BINNENLAND
TWEEDE KAMER.
LUCHTVAART.
Weer een draadloos
bericht van de Italla.
GEMENGD NIEUWS
elen gaan door bet leven, denkend,
dat zij voornaaim en groot zijn, dat de
•wereld zonder ben niet kan draaien, zij
doen nooit klein burgerlijk als de millioe-
nenjuffrouw van Dirksland, die angstval
lig vermeed de wereld haar grootheid
van hart te toonen.
Te pas en te onpas vertellen dwazen en
fldeltuiten de wereld van hun groote
daden, van hun zielenadel, gewagen van
hun edelmoedigheid, hun liefdadigheid
en menschenmin.
Doch in hun hart weten zy, dat hun
woorden slechts ijdele klanken zijn.
Zij, die deftig-doeners, zij kunnen veel,
heel veel leeren van het kleine burger
lijke vrouwtje, die mlllioenenjuffrouwjvan
Dirksland.
Helder, 9 Juni 1928.
DE STAKING BIJ DE SCHELDE.
De ponitie moet de laatste dagen meer
malen beschermend optreden tegen werk
willigen, die door de stakers lastig wer
en gevallen. Bij de politie kwamen daar
na reeds meerdere klachten in. Daar des
avonds soms volksoploopen werden ver
oorzaakt, zjjn deze reeds enkele malen
uiteen gedreven, waarbij zelfs reeds van
aen gummistok gebruik Is gemaakt moe
ten worden.
Het aantal stakers neemt geleidelijk leta
we en volgens opgave van de dlreotie van
de Schelde werken thans in het geheel nog
869 werklieden. Hieronder zijn de leerjon
gens begrepen.
i
DE STAKING DER LOODGIETERS
TE 'S-GRAVENHAGE.
De Haagsche stakende loodgieters heb
ben van hun patroons een brief gekregen,
waarin hun wordt meegedeeld, dat zij zul-
len worden geacht ontslagen te zijn, in
dien zij zich niet aan hun werkplaats mel
den.
De stakers hebben dezen brief voor
kenisgeving aangenomen en zün dus ont
slagen.
KALKZANDSTEENFABRIEK TE
BERGEN (N.-H.).
Sluiting wegens staking.
Alkmaar, 7 Juni. Naar de Tel. verneemt
heeft de directie der kalkzandsteenfabriek
te Bergen, welke tot dusver gedurende
de staking nog gaande werd gehouden
met behulp van werkwilligen aan de
thans werkzaam zijnde arbeiders de mede-
deeling gedaan, dat het bedrijf Zaterdag
16 Juni zal worden stilgezet
NIEUWE VEERBOOT OVER HET
HOLLANDSCH DIEP.
Ruimte voor 25 auto's.
Rotterdam, 7 Juni. De opheffing van de
Moerdijk-misère is nu toch „eindelijk en
ten langen leste" in 't zicht. Donderdag
middag zijn goedgeslaagde proeven ge
nomen met de „Moerdijk", de nieuwe
veerboot.
De veerboot is royaal uitgevoerd. Er
is vooreerst een groot dek, waarop drie
rijen auto's naast elkaar gemakkelijk
plaats vinden, in totaal 26. Daarboven is
een promenadedek voor de passagiers en
beneden een ruime kajuit
Het vaartuig wordt voortbewogen door
een stoommachine.
Het ligt in de bedoeling, dat de boot
leder halfuur twee tochten maakt: één
heen en één terug. Men rekent op een
vaartijd van 10 minuten.
PERSONEEL VAN VAN GEND
EN LOOS.
In de conferentie, welke de besturen
van den Centralen Bond van Transport-
arbeiders en den R.-K. Bond van Trans
portarbeiders Donderdag met de direct'
der Nederlandsche Spoorwegen hebbr. i
gehad, is de mededeeling van de hooft
ufeStleJVfl?T,!an Gend en Loob beve8
tigd, dat de N.V., die het bedrijf na 1 Juli
a.s. zal exploiteeren, geen enkele verplich
ting tegenover het personeel aanvaardt
ten opzichte van de dienstjaren bi) de
tegenwoordige onderneming doorgebracht.
