5 FAAri'TABAK, Louis dqbbelm Reclane-Afdeeliho Clan allo* deelnemers Derde Blad. buitenland. binnenland gemengd nieuws Eldcris in dik blad is de laalsle kleur'-annonce van 10 BOHS van Vions. of SBONSvan! ons,óf 2 B0H5 van Vipond. DE ZUIDERZEEWERKEN Luchtvaart. Een soheepsbotslng te Sydney. VAN ZATEROAQ 5 NOVEMBER 1927 ENGELAND. EEN EXTRA-FEESTDAG NA KERSTMIS. Geltf* tn 1920, toen Kerstmis op Zon dag viel, heeft de koning Dinsdag 27 Dec. ▼an dit jaar tot beurs-vriBntie-dag in Engeland, Wales en Noord-Ierland ver klaard, zoodat allen die werken, toch hun dubbelen feestdag zullen hebben. DUITSCHLAND. DE BEZETTING VAN HET RIJNLAND 10.000 man vertrokken. Naar de Dein. Ztg.-dienst van welinge lichte zijde verneemt, heeft de verminde ring van bet aantal bezettingstroepen zijn beslag gekregen. De daarvoor aangewezen troepen zijn afgetrokken en de hergroepeering, die daarvan het gevolg moest zijn, heeft plaats gehad. Overeenkomstig bet plan hebben rond 10.000 man vreemde troepen het Rijnland verlaten. STAKING VAN TABAKSBEWERKERS Naar men weet hebben de patroons in de Saksische tabaksindustrie onlangs 12.000 arbeiders uitgesloten, nadat 180 hunner de staking hadden geprocla meerd. Het is niet uitgesloten dat de uit sluiting tot het geheele rijk zal worden uitgebreid. Hierdoor zouden 120.000 ar beiders opstraat komen te staan. Intus- en de Chineesohe reizigers die van Brit- sohe schepen komen gefouilleerde Tot nu toe wordt de boyoott nog niet toegepast op schepen die op stroom lig- koSe?aar daart°e Zal het wel spoedjS OOST-INDIR verduistering. ,.8;' ™T?]07é van 06 H as-Maatschap pij te Batavia, is verdwenen met medene ming van 14.000. personeele belasting te amsterdam. \ele gezinnen vrfl van belasting. ^©roeenteraad van Amsterdam heeft behandeld en goedgekeurd een voordracht waarbij de heffing en de in vordering van opcenten op de hoofdsom van de personeele belasting is gewijzigd. Door de wetswijziging van de Perso neel© belasting werd de minimum hoofd som waarvan belasting werd geheven ge- op 251. Daardoor vallen (0.000 gezinnen meer buiten de perso neele belasting. Het maximum opcenten werd vroeger reeds bereikt bij een huurwaarde van 600. Dit maximum wordt thans bereikt bij 1200. e mindere inkomsten voor de gemeen- te door deze wijzigingen bedragen bijna 800.000. VAN GEND EN LOOS. Het geheele bedrijf opgenomen In de A. T. O. Het Hbl. verneemt, dat thans definitief beslist is, dat het transportbedrijf van Van Gend en Loos na beëindiging van het pontract met de Ned. Spoorwegen op i Juli 1928, in zijn geheel zal worden overgenomen door de A. T. O. Daar deze Algemeene Transport Onder- Ingezonden Mededeeilng. varv af^edrtiKl, waarmede de serie van vijf compleel is. Zendtde Jde kleurde adv er ten tien uiterlijk, voor 20November as. aan: HOOGSTRAAT 106, ROTTERDAM. benevens bet vereischle aantal FAAH'B0HS, n.l. der courant, waaruit de at ankeert Uto brief voldoende, onvo/do< keerde brieven worden geweigerd 'rijn. fran schen hebben de georganiseerde arbel -. dera in de districten Hamburg, Bremen, ge!?k bf^enddusver Westfalen en Mannheim de staking reeds ^.b.enpJk^ .