UIT DEN OMTREK
tiseerde voort ce groote belastiingontri'uiikmt-
gen, dl© mede oorzaak zyju eer slecht© finan-
Seele posities van gemeenten, en betoogde,
aan de hand van een artikel vani den Ameri-
fcaanscheni minister vam arbeid Davis, dat
alleen hocgie loonen de volkswelvaart en dius
ook de welvaart eener gemeente bevorde
ren, en cat elke loonsverlaging zich wreekt
op dieni economlscben toestand. Hij hield
voorts een vurig pleidooi tegeni de heffing
vam de 6 meerdere pensioenpremie, rele
veerde de verslechitingien, welke de salariis-
s enivan heit gemeOntepersoneel in de laatste
jaren hadden ondergaan, en betoogde, dat
het onbillijk was aan een paar honderd mem-
schen de verplichting op te leggen f 28.000
bij te ciragen, om daarmede voor de geheeie
bevolking een minieme belastingverlaging
itle bereiken. Aan mevrouw DekkerKlik
zeti.de hij, dtot het bovendien alle rechtsgrond
miste, aangezien men werd aangesteld op
een premievrij (behoudens dan ce 31/1
pensioen, dn tegenstelling met de rijksamb
tenaren.
Na den heer Verstegen kwam de heer
Van Breda. De aandaoht van dien Raad was
tot het uiterste gespannen: men zou thans
de cd lossing van het raadsel htooren, hoe de
heer Van Breda kon toezeggen op oen heer
I)e Boer te zullen stemmen' en het nochtans
niet deed. Heiaas, lezer: wij werden hevig
•teleurgesteld, want de heer Van Breda.
•heeft dit niet gezegd. Hdji heeft op de be
wuste vergadering niets beloofd, Integen
deel, herhaaldelijk gezegd, dat men niet op
hem moest rekenen, ook heeft hij in een
telefoongesprek met den heer Van Loo
niets 'gezegd1 hieromtrent.
.De heer Van Bieda nam en neemt
waarschijnlijk ook nu de Held. Ort., en
met name den raadsoverzichtschritver, nle'
au sérieux, ai laakte hij de onbeleefdheid
van de redactie om niet bij hem om inlich
tingen te komen. Wij1 vreezen zeer, dat wij
er ons aan zullen moeten wennen, dat de
beer Van Breda ons niet au sérieux neemt,
maar wij zien met spanning de verklaringen
tegemoet van de leden der s.dA.p. en dei
vrijz.-democraten omtrent de verkeerde
voorstellingen, die zi1 onq over deze zaak op
de mouw hebben' gespeld. Maandagavond zal
daartoe waarschijnlijk wel gelegenheid1 be
staan; wij zullen dan oen heer Van der
Vaart en den heer Van Loo ln het boete
kleed zien, hetgeen ook al weer zijn beko
ring heeft. Overigens erkend de wethou
der, dat de woorden vanr den heer Van der
Vaart' compromltteerend voor he.. waren.
Dat is tenminste iets, wat erkend' wordt.
Opmerkelijk was, dat de wethouder Verste
gen, die -toch in' de eerste plaats in de zaak-
Van Breda licht kan verschaffen, <Jez
kwestie in- het geheel niet aanroerde; moge
Mc geschiedt dit nog in tweeden termijn
Wachten wij :'us af en trekken wij neg geen
conclusies, want oonclusies, nietwaar, zijn
praematuur.
Aangezien de heer Van Breda het- verdere
deel zijner rede niet voltooide en die Maan
dagavond voortzet, kunnen wU hier gevce
ge ijk eindigen. Zoo te zien zal de volgende
week nog wel met de behandeling der be
groting gemeeld' zijn.
De heer De Beer heeft in ziln rede de
Held. Courant ln het geding gebracht er
gespreken van een drukfout, die in bet ui.
treksel alg. rapport gestaan had. In plaats
van f 7000 was afgedrukt 700. Nog afge
zien van het feit, dat de drukfout-enduivel
ditmaal geestig is geweest en dat wij met
spanning afwachten hoe de heer De Beer
zich- een bezuiniging door middel van een
mulltipllcafor van 7000 op een post var
een goede 10.000 voorstelt, komt helt on-
voor, dat de raadzaal toch niet de plaats is
een drukfout te verbeteren uit een Kranten
uittreksel. Het ietwat zure aa: 'Igheidje ovei
de „eigenaardige drukfouten" der Held. Crt.
zulten we dan maar buiten beschouwing
lc ten.
het bewonderende oog.niets wofdt 8®"
maskeerd. En wie aan de maat mocht twij
felen. kan zijn duimstok uit den zak halen
en zich tot nieten zetten. Het klopt tot op
een centimeter.
