r
lEGENHW
Bontmantel
WESTSTRAAT 1
tweede en laatste blad
plaatselijk nieuws
BeS revue".
7
GedoMe de maand JANUARI leveren we
f 35.-.
we onze
aan TEGEN VEEL VERMINDERDE PRIJ
HET NIEUWEDIEP
VAN DONDERDAG 5 JANUARI 1928
Ingezonden Mededeellng.
HOTEL - CAFE - RESTAURANT
99
W. J. M. SCHOUTEN.
Weer een brutale inbraak
Ingezonden Mededeellng.
Dames-Kleedermaker - Bontwerker.
gemaakt van mooie waterproof
gravenette, half gevoerd, voor
Modellen naar keuze
Elegante coupe.
„HALLO PARIJS" IN CASINO.
te verdiepen. Verder werd, om den stroom nog meer
te dwingen, besloten om óver de Schotérvlakte,
vanaf het Schoterbuitenveld tot tegenover het begin
van den vangdam, een leidam. aan te leggen van
504 ellen lengte. Op die wijze werd bet water ge
dwongen niet over de Schotervlakte, die bij hoog
■water onder liep, te stroomen, maar in de goede
richting door het Nieuwediep te gaan. Verder wer
den 7 duc d'alven langs den leidam geheid om de
schepen aan vast te meeren.
4
"trr
gr
Wij vestigen de aandacht op een in
dit nummer voorkomende advertentie
Igonis welke het Bestuur van het Witte
'iÏÏ n».T.toplaata va" «1' Januari
op 18 Januari weder geopend zal
t*~Aivï??r df Arron)d^ements-re<-htbank
Daiïafpar ls unze Plaatagenoot, de heer
WrtL beéedigd tot makelaar en
ra ia t ur in roerende goederen.
EEN HELDEN DER ZEE-DAG
TE HELDER,
Op de gisteren gehouden bestuursver
gadering van het Dorus Rijkers Fonds is
pesloten, begin Juni hier ter stede haar
jaarvergadering te houden en daaraan te
verbinden een Helden der Zee-dag. Op
een en ander komen wij nader terug,
HELDER GEÏSOLEERD.
De telefoonverbinding.
Onder bovenstaand hoofd merkten wij
Dinsdag op, dat met het herstel der ver
bind!! ng HelderAmsterdam allesbehalve
de uoodige spoed betracht werd. Weliswaar
kon wordeni gemeld, dat verbinding over één
lijn tot stand was gebracht, en werdi officieel
niedegedeeldi, dat alle hoofdkantoren in
Noordholland weder bereikbaar waren, doch
practlsch gesproken is er van' een) telefoni
sche gemeenschap nog geen sprake. Dins
dag b.v. moesten de aansluitingen met Am
sterdam, die des morgens 10 uur waren aan
gevraagd, des middags 4 uur nog plaats
hebben. Een „dringend" aangevraagde ver
binding vorderde nog een goed uur. Woens
dag was het al niet veel beter.
Wanneer wij hierbij eraani herinneren,
dat AlkmaaT reeds Vrijdag verbinding had
over één lijn, en Zaterdag Aa.v. reeds meer
dere lijnen in gebruik genomen konden
worden, dan ligt wederom de veronderstel
ling voor de hand, dat de belangen van
Helder weinig meetellen, en dat men voor-
loopig de ongelukkige verbinding welke
practisch geen verbinding is voor onze
at ,i voldoende acht
De „Esona".
Nu de dooi blijkbaar flink doorzet, wil de
directie van de „Epna" trachten1 de ver
binding Helden^-Alkmaar te water
te herstellen. Hedenmiddag zou één der
booten), voorzien van de ijsploeg, van Alk
maar vertrekken. Of het gelukken zal?
Wanneer men in aanmerking neemt, dat
Dinsdae een boot met ijsploeg voor het
traject Akersloot naar Alkmaar een af
stand van 8/4 uur varens 8 uur heeft
noodig gehad, dan kan men ziich ongeveer
voorstellen welk werk de „Esona" op het
traject Alkmaaxv—Helder te wachten staat
Zoolang de verbinding nog niet hersteld
Is, blijft de autodlenst der „Esona" op Alk
maar in stand.
