C0C0S- enTAPIJTLOOPERS
GEMENGD NIEUWS
Ingezonden Mededeellng.
ENORME COLLECTIE EN SCHERPE PRIJZEN
N.V. BetiangerIJ en
Sfoffeerderll
Jb. HARJER ZOON.
HELDER'S MEEST BEKENDE TAPIJTADRES
Gruwelen,
Het groot© Japansche blad Asahl, te
Osaka, ontving van een correspondent te
Tsinantfce afscbuweiijlk© bljizond erheden
over de wreedheden bedreven aan Japansche
burgers aldaar. Vrouwen werden naakt door
de straten geleidt, alvorens te worden ge
marteld en gedood. Sommige slachtoffers
werden levend verbrand, van andere werden
de oogen uitgestoken.
Een andier telegram, ditmaal te Sjanghai
ontvangen uit Tsttaanfoe, behelst, dat geen
van de Japansche dooden kon worden her
kend, zoo gruwelijk waren de toegebrachte
verminkingen.
De Japansche plannen.
Reuter meldt uit Tokio, dat de marine-
autoriteiten en de ieger-autorltelt en overleg
iplegen. Een der voorgestelde plannen was
oat Japan aan de Ohineeaen zou bevelen het
vechten in Sjantoeng te staken.
Voorts zouden de Japanners Sjantoen en
de spoorwegen in die provincie bezet moe
ten houden, totdat een schikking zou zijn
bereikt.
Het werd noodzakelijk geacht nog een
Japansche divisie naar China te zenden.
Een Japansch offensief tegen
den Sjantoeag-spoorweg verwacht.
Uit Tokio wordt gemeld, dat er gisteren
een troepenafdeeling van 2700 man is
scheep gegaan ter versterking van de
krijgsmacht in het Sjantoenggebied. Men
verwacht een offensief met als doel de
Sjantoengspoorweg naar Tsinanfoe, ten
einde de Japanners ln staat te stellen,
levensmiddelen naar de hoofdstad te doen
vervoeren. Tsjang Kal Sjek, de nationa
listische opperbevelhebber', heeft Tsinan
foe verlaten, teneinde zijn opmarsch naar
Peking voort te zetten. Hierdoor is de
stad geheel in de macht van de Japanners,
die er den staat van beleg hebben afge
kondigd. Officieel wordt gemeld, dat er
slechts 18 Japansohe inwoners het leven
hebben verloren, waaronder 0 vrouwen.
De Japanners hadden bij de gevechten
een verlies van 12 dooden en 80 gewonden.
00ST-INDIË.
BEGRAFENIS OFFICIER M.S.D.
K. W. VAN DER VEEN.
In ons nummer van Zaterdag namen
wij een bericht op betreffende de begra
fenis van den tengevolge van het vlieg
ongeluk nabij Soerabaja omgekomen Of
ficier M.8.D. K. W. van der Veen, in welk
bericht evenwel staat, dat de heer van
der Veen Officier-vlieger zou zijn ge
weest. Deze betiteling was evenwel on
juist; de heer van der Veen was Officier
van den Marine-Stoomvaartdienst le kl.
BRAND AAN BOORD VAN DE
DUIKBOOT K. V.
Met eigen middelen gebluscht.
Soerabaja, 6 Mei. Vanmorgen ontving
de commandant van de marine alhier be
richt van den gezagvoerder van de Ma-
dloen, dat brand uitgebroken waa aan
boord van de duikboot K. V, die zich bij
Poeloe Ketapan ten Noordwesten van
Probollngo bevond. Om sleephu'p werd
gevraagd. Aan boord van het flottielje-
vaartuig Soemba en den mjjnlegger Pro
Patrla, die zich toevallig in de buurt be
vonden, werd radiografisch opdracht ge- rechtshof heeft het vonnis van den krijgs-
geven tot het verleenen van hulp. Even raad te TJimahi over den Menadoneeschen
later kwam bericht van den 'commandant fuselier Maloransa veranderd èn hem we-
van de K. V, dat de brand met eigen gens het maken van stemming tegen het
middelen gebluscht was en dat de boot Nederlandsche gezag veroordeeld tot 5
op eigen kracht naar Soerabaja ging. De Jaar gevangenisstraf met vervallcnverkla-
Soemba en Pro Patrla blijven echter es- ring uit den militairen stand,
corteeren met het oog op grootere veilig
„iyOrient" een Krakatau-nummer uit.
