Herman Nypels
Glacé met bont 4"
Nappa-Glacé met wol 4"
Astrakan-filacé, gevoerd 2.M
Gebreide Handschoenen l.50-2"
Pullovers 4.60- 6.60- 8.60-10.5°
Bontmutsen 6.e0
Wollen Vesten 3.B0-5.a0-7.50-9.B0-11.60
TWEEDE EN LAATSTE BLAD
PLAATSELIJK NIEUWS
Gnuift Tficut-Handschoenen l.so-l 75-2.!S
in i"
Ingezonden Mréodoellr
VAN DINSDAG
ECEMBER 1927
Naar wij vernemen heeft Ds. O. O.
de Kloet, Herv. predikant alhier, het be
roep naar Veendam (Gr.) aangenomen.
UttaLag der gehouden aanbesteding
op Zaterdag 17 Dec., in café de Pool door
den architect, den heer J. J. v. d. Leek,
toot het verbouwen van een woonhuis tot
winkel aan de Koningstraat No. 102, voor
rekening van den heer A. Bandt te
Hélder.
Ingeschreven werd door: Gebr. van
Pélt 2680.—, Gebr. Ran f 2770—, M. C.
v. d. Plas 2799.—, H. Freeke f 2800.—,
C. Bot 2890.—, J. O. v. d Plas 2894.—,
J. P. van Os 1 2900.—. G. Groot 2937.—.
JAARVERG. H.-H. BOND VAN CHR.
HARMONIE EN FANFAREVEREEN.
Naar men, ons mededeelt, zal de jaarlijJc-
ache algemeene vergadering van deni Noord-
HoUanaschen Bond van Chr. Harmonie- en
Fanfare-vereeniigingeru gehouden worden
2en Kerstdag 'in Hdtel „BeLlevue" alhier.
Bondsbestuur en afgevaardigden worden
verwacht met den trein van 11 u. 36, en
tullen door de „Oranje Harmonie Kapel"
met het «pelen van den Bondsmarsch. wor
den begroet. Daarna zal het gezelschap per
auto een tocht maken, waarbij een en anoer,
o. a. de versterkte zeewering, cal wonden
bezichtigd.
WATERLEIDING.
Wij vestigen de aandacht op de adverten
tie in dit nummer betreffende de afsluiting
van verschillende wijken, en wijzen er op,
dat de betrokken bewoners hun hoofdkraan
moeten afsluiten en leidingen leeg moeten
laten loopen.
DE DIJKWERKEN STOPGEZET.
Tengevolge van de ingevallen strenge
vorst moesten de dijkwerken voor onbe-
paalden tijd worden stopgezet. De dertig
arbeiders die nog aan het werk waren
met den aanvoer van klei, zijn gistermor
gen ontslagen en met den eersten trein
naar Friesland vertrokken. Dat is de
schaduwzijde van de vorstvreugde.
Zooal» men weet is het werk aan den
dijk bijna gereed, alleen moest nog een
hoeveelheid klei aangevoerd worden voor
het grondliohaam. Hierin was eenige
stagnatie ontstaan en vandaar dat het
werk geen voortgang kon hebben. Nu
men echter weer druk bezig was en de
laatste hand spoedig gelegd zou zijn komt
de vorst tusschenbeide en het is nu niet
te voorzien wanneer het werk voltooid
kan worden.
PAARD OP HOL.
Zaterdagmorgen te ongeveer half elf
VAN EFN DRONKEN MATROOS. Met de Invallende vorst zijn natuurlijk
Een dronken ^,7^^ JK^SSTSSKU.'WS
aanstalt» maak!' im zich in de Kerk-
gracht te verdrinken, afgezien van het
feit, dat hij vermoedelijk niet door de
ijslaag heengekomen zou zijn, kwam vlak
voor den waterkant te vallen, werd door
?n chauffeur van een juist passeerende
a obus van den heer Moornrn opgepikt
naar zijn woning in de Middenstraat
Titrroeopd,
GOED AFGELOOPEN.
