Tweede Blad. BINNENLAND GEMENGD NIEUWS VAN ZATERDAG 28 JANUARI 1928 DE KEVDER POSTZEGELS EN -BRIEFKAARTEN. De opbrengst volgens de voorloopige opgaven be- «raagt de "winst op de van 16 December »ot en met 16 dezer verkochte kinderpost- ivin1"111 120-600, dat is ongeveer j ïz.uoo.meer dan verleden jaar. De winst, gemaakt op de kinderbrief- kaarten, kan op ongeveer 9600 worden geschat, hetgeen aanzienlijk meer is dan verleden jaar. In totaal is dus ten behoeve van de kin derbescherming ongeveer 130.000 bijeen gebracht, en naar schatting kan ongeveer 20.000 meer dan verleden jaar In ver deeling gebracht worden. De cijfers van de opbrengsten van de zegels van de vorige jaren waren: 1924 '25 pl.m. 52.000, 1925—'26 pl.m 75.000, 1826—'27 plm. 108.000. OPLEIDING VOOR DE KOOPVAARDIJ. Uitgift» van f 600.000 aandeelen. Opgericht is de naamlooze vennootschap Opleidingschepen voor de Koopvaardij- vaart Rotterdam. De oprichters hiervan sljn de heeren E. Berdenis van Berlekom, oud-kolonel-titulair der mariniers, te Mid delburg, J. Salomons, reeder, oud-gezag voerder van de kleine vaart te Rotterdam, •n M. Teerling, oud-gezagvoerder van de groot* vaart te Vllsslngen. Zij wil zich belasten met de opleiding van bemanning voor schepen van de koop vaardijvloot, zoowel kleine als groote. Daartoe zal zij gewone vrachtschepen ln de vaart brengen, langsscheeps getuigd met hulpmotor, die vrachtgoederen varen' en zloh zullen moeten bedruipen uit de vrachtpenningen. De schepen krijgen on geveer 80 jongens ter opleiding. Deze ont vangen naast hun opleiding vrije uitrus ting en voeding. Zij verrichten alle scheepswerkzaamheden en worden onder richt in zeemanschap, motoren en eerste hulp bij ongelukken. De opleiding duurt 2 jaar. Het eerste jaar brengen zy door op een der opleidingschepen, daarna wor den zy verdeeld over de schepen der aan deelhouders. Het onderricht zal worden gegeven door mannen uit de praktyk. De naaml. vennootschap heeft nu een prospectus het licht doen zien omtrent de uitgifte van 600 aandeelen a 1000. TELEFOONVERBINDING MET AMERIKA. A.s. Maandag zal de opening plaats heb ben van de telefoonverbinding met Ame rika, met gebruikmaking van de Engelsch- Amerikaansche radioverbinding. Vanaf gisteren konden reeds gesprekaanvragen worden ingediend. Rekening houdende met het tijdsver schil tusschen Europa en Amerika, zal de dienst dagelyks geopend zyn van 12.50— 23.20 uur 12.3023 uur Engelsche wet- telyke tyd); gesprekken kunnen evenwel te allen tyde worden aangevraagd. Aan Nederlandsche zyde zullen Amster dam, Rotterdam en 's-Gravenhage tot dit verkeer worden toegelaten; in Amerika alle plaatsen in de Vereenigde Staten en het eiland Cuba. De Amerikaansche kan toren zyn voor de tariefsberekening inge deeld in 5 zones. De prijs van een enkel voudig gesprek zal onderscheideniyk be dragen 191.40, 198.70, 206, 213.30 en 220.50 en voor Cuba 220.50 voor Havana en 227.60 voor de overige plaat sen. Perioden van slechte geluidsover komst (welke door de controle te Londen genoteerd worden), ook deelen van een minuut, zullen in mindering worden ge bracht van den gespreksduur. TOESTEL VOOR HET LICHTEN VAN DUIKBOOTEN. Dezer dagen verscheen in sommige bladen het bericht, dat twee Zweed- sche ingenieurs, welke met name genoemd werden, een toestel zouden hebben uit gevonden voor het lichten van duikbooten. Dit toestel zou bestaan uit een dryver, welke, indien een duikboot gezonken is, kan worden opgelaten; daardoor kan de positie van de gezonken boot worden bepaald, terwyi het door een byzondere inrichting mogelyk gemaakt