5
FAAri'TABAK,
Louis dqbbelm Reclane-Afdeeliho
Clan allo* deelnemers
Derde Blad.
buitenland.
binnenland
gemengd nieuws
Eldcris in dik blad is de laalsle kleur'-annonce van
10 BOHS van Vions. of
SBONSvan! ons,óf
2 B0H5 van Vipond.
DE ZUIDERZEEWERKEN
Luchtvaart.
Een soheepsbotslng te
Sydney.
VAN ZATEROAQ 5 NOVEMBER 1927
ENGELAND.
EEN EXTRA-FEESTDAG NA
KERSTMIS.
Geltf* tn 1920, toen Kerstmis op Zon
dag viel, heeft de koning Dinsdag 27 Dec.
▼an dit jaar tot beurs-vriBntie-dag in
Engeland, Wales en Noord-Ierland ver
klaard, zoodat allen die werken, toch hun
dubbelen feestdag zullen hebben.
DUITSCHLAND.
DE BEZETTING VAN HET RIJNLAND
10.000 man vertrokken.
Naar de Dein. Ztg.-dienst van welinge
lichte zijde verneemt, heeft de verminde
ring van bet aantal bezettingstroepen zijn
beslag gekregen.
De daarvoor aangewezen troepen zijn
afgetrokken en de hergroepeering, die
daarvan het gevolg moest zijn, heeft
plaats gehad. Overeenkomstig bet plan
hebben rond 10.000 man vreemde troepen
het Rijnland verlaten.
STAKING VAN TABAKSBEWERKERS
Naar men weet hebben de patroons in
de Saksische tabaksindustrie onlangs
12.000 arbeiders uitgesloten, nadat 180
hunner de staking hadden geprocla
meerd. Het is niet uitgesloten dat de uit
sluiting tot het geheele rijk zal worden
uitgebreid. Hierdoor zouden 120.000 ar
beiders opstraat komen te staan. Intus-
en de Chineesohe reizigers die van Brit-
sohe schepen komen gefouilleerde
Tot nu toe wordt de boyoott nog niet
toegepast op schepen die op stroom lig-
koSe?aar daart°e Zal het wel spoedjS
OOST-INDIR
verduistering.
,.8;' ™T?]07é van 06 H as-Maatschap
pij te Batavia, is verdwenen met medene
ming van 14.000.
personeele belasting te
amsterdam.
\ele gezinnen vrfl van belasting.
^©roeenteraad van Amsterdam
heeft behandeld en goedgekeurd een
voordracht waarbij de heffing en de in
vordering van opcenten op de hoofdsom
van de personeele belasting is gewijzigd.
Door de wetswijziging van de Perso
neel© belasting werd de minimum hoofd
som waarvan belasting werd geheven ge-
op 251. Daardoor vallen
(0.000 gezinnen meer buiten de perso
neele belasting.
Het maximum opcenten werd vroeger
reeds bereikt bij een huurwaarde van
600. Dit maximum wordt thans bereikt
bij 1200.
e mindere inkomsten voor de gemeen-
te door deze wijzigingen bedragen bijna
800.000.
VAN GEND EN LOOS.
Het geheele bedrijf opgenomen
In de A. T. O.
Het Hbl. verneemt, dat thans definitief
beslist is, dat het transportbedrijf van Van
Gend en Loos na beëindiging van het
pontract met de Ned. Spoorwegen op
i Juli 1928, in zijn geheel zal worden
overgenomen door de A. T. O.
Daar deze Algemeene Transport Onder-
Ingezonden Mededeeilng.
varv
af^edrtiKl, waarmede de serie van vijf compleel is.
Zendtde Jde kleurde adv er ten tien
uiterlijk, voor 20November as. aan:
HOOGSTRAAT 106, ROTTERDAM.
benevens bet vereischle aantal FAAH'B0HS, n.l.
der courant, waaruit de at
ankeert Uto brief voldoende, onvo/do<
keerde brieven worden geweigerd
'rijn.
fran
schen hebben de georganiseerde arbel -.
dera in de districten Hamburg, Bremen, ge!?k bf^enddusver
Westfalen en Mannheim de staking reeds ^.b.enpJk^ .^nai. wtobusdlen-
uitgeroepen. Het aantal stakere bedraagt 8te? 111 008 ,and e_x.Ploiteert, zal de oude
hier 40.000. Ze eiachen een loonsverhoo-
RUSLAND.