^nai. wtobusdlen- uitgeroepen. Het aantal stakere bedraagt 8te? 111 008 ,and e_x.Ploiteert, zal de oude hier 40.000. Ze eiachen een loonsverhoo- RUSLAND. TSJTTSJERIN. Naar verluidt laat de gezondheid van Tsjitajerin, die den laataten tijd aanmer- keUjk verbeterd was, thans weer veel te wensohen. Zijn werkzaamheden op het volkscommissariaat van buitenlandsche zaken verricht hij gezeten in een rolstoel. Er is dan ook geen sprake van, dat hij als hoofd der sowjet-delegatle op de voor bereidende ontwapeningsconferentie zal optreden. Hoogstwaarschijnlijk zal, als reeds gemeld, de leiding dezer delegatie berusten bij Krestinski, die zich dan te vens zal hebben te kwijten van de uiterst subtiele en moeilijke taak, te trachten tot een herstel der diplomatieke betrekkin gen met Engeland te geraken. MEXICO, onderneming van Van Gend en Loos het verdere vervoer op normale wijze voort zetten. Voor bezorgdheid, door sommige Kamers van Koophandel aan den dag ge- egd, als zou het publiek dupe worden van het verdwijnen van Van Gend en -.oos bestaat dan ook, naar ons verzekerd werd, niet de minste reden. Eerder valt 'e verwachten, dat het goederenvervoer in Nederland onder leiding van de A.T.O. zij het ook geleidelijk zal toenemen, dan dat bestaande diensten zouden ko men te verdwijnen. Zooveel mogelijk zal ook het oude per soneel van Van Gend en Loos wonden overgenomen, al zou bij een selectie niet vermeden kunnen worden, dat enkelen romen af te vallen. OOK CORRUPTIE IN DEN HAAG? Naar het OunvBur. meldt, bestaat er verdenking tegen eendge ambtenaren bij gemeentebedrijven te 's-Gravenhage, da; zij ziji het ook tot beperkte bedragen telden in ontvangst hebben genomen van «paalde leveranciers. Een! streng onder zoek is reeds ingesteld. NIEUWE MOEILIJKHEDEN IN MEXICO. Na de moeilijkheden, die president Cal les zoo pas gehad heeft met Gomez en anderen dis een opstand waren begon nen welke beweging vrijwel onder drukt schijnt te wezen hebben zich al weer nieuwe onaangenaamheden aange kondigd. Lorenzo Avalos, een berucht heer schap, dat Indertijd een rol had gespeeld in de bende van, thans wijlen, den roo- verhoofdman Pancho Villa, is thans zelf als bendehoofd opgetreden. Hij is in openlijk verzet tegen de regeering van Calles. Zulke opstanden van bandletenhoofden zijn niet ongevaarlijk voor een Mexicaan ■che regeering. Villa heeft jarenlang in het noorden van Mexico een waar schrik bewind gevoerd. Ten slotte was hij door de toenmalige regeering met toezeggin gen gepaald en weer in genade aangeno men. Daarop vertrouwende begaf hij zich naar de hoofdstad. Eenmaal in de mach' van zijn vroegere vijanden, is hij onder nooit volkomen opgehelderde omstandig heden vermoord. En thans, na Villa.... Avalos. CHINA. Verkavellngsplan voor den Wierin gel-meerpolder. Wanneer de op een drietal punten tua- schen MedemblJk en Den Oever reeds In ianleg zijnde dijk van den Wierlngermeer- polder en de dijk langs het achter den af sluitdijk van het Amsteldlep te vormen boeaemmeer, waarvan de aanleg binmen- tendeels langs de hoofdkanalen en dus langs de grens der polderafdeeliragen ont worpen. Gerekend is op een hoofdweg van Den Oever en daar aansluitende aan den op den binmenlberm van den afsluitdijk tus- schen Wleringen en Friesland aan te leg gen hoofdverkeersweg naar de In het oemtrum van den polder te stichten hoofd tort tor hmd al wmtoD moment voltooi! "ft** 7.n l l,nn 7,Hn «ri; rijun nok d* hu ModomhHr jollen lelden naar Medembllk, naar Lam- liertsohaag,, naar Aartswoud en naar Kol- horn, terwffl voort» nog een hoofdweg zal lelden naar De Haukes op Wleringen, waar aansluiting, wordt verkregen aan den op Wleringen aan te leggen Rijksweg naar Van Ewljoksslui» en verder. Te Medembllk, Lambertschaag en Aartswoud