Naar wjj vernemen, is den le luitenant
O. S. Heeoraa van Vos» van het reg. kuat-
artAltarle Woensdag j.1. te Amsterdam met
keloosheid en zij zullen wel wensehen,
dat de vorst niet lang aanhoudt. Dat we
zeer waarschijnlijk meer kou en vorst
zullen krijgen, bewijst het berieht, door
het perebureau Vaz Dias verspreid en af
komstig van hot llcteej. Instituut te de
Bilt Uit dat bericht blijkt namelijk, dat
op het oogenblih esn koude stroom over
Europa trekt, die ia de koogere lucht
lagen buitengewoon lage temperaturen
veroorzaakt Dit ia een groote bizonder-
beid, omdat meestal de koudegraad zich
niet kooger dan tot enkele honderden
meters uitstrekt. Daarentegen ifl de laat-
het paardrijden bdj het nemen van een Mn- ete dagen de temperatuur op tweeduizend
dermia, een ongeluik overkomen, waarbij tij meter hoogte boven ons land gedaald tot
o. m. van het paard een klap in het gelaat min 19 graden CelliuA Men moet tot ver
kreeg. Na geneeskundig onderzoek i« ko- in de historie teruggaan om ten onzent
men vast te staan, dat tengevolge van dezen lagere atmosfeer-temperaturen te vinden
klap een neustfractuur is ontstaan, juist op dan thans worden waargenomen. Van-
de echeidirgsLnin' van1 kraakbeen en been daar, dat thans uit zuidelijke streken,
van den neus. Het moet als een groot toeval uit de zonnige Riviera, uit de Pyreneën
worden beschouwd, dat dit ongeval1 zoo goed en Mareeille berichten komen van bui-
is afgeloopen. tengewoon lage temperaturen; ln Oannes
Naar wij vernemen, hoopte luit Heerma bijvoorbeeld 5 een geweldig pak sneeuw
van Voss wederom «ijn dienst te hervatten gevallen, tot groot vermaak van de jeugd,
Ingezonden Mededeling,
HEEREN. MODEMAGAZIJNEN
die zooiete nog nimmer had meegemaakt.
Amsterdam, Rotterdam en andere
plaatsen in ons land hebben al flink van
de ijssport geprofiteerd. Hopen wij, dat
van de pul werd licht beschadigd. Door
den schok vlogen de kisten, die op den van de
wagen stonden, naar voren en raakte de
voet van den heer Bakker bekneld. De
heer B. werd bij Dr. Schürmann binnen
gedragen, die een enkelbreuk constateer
de en overbrenging naar het Hospitaal
noodzakelijk achtte.
Per auto werd de heer B. naar het Hos
pitaal vervoerd.
De wagen was ook beschadigd, doch het
paard mankeerde niets.
REVUE ,,'T 18 DIK IN ORDE!"
Om- aan de vel© aanvragen gehoor te
geven, zal de heer Boelens eern speciale
é.ite-vooirstelling van zijn succes-revue
geven op Donderdag a.s. in „Casino", om
ook hen, die bij voorkeur niet o Zondag
uitgaan, in de gelegenheid te ste deze
aardige revue te gaan zien. De en léeprijs
en morgen weer te gaan paardrijden te Am
sterdam.
OUDERWET8CHE IJSDAGEN.
Winter!
Onze vragenderwijs gesehreven ver
onderstelling, dat we een witten Kerstmis
zouden hebben dit jaar, heeft goede kans
te worden verwezenlijkt Want na den
niet grooten sneeuwval, die evenwel alles
met haar vlekkeloos-witte laag bedekte, o
Is de vorst ingezet en al spoedig lagen schien korte vreugde!" Vooral op het z.g.
alle vaarten, slooten en kanalen dicht Bialkengrachtj© (achter de houtzagerij
Gaf de sneeuw al aanleiding voor Jon- van den heer Oortgijzen) was het druk.
gens en meisjes tot het inrichten van glij- Hier waren zeker een tweehonderd rij-
baantjes, nu een dun laagje ijs de wat©- der* en rijdsters die hun hart ophaalden,
ren bedekt, kunnen ook reeds de grooten Dat het ijs echter nog niet al te betrouw-
lang-ontbeerde ijssport profi- baar was bliek wel uit het angstwekken-
HELDER
SCHAGEN
worden, zal van omstandigheden afhan
gen, namelijk van h© tijdig gereed ko-
men. Maar in ieder geval dan morgen-
men er hier ter plaatse ook van gemetenhetg-en nog *4 nader zal worden
ma8 J bekend gemaakt
Zeiden »e hierbOTen d>t er Zondeg De kon tot
KïltJT „T.Ï^m"±6ow..0.E SS heden, dank r» de «aploeg, d.« di.net
Amsterdam nog volhouden.
ijs waagde, gisteren (Maandag) waren het
er eïds tientallen die de schaatsen onder
gebonden hadden en genoten van de mi©
teeren. de buigen en golven. Het bleef dan ook
Zondag werd er hier en daar wel gere- gevaarlijke vreugde en daarom mis-
den, maar het was de ware Jjspret nog schien juist was het voor velen zoo aan-
niet Immers, het ijs was nog in 't geheel1 trekkeiyk. Op de Fortgrachtci was het
niet betrouwbaar; het nog dunne laagjeJmlnd-'i druk, doch ook hier waren er die
kon wellicht een enkelen waaghals in de het g-waagd hadden, zij het dan met I loosheid hier ter plaatse bedenkelijke
verleiding brengen een nat pak te halen1 doodsverachting, ora een baantje te ma- j vormen blijft aannemen:
ADRES AAN DEN RAAD.