TSJTTSJERIN.
Naar verluidt laat de gezondheid van
Tsjitajerin, die den laataten tijd aanmer-
keUjk verbeterd was, thans weer veel te
wensohen. Zijn werkzaamheden op het
volkscommissariaat van buitenlandsche
zaken verricht hij gezeten in een rolstoel.
Er is dan ook geen sprake van, dat hij
als hoofd der sowjet-delegatle op de voor
bereidende ontwapeningsconferentie zal
optreden. Hoogstwaarschijnlijk zal, als
reeds gemeld, de leiding dezer delegatie
berusten bij Krestinski, die zich dan te
vens zal hebben te kwijten van de uiterst
subtiele en moeilijke taak, te trachten tot
een herstel der diplomatieke betrekkin
gen met Engeland te geraken.
MEXICO,
onderneming van Van Gend en Loos het
verdere vervoer op normale wijze voort
zetten. Voor bezorgdheid, door sommige
Kamers van Koophandel aan den dag ge-
egd, als zou het publiek dupe worden
van het verdwijnen van Van Gend en
-.oos bestaat dan ook, naar ons verzekerd
werd, niet de minste reden. Eerder valt
'e verwachten, dat het goederenvervoer
in Nederland onder leiding van de A.T.O.
zij het ook geleidelijk zal toenemen,
dan dat bestaande diensten zouden ko
men te verdwijnen.
Zooveel mogelijk zal ook het oude per
soneel van Van Gend en Loos wonden
overgenomen, al zou bij een selectie niet
vermeden kunnen worden, dat enkelen
romen af te vallen.
OOK CORRUPTIE IN DEN HAAG?
Naar het OunvBur. meldt, bestaat er
verdenking tegen eendge ambtenaren bij
gemeentebedrijven te 's-Gravenhage, da;
zij ziji het ook tot beperkte bedragen
telden in ontvangst hebben genomen van
«paalde leveranciers. Een! streng onder
zoek is reeds ingesteld.
NIEUWE MOEILIJKHEDEN IN
MEXICO.
Na de moeilijkheden, die president Cal
les zoo pas gehad heeft met Gomez en
anderen dis een opstand waren begon
nen welke beweging vrijwel onder
drukt schijnt te wezen hebben zich al
weer nieuwe onaangenaamheden aange
kondigd.
Lorenzo Avalos, een berucht heer
schap, dat Indertijd een rol had gespeeld
in de bende van, thans wijlen, den roo-
verhoofdman Pancho Villa, is thans zelf
als bendehoofd opgetreden. Hij is in
openlijk verzet tegen de regeering van
Calles.
Zulke opstanden van bandletenhoofden
zijn niet ongevaarlijk voor een Mexicaan
■che regeering. Villa heeft jarenlang in
het noorden van Mexico een waar schrik
bewind gevoerd. Ten slotte was hij door
de toenmalige regeering met toezeggin
gen gepaald en weer in genade aangeno
men. Daarop vertrouwende begaf hij zich
naar de hoofdstad. Eenmaal in de mach'
van zijn vroegere vijanden, is hij onder
nooit volkomen opgehelderde omstandig
heden vermoord.
En thans, na Villa.... Avalos.
CHINA.
Verkavellngsplan voor den
Wierin gel-meerpolder.