wordt da® aansluiting verkregen met de in het wegen- plan der Provincie Noord-Holland opgeno men hoofdwegen en met den in het rijks wegenplan opgenomen weg van Hoorn naar Medembllk. De „hoofdplaate* zal komen ln aid. HE op de grens van IV. waar een terp zal worden gemaakt, groot 1 HA. en hoog 1 M. -f NA.P., waarop dis open bare gebouwen zullen komen. opge- I den Nieuwe antl-Britoche uitingen. De Engelschen schijnen op het oogen blik in China weer min of meer te wor den beschouwd als de kop-van-Jut, waar op de Chinees als hij ten einde raad is sn niet meer weet, wat hij nu weer eens zal gaan probeeren, zijn krachten be proeft De regeering te Hankou, die on der bolsjewistischen invloed staat, heeft geweigerd een door de Britten gedaan mondeling verzoek in te willigen, om wij ziging te brengen ln een vroegere af spraak, de macht der Chineezen over de concessie werd vergroot, die der Britten geknot. Terwijl dit te Hankou gebeurde Is ook in Kanton weer iets aan het gisten. Sinds gisteren is te Kanton een nieuwe anti- Britöobfl boyoott-actie begonnen. Gewa pende Chineezen in uniform hebben zich opgesteld voor het bureau van den douane-dienst, en aan de kaden worden Brltsoh» koopwaren fat beslag genomen Driemaandelijkse!! bericht. VerkaveUngspdan Wleringenneer- polder. In de laatst verschenen Drlemaandelijk- sche Mededeelingeni betreffende de afslui ting en droogmaking van de Zuiderzee wordt melding gemaakt van den stand der verschillende werkzaamheden. We ontleenem hier enkele wetenswaar digheden aan. De overbrugging van het BalgzandkanaaL Met de uitvoering van den onderbouw \an deze overbrugging werd een begin ge maakt. De verhooging en verzwaring van zee weringen langs de noordzijde van Wierin gen Is gereed gekomen, met uitzondering van een gedeelte, ter lengte van ongeveer 250 M., van den) Noorder Oeverdiijk en van den langs de haven van Den! Oever gelegen Zuidier Oeverdiijk. Omringdijk van den slnisput op het Kornwerderzand. Het maken van den omringdijk van den slulsput op het Kornwerderzand werd met kracht voortgezet; alle dijken en opslag- terreinen werden boven gewoon hoogwater gebracht, met uitzondering van het zuide lijk gedeelte van den oostelijk en djjk van den sluisput, waar een opening is gespaard, die tijdelijk als toegang tot den put dienst doet. Met het opstarten eni bekleeden der beide westelijke, aan den omringdijk aansluitende, leidaninien werd voortgegaan voor zoover hiertoe in verband met het overige werk gelegenheid bestand; deze dammen1 zijn ongeveer voor de helft gereed. Met het op starten en boven water brengen van den grooten, aan den noordelUtoen dijk van den sluisput aansluitenden, daim werd een begin gemaakt. Tengevolge van het veelvuldig voorgeko men ruwe weer in den, afgeloopen, zomer werd voorts herhaaldelijk een minder om vangrijke sohade aan de iin uitvoering zijinde werken toegebracht, die dan hersteld moes ten worden en waardoor telkens eenige vertraging in den voortgang van het werk ontstond. Het Dri«mumd»Ujksch bericht bevat verder het: zuilen zjjm, en dan ook de bij Modemblik en bezuiden Den1 Oever te bouwen polder gemalen werkvaarddg zullen! zijn opgele verd, hetgeen tegen het najaar van 1929 is te verwachten, zal met de afmaling van den ingedjjkton polder een begin kunnen wor den gemaakt. Voordat echter de bedijking gesloten wordt, moet reeds een begin zijn gemaakt met het baggeren der kanalen en hoofd- tochten van den