II II I WILT U GELD VERDIENEN? Buitengewone Uitverkoop, Jb. HARJER ZOON. r, Een YaoantlczwBrftocht T i r K 'lil! i, Door Friesland, Graeiiolgen »o Drente, Met het eindigen van de vacantle houdt et zwerven op. In het laatst van Augus tus hadden we nog een brokstukje vacan- ue te verwerken en, daartoe in de gelegen heid gesteld, trokken we met de boot naar Harlingen. Zwaar bepakt stonden de fiet sen op dek, want het lag in het voornemen door Friesland, Groningen en Drente te trekken. De jongens hadden de water prooftent meegenomen en zouden daarin bivakkeeren, terwijl vader zooveel moge lijk het hoofd op een bed zou ter ruste leggen. Het zeetochtje naar Harlingen was ge notvol. Wel dreigde de lucht en stond er een straffe wind, doch we hadden den wind achter en den stroom mee, zoodat er geen sprake kon zijn van zeeziekte. De schroef trok en duwde de boot met aardig vaartje voort en in een minimum van tijd hadden we Oudeschild met daarachter het heuveltje de Hoogeberg, dwars van ons. Veel beweging op het water was er niet Een enkele garnalenvisscher lag te slin geren achter de kor en toen we verder kwamen ter hoogte van den Riepel, waren het de Wieringer palingvisschers, die de stoffeering aan het watervlak gaven. Hoe wel nog vroeg in den morgen, zwierven ze al ver van honk, ijverig doende om daar op de Wadden en in de sleuken een stuk brood te verdienen. De Friesche wal werd zichtbaar, Vlie land doemde op, Terschelling was in een vage streep zichtbaar en het tegenwoor dig veelgenoemde Kornwerderzand stak als een heuvel hoog boven den zeespiegel. De Terschellinger boot „Mlnistor Kraus" koerste naar Harlingen en wij moesten nog de ronding door de geul maken vóór we dezelfde koers konden volgen. Langs den polderdam, die onder water stond en waartegen de golven woedend braken, konden we varen, omdat de talrijke ba kens de richting uitstippelen. punt van schilderachtigheid zag hot er hier echter belangwekkender uit Het duurde niet lang of we stonden met onze bepakking op het Groninger station en weldra peddelden we in de richting van het Winschoterdlep, waar veel beweging van tjalken was en aan welks boorden tal rijke scheepswerven zich bevinden, waar op druk werd gewerkt aan nieuwbouw en reparatie. Overal waren het dwarshellin- gen, hetgeen ook noodzakelijk is, daar de breedte van het vaarwater geen langs- helling toelaat Even vraag je Je af, hoe het mogelijk Is, dat daar de scheeepsbouw floreert en dat er hier, in particulier beheer, geen schijn van bouw te bespeuren valt Wat is daar van de reden? Bij Hoogezand sloegen we rechts af en stevenden langs een flinken weg naar Veendam. Het landschap is ook onge veer als dat van Waterland. Landbouw en nog eens landbouw. Het koren was ge zicht en stond aan schoven of was reeds geheel van den akker verdwenen en op schelven gezet, zoodat het hier en daar wel, kafferdorpen geleken. De oogst moe zeer overvloedig zijn geweest. Naar ik hoorde, meer dan 100 pet beter dan het vorige jaar. Aardappelen zijn in geweldige hoeveelheden gewonnen. Toen het veenbedrjjf daar stagneerde en de scheepvaart met kleinere vaartuigen niet rendabel meer was, heeft men het roer dadelijk omgegooid en zich dadelijk toegelegd op het fabriekswezen, zoodat ettelijke fabrieken daar in de omgeving hun schoorsteenen verheffen. De plaats Veendam heeft het stempel van welvaart. Groote moderne gebouwen, breed aangelegd, geven den indruk; dat er geld