Wanneer de op een drietal punten tua-
schen MedemblJk en Den Oever reeds In
ianleg zijnde dijk van den Wierlngermeer-
polder en de dijk langs het achter den af
sluitdijk van het Amsteldlep te vormen
boeaemmeer, waarvan de aanleg binmen-
tendeels langs de hoofdkanalen en dus
langs de grens der polderafdeeliragen ont
worpen. Gerekend is op een hoofdweg van
Den Oever en daar aansluitende aan den
op den binmenlberm van den afsluitdijk tus-
schen Wleringen en Friesland aan te leg
gen hoofdverkeersweg naar de In het
oemtrum van den polder te stichten hoofd
tort tor hmd al wmtoD moment voltooi! "ft**
7.n l l,nn 7,Hn «ri; rijun nok d* hu ModomhHr jollen lelden naar Medembllk, naar Lam-
liertsohaag,, naar Aartswoud en naar Kol-
horn, terwffl voort» nog een hoofdweg zal
lelden naar De Haukes op Wleringen, waar
aansluiting, wordt verkregen aan den op
Wleringen aan te leggen Rijksweg naar
Van Ewljoksslui» en verder. Te Medembllk,
Lambertschaag en Aartswoud wordt da®
aansluiting verkregen met de in het wegen-
plan der Provincie Noord-Holland opgeno
men hoofdwegen en met den in het rijks
wegenplan opgenomen weg van Hoorn naar
Medembllk. De „hoofdplaate* zal komen
ln aid. HE op de grens van IV. waar een
terp zal worden gemaakt, groot 1 HA.
en hoog 1 M. -f NA.P., waarop dis open
bare gebouwen zullen komen.
opge-
I den
Nieuwe antl-Britoche uitingen.
De Engelschen schijnen op het oogen
blik in China weer min of meer te wor
den beschouwd als de kop-van-Jut, waar
op de Chinees als hij ten einde raad is
sn niet meer weet, wat hij nu weer eens
zal gaan probeeren, zijn krachten be
proeft De regeering te Hankou, die on
der bolsjewistischen invloed staat, heeft
geweigerd een door de Britten gedaan
mondeling verzoek in te willigen, om wij
ziging te brengen ln een vroegere af
spraak, de macht der Chineezen over de
concessie werd vergroot, die der Britten
geknot.
Terwijl dit te Hankou gebeurde Is ook
in Kanton weer iets aan het gisten. Sinds
gisteren is te Kanton een nieuwe anti-
Britöobfl boyoott-actie begonnen. Gewa
pende Chineezen in uniform hebben zich
opgesteld voor het bureau van den
douane-dienst, en aan de kaden worden
Brltsoh» koopwaren fat beslag genomen
Driemaandelijkse!! bericht.
VerkaveUngspdan Wleringenneer-
polder.
In de laatst verschenen Drlemaandelijk-
sche Mededeelingeni betreffende de afslui
ting en droogmaking van de Zuiderzee
wordt melding gemaakt van den stand der
verschillende werkzaamheden.
We ontleenem hier enkele wetenswaar
digheden aan.
De overbrugging van het
BalgzandkanaaL
Met de uitvoering van den onderbouw
\an deze overbrugging werd een begin ge
maakt.
De verhooging en verzwaring van zee
weringen langs de noordzijde van Wierin
gen Is gereed gekomen, met uitzondering
van een gedeelte, ter lengte van ongeveer
250 M., van den) Noorder Oeverdiijk en van
den langs de haven van Den! Oever gelegen
Zuidier Oeverdiijk.
Omringdijk van den slnisput
op het Kornwerderzand.
Het maken van den omringdijk van den
slulsput op het Kornwerderzand werd met
kracht voortgezet; alle dijken en opslag-
terreinen werden boven gewoon hoogwater
gebracht, met uitzondering van het zuide
lijk gedeelte van den oostelijk en djjk van
den sluisput, waar een opening is gespaard,
die tijdelijk als toegang tot den put dienst
doet.
Met het opstarten eni bekleeden der beide
westelijke, aan den omringdijk aansluitende,
leidaninien werd voortgegaan voor zoover
hiertoe in verband met het overige werk
gelegenheid bestand; deze dammen1 zijn
ongeveer voor de helft gereed. Met het op
starten en boven water brengen van den
grooten, aan den noordelUtoen dijk van den
sluisput aansluitenden, daim werd een begin
gemaakt.
Tengevolge van het veelvuldig voorgeko
men ruwe weer in den, afgeloopen, zomer
werd voorts herhaaldelijk een minder om
vangrijke sohade aan de iin uitvoering zijinde
werken toegebracht, die dan hersteld moes
ten worden en waardoor telkens eenige
vertraging in den voortgang van het werk
ontstond.
Het Dri«mumd»Ujksch bericht bevat
verder het:
zuilen zjjm, en dan ook de bij Modemblik
en bezuiden Den1 Oever te bouwen polder
gemalen werkvaarddg zullen! zijn opgele
verd, hetgeen tegen het najaar van 1929 is
te verwachten, zal met de afmaling van den
ingedjjkton polder een begin kunnen wor
den gemaakt.
