C0C0S- enTAPIJTLOOPERS GEMENGD NIEUWS Ingezonden Mededeellng. ENORME COLLECTIE EN SCHERPE PRIJZEN N.V. BetiangerIJ en Sfoffeerderll Jb. HARJER ZOON. HELDER'S MEEST BEKENDE TAPIJTADRES Gruwelen, Het groot© Japansche blad Asahl, te Osaka, ontving van een correspondent te Tsinantfce afscbuweiijlk© bljizond erheden over de wreedheden bedreven aan Japansche burgers aldaar. Vrouwen werden naakt door de straten geleidt, alvorens te worden ge marteld en gedood. Sommige slachtoffers werden levend verbrand, van andere werden de oogen uitgestoken. Een andier telegram, ditmaal te Sjanghai ontvangen uit Tsttaanfoe, behelst, dat geen van de Japansche dooden kon worden her kend, zoo gruwelijk waren de toegebrachte verminkingen. De Japansche plannen. Reuter meldt uit Tokio, dat de marine- autoriteiten en de ieger-autorltelt en overleg iplegen. Een der voorgestelde plannen was oat Japan aan de Ohineeaen zou bevelen het vechten in Sjantoeng te staken. Voorts zouden de Japanners Sjantoen en de spoorwegen in die provincie bezet moe ten houden, totdat een schikking zou zijn bereikt. Het werd noodzakelijk geacht nog een Japansche divisie naar China te zenden. Een Japansch offensief tegen den Sjantoeag-spoorweg verwacht. Uit Tokio wordt gemeld, dat er gisteren een troepenafdeeling van 2700 man is scheep gegaan ter versterking van de krijgsmacht in het Sjantoenggebied. Men verwacht een offensief met als doel de Sjantoengspoorweg naar Tsinanfoe, ten einde de Japanners ln staat te stellen, levensmiddelen naar de hoofdstad te doen vervoeren. Tsjang Kal Sjek, de nationa listische opperbevelhebber', heeft Tsinan foe verlaten, teneinde zijn opmarsch naar Peking voort te zetten. Hierdoor is de stad geheel in de macht van de Japanners, die er den staat van beleg hebben afge kondigd. Officieel wordt gemeld, dat er slechts 18 Japansohe inwoners het leven hebben verloren, waaronder 0 vrouwen. De Japanners hadden bij de gevechten een verlies van 12 dooden en 80 gewonden. 00ST-INDIË. BEGRAFENIS OFFICIER M.S.D. K. W. VAN DER VEEN. In ons nummer van Zaterdag namen wij een bericht op betreffende de begra fenis van den tengevolge van het vlieg ongeluk nabij Soerabaja omgekomen Of ficier M.8.D. K. W. van der Veen, in welk bericht evenwel staat, dat de heer van der Veen Officier-vlieger zou zijn ge weest. Deze betiteling was evenwel on juist; de heer van der Veen was Officier van den Marine-Stoomvaartdienst le kl. BRAND AAN BOORD VAN DE DUIKBOOT K. V. Met eigen middelen gebluscht. Soerabaja, 6 Mei. Vanmorgen ontving de commandant van de marine alhier be richt van den gezagvoerder van de Ma- dloen, dat brand uitgebroken waa aan boord van de duikboot K. V, die zich bij Poeloe Ketapan ten Noordwesten van Probollngo bevond. Om sleephu'p werd gevraagd. Aan boord van het flottielje- vaartuig Soemba en den mjjnlegger Pro Patrla, die zich toevallig in de buurt be vonden, werd radiografisch opdracht ge- rechtshof heeft het vonnis van den krijgs- geven tot het verleenen van hulp. Even raad te TJimahi over den Menadoneeschen later kwam bericht van den 'commandant fuselier Maloransa veranderd èn hem we- van de K. V, dat de brand met eigen gens het maken van stemming tegen het middelen gebluscht was en dat de boot Nederlandsche gezag veroordeeld tot 5 op eigen kracht naar Soerabaja ging. De Jaar gevangenisstraf