wordt kabels om het gezonken vaartuig te bevestigen, zoodat dit aan de oppervlakte kan worden gebracht. De boven beschreven inriehtlng is echter geen nieuwe uitvinding, doch een reeds in 1912 door de Werf öusto, Firma A. F. Smulders te Schiedam, in verschillende landen gepatenteerde uitvinding, en de bovenbeschreven installatie is ln extenao ln de diverse patentschriften beschreven. Inderthd heeft door de Werf Ousto een speciale kraan voor het lichten van duikbooten geleverd aan het Italiaansche Gouvernement en bovengenoemde uit vinding bewees hierby van practisch nut te zyn. NA DE IJSPERIODE. Men schrijft dd. Donderdag aan fle N. R. Ct. uit Enkhulzen: De scheepvaart van Noord-Holland naar Friesland kan worden hervat. Van Enkhuizen zyn vandaag 32 geladen sche pen naar Friesland en Groningen ver trokken. Buitenland. Yalsche munters gearresteerd. Valsche rijksdaalders ln «in loop gebracht Het was de Amsterdamsohe politie, in zonderheid het personeel van de Centrale in zake falsificatiën bekend geworden, dat den laatsten tyd velschillende valsche rijksdaalders in omloop werden gebracht. Zooals steeds het geval is, begon het spoor, dat naar de bron van herkomst leidde,- by winkeliers. De rijksdaalders -waren, wat de kleur betreft, moeiiyk van de echte te onderscheiden; de klank daar entegen liet weinig twyfel omtrent de ma kelij over en bovendien waren 20 iets te dik. De beeltenis is meestal die van Koning Willem UI; de jaartallen zyn afwisselend en vermelden 1870, 1871, 1872 en 1868. Over het algemeen kon geconstateerd wor den, dat de muntstukken goed waren na gemaakt Na eenig zoeken heeft de recherche van het bureau Warmoesstraat en die van de Centrale in zake falsificatiën ontdekt, dat het namaken van deze rijksdaalders plaats had in den kelder van perceel Foeliestraat 1. Eenige rechercheurs stelden zich in die straat Donderdagmiddag verdekt op en wachtten tot de deur zou opengaan. Om streeks vyf uur gebeurde dit: op dat zelf de oogenblik liepen de rechercheurs naar binnen. Zy deden daar ten verrassende ontdek king, want zy troffen de gebroeders W. aan, bezig met T maken der valsche munt Het tweetal kon weinig anders doen dan zich overgeven. Zy werden naar het hoofd bureau van politie overgebracht en daar in arrest gesteld. Hat bleek, dat de werkplaats goed ge outilleerd was: alles was technisoh in orde en volledig. Zoo werden daar koperen sta ven voor de speoie, galvanische baden, smelt- en persinrichtingen, alsmede ma trijzen aangetroffen. Dit alles werd in be slag genomen en naar het hoofdbureau overgebracht. Ook werden eenige pas aangemaakte munstukken gevonden. Uit het verhoor van de beide arrestan ten is komen vast te staan, dat het twee tal vroeger een chemisch fabriekje aan de Oostersche kade (in de nabyheid van de Foeliestraat) had. De zaken gingen echter niet al te best en zoo geraakten zy aan lager wal. Ongeveer twee maanden geleden zyn zy begonnen met het fabri- ceeren dezer falsificatiën. Hun kennis om trent chemie kwam hun daarby goed te stade. Na deze twee maanden geëxperi menteerd te hebben werd ongeveer veer tien dagen geleden begonnen met het doen circuleeren van de rijksdaalders. Er zyn er vermoedeiyk 20 a 30 in winkels uit gegeven: in geen der gevallen hebben de ontvangers argwaan gekoesterd. En hët spel zou zyn doorgegaan, indien niet de Amsterdamsche recherche een spaak in het wiel had gestoken. De gebroeders zyn respectieveiyk 40 en 48 jaar oud. DOODGEKNEPEN. Woensdagmiddag omstreeks 2 uur is de 26-jarige sleeper O. Bosch, uit Brunssum, \in de verdieping van 401 