HET RAPPORT OVER DE RIJKSWERVEN. De in Nederland gebouwde Turksche Duikbooten. Ingezonden. Kunnen rf] la den huldigen vorm worden gehandhaafd? Voor- geadeld wordt oonoentreerlng van de Rijkswerven te Willem «oord en sluiting van de Rijkswerf te HeUevoetalula. Da hesparing geraamd op 450.000.— toekomst, soodat ook In haar overwegingen moet worden gedacht aait de mogelijkheid' van «en andere samenstelling der vloot dan thana door dezen minister voorgestaan. Verschenen Is bot rapport der commis sie, ingesteld WJ beselilk'klng van den Mi nister van iMarliue a. 1. dut 19 Juli 1026, ter bestudeert ng vian dé vraag of de rijkswer- von in 'e landé belang in uen tegenwoordl- gen vorm en omvang babooren te worden gehandhaafd. De opdracht aan de commissie was den Minister van advies ito dlienon over de vol gende vraagpunten: 1. Moeten de rijkswerven bij de voor genomen reorganisatie der Marine gehand haafd! worden in tegentwoordlgen vorm en omvang a. met bet oog op het financieel belang der Marine, b. imet het oog op bet financieel belang van den Staat in zijn geheel? 2. Hoe is een eventueel belangenconflict tusschen de desiderata sub a en b te over bruggen? Indien) de vraag sub 1 ontkennend wordt beantwoord, rijzen dia vragen: 4. Welke organisatie ent vorm van het bedrijf wordenl bet beste geacht? Voorts werd de commissie gemachtigd desgewensebt in haar advies ook beschou wingen op te nemen, die gaan buiten een antwoord op deze vragen. De oommissie vatte de opdracht in dezen rin op, dat uit haar redactie voortvloeit, dat de minister een eigen verfbedrijf voor de Marine onmisbaar acht, welke meening door de geheele commissie werd gedeeld, beslo ten wen! deriialve, in de besprekingen niet te betrekken) het bepleiten) van de weneohe- lykheld of noodzakelijkheid om te advliee- ren bet Instituut „Rijkswerven" op te hef fea Voorts wenschte de oommlMle onder de oogen te zien of vereenvoudigingen en bezuinigingen zouden kunnen) voortvloeien uit bet beperken vaa bet aantal rijkswerven tot een enkele. De feiten, (De commleais heelt rekening gehouden met de volgende feiten: na IOp grond van de ervaringen van den oor- l ls He'Uevoetsluis ale marineatotion op- even, Deze plaats is thans niet meer sen r centrale punten van de rijksmarine. ids Sedert de laatste jaren sOn Ne eigen ev.oot an particuliere ^verfbedrijven in Nederland aanmerkelijk toegenomen, zoowei in aantal als in omvang. In den oorlog ls afdoend gebleken, dat voor ons oonoentratls van doeTen gevaarlijk ia en verspreiding hiervan de voorkeur ver dient. De ligging van de rijkswerf te Hellevoet- sluis ia zoodanig geëxponeerd, dat zij met beperkte middelen niet meer la te bescher men tegen vèrdragend geschut noch tegen «anvallen uit de lucht. Dit geldt ook ten opzichte van de rijke- werf te Willemsoord; do ooaunissle onder schrijft wat de minister daaromtrent in zijn toelichtend schrijven stek: „dat op een doorloopend gebruik van de werf te Wil lemsoord in oorlogstijd niet ka» worden ge- rekendl omdat tij niet ls ^vrijwaard voor beschieting en bombardement." De hulp van particulieren is noodlg, (Daaruit volgt, dat de oorlogsvloot niet ten volle op het rljkewerfbedriicf aal kunnen rekenen en dlat daarnevens ook hulp van particuliere werven zal moeten worden be trokken. Het kunnen beschikken over eeni werf moet voor de aetle van de oorio niet worden onderschat; op aan r: toch zal bU uitstek de mogelijkheid gelijktijdig naaet de reparaties aan romp en machines aan elschen van militairen aard te kunnen voldoen, hetgeen een belangrijke besparing in tijd kan opleveren. Het riJkawerfbecrijl zal dus ook in oor logstijd