Herman Nypels Glacé met bont 4" Nappa-Glacé met wol 4" Astrakan-filacé, gevoerd 2.M Gebreide Handschoenen l.50-2" Pullovers 4.60- 6.60- 8.60-10.5° Bontmutsen 6.e0 Wollen Vesten 3.B0-5.a0-7.50-9.B0-11.60 TWEEDE EN LAATSTE BLAD PLAATSELIJK NIEUWS Gnuift Tficut-Handschoenen l.so-l 75-2.!S in i" Ingezonden Mréodoellr VAN DINSDAG ECEMBER 1927 Naar wij vernemen heeft Ds. O. O. de Kloet, Herv. predikant alhier, het be roep naar Veendam (Gr.) aangenomen. UttaLag der gehouden aanbesteding op Zaterdag 17 Dec., in café de Pool door den architect, den heer J. J. v. d. Leek, toot het verbouwen van een woonhuis tot winkel aan de Koningstraat No. 102, voor rekening van den heer A. Bandt te Hélder. Ingeschreven werd door: Gebr. van Pélt 2680.—, Gebr. Ran f 2770—, M. C. v. d. Plas 2799.—, H. Freeke f 2800.—, C. Bot 2890.—, J. O. v. d Plas 2894.—, J. P. van Os 1 2900.—. G. Groot 2937.—. JAARVERG. H.-H. BOND VAN CHR. HARMONIE EN FANFAREVEREEN. Naar men, ons mededeelt, zal de jaarlijJc- ache algemeene vergadering van deni Noord- HoUanaschen Bond van Chr. Harmonie- en Fanfare-vereeniigingeru gehouden worden 2en Kerstdag 'in Hdtel „BeLlevue" alhier. Bondsbestuur en afgevaardigden worden verwacht met den trein van 11 u. 36, en tullen door de „Oranje Harmonie Kapel" met het «pelen van den Bondsmarsch. wor den begroet. Daarna zal het gezelschap per auto een tocht maken, waarbij een en anoer, o. a. de versterkte zeewering, cal wonden bezichtigd. WATERLEIDING. Wij vestigen de aandacht op de adverten tie in dit nummer betreffende de afsluiting van verschillende wijken, en wijzen er op, dat de betrokken bewoners hun hoofdkraan moeten afsluiten en leidingen leeg moeten laten loopen. DE DIJKWERKEN STOPGEZET. Tengevolge van de ingevallen strenge vorst moesten de dijkwerken voor onbe- paalden tijd worden stopgezet. De dertig arbeiders die nog aan het werk waren met den aanvoer van klei, zijn gistermor gen ontslagen en met den eersten trein naar Friesland vertrokken. Dat is de schaduwzijde van de vorstvreugde. Zooal» men weet is het werk aan den dijk bijna gereed, alleen moest nog een hoeveelheid klei aangevoerd worden voor het grondliohaam. Hierin was eenige stagnatie ontstaan en vandaar dat het werk geen voortgang kon hebben. Nu men echter weer druk bezig was en de laatste hand spoedig gelegd zou zijn komt de vorst tusschenbeide en het is nu niet te voorzien wanneer het werk voltooid kan worden. PAARD OP HOL. Zaterdagmorgen te ongeveer half elf VAN EFN DRONKEN MATROOS. Met de Invallende vorst zijn natuurlijk Een dronken ^,7^^ JK^SSTSSKU.'WS aanstalt» maak!' im zich in de Kerk- gracht te verdrinken, afgezien van het feit, dat hij vermoedelijk niet door de ijslaag heengekomen zou zijn, kwam vlak voor den waterkant te vallen, werd door ?n chauffeur van een juist passeerende a obus van den heer Moornrn opgepikt naar zijn woning in de Middenstraat Titrroeopd, GOED AFGELOOPEN. Naar wjj vernemen, is den le luitenant O. S. Heeoraa van Vos» van het reg. kuat- artAltarle Woensdag j.1. te Amsterdam met keloosheid en zij zullen wel wensehen, dat de vorst niet lang aanhoudt. Dat we zeer waarschijnlijk meer kou en vorst zullen krijgen, bewijst het berieht, door het perebureau Vaz Dias verspreid en af komstig van hot llcteej. Instituut te de Bilt Uit dat bericht blijkt namelijk, dat op het oogenblih esn koude stroom over Europa trekt, die ia de koogere lucht lagen buitengewoon lage temperaturen veroorzaakt Dit ia een groote bizonder- beid, omdat meestal de koudegraad zich niet kooger dan tot enkele honderden meters uitstrekt. Daarentegen ifl de laat- het paardrijden bdj het nemen van een Mn- ete dagen