TIME TO
RE-TYRE?
BINNENLAND
Lngozoadcn Modedeellng.
De FlSK-boy ia het aymbool
van een kwaliteitshand.
Neemt dus FISK, als de
tijd daar is om nieuwe
banden te koopen.
de banddie minder kost
dan hij moest kosten»
K.V. „R. A. M. I.
komt, dat de 8. D. A. P. «een wethouders
zetels zou aanvaarden. Dit voorstel bleol
ln de minderheid,
LANGER DAN VIJF JAAR IN
AFZONDERING?
Het Tweede-Kamerlid Kleerekoper, heeft
den minister van Justitie gevraagd of üp
DE KANALISATIE VAN
WEST-FRIESLAND.
De raad der gemeente Winkel heeft
besloten, met 5 tegen 2 stemmen, een jaar-
lijksche bijdrage van 400 gedurende 40
jaren te verleenen ten behoeve van de ka
nalisatie van West-Friesland.
GEWAARDEERDE DEELNEMING.
De Japansche gezant in Den Haag, de
heer Kokt Hlrota, heeft gisterenoohtond
aan den waarnemenden chef van den ma
rine staf, kapitein luitenant ter zee A.
Vos, dank gebracht, mode namens de Jo-
Ingezondon Modcdoellng.
PRINSES JULIANA ALS BTUDENTE.
Verwelkoming te Katwijk.
Zaterdag ba zal Prinses Jullana offici
eel inwoonster van Katwijk worden en
hoewel de Koningin aanvankelijk elke
huldobetooglng bil den komst van du
Prinses beeft van ae hand gewezen, beeft
11. M. later toegestemd ln een bescheiden
huldiging, die zal bestaan uit een aubade
va nde schoolkinderen en van de muziek-
en saugverèenlgingen. Die aubade is bo-
paakl op Zatenbnpulridag op do Boule-
vnrd voor do villa's 't Wnorle on Hooglate,
die Prinses Jullana gedurende haar stu-
dentotijd als verblijf sullen dienen.
Do college* die do Prinses ia!
volgon.
Prinses Jullana sal aan de Leldaobe
Universiteit de volgende colleges volgen:
staatsrecht van prof. mr. lt. Kranenburg;
vnderlandsoh recht van prof. mr. A. S. ae
Blóoourt; volkeureoiit van prof. jhr. mr.
W. J. M. van Kyslnga: algomeono ge-
sohledenls van tm>f. dr. J. Hulztngn on al-
gomeuno gu<iM<Henstgeeohlodonla van
prof. dr. W. li. Krlstonson.
WuurscliUnliJk. sal do Prinses vorder
enkele ooilegos van prof. dr, Alb. Vorwoy
volgen,
DVERASSELTS NIEUWE BURGE
MEESTER GEÏNSTALLEERD.
Bloemenhulde alt de lacht
Donderdag ia de nieuwbenoemde bur
gemeester van Overaeselt, de heer H. M.
v. d. Vijver, gewezen marine-officier, op
feestelijke wijze geïnstalleerd. Vooraf
gegaan door ruiters te paard, talrijke
praalwagens, terwijl drie fanfarekorpsen
opgewekte muziek speelden, reed de stoet
van Balgoy naar Nederasselt en Over-
asscüt. Eenoge kinderkoren zongen den
burgemeester een welkomstlied toe. Plot
seling cirkelde boven den stoet een esca
drille vliegtuigen van Soesterberg en een
oogenblik later van do marine. Een aar
dig moment was lt uitgooien van een
parachute, waaraan een bloemenmand be
vestigd was voor de as. vrouw van den
burgemeester.
In de plechtige raadszitting hield de
burgemeester een rede. waarna een zeer
druk bezochte receptie plaats vond.
Tal van huizen waren versierd en bijna
overal was de vlag uitgestoken.
WETHOUDERSVERKIEZING TE
AMSTERDAM.
De houding der 8. D. A. P.
De federatie „Amsterdam" van de 8. D.
A. P. had gisteravond in verband met de
verkiezing van wethouders, welke heden
middag ln den gemeenteraad aan de orde
komt, een vergadering belegd.