met vervallcnverkla- Soemba en Pro Patrla blijven echter es- ring uit den militairen stand, corteeren met het oog op grootere veilig „iyOrient" een Krakatau-nummer uit. Daarin kwam voor een interessant onder houd met dr. Stehn, den leider van den vulkaniolog'schen dienst. Wat de „vul kaanwachter" toen mededeelde, is nu weer van belang. WH ontleen er. aan zijn uiteenzettingen het volgende: Veronderstelt u, dat de vrees voor een herhaling van de ramp van 1888 ge motiveerd is? Eigenlijk gezegd niet. Doch groeten- deels zal dit wel worden bepaald door de uitgestrektheid van het terrein, dat door een eventueele explosie ln de lucht zou vliegen. Maar hoe ontstaat dan de vloedgolf? De grootste schade is, meenen wij, in 1888 ontstaan door de geweldige vloed golf, welke toen de kusten teisterde. Inderdaad. Nauwkeurig is eigenlijk niet te zeggen, hoe de vloedgolf tot stand komt. Ik geloof eigenlijk, dat de aard van de vloedgolf voor het grootste deel wordt uitgemaakt door de hoeveelheid opgeblazen materiaal Op een gegeven OQgenbllk wordt de spanning onder de aardkorst en de daarop drukkende wa termassa, zoo groot, dat noch de druk van het water, noch de persing van de aarde de geweldige spanning kunnen weer staan. Met een ontzaglijke hoeveelheid water wordt dan een reusachtige massa steenen, lava, asch en gasbommen als het ware de lucht in geschoten. Voor een onderdeel van een oogenbllk ontstaat in de zee een enorme opening, waardoor men bij wijze van spreken in 't ingewand der aarde kan zien. Het zee water zal met alles overdonderende kracht daarin neerstorten (vandaar de buitengewoon lage bestand welke aan een vloedgolf vooraf gaat) en wanneer de massa uitgeworpen aarde, welke dikwijls tientallen kubieke kilometers bedraagt, terugvalt, wordt het water opzij geslagen en de vloedgolf ontstaat. Meen echter niet, dat dit een voorspel ling beteekent.dit is een beschrijving van de gebeurtenissen, zooals ze zouden kunnen geschieden en zooals ze ook wel geschied zijn. Even goed is het mogelijk dat de Krakatau het ditmaal bij een drei gement zal laten. Voor zoover Ik kan veronderstellen, strekt zich onder den Krakatau, en diens onmiddellijke omgeving,, een immense vuurhaard uit. U bedoelt een vuurhaard, welke in verbinding staat met 'de vulkanen langs Sumatra's en Java's lengte-as? Neen lk geloof niet dat deze vul kaanhaarden onderling verbonden zijn. Het ls niet één lange strook, doch een serie onderling niet verbonden vuurhaar den. Nu zal echter de grootte van de eruptie grootendeels worden bepaald door de op pervlakte aarde weleke zich begeeft. Van aaar ook mdjn angst voor een zg. „prop". Thans vinden de gassen en bommen een uitweg, doch wanneer ln een krater een prop zou ontstaan, zou de inwendige spanning voortdurend grooter worden en tenslotte zou de breuk over een groots lengte kunnen plaats hebben. t Is dus afwachten en oppassen. We hebben nu een veertlendaagsche bewakingsdienst ingesteld.... sn wach ten af STEMMING MAKEN TEGEN HET NEDERLANDSCHE GEZAG. Batavia, 7 Mei. Het Hoog Militair Ge lerijl. toegeschoten kamponggenooten de slachtoffers van het drama. De dader heeft zichzelf bij de politie aangegeven en onmiddellijk bekend het geen hij gedaan had; de man is in arrest gesteld en verhoord. De gewonden de man en de vrouw zijn beiden naar het hospitaal vervoerd; de