Jdammeh. 1 DE NIEUWE MOTOR* EN RIJWIELWET. Treedt 1 November ta werking. 8CHAKE De drlesst van Weenink zal de volgende week behandeld worden. Het half- pln thema, dat onlangs ln beschouwing werd genomen, kan geklasslfloeerd worden naar de twee zwarto stukken, die op de half-pln Hin Bteon. Men kan ook letten op de thema's, waarmee ze voorkomen: bijv. selfblooks of oross-cheoks. Hierbij een voorbeeld van twee zwarte torens op een diagonaal A. Ellerman. 2e eerv. verm. G. 0. 1020. Stoomvaartberichten. Wit begint en geeft mat in twee zetten. Wit: Kcl, Db8, T!3, Le2 en g7, Pe7 en g3, pi d2. Zwart: Kd4, Te6 en f6, Lc8 en h8, Pa3 en dl, pi a4, 06, f7, f6, f2 en g6. De 12e partij van de match CapablancaAljecbin bad het volgende verloop: Aljechin. d4 c4 Pc8 Lg5 e8 Pf8 Tel Dc2 Capablanca. Pf6 e6 d6 Pbd7 Le7 c6 a6 Het paard bereikt de gewenschte plaats. Pb7: 22 Db7 Ld3 28 Tc7 Zwart zoekt het op de c-lljn. De orthodoxe variant van het damegam* biet. Vroeger speelde 0. hier dc4:,Lc4:, Pd5. Men vergelijke ook GrünfeldAlje chin Karlsbad 1028. a8 9 h6 Lh4 10 Te8 Tdl 11 b5 tegenaanval te krijgen. cd5: 12 cd5: Ld3 18 Lb7 0-0 14 Tc8 Dbl 16 Da5 Dreigt La8:. Pe2 16 Pb6 Peö 17 Pc4 Lf6: 18 Lf6: Lh7 19 Kf8 Pd7 20 Ke7 Pc6 21 Db6 Da2 b8 Dd2 Tel Tc7 Lbl Pf4 De2 Pd3 b4 24 26 27 29 Tec8 Pd6 Db6 Kd7 Tc7 Le7 Kc8 64 Tc8 Gewaagd. De toren kan ingesloten worden. Db2 84 Dc7 Pc61 85 Lc5 dc586 De6 De dame staat hier ongedekt f4 Le4 Tel! 87 40 Te laatl 41 Dg7 de4: Df6 opgegeven. De. P. FEENSTRA KUIPER Alles betreffende deze rubriek te adres- seeren aan: G. L. GORTMANS, Esq. 188, Sinclair Road, Kenaington, London W. 14. Bladerend ln „La Tribune" (1899) van Balédent, kwam ik onderstaand probleem tegen van Ch. Ricbard, Lyon, dat me trof door den eigenaardigen slag (17X89) als het ware dwars door de witte stelling heen. Stand Zwart4,5,7,0,10,14,17.28 en dam op 8. Wit23,26, 26,81,32,38,41—43. Afwikkeling26211 17X39 (moet 4 slaan); 41—87, 28X19 26—20, 14X26; 88- 33, 89X28 32X1 In deze afwikkeling doet de dam geen dienst, of het zou moeten zijn, den op losser op een dwaalspoor trachten te lei den. Tegenwoordig echter bedient men zich in de problematiek niet meer van dergelijke grove middelen. Door van 8 een schijf te maken is het probleem dan ook al direct veel te verbeteren. Boven dien kan men, om den sleutelzet verbor- gener te maken, op 16 een zwarte schijf plaatsen. Het volgende probleem, dat aan alle eischen der moderne problematiek vol doet, is dan het resultaat: Wy ga Ook als positiestudie is dit systeem zeer wel te verwerken Wit speelt en forceert schijf- of partij winst. 1 2 8 4 6 wint. 9-13 21—26 26X39 12X21 ?9X28 21X41 (gedw.) (gedw.) Oplossing 2621, 4187 enz. (zie boven). In een te Parijs gespeelde partij kwam onderstaanden stand voor: Zwart 3 sch.4, 20, 26. Wit 3 sch.: 7, 19, 80. Wit won als volgt: 19—14,20X9; 7—1, 26—311-23, 31—36 a)23—37,9-18 3024, 49 873211 de eenige manier om te winnen, 13—18; 24—19, 18—28; 19X28, 9—14; 28—23, 14—20; 23—19, 20—26; 19—14, 26—30; 14—10, 30—34; 106, 3439 3249 1 gewonnen. a) Dit is fout; Zwart had hier 9—13 moeten spelen, waarna winst niet meer mogelijk is. Deze eindstand is identiek aan het vol gende eindspel van den beroemden pro- blemist O. Blankenaar. („Le Jeu de Da mes" Meinummer 1896). Zwart3 sch., 4, 9, 31. Wit1 sch. op 30 en dam op 17. Oplossing17—261 wint als boven. Daar entegen geeft 17—28 remise als boven. Visscherijberichten. 