UIT DEN OMTREK tiseerde voort ce groote belastiingontri'uiikmt- gen, dl© mede oorzaak zyju eer slecht© finan- Seele posities van gemeenten, en betoogde, aan de hand van een artikel vani den Ameri- fcaanscheni minister vam arbeid Davis, dat alleen hocgie loonen de volkswelvaart en dius ook de welvaart eener gemeente bevorde ren, en cat elke loonsverlaging zich wreekt op dieni economlscben toestand. Hij hield voorts een vurig pleidooi tegeni de heffing vam de 6 meerdere pensioenpremie, rele veerde de verslechitingien, welke de salariis- s enivan heit gemeOntepersoneel in de laatste jaren hadden ondergaan, en betoogde, dat het onbillijk was aan een paar honderd mem- schen de verplichting op te leggen f 28.000 bij te ciragen, om daarmede voor de geheeie bevolking een minieme belastingverlaging itle bereiken. Aan mevrouw DekkerKlik zeti.de hij, dtot het bovendien alle rechtsgrond miste, aangezien men werd aangesteld op een premievrij (behoudens dan ce 31/1 pensioen, dn tegenstelling met de rijksamb tenaren. Na den heer Verstegen kwam de heer Van Breda. De aandaoht van dien Raad was tot het uiterste gespannen: men zou thans de cd lossing van het raadsel htooren, hoe de heer Van Breda kon toezeggen op oen heer I)e Boer te zullen stemmen' en het nochtans niet deed. Heiaas, lezer: wij werden hevig •teleurgesteld, want de heer Van Breda. •heeft dit niet gezegd. Hdji heeft op de be wuste vergadering niets beloofd, Integen deel, herhaaldelijk gezegd, dat men niet op hem moest rekenen, ook heeft hij in een telefoongesprek met den heer Van Loo niets 'gezegd1 hieromtrent. .De heer Van Bieda nam en neemt waarschijnlijk ook nu de Held. Ort., en met name den raadsoverzichtschritver, nle' au sérieux, ai laakte hij de onbeleefdheid van de redactie om niet bij hem om inlich tingen te komen. Wij1 vreezen zeer, dat wij er ons aan zullen moeten wennen, dat de beer Van Breda ons niet au sérieux neemt, maar wij zien met spanning de verklaringen tegemoet van de leden der s.dA.p. en dei vrijz.-democraten omtrent de verkeerde voorstellingen, die zi1 onq over deze zaak op de mouw hebben' gespeld. Maandagavond zal daartoe waarschijnlijk wel gelegenheid1 be staan; wij zullen dan oen heer Van der Vaart en den heer Van Loo ln het boete kleed zien, hetgeen ook al weer zijn beko ring heeft. Overigens erkend de wethou der, dat de woorden vanr den heer Van der Vaart' compromltteerend voor he.. waren. Dat is tenminste iets, wat erkend' wordt. Opmerkelijk was, dat de wethouder Verste gen, die -toch in' de eerste plaats in de zaak- Van Breda licht kan verschaffen, <Jez kwestie in- het geheel niet aanroerde; moge Mc geschiedt dit nog in tweeden termijn Wachten wij :'us af en trekken wij neg geen conclusies, want oonclusies, nietwaar, zijn praematuur. Aangezien de heer Van Breda het- verdere deel zijner rede niet voltooide en die Maan dagavond voortzet, kunnen wU hier gevce ge ijk eindigen. Zoo te zien zal de volgende week nog wel met de behandeling der be groting gemeeld' zijn. De heer De Beer heeft in ziln rede de Held. Courant ln het geding gebracht er gespreken van een drukfout, die in bet ui. treksel alg. rapport gestaan had. In plaats van f 7000 was afgedrukt 700. Nog afge zien van het feit, dat de drukfout-enduivel ditmaal geestig is geweest en dat wij met spanning afwachten hoe de heer De Beer zich- een bezuiniging door middel van een mulltipllcafor van 7000 op een post var een goede 10.000 voorstelt, komt helt on- voor, dat de raadzaal toch niet de plaats is een drukfout te verbeteren uit een Kranten