r lEGENHW Bontmantel WESTSTRAAT 1 tweede en laatste blad plaatselijk nieuws BeS revue". 7 GedoMe de maand JANUARI leveren we f 35.-. we onze aan TEGEN VEEL VERMINDERDE PRIJ HET NIEUWEDIEP VAN DONDERDAG 5 JANUARI 1928 Ingezonden Mededeellng. HOTEL - CAFE - RESTAURANT 99 W. J. M. SCHOUTEN. Weer een brutale inbraak Ingezonden Mededeellng. Dames-Kleedermaker - Bontwerker. gemaakt van mooie waterproof gravenette, half gevoerd, voor Modellen naar keuze Elegante coupe. „HALLO PARIJS" IN CASINO. te verdiepen. Verder werd, om den stroom nog meer te dwingen, besloten om óver de Schotérvlakte, vanaf het Schoterbuitenveld tot tegenover het begin van den vangdam, een leidam. aan te leggen van 504 ellen lengte. Op die wijze werd bet water ge dwongen niet over de Schotervlakte, die bij hoog ■water onder liep, te stroomen, maar in de goede richting door het Nieuwediep te gaan. Verder wer den 7 duc d'alven langs den leidam geheid om de schepen aan vast te meeren. 4 "trr gr Wij vestigen de aandacht op een in dit nummer voorkomende advertentie Igonis welke het Bestuur van het Witte 'iÏÏ n».T.toplaata va" «1' Januari op 18 Januari weder geopend zal t*~Aivï??r df Arron)d^ements-re<-htbank Daiïafpar ls unze Plaatagenoot, de heer WrtL beéedigd tot makelaar en ra ia t ur in roerende goederen. EEN HELDEN DER ZEE-DAG TE HELDER, Op de gisteren gehouden bestuursver gadering van het Dorus Rijkers Fonds is pesloten, begin Juni hier ter stede haar jaarvergadering te houden en daaraan te verbinden een Helden der Zee-dag. Op een en ander komen wij nader terug, HELDER GEÏSOLEERD. De telefoonverbinding. Onder bovenstaand hoofd merkten wij Dinsdag op, dat met het herstel der ver bind!! ng HelderAmsterdam allesbehalve de uoodige spoed betracht werd. Weliswaar kon wordeni gemeld, dat verbinding over één lijn tot stand was gebracht, en werdi officieel niedegedeeldi, dat alle hoofdkantoren in Noordholland weder bereikbaar waren, doch practlsch gesproken is er van' een) telefoni sche gemeenschap nog geen sprake. Dins dag b.v. moesten de aansluitingen met Am sterdam, die des morgens 10 uur waren aan gevraagd, des middags 4 uur nog plaats hebben. Een „dringend" aangevraagde ver binding vorderde nog een goed uur. Woens dag was het al niet veel beter. Wanneer wij hierbij eraani herinneren, dat AlkmaaT reeds Vrijdag verbinding had over één lijn, en Zaterdag Aa.v. reeds meer dere lijnen in gebruik genomen konden worden, dan ligt wederom de veronderstel ling voor de hand, dat de belangen van Helder weinig meetellen, en dat men voor- loopig de ongelukkige verbinding welke practisch geen verbinding is voor onze at ,i voldoende acht De „Esona". Nu de dooi blijkbaar flink doorzet, wil de directie van de „Epna" trachten1 de ver binding Helden^-Alkmaar te water te herstellen. Hedenmiddag zou één der booten), voorzien van de ijsploeg, van Alk maar vertrekken. Of het gelukken zal? Wanneer men in aanmerking neemt, dat Dinsdae een boot met ijsploeg voor het traject Akersloot naar Alkmaar een af stand van 8/4 uur varens 8 uur heeft noodig gehad, dan kan men ziich ongeveer voorstellen welk werk de „Esona" op het traject Alkmaaxv—Helder te wachten staat Zoolang de verbinding nog niet hersteld Is, blijft de autodlenst der „Esona" op Alk maar in stand. VERBINDING HELDER—TEXEL WEER HERSTELD. De postboot van Texel naar Helder heeft gisteren weer kunnen varen. De ha ven is vrij van ijs en ook in het Marsdiep is weinig ijs. R.K. DAMESKOOR. Men verzoekt ons plaatsing van het volgende: Wij herinneren nog even aan de uit voering, die op Driekoningen, morgen dus, plaats zal hebben. Wij mogen mis schien ook wel opmerken, dat deze niet alleen voor Katholieken toegankelijk is (die we natuurlijk in groot aantal ver wachten), maar voor iedereen De beeldengroepen, die het Weih- nachtsfestspiel illustreeren, zijn als volgt: Steeds meer wordt gebruik gemaakt van onze GEZELLIGE Inrichting voor het geven van feestelijke bijeenkom sten, omdat wij een gerenommeerde keuken en een goeden naam hebben verworven. Een meer dan dertigjarige reputatie is daarvan wel het bewijs. Vraagt prijsopgaaf en Inzending van menu. I. David, de Koninklijke zanger. IL De boodschap van den Engel Gabriël aan Maria. III. Dé verkondiging van de ge boorte des Zaligmakers aan de herders in de velden van Bethiehein. IV. De her ders aanbidden 't Goddelijk Kind. V. De aanbidding der HJEL Driekoningen. VI. 