Daarin kwam voor een interessant onder
houd met dr. Stehn, den leider van den
vulkaniolog'schen dienst. Wat de „vul
kaanwachter" toen mededeelde, is nu
weer van belang. WH ontleen er. aan zijn
uiteenzettingen het volgende:
Veronderstelt u, dat de vrees voor
een herhaling van de ramp van 1888 ge
motiveerd is?
Eigenlijk gezegd niet. Doch groeten-
deels zal dit wel worden bepaald door de
uitgestrektheid van het terrein, dat door
een eventueele explosie ln de lucht zou
vliegen.
Maar hoe ontstaat dan de vloedgolf?
De grootste schade is, meenen wij, in
1888 ontstaan door de geweldige vloed
golf, welke toen de kusten teisterde.
Inderdaad. Nauwkeurig is eigenlijk
niet te zeggen, hoe de vloedgolf tot stand
komt. Ik geloof eigenlijk, dat de aard
van de vloedgolf voor het grootste deel
wordt uitgemaakt door de hoeveelheid
opgeblazen materiaal Op een gegeven
OQgenbllk wordt de spanning onder de
aardkorst en de daarop drukkende wa
termassa, zoo groot, dat noch de druk van
het water, noch de persing van de aarde
de geweldige spanning kunnen weer
staan. Met een ontzaglijke hoeveelheid
water wordt dan een reusachtige massa
steenen, lava, asch en gasbommen als het
ware de lucht in geschoten.
Voor een onderdeel van een oogenbllk
ontstaat in de zee een enorme opening,
waardoor men bij wijze van spreken in
't ingewand der aarde kan zien. Het zee
water zal met alles overdonderende
kracht daarin neerstorten (vandaar de
buitengewoon lage bestand welke aan een
vloedgolf vooraf gaat) en wanneer de
massa uitgeworpen aarde, welke dikwijls
tientallen kubieke kilometers bedraagt,
terugvalt, wordt het water opzij geslagen
en de vloedgolf ontstaat.
Meen echter niet, dat dit een voorspel
ling beteekent.dit is een beschrijving
van de gebeurtenissen, zooals ze zouden
kunnen geschieden en zooals ze ook wel
geschied zijn. Even goed is het mogelijk
dat de Krakatau het ditmaal bij een drei
gement zal laten.
Voor zoover Ik kan veronderstellen,
strekt zich onder den Krakatau, en diens
onmiddellijke omgeving,, een immense
vuurhaard uit.
U bedoelt een vuurhaard, welke in
verbinding staat met 'de vulkanen langs
Sumatra's en Java's lengte-as?
Neen lk geloof niet dat deze vul
kaanhaarden onderling verbonden zijn.
Het ls niet één lange strook, doch een
serie onderling niet verbonden vuurhaar
den.
Nu zal echter de grootte van de eruptie
grootendeels worden bepaald door de op
pervlakte aarde weleke zich begeeft. Van
aaar ook mdjn angst voor een zg. „prop".
Thans vinden de gassen en bommen een
uitweg, doch wanneer ln een krater een
prop zou ontstaan, zou de inwendige
spanning voortdurend grooter worden en
tenslotte zou de breuk over een groots
lengte kunnen plaats hebben.
t Is dus afwachten en oppassen.
We hebben nu een veertlendaagsche
bewakingsdienst ingesteld.... sn wach
ten af
STEMMING MAKEN TEGEN HET
NEDERLANDSCHE GEZAG.
Batavia, 7 Mei. Het Hoog Militair Ge
lerijl. toegeschoten kamponggenooten de
slachtoffers van het drama.
De dader heeft zichzelf bij de politie
aangegeven en onmiddellijk bekend het
geen hij gedaan had; de man is in arrest
gesteld en verhoord.
De gewonden de man en de vrouw
zijn beiden naar het hospitaal vervoerd;
de zwaargewonde is er ernstig aan toe.
