T
TWEEDE EN LAATSTE BLAD
PLAATSELIJK NIEUWS
Gemeenteraad.
TWEE ELECTRISCHE TREINEN OP ELKAAR GEREDEN.
GEMENGD NIEUWS
jfl
VAN DINSDAG 18 OCTOBER 1927
De Burgemeester is van verlof terug
gekeerd en. heeft zijn werkzaamheden
hervat.
Naar wij vernemen, hebben de beeren
L. Boon, griffier, en L. W. J. v. Knaape,
chef van den magazijnsdienst, beiden bij
de Rijkswerf te Willemsoord, met ingang
van 1 'jJanuari 1928 eervol ontslag als
zoodanig gevraagd.
JAN VAN DER WIJK.
Het heeft den tachtigjarigen menschen-
redder Jan van der Wijk Zaterdag in zijn
huisje in de Draaisteeg niet aan be
langstelling ontbroken. De post bracht
hem een groot aantal brieven
grammen en ook mocht Van der W U*
verschillende postwissels ontvangen, ter
wijl particulieren en autoriteiten hem
persoonlijk kwamen gelukwenschen. De
oude heer wist niet wat hem overkwam
en was vol over deze onverwachte be
langstelling.
Zaterdagavond bracht het Helder s
Fanfarecorps hem een serenade. „Je kon
wel over de hoofden loopen", zei de jari-
Je ons, „zooveel menschen waren er" en
ondagavond was het het Leger des Hells
dat v. d. Wijk een serenade bracht, ter
wijl de kapitein hem daarna toesprak.
Namens het Gemeentebestuur heeft de
heer Verstegen hem gelukgewenscht.
„Ik dacht niet, dat ze voor zoo'n ouwp
kerel nog zoo'n belangstelling hadden",
zei Van der Wijk, maar toch was hl.
gelukkig dat de dag voorbij was en hl
zijn rustige leven weer kon leiden.
„TOT STEUN".
Aid. Helder.
In de Vrijdag 14 October gehouden al-
gemeene vergadering z)jn tot bestuurs
leden gekozen: in de vacature wijlen No
taris Baas: de heer P. v. d. Nieuwen-
huizen, Arts; in de vacature Ds. v. Dijk,
de heer Ds. P. J. Smidts; in de vacature
mevr. Engelman mej. M. de Vos, leerares
Vakschool voor Meisjes.
CHR. ORANJEVEREENIGING.
De Chr. Oranjevereeniging is voorne
mens op Vrijdag 21 October a. s., des
avonds 8 uur, in de Ger. Kerk (Spoor
straat) alhier, een openbare vergadering
te beleggen, met medewerking van de
Oranje-Harmoniekapel.
Ds. Is. Voorsteegh, Ned. Herv. Predi
kant te Gouda, Voorzitter van den Bond
van Chr. Oranjevereenigingen in Neder
land, zal als spreker optreden met het
onderwerpSprekende ruïnes in het
Nassausche land (Dillenburg enz
Daar het onderwerp zeer aantrekkelijk
(Ds. Voorsteegh bezocht het vorige jaar
al die plaatsen) en Ds. V. een gevierd
spreker is, mag een groote toeloop ver
wacht worden.
Voor bijzonderheden wordt verwezen
naar de in dit nummer voorkomende
advertentie-
MODERNE RECLAME.
Deze heelt de firma S. Coltof, Kanaalweg,
toegepast in haar bedrijf, waar Zaterdag
avond van half acht tot tien uur een tweetal
mannequins de groote voorraden costumes
en mantels dezer firma aan het publiek
demonstreerden. Zooals men begrijpen zal,
hadden de beide dames, die om de paar m.-
nuten in een nieuw toiletje zich voor het
winkelraam lieten zien, en die in den loop
van den avond aldus een goede tweehonderd
■japonnetjes en mantels, van de goedkoope
tot de allerduurste soorten moesten toonen,
veel bekijks. En het damespubliek zal onge
twijfeld van de groote en veelzijdige keuze
van den heer Coltof hebben genoten en er
haar voordeel mede hebben gedaan.
Een dergelijke reclame naar Amerl-
kaansch voorbeeld was hier nog niet toe
gepast.
„DE TANTE UIT INDIE".
