MARQUISES
ZONSCHERMEN en
üb. HARJER ZOON.
MARQUISEDOEK en TENTLINNEN
in
-
Waarschyniyk vliegt de Bremen
nog naar New-York.
Nadat Koe hl en Fltzmaurloe de schade
aan het landingstoeSte 1 bekeken) hebben,
verklaarden zy„ dat ze Zondagmiddag 12
uur met de reparaties [klaar kooiden ikomen
en dan dien tocht naar New-Yohk, waanvan
zlji 1000 miljl verwijderd! zljin, voort te zetten.
Het Ijs is namelijk nog zoo dik, maar
tevens zoo mooi effeni, dat het opstijgen
van het ijs al zells een! ideale startmogelyTk-
held zou beteekeneni, 'beter dam van ©enig
vliegterrein.
De afgelegde afstand
De afstand van Baldonnel naar Greenely
Island bedraagt in rechte Hjn ongeveer 8400
K.M. De „Bneimenl" is 861/« uur in de lucht
geweest.
Hoe de „Bremen" landde.
Uit de thans eindelijk van de vliegers
ontvangen gedetailleerde berichten over
de landing van de JBremen" blijkt, dat
het toestel midden op het Greeply-eiland
op een klein met ijs bedekt meer is ge
daald.
Vóór d!e landing hebben de vliegers
vier buitengewoon hachelijke uren door
gemaakt, aangezien zij in een dichten
mist vlogen. De mist was zóó dicht, dat
zij zelfs niet do landtong in het Noorde
lijk deel van New-Poundland! hebben
waargenomen, hoewel deze toch van 80 tot
120 KJVI. breed is en zij er ongetwijfeld
boven hebben gevlogen. Desondanks be
vonden zich de aviateuis na de daling in
uitnemende conditie.
De landing vond omstreeks halfzes
Vrijdagavond (Amerikaansche tijd) plaats
en was een gevolg van het feit, dat de
vliegers in den mist den weg waren kwijt
geraakt, waardoor hun benzine uitgeput
raakte en zij ziob genoodzaakt zagen op
de eerste daarvoor in aanmerking ko
mende plaats te dalen.
De laatste berichten over Be
plannen der vliegers.
Ingezonden Mededeeling.
Vakkundig, prima, mooi van model.
VRAAGT PRIJSOPGAVE.
ook moderne streepen.
I o.70 - ff 1.10 - I1.4Q - ff 1.60 per el.
N.V. Bellanger ij en Stoffeerderll
De Italia naar de Noordpool.
Het luchtschip kampt tegen zwa-
rcn storm. Aan de Dultsch-
Poolsche grens de koers kwijt
geraakt
Het luchtschip „Italia" onder kommando
van generaal Nobile is Zondagochtend
vroeg, omstreeks twee uur, te Milaan
opgestegen. Zooals men weet zal het
luchtschip naar de Noordpool vliegen.
Eerste landingsplaats ts Stolp (Pommeren)
bij de Oostzee, waarheen koers werd gezet.
De „Italia" heeft een inhoud van 18.600
kub. meter. Het luchtschip is 104 meter
lang, 18 meter breed en 26 meter hoog.
Het heeft één stuur- en drie machine-
gondels. De drie Maybaoh-motoren ont
wikkelen elk 260 P.K. Het luchtschip kan
60 70 uur achtereen ln de lucht blijven
tn beeft een notie-radius van meer dan
600 K.M. De bemanning bestaat uit 16
Ïersonen, met twee uitzonderingen allen
talianen.
Het luchtschip ls voorzien van een
,T j i l l v. speciaal landingsgestel, waardoor het op
Volgens de laatste berichten zijn de her- «B kan neerstilgen.
Ecnigo uren boven Weenen.