VERBINDING HELDER—TEXEL
WEER HERSTELD.
De postboot van Texel naar Helder
heeft gisteren weer kunnen varen. De ha
ven is vrij van ijs en ook in het Marsdiep
is weinig ijs.
R.K. DAMESKOOR.
Men verzoekt ons plaatsing van het
volgende:
Wij herinneren nog even aan de uit
voering, die op Driekoningen, morgen
dus, plaats zal hebben. Wij mogen mis
schien ook wel opmerken, dat deze niet
alleen voor Katholieken toegankelijk is
(die we natuurlijk in groot aantal ver
wachten), maar voor iedereen
De beeldengroepen, die het Weih-
nachtsfestspiel illustreeren, zijn als volgt:
Steeds meer wordt gebruik gemaakt
van onze GEZELLIGE Inrichting voor
het geven van feestelijke bijeenkom
sten, omdat wij een gerenommeerde
keuken en een goeden naam hebben
verworven.
Een meer dan dertigjarige reputatie
is daarvan wel het bewijs.
Vraagt prijsopgaaf en Inzending
van menu.
I. David, de Koninklijke zanger. IL De
boodschap van den Engel Gabriël aan
Maria. III. Dé verkondiging van de ge
boorte des Zaligmakers aan de herders
in de velden van Bethiehein. IV. De her
ders aanbidden 't Goddelijk Kind. V. De
aanbidding der HJEL Driekoningen. VI.
't Goddelijk kind aanbeden en verheer
lijkt door Engelen en menschen.
De solo's zullen gezongen worden door
de dames Nelly Breeuwer, sopraan, Lena
Dijker, alt, en de heeren R. Krijgsman,
tenor, D. Ramler, bas.
Voor verdere bijzonderheden leze men
de advertentie.
Driehonderd gulden gestolen.
Een handig speurster. De ver
moedeljjke dader gevat Waar
schijnlijk een medeplichtige.
Dinsdagmiddag is wederom een brutale
inbraak gepleegd, waarbij een bedrag van
800 gulden werd gestolen. Slachtoffer van
deze inbraak werd de caféhouder Zwart,
wonende Nieuwstraat 1. Om ongeveer half
vier had Zwart, die alleen woont, zijn zaak
verlaten en zich naar familie op de Zuid
straat begeven. Toen hij om tegen 7 uur
thuis kwam ontdekte hij dat men in zijn
zaak was geweest en een bedrag van drie
honderd gulden, dat opgeborgen was hi
een chiffonière, die in een kamertje naast
de gelagzaal stond, had verduisterd. Het
gestolen bedrag bestond uit pl.m. 90 gul
den klein geld, dat in glazen geborgen
was, en verder bankpapier, dat in een
blikken kistje zat. De dief moet in groote
haast gehandeld hebben daar hij een be
drag van 125 gulden, dat op de tafel lag,
had laten liggen en een gordijntje, dat
voor het raam hing, had afgerukt in de
haast om weg te komen, bovendien moet
de inbreker goed met de situatie op de
hoogte geweest zijn, daar hij zich onmid
dellijk naar de kast had begeven, waarin
het geld was opgeborgen.
Het café van. den heer Zwart is gelegen
achter dat van den heer Koning op de
Bassingracht, hoek Nieuwstraat. Toegang
geeft een deur in de Nieuwstraat, terwijl
het ook mogelijk is in de steeg ernaast,
door een schuurtje en door de keu
ken, in de zftak te komen. Dezen weg
heeft de inbreker genomen en dat is het
bewijs dat hij de situatie kende. Het was
n.1. mogelijk de grendel, die het schuurtje
afsloot, door een kleine opening, waar
door net een arm gestoken kon worden,
weg te schuiven. Natuurlijk was dit alleen
bekend' aan zeer ingewijden. Toen men
eenmaal het schuurtje binnen was en de
plaats bereikt had, was het het werk van
een oogenblik om het keukenraam, ver
moedelijk door het ondersteken van een
of ander voorwerp, open te schuiven en
naar binnen te klimmen. Van de keuken
kwam men door een klein gangetje in het
café en vandaar in het kamertje, waar de
chiffonière stond. Zooals we boven reeds
zeiden heeft de dief groote haast gehad,
daar hij ook het geld in de toonbanklade
liet liggen. Het moet hem bekend geweest
zijn dat de heer Zwart' ieder oogenblik
terug kon komen, en vandaar de spoed
waarmee hij te werk ging.