Voordat echter de bedijking gesloten
wordt, moet reeds een begin zijn gemaakt
met het baggeren der kanalen en hoofd-
tochten van den nieuwen polder, zoowel
omdat daardoor tijdens de afmaling en bij
het geleidelijk droogvallen van den bodem
de toevloeiing van het water naar de ge
malen moet worden verzekerd, als omdat
deze kanalen op de beste en goedkoopste
wijze tot stand kunnen worden gebracht
door middel van baggeren.
Ten einde de uitvoering der bovenbe
doelde baggerwerken tijdig te kunnen voor
bereiden, was het noodlg, dat het plan voor
de kanalen en hoofdfocnteni, en daarmede
ook dat voor de hoofdwegen in den nieuwen
polder, reeds nu werd vastgesteld. Met het
oog hierop werd door den dienst der Zui
derzeewerken een verkavellngsplan
maakt, betreffend© de verdeeling van
polder in afdeellngen, de richting der hoofd-
afvoer- en scheepvaartkanalen en de plaats
der tusBchen de verschillend© polderafdee-
iingen te maken sluizen, de plaats der tot
toegang naar den polder te maken sluizen,
de richting der voor het hoofd verkeer te
bestemmen wegen en de plaats waar het
polderoentrum zal worden gevestigd en in
verband daarmede een terp zal worden ge
maakt.
Op de teekening is dit vastgestelde plan
aangegeven Volgen» dat plan zal de polder,
in verband met de hoogteligging van den
zeebodem, worden verdeeld in vier afdee
lingen, elk met een eigen polderpeil, dat
voorlooplg in verband met die ln het Ver
slag der Oommlseie-fLovink aangegeven be
ginselen Is aangenomen op 1.40 M. beneden
te oppervlakte van het laagste land in de
betrokken afdeeling, waarbij de mogelijk
heid! in het oog is gehouden om het peil
later, ln. verband1 met inklinking van den
bodem, nog met 0u60 M. te kunnen verlagen.
De vier afdeelingen zijini:
Afdeeling I, groot 2950 HA, met een
voorlooplg polderpeil van 4.60 M. NA.P
Afdeeling II, groot 6880 H.H, met een
voorlooplg polderpeil van 6.80 M. NA.P.
Afdeeling III, groot 7360 H.A., met een
voorlooplg polderpeil van 6 M. NAjP.
Afdeeling IV, groot 8220 HA, met een
voorloopig polderpeil van 6.70 M. NA.P.
De hoofdafvoerkanalen, die tevens voor
de scheepvaart in den polder zullen dienen,
zljin grootendeels langs de grens der polder-
af deeling,en ontworpen en worden iderling
door schutsluizen verbonden, terwijl die
kanalen op een viertal punten, ni. bij Me
dembllk, Kolhorn, De Haukes en Den
Oever, door schutsluizen ia verbinding
zullen worden' gebracht met het omringende
buitenwater.
Voot de bemaling van den polder zullen
twee gemalen worden gesticht, één nabij
Medembllk, in normale omstandigheden be
stemd voor de bemaling van de afdeelingen
H, IQ en' IV, en één bezuiden Den Oever,
in normdie omstandigheden bestemd! voor
de bemaling van de afdeelingen I en III,
terwijl die gemalen zoodanig zullen worden
ingericht, dat elke afdeeling een afzonderlijk
bemalingewerktuig verkrijgt, doch elk van
deze werktuigen zoo noodig ook een of meer
van de andere op het gemaal aangesloten
afdeelingen zal kunnen bemalen. Voorts
worden de kanalen in de verschillende pol-
derafdeelingen zoodanig door sluizen met
elkander in verbinding gebracht, dat elk
van de gemalen zoo noodig de bemaling van
den geheelen polder zal kunnen overnemen,
indien het andere gemaal door een of andere
oorzaak tijdelijk buiten gebruik zou moeten
worden gesteld.
MEVROUW GRAYSON ZIET VAN
HAAR OCEAANVLUCHT AF.
Naar Reuter uit New York meldt heeft
mevr. Grayson voorgoed afgezien van
haar plan om dit jaar van de Ver. Staten
naar K .perhagen te vliegen.
