Tweede Blad.
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS
VAN ZATERDAG 28 JANUARI 1928
DE KEVDER POSTZEGELS EN
-BRIEFKAARTEN.
De opbrengst
volgens de voorloopige opgaven be-
«raagt de "winst op de van 16 December
»ot en met 16 dezer verkochte kinderpost-
ivin1"111 120-600, dat is ongeveer
j ïz.uoo.meer dan verleden jaar.
De winst, gemaakt op de kinderbrief-
kaarten, kan op ongeveer 9600 worden
geschat, hetgeen aanzienlijk meer is dan
verleden jaar.
In totaal is dus ten behoeve van de kin
derbescherming ongeveer 130.000 bijeen
gebracht, en naar schatting kan ongeveer
20.000 meer dan verleden jaar In ver
deeling gebracht worden.
De cijfers van de opbrengsten van de
zegels van de vorige jaren waren: 1924
'25 pl.m. 52.000, 1925—'26 pl.m 75.000,
1826—'27 plm. 108.000.
OPLEIDING VOOR DE
KOOPVAARDIJ.
Uitgift» van f 600.000 aandeelen.
Opgericht is de naamlooze vennootschap
Opleidingschepen voor de Koopvaardij-
vaart Rotterdam. De oprichters hiervan
sljn de heeren E. Berdenis van Berlekom,
oud-kolonel-titulair der mariniers, te Mid
delburg, J. Salomons, reeder, oud-gezag
voerder van de kleine vaart te Rotterdam,
•n M. Teerling, oud-gezagvoerder van de
groot* vaart te Vllsslngen.
Zij wil zich belasten met de opleiding
van bemanning voor schepen van de koop
vaardijvloot, zoowel kleine als groote.
Daartoe zal zij gewone vrachtschepen ln
de vaart brengen, langsscheeps getuigd
met hulpmotor, die vrachtgoederen varen'
en zloh zullen moeten bedruipen uit de
vrachtpenningen. De schepen krijgen on
geveer 80 jongens ter opleiding. Deze ont
vangen naast hun opleiding vrije uitrus
ting en voeding. Zij verrichten alle
scheepswerkzaamheden en worden onder
richt in zeemanschap, motoren en eerste
hulp bij ongelukken. De opleiding duurt
2 jaar. Het eerste jaar brengen zy door
op een der opleidingschepen, daarna wor
den zy verdeeld over de schepen der aan
deelhouders. Het onderricht zal worden
gegeven door mannen uit de praktyk.
De naaml. vennootschap heeft nu een
prospectus het licht doen zien omtrent de
uitgifte van 600 aandeelen a 1000.
TELEFOONVERBINDING MET
AMERIKA.
A.s. Maandag zal de opening plaats heb
ben van de telefoonverbinding met Ame
rika, met gebruikmaking van de Engelsch-
Amerikaansche radioverbinding. Vanaf
gisteren konden reeds gesprekaanvragen
worden ingediend.
Rekening houdende met het tijdsver
schil tusschen Europa en Amerika, zal de
dienst dagelyks geopend zyn van 12.50—
23.20 uur 12.3023 uur Engelsche wet-
telyke tyd); gesprekken kunnen evenwel
te allen tyde worden aangevraagd.
Aan Nederlandsche zyde zullen Amster
dam, Rotterdam en 's-Gravenhage tot dit
verkeer worden toegelaten; in Amerika
alle plaatsen in de Vereenigde Staten en
het eiland Cuba. De Amerikaansche kan
toren zyn voor de tariefsberekening inge
deeld in 5 zones. De prijs van een enkel
voudig gesprek zal onderscheideniyk be
dragen 191.40, 198.70, 206, 213.30
en 220.50 en voor Cuba 220.50 voor
Havana en 227.60 voor de overige plaat
sen. Perioden van slechte geluidsover
komst (welke door de controle te Londen
genoteerd worden), ook deelen van een
minuut, zullen in mindering worden ge
bracht van den gespreksduur.
TOESTEL VOOR HET LICHTEN VAN
DUIKBOOTEN.
Dezer dagen verscheen in sommige
bladen het bericht, dat twee Zweed-
sche ingenieurs, welke met name genoemd
werden, een toestel zouden hebben uit
gevonden voor het lichten van duikbooten.
