BINNENLAND X-x. LUCHTVAART. Do sohlpbreukellngen van de Italla. gSStDe GEMENGD NIEUWS Het spoorwegongeluk bij München. 7Ï:°eh MB. a i. TAN AALTEN. Dinsdagmorgen ls te Rotterdam ln den ouderdom van 65 jaar overleden mr. 8. J. L .van Aalten, Vrijz. Dem., lid van den gemeenteraad van Rotterdam en van de Tweede Kamer der Staten-GeneraaL In de Tweede Kamer zal mr. Van Aalten worden opgevolgd door mevr. M. H. W, van Itallie van Embden te Leiden, DÖRUS RIJKERSFONDS. Henrf ter HaQ bedankt Bis voorzitter. Naar men ons mededeelt heeft de heer Henxi ter Hall bedankt ale voorzitter van het Do rus Rijkersfonds, wegens een con flict met overige leden van het bestuur. EEN CONGRES VAN DE 8JXA.P. VOOR DEN LANDBOUW. Het partijbestuur der S. D. A. P. heeft besloten tot het houden van een congres speciaal ter behandeling van vraagstuk ken, de verhoudingen in den la; bouw en de landarbeiders betreffende jl ligt in de bedoeling, dit oongres iij.October te houden; waar is nog niet bekend. Er zullen inleidingen worden gehouden door de Kamerleden J. W. ALbarda, W. van der Sluis en P. Hiemstra, DE NIEUWE BEEBBOSCHPOLDEH. Donderdag M dezer pfflctoeln opening door minister Kan. Donderdag 20 Juli om pLm. half drie zal de minister van binnenlandsche za ken en landbouw den nieuwen Biesbosoh- polder officieel openen. De werkzaam heden sdjn thans zoover gevorderd, dat op een groot gedeelte van de wegen de verharding is aangebracht en nog aleohts eenige honderden hectaren ,/JuLtuurrÜD" moeten worden gemaakt. NA DE MIJNBAMP. Begrafenis van de slachtoffers. Dinsdagmorgen Is de begrafenis ge schied van de stoffelijke hulsels van tien mannen, die bij het ongeluk in de staats mijn Hendrik het leven hebben verloren. Van de staatsmijnen en van de particulie re mijnen, van het gebouw der maat schappij Karisbirg en het Algemeen MJjn- ^erkersfonds hing de vlag halfstok. Al wje lichamen hadden kransen en ver- d (.piwoordigera gezonden. on| 8 uur stonden honderden menschen dJtet kantoorgebouw der mijn Hen- ^e- i Brunssum en in de nabijheid van ?'l£>elle ardente. Duizenden belang.- A, ^n hadden zich in den omtrek ge- at>art voor negen begon de stoet \t rt naar de kerk. Voorop sohreed jiekkorps van de mijn, dat buiten direct den Marche Funèbre van „Op een vraag, welke betrekking hadi op de hoogte van het noooord, deelde de dlreotLe imede, dat zij dit niet kon mede- "düOl'GD F.r 'zou, volgens de directie, geschoten zijn, om de steenen aan te wenden als vulling voor den daaronder liggenden peiler. De post, waar geschoten moest worden, ligt omstreeks 250 M. van op braak 103. Twee uur vóór hel ongeluk geen gas aangetroffen. „De directie verklaarde vervolgens, dat om even twaalf uur het punt op gas on derzocht was en dat er toen nog geen gas was geconstateerd. Hoe de toestand was op d enüjd, dat geschoten moest worden, is niet aan te gevon, omdat de voornaam ste hoofdgetuigen dood1 zijn, terwijl trou wens niet precies is aan te geven, hoeveel arbeiders daar werkten. Er wordt nooit iemand gedwongen om te schieten. VOOR DE VLIEGHAVEN IN TWENTE Aankoop van een terrein van 42 yy.A, door Enschede. Thans kan met de allergrootste zeker heid gezegd worden, dat Twente zijn vlieghaven krijgt. In de Maandagavond gehouden raadsvergadering te Enschede, is namelijk besloten, dat de gemeente