Zij heeft de besprekingen met luitenant
Belchen, die als haar nieuwe bestuurder
werd genoemd, gestaakt
ONGERUSTHEID OMTRENT
KOENNECKE.
Berlijn, 8 Nov. Men maakt zich hier te
lande andermaal ernstig bezorgd over
het lot van den vlieger Koennecke. Na
een wekenlang oponthoud te Bagdad was
hij eindelijk weer eens een beetje op
dreef gekomen. Gistermiddag vertrok hi
met de Germania van Karatsjl naar Al
lahabad, waar hij gisteravond werd ver
wacht Maar hij kwam niet Tot vanmid
dag twaalf uur heeft men geen enke
levensteeken van hem ontvangen, zoodat
men vreest dat hij onderweg gedwongen
is geweest, een noodlanding te maken.
VLIEGONGLUK.
Te Blagowjestsjensk is een vliegtuig
van aanmerkelijke hoogte te pletter ge
vallen. Zeven personen zijn bij het onge
luk om het leven gekomen.
DE D. 1220.
Op de Azoren aangekomen.
De Heintzel D 1220 ls gistermiddag om
streeks 2 uur te Horta op de Azoren aan
gekomen en heeft in de haven broeder
lijk ligplaats genomen naast de D 1280,
die ook al weken op gunstig weer ligt te
wachten.
Het vliegtuig heeft den afstand van
Lissabon naar de Azoren (1680) in 9 uur
en 85 minuten afgelegd en dus met een
snelheid van bijna 180 K.M. per uur ge
vlogen.
dekking, dat haar hoedenkoffer, waarin
zij haar brilianten ter waarde van 26.000
lrs. had verborgen, was verdwenen. Haar
vader waarschuwde de recherohe, die
vaststelde, dat de jongedame het slacht
offer van een bekend oplichter was ge
worden.
EEN GEVECHT OP DB TREEPLANK.
Autoben dendl even.
Stads ©enigen tijd werden in Berlijn
stelselmatig reserveautobanden van
auto's gestolen, wanneer de chauffeur
voor een schouwburg enz. wachtende,
even tntukto.
Dinsdagnacht echter zijn door de vast
beradenheid van een chauffeur een drie
tal mannen door de politie ingerekend,
in wte men de d ad era van vele banden
diefstallen hoopt te hebben gevonden.
De chauffeur, die voor een restaurant
op gasten wachtte, bemerkte dat iemand
een van zijn reservebanden lossneed en
er mede naar een iets verder staande
auto holde, waarvan hij het portier open
rukte, terwijl hij zijn buit naar binnen
wierp. De chauffeur wist nog juist op de
treeplank te springen, toen de auto weg
reed. Steeds om hulp roepende en den
chauffeur vasthoudende, gelukte het den
bestolene na een heel eind meegereden
te hebben, de chauffeur te dwingen de
auto tot staan te brengen, waarna een
hevig handgemeen ontstond, dat eindig
de met een overwinning van den be
stolene, die, hoewel hevig bloedende en
half murw geslagen, zijn band wist te
redden en tevens het nummer van de
auto op te nemen.
De politie heeft den dief en den Chauf
feur van diens auto, benevens nog een
derde man, gearresteerd.
DE BEBLOEDE AUTO,
Welke misdaad schuilt er achter?
Op den hoek van de boulevard Oarnot
en avenue Victor Hugo, in het bosch van
Vincennea, ls Dinsdagmorgen door een
agent een verlaten auto gevonden, een
flinke wagen „h conduite intérieure". De
jent waarschuwde den commissaris van
lnoennes, die een onderzoek deed In
stellen. De ruiten waren gebroken, de
banken en de treeplanken met bloed be
vlekt Een ongeluk la uitgesloten. De
nummers waren bijna niet meer te lezen,
uitgewisoht of verminkt Een koffer,
achterop, was blijkbaar weggenomen,
eege patroonhulzen werden op den
grond gevonden.
Spoedig bleek, dat de auto toebehoor
de aan den heer Heringfeld uit Parijs.