Dit toestel zou bestaan uit een dryver,
welke, indien een duikboot gezonken is,
kan worden opgelaten; daardoor kan de
positie van de gezonken boot worden
bepaald, terwyi het door een byzondere
inrichting mogelyk gemaakt wordt kabels
om het gezonken vaartuig te bevestigen,
zoodat dit aan de oppervlakte kan worden
gebracht.
De boven beschreven inriehtlng is echter
geen nieuwe uitvinding, doch een reeds
in 1912 door de Werf öusto, Firma A. F.
Smulders te Schiedam, in verschillende
landen gepatenteerde uitvinding, en de
bovenbeschreven installatie is ln extenao
ln de diverse patentschriften beschreven.
Inderthd heeft door de Werf Ousto
een speciale kraan voor het lichten van
duikbooten geleverd aan het Italiaansche
Gouvernement en bovengenoemde uit
vinding bewees hierby van practisch nut
te zyn.
NA DE IJSPERIODE.
Men schrijft dd. Donderdag aan fle
N. R. Ct. uit Enkhulzen:
De scheepvaart van Noord-Holland
naar Friesland kan worden hervat. Van
Enkhuizen zyn vandaag 32 geladen sche
pen naar Friesland en Groningen ver
trokken.
Buitenland.
Yalsche munters gearresteerd.
Valsche rijksdaalders ln «in
loop gebracht
Het was de Amsterdamsohe politie, in
zonderheid het personeel van de Centrale
in zake falsificatiën bekend geworden,
dat den laatsten tyd velschillende valsche
rijksdaalders in omloop werden gebracht.
Zooals steeds het geval is, begon het
spoor, dat naar de bron van herkomst
leidde,- by winkeliers. De rijksdaalders
-waren, wat de kleur betreft, moeiiyk van
de echte te onderscheiden; de klank daar
entegen liet weinig twyfel omtrent de ma
kelij over en bovendien waren 20 iets te
dik.
De beeltenis is meestal die van Koning
Willem UI; de jaartallen zyn afwisselend
en vermelden 1870, 1871, 1872 en 1868.
Over het algemeen kon geconstateerd wor
den, dat de muntstukken goed waren na
gemaakt
Na eenig zoeken heeft de recherche van
het bureau Warmoesstraat en die van de
Centrale in zake falsificatiën ontdekt, dat
het namaken van deze rijksdaalders plaats
had in den kelder van perceel Foeliestraat
1. Eenige rechercheurs stelden zich in die
straat Donderdagmiddag verdekt op en
wachtten tot de deur zou opengaan. Om
streeks vyf uur gebeurde dit: op dat zelf
de oogenblik liepen de rechercheurs naar
binnen.
Zy deden daar ten verrassende ontdek
king, want zy troffen de gebroeders W.
aan, bezig met T maken der valsche munt
Het tweetal kon weinig anders doen dan
zich overgeven. Zy werden naar het hoofd
bureau van politie overgebracht en daar
in arrest gesteld.
Hat bleek, dat de werkplaats goed ge
outilleerd was: alles was technisoh in orde
en volledig. Zoo werden daar koperen sta
ven voor de speoie, galvanische baden,
smelt- en persinrichtingen, alsmede ma
trijzen aangetroffen. Dit alles werd in be
slag genomen en naar het hoofdbureau
overgebracht. Ook werden eenige pas
aangemaakte munstukken gevonden.
Uit het verhoor van de beide arrestan
ten is komen vast te staan, dat het twee
tal vroeger een chemisch fabriekje aan
de Oostersche kade (in de nabyheid van
de Foeliestraat) had. De zaken gingen
echter niet al te best en zoo geraakten zy
aan lager wal. Ongeveer twee maanden
geleden zyn zy begonnen met het fabri-
ceeren dezer falsificatiën. Hun kennis om
trent chemie kwam hun daarby goed te
stade. Na deze twee maanden geëxperi
menteerd te hebben werd ongeveer veer
tien dagen geleden begonnen met het
doen circuleeren van de rijksdaalders. Er
zyn er vermoedeiyk 20 a 30 in winkels uit
gegeven: in geen der gevallen hebben de
ontvangers argwaan gekoesterd. En hët
spel zou zyn doorgegaan, indien niet de
Amsterdamsche recherche een spaak in
het wiel had gestoken.
De gebroeders zyn respectieveiyk 40 en
48 jaar oud.
DOODGEKNEPEN.
