DE „POSTDUIF" TE BATAVIA.
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS.
Ingezonden Modedeeling.
VOORKOMT TANDBEDERF
en poetst l-morgen* en 'j-avonds met
NI VA TANDPASTA
T5 ets.per Vi tube, 25ctyp.1/*. tube.
Kalgan in het bezit van de
troepen van Tsjang.
Tokio, 10 Ootober, Uit Peking wordt ge
meld, dat bet leger van generaal Tsjang-
Tso lin bij de overwinning over de troe
pen uit de kolonie Sjansl meez dan 8000
gevangenen heeft gemaakt
Naar nog verder gemeld wordt, heb
ben de troepen van Tsjang-Tso lin de stad
Kalgan weer bezet Tsjang-Tao-lin zal
zioh morgen naar het front begeven.
de door het aanbrengen van fundament-
pijlers door die kleilaag op den vasten bo
dem.
Op deze pijlers werd het gebouw om
hoog gedraaid. Het werk wend binnen 12
maanden uitgevoerd voor ongeveer IQ pot
van het bedrag dat afbreken en weder op
bouwen zou hebben gekost Het monoliti-
sohe karakter van het geheel, al de uit
voering in gewapend beton, maakte de
beschreven werkwijze mogelijk.
BOMONTPLOFFING IN EEN
HUURKAZERNE.
Vflf dooden.
De New Yorksohe politie houdt zioh
druk bezig met het onderzoeken van een
mysterieus geval ln New York (stad).
Daar vond in een huurkazerne een bom
ontploffing plaats, die aan vijf menscben
het leven kostte en twaalf anderen ver
wondde.
OOSX-INDIE.
COMMUNISTISCHE AMBTENAREN.
Padang, 8 Ootober. De gemeenteraad
heeft besloten, ambtenaren, die aangeslo
ten zijn bij oommunistlsohe of andere
destructieve organisaties, te ontslaan.
EEN RAAD-ADVISEUR BIJ HET DEP.
VAN ONDERWIJS.
VAN HET PLATTELAND.
Te 016ture-en-Saint-du-Mène, een ge
hucht ln het arrondissement Louddac,
woont een 87-jarige, rijke boerevrouw,
een weduwe met twee kindoren van 14 en
12 Jaar en een knecht Dorpagoruohten
verteldon, dat de wodiuwe dézer dagen in
bet geheim bevallen zou zijn on het kindje
verdonkeremaand zou hebben. De gen
darmerie ging op onderzoek uit on
vond inderdaad ln een Bchuur onder
een mesthoop beenderen van pas geboren
kinderen, van meer dan één in elk geval.
Na deze vondst bekende de boerin, dat zij
ginds ztJ weduwe is, drie kinderen het le
ven heeft geschonken, die zij alle drie da
delijk om hals heeft gebracht De vrouw
ls in hechtenis genomen.
tevreden ls luitenant Koppen met zijn tooht-
genooten gisterenavond gehuldigd. De zaal
was stampvol, tallooze bloemstukken ston
den op het podium en in de voorste gelede
ren van het publiek bevonden zich de hoog-
sten ln den Lande en de leden van het In-
disohe Luchtvaartoomlté.
De aanwezigen hieven een daverend ge-
Juich aan.
Aneta verneemt dat luitenant Koppen het
tijdstip van vertrekt heeft vastgesteld op
g a.&
Dooi 30, Tuba 80 ot PUROL
Un
ijn
ÜUIUUUII, WIVC& IHIIUA, U,
dijbeen gebroken had en de punt van
schouder. Hij leed erg van den dorst.
Kohli bad verschrikkelijke pijn in z(
linkerbeen; het bleek later, dat hij zl
lübe
zijn
Onze eenlge provisie bestond uit zijn
veldflesch half vol wjjn en een paar prui
men, die ik toevallig ln mijn zak had.
De groote vraag was, wat nu te doen.
Het was ongeveer twee uur 's middags.
een plaats op de new torksohe Een ongeval in het Hooggebergte. hku'i'ir0tlbyk
I O ilr A_l i
BEURS.
Een record.
