Derde Blad. BINNENLAND BUITENLAND. VAN ZATE» DAG 17 SEPTEMBER 1927. DE RIJKSMIDDELEN. Over de maand Augustus is de op brengst van de Rijksmiddelen 88,661.871 tegen 36,848.663 in Aug. 1926. De ver meerdering is in hoofdzaak te danken aan de personeel© belasting, de vermo gens-, de dividend- en tantièmebelastin gen. De wegenbelasting bracht 418,763 op. In totaal is hierop in de acht maanden van 1927 reeds 6.706, 017 ontvangen. HOLL. Mij. VAN LANDBOUW. Dr. H. J. Lovink benoemd tot voorzitter. Ridderkerk, 16 Sept. Tot voorzitter van de Hollandsche Maatschappij van Land bouw is heden gekozen dr. H. J. Lovink, lid van de Tweede Kamer der Staten-Ge- raal, burgemeester van Alphen aan den Rijn. RECHTSTREEKSCHE RADIO VERBINDING WEST-INDIE NEDERLAND. Het is den heer Mobach gelukt, lezem wij in De West, met zeer primitieve hulp middelen, een zendinrichting voor korte- golven te vervaardigen waarmede reoht- streeksch berichten verzonden kunnen worden naar Nederland. Het eerste bericht was een groet van den gouverneur aan den minister van koloniën. Men rekent er op, dat de bestelling op deze wijze wel 24 uur sneller kan ge- sohieden. LUCHTPOST VOOR INDIE. Met het vliegtuig van Lult Koppen. 's Gravenhage, 16 Sept Vanwege het hoofdbestuur der P. en T. wordt medege deeld, dat de gelegenheid wordt apenge- steld om met het vliegtuig van luit Kop pen, dat 1 Oct a.s. van Amsterdam naar Ned. Indië vertrekt gewone en aangetee- kende correspondentie te verzenden. Het daarvoor verschuldigde luchtrecht be draagt 2.60 per briefkaart en 10 per 20 gram voor de overige stukken en is te voldoen door middel van frankeerzegels boven de gewone port. De aangeteekende stukken worden uitsluitend verzonden op risico van den afzender. Brieven en doos jes met aangegeven waarde zijn van het luchtverkeer uitgesloten. DE BERGING VAN HET 8.8. „IJSELMONDE". De Hollanders geven het werk op. Rotterdam, 16 Bopt Het zeer slechte weer der laatste dagen is oorzaak geweest, dat de berging van het ba. „lJselmonde", dat in den nacht van Vrijdag op Zater dag, na een aanvaring met het Engelsche I danseres Isadora Duncan te Nice s.s .„Ellerdale", nabij Maassluis, omsloeg een auto is overreden en gedood, en daarna op een zandplaat aan den De danseres, die een snellen racewagen grond geraatke, van het begin af groote wilde koopen, had een autohandelaar moeilijkheden opgeleverd heeft. De ber- tegen tien uur 's avonds aan haar atelier KUNST EN LETTEREN. Dr. HERMAN GORTER. In den nacht van Woensdag op Donder dag is de bekende Nederlandsche dichter Herman Gorter, te Brussel overleden. Herman Gorter, de zoon van den lite rator Simon Gorter, zag in 1864 te Wor- merveer het levenslicht. Hij studeerde klassieken en trad eenigen tijd later op als leeraar aan het gymnasium te Amers foort. Later woonde hij te Bussum, waar hij zich geheel aan de propaganda van het socialisme en vervolgens aan die van het oommunisme wijdde. Voor de kunst zinnige wereld, die hem wist te waardeu ren, is hij evenwel de zanger gebleven van het tintelende, levensblije Meigedicht. Sinds de laatste jaren had Gorter zich uit het openbare leven teruggetrokken en leefde hij in Bergen (N.