Dit nieuwste stuk van den schrijver
Henrl v. Wermeskerken, de auteur van
„Tropenadel" en .Buikerfreule", heeft
door heel t land een groot succes. Mevr.
De Boer—v. Rijk is er weer onbetaalbaar
in. „De tante uit Indiö" is een echt stuk
om eens hartelijk bij te lachen. Het „Ver.
Haagsch Tooneel" geeft er een uitstekend
verzorgde opvoering van.
Schattlngscommlssie grondbedrijf.
Ingevolge art. 8 der Verordening op het
Gemeentelijk Grondbedrijf moet om de vijf
Jaren, voor de tweede maal in 1927, de
waarde van de in dat bedTijf aanwezige
gronden worden geschat door ©ene, door den
Raad op aanbeveling van B. en W. te be
noemen Commissie van drie personen.
Waar de heeren H. Wijker, J. J. Ver-
laiue en R. N. van Os zich wederom bereid
hebben verklaard als leden der Schattlngs-
oommisaie op te treden, bevelen B. en W.
aeze 't voor eens benoeming aan.
Betoon In g leden schattin gscommlssie
grondbedrijf.
Ingevolge art. 8, laatste lid der Verorde
ning op het gemeentelijk grondbedrijf moe
ten de aan de krachtens het 8e lid van dat
artikel, benoemde leden der Schattings-
Gommissie toe te kennen vergoeding en
de regeling hunner werkzaamheden bij af
zonderlijk Raadsbesluit worden geregield.
De aanbevolen, personen zijn bereid de
schattingen te verrichten voor eene geza
menlijke belooning van ƒ600—, welk -be
drag B. en W. niet alleen billijk voorkomt,
doch ook gelijk is aan die, in 1922 door
ben genoten.
Wat de regeling der werkzaamheden der
Commissie betreft, rijm B. en W. van oor
deel, dat het practisoh beter is die regeling
aan het College over te laten, omdat het niet
onwaarschijnlijk is, dat de praktijk eenige
wijziging van de regeling noodzakelijk
maakt-, hetgeen alsdan wederom bij Raads
besluit zou moeten geschieden.
B. en W. stellen voor in dezen geest te
besluiten.
Uitgifte In erfpacht
Door J. Geurts alhier wordt erfpacht ge
vraagd van een terrein aan den Polderweg,
ter gezamenlijke oppervlakte van 2111 M'.
voor den bouw van twaalf woningen. De
heer Geurts is bereid een erfpachtscanon
te betalen van 0.60 per M'. voor een ge
deelte van dit terrein en van 0.25 voor de
rest, zijinde 722 M'„ waarmede B. en W.
zich kunnen vereenigen.
Het noordelijkst geprojecteerde huis zal
gebouwd worden langs de scheidingssloot
van bovengenoemde kadastrale percelen en
van het kadastrale perceel Sectie E No. 107,
eigendom van den heer D. H. Grunwald ai-
hier, waardoor het achterterrein van bedoeld
huls In een driehoek eindigt. Om verschil
lende redenen is het gewenscht, dat in het
te nemen Raadsbesluit tot uifgifte in erf
pacht de bepaling wordt opgenomen, dat,
wanneer de gemeente te eenigertijd den
eigendom verkrijgt van het perceel E No.
107 van den heer Grunwald, de erfpachter
of zijne rechtverkrijgenden verplicht is een
zoodanig gedeelte van het perceel Sectie E
No. 107 nog ia erfpacht te nemen als noodig
s om een recht terrein te verkrijgen (ver-
moedelijkpL m. 15 M').
B. en W. stellen voor bedoelde erfpacht
te verleenen.
SCHRIFTELIJKE ANTWOORDEN
OP VRAGEN.
Wijziging hperuren G. E. B.
In antwoord op een door den heer B o r-
kert gestelde vraag, inzake de aangekon
digde wijziging der ug. „speruren' voor het
Gem. Eleotri<ateitabedröf, deelen B. en W.
mede, dat het Ooilege op 19 September ji.
de mededeeling van het Prov. Eleotr. Be
drijf ontving, dat het om verschillende
redenen noodzakelijk was gebleken met in
gang van 1 OcL 1927 eenige wijziging te
brengen in de uren, gedurende welke de
avondbeiasting wordt gemeten.
