MARQUISES ZONSCHERMEN en üb. HARJER ZOON. MARQUISEDOEK en TENTLINNEN in - Waarschyniyk vliegt de Bremen nog naar New-York. Nadat Koe hl en Fltzmaurloe de schade aan het landingstoeSte 1 bekeken) hebben, verklaarden zy„ dat ze Zondagmiddag 12 uur met de reparaties [klaar kooiden ikomen en dan dien tocht naar New-Yohk, waanvan zlji 1000 miljl verwijderd! zljin, voort te zetten. Het Ijs is namelijk nog zoo dik, maar tevens zoo mooi effeni, dat het opstijgen van het ijs al zells een! ideale startmogelyTk- held zou beteekeneni, 'beter dam van ©enig vliegterrein. De afgelegde afstand De afstand van Baldonnel naar Greenely Island bedraagt in rechte Hjn ongeveer 8400 K.M. De „Bneimenl" is 861/« uur in de lucht geweest. Hoe de „Bremen" landde. Uit de thans eindelijk van de vliegers ontvangen gedetailleerde berichten over de landing van de JBremen" blijkt, dat het toestel midden op het Greeply-eiland op een klein met ijs bedekt meer is ge daald. Vóór d!e landing hebben de vliegers vier buitengewoon hachelijke uren door gemaakt, aangezien zij in een dichten mist vlogen. De mist was zóó dicht, dat zij zelfs niet do landtong in het Noorde lijk deel van New-Poundland! hebben waargenomen, hoewel deze toch van 80 tot 120 KJVI. breed is en zij er ongetwijfeld boven hebben gevlogen. Desondanks be vonden zich de aviateuis na de daling in uitnemende conditie. De landing vond omstreeks halfzes Vrijdagavond (Amerikaansche tijd) plaats en was een gevolg van het feit, dat de vliegers in den mist den weg waren kwijt geraakt, waardoor hun benzine uitgeput raakte en zij ziob genoodzaakt zagen op de eerste daarvoor in aanmerking ko mende plaats te dalen. De laatste berichten over Be plannen der vliegers. Ingezonden Mededeeling. Vakkundig, prima, mooi van model. VRAAGT PRIJSOPGAVE. ook moderne streepen. I o.70 - ff 1.10 - I1.4Q - ff 1.60 per el. N.V. Bellanger ij en Stoffeerderll De Italia naar de Noordpool. Het luchtschip kampt tegen zwa- rcn storm. Aan de Dultsch- Poolsche grens de koers kwijt geraakt Het luchtschip „Italia" onder kommando van generaal Nobile is Zondagochtend vroeg, omstreeks twee uur, te Milaan opgestegen. Zooals men weet zal het luchtschip naar de Noordpool vliegen. Eerste landingsplaats ts Stolp (Pommeren) bij de Oostzee, waarheen koers werd gezet. De „Italia" heeft een inhoud van 18.600 kub. meter. Het luchtschip is 104 meter lang, 18 meter breed en 26 meter hoog. Het heeft één stuur- en drie machine- gondels. De drie Maybaoh-motoren ont wikkelen elk 260 P.K. Het luchtschip kan 60 70 uur achtereen ln de lucht blijven tn beeft een notie-radius van meer dan 600 K.M. De bemanning bestaat uit 16 Ïersonen, met twee uitzonderingen allen talianen. Het luchtschip ls voorzien van een ,T j i l l v. speciaal landingsgestel, waardoor het op Volgens de laatste berichten zijn de her- «B kan neerstilgen. Ecnigo uren boven Weenen. «tellingen aan bet vliegtuig Bremen bij kans geëindigd en hopen de vliegers hun, tocht weldra te kunnen hervatten. i Volgens een radiogram van de „Italia" Voorts wordt gemeld, dat de omstandig-1 bevond het luchtschip zioh te 18.20 uur heden voor den vliegtocht gedurende de; (Ho11. tijd) nog steeds in de nabijheid eerste dertig uren gunstig waren en datl Van Weenen. Het luchtschip had mot de vliegers op hun welslagen begonnen toj sterke tegenwinden te kampen. Te 9.55 dige meisjes, die hem tot een wandeling hadden ultgenoodigd. Gelukkig kon hij met een bijzonderen trein, waarmede emi granten reisden, dien