UIT DE WIJDE WERELD BINNENLAND LUCHTVAART. DE OPSPORING VAN DE ITALIA. VERDUISTERING VAN 80.000? Batavia, 4 Juni. Raden Haroen al Rasjid, Wedana aan het kantoor van den adviseur voor Inlandsche zaken, is gearresteerd in verband met een verduistering van ruim i 80,000. De gearresteerde was reeds sinds jaren belast met de regeling van de particuliere geldzaken tusschen bedevaartgangers en hun op Java ach tergebleven familieleden. Deze transacties gingen vaak over geldvermakingen en geldontvangsten tot belangrijke bedragen. De leiding van den dienst koesterde sinds lang reeds verdenking tegen gearresteerde. Bij een onderzoek van de kantoorkas constateerde men een tekort van f 800, waarop de betroffen ambtenaar onmid dellijk in zijn functie gesohorst werd en aan de politie overgeleverd. Daarna werd van verschillende kanten bewijsmateriaal aangevoerd betreffende door hem ontvan gen, maar niet verantwoorde particuliere bedragen van Mekkagangers. Voorloopig blijft hij drie dagen in arrest, waarna de Raad van Justitie of de Landraad zullen uitmaken, of het arrest gehandhaafd blijft. Haroen al Rasjid bad reeds 26 dienstjaren. Hij is vrij gefortuneerd en bezit huizen en een auto, waarop thans beslag gelegd is. Reeds bekende hij zijn schuld in verband met het geconstateerde tekort in de kantoorkas. STAKING BIJ DE REEDEBIJEN TE BOTTERDAM. Twee honderd man bfl de actie betrokken. Zaterdagmorgen is het personeel van de drie te Rotterdam gevestigde Rijn- beurtvaartreederijen, n.L de firma Kö- nigsfeld', de Holland-Rijn Mij. en de Vola Transport Mij., in staking gegaan. Deze «taking houdt venband met het oonfllot op den Boven-Rijn. Het personeel heeft een bijslag verzocht van 8 per week voor het varen in Duitschland. Voor over uren in Rotterdam tot 'g avonds tien uur wordt 76 cent gevraagd', van 's avonds tien uur tot 'a morgena zeven uur 86 oent en na Zaterdagmiddag één uur efeneens 86 et. Voorts worden verschillende ver beteringen in de arbeidsvoorwaarden ver- zocht. In totaal zijn ongeveer tweehonderd man in staking gegaan. EXCURSIES NAAR DE WERKEN. ZUIDERZEE Naar de directie der Zuiderzeewerken meedeelt, zullen, ten einde allen, die zulks wenschen, in de gelegenheid te stellen, de in uitvoering zijnde werken onder ge leide te bezichtigen, in den loop van dezen zomer vier één-daagsche excursies wor den georganiseerd met de reserve-stoom boot van het spoorwegveer Enkhulzen— Stavoren, waarbij de directie der Neder- landsche Spoorwegen zal zorgen voor goedkoope treinen naar en van de plaats van afvaart. Aan boord van de stoomboot zullen dan van de zijde der direotle van de Zuiderzeewerken de noodige inlichtin gen worden verstrekt en zal aan de be zoekers een korte beschrijving met kaartje van de te bezichtigen werken wer den uitgereikt. In Den Oever op Wieringen en op het Kornwerderzand zal gelegenheid worden (fegeven, aan land te gaan en ónder ge elde de daar in uitvoering zijnde werken te bezichtigen, en verder zal op korten afstand worden gevaren langs de bij Me demblik en op de Oude Zeug (tusschen deze plaats en Den Oever) in uitvoering zijnde dijkwerken. De excursies, waarvan twee zullen plaats vinden van Enkhulzen uit en twee van Harllngen uit, zijn bepaald op ds onderstaande dagen: 1°. op Woensdag 18 Juli van en na: Enkhuizen in aansluiting aan een gocJ- koopen trein uit en in de richting Rotte dam—'s-Gravenhage-Amsterdam, met aan sluiting uit en naar de richtingen Utrecht en Amersfoort; 2°. op Woensdag 16 Augustus van Har llngen, in aansluiting aan een goedkoopen trein uit de richting Nieuweschans—Gro