VOOR DE KINDEREN kleine wijsheden. kleinigheden. xxxxxxxxxx Er zijn menschen, die slechts zwijgen, opdat men gelooven zal, dat zjj gedachten te verbergen hebben. Misdrijven en grootsdhe daden zijn dik werf de resultaten van één en dezelfde kracht, het hangt er maar vanaf, door welke omstandigheden en in welke rich ting die geleid wordt Wij wensohen den waren kunstenaar te vergelijken met een brandende kaars; al leen om menigen criticus een snuiter te kunnen noemen. Gevaar doet soms vrees ontstaan; maar uit vrees ontstaat altijd gevaar. De ware weldoener Is geen zelfzuchtige rentenier, die enkel zaait om te oogsten. Het genio en het geld hebben in zoo ver veel overeenkomst dat de meeste menschen er over spreken en geen van beiden bezitten Het is niet altijd onze schuld, dat het geluk ons veracht, maar het is altijd onze schuld, wanneer wij het iongeJuk niet verachten. De verspeelde gast In een groote restauratie kwain een rijk ongehuwd jongmensch alle dagen ontbijten. Daar hij altijd goede fooien gaf, werd hy steeds door een der kellners, Tbeodoor genaamd, uitstekend en met de meeste voorkomendheid bediend. Sedert een paar dagen trok het zijn aan dacht, dat in plaats van dat ideaal van een kellner een ander, Ernst genaamd, hem in zijn hoede had genomen en be diende. Zoodra hij in de restauratie verscheen, ontving Ernst hem met een diepe buiging, en steeds kwam hij, ook al werd Theo ge roepen, die van uit de verte bet tooneel met weemoedigen blik aanzag. De arme Theo had met Ernst piquet gespeeld en was daarbij zeer ongelukkig geweest, on toen al zijn geld gevlogen was, had hij, ten einde raad, zijn vrjj- gevigen habitué, dat wil zeggen het recht om hem te bedienen, ingezet en.... ver loren! Hoe hef publiek oordeelt. Twee acteurs van den Amsterdamschen Schouwburg in de vorige eeuw, gingen eens een weddenschap aan, dat zij op ze keren avond toen men Vondel's Faëton vertoonen zou, hun rol verkeerd zouden spelen, geheel andera dan de dichter be doeld had. Zy deden het en een algemeen handgeklap werd gehoord. Een der ac teurs kon het niet langer volhouden. In het laatste bedrijf speelde hij zijn rol zoo als het behoorde en óiemand die een blijk van goedkeuring gaf. Toen Piet Hein met de veroverde Zilver vloot in het vaderland terugkeerde, werd hij, waar hij kwam met gejuich ingehaald, het volk liep samen om hem te zien en bow6es hem alle eer. Maar de admiraal had daar niet veel mee op. „Zie," zeide hij by een dergelijke gelegenheid tot een van zijn bewindheb bers, „zi6 hoe het volk nu raast omdat ik zulke schatten thuis breng, daar ik zoo weinig voor gedaan heb; te voren, als ik er voor gevochten en veel grootere daden gedaan had dan deze, heeft men zich niet om mij bekreund." Suikerriet Suikerriet is een der voornaamste han delsartikelen voor Oost-Indië en Zuid- Amerika en wordt tot het produceereri van suiker ook in Sicilië en Andalusië verbouwd; het heeft zich echter bijzonder goed in Egypte ingeburgerd, waar de cul tuur van het suikerriet een van de hoofd factoren is van de wederherleving van den landbouw en waarvan de beteekenis voortdurend blijft stijgen. In het bijzon der is dit het geval mej de provincies in Beneden-Egypte aan de Nijl. Daar zijn voor eenige jaren de aanplantingen voor het eerst onder handen genomen, die ten gevolge der uitstekende besproeiing snel wortel schoten. Onder gunstige omstan digheden wordt er van een wortelstok 80 jaar lang geoogst. lm halmen1 van 2—4 M. hoogte en van 2—6 cM. dikte komt dan de halm uit den grond, wordt afgesneden, samen gebonden en naar de markt ge bracht. Suikerriet wordt zoowel aange wend ter