nieuwen polder, zoowel omdat daardoor tijdens de afmaling en bij het geleidelijk droogvallen van den bodem de toevloeiing van het water naar de ge malen moet worden verzekerd, als omdat deze kanalen op de beste en goedkoopste wijze tot stand kunnen worden gebracht door middel van baggeren. Ten einde de uitvoering der bovenbe doelde baggerwerken tijdig te kunnen voor bereiden, was het noodlg, dat het plan voor de kanalen en hoofdfocnteni, en daarmede ook dat voor de hoofdwegen in den nieuwen polder, reeds nu werd vastgesteld. Met het oog hierop werd door den dienst der Zui derzeewerken een verkavellngsplan maakt, betreffend© de verdeeling van polder in afdeellngen, de richting der hoofd- afvoer- en scheepvaartkanalen en de plaats der tusBchen de verschillend© polderafdee- iingen te maken sluizen, de plaats der tot toegang naar den polder te maken sluizen, de richting der voor het hoofd verkeer te bestemmen wegen en de plaats waar het polderoentrum zal worden gevestigd en in verband daarmede een terp zal worden ge maakt. Op de teekening is dit vastgestelde plan aangegeven Volgen» dat plan zal de polder, in verband met de hoogteligging van den zeebodem, worden verdeeld in vier afdee lingen, elk met een eigen polderpeil, dat voorlooplg in verband met die ln het Ver slag der Oommlseie-fLovink aangegeven be ginselen Is aangenomen op 1.40 M. beneden te oppervlakte van het laagste land in de betrokken afdeeling, waarbij de mogelijk heid! in het oog is gehouden om het peil later, ln. verband1 met inklinking van den bodem, nog met 0u60 M. te kunnen verlagen. De vier afdeelingen zijini: Afdeeling I, groot 2950 HA, met een voorlooplg polderpeil van 4.60 M. NA.P Afdeeling II, groot 6880 H.H, met een voorlooplg polderpeil van 6.80 M. NA.P. Afdeeling III, groot 7360 H.A., met een voorlooplg polderpeil van 6 M. NAjP. Afdeeling IV, groot 8220 HA, met een voorloopig polderpeil van 6.70 M. NA.P. De hoofdafvoerkanalen, die tevens voor de scheepvaart in den polder zullen dienen, zljin grootendeels langs de grens der polder- af deeling,en ontworpen en worden iderling door schutsluizen verbonden, terwijl die kanalen op een viertal punten, ni. bij Me dembllk, Kolhorn, De Haukes en Den Oever, door schutsluizen ia verbinding zullen worden' gebracht met het omringende buitenwater. Voot de bemaling van den polder zullen twee gemalen worden gesticht, één nabij Medembllk, in normale omstandigheden be stemd voor de bemaling van de afdeelingen H, IQ en' IV, en één bezuiden Den Oever, in normdie omstandigheden bestemd! voor de bemaling van de afdeelingen I en III, terwijl die gemalen zoodanig zullen worden ingericht, dat elke afdeeling een afzonderlijk bemalingewerktuig verkrijgt, doch elk van deze werktuigen zoo noodig ook een of meer van de andere op het gemaal aangesloten afdeelingen zal kunnen bemalen. Voorts worden de kanalen in de verschillende pol- derafdeelingen zoodanig door sluizen met elkander in verbinding gebracht, dat elk van de gemalen zoo noodig de bemaling van den geheelen polder zal kunnen overnemen, indien het andere gemaal door een of andere oorzaak tijdelijk buiten gebruik zou moeten worden gesteld. MEVROUW GRAYSON ZIET VAN HAAR OCEAANVLUCHT AF. Naar Reuter uit New York meldt heeft mevr. Grayson voorgoed afgezien van haar plan om dit jaar van de Ver. Staten naar K .perhagen te vliegen. Zij heeft de besprekingen met luitenant Belchen, die als haar nieuwe bestuurder werd