BINNENLAND
X-x.
LUCHTVAART.
Do sohlpbreukellngen
van de Italla.
gSStDe
GEMENGD NIEUWS
Het spoorwegongeluk bij
München.
7Ï:°eh
MB. a i. TAN AALTEN.
Dinsdagmorgen ls te Rotterdam ln den
ouderdom van 65 jaar overleden mr. 8. J.
L .van Aalten, Vrijz. Dem., lid van den
gemeenteraad van Rotterdam en van de
Tweede Kamer der Staten-GeneraaL
In de Tweede Kamer zal mr. Van Aalten
worden opgevolgd door mevr. M. H. W,
van Itallie van Embden te Leiden,
DÖRUS RIJKERSFONDS.
Henrf ter HaQ bedankt Bis
voorzitter.
Naar men ons mededeelt heeft de heer
Henxi ter Hall bedankt ale voorzitter van
het Do rus Rijkersfonds, wegens een con
flict met overige leden van het bestuur.
EEN CONGRES VAN DE 8JXA.P.
VOOR DEN LANDBOUW.
Het partijbestuur der S. D. A. P. heeft
besloten tot het houden van een congres
speciaal ter behandeling van vraagstuk
ken, de verhoudingen in den la; bouw
en de landarbeiders betreffende jl ligt
in de bedoeling, dit oongres iij.October
te houden; waar is nog niet bekend. Er
zullen inleidingen worden gehouden door
de Kamerleden J. W. ALbarda, W. van
der Sluis en P. Hiemstra,
DE NIEUWE BEEBBOSCHPOLDEH.
Donderdag M dezer pfflctoeln
opening door minister Kan.
Donderdag 20 Juli om pLm. half drie
zal de minister van binnenlandsche za
ken en landbouw den nieuwen Biesbosoh-
polder officieel openen. De werkzaam
heden sdjn thans zoover gevorderd, dat
op een groot gedeelte van de wegen de
verharding is aangebracht en nog aleohts
eenige honderden hectaren ,/JuLtuurrÜD"
moeten worden gemaakt.
NA DE MIJNBAMP.
Begrafenis van de slachtoffers.
Dinsdagmorgen Is de begrafenis ge
schied van de stoffelijke hulsels van tien
mannen, die bij het ongeluk in de staats
mijn Hendrik het leven hebben verloren.
Van de staatsmijnen en van de particulie
re mijnen, van het gebouw der maat
schappij Karisbirg en het Algemeen MJjn-
^erkersfonds hing de vlag halfstok. Al
wje lichamen hadden kransen en ver-
d (.piwoordigera gezonden.
on| 8 uur stonden honderden menschen
dJtet kantoorgebouw der mijn Hen-
^e- i Brunssum en in de nabijheid van
?'l£>elle ardente. Duizenden belang.-
A, ^n hadden zich in den omtrek ge-
at>art voor negen begon de stoet
\t rt naar de kerk. Voorop sohreed
jiekkorps van de mijn, dat buiten
direct den Marche Funèbre van
„Op een vraag, welke betrekking hadi
op de hoogte van het noooord, deelde de
dlreotLe imede, dat zij dit niet kon mede-
"düOl'GD
F.r 'zou, volgens de directie, geschoten
zijn, om de steenen aan te wenden als
vulling voor den daaronder liggenden
peiler. De post, waar geschoten moest
worden, ligt omstreeks 250 M. van op
braak 103.
Twee uur vóór hel ongeluk geen
gas aangetroffen.
„De directie verklaarde vervolgens, dat
om even twaalf uur het punt op gas on
derzocht was en dat er toen nog geen gas
was geconstateerd. Hoe de toestand was
op d enüjd, dat geschoten moest worden,
is niet aan te gevon, omdat de voornaam
ste hoofdgetuigen dood1 zijn, terwijl trou
wens niet precies is aan te geven, hoeveel
arbeiders daar werkten. Er wordt nooit
iemand gedwongen om te schieten.
VOOR DE VLIEGHAVEN IN TWENTE
Aankoop van een terrein van 42
yy.A, door Enschede.