Deze verklaarde dat zijn auto hem op 26
Ootober 's avonds aoht uur was ontsto
len. Achterop stond een koffer. Sinds
het tijdstip van den diefstal heeft de auto,
volgens den kilometerteller, 160 km. gs-
loopen.
BtJ naden' onderzoek werden ln de auto
twee kogelgaten geoonstatoerd, op den
grond ln de auto die erg bemodderd was,
lagen verscheurde stukjes papier.
Welk drama ls hier gebeurd? Is de
auto door meer dan één persoon gesto
len, die onderling twist nebben gekre-
en? Zijn er een of meer slachtoffers?
de Beine gegooid of ergens anders
verstopt? De politie tost nog volkomen ln
bet duister.
Te Sydney ls Donderdag een veerpont
ln de Watson-baai met het bjb. „Tahiti"
in botsinf gekomen. De pont, die vol met
passagiers was, werd zwaar beschadigd.
Hst aantal slachtoffers.
De veerpont zonk binnen 8 minuten ln
een wolk van stoom, waardoor ongeveer
160 personen te water geraakten, waar iQ
voor hun leven vochten. Er zijn tot nog
toe negen lijken opgehaald. Op het
oogenbiik gelooft men, dat 16 menachen
zijn omgekomen, doch gevreesd wordt,
dat er velen in de kajuiten zijn verrast.
De laatste cijfers zijn: 11 duoden en 26
vermisten.
poot
Buitenland
OPLICHTING.
De „galante" verloofde.
De doohter van een bekend Oosten-
rijksch groot-industrieel, aldus vertelt het
„BerL Tageblatt", leerde in den afgeloo
pen zomer te Ostende een eleganten
voornamen Hollander kennen en ver
loofde zich met hem. Samen vertrokken
zij naar Keulen, van waar het meisje al
leen naar Weenen doorreisde. Natuurlijk
zorgde de galante jongeman voor de ver
zending van haar bagage.
Na aankomst te Weenen kwam de jon-
De hoofdwegen ia dea polder rijn groo- gadame echter tot de onaangename ohV
Zesentachtig slachtoffers.
Het ongeluk dat met de aangevaren veer-
in de haveni van öydney is gebeurd,
blijkt veeil ernstiger dan de eerste berichten
deden vermoeden. Een telegram van gis
teren uit Sydney meldt, dat het geheele
aantal slachtoffers zesentachtig bedraagt.
(Het stoomschip Tahliti, een boot van de
vaste pastw^rslljinj van Sydney naar San
Fmncisco, ramde de volle veerpont Grey-
cüffe biji het uitvaren. Veie van de vermis
ten waren schoolkinderen.
De Greycliffe zonk in drie minuten. Men
kon niet nagaan hoeveel menschen er aan
boord van de ponit waren. Sommige passa
giers hebben waarschijnlijk geen tijd meer
gehad om uit de kajuit beneden te komen.
De passagiers op de veerboot behoorden
tot een vroolljk piomo-geaelschap.
De Greycllife kreeg dadelijk na de aan
varing slagzij en de mensohen vielen toen
ton deel© in de haven, waar zij lagen te
worstelen. De gewonden schreeuwden het
uit van pijh. Enkele seconden dreef de veer
boot nog ondersteboven rond', toen zonk zij
als een steen. Vijf veerboten snelden te
hulp en ook een loodsboot en de Tahiti
bracht ook dadelijk haar booten uit.
(Het was een verschrikkelijk schouwspel
om het water met spartelende menschen
bedekt te zien. Menige drenkeling is ver
moedelijk, het slachtoffer van de groote
haaien geworden, die dikwijls in de haven
verschijnen. Haastig werden de mensohen,
die men1 pakken kon, aan boord gehaald,
wegens het gevaar, dat van de haaien
dlreigde.
Vele passagiers waren door den voor
steven van de Tahiti getroffen en kregen
vreeeelijfce wonden van het versplinterend
hout en staal van de veerpont. In het zie
kenhuis zijn 67 menschen opgenomen
Daar Sydney om zijn haven heen gebouwd
la, rijn de veerbooten! er de gewone ver
keersmiddelen, zooais elders trams en bua-
Vermeldt in Uw brief duidelijk.:
ai flaam en voorn amen,
bAdres stad, straat en huisnummer,
C) Leeftijd,
laamd
ging van 15 pot