Do bijeenkomst was zeer druk bezocht.
Na langdurige discussies werd over twee
voorstellen schriftelijk gestemd. Het eer
ste voorstel was van het federatiebestuur,
waarbij de raadsfractie gemaobtigd werd
wethouderszetols te aanvaarden, indien
drie 8. D. A P.'ers ln het ooilege van
B. en W. zitting zullen nemen. Dit werd
met meerderheid van stemmen aange
nomen. Het tweede voorstel, ingediend
door den heer Matthijsen, strekte om
slechts zitting te nemen ln een democra
tisch ooilege, wat praotlsoh hierop neer-
Sansohe marine, voor de deelneming door
o Nederlandsche marine betuigd bU de
ramp, die do Japansoho marine kortelings
getroffen heeft.
DE ALKMAARSCHE KAASMARKT.
Als een bewijs voor de scherpzinnigheid
van de post ook ln het buitenland on voor
de groote bekendheid van de Alkmaar-
sohe kaasmarkt wordt gemeld, dat ten bu
reele van den directeur voor het markt
wezen te Alkmaar dezer dagen een prent
kaart uit Rome la ontvangen, die als adres
alleen de volgende woorden droeg: Aan
do wereldberoemde kaasmarkt. Een
plaatsnaam ontbrak. De kaart was recht
streeks naar Alkmaar gozondon. Afzen
der was do „vader" (chef) van het kaas-
dragersglldo aldaar, die een uitstapje naar
Ilome maakte,
AARDAPPELZIEKTE.
Men «ohrjjft uit de Strook (N.-H.)
Tengevolge van de in dit seizoen hevli
voorkomende aardappelziekte, bodrangt
tot dusver de aanvoer van vroege aard-
nppeion ongevoor 70 pot van den aanvoor
van het vorige jaar.
Jntlr van
ru*m>mW Q4ts</an
of andere manier de naald van het toe-
stol bulten werking hebben gesteld en
tevens een kleurloos preparaat in bet
toestel hebben gespoten, waardoor de
vooraf aangebrachte curve zichtbaar werd.
Dezelfde vlieger had het vorig jaar
achtereenvolgens het hoogterecord od
12000 on 12442 M. g.br.oht doTtoêS
reeds verdacht men hem van knoeierij.
Vandaar dat men bulten zijn weten een
tweede barograaf aanbracht in den staart
van liet toestel, waardoor hij ontmaskerd
word.
De vlieger heeft na zijn ontmaskering
de knoeierij erkend. K
Luchtvaart.
ALLE HOOP OPGEGEVEN.
Naar Reuter uit Londen meldt, kan mon
thans de mogelijkheid, dat de bomaunlng
van de St. Paphacl gared zou zj|n door
een schip zonder draadlooss telegrafie,
wel ala terzijde gestold bosohouwen. To
Londen heeft mon ten aanzien van de
stoutmoedige vliegen prinses Loewen-
ateln Wertlielm, kolonel Mlnohln en kapi
tein Hamilton thans alle hoop opge
geven.
Of er nog ooit iets van het toostel en d«
opvarenden gevonden zal worden, «tont to
bezien. Do verdwijning van vliegers op
zee ploegt, naar do Daily Mail Zatordag-
oohtend ln herinnering bracht, ln den re-
De geest van de drie vliegers was de
geest, die Whymper bezielde om zijn
leven te wagen om den Matterhorn te be
stijgen en vol te houden tot Mj geslaagd
was. Het is dezelfde geest, die Mallory be
zielde om de ontzaggelijke hellingen van
den Mount Everest aan te vallen, waar
zijn lichaam rust naast dat van zijn met
gezellen. Het is dezelfde geest, die ka
pitein Soott en zijn metgezellen bezielde
bij hun verovering van de Zuidpool. In
het geval van Soott beschikken wij over
zijn eigen, weloverwogen uitspraak, door
hemzelf neergeschreven toen zijn metge
zellen en hijzelf, door rampspoed getrof
fen, stervende waren, dat het de moeite
waard geweest was. Zoo'n uitspraak legt
gewioht ln de schaal. Het Is geen onedel
bestaan om ln gevaar te leven.