uittreksel. Het ietwat zure aa: 'Igheidje ovei de „eigenaardige drukfouten" der Held. Crt. zulten we dan maar buiten beschouwing lc ten. het bewonderende oog.niets wofdt 8®" maskeerd. En wie aan de maat mocht twij felen. kan zijn duimstok uit den zak halen en zich tot nieten zetten. Het klopt tot op een centimeter. Dat was niet zoo makkelijk te contro le eren met die knoestige takken van die Maar ook dat probleem is opgelost: ze zijn niet meer te meten. Neergeveld njn ze en aanstonds knappen ze in <le kachel worden wijd en zijd verstoven; alle Zooals het gaat met en is Donderdagmiddag met hoog water, na dat een gedeelte der lading was gelost, door de sleepbooten Indus, Poolzee, Wa terweg en Wotan vlotgesleept. Deze sleepbooten, tezamen met de sleepboot Rozenburg, hebben het schip naar Rotter dam gesleept, waar het inmiddels is aan gekomen. Het heeft ligplaats gekregen in de Lekhaven. DRIE KINDEREN ONDER EEN POSTAUTO. Donderdagmiddag zijn te Amsterdam op den hoek van de Jan Luybenstraat en die Van Baerlestraat bij het uitgaan van de school drie kleine meisjes door een auto van de posterijen aangereden. De kinderen kwamen hardloopend achter een windrichtingen uit. alles wat bestaat Maar ik had het liever gezien ln een vertraagde film-tempo. Doch dat gaat de meesten te langzaam. En misschien ben ik wat conservatief en rijd ik vaak liever in een tentwagen dan in een auto. Maar dat - stlstaanden melkauto en een handkar ligt dan aan mij. Doch weemoedig doet het verdwijnen dier boomen aan, no. van Donderdag abusievelijk 8), die om hot leven zijn gekomen, ook een Ne derlander was, die voor zaken op reis was naar Bergen. EEN NEDERLANDER IN DUITSOH- LAND VEROORDEELD. De rechtbank te Bociium heeft den Ne derlander O. A wegens bedrog en ver duistering tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld, nadat hij evenals in October van het vorige jaar voor hetzelfde mis drijf 6611 ïaar 1611 drle maanden ha<1 Ke* kregen. A. heeft talrijke personen opge licht onder voorwendeel hen een betrek king in Nederland te zullen bezoTgen Ónder de slachtoffers bevindt zich ook de voorzitter van 5'e Nederlandsche vereent- ging te Boehuim. DE MOORD OP MR. WIJSMAN. De heer J. J. L. v. Zulen, tegen wien begin Maart van het vorige jaar een klacht werd ingediend en eer» civiele actie werd ingesteld ter zake van een pu blicatie met onthullingen over den moord op mr. Wijsman, deelt mee, dat in Decem ber jJ. de instructie tegen hem werd go. opend', welke 11 Februari werd gesloten. Thans is hem het besluit van oen officier van justitie beteekend, dat deze hem niet verder zal vervolgen, zulks „op gronden aan het algemeen belang ontleend." Robtnson. GEMENGD NIEUWS. Binnenland. NA HET VERGAAN VAN DE SHONGA. De lossing. De tot nu toe uit het stoomsohlp Shon- ga geloste droge balen cacaoboonen be draagt 5890 stuks. Aan natte balen zijn er 1855 aan den wal gebracht. Ruim I is nu geheel gelost en heden zou op ruim II en III worden begonnen. Daar de lading echter geheel in het water ligt, zal in deze ruimen alleen op getijden kunnen worden gelost. Verschillende blazers, botters en sleepbooten namen Donderdag aan de los sing van de lading deel en veroorzaakten ln de buitenhaven van IJmuiden groote bedrijvigheid. Erkentelijkheid der geredden. De secretaris der Noord- en Zuid-Hol- landsche Redding Maatschappij heeft van de geredden der „Shonga" uit het Zee manshuis aan het Kadijksplein te Amster dam, een brief ontvangen, waarvan wij de vertaling hieronder laten volgen: Zeemanshuis A'dam, 20 Febr. '28 Den secretaris