27 Oct. Aangevoerd door aardjjinviaschers: 50 mandjes sarddjn per mand 2j803.40. 28 Oot. Aangevoerd door sardijiiivisschera: 26 mandjes sardijn pw mand 2.86—8.86; door haringvissdhers: 7 tal haring per tal 6.70 tot 7J.0; door garnaienvissohers: 690 KjG. gekookte garnalen p. KG. 0.24—0.80. Haven van Nieuwediep. Radiografisch Weerbericht naar waarnemingen verricht In den morgen van 29 Ootober. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste stand 769.7, te Zürioh. Laagste stand 786.8, te Skudesnaes. Verwachting: Stormachtige tot krachtige westelijke, daarna afnemende en krimpende wind, licht tot half bewolkt, daarna weer toene mende bewolking, aanvankelijk droog weer, weinig verandering in temperatuur. In verband met het in werking treden der nieuwe Motor- en Rijwlelwet op i November a.a. is het wellicht gewenschit het publiek, voor «oover dit me» bedoelde wet te maken heeft, in te lichten omtrent de voornaamste wijzigingen, welke de nieuwe Motor- en Kij- wielwet ibevat en omtrent de vraag, welke verplichtingen deze wet voor de verschillende weggebruikers medebrengt. De nieuwe wet verdeelt de rijbewijzen, welke vereischt worden voor het besturen van motorrijtuigen (auto's en motorrijwielen), niet xoaols de oude- wet in twee, doch in drie soorten, t.w.: ie. Rijbewijzen voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen (Rijbewijs A); ae. Rijbewijzen voor motorrijtuigen op twee wielen (Rijbewijs B); en 3e. Rijbewijzen voor motorrijtuigen op twee wielen, waarmede geen grootere snelheid dan 30 K.M. per uur kaïn worden bereikt (Rij bewijs C). Voor het verkrijgen van de eerstgenoemde twee soorten moet men den leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, terwijl men voor het ver krijgen van een rijbewijs als onder 3e. ge noemd minstens 16 jaar oud moet zijn. Formulieren voor het aanvragen van nieuwe rijbewijzen zijn op het Raadhuis verkrijgbaar. Houders van rijbewijzen, welke ingevolge de oude wet na I Mei 1924 zijn afgegeven, moeten om een nieuw rijbewijs te kunnen krijgen, een z«. vaardigheidsproef afleggen, waarvan degenen, die vóór genoemden datum hun rijbewijs ontvingen, zijn vrijgesteld. t Zij, die afgifte van een rijbewijs verlangen, moeten zich schriftelijk wenden tot den Com missaris der Koningin in de provincie hun ner woonplaats, waarvoor, zooals boven ver meld, formulieren ten Raadhuize verkrijgbaar zijn. De nadere bijzonderheden en de te ver vullen formaliteiten staan op de formulieren vermeld. Ingevolge de oude Motor- en Rijwielwet is het een bestuurder van een motorrijtuig of een -rijwiel verboden daarmede over een' weg te rijden op zoodanige wijze of met zoodanige snelheid, dat de vrijheid of de veiligheid van het verkeer op dien weg wordt belemmerd of in gevaar gebracht Behalve dat deze wijze van rijden bij de nieuwe wet ook op een rijwielpad verboden is, is daarin de bepaling opgenomen, dat het den bestuurder van een motorrijtuig of een rijwiel venboden is