GENERAAL NOBILE GERED.
UIT DE WIJDE WERELD
f^hsjLn^
BINNENLAND
LUCHTVAART.
tHWBea&i MWuüMHag.
fl LAAT UW MAM
X töj GERUFT ROOKEW
- w-dbl MAAR GEEP HEM
TABLITTIN
f 9.75 voor iedere 100 francs, dat is dus
iets minder dan een dubbeltje. Dat is er
van de trotsohe Fransche frank, eenmaal
byna aan 50 Nederlandsche centen gelijk,
na het failliet van den oorlog, overge
bleven 1
De waarde van het Fransche bank
biljet is thans ook op goud gebaseerd.
Er zijn maatregelen genomen, waardoor
de gouden frank op improductieve wijze
zou worden opgespaard, door thans vooi'-
loopig alleen aan het hoofdkantoor der
Banque de France (dus in Parijs) de
biljetten inwisselbaar te stellen en dan
nog slechts tot beperkte bedragen.
Bij de wettelijke stabilisatie, waartoe
Frankrijk thans is overgegaan, is men
geleid door één groote gedachte: 'slands
economische activiteit moet zwaarder
wegen dan het belang der renteniers-
van-dit-oogenblik. Poincaré heeft het vol
komen openhartig gezegdrevalorisatie,
d. w. z. koersstijging van den franc zou
mogelijk zijn geweest, maar we hebben
die niet gewild; want wel zouden de
renteniers, maar bovenal de speculanten
erdoor zijn gebaat, maar Frankrijk zou
zoo duur zijn geworden, dat de industrie
(de vreemdelingen-industrie inoluis) het
niet langer had kunnen bolwerken. Spe
culatie-begunstiging, werkloosheid, eco
nomische orisis waren de nadeelen, die
zwaarder, veel zwaarder wogen dan het
belang der houders van Fransche staats
stukken. Daar kwam nog bij, dat het
voor het aanzien van den staat beter was,
thans op een laag peil te stabillseeren,
dan zich naderhand genoopt ts zien, de
binnenlandsche schuld voor een groot
deel te verloochenen, hetgeen op een
formeel bankroet zou zijn neergekomen.
Om al die redenen heeft de regeering
bewuBt en principieel de voorkeur ge
geven aan de stabilisatie op een vijfde
van de voor-oorlogsohe waarde.
Vrees voor prijsstijging, het laatste
argument van ae tegenstanders der hui
dl ge stabilisatie, behoeft niet te beBtaan,
al zal het proces van aanpassing aan het
wereldprijsniveau nog wel eenigen tijd
voortgang vinden.
JDe prijzen der grondstoffen zijn thans
al vrijwel op wereldpoli, terwijl de in
voering van een munteenheid van geringt
koopkracht de strekking heoft (in Belgiö
is het al gebleken), de prijzen voor be
paalde waren en diensten laag te houden
en dus exportbevorderend te werken.
ZEER MATIG KERSEN JAAR
Men schrijft aan de »Tel.« uit de Be
tuwe, dat het kersengewas zeer tegen
valt en er zeker niet meer verwacht kan
worden dan oen matig half gewas. De
bloesemperiode was dit jaar zeer voor
spoedig; de vruchtzetting had plaats
met prachtig weer, zoodat de verwach
tingen boog waren gespannen.
Maar deels door onverwachte nacht
vorsten, die vooral in de Neder-Betuwe
teisterend zijn opgetreden, en elders door
slecht en koud weer is er van de kersen
weinig terechtgekomen.
Op het hout hebben de kersen hooge
besommingen gedaan, van 85 ot. per kilo
zelfs. Daarbij komt dan nog het plukloon,
zoodat men zelf berekenen kan, dat dit
jaar de Meikersen, zooals men dat wel
eens van de appelen zegt, «gouden steel
tjes* zullen hebben. Een goed plukker
verdient tegenwoordig om en bij de f 5.50
per dag.
Zooals overal in de tuinbouwcentra, is
ook in de Betuwe het wachten op zonnig
en warm weer, de voortdurend koude
temperatuur houdt het aanrijpen van de
kersen tegen en wanneer de regen dan
nog, zooals deze week, vergezeld wordt
van hagel en wind, heeft dit direct groote
nadeelen ten gevolge.
