
dat Engeland Engeli nd was en omdat wti er
niet meer wijs ut konden worden, wierpen
wij onze briefjes overboord. Eerst nadat de
kustwaoht ln grooto lettors ln het zand had
neergeschreven waar wij waren., wend' ons
de Juiste positie duidelijk. Toen wij voor het
eerst land zagon, vlogen) wij op eeö hoogte
van eon kleine 2000 M.
,/WlJ zagen gedurende oozon Ooeaan-
twrn
„Gedurende den tocht van NewdFound-
land tot Oroydon bestuurden Broek en Ik
om beurten' de machine.
'Wat het doel is van de vlucht? Wel, wij
Willen per vliegtuig oen reis om de wereld
maken en het reoord, dat op acht en twintig
dagen staat, flink kloppen.
VV'iJ gaan morgen door naar München.
Dan verder vla Belgrado, Bagdad, Rangoon,
Tokio en Hoooloelbo. De tocht van Tokio
naar de grooto eilanden halverwege den
Stillen1 Oceaan gelegen, zal onze eerstvol
gende lange afstandsvluoht zijn. Wh moe
ten dan den afstand van 2480 mijl afleggen.
De tocht dien' wfj nu volbracht hebben), ls
2350 mijl. Wh deden' hem ln 24 uur."
Het toestel ls een Stinson-Detroiter een-
dekker, met een lading van 855 Amerikaan-
sche gallons benzine, voldoende voor meer
dan 85 vlieguren, zoodat er nog genoeg ben
zine aanwezig was voor tien uur vliegen.
Een vlieger, om bh noodlanding op te laten,
een kleine draadlooze zendinst allatie en een
rubbervlot, dat bh een eventueele noodlan
ding op zee gebruikt kon worden, behoor
den tot den inventaris. Met het zoeken naar
de juiste richting zijn ongeveer drie uur
verloren gegaan. Het is duidelijk, aldus be
sluit de deskundige, dat de vliegers nog het
zwaarste gedeelte van hun vlucht voor den
boeg hebban.
Vertrokken nnar MflncHon.
Naar V.D. uit Londen verneemt, zijn de
vliegers Maandagochtend om 821 weer van
Oroydon vertrokken. Hun bedoeling was
nsur München to vliegen.
Boven Nederland
(Maandagmiddag 12 uur 7 kwam uit Wes
telijke richting over Roermond de gele
vl I egmachlneHride öf Detroif, welke een
14-daagsche reis om de wereld ls begonnen.
Zij vloog zeer laag en raakte met de lan-
dingswielen de telegraafdraden langs de
lijn Roermond—Vlodrop. Indien rij enifcele
centimeters lager had gevlogen, waren ze
naar beneden gestort De vliegers kon men
reeds eigenaardige gehaaste bewegingen
zien maken. Zh vlogen daarna over de da
ken, scherende langs de Heilige Hartkerk
ln het Roermondsoho veld en verdwenen
verder in Ooet^Zuld-Ooetelijke richting. De
machine had zeker een snelheid van 200 tot
250 KAL
To MüncBen aangekomen.
Do Amerilnansoüe vliegers W. Broek
en Edward Schlee
veer vier uur met
zijn
de
Maandag om onge-
„Pride of Detroit"
ln München aangekomen.
De derde etappe begint Dinsdagmor
gen om half zevei\ Getracht zal worden,
Oonstantinopel te bereiken.
DE OCEAAN VLUCHT VAN HIXCHIN.
Het Fokkertoestel F VII A waarmede
ooi. Mlnohln en capt Hamilton, over den
Oceaan willen vliegen, ls thans geheel ge
reed voor de vlucht
Vrijdag heeft het Britsche Luchtvaart-
ministerie het verelschte luchtwaardlg-
heidsbewijs voor het toestel uitgereikt
ONGERUSTHEID OVER EEN
VLIEGER.
De vlieger Bedien Is zoek.
Uit Brunswick, in den staat Georgië,
wordt gemeld, dat men daar ln ernstige
ongerustheid verkeert over don vlieger
Redfem, die een tocht van 4600 mijl heeft
ondernomen van Brunswick naar Braz
110. Mon vreest dat hem hetzelfde lo
heeft getroffen, als de bemanningen der
drie vliegtuigen ln den Stillen Ooeaan
hebbon ondergaan.