-H.)in bijna een zame afzondering. Onder de tachtigers heeft Gorter een Er zijn berichten ingekomen dat ge organiseerde groepen, die niets met poli tieke organisaties gepeen hebben en wier leden niet te onderscheiden zijn van de beruchte zeeroovers, Engelsche goederen aangehouden hebben. De Engelschen zullen in de eerste plaat? den handel van Hongkong beschermen op dezelfde wijze file dit met succes in 1926 tegen de onwettige maatregelen der Kantonneezen is geschied. SOWJET-PROPAGANDA IN ARABIP. De Sowjet-regeering heeft een verslag openbaar gemaakt over een propaganda- expeditie, die zij onlangs naar Arabië uit gerust had, inderhaast georganiseerd om bijtijds te zijn wanneer de pelgrims te Dzjedda samenstroomden. De pogingen „om vasten voet op de Arabische markt te krijgen" bestonden in het verkoopen van suiker en meel beneden den marktprijs. Kleine neringdoenden kregen crediet om hen ertoe te krijgen. „Moskousche suiker" en „bolsjewieksch brood" in te slaan. De expeditie bewerkte, dat de suikerprijs met 3 per ton daalde en de Engelsch-Indi- sche suiker dientengevolge geweerd kon worden. Ook de bloem uit Indië was niet meer voor den vroegeren prijs te verkoo pen. Mogelijk zal nu ook Russische petro leum In Herzjas op de markt gebracht worden. Terwijl de Sowjet haar suiker in Hedz- jas zoo goedkoop van de hand deed, ston den te Moskou en St. Petersburg de men- schen in lange queues om een beetje sui ker machtig te worden. DUITSOHLAND. DE VLOOTSCHOUW VOOR HINDENBURG. De Duitsche bladen bevatten thans uit voerige verhalen van de vlootschouw, die Dinsdag in de baai van Swinemünde voor b^lfiTVOTHiVfT ZaïZrZn den rijkspresident gehouden is, de eerste A finSSL vlootschouw sinds den oorlog. Van alle voor zijn verk schreven op u__,An wprPT1 nienw-fitHerltJon n«ar ftnH. zjj 60sten jaar o.m. Willem Kloos en Ka- rel van de Woestijn© over den dichter. De zachtste en innigste woorden zoo sdhrjjft de N. Rott. Grt. zijn niet over hem geschreven: die hoorde men als Leopold over hem sprak. ISADORA DUNCAN. f Een V. D.-bericht meldt, dat de bekende door gers, L. Smit Co's Internationale sleep dienst en W. A. v. d. Tak's bergingsbe drijf, die reeds een dag na het ongeluk drie stalen trossen onder het schip door brachten, konden niet beletten, dat de „LJselmonde" steeds dieper in het zand wegdook. Gister reeds deelde men mede, dat men maar weinig hoop had het vaar tuig los te krijgen. Vandaag is de ber ging opgegeven. Het achterschip zit nu 4 meter onder water. Tooh is de „LJsel monde" sedert Dinsdag niet verder weg gezakt Gisteren stak nog slechts één mast boven water, maar vandaag waren zoowel de voor- als de achtermast weer te zien. Naar de Tel. verneemt, voert de firma Van Uden thans onderhandelingen met de Duitsche bergingsmaatschappij Bug- sir te Hamburg. Vanmiddag hebben ex- te Nice besteld voor een proefrit Me vrouw Desty, een vriendin, die met haar sainen woonde, smeekte haar niet mede te gaan omdat zf) het voorgevoel had van een ongeluk, maar mevrouw Dunoan maakte zich met een grapje van haar af en stapte in de auto. Zij droeg, om den hals gewikkeld, een lange sjaal met af hangende franje. Nauwelijks was de auto weggereden of de franje werd gepakt door een der achterwielen. Isadora Duncan werd met onweerstaan bare kracht omlaag getrokken, over den Ïrond gesleurd en onmiddellijk gedood oor het breken van den ruggegraat Haar aangezicht was vreeselijk verminkt Tragisch bijna in alle opzichten is haar leven geweest; zjj begon met het verove ren van de wereld. Overal waar zij ver scheen als brengster van de herboren perts van deze firma reeds ter plaatse danskunst, den