bereiding van suiker als van ge notmiddelen. De iaarkt in Luxor is een der Egyptische hoofdmarkten voor den kleinhandel, speciaal voor die waren die onmiddellijk voor huishoudelijk gebruik bestemd zijn, ziji het ook na korte be werking. DE VANILLE. Wat er al niet met 'n vanille- stokje gebeurt Een geval van kunstmatige bevruchting. Een van de edelste soorten specerijen la zeker wel de vanille. Hieronder ver staat men meestal de welbekende vanille stokjes. Deze stokjes zyn de bereide vruchten van de vanilleplant, een klim plant, die oorspronkelijk thuis behoort in de bossohen van Mexico, maar sinds lan gen tijd zoowel in genoemd land als in andere tropische gewesten gekweekt wordt. Het woord vanille is afgeleid van het Spaansche Vaina, dat schede of hauw beteekent. De plant is een overblijvende, •an orchidoe( die den fraaien w««™ van Vanilla planifonia draagt. Ze bezit vlee- zige stengels en bladeren, en groenwitte, reuklooze bloemen. De versche vruchten zijn ongeveer zoo dik als een pink, eenigs- zins driekant, vleezig en geheel zonder geur. In de vanillebloem komen de belde geslachtorganen voor, maar zoodanig door een vliesje gescheiden, dat het stuifmee moeilijk of in het geheel niet bij den stamper kan komen; bovendien is he; stuifmeel door een wasachtig huidje tol een klonterige massa samengepakt, zoo 1 dat een bevruchting zoo goed als onmoge- ïyk is. In Mexico nu lêeft een insect dat d enatuur te hulp komt. Het diertje, zoe kende naar de honing die zioh onder in de bloem bevindt, brengt het stuifmeel over op den stamper. Zoodoende is hen insect oorzaak dat de bevruchting plaats heeft Ongeveer gelijktijdig met de cacao is de vanille ingevoerd en ook naar Java over gebracht. In den plantentuin te Buiten zorg groeiden en bloeiden de planten l voortreffelijk, maar de vruchtzetting bleef achterwege, want de helper by de be vruchting in Mexioo was niet meegeko men. Eerst in 1850 is het aan den bekwa men hortulanus Teysmann mogen geluk ken, met succes de kunstmatige bevruch ting te volbrengen. Daarna won men jaar in jaar uit steeds meer vruchten. Toch schijnt dit kunstmatige bevruchten al eer der toegepast te zijn. Een negerslaaf, ze kere Edmond Albius, moet haar op Reu- nion reeds in 1841 zelfstandig hebben ontdekt. De kunstgreep is zeer eenvoudig en wordt nergens meer geheim gehouden, hij eisch echter wel eenige oefening. Op Java zijn het meest vrouwen, die deze be werking verrichten. De beste tijd daar voor is in den morgen tusschen 7 en 9 uur en dan by voorkeur op den dag na een flinko regenbui. De bloemen zijn van 1520 in een tros vereenlgd. Men be vrucht niet alle bloemen, maar slecht 4 a 5 van de meea.t ontwikkelde. Daartoe be zigt men een' puntig stukje bamboe zon der scherpe kanten; met de linkerhand vat men de bloem aan, licht het vliesje met genoemd stokje op en drukt dan met de vingers de beide geslachtsorganen zacht te zamen. Weinige uren na de be vruchting verslappen de bloembladen en verwelkt spoedig d9 geheele bloem; de be werking is dan geslaagd. Een maand later is do vrucht ontwik keld, doch eerst na 6 of 7 maanden oogst baar. De geur is zeer aangenaam en aro matisch. Evenals bij cacao, koffie en thee het aroma zich eerst ontwikkeld tijdens het fermenteeren, is de vanillegeur niet merkbaar bij de pas geoogste vruchten, doch eerst bij de bereide. Deze bereiding is in de verschillende landen niet het zelfde. Op Java volgt men algemeen de Mexicaansche methode. Deze komt in hoofdzaak hierop neer, dat men de ge plukte vruchten even in kokend water doopt, ze daarna aan draden rijgt om ze vervolgens in de open lucht te drogen. Hierna