«tellingen aan bet vliegtuig Bremen bij
kans geëindigd en hopen de vliegers hun,
tocht weldra te kunnen hervatten. i Volgens een radiogram van de „Italia"
Voorts wordt gemeld, dat de omstandig-1 bevond het luchtschip zioh te 18.20 uur
heden voor den vliegtocht gedurende de; (Ho11. tijd) nog steeds in de nabijheid
eerste dertig uren gunstig waren en datl Van Weenen. Het luchtschip had mot
de vliegers op hun welslagen begonnen toj sterke tegenwinden te kampen. Te 9.55
dige meisjes, die hem tot een wandeling
hadden ultgenoodigd. Gelukkig kon hij
met een bijzonderen trein, waarmede emi
granten reisden, dien tocht voortzetten,
zoodat hij nog tijdig te Vanoouver aan
kwam. De sterkste indrukken heeft hij
op zijn reis door Japan gekregen. Hij was
daar de gast van de Ja/pansche padvin*
dera Hij kan al net zoo goed met stokjes
eten als zij zelf. De Siberische spoorwegen
rijden langzaam, maar zijn altijd stipt op
tijd, alleen zindelijkheid laat te wenschen.
De sowjet-autoriteiten zijn ook erg vrien
delijk voor hem geweest, zooals overigens
alle autoriteiten waarmede hij op zijn
tocht te doen heeft gehad.
Palle zal niet lang te Kopenhagen blij
ven; reeds Dinsdag begeeft hij zich naar
Engeland als gast van de Engetsche pad
vinders en daarna reist hij naar Frank
rijk om een krans op bet graf van Julea
Ve®ne te gaan leggen.
MEISJES OP OORLOGSSCHEPEN.
Vier brutaaltjes.
De Amerikanen zijn ietwat onthutst over
het dezer dagen aan het licht gekomen
feit, dat bij een oefentocht van het Ameri
kaansche Zuid-Atlantisohe smaldeel, vier
jongedames een deel van de reis hadden
meegemaakt, n.1. verstopt aan boord. Drie
van d'e brutaaltjes waren, komende van
een plaats aan de Golf van Mexico, op
Key West aan wal gebracht, de vierde te
Mayport ln Florida. De marine-autoritei
ten zouden er misschien heel niet achter
zijn gekomen, indien niet een der meis
jes, voor het ondernemen van het uit-
vertrouwen toon het weer plotseling om
sloeg en sneeuw en hagel het toestel be
gonnen te bestoken. Ten slotte werd dit
door mist en duisternis omhuld.
New York, 16 April. Volgens een draad
loos bericht, zou Koehl het voornemen
hebben morgenmiddag of overmorgen
weer met de Bremen op te stijgen om in.
étappen naar New York te vliegen.
Een Canadeesch vliegtuig op het
eiland aangekomen.
Eeni Kleuter-telegram u&t Quebec, gisteren
om 4 uiur 10 uit Londien1 doorgeseind, be
helst, dat een Oanadieescb vliegtuig gemeld
heeft, dat hlert! 'Zondagavond behouden op
Greenly Island aangekomen ls.
Hot Canadieesehe vliegtuig, dat op
Greenly Island aangekomen, is, landde
Zondagavond tussohen vijf en zes. Door
zljin aankomst werd' de eerste aanraking imet
de vliegers verkregen. Het schijnt 'toch in
de bedoeling van die vlegere te liggen, de
uur kwam op het vliegveld Aspern be
rioht binnen, dat do „Italia" zioh op on
geveer 100 K.M. afstand van Weenen
bevond. Té 11.20 deelde het luchtschip
inede, dat hot zioh in de nabijheid van
de Oostenrijkscho hoofdstad bevond.
Te 1.15 uur n.m. werd de „Italia" boven
Schwechat, een voorstad van Weenen,
gezien. Het iuohtscbip nam koers naar
den Donau, maar had mot sterke tegen
winden to kampen. Het luchtschip zwenkte
boven de rivier en te 2.40 uur n.m. zette
het koers naar het ^oorden.
Uit den koers.
Stormvlucht der „Italia".
Maandagochtend vroeg werd uit Glelwitz
gemeld: Het luchtschip „Italia" dat Zon
dagmiddag een zwaar onweder moest
doorstaan, waa blijkbaar zijn antenne
kwijtgeraakt, waardoor geen ontvangst
van berichten op het luchtschip meer
mogelijk was. Daardoor verloor het schip
„Bremen" te herstellen en van hét eiland I ook zijn oriënteering. Tegen kwart over
zij per schip overgestoken zijn. Den At-
lantischen Oceaan zijn zij echter overge
vlogen van de Afrik aansche naar de Bra-
ziliaansche kust, dus over de korste
breedta
De vliegers zijln met groote geestdrift
ontvangen en werden naar het ministerie
van financiën gebracht, waar Poincaré
hen toesprak en gelukwenschto.