Teneinde fünantieei nadeel voor het be
trokken bedrijf te voorkomen, immers de
wijziging betreft voor een groot deel van
het jaar een vervroeging van den spertijd
met daaraan verbonden risico In verband
met het overschrijden der maximaai-bAas-
ting, werd de voorgenomen verandering
direct gepubliceerd.
Ondertusschen zijn B. en W. met het
P.EJS". over deze aangelegenheid nog nader
in overleg getreden. Mocht het inderdaad
bljjken, dat de spertijdregeling ook voor het
G.E.B. definitief moet worden gewijzigd,
dan zullen zij dienaangaande een nader voor
stel aan den Raad voorleggen, waaromtrent
uit den aard der zaak ook vooraf het advies
der Comm. van Bijstand voor de Water- en
Lichtbedrjjven zal worden ingewonnen.
Tenslotte merken B. en W. nog op, dat
voor wat betreft het tijdvak 16 October tot
en met 16 November de nieuwe regeling ge
heel overeenstemt met de tot dusver gel
dende.
Collecteeren voor liefdadige
doeleinden.
Antwoord op de vragen van den heer J.
H. de N ij s inzake het houden van collecten.
Door B. en W. is bij schrijven van 2 Sep
tember 1927 aan het Bestuur van den Bond
van Christelijk Marinepersoneel beneden
den rang van Offiicier toestemming ver
leend tot het houden van een collecte, door
middel van vlaggetjes-verkoop, op 17 Sep
tember Jl Deze oollecte zou volgen» het
verzoek van het bestuur gehouden worden
ten bate van den arbeid iu de Christelijke
Militaire Tehuizen over geheel Nederland.
Deze vlaggetjesdag zou over het geheele
land gehouden worden en ging ook uit van
het Chr. Mll. Verbond, zijnde de samen
voeging van voornoemden Bond met de
Nationale Vereenig ing Pro Rege, de Nat.
Chr. Off. Ver„ de Nat. Chr. Officiers
Vereeniging en den NederL MiL Bond. Het
verzoek werd dan ook mede namens de hier
bestaande afdeelingen van deze Vereeni-
gingen gedaan.
De toestemming tot het houden der ool
lecte is gegeven na Ingewonnen gunstig ad
vies van den Armenraad alhier.
•Na ontvangst van de vragen van den heer
De Nijs hebben B. en W. het Bestuur van
voorn. Bond verzocht hen omtrent doel en
besteding der opbrengst der oollecte nader
in te lichten.
Naar aanleding van dat verzoek werd een
schrijven ontvangen van de afd. Helder,
een andere bestemming werd gegeven dan
waaruit inderdaad blijkt, dat aan de gelden
in het verzoek werd voorgegeven. Zoo deze
bestemming B. en W. vooraf ware bekend
geweest, hadden zij waarschijnlijk geen
toestemming tot het houden der collecte
verleend'. Niet echter omdat het hier niet
betrof een liefdadig doel, doch omdat zij
meenen, dat voor stijving van kassen van
vakorganisaties geen beroep moet worden
gedaan op de beurzen der ingezetenen.
Dat alleen toestemming zou behoorenl te
worden gegeven voor ooüectert ten bate van
liefdadige instellingen welk standpunt
valt af te ledden uit de derde vraag zijn
B. en W. niet met den vragensteller eens.
In verband hiermede wordt gewezen op het
bepaalde bij. art. 154 der Aig. Politiever
ordening.
De vierde vraag is door het voorafgaande
reeds genoegzaam beantwoord, B. em W.
achten het niet noodzakelijk, dat de oollec-
teerende personen nog voortaan voorzien
zijn van een kenteeken, waaruit blijikt voor
welk doel gecollecteerd' wordt. Tot dusver is
het goede gewoonte, dat het voornemen) tot
het houden van een oollecte met vermelding
van het doel waarvoor gecollecteerd zal wor
den, wordt bekend gemaakt in de plaatse
lijke bladen.
B. en W. achten eenigen meerderen
waarborg in hetgeen vraagsteller beoogt niet
gelegen.
'De laatste waag kam ma het voorafgaan
de onbeantwoord blijven.
Uit het schrijven van den Bond van Chr.
Marinepersoneel blijkt, dat het doel van de
collecte was steun aam de Christelijke actie
in de weermacht, nader in bedoeld schrijven
omschreven. De verdeeling der opbrengst is
als volgt: Nederl. MiL Bond 50%, Pro Rege
20%, Nat. Chr. Ond.-Off. Ver. 20%, Bond
van OhT. Mar. Pers. 10%.