daarmede over een weg of een rijwiefpad te rijden, terwijl hij verkeert onder zoodanigen invloed van gebruikten alcohol houdenden drank, dat hij niet In staat moet worden geacht het motorrijtuig of rijwiel naar behooren te besturen. In art. 13 der nieuwe wetfs bepaald, dat de bestuurder van een motorrijtuig of rijwiel op een weg of rijwielpad verplicht js gevolg te keven aan de door de opsporingsambte naren dier wet in het belang van .de vrijheid of de veiligheid van het verkeer gegeven be velen en aanwijzingen. Ingevolge het bepaalde bij art. 27, 2e lid zijn de opsporingsambtenaren bevoegd zich te vergewisten omtrent de naleving van bij of krachtens de Motor- en Rijwielwet gegeven voorschriften en eveneens om zoo noodig een motorrijtuig, ten aanzien waarvan zij een onderzoek wenschen in te stellen,, naar een nabijgelegen plaats te vervoeren of doen ver voeren. De betrokken bestuurder Is verplicht deagevorderd daarbij zijne noodzakelijke me dewerking te verleenen. In bet nieuwe -Motor- en Rijwielreglement wordt bij art 4 bepaald, dat de bestuurder van een motorrijtuig, waarmede over een weg wordt gereden, verplicht is: a. ingeval hij voornemens is plotseling vaart te verminderen of stil te houden, daar van tijdig te doen blijken, betzij door een duidelijk toeken, gegeven op- of aan het zij- of voertuig, hetzij door het goed zichtbaar op en neer bewegen terzijde van bet rij- of voertuig van één der armen of een stok of ander voorwerp; b. ingeval hij voornemens is van richting te veranderen, daarvan tijdig te doen blijken door het geven van een duidelijk teeken zoo als boven aangegeven in de richting, welke zal worden ingeslagen. De bestuurders van motorrijtuigen dienen te bedenken, dat bovenstaande teekens steeds gegeven moeten worden en niet slechts, zoo als het oude Motor-'en Rijwielreglement voor schrijft, indien door het niet geven van dat teeken de vrijheid of de veiligheid van het verkeer op dien weg zou worden belemmerd of in gevaar gebracht. Door bovenstaande bepaling zal het gebruik van mechanische teekens zeer zeker toenemen. Dezelfde verplichting als bovengenoemd geldt eveneens voor de bestuurders van rij wielen en rij- en voertuigen, geen motorrijtui gen of rijwielen zijnde. Dezen behoeven meergenoemde teekens evenwel slechts dan te geven, wanneer door het niet geven er van de vrijheid of de veiligheid van het verkeer op den weg zou kunnen worden belemmerd of ie gevaar gebracht. Indien een 'bestuurder van een motorrijtuig, een rijwiel of een ander rij- of voertuig, dan wel een bestuurder of geleider van rij- en trekdieren of vee een weg berijdt of gebruikt, welke door één of meer andere wegen wordt gekruisd of waarmede één of meer wegen zich vereenigien en het kruis- of vereenigings punt gelijktijdig of ongeveer gelijktijdig na dert met een bestuurder van een motorrijtuig, een rijwiel of een ander rij- of voertuig of een bestuurder of geleider van rij- of trekdieren of vee, die den anderen weg of een der andere wegen berijdt of gebruikt, is de bestuurder of geleider, die den anderen aan zijn rechterhand heeft, verplicht dezen voorrang te verleenen en zoo noodig zelf stil te houden of langzamer te rijden of