't Goddelijk kind aanbeden en verheer lijkt door Engelen en menschen. De solo's zullen gezongen worden door de dames Nelly Breeuwer, sopraan, Lena Dijker, alt, en de heeren R. Krijgsman, tenor, D. Ramler, bas. Voor verdere bijzonderheden leze men de advertentie. Driehonderd gulden gestolen. Een handig speurster. De ver moedeljjke dader gevat Waar schijnlijk een medeplichtige. Dinsdagmiddag is wederom een brutale inbraak gepleegd, waarbij een bedrag van 800 gulden werd gestolen. Slachtoffer van deze inbraak werd de caféhouder Zwart, wonende Nieuwstraat 1. Om ongeveer half vier had Zwart, die alleen woont, zijn zaak verlaten en zich naar familie op de Zuid straat begeven. Toen hij om tegen 7 uur thuis kwam ontdekte hij dat men in zijn zaak was geweest en een bedrag van drie honderd gulden, dat opgeborgen was hi een chiffonière, die in een kamertje naast de gelagzaal stond, had verduisterd. Het gestolen bedrag bestond uit pl.m. 90 gul den klein geld, dat in glazen geborgen was, en verder bankpapier, dat in een blikken kistje zat. De dief moet in groote haast gehandeld hebben daar hij een be drag van 125 gulden, dat op de tafel lag, had laten liggen en een gordijntje, dat voor het raam hing, had afgerukt in de haast om weg te komen, bovendien moet de inbreker goed met de situatie op de hoogte geweest zijn, daar hij zich onmid dellijk naar de kast had begeven, waarin het geld was opgeborgen. Het café van. den heer Zwart is gelegen achter dat van den heer Koning op de Bassingracht, hoek Nieuwstraat. Toegang geeft een deur in de Nieuwstraat, terwijl het ook mogelijk is in de steeg ernaast, door een schuurtje en door de keu ken, in de zftak te komen. Dezen weg heeft de inbreker genomen en dat is het bewijs dat hij de situatie kende. Het was n.1. mogelijk de grendel, die het schuurtje afsloot, door een kleine opening, waar door net een arm gestoken kon worden, weg te schuiven. Natuurlijk was dit alleen bekend' aan zeer ingewijden. Toen men eenmaal het schuurtje binnen was en de plaats bereikt had, was het het werk van een oogenblik om het keukenraam, ver moedelijk door het ondersteken van een of ander voorwerp, open te schuiven en naar binnen te klimmen. Van de keuken kwam men door een klein gangetje in het café en vandaar in het kamertje, waar de chiffonière stond. Zooals we boven reeds zeiden heeft de dief groote haast gehad, daar hij ook het geld in de toonbanklade liet liggen. Het moet hem bekend geweest zijn dat de heer Zwart' ieder oogenblik terug kon komen, en vandaar de spoed waarmee hij te werk ging. Toen de caféhouder tot de onaangename ontdekking van den diefstal kwam, heeft hij dit direct bij de politie aangegeven. Den volgenden morgen ging hij reeds om 8 uur naar zijn familie op de Zuidstraat, en vertelde daar het geval. Zijn nicht, mej. Haksteen, uit café Populair, die heel vaak bij Zwart is, kreeg vermoeden tegen een van de trouwe bezoekers, die een zeer on gunstige reputatie heeft en reeds meer malen met de politie en de gevangenis in aanraking kwam. Zij vernam dat de man niet thuis was en ging toen alle café's af, in de stellige verwachting hem hier of daar wel Te zuilen aantreffen. Haar detec tive gevoelens bleiken luist, want in het café van den heer Haak, Kanaalweg trof zij den gezochte, in gezelschap van een onbekende zwerver. Zjj