T Derde Blad. Gemeenteraad. VAN DONDERDAG 22 DECEMBER 1927 «MARINE" BESTOLEN V Ernstige beschuldigingen. Het Hbl schrijft: De minister van marine ad int heeft hij ü*r behandeling der Marinebegrooting de spoedige publicatie in uitzicht gesteld van het rapport der commissie, aan welke een advies werd gevraagd in verhand met 's ministers voornemen tot opheffing der rijkswerf te Hellevoetsluis. Die publicatie is, naar ons ter oore kwam tegen a.s. Zaterdag te wachten. Inmiddels worden door een brochure van het secretariaat der Federatie van personeel in 's Rijksdienst eenige feiten bekend, die voor de vraag, of in dit bij zondere geval de voorkeur voor opdrach ten aan particulieren boven werk in eigen beheer door het Rijk mag gelden, van beteekenis moeten worden geacht, in dien zij werkelijk juist zijn, Het blad vermeldt dan een drietal fei ten, welke wij onder meerdere reeds heb ben opgenomen in ons blad van Zaterdag LI. in het artikel over de opheffing of inkrimping van de Rijkswerven, en ver volgt dan: De brochure schat het totaal der te veel betaalde bedragen op een ton goudB. Wij weten niet, of deze en soortgelijke feiten zullen worden vermeld in het rap port. Wij hebben reden te twijfelen of dat zal geschieden. Is dat omdat ze on juist zijn, dan zal het Departement meenen wij middelen en wegen moeten zoeken tot het geven van een categorische tegenspraak. Onjuiste beschuldigingen van dezen aard, waarbij ingewijden heel gemakkelijk de namen kunnen voegen van degenen, die aldus met den vinger kunnen worden aangewezen, mogen niet onweersproken blijven, nu se z0n geuit op gezag van den directeur van het bu reau Scheepsbouw van het departement. Wanneer de feiten evenwel Juist zou den zijn. dan mogen ze niet den doofpot ln. De afschuwelijke opvatting, dat men den Staat gerust mag bestelen, die toch reeds te veel bij belastingontduiking, smokkelaars en anderen post vatte, kan niet worden geduld. Hier dient met kracht te worden ln- Segrepen en zoolang er geen zekerheid i, dat afdoende oontröle dergelijke» diefstal ten laste van de gemeenschap verhindert, zal men wel ln eigen beheer moeten blijven werken onder ae mits dat daar zooveel mogelijk waarborgen wor den getroffen tegen verliunmellng van 'slanas tijd en verspilling van rijksgeld en tegen eiken vorm van corruptie, die in de overheidsbedrijven, blijkens de gas- affalre stellig niet minder gemakkelijk Insluipt dan in het partlouliere bedrijf. Ongeacht de vraag der prlnoipieele on- wenschelijkheid van ambtelijk zaken doen. Tot zoover het Handelsblad. Wij mer ken op, dat het blad deze geschiedenis blijkbaar onaangenaam vindt en dat het daarom niet kan nalaten, bij voorbaat al eenige veronderstellingen té uiten, die hier niet te pas komen. Wij bedoelen hetgeen het blad schrijft over de waar borgen tegen verlummellng van 's lands tijd, verspilling van rijks geld en over corruptie, die in de overheidsbedrijven stellig niet minder gemakkelijk insluipt dan m het particuliere bedrijf. Wat die „verlummellng" betreft, dit ls in zake de rijks werven een legende; zij ls niet sterker dan die in de groote particuliere bedrijven waarmede de ma rinewerf kan worden vergeleken en 100- als wij meermalen hebben vernomen, eerder belangrijk minder. In de tweede plaats willen w*j in verband met de opmerking over het ver spillen van rijks geld en over de heerschende opvatting, dat men den staat niet mag bestelen, het blad even wijzen op den uitslag der aanbesteding voor den bouw der drie mijnenvegers. Had de marinewerf niet ingeschreven, dan zou bil opdracht van den bouw der drie vaartuigen aan de partlouliere scheepswerven een bedrag van olroa een half millioen (7 464.000) finaal zijn weg gesmeten. En wat betreft de „corruptie", deze