GENERAAL NOBILE GERED. UIT DE WIJDE WERELD f^hsjLn^ BINNENLAND LUCHTVAART. tHWBea&i MWuüMHag. fl LAAT UW MAM X töj GERUFT ROOKEW - w-dbl MAAR GEEP HEM TABLITTIN f 9.75 voor iedere 100 francs, dat is dus iets minder dan een dubbeltje. Dat is er van de trotsohe Fransche frank, eenmaal byna aan 50 Nederlandsche centen gelijk, na het failliet van den oorlog, overge bleven 1 De waarde van het Fransche bank biljet is thans ook op goud gebaseerd. Er zijn maatregelen genomen, waardoor de gouden frank op improductieve wijze zou worden opgespaard, door thans vooi'- loopig alleen aan het hoofdkantoor der Banque de France (dus in Parijs) de biljetten inwisselbaar te stellen en dan nog slechts tot beperkte bedragen. Bij de wettelijke stabilisatie, waartoe Frankrijk thans is overgegaan, is men geleid door één groote gedachte: 'slands economische activiteit moet zwaarder wegen dan het belang der renteniers- van-dit-oogenblik. Poincaré heeft het vol komen openhartig gezegdrevalorisatie, d. w. z. koersstijging van den franc zou mogelijk zijn geweest, maar we hebben die niet gewild; want wel zouden de renteniers, maar bovenal de speculanten erdoor zijn gebaat, maar Frankrijk zou zoo duur zijn geworden, dat de industrie (de vreemdelingen-industrie inoluis) het niet langer had kunnen bolwerken. Spe culatie-begunstiging, werkloosheid, eco nomische orisis waren de nadeelen, die zwaarder, veel zwaarder wogen dan het belang der houders van Fransche staats stukken. Daar kwam nog bij, dat het voor het aanzien van den staat beter was, thans op een laag peil te stabillseeren, dan zich naderhand genoopt ts zien, de binnenlandsche schuld voor een groot deel te verloochenen, hetgeen op een formeel bankroet zou zijn neergekomen. Om al die redenen heeft de regeering bewuBt en principieel de voorkeur ge geven aan de stabilisatie op een vijfde van de voor-oorlogsohe waarde. Vrees voor prijsstijging, het laatste argument van ae tegenstanders der hui dl ge stabilisatie, behoeft niet te beBtaan, al zal het proces van aanpassing aan het wereldprijsniveau nog wel eenigen tijd voortgang vinden. JDe prijzen der grondstoffen zijn thans al vrijwel op wereldpoli, terwijl de in voering van een munteenheid van geringt koopkracht de strekking heoft (in Belgiö is het al gebleken), de prijzen voor be paalde waren en diensten laag te houden en dus exportbevorderend te werken. ZEER MATIG KERSEN JAAR Men schrijft aan de »Tel.« uit de Be tuwe, dat het kersengewas zeer tegen valt en er zeker niet meer verwacht kan worden dan oen matig half gewas. De bloesemperiode was dit jaar zeer voor spoedig; de vruchtzetting had plaats met prachtig weer, zoodat de verwach tingen boog waren gespannen. Maar deels door onverwachte nacht vorsten, die vooral in de Neder-Betuwe teisterend zijn opgetreden, en elders door slecht en koud weer is er van de kersen weinig terechtgekomen. Op het hout hebben de kersen hooge besommingen gedaan, van 85 ot. per kilo zelfs. Daarbij komt dan nog het plukloon, zoodat men zelf berekenen kan, dat dit jaar de Meikersen, zooals men dat wel eens van de appelen zegt, «gouden steel tjes* zullen hebben. Een goed plukker verdient tegenwoordig om en bij de f 5.50 per dag. Zooals overal in de tuinbouwcentra, is ook in de Betuwe het wachten op zonnig en warm weer, de voortdurend koude temperatuur houdt het aanrijpen van de kersen tegen en