zwaargewonde is er ernstig aan toe. De vrouw is de echtgenoot© van een kor poraal, Antonijs geheeten. Nader deelt men het blad mede, dat een der getroffen mannen onder-opzichter bij de genie te Magelang was. De dader en de andere betrokkenen woonden in elkaarte nabijheid; de moord is gebeurd bij het huls van den korporaal Antonijs. De politie stélt een nader onder zoek ln. BINNENLAND beid. DE KRAKATAU. Batavia, 6 Mei. Van Lang Eiland wordt gemeld, dat bij den Krakatau in het voor laatste etmaal 1758 erupties zijn waarge nomen. De grootste hoogte bedroeg 400 meter en de gemiddelde hoogte is toe nemend. Geconstateerd werden 45 opwel lingen en 41 waterfonteinen. De vlammen van de brandbare gassen zijn 's nachts dikwijls boven water zichtbaar. De lang ste tijd dat zulke vlammen werden waar genomen, waa 17 minuten. Het laatste etmaal ls het aantal erupties toegenomen tot 2462, maar zij waren meestal zwak, de grootste hoogte was 200 meter. Het aan tal opwellingen bedroeg 108 en dat der waterfonteinen 20. Vlammen zijn gedu rende den laatsten nacht niet gezien. Het gouvernementsvaartuig Albertlne is Dinsdag via Merak naar Lang Eiland vertrokken. Lang Eiland, 7 Mei. De Krakatau heeft Zaterdag 2000 eruptiea te zien gegeven, opwellingen en 168 waterfonteinen wer den geconstateerd. In de richting Noord- Zuid werden 211, in de richting Oost- West 51 bevingen geregistreerd. Toen In Januari en begin Februari j.1. de Krakatau eveneens een sterk verhoog de werking toonde, gaf het weekblad MOORD DOOR EEN AMBONEESCH CIPIER. Drie slachtoffers. Naar de Locomotief uit Mugekng ver nam, heeft zich daar in het vroege och tenduur, om ongeveer kwart over zessen, in kampong Bogenan te Magelang een drama afgespeeld, waarbij een doode te betreuren li en twee personen gewond werden. De adjunct-cipier van lands gevan genis te Magelang heeft met zijn dienst revolver een inlander doodgeschoten, een ander zwaar gewond in arm en borst geraakt en een lnlandsche vrouw een schotwond in het zitvlak toegebracht. Voorzoover uit het voorlooplg onder zoek, door de politie ingesteld, valt op te maken moet de aanleiding tot het nood lottig gebeuren gezocht worden in een perkara van plagerij e.d., waardoor de cipier, schoon hij reeds geruimen tijd met plannen rondgeloopen moet hebben, om met degenen die het hem lastig maakten af te rekenen, „panas hati" (driftig) ge worden ls en dezen ochtend wraak geno men heeft op de personen, die hem hin derden. De cipier is Ambonees, hij moet 's och tends gewoon naar zijn werk gegaan doch kort daarop naar zijn-woning terugge keerd zijn, omdat hij zijn beurs vergeten had; toen hij weer wegging, weerklonken aven daarna echoten en vonden d« in al- LOODSWEZEN., Kapitein ter zee R. H. Arntzenius, in specteur van het loodswezen, betonning, bebakening en verlichting, toegevoegd aan den inspecteur-generaal voor het loodswezen aan het departement van ma rine, is bestemd om te zijner tijd op te treden als directeur van het 6de district van het loodswezen, enz. (Monden der Schelde) te Vlissingén, als opvolger van kapitein ter zee C. D, De Haes, die be stemd zou zijn, eerlang vice-admiraal F. L. Rambonnet te vervangen als lnspec teur-generaal van het loodswezen. VLIEGHAVEN IN TWENTE. Uit Enschede meldt men: Men ls nu met de voorbereiding voor den aanleg van een vlieghaven ln