boeman moet tegenwoordig telkens dienst doen Indien men een overheids bedrijf bestrijden wil. In dit opzicht zijn wij omtrent de handelingen der men schen, die in dit bedrijf ln h Rijks dienst een verantwoordelijke positie innemen, teer gerust ;er souden tal van voorbeel den genoemd kunnen worden, waaruit het tegendeel kon worden aangetoond Waarmede wÜ moeten toegeven, dat de pogingen tot net geven van „smeergel den" door de scheepsbouwers meermalen werden gedaan 1 Red. Held. Ort ZIJ, die zloh van heden af, voor min stens drie maanden, op dit blad abonneeren, ontvangen do tot 1 Januari versohljnende nummers GRATIS. Dl ADMINISTRATIE. Vergadering van den Raad der go- meente Helder, op Dinsdag 20 Deoembex, des avonds 8 uur. Bij den aanvang afwezig de heeren Van Dam en Grunwald, welke evenwel staan de de vergadering komen. De heer Van Dam verlaat evenwel voor het einde de vergadering weer. Notulen. Vaststelling der notulen van de verga dering van 18 October 1927. Zonder op- of aanmerkingen vast gesteld. Ingekomen stukken. a. Schrijven van Gedeputeerde Staten, houdende bericht van ontvangst van de Verordening tot wijziging van de Veror dening, regelende de samenstelling en den werkkring der vaste raadscommis- siën ais bedoeld in art 64 der Gemeente wet; b. Besluit van Gedeputeerde Staten, waarbij met vernietiging van het raads besluit van 8 Juni 1927 wordt beslist, dat de door het Bestuur der Heldersche Schoolvereeniglng gevraagde medewer king tot verandering van de inrichting van het schoolgebouw der Vereeniging, ten behoeve van het onderwijs in han denarbeid alsnog moet worden verleend; c. Bericht van H. J. Marinus, dat hij zijn benoeming tot hoofd van school 6 aanneemt; d. Bericht van H. J. Marinus, dat hij zijn voorlooplge aanwijzing tot plaatsver vangend Hoofd van School 8, zulke met ingang van 1 December 1927, aanvaardt (Voorgesteld wordt deze stukken voor kennisgeving aan te nemen). e. Verzoek van D. A. P. Bossen om eer vol ontslag als vakonderwijzer in het tee kenen aan de U.L.O.-school. (Voorgesteld wordt het ontslag eervol te verleenen met Ingang van een door Burgemeester en Wethouder te bepalen datum). Conform. Belastingen. Voorstel tot het heffen van opcenten op de hoofdsom der Rijksinkomstenbelasting en tot het vaststellen van een nieuwe ver ordening op het heffen van een plaatse lijke inkomstenbelasting. Held Ort 18 Deo. Hiermede annex zijn een drietal andere voorstellen, nL: Voorstel tot het vaststellen van een nieuwe Verordening tot het heffen van opcenten op de hoofdsom der Personeele Belasting. Held Ort 18 Deo. Voorstel tot het vaststellen van een verordening tot het heffen van opcenten op de hoofdsom der Vermogensbelasting. Held Ort 18 Deo. Voorstel tot het vaststellen van een verordening tot het heffen van een we genbelasting. Held Ort 18 Deo. De heer Woud uit zijn leedwezen, dat de betrokken minister van meening 1b, dat de belastingen moeten verlaagd worden, en het gemeentebestuur dadelijk de gelegenheid aangrijpt en met voor' stellen komt om 100 opcenten op de in komstenbelasting te heffen en die van de personeele belasting op 180 te brengen. De aanslagen blijven daaidoor voor de Inwo ners nagenoeg stabiel door het percen tage van heffing voor de gemeentelijke inkomstenbelasting eenlgszlnfl te verla gen, misschien wordt het eenigszins min der en merken onze belastingbetalers er niets van. Om de lagere heffing der ge meentebelasting en net bedrag, dat zon der dekking nog weer hooger is dan ver leden jaar, mogelijk te maken, stelt men voor 100 opcenten op de vermogensbelas ting en 6 van de belastbare opbrengst van eigendommen voor wegenbelasting. Als wij zoo doorgaan, gaat alles wat maar eenlgBzins kan, onze plaats van inwoning verlaten. De lasten zijn bijna niet te be talen, de zaken onzer gemeente gaan slechter en de belastingen worden steeds hooger. M. d. V., mij is een geval bekend, dat een Inwoner onzer gemeente in ver schillende belastingen, als rijks- en ge meente-inkomsten-, personeel-, grond- en Hoogheemraadschap tezamen 404.80 be lasting moet betalen, met een vastgesteld zuiver inkomen van 2886.