BINNENLAND TWEEDE KAMER. LUCHTVAART. Weer een draadloos bericht van de Italla. GEMENGD NIEUWS elen gaan door bet leven, denkend, dat zij voornaaim en groot zijn, dat de •wereld zonder ben niet kan draaien, zij doen nooit klein burgerlijk als de millioe- nenjuffrouw van Dirksland, die angstval lig vermeed de wereld haar grootheid van hart te toonen. Te pas en te onpas vertellen dwazen en fldeltuiten de wereld van hun groote daden, van hun zielenadel, gewagen van hun edelmoedigheid, hun liefdadigheid en menschenmin. Doch in hun hart weten zy, dat hun woorden slechts ijdele klanken zijn. Zij, die deftig-doeners, zij kunnen veel, heel veel leeren van het kleine burger lijke vrouwtje, die mlllioenenjuffrouwjvan Dirksland. Helder, 9 Juni 1928. DE STAKING BIJ DE SCHELDE. De ponitie moet de laatste dagen meer malen beschermend optreden tegen werk willigen, die door de stakers lastig wer en gevallen. Bij de politie kwamen daar na reeds meerdere klachten in. Daar des avonds soms volksoploopen werden ver oorzaakt, zjjn deze reeds enkele malen uiteen gedreven, waarbij zelfs reeds van aen gummistok gebruik Is gemaakt moe ten worden. Het aantal stakers neemt geleidelijk leta we en volgens opgave van de dlreotie van de Schelde werken thans in het geheel nog 869 werklieden. Hieronder zijn de leerjon gens begrepen. i DE STAKING DER LOODGIETERS TE 'S-GRAVENHAGE. De Haagsche stakende loodgieters heb ben van hun patroons een brief gekregen, waarin hun wordt meegedeeld, dat zij zul- len worden geacht ontslagen te zijn, in dien zij zich niet aan hun werkplaats mel den. De stakers hebben dezen brief voor kenisgeving aangenomen en zün dus ont slagen. KALKZANDSTEENFABRIEK TE BERGEN (N.-H.). Sluiting wegens staking. Alkmaar, 7 Juni. Naar de Tel. verneemt heeft de directie der kalkzandsteenfabriek te Bergen, welke tot dusver gedurende de staking nog gaande werd gehouden met behulp van werkwilligen aan de thans werkzaam zijnde arbeiders de mede- deeling gedaan, dat het bedrijf Zaterdag 16 Juni zal worden stilgezet NIEUWE VEERBOOT OVER HET HOLLANDSCH DIEP. Ruimte voor 25 auto's. Rotterdam, 7 Juni. De opheffing van de Moerdijk-misère is nu toch „eindelijk en ten langen leste" in 't zicht. Donderdag middag zijn goedgeslaagde proeven ge nomen met de „Moerdijk", de nieuwe veerboot. De veerboot is royaal uitgevoerd. Er is vooreerst een groot dek, waarop drie rijen auto's naast elkaar gemakkelijk plaats vinden, in totaal 26. Daarboven is een promenadedek voor de passagiers en beneden een ruime kajuit Het vaartuig wordt voortbewogen door een stoommachine. Het ligt in de bedoeling, dat de boot leder halfuur twee tochten maakt: één heen en één terug. Men rekent op een vaartijd van 10 minuten. PERSONEEL VAN VAN GEND EN LOOS. In de conferentie, welke de besturen van den Centralen Bond van Transport- arbeiders en den R.-K. Bond van Trans portarbeiders Donderdag met de direct' der Nederlandsche Spoorwegen hebbr. i gehad, is de mededeeling van de hooft ufeStleJVfl?T,!an Gend en Loob beve8 tigd, dat de N.V., die het bedrijf na 1 Juli a.s. zal exploiteeren, geen enkele verplich ting tegenover het personeel aanvaardt ten opzichte van de dienstjaren bi) de tegenwoordige onderneming doorgebracht. De directie der spoorwegen is van oor deel, dat op de firma Van Gend en Loos ae plicht rust, daarvoor alle voorzieningen te treffen; zii