Door den Helderschen Bestuurdersbond
la het volgende adres aan den Raad der
gemei nte gezonden:
Geven met verschuldigden eerbied te
kennen ondergeteekenden G. A. Minnes
en J. W. v. Teeckelenburgh, respektiev*
lijk voorzitter en secretaris van den Hel
derschen Bestuurdersbond, kantoor hou
dende ten huize van tweeden ondergs-
teekende Oude Kerkstraat No. 2,
dat, evenals voorgaande jaren de werk-
zoo niet erger! maar zelfs de hard
nekkigste rijders bleven vooralsnog wij
selijk thuis in afwachting, dat de vorst zou
aanhouden. De nabijheid der zee la voor
onze stad altijd een factor van beteekenls,
waardoor wij ontkomen aan uitersten in
zake temperatuur. Want tezelfdertijd, dat
van hier 5 graden vorst werd gemeld, no-
neerdt de Bilt er tv alfl Geen wonder,
dat men daar reeds ernst denkt aan
de ijssport, te meer, daar het zoete bin
nenwater spoediger bevriest dan onze
Intusschen,
wc zullen den moed niet laten zakken;
onze IJsclub „Het Noorden" ia paraat en
heeft bereids maatregelen genomen voor
uitstekende en spiegelgladde bannen, die
wellicht, als deze courant verschijnt, al
VECHTPARTIJ IN DE SPOORSTRAAT K™Pend zijn.
Met de sneeuw e vorst sljn ook
voor dezen avond is gesteld op 1.(alles brakke slotoen en vaarten.^
inbegrepen!), terwijl nog een gedeelte der
zaai beschikbaar is 60 cent per plaats.
Voer plaatsbespreking zie men de adver-
teni io in dit blad.
Zondagavond raakten een paar brood
dronken dijkwerkers ln de Spoorstraat
ken. Gelukkig is deze waaghalzerij, voor dat de nood ln de gezinnen der betrok-
zoover ons bekend, zonder persoonlijke kon werkloozen en ln die der meer be-
ongelukken afgeloopen, wel zakte er Zon- hoeftige arbeiders zeer hoog is:
dag een schaatsenrijder ln de Fortgracht dat net adreseanten voorkomt, dat door
door het ijs, doch deze wist zich weer op 'en extra uitkeering aan al deze gezin-
het droge te werken en kwam er dus me' on te verschaffen, hun nood wel niet
een nat pak af. Overigens zullen er na- erminderen zal, maar toe zal kunnen
tuurlijk wel jongens zijn die met extra worden voorzien in het ho- gat noodza-
natte voeten thuis gekomen zijn, doch dat; kelijke:
sloeg het paard,
gen van den h«i
Spoorstraat, op h
op den wagen en
voor den winkel 1
zerstraat, toen zij
van een streng sch
Het dier holde eert
en voor den wa-
:er, blertjottilaar,
heer Bakker zat
juist wegrijden
■n heer Pronk, Kei-
•d door het br ken
en op hol sloeg,
en van de k< rst»
is iets waar we niet eens over praten en
de oudere natuurlijk ook niet Als het nu
maar blijft vriezen dan is het gevaar ook
voorloopig geweken en kunt u uw hart
eens ophalen aan de ijsvreugde.
Zoo schreven wij Maandag. Inmiddels
is de vorst aangehouden, zoodat voor de
liefhebbers van de ijssport en dat zijn
er velen in deze stad van West- en an
dere Friezen de vooruitzichten gun
stig zijn. In den afgeloopen nacht vroor
het hier ter «itede 8 graden en bij aanhou
denden Oostenwind zal de vorst nog wel
voortduren.
Ijsbanen geopend.