En schede zal aankoopen een terrein groot 42 H A., voor den prijs van plan. 142.500 ten behoeve van de op te rlóhten N.V. tot exploitatie van een vliegveld in Twente. Het terrein zal aan die N. V. worden over gedragen, terwöl ter aanvulling van het tekortkomendo kapitaal een obligatiele ning ztu worden uitgeschreven. van het hulsel van het luohtschip was, dat met het losscheuren van het schuitje mee was afgerukt. Lundborg heeft van Geoioni verteld, dat deze wel tengevolge van zijn gebroken been tot volkomen onbewegelijkheid was gedoemd, maar dat hij in uitstekenden physieken en moreelen staat verkeerde. Toen Lundborg werd afgehaald, liet Biagi hem verzoeken aan zijn (Biagi's) colle ga's mee te deelen, dat hij op do hoogte was van alle particuliere inlichtingen, die zij hadden overgebracht, maar dat hij beloofde zo aan niemand te zullen over vertellen. Lundborg kon alleen praten met Viglieri, die Engelsch kende. Tengevolge van het gebrek aan brandstoffen, zei Lundborg, kookten wij vleesch op een pe troleumkacheltje, maar dat begon reeds den dienst te weigeren, terwijl de staat waarin de levensmiddelen verkeerden, vrijwel walgelijk was. In de eerste dagen na de schipbreuk, zoo vertelde Viglieri, hadden de schipbreukelingen vreeselijk geleden, vooral ook door het zeer slechte weer, dat bijna een maand had aange houden. Om aan vuur te komen, stookte men de wrakstukken van het schuitje op, maar er was al spoedig niets brandbaars meer, waarop Nobile gedwongen werd de fototoestellen en later zelfs zijn jas als brandstol te gebruiken. lang, loopende tot aan de steil in zee neer gaande rotsen. Bovendien hebben zij bij de rotsen overblijfselen van een leeren hemd, een leeren muts en eenige stukken hout gevonden, die waarschijnlijk van een vliegtuig afkomstig zijn. De visschers hebben de voorwerpen laten liggen. Er zal een expeditie uitgezonden worden om de voorwerpen op het Bereneiland te be zichtigen. Men' vreest, dat het de laatste sporen van de „Latham" zullen zijn. (Er zijn watervliegtuigen, die tevens van wielen voorzien zijn. De Latham 47 intussohen had bi) zijn vertrek uit Frankrijk geen landingsgostel, teokent de Red. van het HbL hierbij aan). Een rapport van Van Dongen. BJof van Dongen rapporteert De directie van de Nederlandsche Spits bergen Compagnie heeft van Dongen ge- lukgewenscht met zijn behouden terugkeer De Krass in in het dok. Naar de ïzwestla meldt, moet de ijs- breker Krassin in het dok om te repa- reeren, doch acht men het waarschijnlijk, dat het schip eerst nog zal trachten de groep-Allessandrini, dat zijn de mannen, die met het hulsel van de Italia wegge dreven zijn, op te sporen. In toonaangevende kringen te Moskou hoopt men nog altijd, dat Amundsen as, zielr bij deze groep zullen blijken te be vindend - DE YLIEGBOOT SUPER WAL. De Krassin en de Malygln. Op verzoek van Nobile zal de Krassin, dadelijk na aankomst in de Adventbaai de geredden overgeven aan de OittA di Mi- lano. Het Russisch hulpoomitó bevestigt, dat de Malygln bevel heeft naar Arohangel terug te keeren en onderweg naar Amund sen as. te zoeken. Het oomité heeft Ba boes j kin op zijn verzoek toegestaan nieu we verkenningsvluchten met dat doel te ondernemen. De flinke bonding van dr. Be- boon ok. Dinsdagochtend heeft te Sohelllng- woude een demonstratie