VOOR DE VROUWEN. HOE ZIET DE WERELD ER TEGENWOORDIG UIT T Het vrouweMurphuL Er rijn te Ween en 1000 mannen togen 1200 mouwen en tegen 1000 mannen huw- baan ztfa er wel 1600 huwbare vrouwen. 011 Weensche Statistiek. la tijden van verwording. Op die 100 jeugdige personen In Wee- wen vindt men fl misdadigers. Neue Freie Preesa Waren die er wel? fnbosnaa Leonmrd te W arronstown, in bet graafschap Meath, die onlangs over leed en een groot fortuin naliet, heeft in xfyn testament o.a. een bedrag van 60 gelegateerd aan elk der werklieden In zijn dienst, die nooit in staking waren aesraan. Daily Mail Afschuwelijke cijfers. In het af geloop en jaar zijn op de 60.000 te Parijs geboren kinderen 26.000 Ksterven. Aldus de statistiek van het Uetin van het Ministerie van Arbeid. Dit verhoudingsoilfer is uniek, ontzet, tend, verpletteren dl En in sommige ste den in de provincie is het nog erger. Matln. De vlieger gaat niet op. Kunst is als een vlieger zonder staart, ultaohietend, dompelend, niet rijzend en de «taart, die ontbreekt, is de arohlteo- tuur. Times. Ooedkoope jumpers In 1 verschiet Er zal een enorme daling komen ln den prijs van woL Behalve voor de roer mooie soorten mag men een verminde ring van 25 pot. verwachten. In Australië is men zeer pessimistisch onder de soha- Snfokkers; er zijn er die voorspellen, t men met 40 pot. van het soheersol dit Jaar zal blijven zitten. Wat den toestand voor de fokkers zoo slecht maakt Is het feit, dat de regeering te Londen nog steeds 2 V» millioen balen wol te koop heeft Daily Mali' ANECDOTES VAN BEROEMDHEDEN. De bekende Parijsohe teekenaar en sohrijver Henri Monnier was een onver beterlijke spotvogel. Op een goeden dag wandelde hij een kruidenierswinkel bin nen en kocht twee kaarsen voor zes oen- times per stuk. „Zoudt u ze voor mij in tweeën willen snijden?" vroeg Monnier uiterst hoffelijk. En even beleefd voldeed de winkelier aan het verzoek. „Zoo, en nu nog eens ln tweeën", ver- zocht de klant. De man achter de toonbank keek een beetje verwonderd, maar deed wat er van hem werd verlangd. „Zoudt u het heel erg vinden om ze nóg eens door te snijden?" lachte Monnier verlegen. Ongeduldig sneed de winkelier de stuk ken door, zoodat er nu zestien blokjes op de toonbank l^gen. Een oogenblik staar de de vreemde kooper peinzend naar de gemutileerde kaarsen, toen waagde hij voor te stellen om er tweeëndertig stukjes van te maken. Hij hadn amelijk tweeën dertig lichtjes noodig. Maar het geduld van den kruidenier bleek uitgeput „Ik denk er niet aan; wat wilt u nog meer hebben voor die ongelukkige twaalf oentim es?" barstte hij woedend uit Monnier keek hem teleurgesteld aan. „Het spijt mij meer dan Ik u. zeggen kan", zei hij beleefd, „maar dan kan ik uw kaarsen niet gebruiken I" En zonder de overblijfselen op de toon bank met nog een blik te verwaardigen, maar ook zonder betaald te hebben, wan delde hij den winkel uit BABBELUURTJE OVER MODE. Wanne PuB-over. De warme wollen kleeren komen nu weer te paa Ieder draagt weer haar slob kousen, skl-eokjea, wollen mutsen, ge breide jurken, vesten of jumpers, al naar men bezit Ze zijn nu alemaal even hebr- Hlk, maar wat vooral nu in den smaak valt zoowel bij heeren als dames en kinderen dat is de Over-all of ook ge naamd Pull-over. De heeren dfragen baar van wol gebreid over het vest de diames dito over de japon, de kinderen over hun jurken. Men ziet ze vooral voor de dames te doem De heeren dragen er een kniebroek en sportkousen bij; maar overigens komt ook hen een warme das en muts goed van pas. Trouwens het allernieuwste snufje is, dat ook de dame ol in knie broek op het ijs versohijmt Maar voor