bestrijkt men ze met ricinusolie om ze dan na een paar dagen in bundel tjes te vereenigen. Op Reunions wikkelt men de vruchten na onderdompeling in warm water in wol len doeken en stelt ze zoo aan de zonne warmte bloot. Dit duurt zoolang tot de stokjes de gewenschte bruine kleur heb ben gekregen. Daarna spreidt men de vruchten gedurende ongeveer één maand op droogzolder suit, terwijl men ervoor zorgt dat de vruchten geregeld gekeerd worden. Zijn ze zoover dat ze lenig en buigzaam zijn geworden, dan trekt men ze een voor een tusschen de vingers door om de „uitgezweete" olie gelijkmatig te verdoelen. In Guyana legt men de vruch ten in asch totdat ze rimpelig zijn gewor den, dan veegt men ze schoon en daarna wrijft men ze met olyfolie in. In Mexico onderwerpt men de vruchten direct aan een zweeproces. Daar stelt men ze van 's morgens tot ongeveer den middag aan de directe inwerking van de zonnestralen bloot, daarna worden ze ln doeken gewik keld tot 's avonds en vervolgens stopt men ze in kisten. Zoodoende kan het proces doorgaan. Deze bewerking herhaalt men zoolang tot de vrucht de vereischte koffiebruine kleur bezit. Wanneer het weder regenachtig is of de lucht bedekt, dan bindt men de stuk jes in bundeltjes, pakt ze ln pisangbla deren en matten en brengt ze dan in een matig verwarmden oven. Ook tijdens deze zweetingskuur worden de vruchten mooi bruin. Het drogen, dat nu volgt, elsoh nauw lettende zorgen. Gedurende ongeveer twee maanden worden de vruchten, op matten uitgespreid, aan de zonnewarmte blootgesteld. Daarna eenigen tijd op een droge plaats in de schaduw. Tot kleine bundels gebonden brengt men de vanille dan in den handeL B. Electrische dansen. Ik zie in den modernen dans met de jazzbandmuziek een symbool. Het sym bool van het naoorlogsche levensrythme, dat zich gevoegd heeft naar het electri sche tijdperk. Er zit iets van den eleotri- schen schok in dezen dans en in deze muziek. Dezelfde electrische schok, welke ook het doek van de rolprent doortrilt H. G-. Kannegieter. El, IJ of Ey. In de compagnie zijin drie verschillende Meiers. Bij de rekrutentapedtile vraagt de kapitein: „'Ben! jdj) niet de Meier met ed?" «Neen kapitein". wDus inet eern lange Ij?" JOok niet 'kapitein)!" JO, zoo, zoo, dus jiiji bent Meijer met eij,?" eeni, kapitein, bi© ben jJk ook niet". m jeTaaïï?" hoe 8P^ W «J-an-aent kapiMnT BABBELUUBTJE OVEB MODE. De noppen-mode. .'k Herinner ze nog zoo heel goed1 uit mfn kinderjaren, die gezellige jurken en japonnen, van groote en kleine stipjes voorzien. Meestentijds waren ze met strookjes en kant opgemaakt en altijd kleedden ze gedistingeerd. En sinds dien heb ik ze vele malen zien verdwijnen en terugkomen, weliswaar mét grootere en kleinere variaties, maar ze keerden terug. En altijd is het een geliefde dracht geweest. Ook dezen zomer verheugt de nop-penstof zich weer in de algemeen© aandacht. Te meer is dit het geval, omdat deze versiering op het meest uiteenioopende materiaal wordt toegepast Men' kan er de eenvoudig ste katoenen stofjes tot aan de duurste crêpe de chine's mee bedrukt zien. Ook in de ootton voiles ziet men een rijke sortee ring èn wat betreft de kleuren en kleur combinaties èn wat betreft de teekening. Het imeest gebruikelijke voor dit seizoen ifl, omi de noppenstofjes af te werken met effen garneering. meestal in de donkerste tint van de stof zelf. Echter is het ook mo dern om een smal, fijn garnituur in wit er op te gebruiken. Maar ook de garneerwijze als van ons eerste model is zeer chique. Als men b.v. een jurk neetnt van roode-noppen-op- >eige-fondl, dan is deze heel mooi af te zet ten