VIERDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS verwonding dadelijk GEMENGD NIEUWS. VAN ZATERDAG 5 NOVEMBER 1927 CHR. ZANGVEREEXIGIXG. „ZINGT DEN HEERE". Directeur: P. Briaee. m willen de leaere nogmaals herinneren aan de uitvoering van bovengenoemde ver- eeniging. welke Woensdag 9 November ha in de Gereformeerd© Kerk (Spoorstraat) eal plaats hebben. •Een tweetal belangrijke werken zullen worden uitgevoerd, nul. Psalm 8 van A. S. Appel eni ..Het Lied van d© Klok" van A Homberg. Bedde werken voor soli, koor, strijkorkest en piano. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar de in dit blad voorkomende adver tentie. NED. VER. VAN HUISVROUWEN. Men schrijft ons: Na hare welgeslaagd© lezing over den „Volkenbond" (het zich vormen van een voorlooplg comité, dat tot oprichting van een© afdeeling van deni Volkenbond hoopt te komen, was het resultaat van deze lezing), komt d© Huis vrouwen-*Ver. nu weer met iets geheel anders. Dinsdag a.8^ 'g middags 6 uur, hoopt Mevr. VerbeekHaafe uit Leiden, In UJ3X). te demonstreeren met hare knip patronen. Ieder die in het bezit is van deze grondpatronen, die slechts zeer weinig kosten, kan, na de kort© aanwijzing, die Mevr. Verbeek Dinsdag zal geven, voor zichzelf of anderen elk gewenscht kleeding- stuk knippen. Men neemt b.v. de boven wijdte. Het getal, wat d© bovenwijdt© aan geeft, vindt men op het grondpatroon naast verschillende kleine gaatjes staan. Men legt nu dit grondpatroon op een stuk papier en maakt stipjes door de gaatjes op het onderste papier. Verbindt men die stippen met elkaaiv dan krijgt men een patroon, waarvan men d© bovenwijdte ge nomen. heerft. Zoo kan men met deze pa tronen niet alleen japonnen maken, maar ook rokken, mantels, dames- en heeren ondergoed. In dezen tjjd, nu ieder jong meisje graag „veel" japonnetjes heeft, is een goed patroon een waardevol bezit, zoo dat zich zeker een groot aantal dames naar deze demonstratie zal begeven, welke voor leden vrij is. en waarvoor niet-leden 15 ct. betalen, Woensdag 9 November, dus den dag na de kndpdemonstratie, komt Mevrouw Smits uit Deventer loeren schilderen, In een oogenblik leert zij u schaaltjes en leege jampotjes omtooveren' in een keurig bon bonbakje of bloenrvaasjeu Dat het niet moei lijk is, bewijst wel, dat zelfs kinderen het werkje in een paar uren leeren. Mevrouw Smits stelt zich voor in het lokaal van den heer Van Weelde, Konings plein, Woensdag 2.30—6 uur, met kinderen te schilderen. Aan het eind worden prijsjes uitgereikt aan wie het mooist© werk af levert. 'b Avonds, van 7.30—10 uur, Is er gelegenheid voor volwassenen, dit gezellige werkje te leeren. Ieder, die meedoet, moet meebrengen een leeg glas, gemberpotje of iets dergelijks en een waterverfpenseeï No. 4 of 6. Verf wordt gratis bij de lessen gegeven. Voor leden en kinderen van leden is de toegang vrij op vertoon van diploma. Niet-leden betalen 20 cent, kinderen van niet-leden 10 cent. Nu de Sint Nioolaastdjid nadert, zullen zeker veel dames en kinderen (meisjes zoo wel als jongens) gebruik maken van de ge legenheid op een goedkoope manier een aardig cadeautje te leeren maken. En verder heeft dr. Rienks zich bereid verklaard, een, verbandcursus te geveni aan leden1 dHuisvrouwenhVer., huisdenooten daanan en belangstellenden. Deze cursus vangt aam Vrijdag 18 November, en zal ge geven worden eiken Vrijdag van 7—8 uur. Aangifte voor dezen cursus kan geschie den &a Dinsdag op de demonstratie in u van 36 uur„ ajs. Woensdag op de demonstratie bij denl heer Van Weelde, van 2JJ0—-6 en van 7.80—10 uur. POSTVERZENDING AAN Hr. «HERTOG HENDRIK". De eerstvolgende verzending van post stukken voor