Transplreerende Voeten
Advertentiën
ALS DE ZUIDERZEE
GEDEMPT ZAL ZIJN.
LUCHTVAART.
Vliegramp In Frankrijk.
GEMENGD NIEUWS
AUTO-ONGELUK.
Ingezonden MededooUsg,
L EEÜWAKPETt
thans overgegaan bij het departement van
defensie, als zoodanig geïnstalleerd en
medegedeeld, dat het nieuwe departement
bij Kon. besluit is samengesteld els volgt:
Ie afdeeling: Juridische afdeeling,
He afdeeling A: Marinestaf.
He afdeeling B: Generale stal.
nie afdeeling A: Personeel zeemacht,
nie afdeeling B: Personeel landmacht.
IVe afdeeling A. Materieel zeemacht.
IVe afdeeling B: Artillerie-landmacht,
Ve afdeeling: Genie.
Vle afdeeling A: Intendance zeemacht.
Vle afdeeling: Intendance landmacht.
Vlle afdeeling Dienstplicht.
VIQe afdeeling Comptabiliteit
IXe afdeeling: Loodswezen.
Xe afdeeling: Hydrographie,
Xle afdeeling: Secretarie, indices Bn
archieven.
XHe afdeeling: Huishoudelijke diensten
en een buiten die afdeelingen staand
bureau van den secretaris-generaaL
EEN PROTEST.
Telgen hef uitreiken vu Olym
pische prijzen op Zondag.
De Kerkeraad der Christ. Gerei, Ge
meente te Amsterdam-West heeft, naar
„De St." meldt, ln zijn Vergadering van
28 Aug. zijn diep leedwezen uitgesproken
over hot feit, dat „H. M. onze geerbiedlgde
Koningin niet alleen Haar sympathie voor
de Olymp. Spelen zoo ondubbelzinnig
heeft doen blijken, maar bovendien op den
dag des Heeren ln het Stadion de prijzen
aan de overwinnaars heeft uitgereikt, en
alzoo door Haar voorbeeld de ontheiliging
van den Zondag grootelüks in de hand
heeft gewerkt."
De kerkeraad besloot ln een persoonlijk
schrijven aan de Koningin deze uitspraak
bekend te maken, en door middel van de
classis Amsterdam de Deputaten voor de
correspondentie met de Hooge Overheid te
verzoeken, namens de geheele CJhr. Geref.
Kerk de Koningin te berichten, hoe diep
zij daardoor do godsdienstige gevoelens
van een zeer groot deel van haar volk
heeft gekrenkt.
i betering van de Nieuwe Willemshaven. De
toezegging van den minister beteekent de
bekrachtiging van een grootsch plan, waar
mee 680.000 gemoeid zal zijn, en waaraan
de gemeente 15 percent 102.000) zal bij
dragen
Zoo gaat Harlingen als zeehaven onge
twijfeld een periode van opkomst en bloei
tegemoet
Bij Zurich, vier kilometer zeewaarts,
worden blijkbaar op een buitengewoon
krachtige wijze de handen aan den ploeg
geslagen, want de dingen worden en groeien
aldaar zóó snel, dat wie verwacht een
eilandje te zien, eerder zal* denken, dat er
op 't Cornwerderzand een fabrieksstad in
wording is, waar een duizend arbeiders hun
tenten hebben opgeslagen, waaronder eerst
Spaansche en nu Italiaansche steenzetters,
naar wier gedragingen niemand minder dan
Mussolini bij den burgemeester heeft laten
informeeren.
In den sluisput wordt dit jaar een aan
vang gemaakt met het betonwerk voor de
beide schutsluizen, voor de spoorbrug en
voor de twee stel spuisluizen. Een dezer
schutsluizen dient voor vaartuigen van 600
de tweede voor vaartuigen van 2000 ton.
Daar de keileemlaag in dit gedeelte der
Zuiderzee dertien meter onder N.A.P. ligt
en de fundeering komt te rusten op onge
veer tien meter zand en klei, wordt ter
plaatse het geheele terrein onder de beton-
fundeering door 11.000 heipalen versterkt.