op de oude Grieksche een onderzoek ingesteld. Zij zullen bin nen drie dagen een beslissing nemen over de vraag, of zij het schip al of niet kunnen bergen. Over de berging van de „LJselmonde" was Donderdag nog geen beslissing ge-1 nomen. Mooht de Duitsohe bergingmaat- scsappij „Bugair" de berging niet op zich nemen, dan zal vanwege den Rijkswa terstaat beslag op de „lJselmonde" wor den gelegd^ EEN NEDERLAND8CH ZEEOFFICIER NAAR DE HOOGERE MARINE KRIJGSSCHOOL TE PARIJS. In zijn redevoering tijdens het noen maal dat de regeering eenige maanden geleden heeft gegeven ter gelegenheid van het bezoek aan ons land van het Fran kunst geinspireerden dans, werd zij met geestdrift ontvangen. Toen kwamen be trekkelijk spoedig anderen en haar roem verduisterde; bovendien bracht het leven haar veel leed. De beide kinderen uit haar eerste huwelijk zijn indertijd te Farijs in een brand omgekomen; de Russische diohter, waarmede zij voor weinig jaren in het huwelijk trad, is verleden jaar on der zeer tragische omstandigheden ge storven. En thans is zij zelf op noodlotti ge wijze aan haar einde gekomen. Isadora Duncan was in 1878 te San Francisoo geboren; zjj ontving daar haar opleiding en werd voor de muziek be stemd. Maar in 1890 trad zjj als jonge danseres op en wel met zulk een succes, dat z]j besloot zich geheel aan de dans kunst te wijden. Vrienden en bewonderaars van haar merkwaardige kunst stelden haar in 1904 kanten waren nieuwsgierigen naar Swi nemünde gekomen om het zeldzaam schouwspel te zien. De stad was dan ook in feeststemming en overal werd er druk gevlagd. De president kwam 'a oohtenda om kwart voor acht te Swinemünde aan, van waar de tender Hela hem overbracht naar het vlaggeschlp Schloswig-Holstein, dat 21 saluutschoten loste toen de Hela van wal stak. Toen de president aan boord was, koos de Schleswig-Holstein zee, gevolgd door de Roland van de Norddeutqphe Lloyd met verschillende autoriteiten, verslag gevers enz. en een vloot van plelzierboo- ten met toeschouwers. Na twee uur varens bereikte men op 16 zeemijlen ten N. O. van Swinemünde, ter hoogte van den vuurtoren van Groaz-Horst de vloot, die langzaam in kielwaterlinie opstoomde en bij de aankomst van het vlaggesohip 21 saluutschoten lost*. De bemanningen stonden in witte uniformen ln parade op- Sesteld. Eerst stoomden de linieschepen chleslen, Hessen, Elzas en de kruisers Berlin, Amazone en Nymphe langs het vlaggeschlp, vervolgens de le en 2e flot tielje torpedobooten (tesamen 20 booten) en ten slotte de le halve flottielje mijnen vegers (zeven booten), in totaal 84 sche pen van 86,000 ton en met 7700 koppen bemand. Van de in dienst zijnde Duitsdie oorlogsschepen ontbrak alleen de kruiser Emden, die een buitenlandsohe reis maakt. CHINA. Bche oorlogsschip Duquay Trouin, heeft in 8taat een school te Berlijn te stichten minister Lambooy er op gezinspeeld, dat|Voor klassieks dansen; meisjes van alle de Fransche regeering een toestemmend antwoord had gegeven op het verzoek urn een Nederlandsch zeeofficier een cursus te laten volgen van de hoogere marine- krijgsschool te Parijs. Naar thans gemeld wordt is bestemd tot het volgen van een zoodanige cursus lui tenant ter zee le klasse J. T. Furstner, laatstelijk geplaatst in Nederlandsch- Indië. HIJ vertrekt eerlang van daar of ls wellicht reeds naar Nederland onderweg. De cursus te Parijs vangt 1 Decembei aan. Luitenant ter zee