plaats gehad met de vliegboot Dornier-Superwal, toe- behoorende aan de Deutsche Luft Hansa en vervaardigd in de Dornnier Metallbau- ten G. m. b. H. te Friedrichshafen. Per Dornler-walvliegboot waren van op Spitsbergen en van hem, mot zijn! den Hélder gekomen kapitein-luitenant j deeling van TV dankbetuiging een korte beschrijving ont- ter 266 Romljnse, oammsndant van het voor*rein aan Hoe bet gebeurd ls. vangen van den kranlgen tocht, die Sjef met kapitein Sora gemaakt heeft naar het eiland Foyn. Het luidt als volgt: Deö 18en Juni vertrokken wij mot één vliegkaimp de Kooy, luit. ter zee le klasse Jager, oommandant van het vliegkamp de Mok, luit. ter zee le klawe Doorman, officier-vlieger Moes, offioioier-vlleger Over het verloop van het ongeluk mel den de bladen nog het vol8«™6; De voortrein van den om 9.21 uit Mün- rhan naar Neurenberg vertrekkenden D-trein bleef bij het verlaten van hel hoofdstation tussdben Hackerbrüake en KnfiÏÏhrücke staan, doordat de rem in do hoofdoonduoteur liepen daarop langs den teSn om te zien of aan den noodrem tïï getrokken, et dat Fnkole minuten nadat de trein tot stp- stand was gekomen, liep de D-trein iu op den staart van den voortrein. De maohf ntat van den D-trein kon. toen hij d achterlichten van den voortrein ontdek niflt meer tijdig stoppen, met het gevol dut de locomotief zioh diep in den laa sten boorde, die weer op den voorlaatst^ wagen een eerste- en tweede slaapwarfn, Ten derde klasserijtuig, liep, hetwfr dwars op den rails kwam te staan. Dertien minuten, nadat het ongelul ge rapporteerd was, verscheen een Uulp- trTijdens de pogingen om de Ingeklemde reizigers te bevrijden, brak bram V een eerste klasseooupó van h«it lndteloo- M»achterste rUtulg/vao.d«i Deze braivx1 breidde^' Wiel uit o\«t het DeL..r.^ K/6ver opdeel twee- agon. De geënte. tn brand van b^de rij. a-aalf geheel gepluscht utgebranden wagon cw.g met gasverhcnting :ck& lijken geborgeai. in de derde af- 8.28.1 rijtuig van den t .lÉrem ls getrokken. feheelt en ver brandweer hadA tuigen om hal Uit den gehee een oud houta werden tof Er is vast slede van de l^oordkaap van Noordoost-1 Eikerbout, chef van den teohnlaohon land, 19 Juni moesten wil Varming (de flenst van het vliegkamp de Kooy. Deen, die de derde man van het troepjeVoor de proeftocht werd ondernomen, vormde. Red.) op kaap Platen wegens ;R|*I Frolherr Inr. yonMittelwaUner^ oen sneeuwblindheid achterlaten met een uit- V rusting voor 20 dagen. In deze twee dagen waren wij 280 K.M. vooruitgekomen. Den 20en en 21 en kwamen wi) eohter niet ver der dan tot nabij kaap Brunn wegens den slechten toestand van het ijs. Den 22en uiteenzetting van de groote vliegboot, die voor de vliegtulgloods op het water deinde. De Dornlor Superwal is ontwikkeld uit dé Wnlboot, van wolk type thans reeds een 180 stuks gebouwd en in degelijk- probeerden w{j op het pakijs to komen met f schen dienst zijn. „Avlolanda" te Pnpen- een uitrusting voor drie weken, dooh dreoht heeft reeds een belangrijk aantal moesten onverrlohterzake weerkeeren Den 28en vertrokken wij met een uitrus ting van adht dagen. Doze uitrusting bleek nog te zwaar; wij moesten de helft aoh- terlaten. Wij schoten tengevolge van slecht ijs en veel open water niet meer dan 400 M. per uur op. Onze slaapzakken en ook wij zelf