Hr. Ms. „Hertog Hendrik" vindt plaats naar St Thomas op Maan dag i November a.s. met den trein van 19.19, stadsbussen 8de lichting. Naverzen- ding geschiedt Dinsdag cLa.v. met den trein van 16.18, stadsbussen 2de liohting. Nadere opgave volgt. EERSTE ANBONNEMENTS VOORSTELLING. Wij laten hieronder nog eenige buiten- landache persstemmen volgen over het stuk dat Dinsdag as. door de N.V. Het Schouwtooneel zal worden opgevoerd. De Parijsche pers schrijft over -Het Geheim": ALS DE WIJN IS IN DEN MAN Gisteravond half elf hoorden eenige wandelaars in de Konlgstraat plotseling een hevig glasgerinkel. Bij onderzoek bleok dat een matroos, die onder drank invloed verkeerde, een ruit had ingesla gen van een der huisjes, op een hofje achter die straat De matroos had bij deze dronkemans daad ernstige verwondingen aan zijn pols opgeloopen en vermoedelijk een slag aderlijke bloeding gekregen. Het bloed spoot althans uit de pols. Een surveillee- rend agent van politie nam den man oogenblikkelijk mee naar het Hoofd bureau, waar hij verbonden werd. INBRAKEN IN DE RUYTERSTRAAT. Donderdagavond kwamen eenige be woners van de de Ruyterstraat b(j hun thuiskomst tot de onaangename ontdek king dat er een ongewenschte bezoeker (ster) in hun woning was geweest Het geheel© huis was doorzocht en alles was overhoop gehaald, doch daar de in- breker(ster) vermoedelijk niets van zijn of haar gading had kunnen vinden, werd er niets vermist Afgebrande lucifers la gen overal verspreid, zelfs op het linnen goed. De perceelen, waar het onaangename bezoek was gebracht zijn de Ruyterstiv 3 en 5. Bij beide is men achterin geko men. In het eerste perceel door het In slaan van een ruitje, waardoor men de Ingezonden Mededeeilng. (702) Doos50en60,Tub« SOct.Bij Apotken Drogisten. achterdeur kon openen, terwijl men op no. 6 het keukenraam had opengescho ven en zich zoo toegang had verschaft De buren schijnen van de inbraak niets gemerkt te hebben. VLIEGBOOTEN VOOR DE MARINE. Gisteren en eergisteren zün proefvluch ten gehouden met het eerste van de door de Mij,. ..Aviolenda" te bouwen twee-moto- rige vliegbooton type Darnier Wal. Het ge schiedde ten overstaan van een commissie van overnemers, bestaande uit de marine officieren Woldringh, Kramer en Everts. De vliegboot voldeed1 aan alle gestelde eischen. Zooals bekend is, zijn bij genoemde maat schappij 18 van dergelijke vliegbooten be steld, alle bestemd voor den marine-vlieg- dienst in Indië. Elk vliegtuig is uitgerust met Lorraine-Dietrach motoren, in totaal 1100 PIK. De hoeveelheid mee te nemen brandstof is voldoende voor het afleggen van zeer groote afstanden; bovendien kun nen bommen en mitrailleurs worden mee gevoerd'. Daar de vliegtuigen bij een aan zienlijke extra-lading nog op één motor kunnen doorvliegen, is de kans op nood landing gering. De booten zijn zeewaardig en neerdalingen op zee kunnteni in het alge meen worden uitgevoerd. Het toestel wérd ingevlogen door den marine-vlieger Elkerbout Burgerlijke stand van Helder. van 8—4 November. GEHUWD: P. Philips en F. M. Janssen. O. van Vliet en W. H. van de Voord©. J. Leisaner en J. Befcker. J. J. Pens en O. W. Bakker. BEVALLEN: N. van de Wetering— Stok, d. O. de Vroom©—Verboom, d. A. Jaoobs—Slot, d. T. Zweed—Kliffen, <L R. Garakamp—Verblauw, z. A. Wendelr— Blokhuis, z. A, Grijze—'Tammene, d. OVERLEDEN: H. M. de Zeeuw— Hemme, 75 jaren. A. Kiljan—Bakker, 69 jaren. Levenloos aangegeven kind Binnenland DE AANRIJDING TE 's-GRAVENHAGE. De politie beeft een nauwkeurig on derzoek ingesteld van den in beslag ge nomen auto, waarmee men vermoedt, dat de aanrijding op het Bezuidenhout in Den Haag, waarbij een dienstbode ern