in het laadje komt De toenmalige burgemeester, Berensteyn, later Kamerlid, heeft het durven bestaan de breede lijnon voor de plaats uit te stippelen en vond hij eertijds stevige bestrijding, thans getuigt men, dat zijn kijk op de zaak juist is ge weest en Is men hem voor zijn doorzetting dankbaar. Van Veendam trokken we langs het Oostcrdlep naar Wildervank. Een lang gerokte strook, aan weerszijden van do i Door den nauwen doorgang koersten we SCiun.vu Dllcua) u de haven van Harlingen binnen. Je krijgt I vaa^ hulzen. Belde wallen ^zijn door tien- nu niet den indruk dat Harlingen iiuler- tallen van bruggen verbonden zeer tot on daad een zeehaven is, want heel breed en gerj[ej van de talrijke tjalkschoepjos, die ruim ziet die haven er niet uit. Toch lagen joor-het diep moeten varen, er nog „een paar zeeboten gemeerd, de Hier zie je nog druk het scheepsjagers- „Heron en de „Margot Inderdaad zal bedrijf uitgeoefend. Hoewel er ook veel t niet gemakkelijk vallen voor die booten motorschepen zijn, zijn er nog meer raotor- om in het ruime sop te komen, omdat [00Ze zoodat daardoor het jaagbedrijf nog eerst een golfbreker moet gerond worden. kan {jereiu Doch het schijnt altijd te lukken, wpnt l De dat er deze strpken R0< Vfl&J wonFJo1' of weldi8 wordt gewerkt, induBtrie, land a°n bomv' veenbedrijf en klein-scheepbedrijf. 11"rWATWiWnn Hnnr dn <>veral verbrande en verweerde koppen, SfflAitaSSto K^"04"16,1 *t06re'doch gevels nog bezit. En toen we dit stadjeI achter den rug hadden, werden we, voort- Langs Bareveld naderen we den Honds gedreven door den stevlgen wind, kracht I g. i" Drente. an verre ls de llonds- 7, over oen prachtig verharden weg, ge-1 Ca?^eu\ i zichtbaar en het aspeot van stuurd in de richting van Franeker. b°t landschap wijzigt zich aanstonds. Een Veel afwisseling biedt het landschap j 611^e/ scHaaJ», zuiver Drentsch, met het let- niet. Vlak bij Harlingen bevinden zich J*®* tcere lichaam en de zijige wol, graast enkele steenfabrieken, die de daarvoor be- don weg. Langzaam stijgen we, tot noodigde klei uit den omtrek betrekken, Gieten het hoogste punt bweiken, Volgens een fietsenden „meelegger" lel- .P typisch dorp, rond den wijden brink den deze fabrieken een kwijnend bestaan pbouwd, met nog veel met stroo beöPKte door de oonourrentle van zandsteen en boerenhuizingen. De nieuwbouw ls heel beton, anders, al zit er In den schoorstoenbouw Het landschap heeft Iets van het aspect no£ vaak jp6* type van het Noordon. van Waterland. De huizen hebben een De boschpartyen nemen hier toe en er eenlgazina ander voorkomen, door de for- golving in het terrein. Even buiten sche schoorsteenen met de platte afdek- Gieten strekt zich bot heideveld wijd uit king en het miniatuurgeveltje, dat go- PP. r11 bloei stond, was het een plant is op het hoogloopende schuine dak. ucntlg schouwspel, hoewel er ook eenige Franeker was juist in feestdosoh ter ge-1 Eentonigheid in Ligt, wanneer geen Itoom- legenheid van den herdenkingsdag van ParH,n:: do afwisseling bitrngen. Bij het den ontwerper van het planetarium- penterstation zagen we het eerate hunne- Eisinga. Ook wij hadden bet plan dat p™» ee?. verzameling geweldig groote planetarium te beziohtlgen. En met vele keien, die kns en kras door elkaar lagen. Friezen, die een bedevaart maakten naar In Rolde werd de tent in een ongerept het huis, waar één hunner voorzaten in I u080,bje opgeslagen, dicht Lu een zand- noeste vlijt