bestelde „een biertje" om de heeren te observeeren, doch dezen roken lont en verdwenen zoo spoe dig mogelijk. Zij volgde beide mannen, die achter Dijk langs gingen en vervolgens weer naar den Kanaalweg trokken, om daar in het café van den heer Bakker te verdwijnen. Toen belde mej. Haksteen de politie op, die nu de zeer gemakkelijke taak had om den inbreker, de zwerver had er vermoedelijk niets mee te maken, te arresteeren. Een drietal agenten hamen de mannen mee naar het Hoofdbureau. Bij fouilleering bleek de een in het bezit te zijn van pl.m. 14 gulden klein geld. Bfl ondervraging weigerde hij alle inlichtin gen. Vermoed wordt, dat de gearresteerde, de los-werkman J. R., die een trouw be zoeker was van het café in de Nieuw straat een medeplichtige had, die de in braak gepleegd heeft. Deze zou dan het overige geld in zijn bezit hebben. Natuur lijk berust deze veronderstelling slechts op een vermoeden, doch men had R. onge veer om half zes in gezelschap van iemand gezien, die bij de politie in een zeer on gunstig daglicht staat en die reeds ver scheidene, vroeger hier ter plaatse ge pleegde inbraken, op zijn geweten heeft. Het mag een groot geluk heeten dat mej. Haksteen zoo buitengewoon actief geweest is en dat haar combinatie-vermo gen haar zoo spoedig het spoor van den vermoedelijken dader heeft doen vinden, daar anders waarschijnlijk ook deze in braak w©L weer tot do onoplosbare raad selen in het politioneel© leven zou heb ben gaan behooren. Van de inbraak op den Parallelweg heeft men althans ook nog maar steeds geen spoor. Daarom hulde aan mej. H. OP GLADDE IJZERS. D© wedstrijd ln hel; schoontijden. De ijisclub „Het Noorden" bofte dezen keer. Het was wel geen Ideaal ijsweer, maar de uitgeschreven wedstrijden kon don doorgang hebben en dat was het voor naamste. D© wedstrijden zouden Dinsdagmiddag plaats hebben om 2 uur en tegen/ dien tijd begaven we ons ijsbaanwaarts, benijd door collega's die in minder bevoorrechte posi tie waren. Er was veel belangstelling, dank zij het feit dat verscheidene 'ge meente-ambtenaren, voor zoover zij ge mist kon worden, vrijaf hadden gekregen en ook enkel© patroons hun werkplaatsen hadden gesloten, om hun personeel van deze korte vreugde, volop te laten ge nieten. Zoo was de fabriek van de firma Gebr. Meijer gesloten eni hadden de meis jes vrij! om ziich. naar d© wedstrijden te begeven of zelf op ©en stille of drukke gracht een baantje te maken met of zon der den vriend huns harten. Maar het weer was niet best. De wereld was zoo klein en de lucht» was zoo grijs en staag kwamen de sneeuwvlinders aange- dwarreld, steeds maar m&er. Dat was niet goed voor de ijsbaan, 's Morgens was op het terrein 'van de ijsclub een baan van ruim 100 M. lang en 20 M. breed afgezet en dit stuk was terdege onderhanden ge nomen. De ijsschaaf was er aan te pas ge komen en had, zooveel mogelijk, alle on effenheden weggenomen, zoodot werkelijk een tamelijk goede baan voor de wed strijden was verkregen. Nu heeft de sneeuw en de dooi geen goed aan het ijs gedaan. Het is te zacht en scherpe schaat sen snijden er in. Lange streken waren niet mogelijk en daardoor ging veel van het sierlijke van dezen wedstrijd in schoonrijden verloren. Veel meer dan een Heldersch kwar tiertje was er#verstreken toen de wed strijden begonnen. Dat was in de eerste plaats de schuld van de politie, die in- plaate van oom twee uur, tegen drieën op het terrein kwam en dan was er om twee uur nog te weinig publiek om een aan vang te maken. Maar eindelijk dan werd begonnen. D© deelname was voor een wedstrijd in „schoonrijden" bevredigend. Er hadden zich 6 dames, 4 heeren en 6 paren opgegeven. Het nummer voor dames en heeren bestond uit Holl baan- rijden, voorwaarts buiten óver. Beoor deeld werd de afzet, de houding, de hel tin? van het Jichpim en de totale indruk. Voor de paren bestond het