De vrouw is de echtgenoot© van een kor
poraal, Antonijs geheeten.
Nader deelt men het blad mede, dat een
der getroffen mannen onder-opzichter bij
de genie te Magelang was.
De dader en de andere betrokkenen
woonden in elkaarte nabijheid; de moord
is gebeurd bij het huls van den korporaal
Antonijs. De politie stélt een nader onder
zoek ln.
BINNENLAND
beid.
DE KRAKATAU.
Batavia, 6 Mei. Van Lang Eiland wordt
gemeld, dat bij den Krakatau in het voor
laatste etmaal 1758 erupties zijn waarge
nomen. De grootste hoogte bedroeg 400
meter en de gemiddelde hoogte is toe
nemend. Geconstateerd werden 45 opwel
lingen en 41 waterfonteinen. De vlammen
van de brandbare gassen zijn 's nachts
dikwijls boven water zichtbaar. De lang
ste tijd dat zulke vlammen werden waar
genomen, waa 17 minuten. Het laatste
etmaal ls het aantal erupties toegenomen
tot 2462, maar zij waren meestal zwak, de
grootste hoogte was 200 meter. Het aan
tal opwellingen bedroeg 108 en dat der
waterfonteinen 20. Vlammen zijn gedu
rende den laatsten nacht niet gezien. Het
gouvernementsvaartuig Albertlne is
Dinsdag via Merak naar Lang Eiland
vertrokken.
Lang Eiland, 7 Mei. De Krakatau heeft
Zaterdag 2000 eruptiea te zien gegeven,
opwellingen en 168 waterfonteinen wer
den geconstateerd. In de richting Noord-
Zuid werden 211, in de richting Oost-
West 51 bevingen geregistreerd.
Toen In Januari en begin Februari j.1.
de Krakatau eveneens een sterk verhoog
de werking toonde, gaf het weekblad
MOORD DOOR EEN AMBONEESCH
CIPIER.
Drie slachtoffers.
Naar de Locomotief uit Mugekng ver
nam, heeft zich daar in het vroege och
tenduur, om ongeveer kwart over zessen,
in kampong Bogenan te Magelang een
drama afgespeeld, waarbij een doode te
betreuren li en twee personen gewond
werden.
De adjunct-cipier van lands gevan
genis te Magelang heeft met zijn dienst
revolver een inlander doodgeschoten, een
ander zwaar gewond in arm en borst
geraakt en een lnlandsche vrouw een
schotwond in het zitvlak toegebracht.
Voorzoover uit het voorlooplg onder
zoek, door de politie ingesteld, valt op te
maken moet de aanleiding tot het nood
lottig gebeuren gezocht worden in een
perkara van plagerij e.d., waardoor de
cipier, schoon hij reeds geruimen tijd met
plannen rondgeloopen moet hebben, om
met degenen die het hem lastig maakten
af te rekenen, „panas hati" (driftig) ge
worden ls en dezen ochtend wraak geno
men heeft op de personen, die hem hin
derden.
De cipier is Ambonees, hij moet 's och
tends gewoon naar zijn werk gegaan doch
kort daarop naar zijn-woning terugge
keerd zijn, omdat hij zijn beurs vergeten
had; toen hij weer wegging, weerklonken
aven daarna echoten en vonden d« in al-
LOODSWEZEN.,
Kapitein ter zee R. H. Arntzenius, in
specteur van het loodswezen, betonning,
bebakening en verlichting, toegevoegd
aan den inspecteur-generaal voor het
loodswezen aan het departement van ma
rine, is bestemd om te zijner tijd op te
treden als directeur van het 6de district
van het loodswezen, enz. (Monden der
Schelde) te Vlissingén, als opvolger van
kapitein ter zee C. D, De Haes, die be
stemd zou zijn, eerlang vice-admiraal F.
L. Rambonnet te vervangen als lnspec
teur-generaal van het loodswezen.
VLIEGHAVEN IN TWENTE.