Verlof conciërges o.L scholen.
Naar aanleiding van de door den heer
Minnes in de Raadsvergadering van 23
Aug. j.1. gestelde vraag inzake het veriof
van de conciërges der o. L schoten, deeleri
B. en W. mede, dat van intrekking" van
het verlof, als waarvan de vraag spreekt,
geen sprake is geweest. De zaak is deze, dan
door het College het Ambtenaren-reglement j
op dit punt zoodanig wordt geïnterpreteerd,
dat buiten de gewone vacantie-tyden der
o. L scholen de conciërges geen aanspraak
meer hebben op de reglementaire verlof
dagen.
B. en W. zetten in hun antwoord uiteen,
dat er gedurende de werkdagen, die over
blijven na aftrek van de 18 verlofdagen,
voldoende gelegenheid overblijft tot het ver
richten van de werkzaamheden. Zij meenen
laarom, dat de 18 verlofdagen geacht kun-
ïen worden te zijn genoten tijdens de
schoolvacanties.
Zjj vestigen er tenslotte de aandacht op,
Jat de aard der werkzaamheden van de
ooncierges meebrengt, dat hun niet dan met
ertrakosten voor de Gemeente tijdens de
schooldagen verlof kan worden verleend,
omdat zjj tijdens hunne afwezigheid nood
zakelijk door tijdelijke werkkrachten moe
ten worden vervangen.
Burgemeester Jongbloed vertrok met
drie politiemannen naar Winschoten maar
noch te Foxhum noch te Hoogezand, nooh
te Winschoten kon de politie de auto doen
stoppen, waarmee de dieven wellicht via
Bellingwolde over de grens zijn gereden.
POSTBODE DOOR EEN AUTO
OVERREDEN.
Aan de bekomen verwondingen
overleden.
Terwijl de postbode v. K. het erf van
den heer v. d. B. te Willeskoop afreed,
werd hij aangereden door een auto uit
Gouda. De chauffeur remde onmiddellijk
doch kon niet verhoeden, dat de man werd
gegrepen. Zijn beide beenen werden ge
broken, terwijl het slachtoffer twee ern
stige hoofdwonden bekwam. De man
overleed spoedig.
Hij laat een vrouw en zeven kinderen
achter.
Ingezonden Mededeeling.
Vraagt gratis brochure
Drie zwaar en elf licht gewonden. Groote materleeie schade.
Een paniek onder de reizigers. Een waarschuwing, die era minuut
te laat kwam.
Binnenland.
DOODELIJK MOTOR-ONGELUK.
I Zaterdagmiddag heeft in de onmlddel-
lijke nabijheid van de buitenplaats „Zuid-
ijk" tusschen den Dell en den Haagechen
i Schouw onder de gemeente Wassenaar
een zeer ernstige botsing plaats gehad tus
schen een luxe-auto van den heer D. te
's-Gravenhage en een motorrijwiel be
stuurd door mr. dr. C. M. A, R. van Roy,
compagnon van Mr. P. E. Briêt, advocaat
en procureur en lid van de Eerste Kamer
der Staten-GeneraaL
Mr. van Roy, die in de Jullana van
Stolberglaan 69 te 's-Gravenhage woonde,
kwam lederen dag per motor naar het
kantoor te Leiden, en ging na sluiting van
het kantoor weer naar Den Haag terug.
Ter plaatse bovengenoemd, dicht bij de
Maaldrift, wilde Mr. Van R. een auto, die
voor hem uitreed en blijkbaar te langzaam
ging, voorbijrijden. Hij merkte echter
niet, dat uit de richting Den Haag een
andere auto naderde. De bestuurder van
dezen wagen scheen evenmin iets te heb
ben bemerkt.
Toen men het evenwel zag, was de bot
sing onvermijdelijk. Door het sterke rem
men van den chauffeur van de auto vau
den heer v. D. sloeg deze om. Motor en
berijder raakten er onder,
men van den chaffeur van de auto van
Hoewel de auto zoo goed als geheel ver
nield was, kregen de beide inzittenden
de heer v. D. en de chauffeur slechts
lichte wonden. Mr. v. R. kreeg een dub
bele beenbreuk en vermoedelijk een her
senschudding.