Is dus de kersenoampagne, die wellicht
slechts een 14 dagen zal duren, een te
genvaller, men heeft wel alle hoop ge
vestigd op goede noteeringen voor de
bessen.
Daarvan kan men dit jaar, van roode
bessen en van kruisbessen, een goed
beschot verwaohten. En waar men aan
de vraag naar kersen niet zal kunnen
voldoen, hoopt men dat dit den kersen-
prijzen ten goede zal komen.
Alleen wanneer het weer nu gauw om
slaat, is er kans dat van den aardbeien
oogst nog Iets terechtkomt, anders kan
er gerust gesproken worden van een
mislukking, des te meer te betreurèn,
omdat hierbij zooveel belangen betrokken
zijn voor den kleinen hofstede-bewoner.
TWEE BESLUITEN.
De jaarvergadering der Ned. Maat
schappij voor Nijverheid on Handel heeft
twee opmerkelijke, zij het niet onver
wachte, feiten gebracht: ten eerste het
begin van een actieve algemeene bestrij
ding van de steekpenningen en dergelijke
uitwassen, ten tweede de onverzwakte
handhaving van het vrijhandelsstand
punt van dit college.
Met het eerste staat het zoo, dat er
vermoedelijk wel met andere organisaties
contact zal worden gezocht en verkregen.
Er komt een commissie van onderzoek
vanwege het Hoofdbestuur van de Maat
schappij, en daarna, na het onderzoek,
zal men zien.
Merkwaardig overigens, dat de zaak van
de gasdirecteuren, allen ambtenaren, deze
aotie tegen «omkooperlj in den handel» zoo
aan het rollen heeft gebracht Wanneer
men onder »handel« nu maar niet alleen
den particulieren handel verstaat,
is het goed. Het geven en aannemen van
fooien en dergelijke is ongetwijfeld overal
moreel schadelijk, maar wij gevoelen toch
iets voor de opmerking, die een der spre
kers op de vergadering maaktedat het
in overheidsdienst nog een eigen ver
derfelijke uitwerking heeft. Het belas
tinggeld, dat ook van do minst gegoeden
geëi3Cht wordt, mag nóg minder dan
andere middelen worden hesteed om be
paalden personen onrechtmatige winsten
te verschaffen en »de gemeensohap»
kan zich vaak zoo extra-moeilijk tegen
zulke practljken verweren, omdat zij er
maar uiterst weinig contróle op heeft.
Wanneer het kwaad werkeiyk zoo diep
heeft ingevreten als sommigen in de
vergadering meenden, zal de bestrijding
lang niet gemakkelijk zijn. Men sprak
over vereenigingen om het m o r e e 1 e
besef te wekken, dat er verandering moet
komen en die verandering in eigen kring
af te dwingen, desnoods met de strafwet
als stok achter de deur. Alleen, of zelfH
in de eerste plaats, een wet 't zou
weinig helpen. Moreele steun bij het con-
curreeren zonder achterbakscho practij-
ken is beter; en dan onderling, want do
concurrentie zelf is natuurlij^ altijd de
groote drijfveer. Do actieve omkoop
moet actief worden bestreden, als dat
niet helpt, blijft voor passieve fraudes
de verleiding toch altijd te groot. Een
behartlgenswaardlgen wenk gafdr. F.E.
Posthuma nog: soherm niet te veel met
strafrechter en straf en boycot,zoek
het eerder in b e 1 o o n 1 n g, een prefe
rentie voor hen, die het kwade nalaten.
We zullen er binnenkort wel moor van
vernemen. (Hbld*)
CECCIONI OOK GERED.
Door een Zweedsch vliegtuig. Het ijs In beweging geraakt
De Italla-mannen ln benarde positie.
De Zweedsche Minister van Nationale
verdediging ontving Zondag een om 7 uur
's morgens verzonden telegram van den
leider der Zweedsche reddingsexpeditio,
welke hulp zou verleenen aan de „Italla",
van den volgenden inhoud: „Generaal
fjeredreddingswerk wordt voortgezet
w.g.) Thornberg''.