—, en volgens de nu voorgestelde verhoogingen aange nomen zooals ln de bijlagen wordt ver meld. zal deze persoon nu moeten beta len 7 601.11, dus een vermeerdering van 98.—. Dit zijn cijfers, die lk met bewij zen kan staven. Is het nu wonder, dat de menschen zeggen: wij gaan Helder uit? Moeten er nu geen objecten gezocht wor den, waaitop bezuinigd kan worden? M. d. V., het ls vemchrlkkeHjk, dat nu, ter wijl de toestand op flnantieel gebied hier zoo sleoht ls, de vastgestelde post voor de verbouwing van het nieuwe raadhuis met 22.000.— ls overschreden. De heer Bohoef f elenberger vindt het gemakkelijk genoeg de begroo ting sluitend te maken, Indien men deze belastingobjecten als sluitpost gebruikt. Belastingheffing ls een noodzakelijk kwaad, maar rij mag eerst dan plaats hebben, als alle bezulnlglngsobjeoten zijn uitgeput En dat ls hier niet het geval, bezuinigingen rijn altijd nog wel te vin den. Deze sluitpost acht spr. wreed voor den belastingbetaler. De heer Van Os zal gaarne alle voor stellen tezamen behandelen. Spr. vindt de thans voorgestelde wijze van sluitend ma ken der begrooting eigenaardig. Natuur lijk moet het tekort ergens vandaan ko men, en noodgedwongen zal spr. dan ook met het eerste voorstel medegaan. Niet evenwel met de andere. Heeft het Ooi lege de gevolgen daarvan wel overwogen, vraagt spr. Wat men esnsrstjds geeft, wordt aan de andere rijde weder ontno men. Voor hen, die straks pensioen krij gen, zal dit niet zoo erg rijn, wel voor de vele klein-kapitalisten, die we hier heb ben; deze worden dubbel getroffen. Zij hebben hun spaarduitjes belegd in vaste goederen, nu wordt eerst hun vermogens belasting verhoogd, daarna vallen ze in de wegenbelasting. Het gevolg is, dat ze in de toekomst hun geld liever beleggen in gewaagde speculaties dan in vast goed in Helder. Immers, dat wordt vrijwel on verkoopbaar en men maakt den menschen het leven zwaar. Ook het Grondbedrijf krijgt hierdoor een zware klap. Van huur- prijsverhooging zal geen sprake kunnen zijn, want ondanks verlaging van huur staan vele woningen leeg. Er zijn vele gevallen van huiseigenaartj ee, die thans niet eens hun waterleiding kunnen be talen; hen treft men ook met de wegen belasting. Zijn de gevolgen van dezen maatregel wel ernstig onder de oogen ge zien? vraagt spr. De heer Trap vraagt of de opcenten op de personeele belasting vastgesteld zijn naar de geschatte' huurwaarde der peroeelen? Spr. is ter oore gekomen, dat het volgend jaar niet de geschatte huur waarde als basis genomen wordt, maar de werkelijk betaalde b :ur, zoodat dan ook dit verhoogd wordt. Iemand met een woning van 200.— geschatte huurwaar de, betaalt nu 16.76, naar de werkelijk ontvangen huur berekend, zal dat 81.60 worden. 660.— geschatte huurwaarde is thans 109.25, wordt dan voor 600.— werkelijke huur 148.40. Wegenbelasting wordt op den huurder verhaald, zoodat de huren dan stijgen zullen en de vrij stelling voor personeel voor dergelijke woningen ook vervalt De heer E Ij 1 d e r vindt het een wijze daad van het Ooilege eerst deze zaken te behandelen alvorens aan de begrooting te begihnen. Maar spr. meent dat het hiej; zuiver technische zaken betreft en de Raad zich niet behoeft vast te leggen aan de in de bijlage genoemde cijfers. Deze belastingen zijn het uitvloeisel van den dwang der regeering, die aldus wilde. Dat kan van de regeer] ng wel uit taotlsoh oogpunt geschied rijn, Immers men be taalt gemakkelijker vier maal een kwartje dan eenmaal een gulden, al komt het Qp hetzelfde neer. WIJ krijgen nu vier belas tingstelsels ln plaats van een, maar er ls maar Mn sluitpost en dat ls de inkom stenbelasting. De opcenten vermogens belasting moeten naar spr. meening los gemaakt worden van het eerste voorstel, want deze 10.000.