Thans kan met de allergrootste zeker
heid gezegd worden, dat Twente zijn
vlieghaven krijgt. In de Maandagavond
gehouden raadsvergadering te Enschede,
is namelijk besloten, dat de gemeente En
schede zal aankoopen een terrein groot
42 H A., voor den prijs van plan. 142.500
ten behoeve van de op te rlóhten N.V. tot
exploitatie van een vliegveld in Twente.
Het terrein zal aan die N. V. worden over
gedragen, terwöl ter aanvulling van het
tekortkomendo kapitaal een obligatiele
ning ztu worden uitgeschreven.
van het hulsel van het luohtschip was, dat
met het losscheuren van het schuitje mee
was afgerukt.
Lundborg heeft van Geoioni verteld, dat
deze wel tengevolge van zijn gebroken
been tot volkomen onbewegelijkheid was
gedoemd, maar dat hij in uitstekenden
physieken en moreelen staat verkeerde.
Toen Lundborg werd afgehaald, liet Biagi
hem verzoeken aan zijn (Biagi's) colle
ga's mee te deelen, dat hij op do hoogte
was van alle particuliere inlichtingen,
die zij hadden overgebracht, maar dat hij
beloofde zo aan niemand te zullen over
vertellen. Lundborg kon alleen praten met
Viglieri, die Engelsch kende. Tengevolge
van het gebrek aan brandstoffen, zei
Lundborg, kookten wij vleesch op een pe
troleumkacheltje, maar dat begon reeds
den dienst te weigeren, terwijl de staat
waarin de levensmiddelen verkeerden,
vrijwel walgelijk was. In de eerste dagen
na de schipbreuk, zoo vertelde Viglieri,
hadden de schipbreukelingen vreeselijk
geleden, vooral ook door het zeer slechte
weer, dat bijna een maand had aange
houden. Om aan vuur te komen, stookte
men de wrakstukken van het schuitje op,
maar er was al spoedig niets brandbaars
meer, waarop Nobile gedwongen werd de
fototoestellen en later zelfs zijn jas als
brandstol te gebruiken.
lang, loopende tot aan de steil in zee neer
gaande rotsen. Bovendien hebben zij bij
de rotsen overblijfselen van een leeren
hemd, een leeren muts en eenige stukken
hout gevonden, die waarschijnlijk van een
vliegtuig afkomstig zijn. De visschers
hebben de voorwerpen laten liggen. Er
zal een expeditie uitgezonden worden om
de voorwerpen op het Bereneiland te be
zichtigen. Men' vreest, dat het de laatste
sporen van de „Latham" zullen zijn.
(Er zijn watervliegtuigen, die tevens
van wielen voorzien zijn. De Latham 47
intussohen had bi) zijn vertrek uit
Frankrijk geen landingsgostel, teokent de
Red. van het HbL hierbij aan).
Een rapport van Van Dongen.
BJof van Dongen rapporteert
De directie van de Nederlandsche Spits
bergen Compagnie heeft van Dongen ge-
lukgewenscht met zijn behouden terugkeer
De Krass in in het dok.
Naar de ïzwestla meldt, moet de ijs-
breker Krassin in het dok om te repa-
reeren, doch acht men het waarschijnlijk,
dat het schip eerst nog zal trachten de
groep-Allessandrini, dat zijn de mannen,
die met het hulsel van de Italia wegge
dreven zijn, op te sporen.
In toonaangevende kringen te Moskou
hoopt men nog altijd, dat Amundsen as,
zielr bij deze groep zullen blijken te be
vindend -
DE YLIEGBOOT SUPER WAL.
De Krassin en de Malygln.
Op verzoek van Nobile zal de Krassin,
dadelijk na aankomst in de Adventbaai de
geredden overgeven aan de OittA di Mi-
lano.
Het Russisch hulpoomitó bevestigt, dat
de Malygln bevel heeft naar Arohangel
terug te keeren en onderweg naar Amund
sen as. te zoeken. Het oomité heeft Ba
boes j kin op zijn verzoek toegestaan nieu
we verkenningsvluchten met dat doel te
ondernemen.
De flinke bonding van dr. Be-
boon ok.