Mag de reis om dë wereld op zichzelf
reeds een prachtige prestatie heeten, die
misschien door het groote succes van de
Duitsche Oceaanvliegers wel een beetje
in de schaduw gesteld wordt, ook het
laatste deed van hun tocht, TokioParijs,
hebben Oostes en Lebrix op bewonderens
waardige wijze volbracht. Ze hebben sinds
hun vertrek uit Tokio gemiddeld meer
dan 2000 KJVI. per dag afgelegd.
Zes maanden geleden vertrokken met
het toestel, dat naar hun verongelukte
oollega's Nungesser en Ooll, werd ge
doopt, hebben ze op kranige wijze den
naam van de Fransche vlieges hoog ge-
houden en in herinnering gebracht.
Van 10 October af legden zij bij elkaar
een afstand af van 67,147 K.M. door dëj
lucht af. Dit geschiedde op een Breguet- Nog wel geen vol bloeiende boilen-
toestel met een Hispano-motor van 450velden, geen weelderige bruidsbouquet-
P.K. Toestel en motor hebben zich uit- ton aan do vruchtboomen, maar het
stokend gehouden. teer-groene waas, de hooge open fün-
blauwe luchten en zomer-zoelte.... Ge-
L uoeg om deze hoofdstedelijke Paasch-ult-
rfc» immr tocht tot een eerste, geslaagde verkeu-
Mr Wl IllE WERELD lüngstooht in dit jaar te maken naar onze
Uil ut YfiJUL. iiuikbu buiten-voorsteden, onze suburbs, zouden
-g—11 111 onze Londensohe vrienden zeggen.,.,
ONTSNAPT EN WEER duizenden werd deelgenomen. Een ver-
INGEREKEND. ij kenning inderdaad: allereerst van de na-
tuur die men in do lange wintermaanden
Avontuur van een vluchteling.schier vergeten was en ook een verken
stapje een vriendinnetje in het vertrou
wen had genomen, die na de verdwij
ning van het meisje de zaak uitbracht.
Voor de Jantjes misschien wel de adel
borsten die bij dit onbekookt-romanti-
sohe avontuur betrokken zijn geweest,
zwaait er natuurfjjk wat
In 1928 was bij de Amerikaansche mari
ne al eens meer zoo iets voorgekomen.
Maar de elf schepelingen die daar toen
van hadden geweten, waren zwaar ge
straft
o
EEN MIDDEL TEGEN ZEEZIEKTE.
Twee doctoren van de Universiteit van
Chicago hebben bekend gemaakt dat zij
een geneesmiddel voor zeeziekte hadden
ontdekt. Het ls een behandeling met na
trium nitraat
VERWARMING VAN DE HAVEN
VAN 8T. PETERSBURG,
In Russische technische kringen be
staat, volgens de Krasnaja Gazeta, leven
dige belangstelling voor een ontworpen
plan tot kunstmatige verwarming van de
Petersburgsche haven. Het plan berust
op de afleiding van in den omtrek van St.
Petersiburg voorkomend water van hooge
temperatuur naar de haven, tengevolge
waarvan dichtvriezen der haven voortaan
zou worden voorkomen. Ofschoon vele
deskundigen dit plan fantastisch noemen
en de mogelijkheid van verwezenlijking
ernstig betwijfelen, is het toch door een
oom missie van. technici In studie geno
men.
AMSTERDAIHSCHE BRIEVEN.
Paasch-ulttocht Onze voorsteden. De oorlog ln vollen gong.
WH, luisteraars. De Damee-kronlek-beurs.
weg te vliegen.
Overste Fltzmaurloe met Schiller
vertrokken.
De reparaties aan de Bremen.
De telegrafisch tot luitenant-kolonel
(majoor) bevorderde commandant der Ier-
sche luchtmacht, Fitzmaurice, is gistermid
dag met 'it vliegtuig van Duke Schiller ver
trokken naar een verder punt in de pro
vincie Quebec, al maar gelang de weersom
standigheden het zouden toelaten.
Koehl en von Huemefeldi blijven op
Greenily-edlandi achter om in1 elk geval hiun
tocht naar New-Yomfc met de JBremen* te
voltooien.
IWoiff meldt nader uilt Quebec: FitZmau-
rice ds -hedenmiddag SAO Am', tijd1 te Na
ashkuan aan den oever van de St. Laurens-
baai geland.