met hiezen van belge-nopp en-op -blauwe - fond. Dit model was ln deze kleurcombinatie gemaakt van zware crêpe-de-chine. Hierbij werd een mantel gedTagen van effen blauwe irêpe-de-chlne. Aan de buitenranden en de vraag, waren de twee soorten zij' verwerkt van de japon. Het model was hoogst sober, maar zeer elegant. Een goed voorbeeld voor een eenvoudig wollen mousseline stofje geeft het tweede mocel. Het origineel was gemaaitot van een stofje wat een klein1 -ietsje grooter donker blauw nulletje had op witte fond. Er was absoluut geen garneering op gebruikt. Het «kganU vu alkan in hst modal 4a lm d* afwerking. En toch zoo simpel als het lijkt, was het evenwel een keurig en gekleed toiletje. Voor stoftjes met heel groote nullen Is het derde idéé aardig. Meestal staat een héél japonnetje van groote noppen stof niet zoo aardig als een gecombineerd model: b.v. het lijfje van de noppen-stof op een rokje van effen. Het derde model is van %en z.g.n. robe-stof gemaakt. De ééne helft 19 -enopt en de andere helft effen met aan en kant de gegolfde rand met nopjes er (Oten. Door de effen stof te plisseeren krijgt men die aardige teekening in het rokje, zooals de teekening ons coet zien. Door den gegoifden rand ook nog om de heup heen te leggen en aan de mouwen te verwerken, krijgt men een fleurig en zeer apart toiletje. Wat is de beste remedie voor liefde op het eerste gezicht? Het tweede gezicht. Wat kijkt u mij aan heb ik soms iets van u aan? Neen, want dan zoudt u er netter uit zien. Dat jongmensch daar is een ezel in hot kwadraat. Mijnheer! Weet u wel, dat het mijn verloofde is, en dat we volgende week gaan trouwen? Nu, heb ik u niet gezegd, dat het een ezel is. Je doet het niet minder, sprak de ge trouwde man tot zijn ongetrouwde vriend, die hem zijn kamers liet zien. Ik wou dat het er bij my zoo uitzag. Ja man, zei de ander, jy hebt een betere helft, ma£ ik heb een beter kwar tier. Patiënt: Ziet u dokter, hoe mooi mjjn been genezen is, dat u af wou zetten? Dokter: Ja, dat kan wel. Maar nu hebt u natuurlijk kans, dat u er vandaag of morgen weer eens wat aan gaat man- keeren en dat was by mijn behandeling buitengesloten. Broer en zusje, zes en vyi jaar oud, zijn aan het spelen. Hè» zeE>t het meisje, lk was toch maar liever ook een jongen geweest. Ja, zegt het broertje, daar ls nu niets meer aan te doen, dat had je moeten zeggen voordat je gedoopt wercL Het was een droomerige zomeravond en ze zaten met hun beidjes aan den oever van het poëtisch door de maan be schenen meer. Hij had den arm om haar heen geslagen en haar hoofd leunde te gen zijn schouder. George, lispte zij, zou er wel iets zijn, zoeter dan de liefde? Hij zag haar teeder in de oogen en ant woordde: Neen liefste, iets zoeter dan de lief de ken ik niet.... Dan moet u eens saccharine probee- ren, klonk plotseling een stem achter hen. De eenige maal. „Heb je ooit een gezelschap dames ge zien, waarin niet gesproken werd?" „Ja, eens. Iemand had gevraagd wde van de aanwezigen de oudste wak". Onaangenaam. Robert: „Wat scheelt er aan? Geld zorgen?" Bernard: „Ja; ik ben Van Riemsdijk 50 gulden schuldig en vandaag heb ik het geld en hij weet dat ik het heb. En het ergste is, dat hij weet, dat ik west, dat hij' weet, dat ik kat heb". gi Ju Wat zon hy bedoelen. „Even vriendelijk kijken, mevrouw", zei de fotograaf tot zijin model. Tik de sluiter had gewerkt en de foto raaf vervolgde: „Ziezoo, mevrouw, het is laar; u kunt nu gerust weer gewoon kijken". VAN TWEE ONDEUGENDE JONGENS. Het was lente en het heele dorp ws aan de groote schoonmaak. Overal zag gordijnlooze ramen, overal wasschene vrouwen en