DE „POSTDUIF" TE BATAVIA. BINNENLAND GEMENGD NIEUWS. Ingezonden Modedeeling. VOORKOMT TANDBEDERF en poetst l-morgen* en 'j-avonds met NI VA TANDPASTA T5 ets.per Vi tube, 25ctyp.1/*. tube. Kalgan in het bezit van de troepen van Tsjang. Tokio, 10 Ootober, Uit Peking wordt ge meld, dat bet leger van generaal Tsjang- Tso lin bij de overwinning over de troe pen uit de kolonie Sjansl meez dan 8000 gevangenen heeft gemaakt Naar nog verder gemeld wordt, heb ben de troepen van Tsjang-Tso lin de stad Kalgan weer bezet Tsjang-Tao-lin zal zioh morgen naar het front begeven. de door het aanbrengen van fundament- pijlers door die kleilaag op den vasten bo dem. Op deze pijlers werd het gebouw om hoog gedraaid. Het werk wend binnen 12 maanden uitgevoerd voor ongeveer IQ pot van het bedrag dat afbreken en weder op bouwen zou hebben gekost Het monoliti- sohe karakter van het geheel, al de uit voering in gewapend beton, maakte de beschreven werkwijze mogelijk. BOMONTPLOFFING IN EEN HUURKAZERNE. Vflf dooden. De New Yorksohe politie houdt zioh druk bezig met het onderzoeken van een mysterieus geval ln New York (stad). Daar vond in een huurkazerne een bom ontploffing plaats, die aan vijf menscben het leven kostte en twaalf anderen ver wondde. OOSX-INDIE. COMMUNISTISCHE AMBTENAREN. Padang, 8 Ootober. De gemeenteraad heeft besloten, ambtenaren, die aangeslo ten zijn bij oommunistlsohe of andere destructieve organisaties, te ontslaan. EEN RAAD-ADVISEUR BIJ HET DEP. VAN ONDERWIJS. VAN HET PLATTELAND. Te 016ture-en-Saint-du-Mène, een ge hucht ln het arrondissement Louddac, woont een 87-jarige, rijke boerevrouw, een weduwe met twee kindoren van 14 en 12 Jaar en een knecht Dorpagoruohten verteldon, dat de wodiuwe dézer dagen in bet geheim bevallen zou zijn on het kindje verdonkeremaand zou hebben. De gen darmerie ging op onderzoek uit on vond inderdaad ln een Bchuur onder een mesthoop beenderen van pas geboren kinderen, van meer dan één in elk geval. Na deze vondst bekende de boerin, dat zij ginds ztJ weduwe is, drie kinderen het le ven heeft geschonken, die zij alle drie da delijk om hals heeft gebracht De vrouw ls in hechtenis genomen. tevreden ls luitenant Koppen met zijn tooht- genooten gisterenavond gehuldigd. De zaal was stampvol, tallooze bloemstukken ston den op het podium en in de voorste gelede ren van het publiek bevonden zich de hoog- sten ln den Lande en de leden van het In- disohe Luchtvaartoomlté. De aanwezigen hieven een daverend ge- Juich aan. Aneta verneemt dat luitenant Koppen het tijdstip van vertrekt heeft vastgesteld op g a.& Dooi 30, Tuba 80 ot PUROL Un ijn ÜUIUUUII, WIVC& IHIIUA, U, dijbeen gebroken had en de punt van schouder. Hij leed erg van den dorst. Kohli bad verschrikkelijke pijn in z( linkerbeen; het bleek later, dat hij zl lübe zijn Onze eenlge provisie bestond uit zijn veldflesch half vol wjjn en een paar prui men, die ik toevallig ln mijn zak had. De groote vraag was, wat nu te doen. Het was ongeveer twee uur 's middags. een plaats op de new torksohe Een ongeval in het Hooggebergte. hku'i'ir0tlbyk I O ilr A_l i BEURS. Een record. Men neemt aan, dat vertrekken In de yP° 'Ar> »-»rv rroKeitiH nroivlnn ol a wprtnlnnts AaterUMK Op de New Yorksohe effectenbeurs is 250.000. Dit is record. Bovendien gaat afgeloopen zomer binnen DOmmen. rAm v bladan molding mn Z 800.000. voor de vervaardiging van bom, die gevonden is onder bet puin, wils volkomen gelijk aan die welke indertijd in de dagen