Nadat hij voorloopig was verbonden te
Wassenaar, werd hij per ziekenauto over-
Jebracht naar het Gem.-Ziekenhula aan
en Zuldwal te 's-Gravenhage, waar hij
Zondagmiddag is overleden.
Volgens mededeelingen, ons door de po
litie te Wassenaar gedaan, zal het moei
lijk zijn uit te maken, aan wlen de schuld
van het ongeluk te wijten ls.
BESCHADIGING VAN HET NOLLE-
HOOFD.
Het Noorsche stoomschip Freden, dat
in den naoht van Dinsdag op Woensdag
ernstige schade heeft toegebracht aan het
Nollehoofd te Vlisslngen, eigendom van
den polder Waloheren, is Vrijdagnacht,
toen het terugkwam uit Antwerpen, aan
gehouden en te Vlisslngen binnenge
bracht. Er ls beslag op het schip gelegd.
Het stoomschip is Zaterdagmiddag, na
dat het beslag was opgeheven, naar Bris-
tol vertrokken.
AUTO IN EEN SLOOT GEREDEN.
Geen ernstige ongelukken.
Een auto uit Rotterdam, bestuurd door
v. G., reed nabij Nieuwerbrug door onbe
kende oorzaak in een sloot en sloeg om.
Met groote moeite konden de belde in
zittende heeren gered worden.
Bij een hunner was een stuk glas diep
in het dijbeen gedrongen.
EEN AUTO GESTOLEN.
Donderdagnacht is uit de schuur bij
diens woning de auto van den burgemees
ter der gemeente Vries (Dr.), den neer A.
Jongbloed, ontvreemd. Van de daders
geen spoor.
Een ernstige treinbotsing heeft in den
nacht van Zaterdag op Zondag groote ont
steltenis gebracht onder de late reizigers op
het .traject Den Haag—Rotterdam. Ten ge
volge van grove onvoorzichtigheid! of ach
teloosheid zijn twee etectrische treinen,
komende uit de richting Den Haag en Rot
terdam, op elkaar geloopen, waardoor drie
Tersonen zwaar en elf licht gekwetst
werden.
Het ongeluk is ontstaan, doordat een sein
huiswachter van het seinhuis aan de Vaii-
.antlaan te Den Haag voor den voorlaatsten
.rein naar Rotterdam D. P., die om 23.45 uit
\msterdam was vertrokken, en Den Haag
middernacht om tien minuten over haliféén
verliet, den wissel verkeerd had overgetrok
ken. Hierdoor kwam de etectrische trein uit
>en Haag op het linkerspoor te rijden in
laats van op het rechterspoor.
Intusschen naderde op hetzelfde spoor
.snuit Rotterdam D.P„ om twee minuten
r. ver twaalf vertrokken, de laatste trein naar
Den Haag, waarin o. a. 't gezelschap van de
„Oo-Opera-tie" was gezeten.
Ongeveer 700 meter ten Zuiden van den
overweg Kleiweg, in de gemeente RlJswljit
gedegen, liepen beide treinen omstreeks 10
minuten over balféén met donderend ge
weld op elkaar in. Dank zij het in de laatste
minuut remmen van beide bestuurders was
de snelheid gelukkig wat getemperd, daar
anders de ramp niet te overzien zou zijn
geweest.
Intusschen bewijst het aantal van 14 ge
wonden, benevens een groot aantal lichter
gekwetsten; die zonder hulp huiswaarts
konden keeren, dat de botsing nog vrij
oevig was.
Beide motorwagens werden zeer zwaar
beschadigd en halverwege ingedrukt, terwijl
van de andere wagons tal van ruiten braken
en twee rijtuigen door den schok uit de
rails liepen.
Alle pat Anten konden, na öf ter plaatse
öf in Delft of in Den Haag verbonden te
zijn, huiswaarts keeren. behalve de wagen
bestuurder D. A. de Gast, wonende te Rot
terdam, die een gebroken onderbeen had en
Oom. Biexton, eveneens woonachtiig te Rot
terdam, die zijn linkerbeen gekwetst had en
een enkel gebroken. Beiden werden naar
het Gem.-ziekenhuis te 's-Gravenhage over
gebracht. Hun toestand is niet levensge
vaarlijk. Tot de ernstig gewonden behoort
voorts de heer W. Dreese, bibliothecaris van
de „Co-Opera-tie" in Den Haag, die vrij
ernstige hoofdwonden had.