Toen de Daily Mail dit schreef, koester
de men nog een geringe hoop, dat bet ver
metele drietal ln leven zou zijn. Gelden
deze woorden niet nog sterker nu men
moet aannemen, dat zij zijn omgekomen?
DE GROOTE VLIEGTOCHTEN.
Kapitein Oourtney vertrokkon
voor een overzeeachen tocht En
golnnd-Amcrlka met tasschon
landing op de Atoren.
Een telegram uit Plymouth meldt dat
kapitein Oourtney Zaterdagochtend 6 u
20 vertrokken Is voor zijn transatlant i-
schen vliegtocht met een metalen vlipg-
boot De vliegers zullen Horta op de Azo
ren aandoen en vandaar hun reis naar
Newfoundland voortzetten.
Kapitein Frank Oourtney, die Zater-
oohtond uit Plymouth ls opgevlogen om
over do Azoren Amerika te berelkon, ls
vergezeld door den vllegor-offlclor Dow
ner ala navigator, den mócanlcien Llttle
en aen Amorlkaanach passagier, wiens
naam niet mee la gedeeld, maar die de
eerste Amerikaan ls, die den vllegtooht
over don Oceaan ln Westelijke riohtlng
doet. Zijn toestel la een Dornler-„wal-
vlsoh"-vliegboot met twee Napler-Llon-
motors.
Op de Azoren zal men nieuwe benzine
Innemen en dan over Newfoundland New
York zien te berolken.
Het plan la, den terugtocht naar Lon
den vla Newfoundland en Ierland te doen.
Bij Oourtnoy'a vortrek gebeurde er
niets bijzonders. ZUn vrouw vergezelde
hem ln een barkas naar do vliogboot,
maar sleohts enkelen zagen hom opvile
gen. HIJ wus spoedig uit het gezloht
Waarom kapltoln Oourtney te
La Oornna geland la. Sterke
tegenwind.
In een telegram aan de Westminster
Gazette meldt Oourtney, dat hü op 050
(iel tragisch volledig te zijn. Het blad her-
nnorde daarbij zoowol enu do roootite ge
vallen van den Fransohman de St. Roman
en zijn metgezellen, vordwenen bi) bet
oversteken van Senegal naar Zuid-Ameri-
ka, van Nungeaser en Coli en van de drie
vliegtuigen, die de vorige maand tusschen
OalÖornlö en Hawaii in den Stillen Ooe-
aan verdwenen zijn, als aan het geval van
het toestel van de K. L. M., dat in April
1024 in het Kanaal op reis van Londen
naar Amsterdam met alle inzittenden
spoorloos verdwenen is en aan nog vroe
gere, daarmee overeenkomende gevallen.
Men zal dus voorloopig moeten aan
nemen, dat de drie luchtinenschen hun
tfraf in de golven hebben gevonden; de
drie dappere, Engelsche avonturiers, ge
lijk de Daily Mail hen in een hoofdartikel
noemt
Het blad vestigt er nog eens de aan
dacht op, dat de tocht van Oost naar West
veel moeilijker is dan de tocht in andere
riohtlng, omdat zij ingaat tegen wat de
Daily Mail de wereldwind noemt de
luohtstroomingen, die een gevolg zijn van
de draaiing van de aarde. Dat een vlucht
in Westelijke richting eerlang per vlieg
tuig volbracht zal worden, acht het blud
zeker, evengoed als dat over een hialve
eeuw een betrekkelijk gemakkelijke ver-
riohtlng zal zijn. Maar dat neemt niet
weg, dat er nog jarenlang groote gevaren
aan verbonden zullen blijven. De menigte
vraagt zich al af gelijk dit ook ln Ame
rika geschied is na het vermissen van de
drie vliegtuigen in den Stillen Oceaan
of het wel „de moeite waard" was voor
de prinses en twee van Engelands beste
vliegers om hun leven ln zulk een avon
tuur te wagen. Het eenig antwoord daar
op kan volgens het blad zijn, dat een land
zijn grootheid voor een goed deel dankt
aan het feit, dat het zoons en dochters be
zit, die niet bang zijn om den dood onder
de oogen te zien bjj een poging te over
treffen, wat reeds door menschen vol
bracht Is. Zelfs bij materleele overwegin
gen zijn moed en ondernemingsgeest en
het geloof, dat de dood als van woinig-be-
teekenls besohouwt factoren, dia Indruk
op de wereld maken en niet ter zijde ge-
sohoven of over het hoofd gezien kunuen
worden.