had btj de onderhandelingen over de overneming van gebouwen en ma teriaal ook behooren te zorgen, dat het personeel geen nadeel ondervindt. RADEN VAN BEROEP VOOR DE DIRECTE BELASTINGEN. Een adres van de K. v. K. te Alkmaar. De Kamer van Koophandel en Fabrie ken-voor Holland's Noorderkwartier, ge vestigd te Alkmaar, heeft het volgende adres gezonden aan de Tweede Kamer: Onze Ka™er ,acht Hch geroepen hare bezwaren bij u in te dienen tegen het bij Koninkiyke Boodschap van 29 November 1927 ingediende wetsontwerp tot herzie ning van de wet van 19 December 1914, Staatsblad 664, houdende instelling van Kaden van Beroep voor de Directe Belas- tingen en vaststelling van algemeene be- pallngen betreffende het beroep op die ambtenaar, zal aan de onbevangenheid en onpartijdigheid van den Raad groote af breuk kunnen doen. Het zal er bijna steeds toe gaan leiden, dat de secretaris, die een blijvende plaats in den Raad zal innemen en die het werk doet, een groot overwicht krijgt. Wij achten bet hoogst ongewenscht, dat een dergelijke positie wordt gegeven aan een ambtenaar, die niet in het volle bedrijfsleven staat, en dit bezwaar zou in de praktijk nog veel groo- ter worden, wanneer (de wetswijziging zou hier allicht toe leiden) een belastingamb tenaar als zoodanig werd aangewezen. Het vertrouwen van het publiek zou hier door ook zeer gaan verminderen, omdat men zou gaan gevoelen, dat de fiscus door een zoodanig ambtenaar zelf als het ware een grooten invloed zou hebben op het sding, waarin zij zelf party is. 8e. het komt onze Kamer zeer onjuist voor, indien by meerdere gemeenteiyke belastingen en gemeenteiyke heffingen het hooger beroep en de cassatie zullen komen te vervallen. Hierdoor zou by ge schillen de Gemeente rechter in eigen zaak worden. Op grond van bovenstaande meenen wy er by uwe hooge vergadering op aan te Aoeten dringen uwe goedkeuring aan de wyzigingen in kwestie wel te willen onthouden. colleges, en wijziging van de artikelen 265b en 265c der Gemeentewet. Ten zeerste zou onze Kamer het betreu ren, indien deze wyziging als voorgesteld tot stand kwam, omdat zij hierin een ach teruitgang ziet in meerderlei opzicht: le. wat betreft de positie van den voor zitter van den Raad van Beroep. Zy acht die, zooals deze thans is, veel beter. Zijn raadgevende stem geeft hem naast zijn leidende, een bemiddelende positie, waar door hy zeer medewerkt tot handhaving en versterking van 't vertrouwen, dat het publiek in den Raad van Beroep heeft; 2e. dat de secretaris van den Raad van Beroep voor het vervolg zal worden toe gevoegd als een van Rijkawaga bezoldigd Vergadering van Donderdag. Aan de orde zyn de wetsontwerpen tot oedkeuring van de besluiten van den •-G. van Ned.-Indië tot wyziging en aanvulling van de onderscheidene af- voor :1?28 Sogrootlng van Ned.-Indi« Het luchtverkeer op In dié. By hefnegende wetsontwerp komt de heer Cramer op tegen den post van in te stellen luohtlynen, omdat men zich daardoor in een financieel avontuur stort en zich bindt aan een subsidie gedurende vyf Jaar van plusminus 1 millioen per jaar, en dat in een tijd, waarin de finan cieels toestand in Indië niet gunstig is. Dat Indië in het internationaal luchtver- ÏÏiflf°i. Tt,0lPguenomeD' 18 echt«r geen specifiek Indisch maar evenzeer een Ne- Kh..