De directie der spoorwegen is van oor
deel, dat op de firma Van Gend en Loos
ae plicht rust, daarvoor alle voorzieningen
te treffen; zii had btj de onderhandelingen
over de overneming van gebouwen en ma
teriaal ook behooren te zorgen, dat het
personeel geen nadeel ondervindt.
RADEN VAN BEROEP VOOR DE
DIRECTE BELASTINGEN.
Een adres van de K. v. K. te
Alkmaar.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken-voor Holland's Noorderkwartier, ge
vestigd te Alkmaar, heeft het volgende
adres gezonden aan de Tweede Kamer:
Onze Ka™er ,acht Hch geroepen hare
bezwaren bij u in te dienen tegen het bij
Koninkiyke Boodschap van 29 November
1927 ingediende wetsontwerp tot herzie
ning van de wet van 19 December 1914,
Staatsblad 664, houdende instelling van
Kaden van Beroep voor de Directe Belas-
tingen en vaststelling van algemeene be-
pallngen betreffende het beroep op die
ambtenaar, zal aan de onbevangenheid en
onpartijdigheid van den Raad groote af
breuk kunnen doen. Het zal er bijna
steeds toe gaan leiden, dat de secretaris,
die een blijvende plaats in den Raad zal
innemen en die het werk doet, een groot
overwicht krijgt. Wij achten bet hoogst
ongewenscht, dat een dergelijke positie
wordt gegeven aan een ambtenaar, die
niet in het volle bedrijfsleven staat, en dit
bezwaar zou in de praktijk nog veel groo-
ter worden, wanneer (de wetswijziging zou
hier allicht toe leiden) een belastingamb
tenaar als zoodanig werd aangewezen.
Het vertrouwen van het publiek zou hier
door ook zeer gaan verminderen, omdat
men zou gaan gevoelen, dat de fiscus door
een zoodanig ambtenaar zelf als het ware
een grooten invloed zou hebben op het
sding, waarin zij zelf party is.
8e. het komt onze Kamer zeer onjuist
voor, indien by meerdere gemeenteiyke
belastingen en gemeenteiyke heffingen
het hooger beroep en de cassatie zullen
komen te vervallen. Hierdoor zou by ge
schillen de Gemeente rechter in eigen
zaak worden.
Op grond van bovenstaande meenen
wy er by uwe hooge vergadering op aan
te Aoeten dringen uwe goedkeuring aan
de wyzigingen in kwestie wel te willen
onthouden.
colleges, en wijziging van de artikelen
265b en 265c der Gemeentewet.
Ten zeerste zou onze Kamer het betreu
ren, indien deze wyziging als voorgesteld
tot stand kwam, omdat zij hierin een ach
teruitgang ziet in meerderlei opzicht:
le. wat betreft de positie van den voor
zitter van den Raad van Beroep. Zy acht
die, zooals deze thans is, veel beter. Zijn
raadgevende stem geeft hem naast zijn
leidende, een bemiddelende positie, waar
door hy zeer medewerkt tot handhaving
en versterking van 't vertrouwen, dat het
publiek in den Raad van Beroep heeft;
2e. dat de secretaris van den Raad van
Beroep voor het vervolg zal worden toe
gevoegd als een van Rijkawaga bezoldigd
Vergadering van Donderdag.
Aan de orde zyn de wetsontwerpen tot
oedkeuring van de besluiten van den
•-G. van Ned.-Indië tot wyziging en
aanvulling van de onderscheidene af-
voor :1?28 Sogrootlng van Ned.-Indi«
Het luchtverkeer op In dié.
By hefnegende wetsontwerp komt de
heer Cramer op tegen den post van
in te stellen luohtlynen, omdat men zich
daardoor in een financieel avontuur stort
en zich bindt aan een subsidie gedurende
vyf Jaar van plusminus 1 millioen per
jaar, en dat in een tijd, waarin de finan
cieels toestand in Indië niet gunstig is.