te gaan. Aan militaire colonnes moet steeds voor rang wonden gegeven. Deze bepaling kwam ook in het oude regle ment voor, met dit verschil evenwel dat er toen alleen van een kruis punt gesproken werd, terwijl in de tegenwoordige redactie ook de benaming punt van vereeniging voor komt. Art. 6 van het nieuwe Motor- en Rijwiel- reglement schrijft voor dat het den bestuurder van een motorrijtuig, een rijwiel of een ander rij- of voertuig, alsmede den bestuurder of ge leider van rij- of trekdieren of vee verboden is zonder noodzaak de linkerzijde van den weg te houden, onverschillig of dit binnen of buiten de bebouwde kommen van gemeen ten geschiedt. Men zal dus als wielrijder fn het vervolg niet meer, gaande In de richting Alkmaar, den Rijksweg aan de linkerzijde mogen berijden, ook al rijdt het aan die zijde aangenamer dan aan den voorgeschreven kant. Ten aanzien van een rijwielpad bepaalt art. 66, ie lid van het nieuwe Motor- en Rijwiel reglement, dat het verboden la om buiten noodzaak een rijwielpad anders te berijden dan met rijwielen, terwijl men daarop of daarover ook geen rij- of trekdieren be sturen of geleiden. Alloen In bijzondere gevallen kan in deze ten aanzien van het berijden ontheffing worden verleend, doch alleen voor motorrijtuigen op twee wielen. Voetgangers zijn verplicht In dien zij zich op een rijwielpad bevinden, om dit op tijdige waarschuwing van een wiel rijder te verlaten. Een rijwielpad, dat tot een weg behoort, wordit geacht daarvan geen deel uit te maken, zoodat het alt een afzonderlijke weg wordt beschouwd. iHet verkeer op een weg heeft dus met dat op een langs d;en weg loopend rijwielpad niets te maken. Betreffende de voorschriften, waaraan, In gevolge het nieuwe Motor- en Rijwielregle ment, motorrijtuigen moeten voldoen, valt op te merken, dat daarin de navolgende be palingen nieuw zijn en in het oude reglement niet voorkomen: Een motorrijtuig op meer dan twee wielen, waaronder dus ook een motorrijwiel met zij- spanwagen moet worden verstaan, dat zich tusschen een half uur n& zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang op een weg bevindt (onverschillig dus of er mee wordt gereden of dat het stilstaat), moet voorzien zijn van tenminste twee aan weerszijden van bet rijtuig aangebrachte lantaarns, die voor waarts een helder wit licht uitstralen en aan de linkerachterzijde van een lantaarn, die achterwaarts een rood licht uitstraalt Aan die lantaarns mogen de zijglazen geen gekleurd licht uitstralen. Aangezien ingevonge art. 9 ie lid der Motor en Rijwielbeschikking gedurende bovenge- noemden tijd nummer en letter aan de ach terzijde vat» het motorrijtuig helder verlicht moeten zijn, zullen in de praktijd het roode achterlicht en het licht, dat ter beschijning van letter en nummer moet dienen, wellicht gecombineerd worden, zooals dit thans reeds veelvuldig gebruikelijk is. Een motorrijtuig op twee wielen (de ge wone motorfiets dus), waarmede gedurende meergenoemden tijd wordt gereden (dus niet wanneer het stistaat), moet aan de voorzijde voorzien zijn van tenminste één lantaarn, die voorwaarts een 'hedder wit licht uitstraalt en aan de achterzijde hetzij van een lantaarn, die