*®u?D8f' Zou Nederland dan niet de helft hierin betalen? Spr. heeft ook technische bezwaren. Hier zijn in de eerste plaats watervliegtuigen geboden, geen landvliegtuigen, die by een nood landing in veel ongunstiger positie ver deren. Hoe denkt de Commandant van de Marine m Indië hierover fTihe^ï!5fDr008lu evör F-or*uyn (Lib.) heeft eveneens bezwaar om nu reeds een keus te doen tusschen water- en land- vliegtuigen. Dit vraagstuk dient opnieuw onder de oogen te worden gezien fSnnïn6r ByieTeld "gt, dat hier f 780.000 wordt gevraagd als eerste by- drage opeen contract, waarvan we niets m 8 U ,elt maakt het zeer moeliyk dezen post toe te staan. De Staten- Generaal moeten de overeenkomst ken nen. Laat de Minister deze zaak uitstellen. hi?t« r Van Vunren sluit zich hierby aan. De Minister dient althans irLt8 Ieggen dat van de hier te verleenen credieten geen gebruik zal worden ge maakt voordat de gevraagde nadere ge gevens zullen zyn verstrekt. Overigens brengt spr. gaarne hulde aan de K. L.M en aan de Nederlandsche vliegers De M i ni s t e r acht uitstel in hooge mate ongewenscht. De subsidie van de ,nfge//ing ml nool,t verder kunnen gaan dan één millioen 'sjaars. Het contract is nog niet geteekend. Zoodra het is ge arriveerd, wil spr. het ter kennisneming hShnS? °verle&gen. Er bestaa® behoefte aan internationaal luchtverkeer Zoodra de vreemdeling ons terrein komt bevliegen, is als vlagvertoon een eigen lijn noodig. Komt men als tweede, dan De zaak la voM boH^es al weggehaald. Z!Lm.i v°ldoende voorbereid. Een combinatie van Amsterdamsche en andere maatschappyen stelt een kapitaal van 6 millioen beschikbaar en eischt alleen dat dit kapitaal intact biyft. Het moet geen proef z|jn doch een blijvend bedryt. Het 1 n edoellnB Vfln de combinatie om alle Ujnen met watervliegtuigen te be- vhegen. Alleen over Java worden land- gebruikt, althans voorloop!g. Reeds aan het einde van dit jaar dient de eerste luchtiyn boven Indië te worden geopend. Het zou een biyvend nadeel n°°r ?,s land zÜn indien wy vreemde- lingen lietan voorgaan. De heer Oramer repliceert. De M 1- uister dupliceert. In de zitting van gisterenmiddag werd het crediet voor luchtiynen in Ned.-Indië (aanvuUingsbegrooting) aangenomen met tegen 87 stemmen. Wyziging van de Dienstplicht- wei? nO^Istef0? 18 £e Tweed® Kamer begon- pfioKt.'" wWeto'! vanda D1™«- De loting welke aan de keuring voorafgaat wordt daarby gecentrali seerd en wel zoodanig dat de loting ge houden wordt ter bepaling vandeninge- schrevene, die in elke gemeente of groep van gemeenten het eerst in aanmerking somt om tot gewoon dienstplichtige te in°rh«tn este°ld- Deze loting geschiedt vL5 °?enbaar door een commissie. kort?™ °'a' voorgesteld om de ver- Korting van den eersten oefeningstyd voor h2f hïVen .bewlJs van voorgeoefend- od diS» g te brengen van vier f.rle ™aanden, terwyi voor de voor- SKlonorendVeaDo^«.a^drnaCht'dle bestemd tusschen dienstpliohtingen en vrywillli- gers. (Plan PosthumaBoele). De regee ring stelt n.1. by art. 27 voor dat zy,dle by een v r y w i 11 i g e verbintenis de verplichtingen op zich hebben genomen, welke op een gewoon dienstplichtige rusten, in mindering komen vandejaar- ïyksche lichting, waarvan het contingent ten hoogste 19500 man bedraagt. Bezwaren weinig steekhoudend? De heer Van Rappard (lib.)leidde de gedachtenwisseling in. Hy wenschte de verkorting van den eersten oefenings tyd op 8'/a maand bepaald