— zijn alleen noodJg voor meerdere opbrengst Spr. komt er tegen op, dat uit deze nieuwe voorstellen 8.000.— meer wordt gehaald dan ver leden jaar. Deze 8.000.— moeten zX. uit bezuinigingen komen. De laagste en mid delste Inkomens worden in deze voorstel len verzwaard, de hoogere ontlast Met voorbeelden toont spr. dit aan. 1. Arbeider 1600.— inkomen, huis met huurwaarde van 180.gezin zonder kinderen. Betaalt thans 68.80; volgens de nieuwe voorstellen wordt dit 72.46. Als het huls zijn eigendom niet ls, wordt dit 4.50 straatbelasting minder, maar dan zal hi) zeker meer huur moeten betalen, omdat de eigenaar zijn straat- belasting op hem verhaalt 2. 2000.— Inkomen met huis van 200.— huurwaarde, gezin zonder kinde ren. Betaalt thans totaal 119.80, dit wordt 188.06. 8. 8000.— inkomen, huurwaarde 800.—, betaalt thans 260.02 wordt 260.16. Nu komt de kentering. Want 4. 4000.— inkomen met huurwaarde 400.— betaalt thans 400.10, dit wordt 889.96, dus 10.16 minder. Van de 8000 belastingbetalers zijn er pLm. 6000, die belastingverhooglng krij gen, nl. de laagste en -middelste groepen. De hoogste groepen krijgen verlaging. Mede-oorzaak van meerder betaling ls, dat de totale opbrengst van belastingen hooger geraamd ls ln tegenstelling met het vorig Jaar. Dit praeludium van de be grooting ls geen aangenaam gehoor en Indien wij onze atem hier niet aan geven, zal het Ooilege wel genoodzaakt worden het verdere ln de vermindering van uit gaven te zoeken. Dat iemand, zooals de heer van Os ver onderstelt, zijn gansChe vermogen in hul zen heeft belegd, komt niet voor. BIJ elk Htclsel komen verkeerdheden aan den dag; spr. geeft nog voorbeelden van auto- en motorrijwielbezltters. Iemand, die een auto bezit van 2000.— betaalt thans daarvoor 188.—, dit wordt nu 208.—. Een motorrijwiel 40.—, wordt 60.40. De heer Van der Veer ls verwon derd, dat de nieuwe wethouder van finan olën met deze voorstellen komt, en dat het Ooilege een voorstel van 100 opcenten op de vermogensbelasting aandurft We hangen daarmee een uithangbord op voor het geheele land om te demonstreeren hoe arm we zijn. En wie zal den moed hebben in aoo'n armoedige gemeente te komen? Men wordt hier geplukt tot men geen veer over heeft We hebben bordjes met dn maximum snelheid aan de grens der gemeente. Welnu, men schlldere aan den achterkant de woorden: „hier wordt men geplukt". Hoeveel van die z.g. bezitten zijn er niet die gelijk-, jazelfs achter staan bij een gemeente-arbeider wat lnko men betreft? Als zoo iemand sterft, blijft een weduwe achter ln veel ongunstiger om standlgfaeden dan die van een gemeente arbeider. Deze kleine vermogens worden te zwaar belast en men ontneemt iemanc den moed. Er zijn er om die reden ver leden Jaar dan ook versoheiden wegge gaan, die nu ln een andere plaats een 7 1000.