Dinsdagochtend heeft te Sohelllng-
woude een demonstratie plaats gehad
met de vliegboot Dornier-Superwal, toe-
behoorende aan de Deutsche Luft Hansa
en vervaardigd in de Dornnier Metallbau-
ten G. m. b. H. te Friedrichshafen.
Per Dornler-walvliegboot waren van
op Spitsbergen en van hem, mot zijn! den Hélder gekomen kapitein-luitenant j deeling van TV
dankbetuiging een korte beschrijving ont- ter 266 Romljnse, oammsndant van het voor*rein aan
Hoe bet gebeurd ls.
vangen van den kranlgen tocht, die Sjef
met kapitein Sora gemaakt heeft naar
het eiland Foyn. Het luidt als volgt:
Deö 18en Juni vertrokken wij mot één
vliegkaimp de Kooy, luit. ter zee le klasse
Jager, oommandant van het vliegkamp de
Mok, luit. ter zee le klawe Doorman,
officier-vlieger Moes, offioioier-vlleger
Over het verloop van het ongeluk mel
den de bladen nog het vol8«™6;
De voortrein van den om 9.21 uit Mün-
rhan naar Neurenberg vertrekkenden
D-trein bleef bij het verlaten van hel
hoofdstation tussdben Hackerbrüake en
KnfiÏÏhrücke staan, doordat de rem in
do hoofdoonduoteur liepen daarop langs
den teSn om te zien of aan den noodrem
tïï getrokken, et dat
Fnkole minuten nadat de trein tot stp-
stand was gekomen, liep de D-trein iu op
den staart van den voortrein. De maohf
ntat van den D-trein kon. toen hij d
achterlichten van den voortrein ontdek
niflt meer tijdig stoppen, met het gevol
dut de locomotief zioh diep in den laa
sten boorde, die weer op den voorlaatst^
wagen een eerste- en tweede slaapwarfn,
Ten derde klasserijtuig, liep, hetwfr
dwars op den rails kwam te staan.
Dertien minuten, nadat het ongelul ge
rapporteerd was, verscheen een Uulp-
trTijdens de pogingen om de Ingeklemde
reizigers te bevrijden, brak bram V
een eerste klasseooupó van h«it lndteloo-
M»achterste rUtulg/vao.d«i
Deze braivx1 breidde^' Wiel uit o\«t het
DeL..r.^ K/6ver opdeel twee-
agon. De geënte.
tn brand van b^de rij.
a-aalf geheel gepluscht
utgebranden wagon
cw.g met gasverhcnting
:ck& lijken geborgeai.
in de derde af-
8.28.1 rijtuig van den
t .lÉrem ls getrokken.
feheelt
en ver
brandweer hadA
tuigen om hal
Uit den gehee
een oud houta
werden tof
Er is vast
slede van de l^oordkaap van Noordoost-1 Eikerbout, chef van den teohnlaohon
land, 19 Juni moesten wil Varming (de flenst van het vliegkamp de Kooy.
Deen, die de derde man van het troepjeVoor de proeftocht werd ondernomen,
vormde. Red.) op kaap Platen wegens ;R|*I Frolherr Inr. yonMittelwaUner^ oen
sneeuwblindheid achterlaten met een uit- V
rusting voor 20 dagen. In deze twee dagen
waren wij 280 K.M. vooruitgekomen. Den
20en en 21 en kwamen wi) eohter niet ver
der dan tot nabij kaap Brunn wegens den
slechten toestand van het ijs. Den 22en
uiteenzetting van de groote vliegboot, die
voor de vliegtulgloods op het water
deinde.
De Dornlor Superwal is ontwikkeld
uit dé Wnlboot, van wolk type thans reeds
een 180 stuks gebouwd en in degelijk-
probeerden w{j op het pakijs to komen met f schen dienst zijn. „Avlolanda" te Pnpen-
een uitrusting voor drie weken, dooh dreoht heeft reeds een belangrijk aantal
moesten onverrlohterzake weerkeeren
Den 28en vertrokken wij met een uitrus
ting van adht dagen. Doze uitrusting bleek
nog te zwaar; wij moesten de helft aoh-
terlaten. Wij schoten tengevolge van
slecht ijs en veel open water niet meer
dan 400 M. per uur op. Onze slaapzakken
en ook wij zelf tot den hals toe, waren
kletsnat. Wij kwamen den 28en Juni op
het eiland Brooh aan. Twee honden stier
ven in het pakijs en drie bij onze aan
komst op het eilan<L Hier hadden wij
vier dagen sneeuwstorm en leefden wil
van deae wal booten vervaardigd on er nog
vele onder handen.