Fürstner was vroeger leeraar aan de hoogere mariiiekrljgs- sohool te 's-Gravenhage. GOEDERENVERVOER A. T. O. De voorgenomen overneming van den dienst van Van Gend en Loos. In verband met de voorgenomen over neming van den goederendienst van Van Gend en Loos door de A. T. O. zullen, naar wij in „De TeL" lezen, in iedere plaats van beteekenis Fordchassis worden geplaatst, die van gelijke afmetingen zul len zijn. Bij deze chassis passen gelijk soortige bakken, die elk voor een be paalde gemeente zijn bestemd. Do goede ren van die plaats worden in dien ua beladen; de bak wordt dan naar het sta tlon gebracht en in zijn geheel met den trein naar de plaats van bestemming ge bracht. Daar waoht dan een Ford-chass die de heele zaak naar het magazijn vo ▼oert nationaliteiten togen daarheen om de les- Ben van haar te volgen. In 1928 had Me vrouw Duncan op verzoek van de Sowjet- regeering te Moskou een school gestloht; sedert verleden jaar was de kunstenares weer te Parijs gaan wonen. De jury voor de duizend-gulden prijs vraag voor het beste jongensboek, be staande uit de heeren O. Joh. Kieviet, Theo J. Thijssen en A. B. van Tienhoven bericht ons dat er 68 manuscripten zijn ingekomen. BIJ de Jury voor de duizend-gulden prijsvraag voor het beste meisjesboek, bestaande uit de dames Anna van Gogh- Kaulbach, Top Naeff en J. P. Zoomers- Venneer zijn 49 manuscripten ingekomen. In November wordt de uitslag bekend gemaakt, terwijl in het volgend voorjaar de bekroonde boeken bij Van Holkema Warendorfs Ultg.-Mlj. zullen verschijnen. DE RUSSEN TE PEKING. De voorloopige behandeling van de zaak tegen de vijftien Russen, die inder tijd waren gevangengenomen bij den in val in het Russische gezantschap te Peking, zijn alle vijftien schuldig bevon den aan samenspanning tot het verwek ken van binnenlandsohe onlusten in Chi na. De beklaagden komen nu voor een hoogere Instantie. Luchtvaart. Vliegtochten over den Oceaan. Ntemre liefhebben. Miss Ruth Eldee en George Halaeman zijn te New York aangekomen uit Whee- ling en deelden mede, dat zij gereed wa ren om over den Atlantlschen Oceaan naar Parijs te vliegen, zoo gauw de weers omstandigheden het toelieten. Hun toestel heet American girl Ze zijn van plan Zon dag te vertrekken. Hun toestel is voorzien van een dubbele stuurinrichting en de zitplaatsen zijn zoo gebouwd, dat ze naast elkaar kunnen zit ten. Op hun tocht van Wheeling naar New York had miss Eldes het grootste gedeel te van den weg gestuurd. DE GROOTE VLIEGTOCHTEN. Schlee en Broek geven de voort zetting van den tocht op. Naar Reuter dd. Donderdag uit Tokio meldt, hebben de vliegers van de Pride of Detroit' Schlee en Broek het besluit genomen, den tocht te staken. Woensdag nog waren zij voornemens de poging om den Stillen Oceaan over te vliegen, te wagenmaar de dringende verzoeken van vrienden en verwanten w.o. een telegram van de kinderen van Schlee, die hun vader smeekten toch geen zelfmoordpoging te doen bracht er hen ten slotte toe, af te zien van het aanvankelijke voornemen. De teleurgestelde vliegers zullen met de eerste de beste boot naar der Ver. Staten vertrekken. Inmiddels is wat deze vliegers gepres teerd hebben met hun Pride of Detroit toch wel enorm geweest. Eea vliegtocht van Detroit over den Atlantlschen Oceaan en Europa en Azië tot heel in Tokio was nog nooit ver toond. En de thd, dien zij er over hebben gedaan, was ook fenomenaal