de temperatuur op tweeduizend dermia, een ongeluik overkomen, waarbij tij meter hoogte boven ons land gedaald tot o. m. van het paard een klap in het gelaat min 19 graden CelliuA Men moet tot ver kreeg. Na geneeskundig onderzoek i« ko- in de historie teruggaan om ten onzent men vast te staan, dat tengevolge van dezen lagere atmosfeer-temperaturen te vinden klap een neustfractuur is ontstaan, juist op dan thans worden waargenomen. Van- de echeidirgsLnin' van1 kraakbeen en been daar, dat thans uit zuidelijke streken, van den neus. Het moet als een groot toeval uit de zonnige Riviera, uit de Pyreneën worden beschouwd, dat dit ongeval1 zoo goed en Mareeille berichten komen van bui- is afgeloopen. tengewoon lage temperaturen; ln Oannes Naar wij vernemen, hoopte luit Heerma bijvoorbeeld 5 een geweldig pak sneeuw van Voss wederom «ijn dienst te hervatten gevallen, tot groot vermaak van de jeugd, Ingezonden Mededeling, HEEREN. MODEMAGAZIJNEN die zooiete nog nimmer had meegemaakt. Amsterdam, Rotterdam en andere plaatsen in ons land hebben al flink van de ijssport geprofiteerd. Hopen wij, dat van de pul werd licht beschadigd. Door den schok vlogen de kisten, die op den van de wagen stonden, naar voren en raakte de voet van den heer Bakker bekneld. De heer B. werd bij Dr. Schürmann binnen gedragen, die een enkelbreuk constateer de en overbrenging naar het Hospitaal noodzakelijk achtte. Per auto werd de heer B. naar het Hos pitaal vervoerd. De wagen was ook beschadigd, doch het paard mankeerde niets. REVUE ,,'T 18 DIK IN ORDE!" Om- aan de vel© aanvragen gehoor te geven, zal de heer Boelens eern speciale é.ite-vooirstelling van zijn succes-revue geven op Donderdag a.s. in „Casino", om ook hen, die bij voorkeur niet o Zondag uitgaan, in de gelegenheid te ste deze aardige revue te gaan zien. De en léeprijs en morgen weer te gaan paardrijden te Am sterdam. OUDERWET8CHE IJSDAGEN. Winter! Onze vragenderwijs gesehreven ver onderstelling, dat we een witten Kerstmis zouden hebben dit jaar, heeft goede kans te worden verwezenlijkt Want na den niet grooten sneeuwval, die evenwel alles met haar vlekkeloos-witte laag bedekte, o Is de vorst ingezet en al spoedig lagen schien korte vreugde!" Vooral op het z.g. alle vaarten, slooten en kanalen dicht Bialkengrachtj© (achter de houtzagerij Gaf de sneeuw al aanleiding voor Jon- van den heer Oortgijzen) was het druk. gens en meisjes tot het inrichten van glij- Hier waren zeker een tweehonderd rij- baantjes, nu een dun laagje ijs de wat©- der* en rijdsters die hun hart ophaalden, ren bedekt, kunnen ook reeds de grooten Dat het ijs echter nog niet al te betrouw- lang-ontbeerde ijssport profi- baar was bliek wel uit het angstwekken- HELDER SCHAGEN worden, zal van omstandigheden afhan gen, namelijk van h© tijdig gereed ko- men. Maar in ieder geval dan morgen- men er hier ter plaatse ook van gemetenhetg-en nog *4 nader zal worden ma8 J bekend gemaakt Zeiden »e hierbOTen d>t er Zondeg De kon tot KïltJT „T.Ï^m"±6ow..0.E SS heden, dank r» de «aploeg, d.« di.net Amsterdam nog volhouden. ijs waagde, gisteren (Maandag) waren het er eïds tientallen die de schaatsen onder gebonden hadden en genoten van de mi© teeren. de buigen en golven. Het bleef dan ook Zondag werd er hier en daar wel gere- gevaarlijke vreugde en daarom mis- den, maar het was de ware Jjspret nog schien juist was het voor velen zoo aan- niet Immers, het ijs was nog in 't geheel1 trekkeiyk. Op de Fortgrachtci was het niet betrouwbaar; het nog dunne laagjeJmlnd-'i druk, doch ook hier waren er die kon wellicht een enkelen waaghals in de het g-waagd hadden, zij het dan met I loosheid