Men neemt aan, dat vertrekken In de yP°
'Ar> »-»rv rroKeitiH nroivlnn ol a wprtnlnnts AaterUMK
Op de New Yorksohe effectenbeurs is
250.000. Dit is record. Bovendien gaat afgeloopen zomer binnen
DOmmen. rAm v bladan molding mn
Z 800.000.
voor de vervaardiging van
bom, die gevonden is onder bet puin, wils
volkomen gelijk aan die welke indertijd
in de dagen van de Saoco-Vanzetti-op-
winding in den New-Yorksohen tunnel
spoorweg waren aangetroffen. Van een
der verminkte lijken neemt men aan dat
het dat van een anarchist ia
EEN LICHTE AARDBEVING
TE WEENEN.
De oorrespondent van de N, Rott. Oit
meldde Zaterdagavond:
Te Weenen voelden wfj vanavond om-
van
het geruoht, dat binnenkort een zetel op sc'ie bladen melding maakten
de beurs van eigenaar zal verwisselen ongeval in hotZwitscherschehooj
voor een bedrag van 255.000. j waarbij een landgenoot, mr. dr. J. van
Men schijnt dus goed op weg naar de,Walré de bordes, het leven van zijn gids
Op de vragen van den heer Tllanus, lid
van de Tweede Kamer, in verband met de
benoeming van een raad-adviseur bfj het
Departement van Onderwijs, Kunsten en
wetensdhappen, heeft de minister van
onderwijs, kunsten en wetensohappen ge
antwooni:
De benoeming van den raadadviseur in
quaestie is geschied buiten bezwaar van
's Rijks schatkist en is uitsluitend be
doeld als een blijk van waardeering, van
de zijde der Regeering aan den betrok
kene ter gelegenheid van diens aftredenvoor.
als inspecteur van het handelsonderwijs'
verleend.
Bij zijn verklaring in de Tweede Kamer
der Staten-Generaal op 24 Maart 1926
heeft de ondergeteekende uitsluitend ge
dacht aan een bezoldigd raad-adviseur.
Van uitbreiding van het departemonts-
Luchtvaart.
EEN OCEAAN-VLIEGSTER.
Mejuffrouw Francis Grayson is gisteren
uit New-York naar Old Orchard (Malne)
gevlogen voor de vlucht, die ze wil ma-
etreoks 9 uur een lichte aardbeving. Tn'^en van New-York naar Kopenhagen.
een kamer met (Me vensters rammelden DE VLIEGTOCHT VAN KOENNECKE.
alle ruiten, vlooren wankelden en schud
den, klokken bleven stilstaan en hang-'
lampen deinden op neer. In diverse
schouwburgen was er een oogenblik een
paniekstemming, maar toen men na om
streeks tien seconden weer vosten grond
voélde, keerde de rust weer. Volgens op
het oogenblik ingekomen berichten ls er,
behoudens een onkele onbeduidende
brand, geen groote materieel» schade.
Persoonlijke ongelukken kwamen niet
Nader wordt gemeld:
De aardbeving heeft van 20 tot 84 Beo.
geduurd. De waarnemingsapparatcn op
het meteorologisch instituut werdon ver
nield. De schokken werden ook in de
schouwburgen gevoeld en in het Duitsohe
personeel met een nieuwen hoofdambt^- volkstheater ontstond zelfs even een pa-
naar is echter thans geen sprake.
nlek. De spelers vervolgden echter hun
HET WANBEHEER BIJ DE
FABRIEKEN.
GAS-
te Weesp is ontslag verleend wegens wan
beheer.
Koennecke is Zaterdagochtend om 6
uur uit Bagdad vertrokken en om kwart
voor tien te Basra aangekomen. De af
stand bedraagt ongeveer 500 K.M.
Reuter meldt nader, dat Koennecke te
Bender Abbas is aangekomen.
Een motordefect
Bender Abbas, 9 October. Wegens een
motordefect is Könnecke vandaag niet
kunnen vertrekken.
DE DUITSOHE OCEAANVLUCHT.
De D. 1230 nog te Llssuhon.
De Duitsche vliegers Lohse en zijn ka
meraden worden nog steeds te Lissabon
door mistig weer opgehouden. De voort
zetting van den tocht schijnt onzeker. De
vliegers hebben uitstapjes gemaakt naar
Ointra en, Cascals en wachten geduldig
tot zU een beslissing kunnen nemen.
n.w. mr y m ii nr.|,x Ti/r«. i biyven Daar ik den juisten weg mei
Hoe mr. dr. J. vanWafré de Bor- was ik cr nle1 zeker 7an> of*fk het
nes hot ven van zijn glos r< <.oe, i eergte zou kunnen. Aan den anderen
Men zal zich herinneren, dat ln den kant rekende ik erop, dat er den volgen
en buitenland-1 den dag, of den dag daarna, menschen
een 1 zouden komen om naar ons uit te zien.