— minder betalen dan hier. Als intussohen die opcenten op de venno gensbelastlng wat opleverde, zou spr. er voor zijn, maar nu strekt het de gemeente tot oneer. Laat men verstandig zijn en zichzelf het mes niet op de keel zetten Het ls thans de tijd om belasting te ver lagen en spr. had dan ook verlagings- voorstellsn verwacht Thans gaan we den kelder in. Straks wordt onze grond ge taxeerd, en die taxatie zal erg tegenval len, Hoe moet straks dat tekort worden aangevuld? Als we dit aannemen, zijn we tevens aan het eind van alles, en ieder, die eenigszins kan, gaat uit de plaats weg. Intussohen zal spr., die zelf bij deze belas ting betrokken is, niet tegenstemmen op grond daarvan. De heer Van Dam heeft ln de Cie. getracht de belasting op hetzelfde peil te xraden. De moeilijkheid is evenwel een goed belastingstelsel te vinden en de thans voorgestelde oplossing lijkt spr. niet zoo kwaad De kwestie is alleen of de verdeeling goed ia Als we door het ge wone accres konden bereiken, dat een hoogere belastingopbrengst bereikt werd, zouden we de wegenbelasting misschien tot de helft kunnen terugbrengen. Spr. stelt dan ook voor het percentage tot de helft terug te brengen, dus van 8 op 3. De heer De Zwart voelde aanvan kelijk geen aanvechting zich in het debat te mengen, omdat er geen aanleiding voor was. In de gehouden beschouwingen rijn evenwel enkele onjuistheden geslopen en meeningen geuit ten opzichte van het principe der nieuwe belastingen, die spr. even recht wenscht te zetten. Den heer EJjlders wijst spr. er op, dat de motorwet de kwestie dezer belasting heeft geregeld, zoodat de 180 opoenten niet tenvolle dïukken op de houders dezer rijwielen. Dat deze belasting ook hen treft, die auto's en rijwielen voor hun zaak hebben, zooals de heer Biersteker interrumpeerde, ls eveneens onjuist. Dit wordt geregeld in art. 81bls der nieuwe wet op de pers. belasting. De heer van Os meende, dat in onze gemeente geen kapitaal zit, toen de heer Eyldere iemand van 40.000.— noemde, werd hij zoo'n jeetje uitgelachen. Maar de offlcdeele sta tistische cijfers betreffende Helder ver meldden hier een aantal van 860 vermo gens met een totaal bezit van ruim 12 millioen. Als wij dus door opcenten op de vermogensbelasting te heffen onze ar moede zouden demonstreeren, waarom doet dan de allerrijkste gemeente van ons andl, den Haag, hetzelfde? Demonstreert die daarmede ook haar armoede? Neen, men demonstreert ermede, dat men In derdaad versohlllende bronnen van In komsten wil aanboren. Met de wegenbelasting treft men de uitwonende eigenaars. Komt men in den Raad met voorstellen om alle uitgaven te vinden uit de Inkomstenbelasting alleen, dan acht men dat niet ln overeenstem ming met een goede gestie, omdat de hoogste inkomens te zwaar worden belast. Als tengevolge van de aanschrijving van ïoogerhand alles wordt gedaan om door nieuwe belastingen te traohten aan te jooge inkomstenbelasting te ontkomen, deugt het ook weer niet. Zij, die hei sterkst tegen de hooge belastingen heb ben geopponeerd, komen nu met deze be zwaren en ze voeren allerlei grensgeval len aan tot staving van hun betoog. Spr. is geenszins bewonderaar van deze belastingvoorstellen, maar men moet bij de beoordeeling ervan de uiterste nood zaak ln aanmerking nemen. Het verbaast spr. van den heer Van der Veer de klaoht over te hooge belasting te hooren, omdat juist het platteland er belangrijk door wordt ontlast. ZJJ betalen niets aan die 68.000.— wegenbelasting. Zeer terecht, zij het wat eenzijdig, heeft de heer Eyl- dens cijfers gegeven, en aangetoond, dat de hoogere inkomens, die te zwaar waren belast, ontlast worden. En nu jammert men er over, dat daarnaast nog weer an dere heffingen geschieden. Dat la toch geen reëel e wijze van zaken doen. Laat men dan principieel het voorstel doen uit sluitend een inkomstenbelasting te hef fen. Maar dan krijgen de heeren van mij een deugdelijk en progressief stelseL Geen voorbeeld van een enkeling, zooals thans ls geschied, dat is geen principieel betoog. Het ergste ls wel, dat deze voorstellen uitgaan van dezen wethouder van finan- tiën. Men had mogen verwachten, dat zi; die hem zoo gaarne wilden, hem nu oo hadden gesteund. Spr. verklaart namens zijn fractie het gansohe complex bijeen te