UIT DE WIJDE WERELD
BINNENLAND
LUCHTVAART.
DE OPSPORING VAN DE ITALIA.
VERDUISTERING VAN 80.000?
Batavia, 4 Juni. Raden Haroen al Rasjid,
Wedana aan het kantoor van den adviseur
voor Inlandsche zaken, is gearresteerd
in verband met een verduistering van
ruim i 80,000. De gearresteerde was
reeds sinds jaren belast met de regeling
van de particuliere geldzaken tusschen
bedevaartgangers en hun op Java ach
tergebleven familieleden. Deze transacties
gingen vaak over geldvermakingen en
geldontvangsten tot belangrijke bedragen.
De leiding van den dienst koesterde sinds
lang reeds verdenking tegen gearresteerde.
Bij een onderzoek van de kantoorkas
constateerde men een tekort van f 800,
waarop de betroffen ambtenaar onmid
dellijk in zijn functie gesohorst werd en
aan de politie overgeleverd. Daarna werd
van verschillende kanten bewijsmateriaal
aangevoerd betreffende door hem ontvan
gen, maar niet verantwoorde particuliere
bedragen van Mekkagangers. Voorloopig
blijft hij drie dagen in arrest, waarna de
Raad van Justitie of de Landraad zullen
uitmaken, of het arrest gehandhaafd
blijft. Haroen al Rasjid bad reeds 26
dienstjaren. Hij is vrij gefortuneerd en
bezit huizen en een auto, waarop thans
beslag gelegd is. Reeds bekende hij zijn
schuld in verband met het geconstateerde
tekort in de kantoorkas.
STAKING BIJ DE REEDEBIJEN
TE BOTTERDAM.
Twee honderd man bfl de
actie betrokken.
Zaterdagmorgen is het personeel van
de drie te Rotterdam gevestigde Rijn-
beurtvaartreederijen, n.L de firma Kö-
nigsfeld', de Holland-Rijn Mij. en de Vola
Transport Mij., in staking gegaan. Deze
«taking houdt venband met het oonfllot
op den Boven-Rijn. Het personeel heeft
een bijslag verzocht van 8 per week
voor het varen in Duitschland. Voor over
uren in Rotterdam tot 'g avonds tien uur
wordt 76 cent gevraagd', van 's avonds
tien uur tot 'a morgena zeven uur 86 oent
en na Zaterdagmiddag één uur efeneens
86 et. Voorts worden verschillende ver
beteringen in de arbeidsvoorwaarden ver-
zocht.
In totaal zijn ongeveer tweehonderd
man in staking gegaan.
EXCURSIES
NAAR DE
WERKEN.
ZUIDERZEE
Naar de directie der Zuiderzeewerken
meedeelt, zullen, ten einde allen, die zulks
wenschen, in de gelegenheid te stellen,
de in uitvoering zijnde werken onder ge
leide te bezichtigen, in den loop van dezen
zomer vier één-daagsche excursies wor
den georganiseerd met de reserve-stoom
boot van het spoorwegveer Enkhulzen—
Stavoren, waarbij de directie der Neder-
landsche Spoorwegen zal zorgen voor
goedkoope treinen naar en van de plaats
van afvaart. Aan boord van de stoomboot
zullen dan van de zijde der direotle van
de Zuiderzeewerken de noodige inlichtin
gen worden verstrekt en zal aan de be
zoekers een korte beschrijving met
kaartje van de te bezichtigen werken wer
den uitgereikt.
In Den Oever op Wieringen en op het
Kornwerderzand zal gelegenheid worden
(fegeven, aan land te gaan en ónder ge
elde de daar in uitvoering zijnde werken
te bezichtigen, en verder zal op korten
afstand worden gevaren langs de bij Me
demblik en op de Oude Zeug (tusschen
deze plaats en Den Oever) in uitvoering
zijnde dijkwerken.