wpdstrjjd- mimnier ook uit Holl baanrijden. Zij moesten drie ritten maken. A.. Dame rechts, heer links, linker handen voorge valt, rechterhanden in steun. B. gehand. O. Dame voor en heer achter, z.g. opleg gen. Zooals we boven reeds zeiden ging van het sierlijke en elegante, dat een schoon- rijderij zoo aantrekkelijk maakt, veel ver loren door de zachtheid van het Ijs, toch was het een genot naar 'de prestaties van de verschillende deelnemers te zien, om dat zij natuurlijk bestonden uit de beste rijders en rijdsters van onze plaats. Het was voor de jury, bestaande uit! de heeren F. N. Winter, J. W. Tijsen en M. vjWjjnen, een zeer moeilijke taak om een juist oor deel te vellen, doch zij heeft dit gedaan naar haar beste weten en meende de vol gende prijzen te moeten toekennen, A. Dames. Ie prijs mevr. Kesteloo met 64 punten; 2e prijs mevr. Bakker met 61 punten; 3e prijs mej. N. Thijssen met 56 punten. Kampioene van Helder (zilveren lau wertak) mevr. Kesteloo. B. Heeron. Ie prjjs de heer K. Klein met 62 punten; 2e pi-ijs de heer A. Quack met 6L punten; 3o prijs de heer Bakker met 52 -punten. JCampioen van Helder (zilveren beker) de lieer K. Klein. O. Paren. Ie prijs mej. N. Thijssen en de heer K. Klein met 65 put.; 2e prijs d© heer en mevr. Bakker met 55 punten; 8e prijs raej, B. Thijssen ©n d© heer A. Quack met 51 punten. (Tusschen le en 2e prija be sliste de betere totale indruk van mej. Thijssen en den heer Klein). Kampioenschap Helder voor paren (2 verg. zilv. medailles) gewonnen door den heer en mevr. Thijssen. Een paar, dat zeer op den voorgrond trad, en zeker in den wedstrijd voor pa ren voor bet kampioenschap van Helder een goed© kans gemaakt zou hébben, viel buiten mededinging, daar bleek dat de heer abusievelijk voor den wed strijd was ingeschreven. Hij was nJL geen lid van d© ijsclub, hetwelk voor deelnam© vereischt was. De jury voor het kampioenschap pa ren bestond uit de heeren: A. Stam. M. v. Wijnen, Frans N. Winter ©n G. J» 'Dunk, scheidsrechter. Buiten de wedstrijdbaan werd ook druk gereden en de stemming werd niet bedor ven door het triestige weer dat de schemer al vroeg deed' invallen. Dat er ook hier schooniijders(stens) werden gevonden die eenige prachtig© staaltjes van kunstrij- éen demonstreerden), behoeft geen betoog, terwijl ook een dame 'bewondering afdwong door haar buitengewone geroutineerdhedd. Maar na den wederom stevig ingezetten dooi van Dinsdag viel er Woensdagmiddag niet veel meer hard te rijden, en de jongens en meisjes, die er misschien op gerekend li ad d en, -een prijsje weg te zullen halen, hebben een teleurstelling te boeken. En in plaats van op de schaats kon men dien middag onder de parapluie gaan. De straten waren Woensdagmorgen na tuurlijk in een erbarmelijfcen toestand; de Ihc.r-': bevroren sneeuwmassa was 'in den nacht een onooglijke natte brei géwordén en dit- werd er in den loop van den dag niet beter op. Voor hen, die langs den-weg zijn, werd. de toestand dan ook wanhopig; bood schappenjongens konden tenminste met hun fiets nog op de trottoirs, want die wa ren door de bewoners betrekkelijk spoedig schoongemaakt, maar voor eigenaars van handwagens enz. was er geen doorkomen aan. Het was in de hoofdstraten al vroeg een geschraap en gehak van belang; ieder zorgde zijn stoep spoedig schoon te hebben. Door deni dienst der Reiniging werden J. J. wederom 180 man los personeel1 aar w ark gezet. Den vorigen keer waren a! de goten in de hoofdstraten schoongii ■thans kwamen de buitenwijken aan de n AJes zat daar verstopt en de cour massa's sneeuw lagen daar op punten) decimeters hoog. In dien namh toen de toestand in dia binnenstad meen meer kritiek werd) oversteken van stn» was voor voetgangers schier niet te doe. werden ook hier menschen aan' het m gezet. T© drie uur dn den middag leg een 40-tai hunner evenwel het werk nè met het oog op