Uit Enschede meldt men:
Men ls nu met de voorbereiding voor
den aanleg van een vlieghaven ln Twente
een heel eind opgeschoten. Het terrein ls
thans definitief aangewezen; het is een
stuk grond, gelegen ln de gemeente Lon-
neker, groot pl.m. 00 H.A., Ingesloten
door den stedendriehoek Enschede, Hen
gelo en Oldenzaal. Voor aankoop en ac-
comodatle van het terrein zal noodlg zfln
een bedrag van ongeveer 400.000, welk
bedrag ln hoofdzaak door de betreffende
gemeenten ln verhouding tot het belang
dat zij bij de vlieghaven hebben, zal moe
ten worden bijeengebracht. Op finan-
cieelen steun van het RUk valt niet te
rekenen. De Kamer van Koophandel voor
Twente heeft een bijdrage van 15.000
'oegezegd. Allicht is ook nog steun van
de provincie Overijssel te verwachten:
het overige zal voor rekening van de ge
meente komen.
DE HOOGOVENS.
Een publicatie der directie.
Gistermiddag om 1 uur heeft de direc
tie der Hoogovens de volgende publloatle
aangeplakt:
wij deelen u hierbij mede, dat wij
wegens de staking der werklieden van dt.
haven gedwongen zijn het geheele be
drijf stop te zetten. De arbeiders, die het
werk nog niet hebben neergelegd, worden
ln de gelegenheid gesteld het werk voort
te zetten, mits zij zich voor a.s. Maandag
middag 2 uur hebben aangemeld en een
verklaring afleggen, dat zij elk hun op
gedragen werk sullen uitvoeren.
De gaslevering aan de aangesloten ge
meenten loopt geen direct gevaar dooi
het treffen van een noodmaatregel.
Naar men mededeelt, hebben alle arbei
ders van het Hoogovenbedrljf, behalve dc
100 havenarbeiders, die de vorige week
het werk hebben neergelegd, zich gisteren
aangemeld en de gevraagde schriftelijke
verklaring, Inhoudende dat zij alle hut
opgedragen arbeid zullen verrichten, ge-
teekend.
De bij de landelijke vakbonden aange
eloten arbeider» (dit blijken er ongevee
100 te zijn) hadden het advies van de be
sturen gekregen, om de verklaring te toe-
kenen.
HIL VERSTOPS 50.000ste,
Gisterenmorgen is de 50.000ste inwonei
van Hilversum Ingeschreven. Het is dt
dochter van den tweede-bode op het ge
meentehuis, den heer A. Dekker. De "vla;
woel van het raadhuis. De burgemeester
mr. P. J. Reymer, begaf zich naar h-i
huls der Jonggeborene om namens he<
gemeentebestuur gelukwenscheu en ee
spaarbankboekje met 100 aan te biede-
Het secretarie-personeel heeft den oo
lega een geschenk aangeboden, terwij
voorts door verschillende particulieren er
ook door de Spaarbank eenige verrassin
gen zijn voorbereid.
DE „VOORAVOND" VAN 1 MEI.
Vragen van de heeren Boor
en Krfjger aan den mlniste
van waterstaat
De heer Boon, lid' van de Tweede Ka
men, heeft aan den minister van waterstaa,
de volgende vragen gesteild:
lo. Is het juist, c&t ln een contract,, be
staande tusschen de neu'traife A.V.R.O. er.
de socialistische V.AJRA.., wei contrac.
tot stiand kwam op aandrang van den minis
ter van waterstaat, die gelastte de V.A.R.A.
bij den zender te Hilversum over te bren
gen, een1 bepaling is opgenomen, waarbij
aan de V.AJRA. werd toegestaan, behalve
op Zaterdagen era Zondagen programma's
uit te zenden op een aantal hoogtijdagen,
als daar o. a. zijn 1 Mei en de vooravond'?
2o. Is het Juist, dat de minister aan het
woord „(vooravond" niet de uitlegging heeft
gegeven van voorgedeelte van den avond
van een „hoogtijdag", maar van vcrigen
avond, en, zoo Ja, waarop ls d»n die Inter
pretatie gebaseerd?