kort. De vliegers hebben ea. 12.260 mijl af gelegd, waarvan, naar zij verklaren, de etappe OmoeraTokio de gevaarlijkste geweest is. Zij waren 22 Augustus uit Detroit ver trokken, maar rekenen zelf, dat zij fei telijk te Harbour Grace (Newfoundland) den tocht aanvingen, n.1. op 27 Augustus. Woensdag (locale tijd van Tokio) waren z]j te Kasoemiga-oera aangekomen. Een gift aan mevr. Nungesser. James Walker de burgemeester van New York, die thans in Parijs toeft, heeft daar een bezoek gebracht aan de moeder van den verongelukten vlieger'Nungea- ser. De burgemeester kwam aan mevr. Nungesser een bedrag van 1,000,000 fes. aanbieden bijeengebracht door Amerika nen als blijk van bewondering voor wij len haar zoon. VLIEGONGELUK. Vtff dooden. Uit Belgrado wordt bericht dat bij een proefvlucht van leerlingen van de vlieg- school in Gastelnuovo een militair water vliegtuig met vijf leerlingen van groote hoogte in zee gevallen la. De Inzittenden z]jn verdronken. AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Heit nieuwe college van R en W. Onze nieuwe schepen. Onze nieuwe domlné's. Ons nieuwe bacteriologisch laboratorium. Men heeft 't tenslotte tóch aangedurfd om wat eerst door niemand als meer dan ENGELAND. DE ANTI-BRITSCHE BOYCOTT IN CHINA. Londen, 16 Sept. De Brltache autoritei ten hebben tegenmaatregelen genomen om de bedreiging van een vernieuwing van de anti-Engelsohe boyoott te Kanton te ontzenuwen. Mac Intosh waagt een kans. Kapitein Mao Intosh en zijn metgezel Fitzmaurice zijn uit Dublin vertrokken om den tooht Oost-West toch nog te pro- beeren. Ondanks de omgevallen van Oceaan- vliegers, die de lautste weken zoo veel vuldlg waren, hebben ze op het vliegveld Baldonnel bij Dublin elf dagen gewacht, met het plan om te vertrekken zoo gauw als betere weersomstandigheden van den overkant gemeld' werden. Hun vliegtuig, de prinses Xenia, la, naar men weet, een Fokker-éóndekker. Het toestel heeft geen draadlooze instal latie aan boord, maar wel een boot van rubber en twee pagaaien. Voorts kunnen 700 gallons benzine meegenomen worden. Men kan er 41 uren mee in de luoht blij ven en in dien tijd moet een afstand af gelegd worden van 8977 mijl. De motor is een Bristol-Juplter van 610 PJK. en haalt 126 mijl in het uur. Mao Intosh is een zeer ervaren vlieger, daar hij meer keeren dan éénig ander En- gelsoh vlieger het kanaal is overgestoken. Zijn metgezel Fitzmaurioe is oommandant van de luchtmacht van den Iersohen Vrij staat De wispelturige Levlne. Daar er gunstige weerberiohten zijn ontvangen, is Levine uit Londen vertrok ken naar het vliegveld Oranwell in Lln- oolnshlre. Hij hoopt morgenochtend.... niet naar het Oosten te gaan, maar van het Westen zijn trans-atlantiache vlucht uaar Amerika te beginnen. een demonstratie werd aangezien, in bitte ren ernst te doen verkeerea Men heeft het tenslotte aangedurfd.... Wibaut aan den dijk te zetten 1 Dat men drie roode wethou ders laat vallen, hen van achter de groene tafel weghaalt, daar ware op zichzelf ge nomen niet zooveel durf voor noodig ge weest Zooiets kan, ook zonder durf, altijd in het politieke kansspel voorkomea Maar Wibaut, die in zijn dertienjarig wethouder schap een stuik Amsterdam was geworden, dat er om zoo te zeggen bij hoorde, rechter hand van den burgemeester, zonder wien men den heer De Vlugt min of meer in de ruimte vodlt zweven, Wibaut te laten vallen....: het scheen