ningen—Leeuwarden, en terug via Stave ren—Leeuwarden 8°. op Dinsdag 28 Augustus van en naar Enkhuizen in aansluiting aan een goedkoopen trein uit en naar de richting 's-Hertogenbosch—Tilburg; 4°. op Woensdag 29 Augustus van Har- lingen, in aansluiting aan een goedkoopen trein uit de richting Oldenzaal—Zwolle, en terug via Staveren—Leeuwarden, De directie der Nederlandsche Spoor wegen zal te zijner tijd verdere mededee- lingen doen omtrent de tijden van aan komst en vertrek der treinen, zoomede omtrent de spoorweg- en bootkosten. COMMUNISTEN ONDER ELKAAR. Zondag is te Amsterdam een congres gehouden van de Nederlandsche sectie der Internationale Arbelter-Hilfe, dat, volgens het verslag in Het Volk geëin digd is in een vechtpartij, waarbij een aantal gewonden zijn gevallen. Men weet, dat er een officieele Communistische Partij in ons land is en een opposltionee- le; bij de voorbereiding van dit congres was dan ook al het noodige tusschen de verschillende groepen gepasseerd. Nadat eerst in de openbare vergadering mede- deelingen omtrent deze „moeilijkheden" *aren gedaan, werden deze besprekingen ln huishoudelijke vergadering voortgezet. Daarbij bleef een gedeelte der Wijnkoopi- anen buiten de deur. Toen de discussies binnenskamers wat warm geloopen waren, werden de deuren geopend en aan de on geveer vijftien mannen en vrouwen, die buiten wachtten, gezegd, dat de vergade- ring weder toegankelijk was. Toen deze menschen binnenkwamen, werden zij door een „knokploeg" met roode banden om van orde hadden opgeworpen, zonder dat iemand hiervoor opdracht had gegeven, tegengehouden. Uit de zaal werd geroe pen, dat men naar binnen mocht en dit geschiedde ook. Daarna ontstond een hèlsch kabaal; een der aanwezigen, dr. Koch, trapte met een paar forsche trap pen een tafeltje in elkaar en deelde de vier pooten uit teneinde de Wijnkoop delegatie de zaal uit te slaan. Een groep, bestaande uit den heer en mevrouw Brom- mert, Woelders en Stan Ponsen, was tot dicht bij het podium genaderd en werd hier van verschillende zijden aangevallen. Speciaal Brommert moest het ontgelden, zijn vtouw drong tusschen de vechtenden in en smeekte de aanvallers haar man niet zoo te mishandelen. Het Tweede Kamerlid Lou de Visser sprong van het podium, sloeg een der Wijnkoopsmannen met een knuppel-wandelstok op het hoofd, zoodat de man bewusteloos neerviel. Me vrouw Brommert, die hem verzocht haar man te bevrijden, kreeg met denzelfden stok een slag op het hoofd, zoodat zij neer viel. Terwijl de vrouw op den grond lag, daalde de stok voor den tweeden keer op haar neer. Verscheidenen „officieelen" communisten werd dit te bar, en onder het uitroepen van „laffe vrouwenbeul" drong men de Visser op zij. Inmiddels was de vechtpartij algemeen geworden en op dat oogenblik greep de Êolitie in. Arrestaties vonden niet plaats, [et congres is later onder politiebewa king voortgezet. DUITSCHE INVASIE VOOR DEN STRIJD TEGEN URUGUAY. De belangstelling voor'den wedstrijd Duitschland—Uruguay, waarvan men onder »sport« een uitvoerig verslag vindt, is van Duiische zijde enorm geweest. Bij tientallen kwamen de auto's Zaterdag- misschien' van Nobite zelf afkomstig is, en waarin gevraagd) wartób om' hulp -te zenden -naar Frans Jozef-land1, waar de „Italia" zou geland zij». Er zal zoo spoedig mogelijk een Hulpexpeditie uitgezonden worden, die zich langs de Noordkust van Nova Zombie naar Frans Jozefla-nd «al begeven. Uit Berlijn 'komt een mededeeling die het bovenstaande berucht schijnt te bevestigen. Een officieel draadloos bericht uit 'Moskou, dat alcaar is opgevangen, bevat