te zien voor hen, die een bewys van voorgeoefendheid bezitten. De centralisatie van de loting, welke handig bedacht is, besprak hy met instemming, evenals de opneming van vry willigers, zooals de wyziging van art. 27 beoogt. De heer Duymaer van Twist (a.r.) ontwikkelde ernstige bezwaren tegeh de verkorting van den diensttyd met 8 maanden voor de voorgeoefenden; hy wilde deze verkorting handhaven op 4 maanden. Ook had deze afgevaardigde bedenkingen tegen het voornemen om dienstplichtigen door particulieren tot voorgeoefenden te doen opleiden, waarby de regeering zioh voorstelt f 80 als premie uit te betalen per afgeleverden voorge- oefende. De wyziging van art. 27, waarmee hy zich wel kon vereenigen, moet nuchter worden bekeken, betoogde de heer Duy maer van Twist, die niet verwachtte dat er zich duizenden vrywilllgers zullen aanmelden. De heer Ter Laan (s.-d.) betoogde, dat, al zyn er enkele punten waarmede by zich kan vereenigen, het wyziglngs- ontwerp in het algemeen een militairis- tische strekking heeft. Negen bezwaren somde de socialistische afgevaardigde od, waaronder de mogeUjkheid van de derde herhalingsoefening, het instituut van de vry willige verbintenis en de versterkln van de positie van den vry willigen lan storm. Het wetsontwerp is voor de s.-d. on aannemeiyk, verklaarde de heer Ter Laan, die, terwyi de heer Duymaer van Twist af en toe interrumpeerde: »Je heele fractie is naar huls*, o.a. nog uiteenzette dat beperking van de verkorting van diensttijd voor de voorgeoefenden niet noodig is. 'I laboratorium van Phillips Radio in Hol land roept U. Wilt U op de kortegolf seinen, waar gy u bevindt. Hulpexpedi ties zyn onderweg. Wy zullen deze uit zending op 81,4 meter golf niet onder breken, maar luisteren tegeiykertyd op de korte golf, om uw antwoord op te vangen". Naar wy uit Eindhoven vernomen heb ben, is er geen antwoord gehoord, of schoon men regelmatig het geheele golf- gebied tot 100 meter lengte afgezocht heeft. Vermoedeiyk zal de oproep door Eind hoven herhaald worden. DE VLIEGTOCHT MET DE SOUTHERN CROSS. Soeva (Fidsji-eilanden), 8 Juni. De Southern Cross is hedenmiddag om 2 u. 62 opgestegen. Om 8 minuten over vier vloog zy nog boven Soeva, toen verdween zy in weste- ïyke richting met bestemming naar Bris- bane. (De pl. tyd van Soeva is zoowat 12 uur vroeger dan hier). 550 mijl van Brlsbane De Southern Cross is door een passee- rend stoomschip gezien op 550 myi van Brisbane, 11 uur na het verlaten van Suva. DE VLIEGTUIGEN VOOR INDIE. Het vertrek vertraagd; de han gars In Indië zijn nog niet klaar. In het vertrek van de Indische vlieg tuigen is eenlge vertraging gekomen. Het eerste vliegtuig zou 28 Juni vertrekken; vermoedelijk zal dat vertrek uitgesteld moeten worden tot 12 JulL Luitenant Koppen blijft er de bestuurder van. Het uitstel is noodig, omdat de hangars in Indië nog niet gereed zyn. Definitief la de nieuwe datum nog niet. De heer Nieuwenhuls komt 9 Juni in Indië aan. Het wachten is op zyn berich ten om den datum vast te stellen. HET VLIEGTUIG VOOR DEN KONING VAN AFGHANISTAN. Binnen enkele dagen zal het vliegtuig, dat de Dultsche regeering den koning van Afghanistan heeft geschonken, door de lucht naar Kaboel vertrekken. Eenlge van Afghanistan te Teheran aan te treffen. Het la niet uit- esloten, dat de koning van Teheran met t vliegtuig naar Kaboel zal