stig gewond werd, beeft plaats gehad Het bleek, dat onder het chassis bloedvlekken waren. Ook vond men enkede haren en pluisjes, welke tegen het ijzer waren aan gedrukt De politie heeft den chauffeur v. d. B. opnieuw aan een verhoor onderworpen en hem deze bezwarende aanwijzingen voor gehouden. HU bleef echter bij zijn eerste verklaring, dat hij met het ongeluk niets te maken beeft gehad, TREINDIEFSTAL, De 27-jarige Amsterdammer, die zich op 10 September j.L in den trein tus- schen Dordrecht en Roosendaal ten na deel© van een in de eerste klasse reizen de verpleegster een taschje met bijna 6000 toeëigende, werd Donderdag, naar „De Tijd" meldt, door de Arr.- Rechtbank te Breda wegens diefstal veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. De eisch was twee jaren. DOOD DOOR SCHULD. De Advocaat-Generaal bij bet gerechts hof te Leeuwarden heeft bevestiging ge vraagd van een vonnis der rechtbank al daar, waarbij een 65-jarige autoverhuur der daar ter stede werd veroordeeld tot drie maanden hechtenis wegens dood door schuld. Deze autoverhuurder reed in den nacht van 13 op 14 Juni, na een bezoek aan een kermis, met zijn auto in een sloot bij Britsum ten gevolge waar van zijn schoonzoon verdronk. SLAAPZIEKTE. Een geval met doodelijken afloop. In een gezin aan de Elfmorgenstraat te Heerlen, heeft zich, volgens d© L. K. een geval van slaapziekte voorgedaan. De pa tiënt is in het hospitaal opgenomen en daar overleden. UIT DE DERDE VERDIEPING GEVALLEN. Donderdagmiddag is W. L., een meis je van vier jaar in de ouderlijke woning aan de Lange Lijnstraat te Rotterdam uit het raam van de derde verdieping op straat gevallen. Het kind is naar het zie kenhuis aan den Ooolsingel overge bracht Bij aankomst aldaar bleek het reeds te zijn overleden. MISHANDELING. Donderdag heeft de Rotterdamsche po litie aangehouden den 66-jarigen schip per A. B. van een in de Leuvehaven al daar liggend schip, die zijn vrouw met en hamer heeft bedreigd. Den laatsten tijd heeft hij zijn vrouw herhaaldelijk mishandeld. Dientengevolge heeft zij kneuzingen aan Het rechter onderbeen, het gevolg van een klap met een vaar boom een blauw oog, een snede over den linkerarm haar toegebracht met een mes een verwonding aan den rechter enkel het gevolg varf een klap met een kolenschop enz. Toen de poli tie aan boord kwam om de vrouw te ont zetten, heeft hij de agenten met een mes bedreigd. Het is tenslotte gelukt den man te overweldigen en hem naar het politie bureau over te brengen. Daar is hij op gesloten. DOOR GAS VERSTIKKING OM HET LEVEN GEKOMEN. Een defecte geyser de oorzaak. Gisterenmiddag ongeveer half vijf be merkte de zoon van den directeur van ge meentebedrijven, den heer A. Hildernisse, te AJphen aan den Rijn, dat een sterke gas- lucht in het huis aanwezig was. Het bleek, dat uit een defecten geyser gas ontsnapte. De heer Hildernisse was reeds bedwelmd. Ijlings ontboden geneesheeren trachtten tevergeefs met zuurstofapparaten het leven weer op te wekken. Hei slachtoffer was reeds 20 jaren directeur van gemeente bedrijven te Alphen' aan den Rijn. DE KAPITEIN VAN DE ALMKERK. Zwaar beboet Uit Londen wordt gemeld, dat volgens de bladen de kapitein van het Nederland- sche stoomschip Almkerk in Perth (West- Australië veroordeeld is tot een boete van ongeveer 72.000. Zooals men zich zal herinneren is dit het gevolg van het bin nensmokkelen van een vijftigtal Chinee- sche koelies in Australië, van welk feit wij onlangs melding maakten. PREDIKBEURTEN. ZONDAQ6 NOVEMBER Ned. Herv. Gemeente. Nieuwe Kerk (Weststraat): Geen dienst. Westerkerk (WestpleiB). 