een m-edte- deelin-g van Oemsjiiicht, dien voorzitter van de Russische vereeniging van vrienden van ce luchtischeepvaart, dat eeni Russisch draadloos amateurs-station te Wosroesee- ritsj aan het Onegameer noodseinen van de „Itaiiia" heeft ontvangen. De seinen waren afkomstig van Frans Jozefl&nd, maar de plek waar het luchtschip zich bevondi, m-oest niet te verstaan zijn geweest; andere radio amateurs moeten deze seinen eveneens heh-hen entvanigen. De golflengte was 38 a 36 M. wat, volgens Wclff met dito van de J'taüa" overeen kan komen. Het Mosko-u- sche comité tot hulp van de expeditie houdt de berichten voor echt en gelooft, dat No- bile ergens op Frans Jozefsland terecht meet zijn gekomen. DE VLIEGTOCHT OVER DEN STILLEN OCEAAN. Het verloop van de eerste vlucht Over het eerste met succes afgelegde deel, dat 't gebruik van trlplexhout onge schikt is voor de tropen, daar de hout- lagen elkander spoedig loslaten. Hij oor deelt voor toestellen, die gebouwd zijn op beperkte snleheden, door luchtrgekoelde motoren het best, daar het gewicht daar door minder wordt evenals het aantal kwetsbare plekken. Ten slotte acht de Britsche expert de luchtverbinding Enge landAustralië met gebruikmaking van landingsgelegenheden mogelijk in veer tien dagen tijds. EUROPA—AMERIKA V.V. Vla Groenland. Naar het dagblad „Politiben" te'Kopen hagen verneemt, hebben de onderhande lingen tusschen den Amerikaansohen vlie ger Richard Hassel en het Doensche Groenland departement een. gunstig ver loop gehad. Er zal een aanvullings-station in gereedheid gebracht worden aan het einde van den 200 km langen Zuid-Stroem- fjord in Groenland. Daarvan zal Hassel gebruik maken, wanneer hij zijn vlucht van Qhlcago naar Stockholm via Groen land en IJsland onderneemt. Ook Charles Llndbergh heeft deze rustplaats noodig. wanneer hij in den a.s. herfst van New York naar Londen vliegt. De voorbereidingen in Groenland zijn reed® in den loop van den winter getrof fen door den Deenschen onderzoeker Hei- deel van het g.deelte Oakland-Honoloeloe werd zonder opzienbarende gebeurtenis sen afgelegd. De motoren werkten prach tig met gelijkmatige snelheid. Nadat men de helft van den afstand had afgelegd, begon de eerste moeilijk heid. Hei vliegtuig raakte In een lucht zak, waardoor het ongeveer 160 meter middag reeds over de grens. En Zondag omlaag viel, voor de bestuurder het weer deel van den tocht van Kingsford Smith ge Bangsted, zoo juist in Kopenhagen naar Australië geeft d-e New York Herald teruggekeerd. Bangsted heeft in Groen- nog eenige bijzonderheden. Het eerste land overwinterd met de Hobbs expeditie. was 't «Deutachland ueber alles* in en om het Centraal Station, waar verschei dene extra treinen uit Dortmund, DUssel- dorf, Keulen en Aken aankwamen, aan voerende eenige duizenden Duitschers, die den voetbalwedstrijd van hun land met Uruguay wilden bijwonen, zoo schrijft »De Crt.« Heelemaal uit Beteren. Er was ook een Jeugdige Beier, die heelemaal uit München, van stad tot stad fietsende met den >Rücksack« op zijn rug naar Amsterdam was gekomen. Zeker een mooie prestatie uit een sportief oog punt. Helaas had hij geen entrée kaart voor het Stadion, en zoo was de lange reis tevergeef sch geweest. Desuppoost kon hem niet toelaten, maar. de ijeiereche jongen iiet zich niet afschrikken, maar zwom het kanaal over, om druipnat de steenen vesting van den andëren kantte bestormen. Ook daar hield echter een suppoost hem tegen. Op dit oogenblik kwam de hoofdop zichter van het Stadion, de heer Van Veen tusschenbeide, die de prestatie van den jongen man zoo aardig