De Superwal ls evenalB do Wal ver
vaardigd van Duralumlniinm, enkele zeer
voorname onderdeelen zijn van hoog
waardig staal.
De boot beval 2 cabines, de voorste
plaats biedend aan 18 personen, de ach
terste aan 8 personen.
Boven op den vleugel zijn geplaatst 4
luohtgekoelde Juplter motoren, elk van
pl.m. 500 P.K. De motoren zijn twee aan
twee ln tanden in mortorgondels ge-
Da dader eohter «onbekend.
Hoe het mogelijk ls geweest, dat men
den D-treln heeft laten vertrekken, ter
wijl de voortrein nog niet het tlgnsri van
het volgende blok was
dusver niet afdoende opgehelderd.
Vergiftiging op groote schaal.
Honderden aftelden en Irheid-
Btera ziek geworden vermeedaU»
door ondeugdelijk voedsel.
In verscheidene groote fabrieken in de
stad Somervllb (MassachusetU) es de om-
govlng ontstond Maandag een ernstige
paniek toen in den loop van den namid
dag de arbeiders en arbeldatea plotse
ling in grooten getale Ineenzakten en ln
jnmaoht vleien. In de Fordfabrieken al
daar, waar alleen al 150 arbeider» ernstig
ziek werden, was de verwirrlng zoo
groot, dat de fabriek gesloten »oeat wor
den, daar de gezond gebleven arbeiders
met het vervoeren van de ziek geworden
arbeiders naar de zlekenhtizen bezig
waren. -«i
;van veldproducten, maar deze zijn zeer'plaatst. Door een «^acht ^nn®" ecMnlHirmassa^ero^tte^^flMr^ds^ar-
De Oesko Slovo publiceert een draad- ^raal. Den 8en Juli vertrokken wij naar mecaniciens ter controlo steeds bij d®a"e b^okken f»briekon van
loos telegram over een onderhoud, dat de het eiiDnd povn en hadden over deze zes motoren komen. 1 S fijf
zuster van dr. Behoenek to Ny-Aalesund «rannno' Do flunerwal heeft met een lading van 1 dezelfde groote onderneinli^ te BflilOB
met generaal Nobile heeft gehad. Nobile
zei tot juffrouw Behoenek, dat de Tsje-
choslowakscbe geleerde do eorsto was. die
dadelijk na de schipbreuk van de Ita
■I PHH I zijn kalmte herwon on verder ook wist te
hpeelde. Daarop volgden de rij* j bewaren, waarop hU, door zijn stellig op-
L W&VIliet de lijken van den 'hoofdop-treden kaimeerend op zijn lotgenooten
y Jonge en van de houwers Rede- werkte. Hij troostto hen en was den hee-
Helders en Ladowio. Achter lede-ien tijd vol zelfopoffering voor hen, die
5kwagen ging de familie van den
ongelukte, voor het stoffelijk over-
ïot van den Pool Ladowio vertegen-
)rdlgde een groep Poolsche mfjnwor-
Irs de familie.
met hem op de ijsschots vertoefden, in de
weer. Eenige dagen na de schipbreuk was
de zenuwachtigheid zoo hoog gestegen,
dat de schipbreukelingen ln verschillende
richtingen uiteen wilden gaan om leder
p het kerkhof sprak mr, Froweln na- voor zich redding te zoeken. Dit had na-
|ns de staatsmijnen.