en volharding en mot scherp- verstuiving, waar omheen bramen in over- zinnig vernuft dit bewonderenswaardig Iv,. groeiden en de kamperfoelie zich werk had tot stand gebracht. Het huis is (slingerde om de boomtakken en de in den oorspronkelijken staat, z.a. do een- [d léverbessen ke. eigenaardig cachet aan voudige wolkrabber Eisinga dit bewoon- M1'1 ^öbeel gaven, de, gelaten. In bet woonvertrek met den Naar Ik ter plaatse vernam ls deze vege- estrikkenvloor is aan den zolder en aan tatie te danken aan het initiatief der boe den wand het wonderwerk van het feil- ren, die eindelijk van de regeering he looze bewegen der planeten aangebracht, recht van eigendom kregen op het terrein Het raderwerk, waaraan Eisinga 3 jaar om met eigen kracht de verstuiving te arbeidde, is vervaardigd van eikenhout, beteugelen. Niet aan de gemeente werd welk hout hij zelf prepareerde tegen molm deze grond ter beschikking gesteld, doch en welke houten raderen nu nog geen aan de bewoners der gronden. Dit zijn de spoor van molm vertoonen. markgerechtigden, die gevolmachtigden Het koorndragershuisje, dat nu als verkiezen. Deze hebben het bestier dier brandspuithuisje dienst doet, is overigens gronden in handen en staan daar naar be- in den oorspronkelijken staat gelaten en lieven van af; zelfs aan de gemeente wor- is één der vele oude huizen en gevels, die den door hen terreinen afgestaan om het Franeker sieren. Maar we gunden ons wegennet te kunnen uitbreiden. Een tame- geen tijd om dat allemaal op ons gemak te I Ujke macht. dus. Die hebben ze dan ook bekijken, want het doel voor dien dag lag verdiend, want ze zijn er in geslaagd van verder. En met dezelfde windkracht ach- oen armoedig dorp te maken een wei ter ons sjeesden we langs den prachtig varende plaats, alleen door het vastleggen aangelegd en weg Leeuwardenwaarta Veel der verstuivingen, die vroeger telkens afwisseling biedt ook hier het landschap bun oogst ten gronde richtten, niet. Hier en daar een typischen toren, Rolde bezit twee hunnebedden, die door overigens weide- en bouwland en enkele bet eigenaardige van de geweldige steen boomgroepen. Bij de halte van Zweins- groepen en de geschiedenis, die daaraan Peins, terwijl we even waren afgestapt, verbonden is, als je in de buurt bent, wel passeerden ons twee jutters, die, al fiet- oven het bezichtigen waard zijn, evenals sende een tocht rond de Zuiderzee gingen de Balloërkuil, die eertijds diende als maken. En zoo zwierven 6 jutters over straireohtplaats. Friesland's bodem vol schadenfreude grln- Links en rechts zijn nog heidevelden, nikend om de „tegenleggers" die den hal- met daartusschen veel ontgonnen land. ven storm op de fietsen haast niet konden Overal sneed de ploeg weer door het af- verwerken. Met zeker welgevallen werd gezichte land of stond de Btoomdorsch- gekeken naar de beladen vruohtboomen machine klepperend en stootend gereed en een onzer kon den wensch niet onder- om de groote hoeveelheden koornschoven drukken om eens in zbo'n boomgaard te te ontdoen van het stroo, zoodat de rijke gaan grasduinen. oogst weldra gesplitst was ln kostbaar In Leeuwarden scheidden onze wegen, koren en in tot pakken gevormd stroo. zij gingen zuidwaarts; wij zetten onszelf 8Iechts eenmaal onderweg hob Ik op do en <de karretjes op den trein en spoorden ouderwetsche manier zien dorsóben met naar Groningen. Het landschap toont wat den vlegel, doch dat was op een keuter- meer