De excursies, waarvan twee zullen
plaats vinden van Enkhulzen uit en twee
van Harllngen uit, zijn bepaald op ds
onderstaande dagen:
1°. op Woensdag 18 Juli van en na:
Enkhuizen in aansluiting aan een gocJ-
koopen trein uit en in de richting Rotte
dam—'s-Gravenhage-Amsterdam, met aan
sluiting uit en naar de richtingen Utrecht
en Amersfoort;
2°. op Woensdag 16 Augustus van Har
llngen, in aansluiting aan een goedkoopen
trein uit de richting Nieuweschans—Gro
ningen—Leeuwarden, en terug via Stave
ren—Leeuwarden
8°. op Dinsdag 28 Augustus van en
naar Enkhuizen in aansluiting aan een
goedkoopen trein uit en naar de richting
's-Hertogenbosch—Tilburg;
4°. op Woensdag 29 Augustus van Har-
lingen, in aansluiting aan een goedkoopen
trein uit de richting Oldenzaal—Zwolle, en
terug via Staveren—Leeuwarden,
De directie der Nederlandsche Spoor
wegen zal te zijner tijd verdere mededee-
lingen doen omtrent de tijden van aan
komst en vertrek der treinen, zoomede
omtrent de spoorweg- en bootkosten.
COMMUNISTEN ONDER ELKAAR.
Zondag is te Amsterdam een congres
gehouden van de Nederlandsche sectie
der Internationale Arbelter-Hilfe, dat,
volgens het verslag in Het Volk geëin
digd is in een vechtpartij, waarbij een
aantal gewonden zijn gevallen. Men weet,
dat er een officieele Communistische
Partij in ons land is en een opposltionee-
le; bij de voorbereiding van dit congres
was dan ook al het noodige tusschen de
verschillende groepen gepasseerd. Nadat
eerst in de openbare vergadering mede-
deelingen omtrent deze „moeilijkheden"
*aren gedaan, werden deze besprekingen
ln huishoudelijke vergadering voortgezet.
Daarbij bleef een gedeelte der Wijnkoopi-
anen buiten de deur. Toen de discussies
binnenskamers wat warm geloopen waren,
werden de deuren geopend en aan de on
geveer vijftien mannen en vrouwen, die
buiten wachtten, gezegd, dat de vergade-
ring weder toegankelijk was. Toen deze
menschen binnenkwamen, werden zij door
een „knokploeg" met roode banden om
van orde hadden opgeworpen, zonder dat
iemand hiervoor opdracht had gegeven,
tegengehouden. Uit de zaal werd geroe
pen, dat men naar binnen mocht en dit
geschiedde ook. Daarna ontstond een
hèlsch kabaal; een der aanwezigen, dr.
Koch, trapte met een paar forsche trap
pen een tafeltje in elkaar en deelde de
vier pooten uit teneinde de Wijnkoop
delegatie de zaal uit te slaan. Een groep,
bestaande uit den heer en mevrouw Brom-
mert, Woelders en Stan Ponsen, was tot
dicht bij het podium genaderd en werd
hier van verschillende zijden aangevallen.
Speciaal Brommert moest het ontgelden,
zijn vtouw drong tusschen de vechtenden
in en smeekte de aanvallers haar man
niet zoo te mishandelen. Het Tweede
Kamerlid Lou de Visser sprong van het
podium, sloeg een der Wijnkoopsmannen
met een knuppel-wandelstok op het hoofd,
zoodat de man bewusteloos neerviel. Me
vrouw Brommert, die hem verzocht haar
man te bevrijden, kreeg met denzelfden
stok een slag op het hoofd, zoodat zij neer
viel. Terwijl de vrouw op den grond lag,
daalde de stok voor den tweeden keer op
haar neer. Verscheidenen „officieelen"
communisten werd dit te bar, en onder
het uitroepen van „laffe vrouwenbeul"
drong men de Visser op zij.