van de Saoco-Vanzetti-op- winding in den New-Yorksohen tunnel spoorweg waren aangetroffen. Van een der verminkte lijken neemt men aan dat het dat van een anarchist ia EEN LICHTE AARDBEVING TE WEENEN. De oorrespondent van de N, Rott. Oit meldde Zaterdagavond: Te Weenen voelden wfj vanavond om- van het geruoht, dat binnenkort een zetel op sc'ie bladen melding maakten de beurs van eigenaar zal verwisselen ongeval in hotZwitscherschehooj voor een bedrag van 255.000. j waarbij een landgenoot, mr. dr. J. van Men schijnt dus goed op weg naar de,Walré de bordes, het leven van zijn gids Op de vragen van den heer Tllanus, lid van de Tweede Kamer, in verband met de benoeming van een raad-adviseur bfj het Departement van Onderwijs, Kunsten en wetensdhappen, heeft de minister van onderwijs, kunsten en wetensohappen ge antwooni: De benoeming van den raadadviseur in quaestie is geschied buiten bezwaar van 's Rijks schatkist en is uitsluitend be doeld als een blijk van waardeering, van de zijde der Regeering aan den betrok kene ter gelegenheid van diens aftredenvoor. als inspecteur van het handelsonderwijs' verleend. Bij zijn verklaring in de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 24 Maart 1926 heeft de ondergeteekende uitsluitend ge dacht aan een bezoldigd raad-adviseur. Van uitbreiding van het departemonts- Luchtvaart. EEN OCEAAN-VLIEGSTER. Mejuffrouw Francis Grayson is gisteren uit New-York naar Old Orchard (Malne) gevlogen voor de vlucht, die ze wil ma- etreoks 9 uur een lichte aardbeving. Tn'^en van New-York naar Kopenhagen. een kamer met (Me vensters rammelden DE VLIEGTOCHT VAN KOENNECKE. alle ruiten, vlooren wankelden en schud den, klokken bleven stilstaan en hang-' lampen deinden op neer. In diverse schouwburgen was er een oogenblik een paniekstemming, maar toen men na om streeks tien seconden weer vosten grond voélde, keerde de rust weer. Volgens op het oogenblik ingekomen berichten ls er, behoudens een onkele onbeduidende brand, geen groote materieel» schade. Persoonlijke ongelukken kwamen niet Nader wordt gemeld: De aardbeving heeft van 20 tot 84 Beo. geduurd. De waarnemingsapparatcn op het meteorologisch instituut werdon ver nield. De schokken werden ook in de schouwburgen gevoeld en in het Duitsohe personeel met een nieuwen hoofdambt^- volkstheater ontstond zelfs even een pa- naar is echter thans geen sprake. nlek. De spelers vervolgden echter hun HET WANBEHEER BIJ DE FABRIEKEN. GAS- te Weesp is ontslag verleend wegens wan beheer. Koennecke is Zaterdagochtend om 6 uur uit Bagdad vertrokken en om kwart voor tien te Basra aangekomen. De af stand bedraagt ongeveer 500 K.M. Reuter meldt nader, dat Koennecke te Bender Abbas is aangekomen. Een motordefect Bender Abbas, 9 October. Wegens een motordefect is Könnecke vandaag niet kunnen vertrekken. DE DUITSOHE OCEAANVLUCHT. De D. 1230 nog te Llssuhon. De Duitsche vliegers Lohse en zijn ka meraden worden nog steeds te Lissabon door mistig weer opgehouden. De voort zetting van den tocht schijnt onzeker. De vliegers hebben uitstapjes gemaakt naar Ointra en, Cascals en wachten geduldig tot zU een beslissing kunnen nemen. n.w. mr y m ii nr.