tot den hals toe, waren kletsnat. Wij kwamen den 28en Juni op het eiland Brooh aan. Twee honden stier ven in het pakijs en drie bij onze aan komst op het eilan<L Hier hadden wij vier dagen sneeuwstorm en leefden wil van deae wal booten vervaardigd on er nog vele onder handen. De Superwal ls evenalB do Wal ver vaardigd van Duralumlniinm, enkele zeer voorname onderdeelen zijn van hoog waardig staal. De boot beval 2 cabines, de voorste plaats biedend aan 18 personen, de ach terste aan 8 personen. Boven op den vleugel zijn geplaatst 4 luohtgekoelde Juplter motoren, elk van pl.m. 500 P.K. De motoren zijn twee aan twee ln tanden in mortorgondels ge- Da dader eohter «onbekend. Hoe het mogelijk ls geweest, dat men den D-treln heeft laten vertrekken, ter wijl de voortrein nog niet het tlgnsri van het volgende blok was dusver niet afdoende opgehelderd. Vergiftiging op groote schaal. Honderden aftelden en Irheid- Btera ziek geworden vermeedaU» door ondeugdelijk voedsel. In verscheidene groote fabrieken in de stad Somervllb (MassachusetU) es de om- govlng ontstond Maandag een ernstige paniek toen in den loop van den namid dag de arbeiders en arbeldatea plotse ling in grooten getale Ineenzakten en ln jnmaoht vleien. In de Fordfabrieken al daar, waar alleen al 150 arbeider» ernstig ziek werden, was de verwirrlng zoo groot, dat de fabriek gesloten »oeat wor den, daar de gezond gebleven arbeiders met het vervoeren van de ziek geworden arbeiders naar de zlekenhtizen bezig waren. -«i ;van veldproducten, maar deze zijn zeer'plaatst. Door een «^acht ^nn®" ecMnlHirmassa^ero^tte^^flMr^ds^ar- De Oesko Slovo publiceert een draad- ^raal. Den 8en Juli vertrokken wij naar mecaniciens ter controlo steeds bij d®a"e b^okken f»briekon van loos telegram over een onderhoud, dat de het eiiDnd povn en hadden over deze zes motoren komen. 1 S fijf zuster van dr. Behoenek to Ny-Aalesund «rannno' Do flunerwal heeft met een lading van 1 dezelfde groote onderneinli^ te BflilOB met generaal Nobile heeft gehad. Nobile zei tot juffrouw Behoenek, dat de Tsje- choslowakscbe geleerde do eorsto was. die dadelijk na de schipbreuk van de Ita ■I PHH I zijn kalmte herwon on verder ook wist te hpeelde. Daarop volgden de rij* j bewaren, waarop hU, door zijn stellig op- L W&VIliet de lijken van den 'hoofdop-treden kaimeerend op zijn lotgenooten y Jonge en van de houwers Rede- werkte. Hij troostto hen en was den hee- Helders en Ladowio. Achter lede-ien tijd vol zelfopoffering voor hen, die 5kwagen ging de familie van den ongelukte, voor het stoffelijk over- ïot van den Pool Ladowio vertegen- )rdlgde een groep Poolsche mfjnwor- Irs de familie. met hem op de ijsschots vertoefden, in de weer. Eenige dagen na de schipbreuk was de zenuwachtigheid zoo hoog gestegen, dat de schipbreukelingen ln verschillende richtingen uiteen wilden gaan om leder p het kerkhof sprak mr, Froweln na- voor zich redding te zoeken. Dit had na- |ns de staatsmijnen. half tien vertrok ten tweeden rqale stoet van het gebouw van de mijD fmdrlk. De koetsen, waarin het stoffe lijk overschot van de verongelukte hou- tuurlijk voor allen den dood beteekend, want dan zou het onmogelijk geweest zijn hun levensmiddelen te bezorgen en zouden zij zich ook niet door de radio met de buitenwereld ln verbinding hebben wens