Inmiddels was de vechtpartij algemeen
geworden en op dat oogenblik greep de
Êolitie in. Arrestaties vonden niet plaats,
[et congres is later onder politiebewa
king voortgezet.
DUITSCHE INVASIE VOOR DEN
STRIJD TEGEN URUGUAY.
De belangstelling voor'den wedstrijd
Duitschland—Uruguay, waarvan men
onder »sport« een uitvoerig verslag vindt,
is van Duiische zijde enorm geweest. Bij
tientallen kwamen de auto's Zaterdag-
misschien' van Nobite zelf afkomstig is, en
waarin gevraagd) wartób om' hulp -te zenden
-naar Frans Jozef-land1, waar de „Italia" zou
geland zij». Er zal zoo spoedig mogelijk een
Hulpexpeditie uitgezonden worden, die zich
langs de Noordkust van Nova Zombie naar
Frans Jozefla-nd «al begeven.
Uit Berlijn 'komt een mededeeling die het
bovenstaande berucht schijnt te bevestigen.
Een officieel draadloos bericht uit 'Moskou,
dat alcaar is opgevangen, bevat een m-edte-
deelin-g van Oemsjiiicht, dien voorzitter van
de Russische vereeniging van vrienden van
ce luchtischeepvaart, dat eeni Russisch
draadloos amateurs-station te Wosroesee-
ritsj aan het Onegameer noodseinen van de
„Itaiiia" heeft ontvangen. De seinen waren
afkomstig van Frans Jozefl&nd, maar de
plek waar het luchtschip zich bevondi, m-oest
niet te verstaan zijn geweest; andere radio
amateurs moeten deze seinen eveneens
heh-hen entvanigen. De golflengte was 38 a
36 M. wat, volgens Wclff met dito van de
J'taüa" overeen kan komen. Het Mosko-u-
sche comité tot hulp van de expeditie houdt
de berichten voor echt en gelooft, dat No-
bile ergens op Frans Jozefsland terecht
meet zijn gekomen.
DE VLIEGTOCHT OVER DEN
STILLEN OCEAAN.
Het verloop van de eerste vlucht
Over het eerste met succes afgelegde
deel, dat 't gebruik van trlplexhout onge
schikt is voor de tropen, daar de hout-
lagen elkander spoedig loslaten. Hij oor
deelt voor toestellen, die gebouwd zijn op
beperkte snleheden, door luchtrgekoelde
motoren het best, daar het gewicht daar
door minder wordt evenals het aantal
kwetsbare plekken. Ten slotte acht de
Britsche expert de luchtverbinding Enge
landAustralië met gebruikmaking van
landingsgelegenheden mogelijk in veer
tien dagen tijds.
EUROPA—AMERIKA V.V.
Vla Groenland.
Naar het dagblad „Politiben" te'Kopen
hagen verneemt, hebben de onderhande
lingen tusschen den Amerikaansohen vlie
ger Richard Hassel en het Doensche
Groenland departement een. gunstig ver
loop gehad. Er zal een aanvullings-station
in gereedheid gebracht worden aan het
einde van den 200 km langen Zuid-Stroem-
fjord in Groenland. Daarvan zal Hassel
gebruik maken, wanneer hij zijn vlucht
van Qhlcago naar Stockholm via Groen
land en IJsland onderneemt. Ook Charles
Llndbergh heeft deze rustplaats noodig.
wanneer hij in den a.s. herfst van New
York naar Londen vliegt.
De voorbereidingen in Groenland zijn
reed® in den loop van den winter getrof
fen door den Deenschen onderzoeker Hei-
deel van het g.deelte Oakland-Honoloeloe
werd zonder opzienbarende gebeurtenis
sen afgelegd. De motoren werkten prach
tig met gelijkmatige snelheid.