wanneer de regen dan nog, zooals deze week, vergezeld wordt van hagel en wind, heeft dit direct groote nadeelen ten gevolge. Is dus de kersenoampagne, die wellicht slechts een 14 dagen zal duren, een te genvaller, men heeft wel alle hoop ge vestigd op goede noteeringen voor de bessen. Daarvan kan men dit jaar, van roode bessen en van kruisbessen, een goed beschot verwaohten. En waar men aan de vraag naar kersen niet zal kunnen voldoen, hoopt men dat dit den kersen- prijzen ten goede zal komen. Alleen wanneer het weer nu gauw om slaat, is er kans dat van den aardbeien oogst nog Iets terechtkomt, anders kan er gerust gesproken worden van een mislukking, des te meer te betreurèn, omdat hierbij zooveel belangen betrokken zijn voor den kleinen hofstede-bewoner. TWEE BESLUITEN. De jaarvergadering der Ned. Maat schappij voor Nijverheid on Handel heeft twee opmerkelijke, zij het niet onver wachte, feiten gebracht: ten eerste het begin van een actieve algemeene bestrij ding van de steekpenningen en dergelijke uitwassen, ten tweede de onverzwakte handhaving van het vrijhandelsstand punt van dit college. Met het eerste staat het zoo, dat er vermoedelijk wel met andere organisaties contact zal worden gezocht en verkregen. Er komt een commissie van onderzoek vanwege het Hoofdbestuur van de Maat schappij, en daarna, na het onderzoek, zal men zien. Merkwaardig overigens, dat de zaak van de gasdirecteuren, allen ambtenaren, deze aotie tegen «omkooperlj in den handel» zoo aan het rollen heeft gebracht Wanneer men onder »handel« nu maar niet alleen den particulieren handel verstaat, is het goed. Het geven en aannemen van fooien en dergelijke is ongetwijfeld overal moreel schadelijk, maar wij gevoelen toch iets voor de opmerking, die een der spre kers op de vergadering maaktedat het in overheidsdienst nog een eigen ver derfelijke uitwerking heeft. Het belas tinggeld, dat ook van do minst gegoeden geëi3Cht wordt, mag nóg minder dan andere middelen worden hesteed om be paalden personen onrechtmatige winsten te verschaffen en »de gemeensohap» kan zich vaak zoo extra-moeilijk tegen zulke practljken verweren, omdat zij er maar uiterst weinig contróle op heeft. Wanneer het kwaad werkeiyk zoo diep heeft ingevreten als sommigen in de vergadering meenden, zal de bestrijding lang niet gemakkelijk zijn. Men sprak over vereenigingen om het m o r e e 1 e besef te wekken, dat er verandering moet komen en die verandering in eigen kring af te dwingen, desnoods met de strafwet als stok achter de deur. Alleen, of zelfH in de eerste plaats, een wet 't zou weinig helpen. Moreele steun bij het con- curreeren zonder achterbakscho practij- ken is beter; en dan onderling, want do concurrentie zelf is natuurlij^ altijd de groote drijfveer. Do actieve omkoop moet actief worden bestreden, als dat niet helpt, blijft voor passieve fraudes de verleiding toch altijd te groot. Een behartlgenswaardlgen wenk gafdr. F.E. Posthuma nog: soherm niet te veel met strafrechter en straf en boycot,zoek het eerder in b e 1 o o n 1 n g, een prefe rentie voor hen, die het kwade nalaten. We zullen er binnenkort wel moor van vernemen. (Hbld*) CECCIONI OOK GERED. Door een Zweedsch vliegtuig. Het ijs In beweging geraakt De Italla-mannen ln benarde positie. De Zweedsche Minister van Nationale verdediging ontving Zondag een om 7 uur 's morgens verzonden