Volgens een nader bericht heeft Lund-
borg generaal Nobile aan boord van de
„Quest" gebracht, die bij het Wahlenberg-
eiland in do Hinloopeustraat voor anker
ligt. Hij zal thans de overige mannen
gaan halen.
Omtrent Nobile's redding worden uit
Kingsbay de volgende bijzonderheden aan
de „Lokal Anzoiger" gemeld: „Een van
de Zweedsche vliegtuigen,die,nadatNobile
Zaterdagnacht eenlge malen om onrald
dellijko hulp had gevraagd, van de Virgo-
baai waren vertrokken, is er Zondag ln
geslaagd in de nabijheid van het kamp
van Nobile te landen en met generaal
Nobile aan boord terug te vliegen. Kort
voor zijn redding had Nobile opnieuw om
hulp verzocht en medegedeeld, dat het
ijs, waarop zioh het kamp bevindt, naar
het Noorden begon af te drijven. Tevens
begon het ijs ln malende beweging te
komt, hetgeen in den loop van den dag
voortdurend toenam.
Nobile en zijn mannen voerden den ge-
heelen nacht van Zaterdag op Zondag
een wanhopigen strijd tegen het ijs, dat
in heftige beweging was. IJssohollen van
tienduizenden Kilogrammen werden als
ballen heen on weer geschoven. Generaal
Nobile werd door een dezer Ijsmassa's
getroffen en brak een been. Derhalve
werd hij het eerst afgehaald door het
Zweedsche doorLundberg bestuurde vlieg
tuig „Upland" en overgebracht aan boord
van het Zweedsche hulpschip de „Quest",
waar hij onder geneeskundige behandeling
is genomen. Zijn toestand is ernstig.
De landing van de „Upland" op het in
beweging zijnde ijs was een meesterstuk
van vliegkunst en met het grootste gevaar
verbonden, daar de startplaats voortdu
rend veranderde.
Nadat de „Upland" naar het kamp van
Nobile was vertrokken, was de „Quest"
verder opgestoomd naar het Oosten en
in de Hinloopeastraat voor anker gegaan.
Van de andere groepen nog
niets ontdekt
Van de beide andere groepen van de
„Italia'-bemanning heeft men nog steeds
geen spoor kunnen ontdekken en evenmin
van Amundsen en Guilbaud.
Nobile over zQn redding.
Gisteren is het volgend dringend tele
gram van Nobile zelf van boord der Citta
di Milano te Rome aangekomen:
„Toen luitenant Lundberg op ons Ijs
veld geland was zeide ik hem dat hij
eerst Cecioni, dan Behoenek, dan Trojani,
dan mijzelf en ten slotte luitenant Viglieri
en marconist Biagi zou trachten te red
den. Cecioni bleek te zwaar en bovendien
zeide Lundberg dat hij uitdrukkelijk be
vel had miij het eerst mee te nemen, op
dat ik voor de opsporing der andere ver
misten de ontbrekende inlichtingen zou
kunnen verschaffen. Toen mijn kame
raden hierop ook aandrongen heb ik, te-
ijen mijn zin, toegegeven. Voor de opstij
ging hob ik het bevel over de 5 achter-
Dlijvenden aan luitenant Viglieri overge
geven. Ik liet mijn kameraden in hoop
volle stemming achter en vertrouw dat
de goddelijke voorzieningheid mij zal ver-
oorloven, hen en de andere vermisten
spoedig te kunnen omarmen."
Nobile's toestand.
Generaal Nobile heeft een onvolkomen
breuk van het rechter scheenbeen met een
knik tusschen de beendeelen; de breuk is
echter reeds aan het genezen. Verder
heeft hij een verstuiking van den rechter
voet met peesontsteking. Het genezings
proces zal ten minste 6 weken duren.
Nobile's redder, zUn plaats
ingenomen.