Ernstige materleeie schade.
De Rotterdam ache trein bestond uit 5,
de Haagsche uit 6 wagons, die voor het
grootste deel alie schade hadden bekomen,
al was deze dan ook niet zoo zwaar als van
de twee motorwagens, waarvan de nefezen
naar binnen waren gedrongen tot in de
voorste compartimenten.
Een stuk ijzer van een der motorwagens
hing dwars over de verder vrij liggende
tweede spoorbaan en verhinderde zoo ge-
ruimen tijd het passeeren van den laatsten
sneltrein van Den Haag naar Rotterdam.
Een bulptredn arriveerde uit Den Haag
eerst omstreeks haifvier. Het wekte be
vreemding, dat in de op elkaar gebotste trei
nen geen materiaal voorhanden was, om eer
ste hulp te verleenen bij de opruimings
werkzaamheden. Door de activiteit der Delft-
sche politie en medewerking der Directie
der Qalvé-fabrleken kon men gelukkig snel
beginnen met de bevrtjdingswerkzaam-
heden, die anders nog gerumen tijd achter
wege hadden moeten blijven.
Eén minuut te laat
Vreeselijke «ogenblikken heeft de over
wegwachter aan den Kleijweg meegemaakt.
In eenvoudige, maar daardoor juist te tref
fender woorden vertelde hij er van.
Als lederen nacht waohtte ik de komst
der belde etectrische treinen af. Omstreeks
halféén komen ze. hier voorbij, de laatste uit
Rotterdam, de voorlaatste van Den Haag.
Hedennacht stonden alle signalen op veilig
en ik wachtte dus in alle kalmte het voorbij
rijden ai. Eensklaps rinkelt de telefoon..
Een opgewonden stem klinkt me tegemoet
.om godswil.houdt hem.de etec-
trisohe uit Den Haag is op verkeerd spoor
....houdt hem tegen....
Helaas, de waarschuwing was.... één
minuut te laat Daar kwam de trein reeds
aangedönderd, met een snelheid van 90 K.M.,
op het linkerspoor.ik holde naar buiten,
maar hij was reeds voorbij, in den lichten
maannacht verder gesneld, zijn noodlot tege
moet....
En daar in de verte vanuit Delft, zag ik
de vurige oogen van den Rotterdamschen
etectrische naderen....
U begrijpt wat er ln me omging? Te
weten dat een ongeluk gebeuren gaat en er
niets aan te kunnen doen.
Het waren vreeseljjke oogenbllkken,
die ik niet lioh/t vergeten ui.
Daarop gebeurd* het onvermijdelijke,
een ontzaglijke vuurstraal die hoog de lucht
n schoot en direct daarop een geweldige
slag, die ver in 't rond weerklonk.
Toen was het stil!
Direct heb ik per telefoon de stations
gewaarschuwd) en om assistentie verzocht,
iie spoedig verscheen.
Het verhaal van era van de
reizigers.
Mevrouw van Raalte—Horneman, de zan
geres. die zich in den trein uit Rotterdam
zevond, vertelde aan een van de verslagge-
ers van „de Telegr." oun. het volgende:
,Wjj zaten gemoedelijk te praten en waren
Delft al gepasseerd, toen op een gegeven
ogenhlik zeer krachtig geremd1 werd. Ik
erd een beetje angstig, doch mevr. Pooi-
'>ian, die met mij in den wagen zat,
oegde mij toe: „Wees niet bang, trek
je beenen maar op!" Nauwelijks had
tl dit echter gezegd of met een
eweldigen schok en onder gekraak en ge-
fcrfL vermengd met het rinkelend geluid van
brekend glas van ruiten, kwam' de trein tot
stilstand. In onzen wagon gingen meteen de
lichten uit. Omdat niemand natuurlijk kon
weten wat er precies gebeurd was, ontstond
er ln onzen wagen een kleine paniek. Alle
;>assagiers waren opgestaan en drongen naar
ie uitgangen om maar zoo gauw mogelijk
weg te komen. Temidden van de verwarring
riepen eenige personen: kalmte menschen,
.■usfcig bljjven. We probeerden naar buiten
e kijken om te zien wat er eigenlijk ge
leurd was, doch de ramen gingen niet open.