geboomte, vooral door de afschut-1 boerderijtje, ting der landerijen met laag struikgewas, die met een auto vo'. kinderen Juist uit het bosch naar Assen reed. Het was mijn eerste kampeernaoht en ik voel nog den harden grond, waar ik op lag. De jongens sliepen als beren, doch ik was blij, dat het daglicht door do tent scheen. Het had hard geregend dien nacht. Wel waren we droog gebleven, doch do „Primus" werkte niet en een houtvuurtje was slechts met groote moeite en met veel spiritus aan te krijgen. Toch hadden we na niet te lan gen tijd een bakje heete thee. Dat deed don burger goed en na het prachtige, on gerepte bosch wat nader bekeken te heb ben, stapte ik op het stalen ros en ped delde via Beilen, Spier, Kril, Ruinen en Ruinerwold naar Meppel, terwijl de jon gens nog wat nakamp eerden in Hoog halen, Haleveld en Rouveen. In Meppel zette ik de flets op den trein en de jongens keerden van Zwolle per nachtboot naar Amsterdam om later fiet sende huls-toe te komen. Een zwerftocht, vol van variatie, begun stigd door veel zon en een beetje te veel wind, die iets eigenaardigs bekoorlijks had, en die een brok van bet vaderland voor ons openvouwde. De slip van de vacantle was voor ons nog lang niet het onbelangrijkste ge deelte. M. Ingezonden MededeMlng. Bezoekt dan nog heden HARJ£B'$ waar thans een groote hoeveelheid courante en prima goederen met kortingen van 10 tot 25 °/o worden omgezet. Denkt aan Uw Winterkarpet. Denkt aan Uw Dekens. HM. BehangerIJ en StoffeerderIJ LUCHTVAART. DE VIJF FOSTVLUOHTEN NAAR INDIE. vlogen dienzelfden dag naar Boesjir aan do Perzische Golf door. De woestijn tot Aleppo werd Maandag en Dinsdag in twee fazen overgevlogen en Woensdag vlogen wij van daar naar Sofia. Daarop zijn wij vatndaag (Donderdag) in één ruk van So fia naar Croydon (2140 K.M. gevlogen Barnard is een bekend vlieger op lange afstanden en fungeert als bestuurder van het lichte vliegtuig van de hertogin van Zijn vliegtuig ls blauw en goud geschil- Daar de vijf vliegtuigen, welke op 18, 7 *3 en gra 20, 27 September, 4 en11 October met Nend®rla"d dof de Fükke,r/ post aan boord naar Indië zullen vertrek- m*MTT>ireen h ken, met hun bemanningen 12 September f V* lhistol-Jupiter van 500 1 .k. en heeft voor de laatste maal in Nederland bijeen I zullen zijn, hebben de Nederlandsch- Indisohe Luchtvaartmaatschappij en de I Kon. Luchtvaartmaatschappij besloten, op dien dag, van des namiddags 2 uur af, het publiek ln do gelegenheid te stel- DE MISLUKTE FRANSOHE OCEAAN VLUCHT. Uit Caanblanoa wordt gemold, dat hot Ion, dezo vllegtuigen~op het vliegveld vliegtuig van Asoolant en Lefebre bfj do Schiphol in oogensohouw te nemen. De pastorie poging om te vertrekken is bo- belde maatschappijen hebben bovendien «cliudigd, zoodat de vlucht naar Amerika eenige overheden uitgenoodlgd. is opgegeven. Assolant zou gisteren (met Escadrilles van Soesterberg en van de een ander vliegtuig naar Parijs terug- Kooy met do commandanten der lucht-1 koeren om zijn superieuren verslag uit t brengen. lULuiJia DE L. Z. 127 NAAR ENGELAND. vaartafdeeling en van den marine-lucht vaartdlenst aan boord zullen op Schiphol neerstrijken, en de Rotterdamsche Aero- Ülub zal met eenigo Paudervliegtuigun vertegenwoordigd zijn. Het eerste vliegtuig, onder commando van Koppen, zal Dondr ber om tl uur 's morgens mot zijn lading L. Z. 127 op zijn eersten proeftocht boyon post en met den heer Zimmermann, hoofd- Englnnd