Wij hadden den hotelhouder te Anseln-
daz gezegd, waur wij heengingen en ook
dat wij denzelfden avond zouden terug
komen. Bovendien zou mijn familie in
Gryon zeker niet werkeloos blijven. Zoo
besloot lk bij Kohll te blijven en te traoh-
redde. In de Stuwing, orgaan van de
Amsterdam sche Jongemannenvereenlging
vinden wij thans de vertaling van het
verhaal, dat mr. de Bordes over het voor-1 ten het hem wat gemakkelijker te maken,
evallene schreef in de World's Youth. Langzaam kroop de namiddag om. Ieder
ik bet alarmsignaal
spel alsof er niets gebeurd was, waardoor
de menscben spoedig gekalmeerd waren.
Er zijn tal van schoorsteenen naar be
neden gekomen. In enkele wijken liepen
Den directeur der gemeente-gasfabriek de mensohen de straat op. De brandweer
moest hier en daar Ingrijpen, waar be-lmerlld
sohadigde aohoorateenen of muren ge-'van Cameri ny een oefening mot zijn
vaar op dreigden te leveren. toestel verongelukt Het vliegtuig céoeg
Ook te Graz en BrQnn 1a de aardbeving te pletter en Fonfi was op slag dood. Mus-
vrij sterk gevoeld, te Praag en omstreken aoUni
minder.
tweede kamer.
Instelling van een Martneraad.
Verschenen la de Memorie Antwoord
betreffende hot wetsontwerp inzake «Open
baar onderzoek omtrent rampen en on
gevallen, overkomen aan Nederlandscbe
oorlogsvaartuigen* (dit wetsoutwerp werd
ingediend in bet zittingjaar 1925/Y6).
lat de Ri
KAMERLID-VLIEGER
VERONGELUKT.
Vrijdagochtend is het Italiaansoho Ka
>erlld Roberto Fond op het vliegveld
heeft de familie van het slachtoffer
zijn deelneming betuigd
Luitenant Koppen, om zes uur Zater
dagochtend van Oakutto vertrokken, ls
uaaruit DiijKt uat de Kegeering over-.TT r
wegend beswaar heeft, om het onderzoek 001 baifuou ALyab gepasseerd.
naar rampen en ongevallen, overkomen
aan oorlogsvaartuigen, te doen geschie
den door den Raad voor de Scheepvaart.
De ervaring, welke de Raad voor do
Scheepvaart bet aangewezen lichaam voor
onderzoek doet schijnen, strekt ilch al
leen uit tot ongevallen met koopvaardij- Ult
Uit Bangkok werd dxl. 8 October aan
het Haagsohe Aneta-kantoor geseind:
«De Postduif met lultenaut Koppen,
Fryns an Elleman ls hier vanavond om
6 uur aangekomen, na een tocht van 1860
Caloutta. Alles weL
Muntok vertrokken
hoopt da beman
ning Batavia te bereiken.
I M
Teneinde bet eenzijdig karakter, dat
verscheidene leden aau den Marineraad
toekennen, daaraan te ontnemen, beeft
de Regeering geen bezwaren, een jurist
voorzitter van den Marineraad te doen
zijn. In verband biermede en voor re
dactie-verbeteringen zijn wijzigingen in
het wetsontwerp aangebracht.
Voorloopig wordt er de voorkeur aan
gegeven om in gevallen, waarbij het on
derzoek naar ongevallen, met vaartuigen
van het loodswezen, niet rechtens gere
kend kan worden te behooren tot de
competentie van den Raad voor de Scheep
vaart, dit onderzoek op te dragen aan
een daarvoor te benoemen commissie,
zooals ook onlangs geschiedde bij bet
ongeval, in November 1925 overkomen
aan het Terschellinger loodsvaartuig.