haar, die hiervoor nog wat huiverig is, komt de bijpassende sportrok, die over deze pantalon wordt gedragen, goed van paa Deze is van voren los over elkaar gelagen, ongeveer 80 8fl o3f., bedekt dus de pantalon en geeft toch voldoende in alerlei kleuren en patronen en van velerlei materiaal. Mooi zijn b.v. die, welke van wol met zijde vermengd, ge breid zijn. Heerlijke warme kleuren ziet men er in, evengoed als helle en friasche kleurcombinaties. Het model is altijd zeer eenvoudig. De variaties worden gezocht in de diverse patronen en streepen» Voor de heeren zijn de kleuren altijd stil en gedempt, behalve dan wanneer ze voor sport-gebruik bestemd zijn. In dt geval zijn ze dan evengoed1 wel eens kleurig. Wanneer men niet al te kouwelijk ia, dan zijn ze ook uitermate geschikt om op een leuke Bchotsche of effen plooirok gedragen en aangevuld met een dikke warme das en muts, als ijskleedlng dienst vrijheid van bewegen. De vorm is dus eigenlijk niet anders dan een losse lap, welke van voren over elkaar slaat. Men kan niet zeggen, dat ons tegen woordig geen vrijheid van bewegen wordt gegeven. Tc Zag nog kort gleden een Jjsoostuum" van een jaar of tien ge leden afgebeeld en vergeleek daar in ge dachten het oostuum 1927—*28 bij. Enfin.u maakt maar keus uit de Pull-overis en mocht u soms lust hebben om er een te breien, nou dat is heusch zoo'n heksenwerk niet: ©enige knotten leuke kleuren wol, een paar dikke lange breinaalden, dan een paar dagen hard breien,... en klaar is keea O nee, de Jumper. (Sorry Brens. Fataal. Heb Je in Amerika veel armoede gezien? Ja, en ik heb er wal van meege bracht ook. Compliment Je vrouw Hjkt ine zeetr intelligent Ja, hoor, die heeft verstand, genoeg voor twee." O, daarom is ze met Jou getrouwd. Het bewfjs. Hij: Wat zijn er tooh een masa meisjes, die niet willen trouwen. Zij: Hoe weet je dat? Hij: Ik heb ze zelf gevraagd. Drukke praktijk. En heb'Je al wat praktijk? infor meerde de vriend van den jbngen dokter Nou, 's morgens komen er zelden of nooit patiënten en 's middags wordt het altijd minder druk. Leer om leer. Kruidenier: Ik heb een pond biefstuk besteld en ik heb maar drie en een half ons ontvangen. Hoe zit dat? Slager: O dat komt zoo: ik kon m'n pondsgewicht niet vinden en toen nam ik inplaats een pakje thee van een pond uit uw winkel. De kundige dokter. Moeder, ik ben zoo ziek; ik kan heusch niet naar school," zei kleine Jantje en zijn moeder stopte hem in bed en liet een dokter halen. Dezek wam tegen twaalven. Wat soheelt er aan, Jantje? O, mijn hoofd doet zoo zeer, red deze. Zijn Je armen ook stijf? Ja, dokter, ze doen allebei pijn. Doet Je reohter voet ook pijn? Ja, dokter, heel erg. Hm, zed de dokter, die a! iets be- greep, Iaat eens zien. Het is vandaag Za terdag; als je tot Maandag in bed blijft, zal Je dan wel weer naar school kunnen gaan. Wat, is het vandaag Zaterdag? riep Jantje uit Ik dacht dat het Vrijdag was. Tien minuten later was Jantje beter en moest dadelijk naar school, want het was werkelijk Vrijdag. Mislukt pleidooi. Mijn cliënt is alleen uit armoede ertoe gekomen om die kleine som gedds te stelen, pleitte de advocaat. HIJ wilde alleen maar het noodige hebben om brood te kunnen koopen voor zijn kinderen. Is het beste bewijs daarvoor niet, dat hij een portefeuille met bankpapier, die ook in de kamer lag, onaangeroerd heeft go- laten? Waarom liet Je die portefeuille lig gen? vroeg de rechter. De beklaagde trok een ongelukkig gezicht - Ik heb ze jammer genoeg niet gezien. Zeg Peer, waar ga de nou met de koel naar toe, daar is tooh nergens markt? Wel Krelis, ik heb zoo'n afgerazen- de kiespijn, dat ik naar den