genoemd, gestaakt ONGERUSTHEID OMTRENT KOENNECKE. Berlijn, 8 Nov. Men maakt zich hier te lande andermaal ernstig bezorgd over het lot van den vlieger Koennecke. Na een wekenlang oponthoud te Bagdad was hij eindelijk weer eens een beetje op dreef gekomen. Gistermiddag vertrok hi met de Germania van Karatsjl naar Al lahabad, waar hij gisteravond werd ver wacht Maar hij kwam niet Tot vanmid dag twaalf uur heeft men geen enke levensteeken van hem ontvangen, zoodat men vreest dat hij onderweg gedwongen is geweest, een noodlanding te maken. VLIEGONGLUK. Te Blagowjestsjensk is een vliegtuig van aanmerkelijke hoogte te pletter ge vallen. Zeven personen zijn bij het onge luk om het leven gekomen. DE D. 1220. Op de Azoren aangekomen. De Heintzel D 1220 ls gistermiddag om streeks 2 uur te Horta op de Azoren aan gekomen en heeft in de haven broeder lijk ligplaats genomen naast de D 1280, die ook al weken op gunstig weer ligt te wachten. Het vliegtuig heeft den afstand van Lissabon naar de Azoren (1680) in 9 uur en 85 minuten afgelegd en dus met een snelheid van bijna 180 K.M. per uur ge vlogen. dekking, dat haar hoedenkoffer, waarin zij haar brilianten ter waarde van 26.000 lrs. had verborgen, was verdwenen. Haar vader waarschuwde de recherohe, die vaststelde, dat de jongedame het slacht offer van een bekend oplichter was ge worden. EEN GEVECHT OP DB TREEPLANK. Autoben dendl even. Stads ©enigen tijd werden in Berlijn stelselmatig reserveautobanden van auto's gestolen, wanneer de chauffeur voor een schouwburg enz. wachtende, even tntukto. Dinsdagnacht echter zijn door de vast beradenheid van een chauffeur een drie tal mannen door de politie ingerekend, in wte men de d ad era van vele banden diefstallen hoopt te hebben gevonden. De chauffeur, die voor een restaurant op gasten wachtte, bemerkte dat iemand een van zijn reservebanden lossneed en er mede naar een iets verder staande auto holde, waarvan hij het portier open rukte, terwijl hij zijn buit naar binnen wierp. De chauffeur wist nog juist op de treeplank te springen, toen de auto weg reed. Steeds om hulp roepende en den chauffeur vasthoudende, gelukte het den bestolene na een heel eind meegereden te hebben, de chauffeur te dwingen de auto tot staan te brengen, waarna een hevig handgemeen ontstond, dat eindig de met een overwinning van den be stolene, die, hoewel hevig bloedende en half murw geslagen, zijn band wist te redden en tevens het nummer van de auto op te nemen. De politie heeft den dief en den Chauf feur van diens auto, benevens nog een derde man, gearresteerd. DE BEBLOEDE AUTO, Welke misdaad schuilt er achter? Op den hoek van de boulevard Oarnot en avenue Victor Hugo, in het bosch van Vincennea, ls Dinsdagmorgen door een agent een verlaten auto gevonden, een flinke wagen „h conduite intérieure". De jent waarschuwde den commissaris van lnoennes, die een onderzoek deed In stellen. De ruiten waren gebroken, de banken en de treeplanken met bloed be vlekt Een ongeluk la uitgesloten. De nummers waren bijna niet meer te lezen, uitgewisoht of verminkt Een koffer, achterop, was blijkbaar weggenomen, eege patroonhulzen werden op den grond gevonden. Spoedig bleek, dat de auto toebehoor de aan den heer Heringfeld uit Parijs. Deze verklaarde dat zijn auto hem op 26 Ootober 's avonds aoht uur was ontsto len. Achterop stond een koffer. Sinds het tijdstip van den diefstal heeft de auto, volgens den kilometerteller, 160 