Een wetsontwerp tot wijziging van de
Schepenwet, voor zoover de instelling
van den Marineraad dit noodig maakt,
kan eerlang worden tegemoet gezien.
schepen. Daarontegen wordt een deug- Morgen wordt naar Mi
delijk ondersoek gewaarborgd door den e? Maandagvuoriuiddug
Marineraad, waarin twee actieve zee
officieren zitting hebben, die, ln de prao-
tijk staande, voortdurend ervaring blijven I Later werd geseind: Wegens den swa-
onderhouden met het materieel, waarom ren r^geu is afgezien van het halen van
het hier gaat. Muntuk; morgen (Zondag) zal Ben-
go ra gevlogen worden.
Luitenant Koppen seinde dd. 9 October
uit Singapore aan het Haagaohe Aneta-
kantoor:
WJJ zijn doorgevlogen naar Singapore
en hebben de 1600 K.M. afgelegd zonder
moeilijkheden te ondervinden. Morgen
vertrekken wij naar Muntok en via Pa-
lembang naar Batavia.
Aneta seint uit Muntok dd. gisteren.
De Postduif is hier om 8 u. 50 m. In-
dischen tijd aangekomen.
Later uit Palembang:
De Postduif is hier op geestdriftige
wijze ontvangen. Resident Tideman hul
digde in zyn rede de verdiensten van de
heeren Koppen, Frjjns en Elleman, waar
na burgemeester Le Cocq d'Armandville
drie zilveren medailles aanbood als hulde
van de burgerij aan de vliegers
Om 8 uur zou het vliegtuig nnnr Bata
via doorvliegen.
Buitenland.
een gevaarlijk karweitje.
In Wlnniipeg werd een graansilo ge
bouwd met vertioale gewapend betonnen
cilinders. Aan een zijde van dit gebouw
is een nog hooger gedeelte opgetrokken
voor het onderbrengen van de machine
rieën enz.
Beidie gebouwen liggen op geringen ai-
stand van elkaar en zijn door voetbrug
gen aan elkaar verbonden. Elk der beide
gebouwen werd op een betonplaat gieaet,
di ehet geheele grondvlak van het gebouw
besloeg. Deze betonplaten rustten op een
kleilaag. Toen het graansilo gereed en
bijnia met koren gevuld was kipte bet ge
heele bouwwerk zoover op, dat de muren
27u uit het lood stonden. De Foundation
Oampuny te New York, een wereld-firma
op dbt gebied, kreeg opdraoht de fundee
ring te versterken en bet gebouw weer ln
den juisten stand te brengen. Dit geschied-
De Postduif te
gekomen.
Batavia aan-
Aneta seint dd. gisteren uit Batavia:
De Postduif is alhier om 5 u. 15 n.m.
aangekomen.
Het vliegtuig heeft voor de landing
eerst boven de stad gecirkeld.
Er was enorme belangstelling en vele
autoriteiten waren aanwezig.
Een vijftal kransen werd gesohonken.
041. van de Ned.-Ind. Vereeniging voor
Luchtvaart en van de K. L. M. Heden
avond worden de vliegers in den Dieren
tuin gehuldigd.
Luit Koppen heeft dus voor de vlucht
noodig gehad 10 dagen (eigenlijk 97.
dag), waarvan 9 vliegdagen.
Cieijsendorffer heeft er in Juni 1927,
met den heer van Lear Black als passa
gier, 16 dagen over gedaan, waarvan 18
vliegdagen of 86 uur, 27 minuten; gemid
delde snelheid 169.74 K.M. per uur over
een traject van 14,675 K.M.
Van der Hoop verloor in 1924 tusschen
8 Dot. en 2 Nov. door motordefect oen
maand In Phllippopel en was 55 dagen
onderweg, waarvan 20 vliegdagen, of 127
uur, 16 minuten; gemiddelde snelheid
120,75 K.M. per uur over een traject van
15,878 K.M. Laatstgenoemde heeft Singa
pore niet aangedaan, dooh ls vla Medan
gevlogen.
De tooht van Luit Koppen had voor het
eerst ten doel een groote hoeveelheid post
op zoo snel mogelijke wijze naar Indië te
vervoeren. De eerste reis was nog slechts
de poging tot het practisob aantoouen van
de uitvoerbaarheid van de vlucht De
tweede moest de bruikbaarheid van het
vliegtuig voor passagiersvervoer be
wijzen.