achterawarts een rood Licht uitstraalt, hetzij van een reflector, die bij beschijning de daarop vallende lichtstralen rood terugkaatst. Ook van een motorrijtuig op twee wielen moeten gedurende meergenoemden tijd num mer en letter verlicht zijn. Een motorrijtuig, waarmede met een snel heid van meer dan 20 K.M. per uur over een weg buiten de bebouwde kommen wordt ge reden, moet tusschen een half uur n& zons ondergang en een half uur vóór zonsopgang voorzien zijn van een verlichtingsinrichting, waardoor de weg <bij het rijden met een snelheid van 20 tot ten hoogste 40 K.M. per uur tot op minstens 23 Meter en bij het rijden met een snelheid van meer dan 40 K.M. per uur tot op minstens 100 Meter vóór het mo torrijtuig voldoende verlicht wordt. Omtrent het voeren van verblindende ver lichting bepaalt art. 19 van het Motor- en Rijwielreglement, dat motorrijtuigen (zoowel motorrijwielen als auto's), welke zich tusschen een half uur nè zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang op een weg bevinden, geen verblindende verlichting mogen voeren ie. indien de weg gelegen is binnen de be bouwde kom eener gemeente; 2e. indien het motorrijtuig stilstaat en 3e. indien het motorrijtuig een ander mo torrijtuig, oen rijwiel, een ander rij- of voer tuig of een rij- of trekdier of vee tegenkomt, van het oogenibük af dat het op 100 M. gena derd is, tot het oogenblik waarop een ont moeting heeft plaats gehad. Art. 20 bepaalt dat een motorrijtuig waar mede over een weg wordt gereden, voorzien moet zijn van een behoorlijk geluiddempende inrichting, waardoorde afgewerkte gassen kunnen worden afgevoerd. Het rijden met z.g. open knalpot is dus In het vervolg verboden. Art. 21 bevat een voorschrift betreffende hét aanbrengen van een spiegel en bepaalt dien aangaande dat een motorrijtuig of een ander rij- of voertuig, waarmede over den wég wordt gereden, voorzien moet zijn van een spiegel, waardoor de bestuurder van zijp zitplaats het links achterliggend weggedeelte kan overzien, tenzij hij een een zoodanige zit plaats inneemt, dat hij bedoeld weggedeelte zonder spiegel gemakkelijk kan waarnemen. Bedoelde bepaling geldt niet voor rij- én voertuigen, geen motorrijtuigen of rijwielen zijnde, waarbij een spiegel bezwaarlijk zal kunnen worden aangebracht, of bezwaarlijk bevestigd zal kunnen blijven. In verband met de indeeling der wegen in klassen bahooren in het vervolg de zwaar dere soorten motorrijtuigen en aanhangwagens te worden ingeschreven hi een register, voor welke inschrijving men zich o.a., ter verkrij ging van formulieren, kan wenden tot het bureau van den Bond van Bedrijfsautohou ders in Nederland, Laan Copes van Catten- burg No. 10 te 's-Gravenhage. Niettegen staande in enkele bladen is vermeld dat be doelde formulieren aan alle politiebureaux verkrijgbaar zijn, zijn dergelijke formulieren in deze gemeente niet voorhanden. Aan bedoelde inschrijving zijn vrijgesteld: ie. motorrijtuigen met ten hoogste 2 assen, waarvan de wielen voorzien zijn van lucht banden en de grootste wielbelasting niet meer dan 1200 kg. bedraagt; 2e. motorrijtuigen, waarvan de wielen voor zien zijn van rubberhanden, waarvan de breedte op den montagering