Dat Indië in het internationaal luchtver-
ÏÏiflf°i. Tt,0lPguenomeD' 18 echt«r geen
specifiek Indisch maar evenzeer een Ne-
Kh..*®u?D8f' Zou Nederland dan
niet de helft hierin betalen? Spr. heeft
ook technische bezwaren. Hier zijn in de
eerste plaats watervliegtuigen geboden,
geen landvliegtuigen, die by een nood
landing in veel ongunstiger positie ver
deren. Hoe denkt de Commandant van
de Marine m Indië hierover
fTihe^ï!5fDr008lu evör F-or*uyn
(Lib.) heeft eveneens bezwaar om nu reeds
een keus te doen tusschen water- en land-
vliegtuigen. Dit vraagstuk dient opnieuw
onder de oogen te worden gezien
fSnnïn6r ByieTeld "gt, dat hier
f 780.000 wordt gevraagd als eerste by-
drage opeen contract, waarvan we niets
m 8 U ,elt maakt het zeer
moeliyk dezen post toe te staan. De Staten-
Generaal moeten de overeenkomst ken
nen. Laat de Minister deze zaak uitstellen.
hi?t« r Van Vunren sluit zich
hierby aan. De Minister dient althans
irLt8 Ieggen dat van de hier te verleenen
credieten geen gebruik zal worden ge
maakt voordat de gevraagde nadere ge
gevens zullen zyn verstrekt. Overigens
brengt spr. gaarne hulde aan de K. L.M
en aan de Nederlandsche vliegers
De M i ni s t e r acht uitstel in hooge
mate ongewenscht. De subsidie van de
,nfge//ing ml nool,t verder kunnen gaan
dan één millioen 'sjaars. Het contract
is nog niet geteekend. Zoodra het is ge
arriveerd, wil spr. het ter kennisneming
hShnS? °verle&gen. Er bestaa®
behoefte aan internationaal luchtverkeer
Zoodra de vreemdeling ons terrein komt
bevliegen, is als vlagvertoon een eigen
lijn noodig. Komt men als tweede, dan
De zaak la voM boH^es al weggehaald.
Z!Lm.i v°ldoende voorbereid. Een
combinatie van Amsterdamsche en andere
maatschappyen stelt een kapitaal van 6
millioen beschikbaar en eischt alleen dat
dit kapitaal intact biyft. Het moet geen
proef z|jn doch een blijvend bedryt. Het
1 n edoellnB Vfln de combinatie om
alle Ujnen met watervliegtuigen te be-
vhegen. Alleen over Java worden land-
gebruikt, althans voorloop!g.
Reeds aan het einde van dit jaar dient
de eerste luchtiyn boven Indië te worden
geopend. Het zou een biyvend nadeel
n°°r ?,s land zÜn indien wy vreemde-
lingen lietan voorgaan.
De heer Oramer repliceert. De M 1-
uister dupliceert.
In de zitting van gisterenmiddag werd
het crediet voor luchtiynen in Ned.-Indië
(aanvuUingsbegrooting) aangenomen met
tegen 87 stemmen.
Wyziging van de Dienstplicht-
wei?
nO^Istef0? 18 £e Tweed® Kamer begon-
pfioKt.'" wWeto'! vanda D1™«-
De loting welke aan de keuring
voorafgaat wordt daarby gecentrali
seerd en wel zoodanig dat de loting ge
houden wordt ter bepaling vandeninge-
schrevene, die in elke gemeente of groep
van gemeenten het eerst in aanmerking
somt om tot gewoon dienstplichtige te
in°rh«tn este°ld- Deze loting geschiedt
vL5 °?enbaar door een commissie.
kort?™ °'a' voorgesteld om de ver-
Korting van den eersten oefeningstyd voor
h2f hïVen .bewlJs van voorgeoefend-
od diS» g te brengen van vier
f.rle ™aanden, terwyi voor de voor-
SKlonorendVeaDo^«.a^drnaCht'dle bestemd
tusschen dienstpliohtingen en vrywillli-
gers. (Plan PosthumaBoele). De regee
ring stelt n.1. by art. 27 voor dat zy,dle
by een v r y w i 11 i g e verbintenis de
verplichtingen op zich hebben genomen,
welke op een gewoon dienstplichtige
rusten, in mindering komen vandejaar-
ïyksche lichting, waarvan het contingent
ten hoogste 19500 man bedraagt.
Bezwaren weinig steekhoudend?