half tien vertrok ten tweeden rqale
stoet van het gebouw van de mijD
fmdrlk. De koetsen, waarin het stoffe
lijk overschot van de verongelukte hou-
tuurlijk voor allen den dood beteekend,
want dan zou het onmogelijk geweest
zijn hun levensmiddelen te bezorgen en
zouden zij zich ook niet door de radio met
de buitenwereld ln verbinding hebben
wens Hartman on Lunenburg, gingen naarkunnen stellen. Ook bij doze gelegenheid
het Protestantsoho kerkhof te Treebeek, heeft vooral Behoenek de anderen door
nei eiianu ruyn en uuuueii uvei ucao zoo V -1 HoiolfH»
kilometer eenendertig uur werk wegens De Superwal heeft met een lading van
den Bterken stroom üi het ijs. Wij hadden 4000 K.G. reeds 12 rocords voor water-
niets meer te eten en waren genoodzaakt vliegtuigen, dat ls een derdo van alle
een hond te slachten. WU kookten het
vleesch in een cacaobus. Den 5en, 6en en
7en gingen we met den rugzak om in één
wereldrecords voor watervliegtuigen.
De breedte der vleugel ls 28.6 M.; het
vieugeloppervlak Is 143 M2., het leeg
stuk door om de groep-Nobile te zoeken, gewicht ls 8500 K.G.; de maximale nut-
doch zonder resultaat. Wij moesten t'go last ls 7500 K.G. De kruissnelheid ls
wegens moeheid terugkeeren naar Foyn. pl.m. 190 K.M. per uur, terwijl do max.
zijn krachtig en kalm optreden en door
zijn verstandig praten weten te bewegen
vol te houden en zoodoende tot hun aller
Uitlatingen van Behoenek over de
oorzaken van de ramp.
waar namens de Btaatsmtjnen de direo-
teur, ir. Bunge, het woord voerde.
Te Nleuwhagerheide had onder zeer
groote belangstelling de uitvaart plaatsredding bijgedragen,
van den bij het ongeluk om het leven ge
komen houwer Raitert. Een muziekkorps
uit Schimveld speelde een treurmarsch.
Op het kerkhof sprak namens de staats-
ma"eniifi', 9p«jen XTI U a 1 üll Moskou wordt draadloos gemeld dat
«gelijkertijd werd te Nieuwenhogen de J de Tsjedhisohe professor Behoenek, aan
houwer Huisman begraven. Ook daar boord Van de Krassin een onderhoud heeft
was groote belangstelling. Het woord gehad met een Russisohen persman wien
werd gevoerd door prof. van Iterson, di- bjj o.a. meedeelde, dat Malmgren hem
w^L^m9131 a' 1^. Behoenek een paar uur voor den val
Te Heerieiheide was de uitvaart van de van de Italia op het ijs op misstanden ge-
mijnwerkers Schmitz en Strach, - - -- - - - R
Een persconferentie op
kantoor der Staatsmijnen.
hef
wezen had, die onverbiddelijk tot een
ramp moestén lelden. Behoenek moest de
meeste van Malmgren's opmerkingen be
amen en nu ziet hij evenals Malmgren de
voornaamste oorzaak van de ramp in den
Te Heerlen is Maandagmiddag op het wensoh van Nobile om in het gebied ten
kantoor der directie van de Staatsmijnen Z. O. van de pool waarnemingen te doen.
een conferentie met persvertegenwoordl- Ofschoon de storm reeds op den uitreis
gers gehouden, waar de gelegenheid be- was opgestoken, hield Nobile met groote
stond vragen te stellen. „Het Volk" geeft hardnekkigheid aan het denkbeeld vast
van die bespreking een verslag, waaraan om vooral dit onbekende gebied te door-
wij het volgende ontleenen: kruisen. Het bleek spoedig, dat het lucht-
„Gevraagd naar de vermoedelijke oorzaakschip tegen de stormen niets kon uitrioh-
deelde de directie mede, dat het niet _po- ten en nog voor het breken van de stuur-
sitief te zeggen is, dat er geschoten ia inriohting werd het al hulpeloos door de
Dit zal eerst met zekerheid kunnen wor- winden heen en weer gedreven. Of het
don uitgemaakt na beëindiging van het luchtschip bij een vroegeren terugkeer
opruiïnlngswerk. Voorloop! g is opepo-behouden had kunnen blijven, durfde Be
ring van de vermisten de dringende taak. hoenek niet met zekerheid zeggen. Men
„Indien met de veiligheidamjjnlanmp gas had in het geheel niet moeten vertrek-
Den 12en Juli zagen wij de Krassin. Wij
probeerden seinen te geven, maar kregeH
geen antwoord. Wij hadden dien dag een
nieuwen hond moeten slachten. Om 28
uur van dienzelfden dag zagen wij drie
vliegtuigen. Gelukkig was er door den
sterken stroom toevallig open water (waar
op een der vliegtuigen dalen kon. Red.)