Volgens een telefonisch bericht van de
Zwee *ohe luchtvaartafdeeling is het
de Zweedsche le luit. Einar Lundborg,
die er ln geslaagd is met een Fokker O-V,
gemonteerd op skls, generaal Nobile te
redden. De landing van Lundborg op het
ruwe ijs was een buitengewoon moeilijk
kunststuk, dat hij met groote vaardigheid
volbracht.
Onmiddellijk nadat Lt. Lundborg ge
neraal Nobile naar de basis had gebraoht,
vertrok hij weer om den tweeden schip
breukeling op te halen. Bij de tweede
landing echter kwam het toestel zoodanig
met het ruwe ijs in aanraking,, dat het
landingsgestel beschadigd werd en Lund
borg niet meer kon opstijgen, zoodat de
moedige redder (hans op rijn beurt moet
wachten.
Lundborg bevindt zich thans met de
Italianen in het kamp van Nobile en
waoht op hulp van' zijn Zweedsche kame
raden. ,Hlj en zijn metgezellen zijn in
groot gevaar, daar het pakijs de tent be
dreigt en ln Noordelijke richting afdrijft.
In het geheel beschikt de Zweedsohe red
dingsexpeditie over vier vliegtuigen. Er
bestaat noop, dat spoedig reddingspogin
gen voor Lundborg en de Italianen zul
len worden gedaan.
De Zweedsohe rogeerfng zal morgen
een tweede Fokker OV, eveneens op skls.
naar Spitsbergen sturen, welk toestel
dan zal trachten de redding voort te zet
ten.
Ook de hoofdmacfclnlst Ceoclooi
gered.
Een telegram uit Stockholm meldt, dat
luitenant Tornberg gistermiddag een ge
slaagde landing op het ijsveld van de
groop Nobile gedaan heeft en het hem
gelukt is den eveneons gewonden hoofi-
maehinlst Oeocionl te redden, 's Avonds
zijn zij op de Oitta dl Milano aangekomen.
Tornberg meldde, dat het Ijsveld 400
meter lang is bij 800 breed en dat er een
hard bevroren sneeuwlaag op ligt van
ongeveer 45 centimeter dikte. Hij heeft
naar Stockholm geseind', dat zJ. lichte
vliegtuigen, bijv. van het Baby Moth type
op sommige punten van den sn eeuwkant
wel een landing kunnen wagen, met meer
kans van slagen dan voor grootere ma
chines.
Groote vreugdè ln Zweden.
Stockholm, 25 Juni. In Zweden heerscht
naar aanleiding van de redding van ge
neraal Nobile door een Zweedsch Fokker
vliegtuig groote vreugde. De redding ls
geschied door de Zweedsche officieren
Lundberg en Schaberg. De eerste be
richten lieten, vermoeden, dat Tornberg
de redder was. Het officieele Italiaansche
bericht spreekt ook maar van een vlieger,
die bij de 'tweede daling bij de schip
breukelingen met het toestel over den
kop is geslagen. Er nemen vier Zweedsche
vliegtuigen aan het reddingswerk deel
n.1. de Upland, het groote toestel met
drie motoren, twee kleinere watervlieg
tuigen en één toestel met slede-Ijzers, dat
thans dan verongelukt ls. Deze drie toe
stellen zijn vliegtuigen van de Zweedsche
marine. Wij weten niet of ieder toestel
zjjn vaste bemanning had. Doch het is
waarschijnlijk juist, dat beide officieren
of één hunner het bedoelde toestel be
stuurden.
Wat de techniek vermag.
Het Hbl. schrijft:
Inmiddels mag wel een enkele gedachte
ook worden gewijd aan de techniek, waar
door die redding mogelijk werd. Ook de
grootste zelfopoffering en de hoogste moed
had die redding niet kunnen brengen,
als niet de wonderbaarlijke vorderingen
van de techniek het mogelijk hadden ge
maakt de plaats te bepalen, waar een deel
der bemanning der »Italia« na de ramp,
op het Ijs zijn redding verhoopte. De
techniek was het, die den schipbreuke
lingen levensmiddelen bracht en wat even
noodig was als brood, de voeding voor
het solntoestel waarmede zij den redders
den weg wezen. De techniek in de hand
van Lundborg is uit de fhoogto neerge
streken op het kruiende Ijs en heeft den
leider en een zijner helpers op haar vleu
gels meegenomen naar een veilig schip.