telegram van den leider der Zweedsche reddingsexpeditio, welke hulp zou verleenen aan de „Italla", van den volgenden inhoud: „Generaal fjeredreddingswerk wordt voortgezet w.g.) Thornberg''. Volgens een nader bericht heeft Lund- borg generaal Nobile aan boord van de „Quest" gebracht, die bij het Wahlenberg- eiland in do Hinloopeustraat voor anker ligt. Hij zal thans de overige mannen gaan halen. Omtrent Nobile's redding worden uit Kingsbay de volgende bijzonderheden aan de „Lokal Anzoiger" gemeld: „Een van de Zweedsche vliegtuigen,die,nadatNobile Zaterdagnacht eenlge malen om onrald dellijko hulp had gevraagd, van de Virgo- baai waren vertrokken, is er Zondag ln geslaagd in de nabijheid van het kamp van Nobile te landen en met generaal Nobile aan boord terug te vliegen. Kort voor zijn redding had Nobile opnieuw om hulp verzocht en medegedeeld, dat het ijs, waarop zioh het kamp bevindt, naar het Noorden begon af te drijven. Tevens begon het ijs ln malende beweging te komt, hetgeen in den loop van den dag voortdurend toenam. Nobile en zijn mannen voerden den ge- heelen nacht van Zaterdag op Zondag een wanhopigen strijd tegen het ijs, dat in heftige beweging was. IJssohollen van tienduizenden Kilogrammen werden als ballen heen on weer geschoven. Generaal Nobile werd door een dezer Ijsmassa's getroffen en brak een been. Derhalve werd hij het eerst afgehaald door het Zweedsche doorLundberg bestuurde vlieg tuig „Upland" en overgebracht aan boord van het Zweedsche hulpschip de „Quest", waar hij onder geneeskundige behandeling is genomen. Zijn toestand is ernstig. De landing van de „Upland" op het in beweging zijnde ijs was een meesterstuk van vliegkunst en met het grootste gevaar verbonden, daar de startplaats voortdu rend veranderde. Nadat de „Upland" naar het kamp van Nobile was vertrokken, was de „Quest" verder opgestoomd naar het Oosten en in de Hinloopeastraat voor anker gegaan. Van de andere groepen nog niets ontdekt Van de beide andere groepen van de „Italia'-bemanning heeft men nog steeds geen spoor kunnen ontdekken en evenmin van Amundsen en Guilbaud. Nobile over zQn redding. Gisteren is het volgend dringend tele gram van Nobile zelf van boord der Citta di Milano te Rome aangekomen: „Toen luitenant Lundberg op ons Ijs veld geland was zeide ik hem dat hij eerst Cecioni, dan Behoenek, dan Trojani, dan mijzelf en ten slotte luitenant Viglieri en marconist Biagi zou trachten te red den. Cecioni bleek te zwaar en bovendien zeide Lundberg dat hij uitdrukkelijk be vel had miij het eerst mee te nemen, op dat ik voor de opsporing der andere ver misten de ontbrekende inlichtingen zou kunnen verschaffen. Toen mijn kame raden hierop ook aandrongen heb ik, te- ijen mijn zin, toegegeven. Voor de opstij ging hob ik het bevel over de 5 achter- Dlijvenden aan luitenant Viglieri overge geven. Ik liet mijn kameraden in hoop volle stemming achter en vertrouw dat de goddelijke voorzieningheid mij zal ver- oorloven, hen en de andere vermisten spoedig te kunnen omarmen." Nobile's toestand. Generaal Nobile heeft een onvolkomen breuk van het rechter scheenbeen met een knik tusschen de beendeelen; de breuk is echter reeds aan het genezen. Verder heeft hij een verstuiking van den rechter voet met peesontsteking. Het genezings proces zal ten minste 6 weken duren. Nobile's redder, zUn plaats ingenomen. Volgens een telefonisch