Er is nu ook een dokter op het eilandje
komen wonen, vertelt ons de burgemeester.
Van 's morgens tot 's avonds 6 uur bevindt
dr. Hoogkamp, arts, zich aldaar om zijn
praktijk uit te oefenen. Het is daar een
wereldje op zichzelf. Men bezit er een eigen
uitzendstation, dat gebruikt wordt voor de
berichtgeving op Harlingen, waar de inge
nieurs wonen en de M. U. Z. (Maatschappij
tot uitvoering der Zuiderzeewerken) haar
kantoren heeft. Ook heeft men een eigen
electrische centrale.
Zurich gaat snel vooruit, bevestigt de
burgemeester. Dit dorpje van drie honderd
inwoners gaat een grooten tijd tegemoet.
Wanneer ik nu reeds zie, hoe de kust hier
aanslibt, dan heb ik reden om te verwach
ten, dat Zurich nog eens de badplaats van
Friesland zal worden. Een totaal gevaar-
looze zee zal straks honderden liefhebbers
van baden $n zwemmen naar hier lokken.
Nu, de teekenen van groei zijn er al. Zu-
richs kinderenschaar is den laatsten tijd
zoodanig toegenomen, dat de éénmans-
school reeds tot tweemans-school werd uit
gebreid en binnenkort reeds een driemans-
school zal moeten worden.
Toekomst dar Frlesche fcnst-
plnntaflHj
De Leeuwarder correspondent van „De
Telegraaf" vertelt van de verwachtingen,
die Friesland's kustplaatsen koesteren om
trent de toekomstige drooglegging der Zui
derzee. Wij nemen uit zijn schrijven het
volgende over:
Het is wei zeer verklaarbaar, waarom de
gemeenten aan de Friesche Zuiderzeekust,
en ook de steden Sneek en Bolsward, groote
belangstelling aan den dag leggen veer al
hetgeen in verband staat met de Zuiderzee
werken bij Zurich en Makkum. Immers,
sinds eeuwen waren visscherij en scheep
vaart de hoofdbronnen van bestaan van de
havenplaatsen Harlingen, Makkum, Wor
kum, Hindeloopen, Molkwerum, Stavoren
en Lemmer, waarmee voorts de belangen
van een betrekkelijk groot achterland cor
respondeer den. Voor Friesland is het dan
ook een buitengemeen belangrijke vraag,
hoe de aanleg van den afsluitdijk en de lang
zame inpoldering der Zuiderzee zullen in
werken op de Friesche kustplaatsen en -ge
meenten, of er ontwikkeling zal zijn óf
verval
Wanneer de Afsluitdijk eenmaal zal zijn
voltooid en Friesland met Holland hebben
verbonden, dan zal Harlingen de eenige
Noordzeehaven zijn, terwijl alle andere
Friesche „zeehavens" op het IJsselmeer
zullen uitmonden. Het IJsselmeer zal dan
niet meer aan ebbe of vloed onderhevig
zijn, vandaar ook de naam „IJsselmeer
in plaats van „IJsselzee". De havens aan dit
IJsselmeer zullen dan ook niet meer van
aanslibben te lijden hebben, zoodat zij dan
zullen komen te liggen aan een min of meer
rustig water, dat mettertijd geheel uit zoet
water zal bestaan.
Naar menschelijke verwachtingen teekent
de toekomst van Harlingen als zeehaven
zich gunstig af. De Afsluitdijk zal een
stroomverandering doen ontstaan, waarvan
Harlingen hoopt te profiteeren. Men neemt
n.1. theoretisch aan, dat het zeewater in de
toekomst aldaar twee decimeter hooger zal
worden, terwijl men verwacht, dat de
stroom door Marsdiep, Texelstroom en
Doove Balg zich verdiepen zal. De stuw
kracht van dezen stroom zal dan ongetwij
feld het vaarwater „De Boontjes" verbree-
den en verdiepen, zoodat in de toekomst
oceaanschepen langs deze route de haven
van Harlingen zullen kunnen bereiken, het
geen tot nog toe door den Vliestroom (tus-
schen Vlieland en Terschelling) niet moge
lijk was.