Hartman on Lunenburg, gingen naarkunnen stellen. Ook bij doze gelegenheid het Protestantsoho kerkhof te Treebeek, heeft vooral Behoenek de anderen door nei eiianu ruyn en uuuueii uvei ucao zoo V -1 HoiolfH» kilometer eenendertig uur werk wegens De Superwal heeft met een lading van den Bterken stroom üi het ijs. Wij hadden 4000 K.G. reeds 12 rocords voor water- niets meer te eten en waren genoodzaakt vliegtuigen, dat ls een derdo van alle een hond te slachten. WU kookten het vleesch in een cacaobus. Den 5en, 6en en 7en gingen we met den rugzak om in één wereldrecords voor watervliegtuigen. De breedte der vleugel ls 28.6 M.; het vieugeloppervlak Is 143 M2., het leeg stuk door om de groep-Nobile te zoeken, gewicht ls 8500 K.G.; de maximale nut- doch zonder resultaat. Wij moesten t'go last ls 7500 K.G. De kruissnelheid ls wegens moeheid terugkeeren naar Foyn. pl.m. 190 K.M. per uur, terwijl do max. zijn krachtig en kalm optreden en door zijn verstandig praten weten te bewegen vol te houden en zoodoende tot hun aller Uitlatingen van Behoenek over de oorzaken van de ramp. waar namens de Btaatsmtjnen de direo- teur, ir. Bunge, het woord voerde. Te Nleuwhagerheide had onder zeer groote belangstelling de uitvaart plaatsredding bijgedragen, van den bij het ongeluk om het leven ge komen houwer Raitert. Een muziekkorps uit Schimveld speelde een treurmarsch. Op het kerkhof sprak namens de staats- ma"eniifi', 9p«jen XTI U a 1 üll Moskou wordt draadloos gemeld dat «gelijkertijd werd te Nieuwenhogen de J de Tsjedhisohe professor Behoenek, aan houwer Huisman begraven. Ook daar boord Van de Krassin een onderhoud heeft was groote belangstelling. Het woord gehad met een Russisohen persman wien werd gevoerd door prof. van Iterson, di- bjj o.a. meedeelde, dat Malmgren hem w^L^m9131 a' 1^. Behoenek een paar uur voor den val Te Heerieiheide was de uitvaart van de van de Italia op het ijs op misstanden ge- mijnwerkers Schmitz en Strach, - - -- - - - R Een persconferentie op kantoor der Staatsmijnen. hef wezen had, die onverbiddelijk tot een ramp moestén lelden. Behoenek moest de meeste van Malmgren's opmerkingen be amen en nu ziet hij evenals Malmgren de voornaamste oorzaak van de ramp in den Te Heerlen is Maandagmiddag op het wensoh van Nobile om in het gebied ten kantoor der directie van de Staatsmijnen Z. O. van de pool waarnemingen te doen. een conferentie met persvertegenwoordl- Ofschoon de storm reeds op den uitreis gers gehouden, waar de gelegenheid be- was opgestoken, hield Nobile met groote stond vragen te stellen. „Het Volk" geeft hardnekkigheid aan het denkbeeld vast van die bespreking een verslag, waaraan om vooral dit onbekende gebied te door- wij het volgende ontleenen: kruisen. Het bleek spoedig, dat het lucht- „Gevraagd naar de vermoedelijke oorzaakschip tegen de stormen niets kon uitrioh- deelde de directie mede, dat het niet _po- ten en nog voor het breken van de stuur- sitief te zeggen is, dat er geschoten ia inriohting werd het al hulpeloos door de Dit zal eerst met zekerheid kunnen wor- winden heen en weer gedreven. Of het don uitgemaakt na beëindiging van het luchtschip bij een vroegeren terugkeer opruiïnlngswerk. Voorloop! g is opepo-behouden had kunnen blijven, durfde Be ring van de vermisten de dringende taak. hoenek niet met