een durf, die aan vermete'e driestheid grenst Er zijn men- schen, geheel buiten rood, rose of zwart, geheel buiten alle politiek staande men- schen, die zeggen: één werkelijke krach tige bestuursfiguur, één persoonlijkheid van de portuur van den heer Wibaut is meer waard dan welke partij-winst ook; men had hem nooit mogen opofferen en desnoods dan maar, ging het niet anders, den, al dan niet vermeenden zetel-honger van de S.D.A-P. moeten slikken.... Men had 't dan maar weer met drie roode wet houders moeten doen, ook al klopt dit aan tal na de laatste verkiezingen nog minder dan voorheen met een evenredige verdee ling der zetels naar het aantal in den Raad gekozen partij-vertegenwoordigers. En voor zulk een redeneering valt inderdaad veel te zeggen. Zonder nog fascist te zijn, mag men nu toch langzamerhand wei vaststellen, dat het meer «n meer blijkt hoe één werke lijke persoonlijkheid opweegt tegen tiental len punten van partij-onderscheid. Dat men overigens bij dezen wethoudersstrijd de waarde van de persoonlijkheid al van den beginne afaan weinig liet gelden, blijkt wel uit het feit, dat reeds bij de eerste stem ming de wethouder van onderwijs, de heer E. Polak, viel; want gedurende zijn vier jarigen ambtstijd hoorde men zoowel poli tieke voor- als tegenstanders met steeds Stijgenden lof over zijn kunde, welwillend heid en voortvarendheid praten. De situatie is thans zoo, naar men weet, dat de vrijzinnig-democraten, die, op de wip zittend, de beslissing in handen had den, tenslotte bereid bleken twee wethou derszetels te bezetten, waarvan ze er, even als de Vrijheidsbond, één zullen afstaan als de sociaal-democraten van de „dwalingen huns weegs" zullen terugkeeren en met twee inplaats van drie zetels genoegen wil len nemen. We zullen niet, met het boetekleed omhangen, aldus terugkeeren, sprak echter Wibaut, die, tezamen met zijn twee eveneens gevallen broeders, den avond na het groote gebeuren, door een stampvolle Concertgebouw-zaal-met-partijgenooten ge huldigd werd.We zullen kalm deze vierjarige periode afwachten; bij de ddn te houden verkiezingen zullen we het „bur gerlijk bloc" wel mores leeren; zal door ons gerechte wraak genomen worden voor de poets, die men ons gebakken heeft Vier jaar geduld is wel lang in een stad waar rood zooveel jaren troef is geweest. En dat onze „soci's" niet zouden hopen op een reeds vroeger intredende nieuwe crisis, die hun troeven op tafel kan brengen, het valt moeilijk te gelooven, al spraken zij hier niet van Van de drie nieuwe wethouders, Ke telaar, Abrahams en Boissevain, is de eerste zeker de populairste; men gunt hem van harte de kans, na een reeds lang jarig politiek leven te toonen, wat hij als bestuurder vermag. Dat hij „Onderwijs" als zijn departement kreeg toegewezen: het spreekt haast vanzelf: weinigen als hij zijn m deze materie zóó ingewerkt. Minder vanzelf spreekt het, dat men den heer Bois sevain met den levensmiddelendienst en de Volkshuisvesting belastte; twee afdeelin- gen van gemeentelijke zorg, waarvoor hij, blijkens zijn voortdurende felle oppositie ten dezen in den Raad, toch niet zoo heel veel voelt 1 Onverdeeld kan, zoo men ai vreugde toont, en hoe men verder ook over den toe stand en over den persoon van deze drie nieuwe magistraten mag denken, de vreug de voor dit nieuwe niet zijn.Voor een andere nieuwe aanwinst, een aanwinst dit maal niet aan levend, maar aan