Voor de binnenscheepvaart bezit Harlin
gen ernstige concurrenten in Lemmer, Sta
voren en Workum.
Inmiddels heeft de raad van Harlingen
z. h. s. een voorstel van B. en W. aangeno
men tot het verleenen van medewerking aan
de totstandkoming van een door den minis
ter van Waterstaat ontworpen plas tot var*
nauwelijks 100 meter afstand van bet
vliegveld bevindt Ternauwernood' was
hot toestel neergeemakt of een geweldige
vlam steeg op.
De reddingsbrigade, die onmiddellijk:
giealarmeord' werd, snelde naar de plek,
waar de machine zich bevond, doch 4e
hitte was zóó Intens, dat de leden der
brigade op oen afstand moeeten blijven
en geenerlel poging konden doen, oani de
inzittenden to bevrijden. Er bestond voor
de slachtoffers niet de minste kans te ont
snappen. Eerst ©en uur nadat de ramp
bad plaats gehad, konden de geheel ver
koolde lichamen uit het toestel worden
gehaald.
Bokanowskl, die zich metterdaad voor
de moderne nijverheid en kunst interes
seerde, laat een vrouw en vier kinderen
na. Zijn bejaarde moeder leeft ook nog.
Uit de carrière van Bokanowskl zij hier
nog aangestipt, dat Poincaré, toen hij eind
Maart '24 een kabinet formeerde, hem de
portefeuille van marine toevertrouwde en
toen Poincaré, nu twee jaar geleden, op
nieuw een ministerie vormde, koos hij we
derom Bokanowskl tot medewerker, dit
maal als minister van handel, industrie,
posterijen en luchtvaart.
De vermoedelijke oorzaak.
De juiste oorzaak van bet ongeval is
niet bekend, doch naar de meening der
ooggetuigen beeft de piloot, toen hif
merkte, dat er iets aan den motor haper
de, getracht zoo spoedig mogolijk te lan
den, zonder er in te slagen de machine in
zijn macht te behouden.
De Telegr. brengt in herinnering, dat
wijlen de heer Bokanowskl een groot
vriend van Nederland en van de Neder-
Do van minister Luchtvaart
gedood.
In het geheel vijf slachtoffers.
De feestelijkheden te Sampigny ter ge
legenheid van het tweejarig bewind van
Poinoaré, samenvallende met diens 80en
geboortedag, hebben Zondag een droevig
naspel gehad.
De minister van Handel en Posterijen
en tevens van d© civiele luchtvaart. Boka
nowskl, werd bij een vliegongeluk, nada
hij het landgoed- van Poincaré had ver
laten, imet de vier andere inzittenden van
het toestel dat hem vervoerde, gedood,
Van Sampigny had Bokanowski zich
Zaterdagavond per euto naar Toul be
geven. Hij had maatregelen getroffen oan
aanwezig te kunnen zijn bij de inwijding
van het vliegfeest der Auvergne te Cler-
mond-Ferrand, waarheen hjj zich per spe
ciaal vliegtuig, dat Zaterdag uit Le Bout-
get was vertrokken en tegen den avond
op het militaire vliegveld van Toul was
neergestreken, wilde begeven.
Vóór zijn vertrek hadden verscheidene
collega's van Bokanowski nadrukkelijk
Bangeraden den geheelten weg per auto
af te loggen, doch hij wees hun raad
gevingen met een grapje van de hand en
Meld aan zijn1 plan vast.