vond, dat hij hem een plaats op de eere-trlbune verschafte. Zoo heeft hij tooh nog den wedstrijd kun-1 nen bijwonen. De toevoer van auto's was nog grooter dan Woensdagavond. Er waren er zeker ruim 4000 bij het Stadion. kon oprichten en d-e goede richting weer werd hersteld, Van t-oen af tot zonsop gang had men moeite met de radio. Kort na zessen in den morgen meldde een radiobericht van de vliegers: „land ln 't zfcht!", maar hun juichkreet werd &poedig gesmoord-, toen ze merkten, dat h-et beloofde land slechts een zware wolk- bank was. Het vliegtuig vloog er door heen, waardoor men absoluut geen uit zicht meer had' en wat den navigator be lette zijn richting te bepalen. Hun radio-berichten vroegen nu om gegeven® voor de richting en zij voegden er aan toe: „in de wolken gevangen, de batterijen worden zwakker en die brand stof vermindert." Later seinden ze „het Is een strijd- tegen de brandst-of." Een geweldige menigte wachtte dé vlie gers op het Wheeles-veld op en bereidde iien een daverende ontvangst. Een eska der van Ameriknansche vliegtuigen be geleidde de Southern. Croas nèar het veld. Klngfordt Smlth o.s. zijn niet de eer sten di-e het traject Callfomië—-Hawai- ellanden met goed gevolg hebben be proefd. In Juni van het vorige jaar slaagden de Amerlkaansche vlieger-officieren Maitland en Hegeberger er in, den af stand af te leggen. Ze deden het in 25 u. 48 De volgende .maand vlogen Emest Smith en Emory Bronte eveneen® naar de Hawai-eilanden. Het opraken van de benzine dwong hen echter al op het eiland Molokai te dalen, In Augustus '27 kwamen er ongeluk ken, Vier vliegtuigen vertrokken om mede te dingen naar een prijs, uitgeloofd voor een vliegtocht naar Honoioeloe. Twee vliegtuigen kwamen aan beide waren het éénvlakken, het perste be- Het is. te verwachten, dat dit station in de toekomst een belangrijke rol zal ver vullen in de ontwikkeling van het regel matige trans-atlantlsche verkeer, LONDEN—KARACHI HEEN EN WEER IN 8 DAGEN. Kapitein Bernard gaat volgende week ln een Fokker-ééndekker van Londen naar Karachl en terug om de mogelijkheid van een snel postvervoer tusschen Londen en Indië te bewijzen. Volgens zijn bereke ningen kan hij ln 8 dagen in Londen terug zijn, waarbij hij dan zelfs nog vijf uur speling heeft voor een onvoorzien kort oponthoud. De hertogin vfin Bedford, die reeds veel met kapitein Barnard ge vlogen heeft, zal hem hoogstwaarschijn lijk op zijn recordproefvlucht vergezellen. zouden let® minder moeilijk voor haar zijn. Een iet® betere woning word door haar gehuurd en de laatste jaren zouden zonder zorg zijn! Helaas! de roofvogel lag op den loer en haar werd te kennen, gegeven, dat zy eerst aan Vader Staat suoce&sierecht be talen moest ten bedrage van 646. I® het wonder dat zij zich wanhopig gevoelde? Zonder die nalatenschap zou zij moe ten leven van 271, te veel om dood te gaan, maar te weinig om te leven! Maar al® zij nu maar even een sommetje van 645 wil betalen, dan krijgt ze daar door ruim 1000 per jaar en zij is gered! Haar i® nu te kennen gegeven, dat er vermoedelijk wel kans op bestaat dat er een regeling gemaakt kan worden, wnar- door zB in termijnen die schuld kan af betalen! Hoe groot die nflossing zal moe ten zijn, is nog niet bekend, maar daar zullen toch zeker minstens drie jaar voor noodig zijn, want meer dan een 200 per jaar zal zij niet kunnen aflossen en als dan die drie jaren voorbij zijn, ja, dan is de betrokkene, die nu al ln de 70 Ja, ook weer drie jaar ouder en, ais zij dan nog tot de levenden behoort, zal zij eindelijk kunnen genieten van haar inkomen van 