bericht van de Zwee *ohe luchtvaartafdeeling is het de Zweedsche le luit. Einar Lundborg, die er ln geslaagd is met een Fokker O-V, gemonteerd op skls, generaal Nobile te redden. De landing van Lundborg op het ruwe ijs was een buitengewoon moeilijk kunststuk, dat hij met groote vaardigheid volbracht. Onmiddellijk nadat Lt. Lundborg ge neraal Nobile naar de basis had gebraoht, vertrok hij weer om den tweeden schip breukeling op te halen. Bij de tweede landing echter kwam het toestel zoodanig met het ruwe ijs in aanraking,, dat het landingsgestel beschadigd werd en Lund borg niet meer kon opstijgen, zoodat de moedige redder (hans op rijn beurt moet wachten. Lundborg bevindt zich thans met de Italianen in het kamp van Nobile en waoht op hulp van' zijn Zweedsche kame raden. ,Hlj en zijn metgezellen zijn in groot gevaar, daar het pakijs de tent be dreigt en ln Noordelijke richting afdrijft. In het geheel beschikt de Zweedsohe red dingsexpeditie over vier vliegtuigen. Er bestaat noop, dat spoedig reddingspogin gen voor Lundborg en de Italianen zul len worden gedaan. De Zweedsohe rogeerfng zal morgen een tweede Fokker OV, eveneens op skls. naar Spitsbergen sturen, welk toestel dan zal trachten de redding voort te zet ten. Ook de hoofdmacfclnlst Ceoclooi gered. Een telegram uit Stockholm meldt, dat luitenant Tornberg gistermiddag een ge slaagde landing op het ijsveld van de groop Nobile gedaan heeft en het hem gelukt is den eveneons gewonden hoofi- maehinlst Oeocionl te redden, 's Avonds zijn zij op de Oitta dl Milano aangekomen. Tornberg meldde, dat het Ijsveld 400 meter lang is bij 800 breed en dat er een hard bevroren sneeuwlaag op ligt van ongeveer 45 centimeter dikte. Hij heeft naar Stockholm geseind', dat zJ. lichte vliegtuigen, bijv. van het Baby Moth type op sommige punten van den sn eeuwkant wel een landing kunnen wagen, met meer kans van slagen dan voor grootere ma chines. Groote vreugdè ln Zweden. Stockholm, 25 Juni. In Zweden heerscht naar aanleiding van de redding van ge neraal Nobile door een Zweedsch Fokker vliegtuig groote vreugde. De redding ls geschied door de Zweedsche officieren Lundberg en Schaberg. De eerste be richten lieten, vermoeden, dat Tornberg de redder was. Het officieele Italiaansche bericht spreekt ook maar van een vlieger, die bij de 'tweede daling bij de schip breukelingen met het toestel over den kop is geslagen. Er nemen vier Zweedsche vliegtuigen aan het reddingswerk deel n.1. de Upland, het groote toestel met drie motoren, twee kleinere watervlieg tuigen en één toestel met slede-Ijzers, dat thans dan verongelukt ls. Deze drie toe stellen zijn vliegtuigen van de Zweedsche marine. Wij weten niet of ieder toestel zjjn vaste bemanning had. Doch het is waarschijnlijk juist, dat beide officieren of één hunner het bedoelde toestel be stuurden. Wat de techniek vermag. Het Hbl. schrijft: Inmiddels mag wel een enkele gedachte ook worden gewijd aan de techniek, waar door die redding mogelijk werd. Ook de grootste zelfopoffering en de hoogste moed had die redding niet kunnen brengen, als niet de wonderbaarlijke vorderingen van de techniek het mogelijk hadden ge maakt de plaats te bepalen, waar een deel der bemanning der »Italia« na de ramp, op het Ijs zijn redding verhoopte. De techniek was het, die den schipbreuke lingen levensmiddelen bracht en wat even noodig was