der Hollandsche Red dingmaatschappij, Amsterdam. Mijnheer. Ondergeteekenden, kapitein, officieren en eqdipage van het rampspoedige Brit- sche s.s. „Shonga", betuigen onzen oprech ten en h&rtelijken dank voor de schitteren de hulp, verleend door de reddingmaat schappij toen wij op het strand ten N. van IJmuiden ln levensgevaar verkeerden. Reddingmaatschap vandaan en wilden den rijweg oversteken. De postauto had juist tevoren gestopt om een anderen uit de Jan Luykenstraat ko menden auto te laten passeeren; daarna was hij verder gereden, zoodat hij nog slechts een matige vaart had. Toen de drie kinderen vlak voor den auto dwars de straat over kwamen hollen, heeft de chauffeur zoo krachtig geremd, dat de stang van de voetrem gebroken is, zoodat deze niet meer werkte. De handrem bleek later bij het onderzoek door de politie in orde te zijn en aangezet te staan. Alle drie de meisjes zijn tegen de straat ge slingerd: twee harer hadden minder ern stige kwetsuren aan hoofd en ledematen, doch het derde is bewusteloos, met een zware hersenschudding blijven liggen. Ih een apotheek is hun de eerstehulp verleend, daarna zijn de kinderen per auto van den Geneeskundigen Dienst naar het Wllhelmlna Gasthuis gebracht. Volgens eenstemmige verklaring van de ooggetuigen treft den chauffeur van den postauto, die ln beslag li genomen, geen schuld. BRAND IN EEN A8PHALT-FABRIEK. Een stoker dood gebleven. Donderdagochtend omstreeks negen uur is brand uitgebroken ln de Asphalt- fabrlek, die gevestigd is in de Nova Zem- blastraat 65 te Amsterdam. De brand ont stond doordat een der asphaltketels over kookte, gassen die zioh ontwikkelden vat ten vuur en in een oogenblik laaiden df vlam nen op. Aanvankelijk liet het vuur zich ernstig aanzien, doch met eigen middelen was de brandende ketel vrij spoedig gebluscht. Het vuur had echter de houten fabrleksoverkopping aangesto ken; pas na een drie kwartier werken had de brandweer deze gebluscht. Bij het uitbreken van den brand is de stoker, vermoedelijk door schrik bevan gen, bewusteloos geraakt. Personeel van G.G.D., zoomede brandweerlieden tracht- De reis van het stoomschip „Burgerdijk". Een zeer zware tocht Het sleepwerk van de „Roode Zee". Een Heldersch marconist aan boord. De Nederlandsche rWtÊ pij is haar traditie getrouw gebleven en ten hem bij te brengen, eohter tevergeefs WEEMOED* Doet men op vete plaatsen alle moeit» om het aantal boomen ln- dse omgeving- zoo groot mogelijk te doen zijn om het aspect van het geheel afwisselender en minder eentonig te maken, en ook om wat be schaduwde wegen en plekjes te verkrij gen, het schijnt, dat men soms meent nier boomen te veel te hebben. Nu en dan toch zie je, met weemoed, dat flinke boo men worden omgehaald en het kan zijn, zooals in de Slulsdljkstraatt, dat het nood zakelijk is om het verkeer door de straat beter te maken. Maar, menig Zondagwandelaar zal zich afgevraagd! hebben, waarom de prachtige boomen vóór het „Paleis" in mootjes tegen den grond lagen. Iets van weemoed gaat uit naar die, oogenschijnlijk althans voor den leek nog zoo gave boomen, die als forache reuzen prijkten in den voor tuin. Was dat noodig om in den misschien stijlvol aangelegden tuin nog meer stijl te brengen? Moest de liniaal-trek daar door nóg meer zichbaar worden in het aspect van dien tuin? Was het de geest van nivelleering, die ook deze stoere stre- vers naar omhoog, deden vallen. Het kan zijn, dat ze niet pasten ln het kader van den tuinaanleg. Hoe grootsch leek me vroeger dien voortuin met de breede gazons, waarin als