1021. Zoo vergalt Vader Staat het leven van oude en arme menschen! Maaris dat belasting naar ver mogen en draagkracht? Het lijkt meer op roof en diefstal. (Telegr.) HET TIJDSRECORD VOOR VLIEG TUIGEN WEER GEBROKEN. „EIGEN VLIEGTUIG". Sedert eenige dagen, schreef het Soer. Hbl. begin Mei, kan men in den namiddag boven Soerabaja een teer klein vlieg toestel zien zweven. Het geluld, dat de motor maakt,, doet den toeschouwer sterk denken aan een motorfiets, die niet goed op dreef is, maar van den anderen kant wekt de zekerheid, waarmede het vlieg tuig zich door het luchtruim beweegt, weer onze bewondering op. Niet een ieder zal weten, dat dit toestel, een één-peraooni Pander, wordt bestuurd door den heer De Quaay, procuratiehouder van de N.V. Velodröme, die eenige Jaren geleden, toen hij nog te Semarang vertoefde, het toestel liet uitkomen. De motor maakt dit eigenaardige ge luld, omdat het een drie-oyllnder is, met een niet al te hoog toerental, het gon- ,,n» zend geluld, zooals wij dat van andere Berlijn, 2 Juni. Het wereldrecordvl.ie-1viieflrtuigen gewoon" zijn, kan daarvan gen aan één stuk, dat op naam stond van uj(eraar(j njet worden verwacht. de Amerlkaansche vliegers Stinson en, Haldeman, die eind Maart 58 uur en 86 minuten achtereen ln de lucht waren ge bleven, is thans gebroken door de Ita- Het is een toestel dat niet erg gemak kelijk wordt gevlogen. Doordien het zoo lloht is, luistert het zeer nauw naar leder» Btuurbeweging en overtrekken van het Mussolini heeft opdracht gegeven, dat 1,1 m een speciaal watervliegtuig van het type véém lakken, v, ^e- 8 66 gisteren van het vlieekamD Seato 1 door Arthur Goebel, het tweede gisteren van het vliegkamp Sesto. Calendo zou vertrekken om zioh ln snelle S®man®ebvreerd door Martin Jensen, «tappe's naar de Koningsbaai te begeven £®ld® an<te*e Afstellen veronge- en daar met de Noorsche en Zweedsohe luk'en' O^hoon langdurige nasporin- vliegtuigen mee te werken aan het op- ®en gehouden, werd niet® meer von TriIaerfiiInon sporen van het verdwenen luchtschip. Majoor Maddalena, door zijn rondvlucht van de vliegtuigen gevonden En thans zijn dan de twee Australiërs Europa om ven den vorlgen herfst ook i.nl.^a?™Ad® Southern hier te lande wel bekend, zal het vliegtuig besturen. De Zweedsche regeering heeft het aan tal vliegtuigen van haar expeditie op 8 gebracht, met een bemanning van in totaal 12 koppen, gekozen uit de beste vliegers van leger en vloot. De expeditie is gereed tot vertrek en wacht het teeken tot gaan af van de Noren, die het voorbe reidend werk op zich genomen hebben. De motor-walvlschvaarder „Braganza", die door de Itallaansche regeering is ge charterd om te helpen bij de reddingspo- fingen van de bemanning d-er „Italia", is aterdagavond om 7.40 vertrokken naar het noorden van Spitsbergen. Het is een kleine snelle boot van 850 ton, die spe ciaal geschikt is voor de Poolvaart. Ge Cros® weer gelukkig geweest Barking Sands (Kauai-elland. Hewai- eilanden. 2 Juni. De Southern Cross Is hier aangekomen uit Honoloeloj, op hon derd zeemijl van hier. Bij het aanbreken van den dag zal de tocht worden voort gezet naar Soeva (Fidaji-ellanden). Kauai, 8 Juni. Vijf uur 20 m. pl. tijd is de Southern Cross van hier vertrokken. New York, 8 Juni. Blijkens een uit Kauai (Hawal-ellanden) ontvangen tele gram, is daar een draadloos bericht ont vangen, behelzende, dat de Southern Cross zich op 910 mijl van Kauai bevond. Mede werd gemeld, dat de motoren ietwat on geregeld waren beginnen te loopen, maai liaansche vliegers Arturo F»rarin en toeate] du|"zeer wel mogelijk, met als