Wolïf verneemt uit Quebec, dat men met
de herstellingen van het vliegtuig „Breinen"
bijna Maar is.
De Indruk ln Engeland.
De Engelsche draadlooze dienst meldt,
dat het bericht over de landing van de „Bre*
inen1" op het eenzame tot Labrador behoo-
rendie eiland Greeneiy in Engeland! met ge
voelens van verlichting ontvangen is.
De bladen! brengen warme hulde aan de
zes in den namiddag vloog de „Italia"
over Kozel, tegen kwart over zeven steven
de het naar Gleiwitz ln de richting van
Krakau. Te Krakau draaide bet lucht
schip en tegen 10 uur in den avond ver
scheen het opnieuw boven Gleiwitz. Ver
scheidene keeren vloog bet over het
vliegveld en wilde landen. Een keer was
het zelfs slechts 160 meter boven den
beganen grond. Plotseling zette de „Italia"
dan koers naar het Noord-Westen, naar
Oppeln (Breslau). Het luchtsohip vloog
tegen kwart voor 12 over Oppeln en zette
koers naar Breslau. In vliegerskringen
neemt men aan, dat het schip thans zijn
oriënteering heeft teruggevonden en
direkt op Stolp, eindpunt der eerste
etappe, aanstevent, om daar te landen.
Het schip vliegt thans met een snelheid
van 70 K.M. per uur.
Te 1.20 uur Maandagochtend vloog de
„Italia" over Breslau in Noordelijke
richting.
De aankomst te Stolp. Nobile ls
opgetogen, dat de Italia zich zoo
goed gehouden heeft
Stolp, 16 April. Bij de landing van de
Italia zag generaal Nobile er, toen he
schuitje den bodem raakte, erg vermoeid
Zaterdagmorgen is op nog niet opge
helderde wijze een gevangene uit de straf
gevangenis te Dartmoor bij Plymouth
ontsnapt. De ontsnapping werd ontdekt,
toen de man reeds een voorsprong van
een goed uur had op zijn hem onmiddel
lijk aobterna gezonden vervolgers, en
dezen tijd heeft de vluchteling goed ge
bruikt. Hij begaf zich naar het plaatsje
Parynton op dun hoofdweg naar Torauay,
waar hij de eerste de beste auto stal, die
hy voor de woning van een tandarts
aantrof. Den gebeelen Zondag heeft de
man zich met zyn auto verborgen weten
te houden, omdat hy de hoofdwegen
biykbaar niet vertrouwde on dc lan.d
wegou door sneeuw en slik te riskant
waren geworden. Gisterochtend ontdekte
een rechercheur, ook in auto, den vluch
teling slapende onder een heg, voor hij
zyn wagen had kunnen stoppen, was de
man wakker, sprong in zyn gestolen auto
en een opwindende wedstrijd volgde, tot
dat de wagon van den rechercheur niet
verder wilde. Honderd meter verder wei
gerde ook de wagen van den vluchteling
en nu volgde nog een jacht over wei
landen en slooten, waarbij den boef aan
alle kanten kogels om de ooren floten
zonder hem te raken: tot hy eindeiyk
by een mislukten sprong over een hoog
hek kwam te vallen en twee seconden
later den rechercheur met de handboeien
op zyn ïyf had. De man gaf zioh toen
ovsr en is naar Dartmoor teruggebraoht.
kranigheid en volharding van de twee Duit-1 uit. Hy liet zich echter bijzonder tevreden
schors en' den/ Ier. I uit over de wijze, waarop het luchtschip
zich, ondanks het slechte weer, dat voora
in de streek van de Witte Karpathen zeer
stormachtig was geweest, gehouden had.
Hy verklaarde bijzonder trotsch op zyn
luchtsohip te zyn en het volste vertrouwen
De vreugde te Dublin.
Naar Reuter, meldt, heerscht er te Dublin
groote vreugde over bet welslagen van den
Ooeaentocht van de bedde Duitschers en|
majoor Fitzmaurice. Jk ben de gelukkigste te hebben, dat de Noordpooltocht een sxio-
en meest trotschle vrouw ter wereld", heeft
mevrouw Fitzmaurice verklaard
ces zou worden. Zoowel de motoren als de
instrumenten hadden ten spyt van het on
weer, uitstekend gefunctiouneerd.