mijl van Plymouth en 800 mijl van do Azo-
ovig
n si
g, d
de Aioren vóór donker te bereiken. Dus
[y
ren mot hevige windvlagen te kampen
wind invloog, die hem belet zou hebben
kreeg en ten slotte pal/tegen een feilen
moeat hU zijn pion wijzigen on te Lo Go-
runa mot zyn vllegboot neerstrijken.
Gisteren zou hij sljn tocht noot' de Azo
ren voortzetten, als hij geou lust had met
zijn beusino-aanvulUng.
DE „OLD ÜLORY" GEREED OM TE
STARTEN.
New York, 4 Sept. De „Old Glory", het
vliegtuig van Bertaud en Hill, ls van Roo-
sevelt Field naar Old Orohard ln den staat
Maine vertrokken.
De benzine-reservoirs van het Fokker
vliegtuig werden voor deze vlucht maar
voor de helft gevuld, zoodat drie passa
giers konden worden meegenomen, n.L
een vertegenwoordiger van de Hearst-
bladen, captain Densham van de Bristol-
Jupiter Cy., die de motoren voor 't vlieg
tuig leverde, en een marconist. De tocht,
die 2 8/4 uur duurde, verliep vlot.
Het besluit, om de trans-atlantisohe
vlucht, van Old Orchard uit te begingen,
wejd genomen, omdat de ligging en de
oppervlakte van het vliegveld daar den
vliegers eventueel in staat zal stellen, op
te stiigen zonder rekening te houden met
de richting van den wind.
Bertaud en Hill zullen zoo spoedig mo
gelijk naar Rome vertrekken.
DE VLIEGTOCHT OM DE WERELD.
De Pride of vDetroit is Zaterdag uit
Bagdad naar Bender Abbas (Perzische
Golf) vertrokken.
1
Karachl, 8 Sept. De vliegers Broek en
Schlee zjjq te Bender Abbas aangekomen.
Te Allahabad.
AUahabad, B Sept- Het vliegtuig Pride
of Detroit, waarmee Broek en Sohlee hup
vllegtooht om de wereld maken, is hier
aangekomen.
DE „BOY AL WINDSOR" GESTART
EN WEER GELAND.
Londen, 8 Sept De „Royrü Windsor",
die een tocht van Windsor (Canada) naar
Windsor (Engeland) wilde ondernemen
en die Donderdag een noodlanding moest
doen to St. John'u (Quebeo) is hedenavond
om 7M5 (Amsh tijd) weder opgestegen.
Ia verband mot de slechte weersom
standigheden is het vliegtuig om 10.08
(Amst. tijd) weder te Scarboro, aan de
Atlantische kust, iets ten Zuiden van Port
land, gedaald
0
VLIEGDIENST NEDERLAND-
MA RSEILLE.
Voorloopig geen uitvoering der
voornemens.
Naar de Telegr. verneemt kunnen de
voornemens voor de inrichting van een
geregelden vliegdienst Nederland—Mar-
deille v.v. in aansluiting op de aankomst
en het vertrek der mailbooten van en
naar Ned.-Indiö, voorloopig niet tot uit
voering komen, aangezikn door het ver
trek der booten uit Marseille, te twaalf
uur 's middags, het vliegtuig in het mid
den van den nacht uit Nederland zou
moeten vertrekken, hetgeen veel bezwa
ren medebrengt
TEGEN RISKANTE VLIEGTOCHTEN.
Volgens een berioht uit New York ple
gen de regeeringen der Vereenlgde Bta-
ton en van Canada, overleg voor het ge
zamenlijk uitrtiardigen van een verbod tot
hot ondernemen van oceaanvluchten,
waaraan een zoodanig risloo verbonden ls,
dat reeds van tevoren de uitslag als twij
felachtig moet worden besohouwd.