Twente een heel eind opgeschoten. Het terrein ls thans definitief aangewezen; het is een stuk grond, gelegen ln de gemeente Lon- neker, groot pl.m. 00 H.A., Ingesloten door den stedendriehoek Enschede, Hen gelo en Oldenzaal. Voor aankoop en ac- comodatle van het terrein zal noodlg zfln een bedrag van ongeveer 400.000, welk bedrag ln hoofdzaak door de betreffende gemeenten ln verhouding tot het belang dat zij bij de vlieghaven hebben, zal moe ten worden bijeengebracht. Op finan- cieelen steun van het RUk valt niet te rekenen. De Kamer van Koophandel voor Twente heeft een bijdrage van 15.000 'oegezegd. Allicht is ook nog steun van de provincie Overijssel te verwachten: het overige zal voor rekening van de ge meente komen. DE HOOGOVENS. Een publicatie der directie. Gistermiddag om 1 uur heeft de direc tie der Hoogovens de volgende publloatle aangeplakt: wij deelen u hierbij mede, dat wij wegens de staking der werklieden van dt. haven gedwongen zijn het geheele be drijf stop te zetten. De arbeiders, die het werk nog niet hebben neergelegd, worden ln de gelegenheid gesteld het werk voort te zetten, mits zij zich voor a.s. Maandag middag 2 uur hebben aangemeld en een verklaring afleggen, dat zij elk hun op gedragen werk sullen uitvoeren. De gaslevering aan de aangesloten ge meenten loopt geen direct gevaar dooi het treffen van een noodmaatregel. Naar men mededeelt, hebben alle arbei ders van het Hoogovenbedrljf, behalve dc 100 havenarbeiders, die de vorige week het werk hebben neergelegd, zich gisteren aangemeld en de gevraagde schriftelijke verklaring, Inhoudende dat zij alle hut opgedragen arbeid zullen verrichten, ge- teekend. De bij de landelijke vakbonden aange eloten arbeider» (dit blijken er ongevee 100 te zijn) hadden het advies van de be sturen gekregen, om de verklaring te toe- kenen. HIL VERSTOPS 50.000ste, Gisterenmorgen is de 50.000ste inwonei van Hilversum Ingeschreven. Het is dt dochter van den tweede-bode op het ge meentehuis, den heer A. Dekker. De "vla; woel van het raadhuis. De burgemeester mr. P. J. Reymer, begaf zich naar h-i huls der Jonggeborene om namens he< gemeentebestuur gelukwenscheu en ee spaarbankboekje met 100 aan te biede- Het secretarie-personeel heeft den oo lega een geschenk aangeboden, terwij voorts door verschillende particulieren er ook door de Spaarbank eenige verrassin gen zijn voorbereid. DE „VOORAVOND" VAN 1 MEI. Vragen van de heeren Boor en Krfjger aan den mlniste van waterstaat De heer Boon, lid' van de Tweede Ka men, heeft aan den minister van waterstaa, de volgende vragen gesteild: lo. Is het juist, c&t ln een contract,, be staande tusschen de neu'traife A.V.R.O. er. de socialistische V.AJRA.., wei contrac. tot stiand kwam op aandrang van den minis ter van waterstaat, die gelastte de V.A.R.A. bij den zender te Hilversum over te bren gen, een1 bepaling is opgenomen, waarbij aan de V.AJRA. werd toegestaan, behalve op Zaterdagen era Zondagen programma's uit te zenden op een aantal hoogtijdagen, als daar o. a. zijn 1 Mei en de vooravond'? 2o. Is het Juist, dat de minister aan het woord „(vooravond" niet de uitlegging heeft gegeven van voorgedeelte van den avond van een „hoogtijdag", maar van vcrigen avond, en, zoo Ja, waarop ls d»n die Inter pretatie gebaseerd? 