Wij moesten alles achterlaten. Den 13en
Juli werden wij met veel jubel aan de
Koningsbaai ontvangen. Ik heb op ver
zoek van de Amerlkaansche passagiers
een lezing gehouden op de Reliance. Al
len waren zeer geestdriftig. Ik hoop bin
nenkort alles uitvoerig in Holland te ver
tellen".
Met een verzoek om het telegram door drie inzittenden werden zwaar gewond,
te zenden aan zijn ouders besluit Van
Dongen zijn relaas, dat in zijn soberen
eenvoud misschien een beteren indruk
snelheid pijn. 210 K.M. is. De actie
radius ls pl.m. 8200 K.M., welke door het
inbouwen van extra benzinetanks kan
worden verhoogd.
Deze groote actie-radius en haar aan
zienlijke nuttige last kunnen voor onze
koloniën met hare groote wateropper-
vlakten zoowél voor militair gebruik als
voor het cdviele verkeer, van groot nu',
zijn.
VLIEGONGELUK.
De bestuurder gedood.
Te Bourges ls een vliegtuig neergestort
De bestuurder was onmiddellijk dood;
of wel het zoogenaamde „vuur'' door den
schletmeester of den opzichter wordt ge
constateerd, mag er niet geschoten of
gewerkt worden, voordat het gas weg is.
Het la daar nog eens voorgekomen, dat
er niet geschoten mocht worden.
«Het vlotte doorwerken mag niet de
veiligheid in gevaar brengen en daar
van is men v^ hoog tot laag doordron
gen. Niamanwpa] schade in zijn inkomen
ondervinden, j^dlen hij in verband mot
de veiligheid prestatie niet kan leve
ren. Daartoe tietaat het systeem, om den
arbeiders in >n« loon tegemoet te komen
indien zij irr 1111-band met de veiligheid
het «oooordIc95 Jjr.t kunnen halen,
zina
Syn#
en
ken, ofschoon de weerberichten aanvan
kelijk niet al te ongunstig geluid hadden.
Men weet echter nooit welke winden men
boven het poolgebied zal aantreffen.
Verhalen van de groep VIgliorL
De Tribune verneemt van haar specia-
len oorrespondent aan de Koningsbaai,
dat de groep Nobile, toen zij den ijsbeer
slachtte, die Malmgren een paar dagen na
de sohipbreuk geschoten had, in den maag
van het roofdier stukken krant en stol
vonden. De kranten waren Italiaansche
kranten; de stof was niet goed te herken
nen, doch men nam aan, dat het een stuk
geeft van de moeilijkheden, die overwon
nen moesten worden en van de flinkheid,
waarmee dit geschied is, dan de beste
schrijver zou kunnen wekken door een
tot in détails opgesmukt verhaal.
Een standbeeld voor Malmgren.
Er zal een; nationale collecte worden
gehouden om voor den verongelukten
Zweedschen geleerde een standbeeld op
te richten. De gemeenteraad van Göte-
borg heeft reeds een straat naar Malm
gren'genoemd.
De Malygln en de Krassin.
Naar het Russische telegraafagentsohap
meldt, zit de Malygin nog altijd gevangen
in het ijs, waarmee het schip naar het
Noorden afdrijft. Het moet een gunstigen
wind afwachten om naar het Zuiden koers
te künnen zetten. Wolff meldt, dat de
Malygin opdracht heeft een proviand
depót op Kening Karelland aan te leg
gen, voor het geval een der groepen ver
misten (de groep-Allessandrini van de
Italia of Amundsen os.) dat eiland mocht
bereiken.