in staat moeten zijn aan de haar te stellen elschen te voldoen. (Voor het geval dat door de omstandig heden In een gegeven phase van den oor log het gebruik van de eigen werf ontzegd wordt, of het te gevaarlijk wordt daar be langrijke onderdeelen van' die vloot te doen herstellen, zal echter de hulp van particu liere werven te Amsterdam* aan den) Nieu wen Waterweg, langs de Noord, of aan de Schelde noodig zijn. Ten' opzichte van het vredesbedrijï der rijkswerven werd vastge steld, diat uit het feit van de opheffing der rijkswerf te Amstedam mag worden afge leid, dat nieuwbouw van schepen voor de Neaerlandsche marine niet meer door de rijkswerven zou geschieden, behoudens nieuwbouw op kleine schaal voor eenjvou- objecten. Tenslotte heeft de commissie zich op bet standpunt gesteldl, dat zij als handleiding kan aanvaarden hetgeen de minister in zijn toe lichting mededeelde omtrent de toekomstige sterkte der vloot in Nederland, nl dat deze geacht kan worden aldus te ziln samenge steld. b. mijnend lenst, omvattende vttftüen mljnen.eggers, de noodlge mijnenvegers en de miljnenm&gazljinen te Hslder, Hellevoet- sluis en Veere; o. algemeene dienst, waaronder te reke nen: één pantiersohip type „Hertog Hen drik", drie pantserbooten, acht JMbooten, vijf G-booten, vier kanonmeerbooten* één artlllerle-instruotleschlp en de noodlge kleine vaartuigen. De commissie heeft zich echter bU haar beschouwingen rekenschap gegeven, dat de pijen omtrent baar ondervindingen op dit gebied. Deze inlichtingen hebben haar ge leerd, dlat ook door de particuliere stoom vaart-maatsdhappdjenj wordt Ingezien, dat het op tijd gereed zijn van de noodlg geoor deelde herstellingen niet lm de waarschaal mag worden gesteld, door overwegingen van financdeelen aard, doch dlat daarnevens het streven moet zijin om de In eigen beheer verricht wordende herstellingen te beper ken en de eigen reparatie-Inrichtingen in te stellen op een minimum, zoodat herstelr lingert vani eenigen omvang, welke niet regelmatig voorkomen, moeten worden uit besteed. De commissie beeft nagegaan, wel ke belangen de vloot heeft bij de werf te Willemsoord en die tle Hellevoetaluls, daar bij het standpunt Innemendle, dat de rijks werven, behalve de eigenlijke ooriog&sche- Seni, ook de vaartuigen van het loodswezen, e betonnting en de verlichting in hoofdzaak onderhouden. Eerst zag de commissie daartoe den dienst In tijd van vrede, waarbij rij lette op: L die eigenlijk» oorlogsvloot en II. de schepen en vaartuigen, beboerende tot het loodswezen, de betonning en de verlichting en het on derhoud der betonnlng en bebakening. Wat de eigenlijke oorlogsvloot betreft, meent de oommissie, dat voor den vredes- dllemst de werf te Hellevoetaluls nllet behoeft te worden aangehouden. cllge Te: maatregelen, welke zij wf adviseren) te ne men, gevolgen sullen hebben voor een verre Ad n merkt de commissie op,dat het loodswezen in het le, Be en 8e district ge bruik maakt van de werf te Willemsoord en daar de onmisbaarheid dezer werf uit ande ren hoofde toch al vaststaat, behoeft h. L dit punt geen nader onderzoek. Het loodswezen in het vierde en vijfde district is volgens den thans boa taanden 'toe stand, zoowei wat de vaartuigen als de be tonnlng betreft, op d« rijkswerf te Helle voetsluls aangewezen. Groote herstellingen zullen echter zeer goed te Willemsoord kun nen worden verricht* kleinere reparaties, zoomede het periodiek dokken, kunnen zeer goed door een der talrijke werven aan de Maas wordsa uitgevoerd. Mits de noodlge regelingen worden getroffen is naar het oordeel der oommissie ook voor den dienst van het loodswezen in hst