majoor del Prete. Ze stegen 81 Mei des g6V0ig een vait Daarentegen ls de lan- morgens om kwart over v«f met 6600 kilo 3lngJnelheld weeP 2eer laag, zoodat het benzine aan boord op van het vliegveld grootste gevaar van de vliegerij, te lan- Monte Cello bi) Rome en bleven tot van- d nlet zoo geVaarlijk is als met snelle avond half vijf, dus 68 uur en 80 min. in iUChttoestellenr d® b?,a^ d,ie be8chr®vJ;"'Intusschen zal de heer De Quaay ver- 74 K.M. Het vliegtuig was van een nieuw moedellJk wel nog geruimen tjjd de eenige type met een Flatmotor van 600 P.K. HET TIJDRECORD OPNIEUW GEBROKEN. Zaterdagochtend 6 uur, 40 minuten, 18 seconden zijn adjudant-vlieger Crooij en Soerabajaan zijn, die er een privé tuig op nahoudt I vlieg- LINDBERGH. Van het Kapitool naar de Tarpeleche sergeant-vlieger Groenen van het mlli- rots ls een korte afstand. Dat hebben vele talr vliegveld te Thienen met een esca drille-vliegtuig opgestegen met de bedoe llng het wereld-tljdrecord vliegen te ver- grooten in deze wereld ervaren. Dit er vaart thans de tot voor kort nog allerpo- pulalrste Amerikaan, Llndbergh. De arme beteren. Zij vlogen in een cirkelvlucht Jongen heeft zoo verschrikkelUk veel last rond de Belgische vliegve den en werden Van de belangstelling der menigte dat hij viermaal daags btwen Thienen door een bij een recent bezoek te Amarillo ln Texas ~ar vl^irtuig ln de lucht geravitailleerd, eindelijk eens zijn goed humeur vefloor lonH nünnB, ^rA7HV<i te Jn ^ge" 60 onll®bbelijk was geworden tegen de bs- Und f»8 uur 47 minuten 60 seconden, langstellende menschen. zoodat zij gedurende 60 uur, 7 minuten, 82 seconden hebben gevlogen en het wereld record hebben gebroken. WILKDfS EN EIELSON. De Noordpoolvllegom komen naar Amsterdam. Wolff melddt dd. Zaterdag uit Berlijn: De Noordpoolvllegers Wilkins en Elel- son zullen Maandag Berlijn verlaten ln het gewone verkeersvliegtuig van de route Berlijn—Amsterdam. Waarschijnlijk zul len zij tot Woensdag in Amsterdem blij ven en zich per vliegtuig naar Londen begeven. hoopt wordt, dat h-et schip in sta'at zal" dat er geen gevaar bestond. De snelheid zijn om betrekkelijk gemakkelijk vooruit te komen tusschen het drijf ijs, -en de kust- ijn- zoo dicht mogelijk zal kunnen nade ren. Het «chip 1® toegerust met een radio toestel en neemt een voldoende hoeveel heid' proviand sn materialen van allerlei aard mes. Een Groenlandsch aanbod. De afdeellng Groenland van het Deen- was afwisselend, doch gemiddeld 80 mij en met onzekere vlucht Twee-derde van den afstand HonoloeloeSuva afgelegd. Het laatste bericht, gisteravond 10 urn van Kingsford Smlth in zijn Southerr Cross ontvangen, ls dat de vlieger zor juist de Phoenix-eilanden gepasseerd wa ren op weg naar Suva, waarmee zij onge sche ministerie van binnenlandsche zaken d®j ai?, ^0n0^06}0e— ïeeft via het departement van buitenland- sche zaken aan de Itallaansche regeering laten weten, dat de twee Groensche stoom schepen, die eind Juli naar de Oostkust van Groenland vertrekken, in staat zullen zijn elke gewenschte expeditie ter opspo ring van de Italia aan boord te nemen, in- heeft een persgesprek gehad met Cave dien dan het vermiste luchtschip nog niet Brown, leider van het escadrille van vlei gevonden mocht zijn, en dat de afdeeling vllegbooten van de Britsche Royal Aii Suva afgelegd hadden. Alles was wel aai boord, behalve het nog nu en dan onregel matig aanslaan van één der motoren. LUCHTDIENSTEN. Soerabaja, 2 Juni. Het Soer. Handelsblad gaarne bereid is allen gewenschten steun te verleenen. Een bericht van Noblle? Nood seinen van Frans Jozefsland. De