8o. Is de minister niet van oordeel, dait het programma van de A.V.RX)„ o.a, be vattende het Wilhelmus, een aantal Neder landsche volksliederen en liederen uit Va- lerlus' Gedenokklanck op den geboortedag van de troonopvolgster meer in overeen stemming ware geweest met de gevoelens van het overgroots deel van het Nederland- sch'e volk dan eenJ uitzending door een anti monarchist ische partij'? 4o. Is de minister niet van oordeel, oat nu de VA.R.A. de onkieschhedd1 heef. gehaidi dezen avond voor zich op te eischen. daarbij steunende op eeni al of niet juiste uitlegging van dé bestaande overeenfcoms het de plicht van een minister der Kroor is te voorkomen., dat dergelijke gebeurte nissen zich herhalen? 6o. IZoo ja„ ls de minister dam bereidi te bevorderen,"dat in de betreffende overeen komst wijzigingen worden, gebracht, da versghll' van interpretatie op dit punt on mogelijk wordt? 'De heer Krijger heeft tot don den zelfden minister de volgende vragen ge ■steldi: Is de minister bereid mede te deelen of zoo ja, ln hoeverre Zijn Excellentie verant woord ©'ijk is voor den Inhoud en de to:_ Btaödkomlng van de overeenkomst van 1' April 1927 tusschen de A.VJR.O. en df V.A.R.A. ter rake van den radlo-omroeT op 80 April jl? Stemt de minister niet toe, dat de natie ral© beteekenls van 80 April vordert, dat dr radlo-cmroep oo dien dag zoodanig behocv te zijn geregeld, dat deze niet in strijd' if met de nationale gevoelens, waaraan op dier dag. mede oip voorbeeld van de regeerlnv op' verschillend wijze uiting wordt gegeven' en acht Zijn Excel"en"e heti vebeurde cT 80 April jl hiermede fl-1 dam niet in over eenstemming? H°eft de min'ster roginzen aanvewen cm het gebeurde op 80 Amrlf 11. tijdig t' voorkomen: zoo neen, wat .1» dan Cfflnvïr de reden,, zoo ja, waarin hebben die pogin gen dan bestaan' en, waaroo rtjmfü afgestuitf Op grond waarvan heeft de minister, biJ gebleken verschil tusschen partijen, aan he' voord ..vooravond" een beteekent® teeg' fesnd, die, naar het s-htjnt ln strijd 's m» -> in de 'radiowereld garvfbare omvatting? Is de minister bereid maatregelen te ne men om' herhaling van het gebeurde op 8' April J.1, te voorkomen? BEGROOTING ZUTDERZEEFONDS 1917. Aan de menorle van antwoord nopens bet wetsontwerp tot vaststelling van de begrooting vau inkomsten en uitgaven van het Zuiderzeefnnds voor het dienst jaar 1927 is het volgende ontleend Het is ook de meening van den mini ster, dat ln het buitenland zooveel moge lijk openbaarheid omtrent de Zuiderzee werken moet worden gegeven. Hetgeen te dien aanzien geschiedt, is naar zijn oordeel ruim voldoende om bet buitenland hieromtrent ln te lichten, gelijk ook wel blijkt uit de talrijke bezoeken, welke door buitenlandsche ingenieurs en anderen aan die werken wordt gebracht. Ten stelligste spreekt de minister het oordeel van verscheidene leden tegen, als zouden de arbeidsvoorwaarden en de huis vesting der arbeiders bij de Zuiderzee- werken nief of onvoldoende zijn geregeld en in dezen alles aan het toeval of aan de willekeur der aannemers sljn over gelaten. In de bestekken en overeenkomsten voor de uitvoering der Zuiderzeewerken wordt ten aanzien van de voorschriften betreffende de huisvesting der arbeiders nog verder gegaan dan bij andere water staatswerken gebruikelijk is, terwijl voor tiun ontspanning maatregelen worden voorgeschreven als tot dusver nog bü geen enkel