DUITSCHE VEILIGHEIDSMAAT
REGELEN VOOR OCEAANVLUCHTEN
Nu de pogingen om den Oceaan per vlieg-
tuig over te stoken reeds veel menschen-
iovens hebben gekost schijnen de Duitsobe
autoriteiten van plan ook verdere pogingen
te vorbjeden, voorzoover zij niet worden
ondernomen mot toestellen die voldoen aan
de voorwaaiden van de Deutsche Aerocluh
on bet Deutsche Luftfuhrcrvorbend. De be
palingen voor den uitgeloofden prijs van
100.000 mark. zeggen uitdrukkelijk, dat voor
den tocht alleen in aanmerking komen wa
tervliegtuigen* of landvllegtuigen met meer
dere motoren. Voor watervliegtuigen, mits
/|J sterk genoeg rijm om op hooge zee te
dalen!, kan een enkele motor voldoende zijn;
bovendien zullen de toestellen voorzien
moeten zijn wan een radio-installatie, zoowei
van een ontvangtoestel, als van een zender.
l)e gereedstaande Junkersvliegtuigen* en
het toestel van Könneeke zouden door dezo
regeling worden getroffen, daar zij alle
*leobts ovor éón onkelen motor beschikken.
VLIEGONGELUK.
Donderdag ls er boven het militaire
vliegveld van Orly een militaire vlieger,
luitenant'Charles, met zijn vilogtulg van
oun hoogte van 100 motor neergestort
Charles was torstoixl dood,
DOODELIJKE SPRONG.
Altenburg, 4 September. Nadat itfn
vrouw tot tweouuml toe oen geslaagden
sprong met een valscherm gedaan hnd, ls
bet den vlieger Trlebaor den derden keer
mislukt. Het valscherm ging niet open tn
•le vlieger stortte van 500 M. hoogte naar
beneden. IHj was terstond dood.
TWEE VLIEGERS VERBRAND.
SolsBons, 5 Sopt Een vliegtuig, dat
vanmorgen, bij dichte mist opsteeg voor
een óefenlngstocht naar Metz, ls bij La
Malmalson met de tpppen der boomen in
aanraking gekomen en neergestort. Het
toestel vatte vlam en de beide inzittenden,
oen tweede luitenant en een monteur zijn
beide verbrand.
CALLIZO DE HOOGVLIEGER
OF DE BEDRIEGER BEDROGEN.
Slechts 4000 en geen 13.000 meter.
De Aero Club de France te Parijs heeft
besloten het hoogtereoord, waarop de
vlieger Callizo aanspraak maakte, voor
loopig niet te erkennen.
De vlieger zou dit record pp 29 Augus
tus j.L gevestigd hebben in een Blériot-
vliegtuig. De constructeurs van de ma
chine hebben evenwel de Aero Club me
degedeeld, dat naar hun meening de aan
vraag op recorderkenning ongegrond
moet zijn. Oalizo zal thans voor een
speciale oommissie gehoord worden.
Men vermoedde reeds dat de vlieger
een /Oneerlijke poging zou doen om het
record op zijn naam te krijgen. Hij had
daarvan reeds tweemaal eerder werk ge
maakt, door op 10 October en vervolgens
op 28 .Augustus een zoogenaamd record
te vestigen. Een extra-barograaf werd
daarom zonder zijn voorkennis in het toe-
stol verborgen. Gemeld! wordt, dat, toen
Oalizo landde, dit Instrument een hoogte
van, slechts 4000 M. aantoonde, ofschoon
het Instrument bij rijn zitplaats 18.000 M.
aangaf.'
Naar de Daily Express nader over deze
knoeierij meedeelt, krijgt oen vlieger,
die een hoogtereoord wil breken, altijd
een verzegelde barograaf me» De vlie
ger had echter te voren een rol papier
maohtlg weten te worden, die om den
trommel van de barograaf gelegd moest
worden en daarop met onzlohtbare inkt
de ourven aangeteekend, die wezen op
een hoogte van 18000 M. Hij wist dezo
rol op de barograaf te plaatsen, éven
voordat dit toestel werd verzegeld.