Een gedachte van dankbaarheid voor
hen, die door hun bijdrage aan den voor
uitgang der techniek, dat mogelijk maak
ten, is thans dus stellig ook op haar plaats.
En het feit, dat de redding van Nobile
plaats vond met een Fokker-vliegtuig,
moge ons Nederlanders tot bijzondere
voldoening strekken. <t
te zoeken, bovindt zich nog steeds bij do
Noordkaap van Noordoostland, vastgehou
den door het ijs, dat daar door den V esten-
wind wordt opgestuwd. De bemanning van
het Finsohe vliegtuig is aan de Konings
baai aangekomen en heeft zioh Inge
scheept op de »Oitè dl Milano*. De Rus
sische Ijsbreker Krassln is Donderdag
avond te Bergen aangekomen.
van
Nog steeds geen nieuws van
9e vermisten.
Het officieele bericht, dat Zaterdagavond
te Rome is uitgegeven meldde nog het
volgende:
»Men heeft nog geen verder nieuws
omtrent de drie groepen vermisten, d.w.z.
Amundsen c.s. de patroelje Marlano en
de tweede groep schipbreukelingen van
de »Italia«. Do »Braganza«, die in de Ko
ningsbaai bad moeten terugkeeren met de
Noorsche vliegtuigen om naar Amundsen
Hot weer op den dag
Amundsen's vermissing.
Maddalena heeft gemeld, dat hij den
18en Juni bij zijn overtocht van Vadsoe
naar Spitsbergen ten Noorden van Noor
wegen een harde Zuid-Oostenwind en
wolken ontmoet had, vervolgens 270 K.M.
dichte mist op een hoogte van 100 tot
500 M., die langzaam optrok. In de buurt
van het Bereneiland was de lucht helder,
het zloht uitstekend. Er stond een krach
tige Oostenwind (windkracht 6) en de zee
was woelig. Van Bereneiland tot de Ko
ningsbaai was het zicht goed en nam de
Oostenwind in sterkte af. Maddalena was
genoodzaakt ten Westen van Bereneiland
op ongeveer 500 M. uit de kust te dalen
om zijn bougies te verwisselen. De opstij
ging daarin kostte grooto moeite tenge
volge van de zeer woelige zee. De Latham
47, het watervliegtuig van Guilbaud, met
Amundsen aan boord is dienzelfden dag
uit Tromsoo vertrokken. Overste Penzo,
die den volgenden dag 's middags om
0 uur uit Tromsoe vertrok ontmoette een
Oostenwind met een windkracht 5, een
woelige zee, mist en wolken tot een hoogte
van 600 K.M. benoorden Bereneiland, dat
de vliegers door de bewolking niet hadden
kunnen zien. Naar het Noorden toe was
er eenig zloht, waarbij men bijna 10 K M.
ver kon zien en verscheidene velden
drijfijs waarnam. Bewesten Spitsbergen
was de zee kalm zonder wind en het zicht
uitstekend.
Overste Penzo heeft Zoterdag weer
over een afstond van 800 K.M. naar het
vermiste Fransche vliegtuig gezocht,
waarbij bij uitstekend zloht had. Hij beeft
niets gevonden*.
De Noorsche bladen worden
moedeloos.
Verscheidene Noorsche bladen begin
nen kritiek op de reddingspogingen te
oefenen. Het vliegtuig van Amundsen zou
zonder voldoende voorbereiding opgeste
gen zijn en de berichtendienst was zoo
slecht georganiseerd, dat men feitelijk nog
niet weet in welke richting do Latham
gevlogen is, na de eerste 500 K.M., die iu
de eerste drie uur zijn afgelogd.
Toen zweeg plotseling de radio en het
is waarschijnlijk dat het vliegtuig toen
op zee heeft moeten neerstrijken wegens
een of ander defect.
De internationale wedren om Nobile te
helpen kan op deze wijze niet anders
eindigen dan in een doodenrlt door
meer redders.