|,x Ti/r«. i biyven Daar ik den juisten weg mei Hoe mr. dr. J. vanWafré de Bor- was ik cr nle1 zeker 7an> of*fk het nes hot ven van zijn glos r< <.oe, i eergte zou kunnen. Aan den anderen Men zal zich herinneren, dat ln den kant rekende ik erop, dat er den volgen en buitenland-1 den dag, of den dag daarna, menschen een 1 zouden komen om naar ons uit te zien. Wij hadden den hotelhouder te Anseln- daz gezegd, waur wij heengingen en ook dat wij denzelfden avond zouden terug komen. Bovendien zou mijn familie in Gryon zeker niet werkeloos blijven. Zoo besloot lk bij Kohll te blijven en te traoh- redde. In de Stuwing, orgaan van de Amsterdam sche Jongemannenvereenlging vinden wij thans de vertaling van het verhaal, dat mr. de Bordes over het voor-1 ten het hem wat gemakkelijker te maken, evallene schreef in de World's Youth. Langzaam kroop de namiddag om. Ieder ik bet alarmsignaal spel alsof er niets gebeurd was, waardoor de menscben spoedig gekalmeerd waren. Er zijn tal van schoorsteenen naar be neden gekomen. In enkele wijken liepen Den directeur der gemeente-gasfabriek de mensohen de straat op. De brandweer moest hier en daar Ingrijpen, waar be-lmerlld sohadigde aohoorateenen of muren ge-'van Cameri ny een oefening mot zijn vaar op dreigden te leveren. toestel verongelukt Het vliegtuig céoeg Ook te Graz en BrQnn 1a de aardbeving te pletter en Fonfi was op slag dood. Mus- vrij sterk gevoeld, te Praag en omstreken aoUni minder. tweede kamer. Instelling van een Martneraad. Verschenen la de Memorie Antwoord betreffende hot wetsontwerp inzake «Open baar onderzoek omtrent rampen en on gevallen, overkomen aan Nederlandscbe oorlogsvaartuigen* (dit wetsoutwerp werd ingediend in bet zittingjaar 1925/Y6). lat de Ri KAMERLID-VLIEGER VERONGELUKT. Vrijdagochtend is het Italiaansoho Ka >erlld Roberto Fond op het vliegveld heeft de familie van het slachtoffer zijn deelneming betuigd Luitenant Koppen, om zes uur Zater dagochtend van Oakutto vertrokken, ls uaaruit DiijKt uat de Kegeering over-.TT r wegend beswaar heeft, om het onderzoek 001 baifuou ALyab gepasseerd. naar rampen en ongevallen, overkomen aan oorlogsvaartuigen, te doen geschie den door den Raad voor de Scheepvaart. De ervaring, welke de Raad voor do Scheepvaart bet aangewezen lichaam voor onderzoek doet schijnen, strekt ilch al leen uit tot ongevallen met koopvaardij- Ult Uit Bangkok werd dxl. 8 October aan het Haagsohe Aneta-kantoor geseind: «De Postduif met lultenaut Koppen, Fryns an Elleman ls hier vanavond om 6 uur aangekomen, na een tocht van 1860 Caloutta. Alles weL Muntok vertrokken hoopt da beman ning Batavia te bereiken. I M Teneinde bet eenzijdig karakter, dat verscheidene leden aau den Marineraad toekennen, daaraan te ontnemen, beeft de Regeering geen bezwaren, een jurist voorzitter van den Marineraad te doen zijn. In verband biermede en voor re dactie-verbeteringen zijn wijzigingen in het wetsontwerp aangebracht. Voorloopig wordt er de voorkeur aan gegeven om in gevallen, waarbij het on derzoek naar ongevallen, met vaartuigen van het loodswezen, niet rechtens gere kend kan worden te behooren tot de competentie van den Raad voor de Scheep vaart, dit onderzoek op te dragen aan een daarvoor te benoemen commissie, zooals ook onlangs geschiedde bij bet ongeval, in November 1925 overkomen aan het Terschellinger loodsvaartuig. Een wetsontwerp tot wijziging van de Schepenwet, voor zoover de instelling van den Marineraad dit noodig maakt, kan eerlang worden tegemoet gezien. schepen. Daarontegen wordt een deug- Morgen wordt naar Mi delijk ondersoek gewaarborgd door den e? Maandagvuoriuiddug Marineraad, waarin twee actieve zee officieren zitting hebben, die, ln de prao- tijk staande, voortdurend ervaring blijven I Later werd geseind: Wegens