zal komen. DsarbU zal het luoht- redacteurvan d'ürieut, aan boord,Schiphol J sobip zich oa aar Cardlngtoii begeven, verlaten. waar op het oogenblik hot Toote Engel- Er wordt aan herinnerd, dat de eerste i luchtschip It. 101 zijn voltoo vier vliegtuigen behooren aan de Neder- h adert. Nieuwe Uilgaven. „Duikelaartje" (zesde druk). „Ingrid, de Dochter van Duike laartje". Door G. van Nes— Uilkens, Van Holkema en Waren- dorf. Zooels bekend is, heeft het Engelsche minkrterie van luchtvaart vergunning ge- ond'erdag13~ sêptêm-1 pwon. dat de nieuwe Dultsche Zeppctin Wellicht zuïïen Engelsche en Dultsche luohtschippers dan iets van elkaar kun nen loeren, BRUSSEL—LONDEN IN 78 MINUTEN. De Engelsche vlieger Scholfleld van landBch-Indische LuohtvaartraaatBCha en dus in Indlë blijven, teneinde aldaar dioDBt te doen on dq lijnen Batavia HemarangSoerabaja ,en BataviaBan- Joeng, welke eind Omober worden ge- jpend. Het vijfde vliegtuig maakt deel uit van 3e vloot der K.L.M. en keert uit Indië, den gewonen passaglersdienst, heeft Don- veneenB met post geladen naar Neder-1 derdag het traject BruBsel-Croydon, een and terug. Deze been- en weer-vlucht staat onder mmmando van Aler, chef van den vlieg- 'eohniscben dienst der K.L.M. DE OPSPORINGEN IN HET POOLGEBIED. afstand van precies 322 K.M., in 78 mi nuten afgelegd, dus met een snelheid van 248 K.M. per uur. HU heeft hiermee alle luchtrecords over dien afstand geslagen. HEEN EN TERUG NAAR KAAP DE GOEDE HOOP DOOR DE LUCHT. Men zal ln hot fjs niet verder! naar de Latham zoeken. Eon Fransch vliegtuig van 120 P.K. be stuurd door Mauler, is gisterenmiddag te Le Bourget gedaald. De vlieger was te Pa rijs opgestegen met twee hei pers, en heen Hot Noorsoh tol. bureau meldt uit Osflo on terug naar Kaap de Goede Hoop ge- dat Donderdag op hot ministerie van ver- vlogen. Hij heeft dien afstand met een dedigina besprekingen zijn gehouden tus- gemiddelde van 800 K.M. afgelegd. Alleen schon den minister van verdediging, ad-1 aan de Kaap ia hij gedaald miraal Berglund, don opperbevelhebber, prof. Hooi. deskundige voor poolonder- zoekingen, kapitein Hernmnsen, die heeft deelgenomen aan de expeditie van do Mi- chael Sara en kapitein Lerche, imarine- DRIE ITALIAANSCHE VLIEGERS VERDRONKEN. Bij een noodlanding ln do nabijheid van attaché. Men hield zioh bezig met het voor- ZTuV,f, Ilö'^aeK1 sw van óm FmmcIm, adjnlraaJ Han-, &S LnSit,TatT, aan boord van den kruiser Strassbourg, W„w om te eindigen met bet zoeken in het ijs- v 3^r°^en* Pe gebied! naar de Latham, het vliegtuig van ffiftSÏÏEK tot nu toe Amundsen en Gilbaud. Men was het er' R k over eens, dat men met do opsporingen in het ijs kan ophouden; het onderzoek langs de Noorsohe kust zal wonden voortgezet. VERKEERSVLIEGTUIG VERONGELUKT. DE VLUCHT VAN DE PRINSES XENIA. Xl l -l. Onze weg ging door Assen, waar zoo zoodat de veestapel prachtig beschermd hulst de Koningin was geweest en er nog is tegen de felle winden. Dat leek nje al iets hing van de feeststemming, een heel practisch middel om beschutting Langs de Smilder-vaart - een onafzlen- te krijgen. En bovendien verlevendigt het bare hulzenriTlangs die vaart eentonig het a^schap zeer. Ook hier overal haast en langdradig, zoodat we ten slotte links dezelfde huizenbouw. Bij Zwaagwestelnde afsloegen en peddelden tot Hooghalen verandert dat. Daar de lage hulzekens waar we ln het bosch. totaal ongerept' met de rieten daken. Een beeld van de