Er is inderdaad oen oogenblik geweest,
dat zy e® over gedacht hebben terug te
keeren.
Een oponthoud van 8 10
dagen.
Naar gemeld wordt, zal men één van die
'Een groot aantal officieel© personen,
onder wie de president, kanselier Marx,
velschillende ministers hebben! gelukwen-
scheni aan de vliegers gezonden.
Een telegram van den ex-kelzcr.
Een V. D.-bericht uit Doorn meldt:
De gewezen Keizer heeft het volgende I volgende dagen in Stolp, nadat de reparaties
telegram aan de Noordduitsche Lloyd te fte&ndigdJ zijn, beginnen met het bytvullen
New-York gezonden: j gias. Het zal wel1 8 of 10 dagen) duren
„Ten zeerste verheugd over het succesvoor JTtaMa" weer gereed is voor de
der Duitsche Oceaanvlucht, zenden de I vlucht Generaal Nobille zal dan eerst een
Keizerin en ik den drie moedige mannen iaailtal groote proefvluchten doen1. Die tocht
kapitein Koehl, Freiherr von Hünefeld en naar Poolstreek zal dus wel niet voor 8
den Ierachen begeleider den hoer Fitz-1 Mei beginnen
maurice warmste gelukwenschen. De eer
ste geslaagde overwinning van alle moei-
ïykheden, die een Oost-West-vlucht be
lemmeren, spreekt voor de schitterende
prestatie en voor het prachtige vliegtuig
als voortreffeiyk product der Duitsche
techniek, alle neerdrukkende bepalingen
tegen den Duitschen vliegtuigbouw ten j uur te Le Bourget aangekomen"na hun
apjjt. Per aapera ad ostra. vliegtocht om' de geheele wereld, met uit-
Wilhelm L R," I zondering van dan Grootan Oceaan, dien
EEN VLIEGTOCHT RONDOM DE
WERELD.
Costes en Lebrix te Parijs aan
gekomen.
Oostes en Lebrix zyh Zaterdagavond 6
EEN REIS OM DE WERELD
IN 44 DAGEN.
Palle Hold. de 15-jarige knaap, die döor
Pditiken, de groote Deensche courant, op
een reis om de wereld werd uitgezonden,
waardoor het blad het bewys wilde leve
ren, dat een flinke schooljongen in staa
is het beroemde experiment van Phileas
Fogg te herhalen, is Zaterdagochtend om
tien uur te Beriy'n aangekomen. Hy wepc
aan het station levendig begroet door de
leden van de Deensche kolonie. Per auto
is hy van daar naar Warneimünde ge
bracht, vandaar gaat de reis per motor
boot naar Gjedser en tenslotte reist Palle
naar Kopenhagen, waar hy na een afwe
zigheid van! 44 dagen zal terugkeeron.
Zyn avonturen heeft hy reeds in Politi-
ken beschreven en zy zullen in boek
vorm verschyneni
Palle heeft zich van Denemarken over
Engeland en Schotland' naar Canada be
geven, vandaar naar Japan, Korea,
Mandsjoerij-e, Siberië cn Rusland.
Alles was zoo raiooi. verklaarde hij aan
vertegenwoordigers van de pers, dat hy
onmiddellijk opnieuw zou willen begin
nen1. Uit Mokkou heeft hij zelfs aan Poli-
;iken telegrafisch gevraagd, of hij nog
niet verder kon reizen. Zyn moede® had
zich eerst tegen het vertrek verzet, daar
ze bang was, maar zijn vader liet hem
gerust gaan. Hij had duizend dollar mee
op reis gekregen en daarvan brengt hy
nog een flink deel terug. Hy heeft op zijn
•eis door de drie werèlddeelen geen en
kelen nacht in een hotel geslapen. Steeds
overnachtte hy in slaapwagons en op
sohepen. Groote avonturen heeft hij niet
beleefd. Op den Ooeaan werd het «chip,
waarmede hy reisde, verrast door een
vreesriyken sneeuwstorm; de schroef van
brak. Te Si; Johns in Canada
miste hy den trein naar Vanoouver, daar
bij ta lang had gebabbeld met dri* uk.