Nadat men de helft van den afstand
had afgelegd, begon de eerste moeilijk
heid. Hei vliegtuig raakte In een lucht
zak, waardoor het ongeveer 160 meter
middag reeds over de grens. En Zondag omlaag viel, voor de bestuurder het weer
deel van den tocht van Kingsford Smith ge Bangsted, zoo juist in Kopenhagen
naar Australië geeft d-e New York Herald teruggekeerd. Bangsted heeft in Groen-
nog eenige bijzonderheden. Het eerste land overwinterd met de Hobbs expeditie.
was 't «Deutachland ueber alles* in en
om het Centraal Station, waar verschei
dene extra treinen uit Dortmund, DUssel-
dorf, Keulen en Aken aankwamen, aan
voerende eenige duizenden Duitschers,
die den voetbalwedstrijd van hun land
met Uruguay wilden bijwonen, zoo schrijft
»De Crt.«
Heelemaal uit Beteren.
Er was ook een Jeugdige Beier, die
heelemaal uit München, van stad tot stad
fietsende met den >Rücksack« op zijn rug
naar Amsterdam was gekomen. Zeker
een mooie prestatie uit een sportief oog
punt. Helaas had hij geen entrée kaart
voor het Stadion, en zoo was de lange
reis tevergeef sch geweest. Desuppoost kon
hem niet toelaten, maar. de ijeiereche
jongen iiet zich niet afschrikken, maar
zwom het kanaal over, om druipnat de
steenen vesting van den andëren kantte
bestormen. Ook daar hield echter een
suppoost hem tegen.
Op dit oogenblik kwam de hoofdop
zichter van het Stadion, de heer Van Veen
tusschenbeide, die de prestatie van den
jongen man zoo aardig vond, dat hij hem
een plaats op de eere-trlbune verschafte.
Zoo heeft hij tooh nog den wedstrijd kun-1
nen bijwonen.
De toevoer van auto's was nog grooter
dan Woensdagavond. Er waren er zeker
ruim 4000 bij het Stadion.
kon oprichten en d-e goede richting weer
werd hersteld, Van t-oen af tot zonsop
gang had men moeite met de radio.
Kort na zessen in den morgen meldde
een radiobericht van de vliegers: „land
ln 't zfcht!", maar hun juichkreet werd
&poedig gesmoord-, toen ze merkten, dat
h-et beloofde land slechts een zware wolk-
bank was. Het vliegtuig vloog er door
heen, waardoor men absoluut geen uit
zicht meer had' en wat den navigator be
lette zijn richting te bepalen.
Hun radio-berichten vroegen nu om
gegeven® voor de richting en zij voegden
er aan toe: „in de wolken gevangen, de
batterijen worden zwakker en die brand
stof vermindert." Later seinden ze „het
Is een strijd- tegen de brandst-of."
Een geweldige menigte wachtte dé vlie
gers op het Wheeles-veld op en bereidde
iien een daverende ontvangst. Een eska
der van Ameriknansche vliegtuigen be
geleidde de Southern. Croas nèar het veld.
Klngfordt Smlth o.s. zijn niet de eer
sten di-e het traject Callfomië—-Hawai-
ellanden met goed gevolg hebben be
proefd.
In Juni van het vorige jaar slaagden
de Amerlkaansche vlieger-officieren
Maitland en Hegeberger er in, den af
stand af te leggen. Ze deden het in 25 u.
48
De volgende .maand vlogen Emest
Smith en Emory Bronte eveneen® naar
de Hawai-eilanden. Het opraken van de
benzine dwong hen echter al op het eiland
Molokai te dalen,
In Augustus '27 kwamen er ongeluk
ken, Vier vliegtuigen vertrokken om
mede te dingen naar een prijs, uitgeloofd
voor een vliegtocht naar Honoioeloe.
Twee vliegtuigen kwamen aan beide
waren het éénvlakken, het perste be-
Het is. te verwachten, dat dit station in
de toekomst een belangrijke rol zal ver
vullen in de ontwikkeling van het regel
matige trans-atlantlsche verkeer,
LONDEN—KARACHI HEEN EN WEER
IN 8 DAGEN.