Toen de caféhouder tot de onaangename
ontdekking van den diefstal kwam, heeft
hij dit direct bij de politie aangegeven.
Den volgenden morgen ging hij reeds om
8 uur naar zijn familie op de Zuidstraat,
en vertelde daar het geval. Zijn nicht, mej.
Haksteen, uit café Populair, die heel vaak
bij Zwart is, kreeg vermoeden tegen een
van de trouwe bezoekers, die een zeer on
gunstige reputatie heeft en reeds meer
malen met de politie en de gevangenis in
aanraking kwam. Zij vernam dat de man
niet thuis was en ging toen alle café's af,
in de stellige verwachting hem hier of
daar wel Te zuilen aantreffen. Haar detec
tive gevoelens bleiken luist, want in het
café van den heer Haak, Kanaalweg
trof zij den gezochte, in gezelschap van
een onbekende zwerver. Zjj bestelde „een
biertje" om de heeren te observeeren, doch
dezen roken lont en verdwenen zoo spoe
dig mogelijk. Zij volgde beide mannen, die
achter Dijk langs gingen en vervolgens
weer naar den Kanaalweg trokken, om
daar in het café van den heer Bakker te
verdwijnen. Toen belde mej. Haksteen de
politie op, die nu de zeer gemakkelijke
taak had om den inbreker, de zwerver had
er vermoedelijk niets mee te maken, te
arresteeren. Een drietal agenten hamen
de mannen mee naar het Hoofdbureau.
Bij fouilleering bleek de een in het bezit
te zijn van pl.m. 14 gulden klein geld. Bfl
ondervraging weigerde hij alle inlichtin
gen.
Vermoed wordt, dat de gearresteerde,
de los-werkman J. R., die een trouw be
zoeker was van het café in de Nieuw
straat een medeplichtige had, die de in
braak gepleegd heeft. Deze zou dan het
overige geld in zijn bezit hebben. Natuur
lijk berust deze veronderstelling slechts
op een vermoeden, doch men had R. onge
veer om half zes in gezelschap van iemand
gezien, die bij de politie in een zeer on
gunstig daglicht staat en die reeds ver
scheidene, vroeger hier ter plaatse ge
pleegde inbraken, op zijn geweten heeft.
Het mag een groot geluk heeten dat
mej. Haksteen zoo buitengewoon actief
geweest is en dat haar combinatie-vermo
gen haar zoo spoedig het spoor van den
vermoedelijken dader heeft doen vinden,
daar anders waarschijnlijk ook deze in
braak w©L weer tot do onoplosbare raad
selen in het politioneel© leven zou heb
ben gaan behooren.
Van de inbraak op den Parallelweg
heeft men althans ook nog maar steeds
geen spoor. Daarom hulde aan mej. H.
OP GLADDE IJZERS.
D© wedstrijd ln hel; schoontijden.
De ijisclub „Het Noorden" bofte dezen
keer. Het was wel geen Ideaal ijsweer,
maar de uitgeschreven wedstrijden kon
don doorgang hebben en dat was het voor
naamste.