De bladen, die vanochtend verschenen
zijn, geven nagenoeg allen de hoop op
Amundsen's redding op.
VLIEGTUIG-ONGELUKKEN.
Reuter meldt uit New York, dat mevr,
Fillotston, de eerste vliegster uit Nebras-
ka, Zaterdag met haar vliegtuig ls om
gekomen; het toestel stortte van een hoog
te van 450 meter omlaag.
Te Bowlinggreen is een legervliegtuig
neergestort, dat majoor Colutz aan boord
had, die op weg was naar Managua om
het bevel over de luchtstrijdkracht op
zich te nemen. De vlieger werd gedood.
PLANNEN VOOR EEN TRANS-
SIBERISCHE LUCHTSCHIP
VERBINDING.
Walter Bruns, die aan het congres voor
Poolonderzoek te St Petersburg heeft
deelgenomen, heeft verklaard, dat zijn
plan voor een Trans-Siberische lucht
schipverbinding definitief uitgewerkt la
De beste route zou zijn Beriyn-St Peters
burg—1Toeroechansk—Olekminsk Char-
bin of Charborofsk-Osaka. De vliegduur
is op vijf dagen berekend.
nog
Ingezonden Mododeellng.
Vraagt Uw leverancier
uitsluitend eieren van de
Wekelijks versche.aanvoer
uit de stad en omgeving.
bava Expedition Oompany, een expeditie
wa?U£ust om te zoeken naor wnoohat
dion JezuTten-prlesters in Bolivia löü
Jaar geleden begraven haddem De sc mt,
bestaande uit goud, zllver en d ama t
wanrvan de waarde op i 12 miuioen ge
steld wordt, heet verborgen te rijn in een
schntkamer ln den zoogenaamden „Vier
kanten Steenhoop" bij de plaats waar
vroeger een klooster gestaan heeft.
vorige expeditie had daar al een kistje te
vorige o i met een perkament
erin waarin men las dat fagene die de
"'*nri 0611
de
Mees-
Een
voorschijn gebracht met een perkament
erin waarin men las dat degene die 1
schatkamer wilde binnendringen,
„smartelijke dood" waohtte en dat
„rijkdommen, die nan God, onzen
ter, behooren, niet voor stervelingen
ZlDe twintig Engelschen, die de expeditie
vormen, zijn nu, volgens een telegram uit
Samabnya (Bolivia) doorgedrongen tot
den koepel van do vermeende schatkamer.
Tevens hadden zij al trappen en kamers
blootgelegd die naar men meent, tot een
oud ondoraardsch fort behoorden.
Met de pneumatische boren, spaden en
een hydraulische machine worden de
werkzaamheden tlmna koortsachtig voort-
gezet Er zijn reeds drie kranen inge
stort maar niemand is er bij gewond. On
der de leden van de expeditie zijn her
haaldelijk gevallen van zandvllegkoorts
en onder de Indianen, die als werkkrach
ten dienst' doen, gevallen van malaria
voorgekomen. De streek waar de opgra-
vingen gedaan worden, is berucht om haar
ongezondheid.
naar
v d.
EEN MOOIE PRESTATIE.
Per flets van Weenen
Barendrecht.
Ten huize van den heer M. L.
Sloot wonende aan den Achterzeedijk te
Barendrecht vertoeven op het oogenblik
de 21-jarige Joseph DampL, voormalig
pleegzoon van het echtpaar Sloot, en zijn
vriend de 20-jarige Karl Patzeldt, uit
Weenen.
Deze jonge mannen hebben, naar wij
in de „Voorwaarts" lezen, de reis van
Weenen naar Barendrecht ln minder dan
acht dagen per fiets afgelegd. Vrijdag
8 Juli 's avonds halfelf, vertrokken zij
uit Weenen. Den nacht en den daarop
volgenden dag reden zij aan een stuk
door tot Aschaffenburg, oen afstand van
J50 K.M. Den volgenden nacht werd ge
rust. Te Neurenberg werden zij een hal
ven dag opgehouden. Daar vandaan ver
rokken zij naar Coblenz, vervolgens naar
Keulen, toen naar Tiel en van Tiel ineens
door naar Barendrecht, waar zij j.1. Za
terdag om vijf uur aankwamen en waar
zij met groote blijdschap door vader on
moeder Sloot (zooals Joseph zijn pleeg
ouders nog steeds noemt) werden ontvan
gen. De geheele reis hebben zij veel re
ien en hagelbuien gehad. Donderdag 28
unl vertrekken zij weer per tleta
EEN FABRIEK VAN UNIVERSITEIT9-
BULLEN E.D.