Dat was niet zoo makkelijk te contro
le eren met die knoestige takken van die
Maar ook dat probleem is opgelost: ze
zijn niet meer te meten. Neergeveld njn
ze en aanstonds knappen ze in <le kachel
worden wijd en zijd verstoven; alle
Zooals het gaat met
en
is Donderdagmiddag met hoog water, na
dat een gedeelte der lading was gelost,
door de sleepbooten Indus, Poolzee, Wa
terweg en Wotan vlotgesleept. Deze
sleepbooten, tezamen met de sleepboot
Rozenburg, hebben het schip naar Rotter
dam gesleept, waar het inmiddels is aan
gekomen. Het heeft ligplaats gekregen in
de Lekhaven.
DRIE KINDEREN ONDER EEN
POSTAUTO.
Donderdagmiddag zijn te Amsterdam
op den hoek van de Jan Luybenstraat en
die Van Baerlestraat bij het uitgaan van
de school drie kleine meisjes door een
auto van de posterijen aangereden. De
kinderen kwamen hardloopend achter een
windrichtingen uit.
alles wat bestaat
Maar ik had het liever gezien ln een
vertraagde film-tempo. Doch dat gaat de
meesten te langzaam. En misschien ben ik
wat conservatief en rijd ik vaak liever in
een tentwagen dan in een auto. Maar dat - stlstaanden melkauto en een handkar
ligt dan aan mij.
Doch weemoedig doet het verdwijnen
dier boomen aan,
no. van Donderdag abusievelijk 8), die
om hot leven zijn gekomen, ook een Ne
derlander was, die voor zaken op reis
was naar Bergen.
EEN NEDERLANDER IN DUITSOH-
LAND VEROORDEELD.
De rechtbank te Bociium heeft den Ne
derlander O. A wegens bedrog en ver
duistering tot een jaar gevangenisstraf
veroordeeld, nadat hij evenals in October
van het vorige jaar voor hetzelfde mis
drijf 6611 ïaar 1611 drle maanden ha<1 Ke*
kregen. A. heeft talrijke personen opge
licht onder voorwendeel hen een betrek
king in Nederland te zullen bezoTgen
Ónder de slachtoffers bevindt zich ook de
voorzitter van 5'e Nederlandsche vereent-
ging te Boehuim.
DE MOORD OP MR. WIJSMAN.
De heer J. J. L. v. Zulen, tegen wien
begin Maart van het vorige jaar een
klacht werd ingediend en eer» civiele
actie werd ingesteld ter zake van een pu
blicatie met onthullingen over den moord
op mr. Wijsman, deelt mee, dat in Decem
ber jJ. de instructie tegen hem werd go.
opend', welke 11 Februari werd gesloten.
Thans is hem het besluit van oen officier
van justitie beteekend, dat deze hem niet
verder zal vervolgen, zulks „op gronden
aan het algemeen belang ontleend."
Robtnson.
GEMENGD NIEUWS.
Binnenland.
NA HET VERGAAN VAN DE
SHONGA.
De lossing.
De tot nu toe uit het stoomsohlp Shon-
ga geloste droge balen cacaoboonen be
draagt 5890 stuks. Aan natte balen zijn er
1855 aan den wal gebracht. Ruim I is nu
geheel gelost en heden zou op ruim II
en III worden begonnen. Daar de lading
echter geheel in het water ligt, zal in deze
ruimen alleen op getijden kunnen worden
gelost. Verschillende blazers, botters en
sleepbooten namen Donderdag aan de los
sing van de lading deel en veroorzaakten
ln de buitenhaven van IJmuiden groote
bedrijvigheid.
Erkentelijkheid der geredden.
De secretaris der Noord- en Zuid-Hol-
landsche Redding Maatschappij heeft van
de geredden der „Shonga" uit het Zee
manshuis aan het Kadijksplein te Amster
dam, een brief ontvangen, waarvan wij de
vertaling hieronder laten volgen:
Zeemanshuis A'dam, 20 Febr. '28
Den secretaris der Hollandsche Red
dingmaatschappij, Amsterdam.