het slechte regenacht) weer. Het is natuurlijk geen zeer aangeé name bezigheid1, maar het lijkt ons toch altijd nog wat prettiger dan steuntrekken. i Naar wij vernemen, wordt voor dl» sneeuwruimen ©en uurloon betaald va® 52 oent. De plotseling ingevallen dooi stuurde ook weder den ophaaldienst van het vuil' in de war. De dienst van Zaterdag was verlegd tot Woensdag, maar nu waren dien dag juist d© beschikbar© mannen noodig voor de sneeuw. Er zijn vel© huismoeders, die een- week met de vuilnis bleven opgescheept; zij weten, dat hetgeen opzet was, maar dat de omstandigheden daarvan oorzaak waren. Dat de mannen van den reinigingsdienst zwar© dagen hebben, zal men wei willen gïlooven. Toen in den nacht van 24 op 25 ecember deze sneeuwmassa was gevallen, en er Tweeden Kerstdag een begrafenis moest plaats bobben, was het zaak altereer^ de kerkhoflaan toegankelijk te maken voi>£ dien lijkstoet. iWiji hebben hier indertijd me^ ding van gemaakt. Toen men daar cvenw aankwam, bleek d© sneeuw er op sommi punten tot manshoogte te zijn opeengewaai zoodat de paarden tot aan hun kop bedolv werden onder-de sneeuw. Er moesten bizoi dere maatregelen worden genomen om met de sneeuwploeg, niet doorheen, ma ettelijke malen! overheen te kunnen gaan, f zoo, langzaan, ,de massa op zij te duwej Inmiddels y^eft de voortgezette d een grondige reiniging van de stra' bewerkstelligd, zoodat hedenmorgen stad een vrijwel normaal aanzien had1. Al vroeg was een aantal mannen bezig met de sneeuw, voor zoover ze nog vastza. los te bikken en verder op te ruimen. een vroolijk zonnetje, dat doorbrak zal de rest wel doen. De wereldrevue „Hallo Parijs", welke ajg. Dinsdag en Woensdag ln Casino wordt opgevoerd wordt getransporteerd door een eigen „Foxd"-Autotrein. Maan dag a.,s. komt deze trein met alle mate-, riaal voor de revue als: decors, costumea eigen lichtinstallatie, attributen enz. la Helder aan en wordt alles voor de bei" opvoeringen in ord© gebracht. DOOR H. J. BOLDINGH. 2 De stroom bij eb moest dus meer worden versterkt en meer water door het Nieuwediep worden ge- braeht, waarvoor het water dat over de Zuidwal looüt gebruikt moest worden. De hoeveelheid die er door moest was moeielijk te bepalen, maar er moest met behoedzaamheid worden gewerkt, omdat wanneer de ebstroom te sterk werd, de rustige lig plaats voor de schepen in gevaar zou worden ge bracht. De commissie stelde voor te Om op de Zuidwal te leggen een rijzen dam, de vangdam, om het water op te vangen, ter hoogte jlü of even boven de gewone vloeden, behoorlek ....hfu.iiTu'swerk en steenstorting voorzien. Die ÏÏL'Sr el lang zijn, 6m te zien o! Ï?!T onmenstelling bestand zou wezen tegen de z^jn same" iisgang en om zijn uitwerking 'tomvloedenendeJ later „p bet6re ri ünnratcUen te kunnen dnen betrekkelijk rttf. rating van een verlenging van dlf maken van een dergelijken dam van het 2e. Het makenjan emde de punt yan deHarsïens om daardoor het-water te dwingen j Lnd van het Nieuwediep te gaan. door d«m0dnodorVaknrabbers de harde zandbanken op denVdem van het Nieuwediep los te krabben en door de JTT—lo dat bere^i zou worden, onder voorbehoud wal dat de ondervinding later zou doen zien, 73 w, ken «ouden moeten worden uitgebreid. Het beginsel was daarmede vastgelegdde uit voering heeft bewezen dat het inzicht juist was. Aan den kapitein ter zee May komt de eer toe het ontwerp het eerst te hebben aangeroerd, maar in Brunings was de man gevonden, die de waarde van het denkbeeld kon schatten en de uitvoering mogelijk maken. 