bivakkeerden in een groote tentons schraalheid van den grond. Uit het oog-vriendelijk aangeboden door een dame Donderdagmiddag is de D 180 van de luchtlijn ErfurtMunchen, bij een nood landing in de buurt van Rorchbeim ver ongeluktDe bestuurder en twee passa- Kapltoin Barnard Is in 61/» dag|giers zijn gedood. van Karachl naar Londen gevlogen. WEER EEN VLIEGTUIG-ONGEVAL Kapitein Barnard, die op den heenweg zoo'n pech met do Prinses Xenia gehad Rockford, in den staat Illinois, is een hoeft, Is Donderdagavond met zijn vlieg- beroomdlo naam, in de geschiedenis van tuig onverwachts te Londen teruggekeerd !l0t vllegwezen. Van daar waren de viie- na de vlucht van Karachl in 51/, dag te ^era Hasselt en Craimer vrtrokken met hebben volbraoht, waarmee hij alle' re- hun vliegtuig GLreater Rockford, om te cords met stukken geslagen heeft. De rrac®lten Zweden te bereiken. Mon woet, juiste tijd moet nog geverifieerd worden,|,iat poging op de Westkust van maar bedraagt ongeveer 188 uur. Groenland een ontydig eind vond. Thans wordt de naam Rockford ge- Op don vliegtocht blijken zij een af- hbernd wegens een vliegtujgongehik, dut stand van 6000 K.M. afgelegd te hebben, daar Woensdag ia voorgevallen. Een waarover zij 47a dag (niet 51/» dag zooaL^ I vliegtuig, waarmee gepoogd! wordt het hierboven gemeld is) gedaan hebben. Hun record van den-tocht-om-Amerlka to ver- vliegtuig, do PrlnoesS Xenia, is een I beteren, viel in de liockford-rivier. De Fokker-Jupiter-eendekker. drie beroepsvliegers, die er in waren, Verleden jaar hebben de Amerikaan- kwamen om. De drie passagiers zijn ge- vliegers Broek en öchiee over den afstand red; eon1 die drie was echter zoo ernstig van Croydon naar Karachl zeven dagen gowond, dat men voor zijn leven vreest gedaan en Bert Hlnokler, die ln Februari J.L ln zijn eentje den tocht deed, had er ook zeven dagen voor noodig gehad. I Moeder, laat uw kleintje niet over den ny uit het vliegtuig klom, is de mogoliik- au l*~. l~. »- held van een snellen passagiers- en post- c f T uï ^"'7 en goederendienst tu«*-hon Engeland en Een looprek, kinderbox, ls BrJtsch-Indië te bewijzen. W;| hebben v.oor hem een 9"chikte verblijfplaats. Zet daarom ook een kist thee ln Het vliegtuig°e*e neer °P e*n 'onnige plek tegen tocht meegebracht Wj verlieten Karachl Zon-l beschermd en leg op den grond een mol- dag bij het aanbreken van dan dag entonde ken, mat een schoon laken bedekt. Eenigen tijd geleden hebben wij op deze plaats do verschijnng aangekondigd van „Ingrid, êo Dochter van Duikelaartje". \V"ü drukten daarbij den wensch uit n< eens door den uitgever in de gelegenhel te mogen worden gesteld tot vergolijking van beide, in zekeren zin, één geheel vor mende, werken, teneinde daarnaar de geestelijke waarde van de blinde Ingrid te kunnen toetsen aan de persoon der moe der. De uitgever heeft dien wenk begre pen en zond ons kort daarna ook het veel besproken „Duikelaartje" toe. Wij meenen goed te doen, beide werken alsnog te zamen to besproken. Ofschoon dus in zekeren zin één geheel vormende mooder cn doohter Jmmcra zijn beide geesteskinderen van dezelfde auteur ls er tusschen beide scheppin gen een groot en zelfs principieel veracluL Het best kan dat naar onze meening aldus worden gekenschetst: „Duikelaartje" la Inspiratie, „Ingrid" ia een Interessant „geval"; „Duikelaartje" ls een schepping, „Ingrid" eeu opzet, „Duikelaartje" ls een levende, „Ingrid" een doode roman