hier ter plaatse bedenkelijke verleiding brengen een nat pak te halen1 doodsverachting, ora een baantje te ma- j vormen blijft aannemen: ADRES AAN DEN RAAD. Door den Helderschen Bestuurdersbond la het volgende adres aan den Raad der gemei nte gezonden: Geven met verschuldigden eerbied te kennen ondergeteekenden G. A. Minnes en J. W. v. Teeckelenburgh, respektiev* lijk voorzitter en secretaris van den Hel derschen Bestuurdersbond, kantoor hou dende ten huize van tweeden ondergs- teekende Oude Kerkstraat No. 2, dat, evenals voorgaande jaren de werk- zoo niet erger! maar zelfs de hard nekkigste rijders bleven vooralsnog wij selijk thuis in afwachting, dat de vorst zou aanhouden. De nabijheid der zee la voor onze stad altijd een factor van beteekenls, waardoor wij ontkomen aan uitersten in zake temperatuur. Want tezelfdertijd, dat van hier 5 graden vorst werd gemeld, no- neerdt de Bilt er tv alfl Geen wonder, dat men daar reeds ernst denkt aan de ijssport, te meer, daar het zoete bin nenwater spoediger bevriest dan onze Intusschen, wc zullen den moed niet laten zakken; onze IJsclub „Het Noorden" ia paraat en heeft bereids maatregelen genomen voor uitstekende en spiegelgladde bannen, die wellicht, als deze courant verschijnt, al VECHTPARTIJ IN DE SPOORSTRAAT K™Pend zijn. Met de sneeuw e vorst sljn ook voor dezen avond is gesteld op 1.(alles brakke slotoen en vaarten.^ inbegrepen!), terwijl nog een gedeelte der zaai beschikbaar is 60 cent per plaats. Voer plaatsbespreking zie men de adver- teni io in dit blad. Zondagavond raakten een paar brood dronken dijkwerkers ln de Spoorstraat ken. Gelukkig is deze waaghalzerij, voor dat de nood ln de gezinnen der betrok- zoover ons bekend, zonder persoonlijke kon werkloozen en ln die der meer be- ongelukken afgeloopen, wel zakte er Zon- hoeftige arbeiders zeer hoog is: dag een schaatsenrijder ln de Fortgracht dat net adreseanten voorkomt, dat door door het ijs, doch deze wist zich weer op 'en extra uitkeering aan al deze gezin- het droge te werken en kwam er dus me' on te verschaffen, hun nood wel niet een nat pak af. Overigens zullen er na- erminderen zal, maar toe zal kunnen tuurlijk wel jongens zijn die met extra worden voorzien in het ho- gat noodza- natte voeten thuis gekomen zijn, doch dat; kelijke: sloeg het paard, gen van den h«i Spoorstraat, op h op den wagen en voor den winkel 1 zerstraat, toen zij van een streng sch Het dier holde eert en voor den wa- :er, blertjottilaar, heer Bakker zat juist wegrijden ■n heer Pronk, Kei- •d door het br ken en op hol sloeg, en van de k< rst» is iets waar we niet eens over praten en de oudere natuurlijk ook niet Als het nu maar blijft vriezen dan is het gevaar ook voorloopig geweken en kunt u uw hart eens ophalen aan de ijsvreugde. Zoo schreven wij Maandag. Inmiddels is de vorst aangehouden, zoodat voor de liefhebbers van de ijssport en dat zijn er velen in deze stad van West- en an dere Friezen de vooruitzichten gun stig zijn. In den afgeloopen nacht vroor het hier ter «itede 8 graden en bij aanhou denden Oostenwind zal de vorst nog wel voortduren. Ijsbanen geopend. Hedenmiddag twee uur zijn de banen onze vogels ln massr het bedelen ge- trokken. De schuwe r; wen wagen zich slaags met eenige agenten van portie en thans ver in de stad, en cirkelen boven een matroos De dijkwerkers maakten bet de grachten en de straten rond, in de in hun brood-, rouxonheil een ge mi sjes hoop op een brokje voor hun eeuwig hon- lastig, waaraan een matrw s h erg rde ger'ge maag. V- sschen en meezen en en *n m 8een me* de man- spreeuwen, ze komen op de erven bijeen en aan tl wat van ling ;5. T eg