Mijnheer.
Ondergeteekenden, kapitein, officieren
en eqdipage van het rampspoedige Brit-
sche s.s. „Shonga", betuigen onzen oprech
ten en h&rtelijken dank voor de schitteren
de hulp, verleend door de reddingmaat
schappij toen wij op het strand ten N. van
IJmuiden ln levensgevaar verkeerden.
Reddingmaatschap
vandaan en wilden den rijweg oversteken.
De postauto had juist tevoren gestopt om
een anderen uit de Jan Luykenstraat ko
menden auto te laten passeeren; daarna
was hij verder gereden, zoodat hij nog
slechts een matige vaart had. Toen de
drie kinderen vlak voor den auto dwars
de straat over kwamen hollen, heeft de
chauffeur zoo krachtig geremd, dat de
stang van de voetrem gebroken is, zoodat
deze niet meer werkte. De handrem bleek
later bij het onderzoek door de politie in
orde te zijn en aangezet te staan. Alle
drie de meisjes zijn tegen de straat ge
slingerd: twee harer hadden minder ern
stige kwetsuren aan hoofd en ledematen,
doch het derde is bewusteloos, met een
zware hersenschudding blijven liggen.
Ih een apotheek is hun de eerstehulp
verleend, daarna zijn de kinderen per
auto van den Geneeskundigen Dienst
naar het Wllhelmlna Gasthuis gebracht.
Volgens eenstemmige verklaring van de
ooggetuigen treft den chauffeur van den
postauto, die ln beslag li genomen, geen
schuld.
BRAND IN EEN A8PHALT-FABRIEK.
Een stoker dood gebleven.
Donderdagochtend omstreeks negen
uur is brand uitgebroken ln de Asphalt-
fabrlek, die gevestigd is in de Nova Zem-
blastraat 65 te Amsterdam. De brand ont
stond doordat een der asphaltketels over
kookte, gassen die zioh ontwikkelden vat
ten vuur en in een oogenblik laaiden df
vlam nen op. Aanvankelijk liet het vuur
zich ernstig aanzien, doch met eigen
middelen was de brandende ketel vrij
spoedig gebluscht. Het vuur had echter
de houten fabrleksoverkopping aangesto
ken; pas na een drie kwartier werken had
de brandweer deze gebluscht.
Bij het uitbreken van den brand is de
stoker, vermoedelijk door schrik bevan
gen, bewusteloos geraakt. Personeel van
G.G.D., zoomede brandweerlieden tracht-
De reis van het stoomschip „Burgerdijk".
Een zeer zware tocht Het sleepwerk van de „Roode Zee". Een
Heldersch marconist aan boord.
De Nederlandsche rWtÊ
pij is haar traditie getrouw gebleven en ten hem bij te brengen, eohter tevergeefs
WEEMOED*
Doet men op vete plaatsen alle moeit»
om het aantal boomen ln- dse omgeving- zoo
groot mogelijk te doen zijn om het aspect
van het geheel afwisselender en minder
eentonig te maken, en ook om wat be
schaduwde wegen en plekjes te verkrij
gen, het schijnt, dat men soms meent
nier boomen te veel te hebben. Nu en dan
toch zie je, met weemoed, dat flinke boo
men worden omgehaald en het kan zijn,
zooals in de Slulsdljkstraatt, dat het nood
zakelijk is om het verkeer door de straat
beter te maken.
Maar, menig Zondagwandelaar zal zich
afgevraagd! hebben, waarom de prachtige
boomen vóór het „Paleis" in mootjes
tegen den grond lagen. Iets van weemoed
gaat uit naar die, oogenschijnlijk althans
voor den leek nog zoo gave boomen, die
als forache reuzen prijkten in den voor
tuin. Was dat noodig om in den misschien
stijlvol aangelegden tuin nog meer stijl
te brengen? Moest de liniaal-trek daar
door nóg meer zichbaar worden in het
aspect van dien tuin? Was het de geest
van nivelleering, die ook deze stoere stre-
vers naar omhoog, deden vallen. Het kan
zijn, dat ze niet pasten ln het kader van
den tuinaanleg.