gemeten ten minste 8 c.M. en de rubberdikte buiten de montagering gemeten tenminste 4 c.M. be draagt, en die met inbegrip van de lading geen grooter gewicht hebben dan 1800 K.G.; 3e. aanhangwagens, waarvan de wielen van luchtbanden zijn voorzien en die, met Inbe grip van de lading, geen grooter gewicht heb ben dan 1200 K.G.; 4e. stoom- en motorwalsen; Se. motorrijtuigen, welke bestemd zijn om buiten de wegen te worden gebruikt en ten behoeve van- of in onmiddellijk verband met die bestemming worden gebezigd (bijv. tractor», welke voor landbouwdoeleinden worden gebruikt); 6e. aanhangwagen», welke worden voort bewogen door een der onder 4e- cn 5e. ge noemde motorrijtuigen. Rijwielen moeten ingevolge het bepaalde bi; art. 59 ie lid van het Motor- en Rijwielregle ment tusschen een half uur nè zonsondergang en een half uur vóór zonsopgang, indien daarmede over een weg of rijwielpad wordt gereden, behalve van een lichtgevende lan taarn voorzien zijn van een lantaarn of van een verticaal geplaatsten reflector, die achter waart» een rood licht uitetraalt, die bij be schijning daarop vallende lichtstralen duide lijk zichtbaar rood terugkaatst. Aan die lantaarn mogen die zij glazen geen gekleurd licht uitstralen. Een rij- af voertuig, geen motorrijtuig zijnde, dat zich tusschen aan hall uur nh zons ondergang en een half uur vóór zonsopgang (in het oude motor- en Rijwielreglement was dh op één uur ni zonsondergang en één uur voor zonsopgang gesteld.) op een weg, welke al» een beharde weg la aan te merken, be vindt, moet voorzien zijn, behalve van een aan de linkerzijde geplaatete lichtgevende lantaarn, aan de linkerachterzijde van een lantaarn, welke achterwaarts een rood llch uitstraalt of een verticaal geplaatsten reflec tor, die bij beschijning daarop vallende licht stralen duidelijk zichtbaar rood terugkaatst. Het bovenstaande is slechts bedoeld sla een vermelding van de verschillende wijzigingen, welke de nieuwe Motor- en Rijwielwet bevat en een opsomming van de verschillende voor schriften, waarmede het grootste gedeelte der weggebruikers reeds dadelijk na het Inwer kingtreden van bedoelde wet te maken heeft. Stoomvaartmaatschappij Nederland. Mapia, 26 Oct. v. Tetiuhe. Bintang, u., 26 Oct. v. Port Swettenham. Jan Pietersz. Coen, t., 27 Oct. v. Colombo. Moena, u., 27 Oct. v. Genua. P. C. Hooft, u., 26 Oct. v. Belawan. Sembilan, 27 Oct. v. Makassar. Simaloer, u., 27 Oct. v. Split. Bali, 1., 27 Oct. v. Port Said. Enggano, pass. 27 Oct. Belle Isle. Grotius, t., 28 Oct te Genua. Johan de Witt, u., 27 Oct. v. Soothampton. Radja, t., 27 Oct te Suez. Salawati, u., 27 Oct. v. Suez. Borneo, 28 Oct. v. Batavia. Karimata, u., 27 Oct. te Sabang. Kan. Ned Stoomboot Maatschappij. Calypso, u., 26 Oct. te Barbados. Doros, 26 Oct. v. Messina. Hercules, 26 Oct. te Ssmos. Iris, 25 Oct. v. San Louis du Rhöne. Juno, 26 Oct. te Genus. Merope, 26 Oct te Gothenburg. Nero 25 Oct. te Gothenburg. Notoa, 26 Oct. v. Orsn. Pluto, 26 Oct. v. Tarragona. Mara, 27 Oct te A'dam. Nickerie, 28 Oct. te R'dam. Ajax, 27 Oct. te Piraeua. Amsterdam, 28 Oct te A'dam. Ariadne, 27 Oct. v. Gravora. Fauna, 28 Oct. te R'dam. Ganymedea, 26 Oct. te Calamata. Hebe, 27 Oot