vierde en, vijfde district de werf te Hehevoetsluls niet nood zakelijk. Wat den dienst van het loodswezen in het zeade district aangaat kam naar het oordeel van den directeur in dit dletrlot de werf te Hellevoetaluls zonder nadeel worden gemist. (Vervolgens bezag de commissie <te elschen van I. Oor ogsvoorbereilding; ij. Mobilisatie en) III. rijd van oorlog. Ad I merkt de oom mi seis op, dat voor het opleggen van schepen weiko bij mobilisa tie op 'e rijkswerven in dienst moeten ko men, Willemsoord het oentrum 1% terwijl op de werf te Hellevoetsluls slechts zijn op gelegd eemlge kanonneerbooten voor ver schillend diensten en enkeile kleinere vaar tuigen om bij mobilisatie te gebruiken in het Zulderfrontier, welke vaartuigen zon der beswaar ook te Willemeoord kunnen worden opgelegd. Ad Q wordt opgemerkt, dat heit over brengen van te Hellevoetaluls opgelegde schepen naar Willemsoord een nog zwaar dere be.aaung beteekent van laatstgenoemde werf bij mobilisatie, waardoor die vaartiul- Sin op een partiouliere werf in het zulder- ontler kunnen worden ingericht. Dit levert echter niet op een argumenlt voor de handhaving van de werf te Helle voetsluls; de correctie op deze zwaardere belasting zal op andere wijze gevonden moe ten worden, In rijd van langdurige neutrailtedtshand- ha ving, als in de jaren 1014—1918, zou de werf te Hellevoetsiuis nuttige diensten kun nen bewijzen* het is evenwel zeer de vraag of zulk een uitzonderingstoestand ooit we der zal voorkomen. Ad' Hl meent de oommissie, dat in tijd van odhogde Marine, naast de werf te Wil lemsoord, de beschikking moet hebben over de hulp van een of meer particuliere wer ven* waarvoor reecis in tyid van vrede maat regelen moeten worden genomen. Aan de werf te Hellevoetsluls kan in tijd van oor log, gezien o.m, het beschietingsgevaar en het feit* dat onderzeebooten niet in onder- gedompelden toestand de ondiepe toegangen tot Hellevoetsiuis kunnen bevaren* geen waarde worden toegekend. Waar dus kwam vast te staan, dat de werf te Hellevoetsluls niet onmisbaar is, ging de commissie na of er redenen van practlschen of flnancleelen aard tljn, die er toe zouden kunnen leiden deze herstellingsinrichting te behouden. De indruk der commissie van het bedrijf 0p a Rijks werf te HeUevoetüuia is, een groote matheid vertoont. Ge durende de laatste jaren is de hoeveelheid tokkend om het personeel voortdurend intensief bezig te houden. De commissie Ie van meening, dat een beter rendement van lande gelden is te krijgen door verlaging van het niveau der werven. Diit zal moeten geschieden dioor staking Ingezonden Modedoollng. VASEUNE'CHESEBROUGH V (spreek ulU Tachleabro) want deie'l* de «nlge surenvrfle <V wereld.-'n Doosje, tube of fleschje In huls ,iwt>[ji 11' van het werfhedrijtf te Hellevoetsiuis eni met concentratie van het geheele werfbedrjjl te WiüJemisoardu In1 verband hlermiede heeft de commissie nagegaan, welke voorzieningen noodig zijn met het oog op de aanwezigheid' te Helle voetsiuis van het torpedo-atelier, het ver- spermijnenmagazijn en de behoeften van het loodswezen in het vierde en vijfde dis- txlct •In tüd van vrede is een torpedo-atelier in het Ziudèrfronitder niet noodig; in rijd van langdurige neutnllteiitshandhavlng is de aanwezigheid daarvan lln het Zulderfrontier van groot voordeel en in oorlogstijd wordt vooralsnog hierop gerekend'. Heit schijnt aangewezen, vooralsnog loet bestaande tor pedo-atelier tje Hellevoetsluls te handheven. Het verspenmU nenmagarijti te Hellevoet- sluis ls prectdsch onafhankelijk van de rijks werf aldaar. (Wat betreft den ontvang van het rijke- werfbed'rijf berekent de