openbaar werk ln Nederlund wor den genomen. De inrichting bij de Zuiderzeewerken van een speoialen dienst voor de regeling van arbeidsvoorwaarden en huisvesting van de arbeiders komt den minister voor alsnog niet noodig voor. Wat nu betreft het zg. keet- en put- bazenstelsel, dat op Wieringen nog zou •vorden aangetroffen, wijst de minister er op, dat nooli de directie der Zuider zeewerken, noch de aannemers de arbei- lers kunnen dwingen om ln de door de aannemers beschikbaar gestelde keten Huisvesting te zoeken, en zoo komt het voor, dat arbeiders hun intrek nemen in jp particulier terrein door hen zelf of ioor derden gebouwde keten of nood woningen. Op de inrichting van die woningen nu kan de directie geen invloed oefenen. Het gemeentebestuur van Wieringen s hier in de eerste plaats geroepen om v zorgen voor een voldoenden toestand au de op particulier terrein gebouwde .eten en noodwoningen; dit heeft dt uinister aan dat bestuur te kennen ge ,'even in antwooid op een veizoekom ii. de bezwaren, welke zich ten aanz.O i van ten woningtoestand voor arbeiders in di. ,'omeente voordoen, van Rijkswege te doen voorzien, waarbij hij er tevens op wees, Jat ook in het belang van de gemeente <elf de trek van arbeidersgezinnen uil andere plaatsen zooveel mogelijk dient te vorden tegengaan. Het gerucht, dat tusschen het rijk en le Maatschappij tot Uitvoering vau Zui derzeewerken een proces loopende zou /.ijn over een bedrag van meer dan een millioen, moet op een misverstand be rusten. De minister kan niet toegeven, dat de Zuiderzeesteunwet niet voldoet aan billijke eischen en nog veel minder, dat deze niet voldoet aan de redelijke verwachtingen, welke art. 8 der wet van 14 Juni 1918 tot afsluiting en drooglegging der Zul- derzee had opgewekt. de oceaanvlucht van ristiek en mevrouw dillenz. Klaar voor het vertrek. TVTavT-runr Lillv Dillenz heeft aan een ,ï,ÏÏr h.l Acht Ubr Abcnd- [Zs W daar en jen r wellicht zal reeda één dezer da- de tweede Duiteche vliuclfi over den Jceaan een voldongen feit zijn. WEER EEN VLIEGPLAN. De Brltsehe vlieger kapitein Frank ^fturtnev wil gaan probeeren den Atlan- iXnOoeaan over te vliegen met een ,Dörnier-NapieJ-vliegböOt'\Hetvilegtidg vordt thans beproefd te Plea in aue. je tocht zou nog deze maand worden on- icrnomen. Het vliegtuig ls gehcl van uetaal. DE TOCHT VAN DE ITALIA. De Italia is Zaterdagavond om 8 uur ;i te Vadsoe opgestegen, om naar Spits- lergen te vliegen. De „Italia" geland op Spits bergen. De „Halla" H Zcncagmidcag precies 1 ur ie Rin&s Bsy ge.an.. Men seint aan „Het VoJtuit Ber.iji. Het Sih.v teeft een afnaa:, cle meer wan luizend iriiometer te.raagt, In ongeteer 1. ut afgelegd. Bij Let overbrengen in te rrcoie loods, die ln dere onLertergf.me .kreek 21/, jaar ge.eien vosr tel -u/^sctip an, Amundssn ls getouwd, heeft de te- iianoing van tet bege.e dlngavaartU.g, re Olitè dl Mjano", uaitekaix.e - ens.on i unnen bewjjzm. De aanwerken ontvingen „Halls" mei toen- en J.t\t Itii.ë" ge roep. De sctepan ln de baal ileitsn »i.e bun jlrenea loeien. J - Over den tocht wordt aan de „Montag icg het veigende gemeld. Tot aan tet Be ren-eiland had tet luchtschip met kractil- ?en tegenwind te kampen. Daarna ging tet venwel voor den wind, waardoor de sne.