overal schilders, die rame, deuren en tuinhekken verfden. Ook de school werd onderbanden p- nomen. Het inwendige was ln de Paasfl- vacantie reeds onderhanden genomn, maar nu werd de buitenkant netjes ope- schilderd. Telkens als de school uit gig, waarschuwde meester de kinderen: «Dak om de verf*. Nu gebeurde het op een dag, dat Jap en Pim school moesten blijven. Zo ztep naast elkaar en waren dikke vrimen.i Maar plotseling kregen ze middenoider schooltijd ruziq over een eindje grifi en patsl daar gaf Jaap Pim een kh> en klets 1 daar gaf Pim er een terug. daar was de meester al, die de rakers elk bij een arm pakte en voor d< klas zette. Hun sommen moesten ze natur jjk na twaalf uur afmaken. Toen die sommen eindeiyk af waro let meester de jongens gaan. In de gang keken ze elkaar eenvoudig niet aa., :oo boos waren ze nog. Maar toen ze dorde groote deur naar buiten stapten, zafei ze een schildersladder, waaraan een grote verfpot hing. Jaap keek Pim aaneilim keek Jaap aan. Als gewoonlijk begrepen de vriinlen elkaar onmiddellijk. De twist wat er- goten en in een oogwenk was de lider zel hij. uitgezet en klom Jaap omhoog. »Om de beurt vyf minuten» Kijk maar op de torenklok*. »Best«, vond Pim. »Niet te dik smeen. Anders is er voor mij geen verf ovr*. •O, je, de pot is nog vol*, antwooide Jaap, terwijl hy de kwast wat afstrek. En daar verfde by er al lustig op os. Jongen, dat viel nog niet mee. 't Was zoo'n groote kwast en ver is erg taai, zoodat Jaap na drie minutelde kwast zeer grootmoedig aan Pim afstod. Nu deed Pim zqn best. Op neer, op Wat was dat? voetstappen in de gang •Vlug de meester* fluisterde Jaap. Pim liet de verfpot boven op de laddf staan, was met twee groot© stappen b' neden en rrt, weg waren de bengels o hoek om, eer meester de deur open de© Hè, meester schrok ervan. Daarstoot» hy bijna zyn neus tegen een ladder. *Wt onhandig ook van die ververs om zoa ding vlak voor de deur te laten staa< mopperde hy. »Wacbt ik zal hem msc even wegzetten. Anders klimmen de Je gens er natuuriyk op vóór schooltyd.* Meester duwde de ladder dicht en O, daar viel de verfpot om, juist p meesters hoofd. Meesters hoed en is dropen van de verf en meesters oogn keken heel verbaasd en daarna heel bos uit een groen geverfd gezicht. Gelukkg woonde Meester naast de school. Vl:g sloop hy langs het huis en kwam doorle achterdeur binnen. Meesters vrouw schnk. wel even, maar moest toen toch lachen om het bespotteiyke gezicht. Meestcri. gezicht, hoed en jas werden vlug ger*' nigd, maar nog dagenlang schold meest/ op die verwenschte schilders, die verfpot op een ladder lieten staan, durfde hen echter geen standje te gel uit angst, dat-het heele dorp hem't- lachen zou en zoo kwam hy er achter, wie de echte schuldigen wqM RAADSELS. Oplossingen der vorige Stille wateren hebben diepe grov°D- H v r y spies r I m u I kluis a I t a Nieuwe rnnd**- X X X X X X X op de 6e ry ee rij een deel de krulsjes- ly^n komt de naam een Nederland- e stad. p de le ry het vraagde woordop *e 2e ry een boom; cp de 8e ry een stad 'in ons land; op de 6e ry een jaargetyde; Juk bouwland; op de n een schip; op de 8e 7e ry een lief naafPJ®» °P de een voegwoordoo° I®® een medeklinker, il wM Welk spreek^ord lees je hieruit? ..s e e r o e t. oasingen werden ontvangen M. B.; A. v. d. B.; F. A. d. L G. D.; T. D.; W. D.; W. E.; J. v. E. G.; F. F.; O G.; P. S. E. G.; A. H.; L. H.; K.; P. K.; T. W. K.; G. L.; M.; J. M.; L. v. d. M.; K. en N.; J. O.; J. J. P.; P. d. R-; J. ci-i L. T.; S. T.; W. T.; J. d. V.J M. V, W. W. sn M. en 8. v. Z. Corry Brens. P

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 8