oonimlssie, dat voor vredestijd het industrieel bedrijf in de be hoefte ioan voorzien met een sterkte van pLm. 826 werklieden en leerlingen* Hier tegenover staat, dat in hst industrieel bedrijf op 8.1 December 1920 werkzaam waren op 's Rijkswerf te Willemsoord 926 en te Hel- levoetSlo's 264 werklieden en leerlingen* welke cijfers op 1 October 1927 zijn terui gébracht tot 907 en 241. De huidige sterl van het personeel' op de werf te Willems oord ls dtus zeker voldoende voor het vredes- bedrijf en kan nog worden ingekrompen* De voor het vredesbodrljff voldoende geachte sterkte ls ook voldoende voor de elgenOIJike mobilisatie en ruim voldoende om als kern' te dienen voor de iioodzakeMke uitbreiding m het personeel' in oorlogstijd I>e dokoapaclteit van de werf te Wlllems- van het (De do! oord acht de commissie van dien aard* dat zil het verantwoord acht haar nè reorgani satie der rijkswerven voocrioop lg te laten zooals zij thans is. De commissie ls dhis van oordeel dat volstaan kan worden met een rijkswerf, ni. die te Willemsoord* ln het beheer waarvan de directeur, onder een zekere oontréle van liet departement, een ruime vrijheid ven handelen moet bealttcn* wat het best zal kunnen) wordenl bereikt door het verfbedrijf te doen. aanwijzen als Staatsbedrijf, ln over eenstemming met dé nieuwe comptabiliteits wet en het daarop gegronde oritwerpnBe- dflj'vcnwet. De directeur zal daarbij de vol ledige verantwoordUm? ven het bedrijf moe ten kunnen dragen* Een zuivere oornmer- oleele boekhouding moet dan worden1 inge voerd De geraamde besparing tengevolge van haar voorstellen berekent de commissie op rond 400.000. Snde beantwoording van de haar voorge le vragen: le. Het la zoowel ln het financieel be lang van de Marine als ln dat van dan Staat ln zijn geheel, het bedrijf dér rijkswerven te conoenitreeren te Willemsoord en de rijkswerf te Hellevoetaluls Se sluiten* 2e. Van een belangenconflict tusschen de Marine en den Staat in zijn geheel is ln dit opzicht geen sprake. 8e. Na concentratie van het werfbedrijf te Willemsoord en sluiting der rijkswerf te HellevoetsDuls, wordt de werf te Willems oord voorlooplg op het huidige niveau ge handhaafd. 4e. Het werfbedrijf te Willemsoord be hoort te worden aangewezen als staats bedrijf. Ter uitvoering van het bovensteand advies wordt door de commissie heit navolgende aanbevolen* Ten aanzien van: Den.directeur van dit bedrijf wordt een „Raad van Bijstand" ter zijide gesteld, ln welk lichaam zitting moeten hebben per sonen, die door werkkring en ervaring ge acht kunnen worden van soortgelijke be drijven grondige kennis te hebben* Er wordt een regeling getroffen om. te voorkomen, dat bij mobilisatie geoefende en geschoolde werkkrachten aan het bedrijf worden onttrokken om gewapenden dienst te verrichten* 8e* 'Maatregelen worden genomen om nè mobilisatie omverwUld te tonnen beschik ken over geschoolde krachten voor uitbrei ding van het bedrijf der rijkswerf tot het gewenschte ooriogsnlveau. 4e. Voor zooveel' noodig, worden voor bereidingen gemaakt Inzake hét verleenien yan ihulu dloor de particuliere inlduatrie in oorlogstHjd. 6e. De jmarlne transport dienst wordt ge reorganiseerd) c. q. opgeheven. 0e. 