tocht voortzetten, zoodat hij nog tijdig te Vanoouver aan kwam. De sterkste indrukken heeft hij op zijn reis door Japan gekregen. Hij was daar de gast van de Ja/pansche padvin* dera Hij kan al net zoo goed met stokjes eten als zij zelf. De Siberische spoorwegen rijden langzaam, maar zijn altijd stipt op tijd, alleen zindelijkheid laat te wenschen. De sowjet-autoriteiten zijn ook erg vrien delijk voor hem geweest, zooals overigens alle autoriteiten waarmede hij op zijn tocht te doen heeft gehad. Palle zal niet lang te Kopenhagen blij ven; reeds Dinsdag begeeft hij zich naar Engeland als gast van de Engetsche pad vinders en daarna reist hij naar Frank rijk om een krans op bet graf van Julea Ve®ne te gaan leggen. MEISJES OP OORLOGSSCHEPEN. Vier brutaaltjes. De Amerikanen zijn ietwat onthutst over het dezer dagen aan het licht gekomen feit, dat bij een oefentocht van het Ameri kaansche Zuid-Atlantisohe smaldeel, vier jongedames een deel van de reis hadden meegemaakt, n.1. verstopt aan boord. Drie van d'e brutaaltjes waren, komende van een plaats aan de Golf van Mexico, op Key West aan wal gebracht, de vierde te Mayport ln Florida. De marine-autoritei ten zouden er misschien heel niet achter zijn gekomen, indien niet een der meis jes, voor het ondernemen van het uit- vertrouwen toon het weer plotseling om sloeg en sneeuw en hagel het toestel be gonnen te bestoken. Ten slotte werd dit door mist en duisternis omhuld. New York, 16 April. Volgens een draad loos bericht, zou Koehl het voornemen hebben morgenmiddag of overmorgen weer met de Bremen op te stijgen om in. étappen naar New York te vliegen. Een Canadeesch vliegtuig op het eiland aangekomen. Eeni Kleuter-telegram u&t Quebec, gisteren om 4 uiur 10 uit Londien1 doorgeseind, be helst, dat een Oanadieescb vliegtuig gemeld heeft, dat hlert! 'Zondagavond behouden op Greenly Island aangekomen ls. Hot Canadieesehe vliegtuig, dat op Greenly Island aangekomen, is, landde Zondagavond tussohen vijf en zes. Door zljin aankomst werd' de eerste aanraking imet de vliegers verkregen. Het schijnt 'toch in de bedoeling van die vlegere te liggen, de uur kwam op het vliegveld Aspern be rioht binnen, dat do „Italia" zioh op on geveer 100 K.M. afstand van Weenen bevond. Té 11.20 deelde het luchtschip inede, dat hot zioh in de nabijheid van de Oostenrijkscho hoofdstad bevond. Te 1.15 uur n.m. werd de „Italia" boven Schwechat, een voorstad van Weenen, gezien. Het iuohtscbip nam koers naar den Donau, maar had mot sterke tegen winden to kampen. Het luchtschip zwenkte boven de rivier en te 2.40 uur n.m. zette het koers naar het ^oorden. Uit den koers. Stormvlucht der „Italia". Maandagochtend vroeg werd uit Glelwitz gemeld: Het luchtschip „Italia" dat Zon dagmiddag een zwaar onweder moest doorstaan, waa blijkbaar zijn antenne kwijtgeraakt, waardoor geen ontvangst van berichten op het luchtschip meer mogelijk was. Daardoor verloor het schip „Bremen" te herstellen en van hét eiland I ook zijn oriënteering. Tegen kwart over zij per schip overgestoken zijn. Den At- lantischen Oceaan zijn zij echter overge vlogen van de Afrik aansche naar de Bra- ziliaansche kust, dus over de korste breedta De vliegers zijln met groote geestdrift ontvangen en werden naar het ministerie van financiën gebracht, waar Poincaré hen toesprak en gelukwenschto. Mag de reis om dë wereld op zichzelf reeds een prachtige prestatie heeten, die misschien door het groote succes van de Duitsche Oceaanvliegers wel een beetje in de