willen aanvaarden (met, zoo mogelijk, na- natuurlijk nog verlaging va nde wegenbe lasting) of niets. Voorop stond bij ons de 100 opoenten op die vermogensbelasting, en hieromtrent zal spr. gaarne een prin cipieel betoog aanvaarden. Maar men be- geve zich niet op zijpaden. De heer Grunwald heeft met be langstelling, maar ook met verbazing kennis genomen van deze voorstellen. Spr. heeft reeds bij de vorige begrooting als wethouder de straatbelasting naar vo ren gebracht, zij vond aanvankelijk In stemming bij de s.d.a.p„ maar tenslotte ls het ooilege er toe overgegaan langs ande re wegen naar dekking te zoeken. Wat toen voorgesteld ls, gesohledde noode, en wij werden tot de huidige regeling ge dwongen, die intussohen maar voor een jaar geldigheid heeft. Natuurlijk ls door het optreden van een nieuwen wethouder van finantiën de flnantleele toestand der gemeente niet veranderd en spr. zal al lerminst den nieuwen wethouder verwij ten met deze voorstellen te zijn geko men. Spr. ls van meening, dat de straat- bolastlng er moet komen, omdat wjj op geen andere wijze de begrooting sluitend kunnen maken. Daarbij la geen sprake van 8 maar zullen we het volle percentage moeten heffen. Er behoort voorts groote moed toe om nu te zeggen, dat men zloh niet vereenigt met het voorstel betreffende de opoenten vermogensbelasting. Van zeer bevoegde rijde heeft spr. geboord, dat er geen sprake ls van een opbrengst daaruit van 10600.—, zooals geraamd ls, doch dat men hoogstens 9000.— zal verkrij gen uit deze belasting. De vermogens zijn op Texel belangrijk hooger dan hier. Hier betreft het meerendeels zakenmenschen, wier vermogen vastzit in hun zaak, en wie eenigszins kan, gaat weg. Men treft dus Juist hen, dis tengevolge van hun za ken toch al zwaar belast zijn met andere belastingen. In ieder geval wordt dus deze opbrengst uit de vermogensbelasting 1000.— minder dan ls geraamd. Is het rechtvaardig, vraagt spr., uit de bedra gen, die men voor zijn xaken noodig heeft, nog 100 opoenten te heffen? Spr. ver klaart zich tegen deze belading. Men be denke ook, dat het hier niet betreft een voorloopig voorstel, maar dat dit als de finitieve belasting in de begrooting wordt opgenomen. En als men het stelsel aan neemt, is men gebonden aan de cijfer». Alleen als de uitgaven belangrijk minder zouden worden, kunnen deze cijfers won den verlaagd, maar dit zal niet het geval zijn. Spr. is niet bereid deze 100 opoenten vermogensbelasting te aocepteeren. Uit sluitend uit de inkomstenbelasting leven zooals vroeger geschiedde, gaat niet meer, mrar spr. vindt het verkeerd nu ineens aiies e nemen. De heer Biersteker is het met den heer De Zwart eens, die ten opzichte van deze voorstellen de groote lijn wil volgen. We hebben deze heffingen dan ook te zien als één geheel en ze komen hierop neer, dat we de burgerij eerst lie ten betalen uit den rechterzak en thans uit den linker, terwijl uit de vestjeszak ken ook nog wat bijeen geschraapt moet worden. Het eenig-billijke is één enkele heffing, maar men moet daarvan de con sequenties dan aandurven. De kwestie is hoever men daarmee gaan mag. Als we nu dit stelsel toepassen, zegt men in den Haag: o, het ls daar nog zoo erg niet Door de regeering ls lntusschen dit stelsel, dat voor de democraten het zwaarst te slik ken is, aangegeven: men heeft door de opoentenheffing op de personeele belas ting de zwaaretrgetroffen oategorleën ont last, maar te onzaliger ure heeft de mi nister toegegeven aan den drang om de gemeente het recht te verleenen ln dit opzicht verder te gaan dan tot nu toe was veroorloofd, en deze concessie doet al de andere met één pennestreek te niet In ieder geval heeft de regeering gezien, dat onze belasting te zwaar was, en daaruit ls het eerste voorstel ontstaan. Reeds tem vorigen Jare wees spr, op den preoalren tostand der gemeentelijke financiën, on thans wordt tengevolge der voorgestelde verlagingen 80.000— ontvangen, terwijl voort* door de 180 opoenten er nog weer 10.000.