'Een nadere bestudeering. .Rijks- werf-Staatsbodrijf'' hebben uit te maken; of het gwenecht ls de rijkswerf in haar ..htren organisatievorm te handhaven of haar ts beperken tot een uitsluitend tech nisch' en Industrieel bedrijf, door er de ar- sonaals- en magazljinabejllrijiven aan te ont- Irtvkfceni 7e. In <lft léatote geval dient eert kléin ideelte van dén magazijn voor raad onder >t beheer varx het industrieel 'bedrijf worden gebracht* Het overblijvende deel van den magazljiiH- dienlst wordt, evenals de arsenaalsd lenst, onder de bevelen van den commandant dér marine te Willemsoord gestold, 'De kanonneerbooten; welke thans te Hel levoetaluls zijn ter bestemming om1 even tueel aldaar te mobtliseeren* worden over gevoerd naar Willemsoord. De te Hellevoetsluls beschikbare vaartui gen* lichters en déarvoor in aanmerking komende werktuigen en gereedschappen* worden naar dé rijkswerf be Willemsoord overgevoerd'. 'De opslagplaats op Tien-Gemeten moet voor de Marine behouden blijven. (De in dienst zijnde stoomiloodsvaartuilgen van den Waterweg hebben als ligplaats Maassluis; het gewone onderhoud geschiedt aldaar met eigen middelen en hulp van par ticulieren* Voor de z.g. groote beurt gaan zij naar dé rijkswerf te Willemsoord. Reserve-materieel van het loodswezen en kleine vaartuigen; welke thans nog op de werf te Hellevoetsluls liggen* worden over gebracht naar Willemsoord of VlisaLngen. Aan hét ra van het lid R. een nota Wrimans, waarin deze de meening verdedigt, dat over de bezwaren aan opheffing der werf te Hellevoetaluls verbonden alleen dén mag worden hee stapt, indien daartegenover zéér belang: geldelijke besparing voor den lande vast stond. Dit ls echter z. 1. niet het gevaL Naar zijn oordeel is werkelijke besparing niet of zoo goed als niet te wachten, waarom hfj met ae conclusies der commissie niet kan instemmen. Cormptleve handelingen. In «en artikel ln het avondblad van Don derdag 12 dezer schrijft de Balkancorres pondent van de „N. Rrtit. Crt." over de cor rupties in de Turksche republiek. Oud- Turkije was berucht om dé sllnksche wU« waarop ambtenaren fooien* steekpennin gen, provisies, commissies of percenten wisten te bemachtigen. (Het ls moe Dijk om een handelwijze, die reeds eeuwen ln gebruik ls zoo zegt de oorr. zoo op eens uit te roeien en hij be wijst dit met een voorbeeld van corruptie van een hiooge ambtenaar, die een tekort had van pï.m. 126000 gulden* die hijzelf gébruikt en waarmee hij geldbehoevende afgevaardigden, tegen een woekerrente, had „geholpenT. Van nog grooter omvang zoo gaat de corr. dan vwdter - ls echter de beroering uit hoofde van de aanklacht ingebracht tegen den voornaamaten oommlssarls (mi nister) voor de marine (eerst twee maan den geleden afgetreden), den volksver tegenwoordiger Ihaanbel, oud-luitenant- kolonel der artillerie, dat hU bij bestellin gen voor nieuw materieel Inzake het her- stel van den kruiser Javoez-Selim de voormalige Goeben annzlenlljke bedra gen aan provisies voor zloh en andere be trokkenen zou hebben bedongen. Die besohuldlglng ls door Iamet pasja, den presldent-oommlsaarls (minister-pre sident) «elf, die een vriend van Ihaan waa, bU de Groote Nationale Vergadering in gediend, welke, daar het een harer leden betreft, aan de oommiasles voor financiën en voor militaire zaken' heeft opgedragen gezamenlijk daarnaar een grondig onder zoek in te atellen. Dat onderzoek ls nu al bijna twee we ken aan den gang en neemt steeds groo teren omvang aan, daar er telkens nieuwe verdachte dingen aan het licht komen, waarbij weer verdere personen zijn be trokken. Zoo ls de oommissie nu dezer dagen ook gestuit op onbehoorlijkheden welke zou den hebben plaats gehad bij de gunning van eerverleden jaar ln Nederland van duikbooten voor de Turksche vloot, bij het toezicht op den bouw daarvan, en bij de proeftochten. De commissie heeft dienaangaande al vastgesteld, dat voor de gunning van die bestellingen aan het oommissariaat voor marine eene commissie was ingesteld om de ingekomen aanbiedingen te ónder- zoeken, en daaromtrent van