BU het opstijgen moet hij op de een
RADIO-NIEUWS.
EEN EERSTE POGING TOT EEN
KRUISGESPREK HOLLAND—
AUSTRALIË
Op telegrafisch verzoek uit Melbonrne
heeft men te Eindhoven op 2 September
des avonds mét een Philips korte golfzen-
der het station 81 Mo. te Melbourne aan
geroepen, dat op een golflengte van 29.8
meter zou antwoorden. Deze eerste po
ging tot een kruisgesprek over een af
stand, van ongeveer den halven aard-om-
trek slaagde echter niet, daar het station
te Melbourne hier slechts uiterst zwak
werd verstaan, zoodat de mededeelingen
niet konden worden gevolgd. Blijkens la
ter on vangen bericht uit Melbourne, wer
den de woorden met een Phillps-zender
overgebracht, aldaar uitstekend verstaan.
Stoomvaartberlchten.
StoomvnArtmaatschappdj Nederland.
Holland—O.-AziS Lijn
Oldekerk, 3 Sept. v. A'dam.
HollandBritach-India lijn
Bovenkerk, u., 3 Sept. te Rangoon,
Hol landAustralië 1%
Ternate, t, a Scgt Kaag Varvaim,
LEEUWARDEN i
Rultankwartlar )T4S T«I4. SSS
AMSTERDAM i
N.Z. Voorburgwal 7B-77 T«L 85397
Vraagt Uw handelaar»
Vsrt voor Zoolond i B. J. SLAGER, j
Strandboutevnrd 108,
Vlieringen. Tel. 87.
bereid is te onderzoeken, of de openlijk
gedane mededeelinR juist is, dat Ilv. in
de strafgevangenis te Leeuwarden in ai-
zondering zijn straf ondergaat, ofschoon
de vijf jaren, bedoeld in het eerste lid van
art. 11 W. v. 8., reeds zijn verstreken, en
zonder dat van een verzoek van den ver
oordeelde, als bedoeld in het tweede lia
van dat artikel, sprake is geweest Ge
vraagd wordt of het juist is, dat dezo ge-
detineerde weigert voedsel tot zich te ne-
men en dat brieven, welke hij over zijn
behandeling wil verzenden, worden tegen
gehouden.
De gemeenteraad van Zijpe en de pol
der Wieringerwaard hebben afwijzend be
schikt op het verzoek der West-Friescho
kanaalcommissie, om gedurende 40 jaar
400 per jaar bij te dragen in de kOBten
van die kanalisatie.
1
Rocpat, 3 Sept. A'dam.
Salawatl, t., 2 Sept. v. Pt. Sald.
Batoe, u., a Sept. v. Sabang.
Eniggano, a Sept v. Narvik.
Jan Pieteraz. Coen, u., paw. 8 Seat Glbraltir.
Moena, 4 Sept te Port Sald.
P. C. Hooft, t, 3 Sept v. Genua.
Ball, 5 Sept. te Batavia.
Batjan, a Sept. v. Kobe.
Grotius, u., pas». 4 Sept. Peri-m.
KarimOen, 4 Sept. tc Balik Papan.
Krakatau, 3 Sept. v. Batavia.
Prins der Nederlanden, 4 Sept. te Batavia.
Riouw, ti g Sept. Port Sald.
Kon. Nod. Stoomboot UAatscbapplj.
Aurora, a Sept R'dam.
Doroe, 2 Sept v- Algeclraa,
Mare, 2 Sept. v. R'dam.
Merope, 2 Sept. v. San Mare.
Nereue, 2 Sept Muael.
Oberon, 2 Sept Sanchez.
Achilles, 3 Sept v. A'dam.
Mlnerva, 3 Sept. R'dam.
Prothcus, 3 Sept. v. A'dam.
Ajax, 4 Sept te Cartbagena.
Amsterdam, t, i Sept. te ColotL
Ariadne, g Sept v. Holtenau.
Crijnssen, 4 Sept. te A'dam.