— extra uitgehaald wordt Te recht wees de heer Trap er op, dat er een herziening van de huurwaarde komt waardoor het niet buitengesloten ls, dat deze hooger wordt Het wordt dan voor de gemeente weer zooveel beter. Ook spr. is geen bewonderaar van de opoenten op de vermogensbelasting, maar men beziet deze zaak te optimistisch. Onze flnan tleele politiek dient zeer voorzichtig te zijn, en dit voorstel demonstreert wel den allerellendigsten toestand der financiën. Wij heffen nu 100 opcenten, dat is het maximum, terwijl Alkmaar 70 opcenten heft. De heer Borkert: Al vijfentwintig jaar langt De heer Biersteker: Maar weet de heer Borkert ook de opbrengst? Te Alk maar put men uit 70 opoenten 87.600.—, terwijl wij met 100 opoenten 10.600.— ramen. Er volgt uit, dat de vermogens belasting hier ter stede 6en object is, waarover we ons niet druk behoeven te maken. Btraatbelasting vindt spr. in een gemeente als de onze uit den booze, om dat we hier exceptioneels toestanden heb ben, doordat vele kleine luyden eigen dommetjes bezitten. Schier ledereen heeft zijn eigen huisje, en slechts enkele wei nige eigenaren blijven over met meerdere woningen. En dit zijn voor een goed deel nog klein-kapitalisten, die uit deze eigen huisjes hun Inkomen putten. Deze men schen worden extra zwaar belast. Afwen telen op den huurder geschiedt niet, en zoo acht spr. deze belastingheffing ln strijd met het in vele politieke program ma's prijkend beginsel van belasting naar draagkracht. Voor de grootere peroeelen bestaat evenmin mogelijkheid op verhaal, omdat deze meest op contracten zijn ver huurd, die over eenige jaren loopen. Men spreekt voor de inkomstenbelasting van een vast percentage van 6.8, maar dit kan even goed meer worden, wij kunnen dat pas tegen Mei bezien. Men moet deze be lasting dus losmaken van de straatbelas ting. De heer Bok beantwoordt de verschil lende sprekers. Het was te voorzien, dst de voorstellen niet alle even gunstig zou den worden ontvangen. De reden van hun indiening was een brief, die spr. bij zijn optreden vond van den Minister van Bin- nenlandsche Zaken, waarin werd gezegd, dat de begrooting niet was te accepteeren omdat de inkomstenbelasting te hoog was. De minister wees daarbij op de nevenbe lastingen. Spr. vond alle financieele zaken bij rijn optreden ln orde en de begrooting al voor een deel gereed, zoodat daar niet veel meer tegen ln was te brengen, behou dens een verlaging van enkele posten. Als we de begrooting goedgekeurd wensohten te hebben, hadden we ons aan de aanwijzingen der regeering te houden. Spr. was dus, zij het met bloedend hart, genoodzaakt deze bijbelastingen te aan vaarden. Het percentage Inkomstenbelas ting kan later worden vastgesteld, maar men kan vrijwel deze basis aanhouden. De voorstellen zjjn bij de nleuw-lngestelde flnantleele commissie geweest, en deze heeft na ernstige overweging en meer dere vergaderingen er zich tenslotte mede vereenigd Spr. beantwoordt thans de versohlllen de sprekers afzonderlijk. Den heer Woud zegt- hij, dat de raming van 10.500.— geschiedde om haar aan te passen aan de verminderde inkomstenbelasting. De heer Woud haalde cijfers aan van verhoogin gen, maar hield daarbij geen rekening met den kinderaftrek. Ook spr. heeft en kele cijfers; voor een Inkomen van 1800.— (gezin met 8 kinderen) was de belasting vroeger 92.14, thans 86.86. De heer Bohoeffelenberger had liever eerst bezuinigingen ingevoerd alvorens

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 17