De heer Van Rappard (lib.)leidde
de gedachtenwisseling in. Hy wenschte
de verkorting van den eersten oefenings
tyd op 8'/a maand bepaald te zien voor
hen, die een bewys van voorgeoefendheid
bezitten. De centralisatie van de loting,
welke handig bedacht is, besprak hy met
instemming, evenals de opneming van
vry willigers, zooals de wyziging van art.
27 beoogt.
De heer Duymaer van Twist
(a.r.) ontwikkelde ernstige bezwaren tegeh
de verkorting van den diensttyd met 8
maanden voor de voorgeoefenden; hy
wilde deze verkorting handhaven op 4
maanden. Ook had deze afgevaardigde
bedenkingen tegen het voornemen om
dienstplichtigen door particulieren tot
voorgeoefenden te doen opleiden, waarby
de regeering zioh voorstelt f 80 als premie
uit te betalen per afgeleverden voorge-
oefende.
De wyziging van art. 27, waarmee hy
zich wel kon vereenigen, moet nuchter
worden bekeken, betoogde de heer Duy
maer van Twist, die niet verwachtte dat
er zich duizenden vrywilllgers zullen
aanmelden.
De heer Ter Laan (s.-d.) betoogde,
dat, al zyn er enkele punten waarmede
by zich kan vereenigen, het wyziglngs-
ontwerp in het algemeen een militairis-
tische strekking heeft. Negen bezwaren
somde de socialistische afgevaardigde od,
waaronder de mogeUjkheid van de derde
herhalingsoefening, het instituut van de
vry willige verbintenis en de versterkln
van de positie van den vry willigen lan
storm.
Het wetsontwerp is voor de s.-d. on
aannemeiyk, verklaarde de heer Ter
Laan, die, terwyi de heer Duymaer van
Twist af en toe interrumpeerde: »Je heele
fractie is naar huls*, o.a. nog uiteenzette
dat beperking van de verkorting van
diensttijd voor de voorgeoefenden niet
noodig is.
'I
laboratorium van Phillips Radio in Hol
land roept U. Wilt U op de kortegolf
seinen, waar gy u bevindt. Hulpexpedi
ties zyn onderweg. Wy zullen deze uit
zending op 81,4 meter golf niet onder
breken, maar luisteren tegeiykertyd op
de korte golf, om uw antwoord op te
vangen".
Naar wy uit Eindhoven vernomen heb
ben, is er geen antwoord gehoord, of
schoon men regelmatig het geheele golf-
gebied tot 100 meter lengte afgezocht
heeft.
Vermoedeiyk zal de oproep door Eind
hoven herhaald worden.
DE VLIEGTOCHT MET DE
SOUTHERN CROSS.
Soeva (Fidsji-eilanden), 8 Juni. De
Southern Cross is hedenmiddag om 2 u.
62 opgestegen.
Om 8 minuten over vier vloog zy nog
boven Soeva, toen verdween zy in weste-
ïyke richting met bestemming naar Bris-
bane.
(De pl. tyd van Soeva is zoowat 12 uur
vroeger dan hier).
550 mijl van Brlsbane
De Southern Cross is door een passee-
rend stoomschip gezien op 550 myi van
Brisbane, 11 uur na het verlaten van
Suva.
DE VLIEGTUIGEN VOOR INDIE.
Het vertrek vertraagd; de han
gars In Indië zijn nog niet klaar.
In het vertrek van de Indische vlieg
tuigen is eenlge vertraging gekomen. Het
eerste vliegtuig zou 28 Juni vertrekken;
vermoedelijk zal dat vertrek uitgesteld
moeten worden tot 12 JulL Luitenant
Koppen blijft er de bestuurder van.
Het uitstel is noodig, omdat de hangars
in Indië nog niet gereed zyn.
Definitief la de nieuwe datum nog niet.
De heer Nieuwenhuls komt 9 Juni in
Indië aan. Het wachten is op zyn berich
ten om den datum vast te stellen.
HET VLIEGTUIG VOOR DEN KONING
VAN AFGHANISTAN.
Binnen enkele dagen zal het vliegtuig,
dat de Dultsche regeering den koning
van Afghanistan heeft geschonken, door
de lucht naar Kaboel vertrekken. Eenlge
van Afghanistan
te Teheran aan te treffen. Het la niet uit-
esloten, dat de koning van Teheran met
t vliegtuig naar Kaboel zal vliegen.