schaduw gesteld wordt, ook het laatste deed van hun tocht, TokioParijs, hebben Oostes en Lebrix op bewonderens waardige wijze volbracht. Ze hebben sinds hun vertrek uit Tokio gemiddeld meer dan 2000 KJVI. per dag afgelegd. Zes maanden geleden vertrokken met het toestel, dat naar hun verongelukte oollega's Nungesser en Ooll, werd ge doopt, hebben ze op kranige wijze den naam van de Fransche vlieges hoog ge- houden en in herinnering gebracht. Van 10 October af legden zij bij elkaar een afstand af van 67,147 K.M. door dëj lucht af. Dit geschiedde op een Breguet- Nog wel geen vol bloeiende boilen- toestel met een Hispano-motor van 450velden, geen weelderige bruidsbouquet- P.K. Toestel en motor hebben zich uit- ton aan do vruchtboomen, maar het stokend gehouden. teer-groene waas, de hooge open fün- blauwe luchten en zomer-zoelte.... Ge- L uoeg om deze hoofdstedelijke Paasch-ult- rfc» immr tocht tot een eerste, geslaagde verkeu- Mr Wl IllE WERELD lüngstooht in dit jaar te maken naar onze Uil ut YfiJUL. iiuikbu buiten-voorsteden, onze suburbs, zouden -g—11 111 onze Londensohe vrienden zeggen.,., ONTSNAPT EN WEER duizenden werd deelgenomen. Een ver- INGEREKEND. ij kenning inderdaad: allereerst van de na- tuur die men in do lange wintermaanden Avontuur van een vluchteling.schier vergeten was en ook een verken stapje een vriendinnetje in het vertrou wen had genomen, die na de verdwij ning van het meisje de zaak uitbracht. Voor de Jantjes misschien wel de adel borsten die bij dit onbekookt-romanti- sohe avontuur betrokken zijn geweest, zwaait er natuurfjjk wat In 1928 was bij de Amerikaansche mari ne al eens meer zoo iets voorgekomen. Maar de elf schepelingen die daar toen van hadden geweten, waren zwaar ge straft o EEN MIDDEL TEGEN ZEEZIEKTE. Twee doctoren van de Universiteit van Chicago hebben bekend gemaakt dat zij een geneesmiddel voor zeeziekte hadden ontdekt. Het ls een behandeling met na trium nitraat VERWARMING VAN DE HAVEN VAN 8T. PETERSBURG, In Russische technische kringen be staat, volgens de Krasnaja Gazeta, leven dige belangstelling voor een ontworpen plan tot kunstmatige verwarming van de Petersburgsche haven. Het plan berust op de afleiding van in den omtrek van St. Petersiburg voorkomend water van hooge temperatuur naar de haven, tengevolge waarvan dichtvriezen der haven voortaan zou worden voorkomen. Ofschoon vele deskundigen dit plan fantastisch noemen en de mogelijkheid van verwezenlijking ernstig betwijfelen, is het toch door een oom missie van. technici In studie geno men. AMSTERDAIHSCHE BRIEVEN. Paasch-ulttocht Onze voorsteden. De oorlog ln vollen gong. WH, luisteraars. De Damee-kronlek-beurs. weg te vliegen. Overste Fltzmaurloe met Schiller vertrokken. De reparaties aan de Bremen. De telegrafisch tot luitenant-kolonel (majoor) bevorderde commandant der Ier- sche luchtmacht, Fitzmaurice, is gistermid dag met 'it vliegtuig van Duke Schiller ver trokken naar een verder punt in de pro vincie Quebec, al maar gelang de weersom standigheden het zouden toelaten. Koehl en von Huemefeldi blijven op Greenily-edlandi achter om in1 elk geval hiun tocht naar New-Yomfc met de JBremen* te voltooien. IWoiff meldt nader uilt Quebec: FitZmau- rice ds -hedenmiddag SAO Am', tijd1 te Na ashkuan aan den oever van de St. Laurens- baai geland. Wolïf verneemt uit Quebec, dat men met de herstellingen van het vliegtuig „Breinen" bijna Maar is. De Indruk ln Engeland. De Engelsche draadlooze dienst meldt, dat het bericht over