v. Algiera. Ilos, 27 Oct. v- Huelva. Minerva, pass. 27 Oct. Oueuant Nereus, 27 Oct. te Pasage». Perseus, 27 Oct te Bordeaux. Pollux, 27 Oot v. Volo. Poseidon, 28 Oct v. Port au Prince. Saturnus, 27 Oct v. Constantinopel. Tellus, 27 Oct. te Valencla. Vesta, 27 Oct te Lissabon. Vlieatroom, 28 Oct te A'dam. Vulcanus, 28 Oct te R'dam. Ulysse», 27 Oct te Galveston. Aurora, 28 Oct te A'dam. Medea, 28 Oct te R'dam. Prins F red. Hendrik, 28 Oct v. A'dam. Kon. Hoilandsch» Lloyd. Flandria, n., 26 Oct v. Las Palmas. 1 Orania, 27 Oct v. Buenos Ayres. Drechterland, u., 28 Oct. te Pernambuco. Kun. PaketvaartmaatechagplJ. Ombilin, 26 Oct. te Batavia. Halryon Lijn. Stad Amsterdam, 27 Oct v. Rosaria Holland—Afrika Lijn. Rijperkerk, u., 26 Oct te Kaapstad. Springfontein, u., 26 Oct te Beira. Nias, 27 Oct te A'dam. Giekerk, 28 Oct. v. R'daxn. Grijpskerk, t-, 26 Oct v. Mombase». Heemskerk, 27 Oct te Durban. Klipfontein, t, pass. 27 Oct. Ouesaant Meliakerk, t, pass. 27 Oot. Vlissingen. HollandWeet-Afrika Lijn. Reggestroom, 27 Oct v. A'dam. Eemsitroom, t., 27 Oct te Saltpond. Haarlem, t., 27 Oct. te Sherbro. Holland—Amerika Lijn. Grootendijk, 26 Oct. te Cristobal. Maasdam, 26 Oct. te Antwerpen. Veendam, pass. 26 Oct Cape Race. Volendam, 25 Oct v. New-York. Kinderdijk, 27 Oct. v. Glasgow. Loch Katrine, 27 Oct te R'dam. Parana, 23 Oct. te Seattle. Binnendijk, 28 Oct te R'dam. Bungerdijk, 27 Oct te Boston. Dinteldijk, 27 Oct v. Swansea. Edam, 27 Oct te Havana. Holland—Britseb-India Lijn. Andijk, t., 27 Oct v. Algiers. Meerkerk, u., 28 Oct. v. Colombo. Bovenkerk, t., pass. 27 Oct. Ouesaant Sommelsdijk, 9., 26 Oct. te Bombay. Hoogkerk, t, pass. 37 Oct. Perim. Ridderkerk, 28 Oct te R'dam. ÏJselkerk, u, 37 Oct. te Genua. Bandoeng, t., pass. 28 Oct. Perim. Holland -Australië Lijn. Aagtekerk, t, 28 Oct v. Duinkerken. Almkerk, u., 26 Oct te Adelaide. Holland—O.-Azië Lijn. Madoera, t., 26 Oct. v. Shanghai. Zosma, 28 Oct te A'dam. Java,New-York Lijn. Astynax, 25 Oct. te Batavia. Stadsdijk, 27 Oct v. Algiers. Blommersdijk, 26 Oct. v. Bermuda. Java,ChinaJapan Lijn. Tjikampek (ex-Batjan), 24 Oct. te Yokohama. Rotterdamsche Lloyd. Modjokerto, 25 Oct. te Soerabaya Insulinde, u., 27 Oct. te Marseille. Slamat, t., pass. 36 Oct. Perim. Blitar, t., pass. 27 Oct. Flnisterre. Tabanan, 28 Oct. te R'dam. Taba, u., 27 Oct v. Suez. Buitenzorg, u., pass. 28 Oct. Sagree. Siantar, t., 28 Oct. v. Londen. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Alwaki, t., 26 Oct. v. Madera. Poeldijk, o., 26 Oct v. Rio Janeiro. Zijldijk, u., 28 Oct. te Antwerpen. Aldtbi, 28 Oot. v. R'dam. Alhena, u., arr. 28 Oct. te Rio Janeiro. Aludra, t., 27 Oct. te Santos. Stoom vaartmaatschappij Ooeaaa. Laertes, 27 Oct te A'dam. Rhesus, 27 Oct. v. Belawan. Rhexenor, 37 Oct. te Casablanca. Menelaus, 26 Oct. v. Colombo. Philoctetes, 27 Oct. te Penang. Prometheus, 25 Oct. te Port Said. Ëmzetco Lijn. Jonge Maria, 27 Oct. v. A'dam. Jonge Antony, pass. 27 Oct. Findsterre. Jonge Jacobus, 27 Oct. te Palerma 0-0 26 28 80 81 82 88 KI2 g3 88 80 38 Oct. 1937. Vertrokken naar de Noordzee voor politie toezicht op de visacherij „Loodsboot no. 6".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 15