als brood, de voeding voor het solntoestel waarmede zij den redders den weg wezen. De techniek in de hand van Lundborg is uit de fhoogto neerge streken op het kruiende Ijs en heeft den leider en een zijner helpers op haar vleu gels meegenomen naar een veilig schip. Een gedachte van dankbaarheid voor hen, die door hun bijdrage aan den voor uitgang der techniek, dat mogelijk maak ten, is thans dus stellig ook op haar plaats. En het feit, dat de redding van Nobile plaats vond met een Fokker-vliegtuig, moge ons Nederlanders tot bijzondere voldoening strekken. <t te zoeken, bovindt zich nog steeds bij do Noordkaap van Noordoostland, vastgehou den door het ijs, dat daar door den V esten- wind wordt opgestuwd. De bemanning van het Finsohe vliegtuig is aan de Konings baai aangekomen en heeft zioh Inge scheept op de »Oitè dl Milano*. De Rus sische Ijsbreker Krassln is Donderdag avond te Bergen aangekomen. van Nog steeds geen nieuws van 9e vermisten. Het officieele bericht, dat Zaterdagavond te Rome is uitgegeven meldde nog het volgende: »Men heeft nog geen verder nieuws omtrent de drie groepen vermisten, d.w.z. Amundsen c.s. de patroelje Marlano en de tweede groep schipbreukelingen van de »Italia«. Do »Braganza«, die in de Ko ningsbaai bad moeten terugkeeren met de Noorsche vliegtuigen om naar Amundsen Hot weer op den dag Amundsen's vermissing. Maddalena heeft gemeld, dat hij den 18en Juni bij zijn overtocht van Vadsoe naar Spitsbergen ten Noorden van Noor wegen een harde Zuid-Oostenwind en wolken ontmoet had, vervolgens 270 K.M. dichte mist op een hoogte van 100 tot 500 M., die langzaam optrok. In de buurt van het Bereneiland was de lucht helder, het zloht uitstekend. Er stond een krach tige Oostenwind (windkracht 6) en de zee was woelig. Van Bereneiland tot de Ko ningsbaai was het zicht goed en nam de Oostenwind in sterkte af. Maddalena was genoodzaakt ten Westen van Bereneiland op ongeveer 500 M. uit de kust te dalen om zijn bougies te verwisselen. De opstij ging daarin kostte grooto moeite tenge volge van de zeer woelige zee. De Latham 47, het watervliegtuig van Guilbaud, met Amundsen aan boord is dienzelfden dag uit Tromsoo vertrokken. Overste Penzo, die den volgenden dag 's middags om 0 uur uit Tromsoe vertrok ontmoette een Oostenwind met een windkracht 5, een woelige zee, mist en wolken tot een hoogte van 600 K.M. benoorden Bereneiland, dat de vliegers door de bewolking niet hadden kunnen zien. Naar het Noorden toe was er eenig zloht, waarbij men bijna 10 K M. ver kon zien en verscheidene velden drijfijs waarnam. Bewesten Spitsbergen was de zee kalm zonder wind en het zicht uitstekend. Overste Penzo heeft Zoterdag weer over een afstond van 800 K.M. naar het vermiste Fransche vliegtuig gezocht, waarbij bij uitstekend zloht had. Hij beeft niets gevonden*. De Noorsche bladen worden moedeloos. Verscheidene Noorsche bladen begin nen kritiek op de reddingspogingen te oefenen. Het vliegtuig van Amundsen zou zonder voldoende voorbereiding opgeste gen zijn en de berichtendienst was zoo slecht georganiseerd, dat men feitelijk nog niet weet in welke richting do Latham gevlogen is, na de eerste 500 K.M., die iu de eerste drie uur zijn afgelogd. Toen zweeg plotseling de radio en het is waarschijnlijk dat het vliegtuig toen op zee heeft moeten neerstrijken wegens een of ander defect. De internationale wedren