meter van de staatsmyn Hendrik, aldaar, tusschen een lus van den kabel van een liftlier bekneld geraakt, hetgeen den dood ten gevolge had. B. laat een vrouw en één kind achter. ONVERZORGD ACHTERGELATEN. Te Lelden heeft de weduwnaar W. A. C. L., wonende aan de Leeuwendaal al daar, zyn drie minderjarige kinderen on verzorgd achtergelaten. Zyn oudste zoon had h|j een brief geschreven, waarin hy aan dezen de zorg van zyn kinderen over liet. De politie tracht den man op te sporen. HARDE VOORWERPEN INSLIKKEN. De zelfde man, zekere B., die indertyd in de strafgevangenis te Rotterdam had kans gezien, een lepel en een vork naar binnen te werken en toen naar het zie kenhuis werd gebracht, waar deze voor werpen door operatie uit zyn maag moes ten worden verwyderd, heeft thans voor den tweeden keer eenige zwaar in de maag liggende dingen ingeslikt Ditmaal zyn het een stuk van een crucifix, een ge deelte van een lepel en een stuk rand van een beker geweest. Woensdagmiddag is hy naar bet ziekenhuis aan den Berg weg gebracht en daar opgenomen oss an dermaal geopereerd te worden. ONDER DEN TREIN. De 72-jarige J. M. uit Gouda, wilde gis teravond op het Maasstation te Rotterdam op een al in beweging zynden trein sprin gen. Hy sprong mis en is onder den trein geraakt. Beide beenen werden hem afge reden. In zorgelyken toestand is hy naar het ziekenhuis aan den Coolsingel ver voerd, waar hy in den loop van den avond aan de gevolgen is overleden. EEN UURWERK, DAT 10.000 JAAR LOOPT. Naar het Zwitsersche telegraaf agent schap mededeelt is het een ingenieur ts Bern gelukt een uurwerk te eonstrueeren, dat vrijwel het perpetuum mobile bena dert. Het wordt voortbewogen door ener gie, die ontstaat uit verandering van de temperatuur en van de atmosferische druk. Het uurwerk zou meer dan 10.006 jaar kunnen loopen. Auto In het water ge reden. Op den Zypen- daalschen weg te Arn hem ging een auto on beheerd aan het rollen. Het gevolg was dat de wagen in een sloot te recht kwam en met de meeste moeite weer op het droge gebracht kon worden. Minister Kan te Veenendael. Minister Kan heeft dezer dagen een bezoek gebraoht aan de Pluimvee- en Konynententoonstelllng te Veenendaal, waar *y boven staande foto van Z. Exo. maakten. Ontploffing In Den Haag. Terwyi men aan de werkzaam heden voor een gasleiding in de Vaillantstraat te Den Haag bezig was is er een lek in een der leidingen ontstaan. Het gas stroomde in een kamer, waar een kachel brandde, met het gevolg dat er een ontploffing ontstond. Hierboven de kamer van het benedenhuis, waar de ontploffing huis hield. Persooniyke ongelukken kwamen gelukkig niet voor, maar de schade was aanzienlijk. (Foto rechts). Onverwoestbare olie en benzinetanks voor raoe-auto's. Dit zyn de meest belangrijke onderdee- len voor wagens die een groote snelheid hebbenden waaraan dus zware eischen worden gesteld. De auto van Capt. Cambell,- waarmede deze het snelheidsrecord van Engeland in Amerika zal trachten te verdedigen ls voorzien van zulke tankt. Op onze foto ziet men dat die tanks van achter aan den wagen zyn aangebracht terwyi ook ter zyde radiatoren voor afkoeling bevestigd zyn. De wagen is genaamd «Bluebird* en voorzien van een 900 P.K. Napier Aero-motor. De eerste electrlsche looomotlef, bestemd vsor de NederlaBdsob-Indiseh# Staatsspoorweges beeft de fabriek va» de Seemal te Hsngelo verlaten. Brand te Beverwijk. In hotel «De Zon* te Beverwyk woedde een ernstige brand, die het grootste gedeelte van het botel ver woestte. Wat er ever bleef.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 5