Hoe grootsch leek me vroeger dien
voortuin met de breede gazons, waarin
als onverwoestbare giganten stonden de
prachtige boomen. Het was een pek ln
Helder, die aandeed als een oase ln de
woestijn. Daar ging je oog te gast aan
de groene tinten van gras en geboomte.
Tot de liniaal gelegd1 werd en de
glooiende gazons werden „herschapen"
in wiskundig afgewikte perkjes. En ge
kreeg respect voor 's menschen brein,
dat dat alles wist te wrochten, zoodat er
misschien geen centimeter te lang of te
kort was.
Smaken verschillen en daarover valt
niet te twisten.
Mij waren meervoudig liever de glooi
ende gazons, doch het oog werd evengoed
nog geboeid door die enkele forsche
boomen.
Maar nu.... ook zij zijn geveld; heel
de kunstige tuin Mgt open «q bloot voor
wij stellen er prijs op dit te boekstaven,
Nogmaals hartelijk dankend.
Met de meeste hoogachting.
J. F. Livercege,
Kapitein.
De brief was verder geteekend door alle
leden van de bemanning.
De geredden hebben bijna drie dagen
in het Zeemanshuis vertoefd en ontvingen
een uitstekenden indruk van een derge
lijke inrichting in Nederland. In een toe
spraak tot de directrice, mevrouw Hllle-
gaard, getuigden zij eveneens van hun
dankbaarheid.
MALVERSATIES?
Te Wijdenee.
In 1926 had de burgemeester van Wij-
denes reeds gemerkt, dat er zoo weinig
begrafenisrechten in de boeken van der
ontvanger waren verantwoord. Hij vroeg
den veldwachter of deze de gelden niet
had overgedragen.
De veldwachter zeide geen moeilijk
heden te willen hebben en, als er een te
kort was, dit te willen bijpassen. Nadat
hem was gezegd, dat hij geen geld ln de
gemeentekas mocht storten als hij over
tuigd was het reeds eerder te hebben ge
daan, trok hij zijn bereid-verklaring ln.
De burgemeester heeft daarna zoowel
den ontvanger ais den veldwachter aan
een verhoor onderworpen.
B. en W. stelden zioh op het standpunt,
dat volgens art. 118 van de gemeentewet
de ontvanger verantwoordelijk voor is,
dat de gelden in de gemeentekas komen
en dat de ontvanger zoo noodig het be
drag op den veldwachter zou kunnen ver
halen. De burgemeester lichtte den raad
in en het college wenschte een commissie
van onderzoek. Deze commissie benoemd
en kwam Woensdag 16 dezer met haar
rapport, waarin het schuldig over den
veldwachter werd uitgesproken.
OPRUIING DOOR EEN RAADSLID.
Voor de rechtbank te Groningen is
Donderdag behandeld de zaak tegen den
heer H„ communistisch lid van den raad
der gemeente Hoogkerk, die terecht stond
wegens aansporing tot wederspannigheid
en opruiing, toen de burgerwacht de ver
gadering avn den gemeenteraad op 15
December schorste en de publieke tribune
wilde doen ontruimen, omdat het publiek
zich niet wilde onthouden van goed- en
afkeuring, heeft de verdachte geroepen:
„Ik verzoek het publiek te blijven". Het
was de politie daardoor niet mogelijk, het
bevel van den burgemeester uit te voeren,
zoodat hulp van de marechaussee uit Gro
ningen moest worden ingeroepen.
Het verzoek van verdachte om de zaak
in het openbaar te behandelen werd afge
wezen en de behandeling geschiedde in
het belang van de openbare orde met ge
sloten deuren.
Verdachte had een groot aantal getui
gen a décharge meegenomen en verdpdic-
de zichzelf. B
Eisch: twee maanden gevangenisstraf
DE STRANDING VAN DE FORT DE
TROYON.
Het schip vlotgesleept.
Het op 16 Februari op de Hinder Rib-
ben gestrande stoomschip Fort de Troyon
Men vermoedt dat hij aan een hartver
lamming overleden is.
DE STEEKPENNINGEN BIJ DE
GASFABRIEKEN.
Te Zuld-Scharwoude.
De gemeenteraad van Zuld-Scharwoude
heeft Donderdagavond besloten, aan Ged.