D© wedstrijden zouden Dinsdagmiddag
plaats hebben om 2 uur en tegen/ dien tijd
begaven we ons ijsbaanwaarts, benijd door
collega's die in minder bevoorrechte posi
tie waren. Er was veel belangstelling,
dank zij het feit dat verscheidene 'ge
meente-ambtenaren, voor zoover zij ge
mist kon worden, vrijaf hadden gekregen
en ook enkel© patroons hun werkplaatsen
hadden gesloten, om hun personeel van
deze korte vreugde, volop te laten ge
nieten. Zoo was de fabriek van de firma
Gebr. Meijer gesloten eni hadden de meis
jes vrij! om ziich. naar d© wedstrijden te
begeven of zelf op ©en stille of drukke
gracht een baantje te maken met of zon
der den vriend huns harten.
Maar het weer was niet best. De wereld
was zoo klein en de lucht» was zoo grijs en
staag kwamen de sneeuwvlinders aange-
dwarreld, steeds maar m&er. Dat was niet
goed voor de ijsbaan, 's Morgens was op
het terrein 'van de ijsclub een baan van
ruim 100 M. lang en 20 M. breed afgezet
en dit stuk was terdege onderhanden ge
nomen. De ijsschaaf was er aan te pas ge
komen en had, zooveel mogelijk, alle on
effenheden weggenomen, zoodot werkelijk
een tamelijk goede baan voor de wed
strijden was verkregen. Nu heeft de
sneeuw en de dooi geen goed aan het ijs
gedaan. Het is te zacht en scherpe schaat
sen snijden er in. Lange streken waren
niet mogelijk en daardoor ging veel van
het sierlijke van dezen wedstrijd in
schoonrijden verloren.
Veel meer dan een Heldersch kwar
tiertje was er#verstreken toen de wed
strijden begonnen. Dat was in de eerste
plaats de schuld van de politie, die in-
plaate van oom twee uur, tegen drieën op
het terrein kwam en dan was er om twee
uur nog te weinig publiek om een aan
vang te maken. Maar eindelijk dan werd
begonnen. D© deelname was voor een
wedstrijd in „schoonrijden" bevredigend.
Er hadden zich 6 dames, 4 heeren en 6
paren opgegeven. Het nummer voor
dames en heeren bestond uit Holl baan-
rijden, voorwaarts buiten óver. Beoor
deeld werd de afzet, de houding, de hel
tin? van het Jichpim en de totale indruk.
Voor de paren bestond het wpdstrjjd-
mimnier ook uit Holl baanrijden. Zij
moesten drie ritten maken. A.. Dame
rechts, heer links, linker handen voorge
valt, rechterhanden in steun. B. gehand.
O. Dame voor en heer achter, z.g. opleg
gen.
Zooals we boven reeds zeiden ging van
het sierlijke en elegante, dat een schoon-
rijderij zoo aantrekkelijk maakt, veel ver
loren door de zachtheid van het Ijs, toch
was het een genot naar 'de prestaties van
de verschillende deelnemers te zien, om
dat zij natuurlijk bestonden uit de beste
rijders en rijdsters van onze plaats. Het
was voor de jury, bestaande uit! de heeren
F. N. Winter, J. W. Tijsen en M. vjWjjnen,
een zeer moeilijke taak om een juist oor
deel te vellen, doch zij heeft dit gedaan
naar haar beste weten en meende de vol
gende prijzen te moeten toekennen,
A. Dames.
Ie prijs mevr. Kesteloo met 64 punten;
2e prijs mevr. Bakker met 61 punten; 3e
prijs mej. N. Thijssen met 56 punten.
Kampioene van Helder (zilveren lau
wertak) mevr. Kesteloo.
B. Heeron.
Ie prjjs de heer K. Klein met 62 punten;
2e pi-ijs de heer A. Quack met 6L punten;
3o prijs de heer Bakker met 52 -punten.
JCampioen van Helder (zilveren beker)
de lieer K. Klein.
O. Paren.
Ie prijs mej. N. Thijssen en de heer
K. Klein met 65 put.; 2e prijs d© heer en
mevr. Bakker met 55 punten; 8e prijs
raej, B. Thijssen ©n d© heer A. Quack met
51 punten. (Tusschen le en 2e prija be
sliste de betere totale indruk van mej.
Thijssen en den heer Klein).
Kampioenschap Helder voor paren (2
verg. zilv. medailles) gewonnen door den
heer en mevr. Thijssen.