Hedenmiddag twee uur zijn de banen
onze vogels ln massr het bedelen ge-
trokken. De schuwe r; wen wagen zich
slaags met eenige agenten van portie en thans ver in de stad, en cirkelen boven
een matroos De dijkwerkers maakten bet de grachten en de straten rond, in de
in hun brood-, rouxonheil een ge mi sjes hoop op een brokje voor hun eeuwig hon-
lastig, waaraan een matrw s h erg rde ger'ge maag. V- sschen en meezen en
en *n m 8een me* de man- spreeuwen, ze komen op de erven bijeen
en aan tl wat van ling ;5. T eg te halen, van de IJsclub „Het Noorden" geopend.
De ve ir ij trok lijk uit'i- willen onze ie, eens aan hen denken? Deze banen bevinden zich op de fort-
mate groote belangstelling an de zijde Met korstjes kaas geeft u ze een goden- gracht nabij Erfprins; reeds gisteren is
van het publiek, dat hierin een dankbare maal, daar zijn ze fel op, voorts de krui- men den geheelen dag bezig geweest met
tiidpasseering zag. Surveilleerende agen- mels van de ontbijttafel, vooral bruin de voorbereidende maatregelen van het
ten grepen echter in, doch hadden een brood lusten ze graag. Lijsters en merels
heel wer'; om een van de wo stelingen houden veel van rotte appels, fijngesne-
d Heils om.
v 'izerstraat-V
po'ten van het Lego
op den hoek van de
gracht stond en rende toen over d
zersbrug. De wagen botrte daarna
den winkel van de Wed. de Groot, den
wijnhandel op den ho k Wecststraat-Ach
tergracht W.Z. De houten betimmering
die
est-
Kei-
gen
ren gen. De an-
??n beweging
naar h -t 1 au over te
dore giing dig uit
mee, wat het meest standige was.
Na veel mc te geluk', het den agenten
eindelijk den r an het hoofdbureau in te
•1 schillen van appels, p ren. bananen
i dere vochten. Heeft u stoicee spek-
- rd, reaj's ham, rookVl" "Soh e.d.,
is dat ook van hun gading. Kunt u
t zoo neerleggen, dat ze het op de
werken, waarmee het schouwspel voorplaatsen zelf moeten eten, dan is dat aan
het publiek was afgeloopen, dat voldaan te bevelen, daar bij het opvliegen menig
de Spoorstraat-wandeling voortzette. I stukje verloren gaat
in orde brengen, enz. Maar hoewel ook
gisteren al zij het sporadisch ge
reden werd. zooals we boven zelden, was
het ijs nog niet van dien aard, dat de
IJsclub de verantwoordelijkheid aandurf
den haar banen open te stellen. Nu, na
dezen stevigen vorstnaoht, is het ijs sterk
genoeg. Men zij evenwel indachtig, dat
deze banen uitsluitend voor leden open
staan. Of ze ook hedenavond geopend'
dat zij, uit hoofde hiervan Uwen Raad
beleefd verzoeken aan alle werkloozen en
ben, die worden ondersteund door Burger
lijk Armbestuur of Kerkelijke Diaoonle
een extra uitkeering te verstrekken voor
de Kerstdagen, een en ander in overeen
stemming met het door Uwen Raad ge
nomen besluit op ons adres van 2 Decem
ber 1926.
Hetwelk doende, enz. enz.
volgt onderteekenlng.
Aan B. en W. werd naar aanleiding van
bovenstaand adres het volgende schrij
ven gericht:
Edelachtbare Heeren.
Met verwijzing naar het adres van on
dergeteekenden aan den Raad der ge
meente Helder d.d. 10 December jï
meenen ondergeteekenden het volgends
ter kennis van Uw College te brengen.
Het heeft herhaalde malen onder de
werklooze leden der vakbeweging ont
stemming gewekt dat zij hun uitkeering
ontvingen door middel van het Burgerlijk
Armbestuur. Zij meenen dat, waar zij bij
dragen aan de instandhouding der werk-
loozenkassen en dus een werk verrichten
van maatschappelijk belang, zij ook op
het punt van extra uitkeering bij Kerst
mis niet andere behandeld moeten wor
den als de gewoonte is bij de gewone
werkloozenuitkeering.
UIT DE GESCHIEDENIS VAN HELDER
EN HET HELDERSCHE KANAAL
OVER DE LAATSTE 100 JAAR
door P. C. de Boer en J. Brouwer.
14)
Verbreeding van het kanaal.