Kapitein Bernard gaat volgende week
ln een Fokker-ééndekker van Londen naar
Karachl en terug om de mogelijkheid van
een snel postvervoer tusschen Londen en
Indië te bewijzen. Volgens zijn bereke
ningen kan hij ln 8 dagen in Londen
terug zijn, waarbij hij dan zelfs nog vijf
uur speling heeft voor een onvoorzien
kort oponthoud. De hertogin vfin Bedford,
die reeds veel met kapitein Barnard ge
vlogen heeft, zal hem hoogstwaarschijn
lijk op zijn recordproefvlucht vergezellen.
zouden let® minder moeilijk voor haar
zijn. Een iet® betere woning word door
haar gehuurd en de laatste jaren zouden
zonder zorg zijn!
Helaas! de roofvogel lag op den loer en
haar werd te kennen, gegeven, dat zy
eerst aan Vader Staat suoce&sierecht be
talen moest ten bedrage van 646.
I® het wonder dat zij zich wanhopig
gevoelde?
Zonder die nalatenschap zou zij moe
ten leven van 271, te veel om dood te
gaan, maar te weinig om te leven!
Maar al® zij nu maar even een sommetje
van 645 wil betalen, dan krijgt ze daar
door ruim 1000 per jaar en zij is gered!
Haar i® nu te kennen gegeven, dat er
vermoedelijk wel kans op bestaat dat er
een regeling gemaakt kan worden, wnar-
door zB in termijnen die schuld kan af
betalen! Hoe groot die nflossing zal moe
ten zijn, is nog niet bekend, maar daar
zullen toch zeker minstens drie jaar voor
noodig zijn, want meer dan een 200
per jaar zal zij niet kunnen aflossen en
als dan die drie jaren voorbij zijn, ja,
dan is de betrokkene, die nu al ln de 70
Ja, ook weer drie jaar ouder en, ais zij
dan nog tot de levenden behoort, zal zij
eindelijk kunnen genieten van haar
inkomen van 1021.
Zoo vergalt Vader Staat het leven van
oude en arme menschen!
Maaris dat belasting naar ver
mogen en draagkracht? Het lijkt meer op
roof en diefstal. (Telegr.)
HET TIJDSRECORD VOOR VLIEG
TUIGEN WEER GEBROKEN.
„EIGEN VLIEGTUIG".
Sedert eenige dagen, schreef het Soer.
Hbl. begin Mei, kan men in den namiddag
boven Soerabaja een teer klein vlieg
toestel zien zweven. Het geluld, dat de
motor maakt,, doet den toeschouwer sterk
denken aan een motorfiets, die niet goed
op dreef is, maar van den anderen kant
wekt de zekerheid, waarmede het vlieg
tuig zich door het luchtruim beweegt,
weer onze bewondering op. Niet een ieder
zal weten, dat dit toestel, een één-peraooni
Pander, wordt bestuurd door den heer De
Quaay, procuratiehouder van de N.V.
Velodröme, die eenige Jaren geleden,
toen hij nog te Semarang vertoefde, het
toestel liet uitkomen.
De motor maakt dit eigenaardige ge
luld, omdat het een drie-oyllnder is, met
een niet al te hoog toerental, het gon-
,,n» zend geluld, zooals wij dat van andere
Berlijn, 2 Juni. Het wereldrecordvl.ie-1viieflrtuigen gewoon" zijn, kan daarvan
gen aan één stuk, dat op naam stond van uj(eraar(j njet worden verwacht.
de Amerlkaansche vliegers Stinson en,
Haldeman, die eind Maart 58 uur en 86
minuten achtereen ln de lucht waren ge
bleven, is thans gebroken door de Ita-
Het is een toestel dat niet erg gemak
kelijk wordt gevlogen. Doordien het zoo
lloht is, luistert het zeer nauw naar leder»
Btuurbeweging en overtrekken van het
Mussolini heeft opdracht gegeven, dat 1,1 m
een speciaal watervliegtuig van het type véém lakken, v, ^e-
8 66 gisteren van het vlieekamD Seato 1 door Arthur Goebel, het tweede
gisteren van het vliegkamp Sesto.