Een paar, dat zeer op den voorgrond
trad, en zeker in den wedstrijd voor pa
ren voor bet kampioenschap van Helder
een goed© kans gemaakt zou hébben,
viel buiten mededinging, daar bleek
dat de heer abusievelijk voor den wed
strijd was ingeschreven. Hij was nJL
geen lid van d© ijsclub, hetwelk voor
deelnam© vereischt was.
De jury voor het kampioenschap pa
ren bestond uit de heeren: A. Stam. M. v.
Wijnen, Frans N. Winter ©n G. J» 'Dunk,
scheidsrechter.
Buiten de wedstrijdbaan werd ook druk
gereden en de stemming werd niet bedor
ven door het triestige weer dat de schemer
al vroeg deed' invallen. Dat er ook hier
schooniijders(stens) werden gevonden die
eenige prachtig© staaltjes van kunstrij-
éen demonstreerden), behoeft geen betoog,
terwijl ook een dame 'bewondering afdwong
door haar buitengewone geroutineerdhedd.
Maar na den wederom stevig ingezetten
dooi van Dinsdag viel er Woensdagmiddag
niet veel meer hard te rijden, en de jongens
en meisjes, die er misschien op gerekend
li ad d en, -een prijsje weg te zullen halen,
hebben een teleurstelling te boeken. En in
plaats van op de schaats kon men dien
middag onder de parapluie gaan.
De straten waren Woensdagmorgen na
tuurlijk in een erbarmelijfcen toestand; de
Ihc.r-': bevroren sneeuwmassa was 'in den
nacht een onooglijke natte brei géwordén
en dit- werd er in den loop van den dag niet
beter op. Voor hen, die langs den-weg zijn,
werd. de toestand dan ook wanhopig; bood
schappenjongens konden tenminste met
hun fiets nog op de trottoirs, want die wa
ren door de bewoners betrekkelijk spoedig
schoongemaakt, maar voor eigenaars van
handwagens enz. was er geen doorkomen
aan. Het was in de hoofdstraten al vroeg
een geschraap en gehak van belang; ieder
zorgde zijn stoep spoedig schoon te hebben.
Door deni dienst der Reiniging werden
J. J.
wederom 180 man los personeel1 aar
w ark gezet. Den vorigen keer waren a!
de goten in de hoofdstraten schoongii
■thans kwamen de buitenwijken aan de n
AJes zat daar verstopt en de cour
massa's sneeuw lagen daar op
punten) decimeters hoog. In dien namh
toen de toestand in dia binnenstad meen
meer kritiek werd) oversteken van stn»
was voor voetgangers schier niet te doe.
werden ook hier menschen aan' het m
gezet. T© drie uur dn den middag leg
een 40-tai hunner evenwel het werk nè
met het oog op het slechte regenacht)
weer. Het is natuurlijk geen zeer aangeé
name bezigheid1, maar het lijkt ons toch
altijd nog wat prettiger dan steuntrekken. i
Naar wij vernemen, wordt voor dl»
sneeuwruimen ©en uurloon betaald va®
52 oent.
De plotseling ingevallen dooi stuurde ook
weder den ophaaldienst van het vuil' in de
war. De dienst van Zaterdag was verlegd
tot Woensdag, maar nu waren dien dag
juist d© beschikbar© mannen noodig voor de
sneeuw. Er zijn vel© huismoeders, die een-
week met de vuilnis bleven opgescheept; zij
weten, dat hetgeen opzet was, maar dat de
omstandigheden daarvan oorzaak waren.