dood mate riaal, kan de vreugde echter wel onverdeeld zijn. Ik bedoel hier de aanwinst voor de vdoot de K.N.S.M. met de nieuwe schepen de „Simon Bolivar" en de „Cottica", waar van de eerste reeds in de vaart is en de tweede over enkele weken haar eerste reis zal ondernemen. Als een bewijs voor de hernieuwde opleving in onze scheepvaart ia dit in de eerste plaats natuurlijk al verheu- genswaard, maar daarnaast, en voor namelijk hierop wensch ik even te wijzen, valt speciaal te vermelden, dat de K.N- S.M. thans ook is overgegaan tot het op dragen van de architectonische verzorging harer nieuwe schepen aan Nederlandsche sierkunstenaars. Een dergelijke verzorging bepaalde zich tot nu toe tot de vloot der Stoomvaartmaatschappij „Nederland", tot een aanzienlijk deel der vloot van de Kon. Paketvaartmaatschappij, tot een viertal schepen, sindsdien weder in buitenlandsche handen overgegaan, van den Kon. West- Indischen Maildienst en eindelijk tot twee schepen van de BatavierHjn. De andere Ne derlandsche maatschappijen boden hun pas sagiers natuurlijk wel min'of meer weel derig ingerichte eetzalen, rookkamers, hali's enz., doch deze waren alle oopieën van oude stijlen, benaderd tot aan de grenzen, die de scheepsconstructie stelt, of wei een onper soonlijk mengelmoes van fragmenten van vroegere stijlen met conventioneel-nuchtere onderdeden. Gelukkig is nu ook de K.N. S.M. tot het inzicht gekomen, dat onze moderne, vaderlandsche kunstnijverheid in staat is haar schepen in te richten en te décoreeren op een wijze als geen ander het met grooter smaak kan en die een niet te overschatten reclame-factor voor de reederij beteekenen. Zoo droeg zij dan de inrichting van deze, haar twee nieuwe schepen op aan den sierkunstenaar Nieuwenhuis, bekend o. m. door zijn verzorging van de vergader zaal in ons Scheepvaarthuis. Wie, als uw onderdanige dienaar, de gelegenheid had deze beide schepen te bezien, komt naast de bewondering, die hij ondervindt voor het vermogen van den sierkunstenaar Nieu wenhuis otn harmonisch, karaktervol) geheel te scheppen, onder den indruk van wat onze huidige kunstnijverheid, ook in technisch opzicht vermag. Het meubelwerk van Pan der en Zoon, het koperwerk van firma's als Gispen, Hof en Eisenlöffel, de tapijten van Kinheim, het glas in lood van le Nobel, om maar enkele dingen te noemen, het zijn alle producten, die het „Nederlandsch fabri kaat" tot groote eer strekken.Een merkwaardige bijzonderheid bij deze sche pen is nog, dat de dekken bijna geheel hori zontaal liggen, zoodat de scheefhoekigheid van deuren enz. een moeilijkheid, waar mede men op andere schepen steeds te ma ken heeft, hier voor een groot deel onder vangen is. De „Nederland" heeft met zijn man, Llon Cachet, naam gemaakt als handelslichaam, dat op gelukkige wijze „de kunst" aan zich wist te verbinden; de K.N.S.M. met haar man, Nieuwenhuis, ook haar volgend schip, dat reeds weer op stapel staat, zal hij onder handen nemen, zal in dit opzicht in de nabije toekomst niet minder naam krijgen.In een tijd, die in veel opzich ten tot pessimisme kan leiden, is het wel eens goed op punten van wezenlijken voor uitgang te wijzen. Hier is er een! De eerste schrede op den weg der scheepsversiering van eigen tijd, door een Nederlandsche scheepvaartonóerneming gvzet, dateert uit omstreeks 1890. Het was een wankele

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 9