8o. Is de minister niet van oordeel, dait
het programma van de A.V.RX)„ o.a, be
vattende het Wilhelmus, een aantal Neder
landsche volksliederen en liederen uit Va-
lerlus' Gedenokklanck op den geboortedag
van de troonopvolgster meer in overeen
stemming ware geweest met de gevoelens
van het overgroots deel van het Nederland-
sch'e volk dan eenJ uitzending door een anti
monarchist ische partij'?
4o. Is de minister niet van oordeel, oat
nu de VA.R.A. de onkieschhedd1 heef.
gehaidi dezen avond voor zich op te eischen.
daarbij steunende op eeni al of niet juiste
uitlegging van dé bestaande overeenfcoms
het de plicht van een minister der Kroor
is te voorkomen., dat dergelijke gebeurte
nissen zich herhalen?
6o. IZoo ja„ ls de minister dam bereidi te
bevorderen,"dat in de betreffende overeen
komst wijzigingen worden, gebracht, da
versghll' van interpretatie op dit punt on
mogelijk wordt?
'De heer Krijger heeft tot don den
zelfden minister de volgende vragen ge
■steldi:
Is de minister bereid mede te deelen of
zoo ja, ln hoeverre Zijn Excellentie verant
woord ©'ijk is voor den Inhoud en de to:_
Btaödkomlng van de overeenkomst van 1'
April 1927 tusschen de A.VJR.O. en df
V.A.R.A. ter rake van den radlo-omroeT
op 80 April jl?
Stemt de minister niet toe, dat de natie
ral© beteekenls van 80 April vordert, dat dr
radlo-cmroep oo dien dag zoodanig behocv
te zijn geregeld, dat deze niet in strijd' if
met de nationale gevoelens, waaraan op dier
dag. mede oip voorbeeld van de regeerlnv
op' verschillend wijze uiting wordt gegeven'
en acht Zijn Excel"en"e heti vebeurde cT
80 April jl hiermede fl-1 dam niet in over
eenstemming?
H°eft de min'ster roginzen aanvewen
cm het gebeurde op 80 Amrlf 11. tijdig t'
voorkomen: zoo neen, wat .1» dan Cfflnvïr
de reden,, zoo ja, waarin hebben die pogin
gen dan bestaan' en, waaroo rtjmfü afgestuitf
Op grond waarvan heeft de minister, biJ
gebleken verschil tusschen partijen, aan he'
voord ..vooravond" een beteekent® teeg'
fesnd, die, naar het s-htjnt ln strijd 's m»
-> in de 'radiowereld garvfbare omvatting?
Is de minister bereid maatregelen te ne
men om' herhaling van het gebeurde op 8'
April J.1, te voorkomen?
BEGROOTING ZUTDERZEEFONDS
1917.
Aan de menorle van antwoord nopens
bet wetsontwerp tot vaststelling van de
begrooting vau inkomsten en uitgaven
van het Zuiderzeefnnds voor het dienst
jaar 1927 is het volgende ontleend
Het is ook de meening van den mini
ster, dat ln het buitenland zooveel moge
lijk openbaarheid omtrent de Zuiderzee
werken moet worden gegeven. Hetgeen
te dien aanzien geschiedt, is naar zijn
oordeel ruim voldoende om bet buitenland
hieromtrent ln te lichten, gelijk ook wel
blijkt uit de talrijke bezoeken, welke door
buitenlandsche ingenieurs en anderen
aan die werken wordt gebracht.
Ten stelligste spreekt de minister het
oordeel van verscheidene leden tegen, als
zouden de arbeidsvoorwaarden en de huis
vesting der arbeiders bij de Zuiderzee-
werken nief of onvoldoende zijn geregeld
en in dezen alles aan het toeval of aan
de willekeur der aannemers sljn over
gelaten.
In de bestekken en overeenkomsten
voor de uitvoering der Zuiderzeewerken
wordt ten aanzien van de voorschriften
betreffende de huisvesting der arbeiders
nog verder gegaan dan bij andere water
staatswerken gebruikelijk is, terwijl voor
tiun ontspanning maatregelen worden
voorgeschreven als tot dusver nog bü geen
enkel openbaar werk ln Nederlund wor
den genomen.