Deucalion, 3 Sept. v. SetubaL
Horos, 4 Sept V. Sctubal.
Erato, 4 Sept. Holtenau.
Euterpe, 4 Sept. v. Holtenan.
Hector, 4 Sept. Land's End gepast.
Hermes, 3 Sept. v. Bourgaa.
Iloe, 3 Sept. te Genua.
Iris, g Sept te A'dam.
Nero, g Sept. te A'dam.
Juno, 4 Sept. te Livorno.
Nc-ptunua, 4 Sept te Cadlx.
Nlckerle, 3 Sept v. New-York.
Notoe, 3 Sopt. v. Cephalouia.
Orpheus, 4 Sept. v. Faro.
Pluto. 4 Sept. Gibraltar.
Prini der Nederlanden, g Sept. te A'dtnt
Van Rcnsselacr, 3 Sept CrlstobaL
Zcus, 3 Sept r. Malta. N
Achilles, 4 Sept. te Hamburg.
Breda, t, pass. g Sept. Azoren.
Fauna, 4 Sept. v. R'dam.
Ganymedei, g Sept. te A'dam.
Eoa, g Sept. te A'dam.
1'oseidon, 5 Sept. v. A'dam.
Proteue, g Sept. te Hamburg.
Stratoo, 9 Sept. v. La Palllce.
Tellu», 3 Sept'. v. Calamata.
Uenneleom, t, 2 Sept. v. TooopIHa.
Kun. liollandzobe Llojd.
Flandrla, u., 3 Sept. v. Bahia.
Gaasterland, u., 3 Sept. v Rio Grande d/SuL
Orania, t, 4 Sept. Las Palmaa.
Waterland, 4 Sept. v. A'dam.
Zeelandia, o., 4 Sept. v. Oporto.
Kon. PakeGa&rtma&tachApirfJ.
Op ten Noort, pass. 5 Sept. Ouessant.
Tasman, 4 Sept te Brisbane.
Haleyun Lijn.
Stad VIaardingen, 4 Sept. v. Las Palmu.
HollandAfrika Lijn.
Meliskerk, 2 Sept. te Beira.
Veendijk, 3 Sept. v. Kaapstad.
Klipfontein, 2 Sept. v. DelagoabaaL
Kiotfontein, u., pass. 3 Sept. Ouessant
Billiton, u., pass. 3 Sept. Ouessant.
Jagersfontein, 2 Sept. v. Mozambique.
HollandWent Afrika lijn.
Delfland, u-, 1 Sept v. Bordeaux.
Kilstroom, t, 2 Sept. v. Accra.
Scheldestroom, 4., 3 Sept. v. Bissaa
Vlieland, 3 Sept. te A'dam.
Eemstroom, g Sept. te A'dam.
IJstroom, t., 7 Sept. te A'dam verwacht
Regges^-oom, u., 4 Sept. te Monrovia.
Haarlem, u., 1 Sept. v. Dakar.
HollandAmerika Lijn
Drechtdijk, 2 Sept. te Cristobal.
Kinderdijk, 2 Sept. te Seattle.
Nichteroy, 30 Aug. te Los Angelea.
Spaarndam, 3 Sept. te R'dam.
Burgerdijk, past. 4 Sept. Sdlly.
Edam, 2 Sept v. Vera Cruz.
Leerdam, pass. 4 Sept. Fayal.
Nieuw-Am sterdam, 3 Sept. v. New-York.
Noorderdijk, 3 Sept. te Cristobal.
Veendam, pass. g Sept. Llzard.""
Westerdijk, 4 Sept. te Londen.
Maasdam* 4 Sept. te Tamplco.
Zosma, t, pass. 2 Sept. Perim.
Streefkerk, 4 Sept. tc R'dam.
Hoogkerk, 3 Sept. v. R'dam.
Aadijk, u., g Sept. te Port Sald.
Alnikerk, 3 Sept te R'dam.
Alderamin, t., 4 Sept. te Duinkerken.
JavaChinaJapan Lijn
Tjlmanoek, 4 Sept. Chlnwangtaa
Tjlaondari, 1 Stept, te Batavia.
Rtittenlamsohe Lloyd.