km. gs- loopen. BtJ naden' onderzoek werden ln de auto twee kogelgaten geoonstatoerd, op den grond ln de auto die erg bemodderd was, lagen verscheurde stukjes papier. Welk drama ls hier gebeurd? Is de auto door meer dan één persoon gesto len, die onderling twist nebben gekre- en? Zijn er een of meer slachtoffers? de Beine gegooid of ergens anders verstopt? De politie tost nog volkomen ln bet duister. Te Sydney ls Donderdag een veerpont ln de Watson-baai met het bjb. „Tahiti" in botsinf gekomen. De pont, die vol met passagiers was, werd zwaar beschadigd. Hst aantal slachtoffers. De veerpont zonk binnen 8 minuten ln een wolk van stoom, waardoor ongeveer 160 personen te water geraakten, waar iQ voor hun leven vochten. Er zijn tot nog toe negen lijken opgehaald. Op het oogenbiik gelooft men, dat 16 menachen zijn omgekomen, doch gevreesd wordt, dat er velen in de kajuiten zijn verrast. De laatste cijfers zijn: 11 duoden en 26 vermisten. poot Buitenland OPLICHTING. De „galante" verloofde. De doohter van een bekend Oosten- rijksch groot-industrieel, aldus vertelt het „BerL Tageblatt", leerde in den afgeloo pen zomer te Ostende een eleganten voornamen Hollander kennen en ver loofde zich met hem. Samen vertrokken zij naar Keulen, van waar het meisje al leen naar Weenen doorreisde. Natuurlijk zorgde de galante jongeman voor de ver zending van haar bagage. Na aankomst te Weenen kwam de jon- De hoofdwegen ia dea polder rijn groo- gadame echter tot de onaangename ohV Zesentachtig slachtoffers. Het ongeluk dat met de aangevaren veer- in de haveni van öydney is gebeurd, blijkt veeil ernstiger dan de eerste berichten deden vermoeden. Een telegram van gis teren uit Sydney meldt, dat het geheele aantal slachtoffers zesentachtig bedraagt. (Het stoomschip Tahliti, een boot van de vaste pastw^rslljinj van Sydney naar San Fmncisco, ramde de volle veerpont Grey- cüffe biji het uitvaren. Veie van de vermis ten waren schoolkinderen. De Greycliffe zonk in drie minuten. Men kon niet nagaan hoeveel menschen er aan boord van de ponit waren. Sommige passa giers hebben waarschijnlijk geen tijd meer gehad om uit de kajuit beneden te komen. De passagiers op de veerboot behoorden tot een vroolljk piomo-geaelschap. De Greycllife kreeg dadelijk na de aan varing slagzij en de mensohen vielen toen ton deel© in de haven, waar zij lagen te worstelen. De gewonden schreeuwden het uit van pijh. Enkele seconden dreef de veer boot nog ondersteboven rond', toen zonk zij als een steen. Vijf veerboten snelden te hulp en ook een loodsboot en de Tahiti bracht ook dadelijk haar booten uit. (Het was een verschrikkelijk schouwspel om het water met spartelende menschen bedekt te zien. Menige drenkeling is ver moedelijk, het slachtoffer van de groote haaien geworden, die dikwijls in de haven verschijnen. Haastig werden de mensohen, die men1 pakken kon, aan boord gehaald, wegens het gevaar, dat van de haaien dlreigde. Vele passagiers waren door den voor steven van de Tahiti getroffen en kregen vreeeelijfce wonden van het versplinterend hout en staal van de veerpont. In het zie kenhuis zijn 67 menschen opgenomen Daar Sydney om zijn haven heen gebouwd la, rijn de veerbooten! er de gewone ver keersmiddelen, zooais elders trams en bua- Vermeldt in Uw brief duidelijk.: ai flaam en voorn amen, bAdres stad, straat en huisnummer, C) Leeftijd, laamd ging van 15 pot

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 9