Dat de mannen van den reinigingsdienst
zwar© dagen hebben, zal men wei willen
gïlooven. Toen in den nacht van 24 op 25
ecember deze sneeuwmassa was gevallen,
en er Tweeden Kerstdag een begrafenis
moest plaats bobben, was het zaak altereer^
de kerkhoflaan toegankelijk te maken voi>£
dien lijkstoet. iWiji hebben hier indertijd me^
ding van gemaakt. Toen men daar cvenw
aankwam, bleek d© sneeuw er op sommi
punten tot manshoogte te zijn opeengewaai
zoodat de paarden tot aan hun kop bedolv
werden onder-de sneeuw. Er moesten bizoi
dere maatregelen worden genomen om
met de sneeuwploeg, niet doorheen, ma
ettelijke malen! overheen te kunnen gaan, f
zoo, langzaan, ,de massa op zij te duwej
Inmiddels y^eft de voortgezette d
een grondige reiniging van de stra'
bewerkstelligd, zoodat hedenmorgen
stad een vrijwel normaal aanzien had1. Al
vroeg was een aantal mannen bezig met
de sneeuw, voor zoover ze nog vastza.
los te bikken en verder op te ruimen.
een vroolijk zonnetje, dat doorbrak zal de
rest wel doen.
De wereldrevue „Hallo Parijs", welke
ajg. Dinsdag en Woensdag ln Casino
wordt opgevoerd wordt getransporteerd
door een eigen „Foxd"-Autotrein. Maan
dag a.,s. komt deze trein met alle mate-,
riaal voor de revue als: decors, costumea
eigen lichtinstallatie, attributen enz. la
Helder aan en wordt alles voor de bei"
opvoeringen in ord© gebracht.
DOOR
H. J. BOLDINGH.
2 De stroom bij eb moest dus meer worden versterkt
en meer water door het Nieuwediep worden ge-
braeht, waarvoor het water dat over de Zuidwal
looüt gebruikt moest worden. De hoeveelheid die
er door moest was moeielijk te bepalen, maar er
moest met behoedzaamheid worden gewerkt, omdat
wanneer de ebstroom te sterk werd, de rustige lig
plaats voor de schepen in gevaar zou worden ge
bracht.
De commissie stelde voor
te Om op de Zuidwal te leggen een rijzen dam,
de vangdam, om het water op te vangen, ter hoogte
jlü of even boven de gewone vloeden, behoorlek
....hfu.iiTu'swerk en steenstorting voorzien. Die
ÏÏL'Sr el lang zijn, 6m te zien o!
Ï?!T onmenstelling bestand zou wezen tegen de
z^jn same" iisgang en om zijn uitwerking
'tomvloedenendeJ later „p bet6re
ri ünnratcUen te kunnen dnen betrekkelijk
rttf. rating van een verlenging van
dlf maken van een dergelijken dam van het
2e. Het makenjan emde de punt yan
deHarsïens om daardoor het-water te dwingen
j Lnd van het Nieuwediep te gaan.
door d«m0dnodorVaknrabbers de harde zandbanken op
denVdem van het Nieuwediep los te krabben en
door de JTT—lo dat
bere^i zou worden, onder voorbehoud
wal dat de ondervinding later zou doen zien,
73 w, ken «ouden moeten worden uitgebreid.
Het beginsel was daarmede vastgelegdde uit
voering heeft bewezen dat het inzicht juist was.
Aan den kapitein ter zee May komt de eer toe
het ontwerp het eerst te hebben aangeroerd, maar
in Brunings was de man gevonden, die de waarde
van het denkbeeld kon schatten en de uitvoering
mogelijk maken.
5 September 1781 werden de dammen in drie
perceelen aanbesteed. Zij moesten in Augustus 1782
gereed zijn. Door de bezwaren die de aannemers
ondervonden bij den aanvoer van grondstof, waren
ze in October 1782 gereed. Deze snelle afwerking
is een bewijs dat in die dagen van verslapping nog
voorbeelden voorkwamen van de Oud-Hollandsche
veerkracht en ondernemingsgeest en dat men in
die tijden huismiddeltjes wist toe te passen om de
trage werking der regeeringslichamen te onder
vangen.