Uedfern was Donderdag om 12 u. 46 p
tijd opgestegen. Wel was een nog nle
nader bevestigd draadloos bericht van
een schip ingekomen, dat het vliegtuig
zou z]jn gozion op 600 mijl ton oosten vai
de Rahama's. Dat zou dan zijn geweest
ln den namiddag van Donderdag.
De vrouw van den vlieger ls wanhopig
Redfern had gehoopt Zaterdag omstreeks
middernacht (tijd van Londen) ln Rio te
zullen aankomen.
LUCHTMAIL.
Slechts een halve kg (rit Neder
land voor Indlë!
De Zaterdag 80 Juli JA met de „Ko-
fuobt tweo schepen op zee. WIJ trachtten
door tot op grooto
storm to komon, doch
meter to koud en wtf daaidon weor.
hoogte bovoni den regon-
och bet was ons op 8000
nlngin der Nederlanden" in Indië aan
gebrachte luchtmail uit Nederland, waar
voor extra recht verschuldigd was, woog
in totaal.... een halve kilogram
t VLIEGEN.
Te veel ongelukken.
De spoorwegrampen bij Chamonix en
bij Sevenoaks, het maritieme ongeluk ln
Japan, de aardbeving op Fonnosa, net
kwam allemaal op hetzelfde oogenblik te
onzer kennis, en al die berichten schok
ten door de talrijkheid der slaohtoffors,
het massale dier rampen. En zoo ontsnap
pen kleinere ongevallen .waarbij
slechts één slaohtoffer betrokken is
dikwijls aan de serleuse aandacht.
Vrijdag is op het vliegveld te Upavon
een vliegtuig van de Eugelsohe Ko
ninklijke Luchtmacht (R. A. F-) gevallen.
Het was eon eenpersoons oorlogsviieg-
tuig. Bestuurder was vlieg-ofücier Kelly
Toon hij 400 voet hoog was, raakte het
toestel het evenwicht kwijt, wentelde een
paar maal om zljii as en sloeg ln het eina
tegen den grond te pletter. De arme vho
ger zat zoo ln den wrakhoop vast, dut uy
met zagen en bijlen moest worden be
vrijd. Do man leed vreeselljk en mon gaf
hem stryohnlne als pljndoovend middel.
In Het ziekenhuis overleed hij alras.
Dit was het tweede ongeval van dezen
aard, dat Kelly gehad had. Twee jaar go-
leden was hij gevallen ou had toon beide
armen en eon been gebroken.
Maar nu de medodoollng, waarop het
elgtvultjk aankomt Dit ls in zos weken
tflds reeds de vijfde die op dit eone vlieg
veld omkomt. In Engeland zijn er dit
Jaar reeds 40 vliegers verongelukt!
HET VLIEGTUIG IN DIENST VAN DE
VISSCHERIJPOLITIE.
Dezer dagen constateerde een Britsche
vHssoherijtoruiser, dat een stoom treller bezig
was, in de Firth of Glydle te visBchem, waar
dit aan Britsche stoomtireilers verboden la
Nauwelijks had men aan boord van den
stoomteeiler het poiitie-vaartuig opgemerkt,
of deze trailer nam ijlings de vlucht mat
achterlating van het vischfcuig, ter waarde
van ongeveer 1200. De kruiser zette den
treiter na, doch kon deze niet Inhalen. Even
min kon li ij de identiteit van het schip vast
stellen, omdat die naam en het nummer en
lettarteekeu niet zichtbaar waren. Hij had
echter een watervliegtuig aan board en dit
zette nu de achtervolging voort.
(Het vliegtuig had den tredter wéldra in
gehaald, doch een bevel om te stoppen word
genegeerd. De leden der bemanning hadden
het gezicht zwart gemaakt, zoodat zij niet
herkend konden worden en die naam en let-
terteeken en nummer waren met zeildoek
bedekt. De inzittenden van het vliegtuig
wisten echter wel raad, met een bootshaak
lichtten1 z8 het zeildoek op en konden toen
het letterteeken en nummer van het vaar
tuig opnemen, zoodat de overtreder er wel
meer van gehooid zal hebben.
UEVHS1E MET DB MTSS OÖEUMHIA
aan den haal.
Onverwachts naar Croydon ver
trokken.