raad te die nen. De Fransche maatschappij Norman dezelfde die dezer dagen de twee eer- ste duikbooten voor de Helleensche zee macht heeft afgeleverd had een zeer voordeelige aanbieding gedaan, zoodat de mnrinecommlssle de aanneming dasrvpn in haar rapport had aanbavolan. Ooncur- renten lieten toen in de Turksche pers verbreiden dat Norman nog nooit duik booten had gebouwd; waarop drie zee officieren naar Frankrijk werden gezon den om zich met eigen oogen van de be kwaamheid en gesohlktheid van die werf te vergewissen. Die officieren berichtten na terug komst, dat aan Norman den bouw van alerlei soort duikbooten gerurt^ konVor" den toevertrouwd. or Op grond van die verzekering werd be sloten de levering aan Norman op te dra- ien'vhoitST W,erd °™™aalrt on zou den volgende dag door belde partijen te Angora worden geteekend; toen Sloten ling binnen een etmaal ty^s het commis sariaat van gedachte veranderde, de oom- missie voor de duikbooten ontbond ?n S vfi*6nYe 00mm^,#^ benoemde, welke de bestelling aan de Nederlandsch» wart Ingezonden Medcdeellng. (Til) aanbeval; niettegenstaande die 260 a 800.000 pond (8 a 400.000 gulden) per atuk hoogo< had Ingeschreven. Aan die N e- dorlandaohe firma ls de levering toen Inderdaad gegund. M De onvoorziene ontbinding van de eer ste dulkbooten-oommlssle, toen die al twee jaar was bezig geweest, en haar vervan- f[ing door een andere, welke dadelijk de overlng aan de Nederlandsohe firma voorstelde, hoewel die prijzen veel hooger waren, wordt nu door de parlementaire commissie van enquête nageplozen. Even eens gaat die na, waarom die twee duik booten, welke den vorlgen zomer hadden moeten worden afgeleverd, zloh nog altijd op de werf van aanbouw ln Nederland bevinden. Alle marine-officieren die in de beide duikbootenoommissies hebben gezeten, alsmede zij, die in Nederland zijn geweest om toezicht op den bouw te houden, en hebben deelgenomen aan de proefvaar ten, zijn opgeroepen om gehoord te wor den. Daarna zal aen gewezen oommlssarls ihsen bel ook over ale vreemde geschie denis gehoord worden. Zooals men weet ls deze gunning gesohled aan de Scheepsbouw Maataohap- plj Feljenoord te Rotterdam. Deze proeftochten worden hier op genbllk eerste Turksche onderzeeboot hier aange- het oogenbltk gehouden. Dinsdag is de komen en Donderdagavond kwam de tweede. Men kon ons niet zeggen, wan neer de proeftochten geélndlKxi zouden zijn, hiermee zouden echter minstens nog wel eenlge dagen heengaan. Wy herinneren eraan dat de booten hier ln Augustus ook geweest zyn voor het houden van proeftochten. Naar een van de offloleren ons meedeelde zou toen de bovenbouw niet in orde geweest zyn, waarop de schepen opnieuw naar Feyen- oord werden gedirigeerd. GEMENGD NIEUWS. VERDUISTERING VAN VIER A VIJF TON? Twee Haagsch» advocaten aangebonden. Op last van de Amsterdamsohe Justitie is de politie te 's-Gravenhage er Donder dag tofe overgegaan de oommlssarlssen der gefailleerde MIJ. voor Soheepsverband te Amsterdam, mr. M. K. en mr. L. P. D„ belden advooaat en prooureur te 's-Gra venhage, laatstgenoemde tevens fungee- rend directeur der Disconto Bank voor Crediet Instellingen, in hun woningen te arresteeren. Zy worden verdacht van ver- duistering van pandbrieven ten nadeele van bovengenoemde gefailleerde maat- achappy. De déblcle der Maatschappy v. Soheeps verband hangt nauw samen met de affaire Llete'rmann, die qok in het faillissement der Veendammer Hypotheek Bank een zoo groote rol heeft gespeeld. De aange houdenen zyn glsterenoohtend naar Am Rterdam overgebracht Het verduisterde bedrag zou vier a vyf ton gouds bedragen. Mr. Nathans zsl met de