te halen, van de IJsclub „Het Noorden" geopend. De ve ir ij trok lijk uit'i- willen onze ie, eens aan hen denken? Deze banen bevinden zich op de fort- mate groote belangstelling an de zijde Met korstjes kaas geeft u ze een goden- gracht nabij Erfprins; reeds gisteren is van het publiek, dat hierin een dankbare maal, daar zijn ze fel op, voorts de krui- men den geheelen dag bezig geweest met tiidpasseering zag. Surveilleerende agen- mels van de ontbijttafel, vooral bruin de voorbereidende maatregelen van het ten grepen echter in, doch hadden een brood lusten ze graag. Lijsters en merels heel wer'; om een van de wo stelingen houden veel van rotte appels, fijngesne- d Heils om. v 'izerstraat-V po'ten van het Lego op den hoek van de gracht stond en rende toen over d zersbrug. De wagen botrte daarna den winkel van de Wed. de Groot, den wijnhandel op den ho k Wecststraat-Ach tergracht W.Z. De houten betimmering die est- Kei- gen ren gen. De an- ??n beweging naar h -t 1 au over te dore giing dig uit mee, wat het meest standige was. Na veel mc te geluk', het den agenten eindelijk den r an het hoofdbureau in te •1 schillen van appels, p ren. bananen i dere vochten. Heeft u stoicee spek- - rd, reaj's ham, rookVl" "Soh e.d., is dat ook van hun gading. Kunt u t zoo neerleggen, dat ze het op de werken, waarmee het schouwspel voorplaatsen zelf moeten eten, dan is dat aan het publiek was afgeloopen, dat voldaan te bevelen, daar bij het opvliegen menig de Spoorstraat-wandeling voortzette. I stukje verloren gaat in orde brengen, enz. Maar hoewel ook gisteren al zij het sporadisch ge reden werd. zooals we boven zelden, was het ijs nog niet van dien aard, dat de IJsclub de verantwoordelijkheid aandurf den haar banen open te stellen. Nu, na dezen stevigen vorstnaoht, is het ijs sterk genoeg. Men zij evenwel indachtig, dat deze banen uitsluitend voor leden open staan. Of ze ook hedenavond geopend' dat zij, uit hoofde hiervan Uwen Raad beleefd verzoeken aan alle werkloozen en ben, die worden ondersteund door Burger lijk Armbestuur of Kerkelijke Diaoonle een extra uitkeering te verstrekken voor de Kerstdagen, een en ander in overeen stemming met het door Uwen Raad ge nomen besluit op ons adres van 2 Decem ber 1926. Hetwelk doende, enz. enz. volgt onderteekenlng. Aan B. en W. werd naar aanleiding van bovenstaand adres het volgende schrij ven gericht: Edelachtbare Heeren. Met verwijzing naar het adres van on dergeteekenden aan den Raad der ge meente Helder d.d. 10 December jï meenen ondergeteekenden het volgends ter kennis van Uw College te brengen. Het heeft herhaalde malen onder de werklooze leden der vakbeweging ont stemming gewekt dat zij hun uitkeering ontvingen door middel van het Burgerlijk Armbestuur. Zij meenen dat, waar zij bij dragen aan de instandhouding der werk- loozenkassen en dus een werk verrichten van maatschappelijk belang, zij ook op het punt van extra uitkeering bij Kerst mis niet andere behandeld moeten wor den als de gewoonte is bij de gewone werkloozenuitkeering. UIT DE GESCHIEDENIS VAN HELDER EN HET HELDERSCHE KANAAL OVER DE LAATSTE 100 JAAR door P. C. de Boer en J. Brouwer. 