de landing van de „Bre* inen1" op het eenzame tot Labrador behoo- rendie eiland Greeneiy in Engeland! met ge voelens van verlichting ontvangen is. De bladen! brengen warme hulde aan de zes in den namiddag vloog de „Italia" over Kozel, tegen kwart over zeven steven de het naar Gleiwitz ln de richting van Krakau. Te Krakau draaide bet lucht schip en tegen 10 uur in den avond ver scheen het opnieuw boven Gleiwitz. Ver scheidene keeren vloog bet over het vliegveld en wilde landen. Een keer was het zelfs slechts 160 meter boven den beganen grond. Plotseling zette de „Italia" dan koers naar het Noord-Westen, naar Oppeln (Breslau). Het luchtsohip vloog tegen kwart voor 12 over Oppeln en zette koers naar Breslau. In vliegerskringen neemt men aan, dat het schip thans zijn oriënteering heeft teruggevonden en direkt op Stolp, eindpunt der eerste etappe, aanstevent, om daar te landen. Het schip vliegt thans met een snelheid van 70 K.M. per uur. Te 1.20 uur Maandagochtend vloog de „Italia" over Breslau in Noordelijke richting. De aankomst te Stolp. Nobile ls opgetogen, dat de Italia zich zoo goed gehouden heeft Stolp, 16 April. Bij de landing van de Italia zag generaal Nobile er, toen he schuitje den bodem raakte, erg vermoeid Zaterdagmorgen is op nog niet opge helderde wijze een gevangene uit de straf gevangenis te Dartmoor bij Plymouth ontsnapt. De ontsnapping werd ontdekt, toen de man reeds een voorsprong van een goed uur had op zijn hem onmiddel lijk aobterna gezonden vervolgers, en dezen tijd heeft de vluchteling goed ge bruikt. Hij begaf zich naar het plaatsje Parynton op dun hoofdweg naar Torauay, waar hij de eerste de beste auto stal, die hy voor de woning van een tandarts aantrof. Den gebeelen Zondag heeft de man zich met zyn auto verborgen weten te houden, omdat hy de hoofdwegen biykbaar niet vertrouwde on dc lan.d wegou door sneeuw en slik te riskant waren geworden. Gisterochtend ontdekte een rechercheur, ook in auto, den vluch teling slapende onder een heg, voor hij zyn wagen had kunnen stoppen, was de man wakker, sprong in zyn gestolen auto en een opwindende wedstrijd volgde, tot dat de wagon van den rechercheur niet verder wilde. Honderd meter verder wei gerde ook de wagen van den vluchteling en nu volgde nog een jacht over wei landen en slooten, waarbij den boef aan alle kanten kogels om de ooren floten zonder hem te raken: tot hy eindeiyk by een mislukten sprong over een hoog hek kwam te vallen en twee seconden later den rechercheur met de handboeien op zyn ïyf had. De man gaf zioh toen ovsr en is naar Dartmoor teruggebraoht. kranigheid en volharding van de twee Duit-1 uit. Hy liet zich echter bijzonder tevreden schors en' den/ Ier. I uit over de wijze, waarop het luchtschip zich, ondanks het slechte weer, dat voora in de streek van de Witte Karpathen zeer stormachtig was geweest, gehouden had. Hy verklaarde bijzonder trotsch op zyn luchtsohip te zyn en het volste vertrouwen De vreugde te Dublin. Naar Reuter, meldt, heerscht er te Dublin groote vreugde over bet welslagen van den Ooeaentocht van de bedde Duitschers en| majoor Fitzmaurice. Jk ben de gelukkigste te hebben, dat de Noordpooltocht een sxio- en meest trotschle vrouw ter wereld", heeft mevrouw Fitzmaurice verklaard ces zou worden. Zoowel de motoren als de instrumenten hadden ten spyt van het on weer, uitstekend gefunctiouneerd. Er is inderdaad oen oogenblik geweest, dat zy e® over gedacht hebben terug te keeren. Een oponthoud van 8 10 dagen. Naar gemeld wordt, zal men één van die 'Een groot aantal officieel© personen, onder wie de president, kanselier Marx, velschillende ministers hebben! gelukwen- scheni aan de vliegers gezonden. Een telegram van den ex-kelzcr. Een V. D.