centrale commissie voor de opsporing van Noblle en- ce „Italia-" -te Oslo beeft gis- Force, die den archipel bezochten. Hei gesprek liep over luchtdiensten in Neder. Iandi9ch-Indlë. De heer Brown zag geen enkel bezwaar tegen het gebruik in Indië van geheel metalen vllegbooten en geloof de niet, dat de inwerking van het kllmaai op het metaal dusdanig zou zijn, dat hei gebruik van dat materiaal ontraden zoi adB wBuaisswiasea looxs hssft oatviagsn, dis tosstellan uit dtn beo» sn was van oor- HOE DE FISCUS ONS PLUNDERT. Dat is aan Llndbergh puur-kwalljk ge nomen. De Amarllla Globe, een plaatse lijk blad bevatte een fel hoofd-artlkel te gen den vlieger die van „een gezwollen hoofd" (d.L verwaandheid) beschuldigd werd. De stugheid van Llndbergh wordt hem zoo erg aangerekend, dat hij stapels woedende brieven en telegrammen ont vangt, en dat er politiebescherming voor „Lucky Llndy" is gevraagd. Wat „belasting naar draag kracht" heet.... Men schrijft aan de Telegr.: Een dame van vergevorderden leeftiid hebben 65 boeren van dit aanbod ge ilt den beschaafden - ,*t u EEN STADJE ONDER DEN HAMER. Amersham, een stadje van ruim 4000 zielen ln Bucklnghamahlre, ls twee eeu wen lang het eigendom geweest van land- heeren uit het geslacht Tyrwhill Drake, tot de tegenwoordige landheer besloot het te veilen. Op alle hulzen waren roode papleren met een nummer geplakt en achtereenvolgens werden zij verkocht. Hij had menig bod gekregen van groote combinaties, maar uit vrees dat Amers ham tot een tuinstad gemaakt zou wor den, had hij den inwoners gelegenheid gegeven de hulzen, waarin zij woqnden, voor betrekkelijk lagen prijs te koopen. burgerstand zajz bruik Bemaakt °ok een sroot aantal iansjom rond te komen met een inkomen andere bewoners hebben er parten van ge- be- - an 007 per jaar. Dit „inkomen" uc- jtond uit rente van haar vaders erfdeel V16 verhoogd met de 8 ouderdoms rente, per jaar 156. Deze 271 werden loor een toelage van een eenigszlna ver trokken. Drie-en-dertig eigendommen werden Donderdag, toen de veiling gehouden werd, opgehouden, en de overige brachten te zamen 11.600 op, wat een klein bedrag nogende vriendin met 886 oer laar 0n zou bewijzen dat oude huizen en aangevuld tot 007. Daar kwam zii mee hulsJes in Engeland niet duur zijn. end! Ho«? Dat zal voor de meesten een kbdheer Drake is zeer voldaan, dat -•aadsel zijn; dat hier fatsoenlijke armoede bet gedeelte van zijn elgendom- t el eden werd, behoeft echter geen be- men overgegaan is aan menschen die te Amersham wonen. •oog Kc ort geleden echter komt die vriendin \?ve^den- maar het bleek, dat zij de ichterblijvende niet vergeten had: zij ïad er voor gezorgd, dat een tweetal evensverzekeringen haar per Jaar )edrag zouden opleveren van 750 een per BERLIJN—PARIJS. Per vlctorla. De Berlljnsche aapjes-koetsier, die den aar. Dit bedrag zou komen in plaats van afstand Berlijn—Parijs met zijn eigen ie tot nu toe genoten 886. open-rijtuigje aflegt, werd gisterenochtend t118 rekenen op een inkomen te Parijs verwacht. Een van de Parijsche an 1021 per jaar. bladen bevat alvast een foto van den Dat was voor haar, die dé kunet ver- sportleven koetsier, zijn paard en het taan had om met 607 rond te komen, rijtuigje, een gewone open Victoria en het en ware uitkomst en de weinige levens- geheel ziende beseft men, dat met het aren, die haar naar mensohelijke ge- verdwijnen van dit vervoermiddel iets be dachten nog geschonken zouden worden, - koorlijka ls te loor gegaan. a.wflfl fl 1 tnosiol onfl nnon erörwrrtrt alrt fifi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2