De inrichting bij de Zuiderzeewerken
van een speoialen dienst voor de regeling
van arbeidsvoorwaarden en huisvesting
van de arbeiders komt den minister voor
alsnog niet noodig voor.
Wat nu betreft het zg. keet- en put-
bazenstelsel, dat op Wieringen nog zou
•vorden aangetroffen, wijst de minister
er op, dat nooli de directie der Zuider
zeewerken, noch de aannemers de arbei-
lers kunnen dwingen om ln de door de
aannemers beschikbaar gestelde keten
Huisvesting te zoeken, en zoo komt het
voor, dat arbeiders hun intrek nemen in
jp particulier terrein door hen zelf of
ioor derden gebouwde keten of nood
woningen. Op de inrichting van die
woningen nu kan de directie geen invloed
oefenen.
Het gemeentebestuur van Wieringen
s hier in de eerste plaats geroepen om
v zorgen voor een voldoenden toestand
au de op particulier terrein gebouwde
.eten en noodwoningen; dit heeft dt
uinister aan dat bestuur te kennen ge
,'even in antwooid op een veizoekom ii.
de bezwaren, welke zich ten aanz.O i van
ten woningtoestand voor arbeiders in di.
,'omeente voordoen, van Rijkswege te doen
voorzien, waarbij hij er tevens op wees,
Jat ook in het belang van de gemeente
<elf de trek van arbeidersgezinnen uil
andere plaatsen zooveel mogelijk dient te
vorden tegengaan.
Het gerucht, dat tusschen het rijk en
le Maatschappij tot Uitvoering vau Zui
derzeewerken een proces loopende zou
/.ijn over een bedrag van meer dan een
millioen, moet op een misverstand be
rusten.
De minister kan niet toegeven, dat de
Zuiderzeesteunwet niet voldoet aan billijke
eischen en nog veel minder, dat deze niet
voldoet aan de redelijke verwachtingen,
welke art. 8 der wet van 14 Juni 1918
tot afsluiting en drooglegging der Zul-
derzee had opgewekt.
de oceaanvlucht van ristiek
en mevrouw dillenz.
Klaar voor het vertrek.
TVTavT-runr Lillv Dillenz heeft aan een
,ï,ÏÏr h.l Acht Ubr Abcnd-
[Zs W
daar en
jen
r wellicht zal reeda één dezer da-
de tweede Duiteche vliuclfi over den
Jceaan een voldongen feit zijn.
WEER EEN VLIEGPLAN.
De Brltsehe vlieger kapitein Frank
^fturtnev wil gaan probeeren den Atlan-
iXnOoeaan over te vliegen met een
,Dörnier-NapieJ-vliegböOt'\Hetvilegtidg
vordt thans beproefd te Plea in aue.
je tocht zou nog deze maand worden on-
icrnomen. Het vliegtuig ls gehcl van
uetaal.
DE TOCHT VAN DE
ITALIA.
De Italia is Zaterdagavond om 8 uur
;i te Vadsoe opgestegen, om naar Spits-
lergen te vliegen.
De „Italia" geland op Spits
bergen.
De „Halla" H Zcncagmidcag precies 1
ur ie Rin&s Bsy ge.an..
Men seint aan „Het VoJtuit Ber.iji.
Het Sih.v teeft een afnaa:, cle meer wan
luizend iriiometer te.raagt, In ongeteer 1.
ut afgelegd. Bij Let overbrengen in te
rrcoie loods, die ln dere onLertergf.me
.kreek 21/, jaar ge.eien vosr tel -u/^sctip
an, Amundssn ls getouwd, heeft de te-
iianoing van tet bege.e dlngavaartU.g, re
Olitè dl Mjano", uaitekaix.e - ens.on
i unnen bewjjzm. De aanwerken ontvingen
„Halls" mei toen- en J.t\t Itii.ë" ge
roep. De sctepan ln de baal ileitsn »i.e bun
jlrenea loeien. J -
Over den tocht wordt aan de „Montag
icg het veigende gemeld. Tot aan tet Be
ren-eiland had tet luchtschip met kractil-
?en tegenwind te kampen. Daarna ging tet
venwel voor den wind, waardoor de sne.-
Leid aanmerkelijk ken werden opgevoerd.