Het vliegtuig, dat te Toul gereed! stond,
was een tweedekker met luchtgekoelden
motor, die dienst dteed op de gewone
lijnen van de Oompagne Internationale
de Navigation Aérienne. Het vertrok Za
terdagmiddag om 5 uur van Le Bourget
en werd bestuurd door een van de ge
wone piloten van de maatschappij. Ga-
briel Hanin, uit Straatsburg, die in vlie
gerskringen zieer bekend is. Verder reis
den met de machine Lofrano, technisch
directeur van de maatsohapptJ, de meca
nicien Vidal en de marconist Villins. De
machine was oniangs van een nieuwen
motor voorzien en werd voor het vertrek
grondig geïnspecteerd.
De reis naar Toul werd zonder eenig
incident afgelegd. Zondagmorgen om 9
uur verscheen Bokanowski op het vlieg
veld te Toul en nam plaats in een vlieg
machine, die zes passagiers kan vervoe
ren. De personen, die uit Parijs waren
gekomen, stegen eveneens weer in en
het toestel taxi'do over het terrein. De
mensohen, die op het veld het vertrek bij
woonden kregen den indruk, dat de piloot
eenige moeite had het vliegtuig van den
grond te krijgen en verder te stijgen. Al
spoedig scheen dit bezwaar echter over
wonnen, want de machine steeg tot onge
veer 600 meter.
Tot hun groote ontsteltenis zagen de
toeschouwers plotseling, dat het vliegtuig
naar rechts begon al te glijden en ver
volgens met razende «nelheid viel, om
ome to «tortan op aan weg dis zich op
landeahe nijverheid en handel was, en
dat do nu overleden bewindsman nog in
Juni J.l. ons land heeft bereisd en bi) die
gelegenheid ooi. de „Nenijto" te Rotter
dam bezocht.
Hoe het gebeurde.
Omtrent het vliegongeluk meldt men
nog uit Parijs:
Geheel normaal vond het vertrek plaats
van het verkeersvliegtuig, dat bestuurd
werd door Hanin, oen van de bekendste
verkeersvliegers. Even evenwel, nadat
bet toestel was opgevlogen, op oen hoogte
van 25 tot 80 meter, sloegen er zware
vlammen uit den motor en kort daarna
Btortte het Btalen gevaarte omlaag. Voor
dit verschijnsel vindon de teobnioi slechts
één verklaring, nl. dat een noodlottige
ontploffing in den carburator plaats ge
had beeft. Dit is op zichzelf weinig ge
vaarlijk, dooh waarschijnlijk bevond zich
evon buiten den carburator nog eenige
gestorte benzine, gebruikt voor net vlug-
gor aanslaan van den motor. Deze moet
toen vlam gevat hebben en den brand
hebben veroorzaakt.
De piloot Hanin, een man met veeljarige
ervaring, gold voor een der voorzichtig
ste verkeersvliegers. Sedert 1910, het jaar,
dat hij dienst nam, is Hanin ruim GOGO
uren in de lucht geweest. Zijn Carrière
kenmerkt zich hoofdzakelijk door de moe
dige vluchten welke hij volbracht heeft
op bet parcours BazelInnsbruck, waar
bij hij geregeld de Alpen moest over
vliegen.
Het verongelukte toestel was een Spad
30 voorzien van een 880 P.K. motor met
luchtafkoeling.
Hassell en Cramer gevonden.
Reuter meldt dd. Zondag uit New York,
dat de New York Times meedeelt, dat
do vliegers Hassell en Oramer, die op
18 Augustus uit Oochrane ln Ontario
waren vertrokken om via Groenland Zwe
den te bereiken, veilig en wel zouden
zijn. Zij hadden twee weken geleden een
noodlanding moeten uitvoeren bij Kaap
Sukkertoppen. (Het Bukkertoppendistrict
ligt Iets benoorden den 05 breedtegraad
op de Westkust van Groenland. Sukker
toppen de Suikerspits). Prof. Hobbs,
die zich daar juist met een wetenschap
pelijke expeditie bevond, opmerkzaam
gemaakt op de rooksignalen van de belde,
spoorde hen op en redde hen,
Een ander bericht over de redding
geeft nog de volgende bijzonderheden:
Na een buitengewoon moeilijken tocht
door de ijswoestijn, die twee weken duurde,
werden beide vliegers door de expeditie
van prof. Hobbs gered. Deze expeditie
was door Eskimo's op rooksignalen op
merkzaam gemaakt, welke van de vliegers
afkomstig bleken. Zij verkeeren|in goeden
welstand. Per motorboot worden ze naar
Mount Evans gebracht.