om Nobile te helpen kan op deze wijze niet anders eindigen dan in een doodenrlt door meer redders. De bladen, die vanochtend verschenen zijn, geven nagenoeg allen de hoop op Amundsen's redding op. VLIEGTUIG-ONGELUKKEN. Reuter meldt uit New York, dat mevr, Fillotston, de eerste vliegster uit Nebras- ka, Zaterdag met haar vliegtuig ls om gekomen; het toestel stortte van een hoog te van 450 meter omlaag. Te Bowlinggreen is een legervliegtuig neergestort, dat majoor Colutz aan boord had, die op weg was naar Managua om het bevel over de luchtstrijdkracht op zich te nemen. De vlieger werd gedood. PLANNEN VOOR EEN TRANS- SIBERISCHE LUCHTSCHIP VERBINDING. Walter Bruns, die aan het congres voor Poolonderzoek te St Petersburg heeft deelgenomen, heeft verklaard, dat zijn plan voor een Trans-Siberische lucht schipverbinding definitief uitgewerkt la De beste route zou zijn Beriyn-St Peters burg—1Toeroechansk—Olekminsk Char- bin of Charborofsk-Osaka. De vliegduur is op vijf dagen berekend. nog Ingezonden Mododeellng. Vraagt Uw leverancier uitsluitend eieren van de Wekelijks versche.aanvoer uit de stad en omgeving. bava Expedition Oompany, een expeditie wa?U£ust om te zoeken naor wnoohat dion JezuTten-prlesters in Bolivia löü Jaar geleden begraven haddem De sc mt, bestaande uit goud, zllver en d ama t wanrvan de waarde op i 12 miuioen ge steld wordt, heet verborgen te rijn in een schntkamer ln den zoogenaamden „Vier kanten Steenhoop" bij de plaats waar vroeger een klooster gestaan heeft. vorige expeditie had daar al een kistje te vorige o i met een perkament erin waarin men las dat fagene die de "'*nri 0611 de Mees- Een voorschijn gebracht met een perkament erin waarin men las dat degene die 1 schatkamer wilde binnendringen, „smartelijke dood" waohtte en dat „rijkdommen, die nan God, onzen ter, behooren, niet voor stervelingen ZlDe twintig Engelschen, die de expeditie vormen, zijn nu, volgens een telegram uit Samabnya (Bolivia) doorgedrongen tot den koepel van do vermeende schatkamer. Tevens hadden zij al trappen en kamers blootgelegd die naar men meent, tot een oud ondoraardsch fort behoorden. Met de pneumatische boren, spaden en een hydraulische machine worden de werkzaamheden tlmna koortsachtig voort- gezet Er zijn reeds drie kranen inge stort maar niemand is er bij gewond. On der de leden van de expeditie zijn her haaldelijk gevallen van zandvllegkoorts en onder de Indianen, die als werkkrach ten dienst' doen, gevallen van malaria voorgekomen. De streek waar de opgra- vingen gedaan worden, is berucht om haar ongezondheid. naar v d. EEN MOOIE PRESTATIE. Per flets van Weenen Barendrecht. Ten huize van den heer M. L. Sloot wonende aan den Achterzeedijk te Barendrecht vertoeven op het oogenblik de 21-jarige Joseph DampL, voormalig pleegzoon van het echtpaar Sloot, en zijn vriend de 20-jarige Karl Patzeldt, uit Weenen. Deze jonge mannen hebben, naar wij in de „Voorwaarts" lezen, de reis van Weenen naar Barendrecht ln minder dan acht dagen per fiets afgelegd. Vrijdag 8 Juli 's avonds halfelf, vertrokken zij uit Weenen. Den nacht en den daarop volgenden dag reden zij aan een stuk door tot Aschaffenburg, oen afstand van J50 K.M. Den volgenden nacht werd ge rust. Te Neurenberg werden zij een hal ven dag opgehouden. Daar vandaan ver rokken zij naar Coblenz, vervolgens naar Keulen, toen naar Tiel en van Tiel