zekerheid zeggen. Men „Indien met de veiligheidamjjnlanmp gas had in het geheel niet moeten vertrek- Den 12en Juli zagen wij de Krassin. Wij probeerden seinen te geven, maar kregeH geen antwoord. Wij hadden dien dag een nieuwen hond moeten slachten. Om 28 uur van dienzelfden dag zagen wij drie vliegtuigen. Gelukkig was er door den sterken stroom toevallig open water (waar op een der vliegtuigen dalen kon. Red.) Wij moesten alles achterlaten. Den 13en Juli werden wij met veel jubel aan de Koningsbaai ontvangen. Ik heb op ver zoek van de Amerlkaansche passagiers een lezing gehouden op de Reliance. Al len waren zeer geestdriftig. Ik hoop bin nenkort alles uitvoerig in Holland te ver tellen". Met een verzoek om het telegram door drie inzittenden werden zwaar gewond, te zenden aan zijn ouders besluit Van Dongen zijn relaas, dat in zijn soberen eenvoud misschien een beteren indruk snelheid pijn. 210 K.M. is. De actie radius ls pl.m. 8200 K.M., welke door het inbouwen van extra benzinetanks kan worden verhoogd. Deze groote actie-radius en haar aan zienlijke nuttige last kunnen voor onze koloniën met hare groote wateropper- vlakten zoowél voor militair gebruik als voor het cdviele verkeer, van groot nu', zijn. VLIEGONGELUK. De bestuurder gedood. Te Bourges ls een vliegtuig neergestort De bestuurder was onmiddellijk dood; of wel het zoogenaamde „vuur'' door den schletmeester of den opzichter wordt ge constateerd, mag er niet geschoten of gewerkt worden, voordat het gas weg is. Het la daar nog eens voorgekomen, dat er niet geschoten mocht worden. «Het vlotte doorwerken mag niet de veiligheid in gevaar brengen en daar van is men v^ hoog tot laag doordron gen. Niamanwpa] schade in zijn inkomen ondervinden, j^dlen hij in verband mot de veiligheid prestatie niet kan leve ren. Daartoe tietaat het systeem, om den arbeiders in >n« loon tegemoet te komen indien zij irr 1111-band met de veiligheid het «oooordIc95 Jjr.t kunnen halen, zina Syn# en ken, ofschoon de weerberichten aanvan kelijk niet al te ongunstig geluid hadden. Men weet echter nooit welke winden men boven het poolgebied zal aantreffen. Verhalen van de groep VIgliorL De Tribune verneemt van haar specia- len oorrespondent aan de Koningsbaai, dat de groep Nobile, toen zij den ijsbeer slachtte, die Malmgren een paar dagen na de sohipbreuk geschoten had, in den maag van het roofdier stukken krant en stol vonden. De kranten waren Italiaansche kranten; de stof was niet goed te herken nen, doch men nam aan, dat het een stuk geeft van de moeilijkheden, die overwon nen moesten worden en van de flinkheid, waarmee dit geschied is, dan de beste schrijver zou kunnen wekken door een tot in détails opgesmukt verhaal. Een standbeeld voor Malmgren. Er zal een; nationale collecte worden gehouden om voor den verongelukten Zweedschen geleerde een standbeeld op te richten. De gemeenteraad van Göte- borg heeft reeds een straat naar Malm gren'genoemd. De Malygln en de Krassin. Naar het Russische telegraafagentsohap meldt, zit de Malygin nog altijd gevangen in het ijs, waarmee het schip naar het Noorden afdrijft. Het moet een gunstigen wind afwachten om naar het Zuiden koers te künnen zetten. Wolff meldt, dat de Malygin opdracht heeft een proviand depót op Kening Karelland aan te leg gen, voor het geval