verdediging van mr. M. K. worden belast Mr. L. P. D. en mr. M. P. G. K. v.d. O., zyn giatermorsen ln het Palels van Justitie, te Amsterdam aan een langdurig V i'hoor' door mr. de Blecourt, substituut offloier van justitie, onderworpen. Gisteravond ls mr. K. v. d. 0. op last van den reohter-commlsssrls in vrijheid gesteld. Geachte Redactie, Naar aanleiding van uw veralag „Hallo Parija" wenachen wij een kleine opmerking te maken. N vangt uw veralag aan met de voor ona onruetbarende mededeeling, dat we in het teeken der revue ataan en dat de bioacopen leegloopen. Hoe kunt u daarover oordeelen? U die nimmer de bioscoop bezoekt althana ona theater niet. U weet b.v. niet dat voor alechta, twee maanden terug, bij de vertooningen van de film „De Wolgabootaman" on» theater werd bezocht door 5600 bezoeker* en dat ons bezoek over 1927'28 met 20 pet, is gestegen. U neemt het ons zeker niet kwalijk geachte Redactie, dat wij voor deze futiliteit naar de pen grepen, doch als zoo in het openbaar het volk wordt verkondigd, dat je langzamerhand leegloopt, dan voelt men zich zoo zielig en tracht men zich te verdedigen. Met de meeste dank en hoogachting, P. VAN Twisx, u J Tivoli-Theater. Helder, 12 Jan. 1928. De heer Van Twisk moet in hetgeen wij schreven geen aanval zien op de Moscopen. Wij schreven in het algemeen en constateerden eenvoudig het vermin derd bezoek. Dit verschijnsel doet zich ook voor in Casino en zelfs bij vereen!- gingen als A. G. O. e. d. Daarentegen schijnt het publiek thans meer gediend te zijn van den allerlichtsten vorm van kunst, die de revue is. Dat het bezoek in Tivoli toeneemt, verheugt ons. Want nog altijd stellen wij de bioscoop, ondanks veel smaakbedervends, hooger dan de revue, en in ieder geval kan de bioscoop veel meer bereiken. Intusschen zullen wij °nui, ,j veranderde inzichten van het publiek hebben neer te leggen. Rsd. Held. Crt. V'i I De opdracht, 8. Welke omvang van hst bedrijf wordt aanbevolen? Hoe de commissie laar taak tag. Het reparatie-bedrijf In vollen omvang, Ter beoordeeling van de vra/tg in hoeverre het reparatiebedrijf door de rijkswerven In vollen omvang moet worden uitgeoefend dan wel moet worden verminderd heeft de com missie inlichtingen ingewonnen! blji verschil?- lende Nederlandsche onderzeedienst, waarby! Hen O-boo ten* één onderzeeboot-mijnenlegger, een berg ngsvafirtuie, twee torpedo-ateliers en twee accu-werkplaateen; De werf te Hellevoetsluls. De werf te Willemsoord onmisbaar. De drie phtmn. Hellevoetsluls dus rüet onmisbaar. Ntveau-verlagtng. IflliStaafcsttlktohe leven komenvaak kwetsuren, torandv «nljwónden, .enz. Voor.yerwaarlooxlngbaart dan groote torg. Behoedt U daarvoor met Is een hulp In don nood. Vraagt altijd' mot nadruk hSkr V A E L I N E-CHESEBROU OH Het beste mlddet voor.de huldl Gebruikt ook Chesebrough Cqld Crtam v #/i Chestbrough Vanlshlng Crtam de Ideale vetvrije huld-cream. De omvang van het geheele bedrijf. Conclusies en voorstellen De commissie komt ten slotte tot de vol- A. Rijkswerf te Willemsoord: le. De Rijkswerf te Willemsoord be hoort te worden aangewezen als staatsbe drijf. B. Rijkswerf te Hellevoetsluls, De Rijkswerf te Hellevoetaluls wordt als zoodanig gesloten* Zoolang het rilet gelukt ls hlaar te verhuren of to verkoopon* wordt het oompleoc met zoo gering mogelijke mid delen onderhouden voor zoover dat noodig ls om algeheel verval te voorkomen* Dit kan, daar voor toegang tot hét torpedo-atelier de sluizen moeten worden blijven 'bediend, ge schieden door het haveni-alulspersoneel c. q. uitgebreid met bijv. twee man. Tt ls

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 10