Door de praestatie van lult Koppen
waarvoor hier een Bravo! mag klinken
ls de post binnen 2/6 van den normalen
mailtijd overgebracht,
Luitenant Koppen ia na de aankomst her
haaldelijk onder daverende hoera's op de
schouders rondgedragen. De geestdrift was
zoo groot, dat het militaire oordon verbro
ken werd. Het Wilhelmus werd gezongen
en toen de geestdrift een weinig bedaard
was, werd de eerewUn rondgediend.
Luitenant Koppen vertelde, dat de terug
keer naar Allahabad, kort na het opstijgen,
te wijten was aan het dalen van den oliedruk
in den middelsten motor. Bij onderzoek
bleek, dat er een vuiltje tusechen de klep
pen zat. De reparatie was van korten duur,
maar toch werd besloten te Allahabad te
blijven en den motor grondig na te zien. Het
lag in de bedoeling den volgenden dag den
achterstand in te halt»! Toen de machine
weer gereed was, wend naar een ander ge
deelte van het terrein getalied en daar zakte
de Postduif 60 cM. diep in de modder, zoo
dat opnieuw zeer hard gewerkt moest wor
den om de machine vrij te maken. Den vol
genden dag werd Calcutta gebaald en daarna
anderhalf traject in één dag afgelegd, waar
door de tohterstand tot een etmaal werd
teruggebracht.
Luitenant Koppen deelde mede, dat de
recordvlucht toch geslaagd was, doordat de
afstand AmsterdamKarachi in vier dagen
is afgelegd, wat de Eugelsohen haast niet
wilden gelooven. Zij waren er buitengewoon
enthousiast over en dezelfde geestdriftige
stemming werd in Singapore geconstateerd,
hier toch is luitenant, Koppen) door den gou
verneur van de Straits, die hem zijn op
wachting kwam maltoni allerhartelijkst ont
vangen.
Het traject Bangkok—Singapore, een af
stand van 750 KJM., over dr zee, is uitslui
tend op kompas gevlogen en de Postduif
kwam precies op het juiste punt aan, hoe
wel er voortdurend wolken waren. „Wij zijn
de eerste vliegers*', zeide luitenant Koppen,
«die dwars over het Perzische hoogland en
niet langs de kust zljin gevlogen".
Batavia, 10 Ootober. (Aneta). In de groote
ier volgt het:
Toen Lindbergh gevraagd werd, wat
het zwaarste deel van z(jn reis was ge
weest, antwodrdde hij: „de eerste dagen
ln Parijs". Ik kan iets van zijn gevoelens
begrijpen. Onlangs had ik een ongeval
ln de bergen, waarvan ongelukkigerwijze
een hel gekleurd verhaal In de pers ver
scheen en sindsdien is iedereen er op
uit mij het leven lastig te maken, om
een artikel over mijn wedervaren te krij
gen. Ik ben bang, dat ik hen zal teleur
stellen, want lk kan geen sensatie-verbaal
schrijven.
Wy brachten onze vacantie door te
Gryon (8.714 voet) boven Box ln het
Rhóne-dal. Daar de bergen lokten, nam
ik een plaatselijken gids, Fran$ols Kohli,
aan voor een drlcdaugsch uitstapje. Het
is een prachtkerul, 57 jaar oud, ofschoon
hij nauwelijks 45 lijkt.
Den eersten avond gingen wij tot de
Uambert Hut (8860 voet); den volgenden
dag bestegen wij den Grand Muveran
(10086 voet) op welks top wij een won
dermooi uur doorbrachten en toen gingen
wy langs verschillende passen omlaag tot
Anselndaz (6.085 voet), een kleine herders
kolonie, die alleen in den zomer bewoond
wordt, vlak bij den Dlablerets (10,042 voet),
welken wjj den laatsten dag wilden be
klimmen. Ongelukkig was het weder
gedurende den nacht verandcrcFen om
2 uur nachts, toen wij op weg xouden
gaan, was alles bedekt met een dikken
mist. Om 6 uur 'a morgens begon de
mist op te trekken en het scheen, dat
wy ten slotte nog een helderen dag zou
den hebben. Het was echter te laat voor uren kon aanhouden. De zon kwam pas
den Diablerets, soodat Kohli voorstelde s op om 5.15 uur en zelfs toen werden wy
oen kleineren top ln de nabyheid te be-1 niet warm.