Door dit alles werd de gemeente voor groote en
belangrijke uitgaven geplaatst, ook wat onderhoud
en uitbreiding van het Held. Kanaal betreft. „Door
de toegenomene bebouwing en de vermeerderde be
volking", zoo schrijft het gemeentebestuur in zijn
Jaarlijksch overzicht van 1858, „wordt dringende be
hoefte gevoeld aan een ruimere, diepere en betere
richting van den ingang van het kanaal. Om dat
doel te bereiken is in het afgeloopen jaar bij het
Gouvernement aanzoek gedaan om den grond, waar
op het Tolhuis in den Grooten Rijksweg nabij dien
ingang is gebouwd, aan de gemeente af te staan, en
het Tolhuis te doen verplaatsen." Bij het daarop ont
vangen antwoord werd in bedenking gegeven die
verbetering aan te houden, totdat beslist zal zijn of
al dan niet gevolg zal worden gegeven aan het plan
tot verruiming van het Noord-Hollandsch Kanaal op
dat punt. Ofschoon daarin voorloopig is berust, werd
uit de bij dit antwoord aangevoerde motieven om den
mond van het Heldersch Kanaal toegankelijk te ma
ken voor groote zeeschepen en in verband daarmede,
later een ruime gelegenheid daar te stellen, voor
namelijk tot het bergen vam houtschepen, wier la
dingen veel ruimte beslaan, dewijl de Koopvaarders-
binnenhaven daartoe ongeschikt is, en ook bij ver
wijding blijven zal, door den gemeenteraad aan
leiding gevonden het denkbeeld aan het Gouverne
ment te ontwikkelen, om van rijkswege een binnen
haven in de gemeente tegen het Heldereohe Kanaal
daar te stellen, welke voor een twintigtal schepen
een© los- en legplaats zoude kunnen aanbieden, welk
plan vooral aanbeveling verdient dat eene ver
wijding van de Koopvaarderebinnenhaven tot geen
S*w«&Mkt doel zoude leiden m svenuUn aosder be
langrijke uitgaven voor het Rijk kan plaatshebben.
Blijkens het hierop ontvangen antwoord werd de
daarstelling dier afzonderlijke haven hoofdzakelijk
van plaatselijk belang beschouwd en zoude er weinig
kans bestaan, dat daartoe van rijkswege werd over
gegaan of eenige belangrijke subsidie te erlangen.
In 1859 werd bij de voortgezette ophooging van de
Nleuwstad het kanaal aan de oost- en westzijde van
de Botbrug over eene lengte van 296 strekkende ellen
met 4 ellen verbreed en tegelijk de bocht voor de
Nleuwstad met 1 el over een lengte van 70 el, zoo
mede het boord tot de gasfabriek over 180 el met 1 el
en de bocht achter de Windsteeg ter lengte van 00
en ter breedte van 2 el afgegraven. In dit jaar werd
de Mosterdbrug gelegd; de kosten hiervan bedroe
gen f 7987.
In Mei 1860 werd aanbesteed:
a. het verbroeden van het Heldersch kanaal aap
de oostzijde der Botbrug over een lengte van onge
veer 630 ellen, en ter breedte van 4 el.
b. het vernieuwen der brug in den jaagweg.
c. het dempen van een sloot langs den jaagweg,
lang 820 el ter verbreeding van den weg.
d. het maken eener afwatering ter lengte van
ongeveer 846 el,
e. het dempen der sloot en het ophoogen van een
terrein in de Nieuwstad.
f. het zetten van ongeveer 629 el steenglool-
lng op het nieuwe kanaalboon!.
De kosten hiervan bedroegen 9090.—. De werk
zaamheden waren ln Ootober geëindigd. De houten
steiger aan het begin van het Held Kanaal (West-
plein) werd door een basaltmuur vervangen. De kos
ten hiervoor bedroegen 8098.In 1862 werd, zoo
als reeds is gereleveerd de bestaande Molen- en
Nieuwe brug vervangen door draaibruggen; de kos
ten hiervan bedroegen 24820 en 14214.—, totaal
39084.—. Het volgend jaar werd aan gebr. Janzen
vergunning verleend tot het maken van een brug ln
den weg langs de gasfabriek tot toegang van het
kanaal naar de nieuwe houtzaagmolen (Fabrieks-
gracht). In dit jaar v i ook de draaibrug bjj de
Zsetaksiids QQgzltvrai.