onverwoestbare giganten stonden de prachtige boomen. Het was een pek ln Helder, die aandeed als een oase ln de woestijn. Daar ging je oog te gast aan de groene tinten van gras en geboomte. Tot de liniaal gelegd1 werd en de glooiende gazons werden „herschapen" in wiskundig afgewikte perkjes. En ge kreeg respect voor 's menschen brein, dat dat alles wist te wrochten, zoodat er misschien geen centimeter te lang of te kort was. Smaken verschillen en daarover valt niet te twisten. Mij waren meervoudig liever de glooi ende gazons, doch het oog werd evengoed nog geboeid door die enkele forsche boomen. Maar nu.... ook zij zijn geveld; heel de kunstige tuin Mgt open «q bloot voor wij stellen er prijs op dit te boekstaven, Nogmaals hartelijk dankend. Met de meeste hoogachting. J. F. Livercege, Kapitein. De brief was verder geteekend door alle leden van de bemanning. De geredden hebben bijna drie dagen in het Zeemanshuis vertoefd en ontvingen een uitstekenden indruk van een derge lijke inrichting in Nederland. In een toe spraak tot de directrice, mevrouw Hllle- gaard, getuigden zij eveneens van hun dankbaarheid. MALVERSATIES? Te Wijdenee. In 1926 had de burgemeester van Wij- denes reeds gemerkt, dat er zoo weinig begrafenisrechten in de boeken van der ontvanger waren verantwoord. Hij vroeg den veldwachter of deze de gelden niet had overgedragen. De veldwachter zeide geen moeilijk heden te willen hebben en, als er een te kort was, dit te willen bijpassen. Nadat hem was gezegd, dat hij geen geld ln de gemeentekas mocht storten als hij over tuigd was het reeds eerder te hebben ge daan, trok hij zijn bereid-verklaring ln. De burgemeester heeft daarna zoowel den ontvanger ais den veldwachter aan een verhoor onderworpen. B. en W. stelden zioh op het standpunt, dat volgens art. 118 van de gemeentewet de ontvanger verantwoordelijk voor is, dat de gelden in de gemeentekas komen en dat de ontvanger zoo noodig het be drag op den veldwachter zou kunnen ver halen. De burgemeester lichtte den raad in en het college wenschte een commissie van onderzoek. Deze commissie benoemd en kwam Woensdag 16 dezer met haar rapport, waarin het schuldig over den veldwachter werd uitgesproken. OPRUIING DOOR EEN RAADSLID. Voor de rechtbank te Groningen is Donderdag behandeld de zaak tegen den heer H„ communistisch lid van den raad der gemeente Hoogkerk, die terecht stond wegens aansporing tot wederspannigheid en opruiing, toen de burgerwacht de ver gadering avn den gemeenteraad op 15 December schorste en de publieke tribune wilde doen ontruimen, omdat het publiek zich niet wilde onthouden van goed- en afkeuring, heeft de verdachte geroepen: „Ik verzoek het publiek te blijven". Het was de politie daardoor niet mogelijk, het bevel van den burgemeester uit te voeren, zoodat hulp van de marechaussee uit Gro ningen moest worden ingeroepen. Het verzoek van verdachte om de zaak in het openbaar te behandelen werd afge wezen en de behandeling geschiedde in het belang van de openbare orde met ge sloten deuren. Verdachte had een groot aantal getui gen a décharge meegenomen en verdpdic- de zichzelf. B Eisch: twee maanden gevangenisstraf DE STRANDING VAN DE FORT DE TROYON. Het schip vlotgesleept. Het op 16 Februari op de Hinder Rib- ben gestrande stoomschip Fort de Troyon Men vermoedt dat hij aan een hartver lamming overleden is. DE STEEKPENNINGEN BIJ DE GASFABRIEKEN. Te Zuld-Scharwoude. De gemeenteraad van Zuld-Scharwoude heeft Donderdagavond besloten, aan Ged. 9taten van Noord-Holland te verzoeken, een onderzoek in te stellen