vliegen. Reuter meldt uit New York dat draadlooze belichten, die van Nobile beeten afkomstig te zyn van tyd tot tyd worden gehoord. Het laatste bericht heet te zyn opgevangen door een amateur te Altoona (V. St.). Dit radio-telegram was van den volgenden Inhoud »S. O. S. Nobile. Wy hebben geen ander onderdak dan in wat er van de Italia nog over is, die tegen een berg is te 8letter geslagen. De plaats is 84° 14' 10* .B. en 16° 20' 40*0.L. Wy jyden van de felle koude. Zendt met den grootsten spoed voedsel. Wy zyn allen in leven maar velen vau ons zyn gekwetst. Wy hebben geen berichten opgevangen. Wy zullen weer uitzenden om 6 u. Middelbare Tyd van Greenwich.* Ook de Clttè dl Mllano heeft seinen gehoord. Volgens een berioht van de Cittè dl Mllano, het hulpschip van Nobile's expe ditie op Spitsbergen, heeft men ook aan boord van dit schip seinen gehoord, die echter uiterst slecht en niet te ontcyferen waren. Men vermoedde, dat deze van de Italia afkomstig waren. Men doet aan boord van het schip zyn uiterste best om met den seiner in verbinding te komen en heeft op verschillende plaatsen aan de kust een tweetal radiostations opge steld. Pogingen met den zender van Philips. Philips zond gisteren de volgende mededeeling In verband met de berichten, die radio amateurs opgevangen meenen te hebben van de Italia zal de Philips zender heden tusschen 16.00 en 18.00 normale tyd van Greenwich Nobile oproepen en hem onder mededeeling, dat er verschillende hulp expedities onderweg zyn, verzoeken de juiste ligging van de Italia te seinen. Geiyktydig zal te Eindhoven met be hulp van eenige kortegolfontvangers ge luisterd worden. De telefonische oproep van PCEE móet de expeditie, wanneer zy op de korte golf luistert, ongetwyfeld bereiken. Indien de seinen,'die de amateurs ont vangen hebben, inderdaad van de Italia af komstig geweestzyn,bestaaterwaarschljn- ïyk kans, dat men te Eindhoven antwoord ontvangen zal, waardoor wellicht redding van de expeditie mogehjk wordt. Weinig bemoedigend nlenwa. Wolff meldde gisteren ochtend uit de Koningsbaai Ofschoon met korte tusschenpoozen onophoudeiyk draadlooze oproepen van hier verzonden zyn is tot vanmorgen 9 uur 80 geen enkel antwoord van de Italia ontvangen. Ook de door de Cittè di Milano opge vangen teekens zyn, zoo goed als zeker niet van de Italia afkomstig geweest. Dit belooft voor de pogingen van Philips niet veel goeds. De poging van Philips zonder resultaat Van 16,00 tot 18,00 u. Greenwich-tyd is Phillips in bedryf geweest. De oproepen in het Italiaansch en Fransch luidden als volgt: „Hallo, Italia, Hallo Nobile, het andere toestellen zuilen het vergezellen. Men hoopt den koning fe DE VOORGENOMEN VLIEGTOCHT NEW-FOUNDLAND—ENGELAND. In het voornaamste oliereservoir van de Frlendship, het vliegtuig waarmee Stultz In gezelschap van juffrouw Earhart van Trepassey (Newfoundland) naar En geland aenkt te vliegen, ls een groote scheur ontdekt. De vlieger ls voornemens het reservoir vandaag te laten herstellen en, zoodra het weer gunstig ls, den tocht te aanvaarden. De weerberichten zyn echter nog niet be moedigend. DE VLIEGERS VAN DE BREMEN. Naar de B. Z. am Mlttag meldt zullen de vliegers van de Bremen na een rust- tyd van 10 dagen te New-York met het stoomschip Columbus van New-York naar Bremen vertrekken. NOG EEN ZUIDPOOL-EXPEDITIE, Na Byrd en Wilklns heeft nu