den swa- onderhouden met het materieel, waarom ren r^geu is afgezien van het halen van het hier gaat. Muntuk; morgen (Zondag) zal Ben- go ra gevlogen worden. Luitenant Koppen seinde dd. 9 October uit Singapore aan het Haagaohe Aneta- kantoor: WJJ zijn doorgevlogen naar Singapore en hebben de 1600 K.M. afgelegd zonder moeilijkheden te ondervinden. Morgen vertrekken wij naar Muntok en via Pa- lembang naar Batavia. Aneta seint uit Muntok dd. gisteren. De Postduif is hier om 8 u. 50 m. In- dischen tijd aangekomen. Later uit Palembang: De Postduif is hier op geestdriftige wijze ontvangen. Resident Tideman hul digde in zyn rede de verdiensten van de heeren Koppen, Frjjns en Elleman, waar na burgemeester Le Cocq d'Armandville drie zilveren medailles aanbood als hulde van de burgerij aan de vliegers Om 8 uur zou het vliegtuig nnnr Bata via doorvliegen. Buitenland. een gevaarlijk karweitje. In Wlnniipeg werd een graansilo ge bouwd met vertioale gewapend betonnen cilinders. Aan een zijde van dit gebouw is een nog hooger gedeelte opgetrokken voor het onderbrengen van de machine rieën enz. Beidie gebouwen liggen op geringen ai- stand van elkaar en zijn door voetbrug gen aan elkaar verbonden. Elk der beide gebouwen werd op een betonplaat gieaet, di ehet geheele grondvlak van het gebouw besloeg. Deze betonplaten rustten op een kleilaag. Toen het graansilo gereed en bijnia met koren gevuld was kipte bet ge heele bouwwerk zoover op, dat de muren 27u uit het lood stonden. De Foundation Oampuny te New York, een wereld-firma op dbt gebied, kreeg opdraoht de fundee ring te versterken en bet gebouw weer ln den juisten stand te brengen. Dit geschied- De Postduif te gekomen. Batavia aan- Aneta seint dd. gisteren uit Batavia: De Postduif is alhier om 5 u. 15 n.m. aangekomen. Het vliegtuig heeft voor de landing eerst boven de stad gecirkeld. Er was enorme belangstelling en vele autoriteiten waren aanwezig. Een vijftal kransen werd gesohonken. 041. van de Ned.-Ind. Vereeniging voor Luchtvaart en van de K. L. M. Heden avond worden de vliegers in den Dieren tuin gehuldigd. Luit Koppen heeft dus voor de vlucht noodig gehad 10 dagen (eigenlijk 97. dag), waarvan 9 vliegdagen. Cieijsendorffer heeft er in Juni 1927, met den heer van Lear Black als passa gier, 16 dagen over gedaan, waarvan 18 vliegdagen of 86 uur, 27 minuten; gemid delde snelheid 169.74 K.M. per uur over een traject van 14,675 K.M. Van der Hoop verloor in 1924 tusschen 8 Dot. en 2 Nov. door motordefect oen maand In Phllippopel en was 55 dagen onderweg, waarvan 20 vliegdagen, of 127 uur, 16 minuten; gemiddelde snelheid 120,75 K.M. per uur over een traject van 15,878 K.M. Laatstgenoemde heeft Singa pore niet aangedaan, dooh ls vla Medan gevlogen. De tooht van Luit Koppen had voor het eerst ten doel een groote hoeveelheid post op zoo snel mogelijke wijze naar Indië te vervoeren. De eerste reis was nog slechts de poging tot het practisob aantoouen van de uitvoerbaarheid van de vlucht De tweede moest de bruikbaarheid van het vliegtuig voor passagiersvervoer be wijzen. Door de praestatie van lult Koppen waarvoor hier een Bravo! mag klinken ls de post binnen 2/6 van den normalen mailtijd overgebracht, Luitenant Koppen ia na de aankomst her haaldelijk onder daverende hoera's op de schouders rondgedragen. De geestdrift was zoo groot, dat het militaire oordon verbro ken werd. Het Wilhelmus werd gezongen en toen de geestdrift een weinig bedaard was, werd de eerewUn