5 September 1781 werden de dammen in drie perceelen aanbesteed. Zij moesten in Augustus 1782 gereed zijn. Door de bezwaren die de aannemers ondervonden bij den aanvoer van grondstof, waren ze in October 1782 gereed. Deze snelle afwerking is een bewijs dat in die dagen van verslapping nog voorbeelden voorkwamen van de Oud-Hollandsche veerkracht en ondernemingsgeest en dat men in die tijden huismiddeltjes wist toe te passen om de trage werking der regeeringslichamen te onder vangen. In Augustus 1782, dus nog voor dat de dammen gereed waren, was do drempel van het Nieuwediep reeds 3 5 4 palm uitgeschuurd. Om de uitwerking te bespoeden en de haven zoo snel mogelijk voor groote schepen bruikbaar te maken, werd besloten de drempel, bestaande uit een laag van 6 5 7'/j palm zware klei en verder derrie met zand gemengd, door krabben los te woelen. Dit gelukte zoo goed, dat er in April 1783 reeds een geul was lang 56 el, breed 25 5 80 el, diep 6 5 8 el, daarop volgend naar binnen over een lengte van 490 el en een diepte van 8.60 5 5 el en daarna een geul lang 1130 el, diep 7.30 5 12 el. Teneinde te beproeven of de stroomsnelheid in staat zou we/en om de geul op een genoegzame diepte en breedte te houden, indien-zij eens daar op gebracht was, werd in Mei 1783 besloten een geul, breed 37 5 88 el, diep 6 el beneden het laagst* peil en lang 610 el, kunstmatig door uitosggerlng Deze werken werden in 1783 uitgevoerd. Daar gedurig meer van de haven werd gebruik gemaakt, werd in 1784 besloten om tusschen het jachthavenhoofd, dat reeds aanwezig was en nu nog jachthoek wordt genoemd, en een-bestaande sleep- helllng, aan de Westzijde twee paalhoofden aan te leggen. Daardoor zou de breedte verminderen en de stroom worden versterkt, terwijl de paalhoofden zouden kunnen worden benut voor het vastmaken van schepen. Intusschen bleek dat de stroom niet sterk genoeg was om de geul op diepte te houden. Er bezonken stoffen op de uitgebaggerde geul. Hieruit volgde dus dat de vangdam niet voldoende lang was, wes halve werd voorgesteld; le. De vangdam met 758 el te verlengen en aan het einde nog een dam te maken van 376 el lengte onder een hoek van 85° met den vangdam, om het omloopen van het water te beletten. 2e. #Aan het Nieuwediep een breedte te geven ven 132 el en daartoe de bovenleidam te verlengen tot aan de lijn welke die breedte aangaf. 8e. Vijf dammen te maken, drie tusschen de bo venleidam en do Sluissloot en aan de Noordzijde van de Sluissloot nog twee dammen door een sluit- danl te voreenigen, alle dammen eindigende op eea afstand van 182 el van den laidana. De2e werken werden in Maart 1785 aanbesteed en kwamen in September van dat jaar gereed.'jDp I die wijze werd ql het ebwater door het vernauwde j Nieuwediep geleid en de stroomsnelheid en detjt- schuring vermeerderd. Daarop werden nog ondiepe plekken door uitbaggeren en krabben dl gemaakt. Tenslotte bleek dat bij het uiteinde den Oostelijken leidam aan het begin van de b een gevaarlijke verdieping ontstond als gevo' de d&arlangs schurende stroom, waartegen eenige zinkstokken werden geplaatst. J De verlenging van den leidam tot aan S' van de haven in 1800 werd tot stand gebra.v dat in 1792 een kielplaats voor schepen was at* legd op da plaats waar nu de forten Oost- en V oever liggen. De hoogte van den leidam bleek voldoende, wanneer het water door Westenwi^ was opgestuwd en daardoor de leidam onder watet kwam, omdat de schepen dan bij Invallende Oosten wind niet veilig lagen. In 1829 werd de leidam ver- hoogd tot 2.20 el boven Volzee. De voordeelen van den aanleg bleken reeds bp-'T dig. In den winter van 1788 op 84 hadden schepen in de haven een veilige Hup'""'" De koopvaardijschepen, dia moesten zijn, of genoodzaakt ïïlenland- sche havens binnen te Ioopen, vonden nu altijd een veilige haven, die steeds open was. Zij konden nu /veilig de lading uit lichters overnemen. In 1789 lagen er 151 schepen, waaronder linieschepen van 74 stokken, terwijl eenige schepen als magazijn- of wachtschepen werdeh gebruikt. De geheele kust was met ijs bezet geweest, de schepen hadden in het Nieuwediep niets geleden. (Biet volgt).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 5