Calendo zou vertrekken om zioh ln snelle S®man®ebvreerd door
Martin Jensen,
«tappe's naar de Koningsbaai te begeven £®ld® an<te*e Afstellen veronge-
en daar met de Noorsche en Zweedsohe luk'en' O^hoon langdurige nasporin-
vliegtuigen mee te werken aan het op- ®en gehouden, werd niet® meer
von TriIaerfiiInon
sporen van het verdwenen luchtschip.
Majoor Maddalena, door zijn rondvlucht
van de vliegtuigen gevonden
En thans zijn dan de twee Australiërs
Europa om ven den vorlgen herfst ook i.nl.^a?™Ad® Southern
hier te lande wel bekend, zal het vliegtuig
besturen.
De Zweedsche regeering heeft het aan
tal vliegtuigen van haar expeditie op 8
gebracht, met een bemanning van in
totaal 12 koppen, gekozen uit de beste
vliegers van leger en vloot. De expeditie
is gereed tot vertrek en wacht het teeken
tot gaan af van de Noren, die het voorbe
reidend werk op zich genomen hebben.
De motor-walvlschvaarder „Braganza",
die door de Itallaansche regeering is ge
charterd om te helpen bij de reddingspo-
fingen van de bemanning d-er „Italia", is
aterdagavond om 7.40 vertrokken naar
het noorden van Spitsbergen. Het is een
kleine snelle boot van 850 ton, die spe
ciaal geschikt is voor de Poolvaart. Ge
Cros® weer gelukkig geweest
Barking Sands (Kauai-elland. Hewai-
eilanden. 2 Juni. De Southern Cross Is
hier aangekomen uit Honoloeloj, op hon
derd zeemijl van hier. Bij het aanbreken
van den dag zal de tocht worden voort
gezet naar Soeva (Fidaji-ellanden).
Kauai, 8 Juni. Vijf uur 20 m. pl. tijd is
de Southern Cross van hier vertrokken.
New York, 8 Juni. Blijkens een uit
Kauai (Hawal-ellanden) ontvangen tele
gram, is daar een draadloos bericht ont
vangen, behelzende, dat de Southern Cross
zich op 910 mijl van Kauai bevond. Mede
werd gemeld, dat de motoren ietwat on
geregeld waren beginnen te loopen, maai
liaansche vliegers Arturo F»rarin en toeate] du|"zeer wel mogelijk, met als
majoor del Prete. Ze stegen 81 Mei des g6V0ig een vait Daarentegen ls de lan-
morgens om kwart over v«f met 6600 kilo 3lngJnelheld weeP 2eer laag, zoodat het
benzine aan boord op van het vliegveld grootste gevaar van de vliegerij, te lan-
Monte Cello bi) Rome en bleven tot van- d nlet zoo geVaarlijk is als met snelle
avond half vijf, dus 68 uur en 80 min. in iUChttoestellenr
d® b?,a^ d,ie be8chr®vJ;"'Intusschen zal de heer De Quaay ver-
74 K.M. Het vliegtuig was van een nieuw moedellJk wel nog geruimen tjjd de eenige
type met een Flatmotor van 600 P.K.
HET TIJDRECORD OPNIEUW
GEBROKEN.
Zaterdagochtend 6 uur, 40 minuten, 18
seconden zijn adjudant-vlieger Crooij en
Soerabajaan zijn, die er een privé
tuig op nahoudt I
vlieg-
LINDBERGH.