Reuter meldt uit New York dat
draadlooze belichten, die van Nobile
beeten afkomstig te zyn van tyd tot tyd
worden gehoord. Het laatste bericht heet
te zyn opgevangen door een amateur te
Altoona (V. St.). Dit radio-telegram was
van den volgenden Inhoud
»S. O. S. Nobile. Wy hebben geen ander
onderdak dan in wat er van de Italia
nog over is, die tegen een berg is te
8letter geslagen. De plaats is 84° 14' 10*
.B. en 16° 20' 40*0.L. Wy jyden van de
felle koude. Zendt met den grootsten
spoed voedsel. Wy zyn allen in leven
maar velen vau ons zyn gekwetst. Wy
hebben geen berichten opgevangen. Wy
zullen weer uitzenden om 6 u. Middelbare
Tyd van Greenwich.*
Ook de Clttè dl Mllano heeft
seinen gehoord.
Volgens een berioht van de Cittè dl
Mllano, het hulpschip van Nobile's expe
ditie op Spitsbergen, heeft men ook aan
boord van dit schip seinen gehoord, die
echter uiterst slecht en niet te ontcyferen
waren. Men vermoedde, dat deze van de
Italia afkomstig waren. Men doet aan
boord van het schip zyn uiterste best om
met den seiner in verbinding te komen
en heeft op verschillende plaatsen aan
de kust een tweetal radiostations opge
steld.
Pogingen met den zender van
Philips.
Philips zond gisteren de volgende
mededeeling
In verband met de berichten, die radio
amateurs opgevangen meenen te hebben
van de Italia zal de Philips zender heden
tusschen 16.00 en 18.00 normale tyd van
Greenwich Nobile oproepen en hem onder
mededeeling, dat er verschillende hulp
expedities onderweg zyn, verzoeken de
juiste ligging van de Italia te seinen.
Geiyktydig zal te Eindhoven met be
hulp van eenige kortegolfontvangers ge
luisterd worden. De telefonische oproep
van PCEE móet de expeditie, wanneer
zy op de korte golf luistert, ongetwyfeld
bereiken.
Indien de seinen,'die de amateurs ont
vangen hebben, inderdaad van de Italia af
komstig geweestzyn,bestaaterwaarschljn-
ïyk kans, dat men te Eindhoven antwoord
ontvangen zal, waardoor wellicht redding
van de expeditie mogehjk wordt.
Weinig bemoedigend nlenwa.
Wolff meldde gisteren ochtend uit de
Koningsbaai
Ofschoon met korte tusschenpoozen
onophoudeiyk draadlooze oproepen van
hier verzonden zyn is tot vanmorgen
9 uur 80 geen enkel antwoord van de
Italia ontvangen.
Ook de door de Cittè di Milano opge
vangen teekens zyn, zoo goed als zeker
niet van de Italia afkomstig geweest.
Dit belooft voor de pogingen van Philips
niet veel goeds.
De poging van Philips zonder
resultaat
Van 16,00 tot 18,00 u. Greenwich-tyd is
Phillips in bedryf geweest. De oproepen
in het Italiaansch en Fransch luidden als
volgt: „Hallo, Italia, Hallo Nobile, het
andere toestellen zuilen het vergezellen.
Men hoopt den koning
fe
DE VOORGENOMEN VLIEGTOCHT
NEW-FOUNDLAND—ENGELAND.
In het voornaamste oliereservoir van
de Frlendship, het vliegtuig waarmee
Stultz In gezelschap van juffrouw Earhart
van Trepassey (Newfoundland) naar En
geland aenkt te vliegen, ls een groote
scheur ontdekt.
De vlieger ls voornemens het reservoir
vandaag te laten herstellen en, zoodra het
weer gunstig ls, den tocht te aanvaarden.
De weerberichten zyn echter nog niet be
moedigend.
DE VLIEGERS VAN DE BREMEN.
Naar de B. Z. am Mlttag meldt zullen
de vliegers van de Bremen na een rust-
tyd van 10 dagen te New-York met het
stoomschip Columbus van New-York naar
Bremen vertrekken.