's Morgens 10.30 uur, Ds. van Loon, van Barsingerhorn. Huisduinen: 'b Morgens 10 uur, Ds. E. R. Damsté. Dankuur voor het gewas. Jnllanadorp: 's Avonds 7 uur, Ds. E. R. Damsté. Dankuur voor het gewas. Anna Paulowna. 's Morgens 10 uur, Da. O. O. de Kloet, van Helder. Doop en extra collecte. Evangelisatie (Palmstraat): 's Morgens 10 uur, Ds. J. de Pree. Herdenking der Kerkhervorming, 's Avonds 5.30 uur, Mevr. ten Kate— ten Kate. Met Lichtbeelding. Donderdagavond 8 uur, geb. Midden straat 117, Evangelisatie samenkomst Spreker Ds. J. de Pree. Geref. Kerk (Spoorstraat): 's Morgens 10 uur, Ds. H. Steen, 's Avonds 5.30 uur, Dr. C. Veltenaar, van Tholen. Hulpkerkdienst Geref. Kerk. (Militair Tehuis, Kanaalweg). 's Morgens 10 uur, Dr. C. Veltenaar. 's Avonds 5.30 uur, Ds. H. Steen. Chr. Geref. Kerk (Steengracht): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6 uur, Leesdienst. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6.80 uur, Leesdienst. Lnthersche Kerk: 's Morgens 10 uur, Dr. J. E. B. Blasé. Doopsgezinde Kerk: Geen dienst. Leger des Hells (Spoorgracht 88). 's Morgens 7.80 uur Bidstond, 10 uur v.m. Heiligingsdienst, 8.80 uur n.m. Open- luchtmeeting in de Prins Hendriklaan, bij het Station en 8 uur n.m. Verlossings samenkomst. Donderdagsavonds, 8 uur n.m.: Openbare Heilssamenkomat JULIANADORP. Zendingsgebouw „Ster der Hope". 's Avonds 7 uur, de beer van Looy, van Rotterdam. Maandag 7 Nov., de beer J. Sevensma. ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Gisterochtend beeft trein 174, komende uit de richting Utrecht, die te halftien té Gouda aankomt, op den onbewaakten overweg aan den Zwarten weg aldaar den 76-jarigen A. v. Reeden, uit de Corn. Ketelstraat the Gouda, overreden, De oude man was onmiddellijk dood, Buitenland. MISLUKTE BOMAANSLAGEN. Draadloos wordt uit New York gemeld, dat onder de rails van de Long Island, spoorlijn bij Maspeth, honderd dynamiet- patronen werden gevonden, nadat drie treinen er veilig over heen hadden ge* raaad. GEVAARLIJK SPEELGOED. Ten huize van een bewoner van den Amsteldijk bad Donderdagnamiddag een ernstig ongeluk plaats. Eenige jeugdige UIT DE GESCHIEDENIS VAN HELDE# EN HET HELDERSCHE KANAAL OVER DE LAATSTE 100 JAAR door P. O. de Boer en J. Brouwer. Een woord vooraf. De hier volgende gesohledkundige bizonderheden betreffende Helder en de ontwikkeling der stad in Terband met het graven van het N.-H. Kanaal, zijn het resultaat van door de schrijvers verrichte onder zoekingen op het gemeente-archief alhier en het Rijksarchief te Haarlem. Zij waren aanvankelijk be atemd te worden opgenomen in het Gedenkboek, uitgegeven ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Groot Noord-Hollandsch Kanaal, dooh in dezen vorm te omvangrijk voor het bestek van dit werk. Het essentieel© uit deze artikelen is in ver korten vorm in bedoeld Gedenkboek opgenomen; wij meenden evenwel, gezien het dikwijls zeer interes sante en voor een groot deel nog nimmer gepubli ceerde materiaal betreffende de ontwikkeling der stad, goed te doen, onzen arbeid ln zijn geheel in de Heldersche Courant op te nemen, na bekomen toe stemming waarvoor wij den heer Nannes Gorter zeer dankbaar zljnl *-* van den redacteur van dit Gedenkboek. Onze taak ten aanzien van Ölt Gedenkboek be paalde er zich toe, den invloed na te gaan, dien de totstandkoming van het Groot Noord-Hollandsch Kanaal zoowel in eoonomisch opzicht als op andere wijze heeft uitgeoefend op de gemeente Helder en nog steeds uitoefent. Deze taak nu was niet zoo eenvoudig. Zij kwam vrijwel hier op neer, dat in het kort de nieuwere geschiedenis van de stad Helder moest worden weergegeven. En om een volledig en Juist beeld daarvan te krijgen, zou een intensieve bestudeering