Volgens den particulieren correspon
dent van de Daily Telegraph ls men ts
New-York een knoeierij met vervalachte
wetenschappelijke diploma's op het spoor
gekomen, tengevolge waarvan tul van
lieden de medische of juridische pracktljk
uitoefenen zonder de vereischte bevoegd
heden erlangd te hebben.
De politie zoekt den aanstichter van de
vcrvalschingen, die een voormalig student
van City College moet zijn en die bekend
was met de methode van registratie der
diploma's. Dat ls gebleken uit het feit, dat
de namen van de lieden, die vervalschto
diploma's verkregen hebben, op gestolen
formulieren ln het officieel register zijn
Ingedragen.
De koopers der vervalschte diploma's
zijn voornamelijk studenten geweest die
voor hun eindexamens niet geslaagd zijn.
Een lijst met de 26.000 namen die in het
registratie-bureau bewaard wordt, zal nu
vergeleken worden met de officieele be
scheiden van City Col'ege, waardoor men
dan hoopt de vervalschlngen te achter
halen.
REN-DRAMA.
Zooals altijd, schijnen ook thans de
rennen ve Solo weer een slachtoffer go-
éischt te hebben van den dobbelharts-
tocht, meldt de »Loc.«. Bil het baccarat
moet een Chinees uit het Soerabajo'sche
ontzetteud verloren hebben. Men" sprak
zelfs van een half millioen en meer.
Hoewel de man groote sommen bij zich
had, waren deze by lange na niet vol
doende om zyn speelhartstocht te bevre
digen. Binnen eenlge uren waren zyn
bank-deposito'8 vergokt, daarna zyn rech
ten op suikerfabrieken en toen hem einde-
ïyk niets anders overbleef, zijn splinter
nieuwe Packard, voor 6 millo. Platzak
kon hy vertrekken. Vrouw en kinderen
tellen niet mee...
Een Chinees van Mesen hoeft het
grootste gedeelte van den buit binnen
gehaald.
ENGELSCHE SCHATGRAVERS
IN BOLIVIA.
Wy hebben indertyd gemeld 'dat te
-onden met steun van een nieuw opge
richte maatschappij in de City, de Sscam-
WAT LLOYD GEORGE MET ZIJN PEN
VERDIENDE.
Anderhalf ml 111 oen galden ln
zes jaar.
Lloyd George heeft besloten, zyn jour
nalistieke activiteit op te geven, ten einde
zich geheel te wyden aan de herleving
van de liberale party. Hy ontving 800
pd. st per artikel en in de zes jaar na zijn
optreden als premier heeft hy met zijn
journalistieke arbeid 126.000 pd.sk ver
diend.
VLIEGMACHINE MET BADKAMER.
Op een vliegtuigfabriek te Southampton
is op het oogenblik voor een Engelsch-
mnn een „luchtjncht" in aanbouw, dat in
comfort en weelde alles, wat er op dit
gebied tot dusver ls gepresteerd, in de
schaduw Btelt Het jacht zal nnmeiyk, be
halve van een slaaphut, een salon, een
keuken en andere lokaaltjes, ook nog
van een badkamer zyn voorzien.
EEN DURE ONTDEKKING.
De heer Josuah Powder bezat tot j.1.
Zondag een huls ln Bad Creack (Neva-
da). Op dien noodlottigen dag was hy von
plan, een schilderijtje aan den muur te
Vangen, maar op de plek, waar hij het
wilde aanbrengen, sloeg hy alle spijkers
krom. Boos en nieuwsgierig onderzocht
Powder de oorz&Ak van dit erschynsel,
-
*r
heldersche veiling.
t