NOG EEN ZUIDPOOL-EXPEDITIE,
Na Byrd en Wilklns heeft nu ook de
poolveteraan Geoffrey medegedeeld, dat
hy van plan ls een expeditie naar de Zuid
pool te ondernemen. Hy zal in September
vertrekken, vergezeld door 25 man en
twee vliegtuigen.
Het ls mogelijk, zei hij, dat ze over de
Pool zouden vliegen, maar het werkelijke
doel van de expeditie ls om het land ten
Zuiden van de Grahamland te onderzoe
ken.
Buitenland.
HET PROCES-MESTORINOa
De janboel het woord is niet te sterk
in de zaal, waar het Hof van as^psen
te Parys bezig is te beslissen over het lot
van den moordenaar Mestorino, deze
weerzinwekkende vertooning, waardoor
de rechtspleging wordt verlaagd tot een
openbare vermakeiykheid, welke inder
daad dit boven het tooneel voor heeft, dat
daar alles „echt" is, geeft in de Parysche
pers aanleiding tot niet malsche opmer
kingen. Ergeriyke incidenten zyn er
Woensdag in de gangen van het Paleis
van justitie voorgevallen. Mangin, de pre
sident van het Hof, liep er slagen op toen
hy zich door de mensohenmassa een door
tocht trachtte te banen naar een voor
magistraten gereserveerde toegangsdeur:
de halsketting van mevrouw Mangin wera
kapot gerukt en zy moest bezwymd wor
den weggedragen. Van Mangin's zoon
werd een portefeuille gerold.
Van den dag van Donderdag is, na wat
wy in het 2e blad daarvan vermeldden,
niet veel meer te zeggen. De voorzitter
van de gezworenen stelde aan den be
klaagde ae vraag of hy Truphème, zyn
slachtoffer, toen hy bezig was hem af te
maken, had hooren roepen: „Suzanne, lk
heb een zuster als jij! Heb medelijden
(Suzanne is de schoonzuster).
Mestorino beantwoordt de vraag ont
kennend. Maar de jury verzoekt getuigen
te hooren, die van den moord iets hebben
gezien. Juffrouw Langlois, behoorend tot
Mestorino's oersoneel, en reeds vroeger
Jfehoord, kwam hierop verklaren, dat zy
nderdaad Truphème had hooren gillen:
.Suzanne, ik heb een zuster als jij, enz."
Zy heeft deze woorden op twee meter al-
stand gehoord en meent, dat Mestorino
hen dus stellig ook gehoord moet hebben.
Wanneer het vervolgens rumoerig
wordt, valt mr. Hubert, de verdediger,
woedend uit tegen het publiek: „wanneer
het publiek voortgaat te manifesteeren,
kan de verdediging niet anders doen dan
zioh terugtrekken. Wat meer ingetogen
heid, dames, die hier komt om uw paarlen
ten toon te stellenl U hebt het recht niet
hier te zyn!"
Een groot deel van het publiek juicht
dezen uitval toe en de getuige zet haar
getuigenis voort. Dan krygt Mestorino
een flauwte.
Het woord is vervolgens aan mr. Gar-
;on, den advocaat van den ouden heer
Truphème, den vader van 'het slachtoffer,
die civiele party is. Zyn pleidooi is een
krachtig requisitoir, waarin hy tracht aan
te toonen, dat Mestorino den moord met
voorbedachten rade heeft gepleegd. Mr.
Gar$on dringt ten slotte met kracht er op
aan, dat de gezworenen geen medeiyden
zullen laten gelden ten opzichte van den
moordenaar. Hy eischt voor Mestorino de
tuchtiging, die deze zelf eischte voor den
moordenaar, toen hy zich nog buiten schot
waande.
Tot levenslangen dwangarbeid
veroordeeld.
De jury heeft Mestorino gisteren we
gens moord tot levenslangen dwangarbeid
veroordeeld en aan de civiele partyen
by elkaar frs. 155.000 schadeloosstelling
toegekend. Verder moet Mestorino aan
de verschillende juweliers de ontvreemde
juweelen teruggeven. De veroordeelde
ontving de uitspraak met een zucht van
verlichting.
Mevrouw Mestorino, zyn vrouw, beeft
getracht zich van kant te maken.