14) Verbreeding van het kanaal. Door dit alles werd de gemeente voor groote en belangrijke uitgaven geplaatst, ook wat onderhoud en uitbreiding van het Held. Kanaal betreft. „Door de toegenomene bebouwing en de vermeerderde be volking", zoo schrijft het gemeentebestuur in zijn Jaarlijksch overzicht van 1858, „wordt dringende be hoefte gevoeld aan een ruimere, diepere en betere richting van den ingang van het kanaal. Om dat doel te bereiken is in het afgeloopen jaar bij het Gouvernement aanzoek gedaan om den grond, waar op het Tolhuis in den Grooten Rijksweg nabij dien ingang is gebouwd, aan de gemeente af te staan, en het Tolhuis te doen verplaatsen." Bij het daarop ont vangen antwoord werd in bedenking gegeven die verbetering aan te houden, totdat beslist zal zijn of al dan niet gevolg zal worden gegeven aan het plan tot verruiming van het Noord-Hollandsch Kanaal op dat punt. Ofschoon daarin voorloopig is berust, werd uit de bij dit antwoord aangevoerde motieven om den mond van het Heldersch Kanaal toegankelijk te ma ken voor groote zeeschepen en in verband daarmede, later een ruime gelegenheid daar te stellen, voor namelijk tot het bergen vam houtschepen, wier la dingen veel ruimte beslaan, dewijl de Koopvaarders- binnenhaven daartoe ongeschikt is, en ook bij ver wijding blijven zal, door den gemeenteraad aan leiding gevonden het denkbeeld aan het Gouverne ment te ontwikkelen, om van rijkswege een binnen haven in de gemeente tegen het Heldereohe Kanaal daar te stellen, welke voor een twintigtal schepen een© los- en legplaats zoude kunnen aanbieden, welk plan vooral aanbeveling verdient dat eene ver wijding van de Koopvaarderebinnenhaven tot geen S*w«&Mkt doel zoude leiden m svenuUn aosder be langrijke uitgaven voor het Rijk kan plaatshebben. Blijkens het hierop ontvangen antwoord werd de daarstelling dier afzonderlijke haven hoofdzakelijk van plaatselijk belang beschouwd en zoude er weinig kans bestaan, dat daartoe van rijkswege werd over gegaan of eenige belangrijke subsidie te erlangen. In 1859 werd bij de voortgezette ophooging van de Nleuwstad het kanaal aan de oost- en westzijde van de Botbrug over eene lengte van 296 strekkende ellen met 4 ellen verbreed en tegelijk de bocht voor de Nleuwstad met 1 el over een lengte van 70 el, zoo mede het boord tot de gasfabriek over 180 el met 1 el en de bocht achter de Windsteeg ter lengte van 00 en ter breedte van 2 el afgegraven. In dit jaar werd de Mosterdbrug gelegd; de kosten hiervan bedroe gen f 7987. In Mei 1860 werd aanbesteed: a. het verbroeden van het Heldersch kanaal aap de oostzijde der Botbrug over een lengte van onge veer 630 ellen, en ter breedte van 4 el. b. het vernieuwen der brug in den jaagweg. c. het dempen van een sloot langs den jaagweg, lang 820 el ter verbreeding van den weg. d. het maken eener afwatering ter lengte van ongeveer 846 el, e. het dempen der sloot en het ophoogen van een terrein in de Nieuwstad. f. het zetten van ongeveer 629 el steenglool- lng op het nieuwe kanaalboon!. De kosten hiervan bedroegen 9090.—. De werk zaamheden waren ln Ootober geëindigd. De houten steiger aan het begin van het Held Kanaal (West- plein) werd door een basaltmuur vervangen. De kos ten hiervoor bedroegen 8098.In 1862 werd, zoo als reeds is gereleveerd de bestaande Molen- en Nieuwe brug vervangen door draaibruggen; de kos ten hiervan bedroegen 24820 en 14214.—, totaal 39084.—. Het volgend jaar werd aan gebr. Janzen vergunning verleend tot het maken van een brug ln den weg langs de gasfabriek tot toegang van het kanaal naar de nieuwe houtzaagmolen (Fabrieks- gracht). In dit jaar v i ook de draaibrug bjj de Zsetaksiids QQgzltvrai. Groote kosten voor onderhoud Intusschen vereisohte het kanaal een meer inten sief onderhoud; wel was het van tijd tot tijd eens uitgebaggerd, maar om de groote kosten geschiedde dit niet regelmatig. Ook de kanaalboorden eischten voorziening, en voor deze en andere werkzaamheden werd in 1864 een geldleening gesloten. Het onder houd werd voor een tijdvak van zes achtereenvolgen de jaren aanbesteed en voor f 61000.