In Augustus 1782, dus nog voor dat de dammen
gereed waren, was do drempel van het Nieuwediep
reeds 3 5 4 palm uitgeschuurd. Om de uitwerking
te bespoeden en de haven zoo snel mogelijk voor
groote schepen bruikbaar te maken, werd besloten
de drempel, bestaande uit een laag van 6 5 7'/j
palm zware klei en verder derrie met zand gemengd,
door krabben los te woelen. Dit gelukte zoo goed,
dat er in April 1783 reeds een geul was lang 56 el,
breed 25 5 80 el, diep 6 5 8 el, daarop volgend naar
binnen over een lengte van 490 el en een diepte
van 8.60 5 5 el en daarna een geul lang 1130 el,
diep 7.30 5 12 el.
Teneinde te beproeven of de stroomsnelheid in
staat zou we/en om de geul op een genoegzame
diepte en breedte te houden, indien-zij eens daar
op gebracht was, werd in Mei 1783 besloten een
geul, breed 37 5 88 el, diep 6 el beneden het laagst*
peil en lang 610 el, kunstmatig door uitosggerlng
Deze werken werden in 1783 uitgevoerd.
Daar gedurig meer van de haven werd gebruik
gemaakt, werd in 1784 besloten om tusschen het
jachthavenhoofd, dat reeds aanwezig was en nu nog
jachthoek wordt genoemd, en een-bestaande sleep-
helllng, aan de Westzijde twee paalhoofden aan te
leggen. Daardoor zou de breedte verminderen en
de stroom worden versterkt, terwijl de paalhoofden
zouden kunnen worden benut voor het vastmaken
van schepen.
Intusschen bleek dat de stroom niet sterk genoeg
was om de geul op diepte te houden. Er bezonken
stoffen op de uitgebaggerde geul. Hieruit volgde
dus dat de vangdam niet voldoende lang was, wes
halve werd voorgesteld;
le. De vangdam met 758 el te verlengen en aan
het einde nog een dam te maken van 376 el lengte
onder een hoek van 85° met den vangdam, om het
omloopen van het water te beletten.
2e. #Aan het Nieuwediep een breedte te geven ven
132 el en daartoe de bovenleidam te verlengen tot
aan de lijn welke die breedte aangaf.
8e. Vijf dammen te maken, drie tusschen de bo
venleidam en do Sluissloot en aan de Noordzijde
van de Sluissloot nog twee dammen door een sluit-
danl te voreenigen, alle dammen eindigende op eea
afstand van 182 el van den laidana.
De2e werken werden in Maart 1785 aanbesteed
en kwamen in September van dat jaar gereed.'jDp I
die wijze werd ql het ebwater door het vernauwde j
Nieuwediep geleid en de stroomsnelheid en detjt-
schuring vermeerderd. Daarop werden nog
ondiepe plekken door uitbaggeren en krabben dl
gemaakt. Tenslotte bleek dat bij het uiteinde
den Oostelijken leidam aan het begin van de b
een gevaarlijke verdieping ontstond als gevo'
de d&arlangs schurende stroom, waartegen
eenige zinkstokken werden geplaatst. J
De verlenging van den leidam tot aan S'
van de haven in 1800 werd tot stand gebra.v
dat in 1792 een kielplaats voor schepen was at*
legd op da plaats waar nu de forten Oost- en V
oever liggen. De hoogte van den leidam bleek
voldoende, wanneer het water door Westenwi^
was opgestuwd en daardoor de leidam onder watet
kwam, omdat de schepen dan bij Invallende Oosten
wind niet veilig lagen. In 1829 werd de leidam ver-
hoogd tot 2.20 el boven Volzee.
De voordeelen van den aanleg bleken reeds bp-'T
dig. In den winter van 1788 op 84 hadden
schepen in de haven een veilige Hup'""'"
De koopvaardijschepen, dia
moesten zijn, of genoodzaakt ïïlenland-
sche havens binnen te Ioopen, vonden nu altijd een
veilige haven, die steeds open was. Zij konden nu
/veilig de lading uit lichters overnemen. In 1789
lagen er 151 schepen, waaronder linieschepen van
74 stokken, terwijl eenige schepen als magazijn- of
wachtschepen werdeh gebruikt. De geheele kust
was met ijs bezet geweest, de schepen hadden in
het Nieuwediep niets geleden.
(Biet volgt).