NOODWEER BOVEN MUNCHEN.
Boven Mtlnchen ls Donderdag een he
vig onweer met een wolkbreuk losge
barsten, dat twee uur duurde., Een groot
deel van de stad werd overstroomd. Het
tramverkeer was gedurende eenigen tya
gestoord en op een electrische centrale
ontstond kortsluiting.
MOTOR-ONGEVAL.
Twee doodea.
By Ftlssen in de Belersche Alpen ls
Donderdag een tragisch motorongeluk ge
beurd. Een dame, die op weg was naar
een begrafenis nam het voorstel van een
haar bekend motorryder aan om haar
naar het kerkhof te brengen. De dame
nam op de duo plaats, dicht by Ftlssen
reed de motor met zulk een kracht tegen
een boom, dat het voorwiel in de achora
vaat bleef zitten. De bestuurder en de
dame waren op elag dood.
ERNSTIG ONGEVAL.
Tusschen Heidel berg en NeckargemQnd
heeft een auto drie menachen, die pas uit
een electrlache tram weren geatapt, over
reden. Een ia gedood, de twee anderen
zwaar gewond. De bestuurder ven den
auto, een wynhandelaar uit Neckar
gemQnd kreeg na het ongeluk een zenuw
toeval en ls nog niet verhoord kunnen
worden.
TREINROOF.
Eenige dagen geleden zyn In den nacht
trein Bltterfeld—Berlijn, uit een post
wagen aangeteekende stukken geroofd en
Donderdagnacht hebben vermoedeiyk de
zelfde dieven weer een goeden elag ge
slagen. Tusschen Burgkemmnltz en Grl-
fenhainlchen zyn ze op den langzaam rij
denden trein gesprongen, hebben een
postwagen geforceerd en 16 pakketten en
twee postzakken er uit gegooid. Later
heeft men deze geopend lange de iyn ge
vonden. De ontvreemde stukken waren
uit het Volgtland naar BerUjn geadres
seerd.
ERNSTIG ONGELUK TE KIEL,
Zea soldaten gedood.
Donderdagavond la by een oefening
van mynleggers tusschen Kiel en Schlei-
münde door onbekende oorzaak een dy-
namietpatroon ontploft. Op de beide myn
leggers C 12 en C 8, die naast elkaar la-
Ïen, werden zes soldaten op slag gedood,
soldaten en een arbeider werden zwaar,
kapitein luitenant Magnusaen iets min
der ernstig gewond.
Kapitein Lz. Schilfer en een bootsman
ipi
zyn licht gewond. Alle dooden en gewon-
uyk
Klel-Wik gebracht. Een der zwaar gewon
den zyn onmiddeliyk naar het lazaret
den bevindt zich in onmiddeliyk levens
gevaar.
DE DOOR ITALIANEN
GEARRESTEERDE STUDENT.
De Oostenryksche student, die gedu
rende de Pinksterdagen op een bergtocht,
waarby hy de Italiaansche grens over
schreden had, door de Italiaansche grens
troepen was gearresteerd, is nu vryge-
laten eu naar Oostenryk teruggekeerd.
AUTO DOOR TREIN VERBRIJZELD.
Uit Pretoria in den Staat Illinois wordt
gemeld, dat daar bjj een spooroverweg
een auto verbryzeld ls door een sneltrein.
Zes lieden in de auto, o. w. drie kinderen,
waren op slag dood.
EEN AMERIKAANSCH SCHIP
VERGAAN.
De America gezonken.
Uit New-York wordt gemeld, dat de
„America", een passagiersschip uit Du-
luth, naby het Isle Royale in het Superior
meer is gezonken in 17 vaam water, na op
een klip te zyn gestooten.
Volgens een mededeeling van den ad
ministrateur aan boord zyn alle opvaren
den gered Zy wisten het eiland te berei
ken en zyn thans van daar afgehaald.
t
oaHo1? ndeling van bet reeds
sedert geruimen tijd aanhangige wets-
*»J M
UDC4 uw
Dikwijls zijn er bi) ongevallen In het
water veel toeschouwers ean den uai,
maar geen zwemmers. Laat dat anaers
worden. Leert zwemmend redden.