kiezendokter moet en toen zee de vrouw; „Neem de koei mee Peer, dan heb de onderweg nog aan spraak." DE „TOOVERZEEP". Tupple wa« een kleine Jongenself en een rakker, nee maar! Altijd probeerde hij alerlei dingen te stelen, vooral' lek kers. Op zekeren dag stal hfl een stukje zeep en probeerde het op te eten. O ol Je kon Tupple door heel Elfenland hoo ren schreeuwen en jammeren 1 „V at soheelt er aan?" vroeg een oude Grootvader-Pad. „Ik, Ik d-d-daeht, dat het lekkers was om op te eten!" snikte Tupple. „En o! het was zoo naar!'' „Het is zeep, mijn Jongen," grinnikte Grootvader Pad „Hoe kom Je er aan. Je kunt ermee wasohen. Wacht ik zal «r mijn pijpje eens mee schoonmaken. En Grootvader-Pad maakte in een kastanje- bolster wat schuimig zeepsop, doopte daar de kop van zijn pijpje ln en blies door den steel, om de pyp schoon te maken. Tupple keek hem aandachtig gade, hoewel hij nog steeds snikte en de traantjes nog over zijn grappige wange- tjes rolden. Maar plotseling vergat Tup ple zijn heele verdriet, want uit de pjjpe- kop groeide een groot ding met allerlei prachtige regenboogkleuren, een door- schijnende maan leek het wel! Het ding werd grooter en grooter enwip vloog toen omhoog. Tuppie kraaie van verrukking. „Nog eens, nog eens," gilde hij. Eb Grootvader-Pad blies neg een paar praohtige groot© bedien. „Wat mooir aed Tuppia „Hoe kunt u d'at toch, Groot- vader-Pad?" „Dat zal ik je vertellen," antwoordde de pad, terwijl zijn bolle oogen van ple^ zier nog meer uit zijn hoofd puilden. „Je hebt daar een stukje tooverzeep. Pas er maar goed op, want ik heb er zelf wel zin ln en zoo zullen er nog wel meer zijn in Elfenland." Hij gaf de zeep terug aan Tupple en wilde er niet eens een klein stukje van hebben, dat het kereltje hem aanbood. Je begrijpt, dat Tupple erg trotach was op zijn nieuwe bezitting en dat hij zijn „tooverkunsten" vertoonde aan heel het Elfenvolkje. „Ik kan geen kleine kereltjes zien hul len," zei de oude Grootvader-Pad en h# lachte den heelen avond Jk dacht wel, dat hij bellenblazen leuk zou vinden." Hoe een pad nu echter de kunst van bellen blazen geleerd heeft, dat is me een raadsell RAADSELS. Oplossingen der vorigs raadsels. 1 Oliebol. 2 Appelflap. 8 Speculaas. H Veel heil en zegen in het nieuwe jaar. regsn, zaaien, heuvel, leeuwen, hitje, ia. Nieuwe raadsels, I Welke Noord-Hollandsohe plaatsen staan hleroider. P 1 Nieuhzenk. 2 Smirtaeou. I Ymlsaik Het geheel is een spreekwoord van elf woorden of 87 letter/ 25, 6, 14, 19, 20, 11, 82, 88 Is een muziek instrument. Een 1, 4, 16, 17, 18, 19, 28, 6 komt aas den kost door liefdadigheid. Een 22, 10, 86, 86, 8, 12, 6 la een familie* lid. 18, 10, 10, 11, 9, 6, 2, 8 is een grondsoort 29, 80, 21, 26, 9, 14, 81, 84 is een ander woord voor enkeling. 24, 7, 17, 18 ia een ontkenning. De uitslag van de raadsels wordt elders in dit blad vermeld. 1788 een aardig tochtje met een klein, door hem uitgedacht stoombootje, daarbij Ïeholpen door den ingenieur Wllliam ymington, maar toen een erop gevolgde proef in het groot gebeei mislukte, lieten s]j de zaak verder rusten. In Amerika vervaardigdede scheepsbouwmeester John Fitch te Philadelphia in 1787 een boot, waardoor een rij van riemen door stoom werden voortbewogen, en ofschoon o.a. de beide Btichters der Amerikaansche republiek, Washington en Franklin, die den proeftocht meemaakten, een vleiend getuigschrift erover afgaven, kon Fitch toch, hoewel hij een heel vermogen er aan ten koste legde, met zijn stelsel niet slagen. Na vele Jaren tobbens verarmd, en aan deD drank geraakt, maakte hij een einde aan zijn leven in de rivier de Delaware, waarop hij vroeger zoo vol