kllrameu, den Pierre Oabotz (8.787 voet) Plotseling om 7 uur, ongeveer 17 uren
Om 9 uur 's morgens kwamen wy aanna het ongeluk hoorden wy een stem
de Col des Chamoia (8.744 voet), een pas roepend en jodelend. Robinson Crusofi
tusschen Anselndaz en Les Plans, eenkon niet meer verwonderd geweest zyn,
bergdorp Ineen «oer schilderachtige vallei, toen by de voetstappen van Vrydagont-
Wy gebruikten een stevig ontbyt en lie- dekte, dan wy.
ten onze rugzakken en yabyien aan den Menscheiyko wezens! Ik riep an zy ant-
voet der rotsen. woordden.
kwartier gaf ik uev alarmsignaal van
de Zwitschersohe Alpenclub. De nood
kreet wordt zes maal in een minuut ge-
even, elke 10 seconden eenmaal, gevolgd
oor een pauze van een minuut; en het
antwoord is een kreet, driemaal per mi
nuut, en daarna een pauze van een mi
nuut. Ik hield dit vol met tusschenpoozen
van een kwartier, maar niemand ant
woordde. Kohli was zeer rusteloos. Hy
had koorts en leder oogenblik moest zijn
houding veranderd worden, daar het llggi-n
op de oneffen steonen wel heel pyniyk
voor hem was. Van tyd tot tyd gaf lk
hem een paar druppels wyn. De pruimen
kon by niet slikken. De zon verdween
om zes uur achter de rotsen en langzaam
aan viel de avond. Gelukkig was het
weer heeriyk en vroor het niet. Om warm
te biyven, lagen wy tegen elkaar aan.
Het was onmogeiyk te slapen, daar Kohll
herhaaldeiyk zyn houding moest veran
deren. Het eenlge, wat er te doen was,
was de beweging van de maan te volgen,
die langs den hemel kroop en te kyken
naar vallende sterren.
Die nacht was zeer lang. Ik herinner
my, dat ik om één uur op myn horloge
keek en toen lk, een langen, langen tyd
daarna weer keek, zag lk, d«t bet nog
maar een kwartier later was. Om uur
werden de wolken in het oosten lichter
en ongeveer terzelfder tyd stak een kille
wind op en kregen wy het heel koud.
Ik verwachtte, dat de zon weldra sou
opgaan en ons verwarmen, daar de da
geraad waa aangebroken. Nooit had lk
my gerealiseerd, dat de dageraad zooveel
kou aanhouden. De zon
Van den paa, welke de Pierre Oabotz
scheidt van de rest van de keten leidt
"en steile helling naar den top. Geduren
de de klimpartij naar boven verdwaalde
Kohli later bekende hy my, dat hy
daar «sinds verscheidene jaren niet ge- iyn vriend. Hun doel
weest waa en wy moesten enkele ge-
vaariyke plaatsen pasaeeren, welke lk
niet had kunden nemen tonder Kohll,
die mij door middel van bet touw steunde.
Ten slotte vonden wy den weg terug,
aan den voet van den zoogenaamde „dallc"
een stellen, glibberigen rotswand, onge- gen, zouden een draagbaar en verscbe:
veer 80 voet hoog met weinig houvast; dene ervaren klimmers noodig syn. En
en daarlangs voert de eenige weg naar deze waren enkel in Les Plana te vinden.
Zy hadden ons gehoord en wy waren
gered I
Er verliep echter nog eenlge tyd voor
zij by ons kwamen, een Zwitschersohe
geeateiykc^ die klom sis een gems en
geweest om
den top van deu Pierre Oabotz te b»-
klimmen, muur zy lieien bun plan varen
om ons te helpen. Zy haalden cerat onze
rugzakken en gaven ona al hun eigen
i ibee en vruchten, en gingen toen huif
halen. Om Kohll veilig beneden
en üulp
te krlj-
erscbel-
den
top.
Kohll kroop
men tenminste kan staan en daa~r
eerst tot halverwege, waar
voeg
de ik my by hem. Om de eerstvolgende
paar meters te vergemakkelijken, hadden
vroegere gezelschappen een yzeren stang
in de rotsen geslagen. De stang was ver
dwenen, waarom ik afijn mes in het gat
zette, waar bet een paar cM. uitstak. Dit
en myn schouder was voor Kohli
echter voldoende om door te gaan. Byna
had ifij den top van de „dalle" bereikt,
toen het ongeluk gebeurde. Hy was bezig
zich met beide hand/en op te trekken,
terwyi hy zoo goed uls geen steun voor
zyn voet had, toen de steen, waar hy
met zyn hand aan hing afbrak. Hy viel
achterover, verloor zijn steunpunt en
gleed een oogenbilk later met bliksem
snel beid langs de „dalle" naar beneden.