naar de ver meende gascorruptie door den directeur van de gemeenschappelijke lichtbedrijven te Langendijk en St. Pancras. De raad achtte den tijd daartoe gekomen, nu de gasoommisale had vastgesteld, dat de uit keering van 5 pet. van de uitbreidingen door den directeur genoten, niet recht was geschied. DOODELIJK MOTOR-ONGELUK. De heer H. Dorenbosch, garagehouder te Slddeburen (Gron.), is Donderdag al daar met zijn motorfiets in volle vaart tegen een vrachtwagen gereden. De man. die binnenkort zou trouwen, was op slag dood. IN DE KNEL GERAAKT. BIJ de in aanbouw zijnde cementfabriek te St. Pieter bij Maastricht is Donderdag de arbeider Huigen, iiit Maastricht, be kneld geraakt tusschen een klpkar en een pilaar. Hij is aan de bekomen inwendige kneuzingen overleden. HET LIJK IN HET DUIVENHOK. De uitspraak. De rechtbank heeft Donderdag uit, spraak gedaan lh de zaken, welke zijn voortgevloeid uit het ontdekken van het lijk van een ongeveer 20-jarige Duitisch meisje ln een duivenhok, dat drijvende werd gevonden in de Waalhaven té Rot terdam. De reohtbank veroordeelde: J. M„ koopman ln Den Haag, wegens het wegvoeren van een lijk met het oog merk om het overlijden te verhelen, over eenkomstig den eisch, tot 8 maanden ge vangenisstraf; H. J. K., koopman in Den Haag, wo nende in een hofje aan de Van Limburg Stirumstraat, thans gedetineerd, wegens het opzettelijk uit winstbejag in behande ling nemen van een vrouw, te kennen ge vende, dat daardoor zwangerschap kon worden verstoord, en voorts wegens het wegvoeren van een lijk met het oogmerk om het overlijden te verhelen, tot 2 jaren gevangenisstraf. Het O. M. had tegen dezen verdachte 8 jaren gevangenisstraf geëischt. De rechtbank heeft vrijgesproken de vrouw M. O., echtgenoote van den vori- gen verdachte, aan wie het plegen van abortus provocatus op het Dultache meisje, wier lijk later in het duivenhok werd aangetroffen, ten laste was gelegd. Tegen deze verdachte had het O. M. 2 Ja ren gevangenisstraf geëischt. HET VERGAAN VAN DE NORGE. Een Nederlander onder de vermisten? Over het vergaan van de Noorsche passagiersboot Norge, die de kustvaart onderhoudt tusschen Oslo en Bergen in Noorwegen, wordt nog gemeldt, dat on der de 10 menschen (wij meldden in ons Het stoomschip «Burgerdijk» van de Holland Amerika Lijn is deze week in de haven van Rotterdam binnengeloopen, na een tocht van 89 dagen in stormweer. Den 18 den Januari is de Burgerdijk van Newport News Norfolk vertrokken, met bestemming naar Rotterdam. Het weer was vrij goed, totdat zij op 18 Januari, op 15° W.L. gekomen, een zware storm uit het West Zuid-Westen kregen. Op Vrijdag 20 Januari sohoot de wind naar het Noord-Westen, en de zeeën wer den snel hooger. Om 6.40 u. voormiddag jemerkte de wachthebbende offloier dat iet schip zwaar oploefde en dadelijk werd binnenboord een onderzoek naar iet stuurgerei ingesteld. Alles bleek ln orde te zijn, waaruit wel geconcludeerd moest worden, dat het roer gebroken was. De hooge zeeën maakten een onder zoek buiten boord niet mogelijk. Hierop werd geseind naar de Bosohdijk, een zusterschip van de Burgerdijk, die 40 mijl verder lag. De Bosohdijk keerde oogen- blikkelljk terug om te komen assisteeren. Maar het schip (de Burgerdijk) dat stuur loos was, dreef snel van het bestek weg, zoodat het voor de Bosohdijk heel moeilijk was om het te vinüen. Den geheelen dag heeft de Burgerdijk zware rook ontwik keld, om zoo de aandacht te trekken Toen het donker werd zijn vuurpijlen afgeschoten en sterke booglampen op gehangen. Ten slotte is het den