ook de poolveteraan Geoffrey medegedeeld, dat hy van plan ls een expeditie naar de Zuid pool te ondernemen. Hy zal in September vertrekken, vergezeld door 25 man en twee vliegtuigen. Het ls mogelijk, zei hij, dat ze over de Pool zouden vliegen, maar het werkelijke doel van de expeditie ls om het land ten Zuiden van de Grahamland te onderzoe ken. Buitenland. HET PROCES-MESTORINOa De janboel het woord is niet te sterk in de zaal, waar het Hof van as^psen te Parys bezig is te beslissen over het lot van den moordenaar Mestorino, deze weerzinwekkende vertooning, waardoor de rechtspleging wordt verlaagd tot een openbare vermakeiykheid, welke inder daad dit boven het tooneel voor heeft, dat daar alles „echt" is, geeft in de Parysche pers aanleiding tot niet malsche opmer kingen. Ergeriyke incidenten zyn er Woensdag in de gangen van het Paleis van justitie voorgevallen. Mangin, de pre sident van het Hof, liep er slagen op toen hy zich door de mensohenmassa een door tocht trachtte te banen naar een voor magistraten gereserveerde toegangsdeur: de halsketting van mevrouw Mangin wera kapot gerukt en zy moest bezwymd wor den weggedragen. Van Mangin's zoon werd een portefeuille gerold. Van den dag van Donderdag is, na wat wy in het 2e blad daarvan vermeldden, niet veel meer te zeggen. De voorzitter van de gezworenen stelde aan den be klaagde ae vraag of hy Truphème, zyn slachtoffer, toen hy bezig was hem af te maken, had hooren roepen: „Suzanne, lk heb een zuster als jij! Heb medelijden (Suzanne is de schoonzuster). Mestorino beantwoordt de vraag ont kennend. Maar de jury verzoekt getuigen te hooren, die van den moord iets hebben gezien. Juffrouw Langlois, behoorend tot Mestorino's oersoneel, en reeds vroeger Jfehoord, kwam hierop verklaren, dat zy nderdaad Truphème had hooren gillen: .Suzanne, ik heb een zuster als jij, enz." Zy heeft deze woorden op twee meter al- stand gehoord en meent, dat Mestorino hen dus stellig ook gehoord moet hebben. Wanneer het vervolgens rumoerig wordt, valt mr. Hubert, de verdediger, woedend uit tegen het publiek: „wanneer het publiek voortgaat te manifesteeren, kan de verdediging niet anders doen dan zioh terugtrekken. Wat meer ingetogen heid, dames, die hier komt om uw paarlen ten toon te stellenl U hebt het recht niet hier te zyn!" Een groot deel van het publiek juicht dezen uitval toe en de getuige zet haar getuigenis voort. Dan krygt Mestorino een flauwte. Het woord is vervolgens aan mr. Gar- ;on, den advocaat van den ouden heer Truphème, den vader van 'het slachtoffer, die civiele party is. Zyn pleidooi is een krachtig requisitoir, waarin hy tracht aan te toonen, dat Mestorino den moord met voorbedachten rade heeft gepleegd. Mr. Gar$on dringt ten slotte met kracht er op aan, dat de gezworenen geen medeiyden zullen laten gelden ten opzichte van den moordenaar. Hy eischt voor Mestorino de tuchtiging, die deze zelf eischte voor den moordenaar, toen hy zich nog buiten schot waande. Tot levenslangen dwangarbeid veroordeeld. De jury heeft Mestorino gisteren we gens moord tot levenslangen dwangarbeid veroordeeld en aan de civiele partyen by elkaar frs. 155.000 schadeloosstelling toegekend. Verder moet Mestorino aan de verschillende juweliers de ontvreemde juweelen teruggeven. De veroordeelde ontving de uitspraak met een zucht van verlichting. Mevrouw Mestorino, zyn