De Krassin heeft van het Moskousche
hulpcomité opdracht gekregen het inne
men van kolen in de Adventbaai zooveel
mogelijk te bespoedigen en dadelijk de
opsporingen van Amundsen as. en de
groep Allessandrini voort te zetten.
Aan de Koningsbaai woedt een storm.
De overblijfselen van de „Latham"?
V.D. verneemt uit Oslo d.d. 18 Juli: Twee
zoo juist van het Bereneiland terugge
keerde Noorsche visschers hebben mede
gedeeld, dat zij op het hoogste punt van
het eiland een ongeveer 8 m. spoor van
wielen hebben gevonden, ongeveer .20 nu
DE NIEUWE FRANSCHE OCEAAN-
VLUCHT.
De Fransohe vlieger Paris zal VriJdaj;
of Zaterdag met het watervliegtuig La
Fregatte uit Brest naar New York ver
trekken. Het vliegtuig krijgt een korte-
golf-radiotoestel aan boord.
Buitenland.
Het onderzoek.
De D.-natlonale Landdagfractie heeft
een motie ingediend, waarbij de staats-
regeering wordt opgedragen in overleg te
treden met de rijksspoorwegautoriteiten
tot spoedige samenstelling van een rap
port, waarin de oorzaken van het spoor
wegongeluk worden uiteengezet,, tenein
de door wegneming daarvan herhalingen
te kunnen verhoeden. In het bijzonder
moeten de gebreken en tekortkomingen
van het bestaande stelsel worden nage
gaan.
De drie spoorwegbeambten, die werk
zaam waren aan het seinhuis bevinden
zich nog ln verzekerde bewaring. Naar
van bevoegde zijde wordt medegedeeld
zou de oorzaak van hun arrestatie hierin
zijn gelegen, dat er tegenstrijdigheden
zijn geconstateerd. Het spoor n.L, waarop
het ongeluk ls gebeurd, stond in het
seinhuis aangeteokend met een roode
schijf. Ware het spoor open geweest, zoo
dat de tweede trein vrij had kunnen door
rijden, dan had een witte schijf moetan
verschijnen.
hun groote middagmaal hiiden betrok
ken.
ZES GEVANGENEN ONTVLUCHT.
Op 18 Juni, 's morgens ob vier uur, zijn
uit de militaire gevangen*, tevens huis
van detentie, te Tjlmahl tea civiele ge
vangenen ontvlucht.
De ontvluchting geschiedde, schrijft het
A. L D. „De l'ronngerbole", door ln het
privaat aan de Zuidzijde van de gebou
wen, binnen den ringmuur, een gat te
maken, zonder dat dit door de bewakers
kon worden opgemerkt bij de ronde. Deze
opening bracht de vluchtelingen aan de
buitenzijde der gebouwen, doch nog bin
nen den ringmuur. Deze werd overge-
klommen aan den Zuid-Westhoek, nabij
de aan de voorzijde der gevangenis staan
de woningen. Daarbij werd gebruik ge
maakt van een wollen deken, teneinde
zich niet te verwonden aan het op den
muur aangebrachte glas.
De ontvluohting orer den muur kon on
opgemerkt geschieden, doordat op dl®
plaats de muur eeif fxwg vormt; de schild
wacht, die de Zuif/ij<]« bewaakt, kan dit
deel niet in het dog houden. Hetzelfde
ls het geval met 4t> voorzijde vsn het ge-
vangenisgébouw, terwijl bovendien de
gebouwen aan <fc voorrijde het uitzlcbl
belemmeren.
Alfljftjeene kennisgeving.
MetWank aan God geven wij
kennl» van de geboorte van
een ^geschapen Dochter
AALTJE.
17 Juli 1928.
enstraat 68.
Dochte
D.
EMMA,
van
^NODDE-^VAN RIJN.
1-in. 18 JU" 192L-
LAMBERTHA CORMÊUA.
t plaats van kaarten.
P' w Giztliu Klaas»
e
en
M—3 riem, .«28.
>eief lxstrsat 8 17 Juli l***
V<Klder,
tfrsofat S
kriei.