ning van het eigen wandel- en fletsver
mogen, dat er, met het jaartje oude
dat er weer op zit en den afgeloopen rust
tijd zonder veel oefening, niet op voor
uit ging.... Deze eerste vlucht naar bu
ten van het jaar heeft altyd nog iets on
wennigs; later in den zomer gaat 't dan
wel weer, heeft de bosch-, zee- of.he
lucht het steedBche harnas van onze dag
jesmenschen al wat soepeler gemaakt,
de Kalverstraat en café-gewoonten wat
doen vergeten, maar nu nog, by deze
Paasch-festivitelt, weet men nog niet goec
in welk tenue en met welk gebaar men op
de byzondere recepties van moeder natuur
behoort te verschynen en meent men haar
in 't gevlei te moeten komen met de splk
splinter-nieuwe oolbertjes, gekleede japon
nen en modernste hoedmodellen die mis
schien op een Amsterdamsche bruiloft o:
andere feesteiyke byeenkomst grooten op
gang zouden maken, maar die hier, onder
het prille loof en het jeugdig, speelsche
lentelicht, tot smarteiyke verwondering
van de trotsohe bezitters en bezitsters a
gauw iets potsieriyks en belacheiyks krij
gen.... Deze gastvrouw houdt nu een
maal niet van gekleede toiletten, t-eere o
deftige hoeden; zy lacht om lippe-stift en
rouge. Zy laat vanuit de boomen en de
lucht haar kwetterende, gevleugelde tra
wanten spot-cadeautjes deponeeren op
haar menscheiyke gasten, jaagt stofwol
ken op en brandt haar vlammend rood op
hals en wangen door poeder-, crème- en
andere lagen heen....
Een verkennigstocht ook in dezen zin,
dat men zich eerst weer terecht moet vin
den op ale nieuwe wegen, en tusschen al
de nieuwe bouwsels die er, sedert den
laatsten zomer, in onze voorsteden weer
bykwamen. Steeds sneller gaat het vol
bouwen van de streek om en naby Haar
lem en van het GooL Vooral het Gooi
wordt met den dag meer en meer tuinstad
en al komt de de Miranda-stad op de hei
tusschen Hilversum en Laren er niet
men hoort den laatsten tyd niets meer
over de desbetreffende plannen of van het
werk der op deze plannen „studeerende"
commissie, ook zonder dat zal dit stuk
landelykheid binnen luttele jaren een aan
eengesloten villa- en landhuisjes-park
zyn.... Vooral zal het reeds in gang
zijnde proces snel tot dit einde voeren ais
de „gemeene heiden en weiden van Gooi
land", het gemeenschappelijk oeroude uit
den tyd van Floris V stammende bezit der
erfgooiers, dat tot nu toe in zyn geheel
door hen werd vastgehouden, verdeeld
worden en min of meer publiekelijk aan
den man gebracht Wat weldra staat te
gebeuren nu het z.g. Bevredigingsrapport
zoowel door de algemeene vergadering
als door de betrokken gemeentebesturen
werd aanvaard....
Ziet men de dingen in het groot, dan
can deze gang van zaken niet anders dan
verheugend stemmen. Hoe meer menschen
n de toekomst in dergelijke voor-tuinste
den kunnen wonen, hoe meer de eigen-
yke stad uitsluitend werk-centrum wordt,
des te beter. De „ongerepte" natuur
raakt dan verder af, men zal haar b.v. op
de Veluwe of In liet Utreohtsrho, mis
schien ook in hot Noorden, by U in de
wurt, moeten zoeken. Maar dit verder af
raken is slechts sohyn: er is geen enkele
reden waarom de ontwikkeling van het
verkeer niet nog veel verder voort zou
schlijden dan thans het geval is en de ver-
eerstechniek dér toekomst zal ons dun
dat ongerepte ook weer nader brengen.
Dat er nog eteeda Goolsahe natuurbe
schermers zijn die moord en brand
schreeuwen bij elk boompje dat verdwynt,
by eik landhuisje dat verrijst ls met deze
eenvoudige logioa voor oogen, verwonder
lijk. En betreurenswaard. Want zy hou
den een frank en vrij handelen, waarmede
men de juiste regelingen zou kunnen tref-
om deze onafwendbare ontwikkeling op
te vangen, tegen. Er komt, onherroepeiyk,
ln bet Gooi een vóór-tuinstad van Am
sterdam; laten we dus zorgen dat er, on
der één gemeenscbappeiyk bestuur,
waarin de stad zelf ook iets te zeggen
heeft een harmonisch geheel ontstaat
met, voor het geheele complex gelijkeiyk
geldende bouw- en andere schoonheldsbe-
paiingeiu Zoo luidt de eenvoudige, waar
achtige eisch die de toekomst stelt. Maar
gemeenteraden, gemeentebesturen, gede
puteerden, en dergeiyke liobamen wien de
zin voor eenvoud en logica gewoonlijk ai
lang ontgaan is by het bestudeeren van
ontelbare Btukken, rapporten, wetten, enz.