Woensdagmiddag omstreeks 2 uur is de
26-jarige sleeper O. Bosch, uit Brunssum,
\in de verdieping van 401 meter van de
staatsmyn Hendrik, aldaar, tusschen een
lus van den kabel van een liftlier bekneld
geraakt, hetgeen den dood ten gevolge
had. B. laat een vrouw en één kind achter.
ONVERZORGD ACHTERGELATEN.
Te Lelden heeft de weduwnaar W. A.
C. L., wonende aan de Leeuwendaal al
daar, zyn drie minderjarige kinderen on
verzorgd achtergelaten. Zyn oudste zoon
had h|j een brief geschreven, waarin hy
aan dezen de zorg van zyn kinderen over
liet. De politie tracht den man op te
sporen.
HARDE VOORWERPEN INSLIKKEN.
De zelfde man, zekere B., die indertyd
in de strafgevangenis te Rotterdam had
kans gezien, een lepel en een vork naar
binnen te werken en toen naar het zie
kenhuis werd gebracht, waar deze voor
werpen door operatie uit zyn maag moes
ten worden verwyderd, heeft thans voor
den tweeden keer eenige zwaar in de
maag liggende dingen ingeslikt Ditmaal
zyn het een stuk van een crucifix, een ge
deelte van een lepel en een stuk rand van
een beker geweest. Woensdagmiddag is
hy naar bet ziekenhuis aan den Berg
weg gebracht en daar opgenomen oss an
dermaal geopereerd te worden.
ONDER DEN TREIN.
De 72-jarige J. M. uit Gouda, wilde gis
teravond op het Maasstation te Rotterdam
op een al in beweging zynden trein sprin
gen. Hy sprong mis en is onder den trein
geraakt. Beide beenen werden hem afge
reden. In zorgelyken toestand is hy naar
het ziekenhuis aan den Coolsingel ver
voerd, waar hy in den loop van den avond
aan de gevolgen is overleden.
EEN UURWERK, DAT 10.000 JAAR
LOOPT.
Naar het Zwitsersche telegraaf agent
schap mededeelt is het een ingenieur ts
Bern gelukt een uurwerk te eonstrueeren,
dat vrijwel het perpetuum mobile bena
dert. Het wordt voortbewogen door ener
gie, die ontstaat uit verandering van de
temperatuur en van de atmosferische
druk. Het uurwerk zou meer dan 10.006
jaar kunnen loopen.
Auto In het water ge
reden. Op den Zypen-
daalschen weg te Arn
hem ging een auto on
beheerd aan het rollen.
Het gevolg was dat de
wagen in een sloot te
recht kwam en met
de meeste moeite weer
op het droge gebracht
kon worden.
Minister Kan te Veenendael. Minister Kan heeft dezer dagen een bezoek gebraoht
aan de Pluimvee- en Konynententoonstelllng te Veenendaal, waar *y boven
staande foto van Z. Exo. maakten.
Ontploffing In Den Haag. Terwyi men aan de werkzaam
heden voor een gasleiding in de Vaillantstraat te Den Haag
bezig was is er een lek in een der leidingen ontstaan.
Het gas stroomde in een kamer, waar een kachel brandde,
met het gevolg dat er een ontploffing ontstond. Hierboven
de kamer van het benedenhuis, waar de ontploffing huis
hield. Persooniyke ongelukken kwamen gelukkig niet voor,
maar de schade was aanzienlijk.
(Foto rechts). Onverwoestbare olie en benzinetanks
voor raoe-auto's. Dit zyn de meest belangrijke onderdee-
len voor wagens die een groote snelheid hebbenden waaraan
dus zware eischen worden gesteld. De auto van Capt. Cambell,-
waarmede deze het snelheidsrecord van Engeland in Amerika
zal trachten te verdedigen ls voorzien van zulke tankt.
Op onze foto ziet men dat die tanks van achter aan den
wagen zyn aangebracht terwyi ook ter zyde radiatoren voor
afkoeling bevestigd zyn. De wagen is genaamd «Bluebird*
en voorzien van een 900 P.K. Napier Aero-motor.
De eerste electrlsche looomotlef, bestemd vsor de NederlaBdsob-Indiseh# Staatsspoorweges beeft de fabriek va» de
Seemal te Hsngelo verlaten.
Brand te Beverwijk. In hotel «De Zon* te Beverwyk woedde
een ernstige brand, die het grootste gedeelte van het botel ver
woestte. Wat er ever bleef.