Van het Kapitool naar de Tarpeleche
sergeant-vlieger Groenen van het mlli- rots ls een korte afstand. Dat hebben vele
talr vliegveld te Thienen met een esca
drille-vliegtuig opgestegen met de bedoe
llng het wereld-tljdrecord vliegen te ver-
grooten in deze wereld ervaren. Dit er
vaart thans de tot voor kort nog allerpo-
pulalrste Amerikaan, Llndbergh. De arme
beteren. Zij vlogen in een cirkelvlucht Jongen heeft zoo verschrikkelUk veel last
rond de Belgische vliegve den en werden Van de belangstelling der menigte dat hij
viermaal daags btwen Thienen door een bij een recent bezoek te Amarillo ln Texas
~ar vl^irtuig ln de lucht geravitailleerd, eindelijk eens zijn goed humeur vefloor
lonH nünnB, ^rA7HV<i te Jn ^ge" 60 onll®bbelijk was geworden tegen de bs-
Und f»8 uur 47 minuten 60 seconden, langstellende menschen.
zoodat zij gedurende 60 uur, 7 minuten, 82
seconden hebben gevlogen en het wereld
record hebben gebroken.
WILKDfS EN EIELSON.
De Noordpoolvllegom komen
naar Amsterdam.
Wolff melddt dd. Zaterdag uit Berlijn:
De Noordpoolvllegers Wilkins en Elel-
son zullen Maandag Berlijn verlaten ln
het gewone verkeersvliegtuig van de route
Berlijn—Amsterdam. Waarschijnlijk zul
len zij tot Woensdag in Amsterdem blij
ven en zich per vliegtuig naar Londen
begeven.
hoopt wordt, dat h-et schip in sta'at zal" dat er geen gevaar bestond. De snelheid
zijn om betrekkelijk gemakkelijk vooruit
te komen tusschen het drijf ijs, -en de kust-
ijn- zoo dicht mogelijk zal kunnen nade
ren. Het «chip 1® toegerust met een radio
toestel en neemt een voldoende hoeveel
heid' proviand sn materialen van allerlei
aard mes.
Een Groenlandsch aanbod.
De afdeellng Groenland van het Deen-
was afwisselend, doch gemiddeld 80 mij
en met onzekere vlucht
Twee-derde van den afstand
HonoloeloeSuva afgelegd.
Het laatste bericht, gisteravond 10 urn
van Kingsford Smlth in zijn Southerr
Cross ontvangen, ls dat de vlieger zor
juist de Phoenix-eilanden gepasseerd wa
ren op weg naar Suva, waarmee zij onge
sche ministerie van binnenlandsche zaken d®j ai?, ^0n0^06}0e—
ïeeft via het departement van buitenland-
sche zaken aan de Itallaansche regeering
laten weten, dat de twee Groensche stoom
schepen, die eind Juli naar de Oostkust
van Groenland vertrekken, in staat zullen
zijn elke gewenschte expeditie ter opspo
ring van de Italia aan boord te nemen, in- heeft een persgesprek gehad met Cave
dien dan het vermiste luchtschip nog niet Brown, leider van het escadrille van vlei
gevonden mocht zijn, en dat de afdeeling vllegbooten van de Britsche Royal Aii
Suva afgelegd hadden. Alles was wel aai
boord, behalve het nog nu en dan onregel
matig aanslaan van één der motoren.
LUCHTDIENSTEN.
Soerabaja, 2 Juni. Het Soer. Handelsblad
gaarne bereid is allen gewenschten steun
te verleenen.
Een bericht van Noblle? Nood
seinen van Frans Jozefsland.
De centrale commissie voor de opsporing
van Noblle en- ce „Italia-" -te Oslo beeft gis-
Force, die den archipel bezochten. Hei
gesprek liep over luchtdiensten in Neder.
Iandi9ch-Indlë. De heer Brown zag geen
enkel bezwaar tegen het gebruik in Indië
van geheel metalen vllegbooten en geloof
de niet, dat de inwerking van het kllmaai
op het metaal dusdanig zou zijn, dat hei
gebruik van dat materiaal ontraden zoi
adB wBuaisswiasea looxs hssft oatviagsn, dis tosstellan uit dtn beo» sn was van oor-
HOE DE FISCUS ONS PLUNDERT.