-bericht uit Doorn meldt: De gewezen Keizer heeft het volgende I volgende dagen in Stolp, nadat de reparaties telegram aan de Noordduitsche Lloyd te fte&ndigdJ zijn, beginnen met het bytvullen New-York gezonden: j gias. Het zal wel1 8 of 10 dagen) duren „Ten zeerste verheugd over het succesvoor JTtaMa" weer gereed is voor de der Duitsche Oceaanvlucht, zenden de I vlucht Generaal Nobille zal dan eerst een Keizerin en ik den drie moedige mannen iaailtal groote proefvluchten doen1. Die tocht kapitein Koehl, Freiherr von Hünefeld en naar Poolstreek zal dus wel niet voor 8 den Ierachen begeleider den hoer Fitz-1 Mei beginnen maurice warmste gelukwenschen. De eer ste geslaagde overwinning van alle moei- ïykheden, die een Oost-West-vlucht be lemmeren, spreekt voor de schitterende prestatie en voor het prachtige vliegtuig als voortreffeiyk product der Duitsche techniek, alle neerdrukkende bepalingen tegen den Duitschen vliegtuigbouw ten j uur te Le Bourget aangekomen"na hun apjjt. Per aapera ad ostra. vliegtocht om' de geheele wereld, met uit- Wilhelm L R," I zondering van dan Grootan Oceaan, dien EEN VLIEGTOCHT RONDOM DE WERELD. Costes en Lebrix te Parijs aan gekomen. Oostes en Lebrix zyh Zaterdagavond 6 EEN REIS OM DE WERELD IN 44 DAGEN. Palle Hold. de 15-jarige knaap, die döor Pditiken, de groote Deensche courant, op een reis om de wereld werd uitgezonden, waardoor het blad het bewys wilde leve ren, dat een flinke schooljongen in staa is het beroemde experiment van Phileas Fogg te herhalen, is Zaterdagochtend om tien uur te Beriy'n aangekomen. Hy wepc aan het station levendig begroet door de leden van de Deensche kolonie. Per auto is hy van daar naar Warneimünde ge bracht, vandaar gaat de reis per motor boot naar Gjedser en tenslotte reist Palle naar Kopenhagen, waar hy na een afwe zigheid van! 44 dagen zal terugkeeron. Zyn avonturen heeft hy reeds in Politi- ken beschreven en zy zullen in boek vorm verschyneni Palle heeft zich van Denemarken over Engeland en Schotland' naar Canada be geven, vandaar naar Japan, Korea, Mandsjoerij-e, Siberië cn Rusland. Alles was zoo raiooi. verklaarde hij aan vertegenwoordigers van de pers, dat hy onmiddellijk opnieuw zou willen begin nen1. Uit Mokkou heeft hij zelfs aan Poli- ;iken telegrafisch gevraagd, of hij nog niet verder kon reizen. Zyn moede® had zich eerst tegen het vertrek verzet, daar ze bang was, maar zijn vader liet hem gerust gaan. Hij had duizend dollar mee op reis gekregen en daarvan brengt hy nog een flink deel terug. Hy heeft op zijn •eis door de drie werèlddeelen geen en kelen nacht in een hotel geslapen. Steeds overnachtte hy in slaapwagons en op sohepen. Groote avonturen heeft hij niet beleefd. Op den Ooeaan werd het «chip, waarmede hy reisde, verrast door een vreesriyken sneeuwstorm; de schroef van brak. Te Si; Johns in Canada miste hy den trein naar Vanoouver, daar bij ta lang had gebabbeld met dri* uk. ning van het eigen wandel- en fletsver mogen, dat er, met het jaartje oude dat er weer op zit en den afgeloopen rust tijd zonder veel oefening, niet op voor uit ging.... Deze eerste vlucht naar bu ten van het jaar heeft altyd nog iets on wennigs; later in den zomer gaat 't dan wel weer, heeft de bosch-, zee- of.he lucht het steedBche harnas