rondgediend. Luitenant Koppen vertelde, dat de terug keer naar Allahabad, kort na het opstijgen, te wijten was aan het dalen van den oliedruk in den middelsten motor. Bij onderzoek bleek, dat er een vuiltje tusechen de klep pen zat. De reparatie was van korten duur, maar toch werd besloten te Allahabad te blijven en den motor grondig na te zien. Het lag in de bedoeling den volgenden dag den achterstand in te halt»! Toen de machine weer gereed was, wend naar een ander ge deelte van het terrein getalied en daar zakte de Postduif 60 cM. diep in de modder, zoo dat opnieuw zeer hard gewerkt moest wor den om de machine vrij te maken. Den vol genden dag werd Calcutta gebaald en daarna anderhalf traject in één dag afgelegd, waar door de tohterstand tot een etmaal werd teruggebracht. Luitenant Koppen deelde mede, dat de recordvlucht toch geslaagd was, doordat de afstand AmsterdamKarachi in vier dagen is afgelegd, wat de Eugelsohen haast niet wilden gelooven. Zij waren er buitengewoon enthousiast over en dezelfde geestdriftige stemming werd in Singapore geconstateerd, hier toch is luitenant, Koppen) door den gou verneur van de Straits, die hem zijn op wachting kwam maltoni allerhartelijkst ont vangen. Het traject Bangkok—Singapore, een af stand van 750 KJM., over dr zee, is uitslui tend op kompas gevlogen en de Postduif kwam precies op het juiste punt aan, hoe wel er voortdurend wolken waren. „Wij zijn de eerste vliegers*', zeide luitenant Koppen, «die dwars over het Perzische hoogland en niet langs de kust zljin gevlogen". Batavia, 10 Ootober. (Aneta). In de groote ier volgt het: Toen Lindbergh gevraagd werd, wat het zwaarste deel van z(jn reis was ge weest, antwodrdde hij: „de eerste dagen ln Parijs". Ik kan iets van zijn gevoelens begrijpen. Onlangs had ik een ongeval ln de bergen, waarvan ongelukkigerwijze een hel gekleurd verhaal In de pers ver scheen en sindsdien is iedereen er op uit mij het leven lastig te maken, om een artikel over mijn wedervaren te krij gen. Ik ben bang, dat ik hen zal teleur stellen, want lk kan geen sensatie-verbaal schrijven. Wy brachten onze vacantie door te Gryon (8.714 voet) boven Box ln het Rhóne-dal. Daar de bergen lokten, nam ik een plaatselijken gids, Fran$ols Kohli, aan voor een drlcdaugsch uitstapje. Het is een prachtkerul, 57 jaar oud, ofschoon hij nauwelijks 45 lijkt. Den eersten avond gingen wij tot de Uambert Hut (8860 voet); den volgenden dag bestegen wij den Grand Muveran (10086 voet) op welks top wij een won dermooi uur doorbrachten en toen gingen wy langs verschillende passen omlaag tot Anselndaz (6.085 voet), een kleine herders kolonie, die alleen in den zomer bewoond wordt, vlak bij den Dlablerets (10,042 voet), welken wjj den laatsten dag wilden be klimmen. Ongelukkig was het weder gedurende den nacht verandcrcFen om 2 uur nachts, toen wij op weg xouden gaan, was alles bedekt met een dikken mist. Om 6 uur 'a morgens begon de mist op te trekken en het scheen, dat wy ten slotte nog een helderen dag zou den hebben. Het was echter te laat voor uren kon aanhouden. De zon kwam pas den Diablerets, soodat Kohli voorstelde s op om 5.15 uur en zelfs toen werden wy oen kleineren top ln de nabyheid te be-1 niet warm. kllrameu, den Pierre Oabotz (8.787 voet) Plotseling om 7 uur, ongeveer 17 uren Om 9 uur 's morgens kwamen wy aanna het ongeluk hoorden wy een stem de Col des Chamoia (8.744 voet), een pas roepend en jodelend. Robinson Crusofi tusschen Anselndaz