— gegund aan den heer J. H. Visser te Bliedrechtl) Het kanaal wtrd uitgediept tot 8 M. A. P. en met de vrij komende specie het Molenplein vergroot In 1866 werd dit werk voortgezet, de basaltmuur langs het Molenplein was ln April 1871 voltooid. Dit werk koetto 7420.—. De boorden werden van steen, het geen een groote verbetering was. Dit laatste werk was in 1860 gereed. Door een en ander werd het uiterlijk aanzien der stad zeer verhoogd. Nog in 1847 schreef van Dam den Boumeester: „wij vinden hier geen geboomte, onder welks dicht lommer wij al wandelend be schermd zijn tegen de brandende stralen eener heete zon", maar ln de Jaren waarvan wij spreken, vond men aan den Kanaalweg en de Hoofdgracht rijen lommerrijke boomen. „Men volgde toen waarschijn lijk een betere wijze van beplanting of gebruikte een ander soort boomen dan weleer", aldus Dekker, „want ofschoon men ln vroeger tijd veel moeite had aangewend om hier boomen aan te kweeken, was dit niet gelukt". Helaas hadden ook latere pogingen tot beplanting verre van schitterende resultaten, hoewel men wegens de overheersohende noordwesten win den, een lage soort aanplantte, welker toppen nog door de overigens al vrij laag zijnde huizen gevels beschermd werden. En de oude boomen van vroeger hebben hun besten tijd gehad; het zal bin nen enkele jaren noodig zijn dit vraagstuk opnieuw onder de oogen te zien. Wij zeiden boven reeds, dat aan het einde van het ka' aal, nabij het Westplein, een steiger is gemaakt m een basaltmuur, voor het 'ossen van vracht- si pen. Deze prefereerden evenwel dén steiger na bij het Molenplein, die meer in het oentrum der ge Ig, Motel tets bgglutÊ vtfalg gebruik* werd. ,,'t Is jammer, dat dit gedeelte kanaal niet ge dempt is geworden," zegt Dekker. „In dat geval zou het Westplein inderdaad een prachtig plein heb ben kunnen worden". Bijna een halve eeuw later ls deze wensch is vervulling gegaan. Pogingen tot ververechlng. Ondanks het periodieke onderhoud en het nu en dan uitbaggeren was het kanaal in den loop der jaren meer en meer vervuild; Immers, het eindigde op het Westplein, en er was geen gelegenheid tot spuien, zoodat alle vuil zioh allengs ophoopte. Een en ander veroorzaakte, vooral door minder aange name reuken op bepaalde tijden, veel ongerief en zoo werd op middelen gezonnen het kanaal een gron dige reiniging te doen ondergaan. De eerste, schuah- tere pogingen om tot ververechlng van het kanaal te komen, worden in het Jaarverslag van 1871 vermeld. WIJ lezen daar namelijk: „Sedert geruimen tijd is de wenschelijkheid gevoeld eener waterververeohing rondom het oudste gedeelte der gemeente-kom door middel van duikers enz., tot doorvloelïng van hst water uit de grachten van het fort Erfprins in slooten ln den Helder tot in het Heldersche kanaal. Voor de uitvoering der daartoe noodige werken is door het Departement van Oorlog vergunning verleend. We gens gebrek aan middelen zal die uitvoering niet zoo spoedig als wenschelJJk is kunnen plaatshebben". Wegens den slechten toestand van de Postbrug werd tot het maken van een nieuwe ijzeren draai brug besloten. De onderbouw werd aanbesteed aan D. de Vries voor 9860.—, de bovenbouw opgedragen aan de firma Bosch Reitz voor f 10.262.60. De Molen- brug werd ln 1879 vernieuwd, de Keizerebrug in 1891 (onderbouw 4990.—, bovenbouw 4840. Nog ln 1882 is vergunning verleend aan J. Betble- hem om het pontveer tegenover de Windsteeg, dat zijn vader ren heeft gehad, te mogen voortzetten. Afwijzend erd beschikt over een verzoek met fui ken in het Heldersche Kanaal te moi visschen (25 Juni 1889). Dekker, bladz. 186. BIacU.162. Aanbesteding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 5