Do ven dien bleek, dat niemand uit of in den
vagen kon. Verschillende inzittenden Ho
nen lichte verwondingen op. Mijn man ver-
relde mij, dat zijn vader den linkerpols had
gebroken. De rade 71-jarige man was na-
uurlijk geheel van streek.
Nadat ik uit den wagen gekomen was,
iieb ik hem terstond gerustgesteld. Zooveel
mogelijk hielpen, zoo goed en zoo kwaad als
het ging, de ongedeerd gebleven passagiers
de gewonde personen om uit de wagens te
komen.
Dank zij de stevige constructie
weinig persoonlijke ongelukken.
Dat de ramp, wat de persoonlijke onge
vallen aangaat, gelukkig geen grooter om
vang heeft aangenomen, is, zooals men van
deskundige zijde opmerkte, ook te danken
aan de stalen wagens, die door hun con
structie zoo stevig zijn gebouwd, dat slechts
oe voor- en achter-balcoms werden bescha-
igd of ingedrukt en de rijtuigen dus niet
door de hevigheid van de botsing op elkaar
inschoven of zg. geteteecopeerd werden.
Het verhoor van den seinhuis
wachter.
Het voorloopig verhoor van den seinhuis
wachter van het blokhuis bij de Vailiantiaan
afgenomen, heeft het volgende aan het licht
gebracht.
Er was telefonisch bericht uit Rotterdam
ij hem ingekomen, dat de laatste trein uit
Delft over een ander apoor zou geleid moe
ten worden dan gewoonlijk. Deze order werd
door den blokwachter daarop uitgevoerd.
Toen, zooals gebruikelijk, hem van station
Den Haag werd meegedeeld, dat de voor
laatste Amsterdam sche trein uit Den Haag
zou vertrekken en de seinen op veilig kon
den worden gezet, wilde de blokwachter ook
deze order opvolgen. Het gelukte hem ech
ter niet de kruk. waardoor zoowel sein als
wissel worden verzet, om te draaien; daar
hij vergat, dat deze wisselstand reeds veran
derd was door de order uit Rotterdam. De
man telefoneerde daarop aan het Haagsche
station, dat, daar het sein blijkbaar defect
was, hjj bet niet op veilig kon zetten. Men
gaf hierop in Den Haag aan den treinbe
stuurder bevel, dat hij dan ln dit geval door
het onveilige sein kon rijden. Dit geschiedde,
dooh behalve dat de bestuurder thans door
het onveilige sein reed, werd de trein ook
op een ander spoor geleid, daar de signalen
met de wissels oorrespandeeren.
Eerst toen de bestuurder van den Am-
sterdamschen trein oog meerdere onveilige
signalen bemerkte, ls hij wel' snelheid gaan
verminderen, doch kon de noodlottige bot
sing niet meer verhinderen.
Kranig optreden van een wagen
bestuurder.
"Van goed' ingelichte zijde deelde men
verder mede, dat de wagenbestuurder van
den Rotterdamschen trein op eenigen af
stand van de botsing plotseling bemerkte, dat
die uit Den Haag op tl verkeerde spoor
reed. OogenMkkelljk stelde hij de noodrem
in werking en hij had juist nog gelegenheid
om zioh uit zijn compartiment te werken en
enkele passagiers te waarschuwen zich naar
achteren te begeven. Dit la hun behoud ge
weest. Ook de wagenbestuurder van den
Haagschen trein moet nog hebben weten te
remmen, maar had geen gelegenheid zioh
te redden. Overigen» word* hst ook van des-
„Nieuwe Haart. Crt" (Kath.):
En als je dan uitgaat.... dan moet )e naar
let» vroolijk» gaan, iet» om te lachen al» je
maar lachen kan. Daarvoor is nu „De Tante
uit Indië" van Henri van Werme»kerken al»
geknipt Blijkbaar ia zijn eenige streven geweest
om een rol te scheppen passend bij het bijzon
dere talent van Mevr. oe Boer «n daarin is hij
uitstekend geslaagd. Heel den avond is deze
74-jarige vrouw op het tooneel, heel den
«vond dribbelt en springt en draait en charles
ton t ze. Zij is in een woord kostelijk.... tot
n de kleinste kleinigheden verzorgd.
Vertegenwoordiger voor Helder:
G. VAN BAAREN, Spoorstraat 56.