Groote kosten voor onderhoud
Intusschen vereisohte het kanaal een meer inten
sief onderhoud; wel was het van tijd tot tijd eens
uitgebaggerd, maar om de groote kosten geschiedde
dit niet regelmatig. Ook de kanaalboorden eischten
voorziening, en voor deze en andere werkzaamheden
werd in 1864 een geldleening gesloten. Het onder
houd werd voor een tijdvak van zes achtereenvolgen
de jaren aanbesteed en voor f 61000.— gegund aan
den heer J. H. Visser te Bliedrechtl) Het kanaal
wtrd uitgediept tot 8 M. A. P. en met de vrij
komende specie het Molenplein vergroot In 1866
werd dit werk voortgezet, de basaltmuur langs het
Molenplein was ln April 1871 voltooid. Dit werk
koetto 7420.—. De boorden werden van steen, het
geen een groote verbetering was. Dit laatste werk
was in 1860 gereed.
Door een en ander werd het uiterlijk aanzien der
stad zeer verhoogd. Nog in 1847 schreef van Dam
den Boumeester: „wij vinden hier geen geboomte,
onder welks dicht lommer wij al wandelend be
schermd zijn tegen de brandende stralen eener heete
zon", maar ln de Jaren waarvan wij spreken, vond
men aan den Kanaalweg en de Hoofdgracht rijen
lommerrijke boomen. „Men volgde toen waarschijn
lijk een betere wijze van beplanting of gebruikte een
ander soort boomen dan weleer", aldus Dekker,
„want ofschoon men ln vroeger tijd veel moeite had
aangewend om hier boomen aan te kweeken, was dit
niet gelukt". Helaas hadden ook latere pogingen tot
beplanting verre van schitterende resultaten, hoewel
men wegens de overheersohende noordwesten win
den, een lage soort aanplantte, welker toppen nog
door de overigens al vrij laag zijnde huizen
gevels beschermd werden. En de oude boomen van
vroeger hebben hun besten tijd gehad; het zal bin
nen enkele jaren noodig zijn dit vraagstuk opnieuw
onder de oogen te zien.
Wij zeiden boven reeds, dat aan het einde van het
ka' aal, nabij het Westplein, een steiger is gemaakt
m een basaltmuur, voor het 'ossen van vracht-
si pen. Deze prefereerden evenwel dén steiger na
bij het Molenplein, die meer in het oentrum der ge
Ig, Motel tets bgglutÊ vtfalg gebruik*
werd. ,,'t Is jammer, dat dit gedeelte kanaal niet ge
dempt is geworden," zegt Dekker. „In dat geval
zou het Westplein inderdaad een prachtig plein heb
ben kunnen worden". Bijna een halve eeuw later ls
deze wensch is vervulling gegaan.
Pogingen tot ververechlng.
Ondanks het periodieke onderhoud en het nu en
dan uitbaggeren was het kanaal in den loop der
jaren meer en meer vervuild; Immers, het eindigde
op het Westplein, en er was geen gelegenheid tot
spuien, zoodat alle vuil zioh allengs ophoopte. Een
en ander veroorzaakte, vooral door minder aange
name reuken op bepaalde tijden, veel ongerief en
zoo werd op middelen gezonnen het kanaal een gron
dige reiniging te doen ondergaan. De eerste, schuah-
tere pogingen om tot ververechlng van het kanaal te
komen, worden in het Jaarverslag van 1871 vermeld.
WIJ lezen daar namelijk: „Sedert geruimen tijd is de
wenschelijkheid gevoeld eener waterververeohing
rondom het oudste gedeelte der gemeente-kom door
middel van duikers enz., tot doorvloelïng van hst
water uit de grachten van het fort Erfprins in slooten
ln den Helder tot in het Heldersche kanaal. Voor de
uitvoering der daartoe noodige werken is door het
Departement van Oorlog vergunning verleend. We
gens gebrek aan middelen zal die uitvoering niet zoo
spoedig als wenschelJJk is kunnen plaatshebben".
Wegens den slechten toestand van de Postbrug
werd tot het maken van een nieuwe ijzeren draai
brug besloten. De onderbouw werd aanbesteed aan
D. de Vries voor 9860.—, de bovenbouw opgedragen
aan de firma Bosch Reitz voor f 10.262.60. De Molen-
brug werd ln 1879 vernieuwd, de Keizerebrug in
1891 (onderbouw 4990.—, bovenbouw 4840.
Nog ln 1882 is vergunning verleend aan J. Betble-
hem om het pontveer tegenover de Windsteeg, dat
zijn vader ren heeft gehad, te mogen voortzetten.
Afwijzend erd beschikt over een verzoek met fui
ken in het Heldersche Kanaal te moi visschen
(25 Juni 1889).
Dekker, bladz. 186.
BIacU.162.
Aanbesteding.