- Leid aanmerkelijk ken werden opgevoerd. Reeds om voor zevenen werd de Zuidpunt van Spitsbergen bereikt; om tien uur v.oog nen met jroote snelheid over Green Tfrr- bour. Eenige uren was men tosn zonder berichten geweest, doordat het radio-station Tromtö de verbinding met het schip waa kwijtgeraakt. De landing moeat met greote voorzichtigheid! worden uitgevoerd, daar er een zeer atedce landwind woel. De beman ning zag er oververmoeid uit, doch de «tem ming is patent. Hiertoe alle aanleiding, want de gevaarlijke étappe Noorwegm— Spitsbergen la waarlijk ln recordtijd gevlo gen. De bemanning begaf zich dadelijk naar de kwartieren om uit te rusten, doch gene raal Noblle bleef aan boord om met ce op- verenden van de „Cltti dl M'lano" het schip aan een grondig onderteek te onder- wel een paar dagen op zich liten wachten, werpen. De start naar ie Noordpool sal nog De bemanning moet eerst door en door uit gerust tijn en aan het klimaat wennen. Een dag of vier zal hier allicht mee gemeeld gaan. Ook het bijvullen met gas neemt eni gen tijd ln beslag. Volgena de berichten uit Spitsbergen is het weer in de Poolitreken than» gun stig geworden, zoodat wellicht reeda spoe dig de onderzoekingstochten een aanvang zullen nemen. Men verwacht, dat Nobile met een bezoek aan de Noordpool begin nen aal. Berlijn, 7 MeL Klngsbay is door het drijfljs geblokkeerd. Bovendien woeden op Spitsbergen sneeuwstormen: het ls eohter niet uitgesloten, dat de „Italia" nog ln den loop van deze wrek den tocht naar de Pool zal ondernemen. Luchtvaart. VLIEGTUIG-ONGEVAL. Een vlieger gedood. Gisteren raakte een vliegtuig op weg naar Pressburg bU Piatyan In een dichte mist, zoodat de vlieger zijn koers geheel kwijtraakte. Het vliegtuig stiet ten slotte tegen een boom, stortte neer en verbrand- fis. De vlieger ls gedood. Buitenland. Aanslag op een bank te Sofia, Alleen ruften gesprongen. Te Sofia is Z t«*rd ignaCfit een -Lom ontploft in het gebouw van dt Buljfaar- sclie handelsbank, dat midden in de stad is gelegen Üe ontploffing was zoollt-vig, dat alle ruiten van het zeven verdiepin gen hooge gebouw en van vele omliggende huizen zijn gesprongen, o.a. ook van het Roumeensche gezantschap, tegenover het bankgebouw. Menschenlevens zijn niet te betreuren. De handelsbank had voor de slachtoffers van de jongste aardbeving slechts een gerhig bedrag ter beschikking gesteld, terwijl andere banken veel milder waren geweest. Men vermoedt dat in dit gebrek aan edelmoedigheid de oorzaak van den aanslag moet worden gezocht. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat de daders de noodige voorzichtig - heidsmaatregeleu hadden getroffen om te voorkomen dat menschen bij den aan slag zouden worden gewond. Toen de bom ontplofte was het plein voor het gebouw geheel leeg. De handelsbank was eerst sinds korten tijd in het nieuwe gebouw gevestijgd, dat het hoogste en modernste van Sofia ia. Van de daders van den aanslag ontbreekt nog elk spoor. MOTOR-ONGELUK. Zondagmorgen vroeg reed aen motor rijder uit Reichertahofen, ln de nabijheid bochtz oo hard tegen een boom, dat hö op bocht zoohard tegen een boom, dat hij op alag dood wa». zijn vriend werd van de duozifting in een welland geslingerd en kwam met den schrik vrij. De vrouw van den verongelukten koopman passeerde kort daarop de plaats, waar het ongeluk gebeurd was en vond er haar gedoodea man.'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2