Dat is aan Llndbergh puur-kwalljk ge
nomen. De Amarllla Globe, een plaatse
lijk blad bevatte een fel hoofd-artlkel te
gen den vlieger die van „een gezwollen
hoofd" (d.L verwaandheid) beschuldigd
werd. De stugheid van Llndbergh wordt
hem zoo erg aangerekend, dat hij stapels
woedende brieven en telegrammen ont
vangt, en dat er politiebescherming voor
„Lucky Llndy" is gevraagd.
Wat „belasting naar draag
kracht" heet....
Men schrijft aan de Telegr.:
Een dame van vergevorderden leeftiid hebben 65 boeren van dit aanbod ge
ilt den beschaafden - ,*t u
EEN STADJE ONDER DEN HAMER.
Amersham, een stadje van ruim 4000
zielen ln Bucklnghamahlre, ls twee eeu
wen lang het eigendom geweest van land-
heeren uit het geslacht Tyrwhill Drake,
tot de tegenwoordige landheer besloot
het te veilen. Op alle hulzen waren roode
papleren met een nummer geplakt en
achtereenvolgens werden zij verkocht.
Hij had menig bod gekregen van groote
combinaties, maar uit vrees dat Amers
ham tot een tuinstad gemaakt zou wor
den, had hij den inwoners gelegenheid
gegeven de hulzen, waarin zij woqnden,
voor betrekkelijk lagen prijs te koopen.
burgerstand zajz bruik Bemaakt °ok een sroot aantal
iansjom rond te komen met een inkomen andere bewoners hebben er parten van ge-
be-
- an 007 per jaar. Dit „inkomen" uc-
jtond uit rente van haar vaders erfdeel
V16 verhoogd met de 8 ouderdoms
rente, per jaar 156. Deze 271 werden
loor een toelage van een eenigszlna ver
trokken.
Drie-en-dertig eigendommen werden
Donderdag, toen de veiling gehouden
werd, opgehouden, en de overige brachten
te zamen 11.600 op, wat een klein bedrag
nogende vriendin met 886 oer laar 0n zou bewijzen dat oude huizen en
aangevuld tot 007. Daar kwam zii mee hulsJes in Engeland niet duur zijn.
end! Ho«? Dat zal voor de meesten een kbdheer Drake is zeer voldaan, dat
-•aadsel zijn; dat hier fatsoenlijke armoede bet gedeelte van zijn elgendom-
t el eden werd, behoeft echter geen be- men overgegaan is aan menschen die te
Amersham wonen.
•oog
Kc
ort geleden echter komt die vriendin
\?ve^den- maar het bleek, dat zij de
ichterblijvende niet vergeten had: zij
ïad er voor gezorgd, dat een tweetal
evensverzekeringen haar per Jaar
)edrag zouden opleveren van 750
een
per
BERLIJN—PARIJS.
Per vlctorla.
De Berlljnsche aapjes-koetsier, die den
aar. Dit bedrag zou komen in plaats van afstand Berlijn—Parijs met zijn eigen
ie tot nu toe genoten 886.
open-rijtuigje aflegt, werd gisterenochtend
t118 rekenen op een inkomen te Parijs verwacht. Een van de Parijsche
an 1021 per jaar. bladen bevat alvast een foto van den
Dat was voor haar, die dé kunet ver- sportleven koetsier, zijn paard en het
taan had om met 607 rond te komen, rijtuigje, een gewone open Victoria en het
en ware uitkomst en de weinige levens- geheel ziende beseft men, dat met het
aren, die haar naar mensohelijke ge- verdwijnen van dit vervoermiddel iets be
dachten nog geschonken zouden worden, - koorlijka ls te loor gegaan.
a.wflfl fl 1 tnosiol onfl nnon erörwrrtrt alrt fifi