i'nz. hiyven elndelooB beraadslagen, kra-
keeleu en onderzoeken. Telkens gaat het
appeltje samen voeging van gemeenten"
de lucht in, nu eens onder den kreet
Laren—-Blarloum één, den weer onder
dien van Huizen en Naarden—Buasum
één, zooals onlangs, maar ook tel
kens weer valt het met een doffe plof ter
aarde.... Men mag in 't algemeen niet
byster fascistisch zijn aangelegd, hier
komt de hartewensch naar boven: Oi
schenk ons, tydeUjk, even een Goolsche
Mussolinil
Mengelberg is onze muziek-MuasolinJL
Hy heeft zijn Concertgebouw. Staat vost
ln de hand en nu men met de feestoon-
eerten de viering van het veertigjarig be
staan begonnen is, juicht men hem toe en
is by meer populair dan ooit De drukte
en het feesteiyke gewoel dat dit geeft in
de Binneniandsche, Muzikale Zaken van
zyn Staat, hebben hem toch niet belet een
wakend oog te laten gaan over de Buiten-
landsche Zaken en zoo zagen wy hem de
laatste dagen druk in de weer met het af
wenden van het gevaar dat van de zyde
van den eerzuchtlgen Opera-staat die
zyn paleis vlak voor zyn regeerings-
casteel wil gaan bouwen, dreigt. De di
plomatieke oorlog is in een acuut ata-
dium getreden. Wy hadden dit zien
aankomen en waarschuwden u reeds
maanden geleden by voorbaat Het
moest hiertoe komen. Het verwon
derde ons alleen dat het nog zoolang
duurde. Maar Mengelberg-Mussclini weet
zijn tyd te kiezen: het oogenblik, mid
den in deze veertig-jarige viering en vlak
voor de Raadsbehandeling der IJsclubter-
rein-plannen is gunstig. Nu slaat hy
toe! zyn slagen zijn raak en zeker ge
richt: met meesterhand dwingt hy door
middel van artikelen in dag- en weekblad,
interviews, enz. het publiek en, laten
wy hopen, ook den Raad te erkennen, dat
iet doorgaan van het Operagebouw-plan
een strop zou zyn èn voor de gemeente-
cas, èn voor de Opera-voreeniging, èn
voor den Stadsschouwburg èn, wat mis
schien nog het ergsto is, voor het Con
certgebouw. Als chef van zyn Generale
Staf fungeert de heer van Putten, die een
aanlokkelijke oplossing van het probleem-
in-kwestie propageert, n.L: park-aanleg
en verbetering van den gevel van het be
staande Concertgebouw benevens verrui
ming en verfraaiing van den binnenbouw.
We spreken en schrijven overigens ln
deze Jubileura-dagen zooveel over „ons*
orkest, onze dirigenten, zangers en ande
ren die vanaf het podium ons de kunst
brengen, dat er, voor de variatie ook
wel eens een woord af mag voor „ons"
„publiek" on de wijze waarop het luistert
Wil het „programma" een harmonisch ge
heel vormen, dan hebben de kunstenaars,
die virtuozen van het geluid zijn en het pu
bliek, dat virtuoos van de stilte behoort
te zijn, elkander aan te vullen. Dan pas
wordt een tunst gebeurtenis Inderdaad
een.... gebeurtenis! Het Amstardfnwche,
cn in 't algemeen bet Hollandsoho publiek
is in de internationale kunstwereld meer
gevreesd dan bemind. Het ls verwerf.
Ha« te JM® i 2a da tailttoli&defi
nifili Aftvi Viin.4» Tri ininfii 1 Ui»ernnri' !hll
■MIW VWU U-V TiUV^U.» 'W V-' lUWgv a m ÏCSIVVA UÜV OViAiJA
i Een tocht waaraan door duizenden en
1T +,£X IJAll»«rAo+ nnv, - i