van onze dag jesmenschen al wat soepeler gemaakt, de Kalverstraat en café-gewoonten wat doen vergeten, maar nu nog, by deze Paasch-festivitelt, weet men nog niet goec in welk tenue en met welk gebaar men op de byzondere recepties van moeder natuur behoort te verschynen en meent men haar in 't gevlei te moeten komen met de splk splinter-nieuwe oolbertjes, gekleede japon nen en modernste hoedmodellen die mis schien op een Amsterdamsche bruiloft o: andere feesteiyke byeenkomst grooten op gang zouden maken, maar die hier, onder het prille loof en het jeugdig, speelsche lentelicht, tot smarteiyke verwondering van de trotsohe bezitters en bezitsters a gauw iets potsieriyks en belacheiyks krij gen.... Deze gastvrouw houdt nu een maal niet van gekleede toiletten, t-eere o deftige hoeden; zy lacht om lippe-stift en rouge. Zy laat vanuit de boomen en de lucht haar kwetterende, gevleugelde tra wanten spot-cadeautjes deponeeren op haar menscheiyke gasten, jaagt stofwol ken op en brandt haar vlammend rood op hals en wangen door poeder-, crème- en andere lagen heen.... Een verkennigstocht ook in dezen zin, dat men zich eerst weer terecht moet vin den op ale nieuwe wegen, en tusschen al de nieuwe bouwsels die er, sedert den laatsten zomer, in onze voorsteden weer bykwamen. Steeds sneller gaat het vol bouwen van de streek om en naby Haar lem en van het GooL Vooral het Gooi wordt met den dag meer en meer tuinstad en al komt de de Miranda-stad op de hei tusschen Hilversum en Laren er niet men hoort den laatsten tyd niets meer over de desbetreffende plannen of van het werk der op deze plannen „studeerende" commissie, ook zonder dat zal dit stuk landelykheid binnen luttele jaren een aan eengesloten villa- en landhuisjes-park zyn.... Vooral zal het reeds in gang zijnde proces snel tot dit einde voeren ais de „gemeene heiden en weiden van Gooi land", het gemeenschappelijk oeroude uit den tyd van Floris V stammende bezit der erfgooiers, dat tot nu toe in zyn geheel door hen werd vastgehouden, verdeeld worden en min of meer publiekelijk aan den man gebracht Wat weldra staat te gebeuren nu het z.g. Bevredigingsrapport zoowel door de algemeene vergadering als door de betrokken gemeentebesturen werd aanvaard.... Ziet men de dingen in het groot, dan can deze gang van zaken niet anders dan verheugend stemmen. Hoe meer menschen n de toekomst in dergelijke voor-tuinste den kunnen wonen, hoe meer de eigen- yke stad uitsluitend werk-centrum wordt, des te beter. De „ongerepte" natuur raakt dan verder af, men zal haar b.v. op de Veluwe of In liet Utreohtsrho, mis schien ook in hot Noorden, by U in de wurt, moeten zoeken. Maar dit verder af raken is slechts sohyn: er is geen enkele reden waarom de ontwikkeling van het verkeer niet nog veel verder voort zou schlijden dan thans het geval is en de ver- eerstechniek dér toekomst zal ons dun dat ongerepte ook weer nader brengen. Dat er nog eteeda Goolsahe natuurbe schermers zijn die moord en brand schreeuwen bij elk boompje dat verdwynt, by eik landhuisje dat verrijst ls met deze eenvoudige logioa voor oogen, verwonder lijk. En betreurenswaard. Want zy hou den een frank en vrij handelen, waarmede men de juiste regelingen zou kunnen tref- om deze onafwendbare ontwikkeling op te vangen, tegen. Er komt, onherroepeiyk, ln bet Gooi een vóór-tuinstad van Am sterdam; laten we dus zorgen dat er, on der één gemeenscbappeiyk bestuur, waarin de stad zelf ook iets te zeggen heeft een harmonisch geheel ontstaat