der gemeentelijke archiefstukken noo- dig zijn geweest. Gezien het feit, dat deze stukken weliswaar behoorlijk zjjn geordend, dooh niet ge rubriceerd, zoo hiertoe zeer veel tijd vereischt wor den. Wij hebben ons derhalve beperkt tot het doen van enkele grepen, die, naar wij hopen, toch een aaneengesobakeld beeld zullen geven van da ont wikkeling van Helder ven 1825 af tot heden. Daar in bovengenoemd Gedenkboek, waarvoor deze regelen aanvankelijk bestemd waren, een af zonderlijk hoofdstuk gewijd was de geschiedenis der haven en in het algemeen het maritieme ge deelte onzer stad, wordt daarvan in het onderstaande slechts terloops en voor zoover het met de andere gesohiedenis verband houdt, gesproken. Ook in dit opzicht maken onze beschouwingen dus geen aan spraak op eenige volledigheid, EERSTE GEDEELTE, Het ontstaan van Nieuwediep, Vorm der stad. Bij de beschouwing van oudere plattegronden van de gemeente Helder speciaal die uit de tweede helft der negentiende eeuw valt onmiddellijk de eigenaardige vorm der stad op. Het is een grillig beeld, maar zeer tijpeerend voor de ontwikkeling van deze plaats. Men onderscheidt als het ware drie com plexen. Het eerste ligt ongeveer twintig minuten gaans westelijk van de haven, aan het einde van het Heldersche kanaal. Het is het stadsgedeelte, het welk nu nog bekend is als „de Oude Helder", ge- egen op de plaats van het oorspronkelijke vis- schersdorp, waaraan de stad thnna nog nnnm ontleent. Een smalle bebouwde streek grond, aan beide zijden van het Heldersche kanaal, vormt de verbin ding met een nieuwer stadsdeel, gebouwd langs de noord- en westzijde van het langs de haven „het Nieuwe Diep" gelegen Marine-etablissement Wil lemsoord, welk stadsdeel ook; langen tijd als het „Nieuwediep" werd aangeduid. Zuidoostelijk hier van treft men westelijk van de voortzetting van het Heldersche kanaal ook weder een vrijwel op zichzelf staand stadsdeel aan, de z.g. „Nieuw- stad". Een smalle bebouwde strook strekt zich dan nog uit tusschen het Heldersch Irnnnni en de Koop vaarders binnenhaven. Het is de aanleg van de haven „het Nieuwe Diep" geweest, die in eerste instantie tot deze eigenaardi ge vorming aanleiding heeft gegeven, terwijl voor een deel daarvan de oorzaak gezocht moet worden in het graven van het Groot Noord-Hollandsch Ka naal en de in voorraad daarmede te Nieuwediep uit gevoerd werken. De alleroudste geschiedenis. Het ligt buiten ons bestek de oudere gesohiedenis van Helder en Huisduinen uitvoerig te vermelden, Echter is het noodzakelijk een en ander hieruit aan te halen tot recht begrip van den toestand, zooais die ln het begin der 19e eeuw was. Gaan wij terug tot de zeventiende eeuw, dan spreekt men nog van „Huisduinen en Helder". En terecht: Huisduinen toch was in die da'gen een dorp van beteekenis. Helder, waarvan omstreeks 1500 de eerste huizen werden gebouwd, was nog slechts een klein dorpje. In de tweede helft der achttiende eeuw is de toe stand reeds veel veranderd. Helder is ln opkomst men telt er 800 hulzen, terwijl het aantal inwoners ruim 2000 bedraagt. Er is evenwel nog geen sprake van verval van Huisduinen. Het is nog steeds een flink dorp, waar niet minder dan 60 commandeurs oi kapiteins van walvisohvaarders of koopvaardij sohepen hun woonplaats hebben. Ook de zetel van het bestuur Is nog te Huisduinen gevestigd. Eerst in het begin der negentiende eeuw tijdens de Fransche overheersohing werd deze overge bracht naar Helder, nadat Huisduinen in 1805, door de verandering in het Landsbestuur, de uitoefening van zjjn eigen recht verloren had. Het verval van Huisduinen. In dien tusschentijd hadden evenwel gebeurtenis sen