ineens door naar Barendrecht, waar zij j.1. Za terdag om vijf uur aankwamen en waar zij met groote blijdschap door vader on moeder Sloot (zooals Joseph zijn pleeg ouders nog steeds noemt) werden ontvan gen. De geheele reis hebben zij veel re ien en hagelbuien gehad. Donderdag 28 unl vertrekken zij weer per tleta EEN FABRIEK VAN UNIVERSITEIT9- BULLEN E.D. Volgens den particulieren correspon dent van de Daily Telegraph ls men ts New-York een knoeierij met vervalachte wetenschappelijke diploma's op het spoor gekomen, tengevolge waarvan tul van lieden de medische of juridische pracktljk uitoefenen zonder de vereischte bevoegd heden erlangd te hebben. De politie zoekt den aanstichter van de vcrvalschingen, die een voormalig student van City College moet zijn en die bekend was met de methode van registratie der diploma's. Dat ls gebleken uit het feit, dat de namen van de lieden, die vervalschto diploma's verkregen hebben, op gestolen formulieren ln het officieel register zijn Ingedragen. De koopers der vervalschte diploma's zijn voornamelijk studenten geweest die voor hun eindexamens niet geslaagd zijn. Een lijst met de 26.000 namen die in het registratie-bureau bewaard wordt, zal nu vergeleken worden met de officieele be scheiden van City Col'ege, waardoor men dan hoopt de vervalschlngen te achter halen. REN-DRAMA. Zooals altijd, schijnen ook thans de rennen ve Solo weer een slachtoffer go- éischt te hebben van den dobbelharts- tocht, meldt de »Loc.«. Bil het baccarat moet een Chinees uit het Soerabajo'sche ontzetteud verloren hebben. Men" sprak zelfs van een half millioen en meer. Hoewel de man groote sommen bij zich had, waren deze by lange na niet vol doende om zyn speelhartstocht te bevre digen. Binnen eenlge uren waren zyn bank-deposito'8 vergokt, daarna zyn rech ten op suikerfabrieken en toen hem einde- ïyk niets anders overbleef, zijn splinter nieuwe Packard, voor 6 millo. Platzak kon hy vertrekken. Vrouw en kinderen tellen niet mee... Een Chinees van Mesen hoeft het grootste gedeelte van den buit binnen gehaald. ENGELSCHE SCHATGRAVERS IN BOLIVIA. Wy hebben indertyd gemeld 'dat te -onden met steun van een nieuw opge richte maatschappij in de City, de Sscam- WAT LLOYD GEORGE MET ZIJN PEN VERDIENDE. Anderhalf ml 111 oen galden ln zes jaar. Lloyd George heeft besloten, zyn jour nalistieke activiteit op te geven, ten einde zich geheel te wyden aan de herleving van de liberale party. Hy ontving 800 pd. st per artikel en in de zes jaar na zijn optreden als premier heeft hy met zijn journalistieke arbeid 126.000 pd.sk ver diend. VLIEGMACHINE MET BADKAMER. Op een vliegtuigfabriek te Southampton is op het oogenblik voor een Engelsch- mnn een „luchtjncht" in aanbouw, dat in comfort en weelde alles, wat er op dit gebied tot dusver ls gepresteerd, in de schaduw Btelt Het jacht zal nnmeiyk, be halve van een slaaphut, een salon, een keuken en andere lokaaltjes, ook nog van een badkamer zyn voorzien. EEN DURE ONTDEKKING. De heer Josuah Powder bezat tot j.1. Zondag een huls ln Bad Creack (Neva- da). Op dien noodlottigen dag was hy von plan, een schilderijtje aan den muur te Vangen, maar op de plek, waar hij het wilde aanbrengen, sloeg hy alle spijkers krom. Boos en nieuwsgierig onderzocht Powder de oorz&Ak van dit erschynsel, - *r heldersche veiling. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2