9taten van Noord-Holland te verzoeken,
een onderzoek in te stellen naar de ver
meende gascorruptie door den directeur
van de gemeenschappelijke lichtbedrijven
te Langendijk en St. Pancras. De raad
achtte den tijd daartoe gekomen, nu de
gasoommisale had vastgesteld, dat de uit
keering van 5 pet. van de uitbreidingen
door den directeur genoten, niet recht was
geschied.
DOODELIJK MOTOR-ONGELUK.
De heer H. Dorenbosch, garagehouder
te Slddeburen (Gron.), is Donderdag al
daar met zijn motorfiets in volle vaart
tegen een vrachtwagen gereden. De man.
die binnenkort zou trouwen, was op slag
dood.
IN DE KNEL GERAAKT.
BIJ de in aanbouw zijnde cementfabriek
te St. Pieter bij Maastricht is Donderdag
de arbeider Huigen, iiit Maastricht, be
kneld geraakt tusschen een klpkar en een
pilaar. Hij is aan de bekomen inwendige
kneuzingen overleden.
HET LIJK IN HET DUIVENHOK.
De uitspraak.
De rechtbank heeft Donderdag uit,
spraak gedaan lh de zaken, welke zijn
voortgevloeid uit het ontdekken van het
lijk van een ongeveer 20-jarige Duitisch
meisje ln een duivenhok, dat drijvende
werd gevonden in de Waalhaven té Rot
terdam.
De reohtbank veroordeelde:
J. M„ koopman ln Den Haag, wegens
het wegvoeren van een lijk met het oog
merk om het overlijden te verhelen, over
eenkomstig den eisch, tot 8 maanden ge
vangenisstraf;
H. J. K., koopman in Den Haag, wo
nende in een hofje aan de Van Limburg
Stirumstraat, thans gedetineerd, wegens
het opzettelijk uit winstbejag in behande
ling nemen van een vrouw, te kennen ge
vende, dat daardoor zwangerschap kon
worden verstoord, en voorts wegens het
wegvoeren van een lijk met het oogmerk
om het overlijden te verhelen, tot 2 jaren
gevangenisstraf. Het O. M. had tegen
dezen verdachte 8 jaren gevangenisstraf
geëischt.
De rechtbank heeft vrijgesproken de
vrouw M. O., echtgenoote van den vori-
gen verdachte, aan wie het plegen van
abortus provocatus op het Dultache
meisje, wier lijk later in het duivenhok
werd aangetroffen, ten laste was gelegd.
Tegen deze verdachte had het O. M. 2 Ja
ren gevangenisstraf geëischt.
HET VERGAAN VAN DE NORGE.
Een Nederlander onder de vermisten?
Over het vergaan van de Noorsche
passagiersboot Norge, die de kustvaart
onderhoudt tusschen Oslo en Bergen in
Noorwegen, wordt nog gemeldt, dat on
der de 10 menschen (wij meldden in ons
Het stoomschip «Burgerdijk» van de
Holland Amerika Lijn is deze week in
de haven van Rotterdam binnengeloopen,
na een tocht van 89 dagen in stormweer.
Den 18 den Januari is de Burgerdijk
van Newport News Norfolk vertrokken,
met bestemming naar Rotterdam. Het
weer was vrij goed, totdat zij op 18
Januari, op 15° W.L. gekomen, een zware
storm uit het West Zuid-Westen kregen.
Op Vrijdag 20 Januari sohoot de wind
naar het Noord-Westen, en de zeeën wer
den snel hooger. Om 6.40 u. voormiddag
jemerkte de wachthebbende offloier dat
iet schip zwaar oploefde en dadelijk
werd binnenboord een onderzoek naar
iet stuurgerei ingesteld. Alles bleek ln
orde te zijn, waaruit wel geconcludeerd
moest worden, dat het roer gebroken
was. De hooge zeeën maakten een onder
zoek buiten boord niet mogelijk. Hierop
werd geseind naar de Bosohdijk, een
zusterschip van de Burgerdijk, die 40 mijl
verder lag. De Bosohdijk keerde oogen-
blikkelljk terug om te komen assisteeren.
Maar het schip (de Burgerdijk) dat stuur
loos was, dreef snel van het bestek weg,
zoodat het voor de Bosohdijk heel moeilijk
was om het te vinüen. Den geheelen dag
heeft de Burgerdijk zware rook ontwik
keld, om zoo de aandacht te trekken
Toen het donker werd zijn vuurpijlen
afgeschoten en sterke booglampen op
gehangen.