plaats gevonden, die Huisduinen tot verval brachten. In de eerste plaats was dit de achteruit gang van de walvischvaart Een tweede oorzaak lag in het tot stand komen van de haven „het Nieuwe Diep". Nadat men reeds van 1770 tot 1780 door het aanleggen van steenen dammen en het uitdiepen van het aldus genoemde vaarwater getracht had hier een soort haven voor koopvaarders van te maken, richtte de admiraliteit van Amsterdam dd. 1 April 1781 een schrijven aan de Staten van Holland, waar in zij aandrong op den aanleg van een veilige haven voor de schepen van Oorlog, en waarbij zij „het Nieuwe Diep bij de Helder" als de meest geschikte plaats aanwees. Den 20sten April daaraanvolgend doen de Staten van Holland mededeeilng van de In stelling eener oommissie, die het vraagstuk van den havenaanleg onder de oogen zal zien. Deze oommis- aia vatte hljjkhasn haas taak mat da «vw^ig* anargia aan, want reeds ln Augustus van hetzelfde jaar werd bekend gemaakt, dat den 6den September 1781 de aanbesteding plaats zou hebben van „het maken van een Reysen Leydam, breder bij de bestekken ge- specificeert". Door den aanleg van deze haven werd de ligging van Helder voor bedrijf en nering veel beter, met gevolg, dat vele inwoners van Huisduinen zloh te Helder vestigden. In Mei 1852 telde Huisduinen dan ook nog slecht 805 zielen, verdeeld over 84 huis gezinnen. Daarna liep de bevolking nog steeds ach teruit, zoodat de regeering in 1829 als hare meening te kennen gaf, dat het beter ware de plaats geheel te doen vervallen. De toenmalige goeverneur van Noord-Holland begaf zich met den burgemeester van Helder, den heer Jan in 't Velt, naar Huisduinen om de bewoners voor te stellen zich metterwoon te Helder te vestigen. Op een enkele na verklaarden zij zich daartoe bereid; nochtans werd aan het plan geen gevolg gegeven. Op een kaart van „het land van Den Helder en Huisduinen" door Louis Pietersz., landmeter te Alk maar, en dateerende van 1677 (Prov. Atlas, Rijks archief, Haarlem), Btaat deze verzameling huisjes aangegeven als „die Helder buyrt". Deze buurt lag plan. 1 K.M. meer noordelijk dan thans de oude Hel ler. In den loop der jaren moest men steeds meer terrein aan de zee prijsgeven. In latere jaren opge worpen zanddijken konden niet voorkomen, dat steeds meer land verzwolgen werd. In de tweede lelft der 17e eeuw werd de wierdjjk aan de zuidzijde van het Marsdiep aangelegd. Hoewel meermalen zwaar beschadigd, werd deze nooit doorbroken. In de jaren 1746—1774 werd deze dijk van een zware steenglooiing voorzien, volgens het stelsel van Pieter van der Deure en Pieter Straat. Sinds 1900 is de Heldersche zeewering meermalen verhoogd en verzwaard. Door de verplaatsing van de banken voor de kust, verplaatste zich namelijk het meeat aangevallen punt der zeewering geleidelijk meer naar binnen. Dekker vermeldt, dat In 1789 reeds IBi schepen tegelijk ln het Nieuwediep lagen. (Wordt vervolg!) „Le Figaro" (Robert de Fiere): Gisteren avond was ik in het Odécm ge tuige van een tegenwoordig hoogst zeldzaam voorkomend verschijnsel: e«n ontroerd pu bliek in onafgebroken, aandachtige spanning en overgave luisterend naaT iets dat niet min der zeldzaam voorkomt, een eenvoudig, eer lijk, krachtig stuk vol nobele gedachten. Het succes was groot. „L'Oevre" (Edmond Sée) 1 Ontegenzeggelijk het menschefijksf, ont roerendst, meest volmaakte werk van Edmond Guirand. ^Excelsior": Zou er eindelijk te Parijs een reactie komen tegen de ziekelijke, lichtzinnige tooneelstuk- ken? Het succes van Le Bonheur-du-jour, het nieuwe tooneelspel van Edmond Guiraud, geeft daar alle hoop op.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 13