hoop zfln eerste proefneming bad gedaan. Robert Fulton eindelijk was ge lukkiger. Fulton werd in 1766 geboren te Little Britain, een klein plaatsje in den staat Pennsylvanië. Van zijn ouders, arme Iersche uitgewekenen, verloor hij reeds als kind zijn vader, doch de ijve rige. talentvolle Jongen wist al spoedig te Philadelphia, waar hjj zich op het portretschilderen toelegde, zooveel geld te verdienen, dat hij zijn moeder kon onderhouden. Door de hulp van vrienden, die van zijn talent groote verwachtingen koesterden, ging hij in 1786 naar Enge land, maar tegen de verwachting liet hij hier het penseel spoedig rusten, omdat hij gelegenheid vond zich aan de werk tuigkunde te wijden, waartoe hij zich reeds van jongs af aan aangetrokken had gevoeld. Twee Jaar lang waa Fulton machine- teekenaar in een groote fabriek te Bir- mlngham en daarna vestigde hij zich te Londen, men zou haast zeggen als «uit- vinder». Want hij nam daar allerlei dingen bij de hand, deed de regeering voorstel len voor een betere wijze van kanalen graven, bedacht een molen voor het zagen en polijsten van marmer, vervaardigde een nieuw toestel om touw te draaien enz. Voordeel trok hij van al deze uit vindingen niet veel, en in 1796 verhuisde hij naar Parijs- Daar begonnen toen de panorama's als iets nieuws in trek te komen en door er hiervan eenige te schilderen maakte hij zulke goede zaken, dat hij de handen vrij kreeg om zich op nieuw met zijn uitvindingen bezig te houden. Daaronder behoorde sinds lang het vexvaardigen van onderzeesche vaartui gen en ook het aanwenden van middelen om onder water ontploffingen te veroor zaken. Napoleon, wiea zoo iets uitstekend zou te pas komen, steunde hem aanvan kelijk met aanzienlijke sommen, doch bij staakte zijn toelagen toen het hem te lang duurde, vóór Fulton slaagde. Deze, teleurgesteld, maakte ln 1801 juist aanstalten naar Amerika terug te keeren, toen hij in kennis kwam met Ro bert Livingston, den gezant van de Ver- eenigde Staten te Parijs. Livingston had indertijd in Amerika zich zeer voor het vraagstuk van de stoomvaart geïnteres seerd en zelfs van de regeering een con cessie weten te verkrijgen voor de vaart met stoomschepen in de staat New-York, op voorwaarde dat hij binnen het jaar een vaartuig van stapel zou laten loopen, dat door stoom voortbewogen en minstens 6 K.M. in het uur zou afleggen. CNsehoon Livingston nooit aan deze voorwaarde had kunnen voldoen, had hij, ook toen hij in Parijs een diplomatieke betrekking vervulde, de zaak niet uit het oog ver loren, en spoedig had hij nu Fulton over- ffehaald niet naar Amerika te gaan, maar n Frankrijk proeven met de stoomvaart te nemen, waarvoor hij, Livingston, dan het geld zou verschaffen. Vol ijver toog Fulton aan het werk. Hij bestudeerde eerst alles, wat er op dit gebied in de laatste jaren was be proefd, deed eenige proeven op kleine schaal en had in het begin van 1803 een boot gereed, om er op de Seine een proef tocht mee te houden. Kort te voren zpnk in een stormachtigen nacht echter het vaartuig; volgens sommigen door de schuld van kwaadwilligen, volgens ande ren eenvoudig doordat de erin geplaatste machine te zwaar was. Daar Livingston het geld niet spaarde was men na weinige maanden deze teleurstelling te boven en op 9 Augustus 1808 had te Parijs de proeftocht plaats, waarbij het vaartuig tegen den stroom in een snelheid van 6 K.M. per uur bereikte. Een ontelbare menigte aanschouwde dezen eersten goed geslaagden stoomtochten de bladen voorspelden veel goeds voor Frankrijk van deze nieuwe uitvinding. Had Napoleon's regeering, en in het bijzonder zijn minister van marine Decrès, destijds