Levine, die in Juli met Ohamberliu
over den Atlantlschen Ooeaan gevlogen
is en sindsdien telkens heoft (Joon spro
ken van z]jn onderhandelingen over de
vlucht terug, die nimmer tot een goed
eind scheen tc komen, ls gisteren plotse
ling met de Miss Oolumbia van Lo Bour-
Set vertrokken naar Oroydon, waar hfj
den namiddag ls aangekomen. Zijn on
verwacht vertrek heeft in Le Bouigel
grooten Indruk gemaakt Daarmee ls eon
eind gekomen aan de plannen van Droo-
bin, die het vliegtuig op de thuisreis zou
hebben bestuurd.
Zelfs vrienden van Levine, seint de
Parijsche corrcsponden van de N. R. Ot,
kunnen zich zijn vlucht naar Croydon
niet verklaren. Men wist niet, dat hij pi
loot was, wel dat hij enkele malen met
Chamberlln had gestuurd. Eerst scheen
hij van zins een vliegtuig naar Londen te
volgen, maar toen diegene, in de buurt
waarvan hij in de Miss Oolumbia was, de
richting van Lyon nam,•vloog hij alleen
op.
Een zonderlinge landing te Croydon.
Toen Levine met de Oolumbia op het
vliegveld te Croydon aankwam, hielden de
beroepsvliegers hun hart vast, zoo zon
derling manoeuvreerde hij met het toe-
stol. Eenige malen is hij ternauwernood
den dood ontsnapt. Zoo miste hij den uit
kijktoren slechte een paar meter. Ten
slotte Bteeg een beroepsvlieger van het
veld op om hem den weg naar het lan
dingsterrein te wijzen.
Op een vraag waarom EiJ alleen van
Parijs naar Londen was gevlogen ant-
woorddde Levine, dat zijn vlieger hem er
niet had willen brengen en dat h ij daarom
nuiar zelf was gegaan. Hij voegde er 6an
toe, dat hij er naar verlangde den Ooeaan
over to steken en dan zelf het toestel te
besturen. „Ik geloof, dat ik het best kan",
uu.s zijn ietwat verbluffende meedeellng.
PABACHUUTONGELUK.
Bi) het begin van den vliegwedstrijd Bel
grado—Praag—Warschau had gisterochtend
een doodelijk ongeluk plaats. De Zuid-Sla
vische vlieger onderofficier Daminik wilde
van een vrij grooto hoogte met rijlu para-
chuut naar beneden gaan, maar deze ging
echter niet open en Domdnlk werd togen de
aarde gesmakt In zwaar gewonden toestand
weid h|J naar een' ziekenhuis gebracht, waar
hy spoedig overleed.
amerikaansch luchtschip
beschadigd.
Uit Lakehurst, in de staat New-Jersey,
wordt gemeld, dat het luchtschip Los An
gelos, van de Amerikaansche marine, aan
de meer-mast ls beschadigd door een
stoot van den plotseling uitschietonden
wind.
het gebit....
Het gebeurde aan een halte van een
der Amsterdamsahe autobuslijnen.
Een man stapte in, maar offerde geen
dubbeltje in de bus. De chauffeur greep
reeds naar een kaartje.
„Neen, ik moet niet mee", zeide de
man, „muur heeft u niet een gebit go-
vonden?"
„Wat?" vroeg de bestuurder.
„Ja, een gebit Ik heb het vanochtend
in de bus verloren", zeide de nu tande-
looze.
„In dezen wagenP".
„Ja, ik heb het nommer onthouden".
De chauffeur had niets gevonden,
maar hij zou nog eens kijken, dook on
der een bank en de pasagiers - de bus
was lang niet vol volgden zijn voor
beeld.
Nergens eohter lagen tanden....
De autobussen rammelen dus niet
slechts de tanden uit iemands mond, zij
rammelen ze zelf uit den wagen.
ontvangt daarbij een prachtig stuk vuurwerk.
ZEQT HET VOORT.
Over het algemeen worden de bacteriën
bi) het zwommen, dus zoodra ze in het
uiator komen, onBchadellJk gemaakt. Enkele
daarvan blijven slechte ln loven, maar niet
<lo verkoudhetdsbacü, want deze wordt
adelljk door het water gedood. Men be
hoeft dus heusch niet bang te zijn, dal aten
lil) het zwommen verkouden wordt.