met, voor het geheele complex gelijkeiyk geldende bouw- en andere schoonheldsbe- paiingeiu Zoo luidt de eenvoudige, waar achtige eisch die de toekomst stelt. Maar gemeenteraden, gemeentebesturen, gede puteerden, en dergeiyke liobamen wien de zin voor eenvoud en logica gewoonlijk ai lang ontgaan is by het bestudeeren van ontelbare Btukken, rapporten, wetten, enz. i'nz. hiyven elndelooB beraadslagen, kra- keeleu en onderzoeken. Telkens gaat het appeltje samen voeging van gemeenten" de lucht in, nu eens onder den kreet Laren—-Blarloum één, den weer onder dien van Huizen en Naarden—Buasum één, zooals onlangs, maar ook tel kens weer valt het met een doffe plof ter aarde.... Men mag in 't algemeen niet byster fascistisch zijn aangelegd, hier komt de hartewensch naar boven: Oi schenk ons, tydeUjk, even een Goolsche Mussolinil Mengelberg is onze muziek-MuasolinJL Hy heeft zijn Concertgebouw. Staat vost ln de hand en nu men met de feestoon- eerten de viering van het veertigjarig be staan begonnen is, juicht men hem toe en is by meer populair dan ooit De drukte en het feesteiyke gewoel dat dit geeft in de Binneniandsche, Muzikale Zaken van zyn Staat, hebben hem toch niet belet een wakend oog te laten gaan over de Buiten- landsche Zaken en zoo zagen wy hem de laatste dagen druk in de weer met het af wenden van het gevaar dat van de zyde van den eerzuchtlgen Opera-staat die zyn paleis vlak voor zyn regeerings- casteel wil gaan bouwen, dreigt. De di plomatieke oorlog is in een acuut ata- dium getreden. Wy hadden dit zien aankomen en waarschuwden u reeds maanden geleden by voorbaat Het moest hiertoe komen. Het verwon derde ons alleen dat het nog zoolang duurde. Maar Mengelberg-Mussclini weet zijn tyd te kiezen: het oogenblik, mid den in deze veertig-jarige viering en vlak voor de Raadsbehandeling der IJsclubter- rein-plannen is gunstig. Nu slaat hy toe! zyn slagen zijn raak en zeker ge richt: met meesterhand dwingt hy door middel van artikelen in dag- en weekblad, interviews, enz. het publiek en, laten wy hopen, ook den Raad te erkennen, dat iet doorgaan van het Operagebouw-plan een strop zou zyn èn voor de gemeente- cas, èn voor de Opera-voreeniging, èn voor den Stadsschouwburg èn, wat mis schien nog het ergsto is, voor het Con certgebouw. Als chef van zyn Generale Staf fungeert de heer van Putten, die een aanlokkelijke oplossing van het probleem- in-kwestie propageert, n.L: park-aanleg en verbetering van den gevel van het be staande Concertgebouw benevens verrui ming en verfraaiing van den binnenbouw. We spreken en schrijven overigens ln deze Jubileura-dagen zooveel over „ons* orkest, onze dirigenten, zangers en ande ren die vanaf het podium ons de kunst brengen, dat er, voor de variatie ook wel eens een woord af mag voor „ons" „publiek" on de wijze waarop het luistert Wil het „programma" een harmonisch ge heel vormen, dan hebben de kunstenaars, die virtuozen van het geluid zijn en het pu bliek, dat virtuoos van de stilte behoort te zijn, elkander aan te vullen. Dan pas wordt een tunst gebeurtenis Inderdaad een.... gebeurtenis! Het Amstardfnwche, cn in 't algemeen bet Hollandsoho publiek is in de internationale kunstwereld meer gevreesd dan bemind. Het ls verwerf. Ha« te JM® i 2a da tailttoli&defi nifili Aftvi Viin.4» Tri ininfii 1 Ui»ernnri' !hll ■MIW VWU U-V TiUV^U.» 'W V-' lUWgv a m ÏCSIVVA UÜV OViAiJA i Een tocht waaraan door duizenden en 1T +,£X IJAll»«rAo+ nnv, - i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2