voldaan aan Fulton's verzoek om krachtigen steun, dan zou wellicht voor eeuwig de stoomboot als een Fransche uitvinding te boek zijn gesteld, doch Bonaparte, misschien zich de teleurstel ling herinnerend met Fulton's onderzee sche booten, wilde van de zaak niets weten. «Frankrtjk's goede genius» —-zoo schreef maarschalk Marmont later in zijn memoires «zond ons Fulton, maar de Eerste Consul bleef doof voor zijn stem en liet dus de fortuin voorbijgaan*. «IntusBchen had Livingston naar Ameri- ka geschreven en van het congres weten gedaan te krijgen, dat z|jn concessie voor de wateren in de staat New York ver lengd werd tot 1828, mits hij binnen 2 jaar een stoomboot in de vaart bracht, die nu echter een snelheid van 7,6 K.M. per uur zou moeten hebben, tegen den gewonen stroom der Hudson in. Dadelijk bestelde Livingston in Engeland aan de fabriek te Soho, die door James Watt was op gericht, een krachtige stoommachine, om in een in Amerika te bouwen boot geplaatst te worden, terwijl Fulton naar Engeland op reis ging, om op de vervaardiging der machine toezicht te houden. In October 1806 was de machine gereed en werd zij over den Oceaan gezonden, terwijl Fulton spoedig volgde. Het was een machine van 18 P.K. met dubbele werking en condensator, geheel in gericht naar het stelsel van Watt, zooals de machines voor rivierbooten daarna jaren lang zijn ingericht gebleven. De boot was gebouwd op de werf van Charles Brown te New-York; zij kreeg den naam van de „Clemont", naar een landgoed dat Livingston aan den oever der Hudson bezat, mat 60 meter ln de lengte, 6 in de breedte en had 150 ton inhoud. Zij had aan elke zijde een gego ten ijzeren scheprad met 8 schoepen, die er op berekend waren 60 centimeter in het water te dompelen. In het begin van Augustus was alles gereed. Maanden lang had men te Nev- York de voorbereiding gadegeslagen, doch er bestond bij het publiek niet het minste vertrouwen, dat het zonderlinge vaartuig, dat men al .Fulton's Foliy" was f;aan noemen, slagen zou. Het wantrouwen n de onderneming werd nog verstrekt, toen Fulton en Livingston, wien de koa- ten erg waren tegengevallen, aanboden een derde hunner reohten af te staan aan leder, die een evenredig aandeel in de kosten wilde bijdragen. Niemand ging op dit aanbod in.... Maar een dag later zag het er anders uit. Op 11 Augustus 1807 betrad Fulton, onder bet gelach en den spot eener tal rijke menigte, zijn nieuw vaartuig. Het sein voor den afvaart werd gegeven, de boot kwam in beweging, manoeuvreerde prachtig en voer met een flinke snelheid de Eastrivier op. Het publiek stond een oogenblik verstomd en brak toen in luide toejuichingen uit; de eerste zegezang voor de eerste stoomboot! Want dit was de Clermont inderdaad. Zij kwam dadelijk in de vaart en deed langen tijd geregeld dienst op de Hudson tusschen New-xork en Albany, 8 Kilometer per uur afleg gend. Robert Fulton had voldoening van zijn werk. Hij liet eerlang nog andere es grootere stoombooten bouwen en kreeg vereerende opdrachten van de regeering. Misschien heeft hij zich daarmede echter al te druk gemaakt. Na eenigen tijd van zeer vermoeienden arbeid onder ongun stige omstandigheden, werd hij ziek en hij overleed kort daarna, op den 24sten Februari 1816, nog slechts 60 Jaar oud. Over het algemeen worden da batterlêa bi} het zwemmen, dus zoodra ze tn hot water komen, onschadelijk gemaakt. Enkele daarvan blijven slechts ln leven, maar niet de verkoudheldsbacll, want deze wordt dadelijk door het water gedood. Men be hoeft dus heusch niét bang te zijn, dat men bij het zwemmen verkouden wordt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 8