Wy waren door een touw van 60 voet
verbonden. Ik had een eind van 15
voet in nfijn linkerhand. Instinctief groep
ik het zoo stevig mogefijk vast, terwijl
ik met myn rechterhand het mes omklem
de, waarmede ik my steunde. Het vol
gende oogenblik bengelde Kobli aan bet
eind van het touw bynu aan den voet
van de „dalle" en ik voelde een hevige
pyn aan nfijn linkerhand, die door het
touw was opengereten 1). Merkwaardig
genoeg ondervond ik geen hevlgen schok,
zoodat ik veronderstel, dat bet glijden
van het touw door nfijn hand den val
heeft gebroken.
Gedurende enkele minuten was Kohli
bewusteloos. Gelukkig hing hy maar on
geveer 6 voet boven een plateau, waar
wy veilig zouden zijn. Daar het vlak on
ijn.
der my erg glibberig was, kon ik met zyn
gewicht aftn nfijn middel niet naai bene
den klimmen. Ook kon ik den knoop
niet losmaken, daar het touw strak ge
spannen stond; daarom sneed ik het van
mijn middel, terwyi lk het eind in mijn
rechterhand hield, toen liet ik, op mijn
knieën doorbuigend, hem zoo ver zakken,
tot zfin voeten het plateau raakten, waar-
_/m mua hy er verder op gleed. Met moeite
zaal van den Planten- en Dierentuin te Wei-werkte ik nfij toen zelf ook naar beneden.
Verscheidene uren zouden voorbij moe
ten gaan vóór er hulp kon komen, want
de tooht naar beneden zou meer dan
twee uur vereisohen en de tooht naar boven
meer dan vier. Daarbij nog een uur re
kenend om de helpers by elkander te roepen
zouden er nog zeven uren moeten ver-
loopen vóór zy terug konden zyn. Dooh
ditmaal was het wachten minder zwaar,
want wy wisten dat wy zouden worden
bevrijd vóór het eind van den dag en
dat wy niet nog een nacht op het plateau
zouden moeten doorbrengen. In den loop
van den morgen werd onze eenzaamheid
tweemaal verbroken door de komst van
andere toeristengezelschappen, die ons
opmonterden en bun provisie met ons
deelden.
Eindefijk om 4 uur 's middags hoorden
wy de kreten van de naderende bevrïj-
diiigsplocg, om vyf uur precies kwamen
zij in zicht een dozyn taaie kerels.
Zeven en twintig uren waren verloopen
sinds het ongeluk. Onze lange wake was
geëindigd.
De rest is vlug verteld.
Kohli werd met riemen stevig op da
baar vastgemaakt en aan koorden lieten
zy hem langs de steile helling neerzakken.
Ik ging vooruit om alles voor Kohli's ont
vangst in gereedheid te brengen. In Anseln
daz zat men in ongerustheid over ons, daar
wy niet waren teruggekeerd. Onze vriend
de hotelhouder, was tot den voet van
den Pierre Cabotz gekomen, om naar
>>ns uit te zien. Hy bad een groep van
5 mensohen gezien juist beneden de
„dalle", maar niet gedacht dat wij daar-
by waren. Toen lfij van nfij hoorde, wat
er was voorgevallen, ging hy dadefijk
met enkele van zjjn vrienden uit om hulp
te verleenen. Intusschen vulden wy een
kar met hooi voor het verdere transport
naar beneden, dooh dit bleek niet noofilg.
De reis in de kar langs deu primitieven
bergweg bleek te pyniyk voor Kohll,
zoodat hy den heelen langen weg naar
Gryon op de draagbaar moest vervoerd
worden, waar wy pas na middernacht
aankwamen.
géén Pijn an nasohrljnan of atukgaan
dar huid, Indlan man voor hot Inioopan
do baardopporvlakto inwrijft mat
woning gebruikt werden als werkplaats ^aieraag een plaats verkocht voor
ge
B