en Les Plans, eenkon niet meer verwonderd geweest zyn, bergdorp Ineen «oer schilderachtige vallei, toen by de voetstappen van Vrydagont- Wy gebruikten een stevig ontbyt en lie- dekte, dan wy. ten onze rugzakken en yabyien aan den Menscheiyko wezens! Ik riep an zy ant- voet der rotsen. woordden. kwartier gaf ik uev alarmsignaal van de Zwitschersohe Alpenclub. De nood kreet wordt zes maal in een minuut ge- even, elke 10 seconden eenmaal, gevolgd oor een pauze van een minuut; en het antwoord is een kreet, driemaal per mi nuut, en daarna een pauze van een mi nuut. Ik hield dit vol met tusschenpoozen van een kwartier, maar niemand ant woordde. Kohli was zeer rusteloos. Hy had koorts en leder oogenblik moest zijn houding veranderd worden, daar het llggi-n op de oneffen steonen wel heel pyniyk voor hem was. Van tyd tot tyd gaf lk hem een paar druppels wyn. De pruimen kon by niet slikken. De zon verdween om zes uur achter de rotsen en langzaam aan viel de avond. Gelukkig was het weer heeriyk en vroor het niet. Om warm te biyven, lagen wy tegen elkaar aan. Het was onmogeiyk te slapen, daar Kohll herhaaldeiyk zyn houding moest veran deren. Het eenlge, wat er te doen was, was de beweging van de maan te volgen, die langs den hemel kroop en te kyken naar vallende sterren. Die nacht was zeer lang. Ik herinner my, dat ik om één uur op myn horloge keek en toen lk, een langen, langen tyd daarna weer keek, zag lk, d«t bet nog maar een kwartier later was. Om uur werden de wolken in het oosten lichter en ongeveer terzelfder tyd stak een kille wind op en kregen wy het heel koud. Ik verwachtte, dat de zon weldra sou opgaan en ons verwarmen, daar de da geraad waa aangebroken. Nooit had lk my gerealiseerd, dat de dageraad zooveel kou aanhouden. De zon Van den paa, welke de Pierre Oabotz scheidt van de rest van de keten leidt "en steile helling naar den top. Geduren de de klimpartij naar boven verdwaalde Kohli later bekende hy my, dat hy daar «sinds verscheidene jaren niet ge- iyn vriend. Hun doel weest waa en wy moesten enkele ge- vaariyke plaatsen pasaeeren, welke lk niet had kunden nemen tonder Kohll, die mij door middel van bet touw steunde. Ten slotte vonden wy den weg terug, aan den voet van den zoogenaamde „dallc" een stellen, glibberigen rotswand, onge- gen, zouden een draagbaar en verscbe: veer 80 voet hoog met weinig houvast; dene ervaren klimmers noodig syn. En en daarlangs voert de eenige weg naar deze waren enkel in Les Plana te vinden. Zy hadden ons gehoord en wy waren gered I Er verliep echter nog eenlge tyd voor zij by ons kwamen, een Zwitschersohe geeateiykc^ die klom sis een gems en geweest om den top van deu Pierre Oabotz te b»- klimmen, muur zy lieien bun plan varen om ons te helpen. Zy haalden cerat onze rugzakken en gaven ona al hun eigen i ibee en vruchten, en gingen toen huif halen. Om Kohll veilig beneden en üulp te krlj- erscbel- den top. Kohll kroop men tenminste kan staan en daa~r eerst tot halverwege, waar voeg de ik my by hem. Om de eerstvolgende paar meters te vergemakkelijken, hadden vroegere gezelschappen een yzeren stang in de rotsen geslagen. De stang was ver dwenen, waarom ik afijn mes in het gat zette, waar bet een paar cM. uitstak. Dit en myn schouder was voor Kohli echter voldoende om door te gaan. Byna had ifij den top van de „dalle" bereikt, toen het ongeluk gebeurde. Hy was bezig zich met beide hand/en op te trekken, terwyi hy zoo goed uls geen steun voor zyn voet