figuur. Het moot, dunkt ons, mevrouw van Nes ongeveer gegaan zijn ola Pygmalion, den Griekscheu beeldhouwer, die een zóó sohoone vrouwenfiguur schiep, dat hij verliefd werd op eigen sohepplng. Al schrijvende en werkende aan „Duikelaar tje" ls de blinde Ingrid ontstaan, als vijfde en laatste kind van „Duikelaartje". En mevrouw van Neu, verliefd op dit blinde dochterkijn, heeft gemeend aan haar een afzondorhjk boek te moeten wijden, waarin Ingrid's geestelijke groei zou worden ver haald. Helaas! Ingrid is wèl zielig, tragisch, sympathiek en meelijwekkend, al wat gij maar wilt, maar.... zij is niet, als haar moeder, oen persoonlijkheid. Daartoe mist zij het spontane, origineelo, artistieke van Theo. Trouwens,, wij maken ook tegen da geboorte van de hopeloos-blinde Ingrid, principieel bezwaar. Want wetenschappe lijk zal de schrijfster dit geval wel niet kunnen verdedigen. Blindheid ontstaat meestal na de geboorte en dan ls het nog veelal eeti degeneratie-verschijnsel. Reeds dit stempelt Ingrid tot een literair „geval" zonder meer, waarvoor geen enkele nood- zauk bestond. Want de schrljfgtor tracht zich nu wel in het ziele- en gedaohten- leven van zoo'n blind-geborene in te den ken, maar het zal ledereen duidelijk zijn, dat zij daarbij subjectief, dat is, van het standpunt van den ziende uit, moet te werk gaan. Op zichzelf Is Ingrid een flinke, sympathieke, docr zieligheid meelijwekkende figuur, maar in doorsnee is zij slechts eeu dood-gewoon meisje. Haar drang naar een „gelijkwaardige", dus ook blinde, vriendin, kunnen wij aan vaarden, maar als deze later „herstelt" van haar blindheid, dit, om Ingrid niet te kwetsen, eenigen tijd weet te verzwijgen en voor haar ziende omgeving te verber gen alsmede wat er verder op volgt, dan zijn wij, mevrouw van Nes moge ons de uitdrukking vergeven, toch bedenkelijk dicht bij de melodramatlek van den oolpor- tageroman aangeland. Dit is missohien niet erg vriendelijk, maar wij zijn het aan Duikelaartje verplicht te zeggen. Tenslotte nog een woord over deze zelf. Men kan naar onze meening Ingrid's moo der Theo onder de persoonlijkheden in onze hedendaagsohe literatuur rekenen. Zij heeft karakter, originaliteit, humor, gevoel (wat wel eens üi sentimentaliteit ontaardt), tact, kortom, zü is een uiterst merkwaardige figuur, van wie bet alleen maar onbegrijpelijk ls, dat zij het met zoo'n sukkel van oen man zoo lang en zoo goed uithoudt, dat zij hem na veoijarigen ocht nog op stiekeme pandjes midden op z'n gezicht zoenen kan. Van het boek „Duikelaartje", dat het dorpolevca >aet zijn klein gedoe en zijn achterklap behan delt, valt vrijwel niets dan goeds to zeg gen. Er komen bovendien fijne en innigs trekjes ln voor, soms van een verwond3r- rierlijko diepte. Lang erover uitwijden gaat niet, man? de lectuur van „Duikelaartje" is een geestelijk genot van den eersten rnrg. Ondanks wat we hierboven zelden, vormt „Ingrid" bet vervolg op den roman; we vinden er het gezin der Huysmans-en te rug, Duikelaartje wat ouder, wat minder uitbundig en spontaan, Dirk, haar man, wat menachelijker en minder harkerig, maar toch nog dorpsch-kleinzielig. En zoo kan men, ondanks deze m meerdevol bedenkingen, tooh gerust helde werken als één geheel lezer omdrt er de g&eat van een ujnvoelende, hoogstaande vrouw els de acüuhjister ie, uit spreekt- 'l OSKSE ftjugmjü M1°"® Smard' ^nkrond "tofflq en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 10