Veertien dagen in de ijswoestijn.
Reuter en V.D. bevestigen het verheu
gende nieuws van de redding en geven uit
voerig verslag van de redding.
De stoutmoedige luchtreizigers dan kre
gen op 19 Aug. boven het Zuiden van
Groenland gebrek aan benzine en moesten
dalen bij de z.g. Sukkerhoppea De landing
verliep prachtig: vliegers en toestel bleven
onbeschadigd, mèar /bij gebrek aan brand
stof was verder vliegen onmogelijk.
De tocht naar de kust begon. De nood
rantsoenen gedroogd vleesch, 8 ons per dag
en per man werden meegevoerd en daarvan
hebbeji Hassell en Cramer 14 dagen ge
leefd. Na twee weken moeizaam worstelen
met de ijswoestenij werd de kust bereikt.
Daar begonnen ze op de hoogste punten
rooksignalen af te stekea Hun kamp lag
aan den oever van een fjord. Eskimo-jagers
merkten de teekens op en deelden dit mee
aan de leden van de Hobbs-expeditie.
Onmiddellijk toog prof. Hobbs met zijn
mannen op onderzoek uit, stak de fjord
over en vond de vliegers in goeden wel
stand. Per motorboot werden ze daarna
naar Mount Evans gevoerd, vanwaar het
ïeuglijke nieuwi zich ovtr de wereld ver
spreidde.
HET LOT VAN AMUNDSEN,
Een ÖriJver vermoedelijk van
Guilbaud'a vliegtuig.
Een drijver, die door een viaschersvaar-
tuig la gevonden, was gerepareerd met een
koperen plaat. Het Noorsch telegraaf
bureau heeft den oommandant van hot
watervliegkamp te Bergen hierover ge
vraagd, die verklaarde, dat een van de
drijvers van Guilbaud's Latham te Ber
gen was gerepareerd met een metalen
plaat. Hij verklaarde bovendien, dat de
drijver blauwgrijs van kleur was, evenals
de drijver, die door den viascher is gevon
den.
Het telgraafbureau heeft ook kapitein
Otto Sverdrup, den bekeneden Poolreizi
ger geïnterviewd, die verklaarde, dat hij,
gezien de verklaring van den comman
dant van het vliegkamp te Bergen, dit een
afdoend bewijs achtte van het vergaan van
het vliegtuig. Hij had geen hoop meer, dat
er nog een van de opvarenden in leven
zou zijn. Naar zijn meening moet de ramp
geschied zijn, voordat de Latham in de
buurt van het Berenelland was gekomen.
Bij dat eiland bevonden zich verscheidene
visschersvaartuigen en die zouden waar
schijnlijk de Latham wel gezien hebben,
of sporen van het vliegtuig hebben ge
vonden. Het is niet onwaarschijnlijk, dat
een van de drijvers naar de plaats toe ia
gedreven, waar de viascher dien heeft op
gepikt, daar zoo'n drijver licht en daarom
de wind van grooter invloed is om de rich
ting van de drift te bepalen, dan de
stroom. Daar er dezen zomer veel Noor
denwind heeft geheerscht, is het aanneme
lijk, dat de drijver ln Zuidelijke richting
is gedreven.
De gevonden drijver niet van
de Latham?
De arbeiders, die indertijd1 te Bergen
(Noorwegen) een van de drijvers van de
Lathan hebben gerepareerd, zeggan, dat
dit'de stuurboordsdrijver was, terwijl de
gevoden drijver een bakbooidsdrijver is
geweest.
Op het* geruoht, dat ook fle tweede drij
ver gezien is, is de Mlchael Bars ter on
derzoek uitgevaren.