vrouw, beeft getracht zich van kant te maken. NOODWEER BOVEN MUNCHEN. Boven Mtlnchen ls Donderdag een he vig onweer met een wolkbreuk losge barsten, dat twee uur duurde., Een groot deel van de stad werd overstroomd. Het tramverkeer was gedurende eenigen tya gestoord en op een electrische centrale ontstond kortsluiting. MOTOR-ONGEVAL. Twee doodea. By Ftlssen in de Belersche Alpen ls Donderdag een tragisch motorongeluk ge beurd. Een dame, die op weg was naar een begrafenis nam het voorstel van een haar bekend motorryder aan om haar naar het kerkhof te brengen. De dame nam op de duo plaats, dicht by Ftlssen reed de motor met zulk een kracht tegen een boom, dat het voorwiel in de achora vaat bleef zitten. De bestuurder en de dame waren op elag dood. ERNSTIG ONGEVAL. Tusschen Heidel berg en NeckargemQnd heeft een auto drie menachen, die pas uit een electrlache tram weren geatapt, over reden. Een ia gedood, de twee anderen zwaar gewond. De bestuurder ven den auto, een wynhandelaar uit Neckar gemQnd kreeg na het ongeluk een zenuw toeval en ls nog niet verhoord kunnen worden. TREINROOF. Eenige dagen geleden zyn In den nacht trein Bltterfeld—Berlijn, uit een post wagen aangeteekende stukken geroofd en Donderdagnacht hebben vermoedeiyk de zelfde dieven weer een goeden elag ge slagen. Tusschen Burgkemmnltz en Grl- fenhainlchen zyn ze op den langzaam rij denden trein gesprongen, hebben een postwagen geforceerd en 16 pakketten en twee postzakken er uit gegooid. Later heeft men deze geopend lange de iyn ge vonden. De ontvreemde stukken waren uit het Volgtland naar BerUjn geadres seerd. ERNSTIG ONGELUK TE KIEL, Zea soldaten gedood. Donderdagavond la by een oefening van mynleggers tusschen Kiel en Schlei- münde door onbekende oorzaak een dy- namietpatroon ontploft. Op de beide myn leggers C 12 en C 8, die naast elkaar la- Ïen, werden zes soldaten op slag gedood, soldaten en een arbeider werden zwaar, kapitein luitenant Magnusaen iets min der ernstig gewond. Kapitein Lz. Schilfer en een bootsman ipi zyn licht gewond. Alle dooden en gewon- uyk Klel-Wik gebracht. Een der zwaar gewon den zyn onmiddeliyk naar het lazaret den bevindt zich in onmiddeliyk levens gevaar. DE DOOR ITALIANEN GEARRESTEERDE STUDENT. De Oostenryksche student, die gedu rende de Pinksterdagen op een bergtocht, waarby hy de Italiaansche grens over schreden had, door de Italiaansche grens troepen was gearresteerd, is nu vryge- laten eu naar Oostenryk teruggekeerd. AUTO DOOR TREIN VERBRIJZELD. Uit Pretoria in den Staat Illinois wordt gemeld, dat daar bjj een spooroverweg een auto verbryzeld ls door een sneltrein. Zes lieden in de auto, o. w. drie kinderen, waren op slag dood. EEN AMERIKAANSCH SCHIP VERGAAN. De America gezonken. Uit New-York wordt gemeld, dat de „America", een passagiersschip uit Du- luth, naby het Isle Royale in het Superior meer is gezonken in 17 vaam water, na op een klip te zyn gestooten. Volgens een mededeeling van den ad ministrateur aan boord zyn alle opvaren den gered Zy wisten het eiland te berei ken en zyn thans van daar afgehaald. t oaHo1? ndeling van bet reeds sedert geruimen tijd aanhangige wets- *»J M UDC4 uw Dikwijls zijn er bi) ongevallen In het water veel toeschouwers ean den uai, maar geen zwemmers. Laat dat anaers worden. Leert zwemmend redden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 10