had, toen de steen, waar hy met zyn hand aan hing afbrak. Hy viel achterover, verloor zijn steunpunt en gleed een oogenbilk later met bliksem snel beid langs de „dalle" naar beneden. Wy waren door een touw van 60 voet verbonden. Ik had een eind van 15 voet in nfijn linkerhand. Instinctief groep ik het zoo stevig mogefijk vast, terwijl ik met myn rechterhand het mes omklem de, waarmede ik my steunde. Het vol gende oogenblik bengelde Kobli aan bet eind van het touw bynu aan den voet van de „dalle" en ik voelde een hevige pyn aan nfijn linkerhand, die door het touw was opengereten 1). Merkwaardig genoeg ondervond ik geen hevlgen schok, zoodat ik veronderstel, dat bet glijden van het touw door nfijn hand den val heeft gebroken. Gedurende enkele minuten was Kohli bewusteloos. Gelukkig hing hy maar on geveer 6 voet boven een plateau, waar wy veilig zouden zijn. Daar het vlak on ijn. der my erg glibberig was, kon ik met zyn gewicht aftn nfijn middel niet naai bene den klimmen. Ook kon ik den knoop niet losmaken, daar het touw strak ge spannen stond; daarom sneed ik het van mijn middel, terwyi lk het eind in mijn rechterhand hield, toen liet ik, op mijn knieën doorbuigend, hem zoo ver zakken, tot zfin voeten het plateau raakten, waar- _/m mua hy er verder op gleed. Met moeite zaal van den Planten- en Dierentuin te Wei-werkte ik nfij toen zelf ook naar beneden. Verscheidene uren zouden voorbij moe ten gaan vóór er hulp kon komen, want de tooht naar beneden zou meer dan twee uur vereisohen en de tooht naar boven meer dan vier. Daarbij nog een uur re kenend om de helpers by elkander te roepen zouden er nog zeven uren moeten ver- loopen vóór zy terug konden zyn. Dooh ditmaal was het wachten minder zwaar, want wy wisten dat wy zouden worden bevrijd vóór het eind van den dag en dat wy niet nog een nacht op het plateau zouden moeten doorbrengen. In den loop van den morgen werd onze eenzaamheid tweemaal verbroken door de komst van andere toeristengezelschappen, die ons opmonterden en bun provisie met ons deelden. Eindefijk om 4 uur 's middags hoorden wy de kreten van de naderende bevrïj- diiigsplocg, om vyf uur precies kwamen zij in zicht een dozyn taaie kerels. Zeven en twintig uren waren verloopen sinds het ongeluk. Onze lange wake was geëindigd. De rest is vlug verteld. Kohli werd met riemen stevig op da baar vastgemaakt en aan koorden lieten zy hem langs de steile helling neerzakken. Ik ging vooruit om alles voor Kohli's ont vangst in gereedheid te brengen. In Anseln daz zat men in ongerustheid over ons, daar wy niet waren teruggekeerd. Onze vriend de hotelhouder, was tot den voet van den Pierre Cabotz gekomen, om naar >>ns uit te zien. Hy bad een groep van 5 mensohen gezien juist beneden de „dalle", maar niet gedacht dat wij daar- by waren. Toen lfij van nfij hoorde, wat er was voorgevallen, ging hy dadefijk met enkele van zjjn vrienden uit om hulp te verleenen. Intusschen vulden wy een kar met hooi voor het verdere transport naar beneden, dooh dit bleek niet noofilg. De reis in de kar langs deu primitieven bergweg bleek te pyniyk voor Kohll, zoodat hy den heelen langen weg naar Gryon op de draagbaar moest vervoerd worden, waar wy pas na middernacht aankwamen. géén Pijn an nasohrljnan of atukgaan dar huid, Indlan man voor hot Inioopan do baardopporvlakto inwrijft mat woning gebruikt werden als werkplaats ^aieraag een plaats verkocht voor ge B

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2