In het voornemen om1 het onderzoek
naar de vermisten tot 10 dezer voort te
zetten, heeft hot vinden van den drijver
geen verandering gebracht
DE VLIEGTOCHT VAN PRINSES
LOWENSTEIN-WERTHEIM.
Op de kust van IJsland is hot wiel van
een vliegtuig aangespoeld, dat herkend Is
ais te hebben deel uitgemaakt van het
vliegtuig, waarmee op 81 Augustus 1927,
of kort daarop prinses Löwenstoin was
verongelukt
EEN VLUCHT SYDNEY—LONDEN.
Wind en weder dienendie zal vandaag
van Sydney oen met groote geheimzin
nlgheld geconstrueerd vliegtuig opstij
gen voor een vlucht naar Londen. Be
stuurder is Kclth Anderson, een bekend
Australisch vlieger die met den mecani
cien Hitchoook de betmaning zal uitmaken
EEN NIEUWE POGING TOT EEN
OCEAANVLUCHT.
Mislukt
De vliegers Assolaut en Lefèvre zouden
gistermorgen te Bourget bij Parijs voor
een vluoht over den Oooaan opstijgen. Het
vliegtuig kon echter niet van den grond
opkomen
TIJDRECORD LICHTE VLIEGTUIGEN
De Fransche vlieger Maurice Finat, die
Zondagochtend om kwart over elven op
het vliegveld van Bourget landde, heeft
een nieuw record-tljdvlucht voor liohte
vliegtuigen gevestigd. Hij is 24 uur 80
minuten en 83 seconden in de lucht ge
weest en sloeg aldus mede het wereldtijd
record, dat op naam stond van een En-
gelschman, met 20 minuten.
DE KRASSIN.
Omtrent, het reisplan van de Krassin
lezen we nog in de Prawda, dat de ijs-
breker, na het vliegtuig en de equipage
van Tejoeknofski aan boord genomen te
hebben, naar de groep der Zeven eilanden
varen zal. Daarvandaan zal Tsjoeknofski
een reeks vluchten van langen duur
ondernemen. In geval met het vliegtuig
oenig spoor van de lèrdwenen groep ont
dekt wordt, zal de ijsbreker zich daarheen
begeven; ln het tegenovergestelde geval
gaat hij naar naar Frans Jozefland en zal
het vliegtuig de streek tusschen Spitsber
gen en Frans Jozefland afzoeken.
Ingezonden Mededeellog.
Buitenland.
Twee arbeiders gedood.
Gisterenochtend Is op den rijksstraatweg
tusschen Lexmond en Vianen een vracht
auto, met 24 arbeiders uit PoederOyen en
Zuilichem op weg naar Laren (N.-H.), met
groote kracht tegen een boom en verder
tegen een ijzeren leuning van een brug ge
botst, tengevolge waarvan deze geheel werd
vernield. Een der arbeiders, de 34-jarige
gehuwde J. Schouwenburg, uit Poederoyen,
werd op slag gedood; de werkman C. Klop
uit Zuilichem kreeg een ernstige hersen
schudding.
Dr. Bonk te Vianen ver leende de eerste
geneeskundige hulp. De autobestuurder C.
van Rhenen uit Hilversum werd met een
versplinterden duim naar de klinieken te
Utrecht vervoerd. Ook eenige andere werk
lieden, die min of meer ernstige verwondin
gen hadden opgeloopen, zijn daarheen over
gebracht
De auto werd gedeeltelijk vernield. D*
rijkspolitie te Vianen en te Lexmónd stelt
een onderzoek in.
Bij het auto-ongeluk werden drie ar
beiders zwaar en negen licht geiwond.
De namen der eerstbodoelden zijn: F.
Broekhuizen te Woudrichem, G. Klop te
Zuilidhem on G. den Klop te Bato.
Het parket te Tiel heeft bereids een
onderzoek ingesteld.
DE ZAAK PACE.