Bosohdijk gelukt het schip te bereiken en nadat beide schepen stookolie overboord hadden ge pompt om de golven eenigszins tot be daren te brengen gelukte bet, evenwel met zeer .veel moeiie, oai verbinding met het schip te krijgen. Toen alles klaar was kon op 20 Januari het slempen beginnen, maar nauwelijks kwam er vaart in het schip, of de Bur gerdijk begon te gieren. De Bosohdijk zoowel als de Burgerdijk hadden een waterverplaatsing van circa 14.000 ton. Het wil dus heel wat zeggen, als twee zulke lichamen met een ruk in den tro9 vallen. Men wa3 dan ook nauwelijks op i\t g of de tros knapte af bij het achter schip van de Bosohdijk. Den geheelen nacht is toen gewerkt om de tros weer binnen boord te krijgen. Door de maohines nu eens vooruit en dan weer achteruit te laten slaan, ge lukte het vrijwel de Burgerdijk met den kop op de zee te houden, zoodat men het minste last van het overkomende water had. üok een tweede verbinding, die even eens na veel moeite tot stand was ge bracht, verbrak door het inscheuren van den ankerkluis. Toen begreep men wel dat de Bosohdijk niet.laDger als sleep boot dienst kon doen en werd de assisten tie gevraagd van de sleepboot «Roode Zee» van L. Smit en Co.'s internationale sleepdienst te Rotterdam. Aan boord van deze sleepboot zat onze plaa^genoot, de heer N. J. Hoeben, als tweede marconist. Onze plaatsgenoot vertelde ons gisterenmiddag, toen wij hem bezochten, een en ander over de zeer zware reis die zij met de Burgerdijk hadden gemaakt. «Wij waren» zoo zelde de heer Hoeben «met de Roode Zee te St. Johns, New Foundland, waar de sleepboot ge durende 7 maanden gestationeerd blijft, om eventueel in noodverkeerende sohepén in den Atlantischen Oceaan te hulp te komen. In begin Januari gingon wij op zoek naar een in nood verkeerende schoe ner. Het was slecht weer. Een wilde sneeuwstorm maakte de tooht lang niet aangenaam en na den geheelen dag te vergeefs te hebben gezocht liepen wij 's avonds te Baybouls binnen om den volgenden dag onzen tocht voort te zetten. Het was toen prachtig weer. Toen wij uitgevaren waren, kregen wij bericht van de Burgerdijk dat het sohip met een gebroken roer zat, op 500 mijl van de plaats waar wij waren. Aangezien het zoeken naar den schoener wederom tever geefs was, stoomden wij naar de Burger dijk. Toen wij daarbij kwamen was een orkaan opgestoken, windkraoht 12. De Bosohdijk lag er reeds bij.» Groote bewondering, zei de heer Hoe ben, had de bemanning van de Roode Zee gehad voor het werk van de Bosch- dijk. Het was een prachtige prestatie zoo spoedig als deze kolossus verbinding wist te krijgen met de Burgerdijk en na dat tweemaal de verbinding verbroken was, werd de Roode Zee om assistentie ge vraagd. Ook de sleepboot was spoedig verbonden en daarna begon de lange en zware tooht van 1700 mijl naar Rotterdam. De eerste dagen vorderden we slechts veertig mijl per dag. Torenhooge golven vielen over de Roode Zee. Angstwekkend was het gezicht als de Burgerdijk op zoo'n geweldige golvenkop zat en de veel kleinere sleepboot in het golvendal lag. Het leek dan of de Ooeaanstoomer boven op de Roode Zee zou vallen en deze ver pletteren. Het was een vreeslijke reis en de heer Hooben zag er gisteren nog uiterst vermoeid uit. Kapitein Burger van de Burgerdijk eindigdt h it verhaal over den tocht, aan een van de verslaggevers van de Nw. Rott.Ct. met zijn groote erkentelijkheid en zijn bewondering uit te spreken voor de goede zeemanschap en het kloeke beleid van den gezagvoerder van de Roode Zee, kapitein Niels Persson, die in dit