Ten slotte is het den Bosohdijk gelukt
het schip te bereiken en nadat beide
schepen stookolie overboord hadden ge
pompt om de golven eenigszins tot be
daren te brengen gelukte bet, evenwel
met zeer .veel moeiie, oai verbinding met
het schip te krijgen.
Toen alles klaar was kon op 20 Januari
het slempen beginnen, maar nauwelijks
kwam er vaart in het schip, of de Bur
gerdijk begon te gieren. De Bosohdijk
zoowel als de Burgerdijk hadden een
waterverplaatsing van circa 14.000 ton.
Het wil dus heel wat zeggen, als twee
zulke lichamen met een ruk in den tro9
vallen. Men wa3 dan ook nauwelijks op
i\t g of de tros knapte af bij het achter
schip van de Bosohdijk.
Den geheelen nacht is toen gewerkt
om de tros weer binnen boord te krijgen.
Door de maohines nu eens vooruit en
dan weer achteruit te laten slaan, ge
lukte het vrijwel de Burgerdijk met den
kop op de zee te houden, zoodat men
het minste last van het overkomende
water had.
üok een tweede verbinding, die even
eens na veel moeite tot stand was ge
bracht, verbrak door het inscheuren van
den ankerkluis. Toen begreep men wel
dat de Bosohdijk niet.laDger als sleep
boot dienst kon doen en werd de assisten
tie gevraagd van de sleepboot «Roode
Zee» van L. Smit en Co.'s internationale
sleepdienst te Rotterdam.
Aan boord van deze sleepboot zat onze
plaa^genoot, de heer N. J. Hoeben, als
tweede marconist.
Onze plaatsgenoot vertelde ons
gisterenmiddag, toen wij hem bezochten,
een en ander over de zeer zware reis die
zij met de Burgerdijk hadden gemaakt.
«Wij waren» zoo zelde de heer
Hoeben «met de Roode Zee te St. Johns,
New Foundland, waar de sleepboot ge
durende 7 maanden gestationeerd blijft,
om eventueel in noodverkeerende sohepén
in den Atlantischen Oceaan te hulp te
komen. In begin Januari gingon wij op
zoek naar een in nood verkeerende schoe
ner. Het was slecht weer. Een wilde
sneeuwstorm maakte de tooht lang niet
aangenaam en na den geheelen dag te
vergeefs te hebben gezocht liepen wij
's avonds te Baybouls binnen om den
volgenden dag onzen tocht voort te zetten.
Het was toen prachtig weer. Toen wij
uitgevaren waren, kregen wij bericht van
de Burgerdijk dat het sohip met een
gebroken roer zat, op 500 mijl van de
plaats waar wij waren. Aangezien het
zoeken naar den schoener wederom tever
geefs was, stoomden wij naar de Burger
dijk. Toen wij daarbij kwamen was een
orkaan opgestoken, windkraoht 12. De
Bosohdijk lag er reeds bij.»
Groote bewondering, zei de heer Hoe
ben, had de bemanning van de Roode
Zee gehad voor het werk van de Bosch-
dijk. Het was een prachtige prestatie zoo
spoedig als deze kolossus verbinding wist
te krijgen met de Burgerdijk en na dat
tweemaal de verbinding verbroken was,
werd de Roode Zee om assistentie ge
vraagd. Ook de sleepboot was spoedig
verbonden en daarna begon de lange en
zware tooht van 1700 mijl naar Rotterdam.
De eerste dagen vorderden we slechts
veertig mijl per dag. Torenhooge golven
vielen over de Roode Zee. Angstwekkend
was het gezicht als de Burgerdijk op
zoo'n geweldige golvenkop zat en de veel
kleinere sleepboot in het golvendal lag.
Het leek dan of de Ooeaanstoomer boven
op de Roode Zee zou vallen en deze ver
pletteren. Het was een vreeslijke reis
en de heer Hooben zag er gisteren nog
uiterst vermoeid uit.
Kapitein Burger van de Burgerdijk
eindigdt h it verhaal over den tocht, aan een
van de verslaggevers van de Nw. Rott.Ct.
met zijn groote erkentelijkheid en zijn
bewondering uit te spreken voor de goede
zeemanschap en het kloeke beleid van
den gezagvoerder van de Roode Zee,
kapitein Niels Persson, die in dit slechte
jaargetijde, op deze wijze kans heeft gezien
de Burgerdijk behouden binnen te brengen.