In de zaak van Pace, den schapenfokker
die aan arsenicum-vergiftiging gestorven
was, en wiens vrouw is vrijgesproken van
de klacht, dat zij hem het vergif zou toe
gediend hebben, moeten nieuwe .feiten ont
dekt zijn, die de magistratuur in beroering
gebracht hebben.
Volgens de Zondagsbladen, zou men een
dagboek ontdekt hebben, dat blijkbaar door
juffrouw Pace was bijgehouden, waarin bij
zonderheden voorkomen betreffende Psce
en zijn leven. Het zou ook aantcekeningen
bevatten betreffende de methode om vergif
jn zijn voedsel toe te dienen en de uitwer
king die dit op den aldus vergiftigde moeit
hebben.
Men weet dat de jury de vrouw onschul
dig verklaard heeft, nadat het O. M. ten
slotte zelf de aanklacht tegen haar onhoud
baar verklaard had.
De wending, welke de zaak door de nieu
we feiten zou krijgen, is nog onzeker, aan
gezien er, naar het schijnt, in de annolen
der Engeische rechtspleging geen wedergade
van zulk een geval ia.
EEN ERNSTIG AUTOBUS-ONGELUK.
In de duisternii ia een autobus in het
graafschap Durham, nabij het fabrieks-
stadje Cheater-le-Street, in een floot ge
reden.
Het beiftine-reservoir ontplofte, de auto
bus vatte vlam en de kleeren van de reizi
gers raakten in brand. De meeiten konden
ontkomen, maar anderen zaten onder de
overblijfselen gevangen. Van hen verbrand
de eert vrouw levend. Negen-en-twintig paa-
sagiers kregen brandwonden.
DE ZAAK STINNE&
De beschuldigingen, die Hugo Stinnee Jr,
bij zijn verhoor door den rechter van In
structie, tegen den commissaris Hein»*
mann geuit heeft, waren, volgens de Ber*
Uner Zeitung am Mittag aanleiding voor
het rijksminlsterie van flnanoiën om de
bewijsstukken aan het openbaar minis
terie te geven. Stlnnes beweerde, dat
Heinsmann den Franschmon Ooiman al»
spion gebruikt heeft die Stlnnes tot bo
drog verleiden zou. Het openbaar minis
terie is reeds met het controle eren van de
juistheid van de geuite beschuldigingen
bezig.
DE TYPHUS TE POTSDAM.
Zondagnacht ls een der typhuspatlënton
uit den omtrek van Potsdam overleden.
In totaal zijn tot nu toe 0 personen aan de
ziekte gestorven.
EEN SCHIPBREUK.
Het SA FtarWa vergaan.
Naar uit Portland, ln den Staat Ore-
gon, gemeld wordt, is het Amrikaanach»
sa Florida (0766 t.) met den Amerika»»-
fiohen stoomer Admiral Flsko in aanva
ring gekomen en gezonken. De beman
ning kon door de Admiral Flsko gered
worden.
ONTVOERD?
De politie te Weenen houdt huiszoeking
bij alle zigeuners aldaèr en in den omtrek
en vooral bij de rondtrekkende zigeuner
benden in den omtrek, daar er sinds en
kele dagen uit Weenen een klein meisje
wordt vermist en men de zigeuners ervan
verdenkt het vermoord te hebben.
JOH. W. STEVENSON
en
HANTZEN STEVENSON—
PRAAMSMA
geven met blijdschap kennis
van de geboorte van hun Zoon
MARIEN.
Den Helder, 8 Sept. 1928.
Getrouwd:
B. TUIN8TRA
en
M. TUIN8TRA—VI88ER,
die, namens wederzijdsche Fa
milie. Vrienden en Kennissen
hartelijk dank zsggsn voor de vele
blijken van belangstelling, bij
hun huwelijk ondervonden.
Den Helder, 80 Aug. 1921-
Emmastraat 8.
en transplreerende handen cn okiel» moet men
behandelen met Purol-Strooipoeder, lijnde do
meest afdoende poeder daarvoor. In bussen
van 60 ct en 1 gïd. BJ) Apoth. en Drogisten.