slechte jaargetijde, op deze wijze kans heeft gezien de Burgerdijk behouden binnen te brengen. Het is een zorgzame reis geweest, zoo eindigde hij, maar ik heb veel blijken van meeleven ondervonden van mijn collega's. Van tal van kapiteins zijn telegrammen ontvangen, in welke de beste wenschen voor een behouden thuiskomst werden uitgesproken. Wij kunnen niet anders dan deze be wondering onderschrijven en zijn er trots op dat een plaatsgenoot ln deze buide deelt. Callantsoog. Een filmvoorstelling. Op initiatief van de afd. Oallanteoog der SJD.A.P. en de afd. Callantsoog van den Alg. Ned. Bouwarbeddersbond werd, Woensdagavond' in de zaal van den heer S. Kos vanwege het Instituut voor Ar beidersontwikkeling een filmvoorstelling gegeven, die door een talrijk publiek werd bijgewoond. Na een filmpje, waarin op geestige wijze op het gevaar van spuwen wordt ge wezen, kwam het eerste nummer, een film van het mijnbedrijf te Heerlen, die een zeer belangwekkend beeld gaf van dit imposante Staatsbedrijf en toegelicht werd door een blijkbaar deskundig per soon, die niet naliet te wijzen op de groote gevaren, die aan het werk der mijnarbei ders zijn verbonden. Na de pauze werd vertoond de beroem de film: „Ménilmontant". of „De onder gang eener Jeugd". Deze bijzondere film maakte op het publiek eveneens leer grooten Indruk. Schagen. Wekeiijksche causerie. De landbouw eischt op allerlei gebied de voortdurende zorg van de regeering: Landbouw en veeteelt vormen de voor naamste middelen voor ona volksbestaan. Maar Nederland verkeert niet alleen in zulk een positie: bijna alle landen van Europa en daarbuiten, sukkelen aan de zieke toestanden, die uit den wereldoor log zijn voortgekomen. De melkveehouders in Amerika lijden ook al onder de finan cieels moeilijkheden. Nu bestaat er in het land van den dollar een# machtige ver- eeniglng voor Landbouw-credlet. Haar kapitaal bedraagt 10 mlllloen dollar, ver kregen door tienjarige obligaties. Een deel van dit machtige kapitaal is belegd in den aankoop van melkvee en schapen. In elke gemeente bestaat eene commissie, om noodlijdende boeren te helpen. De lee ningen zijn vastgesteld op een termijn van drie jaar. Aan het einde van den eersten termijn moest 80 van den 2en termijn 40 de laatste termijn aan het einde van het 8e Jaar afbetaald zijn. Des kundige agenten, ambtenaren van de Mij., voorzien de boeren van melkvee en scha pen. Van 1 Juni 1924 tot 81 Dec. 1926, kochten deze agenten 10.022 stuks vee en 123.846 schapen, tot, een gemeenschappe lijk bedï-ag van 2.058.469,87 dollar. Tot he den bedraagt het verlies der Mij. niet meer dan 1 Marktoverzicht Het was op 24 Februari goed weer; op de markt was een goede aanvoer, de prij zen waren goed en de handel was goed. Bij zooveel goedheid moest men wel te vreden zijn, althans dien indruk ontvin gen wij, toen wij een en ander ln oogen- echouw namen. Bij ons goed bekende per sonen ontvingen wij de volgende gege vens: Vette koelen, met weinig kwaliteit, bleven vrijwel prijshoudend. Ook thans weer was die beste soort spoedig aan den man; De prijs liep van 1 tot 7 1.05 per K.G. De 2de kwaliteit, waaronder ook nog enkele goede beestjes zaten, liep voor deze beesten van f 0.95 tot 1, bet groote deel van de 2e soort noteerde 0.85 tot 0.95, 8e kwaliteit 0.70 tot f 0.80. Melk en kalfkoeien- waren, dank «IJ de hooge kaasprljzen, zeer vast. lu schapen was de handel levendig. De natuur wordt beter en de welde begint fijn reuzengestalten. IJ 1 - fl J>.J miAMniialron

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 18