een der groepen ver misten (de groep-Allessandrini van de Italia of Amundsen os.) dat eiland mocht bereiken. De Krassin heeft van het Moskousche hulpcomité opdracht gekregen het inne men van kolen in de Adventbaai zooveel mogelijk te bespoedigen en dadelijk de opsporingen van Amundsen as. en de groep Allessandrini voort te zetten. Aan de Koningsbaai woedt een storm. De overblijfselen van de „Latham"? V.D. verneemt uit Oslo d.d. 18 Juli: Twee zoo juist van het Bereneiland terugge keerde Noorsche visschers hebben mede gedeeld, dat zij op het hoogste punt van het eiland een ongeveer 8 m. spoor van wielen hebben gevonden, ongeveer .20 nu DE NIEUWE FRANSCHE OCEAAN- VLUCHT. De Fransohe vlieger Paris zal VriJdaj; of Zaterdag met het watervliegtuig La Fregatte uit Brest naar New York ver trekken. Het vliegtuig krijgt een korte- golf-radiotoestel aan boord. Buitenland. Het onderzoek. De D.-natlonale Landdagfractie heeft een motie ingediend, waarbij de staats- regeering wordt opgedragen in overleg te treden met de rijksspoorwegautoriteiten tot spoedige samenstelling van een rap port, waarin de oorzaken van het spoor wegongeluk worden uiteengezet,, tenein de door wegneming daarvan herhalingen te kunnen verhoeden. In het bijzonder moeten de gebreken en tekortkomingen van het bestaande stelsel worden nage gaan. De drie spoorwegbeambten, die werk zaam waren aan het seinhuis bevinden zich nog ln verzekerde bewaring. Naar van bevoegde zijde wordt medegedeeld zou de oorzaak van hun arrestatie hierin zijn gelegen, dat er tegenstrijdigheden zijn geconstateerd. Het spoor n.L, waarop het ongeluk ls gebeurd, stond in het seinhuis aangeteokend met een roode schijf. Ware het spoor open geweest, zoo dat de tweede trein vrij had kunnen door rijden, dan had een witte schijf moetan verschijnen. hun groote middagmaal hiiden betrok ken. ZES GEVANGENEN ONTVLUCHT. Op 18 Juni, 's morgens ob vier uur, zijn uit de militaire gevangen*, tevens huis van detentie, te Tjlmahl tea civiele ge vangenen ontvlucht. De ontvluchting geschiedde, schrijft het A. L D. „De l'ronngerbole", door ln het privaat aan de Zuidzijde van de gebou wen, binnen den ringmuur, een gat te maken, zonder dat dit door de bewakers kon worden opgemerkt bij de ronde. Deze opening bracht de vluchtelingen aan de buitenzijde der gebouwen, doch nog bin nen den ringmuur. Deze werd overge- klommen aan den Zuid-Westhoek, nabij de aan de voorzijde der gevangenis staan de woningen. Daarbij werd gebruik ge maakt van een wollen deken, teneinde zich niet te verwonden aan het op den muur aangebrachte glas. De ontvluohting orer den muur kon on opgemerkt geschieden, doordat op dl® plaats de muur eeif fxwg vormt; de schild wacht, die de Zuif/ij<]« bewaakt, kan dit deel niet in het dog houden. Hetzelfde ls het geval met 4t> voorzijde vsn het ge- vangenisgébouw, terwijl bovendien de gebouwen aan <fc voorrijde het uitzlcbl belemmeren. Alfljftjeene kennisgeving. MetWank aan God geven wij kennl» van de geboorte van een ^geschapen Dochter AALTJE. 17 Juli 1928. enstraat 68. Dochte D. EMMA, van ^NODDE-^VAN RIJN. 1-in. 18 JU" 192L- LAMBERTHA CORMÊUA. t plaats van kaarten. P' w Giztliu Klaas» e en M—3 riem, .«28. >eief lxstrsat 8 17 Juli l*** V<Klder, tfrsofat S kriei.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 2