Het is een zorgzame reis geweest, zoo
eindigde hij, maar ik heb veel blijken van
meeleven ondervonden van mijn collega's.
Van tal van kapiteins zijn telegrammen
ontvangen, in welke de beste wenschen
voor een behouden thuiskomst werden
uitgesproken.
Wij kunnen niet anders dan deze be
wondering onderschrijven en zijn er trots
op dat een plaatsgenoot ln deze buide deelt.
Callantsoog.
Een filmvoorstelling.
Op initiatief van de afd. Oallanteoog
der SJD.A.P. en de afd. Callantsoog van
den Alg. Ned. Bouwarbeddersbond werd,
Woensdagavond' in de zaal van den heer
S. Kos vanwege het Instituut voor Ar
beidersontwikkeling een filmvoorstelling
gegeven, die door een talrijk publiek werd
bijgewoond.
Na een filmpje, waarin op geestige
wijze op het gevaar van spuwen wordt ge
wezen, kwam het eerste nummer, een film
van het mijnbedrijf te Heerlen, die een
zeer belangwekkend beeld gaf van dit
imposante Staatsbedrijf en toegelicht
werd door een blijkbaar deskundig per
soon, die niet naliet te wijzen op de groote
gevaren, die aan het werk der mijnarbei
ders zijn verbonden.
Na de pauze werd vertoond de beroem
de film: „Ménilmontant". of „De onder
gang eener Jeugd". Deze bijzondere film
maakte op het publiek eveneens leer
grooten Indruk.
Schagen.
Wekeiijksche causerie.
De landbouw eischt op allerlei gebied
de voortdurende zorg van de regeering:
Landbouw en veeteelt vormen de voor
naamste middelen voor ona volksbestaan.
Maar Nederland verkeert niet alleen in
zulk een positie: bijna alle landen van
Europa en daarbuiten, sukkelen aan de
zieke toestanden, die uit den wereldoor
log zijn voortgekomen. De melkveehouders
in Amerika lijden ook al onder de finan
cieels moeilijkheden. Nu bestaat er in het
land van den dollar een# machtige ver-
eeniglng voor Landbouw-credlet. Haar
kapitaal bedraagt 10 mlllloen dollar, ver
kregen door tienjarige obligaties. Een
deel van dit machtige kapitaal is belegd
in den aankoop van melkvee en schapen.
In elke gemeente bestaat eene commissie,
om noodlijdende boeren te helpen. De lee
ningen zijn vastgesteld op een termijn van
drie jaar. Aan het einde van den eersten
termijn moest 80 van den 2en termijn
40 de laatste termijn aan het einde
van het 8e Jaar afbetaald zijn. Des
kundige agenten, ambtenaren van de Mij.,
voorzien de boeren van melkvee en scha
pen. Van 1 Juni 1924 tot 81 Dec. 1926,
kochten deze agenten 10.022 stuks vee en
123.846 schapen, tot, een gemeenschappe
lijk bedï-ag van 2.058.469,87 dollar. Tot he
den bedraagt het verlies der Mij. niet
meer dan 1
Marktoverzicht
Het was op 24 Februari goed weer; op
de markt was een goede aanvoer, de prij
zen waren goed en de handel was goed.
Bij zooveel goedheid moest men wel te
vreden zijn, althans dien indruk ontvin
gen wij, toen wij een en ander ln oogen-
echouw namen. Bij ons goed bekende per
sonen ontvingen wij de volgende gege
vens: Vette koelen, met weinig kwaliteit,
bleven vrijwel prijshoudend. Ook thans
weer was die beste soort spoedig aan den
man; De prijs liep van 1 tot 7 1.05 per
K.G. De 2de kwaliteit, waaronder ook nog
enkele goede beestjes zaten, liep voor
deze beesten van f 0.95 tot 1, bet groote
deel van de 2e soort noteerde 0.85 tot
0.95, 8e kwaliteit 0.70 tot f 0.80.
Melk en kalfkoeien- waren, dank «IJ de
hooge kaasprljzen, zeer vast.
lu schapen was de handel levendig. De
natuur wordt beter en de welde begint fijn
reuzengestalten.
IJ 1 - fl J>.J miAMniialron