Reeds om voor zevenen werd de Zuidpunt
van Spitsbergen bereikt; om tien uur v.oog
nen met jroote snelheid over Green Tfrr-
bour. Eenige uren was men tosn zonder
berichten geweest, doordat het radio-station
Tromtö de verbinding met het schip waa
kwijtgeraakt. De landing moeat met greote
voorzichtigheid! worden uitgevoerd, daar er
een zeer atedce landwind woel. De beman
ning zag er oververmoeid uit, doch de «tem
ming is patent. Hiertoe alle aanleiding,
want de gevaarlijke étappe Noorwegm—
Spitsbergen la waarlijk ln recordtijd gevlo
gen. De bemanning begaf zich dadelijk naar
de kwartieren om uit te rusten, doch gene
raal Noblle bleef aan boord om met ce op-
verenden van de „Cltti dl M'lano" het
schip aan een grondig onderteek te onder-
wel een paar dagen op zich liten wachten,
werpen. De start naar ie Noordpool sal nog
De bemanning moet eerst door en door uit
gerust tijn en aan het klimaat wennen. Een
dag of vier zal hier allicht mee gemeeld
gaan. Ook het bijvullen met gas neemt eni
gen tijd ln beslag.
Volgena de berichten uit Spitsbergen
is het weer in de Poolitreken than» gun
stig geworden, zoodat wellicht reeda spoe
dig de onderzoekingstochten een aanvang
zullen nemen. Men verwacht, dat Nobile
met een bezoek aan de Noordpool begin
nen aal.
Berlijn, 7 MeL Klngsbay is door het
drijfljs geblokkeerd. Bovendien woeden
op Spitsbergen sneeuwstormen: het ls
eohter niet uitgesloten, dat de „Italia" nog
ln den loop van deze wrek den tocht naar
de Pool zal ondernemen.
Luchtvaart.
VLIEGTUIG-ONGEVAL.
Een vlieger gedood.
Gisteren raakte een vliegtuig op weg
naar Pressburg bU Piatyan In een dichte
mist, zoodat de vlieger zijn koers geheel
kwijtraakte. Het vliegtuig stiet ten slotte
tegen een boom, stortte neer en verbrand-
fis. De vlieger ls gedood.
Buitenland.
Aanslag op een bank
te Sofia,
Alleen ruften gesprongen.
Te Sofia is Z t«*rd ignaCfit een -Lom
ontploft in het gebouw van dt Buljfaar-
sclie handelsbank, dat midden in de stad
is gelegen Üe ontploffing was zoollt-vig,
dat alle ruiten van het zeven verdiepin
gen hooge gebouw en van vele omliggende
huizen zijn gesprongen, o.a. ook van het
Roumeensche gezantschap, tegenover het
bankgebouw. Menschenlevens zijn niet te
betreuren. De handelsbank had voor de
slachtoffers van de jongste aardbeving
slechts een gerhig bedrag ter beschikking
gesteld, terwijl andere banken veel milder
waren geweest. Men vermoedt dat in dit
gebrek aan edelmoedigheid de oorzaak
van den aanslag moet worden gezocht.
Uit het onderzoek is namelijk gebleken
dat de daders de noodige voorzichtig -
heidsmaatregeleu hadden getroffen om
te voorkomen dat menschen bij den aan
slag zouden worden gewond. Toen de
bom ontplofte was het plein voor het
gebouw geheel leeg. De handelsbank was
eerst sinds korten tijd in het nieuwe
gebouw gevestijgd, dat het hoogste en
modernste van Sofia ia. Van de daders
van den aanslag ontbreekt nog elk spoor.
MOTOR-ONGELUK.
Zondagmorgen vroeg reed aen motor
rijder uit Reichertahofen, ln de nabijheid
bochtz oo hard tegen een boom, dat hö op
bocht zoohard tegen een boom, dat hij op
alag dood wa